Acties:
  • +3 Henk 'm!
BastiaanN schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 21:14:
[...]

In hun tarievenlijst is 45 euro ook het laagstvermelde bedrag, wellicht zit je er gewoon een tientje naast? :P
https://assets.odido.nl/x...rijslijst-internet-tv.pdf
Ik ga me wel in een hoekje zitten schamen.....
Ik was even vergeten de snelheid te checken. Die bleek op het 100 Mbit abonnement te staan 8)7 en dan kost het 35 euro.

Sorry voor de verwarring!!

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:33

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

Tot mijn verbazing bied Odido 8Gbit up/down aan op mijn adres, terwijl KPN zegt dat max 1Gbit de max is. Zit er een addertje ergens? Hoe kan Odido mij 8Gbit aanbieden als KPN er maar 1Gbit van kan maken?

En ik wil mijn huidige Unifi UDM-SE blijven gebruiken, is dat ook mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:28
Yzord schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 05:18:
Tot mijn verbazing bied Odido 8Gbit up/down aan op mijn adres, terwijl KPN zegt dat max 1Gbit de max is. Zit er een addertje ergens? Hoe kan Odido mij 8Gbit aanbieden als KPN er maar 1Gbit van kan maken?

odido zet er andere glasapparatuur op, de glasvezel zelf is niet het probleem. En even VPN = 300 instellen op de udm se en dhcp op de wan aanzetten en de Zyxel kan in de doos naar zolder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yzord
  • Laatst online: 12:33

Yzord

Ubi fumus, ibi ignis

emielbf schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 06:32:
[...]

odido zet er andere glasapparatuur op, de glasvezel zelf is niet het probleem. En even VPN = 300 instellen op de udm se en dhcp op de wan aanzetten en de Zyxel kan in de doos naar zolder.
Maar waarom doet KPN dat dan niet? Lui?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:26
Yzord schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:03:
[...]

KPN heeft de apparatuur blijkbaar nog niet vervangen/ge-upgrade in die POP bij jou. Is niet even een klusje van in een weekend duizend POP's langs gaan en de apparatuur en backbone vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 19-09 11:43
Yzord schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 07:03:
[...]
Zijn ze mee bezig, maar dan tot 4Gbps

nieuws: KPN gaat oude AON-glasvezelverbindingen omzetten voor ondersteuning 4...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spnw
  • Registratie: Mei 2018
  • Niet online
Ik heb nog een ouder abonnement, 50/50 mbit. Ik meet (middels Home Assistant, speedtest plugin) al een hele tijd de internetsnelheid, up en down. Halverwege april is de snelheid ineens verdubbeld, zowel up als down:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDNdan4pLkw-VzTPmAjE14m-M_8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wAwzq4soGVyczHo8s1J6iLcU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AHuhr1-wJWR2uNuokPKut3g4WTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9X38Im59QkgY74bNnNtDk0Ot.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vth_NI3q9CAxrQ1Hxn3Ax0r0PXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wmtK9JU3nnZtU9pq47nBgNfH.png?f=fotoalbum_large

De factuur echter niet, gelukkig. Iemand enig idee wat daar aan de hand kan zijn? Contactformulier op de website ingevuld een maand terug maar nooit respons ontvangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
spnw schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 08:58:
Ik heb nog een ouder abonnement, 50/50 mbit. Ik meet (middels Home Assistant, speedtest plugin) al een hele tijd de internetsnelheid, up en down. Halverwege april is de snelheid ineens verdubbeld, zowel up als down:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De factuur echter niet, gelukkig. Iemand enig idee wat daar aan de hand kan zijn? Contactformulier op de website ingevuld een maand terug maar nooit respons ontvangen.
Ze hebben de snelheden sowieso met 10 tot 20 verhoogd zag ik hier al in het topic. 50Mbit/s bieden ze al een tijdje niet meer aan, dus het zou kunnen dat jij per ongelijk overgezet bent op het 100Mbit/s profiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LevelBoss
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
n00bs schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:53:
Ik zit nu nog (steeds) bij Ziggo, zie dat mijn abonnementskosten van internet+TV binnenkort opnieuw stijgen en die prijs vind ik echt te hoog. De downloadsnelheid is dik in orde met een ruime 600mbit, maar de upload is echt te mager als je eigen servers hebt. De stabiliteit bij Ziggo en voor mij nog nooit zo goed geweest sinds de begintijd van internet als bij Ziggo, zolang je maar het betere modem van Ziggo krijgt en die in Bridge zet met een eigen goede router.

Ik ben daarom wel ook gezien verhalen hier, huiverig om naar Odido te gaan. Een merknaam waar ik nou niet direct een warm gevoel van krijg ;-).

De prijs daarentegen de eerste 10 maanden is gewoon goed en tv kijken via een app of streamen is voor mij prima. Het belangrijkste is dat er weinig DNS issues zijn en die requests snel verlopen en stabiliteit van de verbinding overdag met werk stabiel is en in de avond lage latency ivm FPS gaming.

Ik zou sowieso zelf het modem/mediaconverter van Odidio eruit gooien en de uitvoering: AVM FRITZ!Box 5590 Fiber GPON of de uitvoering: ASUS RT-BE88U gaan gebruiken.

Van de Fritzbox weet je gelijk dat het pakket compleet is met de SPF+ aansluiting, helaas minder hoge snelheid en minder porten dan de Asus maar wel een stuk goedkoper en zuiniger.

Heeft iemand voor mij nog tips/aanbevelingen voor ik wel/niet een overstap zou doen (en ook doorlooptijden van aanvraag).
Ik had dezelfde aarzeling en heb ervoor gekozen Ziggo een maand door te laten lopen na de activering van Odido. De overgang verliep vlekkeloos, en na een paar dagen testen heb ik Ziggo opgezegd. Ik had al een Asus router waardoor het bij mij letterlijk vlan instellen, herstarten en utp-kabel omprikken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 23:03
Yzord schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 05:18:
Ik heb ook een UDM-SE. Werkt perfect. Heb wel gewoon de ONT van Odido in gebruik en heb de 2.5gbit poort in gebruik, geen sfp. Zoals al gezegd even VLAN 300 instellen. Verder werkt het perfect.

Heb wel de Odido router even aangesloten gehad zodat alles netjes bij Odido wordt aangemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 15:34
Ik heb even teruggelezen, maar zie niet het antwoord op mijn vraag staan.
Ik heb nu glasvezel bij Delta. Regio Haarlem. Odido heeft hier geen eigen glas liggen. Wel bieden ze een glas abonnement aan via het Delta netwerk.
Ik gebruik nu mijn eigen Fritz!Box 5590 Fiber, direct op glas, en daar ben ik heel tevreden over. Odido gaat dus op hetzelfde glas. Betekent dat dat ik mijn eigen Fritz kan blijven gebruiken als ik nu een abonnement af ga sluiten bij Odido?
Want 30 euro - 10 maanden en daarna 55 euro voor 1Gbps, vind ik een mooie deal.

En houd ik dan ipv6?
Dat wil ik niet missen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
ahbart schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:51:
Ik heb even teruggelezen, maar zie niet het antwoord op mijn vraag staan.
Ik heb nu glasvezel bij Delta. Regio Haarlem. Odido heeft hier geen eigen glas liggen. Wel bieden ze een glas abonnement aan via het Delta netwerk.
Ik gebruik nu mijn eigen Fritz!Box 5590 Fiber, direct op glas, en daar ben ik heel tevreden over. Odido gaat dus op hetzelfde glas. Betekent dat dat ik mijn eigen Fritz kan blijven gebruiken als ik nu een abonnement af ga sluiten bij Odido?
Want 30 euro - 10 maanden en daarna 55 euro voor 1Gbps, vind ik een mooie deal.

En houd ik dan ipv6?
Dat wil ik niet missen.
Je eerste vraag weet ik niet zeker, dat zal misschien wel verschillen per regio. Ik heb nu ook odido, en heb geen IPv6 helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
ThinkPad schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 15:48:
6 maanden lang €10 korting, daarna weer de volle mep voor het betreffende abonnement.
rens-br schreef op donderdag 13 juni 2024 @ 10:38:
Dat aanbod kreeg ik net ook, althans bij mijn Scoutingvereniging, daar hebben we nog een oud 50Mbit/s (€32,50) abonnement die door de inflatiecorrecties inmiddels €34,43 was geworden. Nu kon die verlengd worden voor 6 maanden voor €22,50 en daarna 6 maanden voor €32,50. Kortom de inflatiecorrectie eraf en ook nog 6 maanden korting. Dikke prima.
Zojuist nog een keer gebeld door Odido, in verband met mijn opzegging van de vaste lijn, was de verlenging niet goed gegaan. Nu is de verlenging wel ingang gezet. Ik kreeg nog steeds 10 euro korting voor 6 maanden, maar kreeg nu ook om een of andere reden nog 5 euro klantenkorting. Dus betaal nu de eerste 6 maanden €17,50 en daarna €27,50 voor 50Mbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
N1traat schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:57:
[...]
Je eerste vraag weet ik niet zeker, dat zal misschien wel verschillen per regio. Ik heb nu ook odido, en heb geen IPv6 helaas.
Hoe is het mogelijk! Geen ipv6, dan houd het op voor mij.

Edit: Met het aanbod van Odidio in de hand kon ik telefonisch een goede deal bij Delta krijgen!

[ Voor 14% gewijzigd door ahbart op 20-06-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16-09 23:03
ahbart schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:18:
[...]

Hoe is het mogelijk! Geen ipv6, dan houd het op voor mij.
Dat is al best veel voorbij gekomen. Dat mensen daarom niet overstappen. Maar ik ben wel benieuwd naar jouw reden waarom ipv6 zo belangrijk is. Ik mis echt helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
blottle schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:19:
[...]

Dat is al best veel voorbij gekomen. Dat mensen daarom niet overstappen. Maar ik ben wel benieuwd naar jouw reden waarom ipv6 zo belangrijk is. Ik mis echt helemaal niks.
Ik draai diverse 'servers' die ook bereikbaar zijn via ipv6. Dat wil ik zo houden.
Gebruikt Odido cgnat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Nee, je krijgt gewoon een (semi-vast) IP adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
ahbart schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:20:
[...]

Ik draai diverse 'servers' die ook bereikbaar zijn via ipv6. Dat wil ik zo houden.
Gebruikt Odido cgnat?
Weet niet of het tijd kritisch is, optie kan zijn VPS met VPN naar huis/Cloudflare Tunnel ook een VPN techniek.

Ik ga over 1 maand ook over, ene kant wel jammer dat ik geen IPv6 heb maar ik ga het ook niet missen denk ik.
Gebruik het nu wel interne netwerk maar ook op me server via een hele IPv6 block aanvraagd bij KPN.

[ Voor 21% gewijzigd door vDorst op 20-06-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Laatst online: 19-09 20:16

n00bs

Het is weer Zomer!

LevelBoss schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:13:
[...]

Ik had dezelfde aarzeling en heb ervoor gekozen Ziggo een maand door te laten lopen na de activering van Odido. De overgang verliep vlekkeloos, en na een paar dagen testen heb ik Ziggo opgezegd. Ik had al een Asus router waardoor het bij mij letterlijk vlan instellen, herstarten en utp-kabel omprikken was.
Dat laatste klopt, alleen dan heb je die media converter nog (geen idee hoeveel stroom dat verbruikt). Plus zie recente security issues met de Asus routers en best hoog verbruik.

Maar stabiliteit, ping met gaming in avonden en vooral drukke weekenden net zo goed als Ziggo? heb je toevallig ook TV ervaring?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 19:38

McLambo

MTB Junky

Sinds de lunch hier geen internet meer 😩.
Regio Ermelo/Harderwijk is er storing zo is op de community te lezen. Helaas nog geen vermelding van oorzaak of ETA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

McLambo schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:48:
Sinds de lunch hier geen internet meer 😩.
Regio Ermelo/Harderwijk is er storing zo is op de community te lezen. Helaas nog geen vermelding van oorzaak of ETA
Yep, Putten idem. Duurt ook al even inderdaad.

DSL van Odido (Tele2) werkt wel gewoon.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarten013
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 16-09 11:46
Weet iemand of dat het weer werkt om via je account SIP gegevens op te vragen? Mijn ATA registreert niet meer met Odido. Anders maar weer eens de Zyxel van T-mobile er aanhangen en het scriptje uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:34
maarten013 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:31:
Weet iemand of dat het weer werkt om via je account SIP gegevens op te vragen? Mijn ATA registreert niet meer met Odido. Anders maar weer eens de Zyxel van T-mobile er aanhangen en het scriptje uitvoeren.
Je zal ook tijdelijk je router op vlan100 zetten.
En dan het script draaien.
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar dat schijnt ook te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REV1VAL
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 13-09 17:59
albino71 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 16:42:
[...]

Yep, Putten idem. Duurt ook al even inderdaad.

DSL van Odido (Tele2) werkt wel gewoon.
Mn lange weekend begint lekker zo. Wel fijn dat ze informatie / duidelijkheid geven. /s

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

REV1VAL schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 18:59:
[...]

Mn lange weekend begint lekker zo. Wel fijn dat ze informatie / duidelijkheid geven. /s
Dat is zeer ondermaats idd.

Ligt er nu, tijdens het EK, toch al ruim 7 uurtjes uit.

Het begon rond 13u

Dit staat er (ergens ver weggestopt!) op de odido community site:

[20-06-2024/13:30] We ontvangen meldingen dat een aantal van onze klanten problemen ondervindt met Internet, TV en Vast Bellen in regio Ermelo en Harderwijk. Op dit moment zijn we op zoek naar de oorzaak en de oplossing. Excuses voor het ongemak. In dit topic houden we je op de hoogte.

Update [20-06-2024/15:27] Het onderzoek is nog in volle gang. Zodra er een concrete update is, plaatsen we deze meteen!

Update [20-06-2024/17:01] Ons team is bezig de oorzaak te achterhalen. We doen er alles aan dit zo snel mogelijk op te lossen.

Update [20-06-2024/20:16] We zijn druk bezig met het vinden van de oplossing. Bedankt voor het geduld!

Iets voor de frontpage ;)

[ Voor 57% gewijzigd door albino71 op 20-06-2024 20:31 ]

Te koop....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Doomedahab
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 17-02 20:49
Yep, hier in Putten sinds het middaguur geen internetverbinding meer. Het enige dat Odido aangeeft in de statusupdate is dat ze zelf ook niet weten wat de oorzaak is... Kan nog wel even duren dus.

Ach ja, ik vertrek naar Terschelling morgenochtend, en ik ben toch geen voetbal liefhebber :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• REV1VAL
Alsof ze je post zien, een super nuttige update:.
Update [20-06-2024/20:16] We zijn druk bezig met het vinden van de oplossing. Bedankt voor het geduld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Met andere woorden; ze hebben nog geen benul 😩

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LevelBoss
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
n00bs schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 14:26:
[...]

Dat laatste klopt, alleen dan heb je die media converter nog (geen idee hoeveel stroom dat verbruikt). Plus zie recente security issues met de Asus routers en best hoog verbruik.

Maar stabiliteit, ping met gaming in avonden en vooral drukke weekenden net zo goed als Ziggo? heb je toevallig ook TV ervaring?
Mijn reactie was niet specifiek gericht op jouw afweging tussen een Fritzbox of een Asus router, toevallig had ik een Asus router achter het bridged modem van Ziggo staan dat ook te gebruiken was voor Odido. Afweging tussen Fritzbox en Asus kan dus niets zinnigs over zeggen.

Ik heb een aantal momenten voor de overstap en na de overstap een speedtest uitgevoerd, en na de overstap ook specifiek 's avonds vanwege de verhalen over inzakkende snelheden 's avonds. Daarvan is bij mij geen sprake, de beloofde down- en uploadsnelheid van 1Gb wordt ruimschoots gehaald en de ping is zelfs iets beter t.o.v. Ziggo. Geen online games hier, dus het verschil tussen 8 of 6 ms boeit mij niet.

TV ervaring heb ik zelf niet, ik maak gebruik van NLziet op de Apple TV. Maar ik hoor van meerdere mensen dat Odido TV minder goed werkt en mindere kwaliteit geeft dan Ziggo.

Tenslotte denk ik dat de ervaring met Odido ook afhankelijk is van het netwerk. Een vriend van mij waar Odido over een KPN-lijn liep, ervoer grote verschillen in snelheden, tot soms onwerkbaar aan toe, terwijl een buurman van mij juist de internet-ervaring prima vond (op het Delta-netwerk, waar ik ook op zit). Maar die buurman kreeg de handen thuis niet op elkaar vanwege de blijkbaar niet gebruiksvriendelijke TV-oplossing va Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 09:53
Over een week krijg ik Odido glasvezel en heb net de zwarte NT unit over de FTU geschoven en aangezet. Lampjes branden groen, dus zal wel goed zitten.

Enige dat ik me afvraag: ze hebben het de hele tijd over "het modem" aansluiten, maar fungeert de Zyxel die ik heb gekregen daadwerkelijk als modem in de klassieke zin, of kan ik gewoon mn eigen router direct op de NT unit aansluiten? Want ik heb een beetje het idee dat in de documentatie de term modem en router losjes met elkaar wordt uitgewisseld.

Eigen router is overigens een Unifi Cloud Gateway Ultra

[ Voor 18% gewijzigd door the-hyrax op 20-06-2024 21:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 12:29

nelizmastr

Goed wies kapot

the-hyrax schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:51:
Over een week krijg ik Odido glasvezel en heb net de zwarte NT unit over de FTU geschoven en aangezet. Lampjes branden groen, dus zal wel goed zitten.

Enige dat ik me afvraag: ze hebben het de hele tijd over "het modem" aansluiten, maar fungeert de Zyxel die ik heb gekregen daadwerkelijk als modem in de klassieke zin, of kan ik gewoon mn eigen router direct op de NT unit aansluiten? Want ik heb een beetje het idee dat in de documentatie de term modem en router losjes met elkaar wordt uitgewisseld.

Eigen router is overigens een Unifi Cloud Gateway Ultra
Er wordt niks gemoduleerd met glasvezel. Modem wordt als term gebruikt voor de nono’s die het verschil tussen modem en router niet weten :)

Dus ja, je kunt je Unifi roetert gewoon aansluiten op de ONT :)

(Wel even Vlan 300 aanzetten op wan)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:53

Antonio di

a mi me dijeron que si

nelizmastr schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:57:
[...]

Er wordt niks gemoduleerd met glasvezel. Modem wordt als term gebruikt voor de nono’s die het verschil tussen modem en router niet weten :)

Dus ja, je kunt je Unifi roetert gewoon aansluiten op de ONT :)

(Wel even Vlan 300 aanzetten op wan)
Ik ben het wel met je eens de Zyxel (T50-56) is een Router.
Maar ja, dan zitten er op dit forum volgens jouw wel erg veel nono's of praten ze gewoon Odido na :) >:) .
Of gewoon slordig in taalgebruik? :( :O .

[ Voor 4% gewijzigd door Antonio di op 21-06-2024 00:16 ]

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
nelizmastr schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:57:
[...]

Laat ik voorop stellen dat ik kriebels krijg van mensen die over het woord modem vallen en dan roetert schrijven voor router :+ no offence, just need to say.

Ik heb XGS-PON in huis, dan wordt mijn kale ethernet signaal gemoduleerd naar een encrypted signaal wat zich tussen tijdsloten in het XGS-PON wijknet moet begeven samen met de signalen van mijn buren?

In het kader van omdenken: is het aan te nemen dat je alleen in het uitzonderlijke geval van een AON glas aansluiting geen modem functie nodig hebt, maar in elk andere vorm van een Internet aansluiting wel? AON verbindingen zijn een uitstervende techniek, providers stappen over op XGS-PON.

Alsdus chat GPT:

Een modem, een afkorting voor modulator-demodulator, is een apparaat dat digitale gegevens omzet naar analoge signalen (en omgekeerd) om communicatie over telefoonlijnen, kabels of andere transmissiekanalen mogelijk te maken. Dit proces is essentieel voor internetverbindingen en andere vormen van gegevensoverdracht. Hier zijn de belangrijkste functies en typen modems:

Functies van een Modem:
Modulatie: Het omzetten van digitale gegevens naar analoge signalen voor transmissie.
Demodulatie: Het omzetten van ontvangen analoge signalen terug naar digitale gegevens.
Error Correctie: Het corrigeren van fouten die optreden tijdens de gegevensoverdracht.
Compressie: Het verminderen van de hoeveelheid gegevens die moeten worden verzonden, wat de efficiëntie van de transmissie verhoogt.
Typen Modems:
Analoge Modems: Deze modems gebruiken telefoonlijnen voor gegevensoverdracht. Ze waren vooral populair vóór de opkomst van breedbandinternet.
DSL Modems: Gebruiken digitale telefoonlijnen (DSL) voor snellere internetverbindingen dan analoge modems.
Kabelmodems: Maakt gebruik van de kabeltelevisie-infrastructuur om internetverbindingen mogelijk te maken. Ze bieden meestal hogere snelheden dan DSL.
Glasvezelmodems (Fiber Modems): Maakt gebruik van glasvezelverbindingen voor zeer hoge snelheid internet.
Draadloze Modems: Maakt gebruik van mobiele netwerken (3G, 4G, 5G) voor internettoegang, handig voor mobiele of afgelegen locaties.
Satellietmodems: Gebruikt satellietsignalen voor internetverbindingen, vaak gebruikt in afgelegen gebieden waar andere vormen van breedband niet beschikbaar zijn.
Hoe werkt een Modem in de Praktijk?
Een modem wordt vaak verbonden met een router om een lokaal netwerk op te zetten. De modem ontvangt internetgegevens van de internetprovider en zet deze om naar een vorm die de router kan gebruiken om een draadloos of bekabeld netwerk op te zetten voor meerdere apparaten.

Conclusie:
Modems spelen een cruciale rol in de communicatie-infrastructuur door het omzetten van gegevens zodat deze kunnen worden verzonden over verschillende soorten netwerken. Of het nu gaat om thuisgebruik, kantooromgevingen of afgelegen locaties, modems zijn essentieel voor toegang tot het internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:37
stormfly schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:47:
[...]
Een modem, een afkorting voor modulator-demodulator, is een apparaat dat digitale gegevens omzet naar analoge signalen (en omgekeerd)[...]
Een digitaal signaal waar encryptie overheen gaat blijft nog steeds digitaal. Er is geen sprake van modulatie op glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
Ik ben het wel eens met de stelling dat een glasvezel ‘modem’ niet echt een modem is, maar meer een router. Want wat word er nou echt de moduleert? Aan de andere kant zou je het wel een modem kunnen noemen omdat je van digitaal 0 en 1 licht, omzet naar 0 en 1 elektrisch signaal van RJ45/netwerkkabel. Maar dat is dan meer een mediaconverter.

[ Voor 6% gewijzigd door N1traat op 20-06-2024 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Caelorum schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 22:55:
[...]

Een digitaal signaal waar encryptie overheen gaat blijft nog steeds digitaal. Er is geen sprake van modulatie op glasvezel.
Je moduleert het ethernet signaal toch naar een andere techniek? Iets met tijdsloten en encryptie dat is geen normaal glasvezel signaal. Dan heb je het toch opnieuw gemoduleerd? Zonder de tijdsloten zou ik twijfelen over het woord “encapsuleren” van data.

Waarom noem je een kabelmodem dan wel modem, dat is ook een nieuwe digitale output met als bron ethernet?

Is een VDSL modem dan in jullie optiek wel een echt modem?

Ik ben van na de modem generatie, ik ben toe aan een verdiepende uitleg.

[ Voor 10% gewijzigd door stormfly op 20-06-2024 23:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Mag dat in een apart topic?

Te koop....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BitAndre
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 19-09 14:53
stormfly schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 23:00:
[...]
Je moduleert het ethernet signaal toch naar een andere techniek?
Nee. Het is en blijft het protocol Ethernet, maar dan fotonen (licht) als drager in plaats van elektronen.
Anders gezegd Ethernet is laag 2 in het OSI model (data link) en het medium laag 1 (fysiek). De mediaconverter past alleen laag 1 aan. Dus de betekenis van een bitpatroon wijzigt niet.

Bijvoorbeeld in een bedrijfspand wordt een UTP-kabel gebruikt voor korte afstanden en glasvezel voor grote afstanden tussen de switches en routers. Maar in beide gevallen is laag 2 het Ethernet protocol.

In geval van XGS-PON wordt de capaciteit verdeeld door middel van time division multiplexing (TDM).
Waarom noem je een kabelmodem dan wel modem, ...
Daar heeft Odido voor gekozen (komen uit de ADSL wereld). Ze denken dat dat voor de leek duidelijker is. Voor de echte techneut is dit erg hinderlijk.

Een modem moduleert en demoduleert. Ter vergelijking Frequentie Modulate wordt gebruikt om een (analoog) audio signaal geschikt te maken voor een radio zender door deze te 'modeleren' bovenop de radio-frequentie, dat noemen we FM-radio.
Een ADSL/VDSL/Coax modem werkt op een vergelijkbaar manier maar dan voor andere frequenties.

PS: AI, zoals ChatGPT kan hallucineren. Dus niet klakkeloos vertrouwen dat de genoemde feiten juist zijn. Het is gemaakt voor taal, niet feiten.

[ Voor 3% gewijzigd door BitAndre op 21-06-2024 00:35 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• peterbier
  • Laatst online: 20:34
Pfff ga discussie ergens anders voeren.
Het glasvezelkastje is gewoon het modem.
Die Zyxel is de router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:28
en andersnoemen we 'm gewoon mediaconvertor, dan klopt het nl weer en zo noemt Odido 'm ook ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Nog steeds geen internet regio Harderwijk/Putten/Ermelo 🥴.

Zo ook maar even een community account aanmaken om in aanmerking te komen voor de onbeperkt bundel. 3x Ben mobiel abo hier in huis.

Tot nu toe 3 maanden Odido glasvezel zonder problemen. Ga ik nu spijt krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
peterbier schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 01:41:
Het glasvezelkastje is gewoon het modem.
Die Zyxel is de router.
Helemaal eens :)

[ Voor 9% gewijzigd door stormfly op 21-06-2024 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
BitAndre schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 00:18:
[...]

Een modem moduleert en demoduleert. Ter vergelijking Frequentie Modulate wordt gebruikt om een (analoog) audio signaal geschikt te maken voor een radio zender door deze te 'modeleren' bovenop de radio-frequentie, dat noemen we FM-radio.
Een ADSL/VDSL/Coax modem werkt op een vergelijkbaar manier maar dan voor andere frequenties.
Dit is een duidelijk voorbeeld, dank voor de uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kang
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-09 13:51

Kang

Holy Fleurking schnit!

Toch mild prutserig dit, zo gaat mijn 4g data bundel er lekker snel doorheen deze maand... (Handig op vakantie straks :( )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_wJrlfAmFeGyoWD3wzE85L5zLv8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9VIaIMKkHoUoFpXVftW5zqY9.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Hoewel we natuurlijk allemaal benieuwd hoe een roertert, router, mediaconverter, modem, glasvezelkasje ding, wifi-box-apparaat, kastje van de provider, <insert andere benaming> nu officieel heet, is dat hier wel een beetje offtopic, laten we die discussie dus ergers anders voeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Kang schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:43:
Toch mild prutserig dit, zo gaat mijn 4g data bundel er lekker snel doorheen deze maand... (Handig op vakantie straks :( )
[Afbeelding]
Zit je ook bij Odido met je mobiel? Je kan dan via de klantenservice altijd een unlimited code aanvragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REV1VAL
Update [21-06-2024/08:40] Door graafwerkzaamheden van een andere partij is er een kabelbreuk ontstaan. We hebben een poging gedaan een back-up aan te zetten, maar dit is niet gelukt. We zijn ontzettend druk bezig de breuk te herstellen met de partij die hiervoor verantwoordelijk is. We verwachten rond de middag een nieuwe update.
na veel te lang wachten weten we eindelijk wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kang

Kang

Holy Fleurking schnit!

rens-br schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:50:
[...]

Zit je ook bij Odido met je mobiel? Je kan dan via de klantenservice altijd een unlimited code aanvragen.
Helaas niet, dat was wel handig geweest!
REV1VAL schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:51:
[...]

na veel te lang wachten weten we eindelijk wat er aan de hand is.
Ah! Ja ik dacht al het is vast een kabel ofzo... Erg onhandig dat er nog steeds mensen gewoon lekker gaan graven zonder een klic melding...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jozz
  • Laatst online: 13-07 19:27
McLambo schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 07:07:
Nog steeds geen internet regio Harderwijk/Putten/Ermelo 🥴.

Zo ook maar even een community account aanmaken om in aanmerking te komen voor de onbeperkt bundel. 3x Ben mobiel abo hier in huis.

Tot nu toe 3 maanden Odido glasvezel zonder problemen. Ga ik nu spijt krijgen?
Ik moet zeggen dat ik toch behoorlijk tevreden ben over Odido. Wij wonen sinds 2021 in Ermelo en tot gisteren hebben we eigenlijk nooit problemen gehad met internet.
Wel slordig dat het zo lang moet duren voordat er bekend is wat de oorzaak van het probleem is.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kang

Kang

Holy Fleurking schnit!

Jozz schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:12:
[...]

Ik moet zeggen dat ik toch behoorlijk tevreden ben over Odido. Wij wonen sinds 2021 in Ermelo en tot gisteren hebben we eigenlijk nooit problemen gehad met internet.
Wel slordig dat het zo lang moet duren voordat er bekend is wat de oorzaak van het probleem is.
Ik heb totnogtoe ook geen issues gehad hoor met Odido (nu een half jaar glasvezel internet only).

Deze storing met slechte berichtgeving is niet fijn, maar verder nooit issues gehad. En een kabelbreuk kan elke provider overkomen natuurlijk ¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Kang schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:02:
[...]

Helaas niet, dat was wel handig geweest!
Ook dan kan je vaak een code aanvragen, enige wat je daar dan voor nodig hebt is een prepaid kaartje van Odido, die kan je, voor zover ik weet, gratis ophalen in de Odido winkel als je aangeeft dat je een storing hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dzuijlek
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 25-07 14:41
Kang schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 08:43:
Hier ook geen internet sinds gistermiddag. Lees net dat het om een kabelbreuk gaat door graafwerkzaamheden door een ander bedrijf:

Update [21-06-2024/08:40] Door graafwerkzaamheden van een andere partij is er een kabelbreuk ontstaan. We hebben een poging gedaan een back-up aan te zetten, maar dit is niet gelukt. We zijn ontzettend druk bezig de breuk te herstellen met de partij die hiervoor verantwoordelijk is. We verwachten rond de middag een nieuwe update.

Ben benieuwd hoe lang dit nog gaat duren zo voor het weekend..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 18-09 18:54
rens-br schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 09:38:
[...]

Ook dan kan je vaak een code aanvragen, enige wat je daar dan voor nodig hebt is een prepaid kaartje van Odido, die kan je, voor zover ik weet, gratis ophalen in de winkel als je aangeeft dat je een storing hebt.
En anders krijg het bedrag van de simkaart terug.
Ik toen wel tenminste, hier bij ah hadden ze er nooit van gehoord dat het dan gratis was.
Maar bij de eerst volgende rekening was de simkaart in mindering gebracht.

Nu eigenlijk alleen nog een router waar een sim in kan....
Want hotspot via telefoon werkt maar beperkt.
Of oude telefoon aan usb van router hangen, zou ook moeten werken heb ik wel eens gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:23
jwbokx schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:17:
Of oude telefoon aan usb van router hangen, zou ook moeten werken heb ik wel eens gelezen?
Ja, dat werkt ook, mits die telefoon USB tethering ondersteunt, en dat doen ze (bijna) allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 20:37

knakworst

Get more sats!

jwbokx schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:17:
[...]

En anders krijg het bedrag van de simkaart terug.
Ik toen wel tenminste, hier bij ah hadden ze er nooit van gehoord dat het dan gratis was.
Maar bij de eerst volgende rekening was de simkaart in mindering gebracht.

Nu eigenlijk alleen nog een router waar een sim in kan....
Want hotspot via telefoon werkt maar beperkt.
Dat is inderdaad niet gratis, maar je mag je geld terugvragen. Bewaar dus het bonnetje van AH voor de zekerheid.

Voor de router. Bij Asus kan het zeker, dat is op deze wijze:

https://www.asus.com/support/faq/1045247/

Bij de Odido modem geen idee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Veen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:28
Ben ook thuis (Ermelo) aan het werk via de hotspot van mijn mobiel. Gisteren via de klantenservice een code gekregen voor 24 uur onbeperkte data.

Werkt voor nu prima, maar zou vanavond wel weer een potje willen gamen :)

Hoop dat ze het snel kunnen fixen! Televisie hebben we nog via de kabel dus dat scheelt weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZtaaB
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-08 15:40
Veen schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 11:31:
Ben ook thuis (Ermelo) aan het werk via de hotspot van mijn mobiel. Gisteren via de klantenservice een code gekregen voor 24 uur onbeperkte data.

Werkt voor nu prima, maar zou vanavond wel weer een potje willen gamen :)

Hoop dat ze het snel kunnen fixen! Televisie hebben we nog via de kabel dus dat scheelt weer.
Zelfde hier in Putten, thuiswerken met z'n 2en allebei op eigen hotspot.
Gaat eigenlijk beter dan verwacht. Teams meetings verlopen ook prima terwijl de dekking hier nooit fantastisch is (2 streepjes).

Gisteravond nog even Halo Infinite gespeeld via de hotspot. Dat ging niet geweldig met een ping van 300/400 maar t was te doen :P

Ben wel benieuwd wat ze die opgegraven kabel hebben aangedaan dat het al bijna 24 uur niet lukt om het gefixt te krijgen. je zou bijna denken dat ze de boel over een kilometer lengte hebben kapot getrokken

Haal NOOIT een spookrijder in !

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kang

Kang

Holy Fleurking schnit!

Ik was net een het mountainbiken rondom Ermelo, en zag de berm open liggen... Straat verder ook bezig, als dat hem is dan is er wel iets serieus stuk inderdaad... Nou ja we gaan maar verder wachten...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SBDwxw1ZnNZf_W6m99nzFPLpUd0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DjM2Aipqz4Y3k3LZy2qgIJEX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
Kang schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:11:
Ik was net een het mountainbiken rondom Ermelo, en zag de berm open liggen... Straat verder ook bezig, als dat hem is dan is er wel iets serieus stuk inderdaad... Nou ja we gaan maar verder wachten...

[Afbeelding]
Diepste is altijd lastig op een foto, maar dit ligt echt niet op 60cm diepte...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• REV1VAL

[Afbeelding]
Ze zijn bij het industrie terrein bij mn werk ook bezig met glasvezel (bij Welplast / Hendriks in de buurt) Daar kan het ook mis zijn gegaan. Glaspoort heet het bedrijf wat ermee bezig is vgm (is van KPN)
jongetje schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 12:40:
[...]

Diepste is altijd lastig op een foto, maar dit ligt echt niet op 60cm diepte...
Lijkt me idd geen 60 cm

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Veen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:28
Update [21-06-2024/13:20] Kabelbreuk herstelwerkzaamheden zijn nog gaande.
Laatste update :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Economics
  • Laatst online: 20:32

[Afbeelding]
Dit is INN (internode) kabel van KPN. Dit is overigens niet de plek van de schade, de schade is ergens anders ontstaan in het tracé. Ik gok dat ze vanaf hier opnieuw willen blazen. Ik zie Odido niet zo snel terug als klant op de kabel welke gementoined is maar zou goed kunnen dat zij via een partij de vezel huren voor de backhaul. In ieder geval is men hard aan het werk om het op te lossen en anders wordt er een tijdelijke bypass gecreëert.

[ Voor 6% gewijzigd door Economics op 21-06-2024 13:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Economics schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 13:37:
[...]

Dit is INN (internode) kabel van KPN. Dit is overigens niet de plek van de schade, de schade is ergens anders ontstaan in het tracé. Ik gok dat ze vanaf hier opnieuw willen blazen. Ik zie Odido niet zo snel terug als klant op de kabel welke gementoined is maar zou goed kunnen dat zij via een partij de vezel huren voor de backhaul. In ieder geval is men hard aan het werk om het op te lossen en anders wordt er een tijdelijke bypass gecreëert.
Kun jij ook inschatten hoe lang ze hier mee bezig zijn? Is er vanavond weer internet, of duurt dit tot na het weekend? Ik bind je nergens op vast hè, dus een grove inschatting, meer vraag ik niet! ;)

Te koop....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Economics
albino71 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 14:16:
[...]

Kun jij ook inschatten hoe lang ze hier mee bezig zijn? Is er vanavond weer internet, of duurt dit tot na het weekend? Ik bind je nergens op vast hè, dus een grove inschatting, meer vraag ik niet! ;)
Ze zijn nu bezig met herstel dus ik gok zo dat dit vannacht wel is opgelost, uitzonderingen daargelaten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
Het mobiele netwerk van Odido is nu ook om zeep.
We gaan verder met de werktelefoon met Vodafone

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• REV1VAL
Update [21-06-2024/15:30] Het betreft een complexe verstoring waarbij we herstellende graafwerkzaamheden actief aan het uitvoeren zijn. Een verwachting is momenteel niet te geven. Heb je een mobiel abonnement bij Ben of bij ons? Neem dan contact met ons op, wij checken of je hiervoor in aanmerking komt en regelen gratis Unlimited Data.

Vanavond om 21:00 speelt Nederland op het EK. We snappen het ongemak. Met de Unlimited Data voucher kan je je telefoon instellen als hotspot voor andere apparaten. Je kunt de wedstrijd bekijken via de Odido Online TV app.
Update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

ZtaaB schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:33:
Het mobiele netwerk van Odido is nu ook om zeep.
We gaan verder met de werktelefoon met Vodafone
Ik zie het nu ook.

Nou, hele gezin afkickverschijnselen :+

edit: gewoon bellen lukte net wel. Alleen mobiele data kaput?

[ Voor 10% gewijzigd door albino71 op 21-06-2024 16:01 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• REV1VAL
albino71 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:57:
[...]

Ik zie het nu ook.

3853 en mijn hotspot werkt nog, als die ook plat gaat ga ik maar een weekendje naar mn ouders :/
of voetbal kijken op kantoor

[ Voor 5% gewijzigd door REV1VAL op 21-06-2024 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZtaaB
albino71 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 15:57:
[...]

Ik zie het nu ook.

edit: gewoon bellen lukte net wel. Alleen mobiele data kaput?
bellen lukt nog idd, net getest om een vriend te bellen om daar voetbal te gaan kijken vanavond .
Topics bij Odido over de storing zijn ook allemaal dicht gegooid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmasterS
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 12:26
Kan toch niet alleen odido zijn die nu daar problemen heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

SmasterS schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:06:
Kan toch niet alleen odido zijn die nu daar problemen heeft?
Als het een dedicated Odido kabel is wel, anders zou je zeggen dat er inderdaad meer providers last moeten hebben.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmasterS
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-09 12:26
albino71 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:07:
[...]

Als het een dedicated Odido kabel is wel, anders zou je zeggen dat er inderdaad meer providers last moeten hebben.
Ja dat bedoel ik. Helaas het kan gebeuren dat er kabels kapot gaan. Wel ongemakkelijk voor de thuiswerkers of voetbal fans

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Ik zie nu ook meldingen Putten/Ermelo/Harderwijk verschijnen van o.a. KPN, Delta en Caiway.
Mobiele data er uit...

Kortom ...
De boel is nu echt goed om zeep geholpen...

Dat de redactie van Tweakers hier nog niets mee heeft gedaan. Heb het wel doorgegeven gisteren, maar goed, niet belangrijk genoeg.

Te koop....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Economics
albino71 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 16:42:
Ik zie nu ook meldingen Putten/Ermelo/Harderwijk verschijnen van o.a. KPN, Delta en Caiway.
Mobiele data er uit...

Kortom ...
De boel is nu echt goed om zeep geholpen...

Dat de redactie van Tweakers hier nog niets mee heeft gedaan. Heb het wel doorgegeven gisteren, maar goed, niet belangrijk genoeg.
Dat is best logisch gezien de kabel van KPN is. Als je een kabel moet repareren (hoeft niet helemaal door te zijn) moet je de kabel knippen en is inderdaad zo dat er meerdere diensten onderuit gaan. Ook veel andere klanten zitten op de kabel dus dat is allemaal hartstikke logisch. De boel is alleen enorm complex om aan elkaar te knopen en daar werkt men hard aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Mobiel internet werkt weer hier

Te koop....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:57
Vandaag ben ik overgestapt van een 1GB KPN-abonnement naar een 2GB Odido-abonnement. Nu heb ik een bekabelde verbinding met 2 gigabit per seconde download- en uploadsnelheid. Ik ben erg tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimtheToolman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-07 14:45
Z___Z schreef op maandag 10 juni 2024 @ 21:12:
[...]

Had je niet per-ongeluk meerder DHCP servers in je netwerk zitten.
Nope. Alleen de Zyxel was er voor DHCP.
Ik kwam er niet meer uit, weet wel dat het zo niet langer kan. Het gaat nu best goed, maar de vraag is voor hoe lang. Het kan blijkbaar totaal willekeurig misgaan. Daar heb ik geen zin meer in. Heb nu KPN besteld, komt er binnenkort in. Dan hopen dat t beter is.

Kan dan wel de switch ertussen uit halen. Direct alles op het modem en klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Gert456 schreef op maandag 10 juni 2024 @ 14:15:
[...]

Ik liep gisteren tegen hetzelfde aan (Cheapconnect, N300A, Odido), en heb het kunnen oplossen door op de N300A onder Settings>Telephony>Advanced VOIP Settings onder "Listen Port for VOIP connections">SIP Port een andere (start-)port dan 5060 in te stellen. Bij mij werkt 5070.
[Afbeelding]
Thanks, that did the trick! Hier heb ik CheapConnect nu ook draaien met een Gigaset N300A en een Panasonic handset op poort 5070.

Had eerst nog wat poorten opengezet op mijn USG, maar dat bleek niet nodig te zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 23-06-2024 12:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Hier in Putten weer internet

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jozz
  • Laatst online: 13-07 19:27
In Ermelo ook net weer.

Beproeft alle dingen; behoudt het goede. (1 Thessalonicensen 5: 21)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McLambo

McLambo

MTB Junky

Hier in Ermelo ook echter; het is nog lang niet stabiel zo lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
rens-br schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 23:38:
[...]

Thanks, that did the trick! Hier heb ik CheapConnect nu ook draaien met een Gigaset N300A een Panasonic handset op poort 5070.

Had eerst nog wat poorten opengezet op mijn USG, maar dat bleek niet nodig te zijn.
Komt omdat Odido poort 5060 blokkeert.
Heb jij niet dat je N300 bij een herstart van de UCG niet meer registreert? Ik moet dan het ip-adres veranderen en weer terug veranderen in de N300 en dan werkt het weer. Heb automatische updates maar uitgezet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JL...
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 06-08 07:53
Ik heb me aangemeld voor glasvezel van Odido, een twee weken terug hebben ze van de straat de glasvezel in de woning gelegd en degene die dat deed heeft ook een ONT geplaatst.

Het lampje connectie bleef knipperen, en ik werd gebeld door glasvezelbedrijf dat ze iets wilden opmeten. Van de week zijn ze langs geweest en bleek de lijn niet geactiveerd te zijn, dit is direct gebeurd door iemand in een KPN jasje. Ik hoorde dat ik eigenlijk al direct internet zou hebben via de glasvezel en het modem had hij al naast de ONT gezet.

Nu heb ik het deze morgen getest, en het werkte direct, geen problemen (tot nu toe).
Is het nog steeds raadzaam om iemand van Guidion langs te laten komen?
Odido geeft aan dat dit gratis is, maar ik weet niet wat de beste man zou kunnen nagaan. Maar misschien is dit een vast proces.

Als dit een vast proces is dan wil ik daar wel aanmeewerken aangezien ik dan waarschijnlijk sneller mijn 9 maanden welkomskorting van 15 euro per maand zal ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
JL... schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 10:07:
Is het nog steeds raadzaam om iemand van Guidion langs te laten komen?
Odido geeft aan dat dit gratis is, maar ik weet niet wat de beste man zou kunnen nagaan. Maar misschien is dit een vast proces.

Als dit een vast proces is dan wil ik daar wel aanmeewerken aangezien ik dan waarschijnlijk sneller mijn 9 maanden welkomskorting van 15 euro per maand zal ingaan.
Ik zou het proces gewoon volgen en de beste man/vrouw van Guidion laten langskomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 19-09 01:34
Net de nieuwe Odido mediabox ontvangen. Werkt nice. Alleen Philips tv's worden niet ondersteunt nog door de afstandbediening!

Nu geven ze aan dat de ongebruikte Amino aria 7x weg mag bij het vuil. Kan je hier nog iets mee? Ik ben voor een beamer opzoek naar een chromecast, maar denk niet dat dit ding het support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 08:03:
[...]

Je kan dus deels wel zien aan de apparatuur waar je op beleverd wordt (Huawei= eigen PON, Nokia/Genexis=KPN XGS-PON, ZYxel is AON maar kan WBA of eigen apapratuur zijn).

Maar handiger: Ik zie bij meerdere adressen die ik de laatste tijd heb moeten checken nog altijd 10 euro verschil per maand bij een 1Gbit abonnement.
Na de actieperiode 35 euro per maand op eigen apparatuur, maar 45 euro per maand bij KPN WBA apparatuur.
Ik heb een Zyxel glasvezelkastje gekregen.
Het pakket heeft Odildo wel erg vroeg opgestuurd, maar mooi dat het 3 weken voor aanvang al binnen is.

Welke glasvezelverbinding is het eigenlijk het beste om te hebben, PON, AON of XGS-PON?

[ Voor 6% gewijzigd door Blaze85 op 22-06-2024 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Hier zitten vast ook wel wat oud-KPN'ers, krijg je de KPN-retourdoos door de brievenbus opgestuurd, en rond welke tijd dat het abonnement eindigt gebeurde dat bij jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
Blaze85 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:34:
[...]
Welke glasvezelverbinding is het eigenlijk het beste om te hebben, PON, AON of XGS-PON?
Maakt geen fluit uit, al heb je DSL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Economics schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:46:
[...]

Maakt geen fluit uit, al heb je DSL
En die meer dan 1Gbit-verbindingen, ligt dat aan de glasvezellijn of aan de apparatuur in het glasvezelhuisje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
Blaze85 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:52:
[...]

En die meer dan 1Gbit-verbindingen, ligt dat aan de glasvezellijn of aan de apparatuur in het glasvezelhuisje?
Als je meer dan 1gbps wil halen dan moet je inderdaad naar het PON netwerk kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
jongetje schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:27:
[...]

Heb jij niet dat je N300 bij een herstart van de UCG niet meer registreert? Ik moet dan het ip-adres veranderen en weer terug veranderen in de N300 en dan werkt het weer. Heb automatische updates maar uitgezet.
Geen idee. Heb het ding net een half dag werkend, dus zou het eens in de gaten moeten houden. Maar als ik het goed begrijp werkt de N300 niet meer als de USG herstart?

Nu scheelt het wel dat ik het voor mij scouting heb ingesteld, daar hebben we ook een abbo bij Odido, maar gebruiken we gewoon de Zyxel router ding.

[ Voor 12% gewijzigd door rens-br op 22-06-2024 17:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 20:56
Blaze85 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:44:
Hier zitten vast ook wel wat oud-KPN'ers, krijg je de KPN-retourdoos door de brievenbus opgestuurd, en rond welke tijd dat het abonnement eindigt gebeurde dat bij jullie?
Yep.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20:17
jongetje schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:27:
[...]

Heb jij niet dat je N300 bij een herstart van de
Nee, Odido heeft 5060 gereserveerd voor hun eigen telefonie :)
Badname2 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:17:

Nu geven ze aan dat de ongebruikte Amino aria 7x weg mag bij het vuil. Kan je hier nog iets mee? Ik ben voor een beamer opzoek naar een chromecast, maar denk niet dat dit ding het support.
Nee, dat werkt niet met de Amino. Eigenlijk kan die de kliko in..

[ Voor 40% gewijzigd door king006 op 22-06-2024 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Economics schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:54:
[...]

Als je meer dan 1gbps wil halen dan moet je inderdaad naar het PON netwerk kijken :)
Dus op AON zal nooit meer dan 1Gbit kunnen? Wat raar, terwijl dit juist individuele lijnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaze85
  • Niet online
Moet je dat glasvezelkastje ook terugsturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
Blaze85 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:31:
[...]

Dus op AON zal nooit meer dan 1Gbit kunnen? Wat raar, terwijl dit juist individuele lijnen zijn...
Bij Odido eigen netwerk wel, die hebben een PON OLT in de KPN pops staan. KPN WBA zou kunnen op AON als er een PON OLT wordt geplaatst, maar dit is pas op (enkele gebieden) het geval. Ik doelde meer dat je dan bij de PON apparatuur (netwerk) komt. Dat kan geleverd worden op AON (P2P), P2MP

[ Voor 11% gewijzigd door Economics op 22-06-2024 20:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
[...]

Kan in principe wel, Tweak heeft een tijdje 10Gb geleverd via AON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:23
MaStar schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 21:35:
Ik lijk helaas het eerste probleem te ervaren helaas. Het beeld en geluid lopen niet synchroon. Zit een kleine vertraging in vooral te zien bij interview op TV.

Kwaliteit lijkt qua gevoel ook iets minder dan bij KPN en hapert soms een beetje.

Mediabox is verbonden met een Lan kabel. En gister aangesloten.
Lijkt een bekend probleem :/
https://community.odido.n...pen-niet-synchroon-360408
Misschien nog een tip voor Odido mensen hier:

Bovenstaand probleem waarbij geluid en beeld niet synchroon liepen is opgelost door geluid in plaats van standaard op Dolby op Stereo te zetten in de de Odido tv instellingen.

Werkt nu weer lekker en synchroon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:23
Blaze85 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:44:
Ja per brievenbus en spul van KPN kan je dan binnen 14 dagen retourneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
[...]

Dat kan prima. Als men aan de andere kant alle glasvezel modules in de switch vervangt voor 10/100Gb modules. Grote kans dat de switch ook vervangen moet worden en dan is het makkelijker om gelijk iets met GPON te doen. Dan deel je namelijk een glasvezel module in de switch met je buren en heb je minder switches en glasvezel modules nodig om hetzelfde aantal aansluitingen te verwezenlijken.
Pagina: 1 ... 59 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen