Ik heb nu een Maand Odido via de glasvezelkabel van ODF, slecht nee, wat aanloopproblemen en kinderziektes ja!!!.
Voorheen had ik kabelinternet van Ziggo en had een 400mbit abonnement en had een wit Connectbox modem.
Internet was stabiel, de beloofde snelheid werd ook netjes geleverd, de ping was wel aan de hoge kant met 13ms. Het televisiesysteem was nog een Coax sternetwerk, boven via DVB-C(1x een Pace DCR7111 mediabox, 1x CI+ module) terwijl de Next Box in de woonkamer met een netwerk kabel met het modem communiceerde. Verder liepen/lopen er nog 2 netwerkkabels naar de 2 pc's in huis (1x boven, 1x in de woonkamer) en verder nog een vaste telefoon.
Op de geleverde diensten heb ik weinig kritiek, behalve de hoge tarieven die Ziggo er op na houdt.
Maar ik had altijd al geroepen dat zodra er glasvezel beschikbaar is, ik zal overstappen. De reden is dat de kwaliteit van de televisiekabel zelf te wensen over laat, de kabel was al in het verleden meermaals gerepareerd en met kunst en vliegwerk kwam er toch een fatsoenlijk signaal door, maar die kabel had zijn beste tijd wel gehad en moest al vervangen gaan worden. De telefoonlijn was vroeger al te slecht voor ADSL(vandaar ik bij UPC/Ziggo zat). Dus tijd voor een nieuwe infrastructuur en daar waren en zijn ze volop mee bezig hier in Hoogvliet.
Dus een maand geleden naar Odido overgestapt en mijn algemene indruk is wel positief. De snelheid is correct, ping van <4ms dat ook een verbetering is en op de pc is het internet stabiel. Van de week nog een iso bestand van 700mb verzonden, binnen 1 seconde was het al verstuurd, dit had ik niet eerder zo snel ervaren. Downloaden lijkt ook zonder enige wachttijd van betekenis te lopen
Ik merk soms wel een kortstondige hik op tijdens tv kijken, hooguit 1x per dag(wat al te veel is). Dat duurt hooguit een paar minuten dat het beeld ff hapert, daarna is het weer goed. Gezien ik via Wifi op een Chromecast HD kijk moet er wel iets zijn dat de verbinding verstoord en zoek ik de oorzaak vooralsnog lokaal, een slechte waterkoker of een fleswarmer voor babyvoeding bij de buren kan de oorzaak al zijn, maar ik heb ook zonnepanelen en die zenden ook van tijd tot tijd hun data door. Het is dus moeilijk om het zo te zeggen, dat heeft ff de tijd nodig.
Buiten die hik om is de beeldkwaliteit van een zeer goede kwaliteit. 1050p50, duidelijk ze zien dat snelle bewegingen mooi scherp blijven zoals een weggeschopte bal op het voetbalveld en scrollers zoals bij RTL Z lopen mooi vloeiend zonder schokken. Dit zelfs met een HDMI 4x2 matrixswitch er tussen(ik heb 2 tv's boven in mijn hok boven) Wat ik prettig vind is dat de Odido TV app op de Chromecast ook praktisch alle landelijke(publiek en commercieel), regionale en lokale radiozenders doorgeeft inclusief de BBC waar ik nog weleens naar wil luisteren. De Ziggo Go app geeft geen radiozenders door, dus dat is wel een grote verbetering.
Wel kan bij Odido dat met het Android/Google TV platform werkt de stembediening veel beter, maar ik vrees dat je hiervoor bij Google moet zijn, de maker van het besturingssysteem. En verder zitten er nog een paar kleine buggies en onhandigheden in, maar daar valt prima mee te leven, het betreft voornamelijk de bediening.
Ook streamingdiensten doen het perfect zoals F1tvpro: mooi vloeiend en messcherp en ook Grandprix radio dat via mijn smartphone over een VPN loopt en op een soundbar staat aangesloten is stabiel. Je zet Grandprix radio begin van de uitzending synchroon en aan het einde van de race tijdens de interviews is het geluid nog steeds lip synchroon. Wat zeggen wil dat er met de internetverbinding niks mis is

. Dit terwijl ik via mijn pc op de tweede tv de trackposite, data en on-board cams toont. Het houdt allemaal stand. Wifi 6 is toch wel goed, ondanks die enkele hik.
Verder kwam ik gisteren een knots van een fout op de Odido website tegen.
Ik wou er een abonnement voor opnemen in de cloud bij nemen, maar als ik naar de pagina wil gaan waar ik dat kan regelen krijg ik een error waardoor je dit dus voorlopig alleen telefonisch kunt regelen(zou leuk zijn als Odido mee leest).
Verder heeft Odido geen eigen mail service, je moet zelf ergens een e-mail adres aanmaken zoals bijv. bij Gmail.
Over het algemeen ben ik wel tevreden, maar de kinderziektes moeten er nog wel uit. Mijn ervaring is dat als je overstapt naar een andere provider dat je altijd wel tegen wat ongemakken aan loopt, dat was destijds bij Ziggo, toen nog UPC/Chello nog vele malen erger en ga er ook van uit dat het goed komt. Het valt mij tot nu toe wel meer mee dan tegen en dat is positief.
Wat er niet op zit kan nooit kapot gaan.