Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:20
Het is vandaag weer echt drama met mijn Odido glasvezel verbinding. Helaas moest ik begin dit jaar gedwongen over op glas omdat VDSL ophield met te bestaan. Sinds ik over ben op glas heb ik 's-avond vaak dat de verbinding traag is als dikke stront door een trechter. In de 20 jaar dat ik een ADSL/VDSL verbinding had, heb ik nooit dergelijke problemen ervaren maar nu al een aantal dagen op rij. Het is op het moment zo erg dat eens speedtest niet eens wil starten.

Onderstaande een paar speed testjes die ik net eerder gedaan heb. De laatste 2 zijn als ik mijn smartphone als wifi hotspot gebruik. (Ik heb een 50Mbit glasverbinding).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/DY7HLQX.png

Ik heb zojuist een keer de spanning van de media converter afgehaald en daarmee lijkt op dit moment het probleem te zijn opgelost:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/QJgUWuO.png

[ Voor 11% gewijzigd door kwiebus op 28-06-2024 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:58
kwiebus schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 20:28:
Het is vandaag weer echt drama met mijn Odido glasvezel verbinding. Helaas moest ik begin dit jaar gedwongen over op glas omdat VDSL ophield met te bestaan. Sinds ik over ben op glas heb ik 's-avond vaak dat de verbinding traag is als dikke stront door een trechter. In de 20 jaar dat ik een ADSL/VDSL verbinding had, heb ik nooit dergelijke problemen ervaren maar nu al een aantal dagen op rij. Het is op het moment zo erg dat eens speedtest niet eens wil starten.

Onderstaande een paar speed testjes die ik net eerder gedaan heb. De laatste 2 zijn als ik mijn smartphone als wifi hotspot gebruik. (Ik heb een 50Mbit glasverbinding).

[Afbeelding]

Ik heb zojuist een keer de spanning van de media converter afgehaald en daarmee lijkt op dit moment het probleem te zijn opgelost:

[Afbeelding]
Check een paar van mijn laatste posts voor oplos richtingen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• razzor
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08-04 09:51
MOmax schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:06:
[...]

OK, dat is boeiend voor mij, want ik heb zelf ook een 5530. Vraagje: als ik ooit overstap op Odido, kan je dan ipv6 werkend krijgen, al is het maar via een tunnel?
Dan kan alleen via een externe partij die IPv6 tunneling aanbied, zoals HE.net. Odido zit nog steeds op IPv4-only, geen idee wanneer IPv6 zal worden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
Verbazend hoeveel mensen hier met dezelfde klachten zitten. Als oplossing naar een andere glasvezel isp gaan is dus geen optie omdat op dit adres (centrum Nijmegen) altijd KPN-netwerk de verhuurder is... dus de ENIGE oplossing is overstappen naar ziggo?! of terug naar KPN.... Ik heb na veel testen toestemming van Odido over te stappen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb 0 klachten over Odido, zeer goed geholpen, alleen Odido kan het probleem dus niet oplossen want 'dat hoef ik jullie niet uit te leggen, zie hierboven'.

Echt beschamend van KPN... danwel KPN-netwerk...

ps. niet alleen na etenstijd maar ook op zondag middag als het geen lekker weer is (nu dus...)

vandaag laatste dag om over te stappen voordat op 1 juli de nieuwe prijzen in gaan. Bedankt voor het lezen/luisteren. Echt jammer dat Odido niet kan leveren...

http://specs.tweak.to/12504

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ptr1968
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 12-01 09:26
update: casten van mobiel naar tv met kabe,l hapert bij odido app toch, met de kpn app niet of stuk minder.
na contact met helpdesk, contract ontbonden en naar ziggo...
ptr1968 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:37:
[Afbeelding]

Heb nu nog kpn glasvezel met bovenstaand kastje in meterkast, vorige week odido afgesloten, de app werkt al op mobiel, het hapert niet op het kpn netwerk tijdens prime-time cast naar tv.
Vorig jaar heeft kpn bovenstaand kastje vervangen, hoop dat het goed gaat volgende maand...

Is op de foto al de upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
autodidact schreef op zondag 30 juni 2024 @ 14:46:
Verbazend hoeveel mensen hier met dezelfde klachten zitten. Als oplossing naar een andere glasvezel isp gaan is dus geen optie omdat op dit adres (centrum Nijmegen) altijd KPN-netwerk de verhuurder is... dus de ENIGE oplossing is overstappen naar ziggo?! of terug naar KPN.... Ik heb na veel testen toestemming van Odido over te stappen. Begrijp me niet verkeerd, ik heb 0 klachten over Odido, zeer goed geholpen, alleen Odido kan het probleem dus niet oplossen want 'dat hoef ik jullie niet uit te leggen, zie hierboven'.

Echt beschamend van KPN... danwel KPN-netwerk...

ps. niet alleen na etenstijd maar ook op zondag middag als het geen lekker weer is (nu dus...)

vandaag laatste dag om over te stappen voordat op 1 juli de nieuwe prijzen in gaan. Bedankt voor het lezen/luisteren. Echt jammer dat Odido niet kan leveren...
Wat pas echt verbazend is, is dat ik die klachten vrijwel niet op de andere topics zie. Dan is er toch toch iets in de combo tussen KPN WBA en Odido.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:50
Barre73 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 17:47:
[...]

Wat pas echt verbazend is, is dat ik die klachten vrijwel niet op de andere topics zie. Dan is er toch toch iets in de combo tussen KPN WBA en Odido.
Ook andere providers maar die hebben hier geen topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autodidact
[...]

Het laden van deze website duurde nu meer dan een minuut.

"Een derde van de mensen met een internetaansluiting thuis heeft in de afgelopen 12 maanden problemen gehad met de kwaliteit van deze aansluiting. Odido scoort het slechtst: klanten ervaren de meeste problemen en die worden ook nog eens het minst vaak opgelost."

De uitzendig gemist.

De problemen komen door KPN-netwerk (die het niet op kan lossen door te weinig handjes/onderaannemers). Ik vind dat Odido in mijn geval zijn best heeft gedaan (3 monteurs en een nieuwe modem) maar na 3 maanden ga ik vanavond weg... helaas.

Volgens het nieuws op radio 1 vanmiddag was er vanmiddag een grote storing bij Odido. Ik had gek genoeg daarvoor heel veel klachten, tijdens de storing werkte het internet prima en nu is het weer pet.

Ik vind het vooral jammer dat m'n adsl lijn het nu niet meer doet (of ondersteunt word) en dat daardoor de keuze OF kpn-netwerk OF Ziggo netwerk wat beperkt is op mijn adres. Dat heeft KPN-netwerk uit mijn meterkast gehaald tijdens de aanleg van glas (wat bijna 2 jaar duurde en waar 6 afspraken voor nodig waren).

[ Voor 3% gewijzigd door autodidact op 30-06-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:30
[...]

Mijn zus heeft precies hetzelfde hier ook KPN Netwerk Glasvezel en sinds overstap van DSL na Glasvezel is het drama , Odido kan niks vinden maar ik weet toevallig dat bij het lassen 2 jaar geleden de waarden van de lijn niet goed waren en ze hebben een paar x opnieuw gelast op de waarden goed te krijgen maar dit is niet gelukt.

kan jij hier meer over zien @Barre73 op het adres van mijn zus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
chris-drielsma schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:51:
[...]

Mijn zus heeft precies hetzelfde hier ook KPN Netwerk Glasvezel en sinds overstap van DSL na Glasvezel is het drama , Odido kan niks vinden maar ik weet toevallig dat bij het lassen 2 jaar geleden de waarden van de lijn niet goed waren en ze hebben een paar x opnieuw gelast op de waarden goed te krijgen maar dit is niet gelukt.

Normaal kun je de waardes uitlezen.
Welke ONT (glasvezel kastje) heb je.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 30-04 12:01
autodidact schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:21:
[...]

Volgens het nieuws op radio 1 vanmiddag was er vanmiddag een grote storing bij Odido. Ik had gek genoeg daarvoor heel veel klachten, tijdens de storing werkte het internet prima en nu is het weer pet.
Dit roept de vraag op of de onderliggende netwerk structuur van Odido wel voldoende is.
Ergens een grote storing, meer ruimte op het werkende deel om de bitjes sneller op de juiste plaats te krijgen.
Dus niet eens de overboeking in het laatste deel naar de klant maar in het kern gedeelte loopt het niet.

Ooit ergens gelezen dat toen nog Tmobile oude apparatuur inzette bij de uitbreiding van het netwerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autodidact
yalerta schreef op zondag 30 juni 2024 @ 22:55:
[...]

Dit roept de vraag op of de onderliggende netwerk structuur van Odido wel voldoende is.
Ergens een grote storing, meer ruimte op het werkende deel om de bitjes sneller op de juiste plaats te krijgen.
Dus niet eens de overboeking in het laatste deel naar de klant maar in het kern gedeelte loopt het niet.

Ooit ergens gelezen dat toen nog Tmobile oude apparatuur inzette bij de uitbreiding van het netwerk
Ooh, dat zou mij verbazen. Niet dat ik je niet geloof, maar omdat me verteld is dat het te maken had met een GPON-switch waarbij een prisma het lichtsignaal als het ware opdeelt en dat er gespeeld kon worden met timing (jij een milliseconde, ik een milliseconde etc.). Maar die switch was niet in beheer van Odido maar van het netwerk dat Odido huurt, namelijk dat van KPN (KPN Netwerk...). De monteur zei dat de snelste oplossing was, en ik citeer, 'verhuizen en dan eerst de postcodecheck doen of het echte netwerk van Odido beschikbaar is'. (Die kon ook nog sneller zijn (want geen GPON maar AHON? dat verzin ik er nu zelf bij...)). In ieder geval, volgens mij heeft Odido beperkte mogelijkheden om mij 'te verhuizen' want ik was al naar een rustiger GPON-lijn verplaatst (aa121 als iemand dat iets zegt). Naar mijn gevoel heeft Odido echt z'n best gedaan en alles geprobeerd wat ze konden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
Als je op GPON zit zit je aangesloten op de spullen van Odido in de pop.
Als het een Kpn lijn is is het XGS-PON.
Of AON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
peterbier schreef op zondag 30 juni 2024 @ 21:36:
[...]

Normaal kun je de waardes uitlezen.
Welke ONT (glasvezel kastje) heb je.?
Me zus heeft nog de oude Huawei ? het soort wat bekend is om veel problemen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris-drielsma schreef op zondag 30 juni 2024 @ 20:51:
[...]

Nee, dat kan ik niet. Wat je nu aangeeft wordt niet echt bewaard en zou hooguit bij een steekproef boven water gekomen zijn. En dan was de aannemer gedwongen geweest om het te herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:44:
Als je op GPON zit zit je aangesloten op de spullen van Odido in de pop.
Als het een KPN lijn is is het XGS-PON.
Of AON.
EUh... niet helemaal. KPN heeft een tijd lang wel GPON geleverd op WBA, met een losse Nokia ONT ernaast, dus niet opgeklikt/opgeschoven. Toen zijn ze vrij snel overgegaan op XGS-PON, en later de GPON leverstraat dichtgezet. Maar bestaande verbindingen van Wholesale providers zijn toen niet gemigreerd naar XGS-PON.
Dus in theorie kan een Odido klant nog een GPON verbinding via KPN WBA hebben. Maar dan niet met een Huawei ONT maar een Nokia ONT die met een geel kabeltje is aangesloten op de FTU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lazrambo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-03 21:19
Ben ook sinds zaterdag gedwongen over naar Odido :) , kom van Tweak

Toen de monteur binnen kwam gaf ik meteen aan dat ik mijn eigen router wou gebruiken en hij beweerde dat dit niet kon omdat Asus routers alleen LAN > VLAN 300 ondersteunen en niet op de WAN instellingen.

Heb hem duidelijk gemaakt dat er zat voorbeelden zijn waarbij het wel werkt, hij had de media converter aangesloten en ging naar de wijkkast, totdat hij terugkwam heb ik de instellingen aangepast in LAN > IPTV > VLAN 300 ingesteld onder kopje internet en het werkte meteen. Heb de Zyxel modem zonder uit te pakken naar de zolder gebracht. De overgang gelukkig heel soepel (afkloppen) en hoop dat het stabiel blijft, tot nu toe werkt alles gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris-drielsma
Barre73 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 08:37:
[...]

Nee, dat kan ik niet. Wat je nu aangeeft wordt niet echt bewaard en zou hooguit bij een steekproef boven water gekomen zijn. En dan was de aannemer gedwongen geweest om het te herstellen.
Welke stappen kan zij nog ondernemen , ik heb al een paar keer aangedrongen bij Odido dat ze KPN Netwerk moeten aansturen of de nieuwere ONT moeten sturen ze heeft nu de oudere probleem variant van Huawei geloof ik en omdat Odido zelf niks kan vinden

Monteur van Guidion is ook al geweest en die kan verder ook niks doen omdat op dat moment wel alles werkte het zijn echt momenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oohhhhdiedo
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-07-2024
chris-drielsma schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:56:
[...]

Welke stappen kan zij nog ondernemen , ik heb al een paar keer aangedrongen bij Odido dat ze KPN Netwerk moeten aansturen of de nieuwere ONT moeten sturen ze heeft nu de oudere probleem variant van Huawei geloof ik en omdat Odido zelf niks kan vinden

Monteur van Guidion is ook al geweest en die kan verder ook niks doen omdat op dat moment wel alles werkte het zijn echt momenten.
Odido kan de demping op afstand uitlezen, als die in orde is gaat kpn netwerk niet zo veel voor je kunnen betekenen.

Heeft je zus een Huawei HG8010 of een HN8010 als ONT? De HG8010 is GPON, en die zou last kunnen hebben van alien NT's op de pon splitter wanneer er zaken (te vroeg/verkeerd) worden omgepatcht of als er iemand thuis probeert te hobbyen.
Als dat het probleem is zou het omzetten van de verbinding naar xgspon de beste (enige?) fix zijn. Odido heeft echter niet echt een proces om dat bij klachten te doen, je moet dan een beetje geluk hebben met een Guidion monteur die dat voor je in orde maakt of een eigen xgspon ONT hebben en die laten registreren.

De beste/snelste/enige manier om odido echt te forceren om je verbinding naar xgspon over te zetten is bij mijn weten om even een upgrade aan te vragen naar 2000 of 8000mb. Dan word je omgezet naar XGSPON met de hn8010, en heb je dus geen last meer van eventuele problemen die bij GPON zouden spelen.
Hierna kun je je snelheid weer verlagen. Bij een verlaging komen ze niet langs om je apparatuur weer voor iets anders te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimtheToolman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-04 10:26
Barre73 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:25:
[...]

Voor zover ik weet betreft dat alleen Genexis ONT's (die worden gebruikt als alles bij KPN wordt ingekocht).
Zyxel dus niet. Sterker nog: dat is geen ONT maar een NT (geen PON maar AON).
Ho wacht, wat is er met die kastjes? Ik zit op Odido, daar steeds onverklaarbare wegvallend internet. Ga deze week over naar KPN, heb zo'n Genexis kastje in de doos zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Nu online
chris-drielsma schreef op maandag 1 juli 2024 @ 10:56:
[...]

Je kan die Huawei zelf uitlezen of vragen aan Odido of hun het willen.
Dit kan bijvoorbeeld via hun forum.
Ik heb dat met een laptop gedaan aan de Huawei GPON ONT.
Zie handeling hoe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDeY9SOGyQMiMw2CufYSzMQBL3c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TeE57kj6sFtQxuXDVcrEy9hG.jpg?f=fotoalbum_large

Deze info is belangrijk als deze waarde verkeerd is kun je uitval van de diensten hebben.
Zie rechts van de cirkel welke waarde het tussen moet liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AY-dXrGDN31vukBiLmMcwPNCdLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zh6GaFvETPVFcWZZTWnXSdxy.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oohhhhdiedo
TimtheToolman schreef op maandag 1 juli 2024 @ 11:56:
[...]

Ho wacht, wat is er met die kastjes? Ik zit op Odido, daar steeds onverklaarbare wegvallend internet. Ga deze week over naar KPN, heb zo'n Genexis kastje in de doos zitten.
Er lijken bij odido op het kpn wba netwerk problemen te spelen met internetverbindingen die op bepaalde momenten, vooral tijdens piekuren, erg traag worden en enorm verhoogde latency en jitter ervaren. De oorzaak lijkt gezocht te (moeten?) worden bij de genexis ont's, aangezien het als je op odido's community meeleest in elk geval bij een aantal mensen opgelost is door de genexis door een Nokia te vervangen.

In datzelfde topic heb je dan ook weer mensen die aangeven geen problemen meer te hebben wanneer ze met een Vpn verbinden, wat ik dan weer vreemd vind als het aan de ONT zou liggen. Zou natuurlijk kunnen dat er daar wellicht 2 problemen door elkaar lopen. Maar goed, mijn expertise is dat verder niet, op het volgende topic loopt er het een en ander bij odido, kun je zelf je conclusies trekken ;)

https://community.odido.n...-avond-wba-netwerk-365921

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimtheToolman
Oohhhhdiedo schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:04:
[...]

Er lijken bij odido op het kpn wba netwerk problemen te spelen met internetverbindingen die op bepaalde momenten, vooral tijdens piekuren, erg traag worden en enorm verhoogde latency en jitter ervaren. De oorzaak lijkt gezocht te (moeten?) worden bij de genexis ont's, aangezien het als je op odido's community meeleest in elk geval bij een aantal mensen opgelost is door de genexis door een Nokia te vervangen.

In datzelfde topic heb je dan ook weer mensen die aangeven geen problemen meer te hebben wanneer ze met een Vpn verbinden, wat ik dan weer vreemd vind als het aan de ONT zou liggen. Zou natuurlijk kunnen dat er daar wellicht 2 problemen door elkaar lopen. Maar goed, mijn expertise is dat verder niet, op het volgende topic loopt er het een en ander bij odido, kun je zelf je conclusies trekken ;)

OK ik heb nu Odido met een (niet?) genexis ONT ding volgens mij, klein kastje. In de KPN doos zit een (groter) zwart Genexis ding. Juist met Odido veel gezeur, steeds onderbrekingen....hoop dat ik met KPN er op vooruit ga. Alles KPN, kastje, modem, netwerk dus. Geen Odido icm KPN glas meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oohhhhdiedo
TimtheToolman schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:12:
[...]

OK ik heb nu Odido met een (niet?) genexis ONT ding volgens mij, klein kastje. In de KPN doos zit een (groter) zwart Genexis ding. Juist met Odido veel gezeur, steeds onderbrekingen....hoop dat ik met KPN er op vooruit ga.
Jij zult dan waarschijnlijk op odido's eigen apparatuur aangesloten zitten in de pop. Bij een overstap naar KPN zul je dan fysiek ook omgepatcht worden naar hun netwerk. Erg goede kans dat je problemen die je met odido had dan inderdaad opgelost zijn.

Als die problemen die op de odido community spelen inderdaad veroorzaakt worden door de genexis is dat volgens mij een samenspel tussen iets wat odido doet en die genexis, want op de kpn community lopen dat soort klachten volgens mij niet op dezelfde schaal, terwijl die toch een stuk meer van die dingen in gebruik hebben zou je zeggen. Zou me er bij je overstap naar KPN persoonlijk niet druk om maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimtheToolman
Oohhhhdiedo schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:18:
[...]

Jij zult dan waarschijnlijk op odido's eigen apparatuur aangesloten zitten in de pop. Bij een overstap naar KPN zul je dan fysiek ook omgepatcht worden naar hun netwerk. Erg goede kans dat je problemen die je met odido had dan inderdaad opgelost zijn.

Als die problemen die op de odido community spelen inderdaad veroorzaakt worden door de genexis is dat volgens mij een samenspel tussen iets wat odido doet en die genexis, want op de kpn community lopen dat soort klachten volgens mij niet op dezelfde schaal, terwijl die toch een stuk meer van die dingen in gebruik hebben zou je zeggen. Zou me er bij je overstap naar KPN persoonlijk niet druk om maken.
OK, ik ga het hard hopen :) Eind deze week zet ik de boel om naar KPN. Jammer dat het nodig is, maar bij Odido kwam ik niet verder. Het werkte echt goed 9 maand lang, daarna begonnen de problemen. Die niemand kon verklaren. vaak kort eruit, terwijl het ONT alles groen geeft en in de logs geen gekke dingen. Soms ook echt heel lang eruit, dan moet ik het modem resetten en dan werkt het (tijdelijk) weer. Nu is het redelijk stabiel lijkt het....maar het kan zo weer anders zijn. Niet op te vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Hallo beste mensen,
-Na een eerste jaar glasvezel Delta, nu een aanstaande overstap per 2 augustus naar Odido.
Ik begrijp niet zo goed wat die Guidion-monteur komt doen die dag.

-Er hangt een goed werkende Delta Fiber NTU. Heeft Odido glas een eigen NTU nodig?
Zo niet, kan ik toch zelf die dag de modems eenvoudig verwisselen?
Dank voor de opheldering.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:05
@RoRoNL Zoek eens terug, deze vraag is afgelopen week al meerdere keren voorbij gekomen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Niet online
jongetje schreef op maandag 1 juli 2024 @ 19:59:
@RoRoNL Zoek eens terug, deze vraag is afgelopen week al meerdere keren voorbij gekomen...
Ach. Niet goed gezocht dus, ga ik doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TimtheToolman schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:22:
[...]

OK, ik ga het hard hopen :) Eind deze week zet ik de boel om naar KPN. Jammer dat het nodig is, maar bij Odido kwam ik niet verder. Het werkte echt goed 9 maand lang, daarna begonnen de problemen. Die niemand kon verklaren. vaak kort eruit, terwijl het ONT alles groen geeft en in de logs geen gekke dingen. Soms ook echt heel lang eruit, dan moet ik het modem resetten en dan werkt het (tijdelijk) weer. Nu is het redelijk stabiel lijkt het....maar het kan zo weer anders zijn. Niet op te vertrouwen.
Welke woorden/lampjes staan er op die zwarte Genexis die je van KPN hebt gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White_Collar
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01:15
@Barre73 Zou je mij misschien kunnen helpen? Mijn broer heeft al een poosje het probleem dat er maar geen afspraak wordt gemaakt om de glasvezel (welke tegen de gevel aan ligt) naar binnen te brengen waardoor Odido niet kan leveren. Order loopt sinds 23 mei.

Volgens mij hebben we het dan over een NL7 order dat bij kpn wholesale ligt. Zou je misschien eens kunnen kijken naar de status en/of kunnen kijken of alles goed gaat aan de kpn wholesale kant?

"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William_H
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22:26
Oohhhhdiedo schreef op maandag 1 juli 2024 @ 12:04:
[...]

Helaas helaas helaas, is dit alweer oude informatie.
Het probleem ligt niet aan de ONT's. Dat was inderdaad ook een beetje vreemd, aangezien wanneer mensen een VPN aangeslingerd kregen, het probleem opgelost was. Nu ligt er in die ontdekking natuurlijk al een antwoord, het zit 'm ongetwijfeld in de routing tussen Odido en KPN, maar mensen worden er hoor en dol van.

Zelf ook last van gehad, modem reset (dat is ook vreemd, maar geeft ook weer een licht op het probleem), lost het vaak weer op, maar soms ook weer niet. De grap is, ik zit op een KPN VDSL wholesale lijntje. Dus niks geen glasvezel. Probleem zit 'm dus niet alleen bij de glasvezel kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 00:10
Bestaat er een http versie van Odido televisie, of moet je op windows een app gebruiken.
Kan het niet vinden dus denk het laatste?

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:54

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Bad Brains schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:15:
Bestaat er een http versie van Odido televisie, of moet je op windows een app gebruiken.
Kan het niet vinden dus denk het laatste?
Heb zelf geen TV abonnement, dus kan het niet testen, maar werkt dit niet: https://tv.odido.nl/inloggen/index.html#/ Zie ook: https://www.odido.nl/blog/tv-kijken-op-laptop/

[ Voor 7% gewijzigd door rens-br op 02-07-2024 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:30
William_H schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:44:
[...]

Het probleem ligt niet aan de ONT's. Dat was inderdaad ook een beetje vreemd, aangezien wanneer mensen een VPN aangeslingerd kregen, het probleem opgelost was. Nu ligt er in die ontdekking natuurlijk al een antwoord, het zit 'm ongetwijfeld in de routing tussen Odido en KPN, maar mensen worden er hoor en dol van.

Zelf ook last van gehad, modem reset (dat is ook vreemd, maar geeft ook weer een licht op het probleem), lost het vaak weer op, maar soms ook weer niet. De grap is, ik zit op een KPN VDSL wholesale lijntje. Dus niks geen glasvezel. Probleem zit 'm dus niet alleen bij de glasvezel kant.
Speelt dit probleem ook bij tweakfiber/dsl.
Qua verbindings opbouw is dit technisch hetzelfde als Odido, DHCP ipv PPPoE.
Lees weinig terug over problemen bij Tweak i.c.m. KPN.
Waardoor mijn vermoedens zijn dat het bij Odido licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimtheToolman
Barre73 schreef op maandag 1 juli 2024 @ 21:16:
[...]

Welke woorden/lampjes staan er op die zwarte Genexis die je van KPN hebt gekregen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6ENgkR0cJoX1vNYBOP29eHkTdDo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXUOwvv0tcziH1crHHvboK2n.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William_H
ArnoldSmit schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:16:
[...]

Speelt dit probleem ook bij tweakfiber/dsl.
Qua verbindings opbouw is dit technisch hetzelfde als Odido, DHCP ipv PPPoE.
Lees weinig terug over problemen bij Tweak i.c.m. KPN.
Waardoor mijn vermoedens zijn dat het bij Odido licht.
Jup, dat probeer ik ze al aan hun verstand te peuteren, maar ze schuiven de boel af.
Ook gezien het feit dat ik er als VDSL klant ook last van heb, en wij dus niks met een ONT en dergelijke te maken hadden.
Er gaat gewoon wat fout met routing, maar volgens mij is het verstand ook weggelopen bij Odido toen ze van naam veranderden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
William_H schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:26:
[...]

Jup, dat probeer ik ze al aan hun verstand te peuteren, maar ze schuiven de boel af.
Ook gezien het feit dat ik er als VDSL klant ook last van heb, en wij dus niks met een ONT en dergelijke te maken hadden.
Er gaat gewoon wat fout met routing, maar volgens mij is het verstand ook weggelopen bij Odido toen ze van naam veranderden.
Om het verhaal helemaal af te maken ben nu nog Odido glasvezel klant via ODF.
Dit werkt prima, goede latency(4ms), constant hoge doorvoer snelheden.(2280Mpb/s down, 1950 Mbp/s up)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:01

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Ik zou graag andere DNS servers willen gebruiken maar kan met geen mogelijkheid vinden hoe ik dat moet wijzigen in de Zyxel EX5601-T1.. iemand enig idee?

Kan alleen vinden onder Systeeminformatie dat de volgende ingesteld staan:
Primaire DNS-server
37.143.84.228
Secundaire DNS-server
62.58.48.20

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oohhhhdiedo
ArnoldSmit schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 15:49:
[...]

Om het verhaal helemaal af te maken ben nu nog Odido glasvezel klant via ODF.
Dit werkt prima, goede latency(4ms), constant hoge doorvoer snelheden.(2280Mpb/s down, 1950 Mbp/s up)
En om het verhaal dan nog simpeler te maken, ook op een odido verbinding via kpn wba glas spelen er niet voor iedereen problemen. Hier tot voor kort een Nokia ONT met een fritzbox 5590 erachter, en nu met diezelfde fritzbox direct op glas ook een prima stabiele verbinding. Ook een aantal avonden even wat pingplotter grafiekjes enzo laten lopen, maar de problemen die mensen omschrijven spelen hier zeker niet.
Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
William_H schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:44:
[...]

Waar haal je nieuwere info vandaan, dat topic lijkt nog volledig op de ONT te focussen. Ook voor de ONT is VPN verkeer geencapsuleerd verkeer wat zich anders gedraagt dan native verkeer.

Uit het Odido topic haal ik onderstaande info:

Vandaag is er opnieuw een nieuwe firmware op 4 ONT's ingeladen, om te checken of dit het probleem verhelpt. We houden strak contact met deze klanten en kunnen zo onderzoeken of het wel of niet de oplossing. Weet dat we ontzettend hard werken en de prioriteit erg hoog ligt.

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 02-07-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
White_Collar schreef op maandag 1 juli 2024 @ 23:07:
@Barre73 Zou je mij misschien kunnen helpen? Mijn broer heeft al een poosje het probleem dat er maar geen afspraak wordt gemaakt om de glasvezel (welke tegen de gevel aan ligt) naar binnen te brengen waardoor Odido niet kan leveren. Order loopt sinds 23 mei.

Volgens mij hebben we het dan over een NL7 order dat bij kpn wholesale ligt. Zou je misschien eens kunnen kijken naar de status en/of kunnen kijken of alles goed gaat aan de kpn wholesale kant?
@White_Collar
Is goed. Stuur maar een DM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@TimtheToolman
Dat is geen PON maar AON.
Dus bij KPN verwacht ik dat je überhaupt geen enkel probleem zult hebben. Odido leverde dus op jouw adres diensten via eigen PON apparatuur in de PoP, waar KPN nog AON apparatuur heeft hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimtheToolman
Barre73 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:33:
[...]

@TimtheToolman
Dat is geen PON maar AON.
Dus bij KPN verwacht ik dat je überhaupt geen enkel probleem zult hebben. Odido leverde dus op jouw adres diensten via eigen PON apparatuur in de PoP, waar KPN nog AON apparatuur heeft hangen.
Ok. Zou mooi zijn. Maar AON is toch oud? Wordt vervangen door PON?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TimtheToolman schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:50:
[...]

Ok. Zou mooi zijn. Maar AON is toch oud? Wordt vervangen door PON?
Oud is een relatief begrip. Tot vorig jaar werden nieuwe (kleine) PoPs nog uitgerust met deze apparatuur.
Ja, KPN is begonnen met het bijbouwen van XGS-PON in PoPs waar nog AON hangt (het overgrote deel dus). Dan zullen eerst nieuwe klanten op PON komen en later (als er capaciteit is bij monteurs e.d) ook bestaande klanten.
Kan dus nog wel een paar jaar duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:09
Barre73 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 19:25:
[...]

Oud is een relatief begrip. Tot vorig jaar werden nieuwe (kleine) PoPs nog uitgerust met deze apparatuur.
Ja, KPN is begonnen met het bijbouwen van XGS-PON in PoPs waar nog AON hangt (het overgrote deel dus). Dan zullen eerst nieuwe klanten op PON komen en later (als er capaciteit is bij monteurs e.d) ook bestaande klanten.
Kan dus nog wel een paar jaar duren...
en wijzingen van klanten gaan ook over te minste bij kpn zelf, voor whole sale durf ik niet te zeggen
:) maar voor AON weg is duurt nog wel paar jaar

[ Voor 5% gewijzigd door jopoh op 02-07-2024 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
Oohhhhdiedo schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 17:02:
[...]

En om het verhaal dan nog simpeler te maken, ook op een odido verbinding via kpn wba glas spelen er niet voor iedereen problemen. Hier tot voor kort een Nokia ONT met een fritzbox 5590 erachter, en nu met diezelfde fritzbox direct op glas ook een prima stabiele verbinding. Ook een aantal avonden even wat pingplotter grafiekjes enzo laten lopen, maar de problemen die mensen omschrijven spelen hier zeker niet.
Ben benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen.
Dat komt volgens Odido omdat het probleem niet bij die ONT's speelt.
Hoewel er ook al gevallen in het topic zijn waarbij een wissel niet heeft geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
William_H schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:47:
[...]

Hoewel er ook al gevallen in het topic zijn waarbij een wissel niet heeft geholpen.
Klopt, bij een wissel naar dezelfde type ONT ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
William_H schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 21:47:
[...]

Heb je een linkje? Ik heb 1 persoon gespot in het topic die van een Genexis naar een Genexis is gewisseld, dan blijft het probleem inderdaad aanwezig. Bedoel je die?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• William_H
Economics schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:11:
[...]

Klopt, bij een wissel naar dezelfde type ONT ;)
Ik heb ook al een geval gelezen van een andere ONT, maar goed misschien worden we nu wel te gedetailleerd. Feit blijft dat het een beetje en vreemd verhaal begint te worden omdat dit al maanden speelt en men er maar geen vaart achter leek te zetten. Het eeuwige, het zal wel aan de gebruiker liggen. En heel eerlijk, als die soms ook zeggen dat het WiFi het niet doet, terwijl ze het internet bedoelen, dan ga je als support ook twijfelen. Maar dat wil niet zeggen dat er geen problemen hoeven te spelen die niet aan de gebruiker liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Niet online
ArcticWolf schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 16:55:
Ik zou graag andere DNS servers willen gebruiken maar kan met geen mogelijkheid vinden hoe ik dat moet wijzigen in de Zyxel EX5601-T1.. iemand enig idee?

Kan alleen vinden onder Systeeminformatie dat de volgende ingesteld staan:
Primaire DNS-server
37.143.84.228
Secundaire DNS-server
62.58.48.20
@ArcticWolf

Ik heb onderstaande gevonden om de DNS aan te passen. Werkt dit voor je?

“ Wijzig de DNS servers eens naar die van Google om te kijken of het dan beter gaat.
Server 1 is bijvoorbeeld 8.8.8.8 en 2 is 8.8.4.4.

Ga op een computer naar 192.168.1.1 om je modem te benaderen. Log in met de meegeleverde gebruikersnaam en wachtwoord. Kies in de balk bovenin voor "home network". Vervolgens in de balk links voor "lan interface". Vervolgens ga je naar "DHCP server". Hier zet je de DNS mode op "Manually configure the DNS server for LAN devices".

Nu kun je een alternatieve DNS server intoetsen en deze opslaan door op "save" te klikken, herstart de router ook hierna.”

[ Voor 41% gewijzigd door RoRoNL op 03-07-2024 00:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• William_H
stormfly schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:13:
[...]

Heb je een linkje? Ik heb 1 persoon gespot in het topic die van een Genexis naar een Genexis is gewisseld, dan blijft het probleem inderdaad aanwezig. Bedoel je die?
Klopt inderdaad. Het blijft uiteraard wat anekdoties bewijs. Maar met de verschillen in aansluitingen, zou dat natuurlijk wel kunnen natuurlijk, gedeelde lijn vs dedicated lijn naar de wijkkast.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:05

ja3

Sinds deze week ben ik overgestapt van Ziggo naar Odido (via Open Dutch Fiber). Had ik veel eerder willen doen maar ja de graafwerkzaamheden laten op zich wachten.

Ben meteen all-in gegaan met de 8gbit verbinding in combinatie met een eigen glasvezel SFP+ module. Ook het stroomverbruik is hierdoor lager dan bij de Ziggo setup (scheelt toch weer 9 watt aan standby verbruik).

Wat mij meer opviel dan de snelheid is de veel lagere ping die ik heb bij Odido. Dit merk ik meer dan de feitelijke snelheid van de verbinding. Er is ongeveer 8ms lagere ping bij zo'n beetje alles (dit komt neer op zo'n 66% lagere ping bij servers in NL).

De 8gbit red ik niet maar wel de hele dag rond de 5gbit download en 6gbit upload. Ik zou hierover kunnen klagen maar ja dit is natuurlijk dikke prima. (Heb je het nodig: Nee absoluut niet. Maar ik sponsor graag innovatieve diensten.)

Ook wil ik graag @zzattack bedanken voor zijn duidelijke uitleg over het gebruik van de FS SFP+ module. Daardoor ging het installeren in 1 keer goed. Wat mij nog opviel is dat het wachtwoord van de module veranderd na het aanpassen van het GPON S/N (dit is echt raar toch?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

RoRoNL schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:17:
[...]

@ArcticWolf

Ik heb onderstaande gevonden om de DNS aan te passen. Werkt dit voor je?

“ Wijzig de DNS servers eens naar die van Google om te kijken of het dan beter gaat.
Server 1 is bijvoorbeeld 8.8.8.8 en 2 is 8.8.4.4.

Ga op een computer naar 192.168.1.1 om je modem te benaderen. Log in met de meegeleverde gebruikersnaam en wachtwoord. Kies in de balk bovenin voor "home network". Vervolgens in de balk links voor "lan interface". Vervolgens ga je naar "DHCP server". Hier zet je de DNS mode op "Manually configure the DNS server for LAN devices".

Nu kun je een alternatieve DNS server intoetsen en deze opslaan door op "save" te klikken, herstart de router ook hierna.”
Thx, ga het vanavond proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droidd
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 03-07-2024
ja3 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:43:
Sinds deze week ben ik overgestapt van Ziggo naar Odido (via Open Dutch Fiber). Had ik veel eerder willen doen maar ja de graafwerkzaamheden laten op zich wachten.

Ben meteen all-in gegaan met de 8gbit verbinding in combinatie met een eigen glasvezel SFP+ module. Ook het stroomverbruik is hierdoor lager dan bij de Ziggo setup (scheelt toch weer 9 watt aan standby verbruik).

Wat mij meer opviel dan de snelheid is de veel lagere ping die ik heb bij Odido. Dit merk ik meer dan de feitelijke snelheid van de verbinding. Er is ongeveer 8ms lagere ping bij zo'n beetje alles (dit komt neer op zo'n 66% lagere ping bij servers in NL).

De 8gbit red ik niet maar wel de hele dag rond de 5gbit download en 6gbit upload. Ik zou hierover kunnen klagen maar ja dit is natuurlijk dikke prima. (Heb je het nodig: Nee absoluut niet. Maar ik sponsor graag innovatieve diensten.)

Ook wil ik graag @zzattack bedanken voor zijn duidelijke uitleg over het gebruik van de FS SFP+ module. Daardoor ging het installeren in 1 keer goed. Wat mij nog opviel is dat het wachtwoord van de module veranderd na het aanpassen van het GPON S/N (dit is echt raar toch?).
Welke SFP+ module heb je hiervoor gebruikt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ja3
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:05

ja3

Droidd schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:41:
[...]

Welke SFP+ module heb je hiervoor gebruikt?
https://www.fs.com/de-en/products/185594.html die ik gebruik in de Ubiquiti Dream Machine Special Edition.

Verder staat hier alle benodigde documentatie in: zzattack in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raiden1985
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-11-2024
ja3 schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 12:58:
[...]

https://www.fs.com/de-en/products/185594.html die ik gebruik in de Ubiquiti Dream Machine Special Edition.

Verder staat hier alle benodigde documentatie in: zzattack in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Weet niet of jij zelf de username / password hebt uitgelezen dmv deze instructie maar je kan ook bij je bestelling van fs.com om de username / password vragen. Dan hoef je niks open te halen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

@RoRoNL heb ze ingesteld en opnieuw opgestart, de instelling staat nog wel goed maar verder is er niks veranderd. Staat nog steeds bij status:
Primaire DNS-server
37.143.84.228
Secundaire DNS-server
62.58.48.20

Bij dnsleakstest krijg ik hetzelfde resultaat te zien.

:X

Vond ook deze website:
https://community.odido.n...wijzigen-odido-dns-306314

Met eigenlijk dezelfde instructie zoals jij gaf, maar blijkbaar werkt het nu niet meer? Erg vreemd dit.

[ Voor 37% gewijzigd door ArcticWolf op 03-07-2024 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Niet online
@ArcticWolf
(Ik stap zelf pas over per augustus van Delta glas > Odido), maar verwacht wel dat dit gewoon aangepast (en opgeslagen) zou moeten worden op je geleverde modem. De discussie die je linkt is vijf jaar oud. Ondertussen zou je mogen verwachten dat dit is opgelost.

Als wij hier zijn overgezet zou ik net als jij de dns bij binnenkomst in de modem zelf willen kunnen aanpassen.
Wil je deze vraag misschien uitzetten bij Odido support? (Anders doe ik het per augustus zelf 😉)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

RoRoNL schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 14:52:
@ArcticWolf
(Ik stap zelf pas over per augustus van Delta glas > Odido), maar verwacht wel dat dit gewoon aangepast (en opgeslagen) zou moeten worden op je geleverde modem. De discussie die je linkt is vijf jaar oud. Ondertussen zou je mogen verwachten dat dit is opgelost.

Als wij hier zijn overgezet zou ik net als jij de dns bij binnenkomst in de modem zelf willen kunnen aanpassen.
Wil je deze vraag misschien uitzetten bij Odido support? (Anders doe ik het per augustus zelf 😉)
Na 5x herstarten werkt het ineens wel :X

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bx-68WlMezz-kfG91rjgYQVPzNo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H0cceutHCvr845VmcFUeaCjt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thargix
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:30
William_H schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 22:16:
[...]

Ik heb ook al een geval gelezen van een andere ONT, maar goed misschien worden we nu wel te gedetailleerd. Feit blijft dat het een beetje en vreemd verhaal begint te worden omdat dit al maanden speelt en men er maar geen vaart achter leek te zetten. Het eeuwige, het zal wel aan de gebruiker liggen. En heel eerlijk, als die soms ook zeggen dat het WiFi het niet doet, terwijl ze het internet bedoelen, dan ga je als support ook twijfelen. Maar dat wil niet zeggen dat er geen problemen hoeven te spelen die niet aan de gebruiker liggen.
Nou ik heb een interessant verhaal. Wij hebben sinds wij verhuisd (eind februari) zijn naar omgeving Ede meerdere malen last gehad van internet vanuit Odido dat wegviel vanaf spits tijd. Dat zelfs bekabeld internet (glasvezel abonnement, 400 down/up) het gewoon niet deed, super traag was, sites laden niet, enz. Overdag tijdens werktijd geen issues, maar richting de avond echt drama op sommige momenten.
Vóór de verhuizing, in omgeving Nieuwegein, hadden wij ook Odido maar 100 up/down, en nooit problemen gehad. Altijd super stabiel geweest. Enige wijziging was dus regio en vanwege de verhuizing hebben wij een nieuw modem gekregen vanuit Odido.

Inmiddels is het probleem eindelijk verholpen (na maanden bellen, klacht indienen, enz.), doordat het geëscaleerd was naar iemand vanuit de privacy en klachten afdeling van Odido. Die heeft ervoor gezorgd dat onze oude ONT werd vervangen door een monteur van KPN. Wij hebben nu sinds kort een gloednieuwe ONT van Nokia hangen, en sindsdien is het probleem van wegvallend internet verdampt en compleet weg. Nu wil ik niet te vroeg juichen, maar een week probleemloos leven voelt als een overwinning.

Lang verhaal kort. Voor mijn situatie lijkt het plaatsen van een nieuwe ONT (merk Nokia) wél te helpen met het oplossen van internet problemen. En vanuit de medewerker waar we 1 op 1 mee kunnen schakelen lijkt deze 'fix' het probleem ook bij een aantal klanten uit dezelfde regio opgelost te hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door Thargix op 03-07-2024 19:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Thargix schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 19:43:
[...]

Lang verhaal kort. Voor mijn situatie lijkt het plaatsen van een nieuwe ONT (merk Nokia) wél te helpen met het oplossen van internet problemen. En vanuit de medewerker waar we 1 op 1 mee kunnen schakelen lijkt deze 'fix' het probleem ook bij een aantal klanten uit dezelfde regio opgelost te hebben.
Zijn probleem heeft niks met de problemen die jij en ook anderen ervaren. Hij heeft DSL namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
[...]

Nou ik heb een interessant verhaal. Wij hebben sinds wij verhuisd (eind februari) zijn naar omgeving Ede meerdere malen last gehad van internet vanuit Odido dat wegviel vanaf spits tijd. Dat zelfs bekabeld internet (glasvezel abonnement, 400 down/up) het gewoon niet deed, super traag was, sites laden niet, enz. Overdag tijdens werktijd geen issues, maar richting de avond echt drama op sommige momenten.
Vóór de verhuizing, in omgeving Nieuwegein, hadden wij ook Odido maar 100 up/down, en nooit problemen gehad. Altijd super stabiel geweest. Enige wijziging was dus regio en vanwege de verhuizing hebben wij een nieuw modem gekregen vanuit Odido.

Inmiddels is het probleem eindelijk verholpen (na maanden bellen, klacht indienen, enz.), doordat het geëscaleerd was naar iemand vanuit de privacy en klachten afdeling van Odido. Die heeft ervoor gezorgd dat onze oude ONT werd vervangen door een monteur van KPN. Wij hebben nu sinds kort een gloednieuwe ONT van Nokia hangen, en sindsdien is het probleem van wegvallend internet verdampt en compleet weg. Nu wil ik niet te vroeg juichen, maar een week probleemloos leven voelt als een overwinning.

Eens, alles signalen die ik gelezen heb lijken te wijzen naar een ONT issue. _/-\o_ dank voor je aanvullingen.

Laten we dat beeld vasthouden en niet te veel afwijken naar routing of VDSL lijnen, zoals de andere poster schreef.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Economics
[...]

Volgens mij was ik de gene die jou had gebeld en de ont vanuit directie klacht had laten vervangen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 20:27:
[...]

Eens, alles signalen die ik gelezen heb lijken te wijzen naar een ONT issue. _/-\o_ dank voor je aanvullingen.

Laten we dat beeld vasthouden en niet te veel afwijken naar routing of VDSL lijnen, zoals de andere poster schreef.
Een ONT als probleem voor iets wat de ISP volledig werd aangerekend.

Ik zag deze oorzaak niet aankomen :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:08

Ik heb exact dezelfde ervaring. Overdag thuis werken? Geen probleem. Etenstijd en erna, vaak hommeles. Traag laden, time-out af en toe. En zo tegen 23 uur begint het weer te leven en is er niets meer aan de hand.

Het Odido netwerk hier in Arnhem gaat allemaal over KPN Wholesale. Mijn buurman stond ineens voor de deur met een KPN polo aan. Die heeft mijn Genexis ONT vervangen voor een Nokia. Probleem opgelost :) . Wat is er aan de hand? Die Genexis schijnt er niet goed tegen te kunnen als er een andere Genexis in de buurt problemen geeft. Dus preventief zijn hier alle Genexis ONTs vervangen door Nokias.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:09
asing schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 23:09:
[...]

Ik heb exact dezelfde ervaring. Overdag thuis werken? Geen probleem. Etenstijd en erna, vaak hommeles. Traag laden, time-out af en toe. En zo tegen 23 uur begint het weer te leven en is er niets meer aan de hand.

Het Odido netwerk hier in Arnhem gaat allemaal over KPN Wholesale. Mijn buurman stond ineens voor de deur met een KPN polo aan. Die heeft mijn Genexis ONT vervangen voor een Nokia. Probleem opgelost :) . Wat is er aan de hand? Die Genexis schijnt er niet goed tegen te kunnen als er een andere Genexis in de buurt problemen geeft. Dus preventief zijn hier alle Genexis ONTs vervangen door Nokias.
Niet geheel arnhem hoor, schuitgraaf, spijkerkwatier, broek, presikaaf, malburgen oost en west en nog wat stukjes daar heeft odido allemaal eigen AON/Gpon dslams hangen. Odido levert alleen over kpn WBA heen in de stukken wat als ptmp is uitgerold

waarom die genexis in arnhem/landelijk door kpn is vervangen bij hen klanten alle foutieve genexis met mogelijk lan poort probleem zijn als project base vervangen voor een nokia. dit project is ook afgerond in Arnhem. maar er zitten nog meer als genoeg genexis in arnhem en dagelijks komen daar ook nog nieuwe bij :)

[ Voor 4% gewijzigd door jopoh op 03-07-2024 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
ANdrode schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 22:56:
[...]

Een ONT als probleem voor iets wat de ISP volledig werd aangerekend.

Ik zag deze oorzaak niet aankomen :X
Ik ook niet, heb maanden lang bandbreedte management als oorzaak op #1 gehad. Heel fijn dat het nu de aandacht heeft die het verdiend, nu wachten op een oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eettjjuuhh
  • Registratie: Mei 2017
  • Niet online
Economics schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:20:
[...]

Volgens mij was ik de gene die jou had gebeld en de ont vanuit directie klacht had laten vervangen :p
Wel jammer dat er blijkbaar eerst een klacht bij de directie terecht moet komen voordat er actie wordt ondernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:08
stormfly schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 06:32:
[...]

Ik ook niet, heb maanden lang bandbreedte management als oorzaak op #1 gehad. Heel fijn dat het nu de aandacht heeft die het verdiend, nu wachten op een oplossing.
Ik ook hoor! Het enige wat echt opviel was dat browsen over het algemeen beroerd ging, en bij speedtest zag je de meter ook langzaam oplopen. Het enige wat het al die tijd bleef doen was streaming. Dus dat zou de verdenking van het managen van verkeer zijn, waarbij IPTV werd voorgetrokken.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:21
Vandaag de XGS-PON media-converter vervangen door een XGS-PON SFP+ module van FS.com. Zonder enige inmenging van Odido/aanpassingen aan hun kant, dus ik kan weer terug naar de media-converter zonder op Odido te hoeven wachten.

Kon nergens een complete beschrijving vinden, maar stukken en delen, dus here goes; wellicht dat iemand 'm vind en daarmee de boel werkend kan krijgen.
  • Bestel bovenstaande SFP+ XGS-PON module bij FS.com
  • Als je een verzendbevestiging krijgt; vraag alvast aan je toegewezen Sales Rep om de GPON credentials; had ik niet gedaan, maar waren binnen 2 uur binnen (want ze zijn sorgens onze tijd nog aan t werk in China); belangrijkste is de GPON serial; mijn was GPON24200058. Is echt een ander nummer dan whatever er op het doosje staat. Je krijgt ook een wachtwoord wat je nodig hebt voor telnet; maar die kan je ook zelf berekenen.
  • Als je zonder inmenging van Odido de module wil kunnen gebruiken moet je het serie-nummer van je originele ONT clonen; je kan dat in de FS module doen door met telnet verbinding te maken. Om die verbinding te maken heb je het 'huidige' GPON-serial van de module nodig. Wachtwoord kan je hier berekenen
  • De serial op de ONT van Odido bestaat uit 2 delen; het vaste deel 48 57 54 43; dat een hex-encoding van de string "HWTC" en daarna 8 karakters die wel hexidecimaal zijn. Het tweede heximale deel is dus bijvoorbeeld "FA001EAA" De serial die je in de module in moet voeren is dan "HWTCFA001EAA"
  • Plaats de SFP+ module in een switch
  • Sluit je glasvezel-verbinding aan aan de module; als je dit NIET doet dan kan je geen verbinding maken met de module. Ik heb om dit te doen een SC/APC-SC/APC koppelstuk gekocht en een SC-APC/ patch-kabel.
  • Zorg dat je vanaf een device op hetzelfde netwerk/VLAN zit als de poort waar de module inzit; in het geval dat je geen VLANs gebruikt is dat dus altijd. Anders moet je dus even beide poorten untaggen.
  • De module heeft standaard een statisch IP 192.168.100.1; geef je client dus ook een IP in die range
  • Download PuTTy; vul 192.168.100.1 in en kies voor telnet
  • Als het goed is kan je hier dus nu inloggen met je GPON-serial (GPON24200058 bv) en het wachtwoord wat FS je gestuurd heeft; wachtwoord kan je via bovenstaande link ook berekenen. Mocht dat niet werken; check of je de module kan pingen.
  • Type vervolgens
  • enable <enter>
  • system <enter>
  • misc <enter>
  • eqsn get <enter> <-- dit is alleen om even te checken hoe de boel er nu voorstaat
  • eqsn set "<SERIAL-ZOALS-BOVENSTAAND>"
  • Restart hierna je switch
  • Als het goed is maakt de module nu verbinding
Verdere referenties:

https://hack-gpon.org/xgs/ont-fs-XGS-ONU-25-20NI/
https://resource.fs.com/mall/doc/20231013115510av3loa.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
ufear schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:22:
Vandaag de XGS-PON media-converter vervangen door een XGS-PON SFP+ module van FS.com. Zonder enige inmenging van Odido/aanpassingen aan hun kant, dus ik kan weer terug naar de media-converter zonder op Odido te hoeven wachten.

Kon nergens een complete beschrijving vinden, maar stukken en delen, dus here goes; wellicht dat iemand 'm vind en daarmee de boel werkend kan krijgen.
  • Bestel bovenstaande SFP+ XGS-PON module bij FS.com
  • Als je een verzendbevestiging krijgt; vraag alvast aan je toegewezen Sales Rep om de GPON credentials; had ik niet gedaan, maar waren binnen 2 uur binnen (want ze zijn sorgens onze tijd nog aan t werk in China); belangrijkste is de GPON serial; mijn was GPON24200058. Is echt een ander nummer dan whatever er op het doosje staat. Je krijgt ook een wachtwoord wat je nodig hebt voor telnet; maar die kan je ook zelf berekenen.
  • Als je zonder inmenging van Odido de module wil kunnen gebruiken moet je het serie-nummer van je originele ONT clonen; je kan dat in de FS module doen door met telnet verbinding te maken. Om die verbinding te maken heb je het 'huidige' GPON-serial van de module nodig. Wachtwoord kan je hier berekenen
  • De serial op de ONT van Odido bestaat uit 2 delen; het vaste deel 48 57 54 43; dat een hex-encoding van de string "HWTC" en daarna 8 karakters die wel hexidecimaal zijn. Het tweede heximale deel is dus bijvoorbeeld "FA001EAA" De serial die je in de module in moet voeren is dan "HWTCFA001EAA"
  • Plaats de SFP+ module in een switch
  • Sluit je glasvezel-verbinding aan aan de module; als je dit NIET doet dan kan je geen verbinding maken met de module. Ik heb om dit te doen een SC/APC-SC/APC koppelstuk gekocht en een SC-APC/ patch-kabel.
  • Zorg dat je vanaf een device op hetzelfde netwerk/VLAN zit als de poort waar de module inzit; in het geval dat je geen VLANs gebruikt is dat dus altijd. Anders moet je dus even beide poorten untaggen.
  • De module heeft standaard een statisch IP 192.168.100.1; geef je client dus ook een IP in die range
  • Download PuTTy; vul 192.168.100.1 in en kies voor telnet
  • Als het goed is kan je hier dus nu inloggen met je GPON-serial (GPON24200058 bv) en het wachtwoord wat FS je gestuurd heeft; wachtwoord kan je via bovenstaande link ook berekenen. Mocht dat niet werken; check of je de module kan pingen.
  • Type vervolgens
  • enable <enter>
  • system <enter>
  • misc <enter>
  • eqsn get <enter> <-- dit is alleen om even te checken hoe de boel er nu voorstaat
  • eqsn set "<SERIAL-ZOALS-BOVENSTAAND>"
  • Restart hierna je switch
  • Als het goed is maakt de module nu verbinding
Verdere referenties:

https://hack-gpon.org/xgs/ont-fs-XGS-ONU-25-20NI/
https://resource.fs.com/mall/doc/20231013115510av3loa.pdf
Heb zelf de FS XGS-Pon module ook naar volle tevredenheid.
Echter je kan ook het serienummer van de FS laten registreren bij Odido via hun forum.(Via Tommy)
Heb het zelf ook op die manier gedaan.

En mocht je een multi Gigabit abbonement afnemen en een switch hebben van Ubiquity, is het raadzaam om de SFP+ port handmatig op de switch in te stellen op de 10Gb snelheid in plaats van automatisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:21
ArnoldSmit schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:12:
[...]

Heb zelf de FS XGS-Pon module ook naar volle tevredenheid.
Echter je kan ook het serienummer van de FS laten registreren bij Odido via hun forum.(Via Tommy)
Heb het zelf ook op die manier gedaan.

En mocht je een multi Gigabit abbonement afnemen en een switch hebben van Ubiquity, is het raadzaam om de SFP+ port handmatig op de switch in te stellen op de 10Gb snelheid in plaats van automatisch.
Ja, maar als je module dan stuk is dan moet je dus wachten tot Tommie niet op vakantie is voordat je weer werkend internet hebt, daar had ik niet perse heel veel trek in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xilvaro
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 06-05 13:08
Ik zou (persoonlijk) ook gaan voor de oplossing van ufear in dit geval. Overigens heb ik het geluk in een AON gebied te zitten en dus alleen de converter nodig heb zonder serienummer-geneuzel etc. :)

What seems to be the officer, problem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnoldSmit
ufear schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 15:26:
[...]

Ja, maar als je module dan stuk is dan moet je dus wachten tot Tommie niet op vakantie is voordat je weer werkend internet hebt, daar had ik niet perse heel veel trek in ;)
Moet zeggen dat dat vrij snel gaat.
Toen ik mijn 2 Gb verbinding af ging nemen kreeg ik ook een nieuwe ONT.
Heb de monteur over geslagen en het serienummer van de nieuwe telefonisch laten registreren.

Snap je uitgangspunt overigens wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 05-05 21:10
Ping van 450 Ms naar "het internet". Iemand anders ook problemen?
Gaat pas na 2 hops fout.

[/quote]
1 2 ms 4 ms 2 ms 192.168.8.1
2 5 ms 4 ms 4 ms 217.16.42.228
3 423 ms 426 ms 449 ms ae6-0.br04tc2.versatel.net [212.53.25.197]
4 427 ms 429 ms 432 ms 106-86-143-37.ftth.glasoperator.nl [37.143.86.106]
5 805 ms 543 ms 622 ms 72.14.209.208
6 505 ms 499 ms 462 ms 142.251.70.127
7 493 ms 485 ms 494 ms 209.85.252.245
8 478 ms 405 ms 448 ms dns.google [8.8.8.8]
[quote]

450 Ms naar Google toe:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

xares schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 18:59:
Gaat pas na 2 hops fout.

[/quote]
[quote]

Nope.. nergens last van hier zie plot van m'n Yahoo Smokeping, maar zie ook geen issues op m'n andere probes. Gebruik zelf de Cloudflare DNS servers (1.1.1.1 en 1.0.0.1).

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/mAZBo3b.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
ArcticWolf schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:07:
[...]

Nope.. nergens last van hier zie plot van m'n Yahoo Smokeping, maar zie ook geen issues op m'n andere probes. Gebruik zelf de Cloudflare DNS servers (1.1.1.1 en 1.0.0.1).

[Afbeelding]
Hoe ziet jou traceroute eruit naar 8.8.8.8?

Ik heb het ook naar 1.1.1.1 bijvoorbeeld, dus dat maakt geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArcticWolf

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

xares schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:10:
[...]

Hoe ziet jou traceroute eruit naar 8.8.8.8?

Ik heb het ook naar 1.1.1.1 bijvoorbeeld, dus dat maakt geen verschil.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Tracing route to dns.google [8.8.8.8]
over a maximum of 30 hops:

1    <1 ms    <1 ms    <1 ms  192.168.1.1
  2     3 ms     3 ms     3 ms  188.89.208.1
  3     7 ms     6 ms     6 ms  10.10.10.170
  4     6 ms     *        *     10.226.4.6
  5     8 ms     *        9 ms  172.253.66.253
  6     6 ms     6 ms     6 ms  72.14.209.42
  7     7 ms     7 ms     7 ms  172.253.66.253
  8     6 ms     6 ms     6 ms  209.85.250.123
  9     6 ms     6 ms     6 ms  dns.google [8.8.8.8]

Trace complete.

}:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Hoe lang zit je bij Odido? Er zijn op het ogenblik problemen bij verbindingen die lopen via KPN-WBA, in combinatie met een Genexis XGS-ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
hcQd schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:21:
[...]

Hoe lang zit je bij Odido? Er zijn op het ogenblik problemen bij verbindingen die lopen via KPN-WBA, in combinatie met een Genexis XGS-ONT.
Over +- 10 dagen precies 1 jaar klant (zakelijk klant).

Fiber is AON via KPN WBA, maar ik heb geen ONT. Ik heb de fiber direct in de Mikrotik router met een SFP module.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Nu online
xares schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:24:
[...]

Over +- 10 dagen precies 1 jaar klant (zakelijk klant).

Fiber is AON via KPN WBA, maar ik heb geen ONT. Ik heb de fiber direct in de Mikrotik router met een SFP module.
Zakelijk wordt anders gerouteerd dan particulier, voor vergelijkingen zal iemand anders met een zakelijke verbinding moeten reageren,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk26
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15:14
Gaat pas na 2 hops fout.

[/quote]
[quote]

Hier ook zelfde probleem (Odido zakelijk):
Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Request timed out.
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=489ms TTL=59
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=584ms TTL=59
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=598ms TTL=59

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-05 09:42
Gaat pas na 2 hops fout.

[/quote]
[quote]

Ja ik ook 600 ms naar welke server dan ook glasvezel utrecht. Ook zakelijk abonnement. Zie dat backup verbinding actief is ook in WBA gebied met AON.

[ Voor 5% gewijzigd door Vaevictis_ op 04-07-2024 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
hcQd schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 19:21:
[...]

@hcQd Hoe weet je dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geertjuhh7
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-04 13:54
Vaevictis_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:06:
[...]

Ja ik ook 600 ms naar welke server dab ook glasvezel utrecht. Ook zakelijk abonnement. Zie dat backup verbinding actief is ook 8n WBA gebied met AON.
Exact hetzelfde hier! Ook regio Utrecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Geertjuhh7 schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 20:30:
[...]

Exact hetzelfde hier! Ook regio Utrecht.
Ik lees hier dat het aan het ONT ligt, ik heb eentje van KPN denk genexis. https://community.odido.n...twerk-365921/index11.html

Wel raar dat het jaren lang heeft gewerkt en nu opeens niet. Kan niet aan cpe hardware liggen lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Heb nog wel een ZTE mediaconverter liggen als het morgen n9g bagger is kan ik die wel eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
Ik heb geen ONT maar de fiber direct in de Mikrotik.
Gaat ook fout.

Als ik het forum zo lees zijn dat niet direct hoge pings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Nu online
Vaevictis_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:12:
[...]

Ik lees hier dat het aan het ONT ligt, ik heb eentje van KPN denk genexis. [url]https://community.odido.nl/thuisnetwerk-566/verzameltopic-traag-internet-in-de-avond-wba-netwerk-365921/index11.html[/url
Je zei dat je op AON zit, dan heb je geen ONT, maar een mediaconverter. Die van Genexis lijken nogal op elkaar, maar de mediaconverter heeft een led gelabeld Ethernet waar bij de ONT Alarm staat. Ook heeft de ONT een streepjescode op de voorkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
hcQd schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:36:
[...]

Je zei dat je op AON zit, dan heb je geen ONT, maar een mediaconverter. Die van Genexis lijken nogal op elkaar, maar de mediaconverter heeft een led gelabeld Ethernet waar bij de ONT Alarm staat. Ook heeft de ONT een streepjescode op de voorkant.
Nee ik heb de mediaconverter eraf gehaald en glasvezel reststreeks op een SFP modules aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• squiqy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-05 20:03
Hier ook een hoge ping naar 8.8.8.8. Eveneens zakelijk glasvezel

Pinging 8.8.8.8 with 32 bytes of data:
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=541ms TTL=59
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=611ms TTL=59
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=545ms TTL=59
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=609ms TTL=59
Reply from 8.8.8.8: bytes=32 time=560ms TTL=59

Een speedtest levert me maar een schrikbarende 30Mbps op bedraad...
Tot de vooravond nergens last van gehad.

Edit: omgeving Zoetermeer

[ Voor 3% gewijzigd door squiqy op 04-07-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MozLaPunk
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-02 19:12
Hier ook extreem traag internet, kan nauwelijks een serie streamen. Zakelijk odido, locatie roosendaal. Sinds een uur of 7. Bellen heeft geen nut want de wachttijd lijkt oneindig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaFFoG
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-11-2024
Al sinds vanmorgen 10.00 uur geen verbinding meer (Almere).

Volgens de mensen die ik aan de telefoon krijg zijn er werkzaamheden door Liander die voor een storing zorgen en hebben er meer klanten op dezelfde wijkcentrale last van. Als ik op de website van Liander kijk echter zijn er geen werkzaamheden (noch gepland, noch storing gerelateerd) in Almere. Ook Odido geeft geen storing op mijn adres.

Ik vind het een beetje een gek verhaal, niet in de laatste plaats omdat de werkzaamheden al klaar zouden moeten zijn (er is mij verteld dat ze om 16.30 uur klaar zouden zijn) en – je raadt het al – niks het nog doet.

Mijn vraag hier is: zijn er meer mensen met soortgelijke ervaringen met de helpdesk van Odido?

(Ik heb sowieso een beetje een haat/liefde verhouding met ze wat glasvezel betreft, maar dat is een veeeel langer verhaal.)

Bla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peter F
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
MozLaPunk schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 22:19:
Hier ook extreem traag internet, kan nauwelijks een serie streamen. Zakelijk odido, locatie roosendaal. Sinds een uur of 7. Bellen heeft geen nut want de wachttijd lijkt oneindig.
hier hetzelfde.

wij kunnen een speciale lijn bellen en nemen gelijk op.

statua onbekend, oorzaak onbekend. oplostijd onbekend.

3de keer in 4,5 maanden tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lucky_885
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-04 22:39
Hier met Tele2 (eigendom van Odido) VDSL ook extreem traag internet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
traceroute 8.8.8.8
traceroute to 8.8.8.8 (8.8.8.8), 30 hops max, 60 byte packets
 1  192.168.1.1 (192.168.1.1)  0.358 ms  0.358 ms  0.385 ms
 2  ip1-240-58-62.adsl.versatel.nl (62.58.240.1)  4.925 ms  4.899 ms  5.040 ms
 3  ae6-0.br04sara.versatel.net (212.53.25.201)  5.723 ms  5.301 ms  5.275 ms
 4  ae5-0.br04tc2.versatel.net (212.53.25.193)  509.538 ms  509.507 ms  509.481 ms
 5  106-86-143-37.ftth.glasoperator.nl (37.143.86.106)  603.653 ms *  603.597 ms
 6  72.14.209.208 (72.14.209.208)  602.853 ms  593.353 ms 72.14.209.42 (72.14.209.42)  593.325 ms
 7  * * *
 8  dns.google (8.8.8.8)  585.856 ms  585.830 ms  585.804 ms

Speed test komt uit op 33 Mbps down / 6 Mbps up.

Het is sinds een uur of 5 zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mishap
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 05-05 12:27
hier hetzelfde.
odido business glasvezel amsterdam
vanaf 18.00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/raEoduj9Dd-n-1M4FJMey1aVWSI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/78XPhe4pYa5ePiDA0hbg6v0u.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thargix
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 21:30
Economics schreef op woensdag 3 juli 2024 @ 21:20:
[...]

Dat zou wel heel toevallig zijn haha, je weet maar nooit op forums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geertjuhh7
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-04 13:54
Vaevictis_ schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 21:12:
[...]

Ik lees hier dat het aan het ONT ligt, ik heb eentje van KPN denk genexis. https://community.odido.n...twerk-365921/index11.html

Wel raar dat het jaren lang heeft gewerkt en nu opeens niet. Kan niet aan cpe hardware liggen lijkt me.
Hmm, zal wel vreemd zijn.

Werkt al maanden als een zonnetje, tot begin van de avond. Sindsdien extreme latency en trage snelheden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JvDbtr8K9yJ_rV45c_sEHfts35c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TrxaOpfUVqQOkMzHZ11DQqPu.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xares
Ping lijkt hier weer normaal te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squiqy
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 04-05 20:03
Hier ook weer inmiddels.
Pagina: 1 ... 61 ... 110 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen