Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bcome
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 17-09 13:52
twinqore schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:14:
Wil het Zyxel modem/router gaan vervangen voor een eigen modem/router omdat de Zyxel constant problemen geeft (T-56), iemand goeie suggesties?

Asus? Ubiquiti? Gamen heeft prio.
Wat voor problemen probeer je op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmasterS
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:00
Wil het Zyxel modem/router gaan vervangen voor een eigen modem/router omdat de Zyxel constant problemen geeft (T-56), iemand goeie suggesties?

Gebruik zelf al jaren een draytek Vigor 2927F. Eerst met online.nl (aon) nu bij odido. Geen problemen en altijd stabiel. Nooit problemen met gamen gehad onderandere.
Gebruik een aparte accespoint voor wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justian911
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-09 15:02
Hi allen,

Ik zit met het volgende, glasvezel komt binnen op de Huawei omvormer, nu had ik een cat6 kabel gekocht voor de omvormer richting het modem, nu past deze RJ45 connector niet in de omvormer, is dit een bekend probleem? Ook al een andere connector bestel helaas zonder succes. Dit omdat er koperen stukjes uitsteken op de RJ45 connector.

Iemand die weet welke connector wel past?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinqore
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 05-09 15:16
bcome schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:55:
[...]

Wat voor problemen probeer je op te lossen?
Met het Zyxel T-56 modem heb ik last van
  • Lag spikes
  • Bufferbloat
  • Disconnects Wifi op 5Ghz
Zodra ik mijn oude Zyxel T-50 modem aansluit gaan de lagspikes weg, Bufferbloat gaat van C grade naar A grade en geen disconnects op de 5Ghz verbinding.

Het is een constant gevecht met Odido die niet wil toegeven dat het Zyxel T-56 modem ongelofelijke troep is of dat er iets mis is in de firmware. Veel mensen ondervinden deze problemen met dit modem veel topics op het Odido forum.

Helaas heeft de Zyxel T-50 geen Wifi 6, en zoek ik sowieso een goed stabiel modem.

Ik zit zelf te twijfelen tussen de:

uitvoering: ASUS TUF Gaming AX6000

of

uitvoering: ASUS RT-AX86U Pro (MO3B00)

[ Voor 59% gewijzigd door twinqore op 06-05-2024 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
@Justian911 Heb je foto's van de aansluiting en de connector op de kabel? RJ45 is best een standaard plugje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-09 20:01

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Fritzbox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
heb net 1gbit verlengd voor de eerste 6 maanden €40, daarna €50. iemand een betere deal weten te pakken? de actie op de voorpagina was alleen voor nieuwe klanten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MaStar
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:24
Farabi schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:34:
heb net 1gbit verlengd voor de eerste 6 maanden €40, daarna €50. iemand een betere deal weten te pakken? de actie op de voorpagina was alleen voor nieuwe klanten.
1 jaar overstappen naar KPN en daarna terug 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twinqore
Zyxel T-56:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zMrpbYOhzHhUbOR5DmM_rZJpO_Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TC8oKISD1v5y106e1vSDYmWK.png?f=fotoalbum_large

Zyxel T-50:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbwfrNT6F8pzHw_wKCtQIcdk3AA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7DdugzQo0g4CxIgTT2RX5QX9.png?f=fotoalbum_large

Er gaat ergens wat flink mis met het Zyxel T-56 modem dat Odido levert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17-09 11:36
twinqore schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:05:
Zyxel T-56:

[Afbeelding]

Zyxel T-50:

[Afbeelding]

Waarom ga je niet voor een de T-50 met een apart Wifi6 access point? Of een andere oplossing waarbij je router en wifi splitst?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
MaStar schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:04:
[...]

1 jaar overstappen naar KPN en daarna terug 8)
dat is geen optie. was destijds van kpn naar odido overgestapt vanwege gezeik met kpn. sindsdien hartstikke stabiel hier.

en ik zie dat je direct 2 jaar vast zit bij kpn, totaal niet interessant dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justian911
jongetje schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:10:
@Justian911 Heb je foto's van de aansluiting en de connector op de kabel? RJ45 is best een standaard plugje...
Zeker heb ik daar foto's van, standaard glasvezel omzetten van Odido.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K11AI-0zMAr-pQTq9ODKBoBlocE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/MYmVObwCWZJE7VC97VO3jAC9.png?f=user_large

En de RJ45 stekker:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aQbOTSUE8hHMEUb1khzTF_dECOY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Y3ZUFo3U4jpmycQhj6P7epl8.png?f=user_large

Die koperen stukjes zijn net de dik voor in de omvormer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 13:21

The Wizard

Moderator Mobile
Justian911 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:56:
[...]

Zeker heb ik daar foto's van, standaard glasvezel omzetten van Odido.[Afbeelding]

En de RJ45 stekker:
[Afbeelding]

Die koperen stukjes zijn net de dik voor in de omvormer.
Die moet je wel met een UTP tang indrukken, deze koperen aansluitingen drukken in de kleine kabeltjes in de stekker.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinqore
loeberce schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:35:
[...]

Waarom ga je niet voor een de T-50 met een apart Wifi6 access point? Of een andere oplossing waarbij je router en wifi splitst?
Bedankt voor je tip maar heb liever alles in 1 oplossing + anders weer een apparaat dat stroom verbuikt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
twinqore schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:08:
[...]

Met het Zyxel T-56 modem heb ik last van
  • Lag spikes
  • Bufferbloat
  • Disconnects Wifi op 5Ghz
Zodra ik mijn oude Zyxel T-50 modem aansluit gaan de lagspikes weg, Bufferbloat gaat van C grade naar A grade en geen disconnects op de 5Ghz verbinding.

Het is een constant gevecht met Odido die niet wil toegeven dat het Zyxel T-56 modem ongelofelijke troep is of dat er iets mis is in de firmware. Veel mensen ondervinden deze problemen met dit modem veel topics op het Odido forum.

Helaas heeft de Zyxel T-50 geen Wifi 6, en zoek ik sowieso een goed stabiel modem.

Ik zit zelf te twijfelen tussen de:

uitvoering: ASUS TUF Gaming AX6000

of

uitvoering: ASUS RT-AX86U Pro (MO3B00)
Klinkt als een defect modem. Misschien moet je die eens laten vervangen door odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinqore
N1traat schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:25:
[...]

Klinkt als een defect modem. Misschien moet je die eens laten vervangen door odido.
Helaas ben ik niet de enigste met dit probleem, veel posts op het odido forum over deze problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Zojuist bevestiging ontvangen van overstap van KPN naar Odido. Tot nu toe gaat alles gestroomlijnd. Ik houd jullie op de hoogte. En of het derde 250 euro korting voor 1 jaar waard is :+

[ Voor 18% gewijzigd door MaStar op 06-05-2024 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaStar
Farabi schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:40:
[...]

en ik zie dat je direct 2 jaar vast zit bij kpn, totaal niet interessant dus.
Ziggo dan? Biedt ook 50% korting het eerste jaar.

Kpn kan je overigens ook voor 1 jaar afsluiten....met 6 maanden 50% korting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
MaStar schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:21:
[...]

Ziggo dan? Biedt ook 50% korting het eerste jaar.

Kpn kan je overigens ook voor 1 jaar afsluiten....met 6 maanden 50% korting.
Van glasvezel naar koperlijn, geloof je het zelf :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaStar
Farabi schreef op maandag 6 mei 2024 @ 20:38:
[...]

Van glasvezel naar koperlijn, geloof je het zelf :+
Dan jaar om jaar wisselen.

KPN en Odido :+ Over 10 a 20 jaar scheelt het toch veel...

[ Voor 9% gewijzigd door MaStar op 06-05-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justian911
The Wizard schreef op maandag 6 mei 2024 @ 16:35:
[...]

Die moet je wel met een UTP tang indrukken, deze koperen aansluitingen drukken in de kleine kabeltjes in de stekker.
Heb idd een UTP tang, en toch blijft er wat koper uitsteken meerdere RJ45 connectoren geprobeerd 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
Justian911 schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 07:52:
[...]

Heb idd een UTP tang, en toch blijft er wat koper uitsteken meerdere RJ45 connectoren geprobeerd 😅
Andere tang dan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkdeleeuw
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-12-2024
Als je hem als kant en klare kabel koop zou dat toch niet nodig moeten zijn.
Als je hem zelf gekrompen hebt is het inderdaad tijd voor een betere tang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkdeleeuw
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-12-2024
twinqore schreef op maandag 6 mei 2024 @ 15:05:
Zyxel T-56:

[Afbeelding]

Zyxel T-50:

[Afbeelding]

Is dat voor de T-56 met de nieuwe _b10_ firmware die in de afgelopen weken is uitgerold?
Ze claimen dat die de problemen zou moeten oplossen (ik heb mijn twijfels)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 11:18
Onlans kwam KPN langs om hun glasvezelkabel aan te leggen. Mijn tuin zit beton in dus de reguliere route is niet beschiklbaar. De glasvezelwerkers die waren niet beroerd om mee te denken aan een oplossing die we ook voor Odido bedacht hebben. Namelijk een gat boren door de gevel en zo in de kruipruimte uitkomen.
Ze gaven aan dat ze niet boren, Ik gaf aan dat ik zelf wel de kruipruimte in ga en een gaatje naast de Odido lijn zou boren. Zo gezegd zo gedaan. Vanuit de kruipruimte 15cm naast de odido kabel geboord. Ga ik preces dwars door mijn Odido kabel heen en is hij doormidden O-)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5RXaH9klLyiDPYPKeM7GHtSL1zs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IGURBVa6KilnJXWh8Q1iq9vo.png?f=fotoalbum_large

Even voor iemand anders die hier tegenaan loopt en het gaat Googlen.
- Donderdagmiddag glasvezelkabel door midden.
- Odido gebeld. Die vroeg om fotos per e-mail. Gaf ook aan geen idee te hebben hoelang zoiets duurt.
- Odido maakt een ticket aan bij hun interne afdeling.
- Odido maakt een melding bij Guidon
- Guidon stuurt een sms met een afspraakverzoek
- Guidon kwam zondagochtend langs en het enige wat hij deed was de zaak waarnemen en fotos maken.
- Guidon meldt dit terug bij Odido.
- Odido maakt een melding bij BAM Infra en stuurt een bevestiginsmail naar mij
- Bam Infra maakt een ticket
- Ik heb BAM gebeld met de vraag hoe het zit en wanneer ze komen. Ze gaven aan dat de melding in het systeem staat en ze binnenkort langskomen. Een exact tijdstip kon ze niet geven
- 2 weken later staat er een monteur voor de stoep en heeft de glasvezelkabel kunnen lassen.

In totaal heb ik 2.5 week zonder internet gezeten.

Reparatie ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4bAfojMhhc8uqbHvR8zbKxze6lE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/W9bVn2MF2J7KyNskqIE2yjVt.png?f=fotoalbum_large

Dit onderdeel is gebruikt voor de las:
https://www.attema.com/nl...fiber-dome-kabel-5-6-5-mm.

[ Voor 6% gewijzigd door com2,1ghz op 07-05-2024 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinqore
henkdeleeuw schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:23:
[...]

Is dat voor de T-56 met de nieuwe _b10_ firmware die in de afgelopen weken is uitgerold?
Ze claimen dat die de problemen zou moeten oplossen (ik heb mijn twijfels)
Yup echt een drama dat ding...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:55
Ik had met een collega erover dat hij van Odido naar het eigen netwerk van Odido ging. Hiermee scheelt het hem best wat in prijs.
Nu zat ik zelf even te kijken en ik betaal nu €41,64 voor 100/100 met Draytek. Ga ik over naar hun eigen netwerk dan betaal ik €35,- voor 100/100. Of €40,- voor 400/400.

Nu heb ik wel eens gelezen dat het de snelheden veel minder stabiel zijn dan de Odido lijnen die via het KPN netwerk gaan (wat ik nu heb). Speelt dit nog steeds zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:52

Louw Post

Cerenas

Binnetie schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:40:
Ik had met een collega erover dat hij van Odido naar het eigen netwerk van Odido ging. Hiermee scheelt het hem best wat in prijs.
Nu zat ik zelf even te kijken en ik betaal nu €41,64 voor 100/100 met Draytek. Ga ik over naar hun eigen netwerk dan betaal ik €35,- voor 100/100. Of €40,- voor 400/400.

Nu heb ik wel eens gelezen dat het de snelheden veel minder stabiel zijn dan de Odido lijnen die via het KPN netwerk gaan (wat ik nu heb). Speelt dit nog steeds zo?
Volgens mij was er redelijk recent een poll in dit topic en daar kwam uit dat de mensen die een instabiele snelheid hebben niet per sé alleen op het eigen Odido netwerk zitten.

Ik heb zelf Odido als belichter en heb geen last van instabiele snelheid of verbinding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:36
@com2,1ghz Maar wat ik mis in je bericht en het meest nieuwsgierig naar ben: wat heeft dat geintje jou gekost?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-09 11:18
ThinkPad schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:11:
@com2,1ghz Maar wat ik mis in je bericht en het meest nieuwsgierig naar ben: wat heeft dat geintje jou gekost?
Niemand heeft aangegeven dat hier kosten aan verbonden zouden zijn. Ik ga er ook vanuit dat dit kosteloos gerepareerd is. De Odido ticket is meteen dezelfde ochtend afgesloten.

Als er nog achteraf kosten verrekend worden zal ik het laten weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-09 12:40
twinqore schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:28:
[...]
Helaas ben ik niet de enigste met dit probleem, veel posts op het odido forum over deze problemen.
Ik heb sinds ~3 weken glas van odido. En ik kan mn Zyxel dus dagelijks resetten. Satbiliteit van lik-me-vestje. Baal echt als een stekker. Als het werkt is het supersnel, maar vaak werkt het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 01:32

DON PAPA

Tweaker-fan

Binnetie schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:40:
Ik zit zelf sinds oktober vorig jaar op het ODF netwerk, en ben zeer tevreden over de snelheid. Ik maak wel gebruik van een eigen router (Orbi)...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uGc-6e6k4p5oKzMGPUTf2SU1zVE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/46ckB80IHqdDteRPzuguqdJB.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinqore
DON PAPA schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:37:
[...]

Ik zit zelf sinds oktober vorig jaar op het ODF netwerk, en ben zeer tevreden over de snelheid. Ik maak wel gebruik van een eigen router (Orbi)...

[Afbeelding]
Welke router gebruik je? ik ben van plan om ook mijn Zyxel te vervangen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bart1983
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:43
twinqore schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:40:
[...]

Yup echt een drama dat ding...
In Augustus krijg ik ook Odido en kom van een zeer stabiele KPN glasvezel verbinding. Overstap i.v.m. prijs. Ik heb veel topics op het Odido forum gelezen over de lag, jitter, bufferbloat i.c.m. de T-56. Echter alle topics blijven hangen op er is een probleem, men stuurt voorbeelden maar Odido bevestigt niet dat er een probleem is en dat ze er aan werken. Heeft iemand wel ergens gelezen dat ze het probleem herkennen en aan een oplossing werken? Die laatste B10 firmware lijkt alleen de DHCP problemen met bepaalde apparaten op te lossen. Ik zie ook nergens een releasenote of zoiets. Dat doet KPN toch beter op hun forum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

twinqore schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:51:
[...]
Welke router gebruik je? ik ben van plan om ook mijn Zyxel te vervangen
Ik gebruik een Orbi 963 set

[ Voor 24% gewijzigd door DON PAPA op 07-05-2024 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 00:29
com2,1ghz schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:14:
[...]

Niemand heeft aangegeven dat hier kosten aan verbonden zouden zijn. Ik ga er ook vanuit dat dit kosteloos gerepareerd is. De Odido ticket is meteen dezelfde ochtend afgesloten.

Als er nog achteraf kosten verrekend worden zal ik het laten weten.
Daar kom je dan nog goed mee weg :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnieNFW
Die hebben een prijs die niet binnen mijn budget valt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinqore
ArnieNFW schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:20:
[...]

Die hebben een prijs die niet binnen mijn budget valt :(
Die zijn inderdaad erg prijzig haha, iemand hier toevallig een Zyxel T-54 modem? die heeft namelijk wel Wifi-6 maar zou graag weten of die wel stabiel draait.

Dan kan ik eventueel vragen om mijn T-56 te ruilen voor een T-54, scheelt weer wat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik zal eens nadenken om naar ODF over te stappen.
Ik gebruik zelf een systeem van TP-Link Omada voor mijn wifi.
Weet iemand of zij ook een router hebben in de Omada range? Dat is dan direct een mooie vervanging voor de Zyxel.

Bijvoorbeeld deze: https://www.tp-link.com/n...outer-wifi-router/er706w/ geen idee of dit werkt met Odido.

[ Voor 23% gewijzigd door Binnetie op 07-05-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storm-biker
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Luchtbakker schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:51:
[...]

Ik denk niets, gezien hij op minimaal 40cm diepte had moeten liggen, en volgens mij ook in een mantelbuis.
Het zal wel heel veel getouwtrek worden, want niemand zal zijn verantwoordelijkheid nemen vermoed ik zo.
Ik heb, helaas, nog nooit gezien dat ze glasvezel kabels in een mantelbuis aanleggen. Misschien bij nieuwbouw?
Als mijn voortuin een renovatie krijgt, snij ik een mantelbuis open en gaat die er zeker omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 00:52
com2,1ghz schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:22:
Onlans kwam KPN langs om hun glasvezelkabel aan te leggen. Mijn tuin zit beton in dus de reguliere route is niet beschiklbaar. De glasvezelwerkers die waren niet beroerd om mee te denken aan een oplossing die we ook voor Odido bedacht hebben. Namelijk een gat boren door de gevel en zo in de kruipruimte uitkomen.
Ze gaven aan dat ze niet boren, Ik gaf aan dat ik zelf wel de kruipruimte in ga en een gaatje naast de Odido lijn zou boren. Zo gezegd zo gedaan. Vanuit de kruipruimte 15cm naast de odido kabel geboord. Ga ik preces dwars door mijn Odido kabel heen en is hij doormidden O-)
[Afbeelding]

Even voor iemand anders die hier tegenaan loopt en het gaat Googlen.
- Donderdagmiddag glasvezelkabel door midden.
- Odido gebeld. Die vroeg om fotos per e-mail. Gaf ook aan geen idee te hebben hoelang zoiets duurt.
- Odido maakt een ticket aan bij hun interne afdeling.
- Odido maakt een melding bij Guidon
- Guidon stuurt een sms met een afspraakverzoek
- Guidon kwam zondagochtend langs en het enige wat hij deed was de zaak waarnemen en fotos maken.
- Guidon meldt dit terug bij Odido.
- Odido maakt een melding bij BAM Infra en stuurt een bevestiginsmail naar mij
- Bam Infra maakt een ticket
- Ik heb BAM gebeld met de vraag hoe het zit en wanneer ze komen. Ze gaven aan dat de melding in het systeem staat en ze binnenkort langskomen. Een exact tijdstip kon ze niet geven
- 2 weken later staat er een monteur voor de stoep en heeft de glasvezelkabel kunnen lassen.

In totaal heb ik 2.5 week zonder internet gezeten.

Reparatie ziet er zo uit:
[Afbeelding]

Dit onderdeel is gebruikt voor de las:
https://www.attema.com/nl...fiber-dome-kabel-5-6-5-mm.
[YouTube: Attema - Compact Fiber Dome v2 - Nederlands]
En dan voordat je het dicht maakt bescherm matten overheen leggen.
Ik snap echt niet dat er geen mantelbuis om gedaan wordt.
Hier zit de glasvezel kabel in een HDPE mantelbuis.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EItLaxx4fLjSXwnfJhhLIpjgaqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNRpOmR2RovMPnByrGAwFHRC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17-09 08:11
Hebben mensen hier ervaring met de aanleg van glasvezel door openDutchFiber/Odido?

Ze hebben in feb 2023 de straat opengehaald en de vezel in de grond gedaan.Toen was de plannen in altijd Q2-2024 volgens de webcare van ODF. Nu staat er al een tijd (tot op de dag van vandaag) dat ze in april 2024 langs willen komen. Maar nog niets gehoord.

Verder woon ik denk ik een een moeilijk object. Portiekflat met een gevel als monument. Ze mogen het dus niet tegen te gevel aan plakken en een rvs strip er omheen.
Er is in de portiek wel een vrij toegankelijke koker beschikbaar naar ieder appartement zijn meterkast.

Wat is jullie ervaring met de aanleg? Hoelang duurt het van het opleveren tot ik ook daadwerkelijk verbinding heb via de vezel?
Maak de situatie zoals het bij mij is nog extra complex?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
@ewoutw Normaal gesproken gaat de aannemer langs bij de VVE (voorzitter) om de route te bespreken, maakt een plan en als de VVE akkoord is dan wordt er aangelegd. Anders zou ik kijken of je de aannemer kunt achterhalen om zelf een afspraak te maken namens en in samenspraak met je VVE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Ja deze heeft VLAN ondersteunig, als je dan VLAN300 instelt op de wan poort van de ER706W, dan kun je hem rechtstreeks op de ONT aansluiten voor Odido ;)

[ Voor 33% gewijzigd door DON PAPA op 07-05-2024 13:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArnoldSmit
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14-09 19:26
Ben zelf ook appartement eigenaar.
Als die koker inderdaad zo vrij is als je aangeeft, zullen ze weinig bezwaar hebben om die te gebruiken.
Waar kan de kabel bundel het gebouw in worden gebracht bij jullie, als vanaf het binnenkomst punt de kokers goed bereikbaar zijn moet de installatie niet al te veel problemen opleveren.
Bij ons moest er nog een hoop worden geboord.

Tussen aanleg en activatie zat bij mij vier maanden, ODF.
KPN komt binnenkort ook, dan heb ik twee glasvezel verbindingen.
ewoutw schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:00:
Hebben mensen hier ervaring met de aanleg van glasvezel door openDutchFiber/Odido?

Ze hebben in feb 2023 de straat opengehaald en de vezel in de grond gedaan.Toen was de plannen in altijd Q2-2024 volgens de webcare van ODF. Nu staat er al een tijd (tot op de dag van vandaag) dat ze in april 2024 langs willen komen. Maar nog niets gehoord.

Verder woon ik denk ik een een moeilijk object. Portiekflat met een gevel als monument. Ze mogen het dus niet tegen te gevel aan plakken en een rvs strip er omheen.
Er is in de portiek wel een vrij toegankelijke koker beschikbaar naar ieder appartement zijn meterkast.

Wat is jullie ervaring met de aanleg? Hoelang duurt het van het opleveren tot ik ook daadwerkelijk verbinding heb via de vezel?
Maak de situatie zoals het bij mij is nog extra complex?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:26
twinqore schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 11:26:
[...]

Die zijn inderdaad erg prijzig haha, iemand hier toevallig een Zyxel T-54 modem? die heeft namelijk wel Wifi-6 maar zou graag weten of die wel stabiel draait.

Dan kan ik eventueel vragen om mijn T-56 te ruilen voor een T-54, scheelt weer wat kosten.
We hebben hier T54 hangen, die draait al een jaar of 2 zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dooiedodo
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-09 10:41
DON PAPA schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:17:
[...]

Ja deze heeft VLAN ondersteunig, als je dan VLAN300 instelt op de wan poort van de ER706W, dan kun je hem rechtstreeks op de ONT aansluiten voor Odido ;)
of zelfs de ont weglaten en de sfp in de router steken. Heb ik ook al jaren en stabiel als een huis

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OLEBZ92-HjozZ4IDxq-zcRulrqc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2V1zHOucYYUiy8zaTsPoNW3G.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
dooiedodo schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:51:
[...]

of zelfs de ont weglaten en de sfp in de router steken. Heb ik ook al jaren en stabiel als een huis

[Afbeelding]
Nu krijgen wij volgende maand odido, dus dit is mooi om te lezen :)
Welke SFP module heb je er in gestopt ?

Ik ben namelijk flink aan het zoeken want we krijgen een Zyxel T-56 dus het zou mooi zijn om die gelijk stof te laten happen :)

Bij aanschaf woning al wel een sc-upc/sc-upc getrokken dus moet eigelijk alleen nog een koppelstuk en sfp module hebben ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iK8bGvpaSiGtZMmCEREyj6U7UF8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/U3cJ0z09Y9Y2k4YXRKYmmRnh.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
dooiedodo schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:51:
[...]

[Afbeelding]
Bij AON kan dat bij GPON of XGS-PON heb je een registratie nodig.
Ik heb dan voor mijn Fritzbox op GPON het serienummer van de Huawei GPON ONT gekloond.
Dat kan dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinqore
jwbokx schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:40:
[...]

We hebben hier T54 hangen, die draait al een jaar of 2 zonder problemen.
Zou je voor mij een test willen uitvoeren op https://www.waveform.com/tools/bufferbloat ? zou top zijn _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:27
twinqore schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:01:
Zou je voor mij een test willen uitvoeren op https://www.waveform.com/tools/bufferbloat ? zou top zijn _/-\o_
Heb ik gisteren toevallig gedaan, maar ik vermoed dat ze niet op 8G verbindingen ingericht zijn. Ik kreeg een A+ rating, m'n RTT verblikte of verbloosde niet, maar 'under load' was nog geen 4Gbps. Dus hoeveel dat zegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
DON PAPA schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 13:17:
[...]

Maar kan ik de ER706W ook aansluiten zoals nu de Draytek is aangesloten? Voor het geval ik besluit om niet naar ODF te gaan en op het huidige KPN netwerk te blijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Binnetie schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:12:
[...]

Maar kan ik de ER706W ook aansluiten zoals nu de Draytek is aangesloten? Voor het geval ik besluit om niet naar ODF te gaan en op het huidige KPN netwerk te blijven zitten.
Ja gewoon achter het glasvezelkastje met een netwerk kabel naar de wan rj45 poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
peterbier schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:18:
[...]

Ja gewoon achter het glasvezelkastje met een netwerk kabel naar de wan rj45 poort.
Bij mij gaat de fiber rechtstreeks naar de Draytek toe. De fiber gaat in een lege 'Genexis' en dan naar de Draytek heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Binnetie schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:28:
[...]

Bij mij gaat de fiber rechtstreeks naar de Draytek toe. De fiber gaat in een lege 'Genexis' en dan naar de Draytek heen.
Dan heb je daar een SFP module in zitten.?
Dan zit je op AON die kun je dan in de Omada router gebruiken.
Let hierbij wel op dat er een omzetting kan plaatsvinden vanuit de provider op GPON. (Bijvoorbeeld migratie naar Odido)
En bij een pakket verhoging van meer als 1Gbit kom je 100% op XGS-PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
peterbier schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:32:
[...]

Dan heb je daar een SFP module in zitten.?
Dan zit je op AON die kun je dan in de Omada router gebruiken.
Let hierbij wel op dat er een omzetting kan plaatsvinden vanuit de provider op GPON. (Bijvoorbeeld migratie naar Odido)
En bij een pakket verhoging van meer als 1Gbit kom je 100% op XGS-PON.
Dankjewel! Dan kan ik gewoon de Draytek uitfaseren en de Omada router gebruiken. De 100/100 is voor nu eigenlijk wel genoeg.
Als ik in de toekomst wil gaan upgraden in snelheid heb ik een andere SPF-module nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Binnetie schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:41:
[...]

Dankjewel! Dan kan ik gewoon de Draytek uitfaseren en de Omada router gebruiken. De 100/100 is voor nu eigenlijk wel genoeg.
Als ik in de toekomst wil gaan upgraden in snelheid heb ik een andere SPF-module nodig?
Bij XGS-PON kan dat niet heb je SFP+ poort voor nodig.
Dan gewoon het glasvezelkastje gebruiken.
Let daarbij ook op dat de poorten van de Omada max 1Gbit zijn.
Dus een 2Gbit abonnement heeft geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
Binnetie schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:28:
[...]

ja.. ik begon ook met een draytek. Die sfp eruit getrokken en in de tplink gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwbokx
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:26
twinqore schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:01:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/emwZfVgcZ_KL57L35vao0lptLo4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DcA14pVI9GImmdf204U3KpUA.png?f=fotoalbum_large

Wij hebben glas met een 100 abo..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
vormulier schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:41:
[...]

Nu krijgen wij volgende maand odido, dus dit is mooi om te lezen :)
Welke SFP module heb je er in gestopt ?

Ik ben namelijk flink aan het zoeken want we krijgen een Zyxel T-56 dus het zou mooi zijn om die gelijk stof te laten happen :)

Bij aanschaf woning al wel een sc-upc/sc-upc getrokken dus moet eigelijk alleen nog een koppelstuk en sfp module hebben ?

[Afbeelding]
Even voor de duidelijkheid heb jij een SC/APC aansluiting.
Zoals je duidelijk op je foto kan zien.
En dat is ook normaal voor een aansluiting bij een TK01 FTU.
Jou patchkabel is verkeerd en zal een beschadiging op kunnen leveren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPaqu3MQCjadVSIBMOvHq7Ut6Jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLKNe2slTRDjxecAFjfZlfTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ygsGcDlH3_eQcfxo9hRKQhJTMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x82Et7SSaoHWZeQYSG2eHGdh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
peterbier schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:22:
[...]

Even voor de duidelijkheid heb jij een SC/APC aansluiting.
Zoals je duidelijk op je foto kan zien.
En dat is ook normaal voor een aansluiting bij een TK01 FTU.
Jou patchkabel is verkeerd en zal een beschadiging op kunnen leveren.
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Bedankt :)
Hier had ik al rekening mee gehouden, op de planning saat een apc->upc kabel die met een upc/upc koppel stuk op mijn huidige upc kabel komt. (deze upc kabel was ooit nog over van een t-mobile thuis abbo)

Nu alleen nog kijken naar een SFP module die odido ondersteunt en mijn router, moet ik er een aanschaffen, of komt er een mee vanuit odido die ik in de router kan prikken? (en die zal net geen upc zijn maar goed dat is dan maar een apc/apc kabel halen :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
vormulier schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:38:
[...]

Bedankt :)
Hier had ik al rekening mee gehouden, op de planning saat een apc->upc kabel die met een upc/upc koppel stuk op mijn huidige upc kabel komt. (deze upc kabel was ooit nog over van een t-mobile thuis abbo)

Nu alleen nog kijken naar een SFP module die odido ondersteunt en mijn router, moet ik er een aanschaffen, of komt er een mee vanuit odido die ik in de router kan prikken? (en die zal net geen upc zijn maar goed dat is dan maar een apc/apc kabel halen :P )
Het is niet meer zo simpel als ik prik er een SFP module in.
Ja dat kon bij AON.
Maar waarschijnlijk krijg je GPON of XGS-PON dan moet je het registreren.
Welke router wil je gebruiken dan.?
Het is makkelijker van het (door Odido geleverde) glasvezelkastje naar je eigen router te gaan. (Vooral bij het PON netwerk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
peterbier schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:44:
[...]

Het is niet meer zo simpel als ik prik er een SFP module in.
Ja dat kon bij AON.

Maar waarschijnlijk krijg je GPON of XGS-PON dan moet je het registreren.
Welke router wil je gebruiken dan.?
Het is een Tp link ER707
peterbier schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:44:
[...]

Het is makkelijker van het glasvezelkastje naar je eigen router te gaan. (Vooral bij het PON netwerk)
Aha, Helaas word het gelijk een gehele zyxel router van odido inplaats van een kastje ? teminste als je de website moet geloven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d4zqDrMVZHPSRJdx0Sw_pZfXe3M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vmtzbLEpYEbkUjDpN565CsSu.png?f=user_large

Jammer dat je daar zo 123 niet meer om heen kunt dan. Maar goed dan moeten we er maar aan geloven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
vormulier schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 22:53:
[...]

Het is een Tp link ER707

[...]

Aha, Helaas word het gelijk een gehele zyxel router van odido inplaats van een kastje ? teminste als je de website moet geloven:

[Afbeelding]

Jammer dat je daar zo 123 niet meer om heen kunt dan. Maar goed dan moeten we er maar aan geloven :)
In dat pakket zit ook een glasvezelkastje. (Wat een monteur aan sluit)
Dat kan een Zyxel AON zijn maar zeer waarschijnlijk een Huawei GPON of XGS-PON ONT.
Vanaf dat glasvezelkastje kun je verder naar je eigen router.
Waarom wil je de SFP poort gebruiken.?
Die is maar 1Gbit.
Bij de er707 m2 zijn alleen de RJ45 poort 2.5Gbit wan en een lan poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
peterbier schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 23:18:
[...]

In dat pakket zit ook een glasvezelkastje. (Wat een monteur aan sluit)
Dat kan een Zyxel AON zijn maar zeer waarschijnlijk een Huawei GPON of XGS-PON ONT.
Vanaf dat glasvezelkastje kun je verder naar je eigen router.
Waarom wil je de SFP poort gebruiken.?
Die is maar 1Gbit.
Bij de er707 m2 zijn alleen de rj45 2.5Gbit wan en een lan poort.
hmm dus die sfp poort op de zyxel router zit er voor niks op.. En levert odido 2 apparaten die een sfp poort hebben.

(vandaar ook de gedachte dat het zo hup in de sfp van mijn eigen router kon)

1Gbit was opzich ook geen probleem met een 400/400 aansluiting. Naja dan maar in de 2.5Gbit rj poort :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
vormulier schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 23:29:
[...]

hmm dus die sfp poort op de zyxel router zit er voor niks op.. En levert odido 2 apparaten die een sfp poort hebben.

(vandaar ook de gedachte dat het zo hup in de sfp van mijn eigen router kon)

1Gbit was opzich ook geen probleem met een 400/400 aansluiting. Naja dan maar in de 2.5Gbit rj poort :)
De SFP poort op de Zyxel door Odido geleverd is niet actief en zal niet werken.
Hun werken met een los glasvezel kastje.
Vanaf daar kun je prima met een netwerk kabel verder naar een eigen router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
peterbier schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 23:37:
[...]

De SFP poort op de Zyxel door Odido geleverd is niet actief en zal niet werken.
Hun werken met een los glasvezel kastje.
Vanaf daar kun je prima met een netwerk kabel verder naar een eigen router.
Wat is dat dan voor kastje? Heb je voorbeeld?
Ik heb tijdje met tplink mc220l gewerkt en dat is ook SFP gebaseerd.

Even andere vraag over niet-AON:
In het geval van GPON, is het niet zo dat de ID in de sfp module zit? En dat ID kan toch ook geregistreerd worden bij Odido? (in het geval dat je router GPON ID niet kan clonen)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NX6aBE2JKRQBLvJty452oKt8RwM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fkALNJJXkCL7Ul3NLy6r1edK.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door dooiedodo op 08-05-2024 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
Kan je de Zyxel (T56) vervangen door een AVM FRITZ!Box 4060 en toch Telefonie houden?
Nou gebruik ik nog een vast tel.nr op DECT toestellen, dus die 4060 zou ideaal zijn.

Wat voor gegevens (voor telefonie) heb je nodig om dit te laten werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:37
ArnieNFW schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:52:
Weet niet of Odido deze gegevens deelt maar waarom kies je niet voor een voip account bij bijvoorbeeld Cheapconnect te nemen? Lagere vaste tarieven (8,95/jaar ipv 2,50/maand) , veel lagere minuut prijzen en geen starttarief. En je bent meteen provider onafhankelijk voor een evt overstap volgend jaar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:42
Ik maak nu gebruik van Ziggo en stap eind deze maand over op Odido glasvezel.
Huidige setup heb ik setje (3) van TP-link Deco M4 achter de ziggo router die de wifi in huis regelen, op zich tevreden over. Echter dit setje moet waarschijnlijk terug naar Ziggo gestuurd worden.

Nu lees ik dat ze Zyxel router van Odido ansich goede wifi al heeft, maar voor zolder (kamer kind) zal er toch een access point of 2 nodig zijn.
Hoe zijn de ervaringen met de extra wifi punten van Odido? Ik zou er dan 2 nemen, 1 op eerste verdieping die ook de tuin redelijk moet voorzien van wifi (bekabeld aangesloten), en op zolder dan 1, die de wifi via het extra punt op verdieping 1 zou over moeten pakken.

Of beter om zelf losse access points aan te schaffen? (tips welke?)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
tyson69 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 09:58:
[...]
Weet niet of Odido deze gegevens deelt maar waarom kies je niet voor een voip account bij bijvoorbeeld Cheapconnect te nemen? Lagere vaste tarieven (8,95/jaar ipv 2,50/maand) , veel lagere minuut prijzen en geen starttarief. En je bent meteen provider onafhankelijk voor een evt overstap volgend jaar
Top advies, bedankt. Had ik eerder aan moeten denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Martinusz Ik zou voor dat geld gaan huren. En dan eerst 1 bekabelt op de eerste etage en kijken hoe het signaal op de 2e etage is. Zeker omdat je die 2e draadloos gaat aansluiten. Dan kun je net zo goed eerst kijken hoe het gaat met je devices direct op het wifi-punt die bekabelt is.
Mocht dat niet werken kun je altijd nog een 2e erbij huren en die op een strategische plek zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrytr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08-09 09:19
ArnieNFW schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:52:
Kan je de Zyxel (T56) vervangen door een AVM FRITZ!Box 4060 en toch Telefonie houden?
Nou gebruik ik nog een vast tel.nr op DECT toestellen, dus die 4060 zou ideaal zijn.

ja dat kan prima, heb 't zelf ook gedaan en geen problemen ondervonden.

[/quote]
de gegevens moet je uit de Zyxel trekken met een python script, hier staat hoe je dat kan doen.
Met dit script krijg je je username en password die je kan invullen in de 4060 en zo de DECT toestellen aansluiten op de 4060:

https://community.odido.n...ostid=1587259#post1587259

mvg.
Henry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22:42
jongetje schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:29:
@Martinusz Ik zou voor dat geld gaan huren. En dan eerst 1 bekabelt op de eerste etage en kijken hoe het signaal op de 2e etage is. Zeker omdat je die 2e draadloos gaat aansluiten. Dan kun je net zo goed eerst kijken hoe het gaat met je devices direct op het wifi-punt die bekabelt is.
Mocht dat niet werken kun je altijd nog een 2e erbij huren en die op een strategische plek zetten.
Denk dat dat idd toch de juiste (uitprobeer) methode zal zijn, eerst 1 huren, bevalt het niet, kan ik altijd nog zelf naar access points kijken :)

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koenvd90
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-06 08:48
Na 10 jaar klant te zijn geweest (elk jaar verlengd met 50% korting voor 6 maanden), ga ik ook de overstap naar Odido maken. Ziggo wou me echt geen 50% korting geven en dit bestond niet eens volgens de medewerker aan de telefoon. Nadat ze mijn facturen na keek, zei ze dat ik elk jaar geluk heb gehad. Nou, meteen opgezegd.

Hoe ervaren jullie her verschil tussen de coax verbinding en de glasvezel? Flinke verbetering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
dooiedodo schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:43:
[...]

Wat is dat dan voor kastje? Heb je voorbeeld?
Ik heb tijdje met tplink mc220l gewerkt en dat is ook SFP gebaseerd.

Even andere vraag over niet-AON:
In het geval van GPON, is het niet zo dat de ID in de sfp module zit? En dat ID kan toch ook geregistreerd worden bij Odido? (in het geval dat je router GPON ID niet kan clonen)?
[Afbeelding]
Eigenlijk kan ik het beste advies geven laat dat glasvezel kastje voor wat het is en ga met een netwerk kabel vanaf daar naar een eigen router.

Voor belangstellenden het klonen van GPON met een SFP module link.

https://providerforum.nl/...mobile-huawei-gpon.95394/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
peterbier schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:41:
[...]

Eigenlijk kan ik het beste advies geven laat dat glasvezel kastje voor wat het is en ga met een netwerk kabel vanaf daar naar een eigen router.

Voor belangstellenden het klonen van GPON met een SFP module link.

https://providerforum.nl/...mobile-huawei-gpon.95394/
nice.. dat bevestigt mijn begrip van het spul. Voorlopig zit ik prima op AON wel direct in mn tplink router voor een prijs van 42eur voor 1gbit. Wordt alleen verhoogd met inflatie af en toe, nergens goedkoper te krijgen voorlopig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@dooiedodo

Even een swap naar bv 400mbit en dan weer terug naar je 1Gbit.
Dan heb je voor je snelheid pakket weer de (normale) prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dooiedodo
peterbier schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:54:
@dooiedodo

Even een swap naar bv 400mbit en dan weer terug naar je 1Gbit.
Dan heb je voor je snelheid pakket weer de (normale) prijs.
moet ik eerst nieuwe provider kiezen en terugkomen lijkt het:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vtE5wkl5STmoYbkN9Z6L_SHTavg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/koITPlAD9GO2ZDRsAVdI2BKt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:32
koenvd90 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 12:36:
Na 10 jaar klant te zijn geweest (elk jaar verlengd met 50% korting voor 6 maanden), ga ik ook de overstap naar Odido maken. Ziggo wou me echt geen 50% korting geven en dit bestond niet eens volgens de medewerker aan de telefoon. Nadat ze mijn facturen na keek, zei ze dat ik elk jaar geluk heb gehad. Nou, meteen opgezegd.

Hoe ervaren jullie her verschil tussen de coax verbinding en de glasvezel? Flinke verbetering?
Ik zit nu bijna een jaar bij Odido met 400/400 abo en TV. Ik kwam van Ziggo met 400/40. Odido is prima, lagere ping. Maar om het nu een flinke verbetering te noemen? De upload van 40 bij Ziggo was voor ons gezin geen bottleneck. Beide heb ik als prima ervaren. Ongetwijfeld zullen er tweakers anders over denken, maar voor wat wij doen, hebben we echt de hoge upload niet nodig. Ook niet voor thuiswerken, teams, etc.
Ik stapte vnl. over vanwege de prijs. Toen 8 maanden voor 30 euro. Nu is dat zelfs 10 maanden voor 30 euro. Daar kan geen enkele aanbieding tegenop. Wij hebben trouwens nooit uitval gehad, maar wat ik begrijp uit de reacties in dit topic dat het soms best lang kan duren voordat een probleem opgelost is.
Verder vind ik de TV app van Odido minder gebruiksvriendelijk dan die van Ziggo. Alle functionaliteit heeft ie wel, maar het werkt net allemaal wat minder logisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
meesje schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Ik zit nu bijna een jaar bij Odido met 400/400 abo en TV. Ik kwam van Ziggo met 400/40. Odido is prima, lagere ping. Maar om het nu een flinke verbetering te noemen? De upload van 40 bij Ziggo was voor ons gezin geen bottleneck. Beide heb ik als prima ervaren. Ongetwijfeld zullen er tweakers anders over denken, maar voor wat wij doen, hebben we echt de hoge upload niet nodig. Ook niet voor thuiswerken, teams, etc.
Ik stapte vnl. over vanwege de prijs. Toen 8 maanden voor 30 euro. Nu is dat zelfs 10 maanden voor 30 euro. Daar kan geen enkele aanbieding tegenop. Wij hebben trouwens nooit uitval gehad, maar wat ik begrijp uit de reacties in dit topic dat het soms best lang kan duren voordat een probleem opgelost is.
Verder vind ik de TV app van Odido minder gebruiksvriendelijk dan die van Ziggo. Alle functionaliteit heeft ie wel, maar het werkt net allemaal wat minder logisch.
Daarom gebruik ik nu de bata app.
Die heeft dezelfde layout als de nieuwe tv ontvanger.
Die app is een stuk overzichtelijker.
https://community.odido.n...ormgeving-odido-tv-363519

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
peterbier schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:42:
[...]

Daarom gebruik ik nu de bata app.
Die heeft dezelfde layout als de nieuwe tv ontvanger.
Die app is een stuk overzichtelijker.
https://community.odido.n...ormgeving-odido-tv-363519
Helaas alleen voor Android TV en nog niet voor Apple TV. Ik had al gelezen dat het tv kastje van Odido (heeft gewoon Android) al een betere interface heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
meesje schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:29:
[...]

Ik stapte vnl. over vanwege de prijs. Toen 8 maanden voor 30 euro. Nu is dat zelfs 10 maanden voor 30 euro. Daar kan geen enkele aanbieding tegenop.
Ook hier voornamelijk vanwege de prijs de overstap gemaakt, elk jaar de ziggo verhoging wel een beetje beu..
De upload zal wss wel wat doen met de VPN naar huis toe, maar ik denk dat ik daar weinig van zal merken want dat gebruik ik alleen voor HA.
Wij hebben trouwens nooit uitval gehad, maar wat ik begrijp uit de reacties in dit topic dat het soms best lang kan duren voordat een probleem opgelost is.
Afhankelijk van het probleem natuurlijk want odido heeft geen glas. Dus service gerelateerde problemen ?
Hier nemen we nlziet, is ook weer 4 euro goedkoper dan de tv van odido (12 vs 8 )

De rest zullen we over een maand meemaken, het moet nog binnen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
vormulier schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 13:46:
[...]

Ook hier voornamelijk vanwege de prijs de overstap gemaakt, elk jaar de ziggo verhoging wel een beetje beu..
De upload zal wss wel wat doen met de VPN naar huis toe, maar ik denk dat ik daar weinig van zal merken want dat gebruik ik alleen voor HA.

[...]

Afhankelijk van het probleem natuurlijk want odido heeft geen glas. Dus service gerelateerde problemen ?

[...]

Hier nemen we nlziet, is ook weer 4 euro goedkoper dan de tv van odido (12 vs 8 )

De rest zullen we over een maand meemaken, het moet nog binnen komen :)
NLziet is voor ons geen optie, want we willen ook ESPN. Dan zit je helaas vast aan een tv abonnement. Heel vroeger kon je bij foxsports wel een los abonnement nemen. Maar dat is best lang geleden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
meesje schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:03:
[...]

NLziet is voor ons geen optie, want we willen ook ESPN. Dan zit je helaas vast aan een tv abonnement. Heel vroeger kon je bij foxsports wel een los abonnement nemen. Maar dat is best lang geleden. :)
Je kunt ook naar Canal+ gaan.
15 euro zit espn in.
Heb ik ook naast Odido TV.
Espn (10 euro) en opname (5 euro) heb ik stop gezet bij Odido.
En Canal+ erbij genomen.
Omdat hier meer dan 4 TV,s staan en Odido niet op meer dan 4 TV,s kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
peterbier schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:16:
[...]

Je kunt ook naar Canal+ gaan.
15 euro zit espn in.
Heb ik ook naast Odido TV.
Espn (10 euro) en opname (5 euro) heb ik stop gezet bij Odido.
En Canal+ erbij genomen.
Omdat hier meer dan 4 TV,s staan en Odido niet op meer dan 4 TV,s kan.
Dat is inderdaad een goede optie. Voor 2,50 meer heb je dan gelijk espn. Wat ik begrepen is dat de app van Canal+ voor de Apple TV achterloopt qua functionaliteit (geen tv guide) en kwaliteit (minder frames). Dit wil ik ooit zelf wel eens testen. Je hebt een proefperiode van 7 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
@meesje

Mij kost het niks meer.
Opname gebruik ik bij Canal en espn ook.
Voor de rest kijken we meestal Odido TV.
Je kunt eerst de proef week gebruiken i.d.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
peterbier schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:29:
@meesje

Mij kost het niks meer.
Opname gebruik ik bij Canal en espn ook.
Voor de rest kijken we meestal Odido TV.
Je kunt eerst de proef week gebruiken i.d.d.
Ik bedoel dat tov Odido tv (12,50 euro) je voor 2,50 euro meer gelijk ESPN hebt.
Je kunt ook opnemen bij Canal+? Dat wist ik niet, wel replay tv. Dus via Odido ben je 12,50+10+5=27,50 kwijt en bij Canal+ 15 euro. Best een aardig verschil: 100 euro op jaarbasis (mits je ESPN bij Odido door laat lopen in de zomerstop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
meesje schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:49:
[...]

Ik bedoel dat tov Odido tv (12,50 euro) je voor 2,50 euro meer gelijk ESPN hebt.
Je kunt ook opnemen bij Canal+? Dat wist ik niet, wel replay tv. Dus via Odido ben je 12,50+10+5=27,50 kwijt en bij Canal+ 15 euro. Best een aardig verschil: 100 euro op jaarbasis (mits je ESPN bij Odido door laat lopen in de zomerstop).
Opnames zijn volgens mij wel korter beschikbaar.
Je kunt i.i.g. 1 week terug kijken.
Alleen zit de app niet zo logisch in elkaar of kwestie van wennen.
Ik zou zeggen gewoon een week proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinqore
Weet iemand hier als ik mijn abonnement van 1 Gbit/s upgrade naar 2 of 8 Gbit/s mijn FTU vervangen moet worden? Ik heb nu nog een hele oude TY01 FTU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:31
twinqore schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:13:
Weet iemand hier als ik mijn abonnement van 1 Gbit/s upgrade naar 2 of 8 Gbit/s mijn FTU vervangen moet worden? Ik heb nu nog een hele oude TY01 FTU.
als je overstapt op 2 of 8Gbps wordt op je omgezet naar XGS-PON dan krijg je een andere ONT.
deze wordt vrijwel altijd door een monteur geinstalleerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinqore
Brentjuh2000 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:15:
[...]

als je overstapt op 2 of 8Gbps wordt op je omgezet naar XGS-PON dan krijg je een andere ONT.
deze wordt vrijwel altijd door een monteur geinstalleerd
Thnx voor je antwoord!

Maar die past gewoon op een TY-01 FTU of zal die dan vervangen moeten worden?

ik heb nu deze aansluiting:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-oUdh11j3EhJgDoKCCym7UKJGPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3FAE7kn7XZ5h8wj7ZOaCZHwW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23:31
twinqore schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:22:
[...]

Thnx voor je antwoord!

[Afbeelding]
deze wordt met een loskabeltje aangesloten op de glas aansluiting. wat nog wel een gebeurd is dat ze de oude kap hergebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Thnx voor je antwoord!

[Afbeelding]
Geen van beiden. Omdat Odido eigen apparatuur zal gebruiken in jouw geval (je woont in een ouder glasvezelgebied) zullen ze een patchkabeltje in de FTU invoeren en die direct op de connector klikken. En de andere kant verbinden met een losse ONT van Huawei.
De witte NT die je nu links hebt zitten hebt vervalt dan dus. Als je die andere oranje kap nog hebt bewaard kan de monteur die gebruiken om de patchkabel netjes doorheen te voeren (is alles beter beschermd tegen stof). Zo niet dan is het beter om die witte NT t.z.t. naar de rechterkant te verplaatsen (maar niet op stroom aangesloten) zodat de linkerkant (waar ook je Odido signaal vanaf zal komen) alsnog met die oranje kap kan worden beschermd. Zo blijven beide connectoren binnenin de FTU goed beschermd tegen stof.

NB: Zo heel oud is die TY-01 ook niet hoor. Tussen 2011 en 2016 toegepast en die kan nog wel jaren mee. KPN laat er momenteel ook weer nieuwe ONT;s voor XGS-PON voor ontwikkelen (om op te klikken).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jupinator
  • Laatst online: 20:08
Gisteren monteur op de stop gehad van guidion deze moest komen kijken naar me gebroken glasvezel kabel en kon dit bevestigen.

Vandaag monteur van open dutch fiber (voorheen efiber) aan de deur gehad deze heeft de kabel gaan elkaar gemaakt / gelast. Langs de voordeur lag nog voldoende kabel om de las te kunnen maken. Harstike fijn allemaal binnen 1 uur was het gefixt.

Heb wel me gegevens moeten opschrijven en waarom dat de kabel kapot was gegaan. Hij vertelde dat ik hier nog wel van zou horen en dat dit waarschijnlijk voor eigen rekening wordt. Op mijn reactie dat de kabel 30cm diep lag kreeg ik te horen ja ze liggen wel vaker tussen de 40 en 20cm diep... ik heb odido nog een keer gebeld en de situatie uitgelegd. Tuinieren kabel ondiep en op een ongunstige plek. Waarop odido reageerde ja dat had efiber anders aan moeten leggen. Er is een opmerking bij het ticket gezet hierover. Ben benieuwd.. 8)7

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLRCbLovHfRWErvcWmgYNTEKZNU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UdXydmVGw5cVDdOzao0LSNKv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
[...]

Thnx voor je antwoord!

[Afbeelding]
Doormiddel van een patchcover.
Vanaf daar gaat het met een glasvezel patchkabel naar een ONT (glasvezel kastje)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8cgAMag-kfkkOJTu-SKXlvS6LDc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q6yqe0EM5yXjL5s7whtGDudT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Barre73 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:28:
[...]

Zo niet dan is het beter om die witte NT t.z.t. naar de rechterkant te verplaatsen (maar niet op stroom aangesloten) zodat de linkerkant (waar ook je Odido signaal vanaf zal komen) alsnog met die oranje kap kan worden beschermd. Zo blijven beide connectoren binnenin de FTU goed beschermd tegen stof.
Dat is niet verstandig.
Rechts zit een SC/APC (groen) aansluiting.
Als je de witte NT naar rechts verplaatst heb je kans op beschadigingen.
Links heb je namelijk SC/(U)PC. (blauw)
Ondanks rechts niet meer gebruikt wordt.
Maar als je bijvoorbeeld weer over zal stappen en die NT weer nodig hebt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ygsGcDlH3_eQcfxo9hRKQhJTMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x82Et7SSaoHWZeQYSG2eHGdh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• meesje
jupinator schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 16:41:
Gisteren monteur op de stop gehad van guidion deze moest komen kijken naar me gebroken glasvezel kabel en kon dit bevestigen.

Vandaag monteur van open dutch fiber (voorheen efiber) aan de deur gehad deze heeft de kabel gaan elkaar gemaakt / gelast. Langs de voordeur lag nog voldoende kabel om de las te kunnen maken. Harstike fijn allemaal binnen 1 uur was het gefixt.

Heb wel me gegevens moeten opschrijven en waarom dat de kabel kapot was gegaan. Hij vertelde dat ik hier nog wel van zou horen en dat dit waarschijnlijk voor eigen rekening wordt. Op mijn reactie dat de kabel 30cm diep lag kreeg ik te horen ja ze liggen wel vaker tussen de 40 en 20cm diep... ik heb odido nog een keer gebeld en de situatie uitgelegd. Tuinieren kabel ondiep en op een ongunstige plek. Waarop odido reageerde ja dat had efiber anders aan moeten leggen. Er is een opmerking bij het ticket gezet hierover. Ben benieuwd.. 8)7

[Afbeelding]
Ik ben geen expert, maar ik zou verwachten dat dergelijk belangrijke kabels dieper in de grond liggen. Nu met een schop veroorzaakt, maar hoe vaak wordt er wel in een tuin met een kleine graafmachine aan de slag gegaan.

Edit: Volgens klic
De NEN-norm 7171-1 schrijft momenteel een graafdiepte van 60 cm voor, oorspronkelijk gebaseerd op het gebruik van koperen kabels.

[ Voor 4% gewijzigd door meesje op 08-05-2024 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twinqore
peterbier schreef op zondag 19 november 2023 @ 15:04:
[...]

Het kan ook komen dat de demping op de glasvezel te hoog is.
Door een slechte patch of dat deze niet schoon is.
Ik gebruik zelf altijd een one click cleaner bij elke patch.
Bij mij is het -10.7 dBm op GPON dat is goed.
Ik ondervind ook geen hinder met mijn verbinding.

[Afbeelding]
Tips voor goeie one-click-cleaners? ACT?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
twinqore schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 17:28:
[...]

Tips voor goeie one-click-cleaners? ACT?
Ik gebruik zelf Fluke.
Pagina: 1 ... 49 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen