Hier recentelijk van KPN AON naar Odido XGS-PON gemaakt. monteur kwam langs, ONT geplaatst aangesloten en binnen 10 minuten werkte alles. Sindsdien ook geen downtime, en werkt het naar volle tevredenheid. Zelfs via wifi 940Mbit dus geen twijfel.Supreme1 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:12:
Ik lees hier een hoop horrorverhalen mbt overstappen van Caiway/Delta glasvezel (Ik heb AON, dus geen XGS-PON) naar Odido. Zijn er ook mensen hier bij wie deze overstap wel in één keer goed is gegaan?
Getest met Ookla Speedtest:lexuzu schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:05:
[...]
Hoeveel minder? Er is een bekend issue bij Odido waarbij de upload aanvankelijk maar de helft van de snelheid haalt. Dat kunnen ze oplossen door de ONT opnieuw te registreren.
1ste apparaat: download 919 Mbps, upload 592 Mbps
2de apparaat: download 934 Mbps, upload 581 Mbps
Getest met Wifiman
1ste apparaat: download 806 Mbps, upload 545 Mbps
2de apparaat: download 841 Mbps, upload 566 Mbps
Is het genoeg als ik de ONT even van de stroom af ga halen om de ONT opnieuw te registreren?
Wat moet ik anders doen om de ONT opnieuw te laten registreren?
Kijk hier even: https://community.odido.n...363638?tid=363638&fid=492StickMan schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:17:
[...]
Wat moet ik anders doen om de ONT opnieuw te laten registreren?
Ik heb denk ik last van release time errors of renew errors. Hij krijgt dan geen nieuwe lease en dan is internet weg.
Daardoor krijg ik steeds haperingen. Gister kwam de lease niet terug daarom viel het langere tijd weg.
Lees het op odido forums ook.
https://community.odido.n...ew-elke-7-5-minuut-327513
Wat nu? Als ik zo de topics kijk bij Odido, zie ik alleen maar maandenlang/jarenlang geklets zonder oplossing. MIsschien maar direct over KPN? Ik heb geen zin in tijd verspillen met die helpdesk dombos. Zou dat beter zijn?
Daardoor krijg ik steeds haperingen. Gister kwam de lease niet terug daarom viel het langere tijd weg.
Lees het op odido forums ook.
https://community.odido.n...ew-elke-7-5-minuut-327513
Wat nu? Als ik zo de topics kijk bij Odido, zie ik alleen maar maandenlang/jarenlang geklets zonder oplossing. MIsschien maar direct over KPN? Ik heb geen zin in tijd verspillen met die helpdesk dombos. Zou dat beter zijn?
ArcticWolf schreef op maandag 3 juni 2024 @ 14:23:
[...]
Had gisteren ook veel hiccups in de verbinding, viel me op omdat browsen op de mobiel erg traag ging. Op 5G (ook Odido) ging het dan wel weer prima. Hoop ook maar het upgrades zijn, ben ook van provider gewisseld omdat Jonaz ook constant hiccups had.
Had deze problemen nooit met Ziggo...
[ Voor 22% gewijzigd door TimtheToolman op 03-06-2024 18:55 ]
Ik merk wat lichte latency bekabeld en via wifi. De websites laden niet meer zo vloeiden als eerst. Hoe kan ik dit oplossen?
Probeer eens google DNS om uit te sluiten of het DNS issues zijn.Farabi schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:17:
Ik merk wat lichte latency bekabeld en via wifi. De websites laden niet meer zo vloeiden als eerst. Hoe kan ik dit oplossen?
ik heb het nu omgezet via mijn laptop. dit moet eventueel ook merkbaar zijn via de wifi van mijn telefoon etc. toch?n00bs schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:38:
[...]
Probeer eens google DNS om uit te sluiten of het DNS issues zijn.
Thanks. Deze topic is al gesloten.
Vergelijkbaar topic Lagere uploadsnelheid (500Mbps) tov downloadsnelheid (980Mbit) heb ik gevonden en deze is nog open. Daar ga ik wel aan een van de moderators vragen.
Welke regio (postcodegebied) zit je? Ik heb ook KPN AON maar twijfel heel weg om over te stappen gezien de ervaringen.N1traat schreef op maandag 3 juni 2024 @ 17:08:
[...]
Hier recentelijk van KPN AON naar Odido XGS-PON gemaakt. monteur kwam langs, ONT geplaatst aangesloten en binnen 10 minuten werkte alles. Sindsdien ook geen downtime, en werkt het naar volle tevredenheid. Zelfs via wifi 940Mbit dus geen twijfel.
7007. Echter je kunt altijd tijdens de bedenktijd je contract weer ontbinden als het echt zo slecht is. Laat je de kop niet gek maken, ze hebben gewoon een goede deal. Bevalt het niet, ga je weer terug.Edje040 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:32:
[...]
Welke regio (postcodegebied) zit je? Ik heb ook KPN AON maar twijfel heel weg om over te stappen gezien de ervaringen.
Zou het zo bagger zijn dat standaard modem? Ik HEB de T56. Het was Zeker een half jaar goed.
Omdat mijn deco set niet goed werkt icm de Zyxel, HEB ik een switch tussen modem en hele netwerk gezet. Dat werkte dus eigenlijk prima....maar nu al maanden niet meer.
Steeds dat geklapper, bij lease renewals. Wegvallende telefoongesprekken, teams, uploads, camera's die niet meer bereikbaar zijn etc. Dat moet gewoon stabiel werken.
Wat was bij jou het problem? wifi van het modem zelf? Ik HEB dat uitstaan. gebruik eigen mesh wifi. Bij mij valt hele internet verbinding weg.
Ik HEB eerglijk gezegd geen zin in maandenlang helpdesk gedoe of zelf voor 200+ een nieuw modem te kopen. Dan toch maar over naar KPN?
Omdat mijn deco set niet goed werkt icm de Zyxel, HEB ik een switch tussen modem en hele netwerk gezet. Dat werkte dus eigenlijk prima....maar nu al maanden niet meer.
Steeds dat geklapper, bij lease renewals. Wegvallende telefoongesprekken, teams, uploads, camera's die niet meer bereikbaar zijn etc. Dat moet gewoon stabiel werken.
Wat was bij jou het problem? wifi van het modem zelf? Ik HEB dat uitstaan. gebruik eigen mesh wifi. Bij mij valt hele internet verbinding weg.
Ik HEB eerglijk gezegd geen zin in maandenlang helpdesk gedoe of zelf voor 200+ een nieuw modem te kopen. Dan toch maar over naar KPN?
ArnieNFW schreef op maandag 3 juni 2024 @ 09:57:
Ik heb de zyxel vervangen door een Fritz!box 4060. Helaas wel een behoorlijke investering (200+) maar sinds ik hem heb draaien geen verstoringen meer. Stabiele verbinding, stabiele wifi.
Ook telefonie (uitlezen uid/pw via het python script) ging probleemloos. De FB 4060 heeft een prima DECT centrale ingebouwd.
Geeft thuis alleen -terecht- wel de nodige discussies. Waarom we nog 200 euro uit kunnen geven voor iets wat Odido gewoon standaard zou moeten leveren. Inderdaad, soms zou je ze wel door de telefoon willen trekken.
Wat denken jullie: zouden ze expres zo dom praten soms, om mensen de moed te laten opgeven?
ja mijnheer: u heeft maar liefst 15 computers via een switch op één poort van de router. Dat mag niet!
[ Voor 4% gewijzigd door TimtheToolman op 03-06-2024 20:42 ]
Hierbij denk ik eerder dat je het zelf verkeerd had aangesloten. TP Link geeft bijvoorbeeld aan dat je maar één Deco met een router moet verbinden, alleen de hoofd Deco. Als je meerdere Deco's bekabeld wil aansluiten dan moet dat via een switch of moet je de Deco's met elkaar verbinden zonder dat verkeer via een router loopt.TimtheToolman schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:39:
Zou het zo bagger zijn dat standaard modem? Ik HEB de T56. Het was Zeker een half jaar goed.
Overigens kunnen TP Link Deco's als router en als accesspoint werken. Als je ze als router hebt ingesteld dat moet de T56 router er in principe tussen uit en als je ze als accesspoint hebt ingesteld moet je de T56 router er tussen laten.
Gaat de bedenktijd in na installatie en oplevering? Of gaat dit lopen na bestelling?N1traat schreef op maandag 3 juni 2024 @ 19:45:
[...]
7007. Echter je kunt altijd tijdens de bedenktijd je contract weer ontbinden als het echt zo slecht is. Laat je de kop niet gek maken, ze hebben gewoon een goede deal. Bevalt het niet, ga je weer terug.
Ik HEB vanaf begin via switch lopen ja. Zodat inderdaad het verkeer niet via modem gaat
Dat had ik toevallig ergens gelezen dat het anders niet gaat werken. UIteraard als access point. Modem doet routing.
bjusterbaarlik schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:46:
[...]
Hierbij denk ik eerder dat je het zelf verkeerd had aangesloten. TP Link geeft bijvoorbeeld aan dat je maar één Deco met een router moet verbinden, alleen de hoofd Deco. Als je meerdere Deco's bekabeld wil aansluiten dan moet dat via een switch of moet je de Deco's met elkaar verbinden zonder dat verkeer via een router loopt.
Overigens kunnen TP Link Deco's als router en als accesspoint werken. Als je ze als router hebt ingesteld dat moet de T56 router er in principe tussen uit en als je ze als accesspoint hebt ingesteld moet je de T56 router er tussen laten.
Ik gok nadat je hebt besteld. Wet kopen op afstand. Maar het beste kan je ze het gewoon even vragen.Edje040 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:55:
[...]
Gaat de bedenktijd in na installatie en oplevering? Of gaat dit lopen na bestelling?
14 dagen na oplevering. @Edje040N1traat schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:27:
[...]
Ik gok nadat je hebt besteld. Wet kopen op afstand. Maar het beste kan je ze het gewoon even vragen.
https://assets.odido.nl/x.../herroepingsformulier.pdf
Na installatie. Zou mooi worden, heb je pas 3 weken na bestelling een afspraak, gaat het van je bedenktijd af.
N1traat schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:27:
[...]
Ik gok nadat je hebt besteld. Wet kopen op afstand. Maar het beste kan je ze het gewoon even vragen.
En de wijkcentrale oplevering is weer met een maand verzet, begin steeds meer te hopen dat KPN de straat open trekt, wat een amateurs bij Odido.
Je bedoeld bij ODFitsmemax schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:34:
wat een amateurs bij Odido.
Hoe weet je dat? Kan ook zijn dat de cityring er nog niet ligt... tenzij je insider bent is het altijd lastig om te weten waar het echt aan ligt (soms zelfs weleens gewoon de stroomvoorziening van de pop omdat er geen meter geplaatst is/kan worden).itsmemax schreef op maandag 3 juni 2024 @ 21:38:
[...]
Nee Odido, ODF heeft alles netjes klaar.
Dit gaat echt om de apparatuur in de wijkcentrale/pop.
Het lijkt te werken thnx!n00bs schreef op maandag 3 juni 2024 @ 18:38:
[...]
Probeer eens google DNS om uit te sluiten of het DNS issues zijn.
Ik krijg later deze week mijn Odido verbinding geïnstalleerd, met een Zyxel ONT op volgens mij een AON verbinding (glasvezel van reggefiber/KPN).
Als ik het goed begrijp is het ONT in feite het modem waarbij er vanuit het ONT enkel een ethernet kabel naar de router loopt?
Ik vroeg me hierbij af of het belangrijk is dat de router ook direct naast het ONT geplaatst wordt (in mijn geval in de meterkast) of zou ik ook mijn router 10 meter verderop in mijn woonkamer kunnen plaatsen direct met een ethernet kabel verbonden met het ONT in de meterkast?
Als hier negatieve gevolgen aan zitten dan koop ik gewoon een accesspoint voor in mijn woonkamer maar als het ook zonder extra uitgaven kan alleen maar beter natuurlijk.
Als ik het goed begrijp is het ONT in feite het modem waarbij er vanuit het ONT enkel een ethernet kabel naar de router loopt?
Ik vroeg me hierbij af of het belangrijk is dat de router ook direct naast het ONT geplaatst wordt (in mijn geval in de meterkast) of zou ik ook mijn router 10 meter verderop in mijn woonkamer kunnen plaatsen direct met een ethernet kabel verbonden met het ONT in de meterkast?
Als hier negatieve gevolgen aan zitten dan koop ik gewoon een accesspoint voor in mijn woonkamer maar als het ook zonder extra uitgaven kan alleen maar beter natuurlijk.
Je kan die router w l 100 meter verderop zetten als je goeie kwaliteit ethernetkabel gebruikt. Dus ja, wat jij wil kan prima.Redblader schreef op maandag 3 juni 2024 @ 22:08:
Ik krijg later deze week mijn Odido verbinding geïnstalleerd, met een Zyxel ONT op volgens mij een AON verbinding (glasvezel van reggefiber/KPN).
Overigens krijg je een PON verbinding op een point to point netwerk. AON is een manier van belichten, net als PON. Het is geen manier van aanleggen in de grond.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Geen enkel issue gehad. 's Nachts ging het signaal van Delta eraf, en 's avonds kwam keurig op tijd de monteur.Supreme1 schreef op maandag 3 juni 2024 @ 15:12:
Ik lees hier een hoop horrorverhalen mbt overstappen van Caiway/Delta glasvezel (Ik heb AON, dus geen XGS-PON) naar Odido. Zijn er ook mensen hier bij wie deze overstap wel in één keer goed is gegaan?
Geen enkel probleem gehad, ook niet sindsdien.
Bij mij was de wijziging ook van AON naar XGS-PON.
[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 04-06-2024 00:50 ]
Het lukt mij nog steeds niet om de Fritzbox 5530 direct op het glas te zetten.
Ik heb een Odido 1 GB/bit aansluiting, de Fritzbox is voorzien van een GPON glasvezel module.
Via de Nokia ONT en LAN poort 1 werkt alles wel.
Onderstaand de instellingen van de Friztbox.
/f/image/rHbmbd91HC5fLAvxNnhChkLq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QRxcJ8NsmLiTGELBmbiNj4AF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9uJB9WvUUiMzINeIbP1SR8Nf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Iax6wATPMk1oZYgQDmgDgEmr.png?f=fotoalbum_large)
De glasvezel kabel is stuk of ik zit niet op GPON maar XGPON.
@peterbier Iemand enig idee wat hier fout gaat ?
Ik heb een Odido 1 GB/bit aansluiting, de Fritzbox is voorzien van een GPON glasvezel module.
/f/image/rHbmbd91HC5fLAvxNnhChkLq.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QRxcJ8NsmLiTGELBmbiNj4AF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/9uJB9WvUUiMzINeIbP1SR8Nf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Iax6wATPMk1oZYgQDmgDgEmr.png?f=fotoalbum_large)
Dat ellenlange Helpdesk gedoe was ik ook bang voor, vandaar maar mijn investering in een Fritz!box.TimtheToolman schreef op maandag 3 juni 2024 @ 20:39:
[...]
Ik zit dus nog niet zo lang op glas. Maar moest dagelijks resetten: wegvallende WIFI (=geen tv). En zeer, zeer trage bekabelde internet snelheden.
Kon wel altijd bij de router-portal komen; dat verbaasde me wel dat hij nog reageerde.
Maar ik heb een tijdje met een timer gewerkt, die tussen 03:00 - 03:01 de ONT en Router uit/aan zette.
Ondanks dat, toch af en toe 's avonds nog een extra reset nodig.
Nu al dagen stabiel, supersnel internet & wifi.
Lijkt me dat je of een defect model hebt, of een ander apparaat in je netwerk hebt wat stoort met de T56. Ik heb een jaar de T54 gebruikt en nu al bijna een half jaar de T56, maar geen enkel probleem. Ik ga nu toch een eigen router kopen, maar dat is meer omdat ik meer controle wil hebben over de toegang van mijn thuisnetwerk, wat de T56 met Odido firmware niet biedt.ArnieNFW schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:28:
[...]
Dat ellenlange Helpdesk gedoe was ik ook bang voor, vandaar maar mijn investering in een Fritz!box.
Ik zit dus nog niet zo lang op glas. Maar moest dagelijks resetten: wegvallende WIFI (=geen tv). En zeer, zeer trage bekabelde internet snelheden.
Kon wel altijd bij de router-portal komen; dat verbaasde me wel dat hij nog reageerde.
Maar ik heb een tijdje met een timer gewerkt, die tussen 03:00 - 03:01 de ONT en Router uit/aan zette.
Ondanks dat, toch af en toe 's avonds nog een extra reset nodig.
Nu al dagen stabiel, supersnel internet & wifi.
Dat is ook hoe een tweaker er meestal inzit. Niet afhankelijk willen zijn van wat een service leverancier 'voldoende service' vind. Ik ben hier thuis misschien ook wat tever gegaan met mn Omada setup, maar ben er super blij mee. Uptime van mn router en switches zijn afhankelijk hoe vaak er een firmware upgrade is en nergens anders van.Z___Z schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:38:
[...]
Lijkt me dat je of een defect model hebt, of een ander apparaat in je netwerk hebt wat stoort met de T56. Ik heb een jaar de T54 gebruikt en nu al bijna een half jaar de T56, maar geen enkel probleem. Ik ga nu toch een eigen router kopen, maar dat is meer omdat ik meer controle wil hebben over de toegang van mijn thuisnetwerk, wat de T56 met Odido firmware niet biedt.
@TumbTumb schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:22:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als ik Nokia ONT lees, dan concludeer ik bijna direct al dat je op XGS-PON zit.
Een Nokia ONT wordt alleen gebruikt door Odido als ze volledig KPN Wholesale moeten inkopen (dus geen eigen apparatuur in de PoP hebben).
En KPN Wholesale levert al ruim anderhalf jaar geen nieuwe lijnen meer op GPON. Alles op XGS-PON.
Kan je een foto van de ONT plaatsen hier?
Waarschijnlijk zit je op XGS-PON.Tumb schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:22:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dan gaat het nooit werken.
Dan heb je een XGS-PON SFP module nodig.
:strip_exif()/f/image/OBq7Z02rsMDmXKD9IJF8WUYD.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens dit topic is iemand het klonen gelukt op XGS-PON.
Normaal zal de registratie door Odido moeten gebeuren.
Ik zelf heb GPON en heb ik ook gekloond.
Topic:
https://community.odido.n...5590-fiber-xgs-pon-365343
Het werkte eerste 6 maanden prima. Heb alles via een swicht op 1 poort op modem. Dat moet omdat anders alles vastloopt met Deco direct op modem. Ik krig nu weer van die standaard verhalen van ja meneer ik zie wel heel veel apparaten op poort 1. Ja nou? dat was al zo. Hoezo gaat het dan nu mis? Krijg je nooit antwoord op. Alleen maar: doe eens reset, vervang de kabel, we sturen over 3 maanden iemand van Guidion die ook niks weet en kan.Z___Z schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:38:
[...]
Lijkt me dat je of een defect model hebt, of een ander apparaat in je netwerk hebt wat stoort met de T56. Ik heb een jaar de T54 gebruikt en nu al bijna een half jaar de T56, maar geen enkel probleem. Ik ga nu toch een eigen router kopen, maar dat is meer omdat ik meer controle wil hebben over de toegang van mijn thuisnetwerk, wat de T56 met Odido firmware niet biedt.
Ik lees ook op de odido forums van mensen de een fritz kopen, maar nog steeds gedoe hebben. Lastig, i kwil dit snel klaar. Maar odido en snel klaar gaat niet samen. Misschien toch KPN proberen?
Barre73 schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:07:
[...]
@Tumb
Kan je een foto van de ONT plaatsen hier?
:strip_exif()/f/image/9NWDKB0v1GOeT2pB0xJ0Tzxn.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cUDySGbZtu9uUYq9GYCaKPHO.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel balen als het XGS-PON is, dan heb ik voor niks de GPON module aangeschaft.
@peterbier Bedankt voor je reacite.
Als ik de specs van het apparaat opzoek kom ik het volgende tegen:Tumb schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:08:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ben dus bang dat je een XGS-PON verbinding hebt.XS-010X-Q Kenmerken:
WAN: XGS-PON, SC/APC
LAN: 1x100M/1G/2.5G/5G/10G BASE-T RJ-45, automatische onderhandeling ondersteund
Mijn denkwijze was verkeerd want ik had niet gedacht dat je op een Delta glasvezel zat. Maar de uitkomst lijkt hetzelfde te zijn met dank aan Rens voor het uitzoeken.Tumb schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:08:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Lijkt dus wel XGS-PON te zijn.
Ik kwam van KPN, ging er jaren vanuit dat je extra betaald voor wat service.TimtheToolman schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 13:51:
[...]
Het werkte eerste 6 maanden prima. Heb alles via een swicht op 1 poort op modem. Dat moet omdat anders alles vastloopt met Deco direct op modem. Ik krig nu weer van die standaard verhalen van ja meneer ik zie wel heel veel apparaten op poort 1. Ja nou? dat was al zo. Hoezo gaat het dan nu mis? Krijg je nooit antwoord op. Alleen maar: doe eens reset, vervang de kabel, we sturen over 3 maanden iemand van Guidion die ook niks weet en kan.
Ik lees ook op de odido forums van mensen de een fritz kopen, maar nog steeds gedoe hebben. Lastig, i kwil dit snel klaar. Maar odido en snel klaar gaat niet samen. Misschien toch KPN proberen?
Maar helaas, ook daar lukt het niet. Van kastje naar de muur.
Uiteindelijk: moet bij KPN netwerk zijn, alleen als particulier kan dat niet...
Dus uiteindelijk iets en dus overgestapt.
Nog goedkoper ook...
Naar wat overgestapt? En als dat weer op KPN glas is...wat heeft het voor zin? Of is het modem dan gewoon beter?jwbokx schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:28:
[...]
Ik kwam van KPN, ging er jaren vanuit dat je extra betaald voor wat service.
Maar helaas, ook daar lukt het niet. Van kastje naar de muur.
Uiteindelijk: moet bij KPN netwerk zijn, alleen als particulier kan dat niet...
Dus uiteindelijk iets en dus overgestapt.
Nog goedkoper ook...
[ Voor 9% gewijzigd door TimtheToolman op 04-06-2024 15:33 ]
PostduifTimtheToolman schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:33:
[...]
Naar wat overgestapt? En als dat weer op KPN glas is...wat heeft het voor zin? Of is het modem dan gewoon beter?
I reject your reality and substitute my own
Ik heb die vraag gesteld aan de helpdesk, maar die gaven aan dat de installateur sowieso langs moest komen om de aansluiting te activeren. Bij mij is de aansluiting dit jaar april gerealiseerd in de meterkast, en ze hebben het signaal getest. Ik twijfelde of dat verhaal klopte, maar had ging zin om het zelf aan te sluiten, kan je dus geen ervaring meldenSchweino schreef op zondag 2 juni 2024 @ 11:27:
Ik heb een overstap van Delta naar Odido in gang gezet. Aangevraagd voor 23 augustus en tot mijn verbazing kan Guidion pas op zijn vroegst op 28 augustus ingepland worden. Bijzonder dat de planning al 3 maanden vol zit bij Guidion.
Mijn Delta contract loopt tot de 23e, kan ik eventueel ook zelf op de 23e het Odido modem aansluiten en werkt het dan of moet ik echt wachten op de Guidion installateur?
[...]
Ik zou delta verlengen tot de 28ste (of langer). Ik had zelf ziggo, maar ik heb bewust voor een kleine maand overlap gekozen. Was ook meer omdat niet de tijd had alles intern om te zetten, maar achteraf had ik maar 1 probleem (een wifi router die de zelfde iprange gebruikte als het modem van odido)
Ik mis de ziggo TV app wel moet ik zeggen, het was zo handig dat ze alle uitzendingen van een serie of het zelfde programma groeperen onder afleveringen. Als ik snel ff the daily show afleveringen wil zien, dan moet ik ze nu handmatig opzoeken in de epg. En een dag selecteren kan ook al niet.....
Het zal wel wennen....
[ Voor 5% gewijzigd door jeanj op 04-06-2024 16:58 ]
Everything is better with Bluetooth
Naar odido dus, hier is de glasvezel niet van kpn.TimtheToolman schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 15:33:
[...]
Naar wat overgestapt? En als dat weer op KPN glas is...wat heeft het voor zin? Of is het modem dan gewoon beter?
Dus daarmee probleem dat kpn had ook gelijk verdwenen. Probleem zat in dns van hun.
Modem beter... Naaa welke provider heeft een echt goed modem...
Maar het werkt, al ben ik wel aan het kijken naar een eigen modem.
Als je een basic modem/router wil gebruiken kan ik een Fritzbox aanraden.jwbokx schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 17:56:
[...]
Naar odido dus, hier is de glasvezel niet van kpn.
Dus daarmee probleem dat kpn had ook gelijk verdwenen. Probleem zat in dns van hun.
Modem beter... Naaa welke provider heeft een echt goed modem...
Maar het werkt, al ben ik wel aan het kijken naar een eigen modem.
Zelf gebruik ik er een direct op glasvezel maar er zijn genoeg die gewoon achter het glasvezelkastje werken.
7590 (ax) of 4060 is dan prima te gebruiken.
Zou het misschien toch verderop in het netwerk kunnen zitten? Icm het modem dan. Die dan gaat flippen? Ik had dat in begin alleen met deco die alles platgooide. Maar met switch ertussen was dat goed.
Het klinkt niet logisch dat dit renew freezes geeft. Anderen hebben dit ook en die gebruiken alleen het modem zelf.
Ik vind het tricky om zelf een fritz te kopen. Als het niet helpt jammer dan.
Kunnen die fritzen direct op glas? En kan die wel met de deco werken? Dan kan ik de switch die nu alles op 1 poort zet ertussen uit halen.
Ik kan dan miss zelfs 3 vervangen voor 1? Modem, converter en switch.
Het klinkt niet logisch dat dit renew freezes geeft. Anderen hebben dit ook en die gebruiken alleen het modem zelf.
Kunnen die fritzen direct op glas? En kan die wel met de deco werken? Dan kan ik de switch die nu alles op 1 poort zet ertussen uit halen.
[ Voor 6% gewijzigd door TimtheToolman op 04-06-2024 18:19 ]
Ik gebruik een Fritzbox 5590 direct op glasvezel GPON.TimtheToolman schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:17:
Zou het misschien toch verderop in het netwerk kunnen zitten? Icm het modem dan. Die dan gaat flippen? Ik had dat in begin alleen met deco die alles platgooide. Maar met switch ertussen was dat goed.
Dat is mijn modem en dect centrale.
Daarachter zit nu nog een Netgear r9000 router voor alles. DMZ
Daarachter voor wifi Tp-link Omada.
Diverse switchen en ap,s.
Die r9000 ga ik nog vervangen voor een Omada router.
Ik heb zelf een fritz 5590. Deze zou direct op glas kunnen, maar ik heb die sfp niet dus de Nokia ONT zit ertussen. Draait op die manier al maanden stabiel met 2 bekabeld aangesloten deco x50's, beide aangesloten op een eigen lanport op de fritz, dus geen switch oid ertussen nodig.TimtheToolman schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:17:
Klinkt goed. Ik ga eens testen. Als het weer gebeurd dan deco eraf. Dan switch ertussen uit. Kijken of het iets doet.pimjai schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:09:
[...]
Ik heb zelf een fritz 5590. Deze zou direct op glas kunnen, maar ik heb die sfp niet dus de Nokia ONT zit ertussen. Draait op die manier al maanden stabiel met 2 bekabeld aangesloten deco x50's, beide aangesloten op een eigen lanport op de fritz, dus geen switch oid ertussen nodig.
Prima dat dit werkt maar als je een 2Gbit abonnement zal hebben/nemen is dit zinloos.pimjai schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 19:09:
[...]
Ik heb zelf een fritz 5590. Deze zou direct op glas kunnen, maar ik heb die sfp niet dus de Nokia ONT zit ertussen. Draait op die manier al maanden stabiel met 2 bekabeld aangesloten deco x50's, beide aangesloten op een eigen lanport op de fritz, dus geen switch oid ertussen nodig.
Je gebruikt dan de 2.5Gbit poort als wan poort.
Een 2Gbit verbinding naar een betreffende pc zal dan niet mogelijk zijn.
Dit omdat de andere poorten 1Gbit zijn.
Beneden het 1Gbit pakket is dit een prima oplossing althans zal ik dan niet kiezen voor een Fritzbox fiber. (Zonder SFP module)
Bedankt voor het uitzoeken.rens-br schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:14:
[...]
Als ik de specs van het apparaat opzoek kom ik het volgende tegen:
[...]
Ben dus bang dat je een XGS-PON verbinding hebt.
Ik was er van overtuigd dat ik PON zou hebben (tunnelvisie) , vandaar dat ik zelf helemaal niet ben gaan zoeken naar de hardware.
Voorlopig laat ik de installatie wel draaien met de Nokia ONT ertussen.
Als er hier nog iemand is die een Fritzbox G.PON module zoekt,laat het weten via DM.
Voor een kleine vergoeding stuur ik hem op.
XGS-PON SFP module is ook via Amazon te bestellen.
Daar heb ik het ook weg.
Nog op GPON maar mocht dit veranderen heb ik de module alvast.
https://www.amazon.nl/AVM...psc=1&smid=A17D2BRD4YMT0X
Daar heb ik het ook weg.
Nog op GPON maar mocht dit veranderen heb ik de module alvast.
https://www.amazon.nl/AVM...psc=1&smid=A17D2BRD4YMT0X
Waarom heb je nog een router tussen de Fritzbox en Omada zitten? Mist de Fritzbox functionaliteit?peterbier schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:26:
[...]
Ik gebruik een Fritzbox 5590 direct op glasvezel GPON.
Dat is mijn modem en dect centrale.
Daarachter zit nu nog een Netgear r9000 router voor alles. DMZ
Daarachter voor wifi Tp-link Omada.
Diverse switchen en ap,s.
Die r9000 ga ik nog vervangen voor een Omada router.
Beetje gemakzucht. (Oude situatie)Z___Z schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 21:41:
[...]
Waarom heb je nog een router tussen de Fritzbox en Omada zitten? Mist de Fritzbox functionaliteit?
Ik heb op de Netgear vpn server draaien en poorten open staan naar diensten.
In principe is een Fritzbox genoeg.
Maar ik wil vlan,s gaan draaien vanaf een Omada router.
Dan gaat voor het onveilig verkeer een extra wan poort naar de gast poort van de fritzbox.
En een andere kabel naar de huidige wan poort.
En dan in Omada af splitten naar de juiste vlans.
Juist voor Omada gekozen omdat deze heel veel soorten eap,s hebben.
En bijhorende switchen.
Vraagje: iemand enig idee waar Guidion de ONT installeert als je glasvezelaansluiting in de woonkamer is gemonteerd? Er is maar beperkt ruimte ernaast. Of ze moeten hem er al boven hangen. In de meterkast is er geen plek.
Ik ga als alles goed is - en daar ga ik wel vanuit - zeer binnenkort verhuizen. In mijn huidige woning zit het in de meterkast, maar dat zal straks dus niet het geval zijn.
Ik ga als alles goed is - en daar ga ik wel vanuit - zeer binnenkort verhuizen. In mijn huidige woning zit het in de meterkast, maar dat zal straks dus niet het geval zijn.
Heb je een foto van de FTU (glasvezel aansluiting).Dennisweb schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:52:
Vraagje: iemand enig idee waar Guidion de ONT installeert als je glasvezelaansluiting in de woonkamer is gemonteerd? Er is maar beperkt ruimte ernaast. Of ze moeten hem er al boven hangen. In de meterkast is er geen plek.
Even van het internet geplukt, want ik heb alleen nog bezichtigd. Wel al voorlopig geaccepteerd. Alleen nog even een gesprekje en dan is ‘t definitief.peterbier schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 22:59:
[...]
Heb je een foto van de FTU (glasvezel aansluiting).
Anyway, het is deze:
:strip_exif()/f/image/VKfhJnoidCW8qeK34K1ivE8d.jpg?f=fotoalbum_large)
Volgens mij heb ik hetzelfde kastje in de huidige woning (bij mijn ouders).
Mocht het helpen: ik heb ook nog een witte langwerpige kap gevonden die je er volgens mij normaal overheen schuift. Niet compleet. Het ding lag kapot op de grond van de kelder.

Er is dus wel al glasvezel geweest, ooit. De vorige bewoners hebben ook nog een Ziggo modem achtergelaten als aansluiting. Dat er dus het een en ander is achtergebleven, verbaast me niets.
De monteur zal de fiber onder aansluiten en je krijgt een GPON of XGS-PON los glasvezel kastje. (In de meeste gevallen)Dennisweb schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 23:21:
[...]
Even van het internet geplukt, want ik heb alleen nog bezichtigd. Wel al voorlopig geaccepteerd. Alleen nog even een gesprekje en dan is ‘t definitief.Geen foto gemaakt tijdens de bezichtiging.
Anyway, het is deze:
[Afbeelding]
Volgens mij heb ik hetzelfde kastje in de huidige woning (bij mijn ouders).
Mocht het helpen: ik heb ook nog een witte langwerpige kap gevonden die je er volgens mij normaal overheen schuift. Niet compleet. Het ding lag kapot op de grond van de kelder.![]()
Er is dus wel al glasvezel geweest, ooit. De vorige bewoners hebben ook nog een Ziggo modem achtergelaten als aansluiting. Dat er dus het een en ander is achtergebleven, verbaast me niets.
In sommige gevallen kan je een opschuifbare ONT krijgen dat is alleen als Odido geen eigen apparatuur in de pop heeft (wijkkast).
Je gaat gewoon met een glasvezel kabel naar een ander kastje niks spannends aan.
De monteur zal dit voor je doen.
:strip_exif()/f/image/s2yjC1CjH16fCDi3r8XvcXq2.jpg?f=fotoalbum_large)
ik merkte opeens dat ik maar een snelheid van 100mbps had ipv 1gbit. Na het herstarten van de modem en ONT kreeg ik mijn oude snelheid weer terug. Is dit een bekend euvel?
Ik heb de laatste tijd via Odido dat ik mijn Asus GT AX-11000 moet resetten om de andere dag.
wanneer ik naar de router ga zegt ie dat ie verbonden is maar ik heb op geen een device internet dan.
Alles een keer opnieuw ingesteld maar naar een weekje of 3 weer hetzelfde euvel.
Ligt dit aan Odido of aan mijn netwerk? iemand een idee?
wanneer ik naar de router ga zegt ie dat ie verbonden is maar ik heb op geen een device internet dan.
Alles een keer opnieuw ingesteld maar naar een weekje of 3 weer hetzelfde euvel.
Tip: voor iedereen die gaat overstappen naar Odido-glasvezel en eigen modem/router wilt gebruiken, sluit dan toch eerst de Odido (Zyxel) modem/router aan. Zodra de internetverbinding actief is, wordt de lijn gemeten en als alles OK is, dan kan het bestelproces door. Sinds afgelopen vrijdag 31-5-2024 is bij ons, zowel de internet als TV al actief, zonder de Zyxel T56 aan te sluiten (meteen vanaf het begin met Fritzbox 7590).
Dagenlang stond de bestelstatus op "bestelling in oplevering". Uiteindelijk had ik gister de helpdesk gebeld en kreeg te horen om toch de Zyxel T56 eventjes aan te sluiten zodat het bestelproces door kan gaan en afgesloten kan worden. Daarna kreeg ik per mail dat het abonnement bij Odido van start gaat, en ook een mailtje van XS4ALL dat de opzegging verwerkt is.
Dagenlang stond de bestelstatus op "bestelling in oplevering". Uiteindelijk had ik gister de helpdesk gebeld en kreeg te horen om toch de Zyxel T56 eventjes aan te sluiten zodat het bestelproces door kan gaan en afgesloten kan worden. Daarna kreeg ik per mail dat het abonnement bij Odido van start gaat, en ook een mailtje van XS4ALL dat de opzegging verwerkt is.
Hoe is het locale netwerk ingesteld? Krijgen de apparaten een IP-adres via DHCP? Welke DNS-servers zijn ingesteld op de Asus, en op de devices thuis?x360junkie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:53:
Ik heb de laatste tijd via Odido dat ik mijn Asus GT AX-11000 moet resetten om de andere dag.
Waarschijnlijk viel de verbinding tussen twee van je apparaten terug op fast-ethernet.Farabi schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 09:54:
ik merkte opeens dat ik maar een snelheid van 100mbps had ipv 1gbit. Na het herstarten van de modem en ONT kreeg ik mijn oude snelheid weer terug. Is dit een bekend euvel?
indien dat het geval is, is utp stekkertje trekken en terug stoppen voldoende. IIg om beter oorzaak te vinden, niet beide apparaten resetten. 1 voor 1 zaken uitsluiten. Begin met utp stekkers, dan glas stekker. Dan reset ont, dan reset router.hcQd schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:08:
[...]
Waarschijnlijk viel de verbinding tussen twee van je apparaten terug op fast-ethernet.
het moment dat snelheid terug komt geeft je antwoord waar het zit.
Je begint pas te betalen als de bestelling voltooid is. Weet niet of ze de lijn gaan afsluiten als de bestelling niet wordt afgerondStickMan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:43:
Tip: voor iedereen die gaat overstappen naar Odido-glasvezel en eigen modem/router wilt gebruiken, sluit dan toch eerst de Odido (Zyxel) modem/router aan. Zodra de internetverbinding actief is, wordt de lijn gemeten en als alles OK is, dan kan het bestelproces door. Sinds afgelopen vrijdag 31-5-2024 is bij ons, zowel de internet als TV al actief, zonder de Zyxel T56 aan te sluiten (meteen vanaf het begin met Fritzbox 7590).
Geen idee hoelang Odido blijft wachten als de bestelling niet wordt afgerond. In ieder geval bij ons, blijft de verbinding actief sinds vrijdag 31-5-2024 en ook toen ik gister (dinsdag 4-6-2024) een helpdeskmedewerker aan de lijn had.Z___Z schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 12:25:
[...]
Je begint pas te betalen als de bestelling voltooid is. Weet niet of ze de lijn gaan afsluiten als de bestelling niet wordt afgerond
De helpdeskmedewerker had wel gezegd dat de monteur op de hoogte zou moeten zijn dat de Zyxel T56 (of een andere Odido modem/router) eventjes aangesloten moest worden, zodat de bestelling kan worden afgerond.
Zojuist is de guidion monteur hier geweest om het ONT aan te sluiten. De verbinding werkte meteen via de Zyxel T56 maar toch niet helemaal goed..
Ik haal via de Speedtest app maximaal ~220mbps download en 890mbps upload. De monteur haalde dezelfde resultaten op zijn telefoon, met verschillende server locaties.
Als ik de speedtest doe op de website van Odido heeft hij wel 890mbps download aan. Als ik de speedtest doe op de website van KPN zit ik weer op 220mbps.
Het stomme is dat al deze speed tests verlopen via dezelfde Speedtest van Ookla. Alleen de server locaties verschillen. Ik heb dus de server locatie in de Speedtest app op Odido gezet en inderdaad nu haalt hij wel 800mbps.
Het lijkt er dus op dat de snelheid van de verbinding alleen volledig benut wordt wanneer ik verbinding maak met de server van Odido zelf? Dit lijkt me niet de bedoeling.
Heeft iemand hier ervaring mee en een eventuele oplossing hiervoor of zal ik al meteen het klantenservice traject in moeten gaan?
Ik haal via de Speedtest app maximaal ~220mbps download en 890mbps upload. De monteur haalde dezelfde resultaten op zijn telefoon, met verschillende server locaties.
Als ik de speedtest doe op de website van Odido heeft hij wel 890mbps download aan. Als ik de speedtest doe op de website van KPN zit ik weer op 220mbps.
Het stomme is dat al deze speed tests verlopen via dezelfde Speedtest van Ookla. Alleen de server locaties verschillen. Ik heb dus de server locatie in de Speedtest app op Odido gezet en inderdaad nu haalt hij wel 800mbps.
Het lijkt er dus op dat de snelheid van de verbinding alleen volledig benut wordt wanneer ik verbinding maak met de server van Odido zelf? Dit lijkt me niet de bedoeling.
Heeft iemand hier ervaring mee en een eventuele oplossing hiervoor of zal ik al meteen het klantenservice traject in moeten gaan?
Wat is een goede die ook een mobiel fall over heeft?peterbier schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 18:10:
[...]
Als je een basic modem/router wil gebruiken kan ik een Fritzbox aanraden.
Zelf gebruik ik er een direct op glasvezel maar er zijn genoeg die gewoon achter het glasvezelkastje werken.
7590 (ax) of 4060 is dan prima te gebruiken.
Heeft dat niet te maken met low effort peering/routing en aanwezigheid op exchanges van Odido?Redblader schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:10:
Zojuist is de guidion monteur hier geweest om het ONT aan te sluiten. De verbinding werkte meteen via de Zyxel T56 maar toch niet helemaal goed..
Die speedtest van Odido staat binnen hun eigen netwerk natuurlijk.
Niet heel kort geleden: https://tweakers.net/nieu...tering-via-duitsland.html
Geert
ai daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten, maar het heeft eigenlijk altijd super goed gedaan alleen de laatste weken wil ie regelmatig internet verliezen, maar het rare is wel dat ie als ik mijn router benader via app of browser hij zegt verbonden te zijn.StickMan schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 11:46:
[...]
Hoe is het locale netwerk ingesteld? Krijgen de apparaten een IP-adres via DHCP? Welke DNS-servers zijn ingesteld op de Asus, en op de devices thuis?
en hij een WAN IP heeft, meeste apparaten zij verbonden met DHCP, welk DNS adres moet ik gebruiken op de router want die staan blank.
Dit is echt niet meer van toepassing, die omleiding via Duitsland.Geert de Graaf schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:13:
[...]
Heeft dat niet te maken met low effort peering/routing en aanwezigheid op exchanges van Odido?
Die speedtest van Odido staat binnen hun eigen netwerk natuurlijk.
Niet heel kort geleden: https://tweakers.net/nieu...tering-via-duitsland.html
Speedtest zou op elke server goed moeten zijn. Ik heb er in elk geval geen last van, op welke server dan ook en gebruik gewoon Ubiquiti apparatuur, die T56 staat stof te vangen.
Waiting on the world to change
Hier een goede ervaring (N=1) met overstap van KPN naar Odido. Blij dat ik het heb gedaan en tot nu toe perfect en overstap is vlekkeloos verlopen.
Gebruik gemaakt van aanbieding 10 maanden 30 euro. Ideaal want KPN wilde me als vaste klant alleen een paar euro geven. Nou, doei
Overstap gedaan via breedbandwinkel.nl voor extra cb van 20 euro. Snelle bevestiging, datum door Odido gepland en monteur was uiteindelijk 5 minuten bezig met de omzetting. Echt gestroomlijnd.
- TV: perfect, merk tot nu toe geen verschil met de mediabox van KPN. Deze van Odido is zelfs kleiner en lijkt moderner en sneller schakelen tussen programma's.
- WiFi: goed en werkte direct. Snelheid wordt gehaald als ik direct met modem verbind (400mbps).
Note: alleen niet in combinatie met de WiFi Devolo magic extenders in mijn huis
. Dan is de snelheid -75% (150mbps). Nog aan het uitzoeken hoe dat kan, was bij KPN mogelijk ook al zo. Iemand een tip hiervoor?
Al met al blij met 5 minuten werk en honderden euro's besparing dit jaar.
Gebruik gemaakt van aanbieding 10 maanden 30 euro. Ideaal want KPN wilde me als vaste klant alleen een paar euro geven. Nou, doei
Overstap gedaan via breedbandwinkel.nl voor extra cb van 20 euro. Snelle bevestiging, datum door Odido gepland en monteur was uiteindelijk 5 minuten bezig met de omzetting. Echt gestroomlijnd.
- TV: perfect, merk tot nu toe geen verschil met de mediabox van KPN. Deze van Odido is zelfs kleiner en lijkt moderner en sneller schakelen tussen programma's.
- WiFi: goed en werkte direct. Snelheid wordt gehaald als ik direct met modem verbind (400mbps).
Note: alleen niet in combinatie met de WiFi Devolo magic extenders in mijn huis

[ Voor 31% gewijzigd door MaStar op 05-06-2024 19:51 ]
Het is bekend dat het gebruik van wifi repeaters de snelheid halveren. Als je dat niet wilt kan je mesh-wifi overwegen, maar ook daar bestaat de kans dat je niet de volle snelheid haalt. Kan wel mits je die mesh-punten niet te er van elkaar weg zet.MaStar schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:43:
Hier een top ervaring (N=1) met overstap van KPN naar Odido. Blij dat ik het heb gedaan en tot nu toe perfect en overstap is vlekkeloos verlopen.
- TV: perfect, merk tot nu toe geen verschil met de mediabox van KPN. Deze van Odido is zelfs kleiner en lijkt moderner
- WiFi: goed en werkte direct. Snelheid wordt gehaald als ik direct met modem verbind (400mbps). Alleen niet in combinatie met de WiFi Devolo magic extenders in mijn huis. Dan is de snelheid -50% (190mbps). Nóg even aan het uitzoeken hoe dat kan, was bij KPN mogelijk ook al zo. Iemand een tip hiervoor?
Tip:
Meet de snelheid met een device daar waar de extender is geplaatst. Verbind dan met het wifi netwerk van je modem (dus even die extenders uitschakelen). Is de snelheid daar dan ook rond de 190? Dan zitten je extenders mogelijk net iéts te ver van je modem af. Dichterbij plaatsen kan dan helpen.
https://www.coolblue.nl/advies/wifi-repeaters.html
[ Voor 13% gewijzigd door krakendmodem op 05-06-2024 19:56 ]
Iemand ervaring met het volgende? Ik wil overstappen naar ODIDO Glasvezel, een 2Gbit abonnement.
Nu zie ik bij het bestellen dat daar een Modem bij word geleverd die verdacht veel lijkt op de T-54. Echter heeft die alleen maar 1Gbit poorten, dus lijkt me sterk dat die meegeleverd wordt. Ik lees in het topic dat de T-56 inmiddels bestaat. Krijg je die inmiddels standaard bij het nemen van een (>1Gbit) abonnement?
En als laatste: als glasvezel hier dan eindelijk ligt (is al doorgetrokken, alleen de wijkcentrale nog), zou ik dan ook het ODIDO modem kunnen skippen en direct van het glasvezelkastje naar een gateway (Unifi Cloud Gateway Ultra) kunnen gaan? Of moet je die kabel door het ODIDO modem heen trekken (met modem op bridge mode) om internet te kunnen krijgen?
Nu zie ik bij het bestellen dat daar een Modem bij word geleverd die verdacht veel lijkt op de T-54. Echter heeft die alleen maar 1Gbit poorten, dus lijkt me sterk dat die meegeleverd wordt. Ik lees in het topic dat de T-56 inmiddels bestaat. Krijg je die inmiddels standaard bij het nemen van een (>1Gbit) abonnement?
En als laatste: als glasvezel hier dan eindelijk ligt (is al doorgetrokken, alleen de wijkcentrale nog), zou ik dan ook het ODIDO modem kunnen skippen en direct van het glasvezelkastje naar een gateway (Unifi Cloud Gateway Ultra) kunnen gaan? Of moet je die kabel door het ODIDO modem heen trekken (met modem op bridge mode) om internet te kunnen krijgen?
[ Voor 30% gewijzigd door kywr op 05-06-2024 22:28 . Reden: extra vraag ]
@kywr Ja je krijgt bij het 1 en 2Gbit abonnement een Zyxel T56 die een 2,5Gbit wan en 1x 2,5Gbit & 3x 1Gbit lan poort heeft.
En bij het 8Gbit abonnement krijg je een Zyxel T75 die een 10Gbit wan en 1x 10Gbit & 4x 1Gbit lan poort heeft.
Bridge mode heeft Odido niet, je kan wel gewoon de Odido router er tussen uit gooien en de Unifi Cloud Gateway Ultra op de ONT aansluiten (je moet dan wel even VLAN300 instellen op de WAN poort van de Unifi Cloud Gateway Ultra).
En bij het 8Gbit abonnement krijg je een Zyxel T75 die een 10Gbit wan en 1x 10Gbit & 4x 1Gbit lan poort heeft.
Bridge mode heeft Odido niet, je kan wel gewoon de Odido router er tussen uit gooien en de Unifi Cloud Gateway Ultra op de ONT aansluiten (je moet dan wel even VLAN300 instellen op de WAN poort van de Unifi Cloud Gateway Ultra).
[ Voor 102% gewijzigd door DON PAPA op 05-06-2024 22:56 ]
@kywr Ik vind het wel grappig dat je een hele post doet over dat er maar 1Gbit poorten op zouden zitten. En vervolgens neem je een 2bit abonnement en wil je een Unifi Cloud Gateway Ultra erop aansluiten die alleen aan de WAN kant een 2.5Gbit poort heeft en intern alleen gigabit poorten. En met security aan ook niet veel sneller dan een gigabit komt...
Begrijp me niet verkeerd, ik heb hem ook op mijn ONT aangesloten en is een mooi apparaat. Maar zou met niet voor een 2Gbit lijn gebruiken, neem lekker een 400 of gigabit lijn. Dat is meer dan voldoende, tenzij je werkt met uncompressed video en dat heen en weer moet sturen.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb hem ook op mijn ONT aangesloten en is een mooi apparaat. Maar zou met niet voor een 2Gbit lijn gebruiken, neem lekker een 400 of gigabit lijn. Dat is meer dan voldoende, tenzij je werkt met uncompressed video en dat heen en weer moet sturen.
[ Voor 12% gewijzigd door jongetje op 06-06-2024 07:52 ]
Je gaat er vanuit dat hij/zij die verbinding alleen gebruikt. Ook al heeft die Unifi enkel Gbit/s poorten aan de LAN kant, met een 2,5Gbit/s WAN kunnen twee clients tegelijkertijd hun 1Gbit/s vol trekken he. Sommige mensen leven/werken met meerdere mensen samenjongetje schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:51:
@kywr Ik vind het wel grappig dat je een hele post doet over dat er maar 1Gbit poorten op zouden zitten. En vervolgens neem je een 2bit abonnement en wil je een Unifi Cloud Gateway Ultra erop aansluiten die alleen aan de WAN kant een 2.5Gbit poort heeft en intern alleen gigabit poorten. En met security aan ook niet veel sneller dan een gigabit komt...
Dan moet je wel de beveiliging uitzetten want ander trekt de chip het niet.Andros schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 08:27:
[...]
Je gaat er vanuit dat hij/zij die verbinding alleen gebruikt. Ook al heeft die Unifi enkel Gbit/s poorten aan de LAN kant, met een 2,5Gbit/s WAN kunnen twee clients tegelijkertijd hun 1Gbit/s vol trekken he. Sommige mensen leven/werken met meerdere mensen samen.
Daarnaast ben ik persoonlijk van mening dat 1Gbit al overkill is en alleen handig als je heel snel een update van je gameconsole wilt doen. Zal vast een handevol mensen zijn die echt gebaat zijn met een snellere verbinding dan 1Gbit, maar dat is echt een handjevol. Ik heb jaren in de glasvezel gezeten en grote bedrijven en scholen zaten ook allemaal op max. 1 Gbit. Weleens een bedrijf gehad die perse 10Gbit wilde. Die kwam gedurende de dag met een paar duizend gebruikers niet boven de 800Mbit uit.
Maar prima, als iemand het perse wilt houd ik je niet tegen. Maar dan zou ik of de router van de provider gebruiken die wel beveiliging biedt en meteen je LAN meteen sneller maakt of een duurdere/betere router kopen die dit kan.
Misschien neemt hij wel alleen de eerste 10 maanden een 2Gbit lijn (omdat die door de welkomst-korting toch net zo duur is als de lagere snelheden) en beslist dan pas welke snelheid genoeg is, zo doe ik het nu zelf ookjongetje schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 07:51:
Maar zou het niet voor een 2Gbit lijn gebruiken, neem lekker een 400 of gigabit lijn. Dat is meer dan voldoende
[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 06-06-2024 09:06 ]
Wat een speculatie hier boven!
Om wat antwoorden te geven: Ik werk met uncompressed video en wil van kantoor naar huis overnight een backup aanzetten. Kan gaan om meerdere TB's per project.
En vanwege die welkomskorting van 10 maanden kies ik inderdaad voor de 2Gbit lijn. Daarna switch ik over naar 1Gbit. Lijkt me voldoende. Dank voor de uitleg over bridge mode @DON PAPA, ik ga het eens testen als ik hier alles binnen heb.
Om wat antwoorden te geven: Ik werk met uncompressed video en wil van kantoor naar huis overnight een backup aanzetten. Kan gaan om meerdere TB's per project.
En vanwege die welkomskorting van 10 maanden kies ik inderdaad voor de 2Gbit lijn. Daarna switch ik over naar 1Gbit. Lijkt me voldoende. Dank voor de uitleg over bridge mode @DON PAPA, ik ga het eens testen als ik hier alles binnen heb.
Dan val jij onder dat handjevol mensen. Maar zoals gezegd moet je dan wel andere apparatuur gebruiken dan die genoemde Ubiquiti router, anders dan ben je alsnog beperkt door de 1Gbit poorten.kywr schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 09:44:
Wat een speculatie hier boven!
Ja, ik heb hier de RT-BE88U draaien als vervanging van de RT-AX88U, draait als een zonnetje, nu nog wel op de UTP WAN poort. Maar wil gaan kijken glas rechtstreeks op de SFP+ poort aan te sluiten.n00bs schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:37:
Heeft iemand ervaring met Odido glas (1Gbit) en 1 van deze routers?
https://tweakers.net/pric.../1972866;1905590;2007230/
Ik zag ook dat Asus een compleet nieuw model heeft met SFP+:
https://www.asus.com/nl/n...-gaming-routers/rt-be88u/
Als iemand al ideeen heeft welke SFP modules hiervoor gaan werken houd ik me aanbevolen
Edit: typo's
Ik betaal 41,- / maand inmiddels voor 100/100 glasvezel door alle inflatiecorrecties door de jaren heen. Nog 1 jaar en ik stap over naar KPN, sterker nog als er een goede Black Friday deal komt, dan ben ik weg 
Nieuwe klanten betalen bij Odido voor 100/100 30,- / maand...
Dus op naar KPN en dan mogelijk weer als nieuwe klant na een jaar terug naar Odido, tenzij ze ons echt graag willen houden. We gaan het zien.
Dus op naar KPN en dan mogelijk weer als nieuwe klant na een jaar terug naar Odido, tenzij ze ons echt graag willen houden. We gaan het zien.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Nu een week glasvezel van Odido, geen klachten over het internet. De TV app valt wel tegen. Bij terugkijken missen we soms de laatste minuten van een programma, dan stopt hij met afspelen en dan krijg je het einde ook niet meer te zien. Erg jammer. Is hier nog iets aan te doen, of een bekend probleem?
En wat krijg je in "Mijn Odido" voor prijs te zien als jeMotrax schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:45:
Ik betaal 41,- / maand inmiddels voor 100/100 glasvezel door alle inflatiecorrecties door de jaren heen.
zou upgrade naar 400/400? Want als dat €40 is, dan kun je ook 1 maandje upgrade en daarna weer downgraden naar 100/100 voor €35 (zonder combi korting)
Bij opnemen moet je aangeven hoeveel minuten erna je wilt opnemen, maar jij bedoelt waarschijnlijk gewoon in de tv gids ergens op klikken in het verleden en dan bekijken?stfnz schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:48:
Nu een week glasvezel van Odido, geen klachten over het internet. De TV app valt wel tegen. Bij terugkijken missen we soms de laatste minuten van een programma, dan stopt hij met afspelen en dan krijg je het einde ook niet meer te zien. Erg jammer. Is hier nog iets aan te doen, of een bekend probleem?
Float like a butterfly, sting like a bee.
Ik heb nog wat getest met connection monitor direct op modem en met een andere computer verderop in netwerk.
Date and time Status Status duration
06.06.2024 13:23:30 Online 0:30:04
06.06.2024 13:22:57 No Internet connection 0:00:33
06.06.2024 13:07:32 Online 0:15:25
06.06.2024 13:06:54 No Internet connection 0:00:38
06.06.2024 8:22:09 Online 4:44:45
13 Jun 6 13:32:10 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
14 Jun 6 13:32:10 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.1.131, given to MAC:9a:44:4f:75:42:51, with hostname:*, Lease time:424324
15 Jun 6 13:32:10 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
16 Jun 6 13:26:36 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
17 Jun 6 13:26:36 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of [externip] obtained, lease time 1800
18 Jun 6 13:26:36 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending renew...
19 Jun 6 13:23:37 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
20 Jun 6 13:23:37 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.1.149, given to MAC:96:f6:ab:33:5b:5f, with hostname:A52s-van-Jannie, Lease time:423813
21 Jun 6 13:23:37 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
22 Jun 6 13:23:37 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
23 Jun 6 13:23:37 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.1.10, given to MAC:ac:84:c6:41:b0:d8, with hostname:deco-M5, Lease time:423813
24 Jun 6 13:23:37 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
25 Jun 6 13:22:30 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
26 Jun 6 13:22:30 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.1.112, given to MAC:32:7f:3b:7b:04:5c, with hostname:Galaxy-A15, Lease time:423746
27 Jun 6 13:22:30 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
28 Jun 6 13:16:55 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
29 Jun 6 13:16:55 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 10.72.181.127 obtained, lease time 3600
30 Jun 6 13:16:55 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending renew...
31 Jun 6 13:11:34 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
32 Jun 6 13:11:34 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of [externip] obtained, lease time 1800
33 Jun 6 13:11:34 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending renew...
34 Jun 6 13:07:32 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
35 Jun 6 13:07:32 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.1.23, given to MAC:ca:78:f5:a4:01:04, with hostname:*, Lease time:422849
36 Jun 6 13:07:32 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
37 Jun 6 13:07:08 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
38 Jun 6 13:07:08 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.1.10, given to MAC:ac:84:c6:41:b0:d8, with hostname:deco-M5, Lease time:422825
39 Jun 6 13:07:08 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
40 Jun 6 13:07:02 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
41 Jun 6 13:07:02 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.1.23, given to MAC:ca:78:f5:a4:01:04, with hostname:*, Lease time:422819
42 Jun 6 13:07:02 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
43 Jun 6 12:56:33 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
44 Jun 6 12:56:33 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of [externip] obtained, lease time 1800
45 Jun 6 12:56:33 daemon
- 1,5 dag geen disconnects direct op modem, zag ik vanochtend.
- Vanochtend ook monitoring aangezet verderop.
- Vandaag meerdere onderbrekingen
- In modemlog zie ik rond die tijden geen gekke dingen
Date and time Status Status duration
06.06.2024 13:23:30 Online 0:30:04
06.06.2024 13:22:57 No Internet connection 0:00:33
06.06.2024 13:07:32 Online 0:15:25
06.06.2024 13:06:54 No Internet connection 0:00:38
06.06.2024 8:22:09 Online 4:44:45
13 Jun 6 13:32:10 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
14 Jun 6 13:32:10 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.1.131, given to MAC:9a:44:4f:75:42:51, with hostname:*, Lease time:424324
15 Jun 6 13:32:10 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
16 Jun 6 13:26:36 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
17 Jun 6 13:26:36 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of [externip] obtained, lease time 1800
18 Jun 6 13:26:36 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending renew...
19 Jun 6 13:23:37 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
20 Jun 6 13:23:37 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.1.149, given to MAC:96:f6:ab:33:5b:5f, with hostname:A52s-van-Jannie, Lease time:423813
21 Jun 6 13:23:37 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
22 Jun 6 13:23:37 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
23 Jun 6 13:23:37 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.1.10, given to MAC:ac:84:c6:41:b0:d8, with hostname:deco-M5, Lease time:423813
24 Jun 6 13:23:37 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
25 Jun 6 13:22:30 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
26 Jun 6 13:22:30 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.1.112, given to MAC:32:7f:3b:7b:04:5c, with hostname:Galaxy-A15, Lease time:423746
27 Jun 6 13:22:30 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
28 Jun 6 13:16:55 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
29 Jun 6 13:16:55 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of 10.72.181.127 obtained, lease time 3600
30 Jun 6 13:16:55 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending renew...
31 Jun 6 13:11:34 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
32 Jun 6 13:11:34 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of [externip] obtained, lease time 1800
33 Jun 6 13:11:34 daemon debug dhcpc udhcpc: Sending renew...
34 Jun 6 13:07:32 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
35 Jun 6 13:07:32 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.1.23, given to MAC:ca:78:f5:a4:01:04, with hostname:*, Lease time:422849
36 Jun 6 13:07:32 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
37 Jun 6 13:07:08 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
38 Jun 6 13:07:08 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.1.10, given to MAC:ac:84:c6:41:b0:d8, with hostname:deco-M5, Lease time:422825
39 Jun 6 13:07:08 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
40 Jun 6 13:07:02 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD esmd ret=1
41 Jun 6 13:07:02 daemon debug dhcpd dnsmasq-dhcp: ip lease:192.168.1.23, given to MAC:ca:78:f5:a4:01:04, with hostname:*, Lease time:422819
42 Jun 6 13:07:02 daemon info dhcpd dnsmasq-dhcp: sendLeaseMessageToESMD
43 Jun 6 12:56:33 daemon info dhcpc udhcpc: dhcpMsgSend: msgType[-2147483403]
44 Jun 6 12:56:33 daemon info dhcpc udhcpc: Lease of [externip] obtained, lease time 1800
45 Jun 6 12:56:33 daemon
Precies ja! Moesten het einde van een uitzending missen, was gewoon live terugkijken. Soms hadden we hem een paar minuten op pauze tijdens uitzending, en konden we het einde niet te zien krijgen. Erg vervelend.Martinusz schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:01:
[...]
Bij opnemen moet je aangeven hoeveel minuten erna je wilt opnemen, maar jij bedoelt waarschijnlijk gewoon in de tv gids ergens op klikken in het verleden en dan bekijken?
na 2 jaar kpn genoten te hebben, kom ik weer terug bij odido. Daarvoor ook een tevreden tmobile thuis glasverzel gebruikerMotrax schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:45:
Ik betaal 41,- / maand inmiddels voor 100/100 glasvezel door alle inflatiecorrecties door de jaren heen. Nog 1 jaar en ik stap over naar KPN, sterker nog als er een goede Black Friday deal komt, dan ben ik weg
Ik ben benieuwd
Van het kastje naar de muur lopen...
Ik heb inmiddels anderhalf jaar Odido en gebruik een eigen router achter de mediaconverter (zoals ze dat daar geloof ik noemen). Daardoor heb ik geen Wifi van Odido en ik gebruik ook geen TV. Tot nu toe werkt het vrijwel altijd. Twee keer had ik geen internet. De ene keer heb ik de mediaconverter herstart, en toen werkte het weer. De tweede keer was in de hele wijk de stroom uitgevallen, dan is er wel meer uit dan alleen glasvezel-internetMaStar schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:43:
Hier een goede ervaring (N=1) met overstap van KPN naar Odido. Blij dat ik het heb gedaan en tot nu toe perfect en overstap is vlekkeloos verlopen.
Note: alleen niet in combinatie met de WiFi Devolo magic extenders in mijn huis. Dan is de snelheid -75% (150mbps). Nog aan het uitzoeken hoe dat kan, was bij KPN mogelijk ook al zo. Iemand een tip hiervoor?

Hierbij dus N=+1
Oh goed punt. Ik kan naar 400/400 voor 40,- / maand. Als je op een hogere snelheid zit, kan je dan downgraden naar 100/100 voor 35,-? Dat zou helemaal handig zijn.DON PAPA schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:57:
[...]
En wat krijg je in "Mijn Odido" voor prijs te zien als je
zou upgrade naar 400/400? Want als dat €40 is, dan kun je ook 1 maandje upgrade en daarna weer downgraden naar 100/100 voor €35 (zonder combi korting)
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Vroeger was een maand niet eens nodig. Snelheidsveranderingen gaan dezelfde dag nog in, dus je kon ook dezelfde dag weer terugwisselen. Wellicht dat dat nu anders is, maar kan me niet voorstellen eigenlijk.DON PAPA schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 13:57:
[...]
En wat krijg je in "Mijn Odido" voor prijs te zien als je
Ow dat wist ik weer niet, maar je uitleg klinkt logies
(bedankt voor de tip)
Ik ga het proberen, ik betaal nu 41,- en 400/400 is 40,-, dus het wordt sowieso goedkoperrens-br schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 15:22:
[...]
Vroeger was een maand niet eens nodig. Snelheidsveranderingen gaan dezelfde dag nog in, dus je kon ook dezelfde dag weer terugwisselen. Wellicht dat dat nu anders is, maar kan me niet voorstellen eigenlijk.
Ik moet alleen opletten dat ik niet meteen er weer een jaar aan vastzit.
☻/
/▌
Nee je krijgt geen nieuw jaarcontract, ik ben zelf in oktober 2023 lid geworden van Odido en heb een paar maanden later mijn internet abonnement van 1Gbit laten verhogen naar 2Gbit (omdat dit toch net zo duur was door de 10 maanden welkomst-korting) maar mijn einde jaarcontract staat nu nog steeds op oktober 2024.Motrax schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:27:
[...]
Ik moet alleen opletten dat ik niet meteen er weer een jaar aan vastzit.
Heb zelf geen tv bij Odido maar wel ervaring met op een andere manier terugkijken.stfnz schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 14:05:
[...]
Precies ja! Moesten het einde van een uitzending missen, was gewoon live terugkijken. Soms hadden we hem een paar minuten op pauze tijdens uitzending, en konden we het einde niet te zien krijgen. Erg vervelend.
Als ik dan de volgende uitzending startte zag ik eerst de laatste minuten van de vorige uitzending.
Dus je zou het ook eens op die manier kunnen proberen.
Hoe zit het met opzeggen? is de verlenging direct voor 1 jaar, of kan ik per maand opzeggen?
Na het eerste jaar (jaarcontract), is de opzeg termijn 1 maandTimtheToolman schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:48:
Hoe zit het met opzeggen? is de verlenging direct voor 1 jaar, of kan ik per maand opzeggen?
OK, cool. Moet nog even aanzie hoe het gaat met de stabiliteit. Het is nogal wisselend.DON PAPA schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:52:
[...]
Na het eerste jaar, is de opzeg termijn 1 maand
Ik had ook begrepen dat je je jaarcontract bij 10 maanden al kunt verlengen. Dan krijg je weer korting. Je nieuwe contract gaat dan direct in.DON PAPA schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 16:52:
[...]
Na het eerste jaar (jaarcontract), is de opzeg termijn 1 maand
Ik lijk helaas het eerste probleem te ervaren helaas. Het beeld en geluid lopen niet synchroon. Zit een kleine vertraging in vooral te zien bij interview op TV.
Kwaliteit lijkt qua gevoel ook iets minder dan bij KPN en hapert soms een beetje.
Mediabox is verbonden met een Lan kabel. En gister aangesloten.
Lijkt een bekend probleem
https://community.odido.n...pen-niet-synchroon-360408
Kwaliteit lijkt qua gevoel ook iets minder dan bij KPN en hapert soms een beetje.
Mediabox is verbonden met een Lan kabel. En gister aangesloten.
Lijkt een bekend probleem

https://community.odido.n...pen-niet-synchroon-360408
[ Voor 25% gewijzigd door MaStar op 06-06-2024 21:38 ]
Kan ik KPN laten installeren voordat odido afloopt? Ik ben beetje klaar met al dat geflipper op de lijn en de onnozele helpdesk.
Nee. Eerst contract bij Odido opzeggen en de resterende maanden van je contract betalen in één keer. Dan gaat Odido van de lijn en kun je naar KPN.TimtheToolman schreef op donderdag 6 juni 2024 @ 22:37:
Kan ik KPN laten installeren voordat odido afloopt? Ik ben beetje klaar met al dat geflipper op de lijn en de onnozele helpdesk.
Je zou kunnen proberen om publieke Google DNS-servers te gebruiken (8.8.8.8 of 8.8.4.4) of 1.1.1.1 (publieke Cloudflare DNS).x360junkie schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 16:18:
[...]
ai daar heb ik niet zoveel kaas van gegeten, maar het heeft eigenlijk altijd super goed gedaan alleen de laatste weken wil ie regelmatig internet verliezen, maar het rare is wel dat ie als ik mijn router benader via app of browser hij zegt verbonden te zijn.
en hij een WAN IP heeft, meeste apparaten zij verbonden met DHCP, welk DNS adres moet ik gebruiken op de router want die staan blank.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen