Laat ik voorop stellen dat ik kriebels krijg van mensen die over het woord modem vallen en dan roetert schrijven voor router
no offence, just need to say.
Ik heb XGS-PON in huis, dan wordt mijn kale ethernet signaal gemoduleerd naar een encrypted signaal wat zich tussen tijdsloten in het XGS-PON wijknet moet begeven samen met de signalen van mijn buren?
In het kader van omdenken: is het aan te nemen dat je alleen in het uitzonderlijke geval van een AON glas aansluiting geen modem functie nodig hebt, maar in elk andere vorm van een Internet aansluiting wel? AON verbindingen zijn een uitstervende techniek, providers stappen over op XGS-PON.
Alsdus chat GPT:
Een modem, een afkorting voor modulator-demodulator, is een apparaat dat digitale gegevens omzet naar analoge signalen (en omgekeerd) om communicatie over telefoonlijnen, kabels of andere transmissiekanalen mogelijk te maken. Dit proces is essentieel voor internetverbindingen en andere vormen van gegevensoverdracht. Hier zijn de belangrijkste functies en typen modems:
Functies van een Modem:
Modulatie: Het omzetten van digitale gegevens naar analoge signalen voor transmissie.
Demodulatie: Het omzetten van ontvangen analoge signalen terug naar digitale gegevens.
Error Correctie: Het corrigeren van fouten die optreden tijdens de gegevensoverdracht.
Compressie: Het verminderen van de hoeveelheid gegevens die moeten worden verzonden, wat de efficiëntie van de transmissie verhoogt.
Typen Modems:
Analoge Modems: Deze modems gebruiken telefoonlijnen voor gegevensoverdracht. Ze waren vooral populair vóór de opkomst van breedbandinternet.
DSL Modems: Gebruiken digitale telefoonlijnen (DSL) voor snellere internetverbindingen dan analoge modems.
Kabelmodems: Maakt gebruik van de kabeltelevisie-infrastructuur om internetverbindingen mogelijk te maken. Ze bieden meestal hogere snelheden dan DSL.
Glasvezelmodems (Fiber Modems): Maakt gebruik van glasvezelverbindingen voor zeer hoge snelheid internet.
Draadloze Modems: Maakt gebruik van mobiele netwerken (3G, 4G, 5G) voor internettoegang, handig voor mobiele of afgelegen locaties.
Satellietmodems: Gebruikt satellietsignalen voor internetverbindingen, vaak gebruikt in afgelegen gebieden waar andere vormen van breedband niet beschikbaar zijn.
Hoe werkt een Modem in de Praktijk?
Een modem wordt vaak verbonden met een router om een lokaal netwerk op te zetten. De modem ontvangt internetgegevens van de internetprovider en zet deze om naar een vorm die de router kan gebruiken om een draadloos of bekabeld netwerk op te zetten voor meerdere apparaten.
Conclusie:
Modems spelen een cruciale rol in de communicatie-infrastructuur door het omzetten van gegevens zodat deze kunnen worden verzonden over verschillende soorten netwerken. Of het nu gaat om thuisgebruik, kantooromgevingen of afgelegen locaties, modems zijn essentieel voor toegang tot het internet.