Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl
Update :RoRoNL schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:55:
[...]
Niets bijzonders, de Patchverbinding betreft de koppeling in het POP-huisje in de wijk, die dan wordt aangesloten op Odido-apparatuur en verder loopt op de bestaande kabel richting je huis.
-Je kan Odidio vragen wanneer ze een mannetje sturen om het laatste stukje je meterkast in te brengen.
Ontving vanmiddag een brief van Open Dutch Fiber dat ze volgende week(geen specifieke datum) glasvezel vanaf de stoep ons appartement komen inbrengen. Dat verklaart dus de installatie patch op 11 november a.s. door Guideon.
Het gekke is wel dat ik als ik niet had gevraagd op het Odido forum waarom ik zonder enige kennisgeving een installatiepakket had ontvangen, ik niets van deze Guideon afspraak zou hebben geweten. Het (b)lijkt alsof Odido wel op de hoogte was aangezien ze het installatiepakket gisteren hebben geleverd.
Met de Zyxel T-56 met wifi 6 (ax) ga je geen 2 Gbps over wifi halen. Dat soort snelheden haal je pas met wifi 7 router / AP's / clients. Misschien ook met wifi 6E op de 6 GHz band, maar ook dat ondersteund de T-56 niet.mokkie schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:29:
Sinds een paar weken terug ben ik van ziggo 1gb overgestapt naar Odido 2gb aansluiting.
Alles aangesloten getest door odido monteur. Speedtest wifi snelheid rond 700 - 900 mbps direct vanaf de router. Upload iets lager rond 600-700.
Ziggo haal ik bij test 900 - 950 mbps.
Nu heb ik het gevoel dat odido snelheid niet de 2gbs niet boven 1000mbit haalt. Al wordt het gezegd dat wifi snelheid meestal wordt gehalveert.
Heeft iemand wel hogere snelheid gehaald met wifi verbinding?
Bekabeld aangesloten op de 2,5 Gbps poort moet het uiteraard wél lukken.
Communicatie van deze partijen en naar de eindgebruiker toe is bijna traditioneel altijd een soort loterij of het compleet, transparant en tijdig is. Er is simpelweg niemand echt in regie.Pierre_nr1 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:36:
[...]
Update :
…..Het gekke is wel dat ik als ik niet had gevraagd op het Odido forum waarom ik zonder enige kennisgeving een installatiepakket had ontvangen, ik niets van deze Guideon afspraak zou hebben geweten. Het (b)lijkt alsof Odido wel op de hoogte was aangezien ze het installatiepakket gisteren hebben geleverd.
Als je geluk hebt, tref je het goed met de uitvoerende personen tot aan je meterkast. Wees begripvol en sympathiek naar ze ;-)
Ik loop al een tijdje mee, ben al klant sinds toen het nog Vodafone heette.jongetje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:07:
[...]
Je bent weer erg verwarrend. Je hebt het over reggefiber, dan over ODF (Open Dutch Fiber)? En dan opeens over AON terwijl Odido met eigen apparatuur (XS)GPON doet.
Op KPN netwerk NL (voorheen Reggefiber) had je WBA en ODF, WBA was KPN wholesale abonnementen met KPN toeslag. ODF gebieden heeft apparatuur van Odido erin zitten, in mij geval met de AON netwerktechniek en waren/zijn dus goedkoper, zie ook de openingspost van [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie:
ODF in dit geval staat dus niet voor Open Dutch Fiber, waar het wel voor staat, dat weet ik eigenlijk ook niet. (Zelfde voor WBA trouwens)T-Mobile heeft in sommige gemeentes eigen apparatuur in de POP hangen (ODF gebieden), waardoor ze aangepaste snelheden kunnen bieden en korting kunnen geven. Om te zien welke gebieden ODF en WBA zijn kan de postcodecheck geraadpleegd worden.
Edit, ik zie inmiddels dag @jk-5 het enigsinds heeft opgehelderd:
jk-5 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:12:
[...]
Ja, het komt daar op neer. Het is de naam van de KPN dienst waarbij een andere provider toegang krijgt tot die ODF lades, en dus eigen apparatuur kan plaatsen in een point-to-point POP. Het is dus gewoon de dienst die Odido overal gebruikt om zelf actieve diensten over de KPN vezel te kunnen leveren.
https://www.kpn-wholesale...dband/odf-access-ftth.htm
[ Voor 24% gewijzigd door rens-br op 30-10-2024 08:45 ]
In dit geval betekent ODF - Optical Distribution Framerens-br schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:38:
[...]
ODF in dit geval staat dus niet voor Open Dutch Fiber, waar het wel voor staat, dat weet ik eigenlijk ook niet.
Een ODF is een kast vol met patchpanels. Deze kast bestaat uit verschillende lades waarin een groot aantal patchpanels kunnen worden geplaatst.
Blijf al die emoji's wel erg grappig vinden. Een lust voor het oog..nero355 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:13:
[...]
[...]
PiVPN is zo opgezet en dan kan je via Wireguard of OpenVPN overal bij
Draait gewoon onder je favoriete Linux distro op je favoriete x86-64 of non-Raspberry Pi ARM based kastje dus kijk daar eens voor de grap naar zou ik zeggen
[...]
[...]
LOL!
Zou hem bijna uit de opslag gaan halen nu... of toch niet!
[...]
U bent toe aan een fatsoenlijke DIY Router
* nero355 heeft zijn Ubiquiti UniFi USG 3P met pensioen gestuurd en een TopTon kastje met OPNsense erop aangesloten![]()
![]()
![]()
![]()
Maar iets van een MikroTik of zo kan natuurlijk ook!
ODF is dus de term die KPN gebruikt voor partijen die eigen apparatuur in de PoP plaatsen. Bij Odido gebeurt dat plaatsen door het voormalige Glasoperator (overgenomen door T-Mobile).rens-br schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 08:38:
[...]
Ik loop al een tijdje mee, ben al klant sinds toen het nog Vodafone heette.
Op KPN netwerk NL (voorheen Reggefiber) had je WBA en ODF, WBA was KPN wholesale abonnementen met KPN toeslag. ODF gebieden heeft apparatuur van Odido erin zitten, in mij geval met de AON netwerktechniek en waren/zijn dus goedkoper, zie ook de openingspost van [T-Mobile Thuis Glasvezel] Ervaringen & Discussie:
[...]
ODF in dit geval staat dus niet voor Open Dutch Fiber, waar het wel voor staat, dat weet ik eigenlijk ook niet. (Zelfde voor WBA trouwens)
Edit, ik zie inmiddels dag @jk-5 het enigsinds heeft opgehelderd:
[...]
WBA staat trouwens voor Wholesale Broadband Access. Vele variaties in. Zie hier voor wat meer info.
Vanuit het Odido perspectief zijn dus de gebieden van Open Dutch Fiber ook ODF gebieden (want eigen Glasoperator apparatuur).
Die van Delta Fiber dan weer niet want daar leveren ze (naar mijn weten) via de apparatuur van Delta.
[ Voor 14% gewijzigd door Barre73 op 30-10-2024 13:30 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Unifi kastjes kun je met SSH op inloggen. Dus met Cron of een watchdog programma kijken of het IP verandert van de DNS, en zo ja dan met iptables of nftables de rule aanpassen of verwijderen en nieuwe toevoegen. Heb je (in ieder geval op EdgeOS) hun GUI niet voor nodig. Je zou ook een range kunnen toevoegen, mijn route op mijn PoP is een /23. Is iets minder veilig. Maar je huidige methode is ook niet je van het omdat je niet weet wie er zoal op netwerk aldaar zit. Dus het moet nu ook defense in depth bevatten.rens-br schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:12:
[...]
Ja, dat heb ik thuis ook ingesteld en werkt prima. Dus merk niks van de IP changes thuis.
Ik heb echter mijn Unifi Controller thuis open gezet voor specifiek het IP adres van de scouting (en kan in de firewall van mijn Unifi ding ook geen DNS o.i.d. instellen) dus bij elke wijziging daar kan de AP daar de controller niet meer vinden. Opzich geen ramp, controller wordt toch alleen gebruikt voor firmware updates, maar toch.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
Verhuizing zegt niets. Als je bij provider datum doorgeeft en men heeft een DHCP lease van bijvoorbeeld 1 week en je koppelt de boel vanuit de verhuisdoos weer aan (dat doe je als eerstrens-br schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:03:
[...]
Dat klopt, zo bedoel ik het ook niet, maar ik ben al jaren klant van Odido en mijn IP was in het verleden behoorlijk fixed. Zelfs met een verhuizing behield ik hetzelfde IP adres. Dat lijkt nu dus wel anders te zijn.
"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/WrpahGaBZU4DskKvR7gu6sxa.jpg?f=user_large)
Of, als je "Anders..." er uit haalt, en alle Apple/Android even combineert:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/jHiOOIQfoVYr2CqbSOM8EyPT.jpg?f=user_large)
Heel grofweg 1/3 kijkt met een eigen Box, 1/3 met de Odido Media Box en 1/3 met de App op de TV. Had verwacht dat er een wat sterkere trend zou zijn een bepaalde kant op vanwege gemak en/of stream kwaliteit. Niet dus
Sinterklaas wil bier !
Of je doet even moeilijk over een simpel polletje slechts ter indicatie.....Jerie schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:32:
Sample size laag (65) en sample size bias (bezoekers GoT), en hoe gaat men meerdere stemmen tegen? Je kunt niet eens meerdere opties kiezen (1 stem in totaal). Zal er verder geen woorden aan vuil maken. Poll is niet serieus te nemen.

Sample size laag (65) --> Dat wordt hopelijk nog wat meer komende dagen
Sample size bias (bezoekers GoT) --> Nogal inherent voor elke poll op GoT
Hoe gaat men meerdere stemmen tegen? --> Je IP wordt gelogd, 1 stem per IP (ja, natuurlijk kan je dat omzeilen als je kwaad wilt)
Je kunt niet eens meerdere opties kiezen (1 stem in totaal) --> Was geen optie voor deze tool. Maar vind ik persoonlijk juist wel goed. Dwingt je een (voorkeurs) keuze te maken. Mensen met vier TV's in huis zouden anders te zwaar meewegen (over bias gesproken).
Beweer ook niet Nederland representatief weer te geven en inderdaad, ben geen Maurice de Hond.....
[ Voor 3% gewijzigd door ParaWM op 30-10-2024 19:12 ]
Sinterklaas wil bier !
Hier met 2 TV's kijken we met de Odido box (voorlopig nog gratisParaWM schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 18:22:
Heel grofweg 1/3 kijkt met een eigen Box, 1/3 met de Odido Media Box
Niet dat het veel veranderd aan de poll
Ben je nog meer tevreden over de één of ander? (Stiekem de poll gemaakt om te helpen in de keuze of er straks een chromecast oid nodig is als ik aangesloten ben. Maar wat ik zo lees in dit topic is dat de ervaringen erg verschillen per regio).LooneyTunes schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 19:38:
[...]
Hier met 2 TV's kijken we met de Odido box (voorlopig nog gratis) en een eigen Android box (Conrad).
Niet dat het veel veranderd aan de poll
Sinterklaas wil bier !
Het vervolg.......RoRoNL schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 23:10:
[...]
Communicatie van deze partijen en naar de eindgebruiker toe is bijna traditioneel altijd een soort loterij of het compleet, transparant en tijdig is. Er is simpelweg niemand echt in regie.
Als je geluk hebt, tref je het goed met de uitvoerende personen tot aan je meterkast. Wees begripvol en sympathiek naar ze ;-)
Vandaag zag ik een ploeg van Open Dutch Fiber aan het werk bij de appartementen naast ons(ander portiek dus). Ik dacht, ik ga eens vragen wat ze precies aan het doen zijn. Kreeg een keurige uitleg dat ze de glasvezel vanaf de stoep naar de gevel aan het aanbrengen waren(tuin van ongeveer 5 meter). Omdat ik op de 2e verdieping woon vroeg ik me af waar dan de hoogwerker was(voor alle duidelijkheid, de glasvezel wordt via de buitenmuur naar boven gebracht via hetzelfde gootje waarin de Ziggo kabel loopt). Het antwoord was dat het omhoog brengen vanaf de gevel naar mijn woning door een andere ODF ploeg zou worden uitgevoerd, het gaat dus blijkbaar in 2 etappes.
Morgen zijn onze appartementen aan de beurt om glasvezel tot de gevel aan te brengen en 11 november a.s. komt de ODF ploeg met een hoogwerker het via de buitenmuur afmonteren. Prima dus!
Nu beweert Odido(via het forum) dat op 11 november een afspraak staat met Guidion om te patchen en bij mij thuis aan te sluiten. Ik weet zelf van geen afspraak en heb dus vanmiddag zelf maar eens contact met Guidion opgenomen, Er staat volgens hun geen afspraak gepland en dat ik maar met Odido contact op moest nemen.
Al met al, ik begrijp er helemaal niets meer van. Ik laat het maar op me afkomen en zie het verder wel wat er zoal gaat gebeuren, of wat niet.
Wordt vervolgd.
ODF gebruikt een netwerkadministratie met daarin ook plandata per adres. Dat wordt bijgehouden door de aannemer. Maar (een deel van) die informatie stroomt ook door naar de operator/provider dus hier Odido. En een klantenservice of forum-medewerker weet gewoon niet hoe ze iets moeten interpreteren zonder ervaring hiermee. Dus krijg je verkeerde info door.Pierre_nr1 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:17:
[...]
Het vervolg.......
Vandaag zag ik een ploeg van Open Dutch Fiber aan het werk bij de appartementen naast ons(ander portiek dus). Ik dacht, ik ga eens vragen wat ze precies aan het doen zijn. Kreeg een keurige uitleg dat ze de glasvezel vanaf de stoep naar de gevel aan het aanbrengen waren(tuin van ongeveer 5 meter). Omdat ik op de 2e verdieping woon vroeg ik me af waar dan de hoogwerker was(voor alle duidelijkheid, de glasvezel wordt via de buitenmuur naar boven gebracht via hetzelfde gootje waarin de Ziggo kabel loopt). Het antwoord was dat het omhoog brengen vanaf de gevel naar mijn woning door een andere ODF ploeg zou worden uitgevoerd, het gaat dus blijkbaar in 2 etappes.
Morgen zijn onze appartementen aan de beurt om glasvezel tot de gevel aan te brengen en 11 november a.s. komt de ODF ploeg met een hoogwerker het via de buitenmuur afmonteren. Prima dus!
Nu beweert Odido(via het forum) dat op 11 november een afspraak staat met Guidion om te patchen en bij mij thuis aan te sluiten. Ik weet zelf van geen afspraak en heb dus vanmiddag zelf maar eens contact met Guidion opgenomen, Er staat volgens hun geen afspraak gepland en dat ik maar met Odido contact op moest nemen.
Al met al, ik begrijp er helemaal niets meer van. Ik laat het maar op me afkomen en zie het verder wel wat er zoal gaat gebeuren, of wat niet.
Wordt vervolgd.
Bij KPN zie je het hetzelfde. Klantenservice kan best wel oprecht zijn best doen maar zonder kennis van het proces is het riskant om iets te roepen op basis van een paar datums die doorlopen vanuit een ander systeem.
Dank voor je reactie!Barre73 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:36:
[...]
ODF gebruikt een netwerkadministratie met daarin ook plandata per adres. Dat wordt bijgehouden door de aannemer. Maar (een deel van) die informatie stroomt ook door naar de operator/provider dus hier Odido. En een klantenservice of forum-medewerker weet gewoon niet hoe ze iets moeten interpreteren zonder ervaring hiermee. Dus krijg je verkeerde info door.
Bij KPN zie je het hetzelfde. Klantenservice kan best wel oprecht zijn best doen maar zonder kennis van het proces is het riskant om iets te roepen op basis van een paar datums die doorlopen vanuit een ander systeem.
De medewerker van de ODF ploeg liet me hun planning zien op zijn telefoon. En daar zag ik inderdaad 11 november staan om af te monteren via een hoogwerker op mijn adres.
Ik neem aan dat je ODF bedoeld als de 'aannemer'?
Nee. ODF is de netwerkbeheerder maar ik bedoel echt de hoofdaannemer:Pierre_nr1 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:50:
[...]
Dank voor je reactie!
De medewerker van de ODF ploeg liet me hun planning zien op zijn telefoon. En daar zag ik inderdaad 11 november staan om af te monteren via een hoogwerker op mijn adres.
Ik neem aan dat je ODF bedoeld als de 'aannemer'?
Volker Wessels, Allinq, Solutions30, Van Gelder Telecom, etc...
En die ODF ploeg is dan weer van een onderaannemer waarschijnlijk.
Wat een complex wereldje, ik laat het verder maar op me afkomen.Barre73 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 21:59:
[...]
Nee. ODF is de netwerkbeheerder maar ik bedoel echt de hoofdaannemer:
Volker Wessels, Allinq, Solutions30, Van Gelder Telecom, etc...
En die ODF ploeg is dan weer van een onderaannemer waarschijnlijk.
Als dat de reden is. Ik heb aangegeven via de tv te kijken, maar dat is alleen maar omdat ik 1 of 2 keer per jaar naar reguliere tv kijk en het dan wel overleef dat de app ruk is op LG WebOS en de kwaliteit bedroevend.ParaWM schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:40:
[...]
Ben je nog meer tevreden over de één of ander? (Stiekem de poll gemaakt om te helpen in de keuze of er straks een chromecast oid nodig is als ik aangesloten ben. Maar wat ik zo lees in dit topic is dat de ervaringen erg verschillen per regio).
Het is eigenlijk heel simpel. Je hebt het glasnetwerk, dat wordt aangelegd en onderhouden door een aannemer die in dienst is van de netwerkbeheerder (KPN of Open Dutch Fiber). Die aannemer kan bijvoorbeeld, in mijn geval, BAM zijn. Of VolkerWessels. Wie ze voor een regio ook inhuren.Pierre_nr1 schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:02:
[...]
Wat een complex wereldje, ik laat het verder maar op me afkomen.
Het afmonteren van de glasvezel, wat weer andere vaardigheden vereist en dus certificering, wordt bijna overal door Guidion gedaan. Ook die wordt daarvoor weer ingehuurd door de netwerkbeheerder en/of de provider.
Dat begrijp ik, maar de communicatie onderling en uiteindelijk naar de klant toe laat blijkbaar wel wat te wensen over. Het zal in de meeste gevallen goed gaan, maar bij mij loopt het helaas anders.William_H schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 23:40:
[...]
Het is eigenlijk heel simpel. Je hebt het glasnetwerk, dat wordt aangelegd en onderhouden door een aannemer die in dienst is van de netwerkbeheerder (KPN of Open Dutch Fiber). Die aannemer kan bijvoorbeeld, in mijn geval, BAM zijn. Of VolkerWessels. Wie ze voor een regio ook inhuren.
Het afmonteren van de glasvezel, wat weer andere vaardigheden vereist en dus certificering, wordt bijna overal door Guidion gedaan. Ook die wordt daarvoor weer ingehuurd door de netwerkbeheerder en/of de provider.
Zoals ik al memoreerde, ik wacht het verder maar rustig af.
Niet echt een verschil.ParaWM schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 20:40:
Ben je nog meer tevreden over de één of ander?
De Odido box was (is) mijn éérste kennismaking met Android (TV). (Alle lokale media gaat via de NAS en een Raspberry met LibreELEC, en daarvoor ging TV via een Humax DVB-C decoder)
Enig nadeel, waar ik een gruwelijke hekel aan heb, is dat je voor beide kastjes een account bij Goegel aan moet maken wil je gebruik van je TV kunnen maken. (dat vertellen ze er niet bij, bij Odiddo)
Edit: ter info: Zelfs mijn telefoon is nog gewoon een 3310 op 3G, Android is dus ècht een vreemde voor mij)
Uiteraard is de Odido-app 'ingebakken' in de Odido box en moet je de app zelf nog installeren op de andere box.
Maar in dagelijks gebruik is er geen verschil. "zappen' gaat ongeveer even snel, al heeft de Odido-box een numeriek op de afstandbediening en de andere box alleen maar 'up' en 'down'. (maar daar kom binnenkort een Ali-E vervanger voor)
Verder word het kastje niet gebruikt, geen extra apps (en alle overige troep heb ik verborgen in het 'home screen'.) Ik gebruik ze als 1 op 1 vervangers voor de Humax kastjes. (zodra het kan, ga ik over naar Trined met DVB-C signaal)
[ Voor 4% gewijzigd door LooneyTunes op 31-10-2024 01:07 ]
Nee Guidion is voor de installatie in huis, router settopbox etc.William_H schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 23:40:
[...]
De verbinding in mijn oude huis werd op vrijdag uitgezet en op maandag kwam de monteur in het nieuwe huis. Toen kreeg ik wel een nieuw IP adres met de apparatuur van de provider. Toen ik na een aantal weken mijn eigen Unifi spul er weer tussen hing, kreeg ik zowaar weer hetzelfde IP adres als op mijn oude adres.Jerie schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 17:49:
Verhuizing zegt niets. Als je bij provider datum doorgeeft en men heeft een DHCP lease van bijvoorbeeld 1 week en je koppelt de boel vanuit de verhuisdoos weer aan (dat doe je als eerst) dan hou je je lease. Bij een lease van 1 dag kan het ook prima gaan. Maar bij 30 minuten (wat hier door anderen is gedeeld over Odido) en geen refresh op helft duur dan kun je zomaar pech hebben (of geluk) afhankelijk van je downtime. Dan heb je mensen die stellen na reboot had ik een andere en anderen die zeggen hij bleef hetzelfde. Bij mij is hij veranderd tussen Zyxel, 10 gbit Ubiquiti ethernet SFP+ via Huawei ONT, en de Zaram direct zonder Huawei ONT. Dus 3x. Logisch, 3x ander MAC en ik deed geen spoofing. Terwijl ik een router crash heb gehad, hardwareonderhoud heb gepleegd, reboots met downtime (dat heb je regelmatig met OPNsense softwareupdates zonder CARP). Twee van deze drie factoren duurden meer dan 30 minuten.
Dat had ik ook. Ik vermoed dat de DHCP server het MAC adres van je eigen Unifi router had onthouden.rens-br schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 09:07:
[...]
De verbinding in mijn oude huis werd op vrijdag uitgezet en op maandag kwam de monteur in het nieuwe huis. Toen kreeg ik wel een nieuw IP adres met de apparatuur van de provider. Toen ik na een aantal weken mijn eigen Unifi spul er weer tussen hing, kreeg ik zowaar weer hetzelfde IP adres als op mijn oude adres.
En dan toch meer dan een tientje per maand uitgeven voor tv? Klinkt niet als een goede bestemming voor je geld...Caelorum schreef op woensdag 30 oktober 2024 @ 22:18:
Als dat de reden is. Ik heb aangegeven via de tv te kijken, maar dat is alleen maar omdat ik 1 of 2 keer per jaar naar reguliere tv kijk en het dan wel overleef dat de app ruk is op LG WebOS en de kwaliteit bedroevend.
Bij mijn buurvrouw gaan ze vooral voor installatie in de meterkast. In huis willen ze wel een kabel leggen maar die moet dan maar zichtbaar zijn over de muur. Door de muur doen ze niet. Dat kost extra.bjusterbaarlik schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 07:27:
[...]
Nee Guidion is voor de installatie in huis, router settopbox etc.
Wat verwacht je daarmee te winnen? IPTV is de toekomst, ook de grootste kabelaar (Ziggo) is al bezig met de overgang. Ik weet niet wat de plannen van Trined zijn, maar je maakt je zo wel heel afhankelijk van één leverancier! Wil je dat?LooneyTunes schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 00:42:
(zodra het kan, ga ik over naar Trined met DVB-C signaal)
Tja, ik ben niet de enige die over het geld gaat, maar klopt. Ik ben er al een tijdje mee bezig, maar straks met black friday zal ik zeer waarschijnlijk weer naar kpn overstappen maar dan zonder tv.ikweethetbeter schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:41:
[...]
En dan toch meer dan een tientje per maand uitgeven voor tv? Klinkt niet als een goede bestemming voor je geld...
Nu viel mij aan het meegeleverde glasvezel kabeltje op, dat deze niet zonder koppelstuk kan worden aangesloten op de NTU (??) in de meterkast....want het lijkt 'mannetje-mannetje'.
Kan dat kloppen dat dit alleen door de monteur (die over 3 weken komt) kan worden geplaatst?
Er zit een Huawei ONT bij.
In onderstaand (voorbeeld) plaatje zie je een blauw stukje plastic die de 2 kabeltjes lijkt te connecteren:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Vg0yGtnAF0w0PRfX18YyQKey.jpg?f=user_large)
Bij mij ziet de KPN NTU er echter zo uit:

Of heb ik iets verkeerds ontvangen?
Nee, bij mijn moeder had de Guidion monteur de koppelstukjes hiervoor in de bus liggen, die zaten inderdaad niet in het installatiepakket.Rickstah schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:55:
Vandaag het installatie pakket van Odido gekregen voor glasvezel in KPN gebied.
Nu viel mij aan het meegeleverde glasvezel kabeltje op, dat deze niet zonder koppelstuk kan worden aangesloten op de NTU (??) in de meterkast....want het lijkt 'mannetje-mannetje'.
Kan dat kloppen dat dit alleen door de monteur (die over 3 weken komt) kan worden geplaatst?
In onderstaand (voorbeeld) plaatje zie je een blauw stukje plastic die de 2 kabeltjes lijkt te connecteren:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De monteur heeft een patchcover en die mist hier. Zonder werkt overigens even goed, maar zo het nu is aangesloten hoort het officieel niet.Rickstah schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:55:
[Afbeelding]
Ik heb (eigenwijs als ik ben) het "koppelstukje" uit mijn oude converter (die zwarte die je er overheen schuift) gehaald en op die manier de Huawei converter aangesloten zoals ook in jouw voorbeeld.Rickstah schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:55:
Vandaag het installatie pakket van Odido gekregen voor glasvezel in KPN gebied.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
What seems to be the officer, problem?
O.a. eigen opnames kunnen maken op de lokale harddisk.ikweethetbeter schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 13:46:
Wat verwacht je daarmee te winnen?
En natuurlijk nog genieten van het laatste beetje privacy wat ons nog rest.
Zeker voor de kabelaar. Minder bandbreedte.IPTV is de toekomst,
Zodat-ie dat laatste stukje koper nog meer kan 'uitknijpen'
Daar ben ik dus weggegaan wegens het ongevraagd opdringen van de Next. (en nog veel meer ellende met Ziggo waardoor ik stond te popelen om over te stappen op glas). Mijn ouweheer heeft 3 jaar met Trined gedraaid, en dat ging, tot zijn overlijden, prima.ook de grootste kabelaar (Ziggo) is al bezig met de overgang. Ik weet niet wat de plannen van Trined zijn, maar je maakt je zo wel heel afhankelijk van één leverancier! Wil je dat?
Dus dan maar even een jaartje (verplicht) uitzingen bij Odiddo.
En in het uiterste kan ik nog altijd een schotel plaatsen.:)
Monteur heeft alles aangesloten, lampjes bekeken en de deur uitgegaan.
Ik heb het Huawei ONT aangesloten middels een CAT6A kabel aan m'n Unifi Dream Machine SE (VLAN300)
Sinds vanmorgen al een handvol keren packetlost, hoge latency en disconnects gehad:
/f/image/UKiq8C2AVbccm5swdR99bd3j.png?f=fotoalbum_large)
Alvorens ik met Odido ga bellen, en de Zyxel er tussenin moet gaan hangen, iemand vergelijkbare issues?
Gaat om 2GB abonnement, omgeving Sittard, ODF netwerk.
Edit: Die laatste disconnect van 2 minuten ben ik zelf geweest.
[ Voor 4% gewijzigd door Rck010 op 31-10-2024 23:17 ]
Package loss en high latency naar een random server of?Rck010 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:12:
Vanmorgen is mijn glasvezel verbinding geactiveerd.
Monteur heeft alles aangesloten, lampjes bekeken en de deur uitgegaan.
Ik heb het Huawei ONT aangesloten middels een CAT6A kabel aan m'n Unifi Dream Machine SE (VLAN300)
Sinds vanmorgen al een handvol keren packetlost, hoge latency en disconnects gehad:
[Afbeelding]
Alvorens ik met Odido ga bellen, en de Zyxel er tussenin moet gaan hangen, iemand vergelijkbare issues?
Gaat om 2GB abonnement, omgeving Sittard, ODF netwerk.
Edit: Die laatste disconnect van 2 minuten ben ik zelf geweest.
Naar Cloudflare, 1.1.1.1ArcticWolf schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:23:
[...]
Package loss en high latency naar een random server of?
Denk dat het beter is dat je de Odido gateway als referentie gebruikt ipv een Cloudflare DNS server.
DNS servers hebben wel iets beters te doen dan een ping response te geven.
edit:
Ter vergelijking dit is m'n Smokeping grafiek van de gateway waar ik op zit:

[ Voor 17% gewijzigd door ArcticWolf op 31-10-2024 23:36 ]
De Unifi Dream Machine heeft een ISP performance check, deze meldt disconnects en packetlost:
/f/image/hhRIl05utHpyW27Wplh8Ga4F.png?f=fotoalbum_large)
Edit: nee, gecheckt. Wordt toch tegen 1.1.1.1 aan gemeten, volgens mij staat dat ook default zo ingesteld.
[ Voor 10% gewijzigd door Rck010 op 31-10-2024 23:38 ]
Heb 'm aangepast naar m'n Odido gateway, maar dat verklaard de 4-5 disconnects nog altijd niet lijkt me.ArcticWolf schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:32:
[...]
Denk dat het beter is dat je de Odido gateway als referentie gebruikt ipv een Cloudflare DNS server.
DNS servers hebben wel iets beters te doen dan een ping response te geven.
edit:
Ter vergelijking dit is m'n Smokeping grafiek van de gateway waar ik op zit:
[Afbeelding]
Guidion doet niks met TV settopboxen. Ze monteren alleen de NTU af en sluiten het modem aan.bjusterbaarlik schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 07:27:
[...]
Nee Guidion is voor de installatie in huis, router settopbox etc.
Misschien dat je voor een meerprijs kunt vragen om ook de rest aan te sluiten, maar standaard zit dat niet in het pakket, zover duidelijk is aangegeven.
Ik denk dat je Guidion verwisseld met een ander bedrijf zoals de BAM.William_H schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 07:59:
[...]
Guidion doet niks met TV settopboxen. Ze monteren alleen de NTU af en sluiten het modem aan.
Misschien dat je voor een meerprijs kunt vragen om ook de rest aan te sluiten, maar standaard zit dat niet in het pakket, zover duidelijk is aangegeven.
https://www.delta.nl/klan...llatie-in-huis-glasvezel/
Ik heb een nokia ont, en heb een udm pro, maar ik af en toe ook disconnects toen ik gewoon via cat6 op ethernet poort op 1gbit had aangesloten. nadat ik een sfp+ 10gb copper module in gebruik heb genomen en de link 10gbit is nooit meer dit probleem gehad.Rck010 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:36:
Ik zeg wel zo mooi 1.1.1.1, maar volgens mij kraam ik onzin uit.
De Unifi Dream Machine heeft een ISP performance check, deze meldt disconnects en packetlost:
[Afbeelding]
Edit: nee, gecheckt. Wordt toch tegen 1.1.1.1 aan gemeten, volgens mij staat dat ook default zo ingesteld.
UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5
Nee, een BAM (of andere aannemer) legt de glasvezel aan van de straat naar je meterkast.bjusterbaarlik schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:04:
[...]
Ik denk dat je Guidion verwisseld met een ander bedrijf zoals de BAM.
https://www.delta.nl/klan...llatie-in-huis-glasvezel/
Het aansluiten van de FTU wordt ook door hun gedaan, maar het aansluiten van de (O)NT (ik zie dat ik daar in m'n vorige post wel een klein foutje maakte, NTU=ONT) wordt toch echt door een Guidion gedaan, samen met je modem. Ze checken de lijn, eventueel patchen ze nog in de PoP, en gaan dan weer. Wil je thuis ook je Wi-Fi ingesteld 2n settopbox hebben, dan moet je dat toch echt apart aangeven bij je bestelling.
Overigens haal jij Delta aan, maar we hebben het hier in het topic over Odido, en zo werkt het voor Odido. Over Delta kan ik eigenlijk niet spreken, maar als ik de teksten op hun website is het wat onduidelijk en zou je mijn uitleg ook op die van delta kunnen toepassen. Nergens lees ik dat ze je thuisnetwerk/settopbox gaan installeren.
[ Voor 3% gewijzigd door William_H op 01-11-2024 08:34 ]
Guidion functioneert als monteur voor Odido de provider omdat deze zelf geen monteurs in dienst hebben.William_H schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:32:
[...]
Nee, een BAM (of andere aannemer) legt de glasvezel aan van de straat naar je meterkast.
Het aansluiten van de FTU wordt ook door hun gedaan, maar het aansluiten van de (O)NT (ik zie dat ik daar in m'n vorige post wel een klein foutje maakte, NTU=ONT) wordt toch echt door een Guidion gedaan, samen met je modem. Ze checken de lijn, eventueel patchen ze nog in de PoP, en gaan dan weer. Wil je thuis ook je Wi-Fi ingesteld 2n settopbox hebben, dan moet je dat toch echt apart aangeven bij je bestelling.
Overigens haal jij Delta aan, maar we hebben het hier in het topic over Odido, en zo werkt het voor Odido. Over Delta kan ik eigenlijk niet spreken, maar als ik de teksten op hun website is het wat onduidelijk en zou je mijn uitleg ook op die van delta kunnen toepassen. Nergens lees ik dat ze je thuisnetwerk/settopbox gaan installeren.
Dit zijn de werkzaamheden volgens Odido zelf:
De monteur voert de volgende werkzaamheden uit:
Het modem ophangen en aansluiten.
De wifiverbinding activeren en beveiligen.
1 computer of laptop aansluiten (bedraad of met wifi).
1 tv aansluiten op de TV box of Mediabox en instellen.
De TV Box of Mediabox verbinden met het modem.
1 vaste telefoon aansluiten.
Meegeleverde internet- en telefoonbekabeling op of langs de plint wegwerken met spijkerclips (max. 15 meter).
Bron: https://www.odido.nl/serv.../installatie-door-monteur
Ik heb nu Smokeping draaien om het e.e.a. te monitoren, eens kijken wat dit oplevert. Anders toch maar weer even dat Zyxel prul ertussen zodat ze wat metingen kunnen doen.
Niet het gewenste begin dit.
Edit:
Ik lees op internet wat verhalen dat bepaalde ONT's niet goed om kunnen gaan met de 2.5GB negotiation van de ethernet WAN port van (in mijn geval) de Unifi Dream Machine SE. Ik heb eens een 10GB SFP+ RJ45 module besteld zodat ik aan beide kanten 10GB heb. Dat schijnt in bepaalde gevallen te hebben geholpen om van de random disconnects af te komen.
Ik had namelijk zojuist weer een disconnect, maar Smokeping laat op dat moment geen hoge ping/packetlost zien.
[ Voor 47% gewijzigd door Rck010 op 01-11-2024 11:20 ]
Ik heb gebeld met Odido en zij willen mij niet deze prijs geven omdat het alleen voor nieuwe klanten geldt, dus ik krijg alleen een verleng aanbod aangeboden, ik zou dus in theorie vanaf vandaag mijn contract kunnen opzeggen en het nieuwe contract kunnen afsluiten per ingaande op 2 dec.
Aan de telefoon werd gezegd dat ik wel mijn oude apparatuur terug moet sturen en zij mij weer nieuwe apparatuur toesturen, ik vind dit best wel gezeik en ik zit er eigenlijk ook niet op te wachten dat ik straks zonder internet zit, het gaat alleen best wel om een groot bedrag, wat is wijsheid?
NH, rijtjeshuis bouwjaar 1952, enkele Quatt, Tado V3+, droogbouw vloerverwarming, HR++ glas, spouwisolatie, kruipruimte isolatie, dak isolatie 2.5rd, 12x zonnepanelen
Met opzeggen en opnieuw afsluiten zal je enige tijd downtime hebben, je zal inderdaad ook je apparatuur terug moeten sturen. Ben je dus gehecht aan een stabiele internet verbinding lijkt me dat niet de beste weg.rinkh schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:31:
Ik zit momenteel bij Odido en mijn contract loopt 1 dec af, Odido heeft nu een actie dat alleen geldt voor nieuwe klanten (werd mij verteld over de telefoon) de eerste 8 maanden €15 p/mnd.
Ik heb gebeld met Odido en zij willen mij niet deze prijs geven omdat het alleen voor nieuwe klanten geldt, dus ik krijg alleen een verleng aanbod aangeboden, ik zou dus in theorie vanaf vandaag mijn contract kunnen opzeggen en het nieuwe contract kunnen afsluiten per ingaande op 2 dec.
Aan de telefoon werd gezegd dat ik wel mijn oude apparatuur terug moet sturen en zij mij weer nieuwe apparatuur toesturen, ik vind dit best wel gezeik en ik zit er eigenlijk ook niet op te wachten dat ik straks zonder internet zit, het gaat alleen best wel om een groot bedrag, wat is wijsheid?
De aanbiedingen die hier voorbij komen voor bestaande klanten is 6 maanden lang 10 euro korting, na 9 maanden kan je weer bellen voor een nieuwe aanbieding, dus je betaald dan slechts 3 maanden de volle mep.
Kan ik negotiation settings aanpassen in de Huawei ONT? Hij zou volgens de specificaties in auto-negotiation met 2.5GB om kunnen moeten gaan, maar kan ik 'm in de ONT ook keihard op 2.5GB zetten? Of zijn daar alleen 1GB / 10GB of überhaupt geen mogelijkheden?
Iemand die dit al eens bekeken heeft?
Hier al maanden het zelfde probleem als hierboven beschreven wordt, maar dan met een Nokia ONT. Op dit moment Dream machine SE, met de Zyxel tussen de ont en de Dream machine. Helaas geen verbetering. Eerste lijn van Odido geeft aan om alleen hun eigen apparatuur in te zetten. Beetje raar aangezien exact dezelfde setup op Delta meer dan een jaar goed gewerkt heeft.
Enige verschil is nu een ONT van Odido maar met Delta stickers :-)
Ik heb gebeld met Odido en zij gaven aan dat de demping op de lijn te hoog is. Maandag komt er een monteur.
Ik vraag me echt af hoe de demping opeens te hoog geworden kan zijn. Ik heb de ONT al met een korte patchkabel aangesloten op de Genexis NTU maar de lampjes knipperen nog steeds hetzelfde.
Is er iets wat ik zelf kan doen?
Twijfel nu om over te stappen. Vooral omdat ze fysiek het e.a. over moeten zetten aan de ODF kant, ik meen dat de glasvezel converter in huis ook moet worden vervangen door een monteur?
Eigenlijk kan ik geen lange downtime veroorloven, als het een halve ochtend er uit ligt dan is dat nog te behelpen, maar als het langer gaat duren, dan niet.
Hoe is jullie ervaring met overstap van providers op het ODF netwerk?
Verder wil ik eigen apparatuur gaan gebruiken (OPNsense op een VM), de vraag is wat voor NIC ik daarvoor nodig heb, bij een 2 Gbps of 8 Gbps abonnement;
Concreet; worden deze abonnement ook voorzien van een glasvezel converter, die RJ45 gebruikt aan de interne kant? En welke negotiation speeds worden dan ondersteund, 2,5 Gbps, 5 Gbps en 10 Gbps?
AMD Ryzen 7 9800X3D | Corsair H150i Elite LCD | GIGABYTE X670E AORUS XTREME | G.Skill Trident Z F5-7800J3646H16GX2-TZ5RK | Inno3D GeForce RTX 4090 iCHILL X3 | Corsair HX1000i | Crucial T700 4TB | Intel Optane 905P 1.5TB | MP600 NH 8TB | Corsair iCUE 5000T
Gaat om Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON ga ik vanuitRck010 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:01:
Voordat ik het e.e.a ga loskoppelen etc...
Kan ik negotiation settings aanpassen in de Huawei ONT? Hij zou volgens de specificaties in auto-negotiation met 2.5GB om kunnen moeten gaan, maar kan ik 'm in de ONT ook keihard op 2.5GB zetten? Of zijn daar alleen 1GB / 10GB of überhaupt geen mogelijkheden?
Bij werkte die niet op een 1G poort
Kon er ook geen setting voor vinden om dat fixed in te stellen, heb ze allemaal hier beschreven met screenshots: Vliegvlug in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Heb die van mij op de 2,5G WAN poort van een Ubiquiti Cloud Gateway Ultra hangen en geen problemen mee.
Heb ook het 2G Odido abo
Ja, dat is de ONT.Vliegvlug schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:57:
[...]
Gaat om Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 XGS-PON ga ik vanuit
Bij werkte die niet op een 1G poort
Kon er ook geen setting voor vinden om dat fixed in te stellen, zie: Vliegvlug in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Heb die van mij op de 2,5G WAN poort van een Ubiquiti Cloud Gateway Ultra hangen en geen problemen mee.
Heb ook het 2G Odido abo
Ik weet niet of het specifiek iets van doen heeft met de UDM SE, maar ik lees op internet wel wat verhalen over auto-negotiation issues tussen ONT's en de 10GB WAN poort van de UDM SE.
Morgen komt de SFP+ module, kan geen kwaad om te checken of het daarmee opgelost is. Tegelijkertijd loopt Smokeping om het e.e.a. te monitoren.
Bij die auto negotiation ging ie terug naar 100mb. Handmatig forceren naar 1GB hielp niets, daardoor klapte de verbinding er helemaal uit.
Gek genoeg werkte het op een andere poort van de Ubiquity switch wel.
Poort of switch is dus een beetje funky. Je kan nog even een andere poort proberen.
Er komt morgen een SFP+ RJ45 module, dan kan ik de 2.5GB WAN poort uitsluiten en het ONT aansluiten op de 10GB SFP+ poort.badkuip schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:09:
@Rck010 Ik had ook auto-negotiation issues met een ander type Huawei ONT en een Ubiquiti 1GB swich.
Bij die auto negotiation ging ie terug naar 100mb. Handmatig forceren naar 1GB hielp niets, daardoor klapte de verbinding er helemaal uit.
Gek genoeg werkte het op een andere poort van de Ubiquity switch wel.
Poort of switch is dus een beetje flunky. Je kan nog even een andere poort proberen.
Odido is een budgetmaatschappij. Dat ze zeggen alleen hun eigen apparatuur aan te sluiten, is een schending van de wet, want er is vrijheid van eigen modemkeuze in NL. Maar dan ben je inderdaad wel op jezelf aangewezen, want er wordt geen ondersteuning bij Odido geleverd als je eigen apparatuur aansluit.peterwoudstra schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:08:
Hi,
Hier al maanden het zelfde probleem als hierboven beschreven wordt, maar dan met een Nokia ONT. Op dit moment Dream machine SE, met de Zyxel tussen de ont en de Dream machine. Helaas geen verbetering. Eerste lijn van Odido geeft aan om alleen hun eigen apparatuur in te zetten. Beetje raar aangezien exact dezelfde setup op Delta meer dan een jaar goed gewerkt heeft.
Maar volgens mij is dat ook het enige wat ze zeggen: at als je support wil, je eerst weer hun eigen spullen moet aansluiten. Daar zijn ze zeker niet de enige in. Ook bij Odido ben je vrij je eigen spullen te gebruiken.William_H schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:16:
[...]
Odido is een budgetmaatschappij. Dat ze zeggen alleen hun eigen apparatuur aan te sluiten, is een schending van de wet, want er is vrijheid van eigen modemkeuze in NL. Maar dan ben je inderdaad wel op jezelf aangewezen, want er wordt geen ondersteuning bij Odido geleverd als je eigen apparatuur aansluit.
Ze brengen het op het randje op de eerste lijn. Met die eerste lijn ben ik daarom ook wel een beetje klaar. Als er iets aan de hand is, zeggen ze dat. Zelfs als er een kabel doorgegraven is, zoals hier afgelopen week ook al werd genoemd (storing in Lelystad). Het 1e lijn niveau is dermate triest dat ze beter een AI kunnen gaan inzetten, dan menselijke robotjes die je als een idioot behandelen. Dat laatste is echt wel een beetje mijn ervaring met de 1e lijn. De 2de lijn en verder is wel enigszins te verteren.mbovenka schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:25:
[...]
Maar volgens mij is dat ook het enige wat ze zeggen: at als je support wil, je eerst weer hun eigen spullen moet aansluiten. Daar zijn ze zeker niet de enige in. Ook bij Odido ben je vrij je eigen spullen te gebruiken.
Hoe doe jij dat in het bedrijf waar je werkt? Je kunt toch alleen ondersteuning geven om de eigen geleverde apparatuur? Je kunt toch niet van Odido (of elke andere provider) verwachten dat ze ondersteuning voor elke eigen gekochte router en ONT geven? Op de meegeleverde Zyxel kunnen ze meekijken en uitlezen.William_H schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:16:
[...]
Odido is een budgetmaatschappij. Dat ze zeggen alleen hun eigen apparatuur aan te sluiten, is een schending van de wet, want er is vrijheid van eigen modemkeuze in NL. Maar dan ben je inderdaad wel op jezelf aangewezen, want er wordt geen ondersteuning bij Odido geleverd als je eigen apparatuur aansluit.
Hier is het weer anders gegaan. Odido op KPN. KPN monteur kwam maandag. Glas naar binnen gebracht en FTU geplaats, daarna plaatse hij een ONT. Alles was ook direct operationeel. Modem een TV-box aangesloten, inderdaad alles werkt. Om het proces goed af te sluiten komt woensdag een Guidion monteur? Hij moet kennelijk het proces afluiten en gereed melden. Daarna mijn 5590 als ONT installeren.Barre73 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 09:11:
[...]
Guidion functioneert als monteur voor Odido de provider omdat deze zelf geen monteurs in dienst hebben.
Dit zijn de werkzaamheden volgens Odido zelf:
De monteur voert de volgende werkzaamheden uit:
Het modem ophangen en aansluiten.
De wifiverbinding activeren en beveiligen.
1 computer of laptop aansluiten (bedraad of met wifi).
1 tv aansluiten op de TV box of Mediabox en instellen.
De TV Box of Mediabox verbinden met het modem.
1 vaste telefoon aansluiten.
Meegeleverde internet- en telefoonbekabeling op of langs de plint wegwerken met spijkerclips (max. 15 meter).
Bron: https://www.odido.nl/serv.../installatie-door-monteur
Teminste zou 4-11 zo moeten zijn 🥳
Heb nog nooit zo'n slechte service mee gemaakt als bij klodidi 😅
Communicatie en service hebben ze nooit van gehoord.. is een zooitje.
Nu al meer als twee weken ofline.
Heb vandaag heel de handel alvast in de doos gestopt.
Ben blij als zometeen alles weer normaal werkt bij Freedom.🔆
Buis nu bijna onzichtbaar langs de gasleiding gelegd en alle beugels die midden op de muur zaten en niet pasten met gipsplaat schroeven eraf gehaald
Op de verdieping ook de kabel losgemaakt en in kabelgoot reeds bestaand gelegd en doos weer op de muur
Die gasten mogen nooit meer binnenkomen hier wat een prutsers
En wat het gekost heeft 3 man 6 uur bezig geweest
Zo krijg je Odido echt wel failliet
Zeker nu van de drie aansluitingen er maar een een abonnement heeft
Dat is wel echt serieus slecht zegLooneyTunes schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 00:42:
Enig nadeel, waar ik een gruwelijke hekel aan heb, is dat je voor beide kastjes een account bij Goegel aan moet maken wil je gebruik van je TV kunnen maken. (dat vertellen ze er niet bij, bij Odiddo)

Kijk eens naar Ubuntu Touch of Jolla SailFish compatible telefoons voor de grap als je een keer wat anders wilt, maar nog steeds geen Apple/Google/Microsoft/Samsung/Xiaomi/enz. op je telefoon wiltEdit: ter info: Zelfs mijn telefoon is nog gewoon een 3310 op 3G, Android is dus ècht een vreemde voor mij)
UniFi spul wil weleens problemen hebben met Shielded UTP kabels dus zorg ervoor dat je een zo simpel mogelijk CAT6 of CAT5e UTP kabeltje gebruiktRck010 schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 23:12:
[Afbeelding]
Maar misschien is het wat anders in dit geval...?!?!rgarretsen schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 08:32:
Ik heb een nokia ont, en heb een udm pro, maar ik af en toe ook disconnects toen ik gewoon via cat6 op ethernet poort op 1gbit had aangesloten. nadat ik een sfp+ 10gb copper module in gebruik heb genomen en de link 10gbit is nooit meer dit probleem gehad.
Een andere optie is effe een VLAN Only netwerk aanmaken en dan 2 poortjes op één van je Switches gebruiken om de ONT naar de WAN Poort van je Router door te lussen
Kijk effe naar bovenstaande TIPspeterwoudstra schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:08:
rinkh schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:31:
Ik zit momenteel bij Odido en mijn contract loopt 1 dec af, Odido heeft nu een actie dat alleen geldt voor nieuwe klanten (werd mij verteld over de telefoon) de eerste 8 maanden €15 p/mnd.
Ik kom zoveel gekke aanbiedingen tegen in dit topic dat ik het idee krijg dat ik iets verkeerd heb gedaan met mijn € 25 voor 8 van de 12 maanden contractrens-br schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:45:
De aanbiedingen die hier voorbij komen voor bestaande klanten is 6 maanden lang 10 euro korting, na 9 maanden kan je weer bellen voor een nieuwe aanbieding, dus je betaald dan slechts 3 maanden de volle mep.
En verder kreeg ik dus te horen dat je in die 8ste maand alweer kan bellen voor een nieuwe aanbieding met een leuke korting.
Maak een extra WAN Interface die je naar 192.168.100.1 of iets dergelijks van de ONT brengt en kijk effe rond in de webGUI ervan zou ik zeggenRck010 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:01:
Voordat ik het e.e.a ga loskoppelen etc...
Kan ik negotiation settings aanpassen in de Huawei ONT?
Hij zou volgens de specificaties in auto-negotiation met 2.5GB om kunnen moeten gaan, maar kan ik 'm in de ONT ook keihard op 2.5GB zetten?
Of zijn daar alleen 1GB / 10GB of überhaupt geen mogelijkheden?
Verder zijn er denk ik wel wat screenshots van als je in een aantal XGS-PON gerelateerde topics rondzoekt!
Niet doen! zou ik zeggenGijs007 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:51:
Heb hier via ODF (XGS-PON) nu Freedom internet, maar kreeg vandaag van Odido een mooie aanbieding binnen.
Twijfel nu om over te stappen.
Nokia ONT doet op het Delta Netwerk 1 Gbps t/m 10 Gbps dus ook 2,5 Gbps en 5 Gbps als het goed is...Verder wil ik eigen apparatuur gaan gebruiken (OPNsense op een VM), de vraag is wat voor NIC ik daarvoor nodig heb, bij een 2 Gbps of 8 Gbps abonnement;
Concreet; worden deze abonnement ook voorzien van een glasvezel converter, die RJ45 gebruikt aan de interne kant? En welke negotiation speeds worden dan ondersteund, 2,5 Gbps, 5 Gbps en 10 Gbps?
De Huawei ONT schijnt alleen 2,5 Gbps en hoger te doen en die krijg jij dan op het ODF Netwerk als ik het goed heb ?!
Als je wat leuks voor 10 Gbps in elkaar wil DIY-en als Router dan kan je hier terecht : Zelfbouw project: Firewall / Router / AP
Het verhaal ging meer over bijvoorbeeld graafmachines die de glasvezel slopen en dat een ISP dan roept dat het aan jouw apparatuur ligt en dat is gewoon "een beetje dom"jongetje schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:15:
Hoe doe jij dat in het bedrijf waar je werkt?
Je kunt toch alleen ondersteuning geven om de eigen geleverde apparatuur?
Je kunt toch niet van Odido (of elke andere provider) verwachten dat ze ondersteuning voor elke eigen gekochte router en ONT geven?
Op de meegeleverde Zyxel kunnen ze meekijken en uitlezen.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Die ploegen krijgen per aansluiting betaald van de netwerkbeheerder (ODF, kpn etc.).ernie4444 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 18:46:
En wat het gekost heeft 3 man 6 uur bezig geweest
Zo krijg je Odido echt wel failliet
Zeker nu van de drie aansluitingen er maar een een abonnement heeft
Daar betaald Odido geen cent voor, die betaald een bedrag per actieve aansluiting en huur voor rackruimte in de pop.
Als het een issue is mbt het netwerk ben ik bang dat freedom tegen dezelfde issues aanloopt... Die moet namelijk een ticket bij dezelfde netwerkbeheerder inschieten.digiben schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 17:47:
Ben blij als zometeen alles weer normaal werkt bij Freedom.🔆
Dan is het nog erger gesteld, hier 1 dag bezig geweest voor 6 aansluitingen waarvan maar twee actiefjongetje schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:43:
Die ploegen krijgen per aansluiting betaald van de netwerkbeheerder (ODF, kpn etc.).
Daar betaald Odido geen cent voor, die betaald een bedrag per actieve aansluiting en huur voor rackruimte in de pop.
En monteur wilde er 9 doen maar tijd tekort
Wat een ellende dit
Je krijgt volledige controle over je eigen opnames, tenminste, als je controle over je Humax hebt. En zolang Trined dit aanbiedt, natuurlijk...LooneyTunes schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:49:
O.a. eigen opnames kunnen maken op de lokale harddisk.
En natuurlijk nog genieten van het laatste beetje privacy wat ons nog rest.
Privacy heb je al niet, en hangt niet af van je lineaire tv kijkgedrag.
Ik heb al jaren Ziggo, ik heb al verschillende keer een Next Mini aangeboden gekregen, maar nooit geaccepteerd, dus ik heb er ook geen gekregen. Ik kijk via DVB-C, en de Ziggo Go app op m'n Apple TV.Daar ben ik dus weggegaan wegens het ongevraagd opdringen van de Next. (en nog veel meer ellende met Ziggo waardoor ik stond te popelen om over te stappen op glas). Mijn ouweheer heeft 3 jaar met Trined gedraaid, en dat ging, tot zijn overlijden, prima.
Ja, dat is een goed idee...En in het uiterste kan ik nog altijd een schotel plaatsen.:)

Als je opzegt heb je best even de tijd om het spul op te sturen. Terwijl zij het doorgaans juist vrij vroeg (zonder aanbetaling) naar een nieuwe klant sturen.rinkh schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:31:
Persoonlijk zou ik zeggen doe jezelf een lol en gebruik je eigen hardware. Dan valt er... nou ja, wel iets terug te sturen, en ook iets te ontvangen, maar het terugsturen heeft geen direct downtime effect.
De eventuele dag met downtime ruim je je woning op, ga er eens op uit met de kinders, werk plan je omheen, en eventueel doe je wat zaken via 4G/5G hotspot. Je hoeft trouwens niet op 1 Dec op te zeggen. Als 4 Dec je beter uitkomt, dan doe je dat.
15 EUR per maand voor glas is trouwens voor 1 gbit een koopje, en wat mij betreft ook voor 100 mbit full duplex ook nog prima deal.
Kan, maar ik zou galvanisch zo min mogelijk intern spul fysiek voor de externe verbinding willen hebben. Dus de router (die tevens als firewall functioneert) voor de switch, en niet erachter.nero355 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 19:49:
[...]
Een andere optie is effe een VLAN Only netwerk aanmaken en dan 2 poortjes op één van je Switches gebruiken om de ONT naar de WAN Poort van je Router door te lussen
Mijn Huawei ONT ODF XGS-PON heeft 1 gbit (ik heb 1 gbit FD). Hij zal vanaf PoP dus enkel die freqs sturen die ik nodig heb en dat is niet de volle 8 gbit. Intern heeft dit ding een 10 gbit port, vervolgens op 2.5 gbit ethernet port aangesloten. Deze ethernet port op 1 gbit ingesteld i.p.v. autoneg. Al weet ik niet meer of autoneg hem op 2.5 gbit zette. Het is in ieder geval zonde van de elektriciteit om dat ding op 2.5 gbit te hebben als je maar 1 gbit kan.Nokia ONT doet op het Delta Netwerk 1 Gbps t/m 10 Gbps dus ook 2,5 Gbps en 5 Gbps als het goed is...
De Huawei ONT schijnt alleen 2,5 Gbps en hoger te doen en die krijg jij dan op het ODF Netwerk als ik het goed heb ?!
Dit alles tot de kerel die m'n Zaram SN in zou stellen weer terug was van vakantie. Ofzoiets. Klinkt gewoon als low prio / niet zo'n zin in.
Inmiddels is deze vrijheid er ook in BE.William_H schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 15:16:
[...]
NTU is van ODF; ONT is van provider.Gijs007 schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 13:51:
Heb hier via ODF (XGS-PON) nu Freedom internet, maar kreeg vandaag van Odido een mooie aanbieding binnen.
Twijfel nu om over te stappen. Vooral omdat ze fysiek het e.a. over moeten zetten aan de ODF kant, ik meen dat de glasvezel converter in huis ook moet worden vervangen door een monteur?
Eigenlijk kan ik geen lange downtime veroorloven, als het een halve ochtend er uit ligt dan is dat nog te behelpen, maar als het langer gaat duren, dan niet.
Hoe is jullie ervaring met overstap van providers op het ODF netwerk?
Verder wil ik eigen apparatuur gaan gebruiken (OPNsense op een VM), de vraag is wat voor NIC ik daarvoor nodig heb, bij een 2 Gbps of 8 Gbps abonnement;
Freedom Internet is nou eenmaal geen budgetprovider
Ik heb nu op mijn OPNsense bak twee WAN. Odido via ODF glasvezel en Freedom via KPN VDSL2 (via PPPoE via Fritz

De DSL verbinding heeft trouwens wel native IPv6. Maar dat had ik via Xs4all ook jarenlang. En het leuke is: er komt geen troep binnen op deze IPv6. Odido, die doen niet aan IPv6...
Neem lekker een Zaram en plemp die in je SFP+ cage op je OPNsense kist. Scheelt je elektriciteit en t/m 10 gbit FD zou het bij iedere provider via ODF moeten werken.
Lang verhaal kort:(mijn rant staat nog ergens in het Ziggo-topic) Fout (door Ziggo) gemaakt met telefonie waardoor Internet er uit viel (incl TV, dus smartcard was niet meer geldig) en op aanraden van de helpdesk nieuw modem gehaald in de winkel en daar is mij een Next in de maag gesplitst. En vervolgens 1 week geen internet en bijna 3 maanden geen telefoon.ikweethetbeter schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 22:46:
Ik heb al jaren Ziggo, ik heb al verschillende keer een Next Mini aangeboden gekregen, maar nooit geaccepteerd, dus ik heb er ook geen gekregen.
Zonder dit probleem (en de afhandeling door Ziggo) had ik nu nog steeds bij Ziggo gezeten met DVB-C.
Maar ik kan het ze wel zo moeilijk mogelijk te maken.Privacy heb je al niet, en hangt niet af van je lineaire tv kijkgedrag.
Wat bedoel je met galvanisch? Het gaat hier toch over glasvezel?Jerie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 01:01:
[...]
Kan, maar ik zou galvanisch zo min mogelijk intern spul fysiek voor de externe verbinding willen hebben.
Dat klopt niet. Er is een vraag als je wil inloggen is geen verplichting. Je kunt gewoon op overslaan drukken.LooneyTunes schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 00:42:
[...]
Hij komt binnen op de switch en gaat vervolgens via koper ethernet naar de router. Er is dus geen galvanische scheiding tussen WAN en switch.jongetje schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 07:24:
[...]
Wat bedoel je met galvanisch? Het gaat hier toch over glasvezel?
Ook krijg je extra traffic omdat het vanaf de router nog eens door de switch gaat.
Bovendien zou indien de switch compromised wordt deze de router (annex firewall) kunnen omzeilen.
Het is een valide netwerktopografie maar m.i. inferieur. Je hebt wel varianten die een dubbele firewall gebruiken voor en achter de switch (denk aan bridge mode). Overkill voor thuisgebruiker, zonde van de elektriciteit.
Verder heb ik totaal geen idee wat je allemaal bedoelt met switches ervoor en erna, maar dat zal wel
Zonder onderbouwing is dit ranten niet nodig en kan geen Tweaker je bij helpen.jongetje schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 21:46:
[...]
Als het een issue is mbt het netwerk ben ik bang dat freedom tegen dezelfde issues aanloopt... Die moet namelijk een ticket bij dezelfde netwerkbeheerder inschieten.
[ Voor 34% gewijzigd door Yariva op 02-11-2024 17:59 ]
De zin kan ik op 2 manieren lezen. Als in nieuwsgierig of uitlokkend. Bij het laatste volgende keer graag een report. Gezien het ook een nieuwsgierige, behulpzame lading kan hebben knip ik hem niet weg, dat zou gek zijn bij een hulpvraag.
[ Voor 78% gewijzigd door Yariva op 02-11-2024 18:01 ]
Dat me verbinding er al drie weken uit ligt.
En daarvoor af en toe kort.
Dus via die chat en mail krijg je niks zinnigs met antwoord.
Telefoon, al helemaal niet 😂
Dan hebben ze via het odido forum,wel een monteur laten komen.
Daar zit je ook nog een week op te wachten... Wel netjes en snel snel allemaal de jongen.
Hij zij goede is je hebt geen breuk., slechte was,
je zit wel appart op de switch... met nog iemand anders in het pop station.
Had er een foto van gemaakt en dat weer door gestuurd.
Ik zij al tegen hem dat zal het zijn met geen verbinding.
Ze, zullen natuurlijk gelijk het zooitje er af hebben gegooid dat ik Freedom aan vroeg.
Ben er blij mee als alles weg is zometeen daar bij klodidi.
Met Freedom altijd goed contact mee. (al voor ze begonnen)
Kwam er al vandaan,
eigenlijk spijt van dat ik me weg liet lokken voor een koopje,😅
Maar nooit meer Odido.
Was mijn slechtse ervaringen van alle providers 🥳
Nu hopelijk zondag naar maandag gelijk weer licht.
Anders neem ik goedkoop koperen lijntje er bij 🔆
Doen. Gaat prima.rinkh schreef op vrijdag 1 november 2024 @ 11:31:
Maar dan nog moet je idd wel oude apparatuur insturen en komen ze iets nieuws installeren.
Sinds gisterenmiddag 12:04 uur geen enkele disconnect / packetlost meer gehad.
Alleen gisterenavond rond 22:00 uur een iets hogere latency en wat lagere down/upload, maar niets spannends.
Het lijkt erop dat de verbinding nu stabiel is...
Dat is vervelend! Heel erg vervelend zelfs, we zijn tegenwoordig zeer afhankelijk van internet, met studeren en thuiswerken en vertier (Netflix enzo).digiben schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 12:41:
Dat me verbinding er al drie weken uit ligt.
Maar dat los je niet op met een Odido-faillissement!
Dagelijks de helpdesk bellen en je situatie uitleggen en misschien een schadevergoeding vragen. En je niet laten afschepen met een korting op je abonnement, je moet ook moeite doen om overal (5G???) internet te krijgen, dus Odido mag je daar best voor betalen.
Of vraag een gratis Odido Klik en Klaar, zolang het ze niet lukt glasvezel te laten werken.
Om dit op te lossen moet ik de Orbi herstarten of de utp kabel uit de Orbi trekken en er weer in doen. In de logs is niks te vinden en ik zie ook niet echt een foutieve instelling. Iemand een idee hoe dit op te lossen is? Eerder met kpn(ook rechtsreeks op de ONT met de Orbi) was hier nooit een probleem. Ik heb dan ook het idee dat dit aan de combinatie Orbi met Odido ligt maar hoop dat het een verkeerde instelling of iets dergelijks is(Ik heb vlan 300 ingesteld verder geen aanpassingen voor Odido gemaakt).
Ik denk dat je in plaats van een FTU een ONT bedoeld. FTU is namelijk een Fiber Termination Unit.Vaez schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:35:
Sinds 2 maanden hebben we Odido glasvezel(hiervoor kpn glasvezel). Ik gebruik een Netgear orbi RBR850 als router en accesspoint, deze zit rechtstreekt op de Delta netwerk FTU(Odido wordt via delta geleverd hier). Dit werkt prima echter eens in de zoveel tijd(soms 2 keer per week maar meestal 1 keer per maand of iets dergelijks) is het internet weg. De FTU werkt nog prima, Orbi draait ook gewoon alleen geeft aan dat die geen verbinding heeft.
Om dit op te lossen moet ik de Orbi herstarten of de utp kabel uit de Orbi trekken en er weer in doen. In de logs is niks te vinden en ik zie ook niet echt een foutieve instelling. Iemand een idee hoe dit op te lossen is? Eerder met kpn(ook rechtsreeks op de FTU met de Orbi) was hier nooit een probleem. Ik heb dan ook het idee dat dit aan de combinatie Orbi met Odido ligt maar hoop dat het een verkeerde instelling of iets dergelijks is(Ik heb vlan 300 ingesteld verder geen aanpassingen voor Odido gemaakt).
Wat voor ONT heb je hangen?
/f/image/T6E0wAEmu7QZoS8cfOvfRIxx.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb geprobeerd te kijken in de bijgeleverde modem van Odido (geleverd door voormalig Tele2), de firewall aanpassen mocht niet baten.
Heeft iemand enig idee?
Edit: op de FritzBox waar de remote PC staat Wireguard aangezet, dan werkt het wel.
[ Voor 5% gewijzigd door baba420 op 02-11-2024 17:38 ]
Op de Huawei ONT branden alle lampjes permanent groen, behalve LOS. Dus dat is goed. De ZyXEL T56 heeft een knipperende groene Powerknop. Na een tijdje gaat 2,5G WAN wel branden, maar de Powerknop blijft knipperen. Wi-Fi komt ook niet op. Al meermaals stroom eraf en gereset. De ONT is niets mis mee. Het lijkt dat de ZyXEL T56 in de boot blijft hangen.
Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.
Nee ik vraag niks meer daar.ikweethetbeter schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 13:44:
[...]
Dat is vervelend! Heel erg vervelend zelfs, we zijn tegenwoordig zeer afhankelijk van internet, met studeren en thuiswerken en vertier (Netflix enzo).
Maar dat los je niet op met een Odido-faillissement!
Dagelijks de helpdesk bellen en je situatie uitleggen en misschien een schadevergoeding vragen. En je niet laten afschepen met een korting op je abonnement, je moet ook moeite doen om overal (5G???) internet te krijgen, dus Odido mag je daar best voor betalen.
Of vraag een gratis Odido Klik en Klaar, zolang het ze niet lukt glasvezel te laten werken.
Maar laten we er maar mee stoppen.
Want je mag ook niet veel hier zeggen 😅
Ik wacht wel op me nieuwe verbinding.
Fijn weekend 🔆
Als je in beide scenarios eens "Tailscale status" op de CLI geeft en dat hier geanonimiseerd post? Zie je dan een relayed of een direct connection? Gebruik je in beide gevallen een route server of een exitnode, of gewoon op het Tailscale adres?baba420 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:47:
Ik heb een Windows 10 machine met Tailscale. Als ik via een vaste Odido netwerk probeer verbinding mee te maken met Windows rdp, lukt het niet. Verbreek ik de Odido verbinding en ga ik het proberen met 5G, dan geen enkel probleem. Ook geen probleem met een KPN netwerk (vast).
[Afbeelding]
Ik heb geprobeerd te kijken in de bijgeleverde modem van Odido (geleverd door voormalig Tele2), de firewall aanpassen mocht niet baten.
Heeft iemand enig idee?
Edit: op de FritzBox waar de remote PC staat Wireguard aangezet, dan werkt het wel.
Ik ben helaas weer weg van de locatie met de Odido verbinding. Maar het aanmaken en verbinden via Wireguard was zo simpel en probleemoplossend dat ik geen zin heb om te kijken waar het aan ligt, mocht ik weer op die locatie komen.stormfly schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 20:30:
[...]
Als je in beide scenarios eens "Tailscale status" op de CLI geeft en dat hier geanonimiseerd post? Zie je dan een relayed of een direct connection? Gebruik je in beide gevallen een route server of een exitnode, of gewoon op het Tailscale adres?

Toch bedankt voor het meedenken!
Jerie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 01:01:
Kan, maar ik zou galvanisch zo min mogelijk intern spul fysiek voor de externe verbinding willen hebben. Dus de router (die tevens als firewall functioneert) voor de switch, en niet erachter.
Het is gewoon om effe het een en ander uit te sluiten natuurlijk en niet als permanente oplossing bedoeldJerie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 09:14:
Hij komt binnen op de switch en gaat vervolgens via koper ethernet naar de router. Er is dus geen galvanische scheiding tussen WAN en switch.
Ook krijg je extra traffic omdat het vanaf de router nog eens door de switch gaat.
Bovendien zou indien de switch compromised wordt deze de router (annex firewall) kunnen omzeilen.
Het is een valide netwerktopografie maar m.i. inferieur. Je hebt wel varianten die een dubbele firewall gebruiken voor en achter de switch (denk aan bridge mode). Overkill voor thuisgebruiker, zonde van de elektriciteit.
Officiëel hoor je inderdaad een LAN en WAN Switch apart te hebben
freqsMijn Huawei ONT ODF XGS-PON heeft 1 gbit (ik heb 1 gbit FD). Hij zal vanaf PoP dus enkel die freqs sturen die ik nodig heb en dat is niet de volle 8 gbit.
Het is gewoon Traffic Shaping hoor
Dat is echt onzin en maakt zo goed als niks uit qua verbruikIntern heeft dit ding een 10 gbit port, vervolgens op 2.5 gbit ethernet port aangesloten. Deze ethernet port op 1 gbit ingesteld i.p.v. autoneg. Al weet ik niet meer of autoneg hem op 2.5 gbit zette. Het is in ieder geval zonde van de elektriciteit om dat ding op 2.5 gbit te hebben als je maar 1 gbit kan.
En dat dus ookJerie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 01:20:
Neem lekker een Zaram en plemp die in je SFP+ cage op je OPNsense kist. Scheelt je elektriciteit en t/m 10 gbit FD zou het bij iedere provider via ODF moeten werken.
Verder wel een grappige schrijfstijl : Dat dan weer wel
Gewoon Netgear brakheid IMHOVaez schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:35:
Sinds 2 maanden hebben we Odido glasvezel(hiervoor kpn glasvezel). Ik gebruik een Netgear orbi RBR850 als router en accesspoint, deze zit rechtstreekt op de Delta netwerk FTU(Odido wordt via delta geleverd hier).
Dit werkt prima echter eens in de zoveel tijd(soms 2 keer per week maar meestal 1 keer per maand of iets dergelijks) is het internet weg. De FTU ONT werkt nog prima, Orbi draait ook gewoon alleen geeft aan dat die geen verbinding heeft.
Om dit op te lossen moet ik de Orbi herstarten of de utp kabel uit de Orbi trekken en er weer in doen.

Zal niet de eerst of laatste keer zijn dat ze een mooi produkt slopen via slechte firmware updates...

baba420 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 15:47:
Ik heb een Windows 10 machine met Tailscale. Als ik via een vaste Odido netwerk probeer verbinding mee te maken met Windows rdp, lukt het niet. Verbreek ik de Odido verbinding en ga ik het proberen met 5G, dan geen enkel probleem. Ook geen probleem met een KPN netwerk (vast).
[Afbeelding]
Heeft iemand enig idee?
Ik gok dat je simpelweg niet kan verbinden omdat één van de VPN's die je gebruikt al het verkeer via de VPN forceert en dan kan je natuurlijk niet meer met de PC zelf verbindenbaba420 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 21:32:
Ik ben helaas weer weg van de locatie met de Odido verbinding. Maar het aanmaken en verbinden via Wireguard was zo simpel en probleemoplossend dat ik geen zin heb om te kijken waar het aan ligt, mocht ik weer op die locatie komen.![]()
Toch bedankt voor het meedenken!
Wireguard lost het op omdat je via de Router WAN poort verbindt en direkt op het LAN aankomt en dan naar welke PC dan ook op het netwerk kan verbinden...
Ik vind die T56 net een speelgoed ding eerlijk gezegdJumpman schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 17:51:
Waarschijnlijk de Sjaak met een kapotte ZyXEL T56.
Op de Huawei ONT branden alle lampjes permanent groen, behalve LOS. Dus dat is goed. De ZyXEL T56 heeft een knipperende groene Powerknop. Na een tijdje gaat 2,5G WAN wel branden, maar de Powerknop blijft knipperen. Wi-Fi komt ook niet op. Al meermaals stroom eraf en gereset. De ONT is niets mis mee. Het lijkt dat de ZyXEL T56 in de boot blijft hangen.

Zet gewoon een eigen Router neer met wat leuke Switches en bedraad aangesloten Accesspoints door het huis heen en KLAAR!!!
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
:strip_exif()/f/image/7h00JFiCIdFn7AyHyZj6eMJn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NpA1cZEGGPAjgSVgS9iLEQCa.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoop wel dat dit "nieuwigheid" is en opgelost gaat worden. We zitten in een nieuw ODF gebied.
[ Voor 62% gewijzigd door Rck010 op 02-11-2024 22:19 ]
Frequenties, gewoon gangbare spreektaal afkorting voor dat woord...
Kan, maar ik had het over XGS-PON.Het is gewoon Traffic Shaping hoor
Onwaar. Als jij een koperen ethernet 10 gbit NIC eruit haalt scheelt dat echt wel veel. Ook een 2.5 gbit NIC gebruikt veel meer stroom in 2.5 gbit mode. Zie het zuinige server topic voor voorbeelden.Dat is echt onzin en maakt zo goed als niks uit qua verbruik
Ook in dit geval haal je er 2x een 10GBASE-T eruit. Dat zijn stroomvreters. Voor efficiënter gebruik gebruik je DAC of fiber.En dat dus ook
Geen idee waarom je het over freqs hebt, maar om het te specificeren, voor xgs downstream 1577nm en upstream 1270nm. of je nou 1gbps of 8 Gbps afneemt dat blijft hetzelfde. Enkel word er een shaper op je profiel gezet die jou geforceerd 1gbps laat halen. Ik denk dat je in de war bent met gpon, dat is downstream 1490nm en upstream 1310nm. Daar haal je inderdaad max 1gbps mee. maar gpon wordt al tijdje niet meer geleverd.Jerie schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 22:54:
[...]
Frequenties, gewoon gangbare spreektaal afkorting voor dat woord...
[...]
Kan, maar ik had het over XGS-PON.
[...]
Onwaar. Als jij een koperen ethernet 10 gbit NIC eruit haalt scheelt dat echt wel veel. Ook een 2.5 gbit NIC gebruikt veel meer stroom in 2.5 gbit mode. Zie het zuinige server topic voor voorbeelden.
[...]
Ook in dit geval haal je er 2x een 10GBASE-T eruit. Dat zijn stroomvreters. Voor efficiënter gebruik gebruik je DAC of fiber.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen