Wetten voor het begraven van glasvezel internetkabels

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymust
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 20-05-2024
Hoe kan ik zien wat de wettelijke vereisten zijn voor het plaatsen van glasvezelinternet in mijn omgeving?

Vorige week kwam ik per ongeluk een glasvezelkabel tegen en sneed deze door, maar de kabel is niet mijn internetverbinding, maar die van mijn buren.

Ik heb ook kort overlegd met een elektricien en hij vertelde me dat telecommunicatielijnen altijd onder de 60 cm in de grond moeten liggen.

Deze kabel loopt echter diagonaal door mijn voortuin naar mijn buurman en lag slechts 10 cm diep in de grond. Tijdens het tuinieren heb ik hem per ongeluk doorgesneden, denkend dat het de wortel van een boom was.

Hoe kan ik erachter komen wie hier meer schuld heeft: ik, de aannemer die de kabels 10 cm in mijn tuin naar mijn buurman heeft gelegd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:38
De eigenaar van de kabel lijkt me. Als je dieper gaat graven dan 50cm moet je daarvoor een aanvraag(of hoe zo'n verzoek ding ook heet) doen bij de gemeente. Daarbij wordt gekeken of er iets is waar rekening mee gehouden moet worden (internet, stroom, waterleiding, gasleiding etc.).

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:36
10 cm… die kabels moeten juist zo diep om dit dus te voorkomen. Dan is het wel heel slecht aangelegd met deze diepte. En waar hij bij de gevel omhoog komt leggen ze een kunststuk matje om het af te schermen mocht je met iets de grond in gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:36

[ Voor 50% gewijzigd door Passie-m op 03-05-2024 18:56 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

peize9 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:54:
De eigenaar van de kabel lijkt me. Als je dieper gaat graven dan 50cm moet je daarvoor een aanvraag(of hoe zo'n verzoek ding ook heet) doen bij de gemeente. Daarbij wordt gekeken of er iets is waar rekening mee gehouden moet worden (internet, stroom, waterleiding, gasleiding etc.).
Als je handmatig graaft hoef je niks te melden al ga je 20 meter diep. Ga je machinaal graven ben je verplicht een graafmelding te doen bij het kadaster. Zie hiervoor de Wibon.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 15:38
anonymust schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:46:

Deze kabel loopt echter diagonaal door mijn voortuin naar mijn buurman en lag slechts 10 cm diep in de grond.
Is dit niet sowieso onderdeel van een discussie over de schade? Ik zou het bijzonder onhandig vinden als kabels van mijn buren dwars door mijn tuin gaan. Als er iets is, moet mijn tuin overhoop en dat kan heel makkelijk een hoop gedoe opleveren over wie de kosten daarvan moet vergoeden.
Enig idee waarom dat zo is aangelegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:38
evilution schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 18:58:
[...]

Als je handmatig graaft hoef je niks te melden al ga je 20 meter diep. Ga je machinaal graven ben je verplicht een graafmelding te doen bij het kadaster. Zie hiervoor de Wibon.
Dat was hem inderdaad.

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymust
Toke_gt schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:21:
[...]

Ik denk dat het op deze manier is gedaan omdat ze de stenen in de tuin van mijn buurman niet wilden verwijderen. De buurman heeft grote staptegels/loopstenen in zijn voortuin.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:34
anonymust schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:56:
[...]

Ik denk dat het op deze manier is gedaan omdat ze de stenen in de tuin van mijn buurman niet wilden verwijderen. De buurman heeft grote staptegels/loopstenen in zijn voortuin.
Beetje glasvezelaanlegger schiet de kabel onder de voortuin door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwindorian
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16:00
Glasvezel wordt vaak door tuinen heen geboord, en niet gegraven. Ik denk dan ook dat het een fout is geweest van de annemer, en die het ook niet heeft geweten / gecontroleerd.

Let op; ik bedoel de aannemer van de glasvezelpartij (KPN / Odido / Ziggo etc) ik zou dus bij de eigenaar van de vezel beginnen

Gwindorian's Diablo Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Toke_gt schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:21:
[...]

Is dit niet sowieso onderdeel van een discussie over de schade? Ik zou het bijzonder onhandig vinden als kabels van mijn buren dwars door mijn tuin gaan. Als er iets is, moet mijn tuin overhoop en dat kan heel makkelijk een hoop gedoe opleveren over wie de kosten daarvan moet vergoeden.
Precies, ik zou dit eens combineren met de discussie waarom die kabel daar eigenlijk loopt. In zekere zin ben jij juist degene die schade heeft omdat je tuin vanwege het onjuist aanleggen weer open moet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik heb hier thuis ooit ongeveer het zelfde aan de hand gehad met een 'groene coax' kabel van Ziggo welke direct onder het maaiveld 'verstopt' dwars door m'n tuin lag. Die kabel was daar ruim 40 jaar geleden ooit aangelegd door de lokale kabelboer in de tijd dat Nederland massaal voorzien werd van CAI installaties en is daarna middels diverse overnames in bezit gekomen van @Home / Ziggo. De betreffende kabel is na een melding bij Ziggo destijds zonder al te veel morren hersteld én op diepte aan de erfgrens gelegd door een graafploeg.

Als je dit soort zaken wilt voorkomen dan dien je eigenlijk een oriëntatieverzoek in te dienen bij het kadaster, je krijgt dan hetzelfde rapport als dat je zou krijgen bij een 'KLIC melding' (welke je verplicht bent om te doen bij machinaal graven, ook op eigen grond). Beide diensten kosten je overigens €11,- per keer ...

Het doen van zo'n verzoek en/of melding geeft je overigens nooit een 100% garantie dat je géén kabels en/of leidingen (van derden) gaat raken, het geeft je echter wel de zekerheid dat het niet jouw aansprakelijkheid is als je alsnog een ooit verkeerd ingegraven kabel van een derde partij raakt.

[ Voor 18% gewijzigd door Will_M op 04-05-2024 14:47 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 05:48

FreakNL

Well do ya punk?

Gelijk maar om je voortuin heen (laten) leiden.

Er is geen enkele reden dat dit in jouw voortuin ligt, ervan uitgaande dat het hier om een normale situatie gaat.

Mijn eerste ingeving zou nu dan zijn (nu het toch al kapot is) om het meteen tot aan de erfgrens helemaal weg te halen uit je tuin. Aangezien het toch maar 10cm diep ligt is het een kleine moeite.

En dan komt die glasvezel boer het maar normaal oplossen. Normaliter gaat het van openbare weg tot meterkast klant NIET door iemand anders zijn tuin of oprit. Dat de buurman lastige tegels heeft is niet jouw probleem en ook geen reden om door jouw tuin te gaan. Ik zou dat dan ook niet accepteren, OOK niet als ze het op 60cm diepte leggen. Want bij een probleem van de buurman moet jouw tuin open. Laat ze het maar lekker via de openbare weg doen tot aan erfgrens buurman en via daar naar meterkast buurman.

[ Voor 64% gewijzigd door FreakNL op 04-05-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymust
Gwindorian schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:09:
Glasvezel wordt vaak door tuinen heen geboord, en niet gegraven. Ik denk dan ook dat het een fout is geweest van de annemer, en die het ook niet heeft geweten / gecontroleerd.
Lijkt redelijk. Ik heb geen idee waar de kabel naar buiten op straat is aangesloten, dus ik kan niet zien waar de meterkast is.

Het gaat ook maar om één glasvezelverbinding, die volgens mij mijn buurman op een later tijdstip heeft gekregen.

De provider is gecontacteerd (KPN), maar zij hebben gezegd dat zij geen kabels leggen, het werk wordt uitbesteed aan derden, dit probeer ik nog steeds uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymust
Yucon schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:10:
[...]

...waarom die kabel daar eigenlijk loopt. In zekere zin ben jij juist degene die schade heeft omdat je tuin vanwege het onjuist aanleggen weer open moet.
Gelukkig ben ik net begonnen met werken aan mijn tuin (na een paar jaar verwaarlozing), een beetje tegenslag omdat ik nu het project moet stoppen, maar als ze alles opnieuw gaan graven, ik wil gewoon weten wanneer en of ze de glasvezelinternetkabel naar mijn buurman zullen op het juist mannier omleiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:28

Punkrocker

Mostly harmless

anonymust schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:56:
[...]

Heb je dit huis nog maar kort?
Lijkt mij dat de aannemer dit met jou had moeten overleggen. Dan had je een logischer route kunnen voorstellen en een diepte.
Beter nog dan had je Nee kunnen zeggen.
Je hebt dit niet expres gedaan en hebt het netjes gemeld. Reparatie (nieuwe gvk) kan dan gewoon buiten jouw tuin om.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 13:31
Is het niet makkelijker om het probleem bij kpn weg te leggen: laat je buurman bellen " mijn internet doet het niet meer....." . Dat moet kpn dan maar lekker oplossen ipv jij.

Jij hebt niets verkeerd gedaan als ik het topic zo lees, dus ik zou het probleem niet te veel naar je toe trekken.

[ Voor 26% gewijzigd door peter13579 op 04-05-2024 12:03 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:46
Ik zou voorkomen dat je jezelf probleemeigenaar maakt. Laat de buurman inderdaad maar bellen met zijn provider en aangeven dat zijn internet niet meer werkt en dat dat komt omdat er een kabelbreuk is. Dan komt ie uiteindelijk vanzelf bij de juiste mensen uit. Verder zou ik de kabel vast wegtrekken tot de openbare weg en/of erfgrens, zodat ze bij een reparatie gewoon langs die grens gaan. In het ergste geval alsnog minimaal door jouw tuin maar niet schuin en op 10cm diep.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

peter13579 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:57:
Is het niet makkelijker om het probleem bij kpn weg te leggen: laat je buurman bellen " mijn internet doet het niet meer....." . Dat moet kpn dan maar lekker oplossen ipv jij.

Jij hebt niets verkeerd gedaan als ik het topic zo lees, dus ik zou het probleem niet te veel naar je toe trekken.
Het is wel netjes om, wanneer je schade maakt, die zélf te melden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:52
Hoe kan ik zien wat de wettelijke vereisten zijn voor het plaatsen van glasvezelinternet in mijn omgeving?

Vorige week kwam ik per ongeluk een glasvezelkabel tegen en sneed deze door, maar de kabel is niet mijn internetverbinding, maar die van mijn buren.

Ik heb ook kort overlegd met een elektricien en hij vertelde me dat telecommunicatielijnen altijd onder de 60 cm in de grond moeten liggen.

Deze kabel loopt echter diagonaal door mijn voortuin naar mijn buurman en lag slechts 10 cm diep in de grond. Tijdens het tuinieren heb ik hem per ongeluk doorgesneden, denkend dat het de wortel van een boom was.

Hoe kan ik erachter komen wie hier meer schuld heeft: ik, de aannemer die de kabels 10 cm in mijn tuin naar mijn buurman heeft gelegd?
Die glasvezelkabels liggen zelden onder de 60cm. Hier is het hele dorp vorig jaar voorzien met nieuwe glasvezel en ik heb ze eigenlijk geen een keer tot hun knieën in een sleuf zien staan, eerder een steekje diep.
Hier is de aannemer van deze kabel schuldig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07 21:24
anonymust schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:39:
[...]
De provider is gecontacteerd (KPN), maar zij hebben gezegd dat zij geen kabels leggen, het werk wordt uitbesteed aan derden, dit probeer ik nog steeds uit te zoeken.
Het is één van twee mogelijkheden:
1) Als het glasvezelproject is opgeleverd is het toch écht het probleem van KPN.
2) Is het een lopend project, dan is er mogelijk ook een projectwebsite, een infopunt in de buurt, heb je brieven in de bus gehad, allemaal bronnen waar contactinformatie in zou kunnen staan.

https://calvinandhobbes.fandom.com/wiki/Spaceman_Spiff

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

CH4OS schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:14:
[...]

Nou ja maar alsnog zou in die kabel mijn eigen tuin verwijderen. Prima dat ze infra willen aanleggen maar niet door mijn tuin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

[...]

Lijkt redelijk. Ik heb geen idee waar de kabel naar buiten op straat is aangesloten, dus ik kan niet zien waar de meterkast is.

Het gaat ook maar om één glasvezelverbinding, die volgens mij mijn buurman op een later tijdstip heeft gekregen.

Het is een beetje een warrig verhaal, maar gebruikt je buurman die glasvezel kabel nu wel of niet? Dat lijkt me wel relevant in de urgentie om dit opgelost te krijgen.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ze hebben hier een aantal jaar terug ook glasvezel aangelegd..
De sleuf langs de weg is wel redelijk op diepte maar de aftakkingen naar de woningen zijn met een pneumatische boor onder de tuinen en bestrating door gejast.
Bij mij lag de glasvezel tegen de onderkant van de tegels aan kwam ik achter met herstraten.

Was een ploeg werkvolk uit het Oostblok enige voorwaarde die ze meegekregen hadden was volgens mij zoveel mogelijk woningen per dag.
Volgens mij voldoet hier geen enkele woning aansluiting aan het diep genoeg liggen van de kabel.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

FreakNL schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:53:
[...]

Nou ja maar alsnog zou in die kabel mijn eigen tuin verwijderen. Prima dat ze infra willen aanleggen maar niet door mijn tuin.
Die kabel is niet van jou dus mag je niet verwijderen. Verder geldt over het algemeen dat je k&l tbv nutsvoorzieningen in je grond moet dulden.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

evilution schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:04:
[...]

Die kabel is niet van jou dus mag je niet verwijderen. Verder geldt over het algemeen dat je k&l tbv nutsvoorzieningen in je grond moet dulden.
op 10 cm diepte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Je kunt de kabeleigenaar vragen het ding op fatsoenlijke diepte te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:30

inhico

pw

Wie waarvoor aansprakelijk of verantwoordelijk is, is niet altijd eenduidig.
Grondroerder (jij dus) heeft een zorgplicht. Netwerkbeheerder heeft een verplichting voor een fatsoenlijke aanleg.

Als die kabels zo zijn aangelegd met toestemming/medeweten van jou, dan had je beter moeten oppassen bij het graven. Zoniet, dan is jou weinig te verwijten.
Als de vorige eigenaar van jouw huis dit zo heeft toegelaten, dan wordt het wat lastiger. Dan had hij dat, op z'n minst om redenen van fatsoen, moeten melden. Wellicht is hij dan ook aansprakelijk te stellen.

Verder is een diepte van 60 cm voor kabels en leidingen niet altijd verplicht. Er zijn Nen-normen, maar die zijn in principe niet verplichtend. Ze kunnen wel verplichtend worden als er naar verwezen wordt in toepasselijke besluiten, zoals een vergunning.

Als je meer zekerheid wil kun je bij je rechtsbijstandverzekering (als je die hebt) informeren. Of anders een juridisch loket.

...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

evilution schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:04:
[...]

Die tuin is van mij en niet van KPN, ODF of Ziggo.

Prima dat ze infra willen aanleggen maar niet door mijn tuin. En al helemaal niet infra die voor de buurman is.

Als ze hier een kabel op 10cm diepte door mijn tuin leggen gaat hij er morgen gewoon uit. En al helemaal als er een prima alternatief is.

Als het te bereiken huis helemaal ingekaveld is vind ik het een ander verhaal, maar in dit geval is er door de tuin van TS gegaan (diagonaal nog wel!!) terwijl de voortuin en daarna meterkast van de buurman ook gewoon via de openbare weg bereikbaar is. Er is geen enkele reden om door de tuin van TS te gaan.

Nogmaals, gewoon weghalen tot de erfgrens en de buurman de provider laten bellen.

[ Voor 47% gewijzigd door FreakNL op 04-05-2024 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:29
Die mensen uit het Oostblok van KPN leggen zoveel mogelijk aan in zo min mogelijk tijd. Het moet ook zo goedkoopst mogelijk tegenwoordig helaas. Hier ook de hele tuin overhoop, en de kabel alsnog op schop diepte. Zelf voorzichtig uitgegraven, en toch maar op 50 cm diepte gelegd met wat oude tegels er overheen.

Was allang blij na twee jaar bij KPN klagen dat ze mij alsnog hebben aangesloten. Succes met het laten oplossen, vind KPN Netwerk echt een mega slechte organisatie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

FreakNL schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:19:
[...]

Prima dat ze infra willen aanleggen maar niet door mijn tuin. En al helemaal niet infra die voor de buurman is.

Als ze hier een kabel op 10cm diepte door mijn tuin leggen gaat hij er morgen gewoon uit. En al helemaal als er een prima alternatief is.

Als het te bereiken huis helemaal ingekaveld is vind ik het een ander verhaal, maar in dit geval is er door de tuin van TS gegaan (diagonaal nog wel!!) terwijl de voortuin en daarna meterkast van de buurman ook gewoon via de openbare weg bereikbaar is. Er is geen enkele reden om door de tuin van TS te gaan.

Nogmaals, gewoon weghalen tot de erfgrens en de buurman de provider laten bellen.
Is goed knul :>

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
[...]

En vergeet ook niet de rioleringsbuis onder je tuin weg te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:46
@anonymust zomaar even benieuwd: weet je naar welke buurman deze kabel loopt, en heb je hem eigenlijk al gesproken? Klopt het dat hij nu inderdaad geen internet meer heeft? Of kan dit theoretisch ook gewoon een los stuk kabel zijn wat helemaa geen functie (meer) heeft?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Valorian schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:27:
@anonymust zomaar even benieuwd: weet je naar welke buurman deze kabel loopt, en heb je hem eigenlijk al gesproken? Klopt het dat hij nu inderdaad geen internet meer heeft? Of kan dit theoretisch ook gewoon een los stuk kabel zijn wat helemaa geen functie (meer) heeft?
Maakt in principe eigenlijk niet veel uit, die kabel is nu 'stuque' en KPN is schijnbaar toevallig de eigenaar van dit stukje fiber waar ook andere partijen, zoals bijvoorbeeld een leverancier als ODiDo, hun diensten over mogen én normaliter ook kunnen leveren middels zogenaamde 'whole-sale contracten' mét KPN :P

Feitelijk moet 'de buurman' nu dus, bij zijn EIGEN provider, een melding maken aangaande een verstoring maar dit kan hij alleen doen als er ook daadwerkelijk een dienst over deze specifieke fiber geleverd wordt door KPN of één van de Whole-Sale partners van KPN. KPN kan dan vervolgens gaan meten waar de kabel 'exact' onderbroken is middels een lichtmeting vanuit het corresponderende PoP en vervolgens een graaf/herstel ploeg aan gaan sturen . Dat 'exact' is bijna altijd op minder dan een halve meter nauwkeurig overigens (diepte in de grond is helaas niet meetbaar vanop afstand).

Eigenlijk heeft de TS hier dus niets mee van doen, behalve dan dat hij hier heel eerlijk toegegeven heeft de onschuldige veroorzaker te zijn én zich zorgen maakt om een mogelijk verbroken verbinding bij de buren.

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 04-05-2024 17:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
[...]

Waarom zou jij dat uitzoeken?
Laat KPN de partij die dat doet maar opdracht geven, op het moment dat degene die geen internet meer heeft gaat klagen dat het niet meer werkt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

robertpNL schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:06:
[...]

Dat is toch heel wat anders. Dat ligt er al vanaf dat de wijk gebouwd is en ligt ook veel dieper. Nu heeft Piccobello BV gewoon het kabeltje in de tuin gelegd op dusdanige diepte dat je hem zelfs met een bollenplanter zou kunnen raken als je een beetje te fanatiek bent.

Maar ik begrijp dat iedereen het hier prima vind om diagonaal door de tuin op 10cm diepte een glaskabel aan te (laten) leggen terwijl deze ook gewoon de openbare ruimte kan volgen om bij de buurman zijn tuin te komen. Bij mij hoeven ze daar niet mee aan te komen, ga maar gewoon onder de stoep door zoals het hoort. En als ik hem tegenkom bij het aanleggen van een nieuwe tuin? Jammer dan.

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 04-05-2024 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

FreakNL schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:10:
[...]

Dat is toch heel wat anders. Dat ligt er al vanaf dat de wijk gebouwd is en ligt ook veel dieper.

Maar ik begrijp dat iedereen het hier prima vind om diagonaal door de tuin op 10cm diepte een glaskabel aan te (laten) leggen terwijl deze ook gewoon de openbare ruimte kan volgen om bij de buurman zijn tuin te komen. Bij mij hoeven ze daar niet mee aan te komen, ga maar gewoon onder de stoep door zoals het hoort.
Dat laatste lees ik nog niet echt terug in alle reacties hier. Helaas moet ik het wel met je eens zijn dat 'de snelle verglazing' in NL van het ouderwetse koper van de PTT (én nu dus KPN) op veel plekken achteraf voor veel ellende zorgt welke veroorzaakt wordt door de 'snel-sneller-snelst' aanleggende (en vaak buitenlandse) graafploegen in dienst van bijvoorbeeld VWT / K&H vervolgens alleen maar concurreren op basis van 'goedkoop én snel' maar niet op basis van toekomst vaste kwaliteit.....

KPN gaat het na zo'n melding overigens wel (laten) herstellen en stuurt de rekening vervolgens ook weer door naar zo'n partij als het aantoonbaar slecht en slordig werk is geweest van één van de vele onderaannemer(s) .... En zo houden we elkaar allemaal aan het werk...

Het ouderwetse PTT koper viel, met de destijds geleverde diensten over dat koper ooit onder de NUTS voorzieningen. Het moderne glas doet dat schijnbaar (nog steeds) niet en de vraag is of dat dat nog ooit gaat gebeuren doordat er tegenwoordig voldoende uitwijkmoglijkheden zijn middels 'Cellular Networking'.

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 04-05-2024 16:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anonymust
fsfikke schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:56:
[...]

Het is een beetje een warrig verhaal, maar gebruikt je buurman die glasvezel kabel nu wel of niet? Dat lijkt me wel relevant in de urgentie om dit opgelost te krijgen.
Ja, hij gebruikt het, voor internet. Gelukkig kan mijn wifi zijn huis bereiken, dus gaf ik hem mijn wachtwoord. En voor zijn bekabelde internet-tv (zijn tv ontvangt mijn wifi niet goed), heb ik een UTP-kabel van 20 meter doorgetrokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymust
inhico schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 13:16:

Als je meer zekerheid wil kun je bij je rechtsbijstandverzekering (als je die hebt) informeren. Of anders een juridisch loket.
maandag ga ik naar het juridisch loket. Ik zal ook mijn huis- en persoonlijke verzekering doornemen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Compuchip87
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 14:51
Mooi. En heeft je buurman nou al een melding gemaakt dat hij geen internet heeft bij zijn provider, zoals meerdere keren aangeraden hierboven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
Grondroerder die schade maakt moet de melding doen:
0800-02 30 193
https://service.vwtelecom.com/kabelschade-melden#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anonymust
Valorian schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:27:
@Valorian

Ja, ik weet naar welke buurman het gaat, heb met hem gesproken en ook de lampen en het netwerk in zijn huis gecontroleerd, het is allemaal uitgeschakeld. Dus ik heb hem tijdelijk toegang gegeven tot mijn internet en zijn apparaten opnieuw verbonden met mijn wifi.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 14:58

Theo

moederbord

CH4OS schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 12:14:
[...]

Dat doet @anonymust toch ook? Hij meldt het bij de buurman, en buurman meldt het bij zijn provider. @anonymust heeft immers niet de kennis van wie de glasvezel is of welke provider de buurman gebruikt, dat is kennis die z'n buurman wel heeft.

Nette en correcte manier van oplossen:
- TS meldt bij buurman dat de kabel stuk is omdat deze minder dan een schepdiepte onder het maaiveld lag.
- Buurman belt z'n provider en meldt dat het internet het niet doet.
- Provider krijgt geen ping met het modem, dus buurman en helpdesk gaan wat proberen met rebooten.
- Provider schakelt glasbeheerder in en/of stuurt monteur, en/of stuurt een ander modem op naar de buurman.
- Parallel hieraan kan @anonymust een tweede wifi router aansluiten op zijn verbinding en een separaat netwerk opzetten (met het SSID en wachtwoord van de buurman) zodat de buurman nog wel gewoon wifi kan blijven gebruiken. Dit laatste is uiteraard niet verplicht of nodig. Maar indien je de spullen hebt liggen en de band met de buren is goed dan is het wel een goede manier om buurman te helpen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anonymust
Compuchip87 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:19:
Mooi. En heeft je buurman nou al een melding gemaakt dat hij geen internet heeft bij zijn provider, zoals meerdere keren aangeraden hierboven?
@Compuchip87 Melding is al gemaakt gister midag, onder zijn naam en zijn accountnummer.

Hoe lang het gaat duren en wie ervoor zal betalen of wanneer het zal worden gerepareerd is nog onbekend.

Ik wil gewoon niet eindigen met een rekening voor de internetkabel van iemand anders in mijn tuin!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

Maak je daar geen zorgen over. Zeker niet als hij maar 10cm diep lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymust
Spiff schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:20:
Grondroerder die schade maakt moet de melding doen:
0800-02 30 193
https://service.vwtelecom.com/kabelschade-melden#
Interessante kleurcodering hierop. De kabel die ik doorknipte was groen, maar mijn buurman zegt dat hij oDiDo heeft (en dat heb ik bevestigd). De link die je hebt verstrekt zegt dat groene glasvezelkabels eigendom zijn van Ziggo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

anonymust schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:35:
[...]

Interessante kleurcodering hierop. De kabel die ik doorknipte was groen, maar mijn buurman zegt dat hij oDiDo heeft (en dat heb ik bevestigd). De link die je hebt verstrekt zegt dat groene glasvezelkabels eigendom zijn van Ziggo?
'Groene COAX' is van Ziggo, Groene 'Fiber Mantelbuis' is (meestal) van Delta (KPN legt tgenwoordig meestal oranje fiber mantelbuisjes) :*)

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 04-05-2024 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Theo schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:24:
[...]

Dat doet @anonymust toch ook? Hij meldt het bij de buurman, en buurman meldt het bij zijn provider. @anonymust heeft immers niet de kennis van wie de glasvezel is of welke provider de buurman gebruikt, dat is kennis die z'n buurman wel heeft.

Nette en correcte manier van oplossen:
- TS meldt bij buurman dat de kabel stuk is omdat deze minder dan een schepdiepte onder het maaiveld lag.
- Buurman belt z'n provider en meldt dat het internet het niet doet.
- Provider krijgt geen ping met het modem, dus buurman en helpdesk gaan wat proberen met rebooten.
- Provider schakelt glasbeheerder in en/of stuurt monteur, en/of stuurt een ander modem op naar de buurman.
- Parallel hieraan kan @anonymust een tweede wifi router aansluiten op zijn verbinding en een separaat netwerk opzetten (met het SSID en wachtwoord van de buurman) zodat de buurman nog wel gewoon wifi kan blijven gebruiken. Dit laatste is uiteraard niet verplicht of nodig. Maar indien je de spullen hebt liggen en de band met de buren is goed dan is het wel een goede manier om buurman te helpen.
Ik heb het ook niet over de TS, maar ik reageer op een andere reactie, die juist impliceert om dat vooral niet te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:24

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Will_M schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:36:
[...]

'Groene COAX' is van Ziggo, Groene 'Fiber Mantelbuis' is (meestal) van Delta (KPN legt tgenwoordig meestal oranje fiber mantelbuisjes) :*)
Hier ligt ook oranje fiber. Eerst hadden we KPN, nu overgestapt naar Odido. Maar de kleur is oranje gebleven ;)

Dus de kleur zegt alleen wat over wie het gaat gelegd heeft.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lolhozer schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 17:16:
[...]

Hier ligt ook oranje fiber. Eerst hadden we KPN, nu overgestapt naar Odido. Maar de kleur is oranje gebleven ;)

Dus de kleur zegt alleen wat over wie het gaat gelegd heeft.
ODiDo is, zoals ik hier al eerder zei, een Whole-Sale partner van KPN (lees: gebruiker / klant van het KPN Fiber wat er er in de grond ingegraven ligt). Tot zover klopt de kleurcodering qua 'oranje' dus nog steeds. Bij een storing moet jij nú dus met oDiDo schakelen en niet meer direct met KPN.

>:)

De rede dat ik in andere posts hier het woordje 'meestal' gebruik is doordat er ook nog particuliere initiatieven zijn welke vooral in buitengebieden 'Fiber To The Home' aanbieden aan de bewoners daar en dat die partijen zich nooit écht aan kleurcoderingen of andere protocollen houden, buiten dat ze zo goedkoop en snel mogelijk 'glas' willen aanbieden aan de bewoners in zo'n buitengebied tegen de hoofdprijs qua doorbelasten van eigen IP diensten áán die bewoners.

[ Voor 33% gewijzigd door Will_M op 04-05-2024 17:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:28

Punkrocker

Mostly harmless

Will_M schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 15:15:
[...]...

Het ouderwetse PTT koper viel, met de destijds geleverde diensten over dat koper ooit onder de NUTS voorzieningen. Het moderne glas doet dat schijnbaar (nog steeds) niet en de vraag is of dat dat nog ooit gaat gebeuren doordat er tegenwoordig voldoende uitwijkmoglijkheden zijn middels 'Cellular Networking'.
Die vallen tegenwoordig onder een Telecomwet.
Aanlegvergunningen hiervoor kunnen nauwelijks worden geweigerd.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:39

Vliegvlug

Flight Simple

[...]

ODF (Open Dutch Fiber) gebruikt groene glasvezelkabel en dat staat niet in het overzicht van dat eerdere linkje dus ik vermoed dat het dat dan is.
ODF glasvezel Is veel lichter groen dan Ziggo coax kabel:
ODF glasvezelkabel

Zit ook Odido op bij ons. Sterker nog, Odido is de enige provider die je mocht kiezen in het eerste jaar na aanleg. Ze hebben een soort exclusiviteitsclausule bedongen blijkbaar.

Doet overigens niets af aan het feit dat Odido actie moet ondernemen en die schakelen dan maar ODF of KPN in. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Vliegvlug op 04-05-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spiff
[...]

Die kleurcodering is een indicatie, geen wet van meden en perzen.
Ik beheer op een project allemaal blauwe buizen maar is niet van KPN, wel ooit aangelegd door KPN. Maar het is nu van de gemeente.
Verder heeft Eurofiber tracés in beheer die door een andere partij ooit zijn gelegd, en zijn dus een andere kleur.

Als je een opdruk op de kabel of een label kan vinden, weet je soms meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
FreakNL schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:32:
Maak je daar geen zorgen over. Zeker niet als hij maar 10cm diep lag.
Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen, hij zal niet de eerste zijn die toch een rekening krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Punkrocker schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:11:
[...]

Die vallen tegenwoordig onder een Telecomwet.
Aanlegvergunningen hiervoor kunnen nauwelijks worden geweigerd.
Toch is het eigenlijk, en op z'n minst wel een beetje 'raar' te noemen dat een NL overheid steeds meer, zo niet alle, ook eigen diensten achter een digitaal loket verstopt zonder daarbij op een goede manier ook rekening te houden met een een bevolkingsgroep welke de kosten van zo'n 'nieuwerwetse' digitale aansluiting op 'het web' eigenlijk niet (meer) kan betalen doordat die markt volledig in handen is gesteld van o.a. voormalig geprivatiseerde 'staats-bedrijven'.

En uiteraard heeft dit alles niets te maken met de, door de TS, hier aangehaald casus waarbij het gelukkig maar over één simpel kabeltje naar een privé woning uit gaat :P

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 04-05-2024 19:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:15
Spiff schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:55:
Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen, hij zal niet de eerste zijn die toch een rekening krijgt.
En die moet dan direct worden betwist. En blijven aanvechten, desnoods tot aan de rechtbank.

@anonymust Ik vind dat je het heel (en eigenlijk te) netjes doet.
Ik was meer zoals @FreakNL , denk ik.

Wel zou ik de kosten van internet gaan doorberekenen. Voor iedere dag dat je die aan de buurman geeft ook minimaal de helft van het dagtarief wat jijzelf betaald.
En die rekening (desnoods via de buurman) naar de provider van de buurman.
Eventueel inclusief nog wat kosten voor arbeid, en het stuk kabel.

En ik zou niet je tuinproject hierom stop leggen. Dan maar wat @FreakNL zegt, kabel eruit tot aan de erfgrens en door.
Of die kosten van een stilliggend project ook doorberekenen aan de provider.

En dat die provider dan alle kosten weer verhaald op degene die de kabel zo stom legt, dat is dan hun probleem.

Tsss, zou wat zijn, zeg, als jij aansprakelijk zou zijn. Ik schoffel mijn tuin onderhand al dieper dan 10cm...

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Bij mijn weten kun je dat niet zien, want voor zover ik weet zijn er geen wettelijke vereisten voor de diepgang bij de plaatsing. Ik heb er naar gezocht maar kon het niet vinden. Dan hou je wel de mogelijkheid dat ik het niet heb gevonden omdat ik niet goed genoeg heb gezocht terwijl die wettelijke verplichting er wel is uiteraard.

Maar als ik uitga van dit antwoord op Kamervragen uit 2016, dan lijkt het wel te kloppen dat er geen wettelijke regels te vinden zijn. Ik vermoed dat de minister voor wat betreft de (niet verplichte) norm doelt op NEN 7171-1 en dat is thans NEN 7171-1:2024. Die kost je € 50. Dat is ook een aanwijzing dat er geen wettelijke norm is, want anders zou die NEN norm gratis moeten zijn.

Desalniettemin kan een civiele rechter wel degelijk waarde hechten aan NEN normen omdat ze in het maatschappelijk verkeer worden gezien als relevant voor professionals.

De WION is in 2018 vervangen door de Wibon. Artikel 6 van het bijbehorende Besluit informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken luidt:
De maximale diepgang, bedoeld in artikel 8, derde lid, van de wet, bedraagt 50 centimeter.
En art. 8 lid 3 Wibon is een uitzondering op de meldingsplicht voor grondroerders. Je kunt denk ik die 50 cm dus aanhouden als grens die de wetgever blijkbaar als logische ondergrens aanhoudt.
Zie hierboven.

Ondergrondse netten en leidingen worden op grond van art. 5:20 lid 2 BW niet nagetrokken door jouw grond, Met andere woorden de eigenaar van het glasvezelnet bleef eigenaar, ook al loopt de kabel door jouw grond heen.

Je hebt onrechtmatige daad gepleegd door de glasvezelkabel door te snijden zonder rechtvaardigingsgrond (art. 6:162 BW), maar die onrechtmatige daad kan je niet worden toegerekend. Je hoefde er immers op grond van de Wibon en normen in het maatschappelijk verkeer geen rekening mee te houden dat er een glasvezelkabel op 10 cm diepte door de grond liep.

Je moet de schade wel melden aan de eigenaar van de glasvezelkabel en de eigenaar van de glasvezelkabel moet de schade zien te verhalen op de aannemer. Daarnaast is de eigenaar van de glasvezelkabel verplicht om de kabel te herstellen. Je kunt dan ook meteen vorderen dat de kabel wordt verplaatst omdat de ligging momenteel een onrechtmatige inbreuk maakt op jouw eigendomsrecht gezien de veel te oppervlakkige ligging in de context van de Wibon en (wat ik vermoed) in de NEN norm staat.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Spiff
[...]

In het specifieke geval van TS geef ik je gelijk, echter in zijn algemeenheid ben je gedoogplichtig volgens de al eerder genoemde Telecomwet.
Je mag, zoals de gemeente ook doet, wel eisen stellen aan de aanleg, zoals op minimaal 60cm diepte liggen.

En ook al ligt een kabel of leiding te ondiep of zonder een instemmingsbesluit of gelijkwaardige overeenstemming, dan nog is hij niet van jou en is het niet aan jou om deze te knippen en of te verwijderen.

In het geval van glasvezel dien je dan een formele brief 'Verzoek Tot Maatregelen'(VTM) te sturen en moeten ze het binnen 16 weken regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
Real schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:02:
[...]

Bij mijn weten kun je dat niet zien, want voor zover ik weet zijn er geen wettelijke vereisten voor de diepgang bij de plaatsing. Ik heb er naar gezocht maar kon het niet vinden. Dan hou je wel de mogelijkheid dat ik het niet heb gevonden omdat ik niet goed genoeg heb gezocht terwijl die wettelijke verplichting er wel is uiteraard.

Maar als ik uitga van dit antwoord op Kamervragen uit 2016, dan lijkt het wel te kloppen dat er geen wettelijke regels te vinden zijn.
Zoals je kan lezen in je link, kan elke grondeigenaar danwel beheerder aangeven op welke diepte aangelegd moet worden. Meestal wordt dan verwezen naar het standaardprofiel in onderstaande norm, waarbij telecom samen met laagspanning op 60 centimeter dek ligt. Het komt voor dat telecompartijen proberen om toestemming te krijgen om op 40 centimeter dek te liggen.
Ik vermoed dat de minister voor wat betreft de (niet verplichte) norm doelt op NEN 7171-1 en dat is thans NEN 7171-1:2024. Die kost je € 50. Dat is ook een aanwijzing dat er geen wettelijke norm is, want anders zou die NEN norm gratis moeten zijn.
De norm kan door een gemeente zeker als verplichting worden opgenomen, maar is geen nationale norm waarnaar vanuit wetgeving dwingend wordt verwezen, en dus niet gratis.
Desalniettemin kan een civiele rechter wel degelijk waarde hechten aan NEN normen omdat ze in het maatschappelijk verkeer worden gezien als relevant voor professionals.

De WION is in 2018 vervangen door de Wibon. Artikel 6 van het bijbehorende Besluit informatie-uitwisseling bovengrondse en ondergrondse netten en netwerken luidt:

[...]
En art. 8 lid 3 Wibon is een uitzondering op de meldingsplicht voor grondroerders. Je kunt denk ik die 50 cm dus aanhouden als grens die de wetgever blijkbaar als logische ondergrens aanhoudt.
[...]
Zie hierboven.

Ondergrondse netten en leidingen worden op grond van art. 5:20 lid 2 BW niet nagetrokken door jouw grond, Met andere woorden de eigenaar van het glasvezelnet bleef eigenaar, ook al loopt de kabel door jouw grond heen.

Je hebt onrechtmatige daad gepleegd door de glasvezelkabel door te snijden zonder rechtvaardigingsgrond (art. 6:162 BW), maar die onrechtmatige daad kan je niet worden toegerekend. Je hoefde er immers op grond van de Wibon en normen in het maatschappelijk verkeer geen rekening mee te houden dat er een glasvezelkabel op 10 cm diepte door de grond liep.

Je moet de schade wel melden aan de eigenaar van de glasvezelkabel en de eigenaar van de glasvezelkabel moet de schade zien te verhalen op de aannemer. Daarnaast is de eigenaar van de glasvezelkabel verplicht om de kabel te herstellen. Je kunt dan ook meteen vorderen dat de kabel wordt verplaatst omdat de ligging momenteel een onrechtmatige inbreuk maakt op jouw eigendomsrecht gezien de veel te oppervlakkige ligging in de context van de Wibon en (wat ik vermoed) in de NEN norm staat.

Hou er wel rekening mee dat het op een forum zoals dit niet mogelijk is om alle feiten te overzien. Mede daarom blijft elk risico dat samenhangt met handelen naar wat ik noem bij jou.
Amen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19-07 20:45

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Waar was het waarschuwingslint, dat 10 a 15 cm boven deed kabel is ingegraven?
Oke, knullige vraagstelling, die zou met luchthaken moeten zijn opgehangen. Maar als ts een lint was tegengekomen was er misschien voorzichtiger gegraven en was er ergens een belletje gaan rinkelen.
De eigenaar van de kabel heeft dus ronduit niets aan preventie gedaan.

De kabel ligt ook op een onwaarschijnlijke diepe waar je geen kabel mag verwachten (je moet normaal je tuin kunnen omspitten). Er zijn normen voor. De exacte nen weet ik even niet, maar zal sowieso meer dan 40cm zijn.

Tot slot: laag de kabel daar al toen je het huis kocht? Of is de kabel aangelegd toen je er al woonde? In het laatste geval gaat hierover communicatie moeten zijn vanuit de aannemer/beheerder. In het eerste geval had dit in je koopcontract moeten staan opgenomen (en wist de vorige eigenaar of de bouwer er van)

Sowieso aansturen op herstel buiten jouw tuin om en zonder kosten voor jou, vanwege de bovenstaande puntjes.

En, heb je een rechtsbijstand verzekering? Ik hoop niet dat je die nodig hebt, maar het zou kunnen ...

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roches
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:25
Ik vind dat TS toch wel ver gaat.

Dat je de kabel doorsteekt omdat die op 10 cm diep in jouw tuin ligt vind ik helemaal niet raar, dat ding moet op 60 cm liggen.
Als je er dan achter bent dat die van de buurman is, dan had ik hem inderdaad tot de grens weer verwijderd.

Maar dan ook nog de buurman toegang geven tot jouw wifi en ook nog een kabel aan gaan leggen, dat had ik toch echt niet gedaan.

Ik had de buurman alleen even laten weten dat hij bij zijn provider moet aangeven dat de kabel onderbroken is omdat deze 10 cm diep in de tuin van een ander lag en dat ze hem weer kunnen aanleggen zoals het hoort.

Ik heb zelf glasvezels aangesloten en heb diverse keren dit soort dingen gezien, het is voor de graafploeg natuurlijk veel makkelijker om 2 kabels in één geultje te leggen dan bij iedere tuin een geul aanleggen.

Maar dan hadden ze dat in dit geval tot aan de gevel recht moeten aanleggen op een redelijke diepte (niet 10cm) en dan links/rechts naar de buurman moeten gaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online
Yucon schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 09:10:
[...]

Precies, ik zou dit eens combineren met de discussie waarom die kabel daar eigenlijk loopt. In zekere zin ben jij juist degene die schade heeft omdat je tuin vanwege het onjuist aanleggen weer open moet.
Daar zou ik niet aan meewerken, maak maar een las onder de stoep en leg hem maar zoals het hoort, maar mijn tuin blijft zoals hij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18-07 09:06

r0b

roches schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:49:
Maar dan ook nog de buurman toegang geven tot jouw wifi en ook nog een kabel aan gaan leggen, dat had ik toch echt niet gedaan.
Tja, dat is een persoonlijke keuze natuurlijk en totaal afhankelijk van de relatie die TS heeft met zijn buren. Ik begrijp het wel, ik zou hetzelfde doen. Maar wij hebben onze buren ook regelmatig eens over de vloer, lenen elkaar gereedschap, delen een aanhanger, etc.

Blijft staan dat 10cm natuurlijk van de zotte is en dat de buurman dit het beste via de provider door kan laten plaatsen naar de netwerkbeheerder voor glas (KPN Netwerk of een ander).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-07 22:01
@ASS-Ware en @roches : hebben jullie het linkje van Spiff in "Wetten voor het begraven van glasvezel internetkabels" gelezen? Het gaat om artikel 5.2 lid 3 van de wet : Voor zover het voor het aansluiten van gebruikers op een openbaar elektronisch communicatienetwerk nodig is, strekt de gedoogplicht zich wat lokale kabels betreft tevens uit tot niet-openbare gronden, met inbegrip van tuinen en erven die met bewoonde percelen één geheel vormen.

De ACM heeft hier ook een pagina over...

Klaarblijkelijk is dit ooit nodig gevonden, anders zou ie kabel er niet liggen... Ik zou die kabel dus niet tot aan de perceelsgrens verwijderen. Dat mag de eigenaar doen, die moet 'm verleggen of dieper leggen... Maar de vorige eigenaar had die kabel wel moeten melden en de kabel had natuurlijk nooit op 10 cm diepte mogen liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door bvdbos op 04-05-2024 22:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
anonymust schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 11:44:
[...]

Gelukkig ben ik net begonnen met werken aan mijn tuin (na een paar jaar verwaarlozing), een beetje tegenslag omdat ik nu het project moet stoppen, maar als ze alles opnieuw gaan graven, ik wil gewoon weten wanneer en of ze de glasvezelinternetkabel naar mijn buurman zullen op het juist mannier omleiden.
Gewoon lekker doorgaan met je werkzaamheden en niet accepteren dat ze weer door jouw tuin gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
anonymust schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 16:22:
[...]

@Valorian

Ja, ik weet naar welke buurman het gaat, heb met hem gesproken en ook de lampen en het netwerk in zijn huis gecontroleerd, het is allemaal uitgeschakeld. Dus ik heb hem tijdelijk toegang gegeven tot mijn internet en zijn apparaten opnieuw verbonden met mijn wifi.
Heel aardig en lief van je, maar dit mag niet he.
Je kan er last mee krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
[...]

Hier ook Odido, toen T-Mobile, en groen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-07 22:01
@ASS-Ware Wat niet mag is die kabel verwijderen. Je mag natuurlijk wel je netwerk openstellen voor je buurman (zolang je er zeker genoeg van bent dat hij deze niet gaat gebruiken voor hacking, oplichting etc). Als ik zo'n probleem zou hebben zouden mijn buren dat ook voor mij doen en andersom. Goede buur etc etc

@anonymust Ik weet niet wat de afstand is maar je zou ervoor kunnen kiezen om een simpele PVC-leiding de grond in te graven op 60 cm. Dan kunnen ze de nieuwe vezel daardoor blazen/trekken (wel even een trekkoord in de buis leggen voor de zekerheid). Dan kan je door mijn je tuin en je kan hier een marktconform tarief voor vragen (10 ct per maand?) obv artikel 5.2, lid 8 of obv artikel 5.7 lid 3.

Daarnaast : De telecomaanbieder dient na reparatie (en in dit geval het dieper graven van de kabel) de tuin in oorspronkelijke staat op te leveren. Alle schade hiervoor wordt vergoed obv artikel 5.7 lid 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Nu online
bvdbos schreef op zondag 5 mei 2024 @ 08:39:
@ASS-Ware Wat niet mag is die kabel verwijderen. Je mag natuurlijk wel je netwerk openstellen voor je buurman (zolang je er zeker genoeg van bent dat hij deze niet gaat gebruiken voor hacking, oplichting etc). Als ik zo'n probleem zou hebben zouden mijn buren dat ook voor mij doen en andersom. Goede buur etc etc
Nee, lees de voorwaarden van je ISP, het mag niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-07 16:46

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

robertpNL schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 14:06:
[...]

Want? TS is tot de kavelsgrens zelf eigenaar van de riolering. ;)

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

ASS-Ware schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:36:
[...]

Nee, lees de voorwaarden van je ISP, het mag niet.
's nachts door rood lopen mag ook niet. Als je een goede relatie met je buren hebt dan maak je op z'n minst een gast netwerk aan tot de provider een 5G modem heeft opgestuurd, dan kunnen ze iig semi normaal werken en een appje sturen.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anonymust
Spiff schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 19:29:
[...]

In het geval van glasvezel dien je dan een formele brief 'Verzoek Tot Maatregelen'(VTM) te sturen en moeten ze het binnen 16 weken regelen.
naar wie moet ik dit VTM verzoek sturen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spiff
anonymust schreef op maandag 20 mei 2024 @ 13:50:
[...]

naar wie moet ik dit VTM verzoek sturen?
Heet verdient de aanbeveling om eerst vooroverleg te houden met een vertegenwoordiger van KPN, nádat je een oriëntatiemelding hebt gedaan.

Via mailadres
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
kun je vragen of er met je contact wordt opgenomen.
Als je met deze vertegenwoordiger hebt afgestemd dat de huidige ligging niet de bedoeling is, kun je deze brief opstellen en versturen naar deze contactpersoon.

Ze willen je eerst naar mijnaansluiting sturen, omdat het een huisaansluiting betreft. Je geeft dan aan dat het niet jouw aansluiting is, en zou dat wel zo zijn dan wil je niet de locatie van de aansluiting zelf aanpassen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 10:15
@anonymust Eigenlijk wel benieuwd naar de stand van zaken.
Surft de buurmand nog op jouw verbinding mee? Of is eea al dan niet tijdelijk gerepareerd?
Ben je met jouw tuinproject verder gegaan (al was het vaak niet echt het weer daarvoor)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18-07 08:26
Goed dat dit aangehaald wordt. Bij ons ligt de kabel op 20cm onder maaiveld. Ik heb contact gezocht met de aannemer die dit zo aangelegd heeft. Resultaat is dat de oprit weer open gehaald wordt en de kabel nu op de correcte diepte aangelegd gaat worden.

Reden hiervoor is dat we dit jaar de oprit opniue laten bestraten en deze aannemer aangegven heeft dat de kabel niet op de goede diepte ligt en door de werkzaamheden beschadigt kan worden.

De kabel is nog niet aangesloten of onder huis gebracht, er steekt een sprietje uit de bestrating naast de deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9I3hVuBzB0DidRkp_K6GxbZhkes=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cngv4DIt8iizCZuPgMeqLCQT.png?f=fotoalbum_large

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Pagina: 1