Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M10 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste
Acties:
  • 260.722 views

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:25
Yucon schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 22:16:
[...]

Wikipedia zegt dit:

[...]

maar vervolgens

[...]

en die M57E1 is

[...]

-> en dat is een normale springkop in plaats van cluster. Dus 1 enkele grote boem. Als dit wil zeggen dat UA ook die aangepaste versie krijgt, dan krijgen ze iets dat nog veel beter is dan de clustervarianten.
Het blijft vaag.

Deze (en andere tweets) zijn het niet zo met je eens. Zoals ik het lees zijn de M39A1 ATACMS over de houdbaarheidsdatum heen en worden "as is" ingezet in Oekraïne. Er zouden er nog zo'n 500 moeten zijn.

Ik had het al eerder geschreven, met 300km range kan je met de M39A1 munitie ieder vliegveld in de omgeving raken en 300 bomblets maakt zo'n vliegveld ook meteen onbruikbaar als de bomblets voor een deel niet afgaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jHdWY40Utc-02Uxbug03TAFD5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/zJ9Qeyc8eFe1VnD3l1uYfPhM.png?f=fotoalbum_large

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
vso schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 21:21:
[...]

Ooit gehoord van internet ;) daar zijn genoeg mensen die de gegevens wel willen verifiëren .. gok ik zo maar

oke ff zonder lollig te doen, laten we ervan uit gaan dat sommige targets valide zijn en niet zomaar verplaatst zijn ...
Ik weet niet wat je met het internet wil maar zonder een mol op de grond kan je bijna niet bepalen of het is wat de Russen schrijven dat het is. Ook niet of het actief gebruikt wordt en of het een goed doelwit is.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:04
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oouJnm8pPh2lIyfviium4AqC4k4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dVzbNebGPUaICxkWObKyM8vu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 248% gewijzigd door beany op 04-10-2023 07:31 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Topicstarter

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:19
Slappe hap inderdaad. Gelukkig zitten er ook nog 13 tanks, 18 APV's en 30 andere voertuigen bij, om een beetje te compenseren :+

Het is dat het woensdag is, anders zou ik gaan kijken of het een score voor heel weekend was ofzo, zeg... Het lijkt echt nog wat op te lopen, afgelopen tijd, tov al hoger niveau van afgelopen maanden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:35
Brent schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:00:
Het lijkt erop dat de Russen op korte termijn een stuk rails en snelweg gereed hebben vanaf de grens de Donbass in:

[Afbeelding]
Je kan vanalles van de Russen vinden, maar vlot bouwen kunnen ze wel. Hier duurt het eerst jaren voordat er een beslissing genomen is.

Appels met peren natuurlijk

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
PASware schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 09:26:
[...]

Je kan vanalles van de Russen vinden, maar vlot bouwen kunnen ze wel. Hier duurt het eerst jaren voordat er een beslissing genomen is.

Appels met peren natuurlijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/be0b6d3865a6bbd4f746357d29ef3fa9f2b4d3a2/?url=https%3A%2F%2Fimg.volkskrant.nl%2F16069bb685515c1ba64968fadbb66a13f08fe0a8%2Fnieuwe-spoorlijn-en-snelweg-moeten-aanvoer-russische-leger-behoeden-voor-oekraiens-artillerievuur

Het spoor bij Donetsk loopt niet sinds gisteren vlakbij het front. En ook niet sinds vorig jaar.

Vind je dit snelle besluitvorming? Ik niet. De besluitvorming in RU is enorm hiërarchisch. Ook in leger. In Westerse leger heb je nog zoiets als een NCO...

Ik vind het wel sympathiek dat Rusland in Oekraïne spoorwegen legt. Ga zo door met wederopbouw. Nu nog de boel overdragen :+

OT: Poetin is bijna jarig! Vol verwachting klopt ons hart :+

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:15

Standeman

Prutser 1e klasse

Jerie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

[Afbeelding]

Het spoor bij Donetsk loopt niet sinds gisteren vlakbij het front. En ook niet sinds vorig jaar.

Vind je dit snelle besluitvorming? Ik niet. De besluitvorming in RU is enorm hiërarchisch. Ook in leger. In Westerse leger heb je nog zoiets als een NCO...

Ik vind het wel sympathiek dat Rusland in Oekraïne spoorwegen legt. Ga zo door met wederopbouw. Nu nog de boel overdragen :+

Lijkt wel of de Russen bang zijn dat ze Donetsk gaan verliezen..

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14-10 15:04

Snow_King

Konijn is stoer!

Brent schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:00:
Het lijkt erop dat de Russen op korte termijn een stuk rails en snelweg gereed hebben vanaf de grens de Donbass in:

[Afbeelding]
Verwachtingen zijn wel dat UA ze nu even rustig laat bouwen en er een bom/raket op gooit zodra men een stukje verder is.

De vraag is of RU echt ooit een trein kan laten rijden over die spoorlijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Standeman schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:09:
[...]

Lijkt wel of de Russen bang zijn dat ze Donetsk gaan verliezen..
In ieder geval het spoor nabij Donetsk.

Misschien ook ter voorbereiding om bij eventuele (gedeeltelijke) doorbrak het spoor ten westen van Mariupol snel te kunnen aansluiten op Rusland.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-10 22:42
Verkeerde topic :>

[ Voor 93% gewijzigd door TheBrut3 op 04-10-2023 11:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
Snow_King schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 11:14:
[...]

Verwachtingen zijn wel dat UA ze nu even rustig laat bouwen en er een bom/raket op gooit zodra men een stukje verder is.

De vraag is of RU echt ooit een trein kan laten rijden over die spoorlijn.
Er zit vast een brug in het traject :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Jerie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

[Afbeelding]

Hoelang deze spoorlijn aanleg duurde durf ik niet te zeggen, misschien sprak ik mijzelf te voorbarig uit.

De eerste aanval op de Kerchbrug hadden ze heel snel gerepareerd. Een nieuw brugdeel zat er snel weer op. Het verbaasde mij dat dit zo snel ging, gezien hun hiërarchische structuur. Het zou mij niks verbazen als dit in de westerse landen langer zou duren.

Tesla Model 3 SR+ | 4425wp (Dak) - 1920wp (platdak) - 840wp (gevel 90gr) | Panasonic 5kW warmtepomp | Hewalex WPB 200L boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-10 22:06
PASware schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:35:
[...]

Hoelang deze spoorlijn aanleg duurde durf ik niet te zeggen, misschien sprak ik mijzelf te voorbarig uit.

De eerste aanval op de Kerchbrug hadden ze heel snel gerepareerd. Een nieuw brugdeel zat er snel weer op. Het verbaasde mij dat dit zo snel ging, gezien hun hiërarchische structuur. Het zou mij niks verbazen als dit in de westerse landen langer zou duren.
Dit is simpel te verklaren en ook best logisch eigenlijk. Zij waren hier al op voorbereid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
murphydrz schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:41:
[...]

Dit is simpel te verklaren en ook best logisch eigenlijk. Zij waren hier al op voorbereid.
Daar kunnen we hier nog wat van leren :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:08

Nox

Noxiuz

asing schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:12:
[...]

Er zit vast een brug in het traject :)
Vanaf de huidige spoorlijn kan je met himars tot aan de kust van de zwarte zee komen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:44

Yucon

*broem*

murphydrz schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 12:41:
[...]

Ze hadden wat brugdelen als reserve, maar dat is natuurlijk eindig. Het is een interessante vraag hoe lang het zou duren als ze door hun reservedelen heen zijn. Of als een pijler kapot is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
[...]

Het besluit dat de Kerchbrug gerepareerd moest worden was er vrij snel, en dat het pronto gerepareerd moest worden idem (want het is een paradepaardje van Poetin).

Z'n verjaardag nadert trouwens. Tijd voor een knalfeest! :9~

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Hoe snel is snel?

De 1e bom met de truck was op 8 October 2022, en eind Februari 2023 was alles weer werkend voor het wegdeel, het treindeel was waarschijnlijk tot September 2023 alleen light load, maar dat is vast weer uitgesteld:
Wikipedia: 2022 Crimean Bridge explosion

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
Jerie schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:42:
Z'n verjaardag nadert trouwens. Tijd voor een knalfeest! :9~

Zo zomaar kunnen ;)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12:43

Blijkbaar een grote drone aanval geweest :)

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:23
Malantur schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:46:
[Twitter]
De live-blog op HLN meldde deze morgen het volgende :
Rusland zegt 31 drones te hebben neergehaald boven het eigen grondgebied. Dat gebeurde volgens het ministerie van Defensie ‘s nachts in de regio’s Belgorod, Brjansk en Koersk.
Dan willen ze dus inderdaad zeggen dat er 31 drones in hun land zijn neergekomen ;)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auredium
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:28

Auredium

Informaticus Chaoticus

Malantur schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 15:46:
[Twitter]
Tweede S400 in korte tijd. Dit is een extreem duur grapje voor Rusland op meerdere manieren,. De S400 is hun beste systeem (de S500 bestaat voorlopig alleen op papier voor zover ik weet).
Ok is luchtafweer een grote exporttak van Rusland. Turkije neemt ze bijvoorbeeld af (Iets waar de VS niet zo blij mee is omdat Turkije ook F35 vliegtuigen van de VS afneemt).

Dit vrij 'gemakkelijk' slopen van een dergelijk high end systeem schaad de reputatie van het systeem en mogelijk ook de export.

Ik zal daar natuurlijk niet slechter om slapen. :P

The Informaticus Chaoticus is an endangered species who makes it's lair in the electric wires and dodgy electrical appliances and feasts primarily on old legacy systems.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MijnCommentaar
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
O ja neemt Turkije F35 af ? Ik dacht dat diedeal niet doorging

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• murphydrz
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-10 22:06
Auredium schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:17:
[...]

.............Ok is luchtafweer een grote exporttak van Rusland. Turkije neemt ze bijvoorbeeld af (Iets waar de VS niet zo blij mee is omdat Turkije ook F35 vliegtuigen van de VS afneemt). .....
Turkije krijgt geen F35 toestellen, juist vanwege de koop van de S400 systemen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:17
Auredium schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 16:17:
[...]

Tweede S400 in korte tijd. Dit is een extreem duur grapje voor Rusland op meerdere manieren,. De S400 is hun beste systeem (de S500 bestaat voorlopig alleen op papier voor zover ik weet).
Ok is luchtafweer een grote exporttak van Rusland. Turkije neemt ze bijvoorbeeld af (Iets waar de VS niet zo blij mee is omdat Turkije ook F35 vliegtuigen van de VS afneemt).

Dit vrij 'gemakkelijk' slopen van een dergelijk high end systeem schaad de reputatie van het systeem en mogelijk ook de export.

Ik zal daar natuurlijk niet slechter om slapen. :P
Is dit systeem daadwerkelijk niet capabel genoeg.
Of is het een combi van gebruik door wellicht niet capabele operators en/of onderhoud/staat van het systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:30
NeutraleTeun schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:43:
[...]

Of is het een combi van gebruik door wellicht niet capabele operators en/of onderhoud/staat van het systeem?
Het is niet geschikt voor deze dreiging. Voor vliegtuigen is het vast zeer capabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:58
NeutraleTeun schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 17:43:
[...]

De werkelijke capaciteit zal wel een corruptie factor hebben van een aantal procent,maar:
Het probleem van radar is dat een zodra het systeem aangezet wordt het op alle vijandelijke systemen oplicht als een vuurtoren. Geen idee hoe goed s-400's zijn tegen met mach2 binnenkomende Harm raketten zijn, of juist laag vliegende langzame suïcide drones.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Ergens wel grappig dat ook Oekraïne nu Iraans spul krijgt, maar dan van de VS. Komt het toch nog goed terecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

user109731 schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 21:35:
Ergens wel grappig dat ook Oekraïne nu Iraans spul krijgt, maar dan van de VS. Komt het toch nog goed terecht.
[Twitter]
Grappig.

Is dat de 7,62 NATO ammo (7,62x51) of is dat de russische versie? Ik weet niet precies wat de russen gebruiken, ik dacht x39 en x54 maar als het uit Iran komt dan zal het wel de russische maten hebben.

De Oekrainers hebben natuurlijk ook redelijk wat russische geweren

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
-1 UR77:

PSN

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12:21
Het lijkt erop dat ze Russen bezig zijn met voorbereidingen om tokmak te verlaten. Het zou toch erg mooi zijn als tokmak overgenomen kan worden op de verjaardag van Putin ;)
Russian FSB officers have left the occupied Tokmak in Zaporizhzhia, but said they would return by the end of the week.

Also, the "authorities" are being taken out of the city, and the Russian military are intensively evacuating their families.

The occupiers ordered all "administrative offices," utilities, and educational institutions not to go to work for two days without explanation.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• asing
Langs de bekende youtube kanalen gegaan, ik vond 2 stukjes die ik jullie niet ga onthouden. De eerste is de kwaliteit van de Russische ammo die nu naar het front gaat. We hadden eerder gezien dat Directeur-Generaal Kleptovich van de ammo fabriek geen explosief in hun shells stopte. Nu sturen ze dit:

Video in tweet.

Dan deze :

Haven't seen anything that would leave me to believe chart below isn't in the ballpark regarding state of RUS artillery shell situation.

@partizan_oleg
indicated I may need to tweak one item: AFU shell utilization 1Q22; it may have been MUCH higher (20k-40k shells/day then) ...until ammo shortage struck in APR 2022.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ojE7C9NoeFMhIvmBUupMgP92QPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HvELxPdC2d6ja7gVx7Ws3CXF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb de gegevens niet verzonnen, dus don't shoot the messenger. Als het klopt dan is het zeer ernstig gesteld met de Russische zijde van de artillerie oorlog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
asing schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 22:29:
[...]

[Afbeelding]

Ik heb de gegevens niet verzonnen, dus don't shoot the messenger. Als het klopt dan is het zeer ernstig gesteld met de Russische zijde van de artillerie oorlog.
Ergens logisch dat bij een langdurige oorlog de productie gaat bepalen hoeveel je hebt. De voorraad is een keer uitgeput.
Overigens klopt er van de berekeningen weinig, middel de 4 kwartalen van 2022 en je komt veel hoger uit dan 30k/dag. Ook lijken ze niet mee te nemen dat UA nogal wat depots heeft opgeblazen.

Als RU 1,5 miljoen granaten kan produceren in 2023 en laten we iets omhoog afronden, dan is 5000/dag een aardige indicatie van wat UA in 2024 kan verwachten. RU zit nu op 7000/dag dus die zitten daar nu bijna op.
UA heeft echter een even groot probleem. De VS produceert nog geen 1000/dag dat oploopt naar 3000/dag over 5 jaar. De EU lijkt vergelijkbare getallen te laten zijn met iets meer groei.

Hopelijk dat een stel verse lopen op de PzH's, Caesar 's en consorten er voor kan zorgen dat ze ook echt tellen. In 2024 zal het volume voordeel nog bij RU liggen, maar daarna zal UA waarschijnlijk de overhand gaan nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PASware
YakuzA schreef op woensdag 4 oktober 2023 @ 13:51:
[...]

Hoe snel is snel?

De 1e bom met de truck was op 8 October 2022, en eind Februari 2023 was alles weer werkend voor het wegdeel, het treindeel was waarschijnlijk tot September 2023 alleen light load, maar dat is vast weer uitgesteld:
Wikipedia: 2022 Crimean Bridge explosion
Dat is snel ja. Zou hier in Nederland allemaal veel langer duren. Iedere ambtenaar moet er eerst zijn plasje over doen, omwonenden mogen lang procederen, het wel voldoet aan de stikstofregels en dan pas wordt er een beslissing genomen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yo7p44K04MoyCjfoiKhmoQxaCP4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dwMSnZcAK4mB8mbmLnbMiGB8.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Rusland heeft schepen van de basis in Sevastopol naar andere havens teruggetrokken na Oekraïnse aanvallen:
Russia has withdrawn the bulk of its Black Sea Fleet from its main base in occupied Crimea, a potent acknowledgment of how Ukrainian missile and drone strikes are challenging Moscow’s hold on the peninsula.

Russia has moved powerful vessels including three attack submarines and two frigates from Sevastopol to other ports in Russia and Crimea that offer better protection, according to Western officials and satellite images verified by naval experts.
Satellite images dated Oct. 1 and provided by Planet Labs showed that the bulk of the naval vessels were moved to Novorossiysk, a Russian port on the Black Sea, [..] The craft included all three of its operational Kilo-class attack submarines, two guided-missile frigates and one patrol ship. Other vessels, including a large landing ship, a number of small missile ships and new minesweepers were moved to the port of Feodosiya, farther east along the Crimean Peninsula, Barabanov said.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Weer 31 stuks artillerie en combineer dat met deze post: asing in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M10"

Lekker bezig UA! Het front beweegt dan weinig, maar de Russen hebben het pittig.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:58

watercoolertje

Untertitel

PASware schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 05:48:
[...]

Dat is snel ja. Zou hier in Nederland allemaal veel langer duren. Iedere ambtenaar moet er eerst zijn plasje over doen, omwonenden mogen lang procederen, het wel voldoet aan de stikstofregels en dan pas wordt er een beslissing genomen.
Waar ben je op uit als je, het repareren van een illegale brug die nodig is voor de oorlog die ze voeren, gaat vergelijken met, het repareren van een brug in NL in een (hier) vreedzame tijd?

En wat heeft dat nou nog te maken met de "Strijdverloop in de rusland Oekraïne oorlog 2023"?

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PASware
watercoolertje schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:53:
[...]

Waar ben je op uit als je, het repareren van een illegale brug die nodig is voor de oorlog die ze voeren, gaat vergelijken met, het repareren van een brug in NL in een (hier) vreedzame tijd?

En wat heeft dat nou nog te maken met de "Strijdverloop in de rusland Oekraïne oorlog 2023"?
Nou er wordt hier met regelmaat gesteld dat de Russische hierarchie ontzettend vertragend werd waarbij corruptie ook enorm dwars kan zitten.
Ik geloof direct dat dat klopt, maar vergeet niet dat het westen ook allerlei vertragende factoren heeft. De russen geven (praktisch) niks om milieu en mensen, die bouwen de weg wel dwars door je akkerland als het moet.
In het Westen zijn we veel menselijker en duurt het bouwen/repareren van gebouwen/bruggen/wegen allemaal langer.

Het is natuurlijk makkelijk afgeven op de corruptie en hierarchie, iets wat ik zelf ook maar al te graag doe, maar de stroperige bureaucratie van het westen is zeker in oorlogstijd een teveel vertragende factor. Kijk maar naar de ontzettend trage besluitvorming over bijvoorbeeld het leveren van tanks en vliegtuigen. Ja daar moeten mensen voor opgeleid worden, maar dat gebeurd pas sinds enkele maanden, dat had ook vorig jaar in April al kunnen gebeuren.
Door de trage besluitvorming en angst voor escaleren (alsof Rusland dat kan...) duurt het allemaal erg lang en gaan er teveel oekraïense levens verloren.

[ Voor 5% gewijzigd door PASware op 05-10-2023 08:59 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TrekDr0p
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:39

TrekDr0p

QR niet scannen

Mektheb schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 23:09:
[...]

Klopt waren al berichten van, dat doen ze niet uit Luxe, als straks de Krim klaar is moeten ze ene andere aanvoer hebben.
Ik zie vooral een goede uitweg om een "gesture of goodwill" uit te kunnen voeren in Mariupol :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
[...]

Als er in NL een brugdeel van een brug af valt, zijn er heel wat van die stappen die niet in aanmerking komen voor de procedure ;)

Dingen als geld confisqueren gaat hier in Europa wel een stuk moeilijker dan in Rusland idd:

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 05-10-2023 09:14 ]

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-10 19:08
PASware schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:58:
[...]

Nou er wordt hier met regelmaat gesteld dat de Russische hierarchie ontzettend vertragend werd waarbij corruptie ook enorm dwars kan zitten.
Ik geloof direct dat dat klopt, maar vergeet niet dat het westen ook allerlei vertragende factoren heeft. De russen geven (praktisch) niks om milieu en mensen, die bouwen de weg wel dwars door je akkerland als het moet.
In het Westen zijn we veel menselijker en duurt het bouwen/repareren van gebouwen/bruggen/wegen allemaal langer.

Het is natuurlijk makkelijk afgeven op de corruptie en hierarchie, iets wat ik zelf ook maar al te graag doe, maar de stroperige bureaucratie van het westen is zeker in oorlogstijd een teveel vertragende factor. Kijk maar naar de ontzettend trage besluitvorming over bijvoorbeeld het leveren van tanks en vliegtuigen. Ja daar moeten mensen voor opgeleid worden, maar dat gebeurd pas sinds enkele maanden, dat had ook vorig jaar in April al kunnen gebeuren.
Door de trage besluitvorming en angst voor escaleren (alsof Rusland dat kan...) duurt het allemaal erg lang en gaan er teveel oekraïense levens verloren.
En wat denk jij dat er gebeurt was als ze vorig jaar die tanks en vliegtuigen waar je het over hebt al gehad zouden hebben? Een groot mega offensief? Kost waarschijnlijk meer mensen levens dan zoals het nu gaat.

Ik geloof dat de oorlog om en nabij precies zo gaat zoals uitgedacht door Zaluzhnyi en consorten.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
TheGhostInc schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 00:19:
[...]

Hopelijk dat een stel verse lopen op de PzH's, Caesar 's en consorten er voor kan zorgen dat ze ook echt tellen. In 2024 zal het volume voordeel nog bij RU liggen, maar daarna zal UA waarschijnlijk de overhand gaan nemen.
Westerse productie moet zeker nog bijbenen, maar volume alleen zegt niet alles. Rusland gebruikt voornamelijk 'domme' granaten waarvan meer dan de helft zijn doel mist. Daarom moeten ze veel verschieten om iets te kunnen raken. De 155mm granaten die Oekraïne gebruikt zijn veel accurater, en daarom zijn er minder nodig. Dat zien we nu ook terug aan het zuidfront, waar Oekraïne de artillery duels 'wint' omdat ze veel accurater kunnen schieten.

March of the Eagles

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:52
[...]

Het gaat hier over een belangrijk stuk logistiek dat is beschadigd tijdens een oorlog.Dat vergelijken met hoe Nederland normaal werkt is nogal onzinnig. Wij zouden tijdens een oorlog ten slotte ook gelijk gaan repareren zonder allerlei inspraak of regels.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PASware
Spykie schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 09:13:
[...]

En wat denk jij dat er gebeurt was als ze vorig jaar die tanks en vliegtuigen waar je het over hebt al gehad zouden hebben? Een groot mega offensief? Kost waarschijnlijk meer mensen levens dan zoals het nu gaat.

Ik geloof dat de oorlog om en nabij precies zo gaat zoals uitgedacht door Zaluzhnyi en consorten.
Ik bedoel nergens een mega offensief. Het opleiding van goed personeel kost maanden, zo niet jaren. Oekraine heeft nu een goed momentum en dat vasthouden zou goed zijn. Vergeet niet dat de het koude natte seizoen eraan komt, waarin verder oprukken vertraagd wordt door de modder.

Het westen is zoals gebruikelijk weer traag met het maken van beslissingen. Er hadden juist mensenlevens bespaard kunnen worden.
Het dreigen van de Russen, met dat elke stap vanuit het westen voor een escalatie zorgt is een wassenneus gebleken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Snow_King schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 08:10:
[...]

Weer 31 stuks artillerie en combineer dat met deze post: asing in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M10"

Lekker bezig UA! Het front beweegt dan weinig, maar de Russen hebben het pittig.
En de 280000 uitval van personeel gepasseerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• redwing
  • Laatst online: 12:52
[...]

Je vergeet dat wij niet in een oorlog zitten. Alle leveringen worden dus bekeken aan de hand van wat het ons kost en oplevert. Maar ook van wat wij vinden dat Oekraïne nodig heeft.

Ruslan daarentegen zit wel in een oorlog, ook al willen ze dat zelf niet zo noemen. En tijdens een oorlog vallen veel vertragende factoren gewoon weg. Zo zal er bij zo'n reparatie van de brug echt niet veel corruptie meer zijn en valt de hierarchie ook weg. Corruptie valt weg want gebeurt deze reparatie niet goed val je wel uit een raam. Hierarchie valt weg, want de grote baas zegt simpelweg dat het niet gebeuren. Op dezelfde manier zou hier ook veel bureaucratie wegvallen.

Oftewel de situaties zijn gewoon totaal niet te vergelijken.

[removed]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gise
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
[...]

Ik weet inderdaad niet wat vertragender werkt, de Russische hierarchie, of de westerse bureaucratie.

Ik denk wel dat het in Rusland helpt dat de orders direct van Putin komen om die brug asap te repareren en niemand z'n hoofd op het hakblok wil hebben en vertraging wil veroorzaken.

edit: reactie ongeveer zelfde strekking als hierboven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spykie
PASware schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:25:
[...]

Ik bedoel nergens een mega offensief. Het opleiding van goed personeel kost maanden, zo niet jaren. Oekraine heeft nu een goed momentum en dat vasthouden zou goed zijn. Vergeet niet dat de het koude natte seizoen eraan komt, waarin verder oprukken vertraagd wordt door de modder.

Het westen is zoals gebruikelijk weer traag met het maken van beslissingen. Er hadden juist mensenlevens bespaard kunnen worden.
Het dreigen van de Russen, met dat elke stap vanuit het westen voor een escalatie zorgt is een wassenneus gebleken.
Het is mijn inziens niet in het voordeel van <het land> Oekraïne om de oorlog snel te winnen. Dat het voor veel Oekraïners beter zou zijn dat de oorlog snel voorbij is lijkt me duidelijk.

tldr; we zijn bewust traag.

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Zelensky met een verrassingsbezoek aan Spanje:
https://edition.cnn.com/e...d9734264df861532c70fd186f
Zelensky arrives in Spain for surprise European summit appearance
Ongetwijfeld sterk gerelateerd aan:
https://nos.nl/artikel/24...s-in-spaanse-stad-granada
Discussie over uitbreiding EU barst los in Spaanse stad Granada

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• C00P
  • Laatst online: 10-10 17:36
XWB schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 10:12:
[...]

Westerse productie moet zeker nog bijbenen, maar volume alleen zegt niet alles. Rusland gebruikt voornamelijk 'domme' granaten waarvan meer dan de helft zijn doel mist. Daarom moeten ze veel verschieten om iets te kunnen raken. De 155mm granaten die Oekraïne gebruikt zijn veel accurater, en daarom zijn er minder nodig. Dat zien we nu ook terug aan het zuidfront, waar Oekraïne de artillery duels 'wint' omdat ze veel accurater kunnen schieten.
Waarom kan Oekraïne accurater schieten?

AMD XP2200+ ASUS A7V8X 2X256 RAM@333MHz Geforce4ti600

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
C00P schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:16:
[...]
Apparatuur/materieel en ammo is beter/preciezer.

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 05-10-2023 11:18 ]

PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
YakuzA schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:17:
Apparatuur/materieel en ammo is beter/preciezer.
Er komen inderdaad aardig wat video's als dit voorbij momenteel:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
C00P schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 11:16:
[...]

Omdat Oekraïne 155mm shells met GPS gebruikt. Dat is veel accurater dan de oude Sovjet shells.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:13
user109731 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:03:
[...]

[Twitter]
Dan moet je als Rusland toch ook op een bepaald moment moedeloos van worden.. Druk bezig om je artillerie ergens te positioneren en voor je de motor hebt afgezet heb je al een granaat op je donder.. Dhr. Putin zal zich toch ook wel lam schrikken van de hardware requests van zijn Defensie minister :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
XWB schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:25:
[...]
Omdat Oekraïne 155mm shells met GPS gebruikt. Dat is veel accurater dan de oude Sovjet shells.
Ook de shells zonder GPS zijn accurater:
- door betere computer in bijv een PZH/caesar etc om te richten.
- door betere productie specs van 155mm in vergelijking met 152mm (de 152 uit Noord Korea of Iran met minder goede/precieze tools moet ook kunnen worden verschoten)

En zo zijn er nog wel wat punten denk ik, maar das meer voor het wapen topic :P

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
user109731 schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:03:
[...]

[Twitter]
Jup, de laatste weken wordt er aardig wat uitgeschakeld door de m270/himars:

+ YakuzA in "Strijdverloop in de Rusland Oekraïne oorlog 2023-M10"

[ Voor 10% gewijzigd door YakuzA op 05-10-2023 13:03 ]

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:03

Garyu

WW

XWB schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 12:25:
[...]

Hoewel ze ook guided shells gebruiken (Excaliburs), is dat maar een heel kleine fractie van het geheel. Daar zijn er maar heel weinig van (relatief gezien) en ze kosten ca $50.000 per stuk. Daar wordt zuinig mee omgegaan.

Het grootste verschil is de kwaliteit van productie (loop, munitie), accuraatheid / automatisme van de berekeningen en snelheid van counter-battery vuur: je kan pas uitrekenen waar een projectiel vandaan komt op het moment van inslaan vs. vlak na het moment dat een wapen afgevuurd is kan je je al terugschieten. Dat kan op lange afstanden wel een minuut schelen.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter

PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Heeft iemand ergens nog een recente analyse gelezen van wat Rusland zijn plan/doel nu eigenlijk nog is?

- Vasthouden wat je vasthouden kan?
- Kiev innemen?
- Toch nog alle Oblasts innemen die volgens hen nu bij hen horen?

Het doel van UA is duidelijk, maar is het bij RU nu gewoon puur oppertunisme geworden?

Ik ben eigenlijk op zoek naar een goede analyse, iemand een linkje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emryte
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14-10 20:27
*knip* we posten geen NSFW materiaal hier

[ Voor 89% gewijzigd door polthemol op 05-10-2023 16:55 ]

game pc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mir4dor
  • Registratie: Mei 2005
  • Nu online
Eigenlijk een antwoord op de post van @Snow_King :(

[ Voor 47% gewijzigd door polthemol op 05-10-2023 16:55 ]

Daily driver; MB R171 SLK280

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:04
Ik kan echt met de beste wil niet begrijpen WAAROM?? Een land binnen vallen is niet genoeg... men moet ook de bevolking terroriseren... Trieste dag weer

[ Voor 37% gewijzigd door polthemol op 05-10-2023 16:57 ]

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
Snow_King schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:46:
Heeft iemand ergens nog een recente analyse gelezen van wat Rusland zijn plan/doel nu eigenlijk nog is?

- Kiev innemen?

Het doel van UA is duidelijk, maar is het bij RU nu gewoon puur oppertunisme geworden?

Weet niet of er nog een te behalen doel is.
De vraag is of stoppen een optie is.
Als de grote tsaar opgeeft toont dat zijn zwakheid aan, wat op zijn minst pijnlijk is, maar zeer wel mogelijk het eind van zijn regeerperiode betekent.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
beany schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 15:55:
[...]

Ik kan echt met de beste wil niet begrijpen WAAROM?? Een land binnen vallen is niet genoeg... men moet ook de bevolking terroriseren... Trieste dag weer
Dit is hun modus operandi. Al tijden. Overigens zijn ze niet de enigen of de eersten. De Britten bombardeerden Dresden tot een inferno, USA gooide een atoombom op 2 steden. Beiden wisten precies hoeveel onschuldige burgers er slachtoffer zouden worden.

Dat praat de actie van Rusland uiteraard niet goed, het enige wat ik aan wil geven is dat dit soort acties wordt ingezet om een regering te dwingen tot overgave. Dresden had niet het gewenste effect, de atoombommen wel.

In dit geval zal het ook niet het gewenste effect hebben maar laten ze de wereld weer even weten hoe ze in elkaar zitten.

Het blijft walgelijk, dat zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:22

- Kiev innemen?

Dat is nog altijd hetzelfde, nieuw wingebied om te verdelen en het vernietigen van Oekraïne, mensen, taal en cultuur. En dan door naar de Baltische staten, Polen, Hongarije, Tsjechië en ga de lijst maar af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:23

- Kiev innemen?

Medvedev heeft in september nog aangegeven dat ze nog andere oblasten willen veroveren.
https://www.dailymail.co....krainian-territories.html

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bloody
  • Laatst online: 06:45

bloody

0.000 KB!!

asing schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:00:
[...]

Dit is hun modus operandi. Al tijden. Overigens zijn ze niet de enigen of de eersten. De Britten bombardeerden Dresden tot een inferno, USA gooide een atoombom op 2 steden. Beiden wisten precies hoeveel onschuldige burgers er slachtoffer zouden worden.

Dat praat de actie van Rusland uiteraard niet goed, het enige wat ik aan wil geven is dat dit soort acties wordt ingezet om een regering te dwingen tot overgave. Dresden had niet het gewenste effect, de atoombommen wel.

In dit geval zal het ook niet het gewenste effect hebben maar laten ze de wereld weer even weten hoe ze in elkaar zitten.

Het blijft walgelijk, dat zeker.
Ik vraag mij af of de parallel die je trekt wel klopt.

De Russen maakt het echt geen zak uit of, hoeveel en op welke wijze ze burgers doden.

Die houding zie ik nergens bij de Engelsen terug, het riep genoeg vragen in Engeland op.

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J2S
  • Registratie: December 2003
  • Nu online

J2S

*knip* Offtopic

[ Voor 93% gewijzigd door teacup op 05-10-2023 21:27 ]

Mijn systeempjes ||_|| 50D + grip || EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM; EF-S 17-55mm F/2.8 IS USM; EF 85mm F/1.8 USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
*knip* Offtopic

[ Voor 97% gewijzigd door teacup op 05-10-2023 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
bloody schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 16:28:
[...]

Ik vraag mij af of de parallel die je trekt wel klopt.

De Russen maakt het echt geen zak uit of, hoeveel en op welke wijze ze burgers doden.

Die houding zie ik nergens bij de Engelsen terug, het riep genoeg vragen in Engeland op.
Ik denk niet dat de Russen een bom afvuren en dat het ze geen reet boeit waar dat ding op valt. Dat doel is zorgvuldig gekozen. Het doel is het knakken van het verzet. Overgave van Kyiv en annexatie van Oekraïne.

Het verschil tussen de Britten (je wiki artikel) en de Russische bevolking is dat de Britten wel wisten wat er gebeurde en de Russische bevolking gewoon het voorgekookte nieuws krijgen wat Putin graag wil dat ze krijgen. Dus die weten dat gewoon niet. Wisten ze het wel, dan bemoeien ze zich niet met politiek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:08

servies

Veni Vidi Servici

FreezeXJ schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 13:28:
[...]

Wat mij meer verbaast is dat er zoveel mensen naar luisteren. Nu hebben we altijd al een club 'tegenstemmers' gehad, die gewoon van partij naar partij gaan, op basis van wie het meeste herrie in de media schopt.
Het verbaast mij niets.. Noem me een pessimist wat de mensheid betreft, maar naar mijn idee zijn veel mensen te dom om na te kunnen denken en lopen zodoende instinctief achter de grootste schreeuwer aan...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Nog meer:

Het is jammer dat Scholz de Taurus nog blokkeert maar verder doet Duitsland het niet slecht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• consolefreak
Ondertussen leert Rusland verder van de eerder gemaakte fouten. Ze zijn hun trainingsgronden aan het uitbreiden (en dichter bij het front) zodat ze beter kunnen voorbereiden voor een volgende aanval. Jammer dat we dit soort dingen laten gebeuren door Oekraïne niet genoeg te geven. :|

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F7r7G2pXoAA_98p?format=jpg
Russians are actively expanding their training ground facilities in the rear areas of Luhansk and Donetsk oblasts and within Russia. This expansion aims to tackle logistical bottlenecks that arose after the 2022 mobilization, signifying efforts to improve infrastructure.
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/F7sAUD5W4AAbBS7?format=jpg
In this specific image, we can observe the emergence of a new training facility with fresh infrastructure within the boundaries of preexisting tank training grounds near the Novopavlivka mining settlement in the Khrustalnyi area of Luhansk oblast.

Numerous expansions and enhancements to facilities like these have been occurring, particularly in late 2022 and continuing into 2023. This suggests that the russians are aiming to optimize their training facility capacities and align training programs with recent experiences

hile this fact may not be groundbreaking on its own, it does, in my view, signify the russian objectives of continuous mobilization and training. It underscores their commitment to a sustained, enduring war of varying intensities, whether it be low or high-intensity warfare.
Bron:

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 13:07
consolefreak schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 21:44:
Ondertussen leert Rusland verder van de eerder gemaakte fouten. Ze zijn hun trainingsgronden aan het uitbreiden (en dichter bij het front) zodat ze beter kunnen voorbereiden voor een volgende aanval. Jammer dat we dit soort dingen laten gebeuren door Oekraïne niet genoeg te geven. :|

[Afbeelding]

[...]

[Afbeelding]

[...]

Bron:
[Twitter]
Lijkt me juist mooi nieuws. Laten die rekruten maar lekker op een hoopje vlak bij elkaar trainen binnen bereik van ATACMS met clustermunitie. Niets motiveert beter dan je maten door een paarduizend scherven doorzeefd zien worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:10
Doet Frankrijk nog wat spullen leveren?
Ik hoor alleen maar Duitsland, maar Frankrijk maakt zelf ook een hoop spul.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
pingkiller schreef op donderdag 5 oktober 2023 @ 22:03:
Doet Frankrijk nog wat spullen leveren?
Ik hoor alleen maar Duitsland, maar Frankrijk maakt zelf ook een hoop spul.
Af en toe. Maar het verbleekt een beetje bij de Duitse contributie.

PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KeFs8JIFED8sX8534UGUCk0kd6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NCrz98kYcF7eShjak3KXipJH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• consolefreak
Europol gaat meedoen met het onderzoeken van de oorlogsmisdaden. Ze gaan onder andere met analyses en forensisch onderzoek bijdragen aan de het gezamelijke ondrtxoek. Ze benoemen specifiek dat ze oa. met publieke bronnen (OSINT) werken. Europol is ervaren in het onderzoeken van oorlogsmisdaden, denk dat ze meer dan welkom zijn :Y).

Bron: https://www.europol.europ...ational-crimes-in-ukraine

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• wian
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

- Kiev innemen?

Dit is de analyse van het Institute for the Study of War: Weakness is lethal: why Putin invaded Ukraine and how the war must end.

Mooie longread voor het weekend.

TL;DR: break NATO and Western unity and seize full control over Ukraine.

Kijk je naar de situatie vandaag lijken beiden doelen mislukt. Maar Putin heeft deze doelen al heel lang en lijkt heel vasthoudend. Mogelijk beschouwt hij zijn doelen als nog niet behaald en schat hij in dat de steun van het Westen uiteindelijk zal afbrokkelen en hij alsnog kan slagen.

[ Voor 11% gewijzigd door wian op 06-10-2023 08:20 . Reden: Link ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
aantal cijfers hoger dan gemiddeld, is hier extra activiteit?
𝔗𝔥𝔢 𝔇𝔢𝔞𝔡 𝔇𝔦𝔰𝔱𝔯𝔦𝔠𝔱 🇬🇪🇺🇦🇺🇲🇬🇷
@TheDeadDistrict
·
31m
The morning starts with great news.

Russian source reports a very high number of wounded arriving at hospitals from the Bakhmut area, wounded soldiers report heavy losses and dozens of soldiers surrendering

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SiErRa
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-10 08:36
Wow, dat is meer tanks in 1 dag vernietigd dan de totale hoeveelheid die NL heeft/leased.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkiFan
  • Laatst online: 12:49
SiErRa schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:01:
[...]

Wow, dat is meer tanks in 1 dag vernietigd dan de totale hoeveelheid die NL heeft/leased.
Ja, en het is al een paar dagen op rij dat de aantallen zo hoog zijn. Volgens mij proberen de Russen weer ergens wat.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dangerousp
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-10 19:48
Tens schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 08:42:
[...]

aantal cijfers hoger dan gemiddeld, is hier extra activiteit?

[...]
Inderdaad. Je hoort weinig, maar de aantallen tanks en aantal personnel is wel een stuk hoger.
Wellicht een counter attack.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
dangerousp schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:06:
[...]

Inderdaad. Je hoort weinig, maar de aantallen tanks en aantal personnel is wel een stuk hoger.
Wellicht een counter attack.
Laatste week ook wat meer filmpjes van tanks in regio Cherson die na verschieten van indirect fire over de Dnjepr heen kapot gaan.

PSN

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SkiFan
YakuzA schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:17:
[...]

Laatste week ook wat meer filmpjes van tanks in regio Cherson die na verschieten van indirect fire over de Dnjepr heen kapot gaan.
Dat doe je alleen als je geen artillerie meer hebt. Een T72 is veel duurder dan een D30.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
SkiFan schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:21:
[...]
Dat doe je alleen als je geen artillerie meer hebt. Een T72 is veel duurder dan een D30.
In 2 van de 3 gevallen waar ik de filmpjes van zag was het een T90M :)

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
YakuzA schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:27:
[...]

In 2 van de 3 gevallen waar ik de filmpjes van zag was het een T90M :)
Auw. Wat kosten die dingen, miljoentje of 3-5?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online
Terroristen:
At least one 10 year old boy has been killed.

YakuzA schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:17:
Andrew Perpetua had daar ook een bericht over:

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online
Reuters heeft een uitgebreid artikel gepubliceerd over de Storm-Z soldaten:

'They're just meat': Russia deploys punishment battalions in echo of Stalin
They're among hundreds of military and civilian offenders who've been pressed into Russian penal units known as "Storm-Z" squads and sent to the frontlines in Ukraine this year, according to 13 people with knowledge of the matter, including five fighters in the units.

"Storm fighters, they're just meat," said one regular soldier from army unit no. 40318 who was deployed near the fiercely contested city of Bakhmut in eastern Ukraine in May and June.

He said he'd given medical treatment to a group of six or seven wounded Storm-Z fighters on the battlefield, disobeying an order from a commander - whose name he didn't know - to leave the men. He said he didn't know why the commander gave the order, but claimed that it typified how Storm-Z fighters were considered of lesser value than ordinary troops by officers.

March of the Eagles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-10 18:27
SkiFan schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:06:
[...]

Ja, en het is al een paar dagen op rij dat de aantallen zo hoog zijn. Volgens mij proberen de Russen weer ergens wat.
Er is de laatste dagen wel wat activiteit vanuit Russische kant op het Loehansk front. Ze zitten dus nog steeds niet puur in de verdediging.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Weer een hulp pakket uit Zweden:
Sweden will send Ukraine an additional military support package, worth more than $199 million (2.2 billion Swedish crowns), consisting mainly of artillery ammunition, the Swedish Defense Ministry announced in a statement on Friday.

It marks the 14th military support package Sweden has given to Ukraine since Russia's invasion began, and it “includes artillery shells, spare parts, infantry equipment, communication equipment and Combat Vehicle 90 ammunition.”

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
q-enf0rcer.1 schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:15:
[...]
Er is de laatste dagen wel wat activiteit vanuit Russische kant op het Loehansk front. Ze zitten dus nog steeds niet puur in de verdediging.
Deze richting?

PSN

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Spykie
SkiFan schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 10:21:
[...]

Het lijkt er inderdaad op dat de Russen op steeds minder plekken de beschikking hebben over artillerie. Ik had in Augustus ingeschat dat de Russen ergens tussen begin oktober en eind maart door hun gehele voorraad artillerie heen zouden zijn. Het begint er op te lijken dat de Russen het qua artillerie niet gaan uithouden tot eind maart. De dagelijkse getallen liggen al weken hoger dan waarmee ik gerekend had in Augustus en er komen steeds meer signalen dat shit écht aan het opraken is cq niet beschikbaar is op de juiste plekken.

Very nice.

[ Voor 5% gewijzigd door Spykie op 06-10-2023 13:25 ]

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Spykie schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:23:
[...]
Het lijkt er inderdaad op dat de Russen op steeds minder plekken de beschikking hebben over artillerie. Ik had in Augustus ingeschat dat de Russen ergens tussen begin oktober en eind maart door hun gehele voorraad artillerie heen zouden zijn. Het begint er op te lijken dat de Russen het qua artillerie niet gaan uithouden tot eind maart. De dagelijkse getallen liggen al weken hoger dan waarmee ik gerekend had in Augustus en er komen steeds meer signalen dat shit écht aan het opraken is cq niet beschikbaar is op de juiste plekken.

Very nice.
Over een week of 1 a 2 is de krimbrug weer open voor (vrachtwagen)wegverkeer, dus dan zal er wel weer wat extra aanvoer komen, maar van RU kant doen ze dit niet uit luxe inderdaad.

[ Voor 3% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2023 13:27 ]

PSN

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Spykie
YakuzA schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:25:
[...]

Over een week of 1 a 2 is de krimbrug weer open voor (vrachtwagen)wegverkeer, dus dan zal er wel weer wat extra aanvoer komen, maar van RU kant doen ze dit niet uit luxe inderdaad.
Ik denk dat dit de laatste keer was dat de Russen de kans hebben gekregen de brug te repareren. Die gaat voor 1 december naar de haaien. Wat zetten we er op? Donatie van 20 piek >:)

Bereken je warmteverlies

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13:23
Spykie schreef op vrijdag 6 oktober 2023 @ 13:28:
Die gaat voor 1 december naar de haaien.
offtopic:
https://www.travelsafe-abroad.com/sharks-in-the-black-sea/

Toch ff nagekeken of er überhaupt haaien in de zwarte zee zaten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Topicstarter
Het nieuwste artillerie speeltje van RU op het slagveld heeft al een ontmoeting gehad met een FPV drone.
(uitkomst onbekend)
(zo nieuw dat ik nog geen engelse wiki pagina kan vinden :) )
iig 13 km range, dus zal idd fpv drone voer zijn:
Wikipedia: 2S40 Floks — Wikipédia
Calibre 120 mm
Cadence de tir 10 c/min
Portée pratique 13 km

[ Voor 43% gewijzigd door YakuzA op 06-10-2023 15:24 ]

PSN

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• user109731
  • Niet online

Wat zouden ze dit keer uit de lucht gehaald hebben? :)
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:

De situatie in Rusland zelf mag in: De situatie binnen Rusland

Voor inhoudelijke discussies en achtergronden zie:
UKR: Topic wegwijzer

Doel van dit topic
Informatiebron voor actuele ontwikkelingen en plaats voor discussie over alleen deze ontwikkelingen.
• Van posts offtopic voor dit topic wordt gekeken of ze kan worden verplaatst naar een ander topic.
• Is de post te offtopic of draagt ze onvoldoende bij, dan wordt de post verwijderd.

Specifieke topic regels
• Geen ongefundeerde speculaties over WW3
• Niet refereren aan gebruik van Nucleaire wapens, hiervoor is Nucleaire dreiging Rusland
• Geen gelukszoekers vs. vluchtelingen of vluchtelingen vs. huisvesting
• Gebruik embed [embed] link [/] tags voor tweets
• Deel aub geen schokkende beelden. Bedenk daarbij goed of een twitter bericht wat toevoegt aan de discussie.
• Geen propaganda talking points of desinformatie, check je bronnen.
• Hieronder vallen ook bijvoorbeeld de "afspraak" over NAVO lidmaatschap van Oost-Europese landen.
• Russische "media" zoals Russia Today (RT) is geen bron en is hier niet meer welkom.
• Geen drogredenen of onlogische en/of onnavolgbare gevolgtrekkingen.
• Extraordinary claims require extraordinary evidence.
• Geen omgekeerde bewijslast, wie beweert moet bewijzen.
• De volgende drogreden is expliciet niet toegestaan: neutraliteit claimen om vervolgens een waardeoordeel te geven over het conflict. Zie ook Wikipedia: Argument to moderation en Wikipedia: False balance
• Vermijd het maken van een analogie, dit leidt dit vaak af van de discussie. (false equivalence/Valse analogie),
• Post s.v.p. vliegbewegingen in dit topic, het voegt weinig toe aan dit topic en is vaak alleen speculatief. Alleen als het echt relevant is, dan zien we graag een motivatie.

AWM / themaforum beleidstopic:
Themaforum: Oorlog in Oekraïne - Beleid
Actualiteit, Wetenschap & Maatschappij Beleid