Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
mbovenka schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 15:42:
[...]

Ik heb 8G van Odido. Heb ik het nodig? Natuurlijk niet. Maar m'n hardware kan het wel; i heb een PC met 10G, een NAS met 10G, en m'n router is een MikroTik CCR1036-8G-2S+ die geen probleem heeft met het routeren van 8 gigabit.

Maar ik ben, behalve een meet 100G verbonden iPerf server, nog niets tegengekomen waar ik in de praktijk boven de 2.5-3 gig uitkom.
Het gaat er om dat je bijvoorbeeld van Steam met 2.5 gbit even kunt downloaden en ondertussen nog steeds je backup kunt uploaden met volle snelheid (bijvoorbeeld ook 2.5 gbit). Ofwel: concurrent. Maar voor een klein huishouden is dat m.i. ook niet zo interessant. Eerder voor bedrijfsleven. Daarom ben ik ook voor 1 gbit gegaan. Hoef ik ook later niet te ontwennen als die deal van ze voorbij is ;)

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
wvkreg schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 09:49:
[...]

Hoe ga je 8GB in je thuisnetwerk routeren waar de meeste apparatuur nog 1GB is? Just curious.
Zat routers en switches die inmiddels wel 2.5 gbit hebben. Want Realtek heeft een goedkope en OK chip. Bovendien ook SFP+ modules in switches die 10 gbit kunnen.

Ik ben zelf omdat ik 1 gbit glas nu heb juist (paar maandjes eerder) overgestapt op 10 gbit (tussen de switches, servers, en enkele clients) zodat ik later ook kan upgraden. Bovendien kan de WLAN AP nu volledig 1 gbit leegtrekken terwijl de NAS en de laptop bijvoorbeeld nog prima tegen de 10 gbit zitten. Zou zelfs nog met LACP meer dan 10 gbit kunnen doen tussen de switches maar is nog niet nodig gebleken.
William_H schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:55:
[...]

Ik kan je vertellen dat dat niet gaat werken, in ieder geval niet voor België. Daar heb je een Belgisch telefoonnummer nodig om uitgesteld te kunnen kijken bij bijvoorbeeld VRT Max (de NPO Start van België).

Overigens snap ik de opmerking niet waar jij op reageerd, want toen ik afgelopen week keek bij NLZiet zag ik wel de Belgen en de Engelsen er tussen staan, maar inderdaad niet de Duitsers. Neemt hij Canal+, daar zitten de Duitsers er wel bij. Ben je voor €15 pm klaar.
Ik heb wel 'ns iets van de Belgische publieke omroep via een VPN kunnen kijken.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:52

nelizmastr

Goed wies kapot

peterbier schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 14:46:
[...]

Gewoon een andere DNS server instellen.
Het is alleen geen DNS block. Je kunt ook met eigen DNS servers niet bij dat soort websites komen. Zowel de Odido DNS servers als andere zoals Cloudflare, Quad9 en Google retourneren hetzelfde IP bij de query naar een geblokkeerde website. De routering wordt uiteindelijk door Odido gedaan naar dat IP en daar pikken ze je eruit.

Je kunt prima een pingetje doen naar bijv. thepiratebay, kickasstorrents en noem ze allemaal maar op, maar met een browser kom je er niet bij.

Je mag hier onze grote vrienden van Stichting Brein voor bedanken :) de providers krijgen megaboetes als ze niet luisteren.

Opensubtitles vind ik dan weer een false positive, maar soit.

[ Voor 4% gewijzigd door nelizmastr op 25-10-2024 07:52 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 06:56
Sjah schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 18:13:
Nou, reclame, tja wat moet ik dan, ik kijk Belg en Duitser en BBC ook wel eens, en daar is reclame minimaal, maar die zenders heb je amper bij de NLziet.
Drie maal België en zes maal BBC, wat wil je nog meer? Nee, jouw Duister zal je niet vinden op NL Ziet.
Commercielen heb ik nooit echt gekeken, per definitie rechts en overgeproduceerd.
En WNL is niet rechts? En niet heel commercieel Hilversum is rechts.
Echter over de NPO gesproken, dat die zoveel reclame doen, is doorn in mijn oog, en dat dit kabinet ze aanpakt doet me dan ook gniffelen.
Kijk dan achteraf via NPO Start of je favoriete tv aanbieder, kun je reclame op de publieke zenders skippen. Of neem het duurste NL Ziet abonnement, dan skip je ook commerciële reclames.
En stel dat ik de Tv eruit gooi, wat moet ik dan met mijn breedbeeld, ik kijk amper films. Of vind je dat ik het moet zoeken bij ook al reclame-kermis YouTube...dat is ook maar een interesseballon.
Gratis kijken betekent altijd reclame, betaal en je hebt geen reclame. Al zou ik daar met YouTube (Google) voorzichtig mee zijn, je wordt dan nog steeds geprofileerd.
Daarnaast heb ik dan nog de radio, en daar word je alsnog gek gegooid met reclame, tis om gek van te worden.
Wat een ellende in jouw universum!

Betaal voor Spotify of Tidal of Apple Music, en je bent niet alleen verlost van reclame, maar ook van die irritante DJ's!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lrrr
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-10 15:43
Economics schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:19:
[...]
dat kan, odido heeft nog verouderde nwaps, dat is de handover waar het over gaat van de infra van kpn naar odido in het core netwerk. als die nwap verouderd is dan kan het zijn dat ze daar nog geen 4gbps over willen laten leveren. Wat ik weet is dat ze dat wel aan het upgraden zijn, maar het fijne er van weet ik niet
Voor de beeldvorming, wat moeten we ons voorstellen bij ‘verouderd’? :)

I am Lrrr, ruler of the planet Omicron Persei 8! | Mijn custom CSS-snippets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08:20
Lrrr schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:31:
[...]

Voor de beeldvorming, wat moeten we ons voorstellen bij ‘verouderd’? :)
soms is het tijd om te upgraden, net zoals jouw eigen equipment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lrrr
Economics schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:37:
[...]

soms is het tijd om te upgraden, net zoals jouw eigen equipment
Ja, dat begrijp ik. Maar je eigen equipment upgrade je doorgaans alleen als die niet meer afdoende is, bijv. je hebt nog een 100Mbps-router staan en je wilt naar 1G.

Dus de vraag is eigenlijk wát er precies verouderd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 08:20
Lrrr schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 13:30:
[...]

Ja, dat begrijp ik. Maar je eigen equipment upgrade je doorgaans alleen als die niet meer afdoende is, bijv. je hebt nog een 100Mbps-router staan en je wilt naar 1G.

Dus de vraag is eigenlijk wát er precies verouderd is.
Dat eerste is niet helemaal waar, maar dat is niet een vraag die ik ga beantwoorden voor Odido

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zorian
  • Laatst online: 23:38

Zorian

What the fox?

nelizmastr schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:51:
[...]

Het is alleen geen DNS block. Je kunt ook met eigen DNS servers niet bij dat soort websites komen. Zowel de Odido DNS servers als andere zoals Cloudflare, Quad9 en Google retourneren hetzelfde IP bij de query naar een geblokkeerde website. De routering wordt uiteindelijk door Odido gedaan naar dat IP en daar pikken ze je eruit.

Je kunt prima een pingetje doen naar bijv. thepiratebay, kickasstorrents en noem ze allemaal maar op, maar met een browser kom je er niet bij.

Je mag hier onze grote vrienden van Stichting Brein voor bedanken :) de providers krijgen megaboetes als ze niet luisteren.

Opensubtitles vind ik dan weer een false positive, maar soit.
Foutieve informatie, ik gebruik 1.1.1.1 als DNS (via AdGuard, maar zou niet moeten uitmaken op welke manier) en kan gewoon bij alle geblokkeerde websites komen zonder problemen als ik dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Zorian schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 14:58:
[...]

Foutieve informatie, ik gebruik 1.1.1.1 als DNS (via AdGuard, maar zou niet moeten uitmaken op welke manier) en kan gewoon bij alle geblokkeerde websites komen zonder problemen als ik dat zou willen.
Nogal een statement.

Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van Odido DNS en ik heb al sinds ik klant ben geen toegang tot de bekende geblokkeerde, bijvoorbeeld torrent, sites, hier ook Adguard. Dit is bij familie met Odido ook het geval. Daarmee is een DNS block echt wel uitgesloten mijns inziens.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zorian
  • Laatst online: 23:38

Zorian

What the fox?

nelizmastr schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:06:
[...]

Nogal een statement.

Ik heb nog nooit gebruik gemaakt van Odido DNS en ik heb al sinds ik klant ben geen toegang tot de bekende geblokkeerde, bijvoorbeeld torrent, sites, hier ook Adguard. Dit is bij familie met Odido ook het geval. Daarmee is een DNS block echt wel uitgesloten mijns inziens.
Dan weet ik niet of/wat je verkeerd doet, maar ik kan al sinds dag 1 dat ik Odido glasvezel heb met AdGuard gewoon bij alle geblokkeerde websites komen. Op de standaard DNS servers van Odido krijg je inderdaad wel de blokkade te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Zorian schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:13:
[...]

Dan weet ik niet of/wat je verkeerd doet, maar ik kan al sinds dag 1 dat ik Odido glasvezel heb met AdGuard gewoon bij alle geblokkeerde websites komen. Op de standaard DNS servers van Odido krijg je inderdaad wel de blokkade te zien.
Of jij doet iets goed :+

Eerlijk gezegd zou het ook niet zo mogen zijn dat je als consument hier grip op hebt zonder VPN, want dan heeft Brein geen bestaansrecht. Maar goed, dan gaan we off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Weet iemand trouwens aan welke kant de typische Zyxel T-54-modem het wifi-signaal het sterkst afgeeft? Is dat aan de voorkant?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 13-10 14:31
nelizmastr schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 15:25:
[...]

Of jij doet iets goed :+

Eerlijk gezegd zou het ook niet zo mogen zijn dat je als consument hier grip op hebt zonder VPN, want dan heeft Brein geen bestaansrecht. Maar goed, dan gaan we off-topic.
Zonder natuurlijk je setup gezien te hebben, maar heb jij niet gewoon stiekem toch Odido's DNS servers upstream ergens?
Sommige routers en firewalls negeren (optioneel) je DNS instelling als ze een DNS via WAN DHCP gevoerd krijgen bijvoorbeeld... PFSense en OPNsense zijn hier voorbeelden van.

Deze website blokkades tot dusver zijn echt wel op DNS niveau. Websites echt op IP niveau tegenhouden is lastig omdat websites vaker wel dan niet ip adressen delen met andere websites en je daarmee echt wel aan informatievrijheid zou trekken op een manier die niet meer te rechtvaardigen valt.

En ik geloof overigens ook best dat deze simpele te omleiden blokkade veel mensen net genoeg raakt om ze er van te weerhouden dingen onrechtmatig te gaan zitten downloaden.
Brein weet ook wel dat je de echte techneuten toch niet tegenhoud want veel van die hardcore piraten spelen dat spelletje al sinds de inceptie van het moderne internet.

[ Voor 28% gewijzigd door Polderviking op 25-10-2024 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pendragon1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-10 09:06
pendragon1 schreef op woensdag 23 oktober 2024 @ 14:30:
Ik zit dus nu 10 maanden bij Odido. Op zich redelijk tevreden. In 1 jaar 3 keer een nieuw IP adres gekregen, maar dat is te overzien. verder 2 keer een langere onderbreking, maar nu komt het:

Tijden de overgang van Tweak naar Odido is mij door Odido beloofd dat na de 10 maanden ze mij zouden bellen zodat ik niet daarna 45 euro zou hoeven te betalen. Dit hebben ze dus niet gedaan en ik heb ze nu zelf gebeld en het antwoord was: de collega heeft gelogen en dat kan helemaal niet.

Dit soort dingen word ik zo ontzettend boos van en je hebt geen poot om op te staan. Ik denk erover om mijn abonnement dan ook op te zeggen en al moet ik dan meer betalen gewoon weg te gaan bij een bedrijf waar mensen werken die gewoon tegen je liegen. Echt schandalig.
Na nog heel wat contact via telefoon en App geen steek verder gekomen dan een 'aanbieding' van 6 maanden voor 35 en dan daarna weer 45 euro en dan moet ik weer bellen. Geen zin in deze onzin dus vandaag in gang gezet om over te stappen naar NetRebel. Doei Odido.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
pendragon1 schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 19:58:
[...]

Na nog heel wat contact via telefoon en App geen steek verder gekomen dan een 'aanbieding' van 6 maanden voor 35 en dan daarna weer 45 euro en dan moet ik weer bellen. Geen zin in deze onzin dus vandaag in gang gezet om over te stappen naar NetRebel. Doei Odido.
Bijzonder om al die verschillende verhalen te horen. Ik heb in mei gebeld en in juni kreeg ik de verlenging van 6x 30 euro

Het kan zijn dan het aanbod gewijzigd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pendragon1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-10 09:06
RedRayMann schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 20:30:
[...]

Bijzonder om al die verschillende verhalen te horen. Ik heb in mei gebeld en in juni kreeg ik de verlenging van 6x 30 euro

Het kan zijn dan het aanbod gewijzigd is.
Het is inderdaad erg vaag. Eerst gisteren in de app (via X) toezegging dat er wel wat te regelen was, dus ik weer bellen. Hoorde niks nieuws, ik terug naar de App en toen ineens konden ze niks meer doen
Ik heb daarbij geen zin om elke 8 maanden ze te gaan bellen voor een nieuwe korting waarbij het dan ook weer een nieuw jaarcontract wordt. Bij Netrebel heb je geen jaarcontract, 39 euro en een vast ip adres. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 09:02
Heeft iemand al succesvol een third party afstandsbediening kunnen gebruiken? Ik kan echt niet aan dit goedkope plastic wennen. :'(

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
  • Laatst online: 01:28
Ecological schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 21:22:
Heeft iemand al succesvol een third party afstandsbediening kunnen gebruiken? Ik kan echt niet aan dit goedkope plastic wennen. :'(
Voor de Odido Android TV box bedoel je.?
Nokia rc110 of Kpn+ afstandsbediening werken prima via bluetooth.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

William_H schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 22:55:
Ik kan je vertellen dat dat niet gaat werken, in ieder geval niet voor België.
Daar heb je een Belgisch telefoonnummer nodig om uitgesteld te kunnen kijken bij bijvoorbeeld VRT Max (de NPO Start van België).
Ik bedoelde zoiets :
Jerie schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 02:18:
Ik heb wel 'ns iets van de Belgische publieke omroep via een VPN kunnen kijken.
Dus inderdaad de gratis meuk zoals we die ook in Nederland hebben voor NED1/2/3 :)
Overigens snap ik de opmerking niet waar jij op reageerd, want toen ik afgelopen week keek bij NLZiet zag ik wel de Belgen en de Engelsen er tussen staan, maar inderdaad niet de Duitsers. Neemt hij Canal+, daar zitten de Duitsers er wel bij. Ben je voor €15 pm klaar.
Dan moet @Sjah daar eens naar kijken :)
nelizmastr schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 07:51:

En toch heb ik dat gedaan toen ik die pings had gepost ;)

Eigen Pi-Hole i.c.m. Unbound setup FTW!!! :Y) 8) :*) <3 d:)b _O_
:Y :+
Eerlijk gezegd zou het ook niet zo mogen zijn dat je als consument hier grip op hebt zonder VPN, want dan heeft Brein geen bestaansrecht.
Dat zou dan betekenen dat we in een heel vreemd land wonen (En die zijn er helaas al op dit aardbol in een aantal gevallen :/ ) en je niet eens je eigen Caching DNS mag draaien :? :r

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-10 09:50
Vandaag kwam ik thuis van een weekje herfstvakantie en tot mijn verbazing heeft ODF mijn oprit opengemaakt en de glasvezel tot aan de woning gelegd. Helemaal niet aangebeld en/of gemeld 8)7 het meeste stoort me nog dat ze de kabel niet hebben “geschoten” maar echt een stuk oprit hebben opgetild. As maandag komt de monteur hem dus in de woning leggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:14

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Vorige week is mijn Ziggo Jaarcontract afgelopen (met 50% korting) dus heb gekozen voor de overstap naar Odido internet en TV via glaspoort glasvezel en gelijk mijn mobiele telefoon overgezet naar ben.nl nummerbehoud aangevraagd voor korting.

Heb een afspraak gemaakt met Guidion voor installatie op 20 november en krijg zonet al een email dat ik morgen een pakket binnen krijgt van ODIDO NETHERLANDS B.V. dit zal het modem wel zijn, Wat een verschil met Ziggo die versturen op de dag zelf pas het installatie pakket.

Begint dus al beter dan met Ziggo in mijn ogen. Ben echt benieuwd of alles wel goed werkt zodra ik het (laat) aansluit(en) dat was met Ziggo niet het geval (was niet aangesloten in de straatkast moest toen een paar dagen langer wachten)

Vake bei te bange

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
DaYwaLkUr schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 23:06:
Vandaag kwam ik thuis van een weekje herfstvakantie en tot mijn verbazing heeft ODF mijn oprit opengemaakt en de glasvezel tot aan de woning gelegd. Helemaal niet aangebeld en/of gemeld 8)7 het meeste stoort me nog dat ze de kabel niet hebben “geschoten” maar echt een stuk oprit hebben opgetild. As maandag komt de monteur hem dus in de woning leggen.
Dat is niet fraai ... Lag er wellicht gas/riool in de weg? In mijn woonplaats is ODF ook aan het leggen, daar is menige gasbuis en riolering geraakt in de afgelopen maanden, ook niet best. Maar wat een onplezierige verrassing is dat. En die vent die maandag komt, heeft met die graafploeg weer niks te maken. Ik heb in totaal ook wel drie of vier ploegen gezien die allemaal bij een andere aannemer werkten. Sterkte!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Zo ging het hier ook. Ze hebben het weer netjes dicht gemaakt, alleen lag er wat zand. Tja. Je hebt daar toestemming voor gegeven als het goed is. Waarom zouden ze dan aan moeten bellen. Je moet niet vergeten veel van deze werknemers komen uit lage lonen landen zoals voormalig Oostblok. Zie het zo: of dit, of nog heel, heel lang wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:09
Niet elke ploeg rijdt rond met een compressor en een raket (die zijn best duur) en vraagt voor als straat klick melding aan waar ze die dag moeten graven. Dan is even een geul maken vaak sneller en goedkoper met minder risico iets te raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07:53
Kan iemand met een glasvezel aansluiting eens bedraad naar deze adressen pingen, het is Cloudflare ik verwacht een kort pad maar ik wil het even zeker weten ivm een overstap.

Misschien is een traceroute ook een optie _/-\o_

104.18.13.102
104.18.12.102
2606:4700::6812:d66
2606:4700::6812:c66
172.67.71.167

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Ziggo:

PING 104.18.13.102 (104.18.13.102) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 104.18.13.102: icmp_seq=1 ttl=57 time=13.7 ms
64 bytes from 104.18.13.102: icmp_seq=2 ttl=57 time=11.1 ms
64 bytes from 104.18.13.102: icmp_seq=3 ttl=57 time=10.0 ms
64 bytes from 104.18.13.102: icmp_seq=4 ttl=57 time=11.6 ms
64 bytes from 104.18.13.102: icmp_seq=5 ttl=57 time=14.6 ms

traceroute to 104.18.13.102 (104.18.13.102), 64 hops max
  1   172.16.1.1  0.586ms  0.324ms  0.295ms
  2   *  *  *
  3   213.51.195.213  15.435ms  12.562ms  19.129ms
  4   *  *  *
  5   213.51.15.254  12.799ms  14.580ms  9.355ms
  6   213.51.64.186  13.509ms  13.285ms  12.627ms
  7   *  *  *
  8   141.101.65.103  15.515ms  10.868ms  23.456ms
  9   104.18.13.102  18.192ms  9.320ms  12.651ms

PING 2606:4700::6812:d66 (2606:4700::6812:d66) 56 data bytes
64 bytes from 2606:4700::6812:d66: icmp_seq=1 ttl=58 time=15.2 ms
64 bytes from 2606:4700::6812:d66: icmp_seq=2 ttl=58 time=11.4 ms
64 bytes from 2606:4700::6812:d66: icmp_seq=3 ttl=58 time=11.2 ms
64 bytes from 2606:4700::6812:d66: icmp_seq=4 ttl=58 time=9.98 ms

2  * * *
 3  hvs-rc0002-cr102-et124-651.core.as33915.net (2001:b88:0:d85::1)  14.752 ms  14.703 ms  14.688 ms
 4  * * *
 5  nl-ams14a-ri1-ae51-0.core.as9143.net (2001:b88:0:488::2)  14.686 ms  14.832 ms  14.654 ms
 6  * * *
 7  2400:cb00:520:3:: (2400:cb00:520:3::)  52.743 ms 2400:cb00:20:3:: (2400:cb00:20:3::)  11.314 ms 2400:cb00:521:3:: (2400:cb00:521:3::)  12.843 ms
 8  2400:cb00:555:1024::ac47:b53f (2400:cb00:555:1024::ac47:b53f)  11.283 ms 2400:cb00:521:102

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

stormfly schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 10:25:
Kan iemand met een glasvezel aansluiting eens bedraad naar deze adressen pingen, het is Cloudflare ik verwacht een kort pad maar ik wil het even zeker weten ivm een overstap.

104.18.13.102
104.18.12.102
172.67.71.167
Omdat jij het bent effe snel alles gedaan via WiFi en zelfs dan versla ik die Ziggo crap verbinding :+

Resultaten via IPv4 want geen IPv6 bij Odido =>
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
$ ping 104.18.13.102
64 bytes from 104.18.13.102: icmp_seq=1 ttl=56 time=12.1 ms
64 bytes from 104.18.13.102: icmp_seq=2 ttl=56 time=11.7 ms
64 bytes from 104.18.13.102: icmp_seq=3 ttl=56 time=11.6 ms
64 bytes from 104.18.13.102: icmp_seq=4 ttl=56 time=10.7 ms
64 bytes from 104.18.13.102: icmp_seq=5 ttl=56 time=11.0 ms
64 bytes from 104.18.13.102: icmp_seq=6 ttl=56 time=10.8 ms
^C
--- 104.18.13.102 ping statistics ---
6 packets transmitted, 6 received, 0% packet loss, time 5008ms
rtt min/avg/max/mdev = 10.690/11.325/12.093/0.509 ms

$ traceroute 104.18.13.102
traceroute to 104.18.13.102 (104.18.13.102), 30 hops max, 60 byte packets
 1  usg-3p-gateway.thuis.lan (10.0.0.138)  5.911 ms  5.820 ms  5.757 ms
 2  143.179.0.1 (143.179.0.1)  8.799 ms  8.773 ms  8.737 ms
 3  10.226.4.128 (10.226.4.128)  12.066 ms  12.034 ms  11.998 ms
 4  10.226.4.6 (10.226.4.6)  11.986 ms *  11.875 ms
 5  141.101.65.107 (141.101.65.107)  24.243 ms * 141.101.65.99 (141.101.65.99)  19.378 ms
 6  80.249.210.118 (80.249.210.118)  36.548 ms ams-ix.as13335.net (80.249.211.140)  14.156 ms  14.122 ms
 7  141.101.65.103 (141.101.65.103)  17.371 ms 141.101.65.105 (141.101.65.105)  39.051 ms 141.101.65.2 (141.101.65.2)  10.801 ms
 8  104.18.13.102 (104.18.13.102)  10.715 ms  10.754 ms  10.744 ms

$ ping 104.18.12.102      
PING 104.18.12.102 (104.18.12.102) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 104.18.12.102: icmp_seq=1 ttl=56 time=14.5 ms
64 bytes from 104.18.12.102: icmp_seq=2 ttl=56 time=11.6 ms
64 bytes from 104.18.12.102: icmp_seq=3 ttl=56 time=11.7 ms
64 bytes from 104.18.12.102: icmp_seq=4 ttl=56 time=12.1 ms
64 bytes from 104.18.12.102: icmp_seq=5 ttl=56 time=12.4 ms
64 bytes from 104.18.12.102: icmp_seq=6 ttl=56 time=12.7 ms
^C
--- 104.18.12.102 ping statistics ---
rtt min/avg/max/mdev = 11.616/12.502/14.529/0.983 ms

$ traceroute 104.18.12.102
traceroute to 104.18.12.102 (104.18.12.102), 30 hops max, 60 byte packets
 1  usg-3p-gateway.thuis.lan (10.0.0.138)  4.398 ms  4.373 ms  4.319 ms
 2  1-0-179-143.ftth.glasoperator.nl (143.179.0.1)  7.699 ms  7.683 ms  7.444 ms
 3  10.226.4.128 (10.226.4.128)  9.980 ms  9.910 ms  12.095 ms
 4  10.226.4.6 (10.226.4.6)  12.091 ms * *
 5  141.101.65.107 (141.101.65.107)  11.922 ms 141.101.65.14 (141.101.65.14)  13.761 ms 141.101.65.2 (141.101.65.2)  13.738 ms
 6  ams-ix.as13335.net (80.249.211.140)  17.251 ms * *
 7  141.101.65.109 (141.101.65.109)  10.947 ms  10.472 ms 141.101.65.14 (141.101.65.14)  10.367 ms
 8  * 104.18.12.102 (104.18.12.102)  12.830 ms  12.760 ms

$ ping 172.67.71.167
PING 172.67.71.167 (172.67.71.167) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 172.67.71.167: icmp_seq=1 ttl=56 time=11.6 ms
64 bytes from 172.67.71.167: icmp_seq=2 ttl=56 time=11.9 ms
64 bytes from 172.67.71.167: icmp_seq=3 ttl=56 time=11.5 ms
64 bytes from 172.67.71.167: icmp_seq=4 ttl=56 time=11.4 ms
64 bytes from 172.67.71.167: icmp_seq=5 ttl=56 time=11.8 ms
64 bytes from 172.67.71.167: icmp_seq=6 ttl=56 time=11.4 ms
^C
--- 172.67.71.167 ping statistics ---
rtt min/avg/max/mdev = 11.385/11.598/11.859/0.179 ms

$ traceroute 172.67.71.167
traceroute to 172.67.71.167 (172.67.71.167), 30 hops max, 60 byte packets
 1  usg-3p-gateway.thuis.lan (10.0.0.138)  4.344 ms  4.269 ms  4.205 ms
 2  1-0-179-143.ftth.glasoperator.nl (143.179.0.1)  8.881 ms  8.875 ms  8.847 ms
 3  10.226.4.128 (10.226.4.128)  12.334 ms  12.291 ms  12.164 ms
 4  10.226.4.6 (10.226.4.6)  12.191 ms  12.164 ms *
 5  141.101.65.95 (141.101.65.95)  13.888 ms 141.101.65.107 (141.101.65.107)  13.831 ms 141.101.65.93 (141.101.65.93)  13.760 ms
 6  80.249.210.118 (80.249.210.118)  20.561 ms  13.143 ms  13.196 ms
 7  141.101.65.97 (141.101.65.97)  13.187 ms 141.101.65.103 (141.101.65.103)  12.035 ms 141.101.65.113 (141.101.65.113)  11.996 ms
 8  172.67.71.167 (172.67.71.167)  11.903 ms  11.920 ms  11.866 ms
:Y) :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10 22:09
@nero355 en @ikweethetbeter
Dank dat jullie op mijn post over Tv en overstappen/shortcutten ingingen (ging ook over radio...). Maar het is gewoon te offtopic, dus hier laat ik het bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
nero355 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 14:01:
[...]

Omdat jij het bent effe snel alles gedaan via WiFi en zelfs dan versla ik die Ziggo crap verbinding :+

Resultaten via IPv4 want geen IPv6 bij Odido =>

[...]

:Y) :*)
Dank! Wat is de ping naar je router 3ms oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

stormfly schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 17:30:
Wat is de ping naar je router 3ms oid?
Ik gok dat je de Default Gateway op mijn WAN Interface bedoelt dus bij deze :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
$ ping 188.90.0.1
PING 188.90.0.1 (188.90.0.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 188.90.0.1: icmp_req=1 ttl=255 time=3.88 ms
64 bytes from 188.90.0.1: icmp_req=2 ttl=255 time=4.11 ms
64 bytes from 188.90.0.1: icmp_req=3 ttl=255 time=4.39 ms
64 bytes from 188.90.0.1: icmp_req=4 ttl=255 time=4.09 ms
64 bytes from 188.90.0.1: icmp_req=5 ttl=255 time=4.44 ms
64 bytes from 188.90.0.1: icmp_req=6 ttl=255 time=6.45 ms
^C
--- 188.90.0.1 ping statistics ---
6 packets transmitted, 6 received, 0% packet loss, time 5006ms
rtt min/avg/max/mdev = 3.881/4.564/6.456/0.869 ms

Rechtstreeks vanaf de Router gedaan en hou er rekening mee dat de verbinding niet helemaal 100% IDLE is op dit moment :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
nero355 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:21:
[...]

Ik gok dat je de Default Gateway op mijn WAN Interface bedoelt dus bij deze :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
$ ping 188.90.0.1
PING 188.90.0.1 (188.90.0.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 188.90.0.1: icmp_req=1 ttl=255 time=3.88 ms
64 bytes from 188.90.0.1: icmp_req=2 ttl=255 time=4.11 ms
64 bytes from 188.90.0.1: icmp_req=3 ttl=255 time=4.39 ms
64 bytes from 188.90.0.1: icmp_req=4 ttl=255 time=4.09 ms
64 bytes from 188.90.0.1: icmp_req=5 ttl=255 time=4.44 ms
64 bytes from 188.90.0.1: icmp_req=6 ttl=255 time=6.45 ms
^C
--- 188.90.0.1 ping statistics ---
rtt min/avg/max/mdev = 3.881/4.564/6.456/0.869 ms

Rechtstreeks vanaf de Router gedaan en hou er rekening mee dat de verbinding niet helemaal 100% IDLE is op dit moment :)
Dank, ik bedoelde eigenlijk wat is de RTT van het bedrade eind to eind pad. Jij testte eerst via WiFi waardoor je een paar ms erbij op moet tellen. Ik vond de 11ms van Odido (via WiFi) erg dicht bij de +/- 10-15ms van Ziggo (bedraad) komen. De component die ik er nog af kan halen in jouw meting is het stukje in je huis, van WiFi naar je router vaak ook 2-3ms.

Als je vanaf je router naar de adressen pingt die ik vroeg dan hoeven we niet te rekenen 8) ik schat het op een milliseconde of 7-8 bedraad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:58
stormfly schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:26:
[...]

Dank, ik bedoelde eigenlijk wat is de RTT van het bedrade eind to eind pad. Jij testte eerst via WiFi waardoor je een paar ms erbij op moet tellen. Ik vond de 11ms van Odido (via WiFi) erg dicht bij de +/- 10-15ms van Ziggo (bedraad) komen. De component die ik er nog af kan halen in jouw meting is het stukje in je huis, van WiFi naar je router vaak ook 2-3ms.

Als je vanaf je router naar de adressen pingt die ik vroeg dan hoeven we niet te rekenen 8) ik schat het op een milliseconde of 7-8 bedraad?
Afhankelijk van je locatie kunnen de tijden nogal verschillen, zo zie ik ruim 3ms naar 104.18.13.102 vanaf mijn router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

stormfly schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:26:
Als je vanaf je router naar de adressen pingt die ik vroeg dan hoeven we niet te rekenen 8)
Goed punt... Had ik ook meteen kunnen doen... :') O-)

Bij deze =>
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
$ ping 104.18.12.102
PING 104.18.12.102 (104.18.12.102) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 104.18.12.102: icmp_req=1 ttl=57 time=7.27 ms
64 bytes from 104.18.12.102: icmp_req=2 ttl=57 time=7.18 ms
64 bytes from 104.18.12.102: icmp_req=3 ttl=57 time=7.45 ms
64 bytes from 104.18.12.102: icmp_req=4 ttl=57 time=7.82 ms
64 bytes from 104.18.12.102: icmp_req=5 ttl=57 time=7.68 ms
64 bytes from 104.18.12.102: icmp_req=6 ttl=57 time=7.71 ms
^C
--- 104.18.12.102 ping statistics ---
rtt min/avg/max/mdev = 7.181/7.523/7.822/0.261 ms

$ traceroute 104.18.12.102
traceroute to 104.18.12.102 (104.18.12.102), 30 hops max, 38 byte packets
 1  1-0-179-143.ftth.glasoperator.nl (143.179.0.1)  4.042 ms  3.612 ms  3.986 ms
 2  10.226.4.128 (10.226.4.128)  6.405 ms  6.148 ms  5.735 ms
 3  10.226.4.6 (10.226.4.6)  6.695 ms  6.704 ms  6.410 ms
 4  141.101.65.97 (141.101.65.97)  71.552 ms  141.101.65.115 (141.101.65.115)  8.849 ms  141.101.65.99 (141.101.65.99)  6.715 ms
 5  ams-ix.as13335.net (80.249.211.140)  7.307 ms  80.249.210.118 (80.249.210.118)  7.407 ms  11.494 ms
 6  141.101.65.105 (141.101.65.105)  7.486 ms  141.101.65.95 (141.101.65.95)  7.967 ms  141.101.65.109 (141.101.65.109)  8.017 ms
 7  104.18.12.102 (104.18.12.102)  7.745 ms  7.708 ms  7.574 ms

$ ping 104.18.13.102
64 bytes from 104.18.13.102: icmp_req=1 ttl=57 time=7.47 ms
64 bytes from 104.18.13.102: icmp_req=2 ttl=57 time=6.92 ms
64 bytes from 104.18.13.102: icmp_req=3 ttl=57 time=7.76 ms
64 bytes from 104.18.13.102: icmp_req=4 ttl=57 time=6.68 ms
64 bytes from 104.18.13.102: icmp_req=5 ttl=57 time=6.98 ms
64 bytes from 104.18.13.102: icmp_req=6 ttl=57 time=6.74 ms
^C
--- 104.18.13.102 ping statistics ---
6 packets transmitted, 6 received, 0% packet loss, time 5012ms
rtt min/avg/max/mdev = 6.681/7.094/7.761/0.404 ms

$ traceroute 104.18.13.102
traceroute to 104.18.13.102 (104.18.13.102), 30 hops max, 38 byte packets
 1  1-0-179-143.ftth.glasoperator.nl (143.179.0.1)  4.456 ms  3.714 ms  4.812 ms
 2  10.226.4.128 (10.226.4.128)  6.486 ms  13.853 ms  6.449 ms
 3  *  *  10.226.4.6 (10.226.4.6)  7.924 ms
 4  *  141.101.65.14 (141.101.65.14)  8.315 ms  *
 5  ams-ix.as13335.net (80.249.211.140)  8.853 ms  80.249.210.118 (80.249.210.118)  8.138 ms  8.310 ms
 6  141.101.65.115 (141.101.65.115)  7.460 ms  141.101.65.95 (141.101.65.95)  8.445 ms  141.101.65.14 (141.101.65.14)  17.754 ms
 7  104.18.13.102 (104.18.13.102)  7.575 ms  7.266 ms  7.044 ms

$ ping 172.67.71.167
PING 172.67.71.167 (172.67.71.167) 56(84) bytes of data.
64 bytes from 172.67.71.167: icmp_req=1 ttl=57 time=8.24 ms
64 bytes from 172.67.71.167: icmp_req=2 ttl=57 time=7.53 ms
64 bytes from 172.67.71.167: icmp_req=3 ttl=57 time=7.81 ms
64 bytes from 172.67.71.167: icmp_req=4 ttl=57 time=7.59 ms
64 bytes from 172.67.71.167: icmp_req=5 ttl=57 time=7.45 ms
64 bytes from 172.67.71.167: icmp_req=6 ttl=57 time=7.04 ms
^C
--- 172.67.71.167 ping statistics ---
rtt min/avg/max/mdev = 7.045/7.614/8.246/0.380 ms

$ traceroute 172.67.71.167
traceroute to 172.67.71.167 (172.67.71.167), 30 hops max, 38 byte packets
 1  1-0-179-143.ftth.glasoperator.nl (143.179.0.1)  4.874 ms  3.304 ms  3.937 ms
 2  10.226.4.128 (10.226.4.128)  6.714 ms  5.886 ms  6.315 ms
 3  10.226.4.6 (10.226.4.6)  6.652 ms  6.742 ms  *
 4  141.101.65.103 (141.101.65.103)  7.511 ms  141.101.65.14 (141.101.65.14)  8.031 ms  141.101.65.99 (141.101.65.99)  20.469 ms
 5  80.249.210.118 (80.249.210.118)  8.771 ms  ams-ix.as13335.net (80.249.211.140)  15.876 ms  11.069 ms
 6  141.101.65.2 (141.101.65.2)  7.647 ms  141.101.65.97 (141.101.65.97)  7.767 ms  141.101.65.2 (141.101.65.2)  8.968 ms
 7  172.67.71.167 (172.67.71.167)  7.181 ms  6.422 ms  6.550 ms
:*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
hcQd schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:35:
[...]

Afhankelijk van je locatie kunnen de tijden nogal verschillen, zo zie ik ruim 3ms naar 104.18.13.102 vanaf mijn router.
Klopt dat zag ik ook met globalping.io kwam pas later op het idee dat ik het daar vandaan zelf kan testen.

[ Voor 10% gewijzigd door stormfly op 26-10-2024 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
nero355 schreef op zaterdag 26 oktober 2024 @ 18:37:
[...]

Goed punt... Had ik ook meteen kunnen doen... :') O-)

Bij deze =>

[...]

:*)
Alsnog dankjewel, en mijn schatting klopte aardig. KPN zit net wat lager, maar goed wie merkt het :+

Gaat nog veel verkeer via de AMS-IX bij Odido.

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 26-10-2024 21:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online

104.18.13.102
104.18.12.102
172.67.71.167

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Ziggo:

2   *  *  *
  4   *  *  *
  7   *  *  *

2  * * *
 3  hvs-rc0002-cr102-et124-651.core.as33915.net (2001:b88:0:d85::1)  14.752 ms  14.703 ms  14.688 ms
 4  * * *
 5  nl-ams14a-ri1-ae51-0.core.as9143.net (2001:b88:0:488::2)  14.686 ms  14.832 ms  14.654 ms
 6  * * *
 7  2400:cb00:520:3:: (2400:cb00:520:3::)  52.743 ms 2400:cb00:20:3:: (2400:cb00:20:3::)  11.314 ms 2400:cb00:521:3:: (2400:cb00:521:3::)  12.843 ms
 8  2400:cb00:555:1024::ac47:b53f (2400:cb00:555:1024::ac47:b53f)  11.283 ms 2400:cb00:521:102
Ik heb bij gaming een ping van 5 tot 10 ms bij Odido en... ongeveer hetzelfde (meestal een paar ms hoger) via VDSL2 (via KPN). Het verschil tussen VDSL2 of kabel via Ziggo zal marginaal moeten zijn. Waarom? Omdat je via VDSL2 of kabel via Ziggo ook vlakbij de wijkcentrale zit, en vanaf daar is het altijd glasvezel. Het komt dus vooral aan op routing en (tegenwoordig) niet de gebruikte techniek.

Wel had ik even 2 a 3 ms afgelopen vrijdag. Vervolgens een disconnect, daarna 10 ms. Daarna weer een disconnect en weer 5 ms. Deze disconnects waren rond 1 uur, dus een prima tijd voor dit soort werkzaamheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Jerie schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 11:59:
Ik heb bij gaming een ping van 5 tot 10 ms bij Odido en... ongeveer hetzelfde (meestal een paar ms hoger) via VDSL2 (via KPN).

Het verschil tussen VDSL2 of kabel via Ziggo zal marginaal moeten zijn.
Waarom?
Omdat je via VDSL2 of kabel via Ziggo ook vlakbij de wijkcentrale zit, en vanaf daar is het altijd glasvezel.
Het komt dus vooral aan op routing en (tegenwoordig) niet de gebruikte techniek.
Dat hoeft niet te kloppen, want mijn VDSL2 aansluiting deed het over het algemeen veel beter dan Ziggo in dezelfde stad of beter gezegd één wijk verderop :)

Verder ken ik iemand die serieus destijds van Chello of UPC naar KPN of XS4ALL is gegaan vanwege het bijna onmogelijk streamen van een bepaald radiostation in het buitenland :D
- Via de kabel : Constant disconnects...
- Via xDSL : Zonder ook maar één onderbreking puur luisterplezier !! :o

Raar, maar waar... 8)7
Wel had ik even 2 a 3 ms afgelopen vrijdag. Vervolgens een disconnect, daarna 10 ms. Daarna weer een disconnect en weer 5 ms. Deze disconnects waren rond 1 uur, dus een prima tijd voor dit soort werkzaamheden.
Odido via welk netwerk ??

Eigenlijk ben ik van mening dat onderhoud er niet voor zou mogen zorgen dat je downtime ondervindt, tenzij het firmware/OS updates van de apparatuur waar je direkt aan hangt betreft, want over het algemeen is alles redundant uitgevoerd als het goed is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 17:54:
[...]

Dat hoeft niet te kloppen, want mijn VDSL2 aansluiting deed het over het algemeen veel beter dan Ziggo in dezelfde stad of beter gezegd één wijk verderop :)

Verder ken ik iemand die serieus destijds van Chello of UPC naar KPN of XS4ALL is gegaan vanwege het bijna onmogelijk streamen van een bepaald radiostation in het buitenland :D
- Via de kabel : Constant disconnects...
- Via xDSL : Zonder ook maar één onderbreking puur luisterplezier !! :o

Raar, maar waar... 8)7
Bij het noemen van Chello, UPC en Xs4all en woordgebruik destijds ga je al weer terug in de tijd. Terwijl ik dat juist wilde uitsluiten want tegenwoordig is er (nagenoeg) geen fysiek verschil.
Odido via welk netwerk ??
ODF. Inmiddels heb ik de VDSL2 via PPPoE ingesteld. Ik wil nog iets van failover voor deze interface maar ik moet even kijken hoe ik dat prettig aan de praat krijg in OPNsense zonder iets als CARP te gebruiken.
Eigenlijk ben ik van mening dat onderhoud er niet voor zou mogen zorgen dat je downtime ondervindt, tenzij het firmware/OS updates van de apparatuur waar je direkt aan hangt betreft, want over het algemeen is alles redundant uitgevoerd als het goed is :)
Het was om 1 uur 's nachts. Dat is een prima tijd om onderhoud te plegen. Het is vrij gangbaar als een route veranderd dat er een korte onderbreking is. In online gaming kan dat grote invloed hebben, tijdens browsen of streamen van een serie nauwelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Nu online
Freedom met ODF als belichter:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
[admin@MikroTik] > ping 104.18.13.102
  SEQ HOST                                     SIZE TTL TIME       STATUS
    0 104.18.13.102                              56  54 7ms318us
    1 104.18.13.102                              56  54 7ms481us
    2 104.18.13.102                              56  54 7ms717us
    3 104.18.13.102                              56  54 7ms585us
    4 104.18.13.102                              56  54 7ms371us
    5 104.18.13.102                              56  54 7ms722us
    6 104.18.13.102                              56  54 7ms614us
    7 104.18.13.102                              56  54 7ms639us
    8 104.18.13.102                              56  54 7ms677us
    9 104.18.13.102                              56  54 7ms691us
   10 104.18.13.102                              56  54 7ms789us
   11 104.18.13.102                              56  54 7ms533us
   12 104.18.13.102                              56  54 7ms421us
    sent=13 received=13 packet-loss=0% min-rtt=7ms318us avg-rtt=7ms581us
   max-rtt=7ms789us

En met bonded VDSL van het werk, ook thuis (210/66):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
[admin@MikroTik] > ping 104.18.13.102
  SEQ HOST                                     SIZE TTL TIME       STATUS
    0 104.18.13.102                              56  58 12ms216us
    1 104.18.13.102                              56  58 12ms125us
    2 104.18.13.102                              56  58 10ms755us
    3 104.18.13.102                              56  58 10ms906us
    4 104.18.13.102                              56  58 11ms699us
    5 104.18.13.102                              56  58 10ms467us
    6 104.18.13.102                              56  58 10ms458us
    7 104.18.13.102                              56  58 10ms377us
    8 104.18.13.102                              56  58 12ms46us
    9 104.18.13.102                              56  58 10ms346us
   10 104.18.13.102                              56  58 11ms996us
   11 104.18.13.102                              56  58 10ms430us
   12 104.18.13.102                              56  58 11ms377us
   13 104.18.13.102                              56  58 10ms702us
   14 104.18.13.102                              56  58 11ms979us
   15 104.18.13.102                              56  58 10ms711us
   16 104.18.13.102                              56  58 11ms889us
   17 104.18.13.102                              56  58 10ms802us
   18 104.18.13.102                              56  58 11ms653us
   19 104.18.13.102                              56  58 10ms572us
    sent=20 received=20 packet-loss=0% min-rtt=10ms346us avg-rtt=11ms175us max-rtt=12ms216us

IP6 is helaas even kapot, met mijn VDSL is het sowieso niet beschikbaar en met Freedom in combinatie met Mikrotik heb ik het na de overstap naar V7 van het OS nog niet aan de gang gekregen. Die andere adressen geven soorgelijke waarden. Alles bedraad (1Gb/s) aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

104.18.13.102
104.18.12.102
172.67.71.167

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
Ziggo:

2   *  *  *
  4   *  *  *
  7   *  *  *

2  * * *
 4  * * *
 6  * * *
Heb geen IPV6 ingesteld staan, maar bij deze de IPV4 pings (Odido 1gbit, Amersfoort).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
C:\Users\XXXX>ping 104.18.13.102

Pinging 104.18.13.102 with 32 bytes of data:
Reply from 104.18.13.102: bytes=32 time=6ms TTL=56

Ping statistics for 104.18.13.102:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 6ms, Maximum = 6ms, Average = 6ms

C:\Users\XXXX>ping 104.18.12.102

Pinging 104.18.12.102 with 32 bytes of data:
Reply from 104.18.12.102: bytes=32 time=6ms TTL=56

Ping statistics for 104.18.12.102:
    Minimum = 6ms, Maximum = 6ms, Average = 6ms

C:\Users\XXXX>ping 172.67.71.167

Pinging 172.67.71.167 with 32 bytes of data:
Reply from 172.67.71.167: bytes=32 time=6ms TTL=56
Reply from 172.67.71.167: bytes=32 time=5ms TTL=56

Ping statistics for 172.67.71.167:
    Minimum = 5ms, Maximum = 6ms, Average = 5ms

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernie4444
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-10 23:30
Morgen monteur dus voor glasvezel binnen bij bg 1e en 2e
Buurman ernaast geen bericht gehad, wel ongevraagd heel pakket in huis van odido
Nooit iets aangevraagd en dus gaat hij het terug sturen
Goed bezig daar 😂😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
@ArcticWolf dank!
@Houtenklaas dank, en geweldig dat MikroTik ook die us erachter zet 8) Odido Klik&Klaar kan ook leuk zijn als 2e lijn ipv VDSL.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Nu online
stormfly schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:46:
@ArcticWolf dank!
@Houtenklaas dank, en geweldig dat MikroTik ook die us erachter zet 8) Odido Klik&Klaar kan ook leuk zijn als 2e lijn ipv VDSL.
Er gaat niets boven bedraad :) En nee, er zitten vanuit het werk wat specifieke grollen op die zakelijke aansluiting, die wordt ook betaald, dus interesseert me minder dan niks :)

Schattig inderdaad die uS :) Tikkie zinloos, maar goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
ernie4444 schreef op zondag 27 oktober 2024 @ 21:24:
Morgen monteur dus voor glasvezel binnen bij bg 1e en 2e
Buurman ernaast geen bericht gehad, wel ongevraagd heel pakket in huis van odido
Nooit iets aangevraagd en dus gaat hij het terug sturen
Goed bezig daar 😂😂
Tenzij de doos voor iemand anders was is het wel echt door hem aangevraagd. Ze hebben immers naam adres en bankrekeningnummer inclusief toestemming van automatische incasso. Daar zal die echt zelf opgegeven moeten hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:27
Vandaag wordt volgens Odido een installatiepakket geleverd. Maar ik heb nog geen glasvezel verbinding, de sprietjes komen uit de stoeptegel voor de deur maar daar houdt het ook op. Er is ook nog nooit een afspraak geweest om het af te monteren.

Is het gebruikelijk dat Odido alvast een installatiepakket verstuurd terwijl er nog geen glasvezel in de woning aanwezig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08:35

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

Pierre_nr1 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:28:
Vandaag wordt volgens Odido een installatiepakket geleverd. Maar ik heb nog geen glasvezel verbinding, de sprietjes komen uit de stoeptegel voor de deur maar daar houdt het ook op. Er is ook nog nooit een afspraak geweest om het af te monteren.

Is het gebruikelijk dat Odido alvast een installatiepakket verstuurd terwijl er nog geen glasvezel in de woning aanwezig is?
Komt er niet een monteur langs? De volgorde der dingen is hun probleem verder, daar zou ik mezelf niet mee vermoeien. Het kan zijn dat het mislukt omdat die kabel er niet is, dan sturen ze maar een 5g router op voor de tijd dat het niet werkt.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Pierre_nr1 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:28:
Ja die had ik ook ruim voor de aansluiting in de meterkast al in huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
DON PAPA schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:35:
[...]

Ja die had ik ook ruim voor de aansluiting in de meterkast al in huis.
Dank voor je snelle reactie! Maar, wat is ruim?

En ik heb ook een pincode ontvangen voor de Odido TV app. Maar als ik deze ga gebruiken dan is het abonnement toch al ingegaan? Hoe zit het dan met de 14-daagse bedenktijd, wanneer gaat deze dan in? (ik heb momenteel Ziggo btw....)

Ik heb geprobeerd om Odido support te bellen, maar er wordt gewoon iedere keer de verbinding verbroken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

@Pierre_nr1 Iets van 2 maanden ongeveer, en de Odido tv app kun je gewoon alle gebruiken, je abonnement gaat pas in als er signaal op de glasvezel staat, en dan gaat ook pas je 14 dagen bedenktijd in..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
DON PAPA schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:43:
@Pierre_nr1 Iets van 2 maanden ongeveer, en de Odido tv app kun je gewoon alle gebruiken, je abonnement gaat pas in als er signaal op de glasvezel staat, en dan gaat ook pas je 14 dagen bedenktijd in..
Duidelijk, dank je!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
bjusterbaarlik schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 07:46:
[...]

Tenzij de doos voor iemand anders was is het wel echt door hem aangevraagd. Ze hebben immers naam adres en bankrekeningnummer inclusief toestemming van automatische incasso. Daar zal die echt zelf opgegeven moeten hebben.
Niet helemaal. Er is nog een optie, namelijk een verplichte overstap van koper naar glas waar je je als klant niet zelf voor opgeeft maar wat Odido voor jou ongevraagd regelt.
Maar ook dan geldt dat bij Odido de klant daar normaliter ook wel eerst 1 of meerdere brieven voor ontvangt.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pierre_nr1
pjottum schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:34:
[...]

Komt er niet een monteur langs? De volgorde der dingen is hun probleem verder, daar zou ik mezelf niet mee vermoeien. Het kan zijn dat het mislukt omdat die kabel er niet is, dan sturen ze maar een 5g router op voor de tijd dat het niet werkt.
Er is geen monteur gepland of wat dan ook, het was een complete verrassing voor me. En een 5g router heb ik niet nodig want ik heb voorlopig nog steeds mijn Ziggo abonnement.

Maar @DON PAPA heeft het zojuist prima uitgelegd. Ik zet het installatiepakket maar in de kast en wacht het verder maar af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10 06:40
Pierre_nr1 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:39:
[...]
Ik heb geprobeerd om Odido support te bellen, maar er wordt gewoon iedere keer de verbinding verbroken.
Heb je geprobeerd met een andere telefoon te bellen?
Anders even de chat van Odido proberen. Is ook altijd wel goed.
En anders blijft het community forum over van Odido waar ook goede agents van Odido meekijken en zaken oppikken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
William_H schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 12:29:
[...]

Heb je geprobeerd met een andere telefoon te bellen?
Anders even de chat van Odido proberen. Is ook altijd wel goed.
En anders blijft het community forum over van Odido waar ook goede agents van Odido meekijken en zaken oppikken.
Ik heb een bericht geplaatst op het Odido forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongJoy1980
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-07 01:25
Barre73 schreef op woensdag 2 oktober 2024 @ 09:29:
[...]

Nu zoek je toch te veel achter dingen..
FC Utrecht en de gemeente hebben niks met elkaar te maken en Odido legt ook helemaal geen glasvezel aan. Dat doet Open Dutch Fiber en die twee bedrijven hebben niets met elkaar gemeen, anders dan een overeenkomst voor het eerste jaar voor Odido om exclusief te leveren op dat ODF netwerk.

Simpele reden is dat Open Dutch Fiber eerder begon in Utrecht en dat deze gemeente zich niet helemaal houdt aan de Telecomwet. Zij stellen namelijk dat een volgende partij (KPN dus in dit geval) pas een paar jaar na Open Dutch Fiber mag aanleggen (graafrust). Dat mag volgens de Telecomwet helemaal niet maar ze doen het toch. En als KPn toch eerder wil aanleggen zijn de kosten voor leges en vooral degeneratie
(verslechtering van het straatwerk) zo hoog dat KPN gewoon een tijdje ergens anders gaat aanleggen.

Overigens valt het alles bij elkaar wel mee hoor. KPN heeft al een aantal wijken aangelegd en de rest staat in de planning. Alleen komt die planning later dan wat Open Dutch Fiber deed. Dus het is aan KPN om de klanten straks terug te winnen waar nodig.
Ik zoek niets achter dingen. Ik geef gewoon aan wat een KPN monteur mij vertelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Barre73 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 10:49:
[...]

Niet helemaal. Er is nog een optie, namelijk een verplichte overstap van koper naar glas waar je je als klant niet zelf voor opgeeft maar wat Odido voor jou ongevraagd regelt.
Maar ook dan geldt dat bij Odido de klant daar normaliter ook wel eerst 1 of meerdere brieven voor ontvangt.
Dat kan ook nog, maar dan is de klant sowieso al gewoon klant van Odido. En ik had het idee dat het hier niet het geval was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernie4444
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 12-10 23:30
Tsjonge wat een hel was dat vandaag 😱
Stoeptegel eruit kabel graven en tegel gebroken weer terug
Zand aanstampen niet nodig, gewoon overschot aan de overkant van de straat dumpen 🤬
Dan via bestaande leiding naar boven toe, uurtje later lukt toch niet 🫣
Lelijke buis nu extra en puinhoop achtergelaten in trappenhuis
En de manier waarop het gemonteerd is 🫣😳

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:54

ParaWM

Pro Prutser

Puur uit nieuwsgierigheid.... Ervaringen & Discussie commentaar mag :)

Poll: Ik kijk TV van Odido via:
App op de TV
Odido Media Box
Chromecast HD/4K
Andere Android Box
Apple TV
Anders....
Afbeeldingslocatie: https://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406765&layout=7

Hmm, geen idee waarom het figuur (bij mij in ieder geval) niet lijkt te updaten. Hier de tussenstand: https://poll.dezeserver.n...s.cgi?pid=406765&layout=2

[ Voor 14% gewijzigd door ParaWM op 30-10-2024 17:46 ]

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
ParaWM schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:57:
Ik mis niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
ParaWM schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:57:

Poll: Ik kijk TV van Odido via:
App op de TV
Odido Media Box
Chromecast HD/4K
Andere Android Box
Apple TV
Anders....
[Afbeelding]
Ook een poll maken? Klik hier

Hmm, geen idee waarom het figuur (bij mij in ieder geval) niet lijkt te updaten. Hier de tussenstand: https://poll.dezeserver.n...s.cgi?pid=406765&layout=2
Kun je geen checkboxes maken? Ik kijk via de tv en googletv (en de mobiele ipad en Android apps)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedRayMann
  • Registratie: Maart 2005
Ik heb maar anders ingevuld.
Heb internet only omdat ik in het eerste contract van 8 maanden 2x de app hebt geopend maar vond de UI slecht en ik kijk überhaupt weinig tv.
Zappen of voornamelijk terugkijken wat ik bij Ziggo deed, doe ik nu via NPO Start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ja, via bv NLZiet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:19
Soms moet je een positieve ervaring ook melden. 4 weken geleden bij Odido glas aangevraagd. Het net is van KPN. Van morgen stond een afspraak met KPN om mijn glasvezel ‘binnen’ te brengen. De afspraak was voor tussen 10-12 uur. Om 9:45 werd ik gebeld door de monteur dat hij binnen een kwartier er zou zijn. Exact 10:00 belde hij aan. Na 1.5 uur was alles ‘gefikst’. Deze monteur plaatste ook de ONT, terwijl ik begrepen had dat de Odido monteur dit zou doen. Maar perfect dus, sterker nog na dat de ONT was geplaatst vertelde hij dat alles werkte en actief was.
Het installatie pakket had ik 2 weken geleden al ontvangen? Natuurlijk ongeduldig als ik ben, even snel het modem aangesloten en inderdaad alles actief. Speedtestje gedaan ( bekabeld ). Naar de Odido server 980MB up en down. Bij andere test servers was de upload tussen den 250 en 500 MB en de download tussen 800-950MB. Misschien iets voor de Odido monteur die op 7 Nov as. komt.
Nu gelijk mijn Fritzbox 5590 XGS-PON bestellen. Tot nu toe mijn petje af.

[ Voor 3% gewijzigd door Ies Korpershoek op 29-10-2024 07:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
LongJoy1980 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 15:50:
[...]

Ik zoek niets achter dingen. Ik geef gewoon aan wat een KPN monteur mij vertelde.
Ik dacht dat het FC Utrecht deel van jou zelf afkwam. Maar als het hele verhaal van een KPN monteur af komt is dat wel triest...

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:47

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Ik moet wel zeggen dat het 'vaste' IP adres van Odido, de laatste tijd toch behoorlijk dynamisch is. Bij de Scouting hebben we de laatste tijd regelmatig de stroom eraf moeten halen, bij nagenoeg elke stroomonderbreking kregen we daar een nieuw IP adres. Vandaag kwam Enexis om 3-fase aansluiting te maken, dus stroom is een half uurtje eraf geweest en meteen een nieuw IP gekregen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
rens-br schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:01:
Ik moet wel zeggen dat het 'vaste' IP adres van Odido, de laatste tijd toch behoorlijk dynamisch is. Bij de Scouting hebben we de laatste tijd regelmatig de stroom eraf moeten halen, bij nagenoeg elke stroomonderbreking kregen we daar een nieuw IP adres. Vandaag kwam Enexis om 3-fase aansluiting te maken, dus stroom is een half uurtje eraf geweest en meteen een nieuw IP gekregen.
Ik zie bij mijn moeder inderdaad hetzelfde. Er zijn werkzaamheden in haar appartementencomplex, en elke keer dat de stroom eraf gaat voor 30 minuten krijgt ze een nieuw IP adres. Heb nu maar de NAS dynamische DNS laten doen, maar ze zit nu op IP adres #6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Plofkotje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:10:
[...]

Ik zie bij mijn moeder inderdaad hetzelfde. Er zijn werkzaamheden in haar appartementencomplex, en elke keer dat de stroom eraf gaat voor 30 minuten krijgt ze een nieuw IP adres. Heb nu maar de NAS dynamische DNS laten doen, maar ze zit nu op IP adres #6.
Ja, dat heb ik thuis ook ingesteld en werkt prima. Dus merk niks van de IP changes thuis.

Ik heb echter mijn Unifi Controller thuis open gezet voor specifiek het IP adres van de scouting (en kan in de firewall van mijn Unifi ding ook geen DNS o.i.d. instellen) dus bij elke wijziging daar kan de AP daar de controller niet meer vinden. Opzich geen ramp, controller wordt toch alleen gebruikt voor firmware updates, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
Wellicht dat het per regio of achterliggend netwerk verschilt, want ik heb nog altijd hetzelfde IP als waar ik mee begon, ondanks meerdere storingen en een stroomstoring een paar maanden terug
Maar ik zit op het Delta netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
Ik kreeg zojuist van Odido te horen dat op 11 november a.s. de patch installatie wordt uitgevoerd door de onderaannemer. Wat bedoelen ze precies hier mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 20:38

robertwebbe

Robert Webbe

@Pierre_nr1 Dat de kabel naar jouw huis op het netwerk wordt aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
robertwebbe schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:39:
@Pierre_nr1 Dat de kabel naar jouw huis op het netwerk wordt aangesloten.
Dat is dan best wel bijzonder, ik heb nog geen glasvezelverbinding in mijn huis. Er liggen al anderhalf jaar wel enkele sprietjes die uit de stoep steken voor mijn deur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pandorian
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-10 22:22
Na vele jaren @home daarna Ziggo. Vanaf volgende maand Odido.
15 euro pm voor 2Gbit en tv met opnemen. Kon ik niet laten liggen.

(Is voor 2 jaar, met 1 jaar deze prijs) scheelde toch een 800 euro met ziggo voor het eerste jaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
Ik moet wel zeggen dat het 'vaste' IP adres van Odido, de laatste tijd toch behoorlijk dynamisch is.
Wat bedoel je? Odido pretendeert toch nergens (los van zakelijke abonnementen) dat je een vast of eigen ipadres toegewezen krijgt?

Als je dat wel wilt moet je een ander abonnement of provider (of gaan tunnelen naar een vps met een vast ip) nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
jongetje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:00:
[...]

Wat bedoel je? Odido pretendeert toch nergens (los van zakelijke abonnementen) dat je een vast of eigen ipadres toegewezen krijgt?
Dat klopt, zo bedoel ik het ook niet, maar ik ben al jaren klant van Odido en mijn IP was in het verleden behoorlijk fixed. Zelfs met een verhuizing behield ik hetzelfde IP adres. Dat lijkt nu dus wel anders te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Nou lekker dan, een gedeelte van Lelystad ligt eruit sinds gisteren eind van de ochtend. De communicatie is om te janken (volgens de eigen storingscontrole is er geen storing, volgens de eerste keer bellen naar de support lijn zou het aan mijn eigen apparatuur liggen, pas bij de tweede keer bellen werd duidelijk dat er al een hele dag een storing is) en voorlopig lijkt er geen zicht op wanneer het weer gaat werken.

Gelukkig wel 3 van de 4 sims hier in huis met Odido met unlimited data.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
De tip voor dat soort storingen bij Odido is om op hun eigen forum te kijken in het storingen-topic. Daar worden toch wel met enige regelmaat updates geplaatst:
https://community.odido.n...ernet-tv-van-odido-284385

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
ernie4444 schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 19:50:
Tsjonge wat een hel was dat vandaag 😱
Stoeptegel eruit kabel graven en tegel gebroken weer terug
Zand aanstampen niet nodig, gewoon overschot aan de overkant van de straat dumpen 🤬
Dan via bestaande leiding naar boven toe, uurtje later lukt toch niet 🫣
Lelijke buis nu extra en puinhoop achtergelaten in trappenhuis
En de manier waarop het gemonteerd is 🫣😳
Die emoji's zijn wel grappig...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
rens-br schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:03:
[...]

Dat klopt, zo bedoel ik het ook niet, maar ik ben al jaren klant van Odido en mijn IP was in het verleden behoorlijk fixed. Zelfs met een verhuizing behield ik hetzelfde IP adres. Dat lijkt nu dus wel anders te zijn.
Had wel begrepen na een email dat men druk bezig is met onderhoud en het wijzigen van hun infra. Dat doen ze gefaseerd. Daar zou het dus door kunnen komen. Hierboven staat een link waar je even naar zou kunnen kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door RCBL op 29-10-2024 13:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mokkie
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 12:16
Sinds een paar weken terug ben ik van ziggo 1gb overgestapt naar Odido 2gb aansluiting.
Alles aangesloten getest door odido monteur. Speedtest wifi snelheid rond 700 - 900 mbps direct vanaf de router. Upload iets lager rond 600-700.
Ziggo haal ik bij test 900 - 950 mbps.
Nu heb ik het gevoel dat odido snelheid niet de 2gbs niet boven 1000mbit haalt. Al wordt het gezegd dat wifi snelheid meestal wordt gehalveert.
Heeft iemand wel hogere snelheid gehaald met wifi verbinding?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10 06:40
Koffie schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:22:
Nou lekker dan, een gedeelte van Lelystad ligt eruit sinds gisteren eind van de ochtend. De communicatie is om te janken (volgens de eigen storingscontrole is er geen storing, volgens de eerste keer bellen naar de support lijn zou het aan mijn eigen apparatuur liggen, pas bij de tweede keer bellen werd duidelijk dat er al een hele dag een storing is) en voorlopig lijkt er geen zicht op wanneer het weer gaat werken.

Gelukkig wel 3 van de 4 sims hier in huis met Odido met unlimited data.
https://community.odido.n...-internet-lelystad-369823
Kabeltje geraakt dus.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
mokkie schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:29:
Sinds een paar weken terug ben ik van ziggo 1gb overgestapt naar Odido 2gb aansluiting.
Alles aangesloten getest door odido monteur. Speedtest wifi snelheid rond 700 - 900 mbps direct vanaf de router. Upload iets lager rond 600-700.
Ziggo haal ik bij test 900 - 950 mbps.
Nu heb ik het gevoel dat odido snelheid niet de 2gbs niet boven 1000mbit haalt. Al wordt het gezegd dat wifi snelheid meestal wordt gehalveert.
Heeft iemand wel hogere snelheid gehaald met wifi verbinding?
WiFi of kabel maakt niet uit. WiFi halveert niet de snelheid. Je moet alleen zorgen dat je wel apparatuur hebt die ook over de 1Gbps kunnen halen. Dat heb je waarschijnlijk niet en daarom blijf je eronder.

Waarschijnlijk ben je nu via WiFi verbonden op een bandbreedte van maximaal 1200Mbps want dan kom je rond die snelheden uit.

En als je altijd stabiel 2Gbps wil halen dan moet je dit via de kabel doen met minimaal 2.5Gbps netwerk apparatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door bjusterbaarlik op 29-10-2024 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mokkie
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-10 12:16
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 14:43:
[...]

WiFi of kabel maakt niet uit. WiFi halveert niet de snelheid. Je moet alleen zorgen dat je wel apparatuur hebt die ook over de 1Gbps kunnen halen. Dat heb je waarschijnlijk niet en daarom blijf je eronder.

Waarschijnlijk ben je nu via WiFi verbonden op een bandbreedte van maximaal 1200Mbps want dan kom je rond die snelheden uit.

En als je altijd stabiel 2Gbps wil halen dan moet je dit via de kabel doen met minimaal 2.5Gbps netwerk apparatuur.
Nee dat halveren lijkt mij ook niet logisch.
Wifi test gedaan via speedtest app van Zyxel T-56 -> Samsung S24plus.
Ik neem aan dat deze 2 toestellen het aan kan en niet limiteert is op 1200mhz.
Of moet ik in de router nog een bepaalde setting aanzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Pierre_nr1 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:49:
[...]

Dat is dan best wel bijzonder, ik heb nog geen glasvezelverbinding in mijn huis. Er liggen al anderhalf jaar wel enkele sprietjes die uit de stoep steken voor mijn deur.
Niets bijzonders, de Patchverbinding betreft de koppeling in het POP-huisje in de wijk, die dan wordt aangesloten op Odido-apparatuur en verder loopt op de bestaande kabel richting je huis.

-Je kan Odidio vragen wanneer ze een mannetje sturen om het laatste stukje je meterkast in te brengen.

[ Voor 9% gewijzigd door RoRoNL op 29-10-2024 15:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

EDIT schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:33:
De tip voor dat soort storingen bij Odido is om op hun eigen forum te kijken in het storingen-topic. Daar worden toch wel met enige regelmaat updates geplaatst:
https://community.odido.n...ernet-tv-van-odido-284385
Wat is dan nog de toegevoegde waarde van een storingscheck??
Zelfs dat weten ze niet eens meer zeker :P

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre_nr1
RoRoNL schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 15:55:
[...]

Niets bijzonders, de Patchverbinding betreft de koppeling in het POP-huisje in de wijk, die dan wordt aangesloten op Odido-apparatuur en verder loopt op de bestaande kabel richting je huis.

-Je kan Odidio vragen wanneer ze een mannetje sturen om het laatste stukje je meterkast in te brengen.
Ok, dank je. Dat maakt het wat duidelijker voor me. Ik hoef er dus niet voor thuis te zijn dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

Ies Korpershoek schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:14:
Soms moet je een positieve ervaring ook melden.
NICE!!! d:)b

Bij mij was de monteur zelfs zo vriendelijk om effe te bellen dat hij een afspraak had die weg was gevallen en te vragen of hij eerder kon langskomen dus was hij er opeens om 9:30 i.p.v. ergens na 12:00 nadat hij mijn AON lijn naar XGS-PON had omgepatched :D _O_
Ik moet wel zeggen dat het 'vaste' IP adres van Odido, de laatste tijd toch behoorlijk dynamisch is.

Bij de Scouting hebben we de laatste tijd regelmatig de stroom eraf moeten halen, bij nagenoeg elke stroomonderbreking kregen we daar een nieuw IP adres. Vandaag kwam Enexis om 3-fase aansluiting te maken, dus stroom is een half uurtje eraf geweest en meteen een nieuw IP gekregen.
Via welk netwerk ??

Ik heb zelf wat zitten wisselen tussen twee Routers op mijn Odido via Delta Netwerk aansluiting en het IP adres is bij de Router die ik aan het vervangen was geen eene keer veranderd :)

Was wel een mooi IP adres trouwens vergeleken met de nieuwe dus eigenlijk had ik die effe moeten Releasen in de hoop hetzelfde IP adres op de nieuwe Router te krijgen :+
Plofkotje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:10:
Dat is wel extreem zeg... :X

Welk netwerk ??
rens-br schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 12:12:
Ik heb echter mijn Unifi Controller thuis open gezet voor specifiek het IP adres van de scouting (en kan in de firewall van mijn Unifi ding ook geen DNS o.i.d. instellen) dus bij elke wijziging daar kan de AP daar de controller niet meer vinden.

Opzich geen ramp, controller wordt toch alleen gebruikt voor firmware updates, maar toch.
Volgens mij waren daar wel oplossingen voor in het verleden...

Je zou sowieso iets super zuinigs als een Raspberry Pi Zero of soortgelijke Banana Pi/Orange Pi modellen neer kunnen zetten om DDNS te doen via een willekeurige dienst :)

Vroeger had je die dingen voor € 10 per stuk en dan nog voeding+behuizing+microSDXC kaartje erbij en gaan met die banaan !!! :Y)
Nu is alles echter duurder geworden dus ik gok zelfs die goedkoopste modellen ook... ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincent_1971
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:12
Alles werkt hier behalve port forwarding op die zyxel router. Voorheen bij kpn kon ik mijn ha server van buiten benaderen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

vincent_1971 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:11:
Alles werkt hier behalve port forwarding op die zyxel router. Voorheen bij kpn kon ik mijn ha server van buiten benaderen
Dat wordt een Nabu Casa Account ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lrrr
Ies Korpershoek schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 07:14:
Soms moet je een positieve ervaring ook melden. 4 weken geleden bij Odido glas aangevraagd. Het net is van KPN. Van morgen stond een afspraak met KPN om mijn glasvezel ‘binnen’ te brengen. De afspraak was voor tussen 10-12 uur. Om 9:45 werd ik gebeld door de monteur dat hij binnen een kwartier er zou zijn. Exact 10:00 belde hij aan. Na 1.5 uur was alles ‘gefikst’. Deze monteur plaatste ook de ONT, terwijl ik begrepen had dat de Odido monteur dit zou doen. Maar perfect dus, sterker nog na dat de ONT was geplaatst vertelde hij dat alles werkte en actief was.
Het installatie pakket had ik 2 weken geleden al ontvangen? Natuurlijk ongeduldig als ik ben, even snel het modem aangesloten en inderdaad alles actief. Speedtestje gedaan ( bekabeld ). Naar de Odido server 980MB up en down. Bij andere test servers was de upload tussen den 250 en 500 MB en de download tussen 800-950MB. Misschien iets voor de Odido monteur die op 7 Nov as. komt.
Nu gelijk mijn Fritzbox 5590 XGS-PON bestellen. Tot nu toe mijn petje af.
Welke ONT heb je gekregen? Genexis of Nokia (of Huawei)?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Heb je dit getest van in je netwerk of erbuiten? En ik zou sowieso met diensten naar buiten open zetten altijd werken met een reverse proxy server, in plaats van direct poorten naar buiten open te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Odido :+ Maar ik heb een Reggefiber vezeltje, maar draai de diensten van Odido ODF, ze hebben hier dus hun eigen spul in de POP's en het is via AON.
Je zou sowieso iets super zuinigs als een Raspberry Pi Zero of soortgelijke Banana Pi/Orange Pi modellen neer kunnen zetten om DDNS te doen via een willekeurige dienst :)
Je kan daar prima de Zyxel voor gebruiken, die ondersteund ook gewoon DDNS, voor bijvoorbeeld DuckDNS. Ik schiet daar alleen geen drol mee op, want ik kan alleen IP's whitelisten in de Unifi Firewall en geen domeinnamen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

rens-br schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:00:
Heb je dit getest van in je netwerk of erbuiten? En ik zou sowieso met diensten naar buiten open zetten altijd werken met een reverse proxy server, in plaats van direct poorten naar buiten open te zetten.
PiVPN is zo opgezet en dan kan je via Wireguard of OpenVPN overal bij d:)b

Draait gewoon onder je favoriete Linux distro op je favoriete x86-64 of non-Raspberry Pi ARM based kastje dus kijk daar eens voor de grap naar zou ik zeggen ;)
:P
Je kan daar prima de Zyxel voor gebruiken, die ondersteund ook gewoon DDNS, voor bijvoorbeeld DuckDNS.
LOL! :)

Zou hem bijna uit de opslag gaan halen nu... of toch niet! :+
Ik schiet daar alleen geen drol mee op, want ik kan alleen IP's whitelisten in de Unifi Firewall en geen domeinnamen.
U bent toe aan een fatsoenlijke DIY Router :)

* nero355 heeft zijn Ubiquiti UniFi USG 3P met pensioen gestuurd en een TopTon kastje met OPNsense erop aangesloten :Y) 8) :*) <3 d:)b

Maar iets van een MikroTik of zo kan natuurlijk ook! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-10 21:52
rens-br schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:00:
[...]

Inderdaad direct poorten openzetten lijkt me niet slim.
Ik heb de cloudflare add-on en een super goedkoop xyz domein met verder alleen cijfers.
Vanuit de add-on kun je dan eventueel ook nog andere systemen benaderen vanaf buiten.
Maar hoe minder hoe liever lijkt me

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Lrrr schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:55:
[...]

Welke ONT heb je gekregen? Genexis of Nokia (of Huawei)?
Ik heb hier gister het installatie pakket ontvangen van Odido voor het ODF netwerk en daar zitten twee Huawei's in.

[Edit]
Zyxel en Huawei bedoel ik 😬

[ Voor 6% gewijzigd door hjs op 29-10-2024 20:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
nero355 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:13:

PiVPN is zo opgezet en dan kan je via Wireguard of OpenVPN overal bij d:)b
Dan moet je altijd verbinding hebben met een vpn. Vind ik persoonlijk niet handig. Dus ik heb het opgelost, met de eerder genoemde, reverse proxy (ngnix proxy server)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
hjs schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:59:
[...]

Ik heb hier gister het installatie pakket ontvangen van Odido voor het ODF netwerk en daar zitten twee Huawei's in.
Twee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plofkotje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-02 15:52
nero355 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 17:03:
[...]

Via welk netwerk ??

Ik heb zelf wat zitten wisselen tussen twee Routers op mijn Odido via Delta Netwerk aansluiting en het IP adres is bij de Router die ik aan het vervangen was geen eene keer veranderd :)
KPN/voorheen Reggefiber, over Odido's eigen apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
rens-br schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 18:05:
[...]
Odido :+ Maar ik heb een Reggefiber vezeltje, maar draai de diensten van Odido ODF, ze hebben hier dus hun eigen spul in de POP's en het is via AON.
Je bent weer erg verwarrend. Je hebt het over reggefiber, dan over ODF (Open Dutch Fiber)? En dan opeens over AON terwijl Odido met eigen apparatuur (XS)GPON doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jk-5
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:29
jongetje schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:07:
[...]

Je bent weer erg verwarrend. Je hebt het over reggefiber, dan over ODF (Open Dutch Fiber)? En dan opeens over AON terwijl Odido met eigen apparatuur (XS)GPON doet.
Ik verwacht dat hij met ODF bedoelt dat Odido gebruik maakt van ODF toegang bij KPN. Dus inderdaad eigen apparatuur in de POP

Kaart met alle 2G/3G/4G/5G zendmasten in Nederland: https://antennekaart.nl | https://www.antenneforum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
jk-5 schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 20:08:
[...]

Ik verwacht dat hij met ODF bedoelt dat Odido gebruik maakt van ODF toegang bij KPN. Dus inderdaad eigen apparatuur in de POP
Wat is ODF toegang? Ik ken hoogstens ODFlades, maar die zitten in de POP waarop de vezels worden afgelast.
Pagina: 1 ... 80 ... 129 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen