Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:32
Dennisweb schreef op maandag 15 juli 2024 @ 16:41:
Is er iemand die een EdgeRouter 4 heeft en weet waarom de HE Tunnel niet helemaal goed werkt? Ik kan prima IPv6 pingen vanuit de EdgeRouter zelf. Ik krijg wel een IPv6-adres van de router op mijn MacBook Pro, maar ik kan geen enkel IPv6 adres pingen. Lijkt me een firewall dingetje. Kan iemand even meedenken of me even helpen, eventueel tegen betaling?

Ik wil liever niet wachten totdat Odido ook eens met zijn tijd meegaat...
Wat zijn de eerste 4 bytes van je IPv6 adres op je macbook (2001::)? Kun je vanaf je Macbook wel je Edgerouter pingen met IPv6?

(En waarschijnlijk kun je deze vraag beter stellen in het grote IPv6 topic...)

[ Voor 5% gewijzigd door Muis666 op 15-07-2024 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17:11
Muis666 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 17:10:
[...]

Wat zijn de eerste 4 bytes van je IPv6 adres op je macbook (2001::)? Kun je vanaf je Macbook wel je Edgerouter pingen met IPv6?

(En waarschijnlijk kun je deze vraag beter stellen in het grote IPv6 topic...)
Nee, ik kan de Edgerouter ook niet pingen en volgens mij klopt de hele config niet, want fe80: lijkt mij local.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OpcASG7APVvHwJUoTbGbp5naS3I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fS6Sx3qlWXkfHqROOi3jZYEu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:08

Antonio di

a mi me dijeron que si

peterbier schreef op maandag 15 juli 2024 @ 15:57:
[...]

Dat klopt een mooie en goede Android TV box.
Ik gebruik hem zelf ook net als een Chromecast Google TV / Nokia box 8000 / Nvidia Shield tv pro zijn ook prima te gebruiken als de smart tv wat ouder is.
Overens werkt mijn Sony bravia Android TV prima met de app.
Zelfs mijn oude Philips Android TV (Android 8 ) werkt vlot.

Maar de nieuwe Odido TV box is zeker een vooruitgang tegenover de Aria box.
Hier is mijn ervaring met de "nieuwe" Odido TV box ronduit slecht (5 weken in gebruik).
Ik zit op KPN netwerk in Houten met 100mb abo., zie foto voor Huawei kastje met een Zyxel T56 router.
Ik heb aan dezelfde TV (Philips 42PFL7008/12, meer dan 10 jr oud) een "ChromeCast Google TV 4K (met originele ethernet/stroom-adapter) met de Odido App" en die Odido TV-box hangen.
Bij de ChromeCast heb ik geen problemen, behalve dat mijn vrouw de afstandsbediening NIETS vindt (onbreken van nummer/cijfer toetsen).
Bij de TV-box: ervaren we nog steeds problemen:
- Zwart beeld voor even of heel lang (moet dan van zender wisselen om het op te lossen)
- Bij wisselen van zender blijft beeld hangen en loopt geluid door (wissel van zender lost het op).
- Het ergste: Audio is altijd NIET synchroon met het beeld.
TV-box van stroom, reset TV-box en router van stroom en reset: helpen allemaal niet.
Ik heb de instelling van de TV box al verandert van Dolby naar Stereo en "Media tunneling" aan gezet. Dat helpt wel iets met dat het geluid "meer synchroon" loopt t.o.v. het beeld, maar synchroon krijg ik het niet.
Ik heb de ethernet-kabel en de HDMI van de Chromecast op de TV-box gezet en omgekeerd. Chromecast blijft prima werken, TV-box blijft zelfde problemen geven. Kortom ik ben er klaar mee of heeft iemand toch nog de gouden Tip.

PS: internet werkt overigens goed

Foto Huawei :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/phKrOnBsFFAJijj4yc4zwkRnfFo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/nPemfkRwae00QdBmK57niZah.jpg?f=user_large

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:38
@Antonio di Heeft je tv geen hdmi-sec? Dan kun je de ab van je tv gebruiken. Vrouw blij, tv werkt en 2,50 per maand bespaart.

Odido heeft de tv box snel in de markt gezet. Net als Ziggo en KPN jaren geleden, die zijn gewoon wat verder en zijn daardoor op dit moment beter met hun tv product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:08

Antonio di

a mi me dijeron que si

jongetje schreef op maandag 15 juli 2024 @ 18:24:
@Antonio di Heeft je tv geen hdmi-sec? Dan kun je de ab van je tv gebruiken. Vrouw blij, tv werkt en 2,50 per maand bespaart.

Odido heeft de tv box snel in de markt gezet. Net als Ziggo en KPN jaren geleden, die zijn gewoon wat verder en zijn daardoor op dit moment beter met hun tv product.
Er zit wel HDMI SEC op de TV, maar ik denk een oude versie of zo. Alleen HDMI-kanaal wisselen gaat automatisch goed bij zowel de Chromecast-TV als de TV-box. De (originele) afstandbediening van de TV werkt echter niet op de Chromecast-TV en ook niet op de Odido TV-box. De (originele) afstandsbediening van de Phlilips TV werkt wel op onze "Philips 2.1 3D Blu-ray home cinema HTB5260G/12" set.!

Ik denk dat ik een afstandbediening voor de Chromecast Google TV 4K ga kopen.
Op het Odido forum wordt een KPN model aangeraden voor T-mobile.
https://community.odido.n...-afstandsbediening-352758
Zou die werken op de Odido App (nu T-mobile Odido is geworden?) of zijn er andere suggesties voor afstandsbedieningen voor de genoemde Chromecast met Google-Tv 4K ?

[ Voor 3% gewijzigd door Antonio di op 15-07-2024 18:50 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:18
@Antonio di
Ze zijn met een update bezig om de problemen op te lossen.
Echter ik ondervind geen problemen met de Odido box.
Ik gebruik ook geen provider spullen op de TV box na.
Dat topic is van mij en die Kpn afstandsbediening is prima te gebruiken i.c.m. Chromecast Google TV.
Zie de uitleg in dat topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floriz87
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-10 19:26
Sinds een maand gebruik ik Odido glasvezel. Voorheen op KPN glasvezel (weliswaar op ander adres, zelfde woonplaats). Hoe dan ook, ik ervaar problemen met Odido die wat mij betreft niet zouden moeten mogen. Elke dag heb ik time-outs van ongeveer 10 seconden tot een minuut. En dit dan ongeveer 10x per dag. Ik heb er nog geen regelmaat in kunnen ontdekken. Overigens heb ik hier zowel bedraad als draadloos last van (op alle apparaten). Draadloos van de Zyxel T56modem overigens maar uitgeschakeld, dat was 1 groot drama en mijn oude superwifi punten van KPN maar ingezet als mesh.

Wat mij betreft zit het probleem dus of in de Zyxel of iets daaraan voorafgaand. Is er een simpele manier om eea uit te kunnen sluiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-10 10:46
Weet iemand hoe ver van te voren je odido kan bellen om je abonnement te verlengen en hoeveel korting ze dan ongeveer geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikkel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-10 14:24
Bij mij vertelde de medewerker dat je 2 maanden voor het aflopen kan bellen. De korting is meestal iets van 10 euro voor 6 maanden. Maar ik had een heel oud abonnement, dus ik kreeg de nieuwe klant korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 08-09 08:19
Na meerdere keren contact opgenomen met Odido zegt de ene medewerker dat Monteur + Modem niet verplicht is en dan bel ik voor de zekerheid of de bestelling en activatie nog actief is en wordt gezegd dat het gepauzeerd is in afwachting van afspraak met Guidion en zegt de klantenservice van Odido weer dat Monteur en Modem verplicht is..

Wat is dit nu voor gedoe met hun want ik heb glasvezel van KPN en Youfone ook zelf aangesloten met eigen modem zonder problemen daar voor ADSL van Tmobile, Online, KPN etc. ik doe het al jaren zelf en nu hoeft Odido niets te doen want ik doe hun werk maar blijkbaar denken hun daar anders over.. hun zitten ook gewoon op het KPN netwerk omdat hier nog geen Delta aansluiting is.

Heb ook niet veel keus want mijn thuis abo bij Youfone eindigd op 12 augustus en Delta gaat pas tussen Augustus en November hier aansluiten maar dan moet ik wel klant zijn dus of maanden lang geen internet of een dubbel contract want Delta wil geen bevestiging sturen dat hun contract pas kan ingaan op 12 Augustus 2025..

Anno 2024 en het wordt steeds een groter drama om voor 400€ en 500€ thuis internet te krijgen.. op de site staat zelf installatie en de ene medewerker zegt van wel en de ander weer niet en eigen modem en zelf installatie dat lijkt mij toch een recht ?

https://community.odido.n...ie-die-bij-je-past-364579 en bij mijn bestelling staat ook zelf installatie en geen activatie kosten en geen monteur kosten enz. straks een extra rekening van 67€ en een monteur die naar mijn meterkast loopt en een stekker in het stopcontact doet en het modem aansluit en binnen 5 minuten weer weg is dus wat ik zelf al 20 jaar doe..

Zal ik toch nog 50€ in de maand betalen voor Youfone tot November die maar iets van 500mb van de 1000mb levert ? en ja die 500mb was eerst 700mb.. na de opzegging ging het van 700mb naar 500mb binnen 24 uur en dat was één maand geleden dus niet iets tijdelijks.. Telecom bedrijven.. Piraten zijn het in 1000€ driedelige pakken..

Groetjes,

T.F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
floriz87 schreef op maandag 15 juli 2024 @ 21:38:
Sinds een maand gebruik ik Odido glasvezel. Voorheen op KPN glasvezel (weliswaar op ander adres, zelfde woonplaats). Hoe dan ook, ik ervaar problemen met Odido die wat mij betreft niet zouden moeten mogen. Elke dag heb ik time-outs van ongeveer 10 seconden tot een minuut. En dit dan ongeveer 10x per dag. Ik heb er nog geen regelmaat in kunnen ontdekken. Overigens heb ik hier zowel bedraad als draadloos last van (op alle apparaten). Draadloos van de Zyxel T56modem overigens maar uitgeschakeld, dat was 1 groot drama en mijn oude superwifi punten van KPN maar ingezet als mesh.

Wat mij betreft zit het probleem dus of in de Zyxel of iets daaraan voorafgaand. Is er een simpele manier om eea uit te kunnen sluiten?
Geen idee of mesh en wifi echt jouw voorkeur heeft en geen idee of dit de oplossing is en misschien kan andere tweakers hun mening geven maar uitvoering: ASUS RT-AX53U (MO3510) heb zelf 2 van dezen besteld met 1 in de meterkast en 1 voor boven voor wifi om door een goed bereik door beton en muren te hebben

Er stond ook een stuk op tweakers nieuws: ASUS brengt patches voor kritieke kwetsbaarheden in routers uit het is een overweging en succes

Groetjes,

T.F.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Tri Force schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 02:24:
Na meerdere keren contact opgenomen met Odido zegt de ene medewerker dat Monteur + Modem niet verplicht is en dan bel ik voor de zekerheid of de bestelling en activatie nog actief is en wordt gezegd dat het gepauzeerd is in afwachting van afspraak met Guidion en zegt de klantenservice van Odido weer dat Monteur en Modem verplicht is..

Wat is dit nu voor gedoe met hun want ik heb glasvezel van KPN en Youfone ook zelf aangesloten met eigen modem zonder problemen daar voor ADSL van Tmobile, Online, KPN etc. ik doe het al jaren zelf en nu hoeft Odido niets te doen want ik doe hun werk maar blijkbaar denken hun daar anders over.. hun zitten ook gewoon op het KPN netwerk omdat hier nog geen Delta aansluiting is.

Heb ook niet veel keus want mijn thuis abo bij Youfone eindigd op 12 augustus en Delta gaat pas tussen Augustus en November hier aansluiten maar dan moet ik wel klant zijn dus of maanden lang geen internet of een dubbel contract want Delta wil geen bevestiging sturen dat hun contract pas kan ingaan op 12 Augustus 2025..

Anno 2024 en het wordt steeds een groter drama om voor 400€ en 500€ thuis internet te krijgen.. op de site staat zelf installatie en de ene medewerker zegt van wel en de ander weer niet en eigen modem en zelf installatie dat lijkt mij toch een recht ?

https://community.odido.n...ie-die-bij-je-past-364579 en bij mijn bestelling staat ook zelf installatie en geen activatie kosten en geen monteur kosten enz. straks een extra rekening van 67€ en een monteur die naar mijn meterkast loopt en een stekker in het stopcontact doet en het modem aansluit en binnen 5 minuten weer weg is dus wat ik zelf al 20 jaar doe..

Zal ik toch nog 50€ in de maand betalen voor Youfone tot November die maar iets van 500mb van de 1000mb levert ? en ja die 500mb was eerst 700mb.. na de opzegging ging het van 700mb naar 500mb binnen 24 uur en dat was één maand geleden dus niet iets tijdelijks.. Telecom bedrijven.. Piraten zijn het in 1000€ driedelige pakken..

Groetjes,

T.F.
1) Installatie monteur is nodig omdat de monteur ook de afmelding/activatie doet waardoor alles doorloopt in de leverstraat en in het geval van een KPN Netwerk aansluiting doet deze monteur vrijwel altijd ook de omzetting van de patch/verbinding in de wijkcentrale van KPN.

2) Uiteraard is het modem niet verplicht en mag je een eigen modem (eigenlijk router) gebruiken. Daar hoef je niet eens over te twijfelen, wat ze ook zeggen, want dat is de wettelijke regel. En in dit topic staan legio voorbeelden van mensen die dat hebben gedaan. In het Odido forum trouwens ook.

Meest logische werkwijze: Monteur laten komen en laten installeren/activeren met het Odido modem (de ONT dus) en de Odido router. Als de monteur weg is kan je zelf aan de slag met je eigen apparatuur.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmasterS
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 13-10 16:57
Wanneer de odido tv app gewoon een android app is. Begrijp ik geen enkel persoon die vrijwillig 2.50 per maand betaald voor een Android kastje met een 100mbit nic erin.
Je huurt dat.. koop zelf gewoon iets beter dan dat kastje van odido.
Gebruik zelf apple tv beetje jammer dat de ontwikkeling van die app beetje erg minderwaardig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaffeMaarten
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 15:41
SmasterS schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:08:
Wanneer de odido tv app gewoon een android app is. Begrijp ik geen enkel persoon die vrijwillig 2.50 per maand betaald voor een Android kastje met een 100mbit nic erin.
Gebruik zelf apple tv beetje jammer dat de ontwikkeling van die app beetje erg minderwaardig is.
Tja, voor 2,50 per maand kijk ik een jaar of 4 of 5 voor de prijs van een apple tv. En kijk ik op de hardware waar de app specifiek voor ontwikkeld en getest wordt, en heb ik de tv-minded interface van Google-TV, in plaats van de "Reclame voor streamingdiensten minded" die ik op de Chromecast zou krijgen (nog steeds 1,5 jaar voordat je die terugverdiend zou hebben).

En dan ook nog eens de TV-kijk geoptimaliseerde afstandsbediening. En als ik (of de kleuter) 'm sloopt kan ik hoogstwaarschijnlijk een nieuwe krijgen van Odido.

De 100mbit is voorlopig ook genoeg voor alles wat je kan willen streamen, en ik verwacht niet dat dat snel veranderd.

Ik ben het in veel gevallen gevoelig voor het: "Beter iets zelf kopen dan huren"-argument, maar in dit geval maak ik toch de afweging naar de Media-box van Odido.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:06
SmasterS schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 09:08:
Je vergeet een groep. Er zijn mensen voor wie het allemaal abracadabra is en die gewoon de provider bellen als er iets niet werkt. Als daar dan dat kastje van de provider staat zijn zij ook verantwoordelijk voor de werking en ondersteuning. En dat is sommigen toch echt die 2,50 waard, die eten er geen boterham minder om maar hebben wel minder frustratie als belmiep tegen ze zegt "sorry mevrouw, dat ding kennen we niet, daarvoor moet u bij de winkel van dat ding zijn". Hetzelfde geldt voor wifi versterker zooi van providers etc, voor sommigen is een vast aanspreekpunt gewoon meer waard dan wat de apparatuur zelf waard zou zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Andros op 16-07-2024 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StickMan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-10 13:56
Barre73 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:55:
[...]

Meest logische werkwijze: Monteur laten komen en laten installeren/activeren met het Odido modem (de ONT dus) en de Odido router. Als de monteur weg is kan je zelf aan de slag met je eigen apparatuur.
Dat dus... EN als je een mailbevestiging van Odido krijgt dat je thuis abonnement actief is en van start is gegaan. Dan weet je zeker dat je abonnement vanaf dat moment loopt en het bestel-/activatieproces afgerond is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urshurak
  • Laatst online: 10-10 18:54
Goedendag allemaal!

Zou iemand me alsjeblieft kunnen helpen met het aansluiten van mijn Fritzbox 5530 met xgspon sfp-module? Ik heb het 2,5Gb abo van Odido.

Het modem-id en serienummer vd modem heb ik bij Odido laten registreren maar krijg verder geen verbinding via de 5530 en ze zeggen me verder niet te kunnen helpen maar dat ik via een forum hulp moet zoeken.
Als ik de Zyxel en Huawei ONT weer aansluit heb ik gewoon wel internet trouwens.
Als glasvezelkabel tussen de xgspon sfp-module in de 5530 en het aansluitpunt gebruik ik een upc-upc.
In de Fritzbox heb ik verder niets aangepast (mbt de glasvezelverbinding) behalve dat ik de aanbieder op 'T-mobile thuis' heb ingesteld.

Hulp is dus van harte welkom! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:06

n00bs

Het is weer Zomer!

Urshurak schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:00:
Goedendag allemaal!

Zou iemand me alsjeblieft kunnen helpen met het aansluiten van mijn Fritzbox 5530 met xgspon sfp-module? Ik heb het 2,5Gb abo van Odido.

Het modem-id en serienummer vd modem heb ik bij Odido laten registreren maar krijg verder geen verbinding via de 5530 en ze zeggen me verder niet te kunnen helpen maar dat ik via een forum hulp moet zoeken.
Als ik de Zyxel en Huawei ONT weer aansluit heb ik gewoon wel internet trouwens.
Als glasvezelkabel tussen de xgspon sfp-module in de 5530 en het aansluitpunt gebruik ik een upc-upc.
In de Fritzbox heb ik verder niets aangepast (mbt de glasvezelverbinding) behalve dat ik de aanbieder op 'T-mobile thuis' heb ingesteld.

Ik dacht dat je 1 of ander hardware adres moest clonen (ik heb geen Odido) even zoeken in dit topic!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
Goedendag allemaal!

Dan is er dus iets misgegaan bij het registreren bij Odido. Elk ONT device heeft een uniek serialnummer dat geregistreerd moet worden. Als het serialnummer niet matcht dan krijg je geen verbinding. Het feit dat de Huawei ONT nog werkt geeft aan dat dat serialnummer nog geregistreerd staat.

Om dat registreren te voorkomen clonen mensen graag het serialnummer. Dan kun je de twee ONT's zonder tussenkomst van Odido uitwisselen.Voor instructies zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79467772.

Ik weet niet hoelang het registratieproces duurt. Dus wellicht handig om toch een dagje te wachten...

[ Voor 8% gewijzigd door Muis666 op 16-07-2024 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urshurak
Muis666 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:15:
[...]

Dan is er dus iets misgegaan bij het registreren bij Odido. Elk ONT device heeft een uniek serialnummer dat geregistreerd moet worden. Als het serialnummer niet matcht dan krijg je geen verbinding. Het feit dat de Huawei ONT nog werkt geeft aan dat dat serialnummer nog geregistreerd staat.

Om dat registreren te voorkomen clonen mensen graag het serialnummer. Dan kun je de twee ONT's zonder tussenkomst van Odido uitwisselen.Voor instructies zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/79467772.

Ik weet niet hoelang het registratieproces duurt. Dus wellicht handig om toch een dagje te wachten...
Ok bedankt, maar begrijp ik het goed dat ik dan een switch en een nieuwe glasvezelkabel moet kopen?! Wat een gedoe zeg. :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 17:07
Urshurak schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:48:
[...]

Ok bedankt, maar begrijp ik het goed dat ik dan een switch en een nieuwe glasvezelkabel moet kopen?! Wat een gedoe zeg. :-(
Waar maak je dat uit op dan? Volgens mij heb je de hardware al, moet je alleen het stappenplan zoals beschreven wordt doorlopen. Of bij Odido checken of het nieuwe juiste serienummer van je SFP+ module geregistreerd is als je niet gaat clonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ja3
  • Laatst online: 17:10

ja3

Ik weet niet of je bij de Fritzbox combinatie ook het serienummer kunt veranderen? Tot nu toe lees ik daar alleen over met FS & ubiquiti hardware

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
Barre73 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 08:55:
[...]

1) Installatie monteur is nodig omdat de monteur ook de afmelding/activatie doet waardoor alles doorloopt in de leverstraat en in het geval van een KPN Netwerk aansluiting doet deze monteur vrijwel altijd ook de omzetting van de patch/verbinding in de wijkcentrale van KPN.

2) Uiteraard is het modem niet verplicht en mag je een eigen modem (eigenlijk router) gebruiken. Daar hoef je niet eens over te twijfelen, wat ze ook zeggen, want dat is de wettelijke regel. En in dit topic staan legio voorbeelden van mensen die dat hebben gedaan. In het Odido forum trouwens ook.

Bedankt voor de reactie :)

Als de monteur nodig is waarom heb ik dan al jaren glasvezel internet van verschillende providers gehad zonder dat er monteur in huis is geweest ? ja het modem is wel verplicht want de monteur wil het gebruiken en bevestiging.. allemaal zinloze tijd verspilling en geld verspilling en milieu verspilling omdat telecom bedrijven en ict bedrijven onderons afspraken maken om maar declaraties te maken op kosten van de klant.. NL is één van de duurste landen voor internet en het wordt nog duurder.

Groetjes,

T.F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Goedendag allemaal!

Weet je zeker dat je XGS-PON hebt en niet GPON.
Bij GPON kun je klonen.
Bij XGS-PON moet je het modem ID door geven.
Dat kan je in dit topic doen.
https://community.odido.n...ostid=1804162#post1804162

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rayzman
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:56

Rayzman

+31 Rayzman

Tri Force schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:04:
[...]

Als de monteur nodig is waarom heb ik dan al jaren glasvezel internet van verschillende providers gehad zonder dat er monteur in huis is geweest ? ja het modem is wel verplicht want de monteur wil het gebruiken en bevestiging.. allemaal zinloze tijd verspilling en geld verspilling en milieu verspilling omdat telecom bedrijven en ict bedrijven onderons afspraken maken om maar declaraties te maken op kosten van de klant.. NL is één van de duurste landen voor internet en het wordt nog duurder.

Groetjes,

T.F
Omdat Odido aan de andere kant ook eigen apparatuur heeft staan waar je op aangesloten wordt. Het is niet zoals bij de andere providers op het KPN netwerk dat alleen in huis iets veranderd.

specs pc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Urshurak
peterbier schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:59:
[...]

Weet je zeker dat je XGS-PON hebt en niet GPON.
Bij GPON kun je klonen.
Bij XGS-PON moet je het modem ID door geven.
Dat kan je in dit topic doen.
https://community.odido.n...ostid=1804162#post1804162
Ja bedankt. Tommie van Odido gaat het al aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
Tri Force schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 16:04:
[...]

Groetjes,

T.F
Heb je enig idee wat er aan de andere kant van die glasvezelkabel in je huis gebeurt? Verschillende providers hebben verschillende apparatuur in de POP, mogelijk gebruikte je voorheen AON en gaat je huidige provider GPON of XGSPON gebruiken. Daar zit inderdaad arbeid in, je aannames en insinuaties zijn vrij storend voor iedereen die wel zijn/haar boterham verdient in deze sector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
Rayzman schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 17:15:
[...]

Omdat Odido aan de andere kant ook eigen apparatuur heeft staan waar je op aangesloten wordt. Het is niet zoals bij de andere providers op het KPN netwerk dat alleen in huis iets veranderd.
Hi Rayz :)

Bedankt voor de reactie en info en dat zou best kunnen want er zijn hier in huis al 2 glasvezel aansluitingen en Odido zeiden ook dat hun naast KPN via Delta en een derde netwerk kunnen leveren.

In ieder geval.. de activitie is nu op 18 Augustus en als Odido en Guidion tijd en energie en geld willen verspillen prima.. dit was de eerste en laatste keer dat ik bij hun klant wil zijn en ik ben altijd eerlijk en open dus hun weten het al dat ik volgend jaar in Augustus naar Delta ga voor 1 of 2 jaar en dan maar verder kijken maar ik ga geen 600€ per jaar voor 1000mb betalen terwijl er tussen de 500mb en 700mb geleverd wordt..

Fijne avond met vriendelijke groet,

T.F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 11:09
Ik woon op 3 hoog en heb te horen gekregen dat de aansluiting van de glasvezelkabel via verdieping 1 en 2 gaat en daarna bij mij pas aangesloten kan worden. Later bedacht ik me waarom dit niet direct naar mijn verdieping kan gaan via het trappenhuis, heeft iemand hier enig idee over?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:01
Dat is net iets te afhankelijk van jouw flat, maar waarschijnlijk gaat het via de meterkast van laag 1 naar 2 en dan 3. Mogelijk zelfs achter het achterschot van de meterkast als er is voorzien in loze leidingen.
Hoe dan ook is dat te prefereren boven een buis in het trappenhuis, wat te gevoelig is voor vandalisme.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• patrickt35
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:48
Tri Force schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 19:48:
[...]

Hi Rayz :)

Bedankt voor de reactie en info en dat zou best kunnen want er zijn hier in huis al 2 glasvezel aansluitingen en Odido zeiden ook dat hun naast KPN via Delta en een derde netwerk kunnen leveren.

In ieder geval.. de activitie is nu op 18 Augustus en als Odido en Guidion tijd en energie en geld willen verspillen prima.. dit was de eerste en laatste keer dat ik bij hun klant wil zijn en ik ben altijd eerlijk en open dus hun weten het al dat ik volgend jaar in Augustus naar Delta ga voor 1 of 2 jaar en dan maar verder kijken maar ik ga geen 600€ per jaar voor 1000mb betalen terwijl er tussen de 500mb en 700mb geleverd wordt..

Fijne avond met vriendelijke groet,

T.F
Je lijn is nog niet eens geactiveerd, en jij lijkt al te weten dat ze maar tussen de 500-700mb leveren. Knap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
Andros schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:21:
[...]

Heb je enig idee wat er aan de andere kant van die glasvezelkabel in je huis gebeurt? Verschillende providers hebben verschillende apparatuur in de POP, mogelijk gebruikte je voorheen AON en gaat je huidige provider GPON of XGSPON gebruiken. Daar zit inderdaad arbeid in, je aannames en insinuaties zijn vrij storend voor iedereen die wel zijn/haar boterham verdient in deze sector.
Geen idee wat er aan de andere kant ligt en dat maakt ook niets uit want Odido kan hoe het nu is gewoon internet leveren en ik kan dat zelf aansluiten dus hun kiezen ervoor om niet de klant tevreden te stellen maar hunzelf opdringen en dat gebeurt één keer want het hoeft zo niet want KPN en Youfone konden zo kunnen leveren en er zullen ook wel anderen zijn zonder extra verspilling.

Als jij als klant door een bedrijf dingen laat opleggen prima maar waarom zou ik dat moeten accepteren ? daarom is concurrentie zo belangrijk en niet alleen voor prijzen maar ook beleid dan is er keuze voor de klant.

En nee het zijn geen aannames ik heb zelf ervaren hoe ict werkt en het is niet alleen ict het gebeurt overal dat er onnodig wordt gedaclareerd op kosten van de klant waar bedrijven onder elkaar weer voordeel uit halen en gevoelens interesseert mij niets als ik diegene ben die de rekening kan betalen.

Misschien een idee om eerst het internet betaalbaar en betrouwbaar te maken en dan over gevoelens te praten ? als ik ergens ingehuurd wordt en de klant zou mijn services te duur vinden dan zie ik het niet persoonlijk maar als gewaardeerde kritiek en dat zeg ik ook eerlijk tegen mijn opdrachtgever en die waardeert het ook en waarom niet waarderen ? als een bedrijf geen goede kwaliteit en prijs verhouding heeft dan verlies je klanten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
patrickt35 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 00:47:
[...]

Je lijn is nog niet eens geactiveerd, en jij lijkt al te weten dat ze maar tussen de 500-700mb leveren. Knap
Dank je :D als KPN zelf via hun eigen netwerk en Youfone een dochter bedrijf van KPN maar maximaal 700MBbit download kan leveren wat denk je dan wat concurrentie zoals Tmobile + Tele2 = Odido kan leveren ? KPN gebruikers zullen altijd de voorkeur krijgen boven gebruikers van concurrentie en daarom kan Odido ook netwerk van KPN of van Delta inhuren en goedkoper aanbieden of kan ik voor een stuiver het neusje van de zalm krijgen ?

Mijn verwachtingen van Odido zijn tussen de 500MB en maximaal 700MB op basis van 5 jaar gebruik van glasvezel van KPN en Youfone maar wie weet..

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Caelorum
@Tri Force De reden dat Odido dus hun eigen apparatuur gebruikt aan de andere kant van de lijn is dat ze dan dus hogere snelheden kunnen leveren dan KPN. Jouw aannames zijn foutief en je hele negatieve verhaal een verzinsel om een foutief narratief van klantje pesten op te hangen.

Daarnaast, als jij vind dat Odido te duur is dan neem je toch internet af van een andere provider? En eentje die jou dan niet "lastig" valt?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:46
Tri Force schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 06:26:
[...]

En nee het zijn geen aannames ik heb zelf ervaren hoe ict werkt en het is niet alleen ict het gebeurt overal dat er onnodig wordt gedaclareerd op kosten van de klant waar bedrijven onder elkaar weer voordeel uit halen en gevoelens interesseert mij niets als ik diegene ben die de rekening kan betalen.
als je verstand hebt van ICT, dan weet dat 1 ding super belangrijk is om de kosten laag te houden bij commodity dienstverlening en diezelfde dienstverlening op orde, en dat is standaardisatie, zo weinig mogelijk variaties want variaties maken het complex en kosten geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-09 13:39

DancePlaza

ninja

Ik ben sinds twee weken overgestapt van KPN naar Odido en moet zeggen dat ik blij ben met de overstap. Ook administratief ging het voorspoedig.

Dit is hoe het proces verliep:

Eerst heb ik een aanvraag gedaan zonder overstapservice (mijn fout).
Daarna opnieuw een aanvraag gedaan, dit keer mét overstapservice.
Ik moest de afspraak met Guidion twee keer verzetten (weer mijn fout).
Op de dag van de aansluiting viel de monteur uit, maar Guidion loste het netjes op en stuurde aan het eind van de dag toch nog een monteur langs.

Gelukkig had ik alles goed voorbereid:

Zyxel modem klaargezet.
Media converter klaargezet.
Unifi Ultra Cloud Gateway voorbereid met de VLANid

De monteur kwam langs, wisselde de glasvezel converter van KPN naar Odido, reed naar de wijkkast, en ik was maar 10 minuten offline.

De resultaten waren als volgt:

Getest met de Zyxel modem, via wifi 1,5 Gbps down en 1,2 Gbps up. Na het opnieuw starten van de ONT, haalde ik 1,8/1,6 Gbps, wat ik acceptabel vond. Ik heb het niet via ethernet getest omdat ik geen 2.5 Gbps devices heb.
Daarna aangesloten met de Unifi en kreeg ik zelfs betere resultaten: 2,1/1,6 Gbps.

Mijn vraag is: Kan ik de Zyxel modem ook alleen gebruiken voor zijn switch functie vanwege de 2,5 Gbps LAN-poorten?

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
DancePlaza schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:44:
Mijn vraag is: Kan ik de Zyxel modem ook alleen gebruiken voor zijn switch functie vanwege de 2,5 Gbps LAN-poorten?
Dat kan wel denk ik, maar dan moet je wel de DHCP en eventueel wifi uitzetten en zeker de WAN poort niet gebruiken.

Maar anders heb je voor rond de 60 euro ook een switch: uitvoering: TP-Link TL-SG105-M2 (denk dat die ook een stuk minder energie kost dan een router waarvan je 95 procent van de functie niet gebruikt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

DancePlaza schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 09:44:
Er is maar één LAN-poort 2,5Gb de andere 3 zijn 1Gb
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EGFFezpWniDl9lJ-_ZdWmkl6YsI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bIrs2TxkIMIKDYitxbUtc02.jpg?f=fotoalbum_large

Een gewone switch zoals @jongetje aangeeft, lijkt mij ook een veel beter keus...

[ Voor 8% gewijzigd door DON PAPA op 17-07-2024 10:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TUX2K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-10 16:51
Ik zit nu op een oude Vodafone, t-mobile naar Odido glasvezel aansluiting.
Als ik overstep naar het Odido netwerk ga ik minder betalen, maar ga ik dus mogelijk mijn verbinding delen, denk dat i persoonlijk hier weinig van ga merken.

Echter heb ik nu een Draytek modem met daar achter een drie tal Velop routers. Die router staan nu in bridge mode waardoor geen van de toffe functie bruikbaar zijn.
Bij de overstap heb ik begrepen dan ik mijn eigen router zou kunnen gebruiken, echter kan dat dus niet de Velop routers zijn.
Als ik het goed heb begrepen zouden TP-Link routers en mesh access points dit wel kunnen.
Er zijn geen games in huis en gebruik het WiFi eigelijk alleen voor thuis werken en netflixen ;)

Welke zouden jullie aanraden van TP-Link of een ander merk? En is het de moeite waard om over te stappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:40
TUX2K schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:04:
Ik zit nu op een oude Vodafone, t-mobile naar Odido glasvezel aansluiting.
Als ik overstep naar het Odido netwerk ga ik minder betalen, maar ga ik dus mogelijk mijn verbinding delen, denk dat i persoonlijk hier weinig van ga merken.

Echter heb ik nu een Draytek modem met daar achter een drie tal Velop routers. Die router staan nu in bridge mode waardoor geen van de toffe functie bruikbaar zijn.
Bij de overstap heb ik begrepen dan ik mijn eigen router zou kunnen gebruiken, echter kan dat dus niet de Velop routers zijn.
Als ik het goed heb begrepen zouden TP-Link routers en mesh access points dit wel kunnen.
Er zijn geen games in huis en gebruik het WiFi eigelijk alleen voor thuis werken en netflixen ;)

Welke zouden jullie aanraden van TP-Link of een ander merk? En is het de moeite waard om over te stappen.
wordt de nieuwe verbinding Glasvezel?

dan zou je direct vanuit het aansluit punt kunnen verbinden met de Velop routers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TUX2K
Brentjuh2000 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:22:
[...]

wordt de nieuwe verbinding Glasvezel?

dan zou je direct vanuit het aansluit punt kunnen verbinden met de Velop routers
Ik had begrepen dat je een VLAN moet configureren op je router, dit kan mijn Velop niet. Mogelijk dat de media converter dat dan doet?

Ik ben echt al jaren niet meer echt op de hoogte van de alle technieken, ik heb nu dus een oude glavezel die in mijn Draytek modem gaat. En om niet dubbel NAT te hebben heb ik nu de Velop in bridge mode staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:40
TUX2K schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Ik had begrepen dat je een VLAN moet configureren op je router, dit kan mijn Velop niet. Mogelijk dat de media converter dat dan doet?

Ik ben echt al jaren niet meer echt op de hoogte van de alle technieken, ik heb nu dus een oude glavezel die in mijn Draytek modem gaat. En om niet dubbel NAT te hebben heb ik nu de Velop in bridge mode staan.
om welk type Velop gaat het precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
TUX2K schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:29:
[...]

Welke Velop set heb je? Ik zie wel manuals online van Velop sets met VLAN ondersteuning. Een media converter of ONT hebben dat niet, Sommigen gebruiken een managed switch om de VLAN tag te handelen maar ik vermoed dat je set meer aankan dan je denkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcmd
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:21
jongetje schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 10:33:
[...]

Maar anders heb je voor rond de 60 euro ook een switch: uitvoering: TP-Link TL-SG105-M2 (denk dat die ook een stuk minder energie kost dan een router waarvan je 95 procent van de functie niet gebruikt).
Weet niet of dit specifiek model een goed voorbeeld is, gebruikt in ieder geval meer stroom dan een gemiddeld switch van TP-Link en heeft blijkbaar ook wat bekende problemen, zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2208544

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TUX2K
Muis666 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:37:
[...]

Welke Velop set heb je? Ik zie wel manuals online van Velop sets met VLAN ondersteuning. Een media converter of ONT hebben dat niet, Sommigen gebruiken een managed switch om de VLAN tag te handelen maar ik vermoed dat je set meer aankan dan je denkt...
Heb nu drie WHW03v1 en kan de setting dus niet vinden. Las ook did:
https://www.reddit.com/r/..._velop_wifi_mesh_whw03v1/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
mcmd schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 11:38:
[...]

Weet niet of dit specifiek model een goed voorbeeld is, gebruikt in ieder geval meer stroom dan een gemiddeld switch van TP-Link en heeft blijkbaar ook wat bekende problemen, zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2208544
Ik heb alleen op prijs gezocht. Voor een tientje meer heb je de volgende in de pricewatch.
En hoe sneller hoe meer energie verbruik, wil je een zuinig netwerk dan moet je op 100Mbit gaan draaien. Gigabit kost iets meer energie en logisch dat nog sneller nog meer energie kost. Je hebt gewoon wat meer rekenkracht ed. nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:09
Iemand hier uit Segbroek (Primevest netwerk) die van het 25+25 aanbod gebruik heeft gemaakt (1Gbps internet+TV & unlimited mobiel) en heeft geupgrade naar 2 Gbps (of hoger)?

Als ik zonder in te loggen kies kan ik >1Gbps kiezen, als ik wel inlog kan ik als hoogste snelheid 1Gbps kiezen.
Het lijkt erop dat ze mijn KPN vezel daar voor willen gebruiken ipv de "Primevest" vezel?

En in hoeverre is het gelukt om de korting te behouden want het lijkt erop dat ik die korting dan kwijt ga zijn.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmasterS
Iemand hier een idee, wanneer je naar een andere woning verhuisd als je dan ook de huidige apparatuur mee kan nemen?
zelfde dorp alleen van delta glasvezel naar kpn glasvezel.
wou namelijk wel de Nokia convertor behouden, die is wel zo fijn namelijk.
geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub17
  • Registratie: Januari 2006
Uberprutser schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 12:40:
Iemand hier uit Segbroek (Primevest netwerk) die van het 25+25 aanbod gebruik heeft gemaakt (1Gbps internet+TV & unlimited mobiel) en heeft geupgrade naar 2 Gbps (of hoger)?

Als ik zonder in te loggen kies kan ik >1Gbps kiezen, als ik wel inlog kan ik als hoogste snelheid 1Gbps kiezen.
Het lijkt erop dat ze mijn KPN vezel daar voor willen gebruiken ipv de "Primevest" vezel?

En in hoeverre is het gelukt om de korting te behouden want het lijkt erop dat ik die korting dan kwijt ga zijn.
Ik zit (bijna zat) op het 25/25 aanbod en bij iedere wijziging van de verbinding wordt erg duidelijk gemaakt dat je die korting kwijt gaat raken en zal worden vervangen met een nieuwe.

Staat er toevallig ergens ook een opmerking met knop dat er "een nieuw glasvezelnetwerk" is of iets in die buurt? Die moest ik gebruiken om van WBA naar ODF te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Laatst online: 09-10 12:49
SmasterS schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:04:
Iemand hier een idee, wanneer je naar een andere woning verhuisd als je dan ook de huidige apparatuur mee kan nemen?
geen problemen mee.
Ik kon het niet. Ik had op mijn oude adres net een nieuwe modem ontvangen en deze moest ik terug sturen. De converter werd niet om gevraagd overigens. Aangezien deze met dubbelzijdig tape aan het glasvezelpunt was bevestigd heb ik hem laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SmasterS schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:04:
geen problemen mee.
Als je niet gevraagd wordt om de Nokia XGS-PON ONT terug te sturen, dan kan je het proberen. Als Odido op je nieuwe adres XGS-PON levert (of dat nou via eigen apparatuur of via KPN WBA apparatuur), dan kan je proberen om die ONT te laten registreren.

Als Odido op je nieuwe adres alleen GPON levert via eigen apparatuur, of max 1 Gbit via KPN apparatuur, dan is de Nokia onbruikbaar (want niet compatibel met die technieken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audb
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 13-10 15:32
wlmpie schreef op woensdag 13 september 2023 @ 22:04:
[...]

Op het community forum beweren de moderatoren dat je na 30 dagen kosteloos mag vertrekken als ze je probleem dan nog niet hebben opgelost.
https://community.odido.n...etwerk-348913#post1715593
Dat is mooi misleiden van de klant.
https://www.consuwijzer.n...lefoon-internet-televisie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
Huub17 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:15:
[...]

Ik zit (bijna zat) op het 25/25 aanbod en bij iedere wijziging van de verbinding wordt erg duidelijk gemaakt dat je die korting kwijt gaat raken en zal worden vervangen met een nieuwe.

Staat er toevallig ergens ook een opmerking met knop dat er "een nieuw glasvezelnetwerk" is of iets in die buurt? Die moest ik gebruiken om van WBA naar ODF te gaan.
Nee, staat niks bij alleen dat de korting verdwijnt en geen optie om >1Gbps te kiezen.
Maar vaak (vroeger...) is er wel wat te ritselen dus dacht eens kijken of anderen dit ook al geprobeerd hebben.

Ik ga wel even rekenen want als je voor 2 jaar afsluit kan je ook voor eerste jaar 25 euro (icm mobiel).
Als ik dan ook mijn mobiel verleng scheelt dat iets meer dan 100 euro in het eerste jaar, alleen daarna is het wel een stuk meer. Misschien de tweede fiber erbij en load balancen als ik een goede deal kan vinden op KPN netwerk (heb nu 4/5G backup dus mooie vervanger). :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmasterS
Barre73 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 13:44:
[...]

Als je niet gevraagd wordt om de Nokia XGS-PON ONT terug te sturen, dan kan je het proberen. Als Odido op je nieuwe adres XGS-PON levert (of dat nou via eigen apparatuur of via KPN WBA apparatuur), dan kan je proberen om die ONT te laten registreren.

Als Odido op je nieuwe adres alleen GPON levert via eigen apparatuur, of max 1 Gbit via KPN apparatuur, dan is de Nokia onbruikbaar (want niet compatibel met die technieken).
Dank! Denk het wel ivm de 2gig optie op die locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
  • Laatst online: 11-10 21:52
Gisteren bij een kringloop een fritzbox 7583 voor paar tientjes.
Ziet er als nieuw uit, dus leek me wel een goede kans.

Weet hier iemand wat voor 4g dongle geschikt is voor de fritzbox?
Al veel zitten zoeken, maar kom meer dingen tegen over dongles die NIET werken.
Zou natuurlijk liever een aantal types willen weten die wel werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
Caelorum schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:24:
@Tri Force De reden dat Odido dus hun eigen apparatuur gebruikt aan de andere kant van de lijn is dat ze dan dus hogere snelheden kunnen leveren dan KPN. Jouw aannames zijn foutief en je hele negatieve verhaal een verzinsel om een foutief narratief van klantje pesten op te hangen.

Daarnaast, als jij vind dat Odido te duur is dan neem je toch internet af van een andere provider? En eentje die jou dan niet "lastig" valt?
Jij maakt ook aannames met dat een bedrijf die bij concurrentie netwerk inhuurt een hogere snelheid kan krijgen dan de eigenaren van netwerk en het is wel duidelijk dat KPN gebruikers voorang krijgen dan gebruikers van concurrentie en het feit is dat de originele router van KPN dezelfde snelheden haalde als het Youfone modem en mijn eigen modem dus wat maakt Odido hun modem nu zo speciaal ? ga jij nu serieus zeggen dat alleen Odido geoptimaliseerd apparaat gebruikt ?

Vertel eens wat voor daadwerkelijke snelheden jij haalt met KPN internet en KPN modem en dan eigen modem wat voor verschil is het ? en wat voor snelheid jij haalt met Odido internet via KPN netwerk of Delta netwerk met originele modems en dan jouw eigen modems ? als er verschil is dan zal het minder dan 100mb zijn wat je ook wel in testen ziet van modems want dit is toch Tweakerd en wij stellen technologie op de proef ? het is maar een vraag en test niets persoonlijks..

Ik vraag alleen naar jullie mening of ik naar Odido ga of toch bij Youfone blijf voor een paar maanden om over te gaan naar Delta omdat ik Youfone te duur vindt voor 50€ in de maand en ook Odido te duur vindt voor 55€ in de maand met aansluit kosten van 67,50€ maar jullie vinden het blijkbaar goedkoop ? en vinden het persoonlijk ? ik vindt KPN en Delta enz. ook te duur voor 50€ of 55€ en de gemiddelde NL vindt het te duur tenminste diegene die ik ken wel..

In ieder geval ik zie dat mijn bestelling bij Odido nu van Gepauzeerd naar Geannuleerd is gegaan terwijl ik hun zin heb gegeven en een afspraak bij Guidion heb gemaakt.. dus moet ik ook weer contact opnemen met hun want er is geen annuleren van die afspraak en met de annulering kom ik met een nieuwe bestelling bij..

Odido 1000MB 1 jaar met 6 maanden van 55€ voor 30€ op 180€ + 6 maanden voor 55€ op 330€ + 67,50€ op totaal 577,50€ per 1 jaar.

Odido 1000MB 2 jaar met 10 maanden van 55€ voor 30€ op 300€ + 14 maanden voor 55€ op 770€ + 67,50€ op totaal 1137,50€ per 2 jaar en per 1 jaar 568,75€

Controleer https://www.odido.nl/shop...,INST01,IFW05,IWF,ACTIV01 de prijzen nu even en niet volgende week of volgende maand of volgend jaar en dan zeggen leugens.. ik wil feiten en cijfers dat is alles en geen onnodige verspilling..

Delta 1000MB 1 jaar met 24 maanden voor 40€ is 960€ per 2 jaar en 480€ per 1 jaar is een verschil met Odido van 97,50€ en 88,75€ per jaar en ja ik vindt dat goedkoper dus ik ga wel naar Delta dan ligt de aansluiting er maar die over 2 jaar Odido mag gebruiken maar misschien is er dan iemand weer goedkoper en of iemand die zegt u mag het zelf doen..

Als Delta in de grond moet en in mijn meterkast moet voor een nieuwe aansluiting prima maar Odido heeft geen eigen aansluiting hun kunnen de bestaande aansluitingen gebruiken en dan een monteur voor 67,50€ sturen.. nee dank u! wat een gedoe allemaal als je een bedrijf en forum niet hun zin wil geven.. in ieder geval bedankt voor informatie en de openbaring hoe deze community in elkaar zit.. succes ermee!

Met vriendelijke groet,

T.F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwazer
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 24-09 21:24
jwbokx schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:18:

Bijkomend (ongevraagd wellicht) adviesje: Zorg voor een (goede) USB Extention Cable en prik die 4G dongle niet rechtstreeks in de FritzBox.

Ik zelf bedacht zoiets "slims" te doen (toen ik nog bij Tweak zat) door die USB poort te gebruiken i.c.m. SanDisk USB stick (super klein ding, leek mij heel handig) voor lokale storage a 256gb.

Mijn gehele netwerk ging op zijn @$$ en ik.snapte.maar.niet.waarom. :(
Heb 2,5 dag gezocht, totdat ik die stick eruit trok: Like a charm weer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
emielbf schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 07:38:
[...]

als je verstand hebt van ICT, dan weet dat 1 ding super belangrijk is om de kosten laag te houden bij commodity dienstverlening en diezelfde dienstverlening op orde, en dat is standaardisatie, zo weinig mogelijk variaties want variaties maken het complex en kosten geld.
Waarom is internet dan zo duur in NL en is Odido omstreeks 90€ per jaar duurder dan Delta die letterlijk de grond in gaat en naar mijn meterkast gaat voor een nieuwe aansluiting terwijl Odido gewoon naar mijn meterkast loopt en bestaande aansluitingen gebruikt ?

Groetjes,

T.F

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Tri Force schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:44:
[...]

Waarom is internet dan zo duur in NL en is Odido omstreeks 90€ per jaar duurder dan Delta die letterlijk de grond in gaat en naar mijn meterkast gaat voor een nieuwe aansluiting terwijl Odido gewoon naar mijn meterkast loopt en bestaande aansluitingen gebruikt ?

Groetjes,

T.F
Verdiep je wat meer in de lagen van een glasnetwerk. Dan leer je dat Odido bij Delta alle diensten moet inkopen en dus eigenlijk niet iets anders levert. En daardoor ook niet goedkoper kan zijn dan Delta.

Op KPN Netwerk is het anders. Op heel veel plaatsen huurt Odido alleen de kale lijn en regelt zelf de apparatuur in de PoP en de backbone en diensten. Daardoor kunnen ze 8 Gbit leveren en KPN maar 1 Gbit (want oudere apparatuur). En ook daarom kan Odido goedkoper zijn dan KPN zelf.

Pas als Odido geen eigen apparatuur in die PoP heeft staan ontstaat de situatie die jij beschrijft en die dus net als bij Delta is. Alle providers kopen alle diensten in bij 1 partij. Dan wordt het lastig concurreren met die ene partij die zelf ook levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
Barre73 schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:58:
[...]

Verdiep je wat meer in de lagen van een glasnetwerk. Dan leer je dat Odido bij Delta alle diensten moet inkopen en dus eigenlijk niet iets anders levert. En daardoor ook niet goedkoper kan zijn dan Delta.

Op KPN Netwerk is het anders. Op heel veel plaatsen huurt Odido alleen de kale lijn en regelt zelf de apparatuur in de PoP en de backbone en diensten. Daardoor kunnen ze 8 Gbit leveren en KPN maar 1 Gbit (want oudere apparatuur). En ook daarom kan Odido goedkoper zijn dan KPN zelf.

Pas als Odido geen eigen apparatuur in die PoP heeft staan ontstaat de situatie die jij beschrijft en die dus net als bij Delta is. Alle providers kopen alle diensten in bij 1 partij. Dan wordt het lastig concurreren met die ene partij die zelf ook levert.
Dat klopt inderdaad dat Odido alles moet inkopen dat wist ik al dus waarom nog duurder maken met monteurs en eventueel eigen hardware ? Merken en Bedrijven interesseert mij helemaal niets ik ga altijd voor de beste kwaliteit en prijs verhouding en ik vindt KPN, Delta, Ziggo, Odido etc. allemaal te duur dus waarom maken jullie het persoonlijk ?

Ik ga gewoon voor de goedkoopste want prodivers doen niets anders dan ouwehoeren over sneldheden en op het moment is Delta het goedkoopst met 90€ goedkoper per jaar en ik moet klant worden om aangesloten te worden dus 2 problemen opgelost..

Fijne avond verder en groetjes..

T.F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
Onlangs ben ik verhuisd en ik geregeld heb ik last van een haperende verbinding en ik probeer te achterhalen waardoor dit komt. Ik merk het het vaakst met gamen, maar ook tijdens het browsen lukt het niet altijd om een pagina te bereiken (bijvoorbeeld de NOS pagina). Dit komt zowel bedraad als via wifi voor. Zijn er meer mensen die dit herkennen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Bumpy_NL schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:49:
Onlangs ben ik verhuisd en ik geregeld heb ik last van een haperende verbinding en ik probeer te achterhalen waardoor dit komt. Ik merk het het vaakst met gamen, maar ook tijdens het browsen lukt het niet altijd om een pagina te bereiken (bijvoorbeeld de NOS pagina). Dit komt zowel bedraad als via wifi voor. Zijn er meer mensen die dit herkennen?
Totaal niet, alles gaat hier prima. Wellicht kun je je netwerksituatie schetsen zodat tweakers van wie de glazen bol in onderhoud is je ook kunnen helpen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
Kun je zoiets als dit:
https://www.amazon.nl/dp/...&smid=A3JWKAKR8XB7XF&th=1
Ook in een fritzbox usb stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
jwbokx schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:18:

Ik gebruik een Huawei E3372 met een Fritzbox 5590.
Deze zal bij jou waarschijnlijk ook werken.
Belangrijk voor dat je de simkaart er in stopt sim pin verwijderen.
Instellingen voor de provider zijn wel op internet te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
Andros schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 20:48:
[...]

Totaal niet, alles gaat hier prima. Wellicht kun je je netwerksituatie schetsen zodat tweakers van wie de glazen bol in onderhoud is je ook kunnen helpen :) .
Voor mijn verhuizing was ook alles OK. De situatie is niet veel veranderd.

Gewijzigd:
- Nieuwe modem (zelfde type) en OMT
- Switch minder (2x)
- AP minder (1x)
- Thermostaat gateway toegevoegd
- Hue bridge toegevoegd
- Enphase gateway toegevoegd
- Nieuwe kabel naar AP

Installatie:
Modem verbind met
Modem verbind met AP (AP/swtich), Hue bridige, Enphase gateway en thermostaat gateway via draad en via wifi zijn telefoons en de Chromecast verbonden.
AP/switch verbind met PC en laptop 1 via draad en via wifi zijn 2 andere laptops verbonden.

De haperingen zijn niet direct te pinpointen omdat het niet vaak genoeg voorkomt, maar het komt voor op de PC en laptop 1 en de andere laptops en telefoons en vermoedelijk ook als ze direct verbonden zijn met de modem, maar het meeste verkeer loopt via de AP.

AP WAN poort is niet in gebruik en DHCP en NAT e.d. zijn uitgeschakeld (geen instellingen veranderd na de verhuizing).

Edit: Ik had in eerste instantie geen overzicht van de installatie gegeven, omdat mijn vraag specifiek was of meer mensen de problemen herkennen. Als dat zo is dan hoef ik niet direct te gaan troubleshooten in mijn installatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Bumpy_NL op 17-07-2024 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
peterbier schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:49:
[...]

Ik gebruik een Huawei E3372 met een Fritzbox 5590.
Deze zal bij jou waarschijnlijk ook werken.
Belangrijk voor dat je de simkaart er in stopt sim pin verwijderen.
Instellingen voor de provider zijn wel op internet te vinden.
Ik vind het nogal verwarrend met de Huawei
Want ik kwam ook deze pagina tegen:
https://avm.de/service/wi...funk-Stick-nicht-moglich/
Dus kennelijk opletten wat voor nummer er achter staat?

Als ik even bij bol kijk:
https://www.bol.com/nl/nl...ockvrij/9200000131469009/
is niet leverbaar, maar staat als alternatief:
https://www.bol.com/nl/nl...tJHg.2_55.56.ProductTitle
Maar dat type staat dus in het document als niet ondersteund...

[ Voor 24% gewijzigd door jwbokx op 17-07-2024 21:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Akiranon
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 13:27
Heb zelf tijdens mijn verhuizing vorige maand deze stick van ZTE gebruikt: https://amzn.eu/d/03WYX3ww

Ding werkte perfect en zit nu nog steeds in m'n Fritzbox mocht ik ooit een failover verbinding nodig hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
jwbokx schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:53:
[...]

Ik vind het nogal verwarrend met de Huawei
Want ik kwam ook deze pagina tegen:
https://avm.de/service/wi...funk-Stick-nicht-moglich/
Dus kennelijk opletten wat voor nummer er achter staat?

Als ik even bij bol kijk:
https://www.bol.com/nl/nl...ockvrij/9200000131469009/
is niet leverbaar, maar staat als alternatief:
https://www.bol.com/nl/nl...tJHg.2_55.56.ProductTitle
Maar dat type staat dus in het document als niet ondersteund...
Geen idee dit is wat er op staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gUVVKrQBDqRCo7u-yoxVzQ7aLD0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QkYbgGns3HSQ4zWs9uhEy4e2.jpg?f=user_large

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:46
Tri Force schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:44:
[...]

Groetjes,

T.F
Ok, les marketing 1.0. Je hebt inkoop (lees: kosten) van goederen en diensten, en je hebt verkoop (lees: opbrengsten) van diensten. Het enige logische verband tussen die twee is dat de opbrengsten hoger zijn dan de kosten, anders ga je nat als bedrijf.

De verkoopprijs wordt bepaald door de stand van de maan, de emotionele status van de schoonmaker, het oneindige verlangen voor meer winst van de aandeelhouders, en vooral door wat de concurrent doet. En dat is niet anders dan bij hagelslag, spijkerbroeken, benzine, en auto's. En ook daar kies je voor datgene wat voldoet aan jou eisen. Dus waarom zo'n ophef over je internetprovider? Kies diegen die je aanstaat en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:22
Eigenlijk zou je van elke provider willen weten hoeveel ze overboeken.

En dan niet alleen hoeveel pon users op een poort, maar ook of het vervolgens met bvb 10gbit, 20gbit of 100gbit het achterliggende netwerk op gaat.

En sluiten ze het redundant aan?

Pas met die info erbij kun je veel meer zeggen over kwaliteit en wat je kunt verwachten.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Devian schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:27:
Eigenlijk zou je van elke provider willen weten hoeveel ze overboeken.
Waarom? Het gaat erom hoeveel "last" (of juist niet) je ervan hebt.

Al die consumenten gigabit aansluitingen zijn erg leuk, maar het grootste deel van de tijd gebeurd daar niet zoveel. Wat tv kijken, websites bezoeken, thuiswerken met paar bestandjes bewerken, e-mail lezen en sturen, videocall. Met al deze dingen blijf je onder de 20Mbit. Maar als je op de website kijk van de internet providers dan is het langzaamste pakket 100Mbit en de snelste (bij Odido) 8Gbit. Daarmee ga je bijna denken dat die 100Mbit een budget aanbieding is en je wel sneller moet. Maar dat is pure marketing, zelf raadt ik iedereen die advies vraagt aan om de 100Mbit te nemen en mocht dat echt te kort zijn te upgraden. 1 keer raden, iedereen zit nog op 100Mbit... Schijnt het "center-stage effect" te zijn, en dan staat er ook nog bij de 1 gigabit "Het vaakst gekozen".

En terugkomend op je overboeking, ik heb dan liever inzicht in hoeveel procent van de backbone(s) gebruikt worden gedurende de dag. Ik las laatst van een provider die daar transparant in was en zag je dat er gemiddeld nog geen 4Mbit per klant werd gebruikt (op piek momenten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16:22
jongetje schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:36:
[...]

Waarom? Het gaat erom hoeveel "last" (of juist niet) je ervan hebt.

Al die consumenten gigabit aansluitingen zijn erg leuk, maar het grootste deel van de tijd gebeurd daar niet zoveel. Wat tv kijken, websites bezoeken, thuiswerken met paar bestandjes bewerken, e-mail lezen en sturen, videocall. Met al deze dingen blijf je onder de 20Mbit. Maar als je op de website kijk van de internet providers dan is het langzaamste pakket 100Mbit en de snelste (bij Odido) 8Gbit. Daarmee ga je bijna denken dat die 100Mbit een budget aanbieding is en je wel sneller moet. Maar dat is pure marketing, zelf raadt ik iedereen die advies vraagt aan om de 100Mbit te nemen en mocht dat echt te kort zijn te upgraden. 1 keer raden, iedereen zit nog op 100Mbit... Schijnt het "center-stage effect" te zijn, en dan staat er ook nog bij de 1 gigabit "Het vaakst gekozen".

En terugkomend op je overboeking, ik heb dan liever inzicht in hoeveel procent van de backbone(s) gebruikt worden gedurende de dag. Ik las laatst van een provider die daar transparant in was en zag je dat er gemiddeld nog geen 4Mbit per klant werd gebruikt (op piek momenten).
Waarom? Omdat het iets zegt over kwaliteit en hoeveel er in een netwerk geinvesteerd is.

Het maakt in piekmomenten nogal uit of de OLT waar je op aangesloten zit met 10gbit richting de backbone gaat of dat dit met 100gbit gaat.

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub17
  • Registratie: Januari 2006
Uberprutser schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:26:
[...]

Nee, staat niks bij alleen dat de korting verdwijnt en geen optie om >1Gbps te kiezen.
Maar vaak (vroeger...) is er wel wat te ritselen dus dacht eens kijken of anderen dit ook al geprobeerd hebben.
Proberen kan zeker geen kwaad en ik heb het voor mijn wijziging ook geprobeerd, maar kreeg in ieder geval niks meer dan de 6 maanden 10 euro korting en dan mocht ik zelf mijn lijn eerst omzetten van WBA naar ODF omdat ik anders 10 euro/maand WBA toeslag erbij kreeg. Maar ben aan de telefoon dan ook weer niet de dreigende klant die boos gaat opzeggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
Tri Force schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 18:34:
[...]
Jij maakt ook aannames met dat een bedrijf die bij concurrentie netwerk inhuurt een hogere snelheid kan krijgen dan de eigenaren van netwerk en het is wel duidelijk dat KPN gebruikers voorang krijgen dan gebruikers van concurrentie en het feit is dat de originele router van KPN dezelfde snelheden haalde als het Youfone modem en mijn eigen modem dus wat maakt Odido hun modem nu zo speciaal ? ga jij nu serieus zeggen dat alleen Odido geoptimaliseerd apparaat gebruikt ?[...]
Die aanname maak ik niet. Odido huurt doorgaans alleen de lijn. De hardware aan beide kanten voor het belichten zijn doorgaans ook heel anders dan wat KPN zelf gebruikt. Er zijn dus wel degelijk verschillen in maximale snelheden mogelijk! En dat verschil met die hardware en de achterliggende technieken is dus precies waarom die monteur vaak langs moet komen. Er zijn zover ik weet nog maar een klein percentage aansluitingen waar ze alles afhuren van KPN.
Youfone heeft die hardware niet en huurt de lijn met de hardware van KPN. Daar ga je dus exact dezelfde theoretische snelheden halen.

Ik denk dat je echt eerst eens even moet uitzoeken hoe de glasvezelnetwerken in elkaar zitten voordat je verder gaat op je kruistocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Devian schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:00:
[...]

Waarom? Omdat het iets zegt over kwaliteit en hoeveel er in een netwerk geinvesteerd is.

Het maakt in piekmomenten nogal uit of de OLT waar je op aangesloten zit met 10gbit richting de backbone gaat of dat dit met 100gbit gaat.
Waarom? Omdat het uitmaakt hoe hoog die piek momenten zijn. Als die niet hoger dan 7Gbit gaan, dan maakt het niets uit of er een 10Gbit of 100Gbit backbone ligt.
En gezien de minimale kennis en het na roeptoeteren "dat de provider kosten maakt om de verbinding te knijpen" bij de gemiddelde consument, maak je het alleen maar complexer. De klanten willen gewoon internet (en televisie) die werkt zonder problemen. En maakt het verder echt niet uit hoe het netwerk in elkaar zit, of er ipv4 of 6 wordt gebruikt. of het AON, GPN of XSGPN is, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Tri Force schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 19:12:
[...]

Dat klopt inderdaad dat Odido alles moet inkopen dat wist ik al dus waarom nog duurder maken met monteurs en eventueel eigen hardware ? [...]
Odido moet alles inkopen inderdaad. Net zoals KPN dat moet voor hun eigen aansluitingen. (KPN de provider koopt voor hetzelfde tarief in bij KPN Wholesale e.d.).

Maar dat is hetzelfde als dat jij ook je boodschappen moet inkopen ent zoals ik, maar als we onze kosten gaan vergelijken zullen we niet op hetzelfde bedrag uitkomen. Andere wensen, andere eisen.
Zo koopt Odido nu gewoon betere hardware in zodat ze op snelheid kunnen onderscheiden van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal12lolo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:48
Hallo,

Vraag of iemand mij hiermee kan helpen:
Ik heb zojuist de Tp-Link Tl-Sg105E met als doel om de modem tussen de glasvezel aansluiting en mijn router ertussenuit te halen.

Alleen is voor mij de vraag dien ik op de switch poort 1 in te stellen op VLAN 300 Tagged en dan poort 2 Vlan 300 untagged?
En kan ik de andere 3 poorten gewoon gebruiken zoals ik nu TP-link desktop-switch LS1005G gebruik (als connectie punt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
Huub17 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:26:
[...]

Proberen kan zeker geen kwaad en ik heb het voor mijn wijziging ook geprobeerd, maar kreeg in ieder geval niks meer dan de 6 maanden 10 euro korting en dan mocht ik zelf mijn lijn eerst omzetten van WBA naar ODF omdat ik anders 10 euro/maand WBA toeslag erbij kreeg. Maar ben aan de telefoon dan ook weer niet de dreigende klant die boos gaat opzeggen.
Werd een slecht gesprek, zoals wel vaker met Odido en allemaal lastig dus ik ga maar een jaartje 4Gbit KPN ernaast nemen als vervanging voor de 4/5G backup. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:16
pascal12lolo schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:59:
Hallo,

Vraag of iemand mij hiermee kan helpen:
Ik heb zojuist de Tp-Link Tl-Sg105E met als doel om de modem tussen de glasvezel aansluiting en mijn router ertussenuit te halen.

Alleen is voor mij de vraag dien ik op de switch poort 1 in te stellen op VLAN 300 Tagged en dan poort 2 Vlan 300 untagged?
En kan ik de andere 3 poorten gewoon gebruiken zoals ik nu TP-link desktop-switch LS1005G gebruik (als connectie punt)
Je kunt de overige poorten als untagged op een ander vlan configureren, dan een kabel van een lan-poort van je router in eentje, dan kun je de laatste twee voor je lan gebruiken. Aangezien je hier met één aansluiting mee wint vraag ik me af of dit het wel waard is.

Heb je die switch eigenlijk wel nodig? Veel consumentenrouters hebben tegenwoordig ondersteuning voor vlans aan de wan-zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal12lolo
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15:48
hcQd schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:59:
[...]

Je kunt de overige poorten als untagged op een ander vlan configureren, dan een kabel van een lan-poort van je router in eentje, dan kun je de laatste twee voor je lan gebruiken. Aangezien je hier met één aansluiting mee wint vraag ik me af of dit het wel waard is.

Heb je die switch eigenlijk wel nodig? Veel consumentenrouters hebben tegenwoordig ondersteuning voor vlans aan de wan-zijde.
Jammer genoeg heb ik het nog wel nodig, ik gebruik op dit moment een AX3200 i.c.m. AX3000 van het welbekende Xiaomi. Ze kunnen VLAN tagging doen zodra ik openWRT erop zet maar dat is toekomst project

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Caelorum schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:46:
[...]

Die aanname maak ik niet. Odido huurt doorgaans alleen de lijn. De hardware aan beide kanten voor het belichten zijn doorgaans ook heel anders dan wat KPN zelf gebruikt. Er zijn dus wel degelijk verschillen in maximale snelheden mogelijk! En dat verschil met die hardware en de achterliggende technieken is dus precies waarom die monteur vaak langs moet komen. Er zijn zover ik weet nog maar een klein percentage aansluitingen waar ze alles afhuren van KPN.
Youfone heeft die hardware niet en huurt de lijn met de hardware van KPN. Daar ga je dus exact dezelfde theoretische snelheden halen.

Ik denk dat je echt eerst eens even moet uitzoeken hoe de glasvezelnetwerken in elkaar zitten voordat je verder gaat op je kruistocht.
@Caelorum Dat percentage waar ze alles afhuren wordt juist groter momenteel. Alle netwerken die KPN en Glaspoort bouwen sinds 2021 zijn P2MP en daar kan Odido alleen nog maar volledig WBA inhuren en dus geen eigen apparatuur meer plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tricto
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:35
Hier inmiddels 11 dagen geen verbinding. Met nog steeds geen toegezegde datum wanneer het probleem wordt opgelost.

Iemand toevallig ervaring met het ontbinden van een contract?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BGLAdmin
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07:30
Tricto schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 14:07:
Hier inmiddels 11 dagen geen verbinding. Met nog steeds geen toegezegde datum wanneer het probleem wordt opgelost.

Iemand toevallig ervaring met het ontbinden van een contract?
Consuwijzer heeft een aantal praktische tips:https://www.consuwijzer.n...lefoon-internet-televisie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
emielbf schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 07:27:
[...]

Ok, les marketing 1.0. Je hebt inkoop (lees: kosten) van goederen en diensten, en je hebt verkoop (lees: opbrengsten) van diensten. Het enige logische verband tussen die twee is dat de opbrengsten hoger zijn dan de kosten, anders ga je nat als bedrijf.

De verkoopprijs wordt bepaald door de stand van de maan, de emotionele status van de schoonmaker, het oneindige verlangen voor meer winst van de aandeelhouders, en vooral door wat de concurrent doet. En dat is niet anders dan bij hagelslag, spijkerbroeken, benzine, en auto's. En ook daar kies je voor datgene wat voldoet aan jou eisen. Dus waarom zo'n ophef over je internetprovider? Kies diegen die je aanstaat en klaar.
Zo reageren op een post heeft geen zin en maakt het er niet gezelliger op.

[ Voor 27% gewijzigd door Yariva op 19-07-2024 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larry
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:31
Een hele tijd geleden hebben we een aanvraag gedaan voor T-Mobile Zakelijk glasvezel voor ons kantoor in Eindhoven. Tot op heden is de glasvezelkabel echter nog steeds niet naar binnen gebracht. We hebben inmiddels al vijf keer een monteur op bezoek gehad die een modem kwam installeren, maar zonder de binnengebrachte kabel is dit uiteraard niet mogelijk.

We hebben herhaaldelijk geprobeerd contactinfo te krijgen van de aannemer, maar zonder succes. Daarnaast lijkt Odido het ook niet geregeld te krijgen. We vragen ons af wat we nog meer kunnen doen om dit probleem op te lossen. Heeft iemand advies of een suggestie voor een volgende stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Larry schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:20:
Een hele tijd geleden hebben we een aanvraag gedaan voor T-Mobile Zakelijk glasvezel voor ons kantoor in Eindhoven. Tot op heden is de glasvezelkabel echter nog steeds niet naar binnen gebracht. We hebben inmiddels al vijf keer een monteur op bezoek gehad die een modem kwam installeren, maar zonder de binnengebrachte kabel is dit uiteraard niet mogelijk.

We hebben herhaaldelijk geprobeerd contactinfo te krijgen van de aannemer, maar zonder succes. Daarnaast lijkt Odido het ook niet geregeld te krijgen. We vragen ons af wat we nog meer kunnen doen om dit probleem op te lossen. Heeft iemand advies of een suggestie voor een volgende stap?
Enig idee wie de kabel moet binnenbrengen? Is dat toevallig KPN Netwerk? Dus de oranje kabels die vooral vooral voor FttH zijn maar ook voor zakelijk gebruikt worden tegenwoordig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
Caelorum schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:46:
[...]

Jij zegt dat ik aannames maak met de verwachting dat Odido dezelfde snelheden gaan leveren dan de netwerk eigenaar KPN welke voorrang geeft aan hun gebruikers.. dan zeg jij dat Odido hogere snelheden 'kan' leveren maar dat is geen aanname ?

Nergens voor nodig.

Waarom zou ik een curses internet moeten doen om er achter te komen of Odido een goede prijs en kwaliteit verhouding heeft ? er zijn genoeg met verstand daarover en die resultaten worden gedeeld en ook gebruikers van Odido delen hun ervaringen en op basis van testers en gebruikers en mijn eigen berekening vindt ik Odido te duur en dat kan dit forum niet hebben en ik negeer niemand zo ben ik niet opgevoed..

Als de kwaliteit en prijs verhouding van Odido zo goed is waarom staan hun dan amper in de top 10 ? vooral met internet snelheden scoren hun laag en lager dan KPN anno 2024
en door de monteur kosten zijn hun duurder dan anderen en niet KPN maar wel anderen die ook sneller beoordeeld internet aanbieden voor minder geld en waarom mag dat niet gezegd worden ?

Groetjes,

T.F

[ Voor 4% gewijzigd door Yariva op 19-07-2024 09:21 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Caelorum
@Tri Force als je niet wilt lezen dan prima. Hopeloos. Als mensen die daadwerkelijk in de industrie werken zeggen hoe het zit kan je of luisteren of dom door blijven zagen.

En KPN geeft geen voorrang voor hun eigen verkeer. Dat MOGEN ze NiET eens. Er zit een muur tussen KPN de provider en KPN de netwerkeigenaar. Twee verschillende bedrijven die niet anders met elkaar mogen communiceren dan dat ze met bijv. Odido doen.

Maar ik hou er verder wel mee op. Blijf maar in je bubbel van aannames en anderen die aannames doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larry
Barre73 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:25:
[...]

Enig idee wie de kabel moet binnenbrengen? Is dat toevallig KPN Netwerk? Dus de oranje kabels die vooral vooral voor FttH zijn maar ook voor zakelijk gebruikt worden tegenwoordig...
Ik durf niet te zeggen welke aannemer het zou moeten doen, dat heeft T-Mobile/Odido nooit doorgegeven. Een jaar geleden is er iemand vanuit Network? geweest, en die zou het weer doorzetten. Kabel is T-Mobile roze, maar volgens mij is dat overgenomen door KPN? Dus ik vermoed dat het antwoord dus ja is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Barre73 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 12:41:
[...]
@Caelorum Dat percentage waar ze alles afhuren wordt juist groter momenteel. Alle netwerken die KPN en Glaspoort bouwen sinds 2021 zijn P2MP en daar kan Odido alleen nog maar volledig WBA inhuren en dus geen eigen apparatuur meer plaatsen.
Ah, dat wist ik niet. Dan nog is het marginaal momenteel ten opzichte van de andere aansluitingen (toch?). En hoe dan ook zullen ze minstens hetzelfde aan snelheid kunnen bieden en vaak meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
Caelorum schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 09:52:
[...]

Odido moet alles inkopen inderdaad. Net zoals KPN dat moet voor hun eigen aansluitingen. (KPN de provider koopt voor hetzelfde tarief in bij KPN Wholesale e.d.).

Maar dat is hetzelfde als dat jij ook je boodschappen moet inkopen ent zoals ik, maar als we onze kosten gaan vergelijken zullen we niet op hetzelfde bedrag uitkomen. Andere wensen, andere eisen.
Zo koopt Odido nu gewoon betere hardware in zodat ze op snelheid kunnen onderscheiden van KPN.
Op basis van welke test resultaten is Odido sneller dan KPN ? inderdaad ieder zijn of haar eigen smaak maar waarom mag daar niet over gediscussieerd worden ? hoe kom je anders er achter wat jouw smaak is ? is dit Tweakers of is dit een Odido platform ? ook al is het een Odido platform dit is nog steeds NL..

Ik ben al over gegaan op Delta omdat ik persoonlijk vindt dat hun een betere prijs en kwaliteit hebben op het moment en als Odido over 2 jaar beter is dan ga ik over op hun maar dan weer ga ik prijs en kwaliteit vergelijken en dat zeg ik dan ook hier.

In ieder geval ik heb jullie al fijne dag gewenst maar toch.. als dit forum daarvoor kiest..

Fijne dag en Groetjes,

T.F

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Caelorum schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:36:
[...]

Ah, dat wist ik niet. Dan nog is het marginaal momenteel ten opzichte van de andere aansluitingen (toch?). En hoe dan ook zullen ze minstens hetzelfde aan snelheid kunnen bieden en vaak meer.
Mwah... marginaal zou ik het niet meer willen noemen. In ieder geval niet op het totaal van aansluitingen. Qua actieve aansluitingen weet ik het uiteraard niet maar KPN/Glaspoort hebben sinds 2021 toch richting de 500.000 aansluitingen per jaar HP opgeleverd (dus in de woning of voor de gevel/in de stoep).
Allemaal P2MP dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Larry schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:35:
[...]

Ik durf niet te zeggen welke aannemer het zou moeten doen, dat heeft T-Mobile/Odido nooit doorgegeven. Een jaar geleden is er iemand vanuit Network? geweest, en die zou het weer doorzetten. Kabel is T-Mobile roze, maar volgens mij is dat overgenomen door KPN? Dus ik vermoed dat het antwoord dus ja is?
Als de kabel roze is dan is het een voormalige Primevest netwerk en dat is inderdaad door KPN overgenomen maar nog niet zover dat ze er ook iets mee kunnen. Men is nog bezig met de integratie in alle systemen (adressen, statussen, as-built kaarten etc...).

Je mag het adres wel DM-en naar me. Als je geluk hebt kan ik een opdracht zien maar ik ben bang dat deze bij Volker Wessels ligt die het onderhouds-en beheercontract hadden en hebben vanuit Primevest. En dan kan ik niks zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larry
Barre73 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:28:
[...]

Als de kabel roze is dan is het een voormalige Primevest netwerk en dat is inderdaad door KPN overgenomen maar nog niet zover dat ze er ook iets mee kunnen. Men is nog bezig met de integratie in alle systemen (adressen, statussen, as-built kaarten etc...).

Je mag het adres wel DM-en naar me. Als je geluk hebt kan ik een opdracht zien maar ik ben bang dat deze bij Volker Wessels ligt die het onderhouds-en beheercontract hadden en hebben vanuit Primevest. En dan kan ik niks zien.
Gedaan, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
Caelorum schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 15:34:
@Tri Force als je niet wilt lezen dan prima. Hopeloos. Als mensen die daadwerkelijk in de industrie werken zeggen hoe het zit kan je of luisteren of dom door blijven zagen.

En KPN geeft geen voorrang voor hun eigen verkeer. Dat MOGEN ze NiET eens. Er zit een muur tussen KPN de provider en KPN de netwerkeigenaar. Twee verschillende bedrijven die niet anders met elkaar mogen communiceren dan dat ze met bijv. Odido doen.

Maar ik hou er verder wel mee op. Blijf maar in je bubbel van aannames en anderen die aannames doen.
Pas nou eens je toon aan met dit soort berichten. Niet spelen op de man en probeer het feitelijk te houden. Het oude bericht voegde op deze manier echt geen waarde toe.

[ Voor 48% gewijzigd door Yariva op 19-07-2024 09:24 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Caelorum
Tri Force schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 16:39:
[...]
Waarom mag ik geen aannamens maken maar jullie wel ? [...]
Ik maak hier geen aannames.
[...]
Als jij gelooft dat KPN iets niet mag doen en zich daar aan houdt prima mooi zelf weten.. ik had sympathie voor Odido daarom ook de overweging naar hun want ik heb een bloedhekel aan monopolie waardoor mijn rekening omhoog gaat maar dan gaat Odido zelf nog even het duurder maken en daar mag niet over gediscussieerd worden ? nee dat gaat niet werken en mijn sympathie is geheel verdwenen voor Odido door hunzelf en dit forum..

Groetjes,

T.F
Je mag me geloven of niet, maar ik weet dat ze dat netjes doen. Ik zie dagelijks die ijzeren muur tussen de afdelingen. Rete-irritant, maar de toezichthouders hebben bepaald dat het zo moet zijn. Mijn werk zou makkelijker zijn als KPN wel als een monopolist mag gedragen.

Het is heel simpel wat Odido betreft. Hun kostprijs is doorgaans hoger op plekken waar ze alles van KPN moeten huren, omdat ze minder aansluitingen hebben om de overhead over uit te smeren. Op plekken waar ze hun eigen hardware hebben verwacht ik dat ze ook duurder zijn. Die verwachting is er omdat ze betere hardware gebruiken die hogere snelheden aankan. Waarom ze die hardware gebruiken is omdat ze zich moeten onderscheiden van de rest van de markt. De rest van de markt die nagenoeg niet sneller dan 4Gb/s kan leveren. Dat is een keuze van Odido.

Waarom dit forum jouw sympathie zou doen verminderen weet ik niet. Zover ik weet werkt niemand die hier post rechtstreeks bij Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tri Force
Caelorum schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:41:
[...]

Ik maak hier geen aannames.

[...]

Je mag me geloven of niet, maar ik weet dat ze dat netjes doen. Ik zie dagelijks die ijzeren muur tussen de afdelingen. Rete-irritant, maar de toezichthouders hebben bepaald dat het zo moet zijn. Mijn werk zou makkelijker zijn als KPN wel als een monopolist mag gedragen.

Het is heel simpel wat Odido betreft. Hun kostprijs is doorgaans hoger op plekken waar ze alles van KPN moeten huren, omdat ze minder aansluitingen hebben om de overhead over uit te smeren. Op plekken waar ze hun eigen hardware hebben verwacht ik dat ze ook duurder zijn. Die verwachting is er omdat ze betere hardware gebruiken die hogere snelheden aankan. Waarom ze die hardware gebruiken is omdat ze zich moeten onderscheiden van de rest van de markt. De rest van de markt die nagenoeg niet sneller dan 4Gb/s kan leveren. Dat is een keuze van Odido.

Waarom dit forum jouw sympathie zou doen verminderen weet ik niet. Zover ik weet werkt niemand die hier post rechtstreeks bij Odido.
Prima dan geloof ik jou maar dan nog ik vindt het heel vreemd dat ik verwachten mag dat Odido sneller internet bied dan de eigen netwerkbeheerder en ik vindt het vreemd waarom Odido hogere kosten heeft dan Delta die zelf in de grond gaat en met eigen netwerk in mijn meterkast levert minder snel zou zijn.

De 1000MB waar omstreeks de 700MB van overblijft is ook genoeg voor mij om een XB spel of een cd of film te downloaden of 4k te streamen maar voor 50€ of 55€ standaard prijs vindt ik het persoonlijk te duur en met die actie prijzen van 30€ of 35€ voor de helft van de contract duur is het te doen maar dat zijn geen standaard prijzen na het contract..

Of hier medewerkers van Odido zijn geen idee en interesseert mij niets het gaat om mijn rekening dat is het enige wat mij interesseert want als ik contact opneem met Odido ik kan mijn rekening niet betalen dan zeggen hun ook niets mee te maken te hebben en hun hebben gelijk dus ik probeer de onkosten te drukken om mijn verplichtingen na te komen.

Op het moment vindt ik niet dat Odido de beste prijs en kwaliteit heeft en ik kijk over 2 jaar wel verder naar prijzen en reviews of hun dan wel de beste optie zijn dus tot over 2 jaar...

Groetjes,

T.F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 13-10 06:40
Caelorum schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 17:41:
[...]

Ik zie dagelijks die ijzeren muur tussen de afdelingen. Rete-irritant, maar de toezichthouders hebben bepaald dat het zo moet zijn. Mijn werk zou makkelijker zijn als KPN wel als een monopolist mag gedragen.
Is er nog steeds een scheiding?
Recent is KPN Netwerk hernoemd naar KPN. Ik kreeg daar ergens anders ook een hele discussie over, dat er geen scheiding meer zou zijn, maar dat leek mij ook sterk ivm de regels van de ACM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Tri Force schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 19:15:
[...]

Prima dan geloof ik jou maar dan nog ik vindt het heel vreemd dat ik verwachten mag dat Odido sneller internet bied dan de eigen netwerkbeheerder en ik vindt het vreemd waarom Odido hogere kosten heeft dan Delta die zelf in de grond gaat en met eigen netwerk in mijn meterkast levert minder snel zou zijn.

De 1000MB waar omstreeks de 700MB van overblijft is ook genoeg voor mij om een XB spel of een cd of film te downloaden of 4k te streamen maar voor 50€ of 55€ standaard prijs vindt ik het persoonlijk te duur en met die actie prijzen van 30€ of 35€ voor de helft van de contract duur is het te doen maar dat zijn geen standaard prijzen na het contract..

Of hier medewerkers van Odido zijn geen idee en interesseert mij niets het gaat om mijn rekening dat is het enige wat mij interesseert want als ik contact opneem met Odido ik kan mijn rekening niet betalen dan zeggen hun ook niets mee te maken te hebben en hun hebben gelijk dus ik probeer de onkosten te drukken om mijn verplichtingen na te komen.

Op het moment vindt ik niet dat Odido de beste prijs en kwaliteit heeft en ik kijk over 2 jaar wel verder naar prijzen en reviews of hun dan wel de beste optie zijn dus tot over 2 jaar...

Groetjes,

T.F
Jeetje, je hebt geen ervaring met Odido (althans geen verbinding) maar hebt er wel een duidelijke mening over. Prima maar maak je er niet zo druk om. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
HELP! Hoe krijg ik deze glasvezelaansluiting (waar eerst zo'n grote KPN module op zat) op zo'n klein Zyxel glasvezelkastje?

[ Voor 61% gewijzigd door Blaze85 op 19-07-2024 08:03 ]

Pagina: 1 ... 64 ... 129 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen