Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinqore
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-09 15:16
Thnx, als ik die SC cleaner koop kan ik hem voor allebei de kanten gebruiken toch?

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M-is2by3PXgehrZhcJ3EJOidiTU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/n8PaFQSbvxOFCPij4rwgpqBU.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:52
twinqore schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:18:
[...]

Thnx, als ik die SC cleaner koop kan ik hem voor allebei de kanten gebruiken toch?

Voorbeeld:
[Afbeelding]
Ja klopt voor die kabel (connectors) heb je een SC cleaner nodig 2.5mm.
Let hier op dat je geen LC neemt die is voor de mini stekkers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twinqore
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-09 15:16
peterbier schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:29:
[...]

Ja klop voor die kabel (connectors) heb je een SC cleaner nodig 2.5mm.
Let hier op dat je geen LC neemt die is voor de mini stekkers.
Ja precies thnx ga ik die bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digiben
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 18:07
twinqore schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:05:
Zyxel T-56:

[Afbeelding]

Zyxel T-50:

[Afbeelding]

Er gaat ergens wat flink mis met het Zyxel T-56 modem dat Odido levert.
Hier nergens last mee, met de t56
Gewoon alles prima en stabiel.
Heb het nu 7 maanden geleden odido / odf hier XGS-PON.
Ga wel ooit weer naar de FRITZ!Box 5690.
Begin was het hier nog niet werkend met de 5590 XGS-PON module.
Maar hier zeer tevreden met Odido 🔆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:52
Sinds vandaag is mijn glasvezel beschikbaar en krijg ik via kpn wholesale een bericht dat ik een afspraak kan maken met de monteur van t-mobile(heb de aanbieding van Odido genomen), maar hier lees ik steeds dat je met guidion een monteurafspraak moet maken. Gaat dit goed?

Gaat goed na afspraak maken kreeg ik wel een mail van Odido!

[ Voor 10% gewijzigd door bbn_ldp op 09-05-2024 12:05 ]

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:50

Vliegvlug

Flight Simple

Sinds kort heb ik ook de beschikking over een ODF glasvezelaansluiting:
ODF glasvezelkastje - dicht en open
(Ik was niet eerder foto’s tegengekomen van de binnenkant van dat kastje dus dacht laat ik ze hier zien voor wie er ook nieuwsgierig naar is wat er nu in zit. :) )
Had eigenlijk verwacht dat ze de connector direct op de kabel zouden zetten maar ze gebruiken een connector met pigtail.
Vond het ook opvallend dat er wel 2 vezels aanwezig zijn in de kabel (groen en blauw) terwijl er maar 1 daadwerkelijk wordt aangesloten. Had gedacht dat de kabel maar 1 vezel zou hebben eigenlijk.

Ben nu van plan over te stappen naar Odido met internet en bellen.

Wil mijn eigen router gaan gebruiken in de vorm van mijn Ubiquiti Cloud Gateway Ultra.
Ik had al gelezen dat dit simpelweg een kwestie is van VLAN 300 instellen dus dat gaat vast lukken.

Voor telefonie heb ik voor het aansluiten van mijn DECT set een ATA nodig begreep ik.
Wat is een goede?
Deze Grandstream HT802 bijvoorbeeld?
Grandstream HT802 - ATA

Of zijn er nog andere goedkopere/betere alternatieven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
Vliegvlug schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:23:
Of zijn er nog andere goedkopere/betere alternatieven?
Ik zou dan ook overstappen naar cheapconnect, dan krijg je gewoon de sip gegevens van hun en ben je goedkoper en internet provider onafhankelijk. Hoef je ook niet Odido te smeken om de sip gegevens (weet niet of ze die überhaupt geven, ik gebruik al 8 jaar cheapconnect).

Dat apparaat is prima, ikzelf gebruik een voip dect set van gigaset.

[ Voor 6% gewijzigd door rens-br op 09-05-2024 17:40 . Reden: Mogelijke referral verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:35

*knip*. Gelieve voor dit de volgende keer een TR aan te maken.

[ Voor 68% gewijzigd door rens-br op 09-05-2024 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

jongetje schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:50:
[...]

Ik zou dan ook overstappen naar cheapconnect, dan krijg je gewoon de sip gegevens van hun en ben je goedkoper en internet provider onafhankelijk. Hoef je ook niet Odido te smeken om de sip gegevens (weet niet of ze die überhaupt geven, ik gebruik al 8 jaar cheapconnect).
Die SIP gegevens kan je met een script wel achterhalen heb ik begrepen maar wat ik interessanter vind zijn de kosten. ;)
Odido rekent €2,50 per maand en Cheap Connect Prepaid VOIP is maar €8,95 per jaar. :*)

Heb nog niet naar de gesprekskosten gekeken maar het gaat mij toch voornamelijk om het bereikbaar zijn dus dank voor de tip!

Had nog helemaal niet aan losse VOIP providers gedacht dus daar zal ik me eens in verdiepen.
Jij geeft aan al 8 jaar daar te zitten, mogelijk is de markt inmiddels wat veranderd.
Dat apparaat is prima, ikzelf gebruik een voip dect set van gigaset.
(y)

[ Voor 0% gewijzigd door rens-br op 09-05-2024 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Voip gegevens kun (kon) je gewoon via je account invoeren (wachtwoord).
Er is alleen een bug in het systeem van Odido (al ongeveer een jaar) dat niet meer werkt.
Via een omweg zijn deze gegevens te achterhalen.
Wij gebruiken Odido huistelefoon alleen voor gebeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:25

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Misschien een (hele) domme vraag. Maar kan je Cheap Connect ook gebruiken via de default apparatuur (Zyxel) van Odido?

Bij scouting hebben we Odido en gebruiken vast bellen, eigenlijk alleen zodat we een nummer hebben. 9 euro per jaar is dan een stuk beter dan 30 euro per jaar. We maken nu gebruik van een standaard telefoon aangesloten via Rj11, zonder enige poespas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
rens-br schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 18:05:
Misschien een (hele) domme vraag. Maar kan je Cheap Connect ook gebruiken via de default apparatuur (Zyxel) van Odido?
Geen domme vraag. Alleen is in die Zyxel de voip pagina afgeschermd door Odido. Je zult zelf dan iets moeten aansluiten zoals een voip (dect) telefoon of een ata.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 16:23:
Sinds kort heb ik ook de beschikking over een ODF glasvezelaansluiting:
[Afbeelding: ODF glasvezelkastje - dicht en open]
(Ik was niet eerder foto’s tegengekomen van de binnenkant van dat kastje dus dacht laat ik ze hier zien voor wie er ook nieuwsgierig naar is wat er nu in zit. :) )
Had eigenlijk verwacht dat ze de connector direct op de kabel zouden zetten maar ze gebruiken een connector met pigtail.
Vond het ook opvallend dat er wel 2 vezels aanwezig zijn in de kabel (groen en blauw) terwijl er maar 1 daadwerkelijk wordt aangesloten. Had gedacht dat de kabel maar 1 vezel zou hebben eigenlijk.
Reggefiber bedacht dit al in 2016 en ODF heeft het gekopieerd. Standaard kabel met twee vezels leggen en binnenbrengen. Die tweede vezel kan je later alsnog gebruiken om een tweede FTU te maken in het pand, of zelfs eventueel in een nieuw pand ernaast of zo (dan splits je de kabel buiten).
Maar sowieso scheelt dat heel veel graafwerk in de jaren erna. De tweede vezel is niet doorgelast tot in de PoP dus dat moet dan nog wel gebeuren maar dat is nog steeds geen graven (hetgeen het duurste is om te doen).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@Barre73
Dank voor de achtergrond informatie, interessant!

Dus die 2e vezel wordt dan ook gesplitst in de straat naar meerdere kabels richting de huizen, is wel iets meer werk met aanleggen dan.

Of worden beide vezels van de kabels naar de huizen samengebracht in dezelfde vezel richting de wijkcentrale?
Ik dacht tenminste begrepen te hebben dat bij PON één vezel uit de wijkcentrale in de straat naar max 32 vezels richting de huizen wordt gesplitst.

[ Voor 76% gewijzigd door Vliegvlug op 09-05-2024 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01:39
Elke dag rond 22:00 begint het pff heb er spijt van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Sokucho schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:24:
:?
Maar ben wel erg benieuwd wat er dan begint…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:48
Sokucho schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:24:
Vraagje, heb je een genexis ONT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Barre73 schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:16:
[...]

Reggefiber bedacht dit al in 2016 en ODF heeft het gekopieerd. Standaard kabel met twee vezels leggen en binnenbrengen. Die tweede vezel kan je later alsnog gebruiken om een tweede FTU te maken in het pand, of zelfs eventueel in een nieuw pand ernaast of zo (dan splits je de kabel buiten).
Maar sowieso scheelt dat heel veel graafwerk in de jaren erna. De tweede vezel is niet doorgelast tot in de PoP dus dat moet dan nog wel gebeuren maar dat is nog steeds geen graven (hetgeen het duurste is om te doen).
De 2e glasvezel was voor analoge tv maar wordt niet meer gebruikt.
Dat was de opzet van 2 glasvezels blauw en groen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:22
Economics schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:40:
[...]

Wat heeft die Genexis ermee te maken? Die doet het of die doet het niet toch?

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
asing schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 23:01:
[...]

Wat heeft die Genexis ermee te maken? Die doet het of die doet het niet toch?
Dan denk ik dat je je nog even moet inlezen wat een ONT precies is en doet. Maar dat beantwoord mijn vraag nog niet. Ik zie een patroon en ik wil met mensen in contact komen die probleem ervaren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Economics schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 23:09:
[...]

Dan denk ik dat je je nog even moet inlezen wat een ONT precies is en doet. Maar dat beantwoord mijn vraag nog niet. Ik zie een patroon en ik wil met mensen in contact komen die probleem ervaren
Ik heb een Genexis. Daar was een probleem mee en de complete LAN kant viel uit. Kastje is vervangen en dat probleem heb ik niet meer gezien.

Het enige issue is dat bij grote drukte (avond) internet traag wordt. Het enige wat het altijd blijft doen is streaming media. Kan me voorstellen dat ze streaming diensten iets meer prio geven. Wat ik ervan merk met MTR commando (linux) is dat een paar hops verderop een link verzuipt in de data.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
asing schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 23:17:
[...]

Ik heb een Genexis. Daar was een probleem mee en de complete LAN kant viel uit. Kastje is vervangen en dat probleem heb ik niet meer gezien.

Het enige issue is dat bij grote drukte (avond) internet traag wordt. Het enige wat het altijd blijft doen is streaming media. Kan me voorstellen dat ze streaming diensten iets meer prio geven. Wat ik ervan merk met MTR commando (linux) is dat een paar hops verderop een link verzuipt in de data.
Laten we even in contact komen want ik heb een vermoeden waar dit aan ligt (ik ben een KPN engineer). Hoor in omgeving dat men klaagt over lijnen die over wholesale geleverd worden. (ons domein)

[ Voor 6% gewijzigd door Economics op 09-05-2024 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
Economics schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 23:20:
[...]

Laten we even in contact komen want ik heb een vermoeden waar dit aan ligt (ik ben een KPN engineer).
PM staat open voor je suggesties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokucho
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01:39
Economics schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:40:
[...]

Genexis is een witte volgens mij? Ik heb een zwarte met 3 lampjes weet zo niet welke dat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Economics
Sokucho schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 07:28:
[...]

Genexis is een witte volgens mij? Ik heb een zwarte met 3 lampjes weet zo niet welke dat is.
Genexis is een zwarte met 3 lampjes, ik kom even bij je in dm

Acties:
  • +2 Henk 'm!
peterbier schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 22:45:
[...]

De 2e glasvezel was voor analoge tv maar wordt niet meer gebruikt.
Dat was de opzet van 2 glasvezels blauw en groen.
Dat weet ik maar dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde het concept van twee vezels binnenbrengen waarvan je er eentje afwerkt, zowel in huis, als in het DP (ondergrondse distributie punt) als in de PoP op de ODF lade. Dat bedacht Reggefiber in 2016. En aangezien ODF vrijwel geheel bestaat uit ex-Reggefiber mensen is het logisch dat veel dingen hetzelfde zijn.

Voor gebruik van die tweede vezel moet er dan meestal nog wel van alles gebeuren (soms zelfs een tweede DP leggen ) maar je hoeft bijna nooit meer te graven vanuit de PoP.

@Vliegvlug wat jij bedoelt is PON als point to multipoint aanleg met splitters in de straat of wijk. Maar dat doet ODF niet. Ze leggen oldskool aan met jouw vezel tot in de PoP. Pas daar worden splitters geplaatst en PON apparatuur door de operator (Odido).
Dus ja, beide vezels lopen tot het ondergrondse DP. Eentje is wel doorgelast tot in de PoP, de andere niet.
Als er naast jouw huis een stukje grond braak ligt waar over 5 jaar toch ineens een woning komt, dan zou men jouw kabel buiten in de stoep kunnen blootleggen, die tweede vezel uit de kabel splitsen en doorgraven naar die nieuwe woning. Dat zal meestal vele tientallen of honderden meters graafwerk schelen vergeleken met een volledig nieuwe kabel vanuit een ondergronds DP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Barre73 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:11:
[...]

Dat weet ik maar dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde het concept van twee vezels binnenbrengen waarvan je er eentje afwerkt, zowel in huis, als in het DP (ondergrondse distributie punt) als in de PoP op de ODF lade. Dat bedacht Reggefiber in 2016. En aangezien ODF vrijwel geheel bestaat uit ex-Reggefiber mensen is het logisch dat veel dingen hetzelfde zijn.

Voor gebruik van die tweede vezel moet er dan meestal nog wel van alles gebeuren (soms zelfs een tweede DP leggen ) maar je hoeft bijna nooit meer te graven vanuit de PoP.

@Vliegvlug wat jij bedoelt is PON als point to multipoint aanleg met splitters in de straat of wijk. Maar dat doet ODF niet. Ze leggen oldskool aan met jouw vezel tot in de PoP. Pas daar worden splitters geplaatst en PON apparatuur door de operator (Odido).
Dus ja, beide vezels lopen tot het ondergrondse DP. Eentje is wel doorgelast tot in de PoP, de andere niet.
Als er naast jouw huis een stukje grond braak ligt waar over 5 jaar toch ineens een woning komt, dan zou men jouw kabel buiten in de stoep kunnen blootleggen, die tweede vezel uit de kabel splitsen en doorgraven naar die nieuwe woning. Dat zal meestal vele tientallen of honderden meters graafwerk schelen vergeleken met een volledig nieuwe kabel vanuit een ondergronds DP.
Dat is inderdaad wat ik dacht na wat over PON gelezen te hebben, dat het vanuit punten in de straat pas gesplitst werd. Dat zijn dan de ondergrondse distributie punten (DP’s) waar jij het over hebt ga ik vanuit.

Dat ODF niet een ononderbroken glasvezelkabel legt van PoP naar een huis heeft dan zeker met de praktische uitvoering van het leggen van de kabels in de grond te maken?
Want als ik jou goed begrijp komt het daar in de praktijk wel op neer maar is er een las tussen twee losse kabels gemaakt in het ondergronds DP.

Is er eigenlijk maar één DP in het traject van PoP naar een huis of meerdere?
(Ik vermoed het laatste om het leggen van de kabels praktisch uitvoerbaar te houden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Barre73 schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:11:
[...]

Dat weet ik maar dat bedoelde ik niet. Ik bedoelde het concept van twee vezels binnenbrengen waarvan je er eentje afwerkt, zowel in huis, als in het DP (ondergrondse distributie punt) als in de PoP op de ODF lade. Dat bedacht Reggefiber in 2016. En aangezien ODF vrijwel geheel bestaat uit ex-Reggefiber mensen is het logisch dat veel dingen hetzelfde zijn
Dat klopt niet Reggefiber heeft het hier al in 2014 aangelegd.
Dat met een TY01 (dubbele) FTU.
Zowel de blauwe als de groene fiber is hier aangesloten.
En de techniek voor analoge tv via glasvezel bestaat al veel langer.

Maar ik kan je gelijk geven dat die andere glasvezel voor andere doeleinden kan gebruikt worden.
Alleen zal dat waarschijnlijk nooit gebeuren.

Ik ken wel verhalen dat het wel eens omgepatcht wordt als de demping zo hoog is op die ene vezel dat de andere als noodoplossing gebruikt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tralapo
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
KPN stond vandaag onaangekondigd voor de deur om mijn Genexis te vervangen voor een Nokia. Ik wist dat dit speelde (o.a. via Tweakers), maar vanuit Odido (of KPN) was hier nog helemaal geen communicatie over geweest.

Volgens mij was een Genexis of goed of helemaal kapot, maar ben toch benieuwd of het internet stabieler gaat zijn nu. Met name in de avonden was het soms echt stroop de laatste tijd, maar denk niet dat dit veel helpt daartegen.

[ Voor 7% gewijzigd door Tralapo op 10-05-2024 13:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
@Tralapo Apart. Ik heb hier wel een mail gekregen van Odido dat ze het kwamen doen en er iemand van KPN aan de deur zou komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:42
Toch altijd leuk zoiets:
KPN langs de deur, of ik glas had.
- Ja
Odido?
- Ja
Hoeveel betaal je nu?
- 30 euro
Met korting dus, hoe lang nog?
- Eh, geen eind datum?
Oh een mobiel erbij?
- Ja via Ben
Onbeperkt?
- Nee, dat is niet nodig.
Oh, dan kan ik niet goedkoper, fijne dag!

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Caelorum schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:12:
@Tralapo Apart. Ik heb hier wel een mail gekregen van Odido dat ze het kwamen doen en er iemand van KPN aan de deur zou komen.
Ja geen idee. Hij gaf aan dat het de laatste dag was in de wijk en het voelde alsof het een beetje hit-and-miss spelen was met de restpartij achter in de bus. Prima.

Op z'n tablet was wel mooi inzichtelijk waar in de wijk KPN of Odido glasvezel actief was met groen of paars gekleurde huisjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006

Louw Post

Cerenas

Kodess schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:14:
Toch altijd leuk zoiets:
KPN langs de deur, of ik glas had.
- Ja
Odido?
- Ja
Hoeveel betaal je nu?
- 30 euro
Met korting dus, hoe lang nog?
- Eh, geen eind datum?
Oh een mobiel erbij?
- Ja via Ben
Onbeperkt?
- Nee, dat is niet nodig.
Oh, dan kan ik niet goedkoper, fijne dag!
Haha, mooi ja! Ik had hetzelfde met een Ziggo verkoper toen ik zei dat ik Odido had met 1Gbit en Unlimited voor 50 euro p/m (nu dan €59,- zo'n beetje met meerdere inflatiecorrecties).

Maar bij Ziggo dan wel nog even het praatje erbij gehad dat m'n glasvezel niet goed is. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Laatst online: 23:42
Louw Post schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:30:
[...]

Haha, mooi ja! Ik had hetzelfde met een Ziggo verkoper toen ik zei dat ik Odido had met 1Gbit en Unlimited voor 50 euro p/m (nu dan €59,- zo'n beetje met meerdere inflatiecorrecties).

Maar bij Ziggo dan wel nog even het praatje erbij gehad dat m'n glasvezel niet goed is. :+
Verander je snelheid van 1Gbps 1 maand naar iets lager, de volgende maand weer terug en weg is je inflatiecorrectie ;)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:29

Antonio di

a mi me dijeron que si

Tralapo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:18:
[...]

Ja geen idee. Hij gaf aan dat het de laatste dag was in de wijk en het voelde alsof het een beetje hit-and-miss spelen was met de restpartij achter in de bus. Prima.

Op z'n tablet was wel mooi inzichtelijk waar in de wijk KPN of Odido glasvezel actief was met groen of paars gekleurde huisjes.
Die "groen of paars gekleurde huisjes (KPN of Odido)" zou mij lijken op een overtreding van de privacy wet (AVG). Als je KPN-klant bent zal in de "Kleine Lettertjes" wel staan dat ze dit aan derden mogen doorgeven,dus aan die bedrijfjes die aan de deur verkopen voor KPN. KPN weet wie er op "hun glasvezel" zitten, maar mogen dat absoluut niet doorgeven welke adressen/huisjes Odido zijn, dat is een overtreding van de AVG.
Het zou kunnen dat alle "niet KPN-glasvezel" aansluitingen paars zijn maar dan is paars "een niet KPN provider".

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
Kodess schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:31:
[...]

Verander je snelheid van 1Gbps 1 maand naar iets lager, de volgende maand weer terug en weg is je inflatiecorrectie ;)
Ja en weg is dan ook je voordeel want dan migreer je naar het nieuwe prijsplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tralapo
  • Niet online
Antonio di schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:41:
[...]

Die "groen of paars gekleurde huisjes (KPN of Odido)" zou mij lijken op een overtreding van de privacy wet (AVG). Als je KPN-klant bent zal in de "Kleine Lettertjes" wel staan dat ze dit aan derden mogen doorgeven,dus aan die bedrijfjes die aan de deur verkopen voor KPN. KPN weet wie er op "hun glasvezel" zitten, maar mogen dat absoluut niet doorgeven welke adressen/huisjes Odido zijn, dat is een overtreding van de AVG.
Het zou kunnen dat alle "niet KPN-glasvezel" aansluitingen paars zijn maar dan is paars "een niet KPN provider".
Ga je lekker? Ik zat gewoon mee te kijken terwijl hij bezig was met z'n werk. Mijn huis was paars.

En wie heeft het überhaupt over deurverkopers? Dit was een KPN monteur.

[ Voor 4% gewijzigd door Tralapo op 10-05-2024 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Antonio di
  • Laatst online: 23:29

Antonio di

a mi me dijeron que si

Tralapo schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 13:47:
[...]

Ga je lekker? Ik zat gewoon mee te kijken terwijl hij bezig was met z'n werk. Mijn huis was paars.

En wie heeft het überhaupt over deurverkopers? Dit was een KPN monteur.
Je hebt gelijk: ik zat er even niet bij met mijn gedachte en verwisselde een andere post met "verkoper" met jouw post van "monteur". 8)7

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hidden
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09 20:19
peterbier schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 12:52:
[...]

Helaas weet de klantenservice dat ook niet.
Het is gokken.
Ik zou volgens T-Mobile op XGS-PON komen.
En dat is GPON geworden.
Nu heb ik al 2 jaar GPON.
Het is 100% zeker dat je op XGS-PON komt als je een 2 of 8 Gbit pakket neemt.
Bij een 1Gbit of lager blijft het een gok XGS-PON of GPON.
Omdat ik zelf ook overstap van Tweak naar Odido heb ik dit ook even na gevraagd.
1 gigabit en hoger krijgt XGS-PON. Mocht iemand een eigen SFP willen wellicht handig om te weten dat bij Odido de dslam zowel gpon als xgspon aan kan op de zelfde poort (al vanaf het begin) aon word niet meer aangeboden op het eigen netwerk. de AON en XGS-pon zitten wel gewoon in de zelfde DSLAM. Dit geld natuurlijk voor het ODF netwerk en niet voor levering via KPN apparatuur.

[ Voor 5% gewijzigd door hidden op 11-05-2024 09:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Antonio di schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 14:38:
[...]

Je hebt gelijk: ik zat er even niet bij met mijn gedachte en verwisselde een andere post met "verkoper" met jouw post van "monteur". 8)7
Voor de volledigheid: dat zou geen overtreding zijn geweest van de AVG maar van de Wholesale contracten die KPN heeft met alle providers en de non-discriminatoire regels die zijn opgesteld op aanwijzing van de ACM.
AVG gaat over privegegevens zoals NAW en dergelijke.

Ik denk zelf trouwens niet dat paars staat voor Odido maar voor Wholesale in het algemeen (dus alle niet-KPN provider klanten op glas).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

hidden schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 09:39:
[...]

Omdat ik zelf ook overstap van Tweak naar Odido heb ik dit ook even na gevraagd.
1 gigabit en hoger krijgt XGS-PON.
Is dat op KPN glas, ODF of nog wat anders?
Kan me voorstellen dat dat nog verschil maakt.

En wat is het voordeel van XGS-PON krijgen boven GPON anders dan dat je een hogere maximumsnelheid kan halen?

Is het dan bijv. handig om eerst 1Gbps te nemen zodat je XGS-PON apparatuur in je meterkast geplaatst krijgt, mogelijk dat een XGS-PON kastje beter/stabieler is dan een GPON kastje als je niet per se een eigen SFP wilt gebruiken?

Kan me namelijk niet voorstellen dat ze terugkomen om het kastje weer om te wisselen als je na een paar maanden downgrade.
Mocht iemand een eigen SFP willen wellicht handig om te weten dat bij Odido de dslam zowel gpon als xgspon aan kan op de zelfde poort (al vanaf het begin) aon word niet meer aangeboden op het eigen netwerk.
Wat houdt dat praktisch gezien in voor de eindgebruiker?
Dat je je XGS-PON SFP gewoon kan laten zitten en geen GPON SFP hoeft te kopen mocht ODIDO toch terugschakelen naar GPON als je de snelheid downgrade?
Ik dacht dat XGS-PON niet backwards compatible is met GPON.
de AON en XGS-pon zitten wel gewoon in de zelfde DSLAM. Dit geld natuurlijk voor het ODF netwerk en niet voor levering via KPN apparatuur.
Wat bedoel je? Je geeft net aan dat Odido AON niet meer gebruikt, waarom is het dan relevant dat het op dezelfde DSLAM zit?

Misschien dat de antwoorden voor de hand liggen hoor, excuus dan, maar ik weet zelf niet zo veel af van glasvezelinfra maar vind het wel erg interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
bbn_ldp schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 11:41:
Sinds vandaag is mijn glasvezel beschikbaar en krijg ik via kpn wholesale een bericht dat ik een afspraak kan maken met de monteur van t-mobile(heb de aanbieding van Odido genomen), maar hier lees ik steeds dat je met guidion een monteurafspraak moet maken. Gaat dit goed?

Gaat goed na afspraak maken kreeg ik wel een mail van Odido!
Lijkt toch niet helemaal goed te gaan. Er komt nu een kpn monteur op de 24e, maar ik heb nu ook een mail om met de guidion monteur een afspraak te maken. Volgens mij is de kpn monteur niet nodig, omdat ik geen glasvezel bij kpn neem, maar bij Odido. Het is wel een warboel zo. Eerst al de nodige inzet moeten doem om de lijn geactiveerd te krijgen en nu weer verschillende monteurs, wat volgens mij niet nodig is. Als de monteur van guidion komt lijkt mij dat voldoende of kan ik zelf het pakket aansluiten als dat binnen komt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6_jOnR0Lcw8Uy3djfTEBNbylrY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hWNopGF2XosLuJZaO71Dgm9q.jpg?f=fotoalbum_large

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Vliegvlug schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:26:
[...]

En wat is het voordeel van XGS-PON krijgen boven GPON anders dan dat je een hogere maximumsnelheid kan halen?

Is het dan bijv. handig om eerst 1Gbps te nemen zodat je XGS-PON apparatuur in je meterkast geplaatst krijgt, mogelijk dat een XGS-PON kastje beter/stabieler is dan een GPON kastje als je niet per se een eigen SFP wilt gebruiken?

Kan me namelijk niet voorstellen dat ze terugkomen om het kastje weer om te wisselen als je na een paar maanden downgrade.

[...]

Dat je je XGS-PON SFP gewoon kan laten zitten en geen GPON SFP hoeft te kopen mocht ODIDO toch terugschakelen naar GPON als je de snelheid downgrade?

[...]

Wat bedoel je? Je geeft net aan dat Odido AON niet meer gebruikt, waarom is het dan relevant dat het op dezelfde DSLAM zit?

Misschien dat de antwoorden voor de hand liggen hoor, excuus dan, maar ik weet zelf niet zo veel af van glasvezelinfra maar vind het wel erg interessant.
Ik zit op GPON en heb het serienummer van de Huawei GPON ONT gekloond in mijn Fritzbox 5590.
Dat is het voordeel van GPON dat ik zonder tussenkomst klantenservice bij problemen de Huawei met de Zyxel er achter kan doen.
Bij XGS-PON moet je het laten registreren en is klonen (nog) niet mogelijk.

Een ander groot nadeel van GPON is als er iemand bijvoorbeeld een SFP module aan wil sluiten die AON is alle klanten op die GPON splitter offline gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

peterbier schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Ik zit op GPON en heb het serienummer van de Huawei GPON ONT gekloond in mijn Fritzbox 5590.
Dat is het voordeel van GPON dat ik zonder tussenkomst klantenservice bij problemen de Huawei met de Zyxel er achter kan doen.
Bij XGS-PON moet je het laten registreren en is klonen (nog) niet mogelijk.
Ah oké.
In dat geval is GPON makkelijker inderdaad hoewel ik niet helemaal begrijp waarom een GPON SFP beter is dan een ONT kastje van de provider en vanaf daar een UTP kabel naar je router, desnoods met een koper SFP als je de SFP poort per se wilt gebruiken.

De authenticatie op het netwerk gaat bij zowel XGS-PON als GPON toch via dat ONT kastje?
Dus als je die laat hangen kan je naar believen de router daarachter wisselen.

Of gaat het juist om het weg hebben van dat ONT kastje? Las wel dat mensen er hier soms problemen mee hebben met bepaalde modellen (Enexis / Huawei ?) en dat er dan een Nokia geplaatst wordt.
Maar geeft een eigen SFP dan nooit problemen? Daar zijn vast ook toch verschillende merken en modellen van, is er een lijst van ondersteunde SFP’s ergens?
Een ander groot nadeel van GPON is als er iemand bijvoorbeeld een SFP module aan wil sluiten die AON is alle klanten op die GPON splitter offline gaan.
Wat is het andere nadeel van GPON dan?
Het risico dat internet down gaat omdat iemand een verkeerde SFP plaatst lijkt me niet al te groot, sowieso zijn er heel erg weinig mensen die dat doen en degenen die het wel doen zijn in meerendeel wel technisch genoeg om te weten wat ze doen wat de kans nog kleiner maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Vliegvlug schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:58:
[...]

Ah oké.
In dat geval is GPON makkelijker inderdaad hoewel ik niet helemaal begrijp waarom een GPON SFP beter is dan een ONT kastje van de provider en vanaf daar een UTP kabel naar je router, desnoods met een koper SFP als je de SFP poort per se wilt gebruiken.

De authenticatie op het netwerk gaat bij zowel XGS-PON als GPON toch via dat ONT kastje?
Dus als je die laat hangen kan je naar believen de router daarachter wisselen.

Of gaat het juist om het weg hebben van dat ONT kastje? Las wel dat mensen er hier soms problemen mee hebben met bepaalde modellen (Enexis / Huawei ?) en dat er dan een Nokia geplaatst wordt.
Maar geeft een eigen SFP dan nooit problemen? Daar zijn vast ook toch verschillende merken en modellen van, is er een lijst van ondersteunde SFP’s ergens?

[...]

Het risico dat internet down gaat omdat iemand een verkeerde SFP plaatst lijkt me niet al te groot, sowieso zijn er heel erg weinig mensen die dat doen en degenen die het wel doen zijn in meerendeel wel technisch genoeg om te weten wat ze doen wat de kans nog kleiner maakt.
Heel veel beter is het niet.
Het is wat netter af te werken en een stroomadapter minder.
En ik kan op een simpele manier de glasvezel info uitlezen op de Fritzbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• extraman
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07-09 21:34
peterbier schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:25:
[...]

Heel veel beter is het niet.
Het is wat netter af te werken en een stroomadapter minder.
En ik kan op een simpele manier de glasvezel info uitlezen op de Fritzbox.
functioneel geen verschil alleen een andere technische implementatie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:53
Kan het echt zo zijn dat Odido boven de 1G kan leveren terwijl KPN bij dezelfde postcodecheck op max 1G komt? Het is een KPN netwerk NL kabel van 2 jaar oud.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:42
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Bschnitz schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 22:17:
Kan het echt zo zijn dat Odido boven de 1G kan leveren terwijl KPN bij dezelfde postcodecheck op max 1G komt? Het is een KPN netwerk NL kabel van 2 jaar oud.
Ja dat kan Kpn levert hier AON dus geen 4Gbit pakket.
Odido GPON 1Gbit maar ik kan over op XGS-PON 8Gbit.
Netwerk is van Reggefiber (Kpn-netwerk).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
Vliegvlug schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 12:58:
[...]

Ik heb het in januari nog ondervonden met mijn GPON-aansluiting. Bijna 3 dagen geen internet gehad. Toen ik destijds belde met Odido helpdesk gaven ze aan dat er nog 18 huishoudens in mijn wijk eruit lagen :/

In dit topic werd daarom ook de tip gegeven om in je actieperiode te starten met >= 2Gbit zodat je op XGS-PON komt (die is niet gevoelig voor dit soort problemen). En dan kun je daarna wel afschalen naar een langzamere snelheid, dat is toch alleen een administratieve handeling dan (terwijl bij GPON > XGS-PON moet er een monteur komen).

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 12-05-2024 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

ThinkPad schreef op zondag 12 mei 2024 @ 07:06:
[...]

Ik heb het in januari nog ondervonden met mijn GPON-aansluiting. Bijna 3 dagen geen internet gehad. Toen ik destijds belde met Odido helpdesk gaven ze aan dat er nog 18 huishoudens in mijn wijk eruit lagen :/

In dit topic werd daarom ook de tip gegeven om in je actieperiode te starten met >= 2Gbit zodat je op XGS-PON komt (die is niet gevoelig voor dit soort problemen). En dan kun je daarna wel afschalen naar een langzamere snelheid, dat is toch alleen een administratieve handeling dan (terwijl bij GPON > XGS-PON moet er een monteur komen).
Bijna 3 dagen is wel heel lang! :'(
Had verwacht dat degene met de foute SFP na max een paar uur klooien wel zou beseffen dat het niet werkt en de ONT weer zou aansluiten.
Of dat Odido of welke toko het ook belicht wel een high prio alert zou krijgen omdat er veel klanten uit liggen en meteen iemand zou sturen om het te fixen. Maar misschien is het voor hun lastig om de betreffende klant te pinpointen.

Voor de zekerheid XGS-PON forceren door in het begin 2Gbps te nemen is dan wel een goede tip, kost toch hetzelfde initieel en als je daarmee problemen voorkomt.. :)
Er is hier tot 8Gbps beschikbaar.

En dat ze het niet weer omzetten naar GPON is goed om te horen. Ik dacht het al wel en had het hier eerder gevraagd maar nog geen bevestiging gekregen, dank!

Is het nu ook zo dat als iemand al XGS-PON heeft op de aansluiting waar jij ook op zit je dat automatisch ook krijgt ook al neem je maar 400Mb af?
Ik vermoed dat XGS-PON en GPON niet te mixen zijn op één kabel
Puur vraag uit technische interesse overigens, voor de zekerheid bestel ik 2Gb initiël! (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Of je GPON of XSGpon krijgt hangt wel van de apparatuur in de POP af. Uiteindelijk zal Odido geen GPON apparatuur meer gebruiken en zeker niet nieuw plaatsen.

Het zal per gebied verschillen of je initieel op GPON of XSGPON (of nog in een paar oude en juiste nieuwe KPN gebieden via AON/XSGPON WBA komt via KPN).

Ik heb bijv. een POP gebied waar iedereen via GPON (primevest) zit dus komen deze storingen niet voor. Sinds kort ook XSGpon van kan ook de hogere GBit snelheden krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:15
In het kader van GPON/XSGPON: Ik heb net de overstap naar Odido aangevraagd en zou bij KPN 4Gbit/s kunnen krijgen. Betekent dat dat ik dan een XSGPON aansluiting heb liggen? Odido gaat bij ons namelijk over het KPN netwerk, maar biedt wel maximaal 1Gbit/s aan op ons adres.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

jongetje schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:57:
Of je GPON of XSGpon krijgt hangt wel van de apparatuur in de POP af. Uiteindelijk zal Odido geen GPON apparatuur meer gebruiken en zeker niet nieuw plaatsen.
Hier in de wijk heeft ODF het net allemaal helemaal nieuw aangelegd en Odido heeft het alleenrecht voor het eerste jaar.
Dan ga ik er vanuit dat het XGS-PON gaat worden als je zegt dat Odido geen GPON meer nieuw plaatst.

Voor de zekerheid toch maar 2Gb aanvragen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:26:

Odido gebruikt nog wel eigen AON apparatuur maar waar zij dit al hebben aangevuld met PON apparatuur worden geen nieuwe klanten meer geactiveerd op AON. En t.z.t. zal er vast wel een projectje komen om deze klanten om te krijgen naar PON zodat de AON apparatuur uit en weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:03
Barre73 schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:22:
[...]

Odido gebruikt nog wel eigen AON apparatuur maar waar zij dit al hebben aangevuld met PON apparatuur worden geen nieuwe klanten meer geactiveerd op AON. En t.z.t. zal er vast wel een projectje komen om deze klanten om te krijgen naar PON zodat de AON apparatuur uit en weg kan.
Ik hoop dat het nog heel lang duurt en ik zo lang mogelijk op AON kan blijven :*)

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Wat ik me net afvraag, als ik een 2Gb verbinding neem welke interface snelheden biedt het ONT kastje dan aan?

Kan deze enkel 1G en 10G aan of ook 2,5G?

Mijn router heeft namelijk een 2,5G interface dus als de ONT dan naar 1G schakelt dan is dat natuurlijk zonde.

En wat zou dan een optie te zijn om toch 2,5G te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:32

DON PAPA

Tweaker-fan

Vliegvlug schreef op zondag 12 mei 2024 @ 11:53:
Wat ik me net afvraag, als ik een 2Gb verbinding neem welke interface snelheden biedt het ONT kastje dan aan?
Bij 2Gb, krijg je een ONT met een 10Gb poort, die 2Gb doorlaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

DON PAPA schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:24:
[...]

Bij 2Gb, krijg je een ONT met een 10Gb poort, die 2Gb doorlaat
Dat er op 2Gb geknepen wordt snap ik en ook dat die ONT fysiek10G kan en ongetwijfeld terug schakelt naar 1G als je de kabel in een 1G poort prikt.
Maar snapt zo'n kastje ook 2,5G als snelheid is de vraag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

Vliegvlug schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:58:
[...]

Dat er op 2Gb geknepen wordt snap ik en ook dat die ONT fysiek10G kan en ongetwijfeld terug schakelt naar 1G als je de kabel in een 1G poort prikt.
Ja, dat snapt die.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Laatst online: 14-09 19:26
Odido hun eigen router voor 2Gb heeft zelf ook een 2.5Gb interface, geen probleem dus
Vliegvlug schreef op zondag 12 mei 2024 @ 12:58:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvcholten
  • Laatst online: 16-09 01:44
Vliegvlug schreef op zondag 12 mei 2024 @ 08:13:
[...]

Bijna 3 dagen is wel heel lang! :'(
Had verwacht dat degene met de foute SFP na max een paar uur klooien wel zou beseffen dat het niet werkt en de ONT weer zou aansluiten.
Ik snap het wel waar het mis gaat. Zoals bij mij, heb ik mijn huis gekocht met een aangesloten Genesis aansluiting. Die nog op AON werkt.

Als de centrale dan eerder wordt omgezet dan de kant van de gebruiker gaat het al mis. Zeker als zo’n klant overstapt vanuit kabelinternet heeft hij geen haast met aansluiten, en de meeste mensen zijn niet bewust dat dit storingen kan geven.

GPon is vragen om dit soort problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hidden
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 06-09 20:19
Het netwerk maakt niet zoveel uit. KPN NetwerkNL Glaspoort ODF ect. als het maar belicht word door Odido.
GPON en AON gebruiken het zelfde lichtferquentie dus als er een NT op de splitter is aangesloten dan vallen alle andere 31 andere ONT's stil. dit heb je niet bij XGSPON

Klopt helemaal
Meer voor de mensen die het al hebben. ga gewoon voor de XGSPON die is minder storings gevoelig

Het is meer ter verduidelijking. De DSLAM's die gebruikt worden zijn multipurpos en worden niet specifiek voor 1 techniek ingezet. zo zijn er ook DSLAM's met VDSL en Glasvezel in het zelfde apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hidden schreef op zondag 12 mei 2024 @ 18:14:
[...]

Het netwerk maakt niet zoveel uit. KPN NetwerkNL Glaspoort ODF ect. als het maar belicht word door Odido.
Glaspoort niet. Die kent alleen belichting door Glaspoort WBT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-09 07:36
Hallo allemaal,

Ik ben van plan binnenkort over te stappen naar Odido glasvezel en ik vraag me af hoeveel draadloze netwerken kun je aanmaken op de Zyxel T-56 met bijbehorende Mesh wifi punten.

Ik neem aan in ieder geval 4x, 2,4Ghz hoofd + gast en 5Ghz hoofd + gast, kun je naast deze nog meer (virtuele) ssid's aanmaken?

Ik hoor het wel.

Mvrgr.

Nossie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
nossie63 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 03:17:
kun je naast deze nog meer (virtuele) ssid's aanmaken?
Nee, het is een consumenten product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

nossie63 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 03:17:
Hallo allemaal,

Ik ben van plan binnenkort over te stappen naar Odido glasvezel en ik vraag me af hoeveel draadloze netwerken kun je aanmaken op de Zyxel T-56 met bijbehorende Mesh wifi punten.

Ik neem aan in ieder geval 4x, 2,4Ghz hoofd + gast en 5Ghz hoofd + gast, kun je naast deze nog meer (virtuele) ssid's aanmaken?

Ik hoor het wel.

Mvrgr.

Nossie
Als je zoveel wifi netwerken wil zul je echt een professioneler product moeten kopen, zoals Ubiquiti Unifi, Aruba Instant-on, TP-Link Omada en de minder betaalbare opties zoals Meraki >:)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
bbn_ldp schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 11:11:
[...]

Lijkt toch niet helemaal goed te gaan. Er komt nu een kpn monteur op de 24e, maar ik heb nu ook een mail om met de guidion monteur een afspraak te maken. Volgens mij is de kpn monteur niet nodig, omdat ik geen glasvezel bij kpn neem, maar bij Odido. Het is wel een warboel zo. Eerst al de nodige inzet moeten doem om de lijn geactiveerd te krijgen en nu weer verschillende monteurs, wat volgens mij niet nodig is. Als de monteur van guidion komt lijkt mij dat voldoende of kan ik zelf het pakket aansluiten als dat binnen komt?
[Afbeelding]
Contact gehad met kpn en blijkbaar moeten beide monteurs langskomen. De 24 komt kpn en de 25e guidion. Ben benieuwd wie wat gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Mijn kpn contract loopt tot de 19e van de maand. Nu Odido per 25 mei via glasvezel wordt aangesloten wil ik mijn kpn abonnement op de DSL lijn per 19 juni laten stoppen. Is dat verstandig of zouden jullie nog een maand langer de DSL lijn aanhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:55
bbn_ldp schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:15:
[...]

Contact gehad met kpn en blijkbaar moeten beide monteurs langskomen. De 24 komt kpn en de 25e guidion. Ben benieuwd wie wat gaat doen.
Welke prijs betaal je voor welke snelheid? Het feit dat KPN langskomt suggereert dat je via KPN WBA wordt aangesloten. Zij activeren dan waarschijnlijk de ONT. Guidion klikt dan waarschijnlijk alleen de router eraan...

Je kunt je DSL waarcshijnlijk gewoon opzeggen als glasvezel werkt. Je bent volgens mij niet gebonden aan je facturerings periode

[ Voor 12% gewijzigd door Muis666 op 13-05-2024 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Muis666 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:45:
[...]

Welke prijs betaal je voor welke snelheid? .
De aanbieding van 10 maanden voor 30 euro. 1 G snelheid en dat is voor mij een flinke prijs en snelheid verbetering. Snelheid nu 50 down en 7 up via dsl. Prijs 72,55

[ Voor 23% gewijzigd door bbn_ldp op 13-05-2024 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
bbn_ldp schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:48:
[...]

De aanbieding van 10 maanden voor 30 euro. 1 Gsnelheid
En daarna? Odido hanteert verschillende prijzen of je via KPN WBA bent aangesloten of direct via hun eigen apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Muis666 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:49:
[...]

En daarna? Odido hanteert verschillende prijzen of je via KPN WBA bent aangesloten of direct via hun eigen apparatuur.
Laatste 2 maanden voor 55 euro en dan misschien maar weer naar kpn. Kpn heeft mij in al die jaren dat ik van de dsl afhankelijk was nog nooit een aanbieding gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:54
bbn_ldp schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:45:
Mijn kpn contract loopt tot de 19e van de maand. Nu Odido per 25 mei via glasvezel wordt aangesloten wil ik mijn kpn abonnement op de DSL lijn per 19 juni laten stoppen. Is dat verstandig of zouden jullie nog een maand langer de DSL lijn aanhouden?
Indien de mogelijkheid bestaat zou ik 1 maand laten overlappen. Better safe than no internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:44

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Vraagje, die mogelijk al beantwoord is maar ik niet kon vinden.

Ik heb op dit moment Odido 1Gbit op het AON netwerk.
Ik heb een Intel NIC met 2x 10Gbit SFP+ in de server zitten met daarin een 1gbit SFP waar de glasvezel direct in gaat (OPNsense).

Ik mag vanaf vandaag bellen voor een verlenging (en weer korting).
Stel ik ga naar de 2Gbit of 8Gbit.
1. Dan wordt m'n AON omgezet naar een XGSPON, correct?
2. De SFP kan ik niet simpel vervangen door een SFP+, correct?
3. Welke is doe €200,- + SFP de enige optie om de fiber direct in de server te drukken?
4. Welke apparatuur krijg ik van Odido?
5. Welke opties heb ik (dan) om m'n eigen router (OPNsense) te gebruiken?

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:27
1) Correct.
2) Nee, niet 'simpel'; maar het kan ondertussen wel.
3) Deze: https://www.fs.com/de-en/products/185594.html
4) Een Huawei ONT waar 10BASE-T uitkomt en een Zyxel T-75 router met 10GBASE-T uit.
5) Je kunt de Zyxel vervangen door je OPNsense box als je VLAN 300 configureert op de poort die met de ONT verbindt. Werkt prima en kost geen €260 (en wat moeite) extra. Je hebt alleen een doosje extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 16:44

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

mbovenka schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:40:
1) Correct.
2) Nee, niet 'simpel'; maar het kan ondertussen wel.
3) Deze: https://www.fs.com/de-en/products/185594.html
4) Een Huawei ONT waar 10BASE-T uitkomt en een Zyxel T-75 router met 10GBASE-T uit.
5) Je kunt de Zyxel vervangen door je OPNsense box als je VLAN 300 configureert op de poort die met de ONT verbindt. Werkt prima en kost geen €260 (en wat moeite) extra. Je hebt alleen een doosje extra.
Thnx.
10Base-T -> SFP+ of een 10Gbit NIC is een goedkopere oplossing dan die €200,- voor de XGSPON SFP+ tranceiver. En minder kans op gezeur ;)

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koenvd90
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-06 08:48
Na vorige week ziggo te hebben opgezegd om de overstap naar Odido te maken, belde ze me zojuist op dat ze me 9 maanden 35 euro per maand aanbieden, waar ik in eerste instantie al om vroeg om te verlengen toen ik ze vorige week belde. Na opzeggen kan het opeens wel. Heb gezegd dat ik geen belangstelling meer heb, maar begin nu toch te twijfelen.

€35 korting in combinatie met internet en tv. Wat is jullie mening als je odido en ziggo met elkaar vergelijkt

[ Voor 3% gewijzigd door koenvd90 op 13-05-2024 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:53
bbn_ldp schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:45:
Ik heb zelf pas de opzegging van mijn oude provider in gang gezet nadat ik zeker wist dat de glasvezel stabiel was. Uiteindelijk 6 weken overlap gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
[b]HellStorm666 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:45:
Thnx.
10Base-T -> SFP+ of een 10Gbit NIC is een goedkopere oplossing dan die €200,- voor de XGSPON SFP+ tranceiver. En minder kans op gezeur ;)
Ja, dat is mijn insteek ook. Een 1000BASE-BX BiDi SFP kost nog geen twee tientjes, dat is nog wel te overzien. Maar €260 is wat te gek; dan laat ik die ONT er wel tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nossie63
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 05-09 07:36
jongetje schreef op maandag 13 mei 2024 @ 07:10:
[...]

Nee, het is een consumenten product.
Oké, dank je wel. Dan behoud ik m'n oude router om een los netwerk op te zetten voor m'n smart spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

mbovenka schreef op maandag 13 mei 2024 @ 14:40:

4) Een Huawei ONT waar 10GBASE-T uitkomt en een Zyxel T-75 router met 10GBASE-T uit.
Fixed that for you ;)

10Base-T is 10Mbit, 10GBaseT is 10Gig :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
Oeps, tikfoutje..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
bbn_ldp schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:53:
[...]

Laatste 2 maanden voor 55 euro en dan misschien maar weer naar kpn. Kpn heeft mij in al die jaren dat ik van de dsl afhankelijk was nog nooit een aanbieding gedaan.
Die EUR 55 wijst sterk naar KPN WBA als Operator. Daarna ga je wel naar Odido infrastutcuur. Rechtstreeks aangesloten op Odido apparatuur was je waarschijnlijk EUR 45 kwijt geweest,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbn_ldp
Muis666 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:05:
[...]

Die EUR 55 wijst sterk naar KPN WBA als Operator. Daarna ga je wel naar Odido infrastutcuur. Rechtstreeks aangesloten op Odido apparatuur was je waarschijnlijk EUR 45 kwijt geweest,
Het netwerk is van kpnnetwerk, en odido huurt de lijn denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
bbn_ldp schreef op maandag 13 mei 2024 @ 16:32:
[...]

Het netwerk is van kpnnetwerk, en odido huurt de lijn denk.
Nee. Die situatie komt ook voor maar dan betaal je maar EUR 45. Straks ben je aangesloten via KPN WBA waarna je verkeer verdergaat over het Odido netwerk. Blijkbaar heeft Odido geen apparatuur in de PoP of KPN heeft het netwerk al point to multipoint aangelegd. In die situaties ben je gebonden aan KPN WBA en de zogenaamde KPN toeslag.

[ Voor 4% gewijzigd door Muis666 op 13-05-2024 17:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daansan378
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 16-09 16:29
Vandaag de oplevering van Odido gehad. Vanmorgen om 0400uur ging het KPN signaal er af en heb zelf in de ochtend de vlan settings veranderd. Signaal werd meteen opgepikt: dus weer internet :-)

Pas om 1400uur kwam de monteur. Gelukkig weet ik wat ik moet doen en heb de beste man eigenlijk niet nodig gehad (wel een prima kerel trouwens). Je zal maar tot 1400uur moeten wachten. ahhhh!

Wat mij meteen opvalt zie je in het plaatje die ik expres voor de overgang heb aangezet. Dit is tot nu toe het enige dingetje, buiten dat de upload speed wat achter blijft bij wat beloofd wordt. Ik heb 1Gb. Down is prima, maar up blijft het wat achter. (is van 950 / 600) De komende dagen eens kijken of ik hier zelf iets aan kan doen, al vrees ik dat dit toch een Odido-dingetje is waar ze nog achteraan moeten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SVhKnCeDWGsSx2bAse2nqSGbgpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/n2H3954Yh0w9ZpkIvLJZaW9R.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kurttank43
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-09 09:45
Heeft odido ook nog aanbiedingen voor vaste klanten?
Ze geven voor nieuwe klanten flinke korting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:42
kurttank43 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:35:
Heeft odido ook nog aanbiedingen voor vaste klanten?
Ze geven voor nieuwe klanten flinke korting.
Dan moet je ze bellen :) wordt zelfs in de fysieke winkel ook gewoon gezegd dat je elk jaar moet bellen.

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:42
koenvd90 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:14:
Na vorige week ziggo te hebben opgezegd om de overstap naar Odido te maken, belde ze me zojuist op dat ze me 9 maanden 35 euro per maand aanbieden, waar ik in eerste instantie al om vroeg om te verlengen toen ik ze vorige week belde. Na opzeggen kan het opeens wel. Heb gezegd dat ik geen belangstelling meer heb, maar begin nu toch te twijfelen.

€35 korting in combinatie met internet en tv. Wat is jullie mening als je odido en ziggo met elkaar vergelijkt
Als het werkt hoef ik niet weer terug. Bij storingen daarentegen is de oplossnelheid en openheid van Ziggo vele malen beter (zeker bij leveren over het netwerk van Delta)

Ik kreeg bij opzeggen een aanbod voor een jaar 27,50 excl BTW voor Ziggo Zakelijk zonder televisie smartcard/kastje. Heb dat mooi gelaten voor wat het was, ik betaal bij Odido de eerste 9 maand 25 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:32
koenvd90 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 15:14:

9 x 35 euro vind ik een prima deal. Zelf zit ik nu bij Odido. Niet vanwege de hoge upload (boeit me totaal niet), maar puur omdat ik destijds als nieuwe klant internet+tv voor 8 x 30 euro kreeg. Nu is dat zelf 10 x 30.
Straks ga ik weer terug naar Ziggo. Ik vind het navigeren via hun mediabox en apps op iPad/apple tv fijner dan de Odido app (op iPad/apple tv). Voor hun eigen kastje en Android (nog beta) schijnt de app flink wat verbeterd te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Laatst online: 16:56

IkWilbert

Het is mij!

Odido nu in Radar.
Npo2

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Daansan378 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:03:
Vandaag de oplevering van Odido gehad. Vanmorgen om 0400uur ging het KPN signaal er af en heb zelf in de ochtend de vlan settings veranderd. Signaal werd meteen opgepikt: dus weer internet :-)

Pas om 1400uur kwam de monteur. Gelukkig weet ik wat ik moet doen en heb de beste man eigenlijk niet nodig gehad (wel een prima kerel trouwens). Je zal maar tot 1400uur moeten wachten. ahhhh!

Wat mij meteen opvalt zie je in het plaatje die ik expres voor de overgang heb aangezet. Dit is tot nu toe het enige dingetje, buiten dat de upload speed wat achter blijft bij wat beloofd wordt. Ik heb 1Gb. Down is prima, maar up blijft het wat achter. (is van 950 / 600) De komende dagen eens kijken of ik hier zelf iets aan kan doen, al vrees ik dat dit toch een Odido-dingetje is waar ze nog achteraan moeten.

[Afbeelding]
Grappig, bij mij zette de Odido monteur zelf het signaal in de kast over. Had iets langer geen internet omdat hij in de wijkkast de kabel in de verkeerde poort had gestoken dus hij moest weer even terug, maar denk dat het nog geen 15 min heeft geduurd alles bij elkaar. Erg netjes verder, prima modem en internet werkt sindsdien ook prima.

Bekabeld:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/16246712376.png

Wifi6 @ telefoon ( 8)7 )
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/a/10076120673.png

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:24
Martinusz schreef op maandag 13 mei 2024 @ 17:44:
[...]

Dan moet je ze bellen :) wordt zelfs in de fysieke winkel ook gewoon gezegd dat je elk jaar moet bellen.
Goed punt. Bij KPN krijg je dan een flauwe 5 euro per maand korting als vaste klant. Daardoor deze maand opgezegd en in juni op Odido aangesloten. Ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Meer context is op zich wel fijn…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
Martinusz schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:44:
[...]

Meer context is ok zich wel fijn…
Het is weer een voorspelbare Radar-rant?

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkWilbert
  • Laatst online: 16:56

IkWilbert

Het is mij!

Martinusz schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:44:
[...]

Meer context is op zich wel fijn…
Ging over alle klachten over Odido.

I intend to live forever. So far, so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
IkWilbert schreef op maandag 13 mei 2024 @ 21:53:
[...]

Ging over alle klachten over Odido.
Dat is helder, maar wat was het resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 01:42
meesje schreef op maandag 13 mei 2024 @ 19:59:
[...]

9 x 35 euro vind ik een prima deal. Zelf zit ik nu bij Odido. Niet vanwege de hoge upload (boeit me totaal niet), maar puur omdat ik destijds als nieuwe klant internet+tv voor 8 x 30 euro kreeg. Nu is dat zelf 10 x 30.
Straks ga ik weer terug naar Ziggo. Ik vind het navigeren via hun mediabox en apps op iPad/apple tv fijner dan de Odido app (op iPad/apple tv). Voor hun eigen kastje en Android (nog beta) schijnt de app flink wat verbeterd te zijn.
Hier scheelde het 50% met wat ik voorheen betaalde bij Ziggo. Zat voorheen op Ziggo Zakelijk met televisie (CI+ module) voor 57 excl BTW. Nu 8 maand voor 25 euro en daarna nog 4 maand voor 62,50. Een jaar internet+televisie voor 450 euro. Bij Ziggo was dat 827,64. Aan het einde van de periode maar eens kijken wat Ziggo kan bieden en wat Odido als tegenbod heeft om te blijven.

Ziggo Zakelijk overigens vanwege de hogere upload ooit, had wel weer terug gekund naar een particulier abonnement wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
Aziraphale schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:29:
[...]

Dat is helder, maar wat was het resultaat?
Heb wat gevonden: https://radar.avrotros.nl...-internet-van-odido-60571

Pagina: 1 ... 50 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen