• Bart1983
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19-09 13:17
Sinds een aantal weken heb ik ook Odido. Overgestapt van KPN. Het Internet gedeelte werkt goed echter met de TV heb ik "problemen". Telkens als ik het tv kastje uitzet op moment dat ik een tv zender had aan staan dan start het kastje niet goed door. Beeld blijft zwart tot dat ik op de 1 toets druk (zou ook een andere toets kunnen zijn maar niet getest) dan krijg ik pas het odido logo in beeld en start hij op. Zet ik het kastje uit als ik youtube heb aanstaan dan start hij wel netjes door en komt hij weer op youtube uit. Het maakt niet uit of eco-modus aan of uit staat.

Ik heb kastje al opnieuw geinstalleerd. Ook het ONT van de stroom gehaald en vervolgens het modem en daarna het tv kastje weer opnieuw aangezet. Weet iemand hoe dit kan?

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50

Yucko

One clown to rule them all !

iemand al iets vernomen wat betreft die vermeende (want: nog geen officieel schrijven hiervan gezien) snelheidsverhoging van de glasvezel abo's?

Vandaag wel bericht gehad dat de snelheid van mijn mobiele abo omhoog gaat, maar mbt mijn glasvezel abo blijft het stil

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 18:54
Ik heb er wel een officiële mail van gehad.
En inderdaad meting laat zien dat de 100 naar 140 gegaan is.

• nagynl
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:12
Yucko schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:07:
iemand al iets vernomen wat betreft die vermeende (want: nog geen officieel schrijven hiervan gezien) snelheidsverhoging van de glasvezel abo's?

Vandaag wel bericht gehad dat de snelheid van mijn mobiele abo omhoog gaat, maar mbt mijn glasvezel abo blijft het stil
Mail weken geleden al gehad, maar merk er ook nog niets van. Gemeld bij helpdesk die vervolgens allemaal testjes en screenshots vanaf een bekabeld aangesloten computer moest hebben en een screenshot van CMD ipconfig/all want kopieren en plakken van die tekst is echt niet voldoende.... daarna wordt het naar een andere afdeling doorgezet die na 3 tot 5 werkdagen zou reageren ... dat is inmiddels 9 werkdagen geleden...

Verbinding is duidelijk gecapped op 50/50, bij begin test schiet hij heel even door en zakt daarna naar 48/48. Is blijkbaar erg lastig gezien hoe lang het duurt...

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:48
Ik zie bij mijn 400Mbit lijn wel dat hij iets omhoog is gegaan, naar ~425Mbit. Volgens mij hebben ze overal een klein schepje erbij op gedaan.

Werd in juni al opgemerkt zie ik: mtthw in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 22-08-2024 16:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Yucko schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 16:07:
Mijn abonnement is van 50 naar 100Mbit/s gegaan, zoals ook in de mail stond.

Verder klopt dat artikel niet helemaal. Alleen het 50Mbit/s abonnement is omhoog gezet, alle andere abonnementen zijn wat minder strak afgesteld op hun max.

• Yucko

Yucko

oke, maar ik zag mensen posten die ipv 100 ineens bijna de 140mbit aantikten, terwijl hij bij mij niet hoger dan 104 en een beetje komt.

Kan het zijn dat er verschil zit tussen mensen via een KPN WBA lijn of via ODF?

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:35
Yucko schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:15:
oke, maar ik zag mensen posten die ipv 100 ineens bijna de 140mbit aantikten, terwijl hij bij mij niet hoger dan 104 en een beetje komt.
Niet QOS of SQM aangezet? Dan moet je deze opnieuw instellen voor je huidige snelheid.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:32
Zie voor de snelheid verhoging (afknijp grens) dit topic op het Odido forum.
https://community.odido.n...-100-naar-140-mbps-367307

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucko

Yucko

hcQd schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:22:
[...]

Niet QOS of SQM aangezet? Dan moet je deze opnieuw instellen voor je huidige snelheid.
nope, maar in dat Odido Community forum zie ik idd steeds ODF genoemd, en geen WBA dus misschien dat ik het in die hoek moet zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Yucko schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:41:
[...]

nope, maar in dat Odido Community forum zie ik idd steeds ODF genoemd, en geen WBA dus misschien dat ik het in die hoek moet zoeken.
Via DFN is het tegen de 140Mbps aan voor een 100Mbps abonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01:26

steveman

Comfortabel ten onder

Hmm, meer mensen in Amersfoort waarbij glasvezel niet werkt? Voorzichtige piek op alle storingen, nog niets in het overzicht van odido zelf.

Oh, meer slachtoffers in de straat, zal toch niet een kabel opgegraven zijn...

[ Voor 22% gewijzigd door steveman op 23-08-2024 10:11 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 22:58
steveman schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:09:
Hmm, meer mensen in Amersfoort waarbij glasvezel niet werkt? Voorzichtige piek op alle storingen, nog niets in het overzicht van odido zelf.

Zouden ze een oepsie hebben gedaan bij het fixen van de sinkhole?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steveman
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 01:26

steveman

Comfortabel ten onder

bcome schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:14:
[...]

Zouden ze een oepsie hebben gedaan bij het fixen van de sinkhole?
Er is inmiddels meer gaande dan alleen dat :/

Men zegt in de straat dat kpn storingen geeft. Die delen vast wat infra.

Railcenter is ook offline, da's best een gebied inmiddels. Maar daartussen is iemand nog wel weer online met kpn.

Update: weer online :)

code:
1
2
3
4
Idle Latency:     2.80 ms  
    Download:   924.06 Mbps 
                 10.89 ms
      Upload:   933.05 Mbps

[ Voor 29% gewijzigd door steveman op 23-08-2024 12:03 ]

"Take the risk of thinking for yourself. Much more happiness, truth, beauty, and wisdom will come to you that way." -Christopher Hitchens | In memoriam? 🏁 ipv kruis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:42
Yucko schreef op donderdag 22 augustus 2024 @ 18:41:
[...]

Bij mij had ik al 140mbit voordat ik de mail kreeg. Op het kastje in mijn meterkast staat 'KPN Glasvezel' en tijdens aanleg was het ook KPN voor en KPN na. Ik betaal ODF-tarief (20 euro/mnd tijdens kortingsperiode, 30 euro daarna). Ik dacht altijd dat als je over KPN netwerk gaat je altijd WBA-tarief moet betalen, maar wil ook geen slapende honden wakker maken. Weet iemand of het mogelijk is dat er toch ODF over een KPN-netwerk gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:31
HansMij schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:41:
[...]

Bij mij had ik al 140mbit voordat ik de mail kreeg. Op het kastje in mijn meterkast staat 'KPN Glasvezel' en tijdens aanleg was het ook KPN voor en KPN na. Ik betaal ODF-tarief (20 euro/mnd tijdens kortingsperiode, 30 euro daarna). Ik dacht altijd dat als je over KPN netwerk gaat je altijd WBA-tarief moet betalen, maar wil ook geen slapende honden wakker maken. Weet iemand of het mogelijk is dat er toch ODF over een KPN-netwerk gaat?
Kan zijn dat er in de wijkkast nog Odido apparatuur gezet kon worden voor jou adres. Technisch gezien is het dan geen KPN WBA, dat is het alleen als de hele lijn beheerd wordt door KPN apparatuur, tot aan de ONT toe in je meterkast. Gezien je snelheid zou dat kunnen. Wat is je max snelheid die jij op je adres kan aanvragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:41
Vandaag is mijn Odido opgeleverd en ik moet zeggen prima geregeld, netjes gebeld dat hij er aan kwam, belde voor wat vragen tav aansluitingen tv e.d echt keurig.
Manier van aansluiten in de meterkast had ik zelf wat beter gedaan, heb ik dan ook even aangepast maar verder dik tevreden.Modem van zyxel gelijk vervangen voor mijn Fritzbox 4060 en alles , naja bijna alles werkte gelijk zoals het zou moeten zijn.
De tvbox aangesloten als ook de TV app geïnstalleerd op de samsung TV, tja, wat ik ook probeerde geen beeld wel internet, ff swappen met zyxel die gaf wel beeld kortom ff stress.
Na wat googlen kwam ik erachter dat als je bepaalde sites blokkeer in je fritzbox dat iptv niet meer werkte, heel vreemd.
Lijst gewist en gelijk beeld zowel de mediabox als ook de TV app.
so far so good.
Update: wat me wel opvalt is dat mijn ping van gemiddeld 3 naar 10 is gegaan dat is dan wel weer jammer.

[ Voor 6% gewijzigd door merlin1201 op 24-08-2024 11:33 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:43
steveman schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 10:09:

Amersfoort hadden we wat problemen met wat switches, dat klopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:38
Ik heb thuis een UDM-Pro, en bij mijn ouders een UDR. Beiden met Odido glasvezel. Mijn UDM-Pro geeft echter nog een T-Mobile aan als ISP (incl logo), terwijl de UDR van mijn ouders wel netjes Odido aangeeft. Kan ik dit zelf ergens aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 19-09 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

SyS_ErroR schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:21:
Ik heb thuis een UDM-Pro, en bij mijn ouders een UDR. Beiden met Odido glasvezel. Mijn UDM-Pro geeft echter nog een T-Mobile aan als ISP (incl logo), terwijl de UDR van mijn ouders wel netjes Odido aangeeft. Kan ik dit zelf ergens aanpassen?
Nee dat kun je niet aanpassen helaas. Wel al op de UnifiOS 4 firmware?

Mijn UDM Pro geeft al even Odido aan.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
nelizmastr schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:29:
[...]

Nee dat kun je niet aanpassen helaas. Wel al op de UnifiOS 4 firmware?

Mijn UDM Pro geeft al even Odido aan.
Jup, alles op de laatste software.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

SyS_ErroR schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:31:
[...]

Jup, alles op de laatste software.
Het enige wat ik kan bedenken is dat je IP reeks nog niet op Odido staat maar nog op T-mobile in de globale database. Wellicht dat die van je ouders daar al wel goed staat.

Hier 143.177.x.x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
nelizmastr schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 21:36:
[...]

Het enige wat ik kan bedenken is dat je IP reeks nog niet op Odido staat maar nog op T-mobile in de globale database. Wellicht dat die van je ouders daar al wel goed staat.

Hier 143.177.x.x
Whatismyip heeft het bijvoorbeeld wel goed; die geeft netjes Odido aan. Hier overigens 87.209.xx.xx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 14:42
William_H schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 12:47:
[...]

Kan zijn dat er in de wijkkast nog Odido apparatuur gezet kon worden voor jou adres. Technisch gezien is het dan geen KPN WBA, dat is het alleen als de hele lijn beheerd wordt door KPN apparatuur, tot aan de ONT toe in je meterkast. Gezien je snelheid zou dat kunnen. Wat is je max snelheid die jij op je adres kan aanvragen?
Op mijn adres kan ik tot 8Gb/s krijgen. Ik begrijp dat ik dan geluk heb en dat, hoewel KPN de vezel ooit heeft gelegd, mijn Odido-verbinding niet via KPN-apoaratuur loopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
HansMij schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 22:05:
[...]

Op mijn adres kan ik tot 8Gb/s krijgen. Ik begrijp dat ik dan geluk heb en dat, hoewel KPN de vezel ooit heeft gelegd, mijn Odido-verbinding niet via KPN-apoaratuur loopt?
Dan hangen de Odido spullen in de pop (wijkkast).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Askjeeves
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-09 09:25
Heeft iemand onlangs zijn glasvezelabonnement verlengd en daarbij korting gekregen?

Volgens mij kun je enkel telefonisch verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:14

DON PAPA

Tweaker-fan

Askjeeves schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 09:13:
Heeft iemand onlangs zijn glasvezelabonnement verlengd en daarbij korting gekregen?
DON PAPA in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 8% gewijzigd door DON PAPA op 24-08-2024 09:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Askjeeves

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Je schreef daar ondermeer: Ik zou dus altijd voor een één jarig contract gaan, en na 10 maanden bellen voor een nieuwe aanbieding

Dat is dus wellicht voor menigeen zo. Echter als je zoals 'ik' zit op een abonnement van het toenmalige TMobile ga je dus als je nu wil verlengen een nieuw contract aan met de nieuwe abonnemntvormen. Dat betekent dus dat je oude prijzen en kortingen ook gewijzigd worden.

In mij geval zou dat een sterke prijsverhoging betekenen. Toen ik het contact afsloot was er een 1Gbps optie. Dat gecombineerd met een simonly [unlimited bellen/data/ sms] wat gezamelijk kwam op 50euro [8 jaar geleden. Nu iets minder dan 60 door de inflatiecorrecties] Als ik het zelfde pakket nu wil verlengen vervallen dus de oude kortingen. en zou ik uitkomen op een 80 euro na 10 maanden. Ze waarschuwen ook duidelijk dat je naar eeen nieuw prijsplan gaat met andere kortingen en duurdere abbo's

Dus niet voor een ieder gaat op om elk jaar te bellen voor een nieuwe aanbiedingen. Naja, op zich kan dat wel, maar in dit geval ga je er niet op voorruit.. ;)

Let op.
Aan de hand van je postcode zien we welke internetpakketten we kunnen bieden op je adres. Op dit moment maak je gebruik van een verouderd prijsplan. Bij het aanpassen van je internetsnelheid ga je automatisch over naar ons nieuwe prijsplan. Dat kan betekenen dat je voor dezelfde internetsnelheid een andere prijs gaat betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:07

Vliegvlug

Flight Simple

Zojuist na o.a. de info van @DON PAPA de knoop doorgehakt en Ziggo vaarwel gezegd en een 1 jarig Odido 2Gbit glasvezel internetpakket aangevraagd, zonder TV en vast bellen.
Bewust voor 2G gegaan zodat ik in elk geval de snelste ONT krijg, al vraag ik me af of ze die niet sowieso bij iedereen plaatsen tegenwoordig.
Na de 8 maanden voor €30 downgrade ik wel. :)

Tijdens het aanvragen ook aangegeven dat ik klantvoordeel wil vanwege het Ben abo van een huisgenoot .
Krijg dat alleen niet aan de praat.

Ik kwam in de Mijn Odido omgeving de mogelijkheid tegen om het telefoonnummer op te geven. Dat geprobeerd en kreeg netjes een code binnen via SMS maar als je die vervolgens invult krijg je de foutmelding “Geen account gevonden”:
Odido klantvoordeel - nummer toevoegen

Denkend dat dit blijkbaar niet de manier is heb ik na zoeken op ‘klantenvoordeel’ op de Odido site begrepen dat je dan iemand moet uitnodigen.
Dat werkt echter ook niet. :'(
Krijg de melding “Het ingevoerde nummer is geen Odido nummer”:
Odido klantvoordeel - abonnement uitnodigen

Het is inderdaad een Ben nummer maar dat is vast niet wat ze bedoelen.

Het vreemde is dat het andersom wel werkt; de huisgenoot heeft in zijn Ben app wel het zojuist aangevraagde Odido abo kunnen opvoeren zonder enige problemen en kreeg ook meteen 3GB extra op zijn bundel.

Iemand die weet waarom het bij Odido niet lukt klantvoordeel met een Ben abo te activeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

@Vliegvlug Ik denk dat eerst je Odido vast internet abonnement in gebruik (bestelling afgerond) moet zijn in de Odido app, voor dat je het Ben nummer hier aan kan koppelen.

[ Voor 11% gewijzigd door DON PAPA op 24-08-2024 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak Pastinaak
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 20:30
Het nummer van Ben moet je in de omgeving van Ben (Ik Ben) aanmelden voor klantvoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Sjaak Pastinaak schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:03:
Het nummer van Ben moet je in de omgeving van Ben (Ik Ben) aanmelden voor klantvoordeel.
Die snap ik niet.
Wat ik gelezen heb op de servicepagina van Odido is dat ieder voor zich het klantvoordeel moet aanvragen.
Dus degene met het Ben abo moet het Odido abo opvoeren voor zijn klantvoordeel, 3GB extra, dit is gedaan en werkt.
Ik met het Odido abo moet het Ben abo opvoeren om €5 korting te krijgen op het maandbedrag, en dat werkt dus helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DON PAPA schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 16:56:
@Vliegvlug Ik denk dat eerst je Odido vast internet abonnement in gebruik (bestelling afgerond) moet zijn in de Odido app, voor dat je het Ben nummer hier aan kan koppelen.
Oh, dat werd niet duidelijk uit de foutmeldingen en vind het vreemd dat je bij Ben dus blijkbaar wel klantvoordeel kan claimen op basis van een nog niet geactiveerd Odido abonnement. :?

En wat is afgerond precies? Werkend internet thuis? Dat staan nu op 25 september .

Hopelijk wordt de aanvraag dan snel genoeg verwerkt dat ik dat klantvoordeel de eerste maand niet misloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vliegvlug schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:11:
[...]

Oh, dat werd niet duidelijk uit de foutmeldingen en vind het vreemd dat je bij Ben dus blijkbaar wel klantvoordeel kan claimen op basis van een nog niet geactiveerd Odido abonnement. :?

En wat is afgerond precies? Werkend internet thuis? Dat staan nu op 25 september .

Hopelijk wordt de aanvraag dan snel genoeg verwerkt dat ik dat klantvoordeel de eerste maand niet misloop.
Bel anders even met de klantenservice, nog genoeg tijd om het te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
Vliegvlug schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:07:
[...]

Die snap ik niet.
Wat ik gelezen heb op de servicepagina van Odido is dat ieder voor zich het klantvoordeel moet aanvragen.
Dus degene met het Ben abo moet het Odido abo opvoeren voor zijn klantvoordeel, 3GB extra, dit is gedaan en werkt.
Ik met het Odido abo moet het Ben abo opvoeren om €5 korting te krijgen op het maandbedrag, en dat werkt dus helaas niet.
Bij mij was de aanvraag bij Ben voldoende om ook korting te krijgen bij, toen nog, T-Mobile thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 17:59:
[...]

Bel anders even met de klantenservice, nog genoeg tijd om het te regelen.
Ben nu even druk maar ga ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

hcQd schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:19:
[...]

Bij mij was de aanvraag bij Ben voldoende om ook korting te krijgen bij, toen nog, T-Mobile thuis.
Dat is inderdaad dezelfde kant op als bij mij; een net aangevraagde dienst geeft wel direct voordeel op de dienst die je al hebt.
Maar andersom is dus blijkbaar het probleem; voordeel op de net aangevraagde dienst met een bestaande dienst.

Of kreeg je ook direct voordeel bij Ben of moest je wachten tot dat was opgeleverd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
Vliegvlug schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 18:35:
Of kreeg je ook direct voordeel bij Ben of moest je wachten tot dat was opgeleverd?
Ben had nog geen thuisvoordeel toen ik daar abonnee werd, dat kwam pas later. Ik kreeg een mail, of mogelijk een sms, dat voordeel nu ook actief was bij Ben, heb dit meteen daar geactiveerd en kreeg van beide een bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:16

n00bs

Het is weer Zomer!

Even een vraag voor hen die de Fritzbox 5590 hebben (XGS-PON) https://fritzshop.nl/frit...x-5590-fiber-xgs-pon.html
Is het nog nodig andere componenten mee te bestellen of kan ik de (groene) glaskabel gebruiken die de installateur van mijn glaspunt naar mediaconverter heeft gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:47
n00bs schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:07:
Even een vraag voor hen die de Fritzbox 5590 hebben (XGS-PON) https://fritzshop.nl/frit...x-5590-fiber-xgs-pon.html
Is het nog nodig andere componenten mee te bestellen of kan ik de (groene) glaskabel gebruiken die de installateur van mijn glaspunt naar mediaconverter heeft gebruikt?
ff Driedubbel de connectortypen checken. Met GPON had ik in elk geval een ander patchkabeltje nodig, zie mijn verhaal

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
n00bs schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 14:07:
Welke FTU heb je.? (Glasvezel aansluiting)
De Fritz XGS-PON SFP module heeft een SC/UPC (blauw) ingang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

peterbier schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 15:44:
[...]

Welke FTU heb je.? (Glasvezel aansluiting)
De Fritz XGS-PON SFP module heeft een SC/UPC (blauw) ingang.
ODF. Er is nu een groene connector gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
n00bs schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 21:08:
[...]

ODF. Er is nu een groene connector gebruikt.
Dan heb je een SC/APC (groen) naar SC/UPC (blauw) patchkabel nodig.
Link is voorbeeld ze zijn zeker goedkoper te vinden.

https://fritzshop.nl/glas...c-glasvezelkabel-set.html

Hou er ook rekening mee dat er een registratie nodig is van het modem ID.
Dat kun je doen via het Odido forum.

[ Voor 12% gewijzigd door peterbier op 25-08-2024 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Askjeeves
In navolging van mijn eerdere bericht of er iemand bij verlenging korting heeft gekregen. Ik heb gebeld en heb sec gezien € 100,00 op een jaarabonnement gekregen:
4 maanden € 40,00
2 maanden € 50,00
6 maanden € 60,00

Totaal € 620,00 / 12 = € 51,66 per maand.

Over 9 maanden kan ik weer bellen met Odido en als ze dan weer een aanbieding hebben, dan vervallen er 3 maanden van het nieuwe jaarcontract.

Multi-fiber heeft een betere deal (8 mnd 50% korting op een abonnement van € 70,00), maar dan moet ik weer overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecological
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 23:05
Ondertussen heb ik 14 maanden vertraging op mijn glasvezel aansluiting. Ben er nu wel beetje klaar mee, odido wijst naar odf en pdf naar odido. Ze hadden problem met de wijk aansluiting.

Ben jij een echte vlees-eter? || Every argument against veganism || Zeekr 001 Privilege || e-tron 55 || Tribalisme en dogmatisme zijn slecht voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:31
Ecological schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 16:24:
Ondertussen heb ik 14 maanden vertraging op mijn glasvezel aansluiting. Ben er nu wel beetje klaar mee, odido wijst naar odf en pdf naar odido. Ze hadden problem met de wijk aansluiting.
Schrale troost, je bent niet de enige...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Zojuist was mijn internetverbinding weggevallen.
Router was totaal niet bereikbaar (ook geen ICMP). Lampjes op de router werkte wel. In al mijn jaren internet en thuis netwerkjes nog nooit!!!! meegemaakt. Is die router zo bagger van Odido?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
n00bs schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:07:
Zojuist was mijn internetverbinding weggevallen.
Router was totaal niet bereikbaar (ook geen ICMP). Lampjes op de router werkte wel. In al mijn jaren internet en thuis netwerkjes nog nooit!!!! meegemaakt. Is die router zo bagger van Odido?
Als het nog nooit is voorgevallen, zal het wel niet zo bagger zijn. Overigens, provider routers willen ook nog wel eens updaten en dan opnieuw starten. Ik zou er niet meteen achter zoeken, soms moet het gewoon een keer restarten. En daarnaast is bagger roepen misschien wel een beetje kort door de bocht bij een hickup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Nou nou wat een overdreven reactie. Het is techniek hè dat kan eens uitvalleb of defect gaan. Het heeft jaren probleemloos gewerkt, het valt een keer uit en gelijk moord en brand roepen.
(Reactie op noobs)

[ Voor 5% gewijzigd door eettjjuuhh op 26-08-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

eettjjuuhh schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:10:
Nou nou wat een overdreven reactie. Het is techniek hè dat kan eens uitvalleb of defect gaan. Het heeft jaren probleemloos gewerkt, het valt een keer uit en gelijk moord en brand roepen.
Ik zit voor het eerst bij Odido en sinds jaren weer een Zyxel modem/router

Niks zinnigs ook in het log en nee er is ook geen update geweest.
* n00bs maar snel die AVM bestellen.

Update:
En weer vliegt de router eruit. Zit nu via mijn mobiel/tethering.

[ Voor 20% gewijzigd door n00bs op 26-08-2024 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:48
n00bs schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:11:
[...]
Update:
En weer vliegt de router eruit. Zit nu via mijn mobiel/tethering.
Eruit vliegen is ook niet echt een duidelijke beschrijving.
Misschien alleen een probleem met Wifi? Bekabeld werkt het ook niet?
Wat geven de ledjes op router en ONT aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

gerritjan schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 19:47:
[...]

Eruit vliegen is ook niet echt een duidelijke beschrijving.
Misschien alleen een probleem met Wifi? Bekabeld werkt het ook niet?
Wat geven de ledjes op router en ONT aan?
Zie n00bs in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie" ;)
Overigens is de router spontaan weer bereikbaar (LAN en WiFi). Geen wijziging aan status ledjes, niets zinnigs in het log, uptime heeft gewoon doorgelopen. lijkt wel of de DHCP service compleet down is geweest

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DikkieDick
  • Laatst online: 07-09 10:01
Tip van de dag (voor degenen die hem niet kennen):

Mijn contract loopt/liep tot 13 oktober maar kreeg het advies om eens te bellen met Odido en dan te vragen naar de Safedesk of ze me een mooi aanbod konden doen. Dat kon, televisie eraf, en mijn 400Mbit/s was wat overkill dus naar 100 teruggegaan. Aanbod (en ik heb vanwege mobiel combivoordeel): 6 maanden voor 20 euro en daarna 30 euro. Vroeg ik of dat voor de resterende 6 maanden was van een jaarcontract. Nee, dat is dan voor 2 maanden en daarna bel je weer voor een actie en kan je weer voor 20 euro krijgen (afgezien uiteraard van het feit of er niet tussentijdse prijsverhogingen zijn).
En ik dacht dat dat 13 oktober in zou gaan, maar nee, dat kon gelijk. Moest ik wel 2 maanden televisie-abonnement afkopen. Heb tv-abbo zou me 25 euro kosten en het afkopen 12,50.

Mooi dat mijn maandbedrag voor tv/internet dan van 48 euro teruggaat naar 20 euro ondanks dat ik dan wat minder bandbreedte heb.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
DikkieDick schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 10:13:
Tip van de dag (voor degenen die hem niet kennen):

Mijn contract loopt/liep tot 13 oktober maar kreeg het advies om eens te bellen met Odido en dan te vragen naar de Safedesk of ze me een mooi aanbod konden doen. Dat kon, televisie eraf, en mijn 400Mbit/s was wat overkill dus naar 100 teruggegaan. Aanbod (en ik heb vanwege mobiel combivoordeel): 6 maanden voor 20 euro en daarna 30 euro. Vroeg ik of dat voor de resterende 6 maanden was van een jaarcontract. Nee, dat is dan voor 2 maanden en daarna bel je weer voor een actie en kan je weer voor 20 euro krijgen (afgezien uiteraard van het feit of er niet tussentijdse prijsverhogingen zijn).
En ik dacht dat dat 13 oktober in zou gaan, maar nee, dat kon gelijk. Moest ik wel 2 maanden televisie-abonnement afkopen. Heb tv-abbo zou me 25 euro kosten en het afkopen 12,50.

Mooi dat mijn maandbedrag voor tv/internet dan van 48 euro teruggaat naar 20 euro ondanks dat ik dan wat minder bandbreedte heb.
Wat een belletje al niet kan doen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:48
@DikkieDick En de 100Mbit blijkt tegenwoordig 130-140Mbit te zijn (lees de laatste paar pagina's van dit topic maar eens terug) dus mooie besparing zo :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
ThinkPad schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:12:
@DikkieDick En de 100Mbit blijkt tegenwoordig 130-140Mbit te zijn (lees de laatste paar pagina's van dit topic maar eens terug) dus mooie besparing zo :)
O, vandaar dat mijn Speedtest iets van 130 aangaf.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DikkieDick
eettjjuuhh schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 12:09:
[...]

Wat een belletje al niet kan doen ;)
Precies, de tip kwam van een bekende die ook bekend is met helpdesken. :-) En leuk genoeg om hier te delen zodat meerdere er hun voordeel mee kunnen doen.

aka pluim003

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19-09 13:54
Zo, na lang twijfelen dan nu toch de aanvraag voor Odido Zakelijk glasvezel aangevraagd. Heb dit inmiddels bij een 6 tal klanten (Sittard-Geleen regio) kunnen uit proberen (ook icm de backup 4g simkaart gebruiken in eigen hardware) en dat bevalt erg goed, icm met UniFi Hardware. 12 september ga ik om van Freedom naar Odido Zakelijk, het ontbreken van IPV6 nemen we voor nu nog voor lief. (Scheelt ook weer behoorlijk wat per maand).

[ Voor 7% gewijzigd door tcviper op 27-08-2024 13:53 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
tcviper schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:52:
(ook icm de backup 4g simkaart gebruiken in eigen hardware)
Oh? Ik heb ook overwogen om voor Odido zakelijk te gaan, maar twee dingen hielden mij tegen. Maximale snelheid was 1Gbps (2Gbps met particulier abo), en de 4G backup simkaart kon niet in eigen hardware worden gebruikt. Dat is mij meermaals verteld bij navraag bij Odido. Hoe heb jij dit voor elkaar gekregen? of was het gewoon een broodje aap verhaal en werkt het ding gewoon zonder problemen in een ander device?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
N1traat schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:35:
[...]

Oh? Ik heb ook overwogen om voor Odido zakelijk te gaan, maar twee dingen hielden mij tegen. Maximale snelheid was 1Gbps (2Gbps met particulier abo), en de 4G backup simkaart kon niet in eigen hardware worden gebruikt. Dat is mij meermaals verteld bij navraag bij Odido. Hoe heb jij dit voor elkaar gekregen? of was het gewoon een broodje aap verhaal en werkt het ding gewoon zonder problemen in een ander device?
Heb niet meer dan 1gb/1gb nodig 😀 De monteur die kwam was zo aardig de data van de simkaart achter te laten 😉 Die snapte waar ik vandaan kwam met eigen apparatuur.

[ Voor 6% gewijzigd door tcviper op 27-08-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
tcviper schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:41:
[...]

Heb niet meer dan 1gb/1gb nodig 😀 De monteur die kwam (Future connections) was zo aardig de data van de simkaart achter te laten 😉 Die snapte waar ik vandaan kwam met eigen apparatuur.
Bedoel je met data van de sim; de pin/puk code? of ook een specifieke user/pass om in te stellen bij de APN?

Is het trouwens een fysieke sim of een esim?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
N1traat schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:42:
[...]

Bedoel je met data van de sim; de pin/puk code? of ook een specifieke user/pass om in te stellen bij de APN?

Is het trouwens een fysieke sim of een esim?
Tis een fysieke (data only) sim die ze normaal in de usb stick duwen die in de Zyxel klikt. Het gaat om de pincode ja. Verder is er niks in te stellen 😉

Ze doen daar vaak moeilijk over omdat ze niet willen dat klanten dat voor andere zaken gaan gebruiken (zoals een laptop hotspot ofzo).

[ Voor 14% gewijzigd door tcviper op 27-08-2024 14:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-09 10:30
@N1traat Ik heb getest dat de simkaart(is een fysieke simkaart) gekoppeld is aan het IMEI-nummer van de 4G USB-stick. Je kunt deze stick echter in een andere router plaatsen en hij werkt dan ook op een andere locatie. Zelf heb ik een oude T-Mobile Zyxel T50 router gebruikt, en dat functioneerde prima. Of de stick ook in andere routers werkt, zou je nog verder moeten testen.

[ Voor 39% gewijzigd door saharoen op 27-08-2024 19:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Even een reactie op mijn eerdere post waarin ik klantvoordeel niet kon activeren icm een Ben mobiel abo op een net aangevraagde Odido internetverbinding.

Klantenservice gesproken en de internetverbinding moet zoals @DON PAPA al dacht eerst opgeleverd zijn voordat je dit klantvoordeel kan activeren. En opgeleverd betekent dan werkend achtergelaten nadat Guidion is langs geweest.
Gelukkig is het blijkbaar achteraf betalen dus als ik het klantvoordeel dan pas aanvraag loop ik geen korting mis op de eerste maand. :)

AANVULLING:
De klantenservice belde me vandaag omdat ik naast dat ik ze zelf al gebeld had ik daarvoor ook al het contactformulier had ingevuld met daarin mijn vraag toen ze niet telefonisch bereikbaar waren.
Leverde nog wel wat extra info op, namelijk dat het klantvoordeel al wel is aangevraagd en als het goed is automatisch actief wordt zodra de internetverbinding is opgeleverd.
Dit staat nu inderdaad ook zo in de Mijn Odido omgeving:
Odido klantvoordeel aanvraag - Nog even geduld…
Had daar na de eerste pogingen niet meer naar gekeken.

Toen ik aangaf dat ik de foutmeldingen die ik kreeg bij het proberen wel erg onduidelijk vond en geen indicatie gaven dat het daadwerkelijk gelukt was werd aangegeven dat het voor Ben abonnementen niet via de Odido omgeving kan maar via de Ik Ben omgeving moet en dat daarom die foutmeldingen weergegeven worden.

Dus het feit dat de huisgenoot het Odido internet abo in zijn Ben app heeft opgevoerd heeft er blijkbaar ook voor gezorgd dat de aanvraag voor het klantvoordeel de andere kant op ook aangevraagd is.
Staat ook in de screenshot hierboven zie ik nu. :D

[ Voor 52% gewijzigd door Vliegvlug op 28-08-2024 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 02:12
Ik stap over van Delta 1gbit naar Odido 2 gbit. De Guidion monteur komt in de middag langs vandaag.

Echter is zojuist (iets na middernacht) de Delta internetverbinding gedeactiveerd.

Kan ik nu morgenochtend zelf de geleverde Odido apparatuur aansluiten en werkt het dan? Of moet de monteur nog iets fysiek patchen of aanmelden voordat het werkt?

En is het gebruikelijk dat je dus even zonder internet zit bij een dergelijke overstap? Ik dacht dat het de bedoeling was dat dit zonder onderbreking zou gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:20
Schweino schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 00:28:
[...]
Echter is zojuist (iets na middernacht) de Delta internetverbinding gedeactiveerd.

Kan ik nu morgenochtend zelf de geleverde Odido apparatuur aansluiten en werkt het dan? Of moet de monteur nog iets fysiek patchen of aanmelden voordat het werkt?

En is het gebruikelijk dat je dus even zonder internet zit bij een dergelijke overstap? Ik dacht dat het de bedoeling was dat dit zonder onderbreking zou gaan.
Ja, als je van de ene naar de andere provider gaat op dezelfde kabel dan zit je even zonder. Dat is onmogelijk om naadloos over te gaan. Is alleen jammer dat Delta hun diensten voor je al om middernacht uitschakelt voor die paar MB aan data... Lijkt me voor hun ook niet echt kosten en een beetje kinderachtig (in mijn ogen).

Ik ben "bang" dat Odido je op hun apparatuur moet patchen voordat het werkt, maar als je het zeker wilt weten kom je er maar op 1 manier achter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

jongetje schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:39:
[...]
alleen jammer dat Delta hun diensten voor je al om middernacht uitschakelt voor die paar MB aan data... Lijkt me voor hun ook niet echt kosten en een beetje kinderachtig (in mijn ogen).
Dit is niets nieuws, dit doet KPN ook. Toen we van KPN naar Odido gingen (KPN had na aanleg even monopolie op dit deel van het netwerk) ging ook een halve dag voor de omzetting de KPN lijn eruit, dit was nog in de Covid thuiswerkperiode.
Halsoverkop de Odido Zijksel Traag50 aangesloten en de ONT en gelukkig hadden we al verbinding. Guidion heeft toen alles nagekeken en afgevinkt en toen alles voor eigen apparatuur vervangen (behalve ONT).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
@Schweino Als je nu al op XGS-PON zat en dus Nokia apparatuur van Delta gebruikt dan moet het al werken en hoeft fysiek niks veranderd te worden behalve het aansluiten van de apparatuur natuurlijk.

@jongetje Het zou zeker wel moeten kunnen. Maar ze doen het nog niet. Maar bij een overstap van Caiway naar Delta of visa versa op XGS-PON kom je bijvoorbeeld niet zonder. Op het moment dat je de nieuwe apparatuur van de nieuwe provider dan aansluit wordt het herkend en gaat het nieuwe abonnement in en stopt de oude automatisch. Dit zal in de toekomst ongetwijfeld ook wel gaan komen bij andere providers op het netwerk van DFN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nelizmastr schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:54:
[...]

Dit is niets nieuws, dit doet KPN ook. Toen we van KPN naar Odido gingen (KPN had na aanleg even monopolie op dit deel van het netwerk) ging ook een halve dag voor de omzetting de KPN lijn eruit, dit was nog in de Covid thuiswerkperiode.
Halsoverkop de Odido Zijksel Traag50 aangesloten en de ONT en gelukkig hadden we al verbinding. Guidion heeft toen alles nagekeken en afgevinkt en toen alles voor eigen apparatuur vervangen (behalve ONT).
Dan heb ik nieuws voor je.. dat deed KPN niet maar Odido zelf. Die planden destijds standaard de omzetting door de Guidion monteur) een dag later in dan de migratiedatum die ze aan KPN doorgaven. Dus KPN zet bijvoorbeeld netjes op de doorgegeven 1 augustus de lijn om in de centrale naar de apparatuur van Odido (of alleen softwarematig) terwijl jij denkt dat dit de volgende dag gebeurt omdat jij 2 augustus had doorgekregen. Bewijs: je Odido lijn deed het toen al. Dat gebeurde niet automatisch maar kwam door een KPN monteur die in de centrale was geweest.

Tegenwoordig doet de Odido monteur meestal zelf het omzetten in de centrale voordat hij naar de klant gaat, dus dan gaat het wel goed.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:19
Ik ben sinds vanmorgen om naar Odido, 1Gbit/s voor een jaar. Eerste 10 maanden € 25 (of 30, ben het even kwijt). Na 2 weken door Guidion gestalkt te zijn ze verteld dat ik het zelf wel aansluit lieten ze me met rust, na nog 2 SMSjes haha.

Vanmorgen ging rond 6:45 de wekker, en eenmaal uit de douche bleek ik helemaal geen internet meer te hebben. Wat blijkt, Youfone heeft rond 5:36u gedacht, ach Xilvaro stapt over, laten we zijn internet maar stopzetten, en daar ging mijn verbinding.

In de firewall de PPPoE van Youfone omgezet naar DHCP op VLAN300 en ik had vrijwel direct weer internet :D Vanavond als ik thuis ben maar even verder testen en inrichten, maar de kleine man kon in ieder geval op zijn telefoon voor hij naar school moest :)

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Barre73 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 08:03:
[...]

Dan heb ik nieuws voor je.. dat deed KPN niet maar Odido zelf. Die planden destijds standaard de omzetting door de Guidion monteur) een dag later in dan de migratiedatum die ze aan KPN doorgaven. Dus KPN zet bijvoorbeeld netjes op de doorgegeven 1 augustus de lijn om in de centrale naar de apparatuur van Odido (of alleen softwarematig) terwijl jij denkt dat dit de volgende dag gebeurt omdat jij 2 augustus had doorgekregen. Bewijs: je Odido lijn deed het toen al. Dat gebeurde niet automatisch maar kwam door een KPN monteur die in de centrale was geweest.

Tegenwoordig doet de Odido monteur meestal zelf het omzetten in de centrale voordat hij naar de klant gaat, dus dan gaat het wel goed.
Nu je het zo zegt klinkt dat inderdaad logisch. Bijzondere tactiek, maar het werkt wel :)

Bedankt voor de uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Wat vragen over de overgang van mijn huidige ziggo verbinding naar Odido glasvezel op ODF.

Heb 25 september als overstap datum opgegeven. Bij de klantenservice geven ze aan dat dit een wensdatum is en dat de daadwerkelijke datum van de omzetting door Guidion moet worden ingepland.
Dat blijkt nu echter nog niet mogelijk omdat ODF eerst nog iets moet patchen of doen in de wijkcentrale, wat binnenkort zal gebeuren. Daarna zal ik een link ontvangen van Guidion om een daadwerkelijke datum in te plannen. Ik hoop dat de 25e dan nog kan want dat zou mij het best uitkomen.

Ik wil mijn eigen router gaan gebruiken en had hier al gelezen dat dit simpelweg een kwestie is van VLAN 300 en DHCP instellen op de WAN poort dus dat lijkt me geen probleem.

Maar wat is praktisch gezien het handigst, aangezien Guidion normaalgesproken het standaard modem komt plaatsen:
  1. Guidion de boel laten opleveren met Odido modem en die als ze weg zijn er tussenuit halen?
  2. Vragen of Guidion het direct op mijn modem wil opleveren?
  3. Zelf al de boel eerder aansluiten? En dan in eerste instantie met het Odido modem of gelijk al met het eigen modem?
    Begreep dat ik het installatiepakket namelijk een week van tevoren krijg en dat de lijn dan al actief is.
De reden om misschien eerst het Odido modem aan te sluiten en daarna pas over te gaan naar het eigen modem ligt in het feit dat ik een 2Gbps lijn heb aangevraagd en mijn eigen modem een Ubiquiti Cloud Gateway Ultra is die wel een 2,5G WAN poort heeft maar maar 1G kan routeren. Dacht dat dat misschien een probleem zou kunnen zijn in verband met de aangevraagde 2G lijn en dat ze wellicht eerst hun eigen modem een keer gezien moeten hebben op het netwerk.

Andere vraag: wat is het standaard subnet van het Odido modem?
Mijn Ubiquiti router gebruikt 192.168.1.0/24 wat met het huidige Ziggo modem die ervoor zit geen probleem is want die gebruikt 192.168.178.0/24. Maar als het Odido modem net als mijn eigen router 192.168.1.0/24 gebruikt gaat dat natuurlijk niet werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Vliegvlug schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:11:
Maar wat is praktisch gezien het handigst, aangezien Guidion normaalgesproken het standaard modem komt plaatsen:
  1. Guidion de boel laten opleveren met Odido modem en die als ze weg zijn er tussenuit halen?
  2. Vragen of Guidion het direct op mijn modem wil opleveren?
  3. Zelf al de boel eerder aansluiten? En dan in eerste instantie met het Odido modem of gelijk al met het eigen modem?
    Begreep dat ik het installatiepakket namelijk een week van tevoren krijg en dat de lijn dan al actief is.
Voor zover ik weet moet de Zyxel altijd één keer aangesloten zijn om de lijn naar 'opgeleverd' te krijgen. Dat kan je zelf alvast proberen, dan heeft Guidon niet meer zoveel te doen. Ze vragen of ze het aansluiten op je eigen apparatuur kan je ook proberen, sommige monteurs werken daaraan mee, andere zijn heel stellig en bieden alleen ondersteuning bij de provider apparatur.
De reden om misschien eerst het Odido modem aan te sluiten en daarna pas over te gaan naar het eigen modem ligt in het feit dat ik een 2Gbps lijn heb aangevraagd en mijn eigen modem een Ubiquiti Cloud Gateway Ultra is die wel een 2,5G WAN poort heeft maar maar 1G kan routeren. Dacht dat dat misschien een probleem zou kunnen zijn in verband met de aangevraagde 2G lijn en dat ze wellicht eerst hun eigen modem een keer gezien moeten hebben op het netwerk.
Naar mijn idee heeft dat weinig met elkaar te maken. Het is niet zo alsof de lijn wordt ingetraind op de appartuur die je eraan hangt.
Mijn Ubiquiti router gebruikt 192.168.1.0/24 wat met het huidige Ziggo modem die ervoor zit geen probleem is want die gebruikt 192.168.178.0/24. Maar als het Odido modem net als mijn eigen router 192.168.1.0/24 gebruikt gaat dat natuurlijk niet werken.
Ik begrijp dat je Odido router voor je Unifi spul wilt hangen. Waarom niet gewoon de Odido router aansluiten, kijken of alles werkt met je laptop en daarna Unifi spul aansluiten, dan maakt het gebruikte subnet niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

rens-br schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:17:
[...]
Voor zover ik weet moet de Zyxel altijd één keer aangesloten zijn om de lijn naar 'opgeleverd' te krijgen.
Nee niet nodig, toen mijn glasvezel lijn voor de eerste keer werd opgeleverd, heeft de Guidion monteur meteen mijn Orbi960 router aangesloten en bleef de Zyxel modem gewoon in de doos, hij registreerde alleen de ONT met een app op zijn telefoon (ODF netwerk). Ook toen ik later een snelheidsverhoging liet doen, en een 10G ONT kreeg, heeft de Guidion monteur ook alleen weer de nieuwe ONT geregistreerd.

[ Voor 12% gewijzigd door DON PAPA op 28-08-2024 11:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
bjusterbaarlik schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 07:55:
@Schweino Als je nu al op XGS-PON zat en dus Nokia apparatuur van Delta gebruikt dan moet het al werken en hoeft fysiek niks veranderd te worden behalve het aansluiten van de apparatuur natuurlijk.
Dank, dat werkte inderdaad. Dan kan de Guidion monteur straks snel weer verder met de volgende klant :)

Wel lijkt er een conflict te zijn tussen mijn bestaande Deco setup en de Zyxel EX5601-T1 router: Als ik dezelfde setup in de Zyxel zet als voorheen in de Nokia router van Delta stond, en er staat een Deco tussen de router en een client, dan zakt de snelheid enorm in op de client (in dit geval een bekabelde PC).

Rechtstreeks aangesloten op de Zyxel krijg ik netjes iets meer dan 100 Mbyte/sec. Met de Deco er tussen slechts enkele Mbytes per seconde (soms een uitschieter naar de 50 Mbyte/sec). Vreemd, want met de Nokia bestond dit probleem niet.

Ik ben sowieso niet zo tevreden over de Zyxel UI, erg traag en soms niet responsief. Heb ook al een aantal keer de router handmatig moeten rebooten na het aanpassen van het IP adres omdat de wijziging anders niet werd overgenomen.

[ Voor 10% gewijzigd door Schweino op 28-08-2024 11:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

@Schweino Zet DoS protection eens uit op de Zyxel router, gaat het dan beter?
Schweino schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:27:
[...]
Ik ben sowieso niet zo tevreden over de Zyxel UI, erg traag en soms niet responsief. Heb ook al een aantal keer de router handmatig moeten rebooten na het aanpassen van het IP adres omdat de wijziging anders niet werd overgenomen.
waarom haal je hem er dan niet tussen uit, en zet de deco op router stand

[ Voor 73% gewijzigd door DON PAPA op 28-08-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 14:58
Ik zit nu 6 maanden bij Odido (kom vanaf Tweak), en het valt mij op dat er eens in de paar maanden de snelheid van het Zyxel EX5601-T1 modem helemaal inzakt naar 5-10Mbps. Niks te zien in de logging op de Zyxel wat het kan zijn.

Het enig wat dan helpt is de Zyxel EX5601-T1 en reset te geven, en dan na een paar minuten is de snelheid weer zoals normaal. Dit is zowel via wifi als bedraad (cat6)

Is dit een bekend probleem met de Zyxel modems? In de 3 jaar bij Tweak nog nooit issues gehad, en zelfs nog nooit de indertijd fritzbox te hoeven resetten ofzo.

Hoe zijn de ervaringen om zelf een Fritzbox 5590 aan te schaffen en te gaan gebruiken?
En hoe kom ik achter welk type Fritzbox 5590 en eventuele aansluitkabel ik nodig heb?

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DON PAPA schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:24:
[...]

Nee niet nodig, toen mijn glasvezel lijn voor de eerste keer werd opgeleverd, heeft de Guidion monteur meteen mijn Orbi960 router aangesloten en bleef de Zyxel modem gewoon in de doos, hij registreerde alleen de ONT met een app op zijn telefoon (ODF netwerk). Ook toen ik later een snelheidsverhoging liet doen, en een 10G ONT kreeg, heeft de Guidion monteur ook alleen weer de nieuwe ONT geregistreerd.
Dan zal ik jouw geval de lijn activatie denk ik gedaan zijn door het registreren van de ONT. Er stonden hier ook verhalen van mensen die geen Zyxel hadden aangesloten en de status van de lijn bij Odido daardoor niet op 'geactiveerd' kwam te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
DON PAPA schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:33:
@Schweino Zet DoS protection eens uit op de Zyxel router, gaat het dan beter?

[...]

waarom haal je hem er dan niet tussen uit, en zet de deco op router stand
Ik kan geen DOS instellingen vinden in de router?

Ik ben idd van plan ze Zyxel er zsm tussenuit te halen. Moet er dan nog wel een switch tussen gooien om de Deco's te laten werken.

Had gehoopt dat het met de Zyxel wel zou werken en ik zo de voordelen van een 2,5 Gbit router zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

rens-br schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:17:
[...]

Voor zover ik weet moet de Zyxel altijd één keer aangesloten zijn om de lijn naar 'opgeleverd' te krijgen. Dat kan je zelf alvast proberen, dan heeft Guidon niet meer zoveel te doen. Ze vragen of ze het aansluiten op je eigen apparatuur kan je ook proberen, sommige monteurs werken daaraan mee, andere zijn heel stellig en bieden alleen ondersteuning bij de provider apparatur.
Oké, dan vraag ik het wel aan degene die langs komt.
Zou fijn zijn als de Odido modem niet aangesloten hoeft te worden want het is al best vol in mijn meterkast.
[...]

Naar mijn idee heeft dat weinig met elkaar te maken. Het is niet zo alsof de lijn wordt ingetraind op de appartuur die je eraan hangt.
Top, hoef ik me daar niet druk over te maken!
[...]

Ik begrijp dat je Odido router voor je Unifi spul wilt hangen. Waarom niet gewoon de Odido router aansluiten, kijken of alles werkt met je laptop en daarna Unifi spul aansluiten, dan maakt het gebruikte subnet niet uit.
Meer als tijdelijk iets voor als de monteur per se het Odido modem wil aansluiten, als ik het Odido modem direct is de switch prik heb ik twee DHCP servers in mijn netwerk en dat gaat ook niet werken.
En de Ubiquiti afkoppelen wil ik ook niet want dat is ook de Netwerk Controller voor het UniFi netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DON PAPA schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:24:
[...]

Dat is goed om te horen, scheelt weer gehannes. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:11:
Bij Ziggo heb je een device dat zowel modem als router is. Bij Odido is dat niet het geval. Je hebt de ONT ("modem") en de zyxel router. De ONT zet het signaal alleen om, routeert niet. De ONT die ik heb gebruikt volgen mij trouwens 192.168.100.0/24.

Zoals @rens-br al schreef kun je je eigen router zonder problemen gebruiken icm de Odido ONT.

De odido router gebruikt standaard 192.168.1.0/24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19-09 13:09
Schweino schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:48:
[...]

Ik ben idd van plan ze Zyxel er zsm tussenuit te halen. Moet er dan nog wel een switch tussen gooien om de Deco's te laten werken.

Had gehoopt dat het met de Zyxel wel zou werken en ik zo de voordelen van een 2,5 Gbit router zou hebben.
Check dit eens frankj030 in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

rens-br schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:44:
[...]

Dan zal ik jouw geval de lijn activatie denk ik gedaan zijn door het registreren van de ONT. Er stonden hier ook verhalen van mensen die geen Zyxel hadden aangesloten en de status van de lijn bij Odido daardoor niet op 'geactiveerd' kwam te staan.
Oh, toch niet helemaal zonder aansluiten van het Odido modem dus…
Hoe lang moet dat ding dan gezien worden zodat de lijn als geactiveerd wordt aangemerkt?
Een paar seconden, uren, dagen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Vliegvlug schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:54:
[...]

Oh, toch niet helemaal zonder aansluiten van het Odido modem dus…
Hoe lang moet dat ding dan gezien worden zodat de lijn als geactiveerd wordt aangemerkt?
Een paar seconden, uren, dagen?
Kwestie van een paar minuten denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Schweino
Username checks out :)

Dank voor de tip, ga ik eens proberen. Heb dan wel 3 stopcontacten bezet in de meterkast waar dit met Delta er maar 1 was.....

@Maikjuh : (Hoe) heb je het uiteindelijk aan de praat gekregen?

[ Voor 28% gewijzigd door Schweino op 28-08-2024 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Vliegvlug schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:50:
[...]

Oké, dan vraag ik het wel aan degene die langs komt.
Zou fijn zijn als de Odido modem niet aangesloten hoeft te worden want het is al best vol in mijn meterkast.
Vanuit de (O)NT loopt een netwerkkabel naar je modem, kwestie van een wat langere kabel aansluiten en tijdelijk de Odido modem naast je kast neerzetten, laptop aansluiten en de boel testen.

Tevreden? Dan trekt je die lange kabel los en verbind je de (O)NT met je Unifi spul en klaar is kees. Je hoeft dan niks om te bouwen of wat dan ook.
Meer als tijdelijk iets voor als de monteur per se het Odido modem wil aansluiten, als ik het Odido modem direct is de switch prik heb ik twee DHCP servers in mijn netwerk en dat gaat ook niet werken.
Je kan het Odido spul toch tijdelijk gewoon even gebruiken zonder de rest van je netwerk setup aan te sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

pdukers schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:53:
[...]

Bij Ziggo heb je een device dat zowel modem als router is. Bij Odido is dat niet het geval. Je hebt de ONT ("modem") en de zyxel router. De ONT zet het signaal alleen om, routeert niet.
Ben ik bekend mee!
Is enkel een media convertor, maar wel een op basis waarvan je op het netwerk geauthenticeerd wordt.
De ONT die ik heb gebruikt volgen mij trouwens 192.168.100.0/24.
Huh, heeft dat ding een subnet?
Waarom, doet toch geen routing of DHCP of iets?
En je kan ook een SFP gebruiken ipv de ONT heb ik begrepen, die heeft zeker geen eigen subnet of IP.
Zoals @rens-br al schreef kun je je eigen router zonder problemen gebruiken icm de Odido ONT.

De odido router gebruikt standaard 192.168.1.0/24.
Ai, dat is wel onhandig, heb ik geen optie om even tijdelijk router achter router te doen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 08-09 11:12
Hier is vorige week de installatie gedaan, dit door een ZZP'er in zijn eigen vrije tijd kleding. Legitimatie had meneer niet maar op zijn telefoon had hij de app van Guidion met daarin de opdracht en werkbon, dus meneer maar binnen gelaten dat was wel bijzonder.

Tijdens de installatie niks bijzonders naast het fiberkastje heeft hij een huawei kastje gehangen en die verbonden met de fiberkast. Daar het modem op aangesloten en toen de STB aangesloten. Fijne is dat de laatste inmiddels via BT te verbinden is en gewoon uit zicht kan. Jammer was wel dat er een tv storing was, waardoor inloggen op de STB niet mogelijk is, fijne start zo ;)

Tijdens de installatie was de speedtest in orde, wifi verbinding was mwah op de eerste en tweede verdieping, dus daarvoor zal ik toch over moeten gaan naar boosters / versterker apparatuur om overal in huis en tuin een goede dekking te krijgen.

Inmiddels een weekje verder en moeten nog wel wennen aan de zender indeling van Odido en ook dat met het scrollen door de gids. Bij KPN stonden de eerste 9 zenders op de lijst en met de P knop kon je de volgende 9 / 10 zenders zien. Maar bij Odido staan bv de eerste 6 zenders en bij de P knop naar beneden zie je zender 6 nog en dan komen er weer paar nieuwe bij om vervolgens wel opeens 9 zenders verder te gaan.

Zo zie je toch kleine verschillen tussen de apparatuur en aanbieders. Zijn er nog tip of tricks voor instellingen van de STB, zie dat het een androidTV kastje is zijn mensen die hierop inloggen met hun google account? Het lijkt mij dat er best wel wat uit te halen is maar dat moet ik nog een beetje ondervinden.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

rens-br schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:57:
[...]

Vanuit de (O)NT loopt een netwerkkabel naar je modem, kwestie van een wat langere kabel aansluiten en tijdelijk de Odido modem naast je kast neerzetten, laptop aansluiten en de boel testen.

Tevreden? Dan trekt je die lange kabel los en verbind je de (O)NT met je Unifi spul en klaar is kees. Je hoeft dan niks om te bouwen of wat dan ook.

[...]

Je kan het Odido spul toch tijdelijk gewoon even gebruiken zonder de rest van je netwerk setup aan te sluiten?
Dat klopt inderdaad maar heb in de praktijk wel vaker meegemaakt dat iets even aansluiten en testen wat lijkt te werken maar bij langer gebruik toch problemen geeft.

Daarom zou ik ergens liever de Odido router langer aangesloten houden als hij toch aangesloten moet worden, als ik dan geen problemen heb kan hij er met een gerust hart tussenuit.
Als ik direct naar de eigen router ga en tegen problemen aan loopt kan je niet direct bij Odido aankloppen want dan kan het ook aan je eigen spullen liggen.

Ik kan natuurlijk ook van het positieve uitgaan en gelijk mijn eigen spul gebruiken en nergen tegenaan lopen. (y) :)
Bovendien is router achter router natuurlijk ook geen garantie dat het bij problemen enkel aan de Odido router ligt.
Beste zou dan inderdaad zijn enkel de Odido router te gebruiken om dat uit te sluiten maar dat doe ik liever niet vanwege het gedoe, maar zou als ultieme troubleshooting stap bij problemen wel het beste zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Schweino schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:54:
[...]

Username checks out :)

Dank voor de tip, ga ik eens proberen. Heb dan wel 3 stopcontacten bezet in de meterkast waar dit met Delta er maar 1 was.....

@Maikjuh : (Hoe) heb je het uiteindelijk aan de praat gekregen?
Update: Switch er tussen en het gaat als een trein.

Wel bizar dat het out of the box niet werkt en Odido incompatible hardware levert.

Heb nu dus:

ONT -> Zyxel -> Switch -> Deco..... Ik word hier eigenlijk wel droevig van

Ik heb enkele grote bestanden gedownload ter vergelijking. Van boven naar beneden:

- Met Switch en Deco er tussen
- Met Deco er tussen
- PC rechtsreeks op Zyxel router

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hjmz4X2BNIVYGcAbptVlUrk3cPA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/z76urKlFkvcKjOcvNYEQLmEL.png?f=user_large

Zoals je ziet geeft de switch zo'n 15 MB/sec snelheidsverlies. Het is ook een erg oud beestje wat er tussen zit. Welke moderne switch is aan te raden?

[ Voor 12% gewijzigd door Schweino op 28-08-2024 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Schweino schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:48:
[...]

Je moet sowieso een switch gebruiken als je meerdere Deco's bekabeld wil aansluiten. Anders moet je ze onderling door lussen. Maar meerdere Deco's op een router aansluiten is vragen om problemen. Staat ook uitgelegd in de FAQ op de TP-Link website. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

bjusterbaarlik schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Je moet sowieso een switch gebruiken als je meerdere Deco's bekabeld wil aansluiten. Anders moet je ze onderling door lussen. Maar meerdere Deco's op een router aansluiten is vragen om problemen. Staat ook uitgelegd in de FAQ op de TP-Link website. ;)
Ken die Zyxel niet maar is dat niet als de meeste modem/routers een met een ingebouwde switch?
Waarom zou een losse switch wel werken en een ingebouwde niet?

Vind het niet zo vreemd dat @Schweino dat gek vindt.

Wat zegt TP-link daarover dan? Dat je per se een losse switch moet gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Vliegvlug schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:32:
[...]

Ken die Zyxel niet maar is dat niet als de meeste modem/routers een met een ingebouwde switch?
Waarom zou een losse switch wel werken en een ingebouwde niet?

Vind het niet zo vreemd dat @Schweino dat gek vindt.

Wat zegt TP-link daarover dan? Dat je per se een losse switch moet gebruiken?
Dat komt omdat voor de onderlinge communicatie tussen de Deco's het IEEE 1905.1 protocol wordt gebruikt. Meeste routers kunnen hier niet mee omgaan. Meeste switches wel, behalve DLink daar zijn problemen mee bekend.

https://www.tp-link.com/no/support/faq/1794/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
bjusterbaarlik schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:22:
[...]

Deja vu naar het Delta draadje ;)

Ik weet dat je dit zegt, maar het klopt niet helemaal. TP link zegt ook dat het wel moet kunnen in AP modus. -> Schweino in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r5xJLRjqVggNHopzIfgcJJ0mNA8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WNOeLh2Cic5ed54BRqikK6CV.png?f=fotoalbum_large

Bij Delta met het Genexsis en Nokia modem was het ook geen probleem en blijkbaar bij andere modem/routers ook niet: https://community.odido.n...ostid=1749177#post1749177

Laten we het er op houden dat het achter een losse switch plaatsen van de Deco's het veiligste is :)

[ Voor 25% gewijzigd door Schweino op 28-08-2024 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Schweino schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:13:
[...]

Update: Switch er tussen en het gaat als een trein.

Wel bizar dat het out of the box niet werkt en Odido incompatible hardware levert.

Heb nu dus:

ONT -> Zyxel -> Switch -> Deco..... Ik word hier eigenlijk wel droevig van

Ik heb enkele grote bestanden gedownload ter vergelijking. Van beneden naar boven:

- PC rechtsreeks op Zyxel router
- Met Deco er tussen
- Met Switch en Deco er tussen

[Afbeelding]

Zoals je ziet geeft de switch zo'n 15 MB/sec snelheidsverlies. Het is ook een erg oud beestje wat er tussen zit.
Met switch krijg je toch juist 15MB/s meer? :?

Edit: volgorde tabel en tekst blijkt omgekeerd te staan
Welke moderne switch is aan te raden?
Elke 1G switch zou moeten voldoen, oud of niet.
Edit: moet blijkbaar wel het IEEE 1905.1 protocol ondersteunen wat de Deco’s gebruiken wordt hierboven aangegeven door @bjusterbaarlik

Kunnen die Deco’s niet met PoE gevoed worden, dan zou ik naar een PoE switch kijken.

[ Voor 8% gewijzigd door Vliegvlug op 28-08-2024 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Vliegvlug schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:36:
[...]

Met switch krijg je toch juist 15MB/s meer? :?

[...]

Elke 1G switch zou moeten voldoen, oud of niet.
Edit: moet blijkbaar het IEEE 1905.1 protocol ondersteunen wat de Deco’s gebruiken wordt hierboven aangegeven

Kunnen die Deco’s niet met PoE gevoed worden, dan zou ik naar een PoE switch kijken.
De lijst is van beneden naar boven gerangschikt (wellicht wat onduidelijk)

Mijn Deco's doen niet aan PoE helaas

[ Voor 3% gewijzigd door Schweino op 28-08-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Schweino schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:39:
[...]

De lijst is van beneden naar boven gerangschikt (wellicht wat onduidelijk)
Inderdaad, van boven naar beneden is gebruikelijk.
Misschien je volgorde van de tekst aanpassen, is makkelijk dan het plaatje aanpassen. :P

Kan het snelheidsverlies ook niet komen doordat er met de switch meerdere devices van de verbinding gebruik maken en met direct op de Zyxel heeft de PC de volledige bandbreedte tot zijn beschikking.
Dat het dus niet aan de switch zelf ligt.
Mijn Deco's doen niet aan PoE helaas
Oh, da’s balen. :/
Onhandig ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schweino
Vliegvlug schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 12:43:
[...]

Inderdaad, van boven naar beneden is gebruikelijk.
Misschien je volgorde van de tekst aanpassen, is makkelijk dan het plaatje aanpassen. :P

Kan het snelheidsverlies ook niet komen doordat er met de switch meerdere devices van de verbinding gebruik maken en met direct op de Zyxel heeft de PC de volledige bandbreedte tot zijn beschikking.
Dat het dus niet aan de switch zelf ligt.

[...]

Oh, da’s balen. :/
Onhandig ook
Volgorde aangepast in OP

MBT snelheidsverlies: Op de Zyxel had ik ook alle poorten bezet dus daar zou het delen van bandbreedte ook moeten gelden? Of werkt dat anders?
Pagina: 1 ... 70 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen