Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:10
Blaze85 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 00:18:
[Afbeelding]

HELP! Hoe krijg ik deze glasvezelaansluiting (waar eerst zo'n grote KPN module op zat) op zo'n klein Zyxel glasvezelkastje?
De vraag is meer, waarom heb je je ftu gesloopt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:49
Ik zou snel het kapje er weer terug op doen. Die van KPN hier je eraf te schuiven. Heb je deze eraf getrokken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
William_H schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:00:
[...]
Is er nog steeds een scheiding?
Recent is KPN Netwerk hernoemd naar KPN. Ik kreeg daar ergens anders ook een hele discussie over, dat er geen scheiding meer zou zijn, maar dat leek mij ook sterk ivm de regels van de ACM.
Tja, branding.. Zover ik weet is die scheiding er nog steeds.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:20

nelizmastr

Goed wies kapot

Blaze85 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 00:18:

HELP! Hoe krijg ik deze glasvezelaansluiting (waar eerst zo'n grote KPN module op zat) op zo'n klein Zyxel glasvezelkastje?
Niet door hem open te maken, dat mag jij niet want jij bent er geen eigenaar van (dat is KPN). Gauw dichtmaken dat ding en een monteur bestellen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Caelorum schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 00:46:
Ik zou snel het kapje er weer terug op doen. Die van KPN hier je eraf te schuiven. Heb je deze eraf getrokken?
Dat heb ik ook gedaan, naar beneden geschoven. Het kapje zat van origine ook vrij los. Verder niets mee gedaan. Kapje weer teruggeklikt. Had ik wel s eerder bekeken overigens.

Toen ik KPN kreeg moest ik deze unit ook zo vervangen. Mijn vraag was hoe het technisch mogelijk is dat t Zykel kastje op deze aansluiting moet, want ik zie niet in hoe... of gaat dat op het KPN NT kastje? Iemand een foto van zijn Odido kastje/glasvezelaansluiting? :)
Maar goed, ik zie wel, monteur komt nog langs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Blaze85 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:54:
[...]

Dat heb ik ook gedaan, naar beneden geschoven. Het kapje zat van origine ook vrij los. Verder niets mee gedaan. Kapje weer teruggeklikt. Had ik wel s eerder bekeken overigens.

Toen ik KPN kreeg moest ik deze unit ook zo vervangen. Mijn vraag was hoe het technisch mogelijk is dat t Zykel kastje op deze aansluiting moet, want ik zie niet in hoe... of gaat dat op het KPN NT kastje? Iemand een foto van zijn Odido kastje/glasvezelaansluiting? :)
Odido sluit de FTU met een patchkabel aan op de ONT, ze gebruiken geen overschuifkappen van Genexis/Nokia tenzij WBA, nooit met Zyxel/Huawei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
nelizmastr schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:56:
[...]

Odido sluit de FTU met een patchkabel aan op de ONT, ze gebruiken geen overschuifkappen van Genexis/Nokia tenzij WBA, nooit met Zyxel/Huawei.
Met een patckkabel bedoel je een glasvezelkabel neem ik aan? Aha... en dat zit niet in het Odido pakket, maar heeft de monteur zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Blaze85 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:54:
[...]

Had de KPN unit weer even teruggeschoven, glasvezel lampje gewoon groen :) _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Blaze85 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 07:59:
[...]

Met een patckkabel bedoel je een glasvezelkabel neem ik aan? Aha... en dat zit niet in het Odido pakket, maar heeft de monteur zelf?
Ook bij glas is er sprake van patchkabels, in dit geval is dat inderdaad een glasvezelkabel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BitAndre
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:48
DON PAPA schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 09:08:
[...]

Ik had begrepen dat KPN het aanvoer signaal van de eerste 10 zenders inmiddels 1 op 1 doorzet juist voor een betere beeldkwaliteit met zo'n min mogelijk vertraging.

Bron: https://www.totaaltv.nl/n...nimale-vertraging-signaal
Bij een glasvezel abonnement heeft extra compressie (transcodering) geen toegevoegde waarde. Goed om te lezen dat KPN echt gaat voor kwaliteit.

Toen ik pas Odido tv had heb ik metingen uitgevoerd om te bepalen waarom het beeld kwaliteit zoveel achteruit was gegaan (daarvoor had ik Canal Digitaal), dat kan je hier teruglezen: BitAndre in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Kort samengevat:
  • 26 seconden vertraging in live stream
  • Transcodering naar lagere bitrate, maar met dezelfde codex (= lagere kwaliteit)
    Bij themazenders nog lager...
  • Entone 85 standaard op 60 frames ipv 50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
nelizmastr schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Ook bij glas is er sprake van patchkabels, in dit geval is dat inderdaad een glasvezelkabel.
Bedankt voor je info en hulp so far.

Was al wat verder gekomen, patchkabel glas zat gewoon apart in de doos.

Nu was mijn grote vraag: als je de KPN NT-unit weghaald, dat heeft het glasvezelpunt een MALE-glasvezelaansluiting. De patchkabel glas van de Zyxel NT-unit heeft ook alleen maar een MALE-glasaansluiting. Hoe wordt dit opgelost? Met een soort koppelstuk? Iemand die dit weet? (8>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
@Blaze85 Een soort koppelstuk, inderdaad. Als je even zoekt op "SC koppelstuk" vind je er genoeg, er zou er eentje in het installatiepakket moeten zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blaze85 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 13:05:
[...]

Bedankt voor je info en hulp so far.

Was al wat verder gekomen, patchkabel glas zat gewoon apart in de doos.

Nu was mijn grote vraag: als je de KPN NT-unit weghaald, dat heeft het glasvezelpunt een MALE-glasvezelaansluiting. De patchkabel glas van de Zyxel NT-unit heeft ook alleen maar een MALE-glasaansluiting. Hoe wordt dit opgelost? Met een soort koppelstuk? Iemand die dit weet? (8>
Je hebt drie dingen nodig:
Een patchkap die je over de FTU schuift in plaats van de KPN unit die er nu overheen zit. Die kap is gewoon een stukje plastic maar die drukt wel de blauwe dop aan de onderkant in waardoor er een opacthkabel kan worden ingeklikt.
De patchkabel
een koppelstuk.

Het hele setje is ook in 1 keer verkrijgbaar, mocht je willen weten hoe het er uit ziet:
https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-10 15:38
Een jaar geleden abonnement bij Odido afgesloten omdat men bezig was om glasvezel in de wijk aan te leggen, dit gaat ook pas in zodra het glas is aangesloten.
Ondertussen ligt er in de straat glas en heb ik bij de voordeur al 3 maanden een kleine kabel boven de grond uit steken, Open Dutch Fiber moet dit dus nog naar binnen leggen.

Er wordt maar geen contact opgenomen voor een afspraak, die kabel ligt er al 3 maanden en ondertussen betaal ik mij blauw bij Ziggo. Zijn die 3 maanden normaal, hoelang kan dit duren voordat men contact op gaat nemen voor een afspraak?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10 06:40
Poulske schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:00:
Een jaar geleden abonnement bij Odido afgesloten omdat men bezig was om glasvezel in de wijk aan te leggen, dit gaat ook pas in zodra het glas is aangesloten.
Ondertussen ligt er in de straat glas en heb ik bij de voordeur al 3 maanden een kleine kabel boven de grond uit steken, Open Dutch Fiber moet dit dus nog naar binnen leggen.

Er wordt maar geen contact opgenomen voor een afspraak, die kabel ligt er al 3 maanden en ondertussen betaal ik mij blauw bij Ziggo. Zijn die 3 maanden normaal, hoelang kan dit duren voordat men contact op gaat nemen voor een afspraak?
Dit kan nog wel maanden duren, zoniet jaren. Bij ons in de straat liggen al 2 jaar sprietjes tussen de tegels omhoog...
Contact opnemen heeft geen zin. Men is gewoon zwaar onderbezet bij de aannemers om dit op te kunnen pakken. Voorlopig is het wachten geblazen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:09

ja3

Bij mij heeft het van eerste aanmelding (direct na de aankondiging) tot werkende verbinding 13 maanden geduurd. Het hielp bij mij wel om contact op te nemen met Odido na 12 maanden want de dag nadat ik contact had opgenomen had ik 'toevallig' net bericht gekregen van Guidion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
ja3 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 15:55:
[...]

Bij mij heeft het van eerste aanmelding (direct na de aankondiging) tot werkende verbinding 13 maanden geduurd. Het hielp bij mij wel om contact op te nemen met Odido na 12 maanden want de dag nadat ik contact had opgenomen had ik 'toevallig' net bericht gekregen van Guidion.
Guidion gaat alleen over het aansluiten als de glasvezel al in de meterkast is gemonteerd. Dit wordt altijd door ODF of KPN gedaan, en dus niet door Guidion. Die zijn zeg maar voor de "last mile".
Wat @Poulske bedoelt is de glasvezel die nog voor z'n deur uit de grond komt maar nog niet in z'n meterkast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Barre73 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 14:38:
[...]

Je hebt drie dingen nodig:
Een patchkap die je over de FTU schuift in plaats van de KPN unit die er nu overheen zit. Die kap is gewoon een stukje plastic maar die drukt wel de blauwe dop aan de onderkant in waardoor er een opacthkabel kan worden ingeklikt.
De patchkabel
een koppelstuk.

Het hele setje is ook in 1 keer verkrijgbaar, mocht je willen weten hoe het er uit ziet:
https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html
Top... dit kapje zat er idd niet bij, maar had de monteur bij zich :)
Odido glasvezel doet het dus _/-\o_

Vreselijke e-waste overigens dat providers allemaal hetzelfde spul gebruiken :'(

Bedankt allen voor de hulp weer d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ja3

ja3

William_H schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:33:
[...]

Guidion gaat alleen over het aansluiten als de glasvezel al in de meterkast is gemonteerd. Dit wordt altijd door ODF of KPN gedaan, en dus niet door Guidion. Die zijn zeg maar voor de "last mile".
Wat @Poulske bedoelt is de glasvezel die nog voor z'n deur uit de grond komt maar nog niet in z'n meterkast zit.
Die bedoel ik wel in ieder geval die mensen die 3x door je muren heen boren omdat ze alles gehaast moeten doen (haha verborgen woede). Die kwamen opeens opdagen nadat ik Odido had gebeld.

Zou iedereen aanraden om dit even zelf te doen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Nu had ik nog wel een vraag: moet je die patchkap weer terugsturen als je Odido weer opzegt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Waardeloze onduidelijk schijtinterface heeft die Zyxel zeg. Dat deed KPN een stuk beter. Waar kan ik de lijst van apparaten en IP-adressen zien en wijzigen?

edit: eindelijk lijst gevonden.
Hoe nu static IP-adres toewijzen?

[ Voor 45% gewijzigd door Blaze85 op 19-07-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poulske
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-10 15:38
@William_H en @ja3
Ja het gaat in dit geval echt om Open Dutch Fiber. Als ik de status van de bestelling op de Odido site na kijk, staat daar dat ODF de aansluiting doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blaze85 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 16:45:
Nu had ik nog wel een vraag: moet je die patchkap weer terugsturen als je Odido weer opzegt?
Niet dat ik weet. Die vorige NT van KPN hoef je ook niet terug te sturen als het goed is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:57
Blaze85 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:19:
Waardeloze onduidelijk schijtinterface heeft die Zyxel zeg. Dat deed KPN een stuk beter. Waar kan ik de lijst van apparaten en IP-adressen zien en wijzigen?

Geen idee hoe je dat doet op de Zyxel, die was er hier af zodra de monteur de deur uit was, maar over het algemeen als je statische IPs wil, stel je die beter in op de devices waar je ze wil ipv dat via DHCP te doen :)

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
@BeefHazard tenzij je ze in dezelfde range wilt toewijzen want dan kan je dubbele toewijzingen krijgen. Dan kan je het beter vanuit de router regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:12

Bij ons hebben ze het in mei tot de gevel gelegd en vanmiddag is deze binnen afgemonteerd in een half uurtje tijd ofzo. Ik heb op de site van ODF mijn gegevens achtergelaten voor een afspraak en laatst nog eens gemaild omdat ik de maanden iedere keer zag opschuiven en opeens werd ik gebeld en was het een week later gefixt :)

Zojuist Odido internet besteld 400/400 voor 30 euro per maand eerste 8 maanden daarna 40 zonder aansluitkosten etc ben benieuwd :9~ Vooral naar de werking met mijn UDM-P, daar moet ik mij nog wel even in verdiepen.

[ Voor 9% gewijzigd door HKLM_ op 19-07-2024 20:23 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BitAndre
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:48
Blaze85 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 17:19:

Het menu van de Zyxel is behoorlijk dichtgetimmerd door Odido. Veel nuttige functies zijn daarom niet zichtbaar. Ik snap je frustratie.

De dynamische DHCP range kan ingesteld worden onder Home Networking / LAN Setup ( https://192.168.1.1/HomeNetworking ).

Onder Home Networking / Static DHCP kan je IP-adressen vastzetten (op een MAC adres). Een alternatief is om het IP adres in te stellen op de devices zelf, zolang dat buiten bovengenoemde dynamische DHCP range is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-10 21:52
BeefHazard schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:39:
[...]

Geen idee hoe je dat doet op de Zyxel, die was er hier af zodra de monteur de deur uit was, maar over het algemeen als je statische IPs wil, stel je die beter in op de devices waar je ze wil ipv dat via DHCP te doen :)
Ik heb een T54, daar kan het via de hamburger rechts-boven
Netwerkinstellingen - thuisnetwerken
dan 2e tabje Statische DHCP
(was mij in het begin ook niet echt duidelijk dat het tabjes zijn....)
Dan staat er rechts net boven de tabel een vaag rood vierkantje met een plus er half doorheen om een regel toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Het is me gelukt met de static IP's toewijzen.

Ik moet zeggen dat het hele Zeikel-modem interface van Odildo wel droevig is.

- Eerst wil ik inloggen, krijg ik een waarschuwingsscherm van Firefox dat het een onbeveiligde pagina is :')
- Dan admin moeten invoeren bij username (dit stond bij KPN al van te voren ingevuld, dubbel werk dus) :')
- Vervolgens een brakke interface waar Windows ME of Windows Vista nog een puntje aan kan zuigen :') Welke pipo heeft dat verzonnen? Het enige wat ontbrak is Comic Sans als lettertype.
- Static IP toewijzen, moet ik het apparaat opnieuw opstarten (hoefde bij KPN niet) :')

Maar goed alles lijkt het te doen en is ingesteld.

[ Voor 14% gewijzigd door Blaze85 op 19-07-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Barre73 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:33:
[...]

Niet dat ik weet. Die vorige NT van KPN hoef je ook niet terug te sturen als het goed is.
De grote frustratie was dat ik al om 7.00 uur een mail kreeg dat ik op het Odildo netwerk was aangesloten (gepatched in de pop dus).

Maar omdat ze geen patch cover bij het installatiepakket hadden gedaan moest ik tot laat in de middag wachten op de monteur. Beetje ernstig jammer.

Daarom wil ik het liefst die patchcover van Odido en de NT-unit van KPN gewoon in huis hebben, voor de volgende keer dat ik overstap voor $$$ 8)

Maar ik had een mail van KPN gehad dat ik een brief zou krijgen over het terugsturen van de onnodige e-waste. Ben benieuwd of ze de NT-unit gaan terugeisen. Tijd dat de overheid sterk ingrijpt bij providers, want is nu één grote anarchistische cowboy-bende.

[ Voor 6% gewijzigd door Blaze85 op 19-07-2024 20:35 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:12
@Blaze85 Laat het los met die e-waste. Je stuurt straks dat ding op en dan is het klaar. Jezelf vastlijmen op een willekeurige snelweg zal weinig uithalen.

Gelukkig hoef je de ZyXEL niet te gebruiken. Zelf gebruik ik een EdgeRouter 4. Het is maar net wat je zelf wil. Anders koop je een FritzBox. Niemand verplicht je om de ZyXEL te gebruiken.

Het mooie van Odido is dat je best een leuke snelheid voor het geld krijgt. De rest kun je zo maken als je zelf wil. Behalve poort 25 uitgaand dan. Die zit gewoon helemaal dicht. Ook als je verzendt via een mailserver buiten het Odidonetwerk. Maar daar heb ik poort 587 voor gebruikt. Niet onoverkomelijk. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:12
Bij mij in de straat ligt al 1 1/2 jaar glasvezel van ODF.
Odido geeft zelf aan dat eind van dit jaar ze verwachten de aansluiting te realiseren.
Echter als ik mij nu alvast wil aanmelden krijg ik steevast de (enige) optie om een abo voor 2 jaar af te sluiten.
Vraag dus is: waarom kan dat niet voor 1 jaar?

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.205.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Blaze85 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:33:
[...]

De grote frustratie was dat ik al om 7.00 uur een mail kreeg dat ik op het Odildo netwerk was aangesloten (gepatched in de pop dus).

Maar omdat ze geen patch cover bij het installatiepakket hadden gedaan moest ik tot laat in de middag wachten op de monteur. Beetje ernstig jammer.

Daarom wil ik het liefst die patchcover van Odido en de NT-unit van KPN gewoon in huis hebben, voor de volgende keer dat ik overstap voor $$$ 8)

Maar ik had een mail van KPN gehad dat ik een brief zou krijgen over het terugsturen van de onnodige e-waste. Ben benieuwd of ze de NT-unit gaan terugeisen. Tijd dat de overheid sterk ingrijpt bij providers, want is nu één grote anarchistische cowboy-bende.
Je draaft een beetje door...Providers mogen zelf bepalen welke apparatuur ze gebruiken voor de aansluiting. Als de overheid dat zou voorschrijven ga je wel heel ver (en de geschiedenis leert dat dat niet erg goed is voor de technologische vooruitgang).
Dus ja, KPN gebruikt het ene type (O)NT en Odido een ander type. Van KPN weet ik dat ze de meeste apparatuur terug vragen en opnieuw inzetten of anders recyclen. Daarom is ook al hun apparatuur tegenwoordig zwart. Allemaal gemaakt van gerecyled plastic. Die NT is echter een uitzondering want het risico is te groot dat mensen bij het verwijderen van dat ding de FTU slopen. Dat was jou ook bijna gebeurd :-)
Dus die hoeft niet terug.

Wat jij voorstaat begint langzaam wel te ontstaan op de nieuwe KPN Netwerken, namelijk allemaal dezelfde ONT (die van KPN Wholesale) want anders werkt het niet meer. EN bij overstap van provider behoud je dezelfde ONT.
Vervelende bijkomstigheid is dat er dus geen concurrentie meer is op technisch vlak want iedereen moet de diensten inkopen bij KPN Wholesale.
Nu is dat in veel glasvezelgebieden nog niet zo omdat er meer partijen zijn met eigen apparatuur in de PoP waardoor men zich veel beter kan onderscheiden op prijs en diensten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:57
Blaze85 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:28:
Het is me gelukt met de static IP's toewijzen.

Ik moet zeggen dat het hele Zeikel-modem interface van Odildo wel droevig is.

- Eerst wil ik inloggen, krijg ik een waarschuwingsscherm van Firefox dat het een onbeveiligde pagina is :')
- Dan admin moeten invoeren bij username (dit stond bij KPN al van te voren ingevuld, dubbel werk dus) :')
- Vervolgens een brakke interface waar Windows ME of Windows Vista nog een puntje aan kan zuigen :') Welke pipo heeft dat verzonnen? Het enige wat ontbrak is Comic Sans als lettertype.
- Static IP toewijzen, moet ik het apparaat opnieuw opstarten (hoefde bij KPN niet) :')

Maar goed alles lijkt het te doen en is ingesteld.
Als je geen genoegen neemt met (de UI van) het wifimodem van een provider (in de regel is 't allemaal vrij beperkt), koop dan gewoon je eigen spullen en sluit die aan ipv zo'n rant met allemaal kinderachtige verbasteringen.
Blaze85 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 20:33:
[...]

Nogal wiedes, het is helemaal niet de bedoeling dat je daar zelf aan gaat zitten hannesen. Ik vermoed dat, als je het gesloopt had, je Odido alsnog de schuld zou geven. Had die monteur dan gewoon 's ochtends gepland.
Maar dat zijn hun spullen, dus daar heb jij niets over te zeggen.

R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Mijn excuses voor het doordraven van mij O-) Was gisteren een lange dag met meer zaken (zit ook nog in een frustrerende verbouwing, argh :P).

Ik zal eens onderzoek gaan doen naar een eigen FritzBox. Deze kan gewoon op elke glasvezelprovider, ongeacht welke NT-unit ze leveren? En dat pakt ie gewoon op als je wisselt van provider?

[ Voor 8% gewijzigd door Blaze85 op 20-07-2024 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwbokx
Ik heb nu een fritzbox 7583 van de kringloop zelfs dus maar een paar tientjes.
Maar er staan er hier op tweakers natuurlijk ook wel in V&A.
Het is een beetje een gok natuurlijk van de kringloop, maar ziet er uit als nieuw.
Is kennelijk gebruikt voor een Xs4all, maar kan gewoon kiezen voor t-mobile.
Ga later vandaag zien te vervangen, heb het meeste al goed gezet.

nog even wachten op de stig .. eeh stick, komt ook vandaag.
Nog dank voor de adviezen hier! Heel fijn!
Dus ook gelijk een backup via 4G.
De simkaart van odido heb ik nog van de vorige storing...
Dus kan in zo'n geval gelijk de voucher er op zetten..

Fritz heeft inderdaad een pretiige interface.
Weet nog niet of het perse handig is om account aan te maken, maar ga het zien...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07-10 20:17
BeefHazard schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 18:39:
[...]

In de router een gebied aangeven waarin vaste adressen kunnen worden toegekend.
vpprbeeld: 192.168.1.2 tot 192.168.1.99
Dit doe je door een DHCP pool op te zetten waaruit de server vrije adressen kan uitdelen.Voorbeeld 192.168.1.100 tot 192.168.1.254

Dan aan de hand van de MAC adressen de gewenste vaste IP adressen in de router koppelen aan een vast IP in dat uit gesloten gebied 2 tot 99.
Kan er nog een groepering ingedeeld worden bij het koppelen. audio apparaten in groep 20, servers in groep 30 enzovoort.
In de apparaten zelf het IP adres gebeuren op DHCP laten staan. Dat krijgen ze dan van de router

Voila, hoe simpel kan het zijn om op slechts 1 plaats het netwerk te beheren, zowel vaste als variable IP's
Geen botsingen (clashes) in netwerkverkeer omdat jezelf op één of ander apparaat een verkeerd adres hebt ingesteld. En wissel je ooit de router zijn de instellingen zoals je hebt ingedeeld makkelijk op 1 plaats in te geven om je netwerk in een flits weer draaiend te hebben.
Alles lekker overzichtelijk in een tabel gepresenteerd door de soft/firmware van die router.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
Barre73 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:45:
[...]
Vervelende bijkomstigheid is dat er dus geen concurrentie meer is op technisch vlak want iedereen moet de diensten inkopen bij KPN Wholesale.
Nu is dat in veel glasvezelgebieden nog niet zo omdat er meer partijen zijn met eigen apparatuur in de PoP waardoor men zich veel beter kan onderscheiden op prijs en diensten.
Dit is eigenlijk het echt probleem. Als de overheid/ACM zou voorschrijven dat de vezels in een POP uitkomen met voldoende (kast)ruimte voor andere aanbieders, dan is er veel betere concurrentie mogelijk. En ik geloof niet dat het aanleggen op de manier van KPN enorm veel goedkoper is. In mijn ogen puur gedaan om een dikke vinger in de pap te houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-10 11:33
Een verkeerde start bij Odido

Donderdag jl zat ik er helemaal klaar voor. Er zou een monteur van Odido langkomen om het modem, wat ik een week ervoor had ontvangen, te installeren. Bevestiging per email van Odido dat de 18e juli het geheel zou worden aangesloten.

Tegen 10:30 nog geen monteur. Maar eens gebeld met Odido of ze iets van een tijd konden aangeven.
Dat konden ze niet en er zou ook helemaal geen monteur langskomen die dag

Huh? Waarom sturen jullie dan een mail waarin dit wordt bevestigd. Ja, dat weet ik niet waarschijnlijk een standaard mail......
De Odido medewerker kon mij geen info geven en gaf mij het advies om met Guidion te bellen.

Lang verhaal kort. Er kwam geen monteur men moest gaan herplannen. Er was blijkbaar wat fout gegaan.

Vervolgens mail ontvangen dat er op 5 Augustus een monteur langs komt. Dat is 2 1/2 week later.....
Aangegeven bij Odido dat ik dit onaccaptabel vind. Maar bij Guidion kon het niet sneller.
Als pleister op de wonde bood men mij 2 vouchers aan van elk 7 dagen voor onbeperkt internet op mobiel. Kijk dat is dan wel weer netjes maar ik heb geen Ben of Odido sim. Maar even halen dan.

Kortom, niet de beste start.

[ Voor 3% gewijzigd door Taatort op 20-07-2024 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Barre73 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 10:45:
[...]

Je draaft een beetje door...Providers mogen zelf bepalen welke apparatuur ze gebruiken voor de aansluiting. Als de overheid dat zou voorschrijven ga je wel heel ver (en de geschiedenis leert dat dat niet erg goed is voor de technologische vooruitgang).
Dus ja, KPN gebruikt het ene type (O)NT en Odido een ander type. Van KPN weet ik dat ze de meeste apparatuur terug vragen en opnieuw inzetten of anders recyclen. Daarom is ook al hun apparatuur tegenwoordig zwart. Allemaal gemaakt van gerecyled plastic. Die NT is echter een uitzondering want het risico is te groot dat mensen bij het verwijderen van dat ding de FTU slopen. Dat was jou ook bijna gebeurd :-)
Dus die hoeft niet terug.

Wat jij voorstaat begint langzaam wel te ontstaan op de nieuwe KPN Netwerken, namelijk allemaal dezelfde ONT (die van KPN Wholesale) want anders werkt het niet meer. EN bij overstap van provider behoud je dezelfde ONT.
Nu we het toch over die brakke FTU hebben (ze hadden dat kastje wel wat steviger mogen maken, met schroeven bijvoorbeeld :P).

http://wiki.danit.nl/inde...le_Glasvezel:_Eigen_modem

Afbeeldingslocatie: http://wiki.danit.nl/images/d/d7/Glasvezel_FTU_Binnen.jpg

Wat zien we hier precies? Waarom is de glasvezel eerst dunner, daarna weer dikker? Wat is het ijzertje onderin?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puller
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 03-10 14:52
Laat ik dat nou ook meegemaakt hebben en zelfs op dezelfde dag.
Heb de boel zelf aangesloten en alles werkend (steld niks voor, kom vanaf Delta) en heb toen gebeld naar goudion . Bekende verhaal nergens iets te vinden van een afspraak.
Naar odido gebeld en daar zouden ze de boel afmelden.
Alleen staat nu alles nog steeds in “ abbonement in oplevering”
Volgende week maar weer bellen, kan nl zo tv opnemen niet bijbestellen.

Goudion of odido, een grote min.
Taatort schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:41:

Donderdag jl zat ik er helemaal klaar voor. Er zou een monteur van Odido langkomen om het modem, wat ik een week ervoor had ontvangen, te installeren. Bevestiging per email van Odido dat de 18e juli het geheel zou worden aangesloten.

Tegen 10:30 nog geen monteur. Maar eens gebeld met Odido of ze iets van een tijd konden aangeven.

Huh? Waarom sturen jullie dan een mail waarin dit wordt bevestigd. Ja, dat weet ik niet waarschijnlijk een standaard mail......
De Odido medewerker kon mij geen info geven en gaf mij het advies om met Guidion te bellen.

Lang verhaal kort. Er kwam geen monteur men moest gaan herplannen. Er was blijkbaar wat fout gegaan.

Vervolgens mail ontvangen dat er op 5 Augustus een monteur langs komt. Dat is 2 1/2 week later.....
Aangegeven bij Odido dat ik dit onaccaptabel vind. Maar bij Guidion kon het niet sneller.
Als pleister op de wonde bood men mij 2 vouchers aan van elk 7 dagen voor onbeperkt internet op mobiel. Kijk dat is dan wel weer netjes maar ik heb geen Ben of Odido sim. Maar even halen dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
jongetje schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 14:12:
[...]

Dit is eigenlijk het echt probleem. Als de overheid/ACM zou voorschrijven dat de vezels in een POP uitkomen met voldoende (kast)ruimte voor andere aanbieders, dan is er veel betere concurrentie mogelijk. En ik geloof niet dat het aanleggen op de manier van KPN enorm veel goedkoper is. In mijn ogen puur gedaan om een dikke vinger in de pap te houden.
Tja, wie heeft er nog vertrouwen in de ACM als ze op de kabel niet eens concurrentie toelaten (niet eens wholesale via Ziggo zelf).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Taatort schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 18:41:

Zwaar klote, en precies de reden dat ik het zelf wil kunnen installen. Men stuurt niet voor niets een 'installatiepakket' (doe er dan ook alles bij).

Overigens deed Guidion het bij mij wel netjes qua communicatie. Afspraak ingepland, 's ochtends mail gehad dat ik al gepatched was, vervolgens een sms van hoe laat de monteur zou komen en dan nog eens 25 minuten van de voren een sms wat de daadwerkelijke tijd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
Inmiddels overgestapt naar Odido met de nodige aansluitproblemen...
Wilde mijn ervaring, met het niet komen opdagen van de monteur, ook even met de Odido community delen

Ik probeer nu een account aan te maken op Odido community https://community.odido.nl/
Daar wordt gevraagd om een klantnummer. Op zich prima, maar ik kan nergens in de communicatie van Odido mijn klantnummer vinden. Ook als ik inlog op mijn Odido account zie ik dit niet staan.
En een factuur heb ik nog niet.

Ik kijk er vast overheen.... Kan iemand mij helpen waar dit is te vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:57
Ik kreeg het klantnummer meteen in de mail waar ook de overeenkomst in zat (de tweede of derde mail na aanvraag, afhankelijk van of je de overstapservice hebt aangevraagd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
EDIT schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:41:
Ik kreeg het klantnummer meteen in de mail waar ook de overeenkomst in zat (de tweede of derde mail na aanvraag, afhankelijk van of je de overstapservice hebt aangevraagd).
Ik ben overgestapt via breedbandwinkel. Misschien maakt dat nog wat uit.
Zal idd daar ook even kijken in de mail.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:16

DON PAPA

Tweaker-fan

Taatort schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:30:
Ook als ik inlog op mijn Odido account zie ik dit niet staan.
Bij mij staat het in mijn Odido bij abonnementen > Internet + TV > daar zie ik het "Internet + TV" klantnummer staan

[ Voor 6% gewijzigd door DON PAPA op 21-07-2024 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
Dat klantnummer is bij mij anders dan mijn werkelijke klantnummer, dus let even op.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chiel_78
  • Laatst online: 19-09 14:40
Blaze85 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:30:
[...]

Zwaar klote, en precies de reden dat ik het zelf wil kunnen installen. Men stuurt niet voor niets een 'installatiepakket' (doe er dan ook alles bij).
Kan toch? Ik heb de glasvezelkabel in de glas->ethernet convertor geprikt, daar mijn Orbi ingeprikt, vlan 300 geconfigged en alles werkte 2 weken voor guidion langs zou komen zonder odido modem. Afspraak gecancelled, odido gebeld daarover en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Taatort schreef op zondag 21 juli 2024 @ 09:55:
[...]

Ik ben overgestapt via breedbandwinkel. Misschien maakt dat nog wat uit.
Zal idd daar ook even kijken in de mail.
Bij mij stond dat in de tweede mail van Odido, genaamd "Van harte welkom bij Odido!"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:16

DON PAPA

Tweaker-fan

EDIT schreef op zondag 21 juli 2024 @ 10:13:
Dat klantnummer is bij mij anders dan mijn werkelijke klantnummer, dus let even op.
Dat klopt, bij mij ook, maar dat is wel het klantnummer (Internet +TV klantnummer of mobiel klantnummer) waar naar gevraagd wordt in je profiel van het Odido forum. Daarmee kunnen de moderators precies zien welk abonnementen je bij Odido hebt...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PTJ20WNxxNr8cmPyJJd5cHfSIz4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ckR9jeyyaJA1rJroEWUJyOxf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door DON PAPA op 21-07-2024 14:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
Ah, dat wist ik dan weer niet, dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blaze85 schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 20:21:
[...]

Nu we het toch over die brakke FTU hebben (ze hadden dat kastje wel wat steviger mogen maken, met schroeven bijvoorbeeld :P).

http://wiki.danit.nl/inde...le_Glasvezel:_Eigen_modem

[Afbeelding]

Wat zien we hier precies? Waarom is de glasvezel eerst dunner, daarna weer dikker? Wat is het ijzertje onderin?
Hij zit gewoon met schroeven vast hoor. Alleen zie je die niet nu. Die zitten er nog achter.
En omdat je het achterste deel niet ziet, zie je ook niet het andersom is. Na binnenkomst van de dikke oranje kabel gaat deze eerst een aantal keer rond met de mantel er nog omheen. En pas aan het eind gaat ook de laatste mantel eraf en zie je de dunste vezel (met nog steeds een gekleurde coating).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikjuh
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11-10 09:32
Hé medetweakers.

Ik heb sinds vrijdag glasvezel van Odido maar ik krijg er grijze haren van.

Ik krijg mijn eigen apparatuur niet fatsoenlijk werkend. Ik heb 3 deco’s van tp link, de m4.

Die doen het wel, maar krijg dan maar bedraad en draadloos via die deco’s maar maximaal 100mbit, terwijl ze in AP modus staan

Dacht ik trek die zyxel er tussenuit van (die overigens wel gewoon 1000mbit doorgeeft wifi en bedraad) en doe ik de deco’s direct op de ONT aansluiten en de juiste instellingen (met vlan 300). Helaas nog steeds maar 100, zowel bedraad als draadloos (overigens hele backhaul is bedraad, ik bedoel de performance zowel bedraad als draadloos bij een endpoint).

Ik begon te twijfelen aan mijn eigen bedrading. Ik heb namelijk een deco op elke verdieping. Alle kabels via koppelstukjes verbonden en in de zyxel gedaan. Dan krijg ik op mijn pc op zolder netjes 1000mbit. Daar ligt het dus niet aan…

En opeens kreeg ik na een tijdje toch gewoon 600mbit door, bedraad en draadloos. Niet volledige snelheid maar prima. Tot vanochtend. Toen was het weer terug bij af.
Oké, dan zijn de decos opeens kapot gegaan? Nieuwe router besteld. Vandaag de ASUS rt-ax57 binnengekregen. Helaas hetzelfde verhaal?!! Zelfs nog ietsje langzamer. Ook deze geprobeerd om op de ONT direct aan te sluiten maar dit helpt ook niet.

Ondertussen de zyxel weer aangesloten (die het nog netjes doet) en mijn Decos ertussen gezet, die weer op max 100mbit draaien.

Wat mis ik hier? Ik zie het even niet meer.

MacBook Air M3 16GB - iPhone 15 Pro Max - Apple Watch Series 9 - iPad Pro M4 11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3

ja3

Enige wat ik me zo snel even kan bedenken zijn netwerk kabels die niet lekker werken. Dat is waar ik last van had bij upgrade van 1gbit naar 2,5gbit. Kun je wel zien of de netwerk poorten op 1gbit modus actief zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Ik had ook problemen met fritzbox ap’s icm de zyxel. Was er klaar mee en heb toen een wifi punt bij besteld voor 2,50 pm. Nu een zeer stabiel en snel netwerk. Ben zeer tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Overstap vanaf Ziggo is hier prima gegaan. Monteur heeft alles meteen aangesloten op m'n Deco's en het wifi signaal van de Zyxel uitgezet. Binnen een paar minuten weer online.
Heb 400/400 mb genomen en hou daar nu zo'n 280/80 mb van over op m'n meshnetwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankj030
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:59
Maikjuh schreef op zondag 21 juli 2024 @ 18:51:
Hé medetweakers.

Ik heb sinds vrijdag glasvezel van Odido maar ik krijg er grijze haren van.

Ik krijg mijn eigen apparatuur niet fatsoenlijk werkend. Ik heb 3 deco’s van tp link, de m4.

Die doen het wel, maar krijg dan maar bedraad en draadloos via die deco’s maar maximaal 100mbit, terwijl ze in AP modus staan

Dacht ik trek die zyxel er tussenuit van (die overigens wel gewoon 1000mbit doorgeeft wifi en bedraad) en doe ik de deco’s direct op de ONT aansluiten en de juiste instellingen (met vlan 300). Helaas nog steeds maar 100, zowel bedraad als draadloos (overigens hele backhaul is bedraad, ik bedoel de performance zowel bedraad als draadloos bij een endpoint).

Ik begon te twijfelen aan mijn eigen bedrading. Ik heb namelijk een deco op elke verdieping. Alle kabels via koppelstukjes verbonden en in de zyxel gedaan. Dan krijg ik op mijn pc op zolder netjes 1000mbit. Daar ligt het dus niet aan…

En opeens kreeg ik na een tijdje toch gewoon 600mbit door, bedraad en draadloos. Niet volledige snelheid maar prima. Tot vanochtend. Toen was het weer terug bij af.
Oké, dan zijn de decos opeens kapot gegaan? Nieuwe router besteld. Vandaag de ASUS rt-ax57 binnengekregen. Helaas hetzelfde verhaal?!! Zelfs nog ietsje langzamer. Ook deze geprobeerd om op de ONT direct aan te sluiten maar dit helpt ook niet.

Ondertussen de zyxel weer aangesloten (die het nog netjes doet) en mijn Decos ertussen gezet, die weer op max 100mbit draaien.

Wat mis ik hier? Ik zie het even niet meer.
Ik heb weleens begrepen dat Deco en Zyxel niet goed samen gaan, als deco’s bedraad zijn aangesloten op Zyxel. De oplossing die ik toen las op Odido forum was om er eerst een goedkope TP Link switch van de action op de Zyxel op aan te sluiten, en vanaf daar de deco’s.
Check bijv: https://community.odido.n...t-56-i-c-m-deco-m4-357205

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikjuh
frankj030 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 22:00:
[...]

Ik heb weleens begrepen dat Deco en Zyxel niet goed samen gaan, als deco’s bedraad zijn aangesloten op Zyxel. De oplossing die ik toen las op Odido forum was om er eerst een goedkope TP Link switch van de action op de Zyxel op aan te sluiten, en vanaf daar de deco’s.
Check bijv: https://community.odido.n...t-56-i-c-m-deco-m4-357205
Ja maar ik heb dus ook een andere router alsmede de Deco direct op de media converter aangesloten wat ook niet werkte. Of in ieder geval niet de volledige snelheid…

MacBook Air M3 16GB - iPhone 15 Pro Max - Apple Watch Series 9 - iPad Pro M4 11"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikjuh
ja3 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 19:29:
Enige wat ik me zo snel even kan bedenken zijn netwerk kabels die niet lekker werken. Dat is waar ik last van had bij upgrade van 1gbit naar 2,5gbit. Kun je wel zien of de netwerk poorten op 1gbit modus actief zijn?
Ja ik wil inderdaad nog de kabels eens opnieuw afknippen en keyen. Misschien dat dat werkt maarja verklaard niet waarom ze het niet achter de mediaconveter doen. Had ook al een kortere kabel getest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maikjuh
eettjjuuhh schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:58:
Ik had ook problemen met fritzbox ap’s icm de zyxel. Was er klaar mee en heb toen een wifi punt bij besteld voor 2,50 pm. Nu een zeer stabiel en snel netwerk. Ben zeer tevreden.
Ik ben hier ook naar het neigen inderdaad. Andere kant is het eigenlijk belachelijk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
Blaze85 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 13:50:
[...]

Bij mij stond dat in de tweede mail van Odido, genaamd "Van harte welkom bij Odido!"
Even gezocht en inderdaad staat in het welkoms bericht. Moest even naar beneden scrollen.
Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chiel_78
  • Laatst online: 19-09 14:40
storm-biker schreef op zondag 21 juli 2024 @ 20:58:
Overstap vanaf Ziggo is hier prima gegaan. Monteur heeft alles meteen aangesloten op m'n Deco's en het wifi signaal van de Zyxel uitgezet. Binnen een paar minuten weer online.
Heb 400/400 mb genomen en hou daar nu zo'n 280/80 mb van over op m'n meshnetwerk.
Waarom de Zyxel er tussen en niet rechtstreeks op de Deco? Geen idee of daar het verschil vandaan komt. maar ik vind het wel bijzonder om te lezen dat je slechts 280/80 over houdt. Ik heb mijn signaal rechtstreeks in mijn Orbi geprikt en heb bedraad 980/980 en via Wifi zo'n 600/600.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:39

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik zit zelf nog steeds met grote twijfel om wel/niet van Ziggo naar Odido 1gbit te gaan.
Ik lees hier positieve verhalen en een hoop negatieve en die negatieve lijken vaak een relatie te hebben met het modem en mediaconverter (dit is natuurlijk te voorkomen door een Fritzbox of Asus modem te kopen), maar ook soms bepaalde wijken met dikke latency in de avonduren.

Voor mij is het dat de kosten van Ziggo echt te hoog zijn/worden en ik wil voorkomen dat er onnodig veel stroom verbruikt wordt zoals ik nu thuis heb met een Ziggo modem + eigen router.

Zijn er vanuit de medetweakers hier nog adviezen (doe het wel/niet) en andere todo's/todont's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Niet online
Ik had eigenlijk dezelfde afweging. Xs4all werd veel te duur en kon ik niet aan mezelf verantwoorden. Heb de spring gewaagd en geen spijt gehad maar dat had ook maar zo anders uit kunnen pakken. In dat geval had ik niet getekend voor akkoord bij oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:12
Iemand een idee hoelang het duurt voordat ODF doorgeeft aan Odido dat de glasvezel in de woonkamer/meterkast is afgemonteerd?

Mijn bestelling staat open maar van de status klopt geen ene fluit :+

[ Voor 22% gewijzigd door HKLM_ op 22-07-2024 11:44 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:28
n00bs schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:28:
Ik zit zelf nog steeds met grote twijfel om wel/niet van Ziggo naar Odido 1gbit te gaan.
Ik lees hier positieve verhalen en een hoop negatieve en die negatieve lijken vaak een relatie te hebben met het modem en mediaconverter (dit is natuurlijk te voorkomen door een Fritzbox of Asus modem te kopen), maar ook soms bepaalde wijken met dikke latency in de avonduren.

Voor mij is het dat de kosten van Ziggo echt te hoog zijn/worden en ik wil voorkomen dat er onnodig veel stroom verbruikt wordt zoals ik nu thuis heb met een Ziggo modem + eigen router.

Zijn er vanuit de medetweakers hier nog adviezen (doe het wel/niet) en andere todo's/todont's?
Gewoon overstappen 😉 Krijg je geen spijt van.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Barre73 schreef op zondag 21 juli 2024 @ 16:17:
[...]

Hij zit gewoon met schroeven vast hoor. Alleen zie je die niet nu. Die zitten er nog achter.
En omdat je het achterste deel niet ziet, zie je ook niet het andersom is. Na binnenkomst van de dikke oranje kabel gaat deze eerst een aantal keer rond met de mantel er nog omheen. En pas aan het eind gaat ook de laatste mantel eraf en zie je de dunste vezel (met nog steeds een gekleurde coating).
Bedankt voor de info.
Ik had het overigens over het afdekkapje, dat hoort gewoon vaster te zitten (aangezien je er in principe niet meer bij hoeft). Nu is het een soort slap klikklepje; als je er per ongeluk tegenaan stoot kan ie er al vanaf knallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

tcviper schreef op maandag 22 juli 2024 @ 12:07:
[...]

Gewoon overstappen 😉 Krijg je geen spijt van.
Vermoedelijk gaat dat wel gebeuren, probeer alleen te achterhalen wat ik allemaal met een Fritzbox 5590 nodig heb.

Zover ik weet is een GPON module benodigd bij de 1Gbit verbinding (maar hoe weet ik dit zeker?)
En nog bekabeling, maar geen idee welke.

Ik zie op mijn muur een COMMSCOPE wit doosje met ODF sticker en een blauw/witte glaskabel.Ik neem aan dat dit ertussen blijft zitten, ook als er storingen zijn dat je eenvoudig kan switchen in geval support nodig is.

2 aansluitingen op dit doosje (denk voor ONT en modem?) met een groene connector

Ik vermoed dat dan enkel dit nodig is?
https://fritzshop.nl/glas...c-glasvezelkabel-set.html

[ Voor 24% gewijzigd door n00bs op 22-07-2024 14:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William_H

Dat latency verhaal wordt hard aan gewerkt door Odido en KPN, want het probleem zit, volgens hun, alleen op het KPN WBA netwerk.
Dus bij ODF geen problemen zover bekend en kun jegerust overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
HKLM_ schreef op maandag 22 juli 2024 @ 11:44:
Iemand een idee hoelang het duurt voordat ODF doorgeeft aan Odido dat de glasvezel in de woonkamer/meterkast is afgemonteerd?

Mijn bestelling staat open maar van de status klopt geen ene fluit :+
Zou binnen twee weken moeten gebeuren. En anders ff bellen eh naar Odido. Daar zijn ze over het algemeen de moeilijkste niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
n00bs schreef op maandag 22 juli 2024 @ 13:43:
[...]

Vermoedelijk gaat dat wel gebeuren, probeer alleen te achterhalen wat ik allemaal met een Fritzbox 5590 nodig heb.

Zover ik weet is een GPON module benodigd bij de 1Gbit verbinding (maar hoe weet ik dit zeker?)
En nog bekabeling, maar geen idee welke.

Ik zie op mijn muur een COMMSCOPE wit doosje met ODF sticker en een blauw/witte glaskabel.Ik neem aan dat dit ertussen blijft zitten, ook als er storingen zijn dat je eenvoudig kan switchen in geval support nodig is.

2 aansluitingen op dit doosje (denk voor ONT en modem?) met een groene connector

Ik vermoed dat dan enkel dit nodig is?
https://fritzshop.nl/glas...c-glasvezelkabel-set.html
Nee, heb je allemaal niet nodig. Vanuit Odido zorgt de monteur sowieso dat hun ONT op die Commscope wordt aangesloten middels een glaspatchkabel. Als die monteur klaar is kun jij gewoon de glaskabel uit die ONT halen en in de FB5590 stoppen en die dan configureren (hier op het topic terug kijken).

Eigenlijk kun je de goeie Fritzbox pas bestellen als je bij Odido hebt besteld en het installatiepakket hebt ontvangen. Dan zie je namelijk of je XGS-PON of GPON krijgt (aan de hand van de converter in het pakket).

Maar ik denk dat je een XGS-PON aansluiting gaat krijgen, zeker als je een ODF glasaansluiting hebt. Dat zijn vrij nieuwe netwerken waar Odido al snel de nieuwste apparatuur in de PoP plaatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
Heb nu al 3x een verzetting gehad van de afspraak met ODF aanleggen tot in de woonkamer, in mijn trappenhuis. Word dat een beetje zat. Kijk kom je daarmee ruimschoots op tijd, dan is het nog wat anders, maar ze komen 1 dag van tevoren. Of ze komen op de bewuste dag niet opdagen. Tevens vind ik zeggen dat je tussen 9-5 komt wel begrijpelijk , maar fijn vind ik het niet.

Daarnaast vind ik Odido niet heel interessant, ja tis goedkoop, maar enkel het 1e jaar... daarna nog steeds iets goedkoper dan Kpn...Ziggo, maar dat gaat over nog geen tientje (voor internet en Tv).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:52
Sinds vorige maand zomaar 40% megaspikkels erbij:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WmQ_77pCpnR7LgYjprZzmtiI1pI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/khFLAW0KYukFHhHICfzAEqhn.png?f=user_large

Had nog niks gehoord van Odido maar volgens de frontpage is het blijvend :9

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Sjah schreef op maandag 22 juli 2024 @ 15:59:
Heb nu al 3x een verzetting gehad van de afspraak met ODF aanleggen tot in de woonkamer, in mijn trappenhuis. Word dat een beetje zat. Kijk kom je daarmee ruimschoots op tijd, dan is het nog wat anders, maar ze komen 1 dag van tevoren. Of ze komen op de bewuste dag niet opdagen. Tevens vind ik zeggen dat je tussen 9-5 komt wel begrijpelijk , maar fijn vind ik het niet.

Daarnaast vind ik Odido niet heel interessant, ja tis goedkoop, maar enkel het 1e jaar... daarna nog steeds iets goedkoper dan Kpn...Ziggo, maar dat gaat over nog geen tientje (voor internet en Tv).
Als ik een vergelijkbaar abonnement afsluit bij Ziggo (en dan reken ik de mobiel-abo korting even niet mee) dan betaal ik 73,50. Bij Odido 55 euro ofzo. Nu heb ik zelf geen TV bij Odido, want dat is voor mij een aardig drama op Apple-TV met veel bugs en in de avond is het duidelijk iets trager. (echt niet alleen op WBA)
Voor mij is gedoe met bugs en kwaliteit ook iets waard en ga ook mede door een verhuizing niet meer door met Odido en terug naar Ziggo.

[ Voor 6% gewijzigd door ed1703 op 22-07-2024 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:09
Waarvoor heb je al die speed nodig dan? Dat vraag ik me nog wel eens af, ik betaal er niet graag extra voor. Met 100 Mbit red ik het ook. Als je op die fiets de vergelijking met Ziggo doet, dan is Ziggo niet eens rampzalig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ogi18
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-12-2024
.

[ Voor 99% gewijzigd door Ogi18 op 22-07-2024 21:11 . Reden: Al opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ogi18
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23-12-2024
Het is al opgelost

[ Voor 99% gewijzigd door Ogi18 op 23-07-2024 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-10 12:49
Ogi18 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 19:14:
Misschien een domme vraag maar dien ik dan ook de gele kabel in mijn switch port 1 te zetten of groene kabel. [Afbeelding]
Je vraag is niet dom, maar er is geen referentie naar "dan". Heb je een nieuwe eigen router? Waarschijnlijk hoef je alleen de gele kabel aan te sluiten tussen het kastje op je foto en de WAN poort van je router. De functionaliteit van het kastje zit ook in sommige routers, maar dat is wel weer een stapje complexer om in orde te maken.

Kun je toelichten wat je wilt doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Sjah schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:38:
Waarvoor heb je al die speed nodig dan? Dat vraag ik me nog wel eens af, ik betaal er niet graag extra voor. Met 100 Mbit red ik het ook. Als je op die fiets de vergelijking met Ziggo doet, dan is Ziggo niet eens rampzalig.
Ik reageerde op je reactie dat het hooguit een tientje scheelt met het meest bestelde abonnement.
Dat is niet zo op ODF. Op WBA zijn er hogere prijzen.

Verder heb je voor 100mb gelijk.

Ziggo 100mb start / tv start = 57,50
Odido ODF = 47,95
Odido WBA = 57,95

Maar het is maar net hoe je je abonnement hebt EN of op je op ODF of WBA zit.
Op jaarbasis loopt het verschil natuurlijk flink op.
En als je er niet graag extra voor betaald zou Odido afgezien van de nodige issues op ODF financieel een betere keuze zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:00
@Ogi18 Je hebt nu een hele post verwijderd, maar waarom wil je met eigen spullen aan de slag? Gebruik lekker de router van Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
Afgelopen week had ik hier gemeld dat de verbinding haperde na mijn verhuizing. Inmiddels heb ik een aantal doorlopende ping testen gedaan. Hey probleem houdt aan. Vooral in de avond zie ik verstoringen. De ping loopt dan een korte tijd op. De meeste verstoringen duren minder dan 10 seconden. De ping loopt dan op tot 1000ms + en er vinden ook timeouts plaats. Ik heb mijn pc met verschillende kabels direct aan de modem aangesloten gehad en dat lijkt geen verschil te maken. Overdag zijn er amper tot geen verstoringen.

Op mijn vorige adres (zeker woonplaats) liep alles vlekkeloos. Geen idee of ik op hetzelfde onderliggende netwerk zit. De ONT is een Genexis, de media convertor is van Huawei en de router is een Zyxell T56 (?, de nieuwe 2.5Gbit variant in ieder geval).

Ik hoop dat men het opgelost krijgt, want dit is vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:06
Bumpy_NL schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:23:
Afgelopen week had ik hier gemeld dat de verbinding haperde na mijn verhuizing. Inmiddels heb ik een aantal doorlopende ping testen gedaan. Hey probleem houdt aan. Vooral in de avond zie ik verstoringen. De ping loopt dan een korte tijd op. De meeste verstoringen duren minder dan 10 seconden. De ping loopt dan op tot 1000ms + en er vinden ook timeouts plaats. Ik heb mijn pc met verschillende kabels direct aan de modem aangesloten gehad en dat lijkt geen verschil te maken. Overdag zijn er amper tot geen verstoringen.

Op mijn vorige adres (zeker woonplaats) liep alles vlekkeloos. Geen idee of ik op hetzelfde onderliggende netwerk zit. De ONT is een Genexis, de media convertor is van Huawei en de router is een Zyxell T56 (?, de nieuwe 2.5Gbit variant in ieder geval).

Ik hoop dat men het opgelost krijgt, want dit is vervelend.
Dit speelt al een jaar en sinds een maand is er echt aandacht voor.

https://community.odido.n...-avond-wba-netwerk-365921

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Niet online
Ik zou het in ieder geval wel melden bij odido al lijken ze dus bezig te zijn met het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Zijn er mensen die in een lopend contract van DSL zijn overgegaan naar glasvezel? Familie zit nu nog op DSL, voorheen contract afgesloten bij Tele2. Modem is een Experiabox V10.

Morgen wordt glasvezel afgemonteerd in de meterkast. Kunnen ze netwerkkabel van de FTU naar de Experiabox aansluiten? Of is het wachten op een nieuw modem (Zyxel?). Ik weet niet of de Experiabox de VLAN300 gaat snappen eigenlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThinkPad schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:46:
Zijn er mensen die in een lopend contract van DSL zijn overgegaan naar glasvezel? Familie zit nu nog op DSL, voorheen contract afgesloten bij Tele2. Modem is een Experiabox V10.

Morgen wordt glasvezel afgemonteerd in de meterkast. Kunnen ze netwerkkabel van de FTU naar de Experiabox aansluiten? Of is het wachten op een nieuw modem (Zyxel?). Ik weet niet of de Experiabox de VLAN300 gaat snappen eigenlijk.
Heeft Tele2 een Experiabox?? Nooit geweten...

Bij KPN abonnementen kan de Experiabox V10 in ieder geval wel bij DSL en glasvezel blijven staan. Die snapt beide, maar dan is er ook nog een migratieactie nodig vanuit KPN om het abonnement van koper naar glas te krijgen. Dat gebeurt niet per direct bij de aansluiting maar pas daarna.

Bij Tele2 weet ik redelijk zeker dat je voor glas wordt overgezet naar Odido glas en dan krijg je zeker geen Experiabox maar altijd een Zyxel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Barre73 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:42:
[...]

Heeft Tele2 een Experiabox?? Nooit geweten...
Geen Experiabox aangezien dat een merknaam van KPN is, maar wel een ZTE H369A, (Experiabox V10 bij KPN) Daarnaast de Comtrend 2 en Technicolor TG789bvn. Zijn niet echt uitwisselbaar volgens mij en is afhankelijk van de techniek welke je hebt.
Bij Tele2 weet ik redelijk zeker dat je voor glas wordt overgezet naar Odido glas en dan krijg je zeker geen Experiabox maar altijd een Zyxel.
Zal inderdaad dan Odido worden met een Zyxel T56.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:54
Ik vermoed dat ze dan nog wel een aansluitpakket zullen krijgen idd.

Edit: er is idd nog een aansluitpakket achteraan gekomen met een T54 en een mediaconverter. Ze zijn inmiddels over op glas.

[ Voor 48% gewijzigd door ThinkPad op 06-08-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Laatst online: 23:29
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:12:
[...]

Geen Experiabox aangezien dat een merknaam van KPN is, maar wel een ZTE H369A, (Experiabox V10 bij KPN) Daarnaast de Comtrend 2 en Technicolor TG789bvn. Zijn niet echt uitwisselbaar volgens mij en is afhankelijk van de techniek welke je hebt.

[...]

Zal inderdaad dan Odido worden met een Zyxel T56.
Provider routers draaien vaak zwaar aangepaste firmware. Je kunt je ZTE H369A dus niet zomaar een Experiabox noemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
Na het verder lezen in dit forum toch maar de stoute schoenen aangetrokken en het Zyxel T56 modem aangesloten op de WAN poort. Niet wachten op de monteur gepland voor 5/08.
Voorheen Fritzbox 7590 (via XS4All = KPN) . Na aansluiten had ik direct internet beschikbaar. Vervolgens na 30 min. de Fritzbox aangesloten en ingesteld op T mobile profiel. Na automatisch instellen ook hierop gewoon internet en ook VOIP (CheapConnect inbellen en Frynga voor uitbellen) werkt zonder problemen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oC1heY0PZaiipOEwDLM7jQEijLY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/XXCWnD8zpeFDVxMGfFUhyyrx.png?f=user_large

Had eigenlijk een hogere upload snelheid verwacht maar ok.
Wat moet de monteur nu eigenlijk nog instellen/wijzigen als dit eigenlijk nu al, zonder aanpassingen glas in meterkast, naar behoren werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Muis666 schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:18:
[...]

Provider routers draaien vaak zwaar aangepaste firmware. Je kunt je ZTE H369A dus niet zomaar een Experiabox noemen...
Volgens mij quote je de verkeerde persoon of lees je niet goed. Want ik zeg dus dat Tele2 geen Experiabox heeft, wat hierboven wordt aangegeven, maar wel een ZTE H369A, wat KPN dus een Experiabox V10 noemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
Bumpy_NL schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:23:
De ONT is een Genexis, de media convertor is van Huawei
Je hebt de een of de ander, niet beide. Hangt er misschien nog de kap van een Genexis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:12

Typhone

Who Dares Wins

Gluten Parody schreef op maandag 22 juli 2024 @ 17:02:
Sinds vorige maand zomaar 40% megaspikkels erbij:

[Afbeelding]

Had nog niks gehoord van Odido maar volgens de frontpage is het blijvend :9
Zou die ping bij glasvezel niet veel lager moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:15
hcQd schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:34:
Je hebt de een of de ander, niet beide. Hangt er misschien nog de kap van een Genexis?
Of een Genexis FTU, die heb ik ook (een Genexis GN-01) met een Huawei ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:12

Typhone

Who Dares Wins

Hele grote twijfel heb ik niet, maar nadat ik ESPN heb afbesteld bij Ziggo zat ik 'opeens' aan een nieuw jaarcontract vast bij Ziggo. De laatste tijd weer regelmatig storingen en wat ik van de bevriende buren in het appartementencomplex hier hoor ben ik niet de enige. Ziggo in Midden-Limburg is niet Ziggo wat rondom Eindhoven lag. Ben ook hard aan het denken over te stappen naar Odido aangezien er sinds begin dit jaar glasvezel ligt (heu heu). Maar ik heb nog geen ervaringen gehoord of mensen gesproken die het hebben hier dus ik ben een beetje aan het hinken op 'storingen van Ziggo' vs 'glasvezel in de kinderschoenen' hier. Oplossing zou zijn Odido vast bestellen en Ziggo door laten lopen.

UDM Pro hoeft vooralsnog alleen maar op VLAN 300 gezet te worden begreep ik en dan zou het moeten werken. Kan ik in elk geval 'veilig' testen en wanneer het positief verloopt Ziggo afkopen. Of vergeet ik iets? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
hcQd schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 10:34:
[...]

Check, het is inderdaad alleen die kap van Genexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
Bumpy_NL schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:15:
[...]

Check, het is inderdaad alleen die kap van Genexis.
Dan heb je in ieder geval geen last van het probleem dat @stormfly naar verwees, dat is alleen met de Genexis ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Fritz is actief nu inclusief failover. Wat een verademing, alles gaat nu vlotter.
Wel even iets vreemds...
Alles via wifi had internet, via lan niet...
Had ik de switch in lan4 gedaan.
Ook al staat die niet als gast ingesteld, daarna in andere lan poort en alles werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

jwbokx schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:46:
Fritz is actief nu inclusief failover. Wat een verademing, alles gaat nu vlotter.
Wel even iets vreemds...
Alles via wifi had internet, via lan niet...
Had ik de switch in lan4 gedaan.
Ook al staat die niet als gast ingesteld, daarna in andere lan poort en alles werkt...
Is internet meteen actief na clonen serienummer?

ps: zelf gisteren mijn aanvraag gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwbokx
n00bs schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 11:54:
[...]

Is internet meteen actief na clonen serienummer?

ps: zelf gisteren mijn aanvraag gedaan.
Ik heb een oude fritz via kringloop, die heeft geen glas.
Dus gewoon direct op ONT
Pagina: 1 ... 65 ... 129 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen