Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15:08

DON PAPA

Tweaker-fan

Keypunchie schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 22:57:
[...]

Ik heb een vierkante Huawei, of hij groter is dan een andere is lastig te bepalen zonder vergelijkingsmateriaal :-)
ONT met:
1Gbit poort is de kleine
10Gbit poort is de grote

[ Voor 32% gewijzigd door DON PAPA op 26-03-2024 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:15
[...]

Ik heb een vierkante Huawei, of hij groter is dan een andere is lastig te bepalen zonder vergelijkingsmateriaal :-) Dus GPON of XGS-PON. (Er zit een LEDje met domweg "PON" als aanduiding). In combinatie met de melding van de klantenservice geef ik het hoge waarschijnlijkheid dat het daadwerkelijk GPON is.

Er zit een stickertje met een serienummer op de voorkant, dus ik was al een beetje aan het uitzoeken hoe dat klonen werkt. Moet zeggen dat ik dat nog niet helemaal hapklaar heb, maar dat wordt denk ik wel iets duidelijker zodra ik de 5590 binnen heb.

(Achtergrond: ik ben recent verhuisd, de sprietjes staken nog uit de grond toen ik met mijn dozen aankwam. Dus het was al heel wat dat ik na helemaal ODF/Odido plat te bellen een week of wat later een aansluiting had. Zodra die er was heb ik domweg mijn router uit oude huis achter de Zyxel, zonder Wifi, gehangen, als snelste manier om het broodnodige online te hebben. Dat betekent wel dubbele NAT en dat als ik informatie uit die Zyxel of ONT wil hebben, ik even met een laptop en ethernetkabel naar de meterkast moet lopen. Geen probleem, maar wel een barriere).

Mijn voornaamste motivatie is overigens dat ik domweg niet fijn vind om apparatuur van de provider te hebben. Daar heb ik geen controle over, niet zelf voor gekozen en staat het ook nog eens mijn stroom te vreten. Zelfde reden waarom ik met Ziggo die 6660 Cable had.
Staat er gewoon op.
Dit serienummer moet je over nemen.
Uitleg staat goed vermeld op het Odido forum.
Zie deze link op het forum.
https://community.odido.n...-op-g-pon-internet-361821

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tObz_Pw6aPzx1FlDLFPE-afIRxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3qyTu0vDgUcPNsUHH7GpwLC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door peterbier op 26-03-2024 23:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:50
[...]
Mijn voornaamste motivatie is overigens dat ik domweg niet fijn vind om apparatuur van de provider te hebben. Daar heb ik geen controle over, niet zelf voor gekozen en staat het ook nog eens mijn stroom te vreten. Zelfde reden waarom ik met Ziggo die 6660 Cable had.
Dat is je goed recht natuurlijk. Aan de andere kant heb je (en dan heb ik het alleen over de ONT) een kastje dat puur jouw data uit de glasvezel haalt en naar ethernet omzet, wat de apparatuur in de POP erop zet. Het doet verder helemaal niets, wat betreft je router kan ik prima begrijpen dat mensen dit fijner vinden, maar voor de ONT zou ik niet enorm veel moeite doen, zeker niet als je er weinig verstand van hebt (en ik zeg niet dat dat zo is, maar veel storingen komen ook doordat mensen niet weten wat ze doen. maar ook omdat Odido iets kan veranderen in de centrale op hun apparatuur waardoor jouw (SPF)ONT het niet meer doet).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 14:40
Vanochtend geswitcht van KPN naar Odido. PPPoE uitgeschakeld en vlan-id op 300 gezet, en het internet werkt weer.

Later vandaag mag de Guidion-monteur de GMC-TK01-P2110 vervangen door een Zyxel FMG3005-R20A. Aan deze apparatuur te zien zit ik op AON.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
   Speedtest by Ookla

Server: Odido - Amsterdam (id: 52365)
         ISP: T-Mobile Thuis
Idle Latency:     6.98 ms   (jitter: 0.07ms, low: 6.85ms, high: 7.06ms)
    Download:   938.18 Mbps (data used: 1.3 GB)
                 19.67 ms   (jitter: 6.44ms, low: 6.30ms, high: 277.86ms)
      Upload:   934.06 Mbps (data used: 1.2 GB)
                  8.57 ms   (jitter: 5.28ms, low: 6.32ms, high: 448.01ms)
 Packet Loss:     0.0%

Nu maar hopen dat ik in de avond ook een fijne verbinding heb. :P Als ze bij Odido/T-Mobile Thuis geen gekke dingen hebben gedaan, verwacht ik eigenlijk geen serieuze problemen. Voorheen (tot maart 2023) had ik namelijk ook T-Mobile.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0JqNxr8BiC_3ZND9ld_LHo-aXTA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/YT9kuPKDEiqQNx2qLpQrsrhm.png?f=user_large
Latency is iets hoger dan KPN, maar die paar ms erbij doe ik niet moeilijk over. :+

[ Voor 12% gewijzigd door Mawlana op 27-03-2024 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 15:43
Ik lees hier en daar veel klachten over packetloss in de avonduren en dat men dan bijna niet op internet kan vinden komen. De gene die dit ervaren, zitten jullie bij Odido over KPN WBA? Zo ja, wat voor type ONT hebben jullie staan?

[ Voor 4% gewijzigd door Economics op 27-03-2024 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kalpik
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-06 18:47
Economics schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 08:51:
Ik lees hier en daar veel klachten over packetloss in de avonduren en dat men dan bijna niet op internet kan vinden komen. De gene die dit ervaren, zitten jullie bij Odido over KPN WBA? Zo ja, wat voor type ONT hebben jullie staan?
Ik had dit toen ik bij Odido was. KPN lijn, met de Genesys XGS PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 11:38
Mail van odido.
We voeren daarom in de nacht van 28 op 29 maart onderhoud uit op ons netwerk.
Wanneer?
We doen het onderhoud ’s nachts tussen 01.00 en 06.00 uur. Je verbinding wordt dan korte tijd onderbroken.
en vervolgens het onderhoud op de nacht van 26 en 27 doen.... |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sagitherus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-05 21:31
Cardinal schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 10:04:
Mail van odido.

[...]

en vervolgens het onderhoud op de nacht van 26 en 27 doen.... |:(
Vast een IT’er met jeukende vingers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 07:05
[...]

(Achtergrond: ik ben recent verhuisd, de sprietjes staken nog uit de grond toen ik met mijn dozen aankwam. Dus het was al heel wat dat ik na helemaal ODF/Odido plat te bellen een week of wat later een aansluiting had. Zodra die er was heb ik domweg mijn router uit oude huis achter de Zyxel, zonder Wifi, gehangen, als snelste manier om het broodnodige online te hebben. Dat betekent wel dubbele NAT en dat als ik informatie uit die Zyxel of ONT wil hebben, ik even met een laptop en ethernetkabel naar de meterkast moet lopen. Geen probleem, maar wel een barriere).
Kun je niet een van de lan poorten op je 6600 instellen als wan poort met de juiste vlan? Vervolgens direct van de ONT naar je Fritzbox gaan. Dan ben je de dubbele nat iig al kwijt, kun je daarna rustig bekijken of je inderdaad een andere fritzbox met glasmodule wilt en welke je precies nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:06
heeft iemand hier wel eens een telefoontje gehad van een bedrijf genaamd FIberControl?
die zeggen te bellen om een aangesloten glasvezel te controlleren maar daarover staat niks op de site of word nergens iets over vermeld mbt de aanleg parrtner.
verder als ik google kom ik vermeldingen tegen in de trant van niet op nemen en proberen met een excus binnen te komen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
@jouwheld Goede suggestie, maar de 6660 ondersteunt geen VLANs :-(

@Maxwp Klinkt twijfelachtig. Zou zelf even met de eigenaar van je glasvezel bellen (dus ODF of KPN Netwerk).
[ed.] Overigens staat die naam wel op de site bij KPN: https://netwerk.kpn.com/aanleggen/aanlegmethode-blvh/ (ff scrollen naar "We waarborgen de kwaliteit van het netwerk"). Hoef je uiteraard niet per se aan mee te werken. Jouw huis, jij bepaalt wie er binnen mag.

[ Voor 87% gewijzigd door Keypunchie op 27-03-2024 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Maxwp schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 11:40:
heeft iemand hier wel eens een telefoontje gehad van een bedrijf genaamd FIberControl?
die zeggen te bellen om een aangesloten glasvezel te controlleren maar daarover staat niks op de site of word nergens iets over vermeld mbt de aanleg parrtner.
verder als ik google kom ik vermeldingen tegen in de trant van niet op nemen en proberen met een excus binnen te komen
Klinkt een beetje als bankhelpdesk fraude. Ik zou ze blokkeren.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• p.w
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-06 19:24

p.w

KPN werkt met ze zie https://netwerk.kpn.com/aanleggen/ scrollen naar We waarborgen de kwaliteit van het netwerk.

ROG CROSSHAIR Hero 870E -Ryzen 9 7950X3D- Waterkoeling- 64 gig 6800mhz - Nitro+9070XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ik weet dat ODF ook met ze samenwerkt en namens hun de aannemer controleerd. Maar dat zouden ze prima kunnen toelichten toch? En anders KPN/ODF bellen waarom ze je direct bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:58

Dennisb1

VCDS 058

Is gpon dan zoveel slechter dan aon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Dat is alleen niet helemaal zuiver. Bij ODF is de splitter geplaatst in de POP en niet (zoals bij bijv. KPN) in de straat. Hiermee is het eenvoudiger om de capaciteit te verdelen (om te patchen omdat alles zich in de POP bevind).
Dat je met AON een dedicated lijn hebt is dan in bovenstaande even waar als met (XS-)GPON. Uiteindelijk heeft een POP ook geen onbeperkte capaciteit en heb je sowieso wel ergens overboeking gehad (1 of meerdere keren) voordat je bij "het internet" komt. Ik haal met mijn GPON lijn prima rond de 800Mbps als ik een spel download van bijv. XBOX (los van het overige verkeer op mijn lijn zoals televisies, ipads, telefoon etc.).

[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 27-03-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

Oké maar achteraf kan je toch prima weer terug als een andere provider AON wil leveren lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Dennisb1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:01:
[...]

Oké maar achteraf kan je toch prima weer terug als een andere provider AON wil leveren lijkt mij?
Moet die wel ooit worden gelegd. Ken alleen situatie dat er AON ligt/lag en later GPON bij is gekomen (Gemeente Oss lag E-Fiber jaar later KPN, Gemeente Deurne dacht KPN slim te zijn en alleen te kunnen leggen en E-Fiber aan de kant te zetten (waren jaren eerder al bezig met polsen voor animo), dat is ze niet gelukt daar was het alle 2 tegelijkertijd leggen zodat stoep maar 1x open ging ipv 2x).

Los van het stukje tekst in de link. Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen maar ik dacht dat AON thuis afgewerkt zonder poespas en prik je direct in.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHh7S5sOnluTiil-FE-W49y5PgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgwkWnALSHwNmEG2ZB1AydQ0.jpg?f=fotoalbum_large

GPON zit weer een extra kastje bij wat weer stroom nodig heeft. Wat ook meteen een stuk lomper maakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Q3fqhm331ovAx7DEXzsytqoS04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KCDTIBOjuFyNiPzL2yf6qJ6S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

RobbyTown schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 19:22:
[...]

Moet die wel ooit worden gelegd. Ken alleen situatie dat er AON ligt/lag en later GPON bij is gekomen (Gemeente Oss lag E-Fiber jaar later KPN, Gemeente Deurne dacht KPN slim te zijn en alleen te kunnen leggen en E-Fiber aan de kant te zetten (waren jaren eerder al bezig met polsen voor animo), dat is ze niet gelukt daar was het alle 2 tegelijkertijd leggen zodat stoep maar 1x open ging ipv 2x).

Los van het stukje tekst in de link. Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen maar ik dacht dat AON thuis afgewerkt zonder poespas en prik je direct in.
[Afbeelding]

GPON zit weer een extra kastje bij wat weer stroom nodig heeft. Wat ook meteen een stuk lomper maakt.
[Afbeelding]
Het gaat om de situatie waar je nu al AON hebt en wordt overgezet op XSGPON, dan veranderd er fysiek niks behalve ander kastje wordt op het bestaande geklikt/verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
[...]
Bij Odido krijg je altijd een mediaconverter, het maakt niet uit welke variant/netwerk wordt gebruikt. Het voordeel is dat ze iedereen dezelfde router kunnen geven omdat de ONT zorgt dat de omzetting wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Mawlana schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 07:20:
Vanochtend geswitcht van KPN naar Odido. PPPoE uitgeschakeld en vlan-id op 300 gezet, en het internet werkt weer.

Later vandaag mag de Guidion-monteur de GMC-TK01-P2110 vervangen door een Zyxel FMG3005-R20A. Aan deze apparatuur te zien zit ik op AON.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
   Speedtest by Ookla

Idle Latency:     6.98 ms   (jitter: 0.07ms, low: 6.85ms, high: 7.06ms)
    Download:   938.18 Mbps (data used: 1.3 GB)
                 19.67 ms   (jitter: 6.44ms, low: 6.30ms, high: 277.86ms)
      Upload:   934.06 Mbps (data used: 1.2 GB)
                  8.57 ms   (jitter: 5.28ms, low: 6.32ms, high: 448.01ms)

Nu maar hopen dat ik in de avond ook een fijne verbinding heb. :P Als ze bij Odido/T-Mobile Thuis geen gekke dingen hebben gedaan, verwacht ik eigenlijk geen serieuze problemen. Voorheen (tot maart 2023) had ik namelijk ook T-Mobile.

[Afbeelding]
Latency is iets hoger dan KPN, maar die paar ms erbij doe ik niet moeilijk over. :+
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
    Speedtest by Ookla

Idle Latency:     7.12 ms   (jitter: 0.06ms, low: 7.07ms, high: 7.23ms)
    Download:   934.09 Mbps (data used: 1.3 GB)
                 31.72 ms   (jitter: 13.25ms, low: 6.21ms, high: 327.42ms)
      Upload:   934.24 Mbps (data used: 1.2 GB)
                  8.38 ms   (jitter: 3.22ms, low: 7.12ms, high: 154.19ms)

Vooralsnog geen last van trage verbinding in de avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gevalletje klok en klepel..
AON en PON kunnen over dezelfde bestaande kabels als deze zijn gelegd als point to point. Kwestie van extra apparatuur in de PoP hangen en de vezel van de klant daarop patchen.
Als jij morgen een operator begint, contracten sluit met ODF en KPN kan jij gewoon AON apparatuur in die PoPs hangen. Ook al hangt er verder alleen PON.

AON en PON kennen standaard een omvormer. Voor AON een simpele NT die licht omzet naar ethernet en andersom. Voor PON een slimmere ONT die echt gekoppeld is aan jouw adres.
Zowel de NT als de ONT kunnen opklikbare zijn of los van de FTU (die grondplaat aan deur) hangen en dan verbonden zijn met een glaskabeltje.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

jongetje schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 20:31:
[...]

Bij Odido krijg je altijd een mediaconverter, het maakt niet uit welke variant/netwerk wordt gebruikt. Het voordeel is dat ze iedereen dezelfde router kunnen geven omdat de ONT zorgt dat de omzetting wordt gedaan.
Klopt die gaf Tweak ook.

Deze pakt altijd stroom en word al RJ45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OmPkOFJsn0ecO1Dj3XaGC9NFmzg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/psv1te7eZytGyu8KS7WUKux7.jpg?f=fotoalbum_large

Deze niet kan glas direct in de router (die glas aansluiting heeft) dat scheelt dus een extra kastje (mediaconverter of zn ding net als hierboven wat weer extra stroom en stopcontact kost.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BHh7S5sOnluTiil-FE-W49y5PgY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XgwkWnALSHwNmEG2ZB1AydQ0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

RobbyTown schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:15:
[...]

Deze niet kan glas direct in de router (die glas aansluiting heeft) dat scheelt dus een extra kastje (mediaconverter of zn ding met als hierboven minder stroom en stopcontact minder nodig.)
[Afbeelding]
In beide gevallen wordt er meer stroom verbruikt. In 1 apparaat of 2, maar het kost hoe dan ook stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

Dennisb1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:17:
[...]

In beide gevallen wordt er meer stroom verbruikt. In 1 apparaat of 2, maar het kost hoe dan ook stroom.
Ja in beide kost het stroom maar in de versie odf toch minder...

Die ODF komt glas direct van buiten naar dat kastje die gele glas gaat hier direct naar de router met glas poortje. Kortom 1x stroom en stopcontact voor de router.

Die andere heeft dat kastje dus al stroom en stopcontact en nodig en daarna komt de router nog. 2x stopcontact en 2x stroom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

RobbyTown schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 21:21:
[...]

Ja in beide kost het stroom maar in de versie odf toch minder...

Die ODF komt glas direct van buiten naar dat kastje die gele glas gaat hier direct naar de router met glas poortje. Kortom 1x stroom en stopcontact voor de router.

Die andere heeft dat kastje dus al stroom en stopcontact en nodig en daarna komt de router nog. 2x stopcontact en 2x stroom.
Ik denk dat het verwaarloosbaar zal zijn. Of je nu 1 apparaat heeft die i.p.v. 12 watt, 14 watt gebruikt of 2 apparaten waarvan 1, 12 watt en de ander 2 of mogelijk 3 watt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Die onderste foto is gewoon een media converter AON en geen GPON.
Het type glasvezel lijn heeft niks met de FTU te maken.
Dit kan dus AON, GPON of XGS-PON zijn.
De onderste foto kun je gewoon een patchcover plaatsen.
Dan ga je alsnog naar een ander glasvezel kastje of SFP module.

In mijn geval AON toen bij Kpn.
Nu GPON bij T-Mobile (Odido)
Als ik een snelheid verhoging zal doen van 2Gbit of meer wordt dit XGS-PON.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CDOJTFf7pvUJnJg4X4Pr6bN1h6E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qxhv71aHJiW1AqZ4WfEZZ5k5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door peterbier op 27-03-2024 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

Zou wel even het plastic van het modem aftrekken. Kan die tenminste zijn hitte beter kwijt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
Dennisb1 schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 22:33:
[...]

Zou wel even het plastic van het modem aftrekken. Kan die tenminste zijn hitte beter kwijt. :)
Zit er niet meer op. 😉
Plastic zat niet voor de roosters i.i.g.
Veel kwaad zal het niet kunnen als je het erop zal laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:00

knakworst

Get more sats!

En mijn gpon verbonding weer kapot. Het blijft voorlopig nog inferieur aan aon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
knakworst schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:08:
En mijn gpon verbonding weer kapot. Het blijft voorlopig nog inferieur aan aon.
Hier al bijna 3 jaar gpon zonder enige storing.
AON gaat er overal uit komende jaren (door hogere snelheden of omdat de apparatuur uit support gaat/ afgeschreven is) dus iedereen zal wel over moeten.

Verder denk ik niet dat de storingen specifiek komen door gpon of xsgpon als techniek. De enige reden voor storing is vaak de mix met aon verbindingen die door gpon gaan zenden door verkeerde apparatuur in je segment. Maar mijn POP heeft alleen gpon en xsgpon aansluitingen dus heb ik geen last van.

[ Voor 6% gewijzigd door jongetje op 28-03-2024 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:47
jongetje schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 10:44:
Maar mijn POP heeft alleen gpon en xsgpon aansluitingen dus heb ik geen last van.
Hoop je. Je weet nooit wat een gebruiker kan doen :). Veiligste is XGS-PON, die heeft geen last van verdwaalde AON BiDi SFPs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bottR
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-05 22:09
Vorige week is mijn Odido aansluiting opgeleverd en heb vervolgens het Zyxel modem vervangen door een Fritzbox 4060. Had hier eerder wat vragen over gesteld in dit topic, dus ik dacht een update te doen na installatie.

Installatie door de monteur van Guidion was snel en de monteur was zeer vriendelijk, heeft me ook geholpen met het verwijderen van de muurbeugel van de Fritzbox welke KPN me had geleverd, die clipjes waren een pain in the ass, maar had de monteur in een tel los omdat hij ze vaker had gezien. Ik gaf aan dat ik zelf een modem zou gaan installeren dus er niet uitgebreid getest hoeft te worden, maar hij heeft alles zo volledig mogelijk achter gelaten als hij kon, prima service!

Dezelfde avond een Fritzbox 4060 geïnstalleerd als router en dat ging zeer vlot. AVM maakt het je makkelijk door direct te kunnen kiezen dat de inkomende verbinding van "T-Mobile Thuis" komt en verder geen instelling hoeven doen. Gelijk mijn Mesh weer ingesteld, had gelukkig op voorhand de Fritzbox 4040 welke ik op de 1e verdieping heb staan gereset, ook dit ging vlot.

Vaste telefoon duurde wat langer, mijn nummer was pas een dag later overgezet, dus de Fritzbox als DECT-centrale instellen heb ik zaterdag pas kunnen doen. Helaas bleek het was lastig mijn SIP-wachtwoord te achterhalen, resetten via Mijn Odido bleek al een tijdje niet te werken. Heb uiteindelijk via een Odido-community forum post mijn standaard wachtwoord middels een Python script achterhaald, moest wel even het Zyxel modem van Odido installeren hiervoor.

Nadat ik het goede SIP-wachtwoord had was ook het instellen van de vaste telefoon een fluitje van een cent en draait alles naar behoren sinds zaterdag. Zeer positief zijn we over de TV-box welk Odido ons heeft geleverd, volledig draaiend op Google software. Monteur wist ons te vertellen dat deze nieuw zijn sinds januari en hij werkt echt heerlijk snel. Chromecast ingebouwd is ook top, dus al met al een hele positieve ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
mbovenka schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:07:
[...]
Hoop je. Je weet nooit wat een gebruiker kan doen :). Veiligste is XGS-PON, die heeft geen last van verdwaalde AON BiDi SFPs.
Dit is een primevest POP en is vanaf dag1 al gpon. Tenzij er een provider in komt die opeens aon apparatuur gaat plaatsen maar die kans schat ik in op 0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Dit is een KPN aon locatie, mijn derde hick-up in een paar jaar tijd. Maar iedere keer kost het weer een weekje en nu is er ook nog pasen...

Hotspot is ook niet denderend...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ECBhTvcgIrGA1EgaI2XV-3W1KII=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BH2GxSqJbYP8C0RadYPzWtDj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14:47
jongetje schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:45:
Dit is een primevest POP en is vanaf dag1 al gpon. Tenzij er een provider in komt die opeens aon apparatuur gaat plaatsen maar die kans schat ik in op 0.
Snap ik, maar de kans dat een eindgebruiker denkt slim te zijn en zelf wat aan te sluiten is natuurlijk niet 0, al zal hij ook niet heel groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
jongetje schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:45:
[...]

En dan kan het altijd nog dat een klant AON wil gaan aansluiten op een GPON lijn.
En dan blijkt dat net de GPON splitter te zijn waarop jij ook zit.
Dan heb jij geen internet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
AON is dus eigenlij kbeter
want minder kans op storingen waarbij de andere een eindgebruiker het netwerk van meerdere andere kan storen door niet goede werkende appartuur of aan de kabel klooien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Keypunchie schreef op woensdag 27 maart 2024 @ 12:00:
@jouwheld Goede suggestie, maar de 6660 ondersteunt geen VLANs :-(

@Maxwp Klinkt twijfelachtig. Zou zelf even met de eigenaar van je glasvezel bellen (dus ODF of KPN Netwerk).
[ed.] Overigens staat die naam wel op de site bij KPN: https://netwerk.kpn.com/aanleggen/aanlegmethode-blvh/ (ff scrollen naar "We waarborgen de kwaliteit van het netwerk"). Hoef je uiteraard niet per se aan mee te werken. Jouw huis, jij bepaalt wie er binnen mag.
jip gebeld en nbleekl wel te kloppen al moesten ze het even navragen want de medewerekers wiste er ook niks van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:51
knakworst schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 11:52:
Dit is een KPN aon locatie, mijn derde hick-up in een paar jaar tijd. Maar iedere keer kost het weer een weekje en nu is er ook nog pasen...

Hotspot is ook niet denderend...

[Afbeelding]
Ik heb hetzelfde gehad een poosje terug, 18 andere huishoudens in m'n wijk lagen er ook uit gaf Odido helpdesk aan. Simkaartje gehaald bij de winkel en die in een oude telefoon gestopt. Blijft behelpen, maar beter dan niks. Ik heb daarna een Huawei 4G dongle via Marktplaats gekocht die ik in een oude OpenWRT router kan steken en die als uplink aan m'n hoofdrouter (OPNsense) kan hangen. Had daar al even een speedtest mee gedaan en dat zag er stukken beter uit.

N.B. Je bereik is ook zwaar minimaal, kun je de telefoon niet in de nok op zolder hangen voor the time being?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

ThinkPad schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 20:21:
[...]

Ik heb hetzelfde gehad een poosje terug, 18 andere huishoudens in m'n wijk lagen er ook uit gaf Odido helpdesk aan. Simkaartje gehaald bij de winkel en die in een oude telefoon gestopt. Blijft behelpen, maar beter dan niks. Ik heb daarna een Huawei 4G dongle via Marktplaats gekocht die ik in een oude OpenWRT router kan steken en die als uplink aan m'n hoofdrouter (OPNsense) kan hangen. Had daar al even een speedtest mee gedaan en dat zag er stukken beter uit.

N.B. Je bereik is ook zwaar minimaal, kun je de telefoon niet in de nok op zolder hangen voor the time being?
Ik meldde het knipperende pon lampje. Volgens de helpdesk waren er meerdere huishoudens met "geen licht" en is er een monteur aangestuurd. Unlimited codes binnen een minuut in de e-mail.

Ik heb een netgear 4g+ router op mijn 'normale' router gezet, VLAN 300 uit, netgear bij het raam. Dan heb ik tientallen mbit down, 6 mbit up, en stabiel. Daar red ik het voorlopig wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-06 15:16

phizzie

always look on the bright side

Ruim een week later kunnen we de balans opmaken.
Fascinerend om te zien hoeveel variabilteit er in het netwerk van Odido zit. 24 maart omgestekkerd, waarbij het Ziggo netwerk blijkbaar strakker georganiseerd is. Netto is het netwerk 'sneller' bij Odido, maar niet betrouwbaar.
Wel ben ik onder de indruk van o.a. Cloudflare en UC Berkeley. Natuurlijk verwacht ik dat er meer drukte is bij de Google DNS servers dan misschien bij Cloudflare, maar desondanks leveren zij alsnog minder variabiliteit. Dat geeft wel meer gevoel bij de prestaties in het algemeen en waar knelpunten kunnen liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rSQb-P1eMvOdnNIcUynabaRUSFs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lMG1ZBdLo8BI82v9gAOI5uP9.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gmFdTielHqmm_P3KQbtwq5IFUJE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Dx1JmuIFl6yzBS4GcSdU12SL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3gT6XytETNEGBtotMkJXPz_V5dI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GqU0j8V11YCj6Fu8zmDCYAO6.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivuOz4Rzy5mC-JPcS85ytSZmjCg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZBDEzFoHmmfOWo0iRHvKIP7I.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sznbkIBbr5Lq5814Lf5q7nUxPKQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QmEKGewuuL4edCAXY2z0qdXx.png?f=user_large

aw snap, was dat het alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
phizzie schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:33:
Ruim een week later kunnen we de balans opmaken.
Fascinerend om te zien hoeveel variabilteit er in het netwerk van Odido zit. 24 maart omgestekkerd, waarbij het Ziggo netwerk blijkbaar strakker georganiseerd is. Netto is het netwerk 'sneller' bij Odido, maar niet betrouwbaar.
Wel ben ik onder de indruk van o.a. Cloudflare en UC Berkeley. Natuurlijk verwacht ik dat er meer drukte is bij de Google DNS servers dan misschien bij Cloudflare, maar desondanks leveren zij alsnog minder variabiliteit. Dat geeft wel meer gevoel bij de prestaties in het algemeen en waar knelpunten kunnen liggen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Rood is niet goed daar heb je mogelijk last van tijdens videobellen, gebruik je het Odido modem? Dit is in dit topic wel eerder behandeld, volgens mij moet je de antiDDOS protectie uitschakelen. Dan wordt ook het Odido lijntje groen en meet je pas écht goed.

tjoll in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
wlmpie in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 28-03-2024 21:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-06 15:16

phizzie

always look on the bright side

stormfly schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:35:
[...]

Rood is niet goed daar heb je mogelijk last van tijdens videobellen, gebruik je het Odido modem? Dit is in dit topic wel eerder behandeld, volgens mij moet je de antiDDOS protectie uitschakelen. Dan wordt ook het Odido lijntje groen en meet je pas écht goed.
Kijk, interessant - had best veel gelezen hier maar deze over het hoofd gezien. Direct aangepast - resultaten volgende week :D

Nog geen problemen gehad overigens met 3 type netwerken qua videobellen. (Whatsapp, Teams, WebEx)

Wat wel opvallend is, de firewall ziet deze packets van Smokeping regelmatig als een ping of death attack. Heel apart.

[ Voor 7% gewijzigd door phizzie op 28-03-2024 21:40 ]

aw snap, was dat het alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
phizzie schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 21:39:
[...]

Kijk, interessant - had best veel gelezen hier maar deze over het hoofd gezien. Direct aangepast - resultaten volgende week :D

Nog geen problemen gehad overigens met 3 type netwerken qua videobellen. (Whatsapp, Teams, WebEx)

Wat wel opvallend is, de firewall ziet deze packets van Smokeping regelmatig als een ping of death attack. Heel apart.
Ja heel graag zou ik een plaatje zien over een week. Waarin ook goed zichtbaar is wat de piektijden van 16u tot 23u doen op het Odido netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emielbf
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 07:21
same here, na overgang van KPN naar Odido, bij mij was de oplossing om de zyxel ertussenuit te halen, geen spike meer te zien en strakke responstijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:35
Zojuist een e-mail van Odido ontvangen dat ze de komende week onderhoud gaan doen:
"We werken continu aan de verbetering van ons netwerk, zodat jij altijd optimaal kunt internetten, tv kijken en bellen. We voeren daarom komende week onderhoud uit op ons netwerk."

Dat onderhoud gaan ze doen tussen 1 en 6 uur 's nachts, dus dat wordt elke ochtend controleren of het IP-adres weer is gewijzigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
gerritjan schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:09:
Dat onderhoud gaan ze doen tussen 1 en 6 uur 's nachts, dus dat wordt elke ochtend controleren of het IP-adres weer is gewijzigd.
Geen Dynamic DNS service ingesteld? Zoals DuckDNS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:35
rens-br schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:15:
[...]
Geen Dynamic DNS service ingesteld? Zoals DuckDNS?
Nee. Dat was bij Tweak niet echt nodig, bij Odido wel het overwegen waard.
Overigens geen idee of ik dan mijn eigen domeinnaam kan blijven gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door gerritjan op 29-03-2024 14:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clueless
  • Laatst online: 08-06 18:40
Ben afgelopen 20 maart aangesloten met een 2Gbit abonnement: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IKpLwYnYeu5Ks_nH8LhZNjzIsSY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/caXwDBcxRiP3aXCV03Y0sG3c.jpg?f=user_large

Aansluiting zit in de woonkamer en ze hebben de XGS-PON ONT tegen de aansluiting getiewrapt. Op zich wel netjes.

Heb even op een 2,5G USB-C adaptertje moeten wachten voor ik het definitief kon testen. Bij testen met een gewone laptop over een normaal kabeltje kwam ik niet verder dan 940/940 wat ik hier ook met regelmaat voorbij zie komen. Maar moet zeggen met de 2,5G adapter kan ik de snelheid wel redelijk halen:

Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/d/84ea5c3f-fdc7-44f4-b101-ef06c5d929e2.png

De snelheid is wel te halen maar ik heb wel, zeker in het begin, het idee gehad dat de lijn even nodig had om in te trainen. Merkte bijv. in de avond/nacht na aansluiting met de nieuwe adapter dat ik down 1,6 haalde maar up wel 1,8. Pas een dag of wat daarna kwamen pas de snelheden die je in de afbeelding ziet. Ook denk ik dat Odido, zeker als je het vergelijkt met Ziggo hier en daar nog de nodige peering bottlenecks heeft.

Moet nog wel even verder met de boel helemaal netjes maken, maar daarvoor wacht ik nog op wat zaken om het netwerk helemaal naar 2,5/10Gb te trekken. :)F O-)

[ Voor 6% gewijzigd door Clueless op 29-03-2024 14:21 ]

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
gerritjan schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:18:
Nee. Dat was bij Tweak niet echt nodig, bij Odido wel het overwegen waard.
Overigens geen idee of ik dan mijn eigen domeinnaam kan blijven gebruiken.
Hangt er vanaf wat je ermee doet, maar ik heb ook een eigen domeinnaam. Ik draai op mijn server wat diensten achter een reverse proxy. Via een CNAME record heb ik ingesteld dat mijn domein moet doorverwijzen naar mijn duckDNS link en dat werkt perfect. Eén keer instellen en niet meer naar omkijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:19
Er zijn ook best wel wat hostingpartijen die een API hebben om die entries aan te passen. Ik heb op mijn Synology een script draaien die de API van OVH en NextDNS aanroept.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:21
gerritjan schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 14:09:
Zojuist een e-mail van Odido ontvangen dat ze de komende week onderhoud gaan doen:
"We werken continu aan de verbetering van ons netwerk, zodat jij altijd optimaal kunt internetten, tv kijken en bellen. We voeren daarom komende week onderhoud uit op ons netwerk."

Bij mij is het IP-adres nog nooit gewijzigd na werkzaamheden. Enige keer was toen ze andere blokken met IP-adressen gingen gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mawlana
Sinds ik cloudflare tunnel gebruik boeit het me niet wat mijn ip-adres is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

Mawlana schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 18:27:
Sinds ik cloudflare tunnel gebruik boeit het me niet wat mijn ip-adres is. :)
Voor een website werkt dat ja, maar hoe zit het met bijvoorbeeld RDP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
Dennisb1 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:38:
[...]

Ook dat werkt prima, mits je de client (eigenlijk gewoon een vpn client) gebruikt. Op m'n mobiel kan ik met de 1.1.1.1-app mijn volledige netwerk benaderen.

Los daarvan hoop ik dat je rdp niet gebruikt zonder vpn. :X

[ Voor 8% gewijzigd door Mawlana op 29-03-2024 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Dennisb1 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 19:38:
[...]

• Om alle websites te ontsluiten die thuis draaien -> Cloudflared tunnel
  • Om via RDP thuis te komen -> WireGuard VPN op de vrijgekomen 443 poort thuis. Het VPN verbindt op alle netwerken netjes naar buiten toe omdat het wordt gezien als HTTPS verkeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
  • Laatst online: 31-03 19:19
Ik heb een netwerk probleem, namelijk dat ik helemaal geen internet meer heb..
Ik heb een Zyxel T-56 en een ONT converter.
Ik heb Odido gebeld, maar die hebben maar eens een ticket aangemaakt.
Zou het modem defect zijn? Zowel wifi als kabel werkt niet. Heb zelf niks gedaan aan de apparaten namelijk, stopte er zo opeens mee.
Heb ook alle stappen doorlopen.
Wifi lampjes knipperen groen.

Weet iemand een oplossing hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tuVwMKlRUpQs7h5G8F3qArC8IDY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A4uva0JT2RIlk2rMjMOySDzJ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b1u-Kst_8bpRasR4TmiyTwDFMs8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QvN2SgCp0CeNbDbwe39CBLqF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Knippert de PON of brandt die permanent groen?

Mijn knipperende PON is inmiddels weer gefikst. 2 Dagen down, vorige keer een week. Meer gebruikers met dezelfde storing helpt om het sneller op te lossen, hopelijk is nu elke gebruiker over op GPON }:O

[ Voor 69% gewijzigd door knakworst op 30-03-2024 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
knakworst schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:16:

Mijn knipperende PON is inmiddels weer gefikst. 2 Dagen down, vorige keer een week. Meer gebruikers met dezelfde storing helpt om het sneller op te lossen, hopelijk is nu elke gebruiker over op GPON }:O
PON blijft branden
Wat heb je veranderd, zodat deze het weer deed?

[ Voor 5% gewijzigd door 038Robijno op 30-03-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

038Robijno schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:18:
[...]

PON blijft branden
Wat heb je veranderd, zodat deze het weer deed?
Monteur is in de centrale geweest.

Als de PON brandt is je verbinding 'in principe' OK. Geen reserverouter toevallig liggen (die VID op 300 ondersteunt?) om te testen?

Je hebt 'alle stappen doorlopen' dus o.a. de power cycle. Maar ook al een harde reset van de zyxel geprobeerd?

[ Voor 13% gewijzigd door knakworst op 30-03-2024 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
vraagje voor die wie al odido hebben geïnstalleerd en dit zelf hebben gedaan
is het zo dat je zelf alles mag aansluiten al en dan nog wacht op de monteur en als alles is aangesloten gaat het dan al werken of gebeurd dat pas als de monteur komt?

vandaag mijn pakket geleverd, :) op naar de 100mbps 8)

[ Voor 11% gewijzigd door Maxwp op 30-03-2024 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
knakworst schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 09:16:

wat is dan het voordeel van GPON? is daarbij niet het risico dat een buurman iets verkeerd aansluit en gelijk de hele ring eruit kan liggen? dus veel gevoeliger is voor storingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-06 20:52
Ik ben sinds gisteren ook aangesloten op een Odido 1gbps/1gbps glasvezel abonnement via het Delta FIber netwerk.
Er zijn twee glasvezel aansluitingen in mijn woning aanwezig, Delta Fiber Netwerk en KPN NetwerkNL.
Mijn voorkeur ging uit om Odido via het KPN netwerk te laten verlopen, maar Odido bleef beweren dat het alleen via het Delta netwerk mogelijk was op mijn postcode.
Omdat er een actie was (8 maanden 25 euro per maand voor een 1gbps/1gbps internetabonnement incl TV) met een jaarabonnement heb ik in Januari toch maar besloten om de aanvraag door te zetten.

Voorheen zat ik ook op het Delta Fiber Netwerk via de zakelijke provider Helden van Nu.
Daar had ik een 400mbps/400mbps abonnement zonder TV met statisch IP voor 54 euro per maand excl. de BTW. Daarnaast had ik een NLZiet abonnement om vanaf mijn AppleTV TV te kunnen kijken.
Daar was ik tevreden over, maar toen ik het aanbod van Odido zag heb ik toch besloten om over te stappen.

De aanvraag en oplevering verliep vrij soepel.
Het signaal was gisterenochtend al omgezet, terwijl de monteur pas om 18:00 zou komen.
Rond 15:00 belde de monteur met de vraag of ik al thuis was want hij liep voor op de planning.

Op basis van wat de monteur allemaal deed had ik zoiets van, dat had ik ook wel gekund.....
Maar goed, er was geen optie om geen monteur te kiezen.

De TV ervaring van Odido is top! Een hoop meer zenders dan NLZiet en de interface van de Odido TV app op de AppleTV is fantastisch en van zeer goede kwaliteit.

De ZyXEL T-56 interface is even wennen. Ik twijfel nog of ik deze blijf gebruiken of niet.
De Wi-Fi is even snel als bekabeld en het bereik is voldoende voor wat ik nodig heb.

De internetverbinding snelheid is tot nu toe variërend, maar wel stabiel.
Zo kwam ik gisterenavond (bekabeld) uit op zo'n 930Mbps down en 960Mbps up.
Vandaag is dat een stuk minder en kom ik niet hoger dan 740Mbps vanaf een Odido server in Amsterdam.
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/16073523187.png

Brussel:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/16073529948.png

Berlijn:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/16073565171.png

Sydney, NS (Canada):
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/16073540926.png

Washington, DC
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/16073544820.png

Zolang de verbinding (en dus ook TV) stabiel blijft, vind ik het wel goed voor 25 euro per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
knakworst schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 10:32:
[...]

Monteur is in de centrale geweest.

Als de PON brandt is je verbinding 'in principe' OK. Geen reserverouter toevallig liggen (die VID op 300 ondersteunt?) om te testen?

Je hebt 'alle stappen doorlopen' dus o.a. de power cycle. Maar ook al een harde reset van de zyxel geprobeerd?
Als ik de gele utp kabel uit de router haal en deze inplug in de laptop (dus vanuit de converter), heb ik ook geen internet. Of is dat logisch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

038Robijno schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:07:
[...]

Als ik de gele utp kabel uit de router haal en deze inplug in de laptop (dus vanuit de converter), heb ik ook geen internet. Of is dat logisch?
Je zal wel vlan 300 moeten instellen op je netwerkadapter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 038Robijno
Dennisb1 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:10:
[...]

Je zal wel vlan 300 moeten instellen op je netwerkadapter
Ik heb zojuist een Fritz!box 7590 gekocht, hopelijk gaat hij het dan doen.
Hoop van harte dat het aan de modem ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Maxwp schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:26:
[...]

wat is dan het voordeel van GPON? is daarbij niet het risico dat een buurman iets verkeerd aansluit en gelijk de hele ring eruit kan liggen? dus veel gevoeliger is voor storingen
In theorie kan een buurman nog wel iets verkeerds aansluiten maar die kans is heel klein. Maar zolang er nog gebruikers binnen die PoP op AON zitten en zij overstappen naar Odido met GPON, is er een grotere kans dat die NT te lang actief blijft en vervolgens het GPON segment plat legt.
Als er geen gebruikers met AON meer zijn wordt die kans een stuk kleiner.

NB. Men legt dan een segment van 32 aansluitingen plat, niet een hele ring.

[ Voor 5% gewijzigd door Barre73 op 30-03-2024 13:25 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

038Robijno schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:22:
[...]

Ik begrijp eerlijk gezegd jou handelswijze niet. Dingen kopen op basis van, dat je het niet snapt?

Dit is persoonlijk geld verspilling.

Vanaf 1:17 YouTube: How to Configure VLAN in Windows 11, 10, 8 & 7 - 1 CLICK ONLY | NO A...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyk0
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-06 12:04
038Robijno schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:07:
[...]

wrs logisch, je zult wel een vlan moeten instellen op je laptop(netwerkpoort) in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
Dennisb1 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:28:
[...]

Ik begrijp eerlijk gezegd jou handelswijze niet. Dingen kopen op basis van, dat je het niet snapt?

Dit is persoonlijk geld verspilling.

Vanaf 1:17 YouTube: How to Configure VLAN in Windows 11, 10, 8 & 7 - 1 CLICK ONLY | NO A...
Ben in de winkel geweest, en er is idd een mogelijkheid dat de modem defect is.. aangezien ik soms op het scherm een wifi teken zie, en dan geen verbinding heb. En het ene moment heb ik dus helemaal geen wifi in beeld heb.

Als het niet goed is met het nieuwe modem, en ik maak alles netjes open dan kan ik hem gewoon retour brengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
MarkieNL schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:56:
Ik ben sinds gisteren ook aangesloten op een
Mijn voorkeur ging uit om Odido via het KPN netwerk te laten verlopen, maar Odido bleef beweren dat het alleen via het Delta netwerk mogelijk was op mijn postcode.
Het is natuurlijk ook zonde van het geld om in beide pops apparatuur te plaatsen en een backbone heen te leggen.
Daarnaast kan Odido het goedkoper aanbieden via het Delta netwerk omdat KPN hogere tarieven rekent.
En wat maakt het voor jou uit? Is allebei dezelfde kabel door dezelfde grond, alleen Paars ipv oranje en naar een ander pop huisje. Daarna is het overal hetzelfde Odido netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkieNL
  • Laatst online: 09-06 20:52
jongetje schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:27:
[...]

Het is natuurlijk ook zonde van het geld om in beide pops apparatuur te plaatsen en een backbone heen te leggen.
Daarnaast kan Odido het goedkoper aanbieden via het Delta netwerk omdat KPN hogere tarieven rekent.
En wat maakt het voor jou uit? Is allebei dezelfde kabel door dezelfde grond, alleen Paars ipv oranje en naar een ander pop huisje. Daarna is het overal hetzelfde Odido netwerk.
Het is sowieso zonde om twee infrastructuur kabels in de grond te leggen op dezelfde locatie, maar daar hoor je mij ook niet over klagen.

Bij ons is de kleur van de delta kabel overigens groen.
KPN is inderdaad wel oranje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Het voordeel voor je is dat Delta ook een netwerk heeft. Anders was je duurder uitgeweest met kpn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Ben na een half jaar wel klaar met Odido. Ziggo heb ik meer dan 20 jaar gehad en in die 20 jaar nog geen 10x zonder internet gezeten.

Nu op minder dan een half jaar Odido al zeker twintig keer.

Het zal toch wel aan het feit liggen dat ik mijn Orbi RB850 rechtstreeks heb aangesloten met VLAN 300.

Kan ik die Zyxel ook instellen dat die puur als modem werkt? Dan moet ik die maar weer ertussen hangen.

[ Voor 35% gewijzigd door Phusebox op 30-03-2024 14:57 ]

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1

Dennisb1

VCDS 058

Phusebox schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 14:50:
Ben na een half jaar wel klaar met Odido. Ziggo heb ik meer dan 20 jaar gehad en in die 20 jaar nog geen 10x zonder internet gezeten.

Nu op minder dan een half jaar Odido al zeker twintig keer.

Het zal toch wel aan het feit liggen dat ik mijn Orbi RB850 rechtstreeks heb aangesloten met VLAN 300.

Kan ik die Zyxel ook instellen dat die puur als modem werkt? Dan moet ik die maar weer ertussen hangen.
Let me google that…
https://community.odido.n...l-t54-modem-in-dmz-346656

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Dat is niet het antwoord dat ik zocht. Ik wil de T56 in dit geval, gewoon op "modem" kunnen zetten en dus de router functionaliteit volledig uit kunnen schakelen. Want ga niet mijn hele netwerk intern wijzigen hiervoor.

Maar goed, nee is ook een antwoord. Dan ga ik wel terug naar Ziggo, half jaar dubbele kosten neem ik graag voor lief als ik stabiel internet terugkrijg.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Caelorum
Phusebox schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:13:
[...]

Dat is niet het antwoord dat ik zocht. Ik wil de T56 in dit geval, gewoon op "modem" kunnen zetten en dus de router functionaliteit volledig uit kunnen schakelen. Want ga niet mijn hele netwerk intern wijzigen hiervoor.

Maar goed, nee is ook een antwoord. Dan ga ik wel terug naar Ziggo, half jaar dubbele kosten neem ik graag voor lief als ik stabiel internet terugkrijg.
Wat wil je dan dat die T56 nog doet? Alle "modem" dingen worden in de glasconverter gedaan. Dat ding is juist alleen daar als router, waarbij het enige speciaaltje is dat ze vlan 300 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Caelorum schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 15:29:
[...]

Wat wil je dan dat die T56 nog doet? Alle "modem" dingen worden in de glasconverter gedaan. Dat ding is juist alleen daar als router, waarbij het enige speciaaltje is dat ze vlan 300 gebruiken.
Ok ja geen idee dan waarom ik steeds de verbinding verlies.

Elke keer heb ik dan ook weer een nieuw IP adres. Lijkt alsof de lease vernieuwd moet worden maar niet lukt? Of is het normaal dat je bij elke reboot van je router een nieuw IP adres krijgt?

Vervelende is met name dat het niet vanzelf meer terug online komt, moet dan echt de router herstarten. Ga nu een smart plug eraan hangen die via een proces uit- en ingeschakeld kan worden als internet er uit gaat (werkt lokaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 038Robijno
038Robijno schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:22:
[...]

Nou, dit werkt ook niet.
Power lampje blijft knipperen op de fritzbox 7590.
Verder zie ik geen lampjes branden.

Zal wel weer in de converter of zelfs nog verder terug aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Ok, vandaag eens aan de slag (met aansluiten eigen modem, de 5590), maar ik voel me extreem dom.

De glasvezel kabel die van het Huawei-kastje komt past niet in de SFP-module? Vergeleken met de handleiding van Fritz zit er een hoesje om die ik er niet van afgeklikt krijg...

[ed.]
Nog even wat verder gelezen. Het lijkt erop dat ik een SC/APC kabel heb, terwijl ik aan het einde van de Fritzbox een LC/APC aansluiting nodig heb, dus simpelweg een kwestie van juiste kabel aanschaffen?

Bvb. deze: uitvoering: InLine 88401 Wit

[ Voor 44% gewijzigd door Keypunchie op 30-03-2024 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Keypunchie schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 16:45:
Ok, vandaag eens aan de slag (met aansluiten eigen modem, de 5590), maar ik voel me extreem dom.

De glasvezel kabel die van het Huawei-kastje komt past niet in de SFP-module? Vergeleken met de handleiding van Fritz zit er een hoesje om die ik er niet van afgeklikt krijg...

[ed.]
Nog even wat verder gelezen. Het lijkt erop dat ik een SC/APC kabel heb, terwijl ik aan het einde van de Fritzbox een LC/APC aansluiting nodig heb, dus simpelweg een kwestie van juiste kabel aanschaffen?

Bvb. deze: uitvoering: InLine 88401 Wit
Heb je een XGS-GPON verbinding en een XGS-GPON uitvoering van de 5590?

Als je namelijk een GPON aansluiting hebt heb je een andere SFP module nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door knakworst op 30-03-2024 17:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
Fritz-SFP module
AON - LC/APC (mini stekker groen)
GPON - LC/APC (mini stekker groen)
XGS-PON - SC/UPC (stekker blauw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:11
Maxwp schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 12:23:
vraagje voor die wie al odido hebben geïnstalleerd en dit zelf hebben gedaan
is het zo dat je zelf alles mag aansluiten al en dan nog wacht op de monteur en als alles is aangesloten gaat het dan al werken of gebeurd dat pas als de monteur komt?

vandaag mijn pakket geleverd, :) op naar de 100mbps 8)
Je krijgt een opleverdatum, na die datum kan je de monteur inplannen. De opleverdatum is de dag dat het signaal op je glasvezel komt.
Zodra het signaal erop staat krijg je een mailtje, vanaf dan kan je zelf de boel aansluiten en werkt het meteen.
De monteur komt vervolgens kijken of alles goed is en of er nog vragen zijn, tekent alles af op zijn tablet, maakt een foto en vangt zijn geld van Guidion. Vanaf dat moment is je abonnement officiëel gestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Capstie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 14:33
20 maart is hier een monteur van Guidion langsgeweest voor de installatie, echter was er naar zijn zeggen geen licht. Hierop is KPN Netwerk ingeschakeld die op 25 maart de geen licht situatie heeft opgelost, alleen had ik na afloop nog steeds geen internet 28 maart een andere KPN Netwerk monteur langsgeweest die de Zyxel media converter van Odido heeft vervangen voor een andere (zie foto), waarna alles werkte.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E3czEyQKfe1n-G-T2rB_2qx49jU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/96ocLTnef3vMY9nJGtHW8DQ4.jpg?f=fotoalbum_large

Zover ik kan nagaan betekend de aanwezigheid hiervan dat ik via AON ben aangesloten maar is dit de normale ONT/NT die daarbij wordt uitgegeven? En moet ik nog ergens specifiek op letten als ik een eigen Fritzbox wil ophangen (type/connector)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@peterbier
Fritz-SFP module
AON - LC/APC (mini stekker groen)
GPON - LC/APC (mini stekker groen)
XGS-PON - SC/UPC (stekker blauw)
Het is 100% een GPON kastje en ook op de SFP module staat GPON, maar de kabel die nu uit het ODF-punt komt lijkt aan beide kanten een SC/APC connector te hebben (groen, maar dik).

Mijn gedachte was: de kabel die uit het kastje van ODF komt kan ik gewoon in de Fritz prikken, maar blijkbaar heb ik nu een ander kabeltje nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Keypunchie schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 20:11:
@peterbier

[...]

Het is 100% een GPON kastje en ook op de SFP module staat GPON, maar de kabel die nu uit het ODF-punt komt lijkt aan beide kanten een SC/APC connector te hebben (groen, maar dik).

Mijn gedachte was: de kabel die uit het kastje van ODF komt kan ik gewoon in de Fritz prikken, maar blijkbaar heb ik nu een ander kabeltje nodig.
Dan heeft U SC/APC naar LC/APC nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FiY8RYqZyfwu2FoHByzUtrKcN0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uEk9R6Itv31395LLMkwlINYd.jpg?f=fotoalbum_large

Link voorbeeld.
https://fritzshop.nl/glas...c-glasvezelkabel-set.html

Eigenlijk ook nog een one click Cleaner nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door peterbier op 30-03-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gjtm
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 13:45
Capstie schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 19:56:
20 maart is hier een monteur van Guidion langsgeweest voor de installatie, echter was er naar zijn zeggen geen licht. Hierop is KPN Netwerk ingeschakeld die op 25 maart de geen licht situatie heeft opgelost, alleen had ik na afloop nog steeds geen internet 28 maart een andere KPN Netwerk monteur langsgeweest die de Zyxel media converter van Odido heeft vervangen voor een andere (zie foto), waarna alles werkte.
[Afbeelding]

Zover ik kan nagaan betekend de aanwezigheid hiervan dat ik via AON ben aangesloten maar is dit de normale ONT/NT die daarbij wordt uitgegeven? En moet ik nog ergens specifiek op letten als ik een eigen Fritzbox wil ophangen (type/connector)?
Ja dit is een normale NT voor KPN en KPN wholesale klanten. Voor Odido klanten niet, die gebruiken altijd een eigen media converter, maar aangezien die het niet deed dacht de KPN monteur waarschijnlijk dat die maar beter een KPN NT kan plaatsen zodat je niet nog langer zonder diensten zit. De werking is verder hetzelfde dus lekker laten hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
Sowieso.. ik ben van KPN afgekomen en die converter hebben ze (Odin monteur) niet gewisseld. Sterker nog ze hebben hem vervangen omdat dit die converters zijn waarbij een hele reeks met een bug waren opgeleverd waardoor die na power off mogelijk niet meer aan gaat.

[ Voor 4% gewijzigd door Caelorum op 30-03-2024 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
Barre73 schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 13:24:
[...]

In theorie kan een buurman nog wel iets verkeerds aansluiten maar die kans is heel klein. Maar zolang er nog gebruikers binnen die PoP op AON zitten en zij overstappen naar Odido met GPON, is er een grotere kans dat die NT te lang actief blijft en vervolgens het GPON segment plat legt.
Als er geen gebruikers met AON meer zijn wordt die kans een stuk kleiner.

NB. Men legt dan een segment van 32 aansluitingen plat, niet een hele ring.
zijn dat altijd 32? en is dat 32 woningen of 32 glasvezelf kabels? krijg namelijk 1kabel met 2 glasvezels erin naar binnen
dus 32 glasvezelfs over 16 woningen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knakworst

knakworst

Get more sats!

Maxwp schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 21:13:
[...]

zijn dat altijd 32? en is dat 32 woningen of 32 glasvezelf kabels? krijg namelijk 1kabel met 2 glasvezels erin naar binnen
dus 32 glasvezelfs over 16 woningen?
Als die vol zit 32. Geen idee of het er zo uit ziet. Die extra vezel is gewoon een reserve lijkt mij die ga je niet patchen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYxzapKfi71HH8y6z8CXEMW1nGc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/HJow3VZNw1Fl9c2fVUqajqLy.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
De 2 glasvezels (blauw en groen) is van de tijd voor analoge tv.
Groen werd gebruikt voor analoge tv.
Op GPON lijkt mij 32 deelnemers erg sterk.
Ik dacht dat dit 12 of 16 gebruikers de max is.
Je deelt namelijk 2,50Gbit down en 1,25Gbit up.
Bij XGS-PON kan dat wel 32 deelnemers zijn.
Dat is 10Gbit down/up.
In mijn geval wordt kant B groen niet gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5KCp0pXsSpJZtTZPU-IlZo_dL4A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2hNQ7sRHmH68C30iWjrG77m.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
peterbier schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 22:46:
De 2 glasvezels (blauw en groen) is van de tijd voor analoge tv.
Groen werd gebruikt voor analoge tv.
Op GPON lijkt mij 32 deelnemers erg sterk.
Ik dacht dat dit 12 of 16 gebruikers de max is.
Je deelt namelijk 2,50Gbit down en 1,25Gbit up.
Bij XGS-PON kan dat wel 32 deelnemers zijn.
Dat is 10Gbit down/up.
In mijn geval wordt kant B groen niet gebruikt.
[Afbeelding]
wat 2,5gbit maar? dus op piek momenten is het zelfde als het oude ziggo netwerk.
heb je maxx ~150mbps?

analoge tv over glasvezel... ja ooit was dat eens? haha wel grappig

[ Voor 4% gewijzigd door Maxwp op 30-03-2024 23:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
Maxwp schreef op zaterdag 30 maart 2024 @ 23:06:
[...]

wat 2,5gbit maar? dus op piek momenten is het zelfde als het oude ziggo netwerk.
heb je maxx ~150mbps?

analoge tv over glasvezel... ja ooit was dat eens? haha wel grappig
Op GPON is minder bandbreedte dan XGS-PON.
Ik moet zeggen dat ik gewoon 900mbit ruim haal.
Ik denk dan ook dat GPON gedeeld word met max 16 gebruikers misschien zelfs minder.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F6yINGvp8c5mGB6tdZIMKT27xfA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AChD3a0Hao1KTsakkYQd7Q8Q.jpg?f=fotoalbum_large

De 2e vezel werdt voor analoge tv gebruikt.
Je ging van de glasvezel kast met coax verder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• isomis
  • Laatst online: 07-06 22:35
Elke keer in de avond is odido niet vooruit te branden. Ga ik kijken op het forum van odido, zie ik meerdere mensen met een technsche achtergrond met dit probleem en allemaal in de avond. De antwoorden van odido zijn ook allemaal hetzelfde zoals: je moet je router herstarten of kijken of je wifi signaal wel goed is...

Zie: https://community.odido.n...ond-traag-internet-355399 en https://community.odido.n...svezel-357246/index2.html

Ik heb er dan een hard hoofd in dat dit opgelost gaat worden. Zelf al de klantenservice gebeld, maar dan krijg je zo iemand aan de telefoon die je gaat uitleggen hoe je moet verbinden met WIFI....

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kalpik
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 10-06 18:47
isomis schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:23:
Elke keer in de avond is odido niet vooruit te branden. Ga ik kijken op het forum van odido, zie ik meerdere mensen met een technsche achtergrond met dit probleem en allemaal in de avond. De antwoorden van odido zijn ook allemaal hetzelfde zoals: je moet je router herstarten of kijken of je wifi signaal wel goed is...

Zie: https://community.odido.n...ond-traag-internet-355399 en https://community.odido.n...svezel-357246/index2.html

Ik heb er dan een hard hoofd in dat dit opgelost gaat worden. Zelf al de klantenservice gebeld, maar dan krijg je zo iemand aan de telefoon die je gaat uitleggen hoe je moet verbinden met WIFI....
Dit zal niet worden opgelost. Overstappen naar een andere aanbieder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• isomis
  • Laatst online: 07-06 22:35
kalpik schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:25:
[...]

Dit zal niet worden opgelost. Overstappen naar een andere aanbieder.
kan iemand mij uitleggen hoe dit nou in de soep loopt? Te weinig technische mensen? KPN die voorkeur geeft aan eigen klanten op het netwerk? of te weinig/goedkope hardware? Voorheen bij tweak had ik dit gezeur nooit, klantenservice was daar een hel, maar ik woonde in Almere en kon gewoon de deur intrappen bij ze. Echter toen het eenmaal goed werkte, heb ik jarenlang nooit problemen gehad. Waren allemaal technische nerds daar en dat heb je zo te zien liever, dan zo'n hip bedrijf.

[ Voor 30% gewijzigd door isomis op 31-03-2024 10:31 ]

Webontwikkelaar - Kitesurfer | Gamer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
isomis schreef op zondag 31 maart 2024 @ 10:29:
[...]
kan iemand mij uitleggen hoe dit nou in de soep loopt? Te weinig technische mensen? KPN die voorkeur geeft aan eigen klanten op het netwerk?
Als het op (consumenten)piekuren langzaam wordt dan hebben die betreffende POPs te weinig capaciteit op de backbone van Odido. Als het al op de GPON switch zit moeten ze die capaciteit beter indelen. Daar heeft KPN niets mee te maken.
Odido moet zijn monitoring en capaciteit goed regelen. Ik ben zeker benieuwd hoe dit werkt bij Odido want deze klachten kun je prima voor zijn. Kan hoogstens een paar maanden duren om extra capaciteit bij of apparatuur in de POP te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Caelorum
@jongetje Je kan het alleen voor zijn als de groei in belasting voorspelbaar is. Odido is met het aannemen van de nieuwe naam en de enorme marketingcampagne eromheen denk ik in sommige gebieden net iets te hard gegroeid in een korte tijd.
Pagina: 1 ... 44 ... 114 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen