stormfly schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:45:
[...]
Het is nu weer stil aangaande congestie en klachten, wel lees ik her en der nog wat TV geneuzel. Misschien hebben ze er inderdaad wat aan gedaan?
Soms denk ik wel eens dat Odido een cheapy provider is. Als je dan beseft dat ze een hele grote klant hebben in het land en dat blijkbaar heel stabiel en betrouwbaar leveren. Waarom gaat het dan regelmatig zo mis op het consumenten vlak?
MPLS core
ISP core
Ik denk dat het twee core netwerken zijn omdat je andere diensten levert aan zakelijke gebruikers.
Het JustitieNet4 contract is afgesloten voor het Ministerie van Justitie en Veiligheid en heeft betrekking op de Ethernetverbindingen, Integrale netwerken (IPVPN) en Internettoegang, al dan niet in combinatie met Anti-DDoS en Encryptiediensten. Het JustitieNet4 contract is op 4 januari 2019 voor de duur van 11 jaar tot 31 december 2029 gegund aan T-Mobile [Tele2].
Het kan best dat er meerdere problemen in verschillende regio's op meerdere lagen door elkaar lopen. Bvb ik heb enorm veel problemen gehad met de Zyxel T-56 router die is geleverd bij mijn 2Gbit/s abonnement. Een ping naar de router zelf geeft al ping spikes >500ms.. minstens 1 keer per minuut. Ze werken aan een firmware update, maar vanwege gerommel met administratie en klantenservice ga ik al eerder weg.
Je kan die Zyxel wel vervangen met een eigen router, maar op langere termijn vind ik dat toch een beetje akelige situatie. Niet dat ik het vervelend vind om m'n eigen router te moeten gebruiken of beheren, want dat deed ik bij Tweak ook al jaren, maar puur het idee dat ze (in theorie) op elk moment weer iets kunnen wijzigen of hobbels opgooien. Ook voor troubleshooting van netwerkproblematiek op end-user apparatuur en/of hun backbone (bvb packetloss) wil men dat ik de T-56 terugplaats.. maar dat apparaat wil ik gewoon niet meer op m'n netwerk terug zien.
De pingplots die @
ThinkPad laat zien lijken mij meer op veranderde routeringen op de backbones van Odido. Op het forum van Odido wordt daar ook veel aan gemeten, echter daar wordt ook verband gelegd met de pingspikes die men ervaren in games. Ik kan zelf dat verband niet altijd 1-2-3 volgen.. variaties van 2-3ms ga je in dagelijks gebruik amper merken. Dat die routes de hele dag heen en weer stuiten is misschien niet proper, maar IMO ook niet bedroevend.
Tenzij zo'n route wijziging natuurlijk zorgt voor wegvallende (TCP) connecties o.i.d., maar dat heb ik nog niet kunnen vaststellen. Daarintegen zie ik wel dagelijks meerdere pingpakketten wegvallen naar een hanjdevol NL IP's

Waaronder een paar websites/VPS'en die ik zelf bij TransIP laat hosten.
Congestie lijkt in bepaalde regio's lijkt wel een ding. Ik heb hier in Twente geen last van sterk oplopende pings gedurende de avond ofzo. Maar goed.. ik neem liever een 10ms hogere ping die stabiel is, dan een onstabiele ping en/of internet verkeer wat inconsequent wordt afgeleverd.
Hier enkele pingplots die ik heb gemeten afgelopen maand met statping:
Cloudflare 1.1.1.1
nu punt nl
AU website
Van de 11 IPs die ik monitor gemiddeld 2x minuut (tenminste, daarop staat die ingesteld, maar volgens mij meet statping maar 1 IP tegelijk), heb ik afgelopen 24h 17 failures gezien.