Was hier over in paar tellen tijd. Nachts ging wel het signaal eraf van online en middags toen de monteur kwam was hij daarvoor in de delta centrale geweest. Dacht word horror met alle verhalen die ik hier o.a. gelezen heb maar oprecht geen klachten hier.Hupske schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:59:
[...]
Wanneer ga je over van Delta naar Odido?
Hier is het helaas nog geen succes. Monteur kwam op 8 mei langs. Het was hem niet gelukt om de patch te plaatsen. Dus moest een nieuwe afspraak maken met een monteur.
Die kwam 13 mei langs. Conclusie: “Geen licht, pop Monteurslijn gebeld en guidion gebeld, nazorg ticket aangemaakt, graag iemand sturen om port migration te uitvoeren”
Nu moet ik wachten op Delta, die moeten nu iets voor mij gaan aanpassen zodat het wel werk. Uiteraard hebben die alleen nog geen contact met mij opgenomen.
Ik zit dus al sinds 8 mei zonder internet en televisie. Verder geen indicatie wanneer het opgelost gaat zijn.
Tussentijdse oplossing van Odido is om ons telkens een unlimited code op te sturen zodat we thuis hotspots kunnen gebruiken. Waardeloos.
Oeps, verkeerd gelezen.Barre73 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:01:
[...]
Waar baseer jij op dat hij nu bij KPN XGS-PON heeft?
@timenator welke techniek heb je nu?
Mijn Caiway abo loopt tot 21 juni, heb de portering naar de 24e gezet, dat is een maandag en zit ik in het weekeind in ieder geval niet zonder.Hupske schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 10:59:
[...]
Wanneer ga je over van Delta naar Odido?
Hier is het helaas nog geen succes. Monteur kwam op 8 mei langs. Het was hem niet gelukt om de patch te plaatsen. Dus moest een nieuwe afspraak maken met een monteur.
Die kwam 13 mei langs. Conclusie: “Geen licht, pop Monteurslijn gebeld en guidion gebeld, nazorg ticket aangemaakt, graag iemand sturen om port migration te uitvoeren”
Nu moet ik wachten op Delta, die moeten nu iets voor mij gaan aanpassen zodat het wel werk. Uiteraard hebben die alleen nog geen contact met mij opgenomen.
Ik zit dus al sinds 8 mei zonder internet en televisie. Verder geen indicatie wanneer het opgelost gaat zijn.
Tussentijdse oplossing van Odido is om ons telkens een unlimited code op te sturen zodat we thuis hotspots kunnen gebruiken. Waardeloos.
Jouw horrorverhaal klinkt niet best. Maar was het voor jou een lijn activatie of ging jij ook over van een andere Delta ISP?
Hoop dat het hier beter gaat, zal jullie tzt informeren. Gelukkig hebben we nog Ziggo coax die niet is afgekoppeld en dus voor TV signaal zorgt
Mooi geluk! Ik snap er zelf ook niks van. Zo heel ingewikkeld kan het niet zijn zou je zeggen.SmasterS schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:16:
[...]
Was hier over in paar tellen tijd. Nachts ging wel het signaal eraf van online en middags toen de monteur kwam was hij daarvoor in de delta centrale geweest. Dacht word horror met alle verhalen die ik hier o.a. gelezen heb maar oprecht geen klachten hier.
In het dorp ligt al een paar jaar een glasvezel lijn van Delta.tyson69 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:29:
[...]
Mijn Caiway abo loopt tot 21 juni, heb de portering naar de 24e gezet, dat is een maandag en zit ik in het weekeind in ieder geval niet zonder.
Jouw horrorverhaal klinkt niet best. Maar was het voor jou een lijn activatie of ging jij ook over van een andere Delta ISP?
Hoop dat het hier beter gaat, zal jullie tzt informeren. Gelukkig hebben we nog Ziggo coax die niet is afgekoppeld en dus voor TV signaal zorgt
Zelf wisselde ik om het jaar van Delta - Caiway - Delta - Caiway zodat telkens goedkoop uit was. (Ook wel grappig, want je kreeg telkens hetzelfde aan apparatuur opgestuurd)
Nu dit jaar zag ik dat ze de lijn dus ook open hebben gezet voor Odido en nog wat andere providers. Odido was mooi voordelig voor een jaar. Maar tot nu toe, is het dus nog dikke prut.
Anders bel ik straks wel op, zeg ik het abonnement op. Ga ik wel weer naar Delta als nieuwe klant(als dat kan, tenslotte 8 mei van af gesloten)
Bekijk mijn Cults3d pagina voor simracing ontwerpen. iRacing.
Ons netwerk is een jaar oud, Caiway was de eerste. Zit dus al op XGS-PON. Mogelijk is bij jou de migratie naar XGS-PON die het bemoeilijktHupske schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:50:
[...]
In het dorp ligt al een paar jaar een glasvezel lijn van Delta.
Zelf wisselde ik om het jaar van Delta - Caiway - Delta - Caiway zodat telkens goedkoop uit was. (Ook wel grappig, want je kreeg telkens hetzelfde aan apparatuur opgestuurd)
Sorry @g1n0 voor de verwarring. Ik ben ben technisch onderlegd, echter met glasvezel en verbindings technieken ben ik niet zo'n held.g1n0 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:18:
[...]
Oeps, verkeerd gelezen.
@timenator welke techniek heb je nu?
Ik heb nu volgens mij AON (met een Genexis 1GB media converter). Nu heb ik de glasvezel kabel die binnenkomt verlengt naar mijn Ubiquiti UDM op een SFP. In de UDM kan ik via PPPoE een verbinding opzetten en werkt alles (ook TV via igmpproxy).
Ik was huiverig om over te stappen, omdat ik al aanvoelde dat AON verouderd was en ik andere apparatuur zou gaan krijgen. Maar ik las hier op Tweakers dat KPN sowieso alle oude Genexis kastjes ging vervangen. Dus toen ben ik toch maar overgestapt.
De glasvezel komt binnen in de woonkamer en mij UDM staat in de kelderkast, daartussen ligt alleen een glasvezel kabel nu en geen UTP meer. Zit er nu over te denken om de ontvangen media converter in de kelderkast te plaatsen en een nieuwe glasvezel met de juiste connectors te trekken of gebruik te maken van een converter.
Het liefst zou ik het dus op een SFP binnenlaten komen, maar die zijn geloof ik ook nog wel prijzig.
Dan moet je inderdaad naar een XGSPON sfp gaan. Die zijn inderdaad rond de 200 eurotimenator schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:17:
[...]
Het liefst zou ik het dus op een SFP binnenlaten komen, maar die zijn geloof ik ook nog wel prijzig.
Krijg komende week Odido in ons trappenhuis, en naar ik aanneem ook in het huis zelf voor afmonteren aan de wand. Kreeg 2 weken geleden een brief van ze, dat ze langskwamen, en of ik maar even telefoon en mail wilde doorgeven zodat zij afspraak konden maken. Uiteraard "trapte ik daarin", en gaf dat door via hun site.
Waarom noem ik dat intrappen? Nou, omdat ze niet gebeld hebben, maar een plakaat op de portiekdeur hebben geplakt dat ze langskomen dan en dan, zonder overleg, ze hebben totaal niet overlegd, maar hebben nu wel mooi mijn contactgegevens. Weet ik veel of dat gezeur is mijnerzijds, voelt alleen niet zo lekker om je telefoon bij ieder bedrijf te hebben zwerven, ze zullen niet de 1e zijn die me stalken met aanbiedingen, energiebedrijf Essent was er ooit zoeen.
Waarom noem ik dat intrappen? Nou, omdat ze niet gebeld hebben, maar een plakaat op de portiekdeur hebben geplakt dat ze langskomen dan en dan, zonder overleg, ze hebben totaal niet overlegd, maar hebben nu wel mooi mijn contactgegevens. Weet ik veel of dat gezeur is mijnerzijds, voelt alleen niet zo lekker om je telefoon bij ieder bedrijf te hebben zwerven, ze zullen niet de 1e zijn die me stalken met aanbiedingen, energiebedrijf Essent was er ooit zoeen.
Je hebt jouw telefoonnummer niet afgegeven met dat doel, en dus mogen ze het niet eens voor dat doel gebruiken. Als ze dat wel doen kan je ze mooi mededelen dat ze de privacy wetgeving overtreden.
[ Voor 29% gewijzigd door Caelorum op 18-05-2024 19:44 ]
Waarschijnlijk is deze vraag al vaker voorgekomen:
Hoe vaak wisselt het externe IP van Odido in de praktijk ongeveer?
Ik zit momenteel op KPN glasvezel en heb al jaren hetzelfde vast IP. Mocht ik overstappen dan moet ik dus iets robuusts bedenken om IP changes op te vangen als ze vaak wisselen.
De definitie van vaak wisselen is voor mij één keer per maand. Heb geen voorkeur om dmv api's, scripts, docker, cronjobs etc. de A records bij mijn hosting provider te moeten aanpassen.
Ik zit momenteel op KPN glasvezel en heb al jaren hetzelfde vast IP. Mocht ik overstappen dan moet ik dus iets robuusts bedenken om IP changes op te vangen als ze vaak wisselen.
De definitie van vaak wisselen is voor mij één keer per maand. Heb geen voorkeur om dmv api's, scripts, docker, cronjobs etc. de A records bij mijn hosting provider te moeten aanpassen.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Flauwe antwoord: ja deze vraag is al vaker voorgekomen, de zoekfunctie helpt je verderCPM schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:02:
Anyway.
Hij wisselt in principe zelden, maar als ze in jouw regio veel onderhoud aan het doen zijn dan kun je de pech hebben dat het meermaals in korte tijd gebeurt. Bij mij persoonlijk is het IP in 3 jaar één keer gewijzigd na onderhoud, dat was eerder dit jaar.
Als dat lastig is zoek dan een goede ddns provider of een internetleverancier die tegen meerprijs een vast IP levert.
I reject your reality and substitute my own
Waarschijnlijk zal dat het wel zijn inderdaad. Delta dat eerst nog moet uitvoeren, voordat Odido op het netwerk kan. Alleen mag Delta dan wel eens opschieten voor mijtyson69 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:54:
[...]
Ons netwerk is een jaar oud, Caiway was de eerste. Zit dus al op XGS-PON. Mogelijk is bij jou de migratie naar XGS-PON die het bemoeilijkt
Ik heb nu KPN XGS-PON en gebruik de Fritzbox 5590 met een eigen ONT. Ik stap over op Odido en heb nu alleen een modem ontvangen en geen ONT. Ik heb Odido gebeld en die gaven aan dat het wel goed zou komen..
Gaat dit nu echt goedkomen of moet ik toch nog een keertje bellen en vragen om een ONT.
Gaat dit nu echt goedkomen of moet ik toch nog een keertje bellen en vragen om een ONT.
Je kan dat beter even op het Odido forum navragen, de moderators kunnen dat zo voor je nakijken in het systeem en eventueel een verzending in werking zetten mocht dat nodig zijn....jan groen schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:17:
[ Voor 12% gewijzigd door DON PAPA op 19-05-2024 10:31 ]
@timenatorg1n0 schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:34:
[...]
Dan moet je inderdaad naar een XGSPON sfp gaan. Die zijn inderdaad rond de 200 euro
Dit hoeft niet perse. De ONT die je krijgt bij Odido is namelijk niet klikbaar op de FTU/grondplaat. Het is een los apparaat. Als je die in de kelderkast plaatst, naast je UDM kan je die bestaande glasvezel aansluiten op die ONT. En vanaf de ONT een korte UTP naar de UDM. Kosteloze oplossing :-)
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Welk type ONT heeft Odido er bij gedaan? Heb je een Huawei dan zit je nu op XGS-PONHupske schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:40:
[...]
Waarschijnlijk zal dat het wel zijn inderdaad. Delta dat eerst nog moet uitvoeren, voordat Odido op het netwerk kan. Alleen mag Delta dan wel eens opschieten voor mij
Per saldo zal je op gebruikerforums ook het overgrote merendeel van horrorverhalen lezen.SmasterS schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 11:16:
[...]
.... Dacht word horror met alle verhalen die ik hier o.a. gelezen heb maar oprecht geen klachten hier.
De users die geen problemen hebben zullen over het algemeen ook niet zo'n behoefte hebben om op die forums hun goede ervaringen te deponeren Zelf heb ik in die bijna 8 jaar bij Odido/TMobile geen noemenswaardige problem ervaren.
Slechts 1x heb ik hier uitval gehad en daar bleek het achteraf de mediaconverter geweest te zijn die het had opgegeven.
Nu is mijn netwerk config zeer rechtlijnig. Glas/mediaconverter/eigen router/alles utp
Kan mij voortsellen dat je indien je een complexe infra zelf thuis hebt de kans op storingen ook goter is...Uiteraard is dat niet echt te onderbouwen. Is slechts mijn mening
@Barre73 bedankt voor het meedenken. Ik zat hier zelf ook al aan te denken, mede omdat Odido er al een converter glasvezel bij had gedaan (van SC UPC naar SC APC). Momenteel heb ik een LC UPC connector in de kelderkast beschikbaar. Zat al te kijken naar een converter kabel van LC UPC naar SC APC, maar het lijkt me beter om de hele kabel te vervangen. Of zou dit niet veel uitmaken op de snelheid?Barre73 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 10:49:
[...]
@timenator
Dit hoeft niet perse. De ONT die je krijgt bij Odido is namelijk niet klikbaar op de FTU/grondplaat. Het is een los apparaat. Als je die in de kelderkast plaatst, naast je UDM kan je die bestaande glasvezel aansluiten op die ONT. En vanaf de ONT een korte UTP naar de UDM. Kosteloze oplossing :-)
Inderdaad een oplossing die niet heel veel kost uiteindelijk. Enige jammere hieraan is dat er nog steeds een UTP kabel aan te pas komt, we zijn wel Tweakers.
Nieuwe kabel zou beter zijn uiteraard maar als er een simpele manier is om van LC naar SC te gaan (lastig voor te stellen trouwens) zal dat qua snelheid niet veel uitmaken.timenator schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:48:
[...]
@Barre73 bedankt voor het meedenken. Ik zat hier zelf ook al aan te denken, mede omdat Odido er al een converter glasvezel bij had gedaan (van SC UPC naar SC APC). Momenteel heb ik een LC UPC connector in de kelderkast beschikbaar. Zat al te kijken naar een converter kabel van LC UPC naar SC APC, maar het lijkt me beter om de hele kabel te vervangen. Of zou dit niet veel uitmaken op de snelheid?
Inderdaad een oplossing die niet heel veel kost uiteindelijk. Enige jammere hieraan is dat er nog steeds een UTP kabel aan te pas komt, we zijn wel Tweakers.
En UTP wordt hier af en toe wel wat denigrerend besproken. Geen idee waarom, het kan binnenshuis net zoveel aan als glasvezel (qua huidige internetsnelheiden). En glasvezel is imo vooral handig voor buiten, waar je er niet meer aan hoeft te zitten. Niet voor binnen waar je flexibel wil zijn en snel wil kunnen aanpassen.
Ik gebruik ze zelf niet maar er zijn adapters verkrijgbaar.timenator schreef op zondag 19 mei 2024 @ 17:48:
[...]
@Barre73 bedankt voor het meedenken. Ik zat hier zelf ook al aan te denken, mede omdat Odido er al een converter glasvezel bij had gedaan (van SC UPC naar SC APC). Momenteel heb ik een LC UPC connector in de kelderkast beschikbaar. Zat al te kijken naar een converter kabel van LC UPC naar SC APC, maar het lijkt me beter om de hele kabel te vervangen. Of zou dit niet veel uitmaken op de snelheid?
:strip_exif()/f/image/0tMzdgMGRZFt2h989IJa6mcY.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn ervaring is anders. UTP is OK tot 2.5, misschien 5G. Zo gauw je naar 10G wil, is het gedoe. Minimaal Cat6 nodig, en mijn ervaring is zodanig dat ik Cat6 daar niet in vertrouw. Cat6A is stug en als je toch iets nieuws wilt/moet aanleggen, trek dan OM3 multimode glas met LC connectors. gigabit met SFP en 10G met SFP+. 10GBASE-T interfaces worden ook nog eens erg warm.[b]Barre73 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:23:
En UTP wordt hier af en toe wel wat denigrerend besproken. Geen idee waarom, het kan binnenshuis net zoveel aan als glasvezel (qua huidige internetsnelheiden). En glasvezel is imo vooral handig voor buiten, waar je er niet meer aan hoeft te zitten. Niet voor binnen waar je flexibel wil zijn en snel wil kunnen aanpassen.
Al met al, ik ben geen fan van 10GBASE-T. 10GBASE-SR all the way.
Ik zat vandaag eens op de site van Odido te spelen om te zien of ik daar goedkoper uit ben dan bij Ziggo. voor 100Mbit internet kwam ik op 35 euro, terwijl ik voor mijn moeder (andere wijk in de stad) op 45 euro uit kwam. Hoe kan hier een prijsverschil in zitten voor hetzelfde product?
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
Waarschijnlijk zit je zelf op het Odido netwerk en je moeder op het KPN-WBA netwerk. Ik vermoed dat het de KPN-WBA Tax is.Microkid schreef op maandag 20 mei 2024 @ 00:27:
Ik zat vandaag eens op de site van Odido te spelen om te zien of ik daar goedkoper uit ben dan bij Ziggo. voor 100Mbit internet kwam ik op 35 euro, terwijl ik voor mijn moeder (andere wijk in de stad) op 45 euro uit kwam. Hoe kan hier een prijsverschil in zitten voor hetzelfde product?
Is niet geheel juisttyson69 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:13:
[...]
Welk type ONT heeft Odido er bij gedaan? Heb je een Huawei dan zit je nu op XGS-PON
HN8010Ts is XGSPON
HG8010H is GPON
Je kan één van beide ontvangen
Odido heeft zelf geen netwerk, maar klopt dat prijsverschil waarschijnlijk door verschillende netwerken komtDennisweb schreef op maandag 20 mei 2024 @ 00:36:
[...]
Waarschijnlijk zit je zelf op het Odido netwerk en je moeder op het KPN-WBA netwerk. Ik vermoed dat het de KPN-WBA Tax is.
Ik heb hier in huis geen enkel probleem met 10GBASE-T over 30 meter crappy Cat5e bouwmarkt kwaliteit bekabeling. Zelfs de goedkope bouwmarkt Cat5e WCD's werken er prima mee. Hangt allemaal aan een managed switch, en ik zie nul errors op de poorten.mbovenka schreef op maandag 20 mei 2024 @ 00:01:
[...]
Mijn ervaring is anders. UTP is OK tot 2.5, misschien 5G. Zo gauw je naar 10G wil, is het gedoe. Minimaal Cat6 nodig, en mijn ervaring is zodanig dat ik Cat6 daar niet in vertrouw. Cat6A is stug en als je toch iets nieuws wilt/moet aanleggen, trek dan OM3 multimode glas met LC connectors. gigabit met SFP en 10G met SFP+. 10GBASE-T interfaces worden ook nog eens erg warm.
Al met al, ik ben geen fan van 10GBASE-T. 10GBASE-SR all the way.
Ik heb een kabel naar zolder vervangen omdat die 40 meter was en het niet deed, maar de rest van de bekabeling hier in huis van de vorige bewoner is allemaal goedkope prut Cat5e, en zolang de kabel niet boven de 30 meter komt werkt het allemaal prima.
Er wordt echt veel te lastig gedaan over 10GBASE-T, het werkt vaak prima over oude bekabeling, zolang je maar niet meer dan 30 ~ 40 meter hebt.
Heb dit jaar al 4 verschillende ip adressen gehad.CPM schreef op zondag 19 mei 2024 @ 08:02:
Zou met dynamic dns gaan werken als je naar Odido gaat.
Voor mij is dit de hoofd reden om over te stappen naar kpn, moet elke keer bij diverse partijen mijn ip adres doorgeven, met kpn verdwijnt dat probleem.
Snelheid upstream, downstream en mijn ping zijn uitstekend, daarover wel zeer tevreden.
Zelfde ervaring inderdaad. Ik heb vanuit mijn werk in het verleden veel te maken gehad met de combinatie 10G over CAT5E en tot een meter of 30 gaat dat eigenlijk bijna altijd goed. Als er issues zijn blijkt het meestal een slechte aansluiting bij een outlet of patch panel.Plofkotje schreef op maandag 20 mei 2024 @ 01:16:
[...]
Ik heb hier in huis geen enkel probleem met 10GBASE-T over 30 meter crappy Cat5e bouwmarkt kwaliteit bekabeling. Zelfs de goedkope bouwmarkt Cat5e WCD's werken er prima mee. Hangt allemaal aan een managed switch, en ik zie nul errors op de poorten.
Ik heb een kabel naar zolder vervangen omdat die 40 meter was en het niet deed, maar de rest van de bekabeling hier in huis van de vorige bewoner is allemaal goedkope prut Cat5e, en zolang de kabel niet boven de 30 meter komt werkt het allemaal prima.
Er wordt echt veel te lastig gedaan over 10GBASE-T, het werkt vaak prima over oude bekabeling, zolang je maar niet meer dan 30 ~ 40 meter hebt.
Als je geen zelf (slecht) aangeknepen stekkertjes hebt gaat het eigenlijk bijna altijd goed.
Tuurlijk, als je toch aan het vervangen bent of je hebt de keus, druk er betere kwaliteit kabels in, maar het is nauwelijks noodzaak voor huisinstallaties.
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
tyson69 schreef op zondag 19 mei 2024 @ 11:13:
[...]
Welk type ONT heeft Odido er bij gedaan? Heb je een Huawei dan zit je nu op XGS-PON
Heb hier een Nokia XS-010X-Q als ONT. Volgens mij is die ook bedoelt voor XGSPON.Digicien schreef op maandag 20 mei 2024 @ 00:38:
[...]
Is niet geheel juist
HN8010Ts is XGSPON
HG8010H is GPON
Je kan één van beide ontvangen
In ieder geval geen Huawei.
Ik heb verschillende webdiensten draaien met certificaten. Dus dat gaat helaas niet voor alles lukken en moet ik terugvallen op API van hostingpartij.ArnoldSmit schreef op maandag 20 mei 2024 @ 01:53:
[...]
Heb dit jaar al 4 verschillende ip adressen gehad.
| LG C1 65" | Denon x3800h | Dali: Oberon/Opticon/ Alteco C1 | KEF Q600c | SVS: SB-1000 (x2) | Denon X2200w | MiniDSP 2x4 HD | XBOX Series X | Quatt (x2)
Inmiddels hangt het ding er een kleine week en ik heb de eerdere klachten niet meer gehad. Misschien is die Genexis wel de goedkoopste Chinese rommel van Ali Express of Wish en is de Nokia een stuk beter.Muis666 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 12:53:
[...]
Jouw Genexis en Nokia ONT was/is aangesloten op een KPN OLT, waarna het verkeer verdergaat naar het Odido netwerk. (Als je een Huawei ONT had gehad was je wel direct aabgesloten op Odido apparatuur) Aangezien ik in het KPN topic niemand hoor over traag internet in de avonduren blijf ik sceptisch over het door jou gelegde verband.
De klachten waren dusdanig dat ik erover dacht naar KPN over te stappen. Maar dat hoeft nu niet meer.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Bij de consumenten abonnementen van KPN krijg je ook een dynamisch adres.ArnoldSmit schreef op maandag 20 mei 2024 @ 01:53:
[...]
Heb dit jaar al 4 verschillende ip adressen gehad.
Voor mij is dit de hoofd reden om over te stappen naar kpn, moet elke keer bij diverse partijen mijn ip adres doorgeven, met kpn verdwijnt dat probleem.
Snelheid upstream, downstream en mijn ping zijn uitstekend, daarover wel zeer tevreden.
Als je je beveiliging regelt met (dynamische) ipadressen is dat een beetje zoals een sleutel aan een willekeurig iemand geven. Die weet niet waar hij naar binnen kan maar ergens staat wel voor een deur voor hem open.
Los van dat hier VPN voor is uitgevonden, zou je ook een zakelijk abonnement kunnen nemen met een vast IP-adres, krijg je er meteen een 4g backup bij.
Zonder teveel offtopic te gaan, je kan prima een https servertje draaien met certificaten. Gewoon al je domeinen met cname (incl cname-flattening) naar je ddns instellen.CPM schreef op maandag 20 mei 2024 @ 09:07:
[...]
Ik heb verschillende webdiensten draaien met certificaten. Dus dat gaat helaas niet voor alles lukken en moet ik terugvallen op API van hostingpartij.
Heb hier een tijdje hetzelfde gedaan. Draai nu gewoon BGP om thuis hele prefixes te announcen en dan is het probleem ook opgelost.
Wat ik begreep is dat bij kpn je op adres kan veranderen, maar het in de praktijk niet of nauwelijks voorkomt.jongetje schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:36:
[...]
Bij de consumenten abonnementen van KPN krijg je ook een dynamisch adres.
Als je je beveiliging regelt met (dynamische) ipadressen is dat een beetje zoals een sleutel aan een willekeurig iemand geven. Die weet niet waar hij naar binnen kan maar ergens staat wel voor een deur voor hem open.
Los van dat hier VPN voor is uitgevonden, zou je ook een zakelijk abonnement kunnen nemen met een vast IP-adres, krijg je er meteen een 4g backup bij.
Bij Ziggo had ik op papier ook geen vast ip-adres maar had wel 6 jaar lang hetzelfde adres.
Eens dat vpn een veel betere oplossing is inderdaad
Sorry hoor maar bij KPN is het zo statisch als het maar zijn kan. Tenzij je gaat verhuizen.jongetje schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:36:
[...]
Bij de consumenten abonnementen van KPN krijg je ook een dynamisch adres.
Als KPN zijn backend gaat vernieuwen of iets wijzigt in de infra dan kun je gewoon een ander ip-adres krijgen. Ik heb speciaal even gekeken en bij de consumenten abonnementen zie ik nergens dat je recht hebt op een ip-adres welke aan de klant is gekoppeld en nooit wijzigt. Dat vind ik alleen bij de zakelijke abonnementen terug.Economics schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:18:
[...]
Sorry hoor maar bij KPN is het zo statisch als het maar zijn kan. Tenzij je gaat verhuizen.
[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 20-05-2024 11:24 ]
Of je stroom voor een uur of twee uit valt. Of je nieuw apparatuur vanuit KPN netwerk krijgt. (Beiden hier al eens voorgekomen).Economics schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:18:
[...]
Sorry hoor maar bij KPN is het zo statisch als het maar zijn kan. Tenzij je gaat verhuizen.
Ook een keer gehad na een onderhoud.
Ik heb al sinds mijn aansluiting bij Odido hetzelfde IP adres. En dat was november 2022.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Huawei ONT zijn voor ODF/e-fiber netwerkHupske schreef op maandag 20 mei 2024 @ 08:16:
[...]
[...]
Heb hier een Nokia XS-010X-Q als ONT. Volgens mij is die ook bedoelt voor XGSPON.
In ieder geval geen Huawei.
Nokia ONT voor Delta Fiber en KPN (WBA) Hebben wel verschillende vorm (KPN schuift over FTU heen)
Onzin. We geven je een vast op adres dat enkel wijzigt wanneer je verhuisd of als we access area migraties uitvoeren, omdat we gebieden vergroten en dus dorpen/steden in andere regionale gebieden komen te vallen, dit project is al bijna klaar de kans dat je daar in zit is nihil.Caelorum schreef op maandag 20 mei 2024 @ 12:25:
[...]
Of je stroom voor een uur of twee uit valt. Of je nieuw apparatuur vanuit KPN netwerk krijgt. (Beiden hier al eens voorgekomen).
Ook een keer gehad na een onderhoud.
Backend heeft er niets mee te maken, ik heb al bovenstaand toegelicht wanneer je ip adres kan wijzigen maar dat project is al bijna klaar. De kans dat je ip wijzigt , al heb je geen “statisch’ ip is enorm klein.jongetje schreef op maandag 20 mei 2024 @ 11:24:
[...]
Als KPN zijn backend gaat vernieuwen of iets wijzigt in de infra dan kun je gewoon een ander ip-adres krijgen. Ik heb speciaal even gekeken en bij de consumenten abonnementen zie ik nergens dat je recht hebt op een ip-adres welke aan de klant is gekoppeld en nooit wijzigt. Dat vind ik alleen bij de zakelijke abonnementen terug.
Ik loop al jaren met dezelfde ip
Het betreft hier de periode 2014 tot 2021.Economics schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:19:
[...]
Onzin. We geven je een vast op adres dat enkel wijzigt wanneer je verhuisd of als we access area migraties uitvoeren, omdat we gebieden vergroten en dus dorpen/steden in andere regionale gebieden komen te vallen, dit project is al bijna klaar de kans dat je daar in zit is nihil.
En je mag het onzin noemen, maar het is toch echt gebeurd.
[ Voor 6% gewijzigd door Caelorum op 20-05-2024 13:28 ]
Bij stroomuitval veranderd je ip adres niet, dan zal je misschien een kruising hebben gehad in de infra. Als we de ip adres wijzigen krijg je daar 4 weken van te voren een mail over. Dit gebeurd ook enkel als we iets in ons core netwerk wijzigen wat betrekking heeft tot jou als klant. De kans dat dat gebeurd is enorm nihil.Caelorum schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:27:
[...]
Het betreft hier de periode 2014 tot 2021.
En je mag het onzin noemen, maar het is toch echt gebeurd.
Buiten dat, het is niet zo dat als je je modem uit zet paar dagen, de lease voorbij is en je een ander ip krijgt, hij zit aan jou verbonden (voor altijd). Dus theoretisch klopt het dat het “dynamisch” is, in de praktijk niet
Hier ook na ruim een jaar hetzelfde public ip adres hebben gehad.Economics schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:42:
[...]
Bij stroomuitval veranderd je ip adres niet, dan zal je misschien een kruising hebben gehad in de infra. Als we de ip adres wijzigen krijg je daar 4 weken van te voren een mail over. Dit gebeurd ook enkel als we iets in ons core netwerk wijzigen wat betrekking heeft tot jou als klant. De kans dat dat gebeurd is enorm nihil.
Buiten dat, het is niet zo dat als je je modem uit zet paar dagen, de lease voorbij is en je een ander ip krijgt, hij zit aan jou verbonden (voor altijd). Dus theoretisch klopt het dat het “dynamisch” is, in de praktijk niet. Ontopic
Voor een paar maand terug 3x gewijzigd. (In een week)
Het is ook bekend als je een eigen router aan sluit dat dit verandert.
Ik zelf heb er geen last van gebruik ddns.
Kwam er achter dat dscam niet meer werkte.
Daar had ik voor gemak het public ip in gezet.
Nu ook verandert in ddns adres.
Wat een onzin dat je een email van zal krijgen.
Dat is helemaal niet waar.
Hoe komt u erbij.
Bij KPN? Mag ik je adresgegevens in een pm want dan ga ik dat uitzoeken.peterbier schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:01:
[...]
Hier ook na ruim een jaar hetzelfde public ip adres hebben gehad.
Voor een paar maand terug 3x gewijzigd. (In een week)
Het is ook bekend als je een eigen router aan sluit dat dit verandert.
Ik zelf heb er geen last van gebruik ddns.
Kwam er achter dat dscam niet meer werkte.
Daar had ik voor gemak het public ip in gezet.
Nu ook verandert in ddns adres.
Wat een onzin dat je een email van zal krijgen.
Dat is helemaal niet waar.
Hoe komt u erbij.
Bij Odido heb ik dit gehad.Economics schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:37:
[...]
Bij KPN? Mag ik je adresgegevens in een pm want dan ga ik dat uitzoeken.
Bij Kpn had ik een wijziging gehad van xdsl naar glasvezel. (Wat normaal is)
Ik dacht dat je het over Odido had. (waar dit topic over gaat)
Puur interesse vraagje, welk gebied zit je?peterbier schreef op maandag 20 mei 2024 @ 14:48:
[...]
Bij Odido heb ik dit gehad.
Bij Kpn had ik een wijziging gehad van xdsl naar glasvezel. (Wat normaal is)
Ik dacht dat je het over Odido had. (waar dit topic over gaat)
Gebied Rotterdam/Ridderkerk hoor ik nu een hoop mensen waarvan het op adres al meerdere keren is gewijzigd dit jaar.
Rijssen-HoltenArnoldSmit schreef op maandag 20 mei 2024 @ 16:27:
[...]
Puur interesse vraagje, welk gebied zit je?
Gebied Rotterdam/Ridderkerk hoor ik nu een hoop mensen waarvan het op adres al meerdere keren is gewijzigd dit jaar.
Normaal verandert het ip niet zo vaak.
Volgens mij was er hier toen onderhoud i.v.m. het mogelijk maken van de 2 en 8Gbit pakketten.
Ik zit op GPON met een eigen router met GPON SFP module.
Zit nu al enkele maanden op 143.177.x.x public ip.
Kan zijn dat het tegenwoordig zo is, maar dat is zeker niet altijd zo geweest. Even voor de goede orde, ik heb het over kpn over het kon netwerk, dus we dwalen wat af van dit topic.Economics schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:42:
[...]
Bij stroomuitval veranderd je ip adres niet, dan zal je misschien een kruising hebben gehad in de infra. Als we de ip adres wijzigen krijg je daar 4 weken van te voren een mail over. Dit gebeurd ook enkel als we iets in ons core netwerk wijzigen wat betrekking heeft tot jou als klant. De kans dat dat gebeurd is enorm nihil.[...]
[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 20-05-2024 18:22 ]
Het begin bij Odido is wat stroef. Ingangsdatum 1 juli, kreeg als eerst mogelijk datum van Guidion voor het aansluiten 15 juli...
Gelukkig de overstapservice gebruikt, ze laten nu het Ziggo contract een halve maand doorlopen en krijg de extra 2 weken bij Ziggo van Odido gecrediteerd.
Gelukkig de overstapservice gebruikt, ze laten nu het Ziggo contract een halve maand doorlopen en krijg de extra 2 weken bij Ziggo van Odido gecrediteerd.
Hoeveel weken/dgn na aanleg kastje in je woonkamer, laten ze je een monteur komen/de boel effectief aansluiten?
Ligt er heel erg aan, bij mij was het na drie dagen dat ik een afspraak met Guidion kon maken voor aansluiting, bij andere mensen hoor ik soms wel maanden omdat Odido nog geen apparatuur heeft in de PoP of dat er iets anders geregeld moet worden in de PoP.Sjah schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:22:
Hoeveel weken/dgn na aanleg kastje in je woonkamer, laten ze je een monteur komen/de boel effectief aansluiten?
Voordat de apparatuur in de POP geplaatst was, was ik 2 maanden verder.Plofkotje schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:51:
[...]
Ligt er heel erg aan, bij mij was het na drie dagen dat ik een afspraak met Guidion kon maken voor aansluiting, bij andere mensen hoor ik soms wel maanden omdat Odido nog geen apparatuur heeft in de PoP of dat er iets anders geregeld moet worden in de PoP.
Ip-adres was vorige week veranderd (1363 postcode gebied).
"I believe that forgiving them is God's function. Our job is simply to arrange the meeting."
Update:jupinator schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:41:
Gisteren monteur op de stop gehad van guidion deze moest komen kijken naar me gebroken glasvezel kabel en kon dit bevestigen.
Vandaag monteur van open dutch fiber (voorheen efiber) aan de deur gehad deze heeft de kabel gaan elkaar gemaakt / gelast. Langs de voordeur lag nog voldoende kabel om de las te kunnen maken. Harstike fijn allemaal binnen 1 uur was het gefixt.
Heb wel me gegevens moeten opschrijven en waarom dat de kabel kapot was gegaan. Hij vertelde dat ik hier nog wel van zou horen en dat dit waarschijnlijk voor eigen rekening wordt. Op mijn reactie dat de kabel 30cm diep lag kreeg ik te horen ja ze liggen wel vaker tussen de 40 en 20cm diep... ik heb odido nog een keer gebeld en de situatie uitgelegd. Tuinieren kabel ondiep en op een ongunstige plek. Waarop odido reageerde ja dat had efiber anders aan moeten leggen. Er is een opmerking bij het ticket gezet hierover. Ben benieuwd..
[Afbeelding]
Vandaag factuur thuis gekregen van 394,73euro
Ik ga vanavond een klacht in dienen omdat de kabel erg ondiep ligt.
Niet volgens nen norm 7171-1.
Iemand nog verdere tips?
Wat wil je uit deze norm als argument gebruiken? Want als ik zo snel kijk staat er niets over dekking op huisaansluitingen in.jupinator schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:44:
[...]
Update:
Niet volgens nen norm 7171-1.![]()
Iemand nog verdere tips?
Odido had toch zelf ook aangeven dat de kabel veel te ondiep lag? Wat zeggen zij van deze factuur?jupinator schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:44:
[...]
Update:
Officiële klacht indienen en eisen dat ze de kabel op de goede manier leggen.jupinator schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 15:44:
[...]
Update:
Niet volgens nen norm 7171-1.![]()
Iemand nog verdere tips?
[removed]
Odido is geen partij hierin. Het netwerk is van E-Fiber/ODF.DON PAPA schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 16:53:
[...]
Odido had toch zelf ook aangeven dat de kabel veel te ondiep lag? Wat zeggen zij van deze factuur?
Ik weet 99 procent zeker dat ook zij in hun PvE hebben staan dat de tuin kabel op 50 cm moet liggen maar ik kan het niet bewijzen omdat ik dat PvE niet heb.
@jupinator Bovenstaande zou ik wel verwerken in de klacht, ook al heb je daar geen schriftelijk bewijs van. Beetje bluf kan geen kwaad.
Daarnaast is schade door handmatig graven vrijwel niet te claimen omdat er geen klic melding nodig was (alleen bij mechanische werkzaamheden). Ik ga er dus wel vanuit dat het volledig handmatig was.
Met andere woorden: de afzender van die claim doet ook aan bluf...
Bedankt voor alle reacties, fijn dat jullie meedenken.
Ik heb net een klachtenbrief geschreven met jullie adviezen en nu is het afwachten.
Als het niks wordt op deze manier, ga ik de verzekering maar proberen.
Ik heb net een klachtenbrief geschreven met jullie adviezen en nu is het afwachten.
op 1 mei is bij mij de glasvezel naar binnen getrokken, verleden week kreeg ik een odido pakket met router etc, vandaag een email om een afspraak met te maken voor de aansluiting ( dit kon al volgende week )Sjah schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 13:22:
Je zou ook bij de gemeente kunnen vragen wat de vereiste en afgesproken diepte is. Ook de vraag of ze geen toestemming nodig hebben om de glasvezel in de tuin te leggen ipv in het trottoirjupinator schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:58:
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Wat de gemeente vindt maakt niets uit voor je eigen grond, daar gelden geen gemeente regels.bbn_ldp schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:24:
[...]
Je zou ook bij de gemeente kunnen vragen wat de vereiste en afgesproken diepte is. Ook de vraag of ze geen toestemming nodig hebben om de glasvezel in de tuin te leggen ipv in het trottoir
Verder hoort alleen je eigen kabel in je eigen voortuin te liggen en ik denk dat de netwerkbeheerder er prima in meegaat dat 20cm niet goed is.
Meer mensen last gehad van een instabiele verbinding van gisterenavond 21:00 uur tot vannacht 02:00 uur in de regio Eindhoven?

Lijkt nu weer stabiel.
Update; Probleem gevonden. Bleek een DDOS te zijn op een van de services die ik lokaal host. Unifi logs stonden vol met kernel: nf_conntrack: nf_conntrack: table full, dropping packet

Lijkt nu weer stabiel.
Update; Probleem gevonden. Bleek een DDOS te zijn op een van de services die ik lokaal host. Unifi logs stonden vol met kernel: nf_conntrack: nf_conntrack: table full, dropping packet
[ Voor 28% gewijzigd door Freekers op 23-05-2024 01:37 ]
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Die norm geldt niet voor particuliere grond bij bestaande woningen.meesje schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:10:
[...]
Ik ben geen expert, maar ik zou verwachten dat dergelijk belangrijke kabels dieper in de grond liggen. Nu met een schop veroorzaakt, maar hoe vaak wordt er wel in een tuin met een kleine graafmachine aan de slag gegaan.
Edit: Volgens klic
De NEN-norm 7171-1 schrijft momenteel een graafdiepte van 60 cm voor, oorspronkelijk gebaseerd op het gebruik van koperen kabels.
De NEN1010 is wel van toepassing en geldt al meer dan 60 jaar waar in ook minimaal 50 cm staat. Dus misschien is het huis ouder?Barre73 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:18:
[...]
Die norm geldt niet voor particuliere grond bij bestaande woningen.
[ Voor 9% gewijzigd door ArcticWolf op 22-05-2024 12:32 ]
De NEN1010 gaat over laag spanning, niet over ondergrondse netten.ArcticWolf schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 12:31:
[...]
De NEN1010 is wel van toepassing en geldt al meer dan 60 jaar waar in ook minimaal 50 cm staat. Dus misschien is het huis ouder?
De NEN-norm 7171-1 gaat hier over: Ordening van ondergrondse netten
[ Voor 14% gewijzigd door ArnoldSmit op 22-05-2024 15:22 ]
Je kan ook eens Wetten voor het begraven van glasvezel internetkabels bekijken, is een soort gelijke situatie.jupinator schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 20:58:
Inmiddels nog steeds geen voortgang. Odido zegt ook nog niks te weten van Delta met betrekking wanneer er een monteur of iets komt.Hupske schreef op zondag 19 mei 2024 @ 09:40:
[...]
Waarschijnlijk zal dat het wel zijn inderdaad. Delta dat eerst nog moet uitvoeren, voordat Odido op het netwerk kan. Alleen mag Delta dan wel eens opschieten voor mij
Kreeg van Odido een nummer om zelf te bellen naar Delta glasvezelnetwerk om te vragen naar de voortgang, maar krijg vanuit daar de reactie: 'wij kunnen niks inzien van tickets wat er is aangemaakt'. 'U moet hiervoor bij Odido zijn'.
Wat een drama dit. In de tussentijd van Delta weer een factuur ontvangen voor volgend maand, want er is vanuit Odido officieel gezien ook nog niet doorgegeven dat ik volledig over ben.
Komt dit vaker voor? Ik overweeg ook een overstap naar Odido (dat wordt XSG-PON) maar het moet wel stabiel zijn, met name in de avonduren. Betreft ook Eindhoven (5632).Freekers schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 08:39:
Meer mensen last gehad van een instabiele verbinding van gisterenavond 21:00 uur tot vannacht 02:00 uur in de regio Eindhoven?
[Afbeelding]
Lijkt nu weer stabiel.
Ik ben ook aan het denken over een overstap naar Odido.
Glasvezel is enkele jaren geleden aangelegd via een lokaal initiatief van LVC-net. (E-fiber exploiteert het glasvezelnetwerk)
Heb een jaar glasvezel gehad via Netrebel (superstabiel) en daarna weer terug naar Ziggo (ook altijd tevreden geweest maar die latency hè…)
Nu is er een goede aanbieding 2GB internet + tv voor 25 euro (10 maanden) daarna 70 pm. Als ik na 10 maanden switch naar 1GB 55 pm
Jaarbedrag dus 360
Ik lees verschillende verhalen, maar ik vraag mij 2 specifieke dingen af.
1) Wat maakt glasvezel stabiel? Is dat het E-Fiber netwerk of is dat de kwaliteit van de diensten van Odido?
2) Wat maakt de kwaliteit van de TV box stabiel? Is dat het E-Fiber netwerk of is dat de kwaliteit van de diensten van Odido?
Ik ben overtuigd van het netwerk van E-Fiber maar nog niet zo betreffende Odido. Ben wel zeer tevreden mobiele gebruiker van Odido en voorheen Tele2.
Glasvezel is enkele jaren geleden aangelegd via een lokaal initiatief van LVC-net. (E-fiber exploiteert het glasvezelnetwerk)
Heb een jaar glasvezel gehad via Netrebel (superstabiel) en daarna weer terug naar Ziggo (ook altijd tevreden geweest maar die latency hè…)
Nu is er een goede aanbieding 2GB internet + tv voor 25 euro (10 maanden) daarna 70 pm. Als ik na 10 maanden switch naar 1GB 55 pm
Jaarbedrag dus 360
1) Wat maakt glasvezel stabiel? Is dat het E-Fiber netwerk of is dat de kwaliteit van de diensten van Odido?
2) Wat maakt de kwaliteit van de TV box stabiel? Is dat het E-Fiber netwerk of is dat de kwaliteit van de diensten van Odido?
Ik ben overtuigd van het netwerk van E-Fiber maar nog niet zo betreffende Odido. Ben wel zeer tevreden mobiele gebruiker van Odido en voorheen Tele2.
Nee, dit was de eerste keer in 2,5 jaar dat ik klant ben bij T-Mobile/Odido. Maar blijkbaar was het een DDOS op een van de services die ik lokaal host. Mijn Unifi logs stonden vol met kernel: nf_conntrack: nf_conntrack: table full, dropping packetEdje040 schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 20:48:
[...]
Komt dit vaker voor? Ik overweeg ook een overstap naar Odido (dat wordt XSG-PON) maar het moet wel stabiel zijn, met name in de avonduren. Betreft ook Eindhoven (5632).
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Ik ga alleen op je eerste vraag antwoorden, tv kan ik niet over oordelen.Gekkehuus schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 01:21:
Jaarbedrag dus 360
E-fiber doet niets anders dan de kabel verhuren aan Odido.
Het is daarna de infrastructuur bij odido wat bepaalt hoe goed je internet verbinding is.
Over het algemeen zit dat meer dan sno.
Ok thnx. Ik ben aan het nagaan wat voor aansluiting ik ga krijgen. Op mijn adres kan ik tot 8000/8000 dus dan denk je XGS-PON (en dat zegt de KS ook), maar een medewerker op het Odido-forum zegt dat het GPON wordt.Freekers schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 01:36:
[...]
Nee, dit was de eerste keer in 2,5 jaar dat ik klant ben bij T-Mobile/Odido. Maar blijkbaar was het een DDOS op een van de services die ik lokaal host. Mijn Unifi logs stonden vol met kernel: nf_conntrack: nf_conntrack: table full, dropping packet
Vergeet niet de mogelijke cashback. 50€ via Scoupy of 45€ bij CaskbackXL, kun je je jaarlasten naar 310€ terugbrengen. Ik zou er niet te lang over nadenkenGekkehuus schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 01:21:
...
Jaarbedrag dus 360
Sinds vandaag de SFP+ module van FS ertussen maar mijn UDM-Pro vind het allemaal niet zo leuk, is hier nog iets aan te doen of ligt dat aan het XGS-PON netwerk van Odido? Ik kom van KPN AON. Volgens Odido kan het aan de SFP+ module liggen dat zou jammer zijn voor de prijs, maar kan ik hier echt last van ondervinden?
/f/image/EfKkuJofQy3qZDQARW8Xymp1.png?f=fotoalbum_large)
Met Smart Queues op 0 in de UDM-Pro krijg ik dit, dat ziet er een stuk beter uit.
/f/image/EfKkuJofQy3qZDQARW8Xymp1.png?f=fotoalbum_large)
Met Smart Queues op 0 in de UDM-Pro krijg ik dit, dat ziet er een stuk beter uit.
/f/image/TESdxSdadNzqXDl6nDZIpfb5.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 34% gewijzigd door Mixpower op 23-05-2024 15:35 ]
It's All In The "Mix"
Heb je DPI aanstaan? Die kan ook de oorzaak zijn.Mixpower schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:52:
Sinds vandaag de SFP+ module van FS ertussen maar mijn UDM-Pro vind het allemaal niet zo leuk, is hier nog iets aan te doen of ligt dat aan het XGS-PON netwerk van Odido? Ik kom van KPN AON. Volgens Odido kan het aan de SFP+ module liggen dat zou jammer zijn voor de prijs, maar kan ik hier echt last van ondervinden?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nee staat uit, maar nu met Smart Queues op 0 is het probleem weg, dus zal een Software issue zijn, draai de laatste EA Firmware.ikbenjoeri schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:37:
[...]
Heb je DPI aanstaan? Die kan ook de oorzaak zijn.
It's All In The "Mix"
Vanaf volgende maand zit ik ook (weer) bij Odido na 2 jaar KPN glasvezel. Met hun aanbieding heb ik nu gekozen voor 2 Gbit glasvezel, gaat dat over dezelfde apparatuur als het "normale" glasvezel tot 1 Gbit of is het iets anders? Zag dat ze ook nog 8 Gbit hebben, maar dat leek me een beetje overdreven (1 Gbit is al overdreven, ik heb het jaren met 50 Mbit glasvezel gedaan in de Vodafone tijd).
*edit: lees nu in de startpost dat het GPON of XSGPON is dan, geen idee wat het verschil is, ga het merken
*edit: lees nu in de startpost dat het GPON of XSGPON is dan, geen idee wat het verschil is, ga het merken
[ Voor 12% gewijzigd door kleinelievewolff op 23-05-2024 16:22 ]
Bij 2Gbit krijg je de XGSPON ONT (10Gbit port) en bij 1Gbit een GPON ONT (1Gbit port). Als je dan later downgrade naar bijvoorbeeld 1Gbit, dan hou je wel de XGSPON ONT.kleinelievewolff schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:20:
Met hun aanbieding heb ik nu gekozen voor 2 Gbit glasvezel, gaat dat over dezelfde apparatuur als het "normale" glasvezel tot 1 Gbit of is het iets anders?
[ Voor 6% gewijzigd door DON PAPA op 23-05-2024 19:09 ]
De g in gpon staat voor gigabit. Dan gaat 8 gbit niet passen.Edje040 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:04:
[...]
Ok thnx. Ik ben aan het nagaan wat voor aansluiting ik ga krijgen. Op mijn adres kan ik tot 8000/8000 dus dan denk je XGS-PON (en dat zegt de KS ook), maar een medewerker op het Odido-forum zegt dat het GPON wordt.
De x in xgspon, staat voor 10 en dan de G voor gigabit nog steeds, dus 10gbit. Dat zal minimaal nodig zijn om die 8000 erdoorheen te krijgen
Gpon dus alleen als je onder de 1000 bestelt
[ Voor 4% gewijzigd door dooiedodo op 23-05-2024 17:22 ]
Je krijgt een GPON ONT op een XGS-PON netwerk.Edje040 schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 14:04:
[...]
Ok thnx. Ik ben aan het nagaan wat voor aansluiting ik ga krijgen. Op mijn adres kan ik tot 8000/8000 dus dan denk je XGS-PON (en dat zegt de KS ook), maar een medewerker op het Odido-forum zegt dat het GPON wordt.
Je krijgt pas een XGS-PON ONT als je een verbinding besteld die meer dan 1 Gb is.
Het kan ook zijn als je een pakket (abonnement) neemt lager als 1Gbit je gewoon een XGS-PON ONT krijgt.
Uiteindelijk zal GPON uitgefaseerd worden.
Dat is al zo bij de Kpn.
Dat is al zo bij de Kpn.
Volgens mij nog niet de norm bij Odido, twee vrienden van me hebben pas hun verbinding van Odido gekregen.peterbier schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:00:
Het kan ook zijn als je een pakket (abonnement) neemt lager als 1Gbit je gewoon een XGS-PON ONT krijgt.
Dat is al zo bij de Kpn.
De ene was een gpon Huawei, odf netwerk en de andere zyxel gpon, kpn netwerk.
Nee nog niet de norm maar hierdoor heeft Odido wel extra kosten.ArnoldSmit schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:03:
[...]
Volgens mij nog niet de norm bij Odido, twee vrienden van me hebben pas hun verbinding van Odido gekregen.
Voorbeeld klant neemt 1Gbit pakket krijgt GPON ONT.
Klant neemt later 2Gbit pakket moet er een andere ONT opgestuurd worden en monteur aangestuurd.
Die Zyxel is gewoon een AON Media converter.
:strip_exif()/f/image/V2b5tRVlBcCiO0IYZ03aNMus.jpg?f=fotoalbum_large)
Denk dat de komende 5 jaar misschien wel 10 jaar het percentage klanten wat een meer dan 1Gb verbinding wil hebben zwaar verwaarloosbaar is.peterbier schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:10:
[...]
Nee nog niet de norm maar hierdoor heeft Odido wel extra kosten.
Voorbeeld klant neemt 1Gbit pakket krijgt GPON ONT.
Klant neemt later 2Gbit pakket moet er een andere ONT opgestuurd worden en monteur aangestuurd.
Die Zyxel is gewoon een AON Media converter.
[Afbeelding]
Afhankelijk van de prijzen van de ONT's kan ik de keuze beste begrijpen van de provider om op dit moment niet standaard een XGS-PON ont te leveren.
(Je was correct over de de Zyxel, kennelijk is er in de KPN Pops nog AON gebruikt bij ons)
@ArnoldSmit
Ik zit op GPON met een eigen SFP module.
Ik zou het 2Gbit pakket wel willen proberen.
Maar dan kom ik op XGS-PON en kan ik niet meer terug.
De XGS-PON SFP module heb ik al liggen maar zolang het klonen van het serienummer nog niet zeker werkt wacht ik het af
1Gbit op GPON heb ik voldoende aan.
De XGS-PON SFP module heb ik al liggen maar zolang het klonen van het serienummer nog niet zeker werkt wacht ik het af
Klonen? Je kan gewoon het S/N van je SFP+ doorgeven en dan registeren ze deze bij Odido hebben ze voor mij vandaag ook gedaan.peterbier schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 20:56:
@ArnoldSmit
Ik heb gewoon een XGS-PON ONT gekregen van Odido ondanks dat ik maar 1Gbit heb genomen.
It's All In The "Mix"
En dat wil ik juist niet.Mixpower schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:28:
[...]
Klonen? Je kan gewoon het S/N van je SFP+ doorgeven en dan registeren ze deze bij Odido hebben ze voor mij vandaag ook gedaan.
Ik heb gewoon een XGS-PON ONT gekregen van Odido ondanks dat ik maar 1Gbit heb genomen.
Ik wil als er een probleem is zo kunnen omzetten naar de Huawei GPON ONT.
En dat zonder tussenkomst klantenservice.
Daarom is klonen zo mooi.
Dat werkt super goed op GPON en hoop dat dit ook mogelijk wordt bij XGS-PON.
Snap ik, maar eerlijk gezegd als je met de SFP geen verbinding meer hebt dan ligt of je lijn eruit of is er iets met je eigen hardware en die kans is niet zo groot dus zou me daar niet zo druk om maken.peterbier schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 21:55:
[...]
En dat wil ik juist niet.
Ik wil als er een probleem is zo kunnen omzetten naar de Huawei GPON ONT.
En dat zonder tussenkomst klantenservice.
Daarom is klonen zo mooi.
Dat werkt super goed op GPON en hoop dat dit ook mogelijk wordt bij XGS-PON.
Dit is hoe XGS-PON werkt en misschien kan je in de toekomst net als bij KPN via het web makkelijk deze registreren, maar verder dan dat zie ik klonen niet gebeuren gezien de beveiliging bij XGS-PON.
It's All In The "Mix"
Ik hoorde hetzelfde van een vriend van mij inderdaad. Dit jaar is er gegraven en een paar weken terug de vezel binnen afgemonteerd. Deze week kreeg hij het installatiepakket: Huawe GPON converter. Ik zou ook XGS-PON verwachten eigenlijk.ArnoldSmit schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 19:03:
[...]
Volgens mij nog niet de norm bij Odido, twee vrienden van me hebben pas hun verbinding van Odido gekregen.
Zou dat niet iets te maken hebben dat de OLT in de pop niet geschikt is voor XGS-PON.
Dan zal een verhoging naar 2 of 8 Gbit nog niet beschikbaar zijn.
Het is allemaal dit jaar nog aangelegd. Als ik zijn adres invoer dan zie ik dat er 8Gbit/s mogelijk is.
Gewoon een vreemde keuze om nu nog GPON in te zetten wat mij betreft
ODF netwerk overigens.
ODF netwerk overigens.
[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 24-05-2024 07:43 ]
Dat is i.d.d. vreemd.ThinkPad schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:12:
Het is allemaal dit jaar nog aangelegd. Als ik zijn adres invoer dan zie ik dat er 8Gbit/s mogelijk is.
Dan zou je haast verwachten dat ze een tekort hebben aan XGS-PON ONT,s.
Hier het omgedraaide: een 1Gbit/s abo op een ODF lijn waar 8Gbit/s abo mogelijk is. Heb een XGS-PON Huawei ONT gekregen.
Heb zelf de wens om mijn eigen SFP+ ONT te draaien (op een UDM SE) met de mogelijk ad hoc te switchen naar de Huawei wanneer er problemen zijn en de helpdesk eist voor uitlezen van de lijn dat Odido apparaten zijn aangesloten.
Helaas blijkt het (nog) niet te werken middels het overnemen van het Vendor ID en en spoofen serienummer. Is dit een technische of een administratieve limitering?
Heb zelf de wens om mijn eigen SFP+ ONT te draaien (op een UDM SE) met de mogelijk ad hoc te switchen naar de Huawei wanneer er problemen zijn en de helpdesk eist voor uitlezen van de lijn dat Odido apparaten zijn aangesloten.
Helaas blijkt het (nog) niet te werken middels het overnemen van het Vendor ID en en spoofen serienummer. Is dit een technische of een administratieve limitering?
Vandaag ook Odido besteld voor 10 maanden a 25 euro (klantvoordeel) incl TV.
Heb maar gebeld met ze om het aan te vragen, gezien ik al Odido Zakelijk klant ben (Die aanbieding was namelijk ook een 10 maanden voor 30 euro ex btw toen.
1Gbit verbinding gekozen, in de hoop dat ik dan op AON (KPN net) blijf, heb namelijk ook de Glaslijn doorgepatched naar een SFP in de Edgerouter..
Ben benieuwd de migratie zal verlopen..
Kon overigens ook wel 8Gbit bestellen maar dat vond ik wat overkill
Heb maar gebeld met ze om het aan te vragen, gezien ik al Odido Zakelijk klant ben (Die aanbieding was namelijk ook een 10 maanden voor 30 euro ex btw toen.
1Gbit verbinding gekozen, in de hoop dat ik dan op AON (KPN net) blijf, heb namelijk ook de Glaslijn doorgepatched naar een SFP in de Edgerouter..
[ Voor 9% gewijzigd door nautaonline op 23-05-2024 23:05 ]
Met een eigen SFP ONT kan je net als bij AON je sfp poort blijven gebruiken zoals nu.nautaonline schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:04:
Vandaag ook Odido besteld voor 10 maanden a 25 euro (klantvoordeel) incl TV.
Bij XGS-PON heb je een SFP+ poort nodig.ArnoldSmit schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 23:19:
[...]
Met een eigen SFP ONT kan je net als bij AON je sfp poort blijven gebruiken zoals nu.
@nautaonline
Waarschijnlijk kom je op het pon netwerk.
De OLT's die Glasoperator/Odido plaatst zijn al een paar jaar geschikt om zowel GPON als XGS-PON te leveren (bron: dit topic)peterbier schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 22:09:
Zou dat niet iets te maken hebben dat de OLT in de pop niet geschikt is voor XGS-PON.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen