In de angst dat dat vaker zou gebeuren heb ik nog voor de overstap naar Odido een stukje software geschreven dat ieder 5 minuten het IP adres controleert en indien gewijzigd bij mijn hostingpartij in DirectAdmin de DNS entries automatisch aanpast. Een andere optie is om een DDNS provider te gebruiken en in je DNS CNAME records aan te maken ipv A records.DikkieDick schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 10:51:
[...]
Zelfde router maar vanochtend bleek ik toch na 5 maanden een nieuw ip-adres te hebben. De Fritzbox meldt om 3:58 dat er een DNS-storing is ontdekt, om 4:09 internetverbinding verbroken, maar in dezelfde seconde weer verbinding met een nieuw ip-adres. Moest ik bij mijn provider DNS-entries aanpassen om weer bij mijn homeassistant en dat soort dingen te kunnen. Hopelijk gebeurt het niet te vaak.
Hier geen nieuw IP, "vodafone thuis" eigen netwerk. Zelfs paar weken terug met een stroomstoring van 8~12uur (en de POP ook down of in elk geval had ik geen connectie) en geen nieuw IP gelukkig
Deze ruimte is te huur!
Ik heb al jaren hetzelfde IP-adres, ook na downtime. Het is 1x gewijzigd lang geleden toen T-Mobile andere reeksen ging gebruiken in onze regio.
Hier ook nog hetzelfde, maar heb ook dyn DNS service draaien, dus als het verandert, maakt het mij niet uit.
Onlangs een snelheidsverhoging aangevraagd bij Odido. Omdat Odido hier nog gebruikt maakte van de KPN glaslijn, kreeg ik een nieuwe Huawei Mediaconverter en Zyxel T-56 opgestuurd. Bij installatie zet de monteur in de wijkcentrale mij over van KPN naar ODF en ga ik van 100Mbit glas naar 400 Mbit glas up en down.
Ik heb een UniFi USG, UCK Gen2, 2x UniFi PoE switches en 2x UAP-AC's (LR en Lite) hangen.
Vandaag hier een nieuwe mediaconverter geïnstalleerd voordat de monteur kwam. De T-56 had ik in de doos gelaten. De monteur gaf aan dat de T-56 niet in Bridge mode kan. Op zich geen punt want dan kan de RJ-45 vanuit de mediaconverter gewoon in mijn UniFi USG. Zo zal het toch al aangesloten.
Tijdens oplevering moest de monteur, volgens eigen zeggen, de T-56 aansluiten om te testen en foto's van de opgeleverde situatie te maken. Hierbij voerde hij via de WiFi van de T-56 een speedtest uit op zijn iPhone.
Bijna 400 Mbit up en down.
Nadat de monteur vertrok, T-56 eruit en RJ-45 van de T-56 in de USG. Ik kom nu, zowel draadloos als bedraad, eigenlijk niet boven de 100Mbit, een uitschieter naar 112.
Even de T-56 weer op de mediaconverter aangesloten en direct 400Mbit up en down via de WiFi van de T-56.
Ik heb de USG eerder vandaag al een herstart gegeven, maar ik blijf op deze snelheden zitten. Ik heb geen bandwidth limiet ingesteld, dus ik snap niet waar deze lage snelheid met de eigen apparatuur vandaan komt.
Iemand hier een idee? Alvast bedankt.
Ik heb een UniFi USG, UCK Gen2, 2x UniFi PoE switches en 2x UAP-AC's (LR en Lite) hangen.
Vandaag hier een nieuwe mediaconverter geïnstalleerd voordat de monteur kwam. De T-56 had ik in de doos gelaten. De monteur gaf aan dat de T-56 niet in Bridge mode kan. Op zich geen punt want dan kan de RJ-45 vanuit de mediaconverter gewoon in mijn UniFi USG. Zo zal het toch al aangesloten.
Tijdens oplevering moest de monteur, volgens eigen zeggen, de T-56 aansluiten om te testen en foto's van de opgeleverde situatie te maken. Hierbij voerde hij via de WiFi van de T-56 een speedtest uit op zijn iPhone.
Nadat de monteur vertrok, T-56 eruit en RJ-45 van de T-56 in de USG. Ik kom nu, zowel draadloos als bedraad, eigenlijk niet boven de 100Mbit, een uitschieter naar 112.
Even de T-56 weer op de mediaconverter aangesloten en direct 400Mbit up en down via de WiFi van de T-56.
Ik heb de USG eerder vandaag al een herstart gegeven, maar ik blijf op deze snelheden zitten. Ik heb geen bandwidth limiet ingesteld, dus ik snap niet waar deze lage snelheid met de eigen apparatuur vandaan komt.
Heb je security functies aan staan? Er is 1 optie waarbij de USG veel verkeer over de CPU gaat afhandelen om dieper te inspecteren. Dat is killing op dat oude stukje hardware, ik zou die optie eens opzoeken.jstnrp schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 18:33:
Onlangs een snelheidsverhoging aangevraagd bij Odido. Omdat Odido hier nog gebruikt maakte van de KPN glaslijn, kreeg ik een nieuwe Huawei Mediaconverter en Zyxel T-56 opgestuurd. Bij installatie zet de monteur in de wijkcentrale mij over van KPN naar ODF en ga ik van 100Mbit glas naar 400 Mbit glas up en down.
Ik gok dat dat inderdaad door zo’n functie wordt veroorzaakt.
Hardware off loading moet ook aan staan. Dan meldt unifi welke functies niet mogelijk zijn.
Volgens mij dpi /ids.
In het bijzonder ids.
Hardware off loading moet ook aan staan. Dan meldt unifi welke functies niet mogelijk zijn.
Volgens mij dpi /ids.
In het bijzonder ids.
[ Voor 7% gewijzigd door leonbong op 15-03-2024 22:31 ]
Wat is er mis met 720p? Heb hier alleen maar 2 1080p tv's , donder op met 4k.wetsteyn schreef op woensdag 13 maart 2024 @ 15:59:
[...]
Denk kwa beeld dat je ziggo wel gaat missen.
Via de app op een Chromecast is het helaas maar 720p.
@stormfly @leonbong bedankt voor jullie snelle reacties. Het zit ‘m inderdaad in de IDS en IPS. Deze nu uit en ik schiet meteen omhoog qua snelheid.leonbong schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:30:
Ik gok dat dat inderdaad door zo’n functie wordt veroorzaakt.
Volgens mij dpi /ids.
In het bijzonder ids.
Vraag me wel af hoe veilig mijn netwerk is met deze functie uitgeschakeld. Ik krijg toch wel dagelijks meldingen van possible network intrusion van IP-adressen die mijn Synology NAS proberen te benaderen.
Er zijn meerdere opties tegenwoordig als opvolger van de USG. En die halen wel de snelheden met alle toeters en bellen aan.jstnrp schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 00:02:
[...]
@stormfly @leonbong bedankt voor jullie snelle reacties. Het zit ‘m inderdaad in de IDS en IPS. Deze nu uit en ik schiet meteen omhoog qua snelheid.
Vraag me wel af hoe veilig mijn netwerk is met deze functie uitgeschakeld. Ik krijg toch wel dagelijks meldingen van possible network intrusion van IP-adressen die mijn Synology NAS proberen te benaderen.
Ubiquiti heeft zowaar wat nieuwe modellen!
Waiting on the world to change
Tja, je had het kunnen weten met een 10 jaar oude USG, zo oud is de hardware intern al. Ubiquiti geeft in de specs aan dat rond de 80Mbit het door hen opgegeven maximum is met IPS.jstnrp schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 00:02:
[...]
@stormfly @leonbong bedankt voor jullie snelle reacties. Het zit ‘m inderdaad in de IDS en IPS. Deze nu uit en ik schiet meteen omhoog qua snelheid.
In 2014/2015 was de gemiddelde snelheid in Nederland onder de 100Mbit dus toen was het prima, tegenwoordig is >200 Mbps heel normaal en dan heb je er eigenlijk niets meer aan en kun je geen security features meer gebruiken.
Tijd voor een upgrade naar de UXG Lite, die doet gigabit met alle toeters en bellen.
I reject your reality and substitute my own
Als deze opties voor jou belangrijk zijn dan kan je een UXG aanschaffen, de USG heeft zijn afschrijf termijn al ruimschoots behaald schat ik in?jstnrp schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 00:02:
[...]
Heb/had je wel de actie op block staan, als ze naar je NAS verbinden?
Als je het veiligheid gaat is unifi toch eigenlijk geen top-product.
Je hebt nú schijnveiligheid, overweeg iets anders of zet het uit.
Overigens met DPI aan redt ik nog wel 400mbit, mits hardware offloading aan staat.
Echter als ik IPS aan zet dan zakt het in naar 100mbit, mede omdat hardware offloading dan niet aan kan.
Zo juist kort voor je getest.
USG met alleen DPI en hardware offloading aan = +/-400mbit
USG met DPI en IPS aan, hardware offloading off = +/-100mbit
PS Ik heb sinds kort een 400mbit abonnement, had hiervoor 100mbit toen had ik wel alles aan.
Daarvoor heb ik nog een jaar 1gbit gehad maar dat deed ik niet met een USG.
Je hebt nú schijnveiligheid, overweeg iets anders of zet het uit.
Overigens met DPI aan redt ik nog wel 400mbit, mits hardware offloading aan staat.
Echter als ik IPS aan zet dan zakt het in naar 100mbit, mede omdat hardware offloading dan niet aan kan.
Zo juist kort voor je getest.
USG met alleen DPI en hardware offloading aan = +/-400mbit
USG met DPI en IPS aan, hardware offloading off = +/-100mbit
PS Ik heb sinds kort een 400mbit abonnement, had hiervoor 100mbit toen had ik wel alles aan.
Daarvoor heb ik nog een jaar 1gbit gehad maar dat deed ik niet met een USG.
[ Voor 55% gewijzigd door leonbong op 16-03-2024 10:23 ]
Of een mini PC met Opnsense ipv Unifi? CWWK? Topton? Protectli?nelizmastr schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 08:17:
[...]
Tja, je had het kunnen weten met een 10 jaar oude USG, zo oud is de hardware intern al. Ubiquiti geeft in de specs aan dat rond de 80Mbit het door hen opgegeven maximum is met IPS.
In 2014/2015 was de gemiddelde snelheid in Nederland onder de 100Mbit dus toen was het prima, tegenwoordig is >200 Mbps heel normaal en dan heb je er eigenlijk niets meer aan en kun je geen security features meer gebruiken.
Tijd voor een upgrade naar de UXG Lite, die doet gigabit met alle toeters en bellen.
Probleem met UXG Lite is dat het beperkt is tot 1gbit. Nu dat Odido en KPN 2gbit+ als mogelijkheden hebben beperk je zelf onmiddelijk naar een maximum die al niet meer het max verkrijgbaar is.
Uiteraard kan ik niet namens iedereen spreken, maar je koopt Unifi doorgaansvanwege het ecosysteem en niet de individuele krachten van hun producten.TheMoonMan schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 10:26:
[...]
Of een mini PC met Opnsense ipv Unifi? CWWK? Topton? Protectli?
Probleem met UXG Lite is dat het beperkt is tot 1gbit. Nu dat Odido en KPN 2gbit+ als mogelijkheden hebben beperk je zelf onmiddelijk naar een maximum die al niet meer het max verkrijgbaar is.
Ook is het gebruiksgemak vele malen hoger dan Chinese kastjes en open source alternatieven met een bijbehorende leercurve.
Professioneel zet ik vooral Fortigates neer, maar dat is voor thuis qua prijs niet echt leuk meer
Ik had me niet eens gerealiseerd dat de USG 3P alweer zo’n oud beestje is.
@leonbong bedankt voor het uitproberen van de verschillende instellingen. Ik kan alleen in de settings het stukje hardware offloading waar je over schrijft niet vinden… Ik zal er ongetwijfeld overheen kijken.
Ook anderen bedankt, qua apparatuur zal ik wel bij UniFi blijven vanwege het gegeven dat ik al wat geïnvesteerd heb in dat ecosysteem.
Ondanks dat de UXG Lite een beperking heeft van 1 Gbps zie ik dat voorlopig niet als beperking in mijn thuissituatie. En om een 19” Pro in de meterkast hangen vind ik zo wat.
Dus voor nu ben ik geholpen met jullie input. Bedankt daarvoor.
@leonbong bedankt voor het uitproberen van de verschillende instellingen. Ik kan alleen in de settings het stukje hardware offloading waar je over schrijft niet vinden… Ik zal er ongetwijfeld overheen kijken.
Ook anderen bedankt, qua apparatuur zal ik wel bij UniFi blijven vanwege het gegeven dat ik al wat geïnvesteerd heb in dat ecosysteem.
Ondanks dat de UXG Lite een beperking heeft van 1 Gbps zie ik dat voorlopig niet als beperking in mijn thuissituatie. En om een 19” Pro in de meterkast hangen vind ik zo wat.
Dus voor nu ben ik geholpen met jullie input. Bedankt daarvoor.
Hardware off loading zet je op usg aan op het device zelf. Echter kan niet via de iOS app moet via de webbrowser.
(Een beetje op dezelfde plek als je dat wifi antenne sterktes instelt)
(Ps compleet off-topic maar antenne sterkste kan dan wel weer via de app)
(Een beetje op dezelfde plek als je dat wifi antenne sterktes instelt)
(Ps compleet off-topic maar antenne sterkste kan dan wel weer via de app)
[ Voor 19% gewijzigd door leonbong op 16-03-2024 12:17 ]
Ergens wel gedeeltelijk mee eens.Sjah schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 22:48:
[...]
Wat is er mis met 720p? Heb hier alleen maar 2 1080p tv's , donder op met 4k.
Op een kleine tv tot 32" is 720p prima te doen, op een grotere tv ook wel als het op snelle bewegingen aan komt, maar je gaat de lagere resolutie wel zien dan.
1080i50 ziet er bij het normale werk mooi strak uit, het wordt bij snelle bewegingen wel wat onscherp, maar omdat er wel voldoende bitrate wordt gebruikt is het niet hinderlijk, vroeger in het PAL tijdperk was alles interlaced en daar hebbben we het jaren mee gedaan.
1080p50 ziet er hetzelfde uit als 1080i50, alleen blijft dan bij snelle beweging het beeld messcherp.
4k is in principe alleen nuttig bij grote tv's, op een 50" zie je tussen 1080p en 4k het verschil geeneens.
Vergis je niet in de beeldkwaliteit van 1080p50, dat ziet er al verdomd scherp uit bij voldoende bandbreedte.
Reguliere televisie in 4k is er eigenlijk nog niet echt, een enkel kanaal bij sommige providers. Veel 4k materiaal is opgeschaald 1080p60 materiaal.
Nu heb je bij reguliere tv nog niks aan 4k, nog iets te vroeg ervoor. 4k is leuk voor Netflix en als je een groot scherm hebt.
Wat er niet op zit kan nooit kapot gaan.
Dat is handig idd. Nou ja, als het 2x per jaar gebeurt kan ik het wel ff handmatig aanpassen. Helaas kon ik bij VImexx in DNS niet mijn externe fritzbox-dns invullen. Maar DDNS zal ik eens naar gaan kijken. Die suggestie werd ook aangedragen door een collega. Of gewoon via de VPN mijn HomeAssistant etc. benaderen (of weer via die externe fritzbox-dns).lexuzu schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:18:
[...]
In de angst dat dat vaker zou gebeuren heb ik nog voor de overstap naar Odido een stukje software geschreven dat ieder 5 minuten het IP adres controleert en indien gewijzigd bij mijn hostingpartij in DirectAdmin de DNS entries automatisch aanpast. Een andere optie is om een DDNS provider te gebruiken en in je DNS CNAME records aan te maken ipv A records.
aka pluim003
Het meest bepalend voor de beeldkwaliteit is de mate van compressie in combinatie van de gebruikte codec (compressie methode). Bij video, audio en foto wordt normaal een ‘lossy’ vorm van compressie gebruikt, met als idee dat dingen die we toch niet (kunnen) zien of horen ook weggelaten kan worden. Maar als je dat te ver doorvoert dan worden blokken (artefacten) zichtbaar. (Sla maar eens een foto als jpg op met een kwaliteit van <=50 zonder de resolutie aan te passen.)CB-Interactive schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:27:
[...]
Ergens wel gedeeltelijk mee eens.
Op een kleine tv tot 32" is 720p prima te doen, op een grotere tv ook wel als het op snelle bewegingen aan komt, maar je gaat de lagere resolutie wel zien dan.
1080i50 ziet er bij het normale werk mooi strak uit, het wordt bij snelle bewegingen wel wat onscherp, maar omdat er wel voldoende bitrate wordt gebruikt is het niet hinderlijk, vroeger in het PAL tijdperk was alles interlaced en daar hebbben we het jaren mee gedaan.
1080p50 ziet er hetzelfde uit als 1080i50, alleen blijft dan bij snelle beweging het beeld messcherp.
4k is in principe alleen nuttig bij grote tv's, op een 50" zie je tussen 1080p en 4k het verschil geeneens.
Vergis je niet in de beeldkwaliteit van 1080p50, dat ziet er al verdomd scherp uit bij voldoende bandbreedte.
Reguliere televisie in 4k is er eigenlijk nog niet echt, een enkel kanaal bij sommige providers. Veel 4k materiaal is opgeschaald 1080p60 materiaal.
Nu heb je bij reguliere tv nog niks aan 4k, nog iets te vroeg ervoor. 4k is leuk voor Netflix en als je een groot scherm hebt.
Wat de Nederlandse zenders aanleveren was altijd codec H.264, 1080i50, 12,8 Mbps. Maar dat is recentelijk blijkbaar verhoogd naar 25 Mbps. Zie https://www.totaaltv.nl/n...-25mbps-op-te-waarderen-/ en https://breedbeeldweetjes...it-leveren-aan-providers/
Echter Odido hanteert een veel lagere bitrate van 6,6 Mbps. En gebruik makend van dezelfde codec, dus is de kwaliteit lager. Zie BitAndre in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Framerate conversie, bijvoorbeeld van i50 of p25 naar p60 is ook niet fijn omdat je beelden van live tv niet kan extrapoleren, bv p50 naar p60 betekent dat je elke 5e beeld moet verdubbelen. Daarom werd vroeger bij omzetting van films (p24) naar tv/vidieoband (i50/p25) de afspeelsnelheid met 1/25 versneld.
Interleased tv was een uitvinding uit het analoge tijdperk. Voor snelle bewegingen is een hoge framerate nodig en voor stilstaand beeld zo hoog mogelijke resolutie. Bij interleased heb je een hoge framerate (50/sec) voor snelle beelden en effectief dubbele verticale resolutie bij stilstaand beeld en dat bij een gehalveerde bandbreedte! Best een slimme oplossing.
Voor reguliere 4k-tv heb je een satellietontvanger nodig. Al jaren zijn daar 4k-zenders beschikbaar. (Er wordt nu ook al getest met 8k.) https://nl.kingofsat.net/ultrahd.php
Maar ja, wie zit er nu te wachten op fashion tv in 4k…
Ik weet niet waar je kunt zien wat de bitrate is.BitAndre schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 21:16:
[...]
Het meest bepalend voor de beeldkwaliteit is de mate van compressie in combinatie van de gebruikte codec (compressie methode). Bij video, audio en foto wordt normaal een ‘lossy’ vorm van compressie gebruikt, met als idee dat dingen die we toch niet (kunnen) zien of horen ook weggelaten kan worden. Maar als je dat te ver doorvoert dan worden blokken (artefacten) zichtbaar. (Sla maar eens een foto als jpg op met een kwaliteit van <=50 zonder de resolutie aan te passen.)
Wat de Nederlandse zenders aanleveren was altijd codec H.264, 1080i50, 12,8 Mbps. Maar dat is recentelijk blijkbaar verhoogd naar 25 Mbps. Zie https://www.totaaltv.nl/n...-25mbps-op-te-waarderen-/ en https://breedbeeldweetjes...it-leveren-aan-providers/
Echter Odido hanteert een veel lagere bitrate van 6,6 Mbps. En gebruik makend van dezelfde codec, dus is de kwaliteit lager. Zie BitAndre in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"
Framerate conversie, bijvoorbeeld van i50 of p25 naar p60 is ook niet fijn omdat je beelden van live tv niet kan extrapoleren, bv p50 naar p60 betekent dat je elke 5e beeld moet verdubbelen. Daarom werd vroeger bij omzetting van films (p24) naar tv/vidieoband (i50/p25) de afspeelsnelheid met 1/25 versneld.
Interleased tv was een uitvinding uit het analoge tijdperk. Voor snelle bewegingen is een hoge framerate nodig en voor stilstaand beeld zo hoog mogelijke resolutie. Bij interleased heb je een hoge framerate (50/sec) voor snelle beelden en effectief dubbele verticale resolutie bij stilstaand beeld en dat bij een gehalveerde bandbreedte! Best een slimme oplossing.
Voor reguliere 4k-tv heb je een satellietontvanger nodig. Al jaren zijn daar 4k-zenders beschikbaar. (Er wordt nu ook al getest met 8k.) https://nl.kingofsat.net/ultrahd.php
Maar ja, wie zit er nu te wachten op fashion tv in 4k…
Het schijnt per netwerk te verschillen. Zelf zit ik via het ODF netwerk. In het beeld zie ik geen artifacts, lopen scrollers vloeiend en zijn snelle bewegingen scherp. Hetgeen wat ik waarneem kan alleen met voldoende bitrate, hoeveel dat is weet ik niet.
60hz wordt vooral in Amerika gebruikt, in Europa 50hz.
Zelf heb ik nog geen 4k tv, maar je hebt 4k120hz en ik dacht dat je ook 4k100hz had, een verdubbeling van de refreshrate dus bij 4k. Je blijft een Amerikaanse norm (120hz) en een Europese norm (100hz) houden. Ik verwacht dat de Nederlandse zenders uiteindelijk in 4k100hz gaan uitzenden. Wat je nu aan 4k content hebt komt uit het buitenland veelal en is 120hz.
Klopt dat je via de sateliet meerdere 4k zenders en een enkele 8k uitzending hebt, maar het staat allemaal nog in zijn kinderschoenen..
Hahahaha, laat ik eerst maar eens een nieuwe tv kopen
Wat er niet op zit kan nooit kapot gaan.
Als je van ziggo af komt zoals ik een paar jaar terug. Dan is Odido gewoon rukstaart beeldkwaliteit. Nu kijk ik bijna geen tv meer dus ik maak meer er niet meer druk om.CB-Interactive schreef op zaterdag 16 maart 2024 @ 12:27:
[...]
Ergens wel gedeeltelijk mee eens.
Destijds had tmobile nog het oude tv platform wat al zichtbaar beter was dan het mobile app tv platform.
Het oude tv-platform had een veel hogere bitrate dan mobile app tv platform.
Echter bij migratie naar het nieuwe tv-platform is iedereen overgezet naar het mobile platform stream.
Klopt mij stelling?
- bij 1gbit of minder blijf je op AON als je dat nu al hebt via bijv Tweak
- je een ipv4 houd waar je port forwarding op kan doen
Anoniem: 407645
Bij mij gebeurde dit recent ook. Toevallig was ik op dat moment bezig met OPNsense installeren en gebruik ik dit nu als een router/firewall+ device.lexuzu schreef op vrijdag 15 maart 2024 @ 13:18:
[...]
In de angst dat dat vaker zou gebeuren heb ik nog voor de overstap naar Odido een stukje software geschreven dat ieder 5 minuten het IP adres controleert en indien gewijzigd bij mijn hostingpartij in DirectAdmin de DNS entries automatisch aanpast. Een andere optie is om een DDNS provider te gebruiken en in je DNS CNAME records aan te maken ipv A records.
Maar het handige is dat DDClient een package is en kan mijn records automatisch bijwerken via DNS01. Kom er net achter dat er nu ook een Caddy package voor OPNsense beschikbaar is. Met dat betreft best praktisch/logisch dat het allemaal op 1 device zit.
1) Nee. Odido heeft op een aantal plaatsen nog wel AON apparatuur (uit de Vodafone Thuis tijd) in PoPs staan dus als je daar overstapt van Tweak naar Odido, dan klopt het wellicht. Maar in genoeg andere plaatsen gebruikt Odido alleen nog GPON switches en ga je dus over naar GPON.Dennisb1 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:47:
Klopt mij stelling?
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Sinds paar weken op Odido glasvezel, ik zat altijd op Odido DSL. Nu merk ik in de avond vertraging met zowel het browsen, maar ook met het game en dan voornamelijk het joinen van een game.
Als ik hierop zoek dan zie ik veel verhalen van mensen met dezelfde problemen. Uiteindelijk komt het er op keer dat ze bijvoorbeeld overstappen naar KPN.
Is dit een veel voorkomend probleem van Odido? In mijn wijk maakt Odido gebruik van de infrastructuur van KPN.
Als ik hierop zoek dan zie ik veel verhalen van mensen met dezelfde problemen. Uiteindelijk komt het er op keer dat ze bijvoorbeeld overstappen naar KPN.
Is dit een veel voorkomend probleem van Odido? In mijn wijk maakt Odido gebruik van de infrastructuur van KPN.
Gewoon meten.CB-Interactive schreef op zondag 17 maart 2024 @ 03:01:
[...]
Ik weet niet waar je kunt zien wat de bitrate is.
Ik gebruik dan een tap. Maar het kan ook met een switch met een span- of monitorpoort geconfigureerd.
Bijzonder is dat Odido geen encryptie gebruikt, dus naast throughput meten is ook de “Media Presentation Description (MPD) DASH manifest file” leesbaar, waarin de beschikbare bitrates, resolutie en framerate gewoon vermeld staan.
1) Dat hangt af van de aanwezige apparatuur in de POP dat Odido gebruikt. Ik werd (1 Gbps abbo) omgezet.Dennisb1 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 11:47:
Klopt mij stelling?
2) De Zyxel ondersteund poort forwarding (en UPnP, Poorttriggering, DMZ en ALG), maar Odido blokkeert sommige poorten, zoals 25 voor email.
Je kan natuurlijk ook je eigen apparatuur gebruiken.
Ja, dit is een veel voorkomend probleem en er is geen oplossing. Mede omdat Odido het probleem niet onderkent en alleen de klant de schuld geeft.pineapple23 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:15:
Sinds paar weken op Odido glasvezel, ik zat altijd op Odido DSL. Nu merk ik in de avond vertraging met zowel het browsen, maar ook met het game en dan voornamelijk het joinen van een game.
Déjà vu. Ik ben ooit bij UPC weggegaan omdat ze wel incidenten konden oplossen, maar geen problemen...kalpik schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:33:
[...]
Ja, dit is een veel voorkomend probleem en er is geen oplossing. Mede omdat Odido het probleem niet onderkent en alleen de klant de schuld geeft.
Het speelt bijna overal wel. Ik heb er inmiddels minder last van, maar het is nog steeds niet hoe het moet zijn. Mijn ega speelt online games en klaagt vooral over de latency. Inmiddels besloten dat we na het aflopen van het jaarcontract teruggaan naar Ziggo. Mooi moment, want we gaan toch verhuizen 😁pineapple23 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:15:
Dan zit je goed.BitAndre schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:47:
[...]
Déjà vu. Ik ben ooit bij UPC weggegaan omdat ze wel incidenten konden oplossen, maar geen problemen...
“Verandering van spijs doet eten”
Incidenten kunnen ze hier nauwelijks oplossen.
Problemen worden incident genoemd.
Haha. De enige reden dat ik geswitched heb is omdat Tweak ermee stopt... Mocht er later een betere aanbieding voorbij komen dan switch ik alsnog.leonbong schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:59:
[...]
Dan zit je goed.
“Verandering van spijs doet eten”
Incidenten kunnen ze hier nauwelijks oplossen.
Problemen worden incident genoemd.
Hmm zit zelf in Leeuwarden, freedom geeft nog steeds aan dat het AON en blijft.BitAndre schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:31:
[...]
1) Dat hangt af van de aanwezige apparatuur in de POP dat Odido gebruikt. Ik werd (1 Gbps abbo) omgezet.
2) De Zyxel ondersteund poort forwarding (en UPnP, Poorttriggering, DMZ en ALG), maar Odido blokkeert sommige poorten, zoals 25 voor email.
Je kan natuurlijk ook je eigen apparatuur gebruiken.
Ik gebruik mijn eigen modem met sfp, wat ik hoop te blijven doen. Maar als ze een CGNAT ipv4 leveren dan is het kansloos vandaar mijn vraag.
Heb hier UPnP uitgezet op de router, sindsdien werkt alles perfect qua online gaming. Misschien zou je dat nog na kunnen kijken.ed1703 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:51:
[...]
Mijn ega speelt online games en klaagt vooral over de latency.
[ Voor 9% gewijzigd door tiguan op 17-03-2024 13:37 ]
Even nieuwsgierig, hoe maakt dit verschil dan voor gaming?tiguan schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:35:
[...]
Heb hier UPnP uitgezet op de router, sindsdien werkt alles perfect qua online gaming. Misschien zou je dat nog na kunnen kijken.
Zie dit draadje: https://community.odido.n...etwerk%20%E2%86%92%20UPnP.Sleehond schreef op zondag 17 maart 2024 @ 15:46:
[...]
Even nieuwsgierig, hoe maakt dit verschil dan voor gaming?
Vraag me niet waarom. Bij Ziggo had ik UPnP wel aanstaan en dat gaf nooit problemen.
[ Voor 8% gewijzigd door tiguan op 17-03-2024 18:03 ]
Ps upnp is potentieel zeer onveilig. Potentieel zet je router “zomaar” poorten open naar de buitenwereld.
Nooit aanzetten.
Nooit aanzetten.
Ik vind uitzetten ook beter.leonbong schreef op zondag 17 maart 2024 @ 18:19:
Ps upnp is potentieel zeer onveilig. Potentieel zet je router “zomaar” poorten open naar de buitenwereld.
Nooit aanzetten.
Maar bij de door Odido geleverde Zyxel staat deze standaard aan. Sterker nog, als je WPS functie gebruikt wordt UPnP automatisch ingeschakeld!
Je zit in het Odido topic. Wat heeft Freedom ermee te maken?Dennisb1 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 13:16:
[...]
Hmm zit zelf in Leeuwarden, freedom geeft nog steeds aan dat het AON en blijft.
Ik gebruik mijn eigen modem met sfp, wat ik hoop te blijven doen. Maar als ze een CGNAT ipv4 leveren dan is het kansloos vandaar mijn vraag.
Of denk jij dat elke partij op dezelfde manier belicht? Dat is namelijk niet zo...
Zoals je ziet, gisteravond weer waardeloos internet. Ik ben blij dat ik vanaf woensdag weer bij KPN ben.pineapple23 schreef op zondag 17 maart 2024 @ 12:15:
:strip_exif()/f/image/3Uw9yFyxc3bYLbBg5d0yUaFb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door kalpik op 18-03-2024 10:28 ]
nieuwe Odido TV app op onze Samsung is echt k u t , (2 verschillende TVs (1 via kabel en ander 5ghz wifi))
de oudere app was prima, af en toe melding voor herstart ivm standby.
nieuwe.. zap is stront traag... en na 4x blijft beeld echt 20 sec zwart.
zo erg dat ik de router vervangen heb voor dikke mikrotik om te kijken wat er gebeurd, maar mocht niet baten.
meer mensen last hiervan?
de oudere app was prima, af en toe melding voor herstart ivm standby.
nieuwe.. zap is stront traag... en na 4x blijft beeld echt 20 sec zwart.
zo erg dat ik de router vervangen heb voor dikke mikrotik om te kijken wat er gebeurd, maar mocht niet baten.
meer mensen last hiervan?
Op dit moment zijn de mannen van ODF de laatste hand aan het leggen aan de glasvezel aansluiting hier in huis van Odido.
Gisteren gezien dat de kabel aanleg in oktober 2023 was, beloofd om per 1/1 aangesloten te zijn. Nu op 18/3 een van de eersten van de wijk. Benieuwd naar de performance later vanmiddag.
Ondanks dat de verkoper aan huis aangaf dat het opzeggen op adres gaat, niet op abonnee (partner is abonnee Ziggo, ik voor Odido) moesten we wel 'zelf opzeggen'. Daar wacht ik nog even mee totdat de kwaliteit van de verbinding in de eerste 14 dagen bevestigd is.
Stel nou dat je niet tevreden bent met de aansluiting bij Odido, mag je dan alsnog via een andere supplier?
In de afspraken wordt aangegeven dat je het eerste jaar met Odido in zee moet, daarna ben je vrij om te switchen. Maar wat als dus blijkt dat je aansluiting onvoldoende is, voor jou en je kunt dit bewijzen? Kan je dan alsnog naar een andere partij?
We zullen het hier wel zien de komende weken.
update 11:00
Met een kleine hint dat de bestrating toch echt anders lag bij aanvang (foto's doen wonderen) zijn heren weer vertrokken en schijnt er licht op de leiding te zitten. Helaas moet er nog een monteur komen om de Odido modem & router aan te melden / op te hangen.
Gisteren gezien dat de kabel aanleg in oktober 2023 was, beloofd om per 1/1 aangesloten te zijn. Nu op 18/3 een van de eersten van de wijk. Benieuwd naar de performance later vanmiddag.
Ondanks dat de verkoper aan huis aangaf dat het opzeggen op adres gaat, niet op abonnee (partner is abonnee Ziggo, ik voor Odido) moesten we wel 'zelf opzeggen'. Daar wacht ik nog even mee totdat de kwaliteit van de verbinding in de eerste 14 dagen bevestigd is.
Stel nou dat je niet tevreden bent met de aansluiting bij Odido, mag je dan alsnog via een andere supplier?
In de afspraken wordt aangegeven dat je het eerste jaar met Odido in zee moet, daarna ben je vrij om te switchen. Maar wat als dus blijkt dat je aansluiting onvoldoende is, voor jou en je kunt dit bewijzen? Kan je dan alsnog naar een andere partij?
Met een kleine hint dat de bestrating toch echt anders lag bij aanvang (foto's doen wonderen) zijn heren weer vertrokken en schijnt er licht op de leiding te zitten. Helaas moet er nog een monteur komen om de Odido modem & router aan te melden / op te hangen.
[ Voor 12% gewijzigd door phizzie op 18-03-2024 11:20 ]
aw snap, was dat het alweer?
Wanneer ik de status van mijn aanvraag voor glas wil bekijken in de waardeloze Odido app (of website--het is immers toch maar een goedkope wrapper, die app), krijg ik altijd een foutmelding "Oeps..." Anderen dezelfde ervaring gehad?
🦅 U.S. ETFs kopen in Europa? https://europoor.com/ 📈 ARKK, 📈 UPRO, 📈 TECL, 📈 QQQJ, ...
Aansluitpunt is al 2 maanden geleden aangemaakt door ODF, maar ik wacht nog steeds op een signaal dat de centrale gereed/uitgebreid is. Als ik op de Odido website op mijn postcode zoek, wordt aangegeven dat glasvezel nog niet beschikbaar is!?
Erg frustrerend allemaal.
Erg frustrerend allemaal.
Ik heb sinds vannacht Odido Glas via het Delta netwerk. Het aansluiten ging soepel en de nieuwe Ubiquiti Cloud Gateway Ultra (wie verzint zoiets?) achter de Nokia converter hangen was zo gedaan.
Ik probeer mijn interne services weer beschikbaar te krijgen voor de buitenwereld, maar dat lukt niet. Ik heb een port forward gedaan in mijn router, maar aan de buitenkant komt niemand erbij.
/f/image/jBhUlD78oV2psc3n4coUX3HV.png?f=fotoalbum_large)
Nu lees ik overal dat Odido geen CGNAT'ing doet, maar daar lijkt het nu wel op. Of zie ik iets over het hoofd? Moet ik in de Nokia nog iets doen?
Ik probeer mijn interne services weer beschikbaar te krijgen voor de buitenwereld, maar dat lukt niet. Ik heb een port forward gedaan in mijn router, maar aan de buitenkant komt niemand erbij.
/f/image/jBhUlD78oV2psc3n4coUX3HV.png?f=fotoalbum_large)
Nu lees ik overal dat Odido geen CGNAT'ing doet, maar daar lijkt het nu wel op. Of zie ik iets over het hoofd? Moet ik in de Nokia nog iets doen?
[ Voor 24% gewijzigd door zAo op 18-03-2024 11:07 ]
Heb je in de firewall ook poort 80 en 443 opengezet? Op de Nokia ONT hoef je niets te doen.zAo schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:04:
Ik heb sinds vannacht Odido Glas via het Delta netwerk. Het aansluiten ging soepel en de nieuwe Ubiquiti Cloud Gateway Ultra (wie verzint zoiets?) achter de Nokia converter hangen was zo gedaan.
[Afbeelding]
Thanks.kalpik schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:09:
[...]
Heb je in de firewall ook poort 80 en 443 opengezet? Op de Nokia ONT hoef je niets te doen.
Ik begrijp dat dat automatisch wordt gedaan in een Unifi. Als ik bij de fw rules kijk, dan zie ik mijn forward er ook gewoon bijstaan:
/f/image/gmsk5Tqjg8YcaxVCh9GlNIgV.png?f=fotoalbum_large)
Ik kwam van Tweak, heb mijn router/modem (een simpele TP-Link) direct op de ONT aangesloten, alleen de VLAN setting aangepast zodat het internet gaat werken. Verder niets verandert, en alles werkte meteen weer.
Er zou mijn inziens dus niets hoeven te wijzigen, enige wat veranderde was mijn externe IP adres.
Geen idee dus waarom het voor jou niet werkt.
Er zou mijn inziens dus niets hoeven te wijzigen, enige wat veranderde was mijn externe IP adres.
Ik heb het zelfde gedaan, uitgaand verkeer werkt ook gewoon direct. Inkomend dus alleen niet.majoh schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:58:
Ik kwam van Tweak, heb mijn router/modem (een simpele TP-Link) direct op de ONT aangesloten, alleen de VLAN setting aangepast zodat het internet gaat werken. Verder niets verandert, en alles werkte meteen weer.
Begint je externe IP met 100?zAo schreef op maandag 18 maart 2024 @ 11:04:
Dit was precies het moment dat ik weer gestopt was met gamen, omdat ik de lobby's niet meer in kwam.kalpik schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:26:
[...]
Zoals je ziet, gisteravond weer waardeloos internet. Ik ben blij dat ik vanaf woensdag weer bij KPN ben.
[Afbeelding]
Omgeving Alkmaar in mijn geval.
- 15/02: Aanvraag gedaan voor Odido Glas via de Odido website, 2Gbit/s Internet Only
- 19/02: Gister mail gekregen van Odido dat mijn aansluitdatum bekend is, 18/03.
- 20/02: Vanmorgen sms gehad van Guidion om een afspraak te maken met een monteur, 19/03
- 21/02: Vandaag is het Odido pakket bij mij thuis afgeleverd. In het pakket zit, Zyxel T-56, Huawei ONT en een glasvezelkabel met een groen en blauwe stekker
- 18/03: Vanmorgen overgestapt naar Sim Only van Odido. 1min werk, ging prima.
ben benieuwd hoe dat morgen verloopt. Welke postcode zit je?Frid0 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:04:
[...]Morgenochtend tussen 8:00 -12:00 komt de glazvezelmonteur, Guidion langs om alles aan te sluiten. Dan ben ik naar meerder jaren glasvezel van KPN weg. KPN werkt prima maar de aanbieding van Odido kon ik niet laten gaan.
- 15/02: Aanvraag gedaan voor Odido Glas via de Odido website, 2Gbit/s Internet Only
- 19/02: Gister mail gekregen van Odido dat mijn aansluitdatum bekend is, 18/03.
- 20/02: Vanmorgen sms gehad van Guidion om een afspraak te maken met een monteur, 19/03
- 21/02: Vandaag is het Odido pakket bij mij thuis afgeleverd. In het pakket zit, Zyxel T-56, Huawei ONT en een glasvezelkabel met een groen en blauwe stekker
- 18/03: Vanmorgen overgestapt naar Sim Only van Odido. 1min werk, ging prima.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
1200 - 1300, midden NLjustice strike schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:09:
[...]
ben benieuwd hoe dat morgen verloopt. Welke postcode zit je?
Ik heb de 8gbps aansluiting terug laten zetten naar 2gbps. In de praktijk bleek ongeveer 4gbps alleen haalbaar naar een handjevol speedtest servers, en alleen Odido servers zelf kwamen wel tot 6.5gbps. Tests tegen torrents met veel nabijgelegen seeds houden steevast op bij ongeveer 2.5-2.8gbps waarbij de router (CRS2116) nauwelijks cpu nodig heeft om het bij te benen, en de disk load (24 disk zpool) nog bij lange na niet saturate. Kortom... het Odido netwerk is er in mijn woonplaats nog lang niet klaar voor. De meerprijs vertaalt niet in prestaties, enkel in hogere getallen bij enkele curated benchmarks.
Ja, en dat is het probleem met Odido. Om te beginnen met het oplossen van problemen willen ze dat je een snelheidstest doet met de Odido-server, die zich op hun eigen netwerk bevindt en dus bijna altijd goed presteert, zelfs als je internet volledig kapot is en je google.com niet eens kunt openen.zzattack schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:41:
Ik heb de 8gbps aansluiting terug laten zetten naar 2gbps. In de praktijk bleek ongeveer 4gbps alleen haalbaar naar een handjevol speedtest servers, en alleen Odido servers zelf kwamen wel tot 6.5gbps. Tests tegen torrents met veel nabijgelegen seeds houden steevast op bij ongeveer 2.5-2.8gbps waarbij de router (CRS2116) nauwelijks cpu nodig heeft om het bij te benen, en de disk load (24 disk zpool) nog bij lange na niet saturate. Kortom... het Odido netwerk is er in mijn woonplaats nog lang niet klaar voor. De meerprijs vertaalt niet in prestaties, enkel in hogere getallen bij enkele curated benchmarks.
Zojuist contact gehad met Odido. Er wordt een onderzoek in gang gezet en blijkbaar is mijn DSL nog actief en heb gevraagd totdat ze de fiber hebben gefixed deze online te houden.pineapple23 schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:04:
[...]
Dit was precies het moment dat ik weer gestopt was met gamen, omdat ik de lobby's niet meer in kwam.
Omgeving Alkmaar in mijn geval.
Maar aan de hand van dit topic en topics op de community van Odido verwacht ik niet dat ze dit op korte termijn gaan oplossen.
Is er hier iemand die iets kan regelen omtrent activatie van een lijn? We hebben op kantoor een nieuwe glasvezel van Odido met een Odido zakelijk abonnement. Er zit licht op de vezel maar geen data. Odido zegt dat er een storing is in het activatie process waardoor alles handmatig gedaan moet worden.
Welke regio/plaats is dit?phizzie schreef op maandag 18 maart 2024 @ 10:35:
Op dit moment zijn de mannen van ODF de laatste hand aan het leggen aan de glasvezel aansluiting hier in huis van Odido.
Spijker op z'n kop. Precies dit. Inferieur "gevoel". Dat je de snelheid in het ODIDO netwerk haalt, sure. maar zodra het ergens anders heen moet, dan loop je gewoon tegen slechte peering op.zzattack schreef op maandag 18 maart 2024 @ 13:41:
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
ZH - Bollenstreek - 2161
Vanmiddag komt de Guidion monteur langs voor het laatste loodje.
Ben beniewd hoe het verder gaat (met uptime, snelheid, storing, e.d.).phizzie schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 12:44:
[...]
ZH - Bollenstreek - 2161
Vanmiddag komt de Guidion monteur langs voor het laatste loodje.
Hier 2162, wij wachten nog geduldig af wanneer we een afspraakbericht van Guidion gaan krijgen
Ik verwacht overigens niet dat dat bij andere providers anders gaat zijn; ik zou wel eens willen weten hoe Delta het doet hierin. Ik kan bij speedtest.novoserve.com met iPerf m'n 8G vol trekken, maar met Ookla Speedtest (zelfs naar de interne server van Odido) kom ik niet boven de 5.5G met wind mee. Er spelen bij dit soort snelheden gewoon andere dingen mee dan alleen 'is de bandbreedte er wel'.menonv schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 11:50:
Spijker op z'n kop. Precies dit. Inferieur "gevoel". Dat je de snelheid in het ODIDO netwerk haalt, sure. maar zodra het ergens anders heen moet, dan loop je gewoon tegen slechte peering op.
Buiten de max snelheden, hoe is de ervaring qua stabiliteit naar goede servers in Europa? en ook mbt latency?
Ik ben nu nog aan het orrienteren en zit nu nog bij Ziggo. Ik wil juist graag meer upstream tbv server.
Ziggo is sinds het alternatieve modem erg stabiel op IPv4 met low latency naar gameservers. Down en upstream is ook behoorlijk stabiel en haal bijna altijd snelheden boven mijn abonnement.
Is er overigens een router die jullie adviseren in combi met 1 Odido of glas in het algemeen? ik heb nu een Asus router en ziggo modem in bridge, maar het boeltje verbruikt wel wat energie en hoe minder apparatuur hoe beter! Asus daarentegen is wel erg goed met zijn security
Ik ben nu nog aan het orrienteren en zit nu nog bij Ziggo. Ik wil juist graag meer upstream tbv server.
Ziggo is sinds het alternatieve modem erg stabiel op IPv4 met low latency naar gameservers. Down en upstream is ook behoorlijk stabiel en haal bijna altijd snelheden boven mijn abonnement.
Is er overigens een router die jullie adviseren in combi met 1 Odido of glas in het algemeen? ik heb nu een Asus router en ziggo modem in bridge, maar het boeltje verbruikt wel wat energie en hoe minder apparatuur hoe beter! Asus daarentegen is wel erg goed met zijn security
Als je op de Asus router VLAN300 instelt, dan kun je die rechtstreeks op de ONT aansluiten, en de router (zyxel) van de provider lekker in de doos laten.n00bs schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:16:
ik heb nu een Asus router en ziggo modem in bridge, maar het boeltje verbruikt wel wat energie en hoe minder apparatuur hoe beter! Asus daarentegen is wel erg goed met zijn security
Dat is dan zeker een optie dankje! wel is het zo dat de oudere Asus routers qua bandbreedte wel eens wat moeite kunnen krijgen met de potentiele snelheden bij glas.DON PAPA schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:28:
[...]
Als je op de Asus router VLAN300 instelt, dan kun je die rechtstreeks op de ONT aansluiten, en de router (zyxel) van de provider lekker in de doos laten.
15/02: Aanvraag gedaan voor Odido Glas via de Odido website, 2Gbit/s Internet Only
19/02: Gister mail gekregen van Odido dat mijn aansluitdatum bekend is, 18/03.
20/02: Vanmorgen sms gehad van Guidion om een afspraak te maken met een monteur, 19/03
21/02: Vandaag is het Odido pakket bij mij thuis afgeleverd. In het pakket zit, Zyxel T-56, Huawei ONT en een glasvezelkabel met een groen en blauwe stekker
18/03: Vanmorgen overgestapt naar Sim Only van Odido. 1min werk, ging prima.
19/03:Vanmorgen is de Guidion monteur langs geweest en mijn 2Gbit/s Internet Only werkt
De monteur was wel later dan gepland en je kon duidelijk merken dat die haast had. Snel paar schroefjes half in de muur draaien, alles snel ophangen, QR code scannen, speedtest doen en klaar was meneer. Heb hem vriendelijk bedankt voor alle moeite en nog geen 2min nadat die weg was alles gedemonteerd en hetzelf wat netter gemaakt. Hij had alles in het midden van mijn meterkast geplaatst waardoor ik bijna niks meer erbij kon plaatsen.
Toen ik daarmee klaar was mijn Unifi Dream Machine Pro gepakt, vooraf al VLAN 300 ingesteld, aangesloten, even opstart en hup, we zijn online. Daarna de rest van Unifi aangesloten en mijn andere randapparatuur en alles is nu up and running.
Klein dingetje, zie dat ik een WAN IP heb van 31.201.103.... Wat is de reden van Odido om WAN IP van 31 uit te delen, weet iemand dat?
[ Voor 5% gewijzigd door Frid0 op 20-03-2024 11:51 ]
Ik heb even gezocht in het topic hier, maar niet exact gevonden.
Ik heb een Unifi Dream machine SE, in combinatie met Tweak internet only glasvezel rechtstreeks in de glaspoort van mijn Dream machine SE. dat werk al 2 jaar feiloos.
Volgende maand ga ik over naar Odido, omdat Tweak er een keer me stopt.
Dus afspraak gemaakt met Guidion, monteur gaat langskomen, installatiepakket zal ik thuis gestuurd krijgen etc.
Maar eigenlijk wil ik dat alles blijft zoals het is en dat het signaal omgezet wordt, niet meer niet minder. Iemand een idee hoe dat zit. Ik woon in Noord-Limburg regio 6587.
Blijft de glasvezel bekabeling en NT gelijk of gaat daar nog wat in veranderen?
Moet ik dan bij mijn WAN1 poort (poort 10 SFP+) de optie: "Gebruik VLAN" activeren en de waarde 300 opgeven?
Ik heb een Unifi Dream machine SE, in combinatie met Tweak internet only glasvezel rechtstreeks in de glaspoort van mijn Dream machine SE. dat werk al 2 jaar feiloos.
Dus afspraak gemaakt met Guidion, monteur gaat langskomen, installatiepakket zal ik thuis gestuurd krijgen etc.
Maar eigenlijk wil ik dat alles blijft zoals het is en dat het signaal omgezet wordt, niet meer niet minder. Iemand een idee hoe dat zit. Ik woon in Noord-Limburg regio 6587.
Moet ik dan bij mijn WAN1 poort (poort 10 SFP+) de optie: "Gebruik VLAN" activeren en de waarde 300 opgeven?
[ Voor 7% gewijzigd door ChUcKiE op 19-03-2024 14:50 ]
Wat had je dan verwacht? 31 range is een gangbare Odido range.Frid0 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:45:
[...]
Klein dingetje, zie dat ik een WAN IP heb van 31.201.103.... Wat is de reden van Odido om WAN IP van 31 uit te delen, weet iemand dat?
Over de overstap van Tweak is al eea geschreven. Je kan je eigen router blijven gebruiken, maar mogelijk krijg je een nieuwe (O)NT. Veel meer zal er niet veranderen.ChUcKiE schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:47:
Krijgt de oude Asus router nog wel beveiligingsupdates of is die zo leg als een zeef?n00bs schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 13:39:
[...]
Dat is dan zeker een optie dankje! wel is het zo dat de oudere Asus routers qua bandbreedte wel eens wat moeite kunnen krijgen met de potentiele snelheden bij glas.
Weet niet wat ik verwacht had....het was mij niet bekend dat Odido met 31 range werkt.loeberce schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:59:
Wat had je dan verwacht? 31 range is een gangbare Odido range.
Weer wat geleerd vandaag
Er zijn meerdere ranges in hun domein. Ik zit bijvoorbeeld op 62.Frid0 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:10:
[...]
Weet niet wat ik verwacht had....het was mij niet bekend dat Odido met 31 range werkt.
Weer wat geleerd vandaag
loeberce schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:59:
[...]
Wat had je dan verwacht? 31 range is een gangbare Odido range.
[...]
En ik heb al een aantal keer 85 voorbij zien komen - voornamelijk na een router wissel.loeberce schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 15:32:
[...]
Er zijn meerdere ranges in hun domein. Ik zit bijvoorbeeld op 62.
Vaste locatie, vast netwerk.
Zolang je op AON blijft hoef je alleen het VLAN te activeren (VLAN300 inderdaad). Als je wordt omgezet naar GPON (wat doorgaans zo is bij een 1Gbit of lager abonnement) dan moet je de glasmodule eruit halen en via de ONT van Odido een UTP kabel naar de UDM doen. XGSPON idem.ChUcKiE schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:47:
Ik heb even gezocht in het topic hier, maar niet exact gevonden.
Die reeks heb ik ook in gezeten voor ongeveer 2 jaar, inmiddels 143.x.x.x na onderhoud. M.a.w. ze hebben nogal wat verschillende IP blokken.Frid0 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 14:45:
[...]
[ Voor 14% gewijzigd door nelizmastr op 19-03-2024 16:43 ]
Ik krijg een 2GBit aansluiting....hopelijk kan alles gewoon blijven zitten dan. We gaan het meemaken, gelukkig lijkt het wel " eenvoudig" aan te sluiten onder la teveel gedoe.nelizmastr schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:42:
[...]
Zolang je op AON blijft hoef je alleen het VLAN te activeren (VLAN300 inderdaad). Als je wordt omgezet naar GPON (wat doorgaans zo is bij een 1Gbit of lager abonnement) dan moet je de glasmodule eruit halen en via de ONT van Odido een UTP kabel naar de UDM doen. XGSPON idem.
Integendeel.. bij een 2 Gbit aansluiting ga je dus over naar XGS-PON en kan je dus geen gebruik meer maken van de SFP module van je Dream Machine.ChUcKiE schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:03:
[...]
Ik krijg een 2GBit aansluiting....hopelijk kan alles gewoon blijven zitten dan. We gaan het meemaken, gelukkig lijkt het wel " eenvoudig" aan te sluiten onder la teveel gedoe.
Je zal de DM met UTP moeten aansluiten vanaf de door Odido geleverde ONT(mediaconverter).
@ChUcKiE Ik heb je nog even getagd voor het geval dit bericht anders te snel zou verdwijnen in de hoeveelheid andere berichten..
[ Voor 11% gewijzigd door Barre73 op 19-03-2024 19:49 ]
Hier ook na onderhoud 143.x.x.xnelizmastr schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 16:42:
[...]
Zolang je op AON blijft hoef je alleen het VLAN te activeren (VLAN300 inderdaad). Als je wordt omgezet naar GPON (wat doorgaans zo is bij een 1Gbit of lager abonnement) dan moet je de glasmodule eruit halen en via de ONT van Odido een UTP kabel naar de UDM doen. XGSPON idem.
[...]
Die reeks heb ik ook in gezeten voor ongeveer 2 jaar, inmiddels 143.x.x.x na onderhoud. M.a.w. ze hebben nogal wat verschillende IP blokken.
Ik had zo,n anderhalf jaar een "vast" ip adres.
Laatst een paar keer gewijzigd.
Nu lijkt het dynamische ip weer redelijk vast te staan.
Zo, monteur geweest - dat had ik ook kunnen doen door het zelf al aan te sluiten aangezien er niets is ingesteld lijkt het. Enkel de registratie van modem ID bij het portaal op mijn klantgegevens. Precies deze minuut komt ook de melding binnen dat het abonnement van start gaat.
In elk geval ziet het er veelbelovend uit qua snelheid. Screenshot van deze speedtest is vergelijkbaar met die met de Odido server. Verbinding is 1Gbps/1Gbps.
In elk geval ziet het er veelbelovend uit qua snelheid. Screenshot van deze speedtest is vergelijkbaar met die met de Odido server. Verbinding is 1Gbps/1Gbps.
/f/image/s41ZQuTOA3vpkLJfttuIPH1W.png?f=fotoalbum_large)
Hmm dat is balen, nouja ik ga wel kijken wat het gaat worden, wel jammer als het niet rechtstreeks via glas kan.Barre73 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 17:14:
[...]
Integendeel.. bij een 2 Gbit aansluiting ga je dus over naar XGS-PON en kan je dus geen gebruik meer maken van de SFP module van je Dream Machine.
Je zal de DM met UTP moeten aansluiten vanaf de door Odido geleverde ONT(mediaconverter).
@ChUcKiE Ik heb je nog even getagd voor het geval dit bericht anders te snel zou verdwijnen in de hoeveelheid andere berichten..
Maakt toch niet uit of het glas of koper is? Zolang er genoeg bitjes overheen flitsen is het toch prima.ChUcKiE schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:00:
[...]
Hmm dat is balen, nouja ik ga wel kijken wat het gaat worden, wel jammer als het niet rechtstreeks via glas kan.
Extra stroomvreter.jongetje schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:02:
[...]
Maakt toch niet uit of het glas of koper is? Zolang er genoeg bitjes overheen flitsen is het toch prima.
Dat ding gebruikt bijna geen energie. Als het om het energie verbruik gaat kun je beter je netwerk op 100Mbit (of zelfs 1Gbit) gaan draaien ipv 2.5 of 10Gbit, dat kost veel meer energie dan zo'n xsgpon module.
offtopic:
met dat soort passief agressieve reacties zoals hieronder zal ik mezelf wel naar de uitgang begeleiden
met dat soort passief agressieve reacties zoals hieronder zal ik mezelf wel naar de uitgang begeleiden
[ Voor 80% gewijzigd door PeaceNlove op 19-03-2024 21:14 ]
Het blijft een stroomverbruiker. We zitten in het Odidio topic en niet Ziggo…PeaceNlove schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 20:08:
[...]
Stroomverbruiker, de spullen die je van Ziggo in bruikleen krijgt zijn stroomvreters. Ik denk niet dat je de investering die je moet doen in de hardware om rechtstreeks op glas te zitten ooit terugverdiend op de stroomkosten. Maar ieder zo zijn hobby’s en interesses, dus sluit het vooral direct aan als je dat leuk en interessant vind.
De investeringen van 20 euro heb ik al jaren geleden gedaan met een SFP adapter. Scheelt ook weer een ethernet aansluiting op de edgerouter.
Je zit tevens op Tweakers, hier houden we van Tweaken.
Zolang je AON hebt ja, anders kun je bij Odido geen SFP gebruiken en zit je vast aan de ONT, die in de praktijk prima via POE met een splitter te voeden is. Een beetje SFP+ verbruikt even veel als de ONT dus daar is het argument vrijwel niet van toepassingDennisb1 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:08:
[...]
De investeringen van 20 euro heb ik al jaren geleden gedaan met een SFP adapter. Scheelt ook weer een ethernet aansluiting op de edgerouter.
Mijn bestelde Fritzbox 5590 uit Duitsland heeft 2 SFP modules in doos.nelizmastr schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:13:
[...]
Zolang je AON hebt ja, anders kun je bij Odido geen SFP gebruiken en zit je vast aan de ONT, die in de praktijk prima via POE met een splitter te voeden is. Een beetje SFP+ verbruikt even veel als de ONT dus daar is het argument vrijwel niet van toepassing
AON gebruikte ik bij Kpn.
Nu bij Odido gebruik ik de GPON SFP module.
Werkt top.
Fritz/AVM is inderdaad de uitzonderingpeterbier schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:29:
[...]
Mijn bestelde Fritzbox 5590 uit Duitsland heeft 2 SFP modules in doos.
AON gebruikte ik bij Kpn.
Nu bij Odido gebruik ik de GPON SFP module.
Werkt top.
Nee hoor AVM is geen uitzondering.
Op GPON is ook een SFP module ook te gebruiken doormiddel van het klonen van het serienummer.
Ja, maar niet op XGSPON. Daar werkt dat truukje niet.peterbier schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:38:
[...]
Nee hoor AVM is geen uitzondering.
Op GPON is ook een SFP module ook te gebruiken doormiddel van het klonen van het serienummer.
Ik heb het over GPON.nelizmastr schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:39:
[...]
Ja, maar niet op XGSPON. Daar werkt dat truukje niet.
XGS-PON zijn ze wel mee bezig.
Link https://community.odido.n...ostid=1779112#post1779112
[ Voor 26% gewijzigd door peterbier op 19-03-2024 21:43 ]
Van harte.
We hadden het ovet SFP’s dus daar valt uiteindelijk XGS ook onder, wat momenteel nog niet bij Odido werkend te maken is.
Waarom vindt U dat een Small Form Plug met XGS-PON te maken heeft.nelizmastr schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:43:
[...]
Van harte.
We hadden het ovet SFP’s dus daar valt uiteindelijk XGS ook onder, wat momenteel nog niet bij Odido werkend te maken is.
Het is gewoon een aansluiting waar een (plug) in kan.
Dat kan ook bijvoorbeeld rj45 zijn.
[ Voor 4% gewijzigd door peterbier op 19-03-2024 21:49 ]
Wat dus inhoudt dat Odido zich niet houdt aan de beleidsregel vrije modemkeuze.nelizmastr schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:43:
[...]
Van harte.
Ik reageer op dit bericht.nelizmastr schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 21:13:
[...]
Zolang je AON hebt ja, anders kun je bij Odido geen SFP gebruiken en zit je vast aan de ONT, die in de praktijk prima via POE met een splitter te voeden is. Een beetje SFP+ verbruikt even veel als de ONT dus daar is het argument vrijwel niet van toepassing
GPON met eigen SFP module werkt prima
XGS-PON zijn ze nog mee bezig.
AON heb ik nooit gehad bij T-Mobile nu Odido.
GPON werkte vanaf dag 1 al toen ik anderhalf jaar geleden klant werd met Fritzbox 5590 met GPON SFP module.
Odido laat je gewoon een eigen ONT aansluiten, duurt alleen even voor ze die registreren. Daarbij zijn ze ook afhankelijk van KPN, Delta of welke fiber boer ze de lijn ook maar van huren.Jay-B schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 22:02:
[...]
Wat dus inhoudt dat Odido zich niet houdt aan de beleidsregel vrije modemkeuze.
Voor XGS-PON zijn er wel SFPs die werken: robertwebbe in "[Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2"
Is alleen nog wel veel niet-gecertificeerd spul...
Volgens mij klopt dat niet helemaal? (Anders koop ik morgen een SFP+ module_JGC_ schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:36:
[...]
Odido laat je gewoon een eigen ONT aansluiten, duurt alleen even voor ze die registreren. Daarbij zijn ze ook afhankelijk van KPN, Delta of welke fiber boer ze de lijn ook maar van huren.
Op open dutch fiber is het voor zover ik weet niet te doen momenteel
Op de netwerken van KPN en Delta kan het gewoon. Weet niet wat ODF aan eisen stelt en wat er wel en niet werkt met hun infrastructuur. Volgens de PDF van Odido kan je het gewoon aanvragen.g1n0 schreef op dinsdag 19 maart 2024 @ 23:39:
[...]
Volgens mij klopt dat niet helemaal? (Anders koop ik morgen een SFP+ module
Op open dutch fiber is het voor zover ik weet niet te doen momenteel
Het gelinkte topic mbt Delta geeft veel inzichten in wat er zoal te verkrijgen is en wat wel en niet stabiel is.
Ha, krijg nou wat. Het zou moeten werken inderdaad. FS krijgt er weer een order bij 
https://community.odido.n...ostid=1778077#post1778077
https://community.odido.n...ostid=1778077#post1778077
[ Voor 6% gewijzigd door g1n0 op 20-03-2024 00:13 ]
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen