Ja, door contact op te nemen met Odido.strietboy schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:03:
Zit in dubio over te stappen naar odido.
Heb nu glas via kpn met eigen aon sfp.
Heb nog een gpon liggen.
Kan ik op een manier zekerheid krijgen wat voor sfp ik voor odido nodig heb?
Klantenservice kan zien of wijkcentrale gpon of xgs pon is?
Ja daar ging ik ook wel vanuit, maar je weet maar nooit?klaasvs31 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 21:59:
Kabel blijft gewoon zitten natuurlijk
Zitten er nog Odido specifieke zaken aan de aansluiting zelf? Want de kabel is van Delta, Maar je kunt veschillende partijen kiezen die internet leveren. Plaatsen die hun eigen 'AOP'? Of is die generiek, en krijg je daarnaast alleen een merk specifieke router oid net als bij Ziggo?
Helaas weet de klantenservice dat ook niet.strietboy schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:03:
Heb nog een gpon liggen.
Het is gokken.
Ik zou volgens T-Mobile op XGS-PON komen.
En dat is GPON geworden.
Nu heb ik al 2 jaar GPON.
Het is 100% zeker dat je op XGS-PON komt als je een 2 of 8 Gbit pakket neemt.
Bij een 1Gbit of lager blijft het een gok XGS-PON of GPON.
ff kleine lettertjes lezen of ze je niet achteraf kosten in rekening brengen bij 'terug sturen'.Borisvkr schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 19:12:
Vorig jaar is hier, door Delta, glasvezel aangelegd. Nou ja, de straat ging open en mijn huis werd overgeslagen... ik stond niet in hun systeem, dus mijn huis bestond niet. Dat werd letterlijk aan de deur verteld. Na maandenlang een hoop gezeik met Delta stond ik dan eindelijk in hun systeem, en werd de kabel alsnog vanaf de straat naar de voordeur geschoten. Het aansluiten in de meterkast zou spoedig volgen. Dat is nu ongeveer een jaar geleden... de kabel ligt nog steeds op een hoopje bij de voordeur. Delta weet wederom van niks, en ze sluiten het pas aan in de meterkast als ik een abonnement neem. Klinkt logisch, maar het is verder in de wijk gewoon bij iedereen in de meterkast gebracht, ook bij mensen die GEEN abbo hadden genomen... ik kwam hier niet verder mee.
Totdat vorige week iemand van Odido op de stoep stond en vertelde dat zij het wel aan wilden leggen, dit ook in combinatie met een abbo uiteraard, maar door gebruik te maken van het herroepingsrecht zou ik na de aanleg, als ik dat zou willen, binnen 14 dagen het abbo kunnen stoppen.
Nu lijkt me dat wel een aardig idee; zo kan ik een kleine 2 weken testen of het was is, en mocht het niks zijn, zit ik niet aan een abbo vast.
Lang verhaal om bij de vraag uit te komen; stel dat ik inderdaad afzie van het abbo dmv het herroepingsrecht, laten ze dan wel de aansluiting in de meterkast etc zitten? Apparatuur etc zal terug moeten, dat snap ik, maar ik heb geen zin dat er dan iemand weer de tuin openmaakt om die kabel weer UIT de meterkast te trekken?
Grappig. Precies om 02:00 uur s nachts ligt glasvezel eruit. Ik heb sinds kort ook mobiel van Odido. Dit lag er op hetzelfde tijdstip ook uit. Wat denken ze bij Odido? Even onderhoud; alle stekkers eruit? Had het graag even willen weten van tevoren.
Ja communicatie lijkt niet heel best. Ik had iets meer dan een maand geleden wel een brief gekregen dat m'n internet er even uit zou kunnen liggen vanwege onderhoud in de nacht. Stond totaal geen datum ergens vermeld en volgens m'n UniFi monitoring ook geen downtime gehad, tot een paar dagen terug toen ik opeens downtime had voor een half uur 4 uur 's nachts.glnk schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:30:
Grappig. Precies om 02:00 uur s nachts ligt glasvezel eruit. Ik heb sinds kort ook mobiel van Odido. Dit lag er op hetzelfde tijdstip ook uit. Wat denken ze bij Odido? Even onderhoud; alle stekkers eruit? Had het graag even willen weten van tevoren.

Wie zegt dat het onderhoud en niet een storing in je regio?glnk schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:30:
Een vermoeden omdat het dus exact klokslag om 2:00 uur s nachts was.jongetje schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:48:
[...]
Wie zegt dat het onderhoud en niet een storing in je regio?
Ik zou gewoon ff bellen met de helpdesk om het te vragen als ik jullie was
Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----
Ik vermoed dat Radar binnenkort een item zal besteden aan Odido:
https://radar.avrotros.nl...problemen-met-odido-60502
“Is de service goed of laat het de wensen over? Laat het ons weten.”, en vervolgens kun je alleen problemen doorgeven.P-Rock schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:19:
Ik vermoed dat Radar binnenkort een item zal besteden aan Odido:
Ik heb hem gewoon ingevuld, en bij de toelichting aangegeven dat ik zeer tevreden ben over Odido 😉hcQd schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:30:
[...]
“Is de service goed of laat het de wensen over? Laat het ons weten.”, en vervolgens kun je alleen problemen doorgeven.
Ik heb zelf geen ervaring met internetdiensten van Odido, maar aangezien mijn mobiele dekking gehalveerd is thuis sinds T-Mobile is opgeheven ben ik wat minder te spreken over hun.
T-Mobile naar Odido is alleen een naamsverandering geweest, het was al lang geen T-Mobile meer op de achtergrond, behalve dat ze nog de naam mochten gebruiken.P-Rock schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:39:
Ik heb zelf geen ervaring met internetdiensten van Odido, maar aangezien mijn mobiele dekking gehalveerd is thuis sinds T-Mobile is opgeheven ben ik wat minder te spreken over hun.
Dat wil niet zeggen dat je geen problemen hebt, maar ik vraag me sterk af of dat iets te maken heeft gehad met de naamsverandering.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
https://radar.avrotros.nl...k-in-de-vensterbank-60111Luuk1983 schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:07:
[...]
T-Mobile naar Odido is alleen een naamsverandering geweest, het was al lang geen T-Mobile meer op de achtergrond, behalve dat ze nog de naam mochten gebruiken.
Dat wil niet zeggen dat je geen problemen hebt, maar ik vraag me sterk af of dat iets te maken heeft gehad met de naamsverandering.
Onzin, er is niks veranderd aan mijn thuissituatie en telefoon. Bovendien zijn er genoeg verhalen online te lezen van mensen die hetzelfde probleem hebben als ik. Ligt dat dan aan mij/hun of Odido?Luuk1983 schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:07:
[...]
T-Mobile naar Odido is alleen een naamsverandering geweest, het was al lang geen T-Mobile meer op de achtergrond, behalve dat ze nog de naam mochten gebruiken.
Odido is trouwens erg bedreven in de schuld bij de klant leggen in plaats van hunzelf.
Ik heb geen idee waarom je het in het glasvezeltopic over mobiele dekking hebt, daar is gewoon een apart topic voor op Tweakers: [Odido Mobiel] Verminderde snelheid en dekking
Het lastige hierin is dat rondom de naamswijziging ook veel masten van T-Mobile/Odido zijn omgebouwd met nieuwe apparatuur voor oa de nieuwe 5G frequenties. Ik had ook even slecht bereik omdat de dichtbijzijnde mast net in die weken een week down was voor onderhoud.P-Rock schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:39:
Je kan eens kijken wat freedom.nl roept over de mogelijkheden op jouw adres.strietboy schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 08:03:
Heb nog een gpon liggen.
Die zijn heel open over de verbinding die ze kunnen aanbieden. Als ze vermelden dat je als techniek AON krijgt dan is de kans groot dat Odido op jou adres ook alleen AON aanbiedt.
Daarna kan je bij Odido op de site opzoeken waar je SFP aan moet voldoen.
HTH,
Peter.
:-)
Dit zou ik maar met een grote korrel zout nemen.zpeter schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:40:
[...]
Je kan eens kijken wat freedom.nl roept over de mogelijkheden op jouw adres.
Die zijn heel open over de verbinding die ze kunnen aanbieden. Als ze vermelden dat je als techniek AON krijgt dan is de kans groot dat Odido op jou adres ook alleen AON aanbiedt.
HTH,
Peter.
Ik zat bij Kpn op AON dus bij Freedom zou ik ook op AON komen.
Ik zit nu bij Odido (T-Mobile) op GPON.
Gebruikte een Fritzbox 5590 bij Kpn op AON.
Deze gebruik ik nu bij Odido op GPON.
Als ik een pakket verhoging doe 2Gbit of 8Gbit kom ik op XGS-PON.
Wat ik niet ga doen voorlopig omdat.
1- Ik heb genoeg aan 1Gbit.
2- Ik geen zin in heb om een Fritz XGS-PON SFP module aan te schaffen.
Onder de streep als je naar Odido gaat is de kans zeer groot dat je op het PON netwerk komt.
Dat kan dus GPON of XGS-PON zijn omdat Odido de spullen zelf heeft hangen in het POP station.
Ik ben overgestapt vanaf Tweak (dacht het toch maar zelf in werking te zetten ipv af te wachten). Net de monteur langsgeweest, maar die kon het niet afmaken want Tweak zit nog op de lijn. Als mn verbinding wegvalt zelf dus even de stekkertjes omwisselen. Benieuwd hoe lang dat duurt want zou vandaag allemaal opgeleverd worden...
En dan nog even uitvogelen hoe lastig t is om m'n eigen nighthawk router te gebruiken en niet die zyxel. Geen zin om alles in huis opnieuw in te stellen en wil ook graag de mesh richting zolder behouden
En dan nog even uitvogelen hoe lastig t is om m'n eigen nighthawk router te gebruiken en niet die zyxel. Geen zin om alles in huis opnieuw in te stellen en wil ook graag de mesh richting zolder behouden
Freedom kan je echt niet als indicatie gebruiken voor wat je bij Odido zou krijgen.zpeter schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:40:
[...]
Je kan eens kijken wat freedom.nl roept over de mogelijkheden op jouw adres.
HTH,
Peter.
Er zijn genoeg plaatsen waar Odido eigen apparatuur in de PoP's heeft hangen en dat kan (afhankelijk van wanneer die apparatuur ooit geplaatst is) AON, GPON en XGSPON zijn. En aangezien Odido (bijna) nergens belichting aanbiedt aan derden en dus ook niet aan Freedom, is de uitkomst van de postcodecheck van Freedom dus eigenlijk gewoon los van wat Odido doet.
edit: Eigenlijk kan je de postcodecheck van Freedom hooguit als indicatie gebruiken als ergens alleen maar KPN beschikbaar is als belichter en als Odido er ook geen eigen apparatuur heeft (maar Odido is daar zelf minder transparant over). Als beiden afhankelijk zijn van KPN, dan is de netwerktechniek waarschijnlijk wel hetzelfde.
[ Voor 15% gewijzigd door eymey op 29-04-2024 13:53 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Exact.
Freedom zegt bij mij ook AON, maar ik krijg m'n Odido verbinding toch echt via een GPON-converter binnen.
Freedom zegt bij mij ook AON, maar ik krijg m'n Odido verbinding toch echt via een GPON-converter binnen.
Dit heb ik nooit goed begrepen. Is een AON media converter anders dan een GPON converter? Het is toch allmeaal SFP gebaseerd, dus alleen de specs van de sfp is dan anders?ThinkPad schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:35:
Exact.
(kan er totaal naast zitten, dus vergeef me als dat zo is. Ik heb hier een tplink router met een sfp van de orginele draytak gepakt en het werkt, nooit uit hoeven zoeken wat de techniek erachter is)
AON heb je een directe verbinding een eigen glasvezel.dooiedodo schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:22:
[...]
Dit heb ik nooit goed begrepen. Is een AON media converter anders dan een GPON converter? Het is toch allmeaal SFP gebaseerd, dus alleen de specs van de sfp is dan anders?
(kan er totaal naast zitten, dus vergeef me als dat zo is. Ik heb hier een tplink router met een sfp van de orginele draytak gepakt en het werkt, nooit uit hoeven zoeken wat de techniek erachter is)
GPON en XGS-PON deel je de glasvezel met andere gebruikers via een passieve splitter.
Een ONT (PON glasvezel kastje) is dan een actief onderdeel van het glasvezel netwerk.
De ONT wordt dan geregistreerd op de OLT wat in het POP station hangt.
Bij AON is het een omzetter van glasvezel licht naar Ethernet.
Een SFP is alleen maar een standaard hoe de interface eruit ziet. Daarin kun je van alles schuiven zolang het aan de achterkant maar volgens de standaard "praat".dooiedodo schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:22:
[...]
Het is toch allmeaal SFP gebaseerd, dus alleen de specs van de sfp is dan anders?
pcies, dat. Dus een router die een sfp kan slikken, kan werken op zowel AON als (X)GPON en vereist alleen een ID registratie op PON modus aan de 'andere kant '..jongetje schreef op maandag 29 april 2024 @ 16:28:
[...]
Een SFP is alleen maar een standaard hoe de interface eruit ziet. Daarin kun je van alles schuiven zolang het aan de achterkant maar volgens de standaard "praat".
En dan is er nog een verschil met SFP en SFP+. (Data snelheid doorvoer)dooiedodo schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:15:
[...]
pcies, dat. Dus een router die een sfp kan slikken, kan werken op zowel AON als (X)GPON en vereist alleen een ID registratie op PON modus aan de 'andere kant '..
checkpeterbier schreef op maandag 29 april 2024 @ 19:24:
[...]
En dan is er nog een verschil met SFP en SFP+. (Data snelheid doorvoer)
@dooiedodo Waar je wel heel goed op moet letten (maar mss ben je je daar al van bewust):
Als jij een SFP(+) module hebt die voor AON is bedoeld, kan je dis nooit op PON of XGS-PON gebruiken!
Dat stukje van "een standaard hoe een interface eruit ziet" geldt alleen voor de interfacepoort in je switch/router .De electronica en optical transceiver in de SFP dient voor AON of GPON/XGSPON wel degelijk heel anders te zijn.
Sterker nog, stel dat jij zou switchen naar een ISP die gebruik maakt van een andere 'belichter' in jouw woonplaats, en die belichter blijkt GPON te gebruiken, dan legt jouw AON SFP vanaf het moment dat de patch is omgezet het hele GPON segment (en andere gebruikers op dat segment) plat.
XGSPON heeft daar geen last van omdat de optische golflengtes anders zijn dan bij AON en GPON.
Dus om op je originele vraag terug te komen: Ja, een AON mediaconverter is heel anders dan een GPON mediaconverter en die is ook weer heel anders dan een XGSPON mediaconverter. Alleen de kant van de SFP interface (of de RJ45 interface
) is hetzelfde.
Als jij een SFP(+) module hebt die voor AON is bedoeld, kan je dis nooit op PON of XGS-PON gebruiken!
Dat stukje van "een standaard hoe een interface eruit ziet" geldt alleen voor de interfacepoort in je switch/router .De electronica en optical transceiver in de SFP dient voor AON of GPON/XGSPON wel degelijk heel anders te zijn.
Sterker nog, stel dat jij zou switchen naar een ISP die gebruik maakt van een andere 'belichter' in jouw woonplaats, en die belichter blijkt GPON te gebruiken, dan legt jouw AON SFP vanaf het moment dat de patch is omgezet het hele GPON segment (en andere gebruikers op dat segment) plat.
XGSPON heeft daar geen last van omdat de optische golflengtes anders zijn dan bij AON en GPON.
Dus om op je originele vraag terug te komen: Ja, een AON mediaconverter is heel anders dan een GPON mediaconverter en die is ook weer heel anders dan een XGSPON mediaconverter. Alleen de kant van de SFP interface (of de RJ45 interface
[ Voor 13% gewijzigd door eymey op 30-04-2024 09:59 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Odido heeft toegezegd te helpen in het contact met Euronet/ODF/VoorInfra nadat er vorige week schade is gemaakt bij het aansluiten tot in de meterkast. Dat is erg fijn, want een week na het door ons gestuurde mailtje is er nog steeds geen enkele reactie van VoorInfra.
Hopelijk wordt het opgelost (de vloerisolatie is kapot, bij schouw zelfs nog gemeld, de meneer van de schouw zei toe dat dit geen enkel probleem is, routine, maar heeft er vervolgens geen enkele notitie van gemaakt in het rapport).
Niet dat het uit zou hebben gemaakt want de mensen die hier door de muur hebben geboord hebben er duidelijk ook niet naar gekeken.
Hopelijk wordt het opgelost (de vloerisolatie is kapot, bij schouw zelfs nog gemeld, de meneer van de schouw zei toe dat dit geen enkel probleem is, routine, maar heeft er vervolgens geen enkele notitie van gemaakt in het rapport).
Niet dat het uit zou hebben gemaakt want de mensen die hier door de muur hebben geboord hebben er duidelijk ook niet naar gekeken.
Heeft iemand ervaring met Odido glas (1Gbit) en 1 van deze routers?
https://tweakers.net/pric.../1972866;1905590;2007230/
Ik zag ook dat Asus een compleet nieuw model heeft met SFP+:
https://www.asus.com/nl/n...-gaming-routers/rt-be88u/
https://tweakers.net/pric.../1972866;1905590;2007230/
Ik zag ook dat Asus een compleet nieuw model heeft met SFP+:
https://www.asus.com/nl/n...-gaming-routers/rt-be88u/
Eind februari is bij ons de glasvezel naar binnen gehaald en gemonteerd in de meterkast. Begin april een abbo besteld bij Odido met als installatiedatum 1 mei. Gisteren toch maar eens gebeld want ik had nog geen installatiepakket ontvangen of een concrete afspraak met de installateur. Blijkbaar wordt onze wijk niet ‘vrijgegeven’ tot eind juni. Direct de bestelling geannuleerd, wat een prutsers.
Mijn glas ligt al sinds vorig jaar juni in de meterkast, nog steeds niet aangesloten.. dus kan altijd ergerpBook schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:40:
Eind februari is bij ons de glasvezel naar binnen gehaald en gemonteerd in de meterkast. Begin april een abbo besteld bij Odido met als installatiedatum 1 mei. Gisteren toch maar eens gebeld want ik had nog geen installatiepakket ontvangen of een concrete afspraak met de installateur. Blijkbaar wordt onze wijk niet ‘vrijgegeven’ tot eind juni. Direct de bestelling geannuleerd, wat een prutsers.
Ik ben van Plan over te stappen naar Odido glasvezel en krijg dan een modem/Router T56 met "Odido"- firmware.ricjuh schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:16:
[...]
Mijn glas ligt al sinds vorig jaar juni in de meterkast, nog steeds niet aangesloten.. dus kan altijd erger
Ik kom dan van een Ziggo kabel Connect-box Modem/Router met aanpassingen:
- 16 port-forward rules,
- 18 static (vast) IP's,
- DDNS DuckDNS, en DDNS keuze: Dyn.com, DuckDNS, NO-IP.com en FreeDNS.afraid.org.
Uit dit Forum begrijp ik dat Port-forward, Static-IP en DDNS mogelijk blijven onder de Odido firmware.
Maar toch nog even voor de zekerheid de volgende vragen over de Odido T56:
- Hoeveel port-forward's kan ik opgeven? ,
- Hoeveel static-IP's kan ik opgeven? ,
- Heb ik vrij keus in DDNS "provider" of welke zijn er te gebruiken?
Thanks
Je kan altijd eigen router kiezen he. Ik ben al.jaren heel tevreden met tp link er7604. Glas kabel er direct in. Alle vrijheid en super stabiel.Antonio di schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:51:
[...]
Ik ben van Plan over te stappen naar Odido glasvezel en krijg dan een modem/Router T56 met "Odido"- firmware.
- 16 port-forward rules,
- 18 static (vast) IP's,
- DDNS DuckDNS, en DDNS keuze: Dyn.com, DuckDNS, NO-IP.com en FreeDNS.afraid.org.
Uit dit Forum begrijp ik dat Port-forward, Static-IP en DDNS mogelijk blijven onder de Odido firmware.
Thanks
Bedankt voor je reactie.dooiedodo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:38:
[...]
Je kan altijd eigen router kiezen he. Ik ben al.jaren heel tevreden met tp link er7604. Glas kabel er direct in. Alle vrijheid en super stabiel.
Het klopt, ik kan een router kopen.
De bedoeling is echter dat ik geld bespaar in het eerste jaar van de overstap t.o.v. mijn Ziggo Basic abonnement . Dat scheelt 285 euro dat eerste jaar als ik de meegeleverde Zyxel T56 gebruik.
Dus mijn vragen over de T56 met odido firmware m.b.t. aantal Port-forward-regels, aantal static-IP's en DDNS mogelijkheden blijven staan
Alles in 1 keer goed gegaan. Guidion monteur was binnen 5 minuten weer buiten de deur. Hij blij, ik blij. Had modem al aangesloten en gelukkig (ODF had de verbinding zelf nog niet kunnen testen) was alles in 1 keer goed. Modem voorzien van alle instellingen (port-forwarding en DHCP) die ik op mijn oude Ziggo modem ook had. DNS records worden aangepast as-we-speak zodat mijn domein weer bereikbaar is. Up- en download is met respectievelijk 990 mbit en 913 mbit voor mij ook echt prima in orde. En zo te zien laat Odido port forwarding van poort 25 wel toe. Aardig, want dan kan ik op mijn server wat makkelijker mail ontvangen.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Ook nog IP range-gebruik lokaal (DHCP) kunnen instellen zoals op de Ziggo? 192.168.178.10 etc. (met 178 in het derde blokje van de IP) ??woutur schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:15:
Alles in 1 keer goed gegaan. Guidion monteur was binnen 5 minuten weer buiten de deur. Hij blij, ik blij. Had modem al aangesloten en gelukkig (ODF had de verbinding zelf nog niet kunnen testen) was alles in 1 keer goed. Modem voorzien van alle instellingen (port-forwarding en DHCP) die ik op mijn oude Ziggo modem ook had. DNS records worden aangepast as-we-speak zodat mijn domein weer bereikbaar is. Up- en download is met respectievelijk 990 mbit en 913 mbit voor mij ook echt prima in orde. En zo te zien laat Odido port forwarding van poort 25 wel toe. Aardig, want dan kan ik op mijn server wat makkelijker mail ontvangen.
- Ik heb 12 port forwarding rules. Maar kan er meer instellenAntonio di schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:51:
[...]
Ik ben van Plan over te stappen naar Odido glasvezel en krijg dan een modem/Router T56 met "Odido"- firmware.
- 16 port-forward rules,
- 18 static (vast) IP's,
Thanks
- Ik laat de DHCP server vanaf 192.168.1.50 beginnen, alles daaronder heeft bij mij thuis een static ip adres ingesteld op het apparaat zelf. Daarnaast biedt het modem een statisch DHCP tabel aan op basis van MAC-adres.
- Allebei. Er is een dropdown met voorgeconfigureerde DDNS providers en als laatste een custom optie.
Edit:
Je kan zelf het ip adres instellen van het modem, ik denk dat daarmee net zoals bij Ziggo, ook al je clients dezelfde range krijgen. Volgens mij verschilt het niet veel. Ook de DHCP server is daarmee in te stellen. Daarnaast kan je ook nog een guest netwerk instellen maar dat is wel op dezelfde IP range.
[ Voor 11% gewijzigd door woutur op 01-05-2024 11:35 ]
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Afgelopen vrijdag heb ik besloten om over te stappen (na iets meer dan 20 jaar) van XS4ALL naar Odido. Eerst hadden we ADSL van XS4ALL en sinds mei 2014 een glasvezel (XS4ALL/KPN, aangelegd door ReggeFiber).
:strip_exif()/f/image/ER1T5dom0UhgqGGgI7OFC3Ma.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot nu toe ging allemaal (overstapaanvraag, afspraak inplannen etc.) goed. Gister heb ik de spullen van Odido al ontvangen.
:strip_exif()/f/image/dBQkbByh6nsPS3M52wx96DNs.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel ben ik van plan om de FritxBox 7590 te blijven gebruiken (3x FB7590 en 1x Repeater 2400). De Zyxel T-56 ondersteunt WiFi 6, maar met de huidige WiFi dekking en snelheid van de FB-Mesh zijn we gewoon blij. De FB7590 heeft een ingebouwde WireGuard VPN en daar maak ik regelmatig gebruik van om remote te kunnen inloggen naar de servers op kantoor of datacenter.
Van wat ik had gelezen, gaat de monteur de Huawei ONT plaatsen. Vervang de Huawei ONT de zwarte kast? Wat doet de oranje kast eigenlijk?
:strip_exif()/f/image/ER1T5dom0UhgqGGgI7OFC3Ma.jpg?f=fotoalbum_large)
Tot nu toe ging allemaal (overstapaanvraag, afspraak inplannen etc.) goed. Gister heb ik de spullen van Odido al ontvangen.
:strip_exif()/f/image/dBQkbByh6nsPS3M52wx96DNs.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel ben ik van plan om de FritxBox 7590 te blijven gebruiken (3x FB7590 en 1x Repeater 2400). De Zyxel T-56 ondersteunt WiFi 6, maar met de huidige WiFi dekking en snelheid van de FB-Mesh zijn we gewoon blij. De FB7590 heeft een ingebouwde WireGuard VPN en daar maak ik regelmatig gebruik van om remote te kunnen inloggen naar de servers op kantoor of datacenter.
Van wat ik had gelezen, gaat de monteur de Huawei ONT plaatsen. Vervang de Huawei ONT de zwarte kast? Wat doet de oranje kast eigenlijk?
Je kunt inderdaad de Fritzbox blijven gebruiken. Enkel van provider wisselen onder Internet toegang en na een reboot moet het werken.StickMan schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:23:
Afgelopen vrijdag heb ik besloten om over te stappen (na iets meer dan 20 jaar) van XS4ALL naar Odido. Eerst hadden we ADSL van XS4ALL en sinds mei 2014 een glasvezel (XS4ALL/KPN, aangelegd door ReggeFiber).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De monteur komt inderdaad de donkergroene/zwarte NT vervangen door een ander apparaat, deze is ook anders en moet geactiveerd worden door de monteur. De oranje zijde is niets anders dan een stofkap om de connector van de glasvezel te beschermen. Je aansluiting heeft namelijk 2 vezels. De linker vezel wordt al gebruikt en de rechter niet.
It ain't stupid if it works!
Thanks...vr6-only schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:43:
[...]
Je kunt inderdaad de Fritzbox blijven gebruiken. Enkel van provider wisselen onder Internet toegang en na een reboot moet het werken.
De monteur komt inderdaad de donkergroene/zwarte NT vervangen door een ander apparaat, deze is ook anders en moet geactiveerd worden door de monteur. De oranje zijde is niets anders dan een stofkap om de connector van de glasvezel te beschermen. Je aansluiting heeft namelijk 2 vezels. De linker vezel wordt al gebruikt en de rechter niet.
Ik heb de bestelling bij Odido geannuleerd en een nieuwe bestelling/abonnement afgesloten. Nu heb je 10 maanden korting (zowel internet als TV) in plaats van alleen 6 maanden korting. En je betaalt nu geen activatiekosten van 30 euro. Wel moet ik de Odido spullen eerst terugsturen. De afspraak met Guidion op 27 mei is al automatisch geannuleerd.
mijn ervaring overstap naar Odido met AVM Fritzbox 5590 direct op glasvezel
Ik ben overgestapt van Ziggo (met een Fritzbox 6660) naar Odido (met een Fritzbox 5590). Ik heb internet (400 mbps) en vaste telefonie besteld (met nummerbehoud).Hierbij beknopt mijn ervaring, hopelijk hebben anderen (bv @StickMan) daar wat aan. Ik ga er vanuit dat je de voor de hand liggende zaken zoals aansluiten van kabels etc. wel zelf kan bedenken, dat behandel ik hier niet.
Voor de aanleg van het ODF door open dutch fiber was 't installatiepakket van Odido al geariveerd met daarin een ONT (Huawei Optistar HG8010Hv6-10) en een Zyxel T-56. Nadat de mannen van open dutch fiber waren vertrokken had ik binnen een paar minuten de boel draaiend; kwestie van ONT en Zyxel aansluiten.
De ONT is een GPON uitvoering, dus een FRITZ!Box 5590 Fiber G.PON aangeschaft (een Fritzbox 5590 met een FRITZ!SFP GPON SFP-module) en een optische kabel met SC-APC/LC-APC connectoren (odf gebruikt SC-APC, de FRITZ!SFP GPON SFP-module heeft een LC-APC connector).
Na her en der zoeken (o.a. hier op tweaker en op 't odido community forum) uiteindelijk gevonden hoe je de fritzbox direct op de glasvezel aangesloten krijgt zonder dat er iets gewijzigd hoeft te worden bij Odido en waardoor je dus ook altijd weer eenvoudig terug kan switchen naar de door Odido geleverde ONT:
Fritzbox werkend direct op glasvezel
Als eerste is 't van belang dat je de meest recente firmware versie op je Fritzbox hebt geinstalleerd, deze heeft nu ook de (meeste) instellingen voor Odido al vooringesteld. Ik draai nu op fw 7.80. Vervolgens:- Noteer het serienummer (S/N) van je ONT, dit staat op de onderkant van de ONT;
- Ga in de Fritzbox UI naar Internet -> Toegangsgegevens en selecteer daar als aanbieder Odido (via fiber);
- vul bij ONT-installatiecode NIETS in
- geef je bestelde overdrachtssnelheid in;
- haal 't vinkje weg bij Internettoegang controleren na het ‘Toepassen’ en kies dan "Toepassen"
- Als je hieruit gekomen bent ga je vervolgens naar fritz.box/#support en scrol je naar beneden tot je 't kopje GPON PLOAM ziet;
- Als PON-serienummer vul je nu 't serienummer van je ONT in en dan kies je "Instelling Toepassen"
- Ga nu naar http://fritz.box/#inetOv, als 't goed is zie je nu je internetverbinding actief worden.
![]() | ![]() |
Telefonie
Ik had tot vandaag telefoon nog actief via Ziggo, vandaag is Guidion langsgeweest (ik had daarvoor even ONT en Zyxel weer aangesloten), die is 5 minuten later weer de deur uitgelopen en daarna kreeg ik een email dat ook mijn telefoonnummer is geporteerd. In de Odido app is de status echter nog niet veranderd dus ik kan niet mijn SIP password zien.via deze post een python script gevonden, deze uitgevoerd (dus met aangesloten Zyxel ipv Fritzbox) en die gaf volia zomaar mijn SIP username en password. Dank TMTV!!
Hierna weer m'n Fritzbox aangesloten op de glasvezel, nadat die weer draaide:
- http://fritz.box/#numLi;
- Nieuw telefoonummer;
- Telefonieaanbieder: Odido;
- Internetnummer: je eigen 10 cijferige telefoonnummer;
- Gebruikersnaam: je SIP gebruikersnaam (zoals geleverd door 't script);
- Wachtwoord: je SIP wachtwoord (zoals geleverd door 't script);
- Toepassen.
/f/image/0FPZ25c7OA6jxlfBnmQD02Ls.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door blb4 op 01-05-2024 15:08 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik kom er ook net achter dat ik 8 maanden korting krijg en dat de aanbieding nu op 10 maanden staat. Wellicht een belletje doen. Ik kan het altijd proberen.StickMan schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:19:
[...]
Thanks...
Ik heb de bestelling bij Odido geannuleerd en een nieuwe bestelling/abonnement afgesloten. Nu heb je 10 maanden korting (zowel internet als TV) in plaats van alleen 6 maanden korting. En je betaalt nu geen activatiekosten van 30 euro. Wel moet ik de Odido spullen eerst terugsturen. De afspraak met Guidion op 27 mei is al automatisch geannuleerd.
Ik zit in hetzelfde bootje. De lijn zal de 12e, geloof ik, actief worden. Voor 2x 40,- wil ik er wel een belletje aan wagen.woutur schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:13:
[...]
Ik kom er ook net achter dat ik 8 maanden korting krijg en dat de aanbieding nu op 10 maanden staat. Wellicht een belletje doen. Ik kan het altijd proberen.
Een aardige Odido-mevrouw aan de lijn zei dat ze het gaat regelen. Ik word er nog over terug gebeld.
Bij vrienden van mij is gisteren hun versatel/tele2 glasvezel omgezet naar Odido.
De inhoud van hun NT kastje is verwijdert en daarvoor in de plaats is een Huawei ONT geplaatst. Boven op het NT-kastje.
Sindsdien hebben ze geen werkend internetverbinding meer. Het PON lampje knippert.
De monteur zei dat hun glasvezel verbinding bezet was. Hij was naar de wijkcentrale geweest.
En dat het opgelost zou worden. Hij had dit nog nooit meegemaakt.
Zojuist naar Googelen is mij duidelijk dat dit wel vaker voor komt.
Vanochtend heb ik hun oude modem aangesloten. Maar de tele2 verbinding is eraf/werkt niet meer.
Toen mijn vriend vanochtend vanuit zijn werk belde. Kreeg hij de opdracht om het modem te resetten wat ik voor hem gedaan heb. wat niet geholpen. En het standaard eerstelijns verhaal.
De oude glasvezelkabel was een dunnere draad met een blauwe stekker. De nieuwe glasvezelkabel naar Huawei ONT is een gele kabel met een dikkere mantel. Maar met een groene stekker. Nu zat ik te denken klok klepel verhaal wat ik gelezen heb in een van de draadjes. Dat als je de glasvezel kabel vervangt door een verkeerde stekker/kleur dat hierdoor je geen goede verbinding kan krijgen.
Nogmaals klok/klepel. Misschien fout onthouden. Ik wil graag mijn vrienden helpen.
Ze zijn beide 65 plus, mijn vriendin heeft een schoonheidssalon aan huis en haar telefoon werkt bv. niet meer hierdoor.
De inhoud van hun NT kastje is verwijdert en daarvoor in de plaats is een Huawei ONT geplaatst. Boven op het NT-kastje.
Sindsdien hebben ze geen werkend internetverbinding meer. Het PON lampje knippert.
De monteur zei dat hun glasvezel verbinding bezet was. Hij was naar de wijkcentrale geweest.
En dat het opgelost zou worden. Hij had dit nog nooit meegemaakt.
Zojuist naar Googelen is mij duidelijk dat dit wel vaker voor komt.
Vanochtend heb ik hun oude modem aangesloten. Maar de tele2 verbinding is eraf/werkt niet meer.
Toen mijn vriend vanochtend vanuit zijn werk belde. Kreeg hij de opdracht om het modem te resetten wat ik voor hem gedaan heb. wat niet geholpen. En het standaard eerstelijns verhaal.
De oude glasvezelkabel was een dunnere draad met een blauwe stekker. De nieuwe glasvezelkabel naar Huawei ONT is een gele kabel met een dikkere mantel. Maar met een groene stekker. Nu zat ik te denken klok klepel verhaal wat ik gelezen heb in een van de draadjes. Dat als je de glasvezel kabel vervangt door een verkeerde stekker/kleur dat hierdoor je geen goede verbinding kan krijgen.
Nogmaals klok/klepel. Misschien fout onthouden. Ik wil graag mijn vrienden helpen.
Ze zijn beide 65 plus, mijn vriendin heeft een schoonheidssalon aan huis en haar telefoon werkt bv. niet meer hierdoor.
CAT250 Als jaren de norm in de bouw, beton vlechten was nog nooit zo makkelijk. /sFarabi schreef op donderdag 25 april 2024 @ 12:16:
Even een stomme vraag, heeft deze ligging van de modem negatieve invloed op de wifi? Het ligt in de woonkamer. Ik kan deze niet rechtop krijgen omdat de kabels te strak zijn getrokken.
[Afbeelding]
Nee hoor, niks aan de hand.
How many of you believe in telekinesis? Raise my hand.
Ik heb zojuist een Odido glasvezel internet abonnement besteld voor mijn nieuwe woning waar ik komende maand de sleutel van krijg. De huidige bewoners hebben momenteel Ziggo, wat is de kans dat ik dadelijk alles gewoon zelf aan kan sluiten zonder te hoeven wachten op een monteur? Als ik de postcode check dan bieden zowel KPN als Odido glasvezel aan op mijn nieuwe adres dus ik neem aan dat dit via het KPN netwerk verloopt (maximaal 1gbps).
En wat betreft de monteur, is de ervaring dat er lang gewacht moet worden voor deze afspraak of kan dit allemaal kort op het moment van het ingaan van het abonnement geregeld worden?
Ik wil er voornamelijk voor waken dat ik niet opeens een tijd zonder internetverbinding zit nadat ik verhuisd ben. Ik ben bijna in staat om maar gewoon een Ziggo abonnement af te sluiten omdat ik hier zeker van weet dat ik deze gewoon aan kan sluiten en dat het dan gewoon werkt maar qua snelheid en prijs is Odido uiteraard een stuk gunstiger.
En wat betreft de monteur, is de ervaring dat er lang gewacht moet worden voor deze afspraak of kan dit allemaal kort op het moment van het ingaan van het abonnement geregeld worden?
Ik wil er voornamelijk voor waken dat ik niet opeens een tijd zonder internetverbinding zit nadat ik verhuisd ben. Ik ben bijna in staat om maar gewoon een Ziggo abonnement af te sluiten omdat ik hier zeker van weet dat ik deze gewoon aan kan sluiten en dat het dan gewoon werkt maar qua snelheid en prijs is Odido uiteraard een stuk gunstiger.
2 weken na aanvraag kan het opgeleverd worden, monteur kan je de dag erop plannen. Apparatuur krijg je opgestuurd en kan je aansluiten zodra de verbinding is opgeleverd.Redblader schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:30:
Ik heb zojuist een Odido glasvezel internet abonnement besteld voor mijn nieuwe woning waar ik komende maand de sleutel van krijg. De huidige bewoners hebben momenteel Ziggo, wat is de kans dat ik dadelijk alles gewoon zelf aan kan sluiten zonder te hoeven wachten op een monteur? Als ik de postcode check dan bieden zowel KPN als Odido glasvezel aan op mijn nieuwe adres dus ik neem aan dat dit via het KPN netwerk verloopt (maximaal 1gbps).
Bij mij krijg ik vrijwel direct een paar mails van Odido: Samenvatting van de bestelling (abonnement), Welkomstbericht (met overeenkomst in de bijlage), Aansluitdatum, Mail van Guidion om een afspraak te maken. En ook een mail dat je alvast Odido Online TV kan kijken via Odido TV app.Redblader schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:30:
Dezelfde dag (wat later) krijg ik ook nog een mail dat de benodigde spullen (Zyxel, Media converter, en Mediaboxen) zullen worden verstuurd.
Ik verwacht dat het ook gaat gebeuren bij jouw.
Ik heb vooralsnog alleen de samenvatting en een welkomst mail ontvangen. Wellicht omdat het bij mij nog een maand duurt?StickMan schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:16:
[...]
Bij mij krijg ik vrijwel direct een paar mails van Odido: Samenvatting van de bestelling (abonnement), Welkomstbericht (met overeenkomst in de bijlage), Aansluitdatum, Mail van Guidion om een afspraak te maken. En ook een mail dat je alvast Odido Online TV kan kijken via Odido TV app.
Dezelfde dag (wat later) krijg ik ook nog een mail dat de benodigde spullen (Zyxel, Media converter, en Mediaboxen) zullen worden verstuurd.
Ik verwacht dat het ook gaat gebeuren bij jouw.
Maar als ik het goed lees zou ik dus ruim van tevoren een mail moeten krijgen van Guidion om een afspraak in te plannen en kan ik zorgen dat deze afspraak meteen de dag na het activeren van mijn aansluiting komt?
[ Voor 3% gewijzigd door Redblader op 01-05-2024 19:25 ]
Hoi TimHTC, ik heb zelf ook de TP Link Omada ER605 en zit te denken aan een overstap naar Odido. Heb jij nog problemen gehad met het vervangen van de Odido router met de ER605? Is het zo simpel als VLAN300 instellen, verbinding op DHCP zetten en klaar is kees?timhtc schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:02:
Volgende maand start hier het 2.5Gbit/s contract van Odido (25EU/pm) ter vervanging van 1Gbit/s KPN (75EU/pm). Als tweaker ben ik benieuwd of ik met mij TP Link Omada Router (TL-ER605) middels multi-wan de doorvoersnelheid tussen Odido modem en router kan vergroten tot 2Gbit/s middels twee parallelle cat kabels.
Iemand hier die daar ervaring mee heeft? Of heeft het meer voordelen om gewoon het modem van Odido over te slaan en alles rechtstreeks op de Omada router aan te sluiten?
In the name of God, impure souls of the living dead shall be banished into eternal damnation. Amen.
Hier gaan wij ook de overstap wagen, nu Odido met de aanbieding komt voor 10 maanden korting. Nog even gebeld met KPN en mijn oud KPN medewerker pet opgezet maar helaas ze kunnen / willen niks matchen ook geen half jaar korting. Dus dan gaan we maar de overstap wagen, eerste 10 maanden slechts €35 ipv €85 scheelt toch aanzienlijk.
Nu heb ik een internet+tv pakket besteld waarbij onze LG tv met de Odido app zal werken en slaapkamer tv krijgt een mediabox en opname pakket hebben we wel meegenomen in dit abonnement. Online lees is best wel positieve ervaringen over de TV app, dus ben benieuwd hoe dat gaat. De mediabox zie ik bij vrienden soms wel omslachtig en happeren hoop dat het bij ons wat vlotter zal werken anders moeten we maar gaan streamen.
Nu nog even wachten op de bevestiging, het installatiepakket en de opzegging bij KPN door Odido.
Nu heb ik een internet+tv pakket besteld waarbij onze LG tv met de Odido app zal werken en slaapkamer tv krijgt een mediabox en opname pakket hebben we wel meegenomen in dit abonnement. Online lees is best wel positieve ervaringen over de TV app, dus ben benieuwd hoe dat gaat. De mediabox zie ik bij vrienden soms wel omslachtig en happeren hoop dat het bij ons wat vlotter zal werken anders moeten we maar gaan streamen.
Nu nog even wachten op de bevestiging, het installatiepakket en de opzegging bij KPN door Odido.
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Idd, gewoon vlan 300 op de wan poort en gaan met de banaan. Tenminste zo ging dat bij mijn ER605, scheelt weer een extra apparaat.sunturion schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:16:
[...]
Hoi TimHTC, ik heb zelf ook de TP Link Omada ER605 en zit te denken aan een overstap naar Odido. Heb jij nog problemen gehad met het vervangen van de Odido router met de ER605? Is het zo simpel als VLAN300 instellen, verbinding op DHCP zetten en klaar is kees?
Ik heb ook gebeld om mijn bijna 1 jaar oude bestelling (nieuw glasvezelgebied; ONT vanochtend geinstalleerd) aan te passen naar de nieuwe aanbieding: 2 Gbps ipv 1 Gbps voor 30 euro en 10 maanden korting ipv 8 maanden. Gaat men regelen
Nu nog wachten op het modem en de afspraak voor installatie. Benieuwd hoe lang dat nog gaat duren.
Nu nog wachten op het modem en de afspraak voor installatie. Benieuwd hoe lang dat nog gaat duren.
Nou, ik kijk net in de online omgeving bij Odido (account) en inderdaad, ze hebben het overgezet van 8mnd korting naar 10mnd. Hulde!Daansan378 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 15:51:
[...]
Ik zit in hetzelfde bootje. De lijn zal de 12e, geloof ik, actief worden. Voor 2x 40,- wil ik er wel een belletje aan wagen.
Een aardige Odido-mevrouw aan de lijn zei dat ze het gaat regelen. Ik word er nog over terug gebeld.
Ondanks het feit dat ik mijn abonnement eind juni 2023 heb besteld met een aansluiting in mei 2024 wilde medewerker mij niet de korting van 10 maanden geven. Volgens hem maakt het bestellen van een extra dienst geen verschil Welke afdeling heb je gesproken?Daansan378 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 12:30:
[...]
Nou, ik kijk net in de online omgeving bij Odido (account) en inderdaad, ze hebben het overgezet van 8mnd korting naar 10mnd. Hulde!
@kishore Ik heb het gewone klantnummer gebeld en die hebben mij doorverbonden met sales. De sales medewerker hielp mij direct en annuleerde mijn oude order en maakte een nieuwe aan. Weet niet of het relevant is maar ik had het installatiepakket nog niet ontvangen (ONT letterlijk vanochtend geinstalleerd).
Maar in het ergste geval annuleer je toch zelf de order en maak je een nieuwe aan?
Maar in het ergste geval annuleer je toch zelf de order en maak je een nieuwe aan?
Ik heb dit draadje doorgespit maar ik kon het antwoord op mijn vraag niet vinden. Ik heb zowel Delta Fiber als KPN Netwerk NL glasvezel. Nu heb ik op KPN Netwerk NL momenteel diensten draaien. Ik wil Odido testen om te kijken of het me bevalt en vraag me daarom af of iemand weet op welk netwerk Odido bij voorkeur levert. Anders gezegd: levert Odido bij mij via Delta Fiber?
Ik heb het algemene helpdeknummer (0800-nog iets) gebeld. Het was voor de mevrouw wat puzzelwerk waar ze niet meteen uit kwam. Later die dag teruggebeld dat het geregeld is.kishore schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:26:
[...]
Ondanks het feit dat ik mijn abonnement eind juni 2023 heb besteld met een aansluiting in mei 2024 wilde medewerker mij niet de korting van 10 maanden geven. Volgens hem maakt het bestellen van een extra dienst geen verschil Welke afdeling heb je gesproken?
Mijn aanvraag (contractnummer) is niet gewijzigd en zie online dat er ipv 8 mnd korting er nu 10 staat (zoals afgesproken).
Ze was het ook wel eens dat het gekkenwerk is om de huidige aanvraag nu nog te annuleren (begin april aangevraagd met oplevering in 2 weken), de ontvangen spullen terug te sturen en opnieuw de aanvraag te doen. Win-win zeiden we beiden.
edit:
omdat jij al zooooo laaaaang geleden de aanvraag hebt gedaan, zou ik hier zeker achteraan gaan. scheelt toch zo'n 70,-
[ Voor 6% gewijzigd door Daansan378 op 02-05-2024 15:58 ]
Door de mooie aanbieding van Odido overweeg ik ook over te stappen.
Heb glasvezel van KPN netwerk die is neergelegd eind 2020, als ik het goed begrijp moeten ze de glasvezel aansluiting wijzingen?
Maar als je dat doet kan je dan naderhand weer terug naar KPN kosteloos of moet er dan een betaalde monteur weer de hele boel omzetten?
Heb glasvezel van KPN netwerk die is neergelegd eind 2020, als ik het goed begrijp moeten ze de glasvezel aansluiting wijzingen?
Maar als je dat doet kan je dan naderhand weer terug naar KPN kosteloos of moet er dan een betaalde monteur weer de hele boel omzetten?
Na contact met de Sales besloten om nadat Guidion monteur is geweest het tv-abonnment aan te vragen.Tip van de medewerkster: bel voor het verstrijken van de actieperiode weer voor de korting.
Daansan378 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 15:56:
[...]
Ik heb het algemene helpdeknummer (0800-nog iets) gebeld. Het was voor de mevrouw wat puzzelwerk waar ze niet meteen uit kwam. Later die dag teruggebeld dat het geregeld is.
Mijn aanvraag (contractnummer) is niet gewijzigd en zie online dat er ipv 8 mnd korting er nu 10 staat (zoals afgesproken).
Ze was het ook wel eens dat het gekkenwerk is om de huidige aanvraag nu nog te annuleren (begin april aangevraagd met oplevering in 2 weken), de ontvangen spullen terug te sturen en opnieuw de aanvraag te doen. Win-win zeiden we beiden.
edit:
omdat jij al zooooo laaaaang geleden de aanvraag hebt gedaan, zou ik hier zeker achteraan gaan. scheelt toch zo'n 70,-
Ik heb vandaag mijn aansluiting gekregen (XGS-PON) en wil ook de FS XGS-ONU-25-20NI SFP+ ONT gebruiken. Goed om te horen dat dit nu toch kan. Korte vraag, hoe heb je op de Odido community voor elkaar gekregen om het te laten updaten? Een willekeurige moderator een berichtje gestuurd, of ergens een specifiek support topic wat ik over het hoofd heb gezien?g1n0 schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 19:20:
Blij! Het is gelukt om mn FS SFP te laten registreren. Klantenservice kon dit met geen mogelijkheid voor me doen (meerdere mensen gesproken daar), dus je moet echt iemand op de Odido community hebben. Beetje omslachtig, maar het is in ieder geval mogelijk
[Afbeelding]
:fill(white):strip_exif()/f/image/x4WFGfiqlIfYxBNSAV8o5Cpf.png?f=user_large)
Behaalde snelheid lijkt degelijk overigens. Valt niet tegen, na toch wat negatieve verhalen op de socials en fora over Odido en behaalde snelheden.
[ Voor 15% gewijzigd door Don Quijote op 02-05-2024 21:49 ]
Neehoor, zo een topic is er niet. Even Tommie een PB sturen. Hij regelt het meestal merk ik (je bent niet de eerste die het vraagt)Don Quijote schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:47:
[...]
Een willekeurige moderator een berichtje gestuurd, of ergens een specifiek support topic wat ik over het hoofd heb gezien?
https://community.odido.nl/members/tommie-van-odido-473806
De glasvezelaansluiting zelf wordt niet gewijzigd. Je hebt alleen een andere NT nodig (dat ding wat over de aansluiting schuift). Dat kan je zelf ook maar bij KPN weet ik zeker dat er geen betaalde monteur voor nodig is. Vaak is het daar DHZ en anders is de monteur gratis.NicoHF schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:11:
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Hier ben ik ook benieuwd naar. Wat zijn de ervaringen met Odido in het overzetten? Momenteel hebben wij KPN via een glasvezel en een aanbieding bij Ziggo en ook Odido.NicoHF schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 16:11:
Overstappen scheelt toch bijna 300 euro op jaarbasis. Waarna ik daarna weer terug kan naar KPN en zo weer korting kan scoren. Gaat over 2 a 3 jaar toch om bijna 500 euro.
Wat voor gedoe gaat overstappen van kpn naar Odido geven? Ervaringen?
Mijn moeder was ongeveer 10 minuten offline, de Guidion monteur patchte haar om in de PoP van Reggefiber/KPN, toen viel de verbinding weg van KPN, 5 minuten later stond ie voor de deur, hing de ONT op en sloot het modem aan en toen werkte alles.MaStar schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:36:
[...]
Hier ben ik ook benieuwd naar. Wat zijn de ervaringen met Odido in het overzetten? Momenteel hebben wij KPN via een glasvezel en een aanbieding bij Ziggo en ook Odido.
Overstappen scheelt toch bijna 300 euro op jaarbasis. Waarna ik daarna weer terug kan naar KPN en zo weer korting kan scoren. Gaat over 2 a 3 jaar toch om bijna 500 euro.
Wat voor gedoe gaat overstappen van kpn naar Odido geven? Ervaringen?
Zojuist Odido glasvezel + tv afgesloten. Zit nog op Ziggo met 12 maanden 50% korting, in juli naadloos over naar Odido met de 10 maanden korting. Glasvezel ligt hier nog niet zo lang, dus nu voor het eerst, ben benieuwd.
Dan moet dat naadloos nog blijken. Succes!storm-biker schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:24:
Zojuist Odido glasvezel + tv afgesloten. Zit nog op Ziggo met 12 maanden 50% korting, in juli naadloos over naar Odido met de 10 maanden korting. Glasvezel ligt hier nog niet zo lang, dus nu voor het eerst, ben benieuwd.
We gaan het zien! Heb een paar dagen speling gehouden en afgesloten via Breedbandwinkel, die geven een internetgarantie. Daarbij krijg je binnen en dag een 4G Wifi-apparaat thuis als er toch problemen optreden.
Ik heb sinds 2 weken Odido (nieuw in mijn wijk in Heerhugowaard, icm ODF). Overgegaan van 500/50 van Ziggo. Ben erg benieuwd naar de stabiliteit van de apparatuur:
- Huawei Optistar hn8010ts-20
- Zyxel EX5601-T1
Wij hadden sinds 1,5 week last van een trage internet verbinding. Onze upload was beperkt tot 1 ~10 MBit terwijl de download nog steeds ~890MBit was. Normaal is dit up en down ~890MBit. Na een melding hiervan vorige week vrijdag kon ik een afspraak maken voor woensdag, maar wegens thuiswerken een afspraak voor vandaag.
Het bleek uiteindelijk storing te zijn door KPN en zijn wij van GPON overgezet naar XGS-PON. Alles werkt weer goed en de up/down is nu zelfs 960MBit. Hier sinds 2019 T-Mobile/Odido. Eerst 100MBit en daarna 1GB genomen toen dat mogelijk was. Ik kan helaas geen gebruik maken van overstap korting, maar betaal 28,xx per maand (25 euro + inflatie) voor 1GBit die ik niet meer kan krijgen.
1 keer eerder een storing gehad waarbij de router uiteindelijk de oorzaak was.
Het bleek uiteindelijk storing te zijn door KPN en zijn wij van GPON overgezet naar XGS-PON. Alles werkt weer goed en de up/down is nu zelfs 960MBit. Hier sinds 2019 T-Mobile/Odido. Eerst 100MBit en daarna 1GB genomen toen dat mogelijk was. Ik kan helaas geen gebruik maken van overstap korting, maar betaal 28,xx per maand (25 euro + inflatie) voor 1GBit die ik niet meer kan krijgen.
1 keer eerder een storing gehad waarbij de router uiteindelijk de oorzaak was.
Sinds vandaag is KPN actiefop dezelfde apparatuur, ben benieuwd of de trage verbinding die ik elke avond ervaarde op de Odido verbinding is opgelost. Ik houd jullie op de hoogte.
Daar ben ik ook bang voor bij overstap van KPN naar Odido. Alles draait nu. Risico nemen voor ca 300 euro korting in jaar 1? Update: toch gedaan[b]ArnieNFW in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"ArnieNFW schreef
[/list]Tot nu al 2x het spulletje moeten resetten omdat we geen verbinding meer hadden. Dat doet mij huiveren...
[ Voor 3% gewijzigd door MaStar op 03-05-2024 16:31 ]
Wat een goede tip. Hier zojuist overstap aangevraagd van KPN naar Odido. Odido regelt de opzegging bij KPN. Afwachten... Hopelijk gaat alles goed.storm-biker schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:44:
[...]
We gaan het zien! Heb een paar dagen speling gehouden en afgesloten via Breedbandwinkel, die geven een internetgarantie. Daarbij krijg je binnen en dag een 4G Wifi-apparaat thuis als er toch problemen optreden.
Scheelt zo'n 300 euro op jaarbasis. Als je jaarlijks overstapt scheelt dat in de jaren veel geld...
Alleen die 20 euro cashback van breedband winkel is al meer dan de korting die KPN geeft bij 1 jaar verlenging.

Hartelijk dank voor het gebruikmaken van Breedbandwinkel.nl, dé vergelijkingssite voor internet, bellen en tv. Goed dat je via ons hebt besteld,
[ Voor 8% gewijzigd door MaStar op 03-05-2024 16:31 ]
Het glasvezel netwerk van KPN werkt hier super snel en stabiel in de avond. Helaas heeft de overstap van DSL naar glasvezel van Odido niet goed uitgepakt voor mij. Zolang Odido goed en stabiel werkt dan is er niks aan de hand. Maar als je iets van traagheid problemen gaat ervaren in de avond is de enige oplossing tot nu toe overstappen naar KPN.
volgens mij hangt het er erg vanaf in welke regio je woont, ik heb totaal geen snelheids problemen met odido in de avond
[ Voor 4% gewijzigd door extraman op 03-05-2024 22:36 ]
Het viel mij op dat het verschillende mensen waren door het hele land en wel allemaal op het KPN netwerk. Helaas de vinger niet op de zere plek kunnen krijgen. Odido was een stuk voordeliger geweest voor mij.extraman schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:36:
volgens mij hangt het er erg vanaf in welke regio je woont, ik heb totaal geen snelheids problemen met odido in de avond
In welke regio zit jij dan, dat je geen problemen hebt?extraman schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:36:
1 mei internet + tv besteld, zojuist monteurafspraak ingepland voor 31 mei, glasvezel (voor het eerst) via een KPN aansluiting. Ben benieuwd
Float like a butterfly, sting like a bee.
Totaal nergens problemen mee. Loopt allemaal als een tierelier. Regio Zuid-Limburg.Antonio di schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 23:42:
[...]
In welke regio zit jij dan, dat je geen problemen hebt?
Ik heb al lange tijd Odido 100/100. Bij aanvang contract betaalde ik 35 euro en zit nu op 38.
Nieuwe klanten betalen 35 voor hetzelfde. Heeft iemand ervaring met het opnieuw afsluiten van het abonnement, krijg ik dan de korting of werkt dat helaas niet zo?
Aangevuld: ik ben zeer tevreden met Odido. Gebruik Unifi en Adguard als dns en heb in de jaren nog nooit problemen gehad (behalve vorige week in de nacht).
Snelheid is goed (ruim boven de 100 waarvoor ik betaal).
Nieuwe klanten betalen 35 voor hetzelfde. Heeft iemand ervaring met het opnieuw afsluiten van het abonnement, krijg ik dan de korting of werkt dat helaas niet zo?
Aangevuld: ik ben zeer tevreden met Odido. Gebruik Unifi en Adguard als dns en heb in de jaren nog nooit problemen gehad (behalve vorige week in de nacht).
[ Voor 29% gewijzigd door vanputten80 op 04-05-2024 08:05 ]
@vanputten80 Als je geen speciale acties of kortingen hebt die kunnen vervallen kun je of even bellen en korting vragen. En anders de snelheid voor 1 dag omhoog en de dag erna weer terugzetten om die prijs ga betalen. Met bellen krijg je waarschijnlijk wel een jaar contract en met heen en weer wiebelen niet.
Goedemorgen.
Al jaren heb ik glasvezel, werkt prima. Nu ga ik verhuizen, en tot mijn schrik is er op het nieuwe adres (nog) geen glasvezel. Ik kan mijn Odido abonnement meenemen maar krijg dan 'standaard' internet. Is dat xDSL gebaseerd? Da's voor mij terug naar de middeleeuwen. Kan ik in zo'n geval mijn Odido abonnement opzeggen?
Al jaren heb ik glasvezel, werkt prima. Nu ga ik verhuizen, en tot mijn schrik is er op het nieuwe adres (nog) geen glasvezel. Ik kan mijn Odido abonnement meenemen maar krijg dan 'standaard' internet. Is dat xDSL gebaseerd? Da's voor mij terug naar de middeleeuwen. Kan ik in zo'n geval mijn Odido abonnement opzeggen?
To terminate or not to terminate, that's the question...
Goede vraag. Wat zegt hun FAQ? In theorie kunnen ze leveren volgens contract. Je kunt debatteren over de snelheid, daar ligt mogelijk wat onderhandelingsruimte.scsirob schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:18:
Goedemorgen.
Eerste Google hit:
We kijken wat er allemaal nog meer kan op je nieuwe adres en stellen je nieuwe abonnement samen. Bij een verhuizing ga je namelijk een nieuw jaarcontract aan.
[ Voor 13% gewijzigd door stormfly op 04-05-2024 08:33 ]
Tnx! Eind vorig jaar ben ik verhuisd naar een tijdelijke woning waardoor ik precies in die situatie met een nieuw jaarcontract zit. Bij het aangaan hiervan had ik aangegeven dat ik al snel weer zou verhuizen, mogelijk naar een plek zonder glasvezel. Toen werd me gezegd dat ik dan van dat jaarcontract af kon als ik kon aantonen dat mijn uiteindelijke woning geen Odido glas biedt.stormfly schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:31:
[...]Goede vraag. Wat zegt hun FAQ? In theorie kunnen ze leveren volgens contract. Je kunt debatteren over de snelheid, daar ligt mogelijk wat onderhandelingsruimte.
Eerste Google hit:
We kijken wat er allemaal nog meer kan op je nieuwe adres en stellen je nieuwe abonnement samen. Bij een verhuizing ga je namelijk een nieuw jaarcontract aan.
Ik heb ze inmiddels gebeld en formeel moet ik dan dat jaarcontract afkopen maar er is een procedure om vervroegd op te zeggen in deze situatie. Moet intern wat voor geregeld worden, ik word er komende week over teruggebeld.
To terminate or not to terminate, that's the question...
@jupinator Los van dat die kabel niet op diepte ligt, zou ik vragen of ze hem onder de tegels leggen. Dan kun je voortaan rustig tuinieren zonder risico.
Ik heb gewoon Odido gebeld, blijkt dat ze je dan gewoon een nieuw contract aanbieden voor die 35 euro, met een half jaar korting. (Bij mij iig, bij collegs's begreep ik dat ze andere prijzen krijgen. Dat lijkt afhankelijk van het glasvezelnetwerk dat er ligt).vanputten80 schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 08:03:
Ik heb al lange tijd Odido 100/100. Bij aanvang contract betaalde ik 35 euro en zit nu op 38.
De Odido-dame aan de telefoon vertelde me dat ik na 8 maanden opnieuw kon bellen voor nogmaals dat aanbod.
Ik denk niets, gezien hij op minimaal 40cm diepte had moeten liggen, en volgens mij ook in een mantelbuis.jupinator schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 18:25:
Vanmiddag aan het tuinieren geweest met mr pa en ja hoor kabel kapot helemaal klote.
Odido gebeld deze heeft het doorgezet nu maar afwachten. Binnen 1 werkdag nemen ze contact op.
Ben benieuwd wat dit grapje gaat kosten iemand ervaring mee?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het zal wel heel veel getouwtrek worden, want niemand zal zijn verantwoordelijkheid nemen vermoed ik zo.
Hier op de Veluwe ook 0,0 problemen. Werkt al twee jaar volledig probleemloos met Odido GPON 1Gb.Antonio di schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 23:42:
[...]
I reject your reality and substitute my own
Ik sta ingepland voor 6 juni 2024 om over te gaan naar Odido Glasvezel (KPN "glasvezel netwerk") met een ODF XGSPON hier in Houten.nelizmastr schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 22:19:
[...]
Hier op de Veluwe ook 0,0 problemen. Werkt al twee jaar volledig probleemloos met Odido GPON 1Gb.
Mijn buren hebben Odido glasvezel al 1 jaar, ook zonder problemen (Internet 100MB + TV/setup-box en Odido App op een Google-TV Dongle).
regio leiden, heb sinds kort een xgs-pon via ODF en neem een 1 gb/s verbinding van Odido afAntonio di schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 23:42:
[...]
[ Voor 17% gewijzigd door extraman op 05-05-2024 21:59 ]
Weet iemand of het al mogelijk is om een eigen PON te gebruiken voor XGS-PON ODF klanten? Het laatste wat ik hoorde is dat dit het eerste kwartaal mogelijk zou zijn, we zitten inmiddels al diep in kwartaal twee.
Ik heb Odido besteld via CashbackXL Glasvezel Internet+TV 45 euro cashback korting.MaStar schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:30:
[...]
Wat een goede tip. Hier zojuist overstap aangevraagd van KPN naar Odido. Odido regelt de opzegging bij KPN. Afwachten... Hopelijk gaat alles goed.
Scheelt zo'n 300 euro op jaarbasis. Als je jaarlijks overstapt scheelt dat in de jaren veel geld...
Alleen die 20 euro cashback van breedband winkel is al meer dan de korting die KPN geeft bij 1 jaar verlenging.Boeven.
Hartelijk dank voor het gebruikmaken van Breedbandwinkel.nl, dé vergelijkingssite voor internet, bellen en tv. Goed dat je via ons hebt besteld,
CashbackXL korting voor Odido ligt tussen 36 en 72 euro afhankelijk van pakket en Glasvezel c.q. ADSL.
Ja dat kon ruim een maand geleden al: https://community.odido.n...ostid=1778077#post1778077razzor schreef op maandag 6 mei 2024 @ 11:56:
Weet iemand of het al mogelijk is om een eigen PON te gebruiken voor XGS-PON ODF klanten? Het laatste wat ik hoorde is dat dit het eerste kwartaal mogelijk zou zijn, we zitten inmiddels al diep in kwartaal twee.
[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 06-05-2024 13:32 ]
Wil het Zyxel modem/router gaan vervangen voor een eigen modem/router omdat de Zyxel constant problemen geeft (T-56), iemand goeie suggesties?
Asus? Ubiquiti? Gamen heeft prio.
Asus? Ubiquiti? Gamen heeft prio.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen