Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 22:42
N1traat schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:33:
[...]

Had je dan niet beter Odido zakelijk kunnen nemen? die komt standaard met 4G backup erbij.
Goede vraag, helaas biedt Odido zakelijk maar tot 1gbps aan :/

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11:50
RCBL schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:41:
[...]

Als ik een zoekopdract op "verlenging" doe in dit topic krijg teveel hits om ze allemaal door te nemen . Het antwoord op je vraag staat daar gewoon tussen.
Als het over een 'verlenging' zou gaan dan had ik daar wat aan, maar ik ben potentieel nieuwe klant. Ik wil het naast Ziggo aanhouden door daar internet zo laag mogelijk te zetten en glasvezel abonnement voor internet. Echter om het een jaar te proberen of dit echt zo goed bevalt zou ik een jaar korting willen i.p.v. 8 maanden voor een jaar contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:33
thys schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:55:
Heeft iemand het nieuwe Klik&klaar modem al in huis?
Op de foto’s lijkt het of je ook een externe antenne kunt aansluiten.
Ben even benieuwd naar de aansluiting daarvan.
Hierboven roept @Ecological dat ie het heeft aangeschaft:
Ecological in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Midget1234
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 28-08 17:39
Ik ben net een uur bezig geweest om mijn Zaram SPF+ module te registreren met Odido zodat ik de glasvezel direct in de UDM Pro kan prikken. Echter zonder succes. Het vreemde is ik kreeg wel een WAN IP adres maar had vervolgens geen verbinding met internet. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/prmwyW_BtBL5kkMqJRmYqmNYv0k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/br8Ozv6aEsqFUSNsgBS5B0fu.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NEjuAyh-W-PGvRZf9IlZJzcoxsE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4vbcRyMy78MmCZlrUiVhggSt.png?f=fotoalbum_large

Home Assistant - Unifi - Synology - Daikin Hybrid - EV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:33
Midget1234 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:37:
Ik ben net een uur bezig geweest om mijn Zaram SPF+ module te registreren met Odido zodat ik de glasvezel direct in de UDM Pro kan prikken. Echter zonder succes. Het vreemde is ik kreeg wel een WAN IP adres maar had vervolgens geen verbinding met internet. Iemand enig idee wat hier de oorzaak van kan zijn ??

[Afbeelding]
Ik ben onbekend met de UDM-Pro, maar in het eerste plaatje lijkt mij de gateway van WAN1 niet te kloppen. Mijn verbinding heeft een IP in de reeks 188.89.x.x. De bijbehorende gateway (aan de WAN-kant dus) zit ook in die reeks.
Normaal gesproken hoor je de gateway-setting via DHCP te krijgen en niet handmatig in te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

SirMemeAlot schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:09:
[...]
Echter om het een jaar te proberen of dit echt zo goed bevalt zou ik een jaar korting willen i.p.v. 8 maanden voor een jaar contract.
Je bent eigenlijk net te laat, tot gister was er nog een actie met de eerste 10 maanden voor (2000/2000) €30 en met een Odido of BEN mobiel abonnement wordt dat zelfs €25 (mits je op het ODF netwerk zit). En had het bevallen, dan had je na die 10 maanden meteen alweer kunnen bellen voor een nieuw jaarcontract (met weer een nieuwe "verleng" korting, wat dan meteen weer had in gegaan). En had het niet bevallen dan had je na die 10 maanden gewoon de snelheid verlaagd naar 100/100 voor de laatste twee maanden om de kosten te drukken...

Je zou ze nog kunnen bellen, of je nog van de haastmakers actie gebruik kan maken die tot gister liep 😉

[ Voor 4% gewijzigd door DON PAPA op 14-10-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcflexus
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-04 23:24
@midget1234 probeer de zaram er een uit te halen, de udm rebooten en na 5 minuten de zaram er weer in stoppen.

P.s. waar kan je de zaram aanmelden? Moet ik zelf ook nog doen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demonicbrood
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 08:40
Goedemiddag.

Ik zit al een tijd te kijken om de overstap te maken naar Odido met SimOnly en Internet + TV.
Echter hoor ik overal om mij heen dat het een slechte serviceprovider is en dat er veel problemen zijn.

De reden van overstap, is dat ik nu nog het Telfort abonnement heb en ik eigenlijk meer wil hebben qua bandbreedte (heb nu 100/100).

Bij Odido zou ik gaan kiezen voor 1000/1000 internet, alleen TV via app en opnemen, dan ben ik bijna hetzelfde kwijft (goedkoper zelfs) dan wat ik nu betaal.

Ik woon in omgeving Zwolle en heb al glasvezel liggen.

Wat is jullie ervaring?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:06
Demonicbrood schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 15:11:
Goedemiddag.

Ik zit al een tijd te kijken om de overstap te maken naar Odido met SimOnly en Internet + TV.
Echter hoor ik overal om mij heen dat het een slechte serviceprovider is en dat er veel problemen zijn.

De reden van overstap, is dat ik nu nog het Telfort abonnement heb en ik eigenlijk meer wil hebben qua bandbreedte (heb nu 100/100).

Bij Odido zou ik gaan kiezen voor 1000/1000 internet, alleen TV via app en opnemen, dan ben ik bijna hetzelfde kwijft (goedkoper zelfs) dan wat ik nu betaal.

Wat is jullie ervaring?
Denk dat dat echt aan de regio ligt. Ik heb het zelf al een tijd, bij mijn ouders en op nog een aantal plaatsen (bij vrienden, familie) en is stabiel, snel en werkt gewoon prima! 😀

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Laatst online: 11:50
DON PAPA schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:57:
[...]

Je bent eigenlijk net te laat, tot gister was er nog een actie met de eerste 10 maanden voor (2000/2000) €30 en met een Odido of BEN mobiel abonnement wordt dat zelfs €25 (mits je op het ODF netwerk zit). En had het bevallen, dan had je na die 10 maanden meteen alweer kunnen bellen voor een nieuw jaarcontract (met weer een nieuwe "verleng" korting, wat dan meteen weer had in gegaan). En had het niet bevallen dan had je na die 10 maanden gewoon de snelheid verlaagd naar 100/100 voor de laatste twee maanden om de kosten te drukken...

Je zou ze nog kunnen bellen, of je nog van de haastmakers actie gebruik kan maken die tot gister liep 😉
Wat betreft aanbiedingen kan ik black friday volgende maand wel een afwachten. Maar ben vooral gewoon even benieuwd als je belt als nieuwe klant zijnde of er dan nog wat extra's is te halen bij het callcenter of dat de nieuwe klant aanbiedingen al de beste kortingen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Ik zit nu een jaar bij Odido en het bevalt prima, ik heb net weer voor een jaar verlengd. Ik neem wel alleen internet (400/400) bij Odido af. Wij kijken TV met NLZiet (en nog een aantal andere streamingdiensten) omdat dit ons beter bevalt (geen gedoe meer met opnemen en lekker reclame vrij terugkijken). Dit kost ons met de verschillende kortingen €30 per maand voor Odido aankomende jaar en €8,95 voor NLZiet.

[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 14-10-2024 15:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wbschenk
  • Laatst online: 11:17

wbschenk

www.schenkict.nl

Midget1234 schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 13:37:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Probeer eens je Unifi OS te updaten naar 4.0.20. in het verleden gezien dat het daar mis ging.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
thys schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 11:55:
Heeft iemand het nieuwe Klik&klaar modem al in huis?
Op de foto’s lijkt het of je ook een externe antenne kunt aansluiten.
Ben even benieuwd naar de aansluiting daarvan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugVEzJMbkN_KRLxDdLFMqcKuewA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/DuH8xTF7uC5t4dAyALkhnylg.jpg?f=user_large

De enige aansluiting die ik zie is dat kleine gleufje onder de sim.

Edit, de eerste speedtest met Klik&Klaar:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wjI9MJNvXP6pYV5iUEx6BQQYFE0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/e9zdEgRsEKgm7JblaSSv9NId.png?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door zacht op 14-10-2024 15:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ik heb 100/100 sinds een jaar. Ook alleen internet, geen TV. Bevalt prima. Geen storingen gehad.

Ik heb de indruk dat in dit topic het aantal klachten behoorlijk is afgenomen. Vorig jaar om deze tijd waren er veel storingsmeldingen in dit topic maar het lijkt een stuk rustiger geworden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan-Remco
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 18:43

Ik woon in Zwolle, heb GPON glasvezel van Odido op 100/100, verder geen tv/telefoon. Bevalt me goed, zeker nu ik er een Fritzbox 5630 rechtstreeks op het glas heb. De werkelijke snelheid is wat hoger dan 100/100.
Enige waar ik niet blij mee ben is het gemis aan IPv6

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
chielsen schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

Hmm ze beweren dat het max 300mbps is, klopt dat dan niet?

Ik zit nog steeds te twijfelen: op zolder haal ik via power line / repeaters max 120 mbps, dus zat dit te overwegen. We hebben wel gewoon glasvezel. Wat zouden jullie doen?
Een glasvezel leggen naar de zolder. Eventueel een ethernet kabel en dan PoE WLAN.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JasonSmits
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-06 20:07
Ik heb nu een aantal maanden 1gbit internet van Odido maar ik heb vanaf dag 1 al gezeik met het internet. Mijn 100bit DSL abonnement van Odido was stabiel, ik had nooit last van hoge latency o.i.d.

De forums van Odido staan ook vol met het probleem wat ik ervaar en dat is hoge latency. Ik speel bijv. World of Warcraft en als ik via mijn router verbinding maak (bekabeld of Wifi, maakt niet uit) dan een aantal keer per uur staat de hele wereld stil voor 10-15 seconden en vervolgens gebeurd alles in 1 keer wat erin resulteert dat ik vaak dood ben of mijn team als ik healer bent bijv. Onspeelbaar dus! Ook mijn vrouw heeft regelmatig geen Wifi op haar telefoon en verbruikt dus veel van haar 5G abonnement.. Mijn dochter kan bijna niks doen op haar tablet omdat haar sessie tussentijds verbroken word en ze dus niet met haar vriendinnetjes kan gamen..

Ik heb meerdere malen hulp gevraagd via de forums tientallen ping test gedaan. Uiteindelijk was het wachten op een Firmware update die het iets beter heeft gemaakt maar een aantal keer per uur is nog steeds onspeelbaar.

Ik heb een soort van oplossing gemaakt door een homeplug boven te installeren, aan de hele andere kant van mijn huis. Daar maak ik draadloos verbinding mee en dan krijg ik er net 50mbps uit maar dan wel stabiel. Maar je snapt hopelijk wel dat als ik met ze drieën op dat netwerk zit dat de 50mbps niet voldoende is.

Het probleem zit duidelijk in de T56 router want op het moment dat ik een oude router van mijn buurman erin prik haal ik makkelijk de 900+ mbps upload en download. Helaas moest deze router naar zijn zoon maar ik word dus gedwongen om zelf een router te kopen omdat die Zyxel T56 bagger is.

Ik zou het dus nooit aanraden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:35
Ieder z’n ervaring is weer anders, ik was sowieso niet van plan de Odido apparatuur te gebruiken (FRITZ!box direct op glasvezel) en ervaar weinig problemen (Utrecht). Ik hoor van straatgenoten die wel de Odido apparatuur gebruiken echter ook geen problemen.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
JasonSmits schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:43:
Ik heb nu een aantal maanden 1gbit internet van Odido maar ik heb vanaf dag 1 al gezeik met het internet. Mijn 100bit DSL abonnement van Odido was stabiel, ik had nooit last van hoge latency o.i.d.

De forums van Odido staan ook vol met het probleem wat ik ervaar en dat is hoge latency. Ik speel bijv. World of Warcraft en als ik via mijn router verbinding maak (bekabeld of Wifi, maakt niet uit) dan een aantal keer per uur staat de hele wereld stil voor 10-15 seconden en vervolgens gebeurd alles in 1 keer wat erin resulteert dat ik vaak dood ben of mijn team als ik healer bent bijv. Onspeelbaar dus! Ook mijn vrouw heeft regelmatig geen Wifi op haar telefoon en verbruikt dus veel van haar 5G abonnement.. Mijn dochter kan bijna niks doen op haar tablet omdat haar sessie tussentijds verbroken word en ze dus niet met haar vriendinnetjes kan gamen..

Ik heb meerdere malen hulp gevraagd via de forums tientallen ping test gedaan. Uiteindelijk was het wachten op een Firmware update die het iets beter heeft gemaakt maar een aantal keer per uur is nog steeds onspeelbaar.

Ik heb een soort van oplossing gemaakt door een homeplug boven te installeren, aan de hele andere kant van mijn huis. Daar maak ik draadloos verbinding mee en dan krijg ik er net 50mbps uit maar dan wel stabiel. Maar je snapt hopelijk wel dat als ik met ze drieën op dat netwerk zit dat de 50mbps niet voldoende is.

Het probleem zit duidelijk in de T56 router want op het moment dat ik een oude router van mijn buurman erin prik haal ik makkelijk de 900+ mbps upload en download. Helaas moest deze router naar zijn zoon maar ik word dus gedwongen om zelf een router te kopen omdat die Zyxel T56 bagger is.

Ik zou het dus nooit aanraden!
Wat wil je ermee zeggen? Odido is een budgetprovider. Ze leveren een Zyxel router en een Huawei ONT en een fucking Cat 5e kabel. You get what you pay for.

Ik heb hetzelfde gehad (met hetzelfde spel) met ADSL2. Dat bleek destijds aan rotte hardware in de DSLAM te liggen. Vervolgens kreeg ik VDSL(2) en als compensatie gratis pair bonding van Xs4all, wat heel nette snelheden en latency opleverde. En geen latency spikes. Wees trouwens blij dat het geen DCs zijn.

Nu heb ik ook Odido glas met een eigen router, maar ik zou ook de goedkope EdgeRouter-Lite kunnen gebruiken. Die werkte ook prima met VDSL2, en ook met glasvezel. Ook gebruik ik gewoon Unifi WLAN APs met PoE i.p.v. het spul van Odido. Het voordeel is dat je na 12 maanden (waarvan 10 voor 30 EUR) zo weer weg kan van Odido naar een andere glas provider.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuringsdienst
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16-09 16:20

keuringsdienst

Rabarber Rabarber

@JasonSmits
Wanneer de oude router van je buurman alles oplost dan zelf dat type kopen, probleem opgelost.
Maar....een hogere doorvoer snelheid van 900 mbps zegt nog helemaal niets over de latency's.....

Pretentieus: de onaangename eigenschap van mensen die gezien willen worden als indrukwekkender, succesvoller of belangrijker dan ze werkelijk zijn. Rabarber. Aannames, onderbuikgevoelens, vermoedens, verzinsels, van horen zeggen, grappen = NIETS waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:47
Is die zyxel router dan zo slecht die ze meeleveren?
Ik gebruik zelf een fritzbox 4060 maar niet omdat de meegeleverde router slecht zou zijn, tenminste niet dat ik weet.
Ik had wel ergens een x een artikel gelezen over dacht de t54 en dat was toch zo slecht nog niet, gelijk als de experia v12 van kpn.

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:52
Dat Zyxel ding is vooral volledig dichtgetimmerd, er is bijzonder weinig op in te stellen. Wel lekker idiotproof en waarschijnlijk is dat om de klantendienst te ontlasten van al te enthousiaste knutselaars maar als je toch al je eigen netwerk in richt zou ik er ook niet naar om kijken.

Zoals @Jerie al zegt, Odido biedt diensten aan een lage prijs, mensen moeten echt eens stoppen met verwachten dat een internetprovider tevens je lokale netwerk gaat beheren. Providers helpen je heus wel op weg maar een uitgebreide service op dat vlak hoef je van een prijsvechter echt niet te verwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:55
Ai... toch te snel akkoord gegaan met een glasvezelaanbieding van Odido 2 maanden geleden. Zie nu dat ze op dit moment de 100mbit in Utrecht eerste 8 maanden a 15 euro aanbieden en daarna voor 30 met een 1-jarig contract. Wel écht heel scherp. Lijkt erop dat de prijzenoorlog hier in Utrecht goed aan de gang is nu er eindelijk geen monopolie van Ziggo meer is op breedband. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boukehj2
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 14-10-2024
Goedemiddag.

[...]

Wat is jullie ervaring?
Mijn ervaring is in de buurt van Utrecht, maar mogelijk wel interessant. Vorig jaar oktober overgestapt op Odido; initieel 1000/1000 mbit abonnement. Ik haalde ongeveer 400/400 mbit. Na 8 maanden eindigde de korting en besloot ik over te stappen naar 400/400 mbit abonnement, want meer haalde ik toch niet. En vervolgens is mijn snelheid gedaald naar maximaal 150/150 mbit. Kortom, ik krijg niet wat ze beloven.

Overmorgen stap ik over op KPN 1000/1000. Ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

JasonSmits schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 17:43:
De forums van Odido staan ook vol met het probleem wat ik ervaar en dat is hoge latency. Ik speel bijv. World of Warcraft en als ik via mijn router verbinding maak (bekabeld of Wifi, maakt niet uit) dan een aantal keer per uur staat de hele wereld stil voor 10-15 seconden en vervolgens gebeurd alles in 1 keer wat erin resulteert dat ik vaak dood ben of mijn team als ik healer bent bijv. Onspeelbaar dus!
Zet DoS protection eens uit op de Zyxel router
Je vind dit onder "beveiliging"-> Firewall -> Tabblad DOS

[ Voor 4% gewijzigd door DON PAPA op 14-10-2024 22:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-09 22:42
Welke router raden jullie aan? Ik heb alles bekabeld en eigen mesh systeem, tinker en doe ik wel in mijn vms in de cloud, vooral snel opstarten en inzicht vind ik belangrijk.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:29

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Odido heeft een nieuwe (vaste) dienst geintroduceerd, namelijk Klik&klaar, discussie en ervaringen daarover mogen vanaf nu in een los topic besproken worden: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanter
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 08:26
Ah de 10 maanden aanbieding lijkt voorbij? Hmm toch te lang gewacht. Hopelijk nog een BF deal oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Kanter schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 09:10:
Ah de 10 maanden aanbieding lijkt voorbij? Hmm toch te lang gewacht. Hopelijk nog een BF deal oid.
Net een check gedaan in een private window bij https://www.odido.nl/internet/glasvezel

Hier staat hij nog:

Afbeeldingslocatie: https://assets.odido.nl/5c6c9796e4/mid-hero-2023_06_b2c_44_g1g4.WebP

Als je dan naar deze foto scrolled verschijnt: 'De eerste 10 maanden voor €30/mnd*.'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Darkventures
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-08 11:07
Ik heb nu een jaar glasvezel via Odido met een 2 GB verbinding en het werkt prima en stabiel hier.
Daarbij moet ik wel vermelden dat ik geen gebruik maak van Odido's modem aangezien ik rechtstreeks aangesloten heb op mijn UDM SE.
Die modems zijn vaak echt troep idd....

Nu ga ik wel binnenkort verhuizen (Etten-Leur) en die woning heeft nog een AON aansluiting dus max 1 gig. De Guidion monteur die de boel kwam aansluiten gaf mij aan dat ze binnen enkele maanden hun eigen apparatuur zullen plaatsen en dan dezelfde snelheden mogelijk zijn tot 8 gig zoals op mijn oude adres.
Hopelijk gaat dat geen jaar duren maar goed providers zullen niks mededelen over plannen die nog niet gerealiseerd zijn dus ja afwachten maar.

Verder dus een tevreden klant van Odido glasvezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-09 12:15
Toch een klein beetje goed nieuws. Na twee jaar wachten gaan ze als het goed is in November 2024 starten met aanleg glasvezel in ons VvE project.

Blijkbaar hadden ze de fout gemaakt door panden die niet onderdeel zijn van de VvE ook om toestemming te vragen. En die zeiden nee. En daardoor heeft ons hele VvE project zo'n 1.5 jaar vertraging op gelopen.

Met een beetje geluk ergens Q1 2025 eindelijk glasvezel en kan ik Ziggo vaarwel zeggen!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tec_active
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-10-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrX6M7mJfIFrwiTpPZSkleowvsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U1RwuJfIXIjWlbLoeY5biEU1.jpg?f=fotoalbum_large

Sinds donderdag last van een storing, LOS lampje Huawei glasvezel converter knippert hele tijd rood.

Monteur Guidion komt morgen langs, ik ben benieuwd waar het aan ligt….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:36
Ik heb zondag glasvezel aangevraagd met de 8 maanden korting aanbieding. Goede deal lijkt me. Momenteel zit ik op vDSL wat hetzelfde kost. Na de aanvraag heb ik een mail ontvangen van Gideon voor installatie. Aangezien ik een KPN glasvezel aansluiting in de meterkast heb is het toch een kwestie van een router inprikken? Of gaat Gideon nog iets aanpassen? Ben van plan mijn USG als router te gebruiken. Dan annuleer ik Gideon.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 10-09 23:23
peligro2k schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 14:15:
Ik heb zondag glasvezel aangevraagd met de 8 maanden korting aanbieding. Goede deal lijkt me. Momenteel zit ik op vDSL wat hetzelfde kost. Na de aanvraag heb ik een mail ontvangen van Gideon voor installatie. Aangezien ik een KPN glasvezel aansluiting in de meterkast heb is het toch een kwestie van een router inprikken? Of gaat Gideon nog iets aanpassen? Ben van plan mijn USG als router te gebruiken. Dan annuleer ik Gideon.
Ik heb het hier in de groep al vaker gezegd, laat die monteur nu gewoon komen. Hij checkt de lijn, moet misschien patchen in de Pop, en als je hem afzegt heb je kans dat de af-/aanmelding niet goed gaat. Na die 5 tot 10 minuten kun je gerust je eigen setup aansluiten/installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
Edit typos

[ Voor 97% gewijzigd door William_H op 15-10-2024 14:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-09 05:43
Jerie schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 16:40:
Een glasvezel leggen naar de zolder. Eventueel een ethernet kabel en dan PoE WLAN.
???

Je glasvezelmodem plaats je bij waar je glasvezel binnenkomt, dus meestal in de meterkast.

Je netwerk sluit je aan via ethernet, en zo leg je ook het bedrade deel van je thuisnetwerk aan: via ethernet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Laatst online: 15:02
Je netwerk kan je ook prima met glasvezel aansluiten. Wordt doorgaans niet/weinig gedaan, toegegeven, maar het is gewoon mogelijk, zeker voor langere afstanden of hogere snelheden.

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

DIY Router in de zin van NUC-achtig kastje + OPNsense/pfSense/OpenWRT/Random Linux distro erop :)
Ben van plan mijn USG als router te gebruiken.
Alle USG modellen zijn EOL dus vervang die dit jaar nog als het effe kan ;)

En als je nog een USB Stick nodig hebt dan kan je die uit je USG rippen :+
Xilvaro schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:46:
Je netwerk kan je ook prima met glasvezel aansluiten. Wordt doorgaans niet/weinig gedaan, toegegeven, maar het is gewoon mogelijk, zeker voor langere afstanden of hogere snelheden.
Of koperen SFP+ kabels ook wel bekend als DAC kabels :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
nero355 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:39:
[...]

DIY Router in de zin van NUC-achtig kastje + OPNsense/pfSense/OpenWRT/Random Linux distro erop :)
En wat raad je aan als het wat consumentvriendelijker mag? Graag wel met customrom als een Merlin/Openwrt mogelijkheid. En ook ingebouwde wifi(AP dus) niet alleen maar router-/switch apparatuur.
Heb nu zelf Asus, maar twijfel of ik die in de toekomst weer ga nemen gezien hun ondersteuningsbeleid. Liever ook geen Chinees merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355

nero355

William_H schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:47:
En wat raad je aan als het wat consumentvriendelijker mag?
Geen idee, want totaal geen interesse in eigenlijk :)

Wat ik wel leuk vind als cheapass WiFi oplossing is dat je tegenwoordig van die "Mesh" setjes tussen de € 30 a € 50 per Accesspoint kan kopen en die vaak ook wel als Router ingezet kunnen worden, maar dan zou ik bijna willen zeggen gebruik de Router van je ISP maar gewoon...
Graag wel met customrom als een Merlin/Openwrt mogelijkheid.
En ook ingebouwde wifi(AP dus) niet alleen maar router-/switch apparatuur.
Liever ook geen Chinees merk.
IMHO zijn dat 3 dingen die elkaar tegenspreken :
- Wat heeft Merlin/OpenWRT voor jou als meerwaarde als je iets voor Consumenten wilt :?
- Waarom wil je dan een All-in-One apparaat ?!
Losse Accesspoints in de vorm van (In) Wall achtige modellen zijn IMHO de toekomst :)
- Alles is Chinees/Taiwanees of daar gemaakt dus waarom zou je daar moeilijk over doen ?! 7(8)7
Heb nu zelf Asus, maar twijfel of ik die in de toekomst weer ga nemen gezien hun ondersteuningsbeleid.
En daarom is dus een DIY Router een hele goede keuze ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:56
Slimme meter vervangen.
Een uurtje de stroom eraf geweest vandaag.
En hoppa weer een ander public ip adres.
Vindt dat wel snel in die korte tijd.
Maar ik gebruik ddns.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
ikweethetbeter schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 15:36:
[...]

???

Je glasvezelmodem plaats je bij waar je glasvezel binnenkomt, dus meestal in de meterkast.

Je netwerk sluit je aan via ethernet, en zo leg je ook het bedrade deel van je thuisnetwerk aan: via ethernet.
Er bestaat geen glasvezelmodem. Zowel ONT als router kun je neerzetten waar je wilt. FTU zit wel in de meterkast. Guidion moet zelfs helpen met kabel trekken vanaf ONT naar router (of van FTU naar ONT), bijvoorbeeld omdat je deze in de huiskamer wilt. Dat is niet eens zo dom als je de Zyxel als WAP wilt gebruiken want een meterkast ligt doorgaans niet opportuun voor WAP bereik.

Wat ik zou doen is een router kopen met PoE. Dan kun je ethernetkabels (minstens Cat 6) naar zolder ed. trekken en aldaar WAPs plaatsen. Zo heb ik het gedaan. Ik heb er ook nog OM3 glasvezels neergelegd. Dat verbruikt minder stroom dan koperen ethernetkabels. Bovendien makkelijk te leggen met trekkabel, en je hebt een galvanische scheiding wat elektriciteit betreft (dat is ook een mogelijk na- of voordeel van PoE).

TL;DR heb je PoE nodig ga voor koper. Anders zou ik voor glasvezel gaan, mits je router SFP(+) slots heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
peterbier schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:19:
Slimme meter vervangen.
Maar ik gebruik ddns.
Router gecrashed (NVMe I/O errors), hele nacht geen internetverbinding. Zelfde IPv4.

Zou niet zo moeten werken want de lease is 1800 sec (half uur), en ze houden zich niet aan spec dat deze na halve lease gerefreshed kan worden.

Blijkbaar zitten ze behoorlijk verlegen in hun IPv4 address space. Je zou denken implementeer eens de opvolger maar nee dat kwartje is nog niet bij ze gevallen.

Overigens gezien dit zo'n budget provider is zie ik ze er voor aan om spontaan naar IPv6 plus CG-NAT te switchen i.p.v. dual stack :X maar misschien ook niet want dat routing gezeur via Duitsland is uiteindelijk ook goed afgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Vandaag verhuizing aansluiting van mijn moeder. netjes een nieuwe ONT (zo'n kleintje) opgestuurd gekregen router en mediabox konden we meenemen.
Monteur geweest en jammergenoeg geen verbinding, rood lampje.
Nu was ook de oude ONT meeverhuisd en dan vraag ik me af welke de monteur nu had gebruikt de oude of die nieuw opgestuurde? Dus geen internet maar binnen 3 dagen bericht van Odido naja.
Dus ben ik zelf maar even wezen kijken, hangt de ONT aan het glasvezeldraadje te bengelen niet eens vastgezet in de meterkast kortom schandalig.
Ik denk wissel even die ONT en gewoon prima verbinding met internet of was het gewoon aan/uit wat de verbinding tot stand bracht.
Vraag me dan af of die ONT gewoon overal werkt of word hier iets in geprogrammeerd?

[ Voor 4% gewijzigd door merlin1201 op 15-10-2024 19:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
William_H schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 16:47:
[...]

En wat raad je aan als het wat consumentvriendelijker mag? Graag wel met customrom als een Merlin/Openwrt mogelijkheid. En ook ingebouwde wifi(AP dus) niet alleen maar router-/switch apparatuur.
Heb nu zelf Asus, maar twijfel of ik die in de toekomst weer ga nemen gezien hun ondersteuningsbeleid. Liever ook geen Chinees merk.
OpenWrt en OPNsense zijn gebruikersvriendelijk. Het is misschien iets complexer dan Unifi maar veel scheelt het niet. Je hebt altijd basale netwerkkennis nodig. Maar dat heeft mijn buurvrouw ook nodig, ook met haar stock spul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15:21
Slimme meter vervangen.
Maar ik gebruik ddns.
Ik deel die ervaring. Ook bij mij de slimme meter vervangen, een week of 2 geleden. Daarna was mijn makkelijk te onthouden IP-adres weg. ;w

Geen grote ramp, hoor. Ik weet dat je bij Odido een dynamisch IP krijgt. Voor het geld helemaal prima. Maar wel een vrij korte leasetijd, blijkbaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• llagendijk
  • Laatst online: 10-09 01:52
merlin1201 schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 19:58:
Vandaag verhuizing aansluiting van mijn moeder. netjes een nieuwe ONT (zo'n kleintje) opgestuurd gekregen router en mediabox konden we meenemen.
Monteur geweest en jammergenoeg geen verbinding, rood lampje.
Nu was ook de oude ONT meeverhuisd en dan vraag ik me af welke de monteur nu had gebruikt de oude of die nieuw opgestuurde? Dus geen internet maar binnen 3 dagen bericht van Odido naja.
Dus ben ik zelf maar even wezen kijken, hangt de ONT aan het glasvezeldraadje te bengelen niet eens vastgezet in de meterkast kortom schandalig.
Ik denk wissel even die ONT en gewoon prima verbinding met internet of was het gewoon aan/uit wat de verbinding tot stand bracht.
Vraag me dan af of die ONT gewoon overal werkt of word hier iets in geprogrammeerd?
Het profiel voor de glasvezel en het serienr van de ONT moeten worden geregistreerd bij de provider. Als je de ONT hebt gewisseld en het daarna werkte hing de verkeerde ont (letterlijk) aan de FTU

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
llagendijk schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 20:47:
[...]

Het profiel voor de glasvezel en het serienr van de ONT moeten worden geregistreerd bij de provider. Als je de ONT hebt gewisseld en het daarna werkte hing de verkeerde ont (letterlijk) aan de FTU
Tja wel nogal simpel dat die gast de oude ont gebruikte terwijl het nieuwe pakketje er bij stond 🤭.
Maar goed het was een jonkie begreep ik, en iedereen moet het leren.
Inmiddels ook bericht odido dat de verbinding is opgeleverd, denk dat die automatisch binnen komen zodra de modem connect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LooneyTunes
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04:20
De DHCP lease is inderdaad vrij kort. 1800 seconden (30 minuten, Ziggo heeft 7? dagen)

Als ik in de log van de router kijk:
Oct 15 23:11:35 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 95.99.1xx.1yy obtained, lease time 1800
Oct 15 23:26:37 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 95.99.1xx.1yy obtained, lease time 1800
Oct 15 23:41:38 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 95.99.1xx.1yy obtained, lease time 1800

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AdoDenHaag
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19-05 14:08
Sinds een tijdje ben ik klant bij Odido en gebruik ik zowel internet als tv via hun diensten.

Wat betreft het internet ben ik uiterst tevreden. Met een snelheid van 1000/1000 via het Delta-netwerk en het T-56 modem betaal ik slechts 25 euro per maand, omdat ik ook Odido mobiel heb. Daarnaast heb ik de eerste 8 maanden tv, 2 wifi-versterkers en de mediabox gratis gekregen. ESPN Compleet kost de eerste maand 2,50 euro en daarna 10 euro per maand. Ziggo Sport Totaal kost 15 euro per maand. Al met al een prima deal voor een jaarcontract. Zelf ben ik nog een leek; ik kijk als "gewone" consument puur naar mijn internetsnelheid. Verstand van vaste IP-adressen en zaken zoals IPv6 heb ik niet. En die snelheid, ja, die is geweldig. Mijn vrouw en ik werken allebei thuis, waardoor we veel internet verbruiken. Niets is bekabeld bij ons; alles gaat via wifi. Overal in huis haal ik minimaal 400 Mbps, zelfs met twee laptops, drie mobiele telefoons en andere apparaten zoals een Honeywell-thermostaat en een Eufy-deurbel die allemaal tegelijk verbonden zijn. Even ter verbeelding: mijn PS5 staat op de 3e verdieping en is bekabeld aangesloten op de wifi-versterker. Zelfs daarmee haal ik boven de 400 Mbps. De ping ligt echter meestal rond de 14 ms, wat volgens mij best hoog is.

Hoewel het internet geweldig is, laat de tv-ervaring te wensen over. De mediabox heeft een fijne interface en zapt zeer snel, bijna instant, en alle interactieve functies werken zoals ze moeten. De mediabox is via wifi aangesloten, en ik heb getest met een bekabelde verbinding, maar er was letterlijk geen verschil, ook niet qua vertraging. Over vertraging gesproken: man, wat een ramp. Ik kan er gewoon boos om worden. Het is iets dat prima opgelost kan worden. Kijk maar naar KPN. Voetbal kijken is op deze manier niet te doen. Oh ja, voetbal is op nog een manier te verpesten: de bitrate. Deze is schandalig laag, mijn ogen bloeden bijna. Dit klinkt misschien overdreven, maar ik denk dat mensen die van Ziggo kabel-tv naar Odido IPTV zijn overgestapt, me wel begrijpen. Het doet me zelfs denken aan illegale IPTV (waarbij ESPN UHD wél wordt uitgezonden, maar dat terzijde). De resolutie is prima bij rustige of stilstaande beelden, maar bij snelle bewegingen is het niet om aan te zien. Dit geldt voor ESPN, Ziggo, en ook voetbal op NPO3.

Al met al ben ik zeer tevreden over de internetdiensten van Odido, maar het tv-aanbod is een grote teleurstelling. De acties, zoals de eerste 8 maanden gratis voor de mediabox en versterkers, zijn aantrekkelijk, maar de kwaliteit van de tv-diensten moet echt verbeteren. Voor de prijs is het interessant, maar als je veel tv kijkt, vooral voetbal, moet je goed nadenken voordat je deze keuze maakt. Ik heb ook leuke verhalen gehoord over Solcon, dat ook via het Delta-netwerk levert. Ik heb al wat vragen gesteld in andere topics, maar ik denk dat ik verder ga rondkijken in het Solcon-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:38
AdoDenHaag schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 01:01:
Sinds een tijdje ben ik klant bij Odido en gebruik ik zowel internet als tv via hun diensten.

Wat betreft het internet ben ik uiterst tevreden. Met een snelheid van 1000/1000 via het Delta-netwerk en het T-56 modem betaal ik slechts 25 euro per maand, omdat ik ook Odido mobiel heb. Daarnaast heb ik de eerste 8 maanden tv, 2 wifi-versterkers en de mediabox gratis gekregen. ESPN Compleet kost de eerste maand 2,50 euro en daarna 10 euro per maand. Ziggo Sport Totaal kost 15 euro per maand. Al met al een prima deal voor een jaarcontract. Zelf ben ik nog een leek; ik kijk als "gewone" consument puur naar mijn internetsnelheid. Verstand van vaste IP-adressen en zaken zoals IPv6 heb ik niet. En die snelheid, ja, die is geweldig. Mijn vrouw en ik werken allebei thuis, waardoor we veel internet verbruiken. Niets is bekabeld bij ons; alles gaat via wifi. Overal in huis haal ik minimaal 400 Mbps, zelfs met twee laptops, drie mobiele telefoons en andere apparaten zoals een Honeywell-thermostaat en een Eufy-deurbel die allemaal tegelijk verbonden zijn. Even ter verbeelding: mijn PS5 staat op de 3e verdieping en is bekabeld aangesloten op de wifi-versterker. Zelfs daarmee haal ik boven de 400 Mbps. De ping ligt echter meestal rond de 14 ms, wat volgens mij best hoog is.

Hoewel het internet geweldig is, laat de tv-ervaring te wensen over. De mediabox heeft een fijne interface en zapt zeer snel, bijna instant, en alle interactieve functies werken zoals ze moeten. De mediabox is via wifi aangesloten, en ik heb getest met een bekabelde verbinding, maar er was letterlijk geen verschil, ook niet qua vertraging. Over vertraging gesproken: man, wat een ramp. Ik kan er gewoon boos om worden. Het is iets dat prima opgelost kan worden. Kijk maar naar KPN. Voetbal kijken is op deze manier niet te doen. Oh ja, voetbal is op nog een manier te verpesten: de bitrate. Deze is schandalig laag, mijn ogen bloeden bijna. Dit klinkt misschien overdreven, maar ik denk dat mensen die van Ziggo kabel-tv naar Odido IPTV zijn overgestapt, me wel begrijpen. Het doet me zelfs denken aan illegale IPTV (waarbij ESPN UHD wél wordt uitgezonden, maar dat terzijde). De resolutie is prima bij rustige of stilstaande beelden, maar bij snelle bewegingen is het niet om aan te zien. Dit geldt voor ESPN, Ziggo, en ook voetbal op NPO3.

Al met al ben ik zeer tevreden over de internetdiensten van Odido, maar het tv-aanbod is een grote teleurstelling. De acties, zoals de eerste 8 maanden gratis voor de mediabox en versterkers, zijn aantrekkelijk, maar de kwaliteit van de tv-diensten moet echt verbeteren. Voor de prijs is het interessant, maar als je veel tv kijkt, vooral voetbal, moet je goed nadenken voordat je deze keuze maakt. Ik heb ook leuke verhalen gehoord over Solcon, dat ook via het Delta-netwerk levert. Ik heb al wat vragen gesteld in andere topics, maar ik denk dat ik verder ga rondkijken in het Solcon-topic.
Heb je de kwaliteitsproblemen ook als je de app van tmobile op je tv installeert ipv de mediabox?

Misschien eens bekabeld proberen zonder wifi er tussen ook

Er is wel verschil maar het mag niet zo groot zijn

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14:54
Jerie schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:32:
[...]

maar misschien ook niet want dat routing gezeur via Duitsland is uiteindelijk ook goed afgelopen.
Dat was toch nog onder T-Mobile? Odido staat daar helemaal los van tegenwoordig toch?

En de routing naar Duitsland had er meer mee te maken dat T-Mobile hele vreemde peering en transit policies heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tec_active
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-10-2024
Monteur is net geweest, er was een kabelbreuk met blauwe glasvezel lijn.
Inmiddels is dit opgelost door groene te gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Midget1234
rgarretsen schreef op woensdag 18 september 2024 @ 12:31:
[...]

Huawei OptiXstar HN8010Ts-20 is toch gewoon een NTU? die glas omzet naar UTP, deze kun je rechstreeks op je usg pro aansluiten.

Heb zelf een udm pro en ik heb bij unifi de sfp+ 10gbit copper module gekocht, de huawei heeft ook een 10gb poort dus met cat 6 kabel heb je dan ook een 10gb link.
Ik gebruik de 'gewone' SPF+ poort voor 10Gb verbinding met mijn 24 poorts Switch op de UDM Pro. Heb nu dus alleen de WAN SPF+ nog vrij.

Daarbij: liever geen Huawei in huis (evenals Hikvision en noem ze allemaal maar op :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbschenk
  • Laatst online: 11:17

wbschenk

www.schenkict.nl

Midget1234 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:19:
[...]

Ik gebruik de 'gewone' SPF+ poort voor 10Gb verbinding met mijn 24 poorts Switch op de UDM Pro. Heb nu dus alleen de WAN SPF+ nog vrij.

Daarbij: liever geen Huawei in huis (evenals Hikvision en noem ze allemaal maar op :) )
Snel een Zaram erin doen voor je WAN dan! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
Ecological schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 12:11:
[...]

Goede vraag, helaas biedt Odido zakelijk maar tot 1gbps aan :/
Ja dat klopt, die afweging had ik ook gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midget1234
wbschenk schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:57:
[...]

Snel een Zaram erin doen voor je WAN dan! :*)
Inderdaad maar het werkt vooralsnog nog niet: Ik krijg wel een WAN IP adres en heb WAN DNS op AUTO staan en VLAN op 300 maar geen verbinding met Internet. Enige oplossing die ik nog kan bedenken is handmatig DNS configureren op the WAN interface, maar geen idee of dat de problemen verhelpt.

Oproep: zijn er mensen die de Zaram SPF+ met Odidio werkend hebben op een USG Pro ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdoDenHaag
boyette schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 05:01:
[...]

Heb je de kwaliteitsproblemen ook als je de app van tmobile op je tv installeert ipv de mediabox?

Misschien eens bekabeld proberen zonder wifi er tussen ook

Er is wel verschil maar het mag niet zo groot zijn
Ja, ik heb beide geprobeerd. Ook de tv speciaal bekabeld hiervoor. De app is een tikkeltje slechter dan de mediabox. Ik zie helemaal geen verschil tussen wifi en bekabeld, maar dat komt door mijn sterke verbinding denk ik. Verbinding is ook erg betrouwbaar trouwens. Heb het tijdens Duitsland Nederland geprobeerd. Heb zelfs de mediabox naar fabrieksinstellingen gezet voor ik hem bedraad ging aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 19:51

Bever!

3

Het bestelproces gaat pas verder bij odido als je de monteur plant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peligro2k
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:36
Bever! schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:35:
[...]

Het bestelproces gaat pas verder bij odido als je de monteur plant.
Mijn lijn is sinda vandaag actief. Volgende week komt de monteur. Ik laat hem (of haar) lekker komen na advies hiernoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:24
AdoDenHaag schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 01:01:

TV via wifi lijkt mij een heel slecht idee. Verbaasd dat het uberhaupt kan.
Als je bekabeld aansluit is dan wel de hele keten bedraad? Lijkt erop dat je bedraad aansluit op een wifi versterker oid met een wireless backhaul. Dat maakt dan weinig verschil.
Maar eens dat tv kijken bij Odido voor een hele slechte ervaring zorgt. Diep triest dat ze dit zo neerzetten. De internet vergoeding van werk dekt exact de Odido kosten maar anders zou ik ook kijken naar een alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdoDenHaag
Kasper1985 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 13:44:
[...]

TV via wifi lijkt mij een heel slecht idee. Verbaasd dat het uberhaupt kan.
Als je bekabeld aansluit is dan wel de hele keten bedraad? Lijkt erop dat je bedraad aansluit op een wifi versterker oid met een wireless backhaul. Dat maakt dan weinig verschil.
Maar eens dat tv kijken bij Odido voor een hele slechte ervaring zorgt. Diep triest dat ze dit zo neerzetten. De internet vergoeding van werk dekt exact de Odido kosten maar anders zou ik ook kijken naar een alternatief.
Nee, ik had de mediabox bedraad aangesloten op het modem. De kabel liep dwars door de woonkamer, ik wilde het alleen even testen. Als ik verbetering zou zien, had ik de kabels netjes weggewerkt. Maar omdat ik geen verbetering zag, waarom zou ik dan nog kabels trekken?

Ik heb het als volgt getest: tijdens de wedstrijd Duitsland - Nederland heb ik de mediabox gereset. Daarna heb ik hem bekabeld aangesloten. Precies om minuut 17:00 heb ik de kabel eruit getrokken en de box opnieuw gereset. Op het moment dat ik de internetkabel eruit trok, ben ik met mijn telefoon gaan timen. Tussen het afsluiten en opnieuw opstarten zat exact 2 minuten en 37 seconden. Dus als ik bedraad zou kijken, zou het minuut 19:37 moeten zijn. Als de verbinding via wifi zou achterlopen, zou het nog geen 19:37 zijn. Wat bleek? Het was precies 19:37, wat dus betekent dat ik niet achterloop wanneer ik mijn mediabox via wifi verbind in plaats van bedraad op het modem.

Ik heb dit trucje nogmaals herhaald en er was wederom geen vertraging ten opzichte van de bedrade verbinding. Ook heb ik uitgebreid naar de beeldkwaliteit gekeken. Ik heb zelfs mijn vrouw laten vergelijken, en zij zag ook echt geen verschil, ook niet bij snelle beelden.

Het probleem is dat ik weinig keuze heb: ik kan alleen kiezen tussen Delta/Caiway en Odido. Delta is echter niet beter met haar tv-product, haha. Daarom overweeg ik Solcon, mits zij dezelfde KPN-streams leveren van gelijke kwaliteit en zonder extra vertraging. Ik wil dan best 100 euro per maand betalen, want dat kost Solcon bij mij (op het Delta-netwerk voor 1000/1000 + tv met Ziggo Sport Totaal rn ESPN).

[ Voor 10% gewijzigd door AdoDenHaag op 16-10-2024 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
AdoDenHaag schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:16:
[...]

Nee, ik had de mediabox bedraad aangesloten op het modem. De kabel liep dwars door de woonkamer, ik wilde het alleen even testen. Als ik verbetering zou zien, had ik de kabels netjes weggewerkt. Maar omdat ik geen verbetering zag, waarom zou ik dan nog kabels trekken?

Ik heb het als volgt getest: tijdens de wedstrijd Duitsland - Nederland heb ik de mediabox gereset. Daarna heb ik hem bekabeld aangesloten. Precies om minuut 17:00 heb ik de kabel eruit getrokken en de box opnieuw gereset. Op het moment dat ik de internetkabel eruit trok, ben ik met mijn telefoon gaan timen. Tussen het afsluiten en opnieuw opstarten zat exact 2 minuten en 37 seconden. Dus als ik bedraad zou kijken, zou het minuut 19:37 moeten zijn. Als de verbinding via wifi zou achterlopen, zou het nog geen 19:37 zijn. Wat bleek? Het was precies 19:37, wat dus betekent dat ik niet achterloop wanneer ik mijn mediabox via wifi verbind in plaats van bedraad op het modem.

Ik heb dit trucje nogmaals herhaald en er was wederom geen vertraging ten opzichte van de bedrade verbinding. Ook heb ik uitgebreid naar de beeldkwaliteit gekeken. Ik heb zelfs mijn vrouw laten vergelijken, en zij zag ook echt geen verschil, ook niet bij snelle beelden.
Duidelijk. Ik ervaar op bepaalde momenten hetzelfde. Dan knalt de kwaliteit in elkaar en is het echt beroerd slecht. Zeg maar een film als CAM torrent in de vroege jaren 2000. Maar dat is zeker niet permanent. Wel zit er wel degelijk vertraging tussen de mobiele app en het tv kastje. De mobiele app loopt een paar minuten achter.
Misschien had het te maken met het piek moment van de wedstrijd. Al lijkt me een nations league wedstrijd geen miljoenen kijkers trekken.
Misschien nog eens testen bedraad op een ander moment. Ik heb er niet ontzettend veel verstand van dus kan het niet in technisch detail uitleggen (anderen zijn daar vast veel beter in) maar er zitten allerlei nadelen aan IPTV en dus multicast of unicast via wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdoDenHaag
Kasper1985 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:26:
[...]

Duidelijk. Ik ervaar op bepaalde momenten hetzelfde. Dan knalt de kwaliteit in elkaar en is het echt beroerd slecht. Zeg maar een film als CAM torrent in de vroege jaren 2000. Maar dat is zeker niet permanent. Wel zit er wel degelijk vertraging tussen de mobiele app en het tv kastje. De mobiele app loopt een paar minuten achter.
Misschien had het te maken met het piek moment van de wedstrijd. Al lijkt me een nations league wedstrijd geen miljoenen kijkers trekken.
Misschien nog eens testen bedraad op een ander moment. Ik heb er niet ontzettend veel verstand van dus kan het niet in technisch detail uitleggen (anderen zijn daar vast veel beter in) maar er zitten allerlei nadelen aan IPTV en dus multicast of unicast via wifi.
Ja, ik heb er ook niet genoeg verstand van om er iets nuttigs over te zeggen. In theorie zou ik mindere beeldkwaliteit en meer vertraging moeten ervaren op de mediabox via wifi dan bij een bedrade mediabox. Ik zal het in het weekend eens testen, het is immers niet veel werk, omdat ik de kabel gewoon dwars door de kamer trek. Ik kom hier in het weekend op terug.

Misschien zat de kabel in de verkeerde poort? Ik heb hem in de tweede poort van de modem gestopt. Ik zal de andere poorten ook proberen. En doet Odido helemaal niet aan multicast (als ik het goed zeg)?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Waarom zou je mindere beeldkwaliteit moeten hebben via wifi? Die hele stream op de hoogste kwaliteit is maar 6Mb/s (en idd geen multicast; aparte VLAN's voor tv op de modem zijn ook allang niet meer nodig dus in principe kun je ook gewoon draadloos kijken. Het is gewoon een simpele stream tegenwoordig die je ook op je telefoon of browser ontvangt. Maar zoals ook al opgemerkt is, mits je de hoogst mogelijke kwaliteit stream binnenkrijgt valt het verschil tov Ziggo met voetbal nog redelijk mee, er zijn andere beeldscenario's die nog veel veeleisender zijn en waar Odido echt finaal door de mand zakt [met name in natuurdocu's])

[ Voor 28% gewijzigd door apis29 op 16-10-2024 15:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Midget1234 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 09:19:
Ik gebruik de 'gewone' SPF+ poort voor 10Gb verbinding met mijn 24 poorts Switch op de UDM Pro.
Heb nu dus alleen de WAN SPF+ nog vrij.
Kijk eens of je bij Ubiquiti een SFP+ naar RJ45 module kan scoren die dan ook t/m 10 Gbps kan verbinden en verbind die met je ONT :)
Dat vind ik dus echt onzin... :F

Je moest eens weten waar ik allemaal Huawei spul heb gezien en bovendien hebben zowel CISCO als DELL ook hele nare shit uitgehaald in het verleden !! ;)
Midget1234 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 11:09:
Inderdaad maar het werkt vooralsnog nog niet: Ik krijg wel een WAN IP adres en heb WAN DNS op AUTO staan en VLAN op 300 maar geen verbinding met Internet. Enige oplossing die ik nog kan bedenken is handmatig DNS configureren op the WAN interface, maar geen idee of dat de problemen verhelpt.
Je DNS heeft niks met het functioneren van je WAN Interface te maken.

Het zal hooguit door DNSmasq gebruikt worden als Forward DNS Server :)
Oproep: zijn er mensen die de Zaram SPF+ met Odidio werkend hebben op een USG Pro ??
Heb je nou een UDM Pro of een USG Pro :?
AdoDenHaag schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 14:16:
Ik wil dan best 100 euro per maand betalen, want dat kost Solcon bij mij (op het Delta-netwerk voor 1000/1000 + tv met Ziggo Sport Totaal rn ESPN).
€ 100 per maand voor hedendaagse Reclame TV zooi betalen is echt belachelijk IMHO :X

Kan je niet gewoon bij Ziggo een Voetbal abonnement afnemen in de vorm van een streamingdienst of misschien ergens anders :?

Neem je verder lekker Internet Only en KLAAR!!! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
apis29 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:32:
Waarom zou je mindere beeldkwaliteit moeten hebben via wifi? Die hele stream op de hoogste kwaliteit is maar 6Mb/s (en idd geen multicast; aparte VLAN's voor tv op de modem zijn ook allang niet meer nodig dus in principe kun je ook gewoon draadloos kijken. Het is gewoon een simpele stream tegenwoordig die je ook op je telefoon of browser ontvangt. Maar zoals ook al opgemerkt is, mits je de hoogst mogelijke kwaliteit stream binnenkrijgt valt het verschil tov Ziggo met voetbal nog redelijk mee, er zijn andere beeldscenario's die nog veel veeleisender zijn en waar Odido echt finaal door de mand zakt [met name in natuurdocu's])
Is dat overal in alle regios en in alle gevallen zo?
Het maakt wel uit of igmp snooping aan staat op switches bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• apis29
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Kasper1985 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:50:
[...]

Enkel op ADSL is nog het oude multicast systeem; igmp snooping is ook niet meer van toepassing als het goed is

[edit: ik dacht ik test het even met een tweede kastje wat alleen nog stof staat te happen maar die heeft nog niet eens de update meegemaakt naar het Odido platform en staat nog op het T-Mobile platform. Een update pakt ie zo te zien ook niet direkt dus straks even beneden omwisselen met het andere kastje die nog gewoon aangesloten zit zoals het voorheen nog moest en kijken of die daar wel een update krijgt naar Odido]

Het was sneller om het werkende kastje naar boven mee te nemen en daar op een domme switch (uitvoering: TP-Link LS1005G) aan te sluiten en zoals verwacht werkt het gewoon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pi_pR4vVMi5qymAxMRc0mYksruQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H91z2aD5nSWpDLxWAYWuy36b.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3S8MaoxJNg4hhL5PaqbbAbX0bvA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tpM1GwScUkxL0xTnIvfVyUtQ.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiN2UsnjKp0GzkeEu-1n5r---Ws=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P5RSSNlSHo56Y0rnULbFpWXN.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJy0SpZ40poom8uiJJ5Bepr4dH0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/l54n03TDfqaEQnbG3GUKYkR4.jpg?f=user_large

[ Voor 77% gewijzigd door apis29 op 16-10-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-09 15:28
DON PAPA schreef op maandag 14 oktober 2024 @ 22:15:
[...]

Zet DoS protection eens uit op de Zyxel router
Je vind dit onder "beveiliging"-> Firewall -> Tabblad DOS
Ik vind de formulering van die instelling een beetje onduidelijk, moet die setting dus uit of aan staan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:18

Antonio di

a mi me dijeron que si

theblindman schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 22:31:
[...]

Ik vind de formulering van die instelling een beetje onduidelijk, moet die setting dus uit of aan staan?
UIT, zie ook:
RedPixel in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Midget1234
nero355 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 15:57:
[...]

Kijk eens of je bij Ubiquiti een SFP+ naar RJ45 module kan scoren die dan ook t/m 10 Gbps kan verbinden en verbind die met je ONT :)

Ja dat is het alternatief, wel jammer want ik heb nu een 10gb spf tussen de UDM pro en mijn switch. UDM pro heeft maar 2 spf poorten waarvan 1 =wan.
[...]

Dat vind ik dus echt onzin... :F

Je moest eens weten waar ik allemaal Huawei spul heb gezien en bovendien hebben zowel CISCO als DELL ook hele nare shit uitgehaald in het verleden !! ;)

Dat is jouw mening 😉

[...]

Je DNS heeft niks met het functioneren van je WAN Interface te maken.

Het zal hooguit door DNSmasq gebruikt worden als Forward DNS Server :)

[...]

Heb je nou een UDM Pro of een USG Pro :?

Excuus: UDM pro

[...]

€ 100 per maand voor hedendaagse Reclame TV zooi betalen is echt belachelijk IMHO :X

Kan je niet gewoon bij Ziggo een Voetbal abonnement afnemen in de vorm van een streamingdienst of misschien ergens anders :?

Neem je verder lekker Internet Only en KLAAR!!! :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
  • Laatst online: 16-09 08:34
Binnenkort hier ook Odido op de 25e, ik hou Ziggo er nog even naast.
Vraag is: Kan ik de Zyxel 56 direct aansluiten op mijn Orbi 970 router.
En zo ja, hoe doe ik dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14:42
wvkreg schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:00:
Binnenkort hier ook Odido op de 25e, ik hou Ziggo er nog even naast.
Vraag is: Kan ik de Zyxel 56 direct aansluiten op mijn Orbi 970 router.
En zo ja, hoe doe ik dat?
Heb je de Zyxel nodig (dat is voor zover ik weet alleen als je nog vaste telefonie bij ze hebt)? Ander de Zyxel vergeten en de Orbi in Router mode zetten VLAN 300 op de wan geven en gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
wvanommen schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:06:
[...]

Heb je de Zyxel nodig (dat is voor zover ik weet alleen als je nog vaste telefonie bij ze hebt)? Ander de Zyxel vergeten en de Orbi in Router mode zetten VLAN 300 op de wan geven en gaan.
Ik heb internet only 2Gb. Hoe vlan300, dat snap ik even niet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wvanommen
wvkreg schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:07:
[...]

Ik heb internet only 2Gb. Hoe vlan300, dat snap ik even niet?
Die Orbi kan wellicht geen VLANS op de WAN (dat is wat Odido vereist). Maar anders kun je VLAN 300 aan je wan toevoegen en heb je niets met de Router van Odido te maken. Je sluit de Orbi dan rechtstreeks op de mediaconvertor aan.

Ok, even wat Google gebruikt en deze Odido forum post zou je op weg moeten helpen:
https://community.odido.n...iste-vlan-settings-367876

[ Voor 18% gewijzigd door wvanommen op 17-10-2024 12:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvkreg
wvanommen schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:09:
[...]

Die Orbi kan wellicht geen VLANS op de WAN (dat is wat Odido vereist). Maar anders kun je VLAN 300 aan je wan toevoegen en heb je niets met de Router van Odido te maken. Je sluit de Orbi dan rechtstreeks op de mediaconvertor aan.

Ok, even wat Google gebruikt en deze Odido forum post zou je op weg moeten helpen:
https://community.odido.n...iste-vlan-settings-367876
Ik zie dit bij vlan op de Orbi:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ide7f1LwPzfQv8pemTuxhoC0kEI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/APXhpTKOuDwAL0VVKkYMGZov.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvanommen
Je moet dus zorgen dat, dat komt te staan zoals hier aangegeven:
https://uploads-eu-west-1...4b8-b27b-951e8d28d3d6.jpg
Ik heb geen idee hoe dat moet op een Orbi, want ik heb er geen, maar wellicht dat mede Orbi gebruikers je daar verder mee kunnen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
Kasper1985 schreef op woensdag 16 oktober 2024 @ 20:50:
[...]

Werd hierboven al uitgelegd, er is geen sprake van multicast bij Odido, dus dan gaat IGMP snooping echt niks uitmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
wvanommen schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:14:
[...]

Je moet dus zorgen dat, dat komt te staan zoals hier aangegeven:
https://uploads-eu-west-1...4b8-b27b-951e8d28d3d6.jpg
Ik heb geen idee hoe dat moet op een Orbi, want ik heb er geen, maar wellicht dat mede Orbi gebruikers je daar verder mee kunnen helpen.
Ik heb ook een uitvoering: TP-Link JetStream 24-Port Gigabit L2+ Managed Switch with 4 10GE ...

Kan ik hiermee ook de setup maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Midget1234
Odido over KPN netwerk met een Zaram SPF+ in een UDM Pro werkt! Me Happy :-)

Heel vet dit...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EHYdCdiCAWKtN3WX5XDWJPTck5s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bW6vvPkV2D1krGwsXPKprrOx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 60% gewijzigd door Midget1234 op 17-10-2024 12:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Wow, wat een overkill voor iemand die dit soort netwerkvragen stelt!

Dit apparaat (technisch gezien gewoon een ethernet switch) zet je "achter" je router, dus niet op de ONT. Dan moet je nog steeds eerst je router goed instellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:01
@wvkreg Ik zou die Orbies instellen als accesspoint en gewoon de Odido Zyxel router gebruiken. Zeker met beperkte netwerk kennis maak je het jezelf anders te lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
jongetje schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:11:
@wvkreg Ik zou die Orbies instellen als accesspoint en gewoon de Odido Zyxel router gebruiken. Zeker met beperkte netwerk kennis maak je het jezelf anders te lastig.
Waar haal je die wijsheid vandaan? Ik ben goed bekend met networking en subnetten. Ik vraag me alleen af wat de beste oplossing is, omdat de TP Link 10G SFP fiber poorten heeft en die worden ook gebruikt voor het aansluiten van internet uplinks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMaS39Fi9ofAa9IhC04ZsyBxC-k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/e07UpaFKXy6jQNX0shkZAnYk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door wvkreg op 17-10-2024 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
Midget1234 schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:54:
Odido over KPN netwerk met een Zaram SPF+ in een UDM Pro werkt! Me Happy :-)

Heel vet dit...

[Afbeelding]
Wifi 6...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:01
@wvkreg Misschien heb je dan ervaring in zakelijk glasvezel en aansluiten op drakfiber, maar consumenten producten werken echt anders. Je hebt bijna altijd een (XS)Gpon module nodig en in het geval van Odido VLAN 300 op de WAN poort.

Je kunt prima, als je de juiste SFP module hebt en registreert bij Odido wel de switch gebruiken om glas om te zetten naar UTP, maar lijkt me best zonde van zo'n dure switch als je er maar 2 poorten van gebruikt om hem alleen te gebruiken om de VLAN tag te verwijderen voor je Orbi's.

Dus:
1. Je Orbi's instellen dat ze VLAN300 doen op de WAN poort (dat zul je dan even moeten uitzoeken)
2. De Zyxel router gebruiken (met de wifi uit) en de Orbi's als accesspoint instellen

Zijn allebei prima oplossingen.
(met telefonie van Odido moet je oplossing 2 kiezen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
jongetje schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:50:
@wvkreg Misschien heb je dan ervaring in zakelijk glasvezel en aansluiten op drakfiber, maar consumenten producten werken echt anders. Je hebt bijna altijd een (XS)Gpon module nodig en in het geval van Odido VLAN 300 op de WAN poort.

Je kunt prima, als je de juiste SFP module hebt en registreert bij Odido wel de switch gebruiken om glas om te zetten naar UTP, maar lijkt me best zonde van zo'n dure switch als je er maar 2 poorten van gebruikt om hem alleen te gebruiken om de VLAN tag te verwijderen voor je Orbi's.
Hangt er vanaf hoe je de rest instelt. Ik heb hier een AON verbinding van KPN, 1Gbit/s, ik gebruik mijn uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+) in combinatie met de destijds geleverde DrayTek SFP module. Die gaat in mijn switch, wordt vervolgens doorgezet naar mijn USG en van mijn USG ga ik weer terug naar de switch.

Dus:
Glas -> SFP -> Unifi Switch -> USG -> Unifi Switch -> rest van de apparatuur.

Afhankelijk dus van je verbinding kan je dit pad ook volgen.

Makkelijkere oplossing is natuurlijk om de (O)NT van Odido te gebruiken, de ethernet kabel in de Orbi te stoppen en VLAN300 in te stellen, wat die lijkt te ondersteunen als ik het screenshot bekijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
jongetje schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:50:

Dus:
1. Je Orbi's instellen dat ze VLAN300 doen op de WAN poort (dat zul je dan even moeten uitzoeken)
2. De Zyxel router gebruiken (met de wifi uit) en de Orbi's als accesspoint instellen

Zijn allebei prima oplossingen.
(met telefonie van Odido moet je oplossing 2 kiezen)
Optie 1 is geen prima oplossing. Orbi satelieten werken ook niet met Zyxel samen.

Die Orbi 970 met twee satelieten die ik heb is een 1000 keer betere en snellere oplossing dan Zyxel. Dat is onvoldoende snelheid, zeer matig bereik (want apparatuur van Odido staat in kelder!) en geen Wifi7.

https://www.netgear.com/n...xtrzJAlOcKoxoCFx0QAvD_BwE

Telefonie? Ik heb een mobiel...KPN

[ Voor 6% gewijzigd door wvkreg op 17-10-2024 14:09 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

wvkreg schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:12:
[...]

Ik zie dit bij vlan op de Orbi:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ZhfJeLVDnTjaxuMFj_7K7LjgRU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/agCLdc0oc6VsgNhmYxzOjhHj.png?f=fotoalbum_large
Klik op edit en vul daar 300 in, in plaats van 10 en dan opslaan (APPLY), dan zou het moeten werken als je de Odido rechtstreeks op de ONT aansluit en hij in router modus staat.

Ik snap alleen niet waarom vlan10 nu ingesteld staat op je Orbi, had je dat zelf gedaan? Of stond dat standaard zo ingesteld op je Orbi? Normaal zou Vlan standaard uit moeten staan namelijk op de Orbi.

[ Voor 36% gewijzigd door DON PAPA op 17-10-2024 19:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
wvkreg schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:06:
[...]

Optie 1 is geen prima oplossing. Orbi satelieten werken ook niet met Zyxel samen.

Die Orbi 970 met twee satelieten die ik heb is een 1000 keer betere en snellere oplossing dan Zyxel. Dat is onvoldoende snelheid, zeer matig bereik (want apparatuur van Odido staat in kelder!) en geen Wifi7.

https://www.netgear.com/n...xtrzJAlOcKoxoCFx0QAvD_BwE
Wifi op Zyxel uitschakelen, Orbi in AP mode en dan werkt het toch prima?
Er zijn nog mensen met een vaste telefoon verbinding, alhoewel steeds minder. Maar mocht je dat dus hebben, dan kan je de Zyxel niet weghalen, of je moet iets hebben wat de telefoon functie van de Zyxel overneemt. Van jou dus niet van toepassing.

Overigens we proberen je gewoon verder te helpen en je alle opties voor te leggen. Welke keus jij vervolgens maakt is aan jou.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 17-10-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvkreg
rens-br schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:36:
[...]

Wifi op Zyxel uitschakelen, Orbi in AP mode en dan werkt het toch prima?

[...]

Er zijn nog mensen met een vaste telefoon verbinding, alhoewel steeds minder. Maar mocht je dat dus hebben, dan kan je de Zyxel niet weghalen, of je moet iets hebben wat de telefoon functie van de Zyxel overneemt. Van jou dus niet van toepassing.

Overigens we proberen je gewoon verder te helpen en je alle opties voor te leggen. Welke keus jij vervolgens maakt is aan jou.
Waarom Orbi als AP? Het is een router met twee satelieten. Maar ok, anders twee routers ik snap je. Gewoon de Zyxel niet gebruiken dus.
Bedankt. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
wvkreg schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:49:
Waarom Orbi als AP? Het is een router met twee satelieten. Maar ok, anders twee routers ik snap je. Gewoon de Zyxel niet gebruiken dus.
Bedankt. ;)
Nogmaals. We leggen je alleen de opties voor. De Zyxel er tussenuit halen is in dit geval ook het meest logisch.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ikweethetbeter
wvkreg schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 13:43:
Waar haal je die wijsheid vandaan? Ik ben goed bekend met networking en subnetten. Ik vraag me alleen af wat de beste oplossing is, omdat de TP Link 10G SFP fiber poorten heeft en die worden ook gebruikt voor het aansluiten van internet uplinks.
Blijkbaar ben je een netwerkspecialist in een andere markt dan de consumentenmarkt.

Odido levert "consumentenmarkt" spul. Niks mis mee, al had ik liever dat ze een WAN poort zonder VLAN fratsen leverden, net zoals Ziggo met hun modem/router in de bridge mode. Eigen router aansluiten en klaar!

Maar terug naar jouw probleem. Heb je de fiber poorten van je TP Link switch nu al in gebruik?

Doe eens simpel. Ergens in je meterkast zie je ergens een glasvezel ingaan, en bij de uitgang kun je een ethernet kabel met een RJ45 plug aansluiten. Stop daar een ethernetkabel in (minimaal CAT6), en stop het andere uiteinde in je Orbi router. Start vervolgens je Orbi setup. Volg de eerder gegeven aanwijzingen mbt VLAN 300.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nero355

nero355

Als je die Switch hebt dan zou je moeten weten dat je gewoon een VLAN 300 kan aanmaken om vervolgens zoiets te doen :

Odido ONT -> CAT6 naar een poortje op je Switch die TAGGED VLAN 300 is -> Ander poortje op je Switch die UNTAGGED VLAN 300 is -> CAT6 naar de WAN Poort van je Netgear Orbi Router

B)
ikweethetbeter schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 12:55:
Wow, wat een overkill voor iemand die dit soort netwerkvragen stelt!
IKR :X
Dit apparaat (technisch gezien gewoon een ethernet switch) zet je "achter" je router, dus niet op de ONT. Dan moet je nog steeds eerst je router goed instellen.
In principe horen LAN en WAN connecties niet over dezelfde Switch te gaan, maar als het niet anders kan en je weet wat je doet is het opzich geen probleem :)
wvkreg schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 14:06:
Als ze allemaal bekabeld zijn aangesloten op de ZyXel T56 dan echt wel stampot! ;)
En daarom heb je dan dus Accesspoints door het huis heen die via UTP zijn aangesloten :Y)
Dan kan je mooie alle telefoon gerelateerde WCD's in huis omzetten naar UTP WCD's :*)
ikweethetbeter schreef op donderdag 17 oktober 2024 @ 15:54:
Blijkbaar ben je een netwerkspecialist in een andere markt dan de consumentenmarkt.
Ik zou zeggen helemaal geen specialist :X
al had ik liever dat ze een WAN poort zonder VLAN fratsen leverden, net zoals Ziggo met hun modem/router in de bridge mode. Eigen router aansluiten en klaar!
Dat kan alleen als er op jouw netwerk geen andere ISP's actief zijn ;)

En een VLAN instellen is echt geen probleem als je gewoon RTFM doet voordat je aan de slag gaat...
Doe eens simpel. Ergens in je meterkast zie je ergens een glasvezel ingaan, en bij de uitgang kun je een ethernet kabel met een RJ45 plug aansluiten. Stop daar een ethernetkabel in (minimaal CAT6), en stop het andere uiteinde in je Orbi router. Start vervolgens je Orbi setup. Volg de eerder gegeven aanwijzingen mbt VLAN 300.
AMEN! :Y)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Yariva
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:56

Yariva

Moderator Internet & Netwerken

Power to the people!

Laten we het gezellig houden, zojuist wat reacties naar /dev/null gestuurd.

[ Voor 6% gewijzigd door Yariva op 17-10-2024 22:03 ]

Mensen zijn gelijk, maar sommige zijn gelijker dan andere | Humans need not apply

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:48
Ik krijg binnenkort ook Odido internet.

Zag dat je het Zyxel 56 modem erbij krijgt. Iemand ervaring met de doorvoersnelheid als je daar een 3,5" HDD op aansluit als netwerkstoragebackupoplossing?

Ander vraagje. Kan je van de Wifi van de Zyxel een Mesh maken met bijv.:

uitvoering: ASUS RT-AX53U (MO3510)

of

uitvoering: TP-Link Archer AX55

Twijfel nog een beetje wat de beste Wifi oplossing is. Op dit moment hebben we het Ziggo modem in de huiskamer staan en dat zorgt voor voldoende Wifi in huis. De Odidio Zyxel komt echter in de meterkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Atomius schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:20:
Ander vraagje. Kan je van de Wifi van de Zyxel een Mesh maken met bijv.:
Wat bedoel je met een mesh? Samenwerkend draadloos netwerk met seamless handover? Dat werkt over het algemeen niet goed samen tussen verschillende merken.

Een bedrade verbinding met dat spul, zodat ze in Access Point mode draaien? Dat moet prima kunnen werken.

Beide apparaten zijn overigens Routers, zo op het eerste oog, waarbij de laatste ook nog een 4G router is. Kan werken als je ze in AP mode zet.

[ Voor 14% gewijzigd door rens-br op 18-10-2024 09:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Atomius schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:20:
Ander vraagje. Kan je van de Wifi van de Zyxel een Mesh maken.
Ja met de Zyxel WX5600 kun je dat doen
https://community.odido.n...el-wx5600-wifipunt-349875

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:48
rens-br schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:22:
[...]

Wat bedoel je met een mesh? Samenwerkend draadloos netwerk met seamless handover? Dat werkt over het algemeen niet goed samen tussen verschillende merken.

Een bedrade verbinding met dat spul, zodat ze in Access Point mode draaien? Dat moet prima kunnen werken.

Beide apparaten zijn overigens Routers, zo op het eerste oog, waarbij de laatste ook nog een 4G router is. Kan werken als je ze in AP mode zet.
Oke. Ik dacht misschien kan ik een seamless handover opzetten met die Zyxel router en een eigen router, maar dat is dus niet handig.
Ok bedankt. Zie wel dat dat per accesspoint 2,50 euro per maand kost. Hou meer van 1x iets uitgeven en klaar en niet van allerlei kleine abonnementjes.

Dus misschien dan de Wifi uitzetten in de router van de Zyxel en dan hopen dat zo'n TP link of Asus router in de woonkamer voldoende bereik sorteert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Atomius schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 09:45:
Oke. Ik dacht misschien kan ik een seamless handover opzetten met die Zyxel router en een eigen router, maar dat is dus niet handig.
Twee routers gebruiken is sowieso niet handig. Waar jij naar op zoek bent is een access point. En als je nu voldoende bereik hebt met het Ziggo ding in de woonkamer zal een fatsoenlijk access point op die plek ook prima werken.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• atomix9
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 04-09 11:50
Vandaag Odido Glasvezel gekregen. Kwam van KPN Glasvezel af. Guidion monteur is geweest. Modemkastje vervangen, zyxel modem voor de administratie aangeslingerd. Daarna uitgezet en verder op mijn Mesh Fritzbox. Profile "T-Mobile thuis". Werkt perfect. 2GB/up/down. Ongeveer 15 min werk, met testen. Ik ben er blij mee! :)
Pagina: 1 ... 78 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen