vr6-only schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:43:
[...]
Je kunt inderdaad de Fritzbox blijven gebruiken. Enkel van provider wisselen onder Internet toegang en na een reboot moet het werken.
De monteur komt inderdaad de donkergroene/zwarte NT vervangen door een ander apparaat, deze is ook anders en moet geactiveerd worden door de monteur. De oranje zijde is niets anders dan een stofkap om de connector van de glasvezel te beschermen. Je aansluiting heeft namelijk 2 vezels. De linker vezel wordt al gebruikt en de rechter niet.
Eindelijk.. na ongeveer een maand te hebben gewacht, is het eindelijk zover.
Donderdag 30-5-2024 had ik een sms en een mailtje ontvangen dat een monteur van Guidion de volgende dag op 31-5-2024 langs zou komen tussen 8 en 12 uur.
Donderdagavond rond 20:15 kreeg ik nog een sms dat de monteur rond 10:37 op vrijdagochtend zou komen.
Een van de TV-BOX (SEI Robotics SEI800TFAS) had ik alvast aangesloten op een vrije HDMI-port van de TV en daarna geconfigureerd (Google account ingevoerd, Odido abonnementnummer en pin-code). Het Odido TV-abonnement kon ik toen nog niet activeren (logisch, nog geen Odido internet).
Vrijdagochtend rond 10.30 viel de internetverbinding van KPN/XS4ALL uit en niet lang daarna kreeg ik een SMS dat de Guidion monteur binnen 10 minuten langs zou komen. En ja, om 10:40 ging iemand aanbellen.
De Guidion monteur deed wat hij moest doen. De zwarte NT-kast werd afgekoppeld en verplaats naar rechts. De Huawei XGS-PON is geplaatst en aangesloten middels het geleverde gele kabeltje .
Voordat de monteur kwam, had ik de Fritzbox 7590 geconfigureerd om gebruik te maken van T-Mobile Thuis glasvezel. Oorspronkelijk wilde de monteur perse de Zyxel T56 aansluiten om zeker van te zijn dat de Odido internetverbinding actief is, anders zou hij binnen 5 minuten weg zijn (als de Huawei converter geplaatst is). Uiteindelijk wilde hij toch meewerken om direct te testen met de Fritzbox (had verteld dat de FB7590 al geconfigureerd was met T-Mobile profiel). De Odido internetverbinding was meteen actief!!
Bij de TV-Box moest ik alleen nog op de knop inloggen aanklikken (het eerder ingevoerde Odido TV-abonneenummer en pin-code zijn netjes opgelsagen). En dan is het klaar !!
Ik moest mijn handtekening (digitaal) zetten op de telefoon van de monteur en daarna was hij weer weg. Om 11:12 kreeg ik een mail (werkbon) van de Guidion monteur.
Zo soepel kan het ook.
De volgende moest ik daarna nog regelen:
DNS-record aanpassen met het nieuwe IP-adres van Odido.
Netwerk object aanmaken op de firewall op kantoor en bij de datacenter. En alles werkt weer, zelfs Wireguard VPN !!
De nieuwe TV-Box definitief aansluiten op de AV-receiver en de tweede TV-Box op de zolder/slaapkamer aansluiten.
Inloggen (beide kasten) op Netflix, Disney+, Amazon Prime, HBO was wel even een dingetje, elke keer zoeken op Keepass

Viaplay en F1TV-Pro heb ik nog niet kunnen activeren.
De interface van de TV-Box is in ieder geval verfrissend en het voelt allemaal wat sneller/soepeler dan de Arris TV-Box van XS4ALL/KPN.
Helemaal happy.
Vrouwlief en de meiden thuis hebben niks gemerkt dat er veranderd is in internetverbinding (Wi-fi blijft natuurlijk hetzelfde van de MESH-Fritzbox), behalve dat ze met nieuwe afstandsbediening en nieuwe interface van de TV-box moeten werken.
De upload snelheid is tot nu toe minder dan bij XS4LL/KPN (ook 1 Gbit abo).