Tip:
De door Odido geleverde mediabox heeft wat compatibiliteitsproblemen met bepaalde televisies.
Zo ook de televisie in de woonkamer van mijn huisgenoten, een goedkope Grundig van de Lidl wou het Dolby Digital geluid niet doorgeven aan de aangesloten Sony AV receiver, wat ik ook instelde, ik kreeg het niet voor elkaar.
De oorzaak is een gebrekkige firmware van de tv waardoor de handshake niet lukte en de oplossing is simpel:
Ik had nog een hdmi matrix switch 4x2 over en die heeft er ook een EDID emulator op. Deze op 1080p, 5.1 Dolby Digital ingesteld (HD setup) die er tussen gezet en toen werd het 5.1 geluid opeens wel aan de receiver doorgegeven en is de beeldweergave ook zoals tie moet zijn.
In geval van handshake problemen kun je altijd proberen om een EDID emulator er tussen te plaatsen, die zijn gewoon als een adapter los te koop. Een EDID emulator zit ook ingebouwd in HDMI matrix switches, in dit geval een noodzakelijk onderdeel.
EDID emulatie in de praktijk:
Op een mediabox kun je maximaal 1 tv aansluiten. Stel ik de EDID in op TV Copy, dan heb je geen geluid en treed er een kopieerbeveiliging in werking. Maar stel ik de EDID in op 1080P, 5.1 Dolby Digital. Dan denkt de decoder dat er een enkele 60" General Electric tv op staat die 1080p en 5.1 ondersteund, terwijl ik in werkelijkheid een 47¨ LG en een 22" Loewe tv heb hier boven in mijn eigen hok en wordt het beeld en geluid op beide schermen getoond. In principe hou je met een EDID emulator de ontvanger voor de gek.
Een EDID emulator is een mogelijkheid die zeker wel soelaas kan bieden als het met instellen niet mogelijk is.
Onthoudt die tip zou ik zeggen
Wat er niet op zit kan nooit kapot gaan.