Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-05 21:15
Zijn er hier meer mensen die een WAN ip hebben in de reeks 188.90.11.x en Deense zoekresultaten krijgt op Google?

Zodra ik wifi uitzet en dezelfde zoekopdracht via 5g doe, krijg ik wel Nederlandse resultaten.

IP-lookup.net geeft wel aan dat het IP in Nederland geregistreerd staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
MarkieNL schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:08:
Zijn er hier meer mensen die een WAN ip hebben in de reeks 188.90.11.x en Deense zoekresultaten krijgt op Google?

Zodra ik wifi uitzet en dezelfde zoekopdracht via 5g doe, krijg ik wel Nederlandse resultaten.

IP-lookup.net geeft wel aan dat het IP in Nederland geregistreerd staat.
Vreemd want de prefix is al jaren door Odido het internet op gestuurd. Het lijkt er niet op dat hij recent is aangekocht/overgenomen van een Deense partij.

https://stat.ripe.net/wid...#w.resource=188.88.0.0/14

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
isomis schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:29:
[...]

kan iemand mij uitleggen hoe dit nou in de soep loopt? Te weinig technische mensen? KPN die voorkeur geeft aan eigen klanten op het netwerk? of te weinig/goedkope hardware? Voorheen bij tweak had ik dit gezeur nooit, klantenservice was daar een hel, maar ik woonde in Almere en kon gewoon de deur intrappen bij ze. Echter toen het eenmaal goed werkte, heb ik jarenlang nooit problemen gehad. Waren allemaal technische nerds daar en dat heb je zo te zien liever, dan zo'n hip bedrijf.
Wat betaal jij per maand voor je abonnement of weet jij zelf of je een ODF of een KPN fiber hebt, waarom noem je KPN daar zoek ik even naar? Helaas ligt dit niet bij KPN, zij hebben het bandbreedte management van hun netwerk wel op orde. Ook geen wonder dat KPN dit wel op orde heeft omdat veel van hun inkomsten uit de verhuur van WBA verbindingen komt. Goede stabiele linken verhuren is voor de WBA organisatie hun core business.

Waar het bij Odido mis gaat is dat ze geen afdeling lijken te hebben die zich actief bemoeid met bandbreedte management en fysieke link belasting. Dit lijkt mis te gaan op de POP laag van Odido, daar waar je al uit het KPN netwerk bent. Ze hebben daar mogelijk een te kleine hardware laag tussen zitten als aggregatie laag, waardoor de groei van klanten door de glasvezelaanleg de boel laat verstoppen/file.

De core van Odido lijkt het verkeer wel goed aan te kunnen. Omdat de oude Tweak klanten hier geen problemen ondervonden toen ze een jaartje zijn ontsloten via de Odido core toen de oude Tweak core was uit geschakeld.

Vandaar ook mijn verdenking dat het op de POP aggregatie laag mis gaat bij Odido. Ze hebben dit niet op orde, omdat ze er mogelijk geen geld voor hebben om dat hun abonnementsprijzen zo laag zijn. Ze vragen in die topics regelmatig: heb je last van congestie in de avond uren laat het ons weten dan onderzoeken we het....dat geeft voor mij aan dat de betalende klanten van Odido de afdeling bandbreedtebeheer zijn, en dat is voor mij zorgelijk. Dit kan je prima afvangen moderne tools met scripts, dit hoeft je geen FTE te kosten. Dit kost uiteindelijk klanten en dat lijken ze nog niet door te hebben. Een aantal van die Odido topics resulteren in overstappers, mensen die dezelfde fiber gebruiken stappen over naar KPN en zijn daarna erg tevreden.

Ze zouden dit eigenlijk breder moeten onderzoeken het is wel echt een onderzoekje waard, Tweakers/GoT verenigt u _/-\o_ Ik wissel zelf alleen tussen KPN en Ziggo, vanwege bovenstaande reden. Als er een jaar lang geen congestieklachten zijn in dit topic ga ik Odido ook overwegen 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pineapple23
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16-04 06:53
isomis schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:23:
Elke keer in de avond is odido niet vooruit te branden. Ga ik kijken op het forum van odido, zie ik meerdere mensen met een technsche achtergrond met dit probleem en allemaal in de avond. De antwoorden van odido zijn ook allemaal hetzelfde zoals: je moet je router herstarten of kijken of je wifi signaal wel goed is...

Zie: https://community.odido.n...ond-traag-internet-355399 en https://community.odido.n...svezel-357246/index2.html

Ik heb er dan een hard hoofd in dat dit opgelost gaat worden. Zelf al de klantenservice gebeld, maar dan krijg je zo iemand aan de telefoon die je gaat uitleggen hoe je moet verbinden met WIFI....
Ik heb dezelfde problemen in Alkmaar en Odido geeft aan omdat mijn fiber nog niet administratief goed is verwerkt dat ik daarom die problemen heb. Bij mij is de DSL nog actief en die gebruik ik nu weer, want op de fiber valt in de avond niet te gamen.

Natuurlijk flauwekul verhaal, ik weet zeker als het administratief goed is verwerkt dat ik nog steeds dezelfde problemen ga hebben en dan is de stap naar KPN waarschijnlijk noodzakelijk voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
jongetje schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:38:
[...]

Als het op (consumenten)piekuren langzaam wordt dan hebben die betreffende POPs te weinig capaciteit op de backbone van Odido. Als het al op de GPON switch zit moeten ze die capaciteit beter indelen. Daar heeft KPN niets mee te maken.
Odido moet zijn monitoring en capaciteit goed regelen. Ik ben zeker benieuwd hoe dit werkt bij Odido want deze klachten kun je prima voor zijn. Kan hoogstens een paar maanden duren om extra capaciteit bij of apparatuur in de POP te hebben.
Exact dit, ik heb er iets meer woorden aan besteed :X maar dat is waar het om gaat. Ik denk echt dat het tijd is dat jullie mogelijk via media aandacht van Tweakers.net een collectief opstarten. Het is helemaal niet moeilijk om in een maand tijd helder te hebben welke POP ringen vol lopen in de avonduren.

Een POP ring is een heel mooi concept vanuit redundantie, en kostenoogpunt je hoeft relatief weinig fibers aan te leggen en hebt toch redundantie. Breekt de ring dan gaat het verkeer de andere kant op. Echter...je moet in dit bandbreedte ontwerpen wel bedenken dat elke POP die erna nog ontsluit op dezelfde ring ook over alle voorgaande switches getransporteerd dient te worden.

Ik heb ook topics gelezen waarbij Odido aangaf dat de ring onderbroken was en de afdeling monitoring dat niet heeft opgemerkt. Je hebt een kans dat het verkeer verdubbeld op de overige switches als er op een ongelukkige plaats in de ring een link uitvalt.

Waar ik zelf altijd op hoop is dat ze bij nieuwe trajecten nu ringen maken van 100G verbindingen, net zoals Delta aangeeft te doen in hun artikel toen er Tweakers op bezoek waren. Als er iemand een collectief start om info te vergaren dan is het ook wel interessant om te weten hoe lang er al glasvezel in de specifieke wijken ligt, oude POPs => lage bandbreedte in de ring?

Willekeurig plaatje van Google aangaande een ring topologie.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fckVxMJ-Ag4O2AZS3Db9Xy1M2nI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gQzkV0a9Y5lp2fQurKUBZIwa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@stormfly Het is alleen lastig om als consument te weten hoe de ringen lopen (en welke pops bij elkaar in een ring zitten).

Als je er last van hebt kun je je natuurlijk wel verenigen in een topic op de Odido community en met veel mensen daar herrie te maken. 1 klacht doet weinig, maar veel mensen die blijven klachten met speedtests zorgt vast voor wat beweging.

Zo is er ook een jaar volgehouden met alle tv kwaliteitsproblemen en dat is nu wel zo goed als opgelost. (Los van dat nu de nieuwe tv app. wat vervelende bugs heeft die prima met goed test werk eruit gehaald hadden kunnen worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
jongetje schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:51:
@stormfly Het is alleen lastig om als consument te weten hoe de ringen lopen (en welke pops bij elkaar in een ring zitten).

Als je er last van hebt kun je je natuurlijk wel verenigen in een topic op de Odido community en met veel mensen daar herrie te maken. 1 klacht doet weinig, maar veel mensen die blijven klachten met speedtests zorgt vast voor wat beweging.

Zo is er ook een jaar volgehouden met alle tv kwaliteitsproblemen en dat is nu wel zo goed als opgelost. (Los van dat nu de nieuwe tv app. wat vervelende bugs heeft die prima met goed test werk eruit gehaald hadden kunnen worden).
Klopt bij Odido komt je zover ik mee kan lezen nooit met een technische expert in gesprek, misschien ook wel omdat dit is geoutsourced naar een land wat geen Nederlands spreekt? Wat je eigenlijk wilt is dat je met een 2e lijns casemanger van een multidisciplinaire afdeling een traject start waarbij je op inhoud feiten gaat delen en hij de juist resources van de juiste afdelingen laat aanhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalpik
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 13:20
jongetje schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:51:

Ik kan op de Odido-forums discussies over dit probleem van minstens 4 jaar geleden opzoeken. Odido is dus zeker op de hoogte van het probleem. Ze willen hier gewoon niets aan doen. Misschien is het oplossen van dit probleem duurder dan het laten gaan van klanten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:00
rens-br schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:27:

Hangt er vanaf wat je ermee doet, maar ik heb ook een eigen domeinnaam. Ik draai op mijn server wat diensten achter een reverse proxy. Via een CNAME record heb ik ingesteld dat mijn domein moet doorverwijzen naar mijn duckDNS link en dat werkt perfect. Eén keer instellen en niet meer naar omkijken.
Na wat experimenten moet ik concluderen dat dit trucje bij mij niet werkt. Https naar mijn Synology lukt niet en DoT via Adguard (draait in docker op de Syno) is onbereikbaar.
Het lijkt erop dat het cname-record naar hetzelfde domein moet verwijzen om te werken. Ik probeer het via DDNS van synology.me.
Ik moet me toch maar eens verdiepen in de api van mijn domeinboer. Tot die tijd krijg ik een mail van Syno-DDNS als het ip is veranderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

stormfly schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:22:
[...]

Vreemd want de prefix is al jaren door Odido het internet op gestuurd. Het lijkt er niet op dat hij recent is aangekocht/overgenomen van een Deense partij.

https://stat.ripe.net/wid...#w.resource=188.88.0.0/14
Ik heb dit laatst ook enkele weken gehad bij KPN. Maar dat lag aan Google. Ik had al jaren hetzelfde IP en ineens had ik weken lang Russische zoekresultaten op Google & YT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-05 11:21

Dennisb1

VCDS 058

Jay-v schreef op zondag 31 maart 2024 @ 15:32:
[...]

Ik heb dit laatst ook enkele weken gehad bij KPN. Maar dat lag aan Google. Ik had al jaren hetzelfde IP en ineens had ik weken lang Russische zoekresultaten op Google & YT
Alstublieft, graag gedaan.
https://www.google.nl/preferences?hl=nl&lang=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• isomis
  • Laatst online: 01-06 20:47
stormfly schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:37:
[...]

Wat betaal jij per maand voor je abonnement of weet jij zelf of je een ODF of een KPN fiber hebt, waarom noem je KPN daar zoek ik even naar? Helaas ligt dit niet bij KPN, zij hebben het bandbreedte management van hun netwerk wel op orde. Ook geen wonder dat KPN dit wel op orde heeft omdat veel van hun inkomsten uit de verhuur van WBA verbindingen komt. Goede stabiele linken verhuren is voor de WBA organisatie hun core business.

Waar het bij Odido mis gaat is dat ze geen afdeling lijken te hebben die zich actief bemoeid met bandbreedte management en fysieke link belasting. Dit lijkt mis te gaan op de POP laag van Odido, daar waar je al uit het KPN netwerk bent. Ze hebben daar mogelijk een te kleine hardware laag tussen zitten als aggregatie laag, waardoor de groei van klanten door de glasvezelaanleg de boel laat verstoppen/file.

De core van Odido lijkt het verkeer wel goed aan te kunnen. Omdat de oude Tweak klanten hier geen problemen ondervonden toen ze een jaartje zijn ontsloten via de Odido core toen de oude Tweak core was uit geschakeld.

Vandaar ook mijn verdenking dat het op de POP aggregatie laag mis gaat bij Odido. Ze hebben dit niet op orde, omdat ze er mogelijk geen geld voor hebben om dat hun abonnementsprijzen zo laag zijn. Ze vragen in die topics regelmatig: heb je last van congestie in de avond uren laat het ons weten dan onderzoeken we het....dat geeft voor mij aan dat de betalende klanten van Odido de afdeling bandbreedtebeheer zijn, en dat is voor mij zorgelijk. Dit kan je prima afvangen moderne tools met scripts, dit hoeft je geen FTE te kosten. Dit kost uiteindelijk klanten en dat lijken ze nog niet door te hebben. Een aantal van die Odido topics resulteren in overstappers, mensen die dezelfde fiber gebruiken stappen over naar KPN en zijn daarna erg tevreden.

Ze zouden dit eigenlijk breder moeten onderzoeken het is wel echt een onderzoekje waard, Tweakers/GoT verenigt u _/-\o_ Ik wissel zelf alleen tussen KPN en Ziggo, vanwege bovenstaande reden. Als er een jaar lang geen congestieklachten zijn in dit topic ga ik Odido ook overwegen 8)
ik weet bij oplevering dat de monteur even weg moest om het signaal in een pop te meten naar het witte kleine kastje. Hiervoor tweak glasvezel en bij odido ook glasvezel, maar wel 1000Mbit vs 100Mbit. Goedkoop is dus duurkoop voor mij geworden. Was een leuk om te proberen, snel maar overstappen.

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-05 09:44

phizzie

always look on the bright side

Mawlana schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 20:05:
[...]

Ook dat werkt prima, mits je de client (eigenlijk gewoon een vpn client) gebruikt. Op m'n mobiel kan ik met de 1.1.1.1-app mijn volledige netwerk benaderen.

Los daarvan hoop ik dat je rdp niet gebruikt zonder vpn. :X
Voor deze doeleinden wil ik binnenkort aan de slag met Tailscale. Ben toch wel benieuwd geworden na al die interessante use-cases die voorbij komen bij de podcast van Selfhosted. Moet eigenlijk nog zoeken of mensen hier op het forum er ook al wat mee doen.

aw snap, was dat het alweer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:27
Ik heb er even kort naar gekeken, maar kreeg het niet snel aan de praat in combinatie met NextDNS en mullvad enz.
En uiteindelijk is het niets meer dan een one stop shop voor een VPN/Private Network oplossing en denk ik dat ik het liever zelf regel.

[ Voor 42% gewijzigd door Caelorum op 01-04-2024 10:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op zondag 31 maart 2024 @ 14:45:
[...]

Exact dit, ik heb er iets meer woorden aan besteed :X maar dat is waar het om gaat. Ik denk echt dat het tijd is dat jullie mogelijk via media aandacht van Tweakers.net een collectief opstarten. Het is helemaal niet moeilijk om in een maand tijd helder te hebben welke POP ringen vol lopen in de avonduren.

Een POP ring is een heel mooi concept vanuit redundantie, en kostenoogpunt je hoeft relatief weinig fibers aan te leggen en hebt toch redundantie. Breekt de ring dan gaat het verkeer de andere kant op. Echter...je moet in dit bandbreedte ontwerpen wel bedenken dat elke POP die erna nog ontsluit op dezelfde ring ook over alle voorgaande switches getransporteerd dient te worden.

Ik heb ook topics gelezen waarbij Odido aangaf dat de ring onderbroken was en de afdeling monitoring dat niet heeft opgemerkt. Je hebt een kans dat het verkeer verdubbeld op de overige switches als er op een ongelukkige plaats in de ring een link uitvalt.

Waar ik zelf altijd op hoop is dat ze bij nieuwe trajecten nu ringen maken van 100G verbindingen, net zoals Delta aangeeft te doen in hun artikel toen er Tweakers op bezoek waren. Als er iemand een collectief start om info te vergaren dan is het ook wel interessant om te weten hoe lang er al glasvezel in de specifieke wijken ligt, oude POPs => lage bandbreedte in de ring?

Willekeurig plaatje van Google aangaande een ring topologie.
[Afbeelding]
Bij zowel KPN (toen ze nog P2P uitrolden) als bij ODF wordt er voor de cityring gebruikt gemaakt van 96 vezels die te huur zijn voor de actieve operators. Passief gezien is dat genoeg aangezien je met de juiste apparatuur makkelijk 100G over 1 vezel kan laten gaan.
Het is dus puur een kwestie van economische overwegingen. 1 vezel op de ring minder huren scheelt geld.
En dan is er nog die backhaul die al die PoPs in de ring moet zien te voeden. 10G of 2x10G is niet vreemd maar kan op bepaalde momenten zeker te weinig blijken...

Dus het is geen kwestie van meer vezels, ook niet in de oude Reggefiber netwerken. Het is betere apparatuur en grotere capaciteit backhauls..

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Laatst online: 30-05 21:15
Dit heeft er niks mee te maken.
Ook met deze instellingen op NL en Huidige Regio blijven er Deense zoekresultaten komen.
Zodra 5G wordt ingeschakeld verdwijnen deze uit de resultaten.

Alstublieft, heel graag gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:07
MarkieNL schreef op maandag 1 april 2024 @ 11:55:
[...]

Dit heeft er niks mee te maken.
Ook met deze instellingen op NL en Huidige Regio blijven er Deense zoekresultaten komen.
Zodra 5G wordt ingeschakeld verdwijnen deze uit de resultaten.

Alstublieft, heel graag gedaan.
Je kunt daar toch een andere regio, bijvoorbeeld Nederland, kiezen ipv de huidige te gebruiken.

Verder kun je hier meiden dat de locatie op basis van het ip-adres niet klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deecee86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-08-2024
Heeft iemand hier ook problemen met de Odido TV App op een Samsung tv dat om de 5 minuten ofzo het geluid even wegvalt voor een paar sec en dan weer terugkomt? Dit blijft zich herhalen.

Heb ook getest met de Odido App op de Apple Tv 4 maar hier heb ik het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronzz
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-05 09:52
Morgenmiddag komt de monteur om Odido glasvezel aan te sluiten. Ik kom even niet meer op de naam van het gebied, maar KPN konden zij niet kiezen. DELTA / Caiway wel.

Afgelopen vrijdag was de verbinding in de wijkkast nog niet aangesloten.. ben benieuwd of het morgen allemaal werkt..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Caelorum schreef op zondag 31 maart 2024 @ 12:01:
@jongetje Je kan het alleen voor zijn als de groei in belasting voorspelbaar is. Odido is met het aannemen van de nieuwe naam en de enorme marketingcampagne eromheen denk ik in sommige gebieden net iets te hard gegroeid in een korte tijd.
Het is niet zo dat het capaciteitsprobleem zich ineens voordeed toen het Odido werd. Het was al veel langer een probleem. Vooral in de avonduren. Wat je merkt is dat pagina's op die momenten echt traag laden. Als je een speedtest doet zie je dat de upload niet meteen maximaal is maar bij bijv 10Mbit begint en dan oploopt. Upload staat meteen op de maximumsnelheid of doet het niet.

Je komt er niet achter waar het probleem zit, en klagen gaat ook niet helpen. Je hebt eigenlijk 3 keuzes : niet klagen en accepteren, overstappen naar een andere provider op dezelfde glaskabel of teruggaan naar bijvoorbeeld Ziggo als je dat had.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boyette
  • Registratie: November 2009
  • Nu online
isomis schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:29:
[...]

kan iemand mij uitleggen hoe dit nou in de soep loopt? Te weinig technische mensen? KPN die voorkeur geeft aan eigen klanten op het netwerk? of te weinig/goedkope hardware? Voorheen bij tweak had ik dit gezeur nooit, klantenservice was daar een hel, maar ik woonde in Almere en kon gewoon de deur intrappen bij ze. Echter toen het eenmaal goed werkte, heb ik jarenlang nooit problemen gehad. Waren allemaal technische nerds daar en dat heb je zo te zien liever, dan zo'n hip bedrijf.
Dit is consumenten internet en bij Tweak heb je misschien een 25:1 terwijl je bij Odido tegenwoordig misschien zelfs 100:1 hebt...

Freedom zou een beter alternatief kunnen zijn voor je..

Besef dat je voor een best effort verbinding betaalt.. niet voor 1:1 1000/1000
dat is totaal wat anders en kost denk ik zon 800 euro per maand

je snelheid is nu maximaal 1000/1000 en men doet haar best om het zoveel mogelijk op deze snelheid te laten werken
maar geeft geen enkele garantie anders dan dat het internet wel meestal moet functioneren
zoiets heb je gekocht

[ Voor 22% gewijzigd door boyette op 02-04-2024 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
asing schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:20:
[...]

Het is niet zo dat het capaciteitsprobleem zich ineens voordeed toen het Odido werd. Het was al veel langer een probleem. Vooral in de avonduren. Wat je merkt is dat pagina's op die momenten echt traag laden. Als je een speedtest doet zie je dat de upload niet meteen maximaal is maar bij bijv 10Mbit begint en dan oploopt. Upload staat meteen op de maximumsnelheid of doet het niet.

Je komt er niet achter waar het probleem zit, en klagen gaat ook niet helpen. Je hebt eigenlijk 3 keuzes : niet klagen en accepteren, overstappen naar een andere provider op dezelfde glaskabel of teruggaan naar bijvoorbeeld Ziggo als je dat had.
nou je kan best op de glasvezel blijven maar ga naar een zakelijke verbinding als de constantheid van de snelheid zo belangrijk is..

of freedom zou wat beter zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Laatst online: 08:18

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Ik zou graag een ervaring willen delen, maar helaas heb ik 9 maanden na het afsluiten van mijn contract nog niet eens een aansluiting.

Glasvezel is al meer dan een jaar geleden gelegd maar ze stellen het aansluiten steeds maar uit.

Eerlijk gezegd ga ik het denk ik maar gewoon cancellen, want ik ben nog steeds tevreden met mijn DSL aansluiting die kwa kosten, snelheid en stabiliteit nog goed werkt.

Er werd bij afsluiting van het contract ook geroepen dat ik anders zelf de aansluitkosten zelf moest betalen. Echter is KPN zelf de aansluiting komen leggen laatst ondanks dat ik daar geen abonnement heb. Dit was kosteloos. Er ligt hier in de straat inmiddels van meerdere aanbieders glasvezel.

Ik vind het niet kunnen dat Odido mij zo lang laat wachten en de aansluiting steeds uitstelt. Hebben jullie dat ook gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-06 23:35
Ohmarinus schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 08:22:
Ik zou graag een ervaring willen delen, maar helaas heb ik 9 maanden na het afsluiten van mijn contract nog niet eens een aansluiting.

Glasvezel is al meer dan een jaar geleden gelegd maar ze stellen het aansluiten steeds maar uit.

Eerlijk gezegd ga ik het denk ik maar gewoon cancellen, want ik ben nog steeds tevreden met mijn DSL aansluiting die kwa kosten, snelheid en stabiliteit nog goed werkt.

Er werd bij afsluiting van het contract ook geroepen dat ik anders zelf de aansluitkosten zelf moest betalen. Echter is KPN zelf de aansluiting komen leggen laatst ondanks dat ik daar geen abonnement heb. Dit was kosteloos. Er ligt hier in de straat inmiddels van meerdere aanbieders glasvezel.

Ik vind het niet kunnen dat Odido mij zo lang laat wachten en de aansluiting steeds uitstelt. Hebben jullie dat ook gehad?
Ik heb nog steeds geen aansluiting sinds ik mij heb aangemeld voor Glasvezel thuis via toenmalige T-Mobile. Op 9 december 2022. Ik sta nog steeds in het systeem van Odido. Ik ben nog nooit gebeld voor een afspraak of wanneer dit zal gebeuren.

Ik heb toen: Internet 1000Mbit afgesloten en met T-Mobile TV basis pakket met 1 TV-BOX en zonder extra betaalde zenders. Eerste 8 maanden voor €25 per maand.

Ik heb de aanvraag nog steeds lopen

[ Voor 7% gewijzigd door Van der Berg op 02-04-2024 10:32 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• henkdeleeuw
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-12-2024
Farabi schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:51:
[...]

net gekeken. ik zie deze regel continue bij berichten: 'udhcpc: Sending discover...'

de systeemupdate gaat vanzelf op afstand neem ik aan? dat hoef ik niet handmatig te doen?
Sorry voor de late reactie,

De update wordt vanuit Odido verstuurd, daar kun je zelf niets aan doen (behalve in de community daar aangeven dat je hem graag met voorrang wilt hebben).
De huidige versie is b8, de nieuwe is b10. Je kunt op de router zo zien welke versie je nu hebt.

Ze zijn op het ogenblik de nieuwe versie naar iedereen aan het uitrollen, maar het gaat nog even duren voor alle 150.000 gebruikers voorzien zijn. Als het erg lastig is dat bepaalde apparatuur niet verbindt zou ik dat daar even in het forum melden, dan heb je doorgaans de update binnen 1 of 2 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
henkdeleeuw schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:55:
[...]

De update wordt vanuit Odido verstuurd, daar kun je zelf niets aan doen (behalve in de community daar aangeven dat je hem graag met voorrang wilt hebben).
De huidige versie is b8, de nieuwe is b10. Je kunt op de router zo zien welke versie je nu hebt.

Ze zijn op het ogenblik de nieuwe versie naar iedereen aan het uitrollen, maar het gaat nog even duren voor alle 150.000 gebruikers voorzien zijn. Als het erg lastig is dat bepaalde apparatuur niet verbindt zou ik dat daar even in het forum melden, dan heb je doorgaans de update binnen 1 of 2 dagen.
geven ze ook een soort patchnote uit over wat er allemaal verbeterd gaat worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henkdeleeuw
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-12-2024
Farabi schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 12:22:
[...]

geven ze ook een soort patchnote uit over wat er allemaal verbeterd gaat worden?
Helaas.
Openheid over (voormalige) problemen is niet Odido's sterkste kant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 09:17
Capaciteitsproblemen zijn er al vaker geweest. Ik zit zelf op DSL en heb daar ook last van de bovengenoemde trage internetverbinding. Van websites die niet openen of apps die niet laden tot zelfs Netflix die ging bufferen afgelopen week.

Je krijgt dan inderdaad de standaard uitleg of je het even bekabeld door wilt meten, maar het is gewoon te snel te veel nieuwe klanten aansluiten en de capaciteit niet bijhouden. Het heeft voor mij jaren goed gewerkt maar Odido lijkt een aflopende zaak te zijn. Zoals ook te lezen op bijvoorbeeld Trustpilot.

Ik ga wel lekker over naar KPN glasvezel ben er wel klaar mee voor die paar tientjes besparing. Fijn dat ik hier even de bevestiging kon lezen van wat ik al dacht.

[ Voor 23% gewijzigd door j_bos op 02-04-2024 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
j_bos schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:49:
Capaciteitsproblemen zijn er al vaker geweest. Ik zit zelf op DSL en heb daar ook last van de bovengenoemde trage internetverbinding. Van websites die niet openen of apps die niet laden tot zelfs Netflix die ging bufferen afgelopen week.

Je krijgt dan inderdaad de standaard uitleg of je het even bekabeld door wilt meten, maar het is gewoon te snel te veel nieuwe klanten aansluiten en de capaciteit niet bijhouden. Het heeft voor mij jaren goed gewerkt maar Odido lijkt een aflopende zaak te zijn. Zoals ook te lezen op bijvoorbeeld Trustpilot.

Ik ga wel lekker over naar KPN glasvezel ben er wel klaar mee voor die paar tientjes besparing. Fijn dat ik hier even de bevestiging kon lezen van wat ik al dacht.
Afgaand op Trustpilot is Odido beter dan KPN :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:51
Kalentum schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:59:
Het zijn gewoon allebei grote providers met bijpassende stapels klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ohmarinus
  • Laatst online: 08:18

Ohmarinus

Blauw, Groen, Wit, Roze.

Van der Berg schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 10:25:
[...]

Ik heb nog steeds geen aansluiting sinds ik mij heb aangemeld voor Glasvezel thuis via toenmalige T-Mobile. Op 9 december 2022. Ik sta nog steeds in het systeem van Odido. Ik ben nog nooit gebeld voor een afspraak of wanneer dit zal gebeuren.

Ik heb toen: Internet 1000Mbit afgesloten en met T-Mobile TV basis pakket met 1 TV-BOX en zonder extra betaalde zenders. Eerste 8 maanden voor €25 per maand.

Ik heb de aanvraag nog steeds lopen
Wat een gedoe zeg. Ik heb inderdaad ook bij T-Mobile een contract afgesloten destijds. 1000Mbit, internet only voor 35e/maand voor de eerste 8 maanden. Daarna wordt het 45e/mnd tenzij ik de snelheid terugzet naar 100Mbit, dan blijft het 35e/mnd.

Grappig dat ze ook zulke verschillende bedragen aanbieden. Verder zou ik een mesh netwerk krijgen zodat ik overal in de woning goed bereik heb.

Tegen de tijd dat we hier eindelijk glasvezel hebben zullen ze vast moeilijk gaan doen over de voorwaarden in het contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pineapple23
asing schreef op maandag 1 april 2024 @ 23:20:
[...]

Het probleem heb ik niet op Odido DSL, loopt dit dan via een andere ontsluiting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boyette
  • Nu online
pineapple23 schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:48:
[...]

Het probleem heb ik niet op Odido DSL, loopt dit dan via een andere ontsluiting?
dat heeft te maken met de lokale belasting. Dat is overal anders. Per wijkcentrale of per switch in de wijkcentrale.

[ Voor 8% gewijzigd door boyette op 02-04-2024 15:53 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-05 09:44

phizzie

always look on the bright side

Vandaag alvast de resultaten, aangezien nu mooi in 1 grafiek de oude situatie (Ziggo), nieuwe (Odido) met en zonder setting in beeld zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YAJ0MkIL4qvEQJIL8IWhwuIlYa8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iKjMQrccOhMJxgMdPetXHz9V.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tLuGwkrHBZmEf4qnR6ivMAtF3k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/emPuLEbhp2zSw7ISRuNIx7ez.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RhNr8ySxsrzlGaH_H_z2Ql5SV8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Q7X8W3J91hCAtXB0NleVCKmZ.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A2AsoChM2qeHrPdMRTi72UcgnIQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8weowXAOlPv5KQhgtuo6gsJ3.png?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9x1eyVt-gEK4SDeiCxwUbNGslc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Rv32w3pBE4xZuGuEAp6X5JTO.png?f=user_large
De instelling wijzigen "Anti DDoS beveiliging" uitschakelen heeft een enorme impact, in positieve zin.

aw snap, was dat het alweer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:33
Volgens mijn logs zijn vanmorgen net na 11 uur alle maildiensten van Odido stopgezet.

nieuws: T-Mobile Thuis gaat stoppen met eigen e-maildienst voor klanten - update
https://www.odido.nl/emailstop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capstie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:21
Ik lees in dit topic dat er veel gebruik wordt gemaakt van de Fritzbox ipv Zyxel. Weet iemand wat de precieze verschillen zijn tussen de Fritzbox 5530 AON vs GPON vs XGSPON? Zijn dit dezelfde routers met een andere adapter in de verpakking of zijn het echt fundamenteel andere apparaten? En maakt het type nog uit als er gebruik wordt gemaakt van de WAN aansluiting icm met de mediaconverter die Odido gebruikt?

Van Odido te horen gekregen dat er mogelijk een upgrade naar XGSPON voor mijn postcode zit aan te komen. Nou zat ik er aan te denken om de Zyxel te vervangen, maar uiteraard wel het liefst door iets wat toekomstbestig is en wat ik het liefst ook kan meenemen naar andere (glasvezel) providers

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Capstie Als je een router koopt dan kun je bij alle providers terecht. Het enige waar je wel op moet letten is dat je een VLAN kunt instellen op de WAN poort en dat deze snel genoeg is.

Maar waarom wil je de Zyxel vervangen? De provider zorgt inprincipe ook voor een router die de snelheid aankan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Capstie schreef op woensdag 3 april 2024 @ 02:01:
Ik lees in dit topic dat er veel gebruik wordt gemaakt van de Fritzbox ipv Zyxel. Weet iemand wat de precieze verschillen zijn tussen de Fritzbox 5530 AON vs GPON vs XGSPON? Zijn dit dezelfde routers met een andere adapter in de verpakking of zijn het echt fundamenteel andere apparaten? En maakt het type nog uit als er gebruik wordt gemaakt van de WAN aansluiting icm met de mediaconverter die Odido gebruikt?

Van Odido te horen gekregen dat er mogelijk een upgrade naar XGSPON voor mijn postcode zit aan te komen. Nou zat ik er aan te denken om de Zyxel te vervangen, maar uiteraard wel het liefst door iets wat toekomstbestig is en wat ik het liefst ook kan meenemen naar andere (glasvezel) providers
Ik ken die 5530 niet. Maar het lijkt me logisch dat het dezelfde apparaten zijn. Anders zouden ze wel een ander modelnummer hebben gekregen.

Een router met glasondersteuning vervangt de mediaconverter en de Zyxel. Als je het simpel wilt houden dan hou je die mediaconverter en dan neem je de Fritzbox 4060.

Toen ik bij Ziggo zat had ik een Fritzbox 4040. Die heb ik bij Odido aangesloten op de mediaconverter en vlan300 ingesteld en klaar. Werkt prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:27
jongetje schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:18:
@Capstie Als je een router koopt dan kun je bij alle providers terecht. Het enige waar je wel op moet letten is dat je een VLAN kunt instellen op de WAN poort en dat deze snel genoeg is.

Maar waarom wil je de Zyxel vervangen? De provider zorgt inprincipe ook voor een router die de snelheid aankan.
Die Zyxel zit volledig dichtgetimmerd en je bent van firmware grappen en grollen afhankelijk van de provider. Als je bv gebruik wil maken van een eigen VoIP provider met een klassiek telefoontoestel zit je met die Zyxel ook vast. Ik snap het wel vanuit het beheerdersoogpunt van Odido maar ergens een knopje met "expert instellingen" gevolgd door "klik hier voor akkoord dat wij verder niet verantwoordelijk zijn voor uw gepruts" zou toch wel leuk zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Andros Ik heb een gigaset N300 voor VoIP, werkt met elke provider en ook op een centrale plek in huis te hangen.

Ik stel mijn IP-range in en forward een paar poorten en dat kan gewoon in de Zyxel.

Maar staat je natuurlijk vrij om eigen spullen aan de lijn te hangen. Het makkelijkste en flexibelste is, zoals ik al zei, om een router met UTP poort (of 10Gbit UTP poort als je 8GBit glasvezel zou willen) te kopen. Dan kun je hem bij alle providers gebruiken inclusief Ziggo (met het Ziggo modem in bridge). Ben je ook niet afhankelijk of het AON, GPON, XSGPON of in de toekomst nog een andere variant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:03
Gisteren m'n snelheid omlaaggezet van 1Gbit naar 400Mbit. Na deze maand is m'n actieperiode van 8 mnd. voor €30 voorbij en de €47 die ik anders zou moeten gaan betalen vind ik wat veel voor internet only. Nu ga ik naar €40 voor 400/400.

Ik monitor al een tijdje met PRTG het verkeer wat door de WAN-poort van m'n OPNsense router gaat en zag al dat ik over het algemeen niet veel meer dan 400-500Mbit gebruik, dus die 1Gbit is overkill voor mij.

Had alleen verwacht dat de snelheid aan het einde van de maand pas aangepast zou worden, maar het is vandaag al actief zie ik :P

Is overigens niet 400Mbit exact, hij begint wat hoger en wordt dan wat geknepen.

[ Voor 44% gewijzigd door ThinkPad op 03-04-2024 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-Remco
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 01-06 16:27
Capstie schreef op woensdag 3 april 2024 @ 02:01:
. Weet iemand wat de precieze verschillen zijn tussen de Fritzbox 5530 AON vs GPON vs XGSPON? Zijn dit dezelfde routers met een andere adapter in de verpakking of zijn het echt fundamenteel andere apparaten? En maakt het type nog uit als er gebruik wordt gemaakt van de WAN aansluiting icm met de mediaconverter die Odido gebruikt?
Ik heb de 5530 AON gekocht. Fritzbox helpdesk heeft me netjes een gratis SFP module GPON gestuurd toen bleek dat ik dat nodig had. Dus ja, de 5530 is dezelfde, enige verschil is de module, die je kunt verwisselen.
Voor de liefhebber heb ik dus nog een gratis AON module liggen :D

Het type maakt dus ook niks uit als je de WAN converter icm met de mediaconverter van Odido gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 01-06 23:35
Ohmarinus schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 14:42:
[...]

Wat een gedoe zeg. Ik heb inderdaad ook bij T-Mobile een contract afgesloten destijds. 1000Mbit, internet only voor 35e/maand voor de eerste 8 maanden. Daarna wordt het 45e/mnd tenzij ik de snelheid terugzet naar 100Mbit, dan blijft het 35e/mnd.

Grappig dat ze ook zulke verschillende bedragen aanbieden. Verder zou ik een mesh netwerk krijgen zodat ik overal in de woning goed bereik heb.

Tegen de tijd dat we hier eindelijk glasvezel hebben zullen ze vast moeilijk gaan doen over de voorwaarden in het contract.
Bij mij is er gezegd dat de voorwaarden blijft bestaan zoals op 9 december 2022 is afgesloten. 8 maanden voor €25 per maand met 1000Mbit/s met 1 TV Basis pakket met 1 TV-Box zonder telefonie thuis. Na de 8 maanden blijft 1000Mbit/s zou ik dan €55 per maand gaan betalen in mijn jaar contract die nog niet is ingegaan. Ik zit nog bij Ziggo met Internet 200Mbit/s en met TV Start met Interactive TV zonder extra betaalde pakketten. Ik ben benieuwd hoe lang dit nog gaat duren?

Ik heb gekozen voor 1000Mbit/s omdat dit de snelste verbinding is, en in combinatie met mijn Unlimited Basis de hoogste korting geeft.

Bij Ziggo betaal ik per maand €60,50 op het moment en bij Glasvezel zonder de korting €55 per maand en heb ik de snelste verbinding. 5 maal sneller dan bij Ziggo

Mijn ouders hebben thuis al een werkende Glasvezel verbinding via Odido nu bijna 2 jaar. Mijn ouders hebben Odido met 1000Mbit/s in combinatie met TV Basis pakket, 1 TV Box en thuis telefonie via Odido. Mijn vader heeft op zijn Galaxy A52S Unlimited Basis van Odido. Ze hebben bijna 1 jaar gewacht voordat ze Glasvezel hebben kunnen gebruiken.

[ Voor 29% gewijzigd door Van der Berg op 03-04-2024 13:00 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:15
Jan-Remco schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:12:
[...]

Ik heb de 5530 AON gekocht. Fritzbox helpdesk heeft me netjes een gratis SFP module GPON gestuurd toen bleek dat ik dat nodig had. Dus ja, de 5530 is dezelfde, enige verschil is de module, die je kunt verwisselen.

Het type maakt dus ook niks uit als je de WAN converter icm met de mediaconverter van Odido gebruikt.
Je kunt beter die AON SFP module houden.
Mocht je naar een andere provider willen kan het zomaar AON worden.
Ik had de 5590 gekocht met AON en GPON SFP modules.
Deze gebruikte ik bij Kpn op AON.
Toen ik over ben gegaan naar T-Mobile gebruik ik deze op GPON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capstie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:21
jongetje schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:18:

Kalentum schreef op woensdag 3 april 2024 @ 07:39:
[...]

Ik ken die 5530 niet. Maar het lijkt me logisch dat het dezelfde apparaten zijn. Anders zouden ze wel een ander modelnummer hebben gekregen.

Een router met glasondersteuning vervangt de mediaconverter en de Zyxel. Als je het simpel wilt houden dan hou je die mediaconverter en dan neem je de Fritzbox 4060.

Toen ik bij Ziggo zat had ik een Fritzbox 4040. Die heb ik bij Odido aangesloten op de mediaconverter en vlan300 ingesteld en klaar. Werkt prima.
Jan-Remco schreef op woensdag 3 april 2024 @ 10:12:
[...]

Thanks voor jullie reacties! :) Reden voor het vervangen van de Zyxel is inderdaad oa de hoeveelheid opties die zijn dichtgetimmerd, en de stabiliteit van het ding in combinatie met de hoeveelheid bugs die ik in een week ben tegengekomen (oa het moeten uitzetten van UPnP). Daarnaast lijkt het me fijn om een provider agnostische setup te hebben, zodat dit bij overstappen geen drempel is

Wat zijn de reden zoal dat mensen er voor kiezen om niet de mediaconverter te gebruiken die Odido aanbiedt, maar de eigen apparatuur direct op de glasvezel aan te sluiten? Ik heb een aantal keer wat over het stroomverbruik gelezen, maar dat lijkt me verwaarloosbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j_bos
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 09:17
Kalentum schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 13:59:
[...]

Haha ik zie het inderdaad, wat dat betreft dus geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
g1n0 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 00:12:
Ha, krijg nou wat. Het zou moeten werken inderdaad. FS krijgt er weer een order bij :D

https://community.odido.n...ostid=1778077#post1778077
Vandaag die SFP binnen gekregen. Klantenservice was via chat niet bereikbaar, dus bellen. Duurde 10 minuten voordat die beste man door had wat ik nou precies wilde. Hij heeft het genoteerd en aan het backoffice doorgegeven :) Gaat nog niet zo soepel dat proces

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
henkdeleeuw schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 11:55:
[...]

ik zie dat ik deze heb op dit moment. is dit de nieuwe update?

V5.17(ABZC.0)T54C_b21_1129_2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pineapple23
DSL werkt vanaf nu niet meer. Glasvezel weer aangesloten, 2,5 week verder. Odido alles administratief geregeld, maar het internet is weer super traag in de avond. Alles laad heel langzaam in en/of timeouts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 08:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Capstie schreef op woensdag 3 april 2024 @ 13:58:
[...]

[...]

[...]
(oa het moeten uitzetten van UPnP)
Dat lijkt me een prima stap. UPnP is super onveilig dus dat wil je helemaal niet aan hebben. Heb je een poortje nodig, dan klus je die met de hand open maar laat dat never nooit niet door UPnP zelf doen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
zzattack schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:41:
Ik heb de 8gbps aansluiting terug laten zetten naar 2gbps. In de praktijk bleek ongeveer 4gbps alleen haalbaar naar een handjevol speedtest servers, en alleen Odido servers zelf kwamen wel tot 6.5gbps. Tests tegen torrents met veel nabijgelegen seeds houden steevast op bij ongeveer 2.5-2.8gbps waarbij de router (CRS2116) nauwelijks cpu nodig heeft om het bij te benen, en de disk load (24 disk zpool) nog bij lange na niet saturate. Kortom... het Odido netwerk is er in mijn woonplaats nog lang niet klaar voor. De meerprijs vertaalt niet in prestaties, enkel in hogere getallen bij enkele curated benchmarks.
Toen je het schreef had je gelijk, maar sinds een kleine 10 dagen gaat het steeds sneller.
Waarbij ik nooit snelheden van boven de 340 MiB/s zag is het nu wel anders.
Ook speedtesten gaan sneller maar meestal niet op volle snelheid.
De laatste maand heb is mijn snelheid op de speedtest van Odido Amsterdam ook altijd boven de 7 Gigabit.
Eerder zakte de snelheid tussen 15:00 en 00:00 uur in mekaar naar de 4 Gigabit.
Vanavond op een torrent: (69 gig)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OgEakKCKS7ex1CEX3uLiD4KRlo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uWNN8MRzEhfyoznqoSH7K243.png?f=fotoalbum_large
Ik denk dat de m2 SSD torrents niet zo leuk vind om het maximale snelheid te halen.

Games updaten gaat ook steeds sneller, eerder bleef het rond de 250~300 MiB/s hangen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePImL_KcvV92Lz9igMtTTJ0898A=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gfcPZTYAk08d2ftyKGsXDMY3.png?f=fotoalbum_large
Maar wat ik begreep wat ik kon vinden heeft Steam enzo geen multithreaded download...
Dus maximum snelheid daar downloaden zal niet zo snel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalpik
pineapple23 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:30:
DSL werkt vanaf nu niet meer. Glasvezel weer aangesloten, 2,5 week verder. Odido alles administratief geregeld, maar het internet is weer super traag in de avond. Alles laad heel langzaam in en/of timeouts.
Natuurlijk. Het was allemaal onzin waar ze het over hadden op het Odido-forum. Je hebt ze de kans gegeven om dit op te lossen met een parallelle verbinding, maar ze hebben die niet benut. Het doet mij des te meer geloven dat ze zich terdege bewust zijn van het probleem, maar dat ze het gewoon niet willen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:50
mmm kreeg vandaag en melding mbt de afspraak dat het zou gaan om ONT only??
ik dacht dat ze het modem e.d. zouden installeren en de aansluiting werkend zouden maken
of is dat de standaard omschrijving?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12:27
kalpik schreef op woensdag 3 april 2024 @ 22:28:
[...]

Natuurlijk. Het was allemaal onzin waar ze het over hadden op het Odido-forum. Je hebt ze de kans gegeven om dit op te lossen met een parallelle verbinding, maar ze hebben die niet benut. Het doet mij des te meer geloven dat ze zich terdege bewust zijn van het probleem, maar dat ze het gewoon niet willen oplossen.
Even advocaat van de duivel spelen, wat zou een reden zijn voor een provider om een probleem moedwillig niet op te WILLEN lossen? Het gaat hier immers om hun klanten, de mensen die betalen voor de verbinding en die ervoor zorgen dat er bij hen brood op de plank komt. Als die ontevreden zijn zorgt dat voor meer werkuren aan callcenter belletjes, dure monteurs, wellicht vervangen van modems, klanten die weglopen etc, dit alles drukt alleen maar de winst van een bedrijf. Waarom zou je als bedrijf vanachter een bureautje "gna gna" gaan roepen en je klanten moedwillig tegenwerken? Geen enkele provider gaat hier een voordeel bij hebben of mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalpik
Andros schreef op donderdag 4 april 2024 @ 07:24:
[...]

Even advocaat van de duivel spelen, wat zou een reden zijn voor een provider om een probleem moedwillig niet op te WILLEN lossen? Het gaat hier immers om hun klanten, de mensen die betalen voor de verbinding en die ervoor zorgen dat er bij hen brood op de plank komt. Als die ontevreden zijn zorgt dat voor meer werkuren aan callcenter belletjes, dure monteurs, wellicht vervangen van modems, klanten die weglopen etc, dit alles drukt alleen maar de winst van een bedrijf. Waarom zou je als bedrijf vanachter een bureautje "gna gna" gaan roepen en je klanten moedwillig tegenwerken? Geen enkele provider gaat hier een voordeel bij hebben of mis ik hier iets?
Ik ben het ermee eens, ik zie de reden daarachter ook niet. Misschien is het gewoon te duur voor hen om de netwerkupgrades uit te voeren? Misschien hebben ze geen monitoring? Misschien denken ze dat de meeste klanten het probleem niet zullen opmerken? Of misschien zijn ze gewoon te incompetent. Jouw gok is even goed als die van mij. Je kunt topics over dit probleem vinden van zelfs bijna 4 jaar geleden. Ik kan dus moeilijk geloven dat ze zich niet bewust zijn van het probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
pineapple23 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 20:30:
Kan je eens smokeping installeren? Om e.a te meten en vast te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
kalpik schreef op donderdag 4 april 2024 @ 07:40:
[...]

Ik ben het ermee eens, ik zie de reden daarachter ook niet. Misschien is het gewoon te duur voor hen om de netwerkupgrades uit te voeren? Misschien hebben ze geen monitoring? Misschien denken ze dat de meeste klanten het probleem niet zullen opmerken? Of misschien zijn ze gewoon te incompetent. Jouw gok is even goed als die van mij. Je kunt topics over dit probleem vinden van zelfs bijna 4 jaar geleden. Ik kan dus moeilijk geloven dat ze zich niet bewust zijn van het probleem.
Of de organisatie is zover geoutsourced dat alle losse fragmenten niet bij elkaar komen. En er geen overkoepelende techdesk is met een “helicopter view”. Waardoor alles als een unieke casus wordt gezien en er Guidion en KPN monteurs worden aangestuurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Poll: Heb jij ook een trage verbinding met Odido in de avond?
Ja, ik heb een ODF fiber
Ja, ik heb een KPN WBA fiber
Ja, ik heb een DELTA fiber
Ja, ik heb geen idee welke fiber ik heb?
Nee nergens last van, altijd snel
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406444&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

Om toch iets meer beeld te krijgen bij de Odido traagheid in de avond uren tussen 16u-23u heb ik een poll gemaakt.

Fiber herkennen:
Oranje -> KPN
Turquoise-> ODF
Paars -> E-Fiber
Magenta -> Primevest
Groen -> Delta, Ziggo (bijna altijd coax)

Vaak kan je achterhalen welke fiber je hebt, als je de postcodecheck van de aanbieder invult.
https://netwerk.kpn.com/mijn-status/
https://opendutchfiber.nl/mijn-status/
https://www.delta.nl/internet/glasvezel/glasvezelcheck/

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 04-04-2024 09:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
@stormfly Welke fiber is ook een ezelsbruggetje voor, door naar de kleuren te kijken:
jongetje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:13:
[...]

Dat is makkelijk te zien, welke kleur heeft de kabel die binnenkomt:
Oranje -> KPN
Turquoise-> ODF
Paars -> E-Fiber
Magenta -> Primevest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 28-05 15:20

Louw Post

Cerenas

ThinkPad schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:06:
@stormfly Welke fiber is ook een ezelsbruggetje voor, door naar de kleuren te kijken:

[...]
Is dit in alle gevallen? Want ik heb een oranje kabel m'n huis inlopen, maar daar komen 2 glasdraadjes uit, eentje voor het KPN netwerk en eentje voor het Odido netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
Louw Post schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:44:
[...]

Is dit in alle gevallen? Want ik heb een oranje kabel m'n huis inlopen, maar daar komen 2 glasdraadjes uit, eentje voor het KPN netwerk en eentje voor het Odido netwerk.
Je moet in dit geval het fysieke netwerk (kabel van PoP tot huis) niet verwarren met belichter :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dennis-L op 04-04-2024 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
g1n0 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 17:35:
[...]

Vandaag die SFP binnen gekregen. Klantenservice was via chat niet bereikbaar, dus bellen. Duurde 10 minuten voordat die beste man door had wat ik nou precies wilde. Hij heeft het genoteerd en aan het backoffice doorgegeven :) Gaat nog niet zo soepel dat proces
Zucht, en nu sturen ze het door naar Guidion om een afspraak in de plannen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Dennis-L schreef op donderdag 4 april 2024 @ 09:58:
[...]

Je moet in dit geval het fysieke netwerk (kabel van PoP tot huis) niet verwarren met belichter :)
Ja precies. Ik heb hier keuze uit Odido, KPN en fibercrew, maar het lijkt wel dat er 2 verschillende glasdraadjes zijn, dus dat verwarde me een beetje of zou dat alsnog uit dezelfde bron komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pineapple23
stormfly schreef op donderdag 4 april 2024 @ 08:36:
Ja, ik heb een ODF fiber
[Afbeelding]

Om toch iets meer beeld te krijgen bij de Odido traagheid in de avond uren tussen 16u-23u heb ik een poll gemaakt.

Fiber herkennen:
Oranje -> KPN
Turquoise-> ODF
Paars -> E-Fiber
Magenta -> Primevest

Vaak kan je achterhalen welke fiber je hebt, als je de postcodecheck van de aanbieder invult.
Op basis van je Poll ben ik eigenlijk ook benieuwd wie er dan geen last heeft en wel gebruik maakt van het KPN netwerk en wat dan de verschillen zijn. Is het de stad waar die persoon zich bevind of een ander extern IP adres, waardoor het verkeer ander wordt gerouteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, ik heb een ODF fiber
[Afbeelding]

Fiber herkennen:
Oranje -> KPN
Turquoise-> ODF
Paars -> E-Fiber
Magenta -> Primevest

Misschien ook goed om dan ook alle netwerken te noemen. En dan niet alleen bij JA maar ook bij "NEE ik heb geen last" Dan weet je welke netwerken blijkbaar geen/minder problemen hebben.

Voor mij zou het zijn: Nee, nergens last van, Primevest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
jongetje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:48:
[...]

Misschien ook goed om dan ook alle netwerken te noemen. En dan niet alleen bij JA maar ook bij "NEE ik heb geen last" Dan weet je welke netwerken blijkbaar geen/minder problemen hebben.

Voor mij zou het zijn: Nee, nergens last van, Primevest
Ik ken Primevest niet, wat en hoe is deze club verbonden met investeerders?

Wel een goed punt om alle opties mee te nemen, je wilt ook weten welke paden goed functioneren.

Zijn er nog meer tips voor een versie 2 van de poll?

[ Voor 13% gewijzigd door stormfly op 04-04-2024 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Van de week maar eens bij de gemeente Hoorn gezeurd over waarom het aansluiten van de woningen zo lang duurt (de sprieten van ODF steken al vanaf november uit de grond in Risdam Noord.)
Zowaar antwoord gehad, met een kleine twee maanden verwachten ze de woningen aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:07
Ja, ik heb een ODF fiber
[Afbeelding]

Fiber herkennen:
Oranje -> KPN
Turquoise-> ODF
Paars -> E-Fiber
Magenta -> Primevest

Anders: Ik zit fysiek dan wel bij KPN, maar geen WBA maar eigen apparatuur. Verder heb ik er een paar maanden geleden een aantal weken last van gehad, maar nu werkt alles weer als vanouds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
hcQd schreef op donderdag 4 april 2024 @ 11:44:
[...]

Anders: Ik zit fysiek dan wel bij KPN, maar geen WBA maar eigen apparatuur. Verder heb ik er een paar maanden geleden een aantal weken last van gehad, maar nu werkt alles weer als vanouds.
Aha ja dat is ook een optie dat je bij KPN een kale fiber huurt en dan op een Odido switch uitkomt. Dat is anders dan een door KPN belicht p-to-mp netwerk met XGS-PON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Terecht kwam er wat feedback dat er wat verbreding nodig was in het aantal vragen. Omdat er in de v1 van de poll een duiding uitkwam richting KPN fibers heb ik daar een nuance vraag toegevoegd tussen twee fiber types. Een eerst richting voor een KPN WBA XGS-PON aansluiting is een zwart kastje van Nokia, of een zwart kastje van Genexis met o.a. het woord " connection" naast een groen LED-je.

De pollgenerator gooit de volgorde door elkaar, ja/nee staat door elkaar heen.
Ja, ik heb een ODF fiber
Ja, ik heb een KPN WBA fiber XGS-PON
Ja, ik heb een KPN WBA fiber AON
Ja, ik heb een Primevest fiber
Ja, ik heb een e-Fiber fiber
Nee, ik heb een Primevest fiber
Nee, ik heb een ODF fiber
Nee, ik heb een KPN WBA fiber XGS-PON
Nee, ik heb een KPN WBA fiber AON
Nee, ik heb een DELTA fiber
Nee, ik heb een Primevest fiber
Nee, ik heb een e-Fiber fiber
Nee, ik heb geen idee welke fiber ik heb?
Tussenstand:
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=406446&layout=6&sort=prc

Fiber herkennen:
Oranje -> KPN
Turquoise-> ODF
Paars -> E-Fiber
Magenta -> Primevest

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
Louw Post schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:05:
[...]

Ja precies. Ik heb hier keuze uit Odido, KPN en fibercrew, maar het lijkt wel dat er 2 verschillende glasdraadjes zijn, dus dat verwarde me een beetje of zou dat alsnog uit dezelfde bron komen?
In jouw geval zijn de glasdraadjes zijn van KPN Netwerk.
In de PoP (KPN Netwerk) hangt apparatuur van verschillende operators (belichters) en afhankelijk van de belichter wordt vezel a (blauw UPC) of b (groen APC) belicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Dennis-L schreef op donderdag 4 april 2024 @ 12:11:
[...]

In jouw geval zijn de glasdraadjes zijn van KPN Netwerk.
In de PoP (KPN Netwerk) hangt apparatuur van verschillende operators (belichters) en afhankelijk van de belichter wordt vezel a (blauw UPC) of b (groen APC) belicht.
Duidelijk, dankje! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
@stormfly Durf het haast niet te zeggen, maar je mist nog optie(s) :X
Ik heb GPON (Huawei HG8010Hv6-10) over KPN WBA, maar die staat er niet in :+

En deze twee zijn toch eigenlijk hetzelfde antwoord?

• Nee nergens last van, altijd snel
• Nee, ik heb geen idee welke fiber ik heb?

Wellicht kun je beter een Google Docs of iets van een enquête ding maken ofzo, is makkelijker aanpassen.
Kun je evt ook nog uitvraag doen naar eerste twee cijfers van postcode en deel van het IP-adres bijv.

[ Voor 64% gewijzigd door ThinkPad op 04-04-2024 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
ThinkPad schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:16:

Wellicht kun je beter een Google Docs of iets van een enquête ding maken ofzo, is makkelijker aanpassen.
Kun je evt ook nog uitvraag doen naar eerste twee cijfers van postcode en deel van het IP-adres bijv.
Hier ook op GPON.
Met een Fritzbox 5590 met GPON SFP module.
Netwerk is hier aangelegd door Reggefiber. (Kpn-netwerk)
Odido heeft de spullen in de pop hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-05 16:36
Zaterdag komt ODF dan eindelijk na een JAAR de glasvezel aansluiten.... leuk in een centrum wonen met een VvE. Er wordt al maanden beloofd dat ze komen, nu is er dan eindelijke een afspraak ingepland ik ben benieuwd! wordt vervolgd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valdun
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 06-05 23:37
Ik zit momenteel al 5 weken zonder internet (na bijna een halfjaar bezig te zijn geweest mijn glasvezel aangesloten te krijgen, maar dat is een ander verhaal) en ben de wanhoop nabij. Odido levert zo een bizar slechte service, dat ik niet meer weet wat ik kan doen.

Uit interesse / masochisme even geteld waar het nu staat:
  • 24 telefonische gesprekken met Odido van gemiddeld zo'n 20 minuten (dat is 8 uur!)
  • 3 telefonische gesprekken met Guidion, maar die staan uberhaupt niet open om te helpen ('verantwoordelijkheid van Odido')
  • 6 belafspraken op een vastgezet moment die ze niet zijn nagekomen
  • Zo'n 10 'je hoort binnen X werkdagen van ons', met het verhaal dat een update/request naar de back-office is gestuurd. Dit is ze nog geen enkele keer gelukt, ik heb altijd zelf na moeten bellen.
  • 3 fysieke afspraken. De laatste was niet nodig omdat de monteur die acties al het uitgevoerd, wat ik telefonisch al aangaf maar niet in geloofd werd. De monteur bevestigde bij aankomst direct dat hij voor niets kwam.
  • Welgeteld 1 belafspraak die wel is nagekomen, weliswaar enkele dagen te laat
  • Een onbekend, maar flink aantal beloofde e-mails met informatie en bevestingen die ze nooit sturen.
Toch lijkt het probleem zo simpel: de glasvezel kabel heeft kort na plaatsing kabelbreuk opgelopen bij de FTU en KPN moet dit vervangen. Een Guidion monteur zag dit vrij snel, heeft het uitgemeten met een duidelijke foto van de breuk, en een duidelijk verhaal dat KPN moet komen.

Toch blijft Odidio, met de bijkomende problemen dat zij zelf nooit actie ondernemen, in herhaling vallen. Zo hebben ze al driemaal een afspraakverzoek naar Guidion gestuurd, terwijl Guidion zelf aangeeft niks te kunnen doen (want: KPN moet komen en repareren). Odido beweert dat KPN al is geweest, maar dat is niet waar. Zij willen zelf geen contact opnemen met KPN. Ze zeggen dat Guidion moet komen om te controleren of KPN inderdaad niet bij mij is geweest, wat natuurlijk nergens op slaat. Guidion laten komen heeft geen nut zoals bevestigd door Guidion, en er zit een verwerkingstijd van een halve week tussen elke nutteloze iteratie.

Ik weet niet meer wat ik kan doen. Tot op zekere hoogte is dit misschien vooral even mijn frustratie uittypen - maar iemand ook nog tips?

[ Voor 11% gewijzigd door Valdun op 04-04-2024 13:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Valdun schreef op donderdag 4 april 2024 @ 13:30:
[...]

Ik weet niet meer wat ik kan doen. Tot op zekere hoogte is dit misschien vooral even mijn frustratie uittypen - maar iemand ook nog tips?
Je kunt ze officieel in gebreke stellen (aangetekende brief?) en bijv. 2 wk. de tijd geven om op te lossen, wellicht worden ze dan wakker...

Maar als je al zo lang wacht kun je wellicht ook gelijk wel de route in gaan om het contract te ontbinden vanwege wanprestaties. Zie ook
Sjaak Pastinaak in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Sjaak Pastinaak in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt dan zou ik de case aan hun geven, nog makkelijker.

En dan een abonnement bij KPN afsluiten zodat zij de fiber opnieuw lassen. Wel vreemd overigens dat hij kapot is, dat gebeurt niet spontaan lijkt mij. Als je hem zelf per ongeluk gesloopt hebt dan wordt het dokken :P

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 04-04-2024 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-06 12:25
Sinds kort heeft een vriend van mijn Odido internet premium. Voor zijn domotica moeten er wat DHCP reserveringen gemaakt worden maar deze kunnen niet aangemaakt worden op my odido.
192.168.1.1 is niet bereikbaar en de helpdesk zegt dat deze instellingen geblokkeerd zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online

Eens die lijken teveel op elkaar, ik ben zelf geen Odido klant. Wat ik hoop is dat iemand hier de kar wil trekken richting Odido en anders posten we het op het Odido forum op hoop van zegen. _/-\o_

KPN WBA is een enorm netwerk met, volgens zeggen, zo'n 200 regio's. Daar zit écht een ontwerp achter wat in balans moet zijn vanuit de verhuurder (Odido). De hoop die ik heb is dat Odido hierop "aanslaat" en e.a. gaat meten en onderzoeken.

Mijn tijd gaat al op aan het overtuigen van Ziggo dat er iets mis is in mijn wijk op coax niveau. De techdesk van Ziggo (overkoepelend) geeft aan dat het inderdaad aandacht nodig heeft mijn wijknet en mijn observaties terecht zijn dat de handelingen van reguliere community moderators het niet opgelost hebben. Deze overkoepelende techdesk gaat nu diverse lijntjes uitzetten bij diverse afdelingen, dat is iets waarvan ik hoop dat Odido ook gaat organiseren voor jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Animal schreef op donderdag 4 april 2024 @ 14:42:
Sinds kort heeft een vriend van mijn Odido internet premium. Voor zijn domotica moeten er wat DHCP reserveringen gemaakt worden maar deze kunnen niet aangemaakt worden op my odido.
192.168.1.1 is niet bereikbaar en de helpdesk zegt dat deze instellingen geblokkeerd zijn?
Als je niet eens op je router kunt komen dan moet dat probleem eerst worden opgelost. Kan hij wel pingen naar 192.168.1.1? Geen eigen router aangesloten? Anders maar eens een reboot uitvoeren van het ding en dan inloggen.

Voorheen met de Zyxel T50 was het sowieso mogelijk om reserveringen te maken, kan met niet voorstellen dat de nieuwere modellen niet kan.
Zelf gebruik ik de Zeiksel troep echter niet want ik doe mijn netwerk liever zelf O-)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mari_eu
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 05-05 20:33
Ik zit momenteel al 5 weken zonder internet (na bijna een halfjaar bezig te zijn geweest mijn glasvezel aangesloten te krijgen, maar dat is een ander verhaal) en ben de wanhoop nabij. Odido levert zo een bizar slechte service, dat ik niet meer weet wat ik kan doen.

• 24 telefonische gesprekken met Odido van gemiddeld zo'n 20 minuten (dat is 8 uur!)
  • 3 telefonische gesprekken met Guidion, maar die staan uberhaupt niet open om te helpen ('verantwoordelijkheid van Odido')
  • Zo'n 10 'je hoort binnen X werkdagen van ons', met het verhaal dat een update/request naar de back-office is gestuurd. Dit is ze nog geen enkele keer gelukt, ik heb altijd zelf na moeten bellen.
  • 3 fysieke afspraken. De laatste was niet nodig omdat de monteur die acties al het uitgevoerd, wat ik telefonisch al aangaf maar niet in geloofd werd. De monteur bevestigde bij aankomst direct dat hij voor niets kwam.
  • Een onbekend, maar flink aantal beloofde e-mails met informatie en bevestingen die ze nooit sturen.
Toch lijkt het probleem zo simpel: de glasvezel kabel heeft kort na plaatsing kabelbreuk opgelopen bij de FTU en KPN moet dit vervangen. Een Guidion monteur zag dit vrij snel, heeft het uitgemeten met een duidelijke foto van de breuk, en een duidelijk verhaal dat KPN moet komen.

Toch blijft Odidio, met de bijkomende problemen dat zij zelf nooit actie ondernemen, in herhaling vallen. Zo hebben ze al driemaal een afspraakverzoek naar Guidion gestuurd, terwijl Guidion zelf aangeeft niks te kunnen doen (want: KPN moet komen en repareren). Odido beweert dat KPN al is geweest, maar dat is niet waar. Zij willen zelf geen contact opnemen met KPN. Ze zeggen dat Guidion moet komen om te controleren of KPN inderdaad niet bij mij is geweest, wat natuurlijk nergens op slaat. Guidion laten komen heeft geen nut zoals bevestigd door Guidion, en er zit een verwerkingstijd van een halve week tussen elke nutteloze iteratie.

Als je de keuze hebt overstappen naar een andere provider die gebruik maakt van dezelfde glasvezel.
De nieuwe provider komt er dan ter plekke achter dat ze het niet kunnen opleveren. En dus nog niets in rekening kan brengen bij jou voordat KPN het hersteld heeft. En ik neem aan dat je het gehad hebt met Odido. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-06 12:25
nelizmastr schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:01:
[...]

Als je niet eens op je router kunt komen dan moet dat probleem eerst worden opgelost. Kan hij wel pingen naar 192.168.1.1? Geen eigen router aangesloten? Anders maar eens een reboot uitvoeren van het ding en dan inloggen.

Voorheen met de Zyxel T50 was het sowieso mogelijk om reserveringen te maken, kan met niet voorstellen dat de nieuwere modellen niet kan.
Zelf gebruik ik de Zeiksel troep echter niet want ik doe mijn netwerk liever zelf O-)
Het leek mij ook vrij sterk. Je ziet heel even de inlogpagina en daarna springt ie op not found.
Is Odido zakelijk ook nog een verschil?

Het is een Zyxel DX5401 en zelfs de helpdesk zegt dat we de router niet in kunnen omdat het geblokkeerd zou zijn?

[ Voor 10% gewijzigd door Animal op 04-04-2024 15:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
g1n0 schreef op donderdag 4 april 2024 @ 10:04:
[...]

Zucht, en nu sturen ze het door naar Guidion om een afspraak in de plannen…
Guidion geweest (hadden gelukkig vandaag gelijk tijd), kon natuurlijk niets doen. Terug naar Odido backoffice gestuurd, kan 3 werkdagen duren... Wat een drama voor een handeling van 1 minuut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Laatst online: 23-05 17:23
Animal schreef op donderdag 4 april 2024 @ 15:23:
[...]

Het leek mij ook vrij sterk. Je ziet heel even de inlogpagina en daarna springt ie op not found.
Is Odido zakelijk ook nog een verschil?

Het is een Zyxel DX5401 en zelfs de helpdesk zegt dat we de router niet in kunnen omdat het geblokkeerd zou zijn?
Dit ook gehad bij een klant met een zakelijk Odido aansluiting, na verschillende browsers en pc's/tablets/telefoons geprobeerd te hebben heb ik het maar opgegeven. :+

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak Pastinaak
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:42

(...)
Na 30 dagen storing mag je weg zonder afkoopsom. Mocht je nog met Odido willen zoeken naar een oplossing, vraag dan of je casus geescaleerd kan worden naar de collega's van het SET-team. Als het daar terecht komt bespaart het je in ieder geval de wachttijd tussen elk telefoontje. Je wordt dan ook sowieso teruggebeld. Denk echter niet dat het veel gaat helpen.

Je zit eigenlijk vast tussen Odido en KPN. Odido zet netjes een ticket voor je door naar KPN, KPN meldt vervolgens dat die ticket is opgelost. Jij zegt dan dat het nog steeds niet werkt. Odido kan niet zo 1-2-3 terug naar KPN, want die willen eerst dat het klantdomein weer wordt onderzocht. Zodoende wordt Guidion op je afgestuurd. Odido kan daar verder weinig mee. KPN is alleen bereikbaar via een ticketingsysteem, maar als die tickets niet goed worden opgepakt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Misschien loop ik achter en is dit al beantwoord. Maar GPON (Huawei HG8010Hv6-10) over KPN WBA bestaat niet.
Dat kan niet anders zijn dan GPON van Odido via KPN Netwerk.

KPN WBA was altijd met een losse Nokia ONT. En heeft maar een half jaartje geduurd voordat het allemaal XGS-PON werd.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S95Sedan
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-04 13:25

Odido kan inderdaad weinig, die sturen alleen aan en zetten het door. Guidion voor de oplevering en Kpnnetwerk als er infrastructuur problemen zijn. En kpnnetwerk zet het weer door richting de werklui die het uitvoeren in je regio.

Kpnnetwerk is wie je moet hebben niet guidion, en ook compleet los van kpn zelf, zeer slecht bereikbaar per telefoon en reageren niet per email.

Zelf heb ik ze bijna dagelijks moeten lastigvallen voordat er eindelijk wat gebeurde en uiteindelijk een directe lijn richting uitvoerder/werklui kwam.

Beste is om via hun site onderaan 'Afspraak wijzigen' dan je gegevens invullen van het formulier en dan geeft die op pagina 2/2 'Gegevens aannemer' onder, bel me terug, als je die aanklikt krijg je (als het goed is) een direct telefoonnummer voor de aannemer in jouw regio.

Of aanspreken via twitter, daar reageren ze wel (sneller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CB-Interactive
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 24-04 22:20

CB-Interactive

Yamaha maniak

Tip:
De door Odido geleverde mediabox heeft wat compatibiliteitsproblemen met bepaalde televisies.
Zo ook de televisie in de woonkamer van mijn huisgenoten, een goedkope Grundig van de Lidl wou het Dolby Digital geluid niet doorgeven aan de aangesloten Sony AV receiver, wat ik ook instelde, ik kreeg het niet voor elkaar.

De oorzaak is een gebrekkige firmware van de tv waardoor de handshake niet lukte en de oplossing is simpel:
Ik had nog een hdmi matrix switch 4x2 over en die heeft er ook een EDID emulator op. Deze op 1080p, 5.1 Dolby Digital ingesteld (HD setup) die er tussen gezet en toen werd het 5.1 geluid opeens wel aan de receiver doorgegeven en is de beeldweergave ook zoals tie moet zijn.

In geval van handshake problemen kun je altijd proberen om een EDID emulator er tussen te plaatsen, die zijn gewoon als een adapter los te koop. Een EDID emulator zit ook ingebouwd in HDMI matrix switches, in dit geval een noodzakelijk onderdeel.
EDID emulatie in de praktijk:
Op een mediabox kun je maximaal 1 tv aansluiten. Stel ik de EDID in op TV Copy, dan heb je geen geluid en treed er een kopieerbeveiliging in werking. Maar stel ik de EDID in op 1080P, 5.1 Dolby Digital. Dan denkt de decoder dat er een enkele 60" General Electric tv op staat die 1080p en 5.1 ondersteund, terwijl ik in werkelijkheid een 47¨ LG en een 22" Loewe tv heb hier boven in mijn eigen hok en wordt het beeld en geluid op beide schermen getoond. In principe hou je met een EDID emulator de ontvanger voor de gek.

Een EDID emulator is een mogelijkheid die zeker wel soelaas kan bieden als het met instellen niet mogelijk is.
Onthoudt die tip zou ik zeggen ;)

Wat er niet op zit kan nooit kapot gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highmastdon
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-04 15:27
Ik heb een vraag over de modem/router van Odido en Odido Mediabox https://www.odido.nl/tv/mediabox het volgende:

1. Weet iemand met een internetverbinding >2000mbps of de router dan ook 2.5gbps is?
2. Weet iemand of de snelheid van de Odido Mediabox ethernetaansluiting minimaal 1gbps is? Of kan dat evt testen als de internetverbinding dat toelaat met een speedtest?

Ben op zoek naar een mediabox voor gebruik met m'n NAS en veel van die Android TV dingen kunnen geen >100mbps aan. Nu had ik juist Dune in 120mbps 4k 7.2, en dat werkt niet wanneer je TV maar maximaal 100mbps ondersteund via ethernet kan ik je vertellen. Dus hoop gedoe met m'n laptop naast de TV, unsynced frames, tearing, etc. Daar heb ik niet zo'n zin meer in, dus als zo'n mediabox een beetje fatsoenlijk werkt dan ga ik alles via zo'n box doen.

Dio disse: "Sia la luce!" E la luce fu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
highmastdon schreef op donderdag 4 april 2024 @ 21:55:
Ik heb een vraag over de modem/router van Odido en Odido Mediabox https://www.odido.nl/tv/mediabox het volgende:

1. Weet iemand met een internetverbinding >2000mbps of de router dan ook 2.5gbps is?
2. Weet iemand of de snelheid van de Odido Mediabox ethernetaansluiting minimaal 1gbps is? Of kan dat evt testen als de internetverbinding dat toelaat met een speedtest?

Ben op zoek naar een mediabox voor gebruik met m'n NAS en veel van die Android TV dingen kunnen geen >100mbps aan. Nu had ik juist Dune in 120mbps 4k 7.2, en dat werkt niet wanneer je TV maar maximaal 100mbps ondersteund via ethernet kan ik je vertellen. Dus hoop gedoe met m'n laptop naast de TV, unsynced frames, tearing, etc. Daar heb ik niet zo'n zin meer in, dus als zo'n mediabox een beetje fatsoenlijk werkt dan ga ik alles via zo'n box doen.
De (nieuwe) Odido TV box heeft een 100Mbit rj45 poort.
Via wifi zou je wel sneller kunnen.
Wat betreft de 100Mbit is ruim voldoende voor 4k streams.
De meeste TV,s en mediaplayers hebben een 100Mbit poort.
Wil je degelijke Hardware met Android TV ga voor de Nvidia Shield tv pro.
Ook daar werkt de Odido TV app prima op.
De Nvidia heeft een 1Gbit poort.

Je krijgt een Zyxel die de snelheid van je abonnement aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1. Lijkt me logisch dat de router de snelheid aan kan, anders heeft het geen zin om een 2Gbps lijn te nemen lijkt me.
2. Het is een tv box, geen mediaspeler. Je kunt er alleen Odido tv mee kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
jongetje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:22:
[...]

1. Lijkt me logisch dat de router de snelheid aan kan, anders heeft het geen zin om een 2Gbps lijn te nemen lijkt me.
2 klopt niet.
Bij Odido krijg (huur) je een Android TV box.
Dat is een mediaplayer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
peterbier schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:24:
[...]

2 klopt niet.
Bij Odido krijg (huur) je een Android TV box.
Dat is een mediaplayer.
Je hebt gelijk, ik loop nog achter met mijn tvbox.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
jongetje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:34:
[...]

Je hebt gelijk, ik loop nog achter met mijn tvbox.
Deze kun je omwisselen mocht je dit willen.
Ff vragen op het Odido forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peterbier schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:36:
[...]
Deze kun je omwisselen mocht je dit willen.
Ff vragen op het Odido forum.
Ik gebruik nu een googletv en die box staat te verstoffen. Maar deze zit gratis bij mijn abonnement en met omruilen ben ik bang dat mijn abonnement verandert. Ik ga namelijk niet voor een box betalen als je goedkoper zelf een googletv kunt gebruiken die hetzelfde doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
jongetje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:40:
[...]

Ik gebruik nu een googletv en die box staat te verstoffen. Maar deze zit gratis bij mijn abonnement en met omruilen ben ik bang dat mijn abonnement verandert. Ik ga namelijk niet voor een box betalen als je goedkoper zelf een googletv kunt gebruiken die hetzelfde doet.
Ik heb eigenlijk de Odido box om te testen.
Betaal er 2,50 voor.
Rest is allemaal Android/Google TV toestellen.
De beta app heeft hetzelfde uiterlijk als de TV box.
Mocht je interesse hebben link.

https://community.odido.n...ostid=1778781#post1778781

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highmastdon
jongetje schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:22:
[...]

Lijkt me ook logisch, maar is het ook zo? Want 2gbps internetverbinding verdelen over 5 1gbps poorten is nog steeds afdoende. Daarom de vraag, zijn de ethernetpoorten voor LAN ook >2.5gbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• highmastdon
peterbier schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:20:
[...]

De (nieuwe) Odido TV box heeft een 100Mbit rj45 poort.
Via wifi zou je wel sneller kunnen.
Wat betreft de 100Mbit is ruim voldoende voor 4k streams.
De meeste TV,s en mediaplayers hebben een 100Mbit poort.
Wil je degelijke Hardware met Android TV ga voor de Nvidia Shield tv pro.
Ook daar werkt de Odido TV app prima op.
De Nvidia heeft een 1Gbit poort.

Je krijgt een Zyxel die de snelheid van je abonnement aan kan.
Heb je wel gelezen? Zit net uit te leggen dat ik een 120mbps stream heb voor 4k
...
Nu had ik juist Dune in 120mbps 4k 7.2, en dat werkt niet wanneer je TV maar maximaal 100mbps ondersteund via ethernet
...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
highmastdon schreef op donderdag 4 april 2024 @ 22:57:
[...]

Lijkt me ook logisch, maar is het ook zo? Want 2gbps internetverbinding verdelen over 5 1gbps poorten is nog steeds afdoende. Daarom de vraag, zijn de ethernetpoorten voor LAN ook >2.5gbps
Kijk gewoon naar de links hier net genoemd.
Staat alle info in.
Pagina: 1 ... 45 ... 113 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen