Dus verhalen dat de glasvezelkabel (2020) opnieuw vervangen moet worden is onzin als je nu AON hebt?jadjong schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:17:
[...]
Dat kan prima. Als men aan de andere kant alle glasvezel modules in de switch vervangt voor 10/100Gb modules. Grote kans dat de switch ook vervangen moet worden en dan is het makkelijker om gelijk iets met GPON te doen. Dan deel je namelijk een glasvezel module in de switch met je buren en heb je minder switches en glasvezel modules nodig om hetzelfde aantal aansluitingen te verwezenlijken.
Tuurlijk. Duur grapje ookBlaze85 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:30:
[...]
Dus verhalen dat de glasvezelkabel (2020) opnieuw vervangen moet worden is onzin als je nu AON hebt?
Bij GPON zit er ergens een splitter. Idealiter plaats je die ergens onder de stoep zodat je met een enkele kabel de straat in gaat en daar splitst want dan hoef je maar een enkele lange kabel te trekken. Maar als de kabels er al liggen kan je de splitter ook in de wijkcentrale plaatsen. Dan heb je een korte kabel naar de splitter en tientallen lange kabels naar de huizen.Blaze85 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 21:30:
[...]
Dus verhalen dat de glasvezelkabel (2020) opnieuw vervangen moet worden is onzin als je nu AON hebt?
In Jip en Janneke taal...
Pon is gewoon een goedkoper techniek.
Je werkt dan met een SFP module en gaat via een passieve splitter naar 16~64 klanten.
Bij AON heeft elke klant een eigen SFP module in de pop.
Dat is veel duurder en meer stroomverbruik.
Je werkt dan met een SFP module en gaat via een passieve splitter naar 16~64 klanten.
Bij AON heeft elke klant een eigen SFP module in de pop.
Dat is veel duurder en meer stroomverbruik.
Zie nog een tip voor niet synchroon lopen van beeld en geluid:MaStar schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:59:
[...]
Misschien nog een tip voor Odido mensen hier:
Bovenstaand probleem waarbij geluid en beeld niet synchroon liepen is opgelost door geluid in plaats van standaard op Dolby op Stereo te zetten in de de Odido tv instellingen.
Werkt nu weer lekker en synchroon.
Antonio di in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Zijn er hier mensen die een grandstream gebruiken in combi met VoIP van Odido?
Ik heb hier nog een HT704 liggen maar daar zitten zoveel instellingen in dat ik door de bomen het bos niet meer zo goed zie en ik geen idee heb waarom het niet werkt.
Ik heb via dat python scriptje wel een gebruikersnaam en wachtwoord weten te achterhalen en heb de benodigde SIP instellingen op de site van Odido wel gevonden maar dat is al haast niet te vertalen naar de omgeving in de grandstream en het werkt gewoon niet.
Of kan de VoIP alleen via VLAN 100? Als ik mijn Zyxel T56 aan een zelfgemaakt VLAN 300 knoop maakt die wel verbinding met internet maar ook daar werkt de telefoonlijn dan niet.
Unifi ondersteund dan weer geen 2e of derde VLAN op de WAN poort via de webinterface
Ik heb hier nog een HT704 liggen maar daar zitten zoveel instellingen in dat ik door de bomen het bos niet meer zo goed zie en ik geen idee heb waarom het niet werkt.
Ik heb via dat python scriptje wel een gebruikersnaam en wachtwoord weten te achterhalen en heb de benodigde SIP instellingen op de site van Odido wel gevonden maar dat is al haast niet te vertalen naar de omgeving in de grandstream en het werkt gewoon niet.
Of kan de VoIP alleen via VLAN 100? Als ik mijn Zyxel T56 aan een zelfgemaakt VLAN 300 knoop maakt die wel verbinding met internet maar ook daar werkt de telefoonlijn dan niet.
Unifi ondersteund dan weer geen 2e of derde VLAN op de WAN poort via de webinterface
[ Voor 6% gewijzigd door NBK op 23-06-2024 00:10 ]
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
Beetje late reactie maar het is dus de apparatuur in het huisje ( de PoP).Blaze85 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:52:
[...]
En die meer dan 1Gbit-verbindingen, ligt dat aan de glasvezellijn of aan de apparatuur in het glasvezelhuisje?
De glasvezels zelf zijn geschikt voor 1 Tb/s dus die kunnen nog wel even mee...
De huisjes zelf zijn echter ook geschikt voor meerdere soorten apparatuur tegelijk waarbij een klantlijn in die PoP kan worden aangesloten op AON apparatuur of PON apparatuur. En die apparatuur kan ook van verschillende operators tegelijk zijn. Dit is het Odido topic dus als voorbeeld: Odido heeft in heel veel KPN-PoPs eigen PON apparatuur geplaatst. Die hangt naast de KPN AON apparatuur.
KPN AON is max 1 Gbit, Odido PON is max 8 Gbit.
Neem je een abonnement bij Odido, dan wordt jouw vezel verbonden aan de Odido splitter, neem je een KPN abonnement (of providers die daar inhuren), dan wordt deze verbonden aan de AON poorten van KPN.
En dat kan je heen en weer switchen. De vezel tussen PoP en jouw huis verandert niet.
AON apparatuur voor meer dan 1 Gbit is erg duur en neemt meer ruimte en stroom in beslag in die PoP. Dus KPN is nu begonnen om ook PON apparatuur bij te plaatsen in PoPs. Om nieuwe klanten daar straks op te bedienen en de AON apparatuur uit te laten faseren.
En dit hele verhaal geldt alleen voor netwerken die in de grond zijn of worden gelegd met een eigen vezel tot in dat huisje.
Alle KPN/Reggefiber netwerken tot 2021 en alle andere netwerk eigenaren (Delta, Open Dutch Fiber en diverse kleinere partijen in buitengebieden) hebben wel een eigen vezel tot in de PoP zonder splitters in de straat.
Alles wat Glaspoort en KPN aanleggen sinds 2021 is wel gebouwd met splitters in de straat en alleen geschikt voor PON en met maar 1 operator (KPN zelf). Geen mogelijkheid voor eigen apparatuur van bijvoorbeeld Odido.
[ Voor 11% gewijzigd door Barre73 op 23-06-2024 11:15 ]
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Ik heb zowel dat zwarte Nokia kastje als de Experia box teruggestuurd. Beide heb ik niet meer nodig en dan ben ik er maar weer vanaf.Blaze85 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:35:
[...]
Moet je dat glasvezelkastje ook terugsturen?
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.
Kan weg, verkeerd gereageerd.
[ Voor 96% gewijzigd door jongetje op 23-06-2024 12:45 ]
Bedankt voor de uitleg, interessant.Barre73 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 10:12:
[...]
Beetje late reactie maar het is dus de apparatuur in het huisje ( de PoP).
De glasvezels zelf zijn geschikt voor 1 Tb/s dus die kunnen nog wel even mee...
De huisjes zelf zijn echter ook geschikt voor meerdere soorten apparatuur tegelijk waarbij een klantlijn in die PoP kan worden aangesloten op AON apparatuur of PON apparatuur. En die apparatuur kan ook van verschillende operators tegelijk zijn. Dit is het Odido topic dus als voorbeeld: Odido heeft in heel veel KPN-PoPs eigen PON apparatuur geplaatst. Die hangt naast de KPN AON apparatuur.
KPN AON is max 1 Gbit, Odido PON is max 8 Gbit.
Neem je een abonnement bij Odido, dan wordt jouw vezel verbonden aan de Odido splitter, neem je een KPN abonnement (of providers die daar inhuren), dan wordt deze verbonden aan de AON poorten van KPN.
En dat kan je heen en weer switchen. De vezel tussen PoP en jouw huis verandert niet.
AON apparatuur voor meer dan 1 Gbit is erg duur en neemt meer ruimte en stroom in beslag in die PoP. Dus KPN is nu begonnen om ook PON apparatuur bij te plaatsen in PoPs. Om nieuwe klanten daar straks op te bedienen en de AON apparatuur uit te laten faseren.
En dit hele verhaal geldt alleen voor netwerken die in de grond zijn of worden gelegd met een eigen vezel tot in dat huisje.
Alle KPN/Reggefiber netwerken tot 2021 en alle andere netwerk eigenaren (Delta, Open Dutch Fiber en diverse kleinere partijen in buitengebieden) hebben wel een eigen vezel tot in de PoP zonder splitters in de straat.
Alles wat Glaspoort en KPN aanleggen sinds 2021 is wel gebouwd met splitters in de straat en alleen geschikt voor PON en met maar 1 operator (KPN zelf). Geen mogelijkheid voor eigen apparatuur van bijvoorbeeld Odido.
Weet iemand ook hoe laat op de dag een nieuwe Odido-klant in de PoP gepatched wordt? Ik heb pas later in de middag een afspraak met de monteur, maar ik heb voor die tijd alles al geïnstalleerd natuurlijk.
In jouw geval zal de Odido monteur de patch zetten voordat hij naar jou komt. En als het goed is zou hij je voor de zekerheid vooraf moeten bellen om jou de KPN NT van de stroom af te laten halen.Blaze85 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:01:
[...]
Bedankt voor de uitleg, interessant.
Weet iemand ook hoe laat op de dag een nieuwe Odido-klant in de PoP gepatched wordt? Ik heb pas later in de middag een afspraak met de monteur, maar ik heb voor die tijd alles al geïnstalleerd natuurlijk.
Vorige week is de internetverbinding bij m’n schoonouders opgeleverd.. monteur vond het niet nodig een patchcover te plaatsen. Ja kapje is er normaal nog wel maar zal wel weggegooid zijn.
Dus je hebt niet een bij je? Nee.. ik: je collega vorige week bij mij thuis wel..
Verder was ie snel klaar, modem zelf al opgehangen en de TV was nog niet verhuist dus veel meer kon ie niet doen.
Dus je hebt niet een bij je? Nee.. ik: je collega vorige week bij mij thuis wel..
Verder was ie snel klaar, modem zelf al opgehangen en de TV was nog niet verhuist dus veel meer kon ie niet doen.
:strip_exif()/f/image/cT86Sprr0Ff8ph2nT4O8uFZ4.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik weet het niet meer zeker, maar had de oranje kap niet ook een uitdrukstuk onderin, waarmee je hem dus op kant A kan plaatsen?
Sowieso zou ik er wel even melding van maken. Die vezel is zo wel wat kwetsbaar en mocht die ooit breken op dat punt heb je in ieder geval een melding om op terug te vallen dat de installateur steken heeft laten vallen en de schuld niet bij de jouw schoonouders ligt.
Sowieso zou ik er wel even melding van maken. Die vezel is zo wel wat kwetsbaar en mocht die ooit breken op dat punt heb je in ieder geval een melding om op terug te vallen dat de installateur steken heeft laten vallen en de schuld niet bij de jouw schoonouders ligt.
In dat geval zit de linker vezel zonder afdekkap, en dat is t ook niet..Caelorum schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:37:
Ik weet het niet meer zeker, maar had de oranje kap niet ook een uitdrukstuk onderin, waarmee je hem dus op kant A kan plaatsen?
Ik zal ze eens bellen met de vraag of ze een patchcover kunnen opsturen.
Nee dat is aan de zijkant.Caelorum schreef op maandag 24 juni 2024 @ 09:37:
Maar dan heb je vezel b bloot.
Beste hier is gewoon een patchcover erbij zetten.
:strip_exif()/f/image/dbM2ZTQ6JA5Pgq1agrAVOszv.jpg?f=fotoalbum_large)
Ze zijn ook te bestellen alleen iets anders dan de huidige.
En een verloop naar onderen.
https://fritzshop.nl/glas...-incl-glasvezelkabel.html
Vandaag stond de migratie van Caiway naar Odido gepland (DFN, XGS-PON). Om even over 7 was het internetsignaal van Caiway verdwenen. Ik heb toen zelf de glas-sledes verwisseld en 5 minuten later was de verbinding weer up, nu via Odido.
Downtime dus minutenwerk, echt perfect.
De Guidion monteur die tegen lunchtijd langskwam hoefde weinig meer doen. Voor een migratie als deze hoefde hij ook niet naar de POP om daar te patchen. Dat is ook de reden dat ik direct weer online was. Na wat foto's en een krabbel was hij snel weer onderweg.
Downtime dus minutenwerk, echt perfect.
De Guidion monteur die tegen lunchtijd langskwam hoefde weinig meer doen. Voor een migratie als deze hoefde hij ook niet naar de POP om daar te patchen. Dat is ook de reden dat ik direct weer online was. Na wat foto's en een krabbel was hij snel weer onderweg.
Dan had je toch net zo goed geen monteur kunnen laten komen?tyson69 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 15:17:
Vandaag stond de migratie van Caiway naar Odido gepland (DFN, XGS-PON). Om even over 7 was het internetsignaal van Caiway verdwenen. Ik heb toen zelf de glas-sledes verwisseld en 5 minuten later was de verbinding weer up, nu via Odido.
Downtime dus minutenwerk, echt perfect.![]()
Alhoewel het altijd gratis is, heb ik nog nooit een beroep gedaan op de monteur van Guidion.
Ik had de monteur afbesteld want ik had alles al zelf aangesloten en 't werkte allemaal maar ik kreeg toen te horen dat ik daarmee 't opleverproces verstoorde (vaste telefoonnummer moest nog geporteerd worden wat ingepland wordt direct nadat monteur de boel heeft 'opgeleverd'). Hier dus ook zo'n monteur over de vloer gehad die 2 minuten later en 2 foto's rijker weer buiten stond.patrickt35 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:46:
[...]
Dan had je toch net zo goed geen monteur kunnen laten komen?
Alhoewel het altijd gratis is, heb ik nog nooit een beroep gedaan op de monteur van Guidion.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Precies hierom heb ik de afspraak gewoon laten staan.blb4 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:12:
[...]
Ik had de monteur afbesteld want ik had alles al zelf aangesloten en 't werkte allemaal maar ik kreeg toen te horen dat ik daarmee 't opleverproces verstoorde (vaste telefoonnummer moest nog geporteerd worden wat ingepland wordt direct nadat monteur de boel heeft 'opgeleverd'). Hier dus ook zo'n monteur over de vloer gehad die 2 minuten en 2 foto's rijker weer buiten stond.
Ik heb nu delta en Odido aangevraagd. Gezien Odido gebruik maakt van het Delta netwerk gaat dit zonder monteur ook werken. Maar jij raadt aan om toch een afspraak te maken met een Guidion monteur?blb4 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:12:
[...]
Ik had de monteur afbesteld want ik had alles al zelf aangesloten en 't werkte allemaal maar ik kreeg toen te horen dat ik daarmee 't opleverproces verstoorde (vaste telefoonnummer moest nog geporteerd worden wat ingepland wordt direct nadat monteur de boel heeft 'opgeleverd'). Hier dus ook zo'n monteur over de vloer gehad die 2 minuten later en 2 foto's rijker weer buiten stond.
toevallig meer tweakers met issues momenteel, ik heb elke avond vanaf +- 18:00 dat internet steeds trager wordt. een speedtest lukt eigenlijk niet meer.
de grap is, als hij werkt heb ik buiten een hele hoge ping wel een redelijk snelle verbinding (85/80) van de 100/100)
maar gewoon browsen dat werkt niet meer, streamen op de tv duurt erg lang maar als de stream eenmaal loopt is het prima. echter switchen naar iets anders dat duurt weer een eeuwigheid.
intern netwerk al nagelopen, maar als ik overschakel op 4g backup is alles "gewoon" snel. Ik moet nog een case aanmaken op het odido forum, maar dacht vraag eerst even hier.
ik moet ook het originele modem nog even terug aansluiten, nu gebruik ik mijn unifi apparatuur maar daar mag het probleem eigenlijk niet aan liggen denk ik.
de grap is, als hij werkt heb ik buiten een hele hoge ping wel een redelijk snelle verbinding (85/80) van de 100/100)
maar gewoon browsen dat werkt niet meer, streamen op de tv duurt erg lang maar als de stream eenmaal loopt is het prima. echter switchen naar iets anders dat duurt weer een eeuwigheid.
intern netwerk al nagelopen, maar als ik overschakel op 4g backup is alles "gewoon" snel. Ik moet nog een case aanmaken op het odido forum, maar dacht vraag eerst even hier.
ik moet ook het originele modem nog even terug aansluiten, nu gebruik ik mijn unifi apparatuur maar daar mag het probleem eigenlijk niet aan liggen denk ik.
Andere DNS proberen?Reloader schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:20:
toevallig meer tweakers met issues momenteel, ik heb elke avond vanaf +- 18:00 dat internet steeds trager wordt. een speedtest lukt eigenlijk niet meer.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
dat maakt helaas geen verschil, dat was het eerste wat ik geprobeerd heb
Genexis ONT op KPN WBA, toevallig?Reloader schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:20:
zwart XGS-PON dingetje, vorig jaar vervangen omdat ik een model had met een kapotte SFP erin, dat is volgens mij een Genexis inderdaad.
zo een:
Zit je op KPN WBA? Dan zou dit het probleem kunnen zijn: https://community.odido.n...-avond-wba-netwerk-365921Reloader schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:55:
[...]
zwart XGS-PON dingetje, vorig jaar vervangen omdat ik een model had met een kapotte SFP erin, dat is volgens mij een Genexis inderdaad.
zo een:
[Afbeelding]
Het goede nieuws: Odido werkt aan een oplossing. Het slechte nieuws: geen idee hoe lang dat gaat duren. Ze geven liever vouchers dan een nieuwe ONT.
helemaal mijn issue inderdaad, bedankt. ONT is dus afgelopen jaar of vorig jaar vervangen vanwege een defect, zou deze dan ook weer defect zijn?Dennisweb schreef op maandag 24 juni 2024 @ 20:13:
[...]
Zit je op KPN WBA? Dan zou dit het probleem kunnen zijn: https://community.odido.n...-avond-wba-netwerk-365921
Het goede nieuws: Odido werkt aan een oplossing. Het slechte nieuws: geen idee hoe lang dat gaat duren. Ze geven liever vouchers dan een nieuwe ONT.
kan ik daar zelf niet een SFP inzetten, heb hier nog blanco's liggen en een FW writer
Nou, ja, het is natuurlijk wel aan Odido om een werkende verbinding en ONT af te leveren.Reloader schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:36:
[...]
helemaal mijn issue inderdaad, bedankt. ONT is dus afgelopen jaar of vorig jaar vervangen vanwege een defect, zou deze dan ook weer defect zijn?
kan ik daar zelf niet een SFP inzetten, heb hier nog blanco's liggen en een FW writer
Er zijn hier wel tweakers die zelf een vervanging hebben geregeld. Alleen gaat mijn kennis er niet ver genoeg voor. Volgens mij moet er ook een nummer gekloond worden en dan nog weet ik niet of het werkt. Iemand anders die er zijn licht even over kan schijnen?
Gewoon niet doen. Als je een SFP ONU wil gebruiken kijk dan even op schenkict.nl (werkt enkel in een SFP+ port). Ik heb het voorzetje gegeven aan Odido zoals je allicht al is opgemerkt in het artikel.Dennisweb schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:59:
[...]
Nou, ja, het is natuurlijk wel aan Odido om een werkende verbinding en ONT af te leveren.
Er zijn hier wel tweakers die zelf een vervanging hebben geregeld. Alleen gaat mijn kennis er niet ver genoeg voor. Volgens mij moet er ook een nummer gekloond worden en dan nog weet ik niet of het werkt. Iemand anders die er zijn licht even over kan schijnen?
[ Voor 8% gewijzigd door Economics op 25-06-2024 17:19 ]
Een eigen SFP module inzetten gaat niet.
Die zit gebakken op het pcb.
Als je het gezeur zat bent met de Zyxel.
Ga voor een Fritzbox 5590 XGS-PON. (In dit geval) En laat je modem ID registreren.
@Dennisweb
Het klonen werkt bij GPON zeker. (Dat heb ik)
Bij XGS-PON wordt het registreren. (Dat kan via het Odido forum)
Ga voor een Fritzbox 5590 XGS-PON. (In dit geval) En laat je modem ID registreren.
@Dennisweb
Ik zie rond 18:00 dubbel zoveel latency en rond 19:30 ruim 9% packet loss en merkte dit ook bij gebruik van de verbinding.Reloader schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:20:
Genexis ONT op KPN fiber? https://community.odido.n...-avond-wba-netwerk-365921Reloader schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:20:
Geen idee of 't bij zo'n overstap ook als smeerolie werkt of dat 't idd zonder monteur gaat werken. Ik zou zeggen als Odido voorstelt een monteur te sturen en 't jou niets kost dan gewoon laten komen.patrickt35 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:51:
[...]
Ik heb nu delta en Odido aangevraagd. Gezien Odido gebruik maakt van het Delta netwerk gaat dit zonder monteur ook werken. Maar jij raadt aan om toch een afspraak te maken met een Guidion monteur?
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
De tijd die die monteur spendeert aan mij kan hij beter besteden aan het vervangen van een genexis ont bij iemand anders😇blb4 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:34:
[...]
Geen idee of 't bij zo'n overstap ook als smeerolie werkt of dat 't idd zonder monteur gaat werken. Ik zou zeggen als Odido voorstelt een monteur te sturen en 't jou niets kost dan gewoon laten komen.
Theorie en praktijk liggen nog wel eens ver van elkaar ook al zou je zeggen dat 't zo simpel zou moeten zijn...patrickt35 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 23:39:
[...]
De tijd die die monteur spendeert aan mij kan hij beter besteden aan het vervangen van een genexis ont bij iemand anders😇
Ik wil mijn vaste internet abonnement opzeggen (zonder nieuwe provider, gewoon geen internet meer). Dit kan bij Odido alleen via telefoon of per fysieke brief.
Ik heb het abonnement digitaal afgesloten.
Is dit nu eigenlijk legaal? Ik vind het wel een beetje belachelijk.
[ Voor 12% gewijzigd door Grotbewoner op 25-06-2024 08:16 ]
Ik zou ze gewoon even bellen, dan is het vaak 1,2,3 geregeld en dan ben je minder tijd kwijt dan hier posten.Grotbewoner schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:16:
Ik wil mijn vaste internet abonnement opzeggen (zonder nieuwe provider, gewoon geen internet meer). Dit kan bij Odido alleen via telefoon of per fysieke brief.
Er zijn juridische topics op GoT waar experts zitten die jouw vraag vanuit expertise kunnen beantwoorden.
Dat ga ik ook doen, Ik vond het gewoon raar.stormfly schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:24:
[...]
Ik zou ze gewoon even bellen, dan is het vaak 1,2,3 geregeld en dan ben je minder tijd kwijt dan hier posten.
Er zijn juridische topics op GoT waar experts zitten die jouw vraag vanuit expertise kunnen beantwoorden.
Zover ik weet kan 'schriftelijk' tegenwoordig ook gewoon per e-mail.Grotbewoner schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:38:
[...]
Dat ga ik ook doen, Ik vond het gewoon raar.
Zelfs opzeggen schijnt gewoon 'via hetzelfde kanaal' te moeten kunnen, hoewel ze daar vast geen mooi knopje in je account voor hebben.
Dit is niet helemaal waar. Als je zelf de XGS-PON module bestelt via fs.com en om de username / password vraagt. Kun je via Telnet het gpon serial instellen van je Odido ONTpeterbier schreef op maandag 24 juni 2024 @ 22:22:
Een eigen SFP module inzetten gaat niet.
@Dennisweb
Ik heb het over hoe het bij de Fritzbox werkt.raiden1985 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 14:07:
[...]
Dit is niet helemaal waar. Als je zelf de XGS-PON module bestelt via fs.com en om de username / password vraagt. Kun je via Telnet het gpon serial instellen van je Odido ONTIk kan nu mijn Odido ONT aansluiten mocht mijn eigen apparatuur een probleem hebben. Best handig
Het klonen van het serienummer van de Huawei GPON ONT werkt perfect. (Dat heb ik)
Bij XGS-PON moet je het modem ID van de Fritzbox (nummer aan de onderkant) laten registreren.
https://nl.avm.de/service...en-T-Mobile-configureren/
Precies dat, je moet kunnen opzeggen via 't zelfde kanaal als waarmee je de overeenkomst hebt gesloten._XipHiaS_ schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 11:06:
[...]
Zover ik weet kan 'schriftelijk' tegenwoordig ook gewoon per e-mail.
Zelfs opzeggen schijnt gewoon 'via hetzelfde kanaal' te moeten kunnen, hoewel ze daar vast geen mooi knopje in je account voor hebben.
Heel eerlijk, Wifi "versterkers" werken in de meeste gevallen erg matig. In deze opstelling heb je het voordeel dat je ze als accespoint instelt en niet wireless meshing, want dan is het helemaal prut, maar ik zou eerder kijken naar een leuke set van Ubiquiti oid.JeroenMeloen schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 12:48:
Ik heb net Odido glasvezel 1 Gbit aangevraagd en wil meteen een eigen router en wifi-versterkers/accesspoints aanschaffen zodat het meteen goed is. Volgens mij werkt het Asus TUF/ROG spul goed maar ik kom er niet goed uit wat ik nou moet hebben wil het top zijn.
Het gaat om een rijtjeshuis/betonnen bak met 2 verdiepingen waar ik wifi wil. De wifiversterker kan op UTP aangesloten worden. Welke router en accesspoint(s) zou ik moeten aanschaffen zodat het voor gamen en streamen helemaal top is?
Ik zou het eerst ff lekker proberen met de T-50 though. Werkt ws prima voor je use cases.
Nee dat is niet legaalGrotbewoner schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:16:
Volgens de wet moet u kunnen opzeggen op dezelfde manier als waarop u het abonnement afsloot. Sloot u het abonnement online af? Dan moet u ook online kunnen opzeggen, bijvoorbeeld via de website of door het sturen van een e-mail.
Bedankt, ik heb melding gedaan bij de ACM. Dat was eigenlijk niet zo ingewikkeld. Zal het ook even zeggen over de telefoon vandaag. Hang alweer 15 minuten aan de lijn... Ugh.
En hoelang duurde t bij jou? Hier is net de monteur geweest maar na telefonisch contact bleek dat er nog gepatcht moet worden door delta. Onduidelijk wanneer/hoelaat dat zal zijn.Blaze85 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 14:01:
[...]
Bedankt voor de uitleg, interessant.
De monteur die bij mij langskwam heeft zelf de kabel gepatched van Jonaz naar Odido. Beetje vreemd dat Delta het dit keer moet doen.frankrox schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:19:
[...]
En hoelang duurde t bij jou? Hier is net de monteur geweest maar na telefonisch contact bleek dat er nog gepatcht moet worden door delta. Onduidelijk wanneer/hoelaat dat zal zijn.
Net overgestapt van KPN naar Odido, monteur hier was binnen een kwartiertje weer weg. Oude ONT (Genesis) eruit, nieuwe van Huawei erin.
VLAN even op 300 gezet in de UDM Pro en het loopt als een zonnetje. Nu nog even wachten op de 10gbit SFP+ module
VLAN even op 300 gezet in de UDM Pro en het loopt als een zonnetje. Nu nog even wachten op de 10gbit SFP+ module
Volgende week ook over op Odido. Heb er een Zyxel T56 bijgekregen weet iemand welke interne IP range in gebruik is? Heb een aantal zaken waar ik even een vast IP in moet stellen namelijk. Is makkelijker als ik dat iets van te voren doe.
Een uurtje later was t onlinefrankrox schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:19:
[...]
En hoelang duurde t bij jou? Hier is net de monteur geweest maar na telefonisch contact bleek dat er nog gepatcht moet worden door delta. Onduidelijk wanneer/hoelaat dat zal zijn.
zover ik weet 192.168.1.xnico445 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:42:
Volgende week ook over op Odido. Heb er een Zyxel T56 bijgekregen weet iemand welke interne IP range in gebruik is? Heb een aantal zaken waar ik even een vast IP in moet stellen namelijk. Is makkelijker als ik dat iets van te voren doe.
Bij mij liep de router vast toen ik de T56 op "Ziggo gebruik" gezet had (192.168.178.1 etc.). Misschien deed ik wat fout. Moest een reset van de router doen. Heb het maar niet verder uitgezocht en alles (portforwards/static-IP's) overgezet naar de 192.168.1.1 etc. (default). "gebruiker/wachtwoord" staat op de sticker die op de T56 zit. Zie foto's (default van T56):nico445 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:42:
![]() | ![]() |
[ Voor 25% gewijzigd door Antonio di op 26-06-2024 15:16 ]
profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida
Net Odido pakket genomen, maar er moest een monteur bij.Mathijs14 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 14:22:
Net overgestapt van KPN naar Odido, monteur hier was binnen een kwartiertje weer weg. Oude ONT (Genesis) eruit, nieuwe van Huawei erin.
Wat komt hij doen dan wat ik niet kan?
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Als je overstapt vanaf KPN zal hij eea in PoP(wijkcentrale) moeten omhangen.Bad Brains schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:03:
[...]
Net Odido pakket genomen, maar er moest een monteur bij.
Wat komt hij doen dan wat ik niet kan?
Bij mij ging kpn offline, 10 min later stond de monteur op de stoep, nieuwe NTU en kwartiertje later weer buiten
Ook als je niet overstapt maar nieuwe klant bent (op een KPN Netwerk) moet de monteur de patch zetten..Mathijs14 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:19:
[...]
Als je overstapt vanaf KPN zal hij eea in PoP(wijkcentrale) moeten omhangen.
Bij mij ging kpn offline, 10 min later stond de monteur op de stoep, nieuwe NTU en kwartiertje later weer buiten
Ah ok, zo had ik het niet bedacht nog.
Ging ervan uit dat hij hier een kastje ging plaatsen of zo.
Het is een nieuwe aansluiting (vrijdag gelegd), heb nu ADSL van KPN.
thanks.
Ging ervan uit dat hij hier een kastje ging plaatsen of zo.
Het is een nieuwe aansluiting (vrijdag gelegd), heb nu ADSL van KPN.
thanks.
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Inmiddels het Odido pretpakket binnen. Ik heb inderdaad een Huawei OptiStar als ONT gekregen. Mooi, dan hebben we eventuele problemen met Genexis al getacklet.
Op 10 juli zetten ze het signaal erop. Op 15 juli komt de monteur langs. De verhuizing valt al mooi in elkaar zo, want een hoop andere dingetjes komen ook dezer dagen binnen.
Op 10 juli zetten ze het signaal erop. Op 15 juli komt de monteur langs. De verhuizing valt al mooi in elkaar zo, want een hoop andere dingetjes komen ook dezer dagen binnen.
Hier hetzelfde gezeik, ook een genexis ont. Heb zelf een aanvraag gedaan voor vervangen naar een nokia ont, die schijnen minder problemen te hebben.Reloader schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:55:
[...]
zo een:
[Afbeelding]
'Problemen zijn bekend, we zijn in gesprek met kpn erover' was het verhaal, ja leuk maar dat lost natuurlijk niks op. Snap ook niet waarom ze die genexis ont nog leveren bij nieuwe aansluitingen.
In de avond rond 19:00 tot 22:00 een ping van 500ms-5000ms met een jitter van 200-500ms, lijn is onbruikbaar aangezien alles sporadisch doorkomt.
[ Voor 8% gewijzigd door S95Sedan op 26-06-2024 17:54 ]
Hoeveel van jullie hebben geen problemen bij gebruik van een eigen modem zoals: AVM FRITZ!Box 5590 Fiber GPON
edit: is dus al geregeldfrankrox schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 13:19:
[...]
[ Voor 14% gewijzigd door Blaze85 op 26-06-2024 20:13 ]
Ik ervaar geen probleem met mijn Fritzbox 5590 direct op glasvezel.n00bs schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:41:
Hoeveel van jullie hebben geen problemen bij gebruik van een eigen modem zoals: AVM FRITZ!Box 5590 Fiber GPON
Ik heb het serienummer van de Huawei GPON ONT gekloond in de Fritzbox.
Hier wil ik toch wel even een weerwoord op geven, want je bent wel heel erg stellig en negatief over wireless mesh. Terwijl er een enorme nuance in zit. Jij scheert gelijk alle wireless mesh opties over één kam en vervolgens is alleen Ubiquiti een alternatief. Die verschrikkelijk duur is. Ja, gaaf spul en zeer uitgebreid als je het juiste koopt, maar echt niet het minimaal nodige voor de meeste huishoudens. By far niet zelfs.supersnathan94 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 05:20:
[...]
Heel eerlijk, Wifi "versterkers" werken in de meeste gevallen erg matig. In deze opstelling heb je het voordeel dat je ze als accespoint instelt en niet wireless meshing, want dan is het helemaal prut, maar ik zou eerder kijken naar een leuke set van Ubiquiti oid.
Ik zou het eerst ff lekker proberen met de T-50 though. Werkt ws prima voor je use cases.
Terug naar wireless mesh: er zijn vele varianten te verkrijgen en zoals wel vaker geldt hier wel: hoe goedkoper hoe meer op zaken bespaart wordt. De meest basic setjes hebben een wireless backhaul, weinig dedicated antennes en is de backhaul gedeeld met de antenne die ook het client verkeer regelt. Ja, dat is redelijke troep. Want niet alleen halveer je met elke node die je toevoegt je uiteindelijke maximale snelheid, maar ook door de gedeelde antenne moet het verkeer continu wachten door het continue schakelen tussen client pakketjes en backhaul pakketjes. Iets waar Wi-Fi sowieso al last van heeft (en in Wi-Fi 7 eindelijk beter wordt: MLO).
Maar ik gebruik as we speak een Wi-Fi 6 mesh set met dedicated wired backhaul. Had ik voor de duurdere uitvoering gekozen, dan had deze ook een losse wireless backhaul antenne die dus puur voor de wireless backhaul werkt om de nodes onderling te laten praten en evt. gecombineerd kan worden met wired backhaul zelfs.
Dit soort setjes zijn prima en in Wi-Fi 6 variant zeer betaalbaar, je kan al voor € 250-300 klaar zijn voor een set van 3.
En op mijn vorige 1 Gbit/s glasvezelverbinding (KPN) en op een goede plek niet te ver van een van de mesh nodes haalde ik makkelijk een 1.3 Gbps connectie en trok ik voor 90-95% mijn glasvezelverbinding dicht bij tests. En dit was destijds een van de goedkopere sets met Wi-Fi 6 en wired backhaul. Voor het geld bijna niet te verslaan en de prestaties zijn gewoon goed te noemen. Zelfs een Ubiquiti set moet je echt factor 4-5 uitgeven en voor de Pro Wi-Fi 6/7 AP's gaan wil je betere prestaties eruit weten te halen, alleen al 3 Wi-Fi 6 Pro AP's zit je al dik over de € 500 en dan heb je nog niks qua USG/UDM/switching. Ubiquiti heeft zeker z'n plek, maar hoort niet het eerste advies te zijn voor iemand die z'n Wi-Fi wilt verbeteren.
Sinds ik via m'n 5530 direct op het aansluitpunt heb draaien, heb ik geen last meer van hoge jitter en packet loss. Voordeel was ook vooral dat ik mijn oude Fritz!Box mesh hierop weer kon aansluiten.n00bs schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:41:
Ik gebruik ook een 5590 op het KPN WBA netwerk en heb geen enkel probleem meer.n00bs schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:41:
Dit was ook mijn gedachte dus ik had nooit een afspraak gepland met de monteur. Kom van KPN glasvezel af en dacht het is een kwestie van stekker eruit > stekker erin. Bleek ik ineens een week voor overstapdatum een mail te krijgen van Odido dat mijn bestelling is geannuleerd, toen viel het kwartje en kreeg ik dus te horen dat ze de aanvraag hadden geannuleerd wegens het niet plannen van de monteur (deze belden overigens anoniem wat ik ook nooit opneem).Mathijs14 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 16:19:
[...]
Als je overstapt vanaf KPN zal hij eea in PoP(wijkcentrale) moeten omhangen.
Maar goed. De hele doos eerst terug moeten sturen en vervolgens de aanvraag opnieuw ingediend. Nieuwe doos staat alweer klaar thuis, monteur is gepland
Dus als ik het goed begrijp, had je 's avonds slecht internet, maar nadat je de ONT had verwijderd en naar de fritzbox was overgestapt, waren de problemen verdwenen?jan groen schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:10:
[...]
Ik gebruik ook een 5590 op het KPN WBA netwerk en heb geen enkel probleem meer.
ja precieskalpik schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:48:
[...]
Dus als ik het goed begrijp, had je 's avonds slecht internet, maar nadat je de ONT had verwijderd en naar de fritzbox was overgestapt, waren de problemen verdwenen?
en dat is dan weer best wel logisch, want de firmware in de ONT lijkt de boosdoener te zijn. dus als je die er tussen uit haalt is het probleem ook weg.kalpik schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 07:48:
[...]
Dus als ik het goed begrijp, had je 's avonds slecht internet, maar nadat je de ONT had verwijderd en naar de fritzbox was overgestapt, waren de problemen verdwenen?
kan ik iets met mijn Unifi apparatuur? helaas heeft mijn Cloud Gateway Ultra geen FIber aansluiting dus ik zal het altijd om moeten vormen.
ik hoop maar dat Odido snel met een fix komt
Ik kan het niet laten maar de doet je naam eer aan 😄Grotbewoner schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 08:16:
Leuk! Mijn ONT is net vandaag overgestapt van Genxsys naar die van Nokia. Misschien probeer ik Odido nog een keer als mijn KPN-abonnement afloopt.
Heb je na het omzetten wel opnieuw verbinding gemaakt met het netwerk? Anders zit je PC nog op het 'oude' subnet en kun je de Zyxel idd niet meer bereiken. Opnieuw verbinden geeft je een nieuw IP in het nieuwe subnet.Antonio di schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 15:09:
[...]
Bij mij liep de router vast toen ik de T56 op "Ziggo gebruik" gezet had (192.168.178.1 etc.). Misschien deed ik wat fout. Moest een reset van de router doen. Heb het maar niet verder uitgezocht en alles (portforwards/static-IP's) overgezet naar de 192.168.1.1 etc. (default). "gebruiker/wachtwoord" staat op de sticker die op de T56 zit. Zie foto's (default van T56):
[Afbeelding] [Afbeelding]
R6 | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED | T14G4 OLED
Goedemiddag,
dinsdagmiddag zijn ze bij mij thuis langs geweest van Volker Wessels Telecom om een Delta glasvezel aansluiting te maken in mijn meterkast.
Nu is mijn vraag:
Hoe lang duurt het gemiddeld voordat Odido hier dan een melding van krijgt, het pakket opstuurt en alles draaiend is bij je thuis?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
dinsdagmiddag zijn ze bij mij thuis langs geweest van Volker Wessels Telecom om een Delta glasvezel aansluiting te maken in mijn meterkast.
Nu is mijn vraag:
Hoe lang duurt het gemiddeld voordat Odido hier dan een melding van krijgt, het pakket opstuurt en alles draaiend is bij je thuis?
Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Ik ben het verder helemaal eens met je (op het feit dat ubi heel duur is na dan want een WAP is wat €80-120 voor een goede?) maar op het moment dat je een wired backhaul gebruikt heb je geen mesh meer, maar accesspoints met roaming.MooDyBLueS schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 23:48:
[...]
Hier wil ik toch wel even een weerwoord op geven, want je bent wel heel erg stellig en negatief over wireless mesh. Terwijl er een enorme nuance in zit. Jij scheert gelijk alle wireless mesh opties over één kam en vervolgens is alleen Ubiquiti een alternatief. Die verschrikkelijk duur is. Ja, gaaf spul en zeer uitgebreid als je het juiste koopt, maar echt niet het minimaal nodige voor de meeste huishoudens. By far niet zelfs.
Terug naar wireless mesh: er zijn vele varianten te verkrijgen en zoals wel vaker geldt hier wel: hoe goedkoper hoe meer op zaken bespaart wordt. De meest basic setjes hebben een wireless backhaul, weinig dedicated antennes en is de backhaul gedeeld met de antenne die ook het client verkeer regelt. Ja, dat is redelijke troep. Want niet alleen halveer je met elke node die je toevoegt je uiteindelijke maximale snelheid, maar ook door de gedeelde antenne moet het verkeer continu wachten door het continue schakelen tussen client pakketjes en backhaul pakketjes. Iets waar Wi-Fi sowieso al last van heeft (en in Wi-Fi 7 eindelijk beter wordt: MLO).
Maar ik gebruik as we speak een Wi-Fi 6 mesh set met dedicated wired backhaul. Had ik voor de duurdere uitvoering gekozen, dan had deze ook een losse wireless backhaul antenne die dus puur voor de wireless backhaul werkt om de nodes onderling te laten praten en evt. gecombineerd kan worden met wired backhaul zelfs.
Dit soort setjes zijn prima en in Wi-Fi 6 variant zeer betaalbaar, je kan al voor € 250-300 klaar zijn voor een set van 3.
En op mijn vorige 1 Gbit/s glasvezelverbinding (KPN) en op een goede plek niet te ver van een van de mesh nodes haalde ik makkelijk een 1.3 Gbps connectie en trok ik voor 90-95% mijn glasvezelverbinding dicht bij tests. En dit was destijds een van de goedkopere sets met Wi-Fi 6 en wired backhaul. Voor het geld bijna niet te verslaan en de prestaties zijn gewoon goed te noemen. Zelfs een Ubiquiti set moet je echt factor 4-5 uitgeven en voor de Pro Wi-Fi 6/7 AP's gaan wil je betere prestaties eruit weten te halen, alleen al 3 Wi-Fi 6 Pro AP's zit je al dik over de € 500 en dan heb je nog niks qua USG/UDM/switching. Ubiquiti heeft zeker z'n plek, maar hoort niet het eerste advies te zijn voor iemand die z'n Wi-Fi wilt verbeteren.
Dat is dus mijn hele punt. Het mesh gedeelte is het probleem. Dat halveert je snelheid by default én verhoogd latency én prut in is prut uit.
Gebruik je een kabel en zet je meshing uit dan is het best. Doe je dat niet dan is het veelal huilen met de pet op, vanwege bovengenoemde zaken mbt snelheid.
Ja precies, maar dan zou ik dat erbij zeggen want je eerste post was behoorlijk "over een kam scheren". En in de volksmond worden dit soort sets alsnog mesh kits genoemd waarbij de iets betere 'mesh' kits dus op z'n minst een wired backhaul hebben en dus vaak prima te noemen zijn.supersnathan94 schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 14:52:
[...]
Ik ben het verder helemaal eens met je (op het feit dat ubi heel duur is na dan want een WAP is wat €80-120 voor een goede?) maar op het moment dat je een wired backhaul gebruikt heb je geen mesh meer, maar accesspoints met roaming.
Dat is dus mijn hele punt. Het mesh gedeelte is het probleem. Dat halveert je snelheid by default én verhoogd latency én prut in is prut uit.
Gebruik je een kabel en zet je meshing uit dan is het best. Doe je dat niet dan is het veelal huilen met de pet op, vanwege bovengenoemde zaken mbt snelheid.
En als ik heel erg pietluttig wil doen, dan kan ik zeggen dat een set met wired+wireless backhaul alsnóg mesh kan zijn dankzij de wireless backhaul die bovenop de wired fungeert of voor misschien een node die niet wired kan om wat voor reden dan ook.
Maar goed, de essentie is boven water en daar ging het om.
Ik volg al een tijdje dit topic en snap dat je vaker klachten dan positieve reacties leest. Echter negatieve ervaringen gedurende de dag/bepaalde periodes afkomstig van tweakers, vind ik zelf iets om serieus te nemen. Maar het lijkt er wel tot nu toe op (maar dan zou men een poll moeten maken) dat iedereen met problemen altijd de apparatuur van Odido gebruiken (modem en mediaconverter).razzor schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 00:35:
[...]
Sinds ik via m'n 5530 direct op het aansluitpunt heb draaien, heb ik geen last meer van hoge jitter en packet loss. Voordeel was ook vooral dat ik mijn oude Fritz!Box mesh hierop weer kon aansluiten.
Ik vind zelf alleen de Fritzbox niet een ontzettend mooie oplossing, maar is wel kant en klaar.
Een Fritzbox is juist een goede keuze.n00bs schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 19:02:
[...]
Ik volg al een tijdje dit topic en snap dat je vaker klachten dan positieve reacties leest. Echter negatieve ervaringen gedurende de dag/bepaalde periodes afkomstig van tweakers, vind ik zelf iets om serieus te nemen. Maar het lijkt er wel tot nu toe op (maar dan zou men een poll moeten maken) dat iedereen met problemen altijd de apparatuur van Odido gebruiken (modem en mediaconverter).
Ik vind zelf alleen de Fritzbox niet een ontzettend mooie oplossing, maar is wel kant en klaar.
Voordeel je kan deze vaak bij meerdere providers gebruiken.
Ik kom van Kpn AON en heb deze Fritzdoos nu bij Odido op GPON.
Voor de wifi gebruik ik Tp-link Omada.
Dat snap ik. Het lijkt goed te werken, maar hij ziet er nogal gedateerd uit, weinig switch porten en weinig bandbreedte. Maar wel zuinig, compleet en veilig.peterbier schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:02:
[...]
Een Fritzbox is juist een goede keuze.
Voordeel je kan deze vaak bij meerdere providers gebruiken.
Ik kom van Kpn AON en heb deze Fritzdoos nu bij Odido op GPON.
Voor de wifi gebruik ik Tp-link Omada.
Maar euh... waar ga je de Fritzbox neerzetten? Zit de glasvezel bij jou bovenop de salontafel aangesloten?n00bs schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:32:
[...]
Dat snap ik. Het lijkt goed te werken, maar hij ziet er nogal gedateerd uit, weinig switch porten en weinig bandbreedte. Maar wel zuinig, compleet en veilig.
Zelfs een strak ontworpen Ubiquiti Dream Machine Pro ofzo is foeilelijk om in een woonkamer/keuken/hal in het zicht te hebben. Sterker nog: mijn huidige mesh nodes wat best redelijke witte torentjes zijn heb ik toch echt zoveel mogelijk verborgen in of bovenop kasten.
Dus als uiterlijk het enige is wat je tegenhoudt, snap ik hem niet. Het lijkt mij dat hij bij 99% van de mensen de meterkast in verdwijnt. Of is dat bij jou echt anders?
Weinig bandbreedte.?n00bs schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 20:32:
[...]
Dat snap ik. Het lijkt goed te werken, maar hij ziet er nogal gedateerd uit, weinig switch porten en weinig bandbreedte. Maar wel zuinig, compleet en veilig.
Wat bedoel je.?
De SFP poort kan 10Gbit en een Lan poort 2.5Gbit.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/KEdXc47LfeSoA415lg2hYZYF.jpg?f=user_large)
Let hierbij wel op dat ik een GPON lijn heb.
Dus up is op deze lijn lager.
Als ik op XGS-PON zit zou deze snelheid (speedtest) gelijk zijn met down.
Veel poorten op een router lijkt mij zinloos in ieder geval hier wordt het verdeeld met een 24 poort switch.
Dat die Fritzbox er niet mooi uit ziet ja klopt maar hangt in de meterkast.
Maar dat is ook wat ik in mijn post had gezegd, plus de context van OP die het dus wired aansluit. Dan lijkt mij toch wel duidelijk dat ik het specifiek heb over het wireless mesh?MooDyBLueS schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 15:08:
[...]
Ja precies, maar dan zou ik dat erbij zeggen want je eerste post was behoorlijk "over een kam scheren". En in de volksmond worden dit soort sets alsnog mesh kits genoemd waarbij de iets betere 'mesh' kits dus op z'n minst een wired backhaul hebben en dus vaak prima te noemen zijn.
En als ik heel erg pietluttig wil doen, dan kan ik zeggen dat een set met wired+wireless backhaul alsnóg mesh kan zijn dankzij de wireless backhaul die bovenop de wired fungeert of voor misschien een node die niet wired kan om wat voor reden dan ook.
Maar goed, de essentie is boven water en daar ging het om.
Mesh kits moet je over het algemeen gewoon van weg blijven, In het goedkoopste geval heb je wireless backhaul (wat gewoon vrij medium werkt) en in het duurste geval had je net zo goed losse APs kunnen aanschaffen, want die zijn goedkoper en beschikken over veel meer capaciteit om uit te breiden, zaken te configureren en veelal ook gewoon betrouwbaarder zijn.
Ik koop liever via de V&A wat ouder Wifi 5 of 6 spul wat goed werkt, dan een nieuw setje deco's
Het is gewoon zonde van het geld om matig spul te hebben als je wel een Gigabit glas hebt waar je dan dus dik gebruik van maken. Daarom ook het advies om eerst met het provider apparaatje te spelen. Kun je beter daar roaming mee doen en dan 1 goed accesspoint bijplaatsen via UTP met POE. Kun je vaker mooier wegwerken ook.
Eh. hoe krijg jij hier 1077 mbit uit? Neem aan dat je op Gbe zit?peterbier schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:57:
[...]
Weinig bandbreedte.?
Wat bedoel je.?
[Afbeelding]
Veel poorten op een router lijkt mij zinloos in ieder geval hier wordt het verdeeld met een 24 poort switch.
Hij zegt erbij dat het GPON is. Dus technisch gezien kan er 2,5 Gbit overheen vanuit de PoP splitter. WAN poort is 10 Gbit en de LAN poort 2,5 Gbit dus meer dan 1024 is prima haalbaar (blijkbaar heeft Odido zijn 1Gbit lijn ruim geshaped).supersnathan94 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 03:45:
[...]
Eh. hoe krijg jij hier 1077 mbit uit? Neem aan dat je op Gbe zit?
Netwerk met 1 x 2,5-gigabit-WAN, 4 x 1 gigabit-LANpeterbier schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 23:57:
[...]
Weinig bandbreedte.?
Wat bedoel je.?
[Afbeelding]
Dat is dus een beetje achterhaald voor een intern netwerk
Nou ja achterhaald.n00bs schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:10:
[...]
Netwerk met 1 x 2,5-gigabit-WAN, 4 x 1 gigabit-LAN
Dat is dus een beetje achterhaald voor een intern netwerkdus of 2.5Gbit aan de WAN kant of LAN kant, zover ik begrijp (heb het modem niet)
Ik zie nog zat routers met 1Gbit poorten.
Bij de wat snellere vaak maar een Lan poort die hoger is dan de rest van de Lan poorten.
Dus max doorvoor kan via die ene Lan poort.
Maar prima op te lossen met een 2.5Gbit of 10Gbit switch.
Odido heeft de (knijp) grens verhoogd.supersnathan94 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 03:45:
[...]
Eh. hoe krijg jij hier 1077 mbit uit? Neem aan dat je op Gbe zit?
Inmiddels heb ik getest op alle pakketten. (100/400/1000)
Mijn Fritzbox heeft een SFP module die direct op glasvezel aangesloten zit.
Op de Fritzbox zit een 2.5Gbit poort die verbinding heeft met de (test) pc met een 2.5Gbit netwerkkaart.
Vandaar de hogere snelheid bij het Odido 1Gbit pakket.
Volgens mij kijk jij naar een andere Fritz?.n00bs schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 09:10:
[...]
Netwerk met 1 x 2,5-gigabit-WAN, 4 x 1 gigabit-LAN
Dat is dus een beetje achterhaald voor een intern netwerkdus of 2.5Gbit aan de WAN kant of LAN kant, zover ik begrijp (heb het modem niet)
Het ging in eerste instantie om de 5530. Die heeft een 10Gbit WAN kant (via de SFP module), een 2,5 Gbit LAN en 2x 1 Gbit LAN.
1 van die LANS kan je ook gebruiken als WAN uiteraard om vanaf een ONT aan te sluiten met UTP, maar de router is primair gebouwd om direct met een SFP module op glas aan te sluiten en dus met 10Gbit WAN. Dat lijkt mij niet erg achterhaald :-)
Ik ervaar geen probleem, glas direct naar de modem en serienummer ook gekloond.n00bs schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:41:
OK, dat is boeiend voor mij, want ik heb zelf ook een 5530. Vraagje: als ik ooit overstap op Odido, kan je dan ipv6 werkend krijgen, al is het maar via een tunnel?razzor schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 00:35:
[...]
Sinds ik via m'n 5530 direct op het aansluitpunt heb draaien, heb ik geen last meer van hoge jitter en packet loss. Voordeel was ook vooral dat ik mijn oude Fritz!Box mesh hierop weer kon aansluiten.
Geen problemen. Eigen router/modem is Unifi Cloud Gateway Ultra. Enige wat ik heb hoeven doen is VLAN op 300 zetten.n00bs schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:41:
Heb hier ook 0 problemen met mijn Unifi USG met Unifi Switch direct verbonden aan de glasvezel kabel. (AON verbinding)n00bs schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:41:
Die heb ik ook, maar daar stop je geen glas in maar UTP vanuit de ONT en er wordt juist gevraagd naar of iemand problemen heeft met een router met een GPON interface (in dit geval zijn fritzbox). Dat is een andere situatie dan dat je de ONT het (XS)GPON stuk laat afhandelen.the-hyrax schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 14:31:
[...]
Geen problemen. Eigen router/modem is Unifi Cloud Gateway Ultra. Enige wat ik heb hoeven doen is VLAN op 300 zetten.
Maar dan moet je de boel intern dus op meer dan 1 GBE hebben aangesloten. Alles dus minimaal 2,5gbe. Anders kom je nooit boven de 940 uit.Barre73 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 08:31:
[...]
Hij zegt erbij dat het GPON is. Dus technisch gezien kan er 2,5 Gbit overheen vanuit de PoP splitter. WAN poort is 10 Gbit en de LAN poort 2,5 Gbit dus meer dan 1024 is prima haalbaar (blijkbaar heeft Odido zijn 1Gbit lijn ruim geshaped).
Als ik op een manier nog een extra 100mbit uit m’n lijn kon persen dan zou dat wel chill zijn dus vandaar dat ik wel benieuwd ben naar de opzet
Over 3 weken ga ik ook overstappen naar Odido en volg deze discussie met interesse. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk hoe je aan de ONT kan zien of het een exemplaar is die problemen kan geven. Voor de volledigheid heb ik foto's bijgeplaatst van het kastje die ik in het installatiepakket heb zitten.
![]() | ![]() |
Voor zover ik weet betreft dat alleen Genexis ONT's (die worden gebruikt als alles bij KPN wordt ingekocht).jaapsander schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:59:
Over 3 weken ga ik ook overstappen naar Odido en volg deze discussie met interesse. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk hoe je aan de ONT kan zien of het een exemplaar is die problemen kan geven. Voor de volledigheid heb ik foto's bijgeplaatst van het kastje die ik in het installatiepakket heb zitten.
Zyxel dus niet. Sterker nog: dat is geen ONT maar een NT (geen PON maar AON).
[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 28-06-2024 17:26 ]
Klopt dat heb ik ook zoals ik al aan gaf in het eerder bericht.supersnathan94 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:25:
[...]
Maar dan moet je de boel intern dus op meer dan 1 GBE hebben aangesloten. Alles dus minimaal 2,5gbe. Anders kom je nooit boven de 940 uit.
Als ik op een manier nog een extra 100mbit uit m’n lijn kon persen dan zou dat wel chill zijn dus vandaar dat ik wel benieuwd ben naar de opzet
Fritzbox 5590 direct op glasvezel GPON.
De 2.5Gbit Lan poort gaat naar een pc met een 2.5Gbit netwerkkaart.
Je hebt een media converter.jaapsander schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 16:59:
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dit is de opvolger van het grijs blikken doosje.
Je zit op glasvezel AON.
Maar wel een MC die EOL schijnt te zijn.
Vaste locatie, vast netwerk.
Dan is die vorige helemaal EOL.
:strip_exif()/f/image/5vCV8tDdsSkDEbN98nrGqQgy.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik vindt de Zyxel er nog wel netjes uitzien.
Ding doet ook niet meer als glas signaal omzetten naar Ethernet.
Zelfs is het mogelijk om NT van bijvoorbeeld Kpn te gebruiken.
Omdat Kpn opschuifbare NT gebruikt zou dit wat netter staan.
In dit geval gaat het om AON.
Bij PON is het anders de ONT is een actief onderdeel in het PON netwerk.
Je deelt deze glasvezel ook met meerdere gebruikers via een passieve splitter.
Goed nieuws dus, geen performance issues in de avond door de verkeerde ONT.Barre73 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 17:25:
[...]
Voor zover ik weet betreft dat alleen Genexis ONT's (die worden gebruikt als alles bij KPN wordt ingekocht).
Zyxel dus niet. Sterker nog: dat is geen ONT maar een NT (geen PON maar AON).
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen