Acties:
  • 0 Henk 'm!
_JGC_ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:45:
[...]

Op de netwerken van KPN en Delta kan het gewoon. Weet niet wat ODF aan eisen stelt en wat er wel en niet werkt met hun infrastructuur. Volgens de PDF van Odido kan je het gewoon aanvragen.

Het gelinkte topic mbt Delta geeft veel inzichten in wat er zoal te verkrijgen is en wat wel en niet stabiel is.
Open Dutch Fiber is geen belichter maar een netwerkbeheerder. Odido op Open Dutch Fiber is exact hetzelfde als Odido via KPN Netwerk (op adressen zonder de KPN toeslag).

Met andere woorden: Zowel op Open Dutch Fiber als op KPN netwerken gebruikt Odido dezelfde apparatuur in de PoPs (waar ze bij KPN nog eigen apparatuur in de PoP hebben dus).
Bij Delta gebruikt Odido geen eigen apparatuur maar Delta belichting dus daar wijkt het af. Net als bij de nieuwste KPN netwerken waar Odido ook geen eigen belichting kan gebruiken en je dus vast zit aan de XGS-PON ONT van KPN (of een eigen SFP, wat daar wel kan).

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:52
Ik weet niet zeker of dit het juiste topic is, maar lijkt wel het meest in de buurt te komen :)

Bij mij in de wijk wordt nu de glasvezelkabel gelegd. Toen ik de gravers vroeg hoe diep de kabel kwam gaven ze aan "60cm". In mijn straat zijn geen voortuinen en de kabel komt ongeveer 45 cm van de gevel denk ik (onder de tweede rij stoeptegels, vanaf gevel gemeten).

Nu vroeg ik mij af of een eventueel geveltuintje of klimplant aan de gevel voor problemen kan zorgen m.b.t. eventuele wortels en die glasvezel-kabel. Ik vroeg hen of daar een mantelbuis omheen komt en daarop gaven ze aan "nee, alleen hele dunne glasvezelkabel". Nu was deze man niet zeer vaardig in de Nederlandse taal, dus het kan ook zijn dat hij mij verkeerd begreep. Weten jullie hoe deze kabels in de grond liggen (met bescherming, los, et cetera)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Valorian schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:32:
Weten jullie hoe deze kabels in de grond liggen (met bescherming, los, et cetera)?
Gewoon los in de grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Zijn ze qua stevigheid vergelijkbaar met bijvoorbeeld zo’n grondkabel die je in de tuin voor elektra gebruikt (zo’n dikke lichtgrijze)? Dan komt het vast goed…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:16
Ze zijn in ieder geval minder stug, maar ik denk niet dat je er zorgen over hoeft te maken hoor. Ze.worsen al zo gelegd sinds 2009 en mogelijk zelfs eerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Valorian schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 08:32:
Ik weet niet zeker of dit het juiste topic is, maar lijkt wel het meest in de buurt te komen :)

Bij mij in de wijk wordt nu de glasvezelkabel gelegd. Toen ik de gravers vroeg hoe diep de kabel kwam gaven ze aan "60cm". In mijn straat zijn geen voortuinen en de kabel komt ongeveer 45 cm van de gevel denk ik (onder de tweede rij stoeptegels, vanaf gevel gemeten).

Nu vroeg ik mij af of een eventueel geveltuintje of klimplant aan de gevel voor problemen kan zorgen m.b.t. eventuele wortels en die glasvezel-kabel. Ik vroeg hen of daar een mantelbuis omheen komt en daarop gaven ze aan "nee, alleen hele dunne glasvezelkabel". Nu was deze man niet zeer vaardig in de Nederlandse taal, dus het kan ook zijn dat hij mij verkeerd begreep. Weten jullie hoe deze kabels in de grond liggen (met bescherming, los, et cetera)?
Het zijn stugge kabels die wel wat kunnen hebben. Wortels en dergelijke zal niet meteen een probleem zijn. In voortuinen horen ze normaal wel in een mantelbuisje te zitten maar zo te horen zit de gevel hier meteen tegen de stoep en dan is er dus geen tuin 😁

Wel oppassen met graven in de toekomst! Met een goede spade steek je ze wel kapot namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Barre73 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:47:
In voortuinen horen ze normaal wel in een mantelbuisje te zitten
Is dat zo? Hier ligt hij gewoon los in de grond, ben hem al een paar keer tegengekomen bij het graven namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-05 13:46
rens-br schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:49:
[...]

Is da zo? Hier ligt hij gewoon los in de grond, ben hem al een paar keer tegengekomen bij het graven namelijk.
Hier ook gewoon los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:08
[...]
In voortuinen horen ze normaal wel in een mantelbuisje te zitten
Dat is helemaal niet waar. Zolang ze op 60cm liggen hoeft er niets omheen. De enige plek waar mantelbuizen worden gebruikt is bij uitritten en als het niet op diepte kan. Er hoort wel altijd waarschuwingslint op te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:15
jongetje schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 10:53:
[...]

Dat is helemaal niet waar. Zolang ze op 60cm liggen hoeft er niets omheen. De enige plek waar mantelbuizen worden gebruikt is bij uitritten en als het niet op diepte kan. Er hoort wel altijd waarschuwingslint op te liggen.
Naar de woning toe doen ze dat laatste echt niet. Gewoon met hogedruk een boring door de tuin, pad of oprit en op een paar plekken een gat om de kabel op te vissen en door te voeren.
In de straat ook nergens lint ingegraven, tenminste, ik heb de bossen kabels zien hangen toen een halfjaar na aanleg de netbeheerders met gas en water aan de slag gingen.

Die mantelbuis is op zich best stevig, kan veel hebben. Alleen knikken of een schep of kraan erdoorheen is schade aan de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@_JGC_ Wat bedoel je met mantelbuis, jij haalt 2 zaken door elkaar. de glasvezel (DAC)kabel en een mantelbuis waardoorheen kabels op gevoelige punten lopen. En dan heb je nog de buizen waardoorheen de voedingskabels naar de DP's (distributiePunten) lopen.

(Verder weet ik inmiddels wel iets van glasvezel aanleggen, heb 10k aansluitingen aangelegd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
jongetje schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:02:
@_JGC_ Wat bedoel je met mantelbuis, jij haalt 2 zaken door elkaar. de glasvezel (DAC)kabel en een mantelbuis waardoorheen kabels op gevoelige punten lopen. En dan heb je nog de buizen waardoorheen de voedingskabels naar de DP's (distributiePunten) lopen.

(Verder weet ik inmiddels wel iets van glasvezel aanleggen, heb 10k aansluitingen aangelegd).
Hier hebben ze gewoon alles los in de grond gegooid: per huis een losse kabel (groene mantelbuis met enkele vezel erin) en daarnaast een dikkere en bredere mantel met meerdere vezels waarop al die losse kabels dan op de hoek van de straat aan gelast worden. Beide hebben ze hier gewoon zo in de grond gestort, niks meer aan bescherming eromheen of lint om het aan te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVreeke
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 24-05 19:17
Ik heb vandaag een storing in mijn Zyxel t56 modem. Ik kan nog wel verbinden met de wifi maar dan krijg ik de melding "geen internet". Op het moden brandt het lampje boven internet rood. Opnieuw opstarten van het modem of het muurkastje werkt niet. Ook het moden resetten heeft niks uitgehaald.

Zijn er anderen die dit probleem hebben (gehad)? En zo ja, wat zijn de mogelijke oplossingen.

Op internet lees ik dat het modem Zyxel t56 wel vaker problemen heeft. Is het de moeite waard om een eigen modem te schaffen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
TVreeke schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:16:
Ik heb vandaag een storing in mijn Zyxel t56 modem. Ik kan nog wel verbinden met de wifi maar dan krijg ik de melding "geen internet". Op het moden brandt het lampje boven internet rood. Opnieuw opstarten van het modem of het muurkastje werkt niet. Ook het moden resetten heeft niks uitgehaald.

Zijn er anderen die dit probleem hebben (gehad)? En zo ja, wat zijn de mogelijke oplossingen.

Op internet lees ik dat het modem Zyxel t56 wel vaker problemen heeft. Is het de moeite waard om een eigen modem te schaffen?
Ik denk niet zo zeer dat je een storing hebt met je Zyxel router, maar dat je gewoon een internet storing hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

Even bellen met Odido om deze storing te laten herstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Controleer ook even de ledjes op de mediaconverter/ONT. Heeft deze wel stroom, geeft deze aan dat er geen licht staat op de kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVreeke
hcQd schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:33:
[...]

Controleer ook even de ledjes op de mediaconverter/ONT. Heeft deze wel stroom, geeft deze aan dat er geen licht staat op de kabel?
`
Ja de lampjes zagen er goed uit. Ik heb nog niet kunnen bellen met Odido want ik moest vanochtend echt de deur uit. Misschien kunnen zij vanavond nog iets op aftstand betekenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
[...]

Het zijn stugge kabels die wel wat kunnen hebben. Wortels en dergelijke zal niet meteen een probleem zijn. In voortuinen horen ze normaal wel in een mantelbuisje te zitten maar zo te horen zit de gevel hier meteen tegen de stoep en dan is er dus geen tuin 😁

Wel oppassen met graven in de toekomst! Met een goede spade steek je ze wel kapot namelijk.
Thanks!. Met graven moet goedkomen, was niet van plan om hele bomen in te graven overigens. Vooralsnog waarschijnlijk een geveltuintje dus dan gaan er alleen een rij tegels weg en wat cm's geel zand wisselen voor tuinaarde. Denk dat de planten daar ook niet al te diep gaan wortelen bedenk ik mij nu, want qua formaat wil ik ze ook niet hoog laten worden ;)

Wat je nog wel eens ziet hier aan de gevels zijn klimplanten zoals blauwe regens. Die kunnen wel enorm worden (in mijn achtertuin: +/- 20m lang) en fors wortelen. Maar op zich duwt zo'n wortel de kabel natuurlijk eerder iets aan de kant dan dat 'ie er recht doorheen gaat. Wat dat betreft zijn rioolbuizen vaak een stuk gevoeliger voor schade...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 16:36
Hi,

Sinds gister ben ik over naar Odido 2Gbit/s Internet Only. Werkt allemaal prima op samen met mijn Unifi Dream Machine Pro. Heb gekozen voor de WAN 9 poort en zie dat ik snelheden haal van 1Gbit/s.

Jammer, want heb een abbo voor 8 maanden van 2Gbit/s. Ik zit nu te denken om een SFP+ module te kopen en die te plaatsten tussen mijn Unifi Dream Machine Pro en Unifi 16p POE switch.

Naast dat ik 1 poort win ga ik die snelheid vermeerdering ook echt merken?
Is het waard om over te gaan naar SFP+?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
Frid0 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:12:
Hi,

Sinds gister ben ik over naar Odido 2Gbit/s Internet Only. Werkt allemaal prima op samen met mijn Unifi Dream Machine Pro. Heb gekozen voor de WAN 9 poort en zie dat ik snelheden haal van 1Gbit/s.

Jammer, want heb een abbo voor 8 maanden van 2Gbit/s. Ik zit nu te denken om een SFP+ module te kopen en die te plaatsten tussen mijn Unifi Dream Machine Pro en Unifi 16p POE switch.

Met de oude situatie heb je 1Gbit/s beschikbaar op je Deam machine Pro, met de nieuwe situatie heb je 2x 1Gbit/s beschikbaar. Dus je kan dan met twee apparaten in je netwerk 1Gbit/s tegelijk halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ViktorStacks
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-07-2024

Toevallig regio Utrecht? Heb ook rood internet lampje. Blijkbaar is er een storing.. zie: https://community.odido.n...ernet-tv-van-odido-284385

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TVreeke
ViktorStacks schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:41:
[...]

Toevallig regio Utrecht? Heb ook rood internet lampje. Blijkbaar is er een storing.. zie: https://community.odido.n...ernet-tv-van-odido-284385
Ah ja dat zal het dan zijn! Toen ik vanochtend keek was er nog geen storing gerapporteerd.

Bedankt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Frid0 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 12:12:
Hi,

Lastig je zou dan ook willen kiezen voor een simpele 2.5Gbps switch om ook vaste apparatuur en wireless apparatuur met moderne AP's te ontsluiten. uitvoering: ZyXEL 8-Port 2.5G PoE Unmanaged Switch with 10G Uplink

Als je aan de 16 port switch oude AP's hebt hangen waarover je slechts 300Mbit haalt is het de moeite allemaal niet waard. Heb je achterliggend een infra welke goed overweg kan met de 2Gbps, dan is het een prima investering om de link tussen je router en je switch te upgraden.

Letop de SFP sloten zijn 1Gbps bij deze 16P ui switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
stormfly schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:04:
[...]

Lastig je zou dan ook willen kiezen voor een simpele 2.5Gbps switch om ook vaste apparatuur en wireless apparatuur met moderne AP's te ontsluiten. uitvoering: ZyXEL 8-Port 2.5G PoE Unmanaged Switch with 10G Uplink

Als je aan de 16 port switch oude AP's hebt hangen waarover je slechts 300Mbit haalt is het de moeite allemaal niet waard. Heb je achterliggend een infra welke goed overweg kan met de 2Gbps, dan is het een prima investering om de link tussen je router en je switch te upgraden.

Letop de SFP sloten zijn 1Gbps bij deze 16P ui switch
Bedankt!
Je heb helemaal gelijk. ik heb dan wel de 150w versie https://tweakers.net/pric...-16-poorts-150w-poe+.html maar die heeft ook maar 2 SFP sloten die gaan tot 1Gbps.

Wel jammer want heb er 3 AP's U6 Pro/Lite achter hangen en een USW Flex

[ Voor 3% gewijzigd door Frid0 op 20-03-2024 13:17 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Frid0 schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:13:
[...]

Bedankt!
Je heb helemaal gelijk. ik heb dan wel de 150w versie https://tweakers.net/pric...-16-poorts-150w-poe+.html maar die heeft ook maar 2 SFP sloten die gaan tot 1Gbps.

Wel jammer want heb er 3 AP's U6 Pro/Lite achter hangen en een USW Flex
Het is tijd dat UI.com met een klein formaat, en betaalbaar formaat 2.5Gbps switch komt van 8 of 16 porten. Tot die tijd gebruik ik deze uitvoering: ZyXEL 8-Port 2.5G PoE Unmanaged Switch with 10G Uplink erg goed betaalbaar, doet 802.1Q vlan tagging en levert POE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
stormfly schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 13:19:
[...]

Het is tijd dat UI.com met een klein formaat, en betaalbaar formaat 2.5Gbps switch komt van 8 of 16 porten. Tot die tijd gebruik ik deze uitvoering: ZyXEL 8-Port 2.5G PoE Unmanaged Switch with 10G Uplink erg goed betaalbaar, doet 802.1Q vlan tagging en levert POE.
Eens en bedankt voor het advies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op woensdag 20 maart 2024 @ 11:02:

Dan hoor je te weten dat er bij Reggefiber (nu KPN) al jaren verplicht een tuinbuis gebruikt dient te worden waar de DAC doorheen gaat. En dat de diepte 50 cm is (in de tuin).
En dat een stootband niet verplicht is in de tuin behalve als er gegraven moet worden. Lint wordt überhaupt niet gebruikt in tuinen.

Ik ken het PvE van ODF niet persoonlijk maar ik weet dat het vrijwel gelijk is aan dat van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:16
Ik ben 95% zeker dat het hier in de wijk niet is gebeurd door de onderaannemer van Reggefiber.
Er is overigens gegraven tot inderdaad ongeveer 50cm en daarna is er wel iets overheen gelegd, maar vanaf waar het naar de woningen is gelegd helemaal langs de fundering op naar de andere woningen zijn, als ik het me goed herinner, losse kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:37
Hier ligt de oranje glasvezelkabel in een oranje mantelbuis.
In die kabel zitten dan 2 fibers. (blauw en groen)
Toen die tijd door Reggefiber aangelegd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EItLaxx4fLjSXwnfJhhLIpjgaqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NNRpOmR2RovMPnByrGAwFHRC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ViktorStacks
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 18-07-2024
Een deel van Utrecht heeft sinds gisterochtend al geen internet en verbinding nog niet herstelt. Lastig probleem blijkbaar.. communicatie is niet top, was tot nu toe (2 maanden) erg tevreden maar even afwachten hoe dit afloopt.

[ Voor 6% gewijzigd door ViktorStacks op 21-03-2024 07:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Hier in de buurt (Den Haag - Segbroek) is geen mantelbuis gebruikt door T-Mobile. Ik heb zelf de kabel van de straat door mijn tuin gelegd, nooit iets gehoord over een mantelbuis.

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i7x
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-05 22:40

i7x

Emoji fan 👽🦑🦋🍓

Hier hebben ze geloof ik ook gewoon direct dat dunne groene ding (dus de glasvezelkabel zelf) in de aarde gegooid in de hele wijk.

🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kalpik
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23-05 13:18
kalpik schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:26:
[...]

Zoals je ziet, gisteravond weer waardeloos internet. Ik ben blij dat ik vanaf woensdag weer bij KPN ben.

[Afbeelding]
Om nog even af te sluiten over dit onderwerp. Ik ben nu terug bij KPN en heb NUL problemen met hetzelfde modem en dezelfde ONT. Het probleem ligt dus bij het Odido-netwerk. Ik weet dat niet iedereen dit probleem heeft, maar als je een van de ongelukkigen bent die 's avonds last heeft van traag internet, dan is er geen oplossing van Odido's kant. De enige oplossing is overstappen naar een andere aanbieder.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 09:55

phizzie

always look on the bright side

Zo, dag 3. Meerdere malen tot nu toe probleemloos met WiFi6 maximaal lopen knallen met speedtests.
Dat lees je goed, draadloos dicht tegen de Gbps aan. Afstand van deze meting is 12 meter van de meterkast vandaan, maar wel Line of Sight door twee deuren heen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ri42Zmx9TAaGEvbGbLplxXbuh4k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DeLR51ObMnqyc8lOJMCb49wO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 0% gewijzigd door phizzie op 21-03-2024 21:20 . Reden: Zei ik 1 deur? Het zijn er 2, al zit er in eentje glas. ]

aw snap, was dat het alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:30
zo sinds kort is de glasvezel afgewerkt binnen in huis
nu nog wachten hoe snel ik de mail krijg voor de monteur afspraak
iemand een idee hoe snel dat meestal komt?

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coromoto
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05-2024
ViktorStacks schreef op donderdag 21 maart 2024 @ 07:29:
Een deel van Utrecht heeft sinds gisterochtend al geen internet en verbinding nog niet herstelt. Lastig probleem blijkbaar.. communicatie is niet top, was tot nu toe (2 maanden) erg tevreden maar even afwachten hoe dit afloopt.
We zijn al 49+ uur verder en de updates en de oplossing laten nog op zich wachten. Waarom de storingen op een community pagina worden bijgehouden in plaats van een door de stand-by dienst bewerkbare pagina begrijp ik niets van. Als een monteur om 16:30 bezig is en op een zeker moment naar huis gaat dan moet er toch een update geplaatst worden, of het nou gelukt is of niet.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EmEAmarzxZ8jyxK7RoKakQ6iJ4c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DaEgBa1ap6CzGzDF3YO1yh8v.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• phizzie

phizzie

Overigens ook opgezegd bij de oranje concurrentie. De churn (verloop) zal flink zijn - we kregen een aanbod voor 50% huidige kosten, ~75/m. Netjes uitgelegd dat ze dat eerder hadden moeten bedenken en niet alleen maar nieuwe klanten belonen voor de switch.
Het zal nog wel een generatie duren alvorens men begrijpt bij sales dat acquisitie kosten netto hoger liggen dan kortingen op de reguliere userbase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06:28

DON PAPA

Tweaker-fan

Coromoto schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 07:29:
[...]
Waarom de storingen op een community pagina worden bijgehouden in plaats van een door de stand-by dienst bewerkbare pagina begrijp ik niets van.
En wat geeft de storing pagina in de Odido app aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 22-05 08:49

ricjuh

Make each day your masterpiece

Maxwp schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 02:13:
zo sinds kort is de glasvezel afgewerkt binnen in huis
nu nog wachten hoe snel ik de mail krijg voor de monteur afspraak
iemand een idee hoe snel dat meestal komt?
Dat is afhankelijk van de rest van de wijk en de wijkcentrale.. Mijn kabel ligt al sinds juli vorig jaar binnen in de meterkast maar is nog steeds niet actief 8)7

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coromoto
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21-05-2024
DON PAPA schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:49:
[...]

En wat geeft de storing pagina in de Odido app aan?
Die is er niet voor Vast Internet in de app, je wordt verwezen naar de community pagina. Erg triest allemaal. Nu staat er dat er een kabel geraakt is bij andere graafwerkzaamheden, maar daar hebben ze blijkbaar meer dan 48 uur doordeweeks voor nodig om achter te komen? Terwijl ze gisteren spraken van een monteur die bezig zou zijn en apparatuur dat vervangen zou worden…

[ Voor 0% gewijzigd door Coromoto op 22-03-2024 09:23 . Reden: Onnodig woord “in” verwijderd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 27-05 16:24
phizzie schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 08:14:
Het zal nog wel een generatie duren alvorens men begrijpt bij sales dat acquisitie kosten netto hoger liggen dan kortingen op de reguliere userbase.
Hoe prettig het ook zou zijn als vaste klanten (vaker) beloond zouden worden, vermoed ik dat bedrijven hier toch echt wel onderzoek naar doen. Ik vermoed dat je idee dus onjuist is, in ieder geval voor ISPs. Anders deden ze het wel. En sommige bedrijven doen het ook; bij Vattenfall krijg je bijvoorbeeld trouwe klanten-korting (die tot 25% kan oplopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:50
offtopic:
Hoe trouw moet je zijn dan bij Vattenfall?
Ik ben klant sinds 2005 maar niks geen korting.

Nu weet ik wel waarom ik geen korting krijg. Ik heb stadsverwarming dus kan toch niet weg. “Maffiapraktijken”

[ Voor 3% gewijzigd door leonbong op 22-03-2024 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
Je moet stroom en gas of stroom en warmte bij ze afnemen, dan krijg je 10% korting en ieder jaar 5% extra tot een blijvend maximum van 25%: https://www.vattenfall.nl...r-voordeel/blijven-loont/

Edit: ik zie trouwens net dat je Blijven Loont niet meer kunt aanvragen omdat aardgas viesbah is tegenwoordig...

[ Voor 22% gewijzigd door mbovenka op 22-03-2024 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Coromoto schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:23:
[...]
Die is er niet voor Vast Internet in de app, je wordt verwezen naar de community pagina.
Ow oke, ik zag namelijk het onderstaande staan in de odido app, dus dacht dat ze daar ook updates zouden geven over de storingen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OqMtuIoVj4p7ATlDkfG6FdMn76g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvHUtzgqUWEak6XCw3QB3qnZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phizzie

phizzie

mbovenka schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:59:
[...]

Hoe prettig het ook zou zijn als vaste klanten (vaker) beloond zouden worden, vermoed ik dat bedrijven hier toch echt wel onderzoek naar doen. Ik vermoed dat je idee dus onjuist is, in ieder geval voor ISPs. Anders deden ze het wel. En sommige bedrijven doen het ook; bij Vattenfall krijg je bijvoorbeeld trouwe klanten-korting (die tot 25% kan oplopen).
Met specifiek dat product ben ik bekend, een van de zeldzame voorbeelden. Als ik mijn ervaringen van veel startups en e-commerce toepas, samen met de ervaring van een groot postorderbedrijf dat over de kop ging: Acquisitiekosten zijn hoger dan retentiekosten.

De WebWinkel Vakdagen presentaties geven altijd aan dat het werven van een nieuwe klant op ~€10-15 euro per stuk ligt, terwijl retentie op minder dan €5 ligt.
Goede exit gesprekken en daarop reageren is véle malen goedkoper voor de rest van de exodus dan keihard marketeeren en hopen dat iemand terugkomt.
In het geval van de oranje concurrent kreeg ik 2 jaar geleden een 'aanbieding' om mjin TV opnamedoos tegen een huurtarief te vervangen en opnames te verliezen. Welke consument wil dit? Featureloss tegen hogere kosten. Met verplicht reclame kijken er bij (lang leve de DRM) Belachelijk.
Het enige wat je kan doen: stemmen met je portemonnee. Vandaar ook 2024 bij Odido en misschien blijven we wel. En anders zitten we volgend jaar bij een partij als Freenet zodat er nog meer functies vrijkomen zoals een eigen vast IP adres.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WEBsel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02:46
[...]We zijn al 49+ uur verder en de updates en de oplossing laten nog op zich wachten. Waarom de storingen op een community pagina worden bijgehouden in plaats van een door de stand-by dienst bewerkbare pagina begrijp ik niets van. Als een monteur om 16:30 bezig is en op een zeker moment naar huis gaat dan moet er toch een update geplaatst worden, of het nou gelukt is of niet.[Afbeelding]
De glasvezels zijn weer aan elkaar geknoopt en de meeste verbindingen doen het weer, zij het met een gewijzigd ip-adres.

Asrock Z77Pro4-M, i7 3770K ; Corsair PC3-12800K CMV8GX3M1A1600C11 x2 ; Zotac GeForce GTX1050 Ti 4GB ; Crucial MX500 500GB; Toshiba DT01ACA300 ; HP M375mw ; Synology DS218j + WD60PURZ ; TP-Asus RT-AC68U asuswrt-merlin 386.10 ; Sony Xperia XZ2 P ; Mazda 323

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
[...]

We zijn al 49+ uur verder en de updates en de oplossing laten nog op zich wachten. Waarom de storingen op een community pagina worden bijgehouden in plaats van een door de stand-by dienst bewerkbare pagina begrijp ik niets van. Als een monteur om 16:30 bezig is en op een zeker moment naar huis gaat dan moet er toch een update geplaatst worden, of het nou gelukt is of niet.[Afbeelding]
Is het nu opgelost, hier staat van wel? https://community.odido.n...ernet-tv-van-odido-284385

Ik zie daar minder updates dan in jouw topic, als het nog actief is wil je de link eens delen? EDIT: deze denk ik. https://community.odido.n...atie-wordt-gegeven-363623

[ Voor 7% gewijzigd door stormfly op 22-03-2024 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03:30
ricjuh schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:06:
[...]

Dat is afhankelijk van de rest van de wijk en de wijkcentrale.. Mijn kabel ligt al sinds juli vorig jaar binnen in de meterkast maar is nog steeds niet actief 8)7
ow F#ck dat is niet wat ik wil lezen....
8)7
wacht bij onze overburen hebben ze al net als ons de glasvezelf in huis en inmiddels actief
dus dan moet de wijkcentrale klaar zijn . lets duimen

.nl / Thuisaccu 5.12kwh ( Venus E V151, CT003( net niet ) met V114 of shelly gaat wel , digitale meter ESMR5 ) / Hoymiles solar en nu marstek nr2 gen 2? per april 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik kan mijn oude ipad niet verbinden via wifi op mijn t-54 modem. Herkenbaar? De ipad is volledig gereset. Ik las op google dat iemand het op WPA2 gezet, waardoor het daarna werkte.

Ik had net odido aan de lijn. Die hebben mijn modem op wpa2 en wifi5 gezet, maar tevergeefs. Ik heb alles laten terugzetten. Is er een manier om dit anders op te lossen?

Via de hotspot van mijn telefoon kan ik de ipad wel gewoon verbinden.

[ Voor 46% gewijzigd door Farabi op 24-03-2024 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkdeleeuw
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-12-2024
Farabi schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:09:
Ik kan mijn oude ipad niet verbinden via wifi op mijn t-54 modem. Herkenbaar? De ipad is volledig gereset. Ik las op google dat iemand het op WPA2 gezet, waardoor het daarna werkte.

Ik had net odido aan de lijn. Die hebben mijn modem op wpa2 en wifi5 gezet, maar tevergeefs. Ik heb alles laten terugzetten. Is er een manier om dit anders op te lossen?

Kijk eens in de log file van de router of daar regelmatig de regel
code:
1
dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses

terugkomt. Zo ja, dan heeft je router last van dezelfde firmware bug als de T-56, en zou een firmware update helpen (als die beschikbaar is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
henkdeleeuw schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:42:
[...]

Kijk eens in de log file van de router of daar regelmatig de regel
code:
1
dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses

terugkomt. Zo ja, dan heeft je router last van dezelfde firmware bug als de T-56, en zou een firmware update helpen (als die beschikbaar is)
net gekeken. ik zie deze regel continue bij berichten: 'udhcpc: Sending discover...'

de systeemupdate gaat vanzelf op afstand neem ik aan? dat hoef ik niet handmatig te doen?

[ Voor 8% gewijzigd door Farabi op 24-03-2024 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:41
Farabi schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:09:

Enige tijd geleden kon ik opeens met mijn iPad (Air M1) en iPhone SE 2020 geen connectie meer maken met het modem (T-54). Alle andere apparaten hadden nog wel gewoon hun verbinding. Voor mij was de oplossing om het modem opnieuw op te starten. Dit deed ik via het menu van het modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23-05 17:23
Zit al een aantal jaar bij KPN glasvezel maar door een zeer matige aanbieding nu toch maar eens de overstap wagen, mocht het tegenvallen kan ik altijd weer terug. :+

Wel jammer dat ik nu bijna 2 maanden moet wachten omdat Guidion de patch in de pop niet eerder kan doen omdat ze blijkbaar helemaal vol zitten, kan Odido niet veel aan doen maar wel een vreemde kennismaking dat je als nieuwe klant bijna 2 maanden moet wachten op je aansluiting. :P

[ Voor 3% gewijzigd door Mixpower op 24-03-2024 12:21 ]

It's All In The "Mix"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Niet online
meesje schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:15:
[...]

Enige tijd geleden kon ik opeens met mijn iPad (Air M1) en iPhone SE 2020 geen connectie meer maken met het modem (T-54). Alle andere apparaten hadden nog wel gewoon hun verbinding. Voor mij was de oplossing om het modem opnieuw op te starten. Dit deed ik via het menu van het modem.
heeft helaas ook niet geholpen hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkdeleeuw
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 28-12-2024
Farabi schreef op zondag 24 maart 2024 @ 11:51:
[...]

net gekeken. ik zie deze regel continue bij berichten: 'udhcpc: Sending discover...'

de systeemupdate gaat vanzelf op afstand neem ik aan? dat hoef ik niet handmatig te doen?
Die Sending discover... ken ik niet, zou er op kunnen duiden dat de router nog verbinding probeert te krijgen met het oude iptv vlan dat inmiddels uitgeschakeld is. Lijkt geen betrekking te hebben op je probleem met de iPad.
Systeemupdates bij Odido worden gepusht; de enige invloed die je daar op hebt is erom vragen bij een moderator in het forum.
Die regel 0/0 ethers zou er op duiden dat je dhcp module regelmatig crasht en weer opstart.
Dan is een update het enige dat helpt, maar hier zie ik daar geen aanleiding toe.

Toen ik geen verbinding kreeg met mijn Raspberry Pi met Ubuntu Server er op die het met de router van Tweak wel deed ben ik met Wireshark als packet sniffer aan de slag gegaan en heb ik achterhaald waar het mis ging, maar dat is iets dat ik hier niet eenvoudig kan uitleggen.
Kijken wat er verstuurd en ontvangen wordt, en waar de verschillen zitten tussen apparaten waar het wel en niet werkt, en dan puzzelen hoe je het recht kunt trekken, daar komt het in het kort op neer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-05 11:21

Dennisb1

VCDS 058

Mixpower schreef op zondag 24 maart 2024 @ 12:20:
Zit al een aantal jaar bij KPN glasvezel maar door een zeer matige aanbieding nu toch maar eens de overstap wagen, mocht het tegenvallen kan ik altijd weer terug. :+

Wel jammer dat ik nu bijna 2 maanden moet wachten omdat Guidion de patch in de pop niet eerder kan doen omdat ze blijkbaar helemaal vol zitten, kan Odido niet veel aan doen maar wel een vreemde kennismaking dat je als nieuwe klant bijna 2 maanden moet wachten op je aansluiting. :P
Hier komen ze binnen 2 weken al langs in 058

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsky
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23-05 18:44
ricjuh schreef op vrijdag 22 maart 2024 @ 09:06:
[...]

Met welke klacht of reden dan? En houden ze je op de hoogte of is er geen contact? Ze hebben hem hier ook binnen gelegd maar er zit ergens in de lijn buiten nog een klacht, wat opgelost moet worden door een zeldzame monteur. Hoop toch sneller een oplossing te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mighty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Mighty

Brains & Steel

Afgelopen vrijdag overgestapt van Ziggo naar Odido. Ging allemaal prima. De FTU en de ONT waren de week daarvoor geïnstalleerd. Zelf de kabel van de ONT naar mijn Unifi gateway gebracht op VLAN 300. Vrijdagochtend deed de lijn het. :)
De monteur van Guideon kwam in de middag en zag dat het goed was. Zyxel modem is verder niet uit de doos gekomen. Verder nog geen storingen gehad en omdat ik nu 2Gbit heb merk ik dat mijn kabels cat 5E en 6 zijn. Moet nu eigenlijk naar de 2,5Gbit poorten en cat 6a. B)

|| The harder you fall the more it hurts - be awesome ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mixpower
  • Laatst online: 23-05 17:23
Dennisb1 schreef op zondag 24 maart 2024 @ 19:20:
[...]

Hier komen ze binnen 2 weken al langs in 058
Oh dat scheelt, hier konden ze echt niet eerder werd mij verteld maar goed het is niet anders.

It's All In The "Mix"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Mighty schreef op zondag 24 maart 2024 @ 20:15:
Afgelopen vrijdag overgestapt van Ziggo naar Odido. Ging allemaal prima. De FTU en de ONT waren de week daarvoor geïnstalleerd. Zelf de kabel van de ONT naar mijn Unifi gateway gebracht op VLAN 300. Vrijdagochtend deed de lijn het. :)
De monteur van Guideon kwam in de middag en zag dat het goed was. Zyxel modem is verder niet uit de doos gekomen. Verder nog geen storingen gehad en omdat ik nu 2Gbit heb merk ik dat mijn kabels cat 5E en 6 zijn. Moet nu eigenlijk naar de 2,5Gbit poorten en cat 6a. B)
Goede 5E kabel kan ook 2.5Gbps aan. Voor 10Gbps heb je een betere kabel kwaliteit nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-05 19:20
Hier nog een ouder abo van t-mobile op GPON over een kpn netwerk. Ik wil de snelheid verhogen van 100mbps naar 400mbps of 1gbps, maar wel graag GPON behouden. Is dat iets dat de klantenservice weet als ik ze vraag om een snelheidsupgrade?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisb1
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 23-05 11:21

Dennisb1

VCDS 058

savale schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:55:
Hier nog een ouder abo van t-mobile op GPON over een kpn netwerk. Ik wil de snelheid verhogen van 100mbps naar 400mbps of 1gbps, maar wel graag GPON behouden. Is dat iets dat de klantenservice weet als ik ze vraag om een snelheidsupgrade?
Vraag en gij krijgt antwoord, bevalt het niet dan bel je later nog eens om te proberen.
Maar grote kans dat ongeacht het antwoord je toch over gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
savale schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:55:
Zolang je volgens mij niet sneller besteld dan 1Gbit/s blijft je op GPON zitten in plaats van XGS-PON. Dat je op AON wilt blijven snap ik nog, maar waarom wil je GPON behouden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
stormfly schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:12:
[...]

Goede 5E kabel kan ook 2.5Gbps aan. Voor 10Gbps heb je een betere kabel kwaliteit nodig.
Goede CAT5e is officieel geschikt voor 2.5Gbps, 10Gbps kan ook over kortere afstanden met de goede kabels en montage. Is alleen niet officieel ondersteund. Maar dat wil dus niet zeggen dat het niet perfect kan werken. Als er dus ergens goede CAT5e bekabeling ligt wat goed afgemonteerd is of naar een kleine aanpassing dat kan zijn. Zou ik dat altijd eerst proberen in plaats van lukraak alle kabels vervangen terwijl het in de praktijk geen verschil had gemaakt.

[ Voor 22% gewijzigd door bjusterbaarlik op 25-03-2024 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:43
Glaskabel ligt nu voor de deur maar ODF folder welke ik in de bus kreeg geeft nu aan dat er pas in februari 2025 internet kan worden afgenomen en Odido maar mails sturen: We verwachten rond april - mei de Glasvezelaansluiting bij je in huis te kunnen plaatsen. Aparte manier van communicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrBrainY
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 22-05 12:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQP0ZrbnrbfDgOsHdqXO4M9wFsc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pLDTDscURogqK5w9TV0lanR4.png?f=user_large
net even geen internet gehad, lease tijd is maar 30 min,
screenshot lijkt 4 seconden, maar was 12 minuten.
Almere. 1338

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phizzie

phizzie

stormfly schreef op maandag 25 maart 2024 @ 08:12:
[...]

En wellicht relevant om te noemen: Prijsverschillen.

Via Onlinekabelshop punt nl in de winkel uitleg gehad. Als je al Cat6a wilt, de Cat7 is vaak gelijk in prijs. Let wel op: Duidelijk verschil met plugjes & dikte koper. Goede begeleiding met een checklist 'heeft u ook alles' en voorgedaan hoe je een connector aansluit met diagram.
Dit weekend hier molletje gespeeld en kabels gelegd. Connector krimpen komt echt nauw, 2 stuks verspild. Maargoed, was ook eerste keer :o.

Daarna ging alles nog steeds als de brandweer, maar dan >30 devices.
Wel opmerkelijke issues gehad mbt bestaande kabels en aansluitingen. Sommigen vielen terug naar 100mbit vanwege aansluiting. Vanaf elk eindpunt speedtest gedraaid en dan valt dat op. Controle op switch/wifi AP naar doorvoersnelheid en bijvoorbeeld de lampjes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6iQjFcJSd14Xi5y_uJZ1f03G5d8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lfBX21V0oQ1WiOFMyjuo6bWO.png?f=user_large
Resultaat voor bekabelde verbinding van +/- 20m op de 2,5G poort en daarna verdeeld via een switch. Toegepaste kabel: S/FTP met AWG-23 shielded connectoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
phizzie schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:35:
[...]

En wellicht relevant om te noemen: Prijsverschillen.

Via Onlinekabelshop punt nl in de winkel uitleg gehad. Als je al Cat6a wilt, de Cat7 is vaak gelijk in prijs. Let wel op: Duidelijk verschil met plugjes & dikte koper. Goede begeleiding met een checklist 'heeft u ook alles' en voorgedaan hoe je een connector aansluit met diagram.
Dit weekend hier molletje gespeeld en kabels gelegd. Connector krimpen komt echt nauw, 2 stuks verspild. Maargoed, was ook eerste keer :o.

Daarna ging alles nog steeds als de brandweer, maar dan >30 devices.
Wel opmerkelijke issues gehad mbt bestaande kabels en aansluitingen. Sommigen vielen terug naar 100mbit vanwege aansluiting. Vanaf elk eindpunt speedtest gedraaid en dan valt dat op. Controle op switch/wifi AP naar doorvoersnelheid en bijvoorbeeld de lampjes.

[Afbeelding]
Resultaat voor bekabelde verbinding van +/- 20m op de 2,5G poort en daarna verdeeld via een switch. Toegepaste kabel: S/FTP met AWG-23 shielded connectoren.
Onlinekabelshop wil vooral verkopen... Ik kom het vaker tegen, mensen die op advies van een kabelshop CAT7 met shield leggen want "beste van het beste", en het dan compleet verprutsen op de afmontage.

SFTP is gewoon dikke onzin in woonhuissituaties. Misschien als je 30 kabels naast elkaar door een goot legt dat je voordeel merkt van SFTP, maar normaalgesproken is U/UTP voldoende.
CAT7 gaat je vooral tegenwerken in het trekken ervan en het afmonteren ervan. Komt bij dat je met stekkers direct op CAT7 geknepen aan geen enkele standaard voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phizzie

phizzie

_JGC_ schreef op maandag 25 maart 2024 @ 13:50:
[...]

Onlinekabelshop wil vooral verkopen... Ik kom het vaker tegen, mensen die op advies van een kabelshop CAT7 met shield leggen want "beste van het beste", en het dan compleet verprutsen op de afmontage.

SFTP is gewoon dikke onzin in woonhuissituaties. Misschien als je 30 kabels naast elkaar door een goot legt dat je voordeel merkt van SFTP, maar normaalgesproken is U/UTP voldoende.
CAT7 gaat je vooral tegenwerken in het trekken ervan en het afmonteren ervan. Komt bij dat je met stekkers direct op CAT7 geknepen aan geen enkele standaard voldoet.
Qua prijsstelling - toch nog even ook op hun advies, gekeken naar enkele alternatieven qua prijsstelling - ook bij concurrenten. Er was in de winkel in elk geval totaal geen druk. Werd ook nog 2x toe gevraagd welke toepassing en waarom type X ipv Y. En zo zie je nu de verschillen steeds kleiner worden, voor 100m kabel in elk geval was het erg overzichtelijk. Heb geen relaties met dit bedrijf, maar nette aankoophulp en ondersteuning mag gewaardeerd worden.

Het klopt dat voor consumenten het wellicht overkill is, ik heb dan ook een bedrijf aan huis met diverse registratiesystemen en hosting. Omdat ik de komende 10+ jaar niet verder wil prutsen heb ik daarom lekker stugge kabel afgemonteerd en toch ook het advies in de wind geslagen om wandmontagedozen te nemen. De materialen zitten hier in een kast en die zijn weer vastgezet, zowel switch als kabel.

Zodoende, heb je een usecase voor 'vaste kabels' die bijvoorbeeld langs stroomkabels of andere communicatiekabels lopen, dan is een s/ftp geen overbodige luxe. Voor mijn toepassing zijn dit de 'hoofdaders' door het huis en kantoor heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
rens-br schreef op maandag 25 maart 2024 @ 10:41:
[...]

Zolang je volgens mij niet sneller besteld dan 1Gbit/s blijft je op GPON zitten in plaats van XGS-PON. Dat je op AON wilt blijven snap ik nog, maar waarom wil je GPON behouden?
Ooh wellicht een verkeerde aanname dat ik op GPON zit. Is wellicht AON dan. Ik ben een paar jaar geleden aangesloten. Heb het oorspronkelijke modem ertussen uit gedaan en er zelf een MC220L met eigen router voor in de plaats gezet (via VLAN300). Ben erg blij met die oplossing, dus die behoud ik graag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
phizzie schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:09:
[...]

Qua prijsstelling - toch nog even ook op hun advies, gekeken naar enkele alternatieven qua prijsstelling - ook bij concurrenten. Er was in de winkel in elk geval totaal geen druk. Werd ook nog 2x toe gevraagd welke toepassing en waarom type X ipv Y. En zo zie je nu de verschillen steeds kleiner worden, voor 100m kabel in elk geval was het erg overzichtelijk. Heb geen relaties met dit bedrijf, maar nette aankoophulp en ondersteuning mag gewaardeerd worden.

Het klopt dat voor consumenten het wellicht overkill is, ik heb dan ook een bedrijf aan huis met diverse registratiesystemen en hosting. Omdat ik de komende 10+ jaar niet verder wil prutsen heb ik daarom lekker stugge kabel afgemonteerd en toch ook het advies in de wind geslagen om wandmontagedozen te nemen. De materialen zitten hier in een kast en die zijn weer vastgezet, zowel switch als kabel.

Zodoende, heb je een usecase voor 'vaste kabels' die bijvoorbeeld langs stroomkabels of andere communicatiekabels lopen, dan is een s/ftp geen overbodige luxe. Voor mijn toepassing zijn dit de 'hoofdaders' door het huis en kantoor heen.
S/FTP langs stroomkabels is onzin, de twist houdt die storingen buiten. De enige reden om S/FTP te kiezen is als je 30+ kabels in een bundel naastelkaar hebt lopen en daar flink verkeer over gaat sturen, dan krijg je mogelijk last van "alien-next" storingen.
Verder loop je kans dat je door de shield last gaat krijgen van aardlussen.

Stugge kabel hoort afgemonteerd te worden op een wandcontactdoos, patchpaneel of keystone. Eventueel een fieldplug, wat een RJ45 connector en keystone in één is. Het knijpen van stekkers op vaste kabel geeft op de lange termijn storingen, zeker bij 10Gbit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
savale schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:16:
[...]

Ooh wellicht een verkeerde aanname dat ik op GPON zit. Is wellicht AON dan. Ik ben een paar jaar geleden aangesloten. Heb het oorspronkelijke modem ertussen uit gedaan en er zelf een MC220L met eigen router voor in de plaats gezet (via VLAN300). Ben erg blij met die oplossing, dus die behoud ik graag.
Wellicht kan @Barre73 zien op welke techniek je momenteel zit. Maar gezien je zelf een MC220L gebruikt, zit je volgens mij op AON.

Overigens kan je de huidige setup ook gewoon gebruiken, met een kleine aanpassing. de MC220L vervalt en wordt vervangen door een mediaconverter van Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Topicstarter
phizzie schreef op maandag 25 maart 2024 @ 14:09:
[...]

Zolang je onder de 55 meter blijft is Cat6 ook nog meer dan voldoende voor 10Gbit, scheelt ook weer in prijs. Hier in huis gewoon Cat6 getrokken naar 28 patchpunten, destijds 46 euro per doos betaald, kost nu 58 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-05 16:54
Vandaag nog even met KPN gebeld voor een vernieuwde aanbieding voor een contractvrije klant. Maar helaas blijft de aanbieding erg karig en lonkt het overstappen naar een andere provider. Vriendin kwam zelf met Odido glasvezel op te proppen omdat vrienden er goede ervaringen mee hebben en een jaar contract nog al aardig scheelt op de prijs.

Nu ben ik aan het oriënteren voor een internet (400mbit/1Gbit) Bij KPN nu 200mbit en dat is voor ons thuis voldoende, dus dat komt wel goed. Voor het tv pakket en ben ik wel aan het lezen over de TV app en voor boven een decoder met opnemen, hoe zijn de ervaringen om met compatibel LG TV de Odido app te gebruiken?

Merkte dat bij vrienden de decoder nog wel wat traag kan zijn daar waar ik bij KPN inmiddels wel een goede ervaring heb met de tv decoder. Heb een prijsopgaaf laten maken maar de installatie zou nog 6 weken moeten wachten maand opzegtermijn bij KPN + drukte van de agenda's.

Glas is al wel in huis al zal de infra natuurlijk aangepast moeten worden voor de odido lijn maar 6 weken lijkt mij wel een beetje lang. Dus nog even kijken of dat hopelijk sneller kan als voordat we de bestelling gaan doen.

Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh623661
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-05 19:10
Heb 7 februari 1Gbs abonnement gekregen en 1 dag later laten omzetten naar 2Gbs (toen ik ODIDO bestelde was 2Gbs er nog niet). De snelheid is van 950 up en down naar 1047 up en down gegaan. Kom echter niet in de buurt van de 2Gbs. Heb een paar keer contact gezocht en daarna een ticket aangemaakt. Ik moest van alles proberen en bewijs aanleveren. Daarna is er een monteur van Guideon geweest maar niemand krijgt de lijn sneller. Daarna hebben ze de melding doorgezet naar Delta (ik zit op de Cogas/Delta infra) maar Delta zegt dat alles goed is. 2 weken geleden weer een paar keer met de technische mensen van ODIDO contact gehad en hun conclusie is dat het toch bij Delta moet zitten. Daar staat de melding nu sinds 18 maart. Herkent iemand dit "probleem"? Of liever nog weet de oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@sh623661 Welke apparatuur heb je aangesloten zitten?
Welke netwerkkaart heeft je PC waarop je de snelheid meet en wat is de bron?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henrytr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-05 13:19
Salv schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:51:
Vandaag nog even met KPN gebeld voor een vernieuwde aanbieding voor een contractvrije klant. Maar helaas blijft de aanbieding erg karig en lonkt het overstappen naar een andere provider. Vriendin kwam zelf met Odido glasvezel op te proppen omdat vrienden er goede ervaringen mee hebben en een jaar contract nog al aardig scheelt op de prijs.

Nu ben ik aan het oriënteren voor een internet (400mbit/1Gbit) Bij KPN nu 200mbit en dat is voor ons thuis voldoende, dus dat komt wel goed. Voor het tv pakket en ben ik wel aan het lezen over de TV app en voor boven een decoder met opnemen, hoe zijn de ervaringen om met compatibel LG TV de Odido app te gebruiken?

Merkte dat bij vrienden de decoder nog wel wat traag kan zijn daar waar ik bij KPN inmiddels wel een goede ervaring heb met de tv decoder. Heb een prijsopgaaf laten maken maar de installatie zou nog 6 weken moeten wachten maand opzegtermijn bij KPN + drukte van de agenda's.

Glas is al wel in huis al zal de infra natuurlijk aangepast moeten worden voor de odido lijn maar 6 weken lijkt mij wel een beetje lang. Dus nog even kijken of dat hopelijk sneller kan als voordat we de bestelling gaan doen.
ik ben nu bijna een maand over van KPN naar Odido met 1 Odido TV kastje en de app op een LG-tv.
de app op de LG-tv doet 't maar is af en toe wat traag of heeft een vastloper als ik van NL-ziet weer terug wil naar de Odido app, dan helpt alleen de TV uit en aan doen...
het Odido TV kastje werkt ongeveer hetzelfde als die van KPN, dus ook met Android-TV, die van KPN kreeg wel meer updates dan die van Odido en is wat sneller. Maar het is prima te doen en sneller als de LG-TV app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh623661
jongetje schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:22:
@sh623661 Welke apparatuur heb je aangesloten zitten?
Welke netwerkkaart heeft je PC waarop je de snelheid meet en wat is de bron?
Terecht dat je het vraagt maar deze stappen heb ik ook al doorlopen met ODIDO. :*)
In principe gebruikte ik mijn Asus router RT-AX89X, deze heeft 2 10Gbs aansluitingen. De interne speedtest geeft 1047 max. Ook het downloaden van nieuwgroepen komt niet boven de 120 MB via mijn Synology die 10 Gbs aansluiting heeft. Omdat ODIDO bewijs eist via schermprints heb ik de Zyxel t-56 aangesloten en een 2.5Gbs netwerkadapter gekocht en deze aan meerdere computers gehangen maar het blijft max 1047. Ook de monteur kwam niet verder met zijn apparatuur. Ook heb ik nog een keer een laptop met deze adapter rechtstreeks op de ONT aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 18:17
sh623661 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:31:
[...]

Terecht dat je het vraagt maar deze stappen heb ik ook al doorlopen met ODIDO. :*)
In principe gebruikte ik mijn Asus router RT-AX89X, deze heeft 2 10Gbs aansluitingen. De interne speedtest geeft 1047 max. Ook het downloaden van nieuwgroepen komt niet boven de 120 MB via mijn Synology die 10 Gbs aansluiting heeft. Omdat ODIDO bewijs eist via schermprints heb ik de Zyxel t-56 aangesloten en een 2.5Gbs netwerkadapter gekocht en deze aan meerdere computers gehangen maar het blijft max 1047. Ook de monteur kwam niet verder met zijn apparatuur. Ook heb ik nog een keer een laptop met deze adapter rechtstreeks op de ONT aangesloten.
Hoe meet je de snelheid dan? Kan zijn dat de server aan de andere kant de beperkende factor is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh623661
loeberce schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:41:
[...]

Hoe meet je de snelheid dan? Kan zijn dat de server aan de andere kant de beperkende factor is?
Ik moest van ODIDO de speedtest APP van Ookla downloaden en de server van ODIDO Amsterdam en/of Arnhem gebruiken. Ik heb zelfs met alle aanwezige opties getest, de meesten waren ook rond de 1047 of lager. Ik zie hier geregeld schermprints langs komen die sneller dan 1047 zijn. Maar als jij een snelle test weet die gegarandeerd beter zou moeten zijn hoor ik het graag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Wat krijg je via https://fast.com ? Die gaat naar de Netflix caching servers die (als het goed is) binnen het Odido netwerk staan. Als je daar ook slechts ~1 Gbit/s haalt, dan is het in ieder geval niet het een beperking ergens in het netwerk buiten Odido.

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 25-03-2024 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

sh623661 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:12:
De snelheid is van 950 up en down naar 1047 up en down gegaan. Kom echter niet in de buurt van de 2Gbs.
1047 lijkt op een beperking in de bekabeling, gebruik je toevallig cat5e of cat6 kabels?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh623661
DON PAPA schreef op maandag 25 maart 2024 @ 17:00:
[...]

1047 lijkt op een beperking in de bekabeling, gebruik je toevallig cat5e of cat6 kabels?
Heb hiervoor zelfs 2 kabels CAT 8.1 gekocht omdat ik die discussie al aan zag komen bij ODIDO O-) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
rens-br schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:28:
[...]

Wellicht kan @Barre73 zien op welke techniek je momenteel zit. Maar gezien je zelf een MC220L gebruikt, zit je volgens mij op AON.

Overigens kan je de huidige setup ook gewoon gebruiken, met een kleine aanpassing. de MC220L vervalt en wordt vervangen door een mediaconverter van Odido.
Dank je! Ze gaan me wel een nieuw modem toesturen, maar ik begreep dat het ook gewoon bleef werken op mijn oude modem (draytek vigor 2018...). Ben benieuwd of mijn MC220L situatie dan ook nog gewoon blijft werken.
edit: zie nu online dat dit een ZyXel T-56 wordt trouwens

[ Voor 64% gewijzigd door savale op 25-03-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@sh623661 Maar heb je die 2Gbit mijn voor de speedtest genomen of kom je ook niet verder in snelheid van de dienst waarmee je op 2Gbps data wilt uitwisselen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sh623661
jongetje schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:15:
@sh623661 Maar heb je die 2Gbit mijn voor de speedtest genomen of kom je ook niet verder in snelheid van de dienst waarmee je op 2Gbps data wilt uitwisselen?
Hahaha, nee ik gebruik het voor het downloaden via nieuwsgroepen waar ik een ongelimiteerde snelheid heb en ik wil grote bestanden voor mijn werk kunnen up/downloaden. En omdat ik het ook leuk vind om hier mee te spelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh623661
EDIT schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:55:
Wat krijg je via https://fast.com ? Die gaat naar de Netflix caching servers die (als het goed is) binnen het Odido netwerk staan. Als je daar ook slechts ~1 Gbit/s haalt, dan is het in ieder geval niet het een beperking ergens in het netwerk buiten Odido.
Dankjewel voor de tip!
Dit ga ik morgenavond even proberen. Heb de adapter uitgeleend voor een test bij familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
Iperf naar speedtest.novoserve.com (zit met 100G aan de AMS-IX) is ook goed. Daar krijg ik m'n 8G mee vol, wat me met Ookla en Fast.com niet lukt (kom tot ongeveer 5G).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh623661
mbovenka schreef op maandag 25 maart 2024 @ 18:47:
Iperf naar speedtest.novoserve.com (zit met 100G aan de AMS-IX) is ook goed. Daar krijg ik m'n 8G mee vol, wat me met Ookla en Fast.com niet lukt (kom tot ongeveer 5G).
Bedankt!
Kan ik gaan doen inderdaad, maar jouw antwoord zegt ook dat ik dus met Ookla meer zou moeten kunnen halen dan 1Gbs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rens-br schreef op maandag 25 maart 2024 @ 15:28:
[...]

@savale Je zit nu inderdaad op AON, anders had die MC220L nooit gewerkt.
Maar je hebt wel grote kans dat je naar PON wordt omgezet. Of dat XGS-PON wordt of nog GPON kan ik niet zien. Maar ook Odido zet klanten liever over als dat kan.
Het kan natuurlijk zo zijn dat er in jouw PoP geen Odido apparatuur staat en alles via KPN Wholesale wordt geleverd. Dan blijf je zeker op je oude verbinding (AON).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
sh623661 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 16:12:
Heb 7 februari 1Gbs abonnement gekregen en 1 dag later laten omzetten naar 2Gbs (toen ik ODIDO bestelde was 2Gbs er nog niet). De snelheid is van 950 up en down naar 1047 up en down gegaan. Kom echter niet in de buurt van de 2Gbs. Heb een paar keer contact gezocht en daarna een ticket aangemaakt. Ik moest van alles proberen en bewijs aanleveren. Daarna is er een monteur van Guideon geweest maar niemand krijgt de lijn sneller. Daarna hebben ze de melding doorgezet naar Delta (ik zit op de Cogas/Delta infra) maar Delta zegt dat alles goed is. 2 weken geleden weer een paar keer met de technische mensen van ODIDO contact gehad en hun conclusie is dat het toch bij Delta moet zitten. Daar staat de melding nu sinds 18 maart. Herkent iemand dit "probleem"? Of liever nog weet de oplossing?
Ja ik heb dit ook gehad met Glasnet over DFN. Dit was iets van een half jaar geleden. Was een test voor Glasnet over DFN. Bij Delta stond het profiel verkeerd waardoor de snelheid lager was. Delta bepaalde dus schijnbaar de bandbreedte van de verbinding. Dus Odido moet dit inderdaad laten onderzoeken door DFN.
ThinkPad schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:31:
@sh623661 En gebruik speedtest-cli, die schijnt beter te functioneren dan die in de browser.
Het 1Gbps profiel van Delta geeft een bandbreedte van net onder de 1050Mbps en boven de 1040Mbps. Ik heb nu zelf ook 1Gbps van Delta en ik heb precies dezelfde bandbreedte dan @sh623661 Denk dus niet dat het iets te maken heeft met een verkeerd uitgevoerde test, want dan kom je niet op precies dit getal uit zowel up- als download.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sF5FJS-SbaZ2Hc4cYbXA_QJtWfk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J4odcyVWfxEmM1y38tDCQKSB.jpg?f=user_large
Mijn 1Gbps Delta abo, mijn interne netwerk is 2.5Gbps.

[ Voor 25% gewijzigd door bjusterbaarlik op 25-03-2024 20:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
@sh623661 En gebruik speedtest-cli, die schijnt beter te functioneren dan die in de browser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Barre73 schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:21:
[...]

@savale Je zit nu inderdaad op AON, anders had die MC220L nooit gewerkt.
Maar je hebt wel grote kans dat je naar PON wordt omgezet. Of dat XGS-PON wordt of nog GPON kan ik niet zien. Maar ook Odido zet klanten liever over als dat kan.
Het kan natuurlijk zo zijn dat er in jouw PoP geen Odido apparatuur staat en alles via KPN Wholesale wordt geleverd. Dan blijf je zeker op je oude verbinding (AON).
Ben over naar 400mbit en dat werkt nog op de MC220L, dus zit nog op AON. Denk dat 1gbps ook nog wel zal gaan, maar heb dat denk ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh623661
bjusterbaarlik schreef op maandag 25 maart 2024 @ 19:23:
[...]

Ja ik heb dit ook gehad met Glasnet over DFN. Dit was iets van een half jaar geleden. Was een test voor Glasnet over DFN. Bij Delta stond het profiel verkeerd waardoor de snelheid lager was. Delta bepaalde dus schijnbaar de bandbreedte van de verbinding. Dus Odido moet dit inderdaad laten onderzoeken door DFN.
Blijkbaar moet ik dan toch maar wachten tot Delta tijd gaat vrijmaken.
Ze schijnen geen SLA oplostijd te hebben afgesproken volgens de helpdesk. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• d-Frag
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-04 13:25

d-Frag

74% completed

Samplex schreef op maandag 25 maart 2024 @ 12:08:
Glaskabel ligt nu voor de deur maar ODF folder welke ik in de bus kreeg geeft nu aan dat er pas in februari 2025 internet kan worden afgenomen en Odido maar mails sturen: We verwachten rond april - mei de Glasvezelaansluiting bij je in huis te kunnen plaatsen. Aparte manier van communicatie.
Ach ik krijg via ODF een "Glasvezelinternet van Odido is bij jou bestelbaar", klik je door naar Odido heb je alleen de keuze uit 100/30 xDSL.
Wist ik al want de kabel loopt langs mijn flat maar niet in het gebouw :+

In 2022 dacht ik voor een jaartje over te stappen van Ziggo naar KPN en dat de glasvezel waar men al mee bezig was er in 2023 wel zou zijn, inmiddels vermoed ik in 2025 nog steeds op 200/60 zit via KPN te zitten.

Het is beter op onvolmaakte wijze invulling te geven aan je eigen bestemming, dan op volmaakte wijze het leven van iemand anders te leiden. - Bhagavad Gita -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Okee mensen. Ik ben lekker het topic aan het doorspitten, maar als iemand me al een stukje op pad wil helpen: eigen modem komt eraan :-)

Al gedaan:
* Met Odido gebeld en ik heb G.PON volgens de meneer van de klantenservice.
* Een Fritz!Box 5590 besteld met G.PON SFP module.
* me aan het inlezen.

Huidige situatie:
Kastje van ODF, (dikke) glasvezel in, (dunne) glasvezel uit
met daarna:
Kastje van Odido, glasvezel in, ethernet uit
Met daarna:
Zyxel-dinges van T-Mobiel, ethernet uit
Met daarna:
Een Fritz!Box (een 6660 Cable, haha, vroeger had ik Ziggo), die de ethernetpoort als WAN gebruikt.

Wat ik verwacht als doelsituatie:
Kastje van ODF (lekker laten zitten), met glasvezel uit
Met daarna:
Fritz!Box 5590, met ethernet uit

En dan ga ik de oude Cable 6660 ergens boven als verdedelde AP/switch gebruiken.

Als ik het goed begrijp moet ik mijn GPON serial nog wel doorgeven aan Odido... of ik moet iets gaan klonen, maar hoe/wat moet ik nog onderzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Keypunchie schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:59:
En dan ga ik de oude Cable 6660 ergens boven als verdedelde AP/switch gebruiken.
Ik zou eerst even wachten wat je echt krijgt (GPON of XSGPON).

Daarnaast zou ik een switch kopen, die gebruikt vele malen minder energie dan een simpele switch (die verdien je waarschijnlijk binnen een jaar terug via minder energie verbruik).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
@jongetje Heb het expliciet gevraagd en ik heb GPON, zei de meneer van de klantenservice na nog een keer in zijn systemen te hebben gekeken.

Die 6660 Cable is vrij zuinig hoor, 15 watt ofzo. Daar lig ik niet wakker van. (En hij is dan zowel switch als AP. Ik kan ook de 6660 in de verkoop doen en een AX1200 kopen: uitvoering: AVM Fritz!Repeater 1200 AX

Scheelt 10 watt (dat is zo'n 2 tientjes per jaar bij een hoge stroomprijs), maar die heeft geen switchpoorten.

[ Voor 43% gewijzigd door Keypunchie op 26-03-2024 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01:37
Keypunchie schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 14:59:
Okee mensen. Ik ben lekker het topic aan het doorspitten, maar als iemand me al een stukje op pad wil helpen: eigen modem komt eraan :-)

Al gedaan:
* Met Odido gebeld en ik heb G.PON volgens de meneer van de klantenservice.
* Een Fritz!Box 5590 besteld met G.PON SFP module.
* me aan het inlezen.

Huidige situatie:
Kastje van ODF, (dikke) glasvezel in, (dunne) glasvezel uit
met daarna:
Kastje van Odido, glasvezel in, ethernet uit
Met daarna:
Zyxel-dinges van T-Mobiel, ethernet uit
Met daarna:
Een Fritz!Box (een 6660 Cable, haha, vroeger had ik Ziggo), die de ethernetpoort als WAN gebruikt.

Wat ik verwacht als doelsituatie:
Kastje van ODF (lekker laten zitten), met glasvezel uit
Met daarna:
Fritz!Box 5590, met ethernet uit

Als ik het goed begrijp moet ik mijn GPON serial nog wel doorgeven aan Odido... of ik moet iets gaan klonen, maar hoe/wat moet ik nog onderzoeken.
Als je de spullen van T-Mobile al hebt weet je toch welke aansluiting je hebt.?
AON grijs blikken doosje.
GPON vierkante Huawei ONT.
XGS-PON grotere vierkante ONT.
Kan ook een ander merk zijn.
Makkelijker is dat ding van de muur pakken en kijken wat erop staat.

Bij GPON is het een kwestie van het serienummer van de Huawei GPON ONT klonen in de Fritzbox.
En uiteraard het T-Mobile/Odido profile selecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keypunchie
  • Niet online
Als je de spullen van T-Mobile al hebt weet je toch welke aansluiting je hebt.?
AON grijs blikken doosje.
GPON vierkante Huawei ONT.
XGS-PON grotere vierkante ONT.
Ik heb een vierkante Huawei, of hij groter is dan een andere is lastig te bepalen zonder vergelijkingsmateriaal :-) Dus GPON of XGS-PON. (Er zit een LEDje met domweg "PON" als aanduiding). In combinatie met de melding van de klantenservice geef ik het hoge waarschijnlijkheid dat het daadwerkelijk GPON is.

Er zit een stickertje met een serienummer op de voorkant, dus ik was al een beetje aan het uitzoeken hoe dat klonen werkt. Moet zeggen dat ik dat nog niet helemaal hapklaar heb, maar dat wordt denk ik wel iets duidelijker zodra ik de 5590 binnen heb.

(Achtergrond: ik ben recent verhuisd, de sprietjes staken nog uit de grond toen ik met mijn dozen aankwam. Dus het was al heel wat dat ik na helemaal ODF/Odido plat te bellen een week of wat later een aansluiting had. Zodra die er was heb ik domweg mijn router uit oude huis achter de Zyxel, zonder Wifi, gehangen, als snelste manier om het broodnodige online te hebben. Dat betekent wel dubbele NAT en dat als ik informatie uit die Zyxel of ONT wil hebben, ik even met een laptop en ethernetkabel naar de meterkast moet lopen. Geen probleem, maar wel een barriere).

Mijn voornaamste motivatie is overigens dat ik domweg niet fijn vind om apparatuur van de provider te hebben. Daar heb ik geen controle over, niet zelf voor gekozen en staat het ook nog eens mijn stroom te vreten. Zelfde reden waarom ik met Ziggo die 6660 Cable had.

[ Voor 13% gewijzigd door Keypunchie op 26-03-2024 23:01 ]

Pagina: 1 ... 43 ... 112 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen