Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qualixo
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-06 13:59
Met IDS en IPS aan op UDM pro. Kan niet klagen. Heb alleen nog last van beetje demping want patch kabel tussen kpn en huawei is niet de juiste nog. Moet groen op groen zijn en is nu blauw op groen.

Had een glas breuk maar die is nu gefixed. wand aansluiting is ook gelijk gemoderniseerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBvubx2twmqzsfChhbuZroUx6C8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RITGtm5iQBPntqYxnVZilxuD.png?f=user_large

[ Voor 16% gewijzigd door Qualixo op 19-02-2024 15:57 ]

https://vdr.one | Certified Drone Pilot A1/A3+A2

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gezmo
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:27
Pimmetje651 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 15:34:
Kan iemand me helpen: voor een kennis (die nu KPN via XGS-PON werkt die heeft een ander abo aangevraagd en gaat overstappen naar Odido glas 1GB.
Nu heeft hij al een UXG-lite, en de XGS-pon "omvormer" , en kreeg hij via Odido een Zyxel modem en een los glasvezel kabeltje. Mijn gevoel zegt dus dat deze nieuwe Odido verbinding niet zeker via de nieuwe XGS-pon techniek zal gaan lopen. Is deze gedachte juist ? Of zal het gewoon kwestie zijn van UXG opnieuw instellen met de Odido benodigde config en werken , of zal er een media omvormer bij/tussen moeten komen om de UXG weer te laten werken op het Odido glasvezel platform?
Ik had hetzelfde, KPN glasvezel 1gb en overgestapt naar Odido 1gb.

KPN XGSPON ONT is blijven hangen, utp kabel is in de zyxel gestoken en dat was het.

Geen idee waar het glasvezel kabeltje voor is, maar dat zit nog steeds in de doos.

Overigens zit de zyxel ook weer in de doos en heb ik mijn mikrotik router weer aangesloten met vlan 300 op de wan poort ingesteld. En dat alles nadat de monteur na 5 minuten weer weg was. 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-06 08:33
Heb net 1gbit aangevraagd ben benieuwd, kom van 100mbit dus zal wel voldoende zijn. Voorlopig nog geen 8gbit nodig denk ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:36

DON PAPA

Tweaker-fan

superpolm schreef op maandag 19 februari 2024 @ 16:53:
Heb net 1gbit aangevraagd ben benieuwd, kom van 100mbit dus zal wel voldoende zijn. Voorlopig nog geen 8gbit nodig denk ik.
Als je de mogelijkheid heb om ook voor 8Gbit/s te kiezen, dan heb je ook de optie om voor 2Gbit/s te kiezen. En deze laatste is door de welkomst-korting de eerste x maanden even duur als de lagere pakketen. En vlak voordat de x maanden om zijn, kan je de snelheid gewoon weer verlagen naar 1Gbit/s. Je betaald zo hetzelfde maar krijgt een x aantal maanden nog veel meer snelheid.

En ik snap dat je dit niet nodig zal hebben als je van een 100 lijntje afkomt, maar je krijgt daardoor wel meteen een ONT die ook geschikt is voor de toekomst (10Gbit poort, in plaats van een 1Gbit poort) zodat er later geen monteur meer nodig is als je ooit wel wilt verhogen in snelheid en het is een gratis test case 😉

[ Voor 6% gewijzigd door DON PAPA op 19-02-2024 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 16:36
DON PAPA schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:09:
[...]

Als je de mogelijkheid heb om ook voor 8Gbit/s te kiezen, dan heb je ook de optie om voor 2Gbit/s te kiezen. En deze laatste is door de welkomst-korting de eerste x maanden even duur als de lagere pakketen. En vlak voor dat de x maanden om zijn, kan je de snelheid gewoon weer verlagen naar 1Gbit/s. Je betaald zo hetzelfde maar krijgt een x aantal maanden nog veel meer snelheid.

En ik snap dat je dit niet nodig zal hebben als je van een 100 lijntje afkomt, maar je krijgt daardoor wel meteen een ONT die ook geschikt is voor de toekomst (10Gbit poort, in plaats van een 1Gbit poort) zodat er later geen monteur meer nodig is als je ooit wel wilt verhogen in snelheid en het is een gratis test case 😉
Dat is ook precies de reden waarom ik vorige week een aanvraag heb gedaan voor een 2Gbit/s aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
DON PAPA schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:09:
[...]

Als je de mogelijkheid heb om ook voor 8Gbit/s te kiezen, dan heb je ook de optie om voor 2Gbit/s te kiezen. En deze laatste is door de welkomst-korting de eerste x maanden even duur als de lagere pakketen. En vlak voor dat de x maanden om zijn, kan je de snelheid gewoon weer verlagen naar 1Gbit/s. Je betaald zo hetzelfde maar krijgt een x aantal maanden nog veel meer snelheid.

Bedankt voor de tip! Ik ga kijken of ik er 2gbit van kan maken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

superpolm schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:16:
[...]
Bedankt voor de tip! Ik ga kijken of ik er 2gbit van kan maken :)
Je kan het zelfs achteraf nog aanpassen, dat heb ik zelf ook gedaan. Mijn welkomst-korting liep namelijk al een aantal maanden, en heb vorige maand pas mijn snelheid verhoogd van 1Gbit/s naar 2Gbit/s en betaal nog steeds dezelfde prijs. Je krijgt dan alleen twee keer een monteur over de vloer voor het wisselen van de ONT. Maar dat weet Odido ook, dus die zullen het liever nu meteen even aanpassen voor je, als je ze belt 😉

[ Voor 11% gewijzigd door DON PAPA op 19-02-2024 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 07:16
DON PAPA schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:23:
[...]

Je kan het zelfs achteraf nog aanpassen, dat heb ik zelf ook gedaan. Mijn welkomst-korting liep namelijk al een aantal maanden, en heb vorige maand pas mijn snelheid verhoogd van 1Gbit/s naar 2Gbit/s en betaal nog steeds dezelfde prijs. Je krijgt dan alleen twee keer een monteur over de vloer voor het wisselen van de ONT. Maar dat weet Odido ook, dus die zullen het liever nu meteen even aanpassen voor je, als je ze belt 😉
Hoe weet je of je weer een monteur over de vloer krijgt, want ik heb mijn snelheid ook verhoogd van 1 naar 2 Gbit/s en trek nog niet de volledige 2 Gbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hatsjoe123
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-04 21:38
Mojo schreef op maandag 19 februari 2024 @ 12:51:
[...]

Eigenlijk hoort bij ADSL de router/modem natuurlijk ook al in de meterkast te staan, zodat je lengte vanaf het IS/RA tot je modem zo kort mogelijk is. Bij ADSL kom je er alleen mee weg om dat niet te doen, bij glas niet, omdat je moet aansluiten op een ONT en je niet zomaar een fiberkabeltje kan trekken naar de woonkamer door een kabelgootje.

Zoals anderen al zeggen, trek meteen een dubbele UTP-kabel (Cat 6a is prima afweging denk ik tussen kosten en kwaliteit).
Wellicht snap ik je niet helemaal, maar waarom een dubbele utp kabel? Het idee is om vanaf de ONT een utp kabel via mantelbuis op een wcd aan te sluiten en daar de modem op aan te sluiten. Daarop dan vervolgens overige netwerkkabels.
Of zeg jij nu om dat juist niet te doen en de modem ook in de meterkast te plaatsen? Punt is een beetje dat er ook utp kabels van boven naar mijn huiskamer lopen. Het wordt nogal gedoe als ik dit moet herinrichten of met meerdere switches/splitters moet gaan werken.

Onderstaand een weergave hoe het nu is (telefoonlijn loopt via MK naar wcd rechts en vervolgens naar positie modem)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_K2OMibnEHJsaZpUBNEqw2h5g3s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/LzuZfqyathA3FYOyiTq2neUC.jpg?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door hatsjoe123 op 19-02-2024 18:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23:50
handoff schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:41:
[...]

Hoe weet je of je weer een monteur over de vloer krijgt, want ik heb mijn snelheid ook verhoogd van 1 naar 2 Gbit/s en trek nog niet de volledige 2 Gbit/s.
Als je op XGS-PON zit is geen monteur nodig.
Heb je bijvoorbeeld GPON dan is de monteur nodig bij een verhoging naar 2Gbit of meer.
Daarom doe ik geen verhoging omdat ik een Fritzbox 5590 direct op glasvezel heb.
En dat is bij Odido niet mogelijk bij XGS-PON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Eigenlijk hoort bij ADSL de router/modem natuurlijk ook al in de meterkast te staan, zodat je lengte vanaf het IS/RA tot je modem zo kort mogelijk is. Bij ADSL kom je er alleen mee weg om dat niet te doen, bij glas niet, omdat je moet aansluiten op een ONT en je niet zomaar een fiberkabeltje kan trekken naar de woonkamer door een kabelgootje.

Zoals anderen al zeggen, trek meteen een dubbele UTP-kabel (Cat 6a is prima afweging denk ik tussen kosten en kwaliteit).
Vreemd advies. in dit geval kan de FTU en ONT in de meterkast. En dan vanuit de meterkast 1 UTP naar de woonkamer om de router te plaatsen.
Lijkt me de meest logische oplossing. Die twee UTP kabels snap ik ook al niet?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BitAndre
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22:18
hatsjoe123 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:53:
[...]
Wellicht snap ik je niet helemaal, maar waarom een dubbele utp kabel? Het idee is om vanaf de ONT een utp kabel via mantelbuis op een wcd aan te sluiten en daar de modem op aan te sluiten. Daarop dan vervolgens overige netwerkkabels.
Of zeg jij nu om dat juist niet te doen en de modem ook in de meterkast te plaatsen? Punt is een beetje dat er ook utp kabels van boven naar mijn huiskamer lopen. Het wordt nogal gedoe als ik dit moet herinrichten of met meerdere switches/splitters moet gaan werken.

Onderstaand een weergave hoe het nu is (telefoonlijn loopt via MK naar wcd rechts en vervolgens naar positie modem)

[Afbeelding]
Je kan de router, dat wat Odido "modem" noemt, gewoon in de woonkamer plaatsen -- heb ik ook.
De monteur zal geen geen kabels voor je trekken. Of dat moet je al geregeld hebben, of later zelf verplaatsen.
Of (initieel?) een switch in de woonkamer kan natuurlijk ook.

In het geval van ADSL moet het modem zo dicht mogelijk bij het isra punt zitten -- hoe korter de kabel waar het ADSL signaal over gaat hoe beter.
Echter in het geval van glasvezel is het signaal Ethernet. De mediaconverter doet, zoals de naam aangeeft, een conversie van licht naar elektriciteit, en vice versa. Uit de ONT komt dus Ethernet. Er valt niets te MOduleren / DEModuleren - de Zyxel T-56 heeft daarom geen modem aan boord. De WAN poort gaat naar het onderdeel dat 'router' heet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Even een update na 1 maand Odido.

TLDR: ik heb dit weekend een overstap naar KPN aangevraagd.

De eerdere ping problematiek met Zyxel modem zijn nog niet verholpen. Er zou een fix zijn welke het probleem minder erg maakt, maar ik zie nog steeds honderden ms spikes elke minuut.

Ze werken hard aan een fix, maar op de vraag of ik nog langer bij zo'n partij als deze wil blijven. Nee, ik stap dus over, want:

De klantenservice is echt r*k. En helaas heb ik die al vaak nodig gehad. De wachttijden zijn 's avonds niet meer zo erg als in begin.. maar van gesprekken waar ze zomaar ophangen (of de verbinding valt weg en bellen niet terug), audio problemen aan hun kant, een hele irritant menusysteem als je inbelt (zeer opdringerig en werkt slecht), medewerkers zonder technische know-how, service medewerkers zonder slagkracht (ze kunnen niets), gebrek aan terugkoppeling (simpelweg niet of bellen ze max 1x (geen gemiste oproep gezien), laten ze 5sec overgaan, en mag je daarna door de menus***t heen en 5x uitleggen waarvoor je belt).

En tenslotte voor mij de druppel: incorrecte facturatie (zonder welkomstkorting) en onbereidheid van medewerkers om daar iets aan te doen. Dan stap je eigenlijk over omdat ze met combinaties e.d. voordelig zijn, maar vragen ze de volle mep. Nee, onkunde is 1 ding, maar oneerlijk handelen is voor mij de druppel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 12-06 18:54

Don Quijote

El Magnifico

Sinds oktober aan het wachten op het moment dat ze mijn glasvezel naar binnen brengen. Elke maand krijg ik braaf het befaamde mailtje

“Jouw Glasvezelaansluiting
Onze netwerkpartner is druk bezig met het plannen van de werkzaamheden om supersnel Glasvezel bij je aan te leggen. We verwachten rond januari - februari de glasvezelaansluiting bij je in huis te kunnen plaatsen.”

En elke maand schuiven de genoemde maanden een maand op. Odido zelf nu een paar keer gebeld, maar die geven nul inzicht in wanneer ik het echt kan gebruiken.

Vandaag werd ik echter wel verrast omdat opeens de ONT en Zyxel geleverd werd. Dit terwijl de kabel dus nog niet in huis is, en er ook geen afspraak met de monteur is gemaakt. Was dit bij anderen ook, dat je na een paar maanden wachten redelijk random opeens de spullen geleverd krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

handoff schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:41:
[...]
Ik had in eerste instantie een ONT gekregen met een 1Gbit poort, daarom moest er weer een monteur komen om de ONT te wisselen toen ik ging verhogen naar 2Gbit/s. Als je al een ONT met 10Gbit poort in gebruik had is er geen monteur bezoek meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:36

Mojo

The Power Within

hatsjoe123 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:53:
[...]

[Afbeelding]
Barre73 schreef op maandag 19 februari 2024 @ 18:32:
[...]

Vreemd advies. in dit geval kan de FTU en ONT in de meterkast. En dan vanuit de meterkast 1 UTP naar de woonkamer om de router te plaatsen.
Lijkt me de meest logische oplossing. Die twee UTP kabels snap ik ook al niet?
Twee kabels omdat het fysiek in de leiding past en in de toekomst altijd handig kan zijn, als je bijvoorbeeld je router ook in de meterkast wilt plaatsen en twee kabels wilt trekken naar de woonkamer.

Niks mis met eentje uiteraard. :)

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
[...]

Huh? Een langere glasvezelkabel kan gewoon, misschien nog wel betrouwbaarder dan ADSL, verlengd worden. Maar daar is in dit verhaal niet eens sprake van, omdat de omzetting van glas naar ethernet al gebeurd is. Het is vanaf de ONT een pure ethernetverbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Gaat lekker bij Odido. Al 3x geen internet in een week. Elke keer een ander IP adres als ik weer online ben... zucht.

Heb bij Ziggo in 15 jaar misschien 3x een ander ip adres gehad.

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
  • Laatst online: 22:58
[...]
Eigenlijk hoort bij ADSL de router/modem natuurlijk ook al in de meterkast te staan, zodat je lengte vanaf het IS/RA tot je modem zo kort mogelijk is. [...]
Zo dicht mogelijk bij het ISRA punt. Hele hordes huizen waar dat ding in de woonkamer staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:23

menonv

Beunhazerij?

Phusebox schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 08:01:
Gaat lekker bij Odido. Al 3x geen internet in een week. Elke keer een ander IP adres als ik weer online ben... zucht.

Heb bij Ziggo in 15 jaar misschien 3x een ander ip adres gehad.
Eigen apparatuur of heb je de Zeiksel Zyxel eraan hangen?
Collega heeft voortdurend problemen met de T-54, heeft nu een UXG eraan hangen, draai zelf op de grotere broer (UDM Pro) en sindsdien, geen problemen meer.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
menonv schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:00:
[...]

Eigen apparatuur of heb je de Zeiksel Zyxel eraan hangen?
Collega heeft voortdurend problemen met de T-54, heeft nu een UXG eraan hangen, draai zelf op de grotere broer (UDM Pro) en sindsdien, geen problemen meer.
Eigen (Netgear) router aan de media converter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv

menonv

Beunhazerij?

Phusebox schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:01:
[...]

Eigen (Netgear) router aan de media converter.
8)7 Zie je de connectie aan de kant van de Netgear droppen? Of blijft die up en is de converter op Pon status rood op het moment dat het gebeurd? Je zou niet de eerste zijn dat de kabel ligt te flapperen tussen 1gbit/10gbit.

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
menonv schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 10:11:
[...]

8)7 Zie je de connectie aan de kant van de Netgear droppen? Of blijft die up en is de converter op Pon status rood op het moment dat het gebeurd? Je zou niet de eerste zijn dat de kabel ligt te flapperen tussen 1gbit/10gbit.
Hoezo die smiley?

Zal er op letten wat er gebeurt met de Pon status led. Vorige keer meende ik geen rood te hebben gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Laatst online: 10-06 23:25

Zorian

What the fox?

Vanochtend heel vroeg (5-6 uur) mijn eerste stuiter gehad sinds ik ben overgestapt bijna een maand geleden, half uurtje lang up/down zien gaan volgens de logs. Gelukkig lag ik zelf nog op 1 oor dus niks van gemerkt.
Voor de rest is het super stabiel en haal altijd meer dan 2Gbit/s (als ik ga speedtesten of downloaden zie ik hem vrijwel altijd op 2,5Gbit/s beginnen en dan na een paar seconden gauw afremmen naar 2Gbit/s).
Moet wel zeggen dat ik een eigen router heb wat vrij waarschijnlijk bijdraagt aan de stabiliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frid0
Frid0 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 17:08:
Ben benieuwd. Vandaag de overstap aangevraagd van KPN Glas en Sim Only Simpel naar Odido Glas en Sim Only van Odido. Alles gedaan via de Odido website, nu afwachten hoe het verder gaat...
UPDATE
  • 15/02: Aanvraag gedaan voor Odido Glas via de Odido website, 2Gbit/s Internet Only
  • 19/02: Gister mail gekregen van Odido dat mijn aansluitdatum bekend is, 18/03.
  • 20/02: Vanmorgen sms gehad van Guidion om een afspraak te maken met een monteur, 19/03

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:04
Nou lekker, Odido is zijn nieuwe app aan het pushen en die van de nieuwe decoder staat nu ook opeens op mijn Samsung tv. Hele gezin in paniek ;) want het hele menu is veranderd en eerst een melding dat het maximale aantal apparaten is bereikt (blijkbaar heeft de nieuwe app een ander id dan de oude).

Gelukkig is er nul communicatie vanuit Odido want je zou je klanten toch maar informeren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
Mirickle schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 16:06:
Bij mij werkt de verbinding inmiddels weer. Duimen dat 't zo blijft.

Heeft er van woensdag tot halverwege maandag uit gelegen.
En een dikke maand later is het weer raak. Geen verbinding, knipperend PON lampje. Guidion wordt weer gestuurd ipv direct het netwerkbedrijf aan te sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koen1911
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 17:28
Hai iedereen,

ODF is klaar met aansluiten in de meterkast, de afspraak met Guidion is gemaakt en vandaag kreeg ik mijn Odido-pakket binnen. Eind maart kan ik pas overstappen (ivm de einddatum contract van ziggo).

Mijn vraag aan jullie gaat over wat de monteur van Guidion kan/mag doen, Kan Guidion mijn pc aansluiten op het ‘modem’ van Odido? Er staat op de website van Odido dat zij maximaal één device bedraad aansluiten. Bovenin de meterkast zit een reeds geboord gat naar het kantoor met mijn PC boven. Ik heb zelf ooit geprobeerd de kabel door te trekken zonder gereedschap, was een drama maar het lukte. De utp connector vastmaken was zo’n drama, en ik vind dat ik het niet netjes gedaan heb. Doet de monteur dit voor mij?

Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

koen1911 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:08:
Hai iedereen,

ODF is klaar met aansluiten in de meterkast, de afspraak met Guidion is gemaakt en vandaag kreeg ik mijn Odido-pakket binnen. Eind maart kan ik pas overstappen (ivm de einddatum contract van ziggo).
Maand overlap met twee werkende verbindingen kan geen kwaad hoor ;)
Heb je ook rustig de tijd om alles om te zetten enzo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

Parody schreef op maandag 19 februari 2024 @ 22:20:
[...]

Huh? Een langere glasvezelkabel kan gewoon, misschien nog wel betrouwbaarder dan ADSL, verlengd worden. Maar daar is in dit verhaal niet eens sprake van, omdat de omzetting van glas naar ethernet al gebeurd is. Het is vanaf de ONT een pure ethernetverbinding.
Tuurlijk kan een langere glasvezelkabel, maar veel succes om een snoertje met connectoren door een buis met bochten heen te trekken. ;)

En ja, er zijn zat oplossingen met field mountable connectoren e.d. maar dat is allemaal niet praktisch. Bovendien, feit blijft, IS/RA e.d. in de meterkast, beste is simpelweg om daar te termineren naar UTP. Ongeacht infrastructuur.

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koen1911
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-06 17:28
hjs schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:18:
[...]

Maand overlap met twee werkende verbindingen kan geen kwaad hoor ;)
Heb je ook rustig de tijd om alles om te zetten enzo.
Glasvezel lag november 2022 in de straat, al eerder een Odido-abbo afgesloten en maar weer geannuleerd omdat ze mij nog niet konden aansluiten. Deze keer flink achter de broek van ODF aan moeten zitten, met resultaat. Meer dan een maand voor de overstapdatum lijkt alles klaar ervoor.

Wat zou ik volgens jou allemaal om moeten zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

koen1911 schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:42:
[...]

Glasvezel lag november 2022 in de straat, al eerder een Odido-abbo afgesloten en maar weer geannuleerd omdat ze mij nog niet konden aansluiten. Deze keer flink achter de broek van ODF aan moeten zitten, met resultaat. Meer dan een maand voor de overstapdatum lijkt alles klaar ervoor.

Wat zou ik volgens jou allemaal om moeten zetten?
Geen idee, misschien je intern netwerk, eigen router plaatsen of hoe je signaal nu bij de TV komt ;)
En of de monteur de netwerk kabel netjes wil maken zal wel erg afhangen van hoe zijn pet staat en hoe vol zijn planning zit ben ik bang van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 07:42

nelizmastr

Goed wies kapot

hjs schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:05:
[...]

Geen idee, misschien je intern netwerk, eigen router plaatsen of hoe je signaal nu bij de TV komt ;)
En of de monteur de netwerk kabel netjes wil maken zal wel erg afhangen van hoe zijn pet staat en hoe vol zijn planning zit ben ik bang van.
De meesten zeggen inderdaad dt je het maar uitzoekt met je kabels, maar dat is niet alleen Guidion, er is een groot tekort aan monteurs dus sluiten ze alleen bij het glasvezelpunt aan, testen of de boel werkt en gaan weer naar de volgende :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-06 17:01

Mijn vraag aan jullie gaat over wat de monteur van Guidion kan/mag doen, Kan Guidion mijn pc aansluiten op het ‘modem’ van Odido? Er staat op de website van Odido dat zij maximaal één device bedraad aansluiten. Bovenin de meterkast zit een reeds geboord gat naar het kantoor met mijn PC boven. Ik heb zelf ooit geprobeerd de kabel door te trekken zonder gereedschap, was een drama maar het lukte. De utp connector vastmaken was zo’n drama, en ik vind dat ik het niet netjes gedaan heb. Doet de monteur dit voor mij?

Thanks!
Volgens mij kun je tijdens het bestellen aangeven dat er extra werk gedaan moet worden. Dat wordt dan ingepland maar je moet er wel voor betalen.
Als je dat niet doet is het een standaard installatie voor de monteur. De man die hier Odido kwam aansluiten deed ongeveer 13 klanten per dag.
https://community.odido.n...rdware-en-software-297391

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Mojo schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 20:38:
[...]

En ja, er zijn zat oplossingen met field mountable connectoren e.d. maar dat is allemaal niet praktisch. Bovendien, feit blijft, IS/RA e.d. in de meterkast, beste is simpelweg om daar te termineren naar UTP. Ongeacht infrastructuur.
Hoezo niet praktisch? Toevallig vandaag mijn ont nog verplaatst naar mijn technische ruimte. Field connectors erop en het werkt perfect.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EcOXjpe8NgKveALZiWWlIIo4hVc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eeDMUqw7j9TOqWL7eQSnNkY1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door g1n0 op 21-02-2024 00:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phusebox
  • Nu online
Nog meer mensen problemen met de nieuwe Android TV box? Werkte eerst top, nu sinds een week valt geluid (en beeld) soms weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-06 06:49
nelizmastr schreef op dinsdag 20 februari 2024 @ 21:29:
[...]

De meesten zeggen inderdaad dt je het maar uitzoekt met je kabels, maar dat is niet alleen Guidion, er is een groot tekort aan monteurs dus sluiten ze alleen bij het glasvezelpunt aan, testen of de boel werkt en gaan weer naar de volgende :)
Als klanten van tevoren al informatie krijgen dat kabels trekken etc meerwerk is, die mails/brieven negeren en er dan vervolgens om gaan vragen bij een overwerkte monteur die zoals hier gezegd wordt 13 klanten op een dag aan sluit snap ik dat die monteur nee zegt. Odido is een budget provider, zo'n monteur wil ook op een normaal uur thuis zijn en uiteindelijk is je binneninstallatie ook je eigen zaak. We vragen een energieleverancier toch ook niet om drie stopcontacten bij te plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
[...] Ik heb zelf ooit geprobeerd de kabel door te trekken zonder gereedschap, was een drama maar het lukte. De utp connector vastmaken was zo’n drama, en ik vind dat ik het niet netjes gedaan heb. Doet de monteur dit voor mij?[...]
Dus er ligt al een CAT5E kabel, en de connector aan de meterkastkant is ook gewoon goed? Het betreft alleen een connector aan de andere kant?
Meerwerk is niet ingepland, dus de medewerker hoeft niets te doen, maar ik geloof best dat als je hem/haar 40E toeschuift (ofzo) die ene connector er wel even goed op kan worden gezet. Zo tijdsrovend is dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Aansluiten begint goed. Monteur had er al moeten zijn maar mijn KPN (Glas)verbinding is nog steeds online en heb niks gehoord 🤷‍♂️.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

g1n0 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 00:57:
[...]

Hoezo niet praktisch? Toevallig vandaag mijn ont nog verplaatst naar mijn technische ruimte. Field connectors erop en het werkt perfect.
[Afbeelding]
Hoeveel consumenten zie je dit doen? ;)

Wel netjes overigens, complimenten.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Mojo schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:33:
[...]

Hoeveel consumenten zie je dit doen? ;)
We zitten hier toch op Tweakers? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo

Mojo

The Power Within

g1n0 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 11:46:
[...]

We zitten hier toch op Tweakers? ;)
Hier wel ja, maar ben bang dat ik van m'n werkgever iets breder moet kijken dan alleen Tweakers. ;). Neemt niet weg dat ik dit inderdaad wel kan waarderen.

Wellicht klein inkijkje, maar een van de zaken waar we o.a. naar kijken zijn wel dit soort oplossingen voor hoogbouw waarbij een FTU op last van de pandeigenaar in een meterkast MOET hangen, terwijl daar geen voorzieningen zijn om gemakkelijk de aansluiting te kunnen maken zonder 30m UTP aan de plint in de badkamer te spijkeren zeg maar.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:15

n00bs

Het is weer Zomer!

Over een tijdje is mijn Ziggo contract ten einde en kan ik overstappen naar eventueel Odido.
Ik ben er wel huiverig over met wat ik her en der buiten tweakers lees. Mijn Ziggo verbinding is al jaren rock stable en heb zelden outage gehad.

Nu vraag ik mij wel af omdat een stabiele verbinding zeer belangrijk is voor mijn werk, of jullie tegenwoordig geen problemen hebben met Odido als service provider?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
n00bs schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 12:19:
Nu vraag ik mij wel af omdat een stabiele verbinding zeer belangrijk is voor mijn werk, of jullie tegenwoordig geen problemen hebben met Odido als service provider?
Wat wil je dat ik aan de 150 pagina's met posts toevoeg?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12-06 17:01
Over een tijdje is mijn Ziggo contract ten einde en kan ik overstappen naar eventueel Odido.
Ik ben er wel huiverig over met wat ik her en der buiten tweakers lees. Mijn Ziggo verbinding is al jaren rock stable en heb zelden outage gehad.

Het is maar net wie je het vraagt.
Bij mij (in Enschede) draait het vanaf dag 1 (15-12-2023) stabiel, zonder problemen en met hetzelfde IP-adres.
Zoals al eerder gezegd zie je hier en in andere fora voornamelijk de mensen die problemen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Zoals je ook in deze topic kan lezen, zijn de ervaringen heel verschillend. Zelf ben ik in oktober overgestapt van Ziggo naar Odido, en heb er nog geen moment spijt van gehad. Wel lees ik geregeld dat er veel problemen in de regio Rotterdam en het hoge noorden is. Je moet dus net mazzel hebben, maar dat is bij elke provider. Zo heb ik in het verleden veel problemen gehad bij Ziggo, wat na veel onderzoek tijd (lees: maanden) een slechte grondkabel bleek ze zijn...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Jay-v schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 10:42:
Aansluiten begint goed. Monteur had er al moeten zijn maar mijn KPN (Glas)verbinding is nog steeds online en heb niks gehoord 🤷‍♂️.
Monteur is toch langs geweest en stond met 5 minuten weer buiten.

Kom van KPN 200/200

Via kabel:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
   Speedtest by Ookla

Server: Odido - Amsterdam (id: 52365)
         ISP: T-Mobile Thuis
Idle Latency:     1.50 ms   (jitter: 0.04ms, low: 1.48ms, high: 1.63ms)
    Download:   932.64 Mbps (data used: 420.9 MB)
                  8.13 ms   (jitter: 2.88ms, low: 1.66ms, high: 20.74ms)
      Upload:   928.00 Mbps (data used: 419.3 MB)
                 86.68 ms   (jitter: 25.79ms, low: 1.51ms, high: 175.58ms)
 Packet Loss:     0.0%

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aMBThVZOJMp-n7fiGbd6tGOSYtQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ujx52SFkS1fHbIyyQxZdYsgt.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W2fV3kzGdFHNGYP0mellalv9DR4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uDppXPRwuF8Qvv7iuPkeVWiS.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yvkItBY3zWVg8rmXPSsZVmXJPZs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JyIEU0uugESkcBSXRqfsLT4g.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 12-06 20:44
Phusebox schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 06:33:
Nog meer mensen problemen met de nieuwe Android TV box? Werkte eerst top, nu sinds een week valt geluid (en beeld) soms weg.
Geluid is bekend bij Odido. Ik citeer:

- Na gebruik van apps (zoals Netflix) is het geluid van Odido TV soms een stuk zachter dan voorheen. Dit probleem is nu in onderzoek.

- Er zijn nog een aantal andere mogelijke problemen rond het geluid in onderzoek - zodra dit meer concreet is, zullen we de specifieke problemen hier melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonton
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:04
Ik ga per 1 maart over van Ziggo naar Odido 2gb (had al eens eerder een jaartje KPN)
Ik zag dat de toegestuurd inlog voor tv nu al werkt online in browser.
maar raar genoeg zegt mijn LG app dat login of code fout is.. apart.

Wou hem graag even checken of ik decoder nodig heb.
LG app schijnt soso te zijn en Odido zegt dat nieuwe app inc rebranding al tijdje op goedkeuring wacht

PC: LianLi O11D evo, Corsair HX1500i, Asus ROG Z790-A, i7-14700KF, 48GB DDR5 Corsair PC7400, MSI RTX5090 Suprim Liquid, Samsung 990pro 1+2TB, LG 42OLEDC4 *** HCS: LG 83OLEDG2, Marantz Cinema 40, B&W (702S2 HTM71S2 705S2 DB4S), Project X2B-at33ptg2, DS3B

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Tonton schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 18:06:
maar raar genoeg zegt mijn LG app dat login of code fout is.. apart.
De LG app gaat pas werken met een Odido internet verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:15
Ik zie vanaf ~18:30 naar diverse targets in SmokePing een lagere latency, zo'n 3-4ms minder latency (van bijv. +/- 13.5ms naar +/- 10ms.). Zowel bij targets in NL als internationaal. Niet bij elke target, maar wel een handvol.
Ping en DNS, bij HTTP zie ik het niet terug in de grafieken.

Ik was zelf rond dat tijdstip overigens niet thuis, dus aan het thuisnetwerk is niks gewijzigd.
Zou men dan toch iets aan de vermeende congestie in de avonduren doen (zelf overigens nog nooit issues mee ervaren).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jdacVk5nN4Cwbm_ytvkB08uwp2Q=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ro0svobcfa0dZHELalR5bTVO.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ftnDOXIEBeThQpru0Yeapp8DRLs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/TGwIveenWAWjirptLIiRjoN6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Z4eGiRRp4Ur4b1_gekPAJMNyvw=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/yTfOr3sGUMO1GvmAXf6JFrlJ.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jGIfPFHLmK9y2YHgZKl-4CQiSoQ=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/wm3XHZytd4KUJZnvjIkyHD0y.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D6LIFPAohegf5o84VjP0wgis85w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vs7sJT93f4jSpGksSKZGruco.png?f=fotoalbum_tile

@stormfly

[ Voor 68% gewijzigd door ThinkPad op 21-02-2024 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv

menonv

Beunhazerij?

ThinkPad schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:55:
Ik zie vanaf ~18:30 naar diverse targets in SmokePing een lagere latency, zo'n 3-4ms minder latency (van bijv. +/- 13.5ms naar +/- 10ms.).

@stormfly
Hier niks waarneembaar, zuiden des lands, Reggefiber gebied.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7oGjlgsrXdr9Buqkm1VaKqSW8CQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NJIbHULqHx5l5ai6l8Zz5Slz.png?f=fotoalbum_large

• Vliegvlug
  • Laatst online: 09:53

Vliegvlug

Flight Simple

Iemand die weet hoe groot het gat door de vloer van de meterkast moet zijn om de glasvezelkabel van ODF door naar boven de halen?

Voldoet een 16mm pvc buis (binnenmaat ~14mm)?

Als het puur een kale vezel is wel natuurlijk maar geen idee of er al iets van een connector op zit.

Open Dutch Fiber is hier al maanden bezig glasvezel aan te leggen en stonden vorig jaar zomer al voor de deur om in de meterkast te kijken en gaven toen aan dat er een gat in de vloer van de meterkast moest komen om met de vezel omhoog te koken.
Ze zouden toen naar verwachting in oktober komen gaven ze aan maar tot nu toe niets gehoord.
Nu moet ik binnenkort toch gaten boren in de vloer van de meterkast en wil ik het gat voor de glasvezel direct neenemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• extraman
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09-06 21:39
@Vliegvlug Lijkt me meer dan voldoende, zo'n glasvezel kabel met mantel is ongeveer net zo dik als een standaard elektriciteitskabel van 2,5mm2

[ Voor 1% gewijzigd door extraman op 22-02-2024 07:42 . Reden: typo ]

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
ThinkPad schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 22:55:
Ik zie vanaf ~18:30 naar diverse targets in SmokePing een lagere latency, zo'n 3-4ms minder latency (van bijv. +/- 13.5ms naar +/- 10ms.). Zowel bij targets in NL als internationaal. Niet bij elke target, maar wel een handvol.
Ping en DNS, bij HTTP zie ik het niet terug in de grafieken.

Ik was zelf rond dat tijdstip overigens niet thuis, dus aan het thuisnetwerk is niks gewijzigd.
Zou men dan toch iets aan de vermeende congestie in de avonduren doen (zelf overigens nog nooit issues mee ervaren).

***members only***

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

@stormfly
Het is nu weer stil aangaande congestie en klachten, wel lees ik her en der nog wat TV geneuzel. Misschien hebben ze er inderdaad wat aan gedaan?

Soms denk ik wel eens dat Odido een cheapy provider is. Als je dan beseft dat ze een hele grote klant hebben in het land en dat blijkbaar heel stabiel en betrouwbaar leveren. Waarom gaat het dan regelmatig zo mis op het consumenten vlak?

MPLS core
ISP core

Ik denk dat het twee core netwerken zijn omdat je andere diensten levert aan zakelijke gebruikers.

Het JustitieNet4 contract is afgesloten voor het Ministerie van Justitie en Veiligheid en heeft betrekking op de Ethernetverbindingen, Integrale netwerken (IPVPN) en Internettoegang, al dan niet in combinatie met Anti-DDoS en Encryptiediensten. Het JustitieNet4 contract is op 4 januari 2019 voor de duur van 11 jaar tot 31 december 2029 gegund aan T-Mobile [Tele2].

• nelizmastr
  • Laatst online: 07:42

nelizmastr

Goed wies kapot

stormfly schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:45:
[...]

Het JustitieNet4 contract is afgesloten voor het Ministerie van Justitie en Veiligheid en heeft betrekking op de Ethernetverbindingen, Integrale netwerken (IPVPN) en Internettoegang, al dan niet in combinatie met Anti-DDoS en Encryptiediensten. Het JustitieNet4 contract is op 4 januari 2019 voor de duur van 11 jaar tot 31 december 2029 gegund aan T-Mobile [Tele2].
Het Tele2 netwerk is dan ook niet door Odido aangelegd maar door Tele2 zelf. Die hele infrastructuur is van fors betere kwaliteit en stabieler bovendien. Zakelijk gezien is die infra naast KPN en aanverwanten de beste in Nederland.

Het consumentendeel daarentegen is inderdaad een budgetnetwerk, waarbij je vooral de pineut bent als je op een stuk netwerk zit of in een dichtbevolkt gebied woont met veel grootverbruikers.

I reject your reality and substitute my own

• stormfly
  • Nu online
nelizmastr schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:55:
[...]

Het Tele2 netwerk is dan ook niet door Odido aangelegd maar door Tele2 zelf. Die hele infrastructuur is van fors betere kwaliteit en stabieler bovendien. Zakelijk gezien is die infra naast KPN en aanverwanten de beste in Nederland.

Het consumentendeel daarentegen is inderdaad een budgetnetwerk, waarbij je vooral de pineut bent als je op een stuk netwerk zit of in een dichtbevolkt gebied woont met veel grootverbruikers.
Volgens mij zijn Tele2 en T-Mobile al langer samen sinds 2019 ik sluit niet uit dat het oude Tele2 gedeelte inmiddels samengevoegd is met T-Mobile/Odido. Met in acht genomen het feit dat je inderdaad gelijk hebt dat die tak veel meer ontwerpt op kwaliteit, en hoogstwaarschijnlijk ook een andere prijsstelling rekent.

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:34
peterbier schreef op maandag 19 februari 2024 @ 17:59:
[...]

Als je op XGS-PON zit is geen monteur nodig.
Heb je bijvoorbeeld GPON dan is de monteur nodig bij een verhoging naar 2Gbit of meer.
Hier van Delta XGS-PON naar Odido (1000/1000). Na een half uur aan de telefoon gehangen te hebben om aan te geven dat ik het zelf wel kan aansluiten, is er een “uitzondering” gemaakt. Twee dagen later werd ik opnieuw gebeld dat er toch echt een monteur moest komen omdat ze zeker willen weten dat er een werkende verbinding wordt opgeleverd. Ga er dus maar vanuit dat er een monteur langs moet komen.

Toevallig ligt hier sinds stipt 0:00 vannacht de (oude) verbinding van Delta eruit en wacht nu op een monteur die er twee uur geleden al had moeten zijn om Odido aan te sluiten.

Misschien handig om te weten; wanneer je ook een mobiel abonnement hebt bij Odido (klantenvoordeel) krijg je gratis 24u onbeperkt internet om een hotspot te maken en zo de downtime te overbruggen.

[ Voor 24% gewijzigd door Exception op 22-02-2024 10:35 ]

• Frid0
  • 15/02: Aanvraag gedaan voor Odido Glas via de Odido website, 2Gbit/s Internet Only
  • 19/02: Gister mail gekregen van Odido dat mijn aansluitdatum bekend is, 18/03.
  • 20/02: Vanmorgen sms gehad van Guidion om een afspraak te maken met een monteur, 19/03
  • 21/02: Vandaag is het Odido pakket bij mij thuis afgeleverd. In het pakket zit, Zyxel T-56, Huawei ONT en een glasvezelkabel met een groen en blauwe stekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _PieterZ
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 31-05 14:56
Dat gaat rap. Zojuist met Odido gebeld, maar deze gaf aan dat Guidion pas contact zal opnemen zodra de patch is geplaatst in de wijkcentrale. Staat gepland voor eind volgende maand, nog even geduld dus..

• Frid0
_PieterZ schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:50:
Dat gaat rap. Zojuist met Odido gebeld, maar deze gaf aan dat Guidion pas contact zal opnemen zodra de patch is geplaatst in de wijkcentrale. Staat gepland voor eind volgende maand, nog even geduld dus..
Mij hoor je ook niet klagen :)

Wat wellicht helpt is dat ik al een aantal jaren een glasvezelverbinding heb van KPN. Ik moet nu wachten tot 18/03 voordat de Odido apparatuur geïnstalleerd kan worden door een monteur ,1 maand opzegtermijn bij de KPN.

Daarover gesproken, momenteel heb ik in mijn meterkast 2 witte kunststof "kastjes" naast elkaar hangen waar vanuit de glasvezelverbinding mijn meterkast in komt. Deze zijn geplaatst toen wij hier nog niet woonde en dat is precies in het midden van de meterkast, hele onhandige plek. Kan de monteur deze verplaatsen naar de zijkant zodat ik de ruimte heb om mijn Unifi apparatuur te kunnen plaatsen?

• henk26
  • Registratie: December 2003
nelizmastr schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:55:
[...]

Ik heb een zakelijk Odido glas abonnement. Die zit inderdaad op de Tele2 core. Als ik een trace doe zie ik verschillende versatel.net hops er tussen staan. Tele2 heeft ooit Versatel overgenomen en daarmee de boel verder opgebouwd als ik het goed heb. De zakelijke lijn heeft er ook nog nooit uitgelegen in al die tijd dat ik het heb. Je kunt overigens bij zakelijk geen TV krijgen, daarvoor moet je NLZiet nemen.

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 09-06 18:01
Vliegvlug schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:14:
Iemand die weet hoe groot het gat door de vloer van de meterkast moet zijn om de glasvezelkabel van ODF door naar boven de halen?

Voldoet een 16mm pvc buis (binnenmaat ~14mm)?

Als het puur een kale vezel is wel natuurlijk maar geen idee of er al iets van een connector op zit.

Open Dutch Fiber is hier al maanden bezig glasvezel aan te leggen en stonden vorig jaar zomer al voor de deur om in de meterkast te kijken en gaven toen aan dat er een gat in de vloer van de meterkast moest komen om met de vezel omhoog te koken.
Ze zouden toen naar verwachting in oktober komen gaven ze aan maar tot nu toe niets gehoord.
Nu moet ik binnenkort toch gaten boren in de vloer van de meterkast en wil ik het gat voor de glasvezel direct neenemen.
Waarom angst om een gat van 20/22 te boren zodat er soepel een 3/4 buis (19mm) in gedaan kan worden.
Daar past zelfs een utp connector door.

• aobh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-06 15:04
Sinds maandag overgestapt naar Odido. Overdag werkt het perfect en lekker snel! Echter rond 17:30 t/m 21:30 is het niet te doen. Internet is rete traag. Ik kan geen resolve doen van zelfs odido.nl. Gisteren gebeld met Odido en aangegeven dat ik dit probleem had. De dame aan de telefoon snapte er niet veel van. Het zou doorgezet worden naar de 2e lijn. Die zal mij terug bellen binnen 3 werkdagen. Als het niet opgelost is volgende week, dan heb ik dus 14 dagen bedenktijd en zeg ik Odido weer op en ga ik terug naar KPN. Erg jammer dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans1990
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
stormfly schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:45:
[...]

Het is nu weer stil aangaande congestie en klachten, wel lees ik her en der nog wat TV geneuzel. Misschien hebben ze er inderdaad wat aan gedaan?

Soms denk ik wel eens dat Odido een cheapy provider is. Als je dan beseft dat ze een hele grote klant hebben in het land en dat blijkbaar heel stabiel en betrouwbaar leveren. Waarom gaat het dan regelmatig zo mis op het consumenten vlak?

MPLS core
ISP core

Ik denk dat het twee core netwerken zijn omdat je andere diensten levert aan zakelijke gebruikers.

Het kan best dat er meerdere problemen in verschillende regio's op meerdere lagen door elkaar lopen. Bvb ik heb enorm veel problemen gehad met de Zyxel T-56 router die is geleverd bij mijn 2Gbit/s abonnement. Een ping naar de router zelf geeft al ping spikes >500ms.. minstens 1 keer per minuut. Ze werken aan een firmware update, maar vanwege gerommel met administratie en klantenservice ga ik al eerder weg.

Je kan die Zyxel wel vervangen met een eigen router, maar op langere termijn vind ik dat toch een beetje akelige situatie. Niet dat ik het vervelend vind om m'n eigen router te moeten gebruiken of beheren, want dat deed ik bij Tweak ook al jaren, maar puur het idee dat ze (in theorie) op elk moment weer iets kunnen wijzigen of hobbels opgooien. Ook voor troubleshooting van netwerkproblematiek op end-user apparatuur en/of hun backbone (bvb packetloss) wil men dat ik de T-56 terugplaats.. maar dat apparaat wil ik gewoon niet meer op m'n netwerk terug zien.

De pingplots die @ThinkPad laat zien lijken mij meer op veranderde routeringen op de backbones van Odido. Op het forum van Odido wordt daar ook veel aan gemeten, echter daar wordt ook verband gelegd met de pingspikes die men ervaren in games. Ik kan zelf dat verband niet altijd 1-2-3 volgen.. variaties van 2-3ms ga je in dagelijks gebruik amper merken. Dat die routes de hele dag heen en weer stuiten is misschien niet proper, maar IMO ook niet bedroevend.

Tenzij zo'n route wijziging natuurlijk zorgt voor wegvallende (TCP) connecties o.i.d., maar dat heb ik nog niet kunnen vaststellen. Daarintegen zie ik wel dagelijks meerdere pingpakketten wegvallen naar een hanjdevol NL IP's O-) Waaronder een paar websites/VPS'en die ik zelf bij TransIP laat hosten. |:(
Congestie lijkt in bepaalde regio's lijkt wel een ding. Ik heb hier in Twente geen last van sterk oplopende pings gedurende de avond ofzo. Maar goed.. ik neem liever een 10ms hogere ping die stabiel is, dan een onstabiele ping en/of internet verkeer wat inconsequent wordt afgeleverd.

Hier enkele pingplots die ik heb gemeten afgelopen maand met statping:
Cloudflare 1.1.1.1
nu punt nl
AU website
Van de 11 IPs die ik monitor gemiddeld 2x minuut (tenminste, daarop staat die ingesteld, maar volgens mij meet statping maar 1 IP tegelijk), heb ik afgelopen 24h 17 failures gezien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
De ervaringen met Odido lijken wel echt heel erg wisselend te zijn. Ik heb nu sinds december Odido (via het Delta Fiber netwerk), maar ik heb tot nu toe nog geen enkel probleem gehad. Als ik de logging van mijn eigen router mag geloven (heb dat Zyxel-geval meteen nadat de monteur weg was omgeruild met mijn oude vertrouwde Asus die ik al jaren gebruik) heb ik zelfs nog geen minuut downtime gehad.
Enige opvallende is dat de latency net een paar ms hoger is dan via Caiway en Delta zelf (wat ik hiervoor zo'n 8 jaar heb gehad), maar zelfs dat is niet om over naar huis te schrijven en is - schat ik in - ook vanwege de gewijzigde techniek (was AON, nu XGS-PON). Het gaat om zo'n 5 - 7 ms naar bijvoorbeeld Google in plaats van de 3 - 5 ms die ik eerder had.
Dus tot nu toe ben ik hier in ieder geval prima tevreden voor die 25 euro per maand.

[ Voor 4% gewijzigd door EDIT op 22-02-2024 13:17 ]

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

extraman schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 07:42:
@Vliegvlug Lijkt me meer dan voldoende, zo'n glasvezel kabel met mantel is ongeveer net zo dik als een standaard elektriciteitskabel van 2,5mm2
Dat is wel dikker dan ik dacht naar past makkelijk in 16mm inderdaad, is maar een buisje van 40cm

Is dus gewoon de kale glasvezel die ze ook op straat laten uitsteken voor de gebouwen voordat ze worden aangesloten.

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

yalerta schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 12:47:
[...]

Waarom angst om een gat van 20/22 te boren zodat er soepel een 3/4 buis (19mm) in gedaan kan worden.
Daar past zelfs een utp connector door.
Omdat ik flink wat meer moet gaan doorvoeren dan enkel die glasvezel kabel zoals een hele berg grijze YvMK kabels van verschillende diktes tbv mijn nieuwe keuken en het al lastig genoeg is daar voldoende plek voor te vinden.
Is erg beperkte ruimte om te boren vanwege de gas- en waterleidingen en bijbehorende meters die in de weg zitten

Dus 16mm is het maximale wat ik er eigenlijk aan kwijt wil zijn.
En als het puur de kale kabel is zonder connector is dat ook ruim voldoende.
Vliegvlug schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 15:56:
[...]

Dat is wel dikker dan ik dacht naar past makkelijk in 16mm inderdaad, is maar een buisje van 40cm

Is dus gewoon de kale glasvezel die ze ook op straat laten uitsteken voor de gebouwen voordat ze worden aangesloten.
Klopt. Het is ook precies die kabel die bij jouw stoep uitsteekt/uitstak.
Onder de stoep ligt 'ie opgerold en deze moet dus nog worden doorgevoerd naar je woning. Dus de kruipruimte in en via dat gat in de vloer de meterkast in. En pas dan wordt die kabel afgewerkt in een FTU.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
* pjot1 heeft goed nieuws!

Een week lang geen klachten! Geen trage of uitvallende verbinding! *O* *O* *O* d:)b

positief nieuws mag ook gemeld worden. :)

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• Rannaa
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-06 11:57
Bij mij in de wijk waren ze vorig jaar ook bezig met Glasvezel aanleg en heb me toen aangemeld om glasvezel alvast vooraf te bestellen met overstap service.

Aantal weken geleden ontving ik een mail dat de overstap service ingediend is en ik belde meteen naar Odido om te controleren of dit klopte. Volgens Odido klopte dit en zou de lijn 20 feb opgeleverd worden. Modem + ONT ontvangen, al snel werd de glasvezelkabel aangelegd bij m’n voorgevel en enkele dagen later (20 feb dus) werd de FTU afgemonteerd in m’n meterkast.

Monteur vertelde me dat het later op de dag geactiveerd zou worden of misschien later deze week en dat ze dan de lijn ook komen testen.

ONT heb ik toen zelf aangesloten en direct op m’n udm pro met vlan 300. Kreeg echter geen WAN ip.

Na niets meer gehoord te hebben, en PON werd maar niet groen, ben ik toch even hier en daar gaan bellen naar MDF, ODF en Odido. Blijkbaar is de wijkcentrale nog niet opgeleverd en wss uitgesteld (voor de 5e x) naar okt 2024 :(. RFA Is nog niet gereed en blijkt wat duurs te zijn waar Odido akkoord voor op moet geven aan ODF. En aangezien het al 5 x is uitgesteld kan het dus nog later worden..

Dik teleurgesteld nu en hoop nog steeds dat ze een foutje maken of dat het toch eerder gebeurd.

Ben ik de enige hier in Zaandam met deze issue of wachten er nog meer hierop?

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Barre73 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 17:36:
[...]

Klopt. Het is ook precies die kabel die bij jouw stoep uitsteekt/uitstak.
Onder de stoep ligt 'ie opgerold en deze moet dus nog worden doorgevoerd naar je woning. Dus de kruipruimte in en via dat gat in de vloer de meterkast in. En pas dan wordt die kabel afgewerkt in een FTU.
Bij mijn huis steekt helaas nog niets uit de grond maar een paar wijken verderop zie ik ze al wel uitsteken, geen idee hoe lang het nog gaat duren maar ik vermoed dat ze eerst allemaal in de openbare ruimte aanleggen en daarna het aansluiten van de huizen zelf pas gaan doen.

• Caelorum
Vliegvlug schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 19:29:
[...]
maar ik vermoed dat ze eerst allemaal in de openbare ruimte aanleggen en daarna het aansluiten van de huizen zelf pas gaan doen.
Ligt een beetje aan alle ander infra. Soms is alles tot aan de huizen al klaar, maar verderop in het netwerk nog niet en dan heeft aansluiten in de huizen weinig zin. Som is dat allemaal al wel gereed en kunnen ze alvast een gebied gaan aansluiten terwijl een ander gebied ernaast nog gegraven wordt.
Hier was dat laatste aan de hand. Met de kanttekening, dat degene die al een contract hadden getekend eerst werden aangesloten in de huizen.

Overigens ook leuk is dat zelfs als ze alles hebben aangesloten dat nog geen garantie op een verbinding is. Mijn buurman wilde een contract aangaan 2 maanden nadat het bij mij was aangesloten (en dus 3 maanden ofzo na oplevering), maar dat kon niet meer. Of nouja, de aansluiting verder realiseren niet, contract wel, want de wijkkast zat al weer vol. Het plan was deze te vergroten, maar dat is zover ik kan zien nog niet gedaan. Er is nog wel in de buurt daarvan gegraven, dus dat verruimen zal ook wel wat meer werk zijn dan ze hadden gehoopt.

• jongetje
Caelorum schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:12:
[...]
want de wijkkast zat al weer vol. Het plan was deze te vergroten, maar dat is zover ik kan zien nog niet gedaan.
Dit heb ik nog nooit gehoord. Er wordt een compleet design gemaakt met alle aansluitingen, routes, boringen, persingen en oversteken. Dan is er niet opeens een volle POP oid waardoor er woningen niet aangesloten kunnen worden. Ik denk dat dit gewoon niet het juiste verhaal is wat je hebt gehoord.

[ Voor 5% gewijzigd door jongetje op 22-02-2024 20:32 ]

• Shutdown98
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-06 19:01
Hier in regio Zutphen was het bijna 2 jaar geleden dat Delta de eerste mailings deed dat er glasvezel zou komen. Ingeschreven met in eerste instantie een Delta abbo.
Toen kon je nog niet voor Odido kiezen.
Mede omdat het Delta modem niet in bridge modus kan, de voorinschrijving bij Delta opgezegd en naar Odido gegaan.
Glasvezel is een paar maanden geleden daadwerkelijk gelegd tot voor de deur.
Vorige week is de vezel naar binnen gebracht en nu amper een week later kon ik vandaag de afspraak maken met de monteur van Guidion.
Dat is gepland over 9 dagen.
Inmiddels ook bevestiging dat het installatiepakket is verstuurd en morgen wordt bezorgd.
So far so good...

Ga eigen modem gebruiken (UDM van Unifi) Dus vlan 300 en gaan (hoop ik).

Ik laat huidige adsl abbo nog een paar weken doorlopen voor de zekerheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kusanagi
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 14-03 10:20
Ik heb een vraag over Easymesh: ik zit nu op het T75 modem met de 8Gbit verbinding. Alles leek qua mesh eerst te werken, maar na een reset laten mijn Tp Link powerline adapters weten dat de router niet Easymesh compatible is.

Van wat ik begrijp is dat het modem dit echter wel kan. Ik kan onder netwerkinstellingen-draadloos of waar dan ook maar geen Easymesh opties vinden in de webinterface. Echter, als ik 2,5 en 5Ghz apart wil instellen staat er dat dat niet lukt zolang Easymesh is ingeschakeld.

Mind boggling! Het staat dus aan, is een Zyxel modem, powerline van Tp Link, maar Easymesh moet vendor/merk onafhankelijk zijn. Kan iemand me op weg helpen?

• Caelorum
jongetje schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 20:32:
[...]

Dit heb ik nog nooit gehoord. Er wordt een compleet design gemaakt met alle aansluitingen, routes, boringen, persingen en oversteken. Dan is er niet opeens een volle POP oid waardoor er woningen niet aangesloten kunnen worden. Ik denk dat dit gewoon niet het juiste verhaal is wat je hebt gehoord.
Mogelijk niet het juiste verhaal wat verteld is aan de buurman inderdaad. De POP is er overigens 1 van een bestaande wijk, waar een oude wijk bij op aangesloten is. Het zou me niet verbazen als ze zich misrekent hebben in hoeveel van die woningen (flats niet meegerekend) er daadwerkelijk een aansluiting zouden nemen.
Maar het is wel een leuk telefoonspelletje. Ik heb het van de buurman, hij van Odido, die hebben het weet ik waar vandaan. KPN WBA misschien?

Overigens vertelde de beste man die bij dat kastje van de wijk stond die glasvezeltjes administratief op te leveren, dat er 800 woningen op aangesloten waren. Dat is dus na de oplevering van die wijk. Het gebied dat is opgeleverd heeft alleen al 1500+ eengezinswoningen.

Dus geen idee wat er aan de hand is, maar feit is wel dat ondanks dat die vezel er lag hij niet meer opgeleverd kon worden en het zeker een aantal maanden nog zou duren.

[ Voor 20% gewijzigd door Caelorum op 22-02-2024 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Caelorum In de BAG (Basisadminisratie Adressen en Gebouwen) van het kadaster staan alle adressen geregistreerd met waar deze zich exact bevind. Hier halen de netwerkbeheerders een export uit en op die manier worden al deze adressen ook voorzien van een aansluiting. Vaak wordt er wel wat gefilterd anders zouden elektriciteitshuisjes en garageboxen ook een aansluiting krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Caelorum
@jongetje Ik weet niet wat je er mee wilt zeggen. Dat zij weten hoeveel woningen er zijn lijkt me logisch. Of het verhaal correct is kan ik niet bepalen. Ik werk niet bij die partijen. Maar als het correct is, dan vermoed ik dat ze zich simpelweg hebben verrekend in hoeveel er daadwerkelijk meteen van start wilden gaan met glasvezel hier in de wijk.
Ergens zou me dat ook niet verbazen, want de berichtgeving van de laatste tijd was ook dat het niet zo wil vlotten met daadwerkelijk omzetten van opgeleverde/aangesloten adressen naar daadwerkelijke contracten/geleverde diensten. Toch net iets teveel woningen waarbij het sprietje bij de voordeur blijft en nooit naar binnen wordt gebracht. Hier in de wijk is dat echter een zelfzaamheid, want veel woningen hadden op papier dan wel een ziggo aansluiting, maar die kabel is ofwel zo ruk dat het niet meer bruikbaar is, of illegaal door een vorige bewoner weggehaald.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
@Caelorum Ik heb zelf in die wereld gewerkt. En er is gewoon gerekend met de situatie dat iedereen een aansluiting kan krijgen. Ze gaan echt niet X procent te klein sizen in een POP. De meeste POP's zijn juist oversized en hebben ruimte voor uitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Laatst online: 09:51
jongetje schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 13:44:
@Caelorum Ik heb zelf in die wereld gewerkt. En er is gewoon gerekend met de situatie dat iedereen een aansluiting kan krijgen. Ze gaan echt niet X procent te klein sizen in een POP. De meeste POP's zijn juist oversized en hebben ruimte voor uitbreiding.
Misschien alle switchpoorten vol en de uitbreiding heeft een levertijd van dertien maanden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jadjong schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 15:05:
[...]

Misschien alle switchpoorten vol en de uitbreiding heeft een levertijd van dertien maanden?
Als ik dit lees denk ik ook dat het niet gaat over de passieve kant (aantal woningen) maar over de actieve apparatuur. Die wordt wel degelijk in eerste instantie berekend op 30 tot 40 procent activaties. En dat moet dus uitgebreid worden als dat te weinig blijkt.
Dus alle woningen hebben wel een kabel tot in de PoP maar niet alle woningen hebben direct ook mogelijkheid tot diensten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-06 21:49
Kusanagi schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:45:
Ik heb een vraag over Easymesh: ik zit nu op het T75 modem met de 8Gbit verbinding. Alles leek qua mesh eerst te werken, maar na een reset laten mijn Tp Link powerline adapters weten dat de router niet Easymesh compatible is.

Van wat ik begrijp is dat het modem dit echter wel kan. Ik kan onder netwerkinstellingen-draadloos of waar dan ook maar geen Easymesh opties vinden in de webinterface. Echter, als ik 2,5 en 5Ghz apart wil instellen staat er dat dat niet lukt zolang Easymesh is ingeschakeld.

Mind boggling! Het staat dus aan, is een Zyxel modem, powerline van Tp Link, maar Easymesh moet vendor/merk onafhankelijk zijn. Kan iemand me op weg helpen?
Ik kan je geen hulp bieden, maar ik ben toch nieuwsgierig. Wat is je use-case voor een 8 Gbit internet verbinding, terwijl je nog powerline adapters gebruikt die in het beste geval niet meer dan een paar Mbits doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kusanagi
Masimo schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 20:29:
[...]

Ik kan je geen hulp bieden, maar ik ben toch nieuwsgierig. Wat is je use-case voor een 8 Gbit internet verbinding, terwijl je nog powerline adapters gebruikt die in het beste geval niet meer dan een paar Mbits doen?
De powerlines zijn bijzaak, maar handig voor Easymesh. Ik heb een bedrijf aan huis en heb een NAS met Gitlab erop voor meerdere programmeurs/artists. Easymesh is voor prive gebruik en een beetje internet in een kamer waar ik nu nog geen Cat8 kabel heb (welke ik overal anders al naartoe heb getrokken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digicien
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-06 21:40
Kusanagi schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 22:45:

Het klopt dat bij het apart instellen van 2,4 en 5 Ghz op een Zyxel modem EasyMesh moet worden uitgeschakeld. Ik vermoed dat het een voorwaarde van EasyMesh is om beide te bundelen in 1 SSID (ken de specs niet van EasyMesh). Zyxel APs werken ook niet als EasyMesh uitgeschakeld is.

Geeft TP-Link niet aan dat router niet compatible is met OpenMesh (TP eigen standaard). Volgens TP zijn de PLA nog Planned https://www.tp-link.com/nl/easymesh/product-list/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kusanagi
Digicien schreef op zaterdag 24 februari 2024 @ 00:12:
[...]

Het klopt dat bij het apart instellen van 2,4 en 5 Ghz op een Zyxel modem EasyMesh moet worden uitgeschakeld. Ik vermoed dat het een voorwaarde van EasyMesh is om beide te bundelen in 1 SSID (ken de specs niet van EasyMesh). Zyxel APs werken ook niet als EasyMesh uitgeschakeld is.

Geeft TP-Link niet aan dat router niet compatible is met OpenMesh (TP eigen standaard). Volgens TP zijn de PLA nog Planned https://www.tp-link.com/nl/easymesh/product-list/
De v4 powerlines hebben al Easymesh. En Easymesh staat standaard aan op het modem heb ik door. Maar all in all: het hele tabblad wat ik hoor te hebben onder draadloos is er niet. Dat lijkt niet te kloppen, want ik zie screenshots van de andere modems die het wel hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wiebeltje
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Wiebeltje schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:54:
Ik wil mijn router (Mikrotik RB5009) via glasvezel aansluiten met een sfp module. Van wat ik gevonden heb heb ik een AON aansluiting dus dat lekker makkelijk moeten zijn. Als ik deze componenten koop zou het dan moeten werken? Er zijn nog wat berichten dat de rb5009 wat kieskeurig is kwa sfp modules maar die zijn allemaal uit 2022 / begin 2023 dus ik hoop dat dat inmiddels verholpen is :) .

SC APC naar LC UPC glasvezel patchkabel
https://www.fs.com/de-en/products/62913.html

Generic Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 20km SFP module
https://www.fs.com/de-en/products/75343.html

[Afbeelding]
Ik dacht ik geef nog even een update. Alles ingeplugd en het werkte direct :) . Autonegotiatie kon gewoon aan staan (had ergens gelezen dat die fixed op 1000BASE-T moest staan). De glasvezelkabel die Odido heeft geleverd is iets dikker dan die van FS.com. Ik had het op zich wel fijn gevonden als de kabel iets dikker was (voelt wat minder fragiel) maar het werkt prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 10-06 01:52
Ik ben overstag en ga over naar ODIDO icm BEN ipv Ziggo en Vodafone.

Nu heb ik de Ziggo modem de Wifi uitgezet en heb 3 Ubiquiti UniFi AP's in huis. Moet ik een eigen router kopen of kan de ODIDO modem mijn netwerk beheren zonder dat deze een WIFI signaal uitzend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 16:23
Sliener schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:52:
Moet ik een eigen router kopen of kan de ODIDO modem mijn netwerk beheren zonder dat deze een WIFI signaal uitzend?
Kun je uitzetten.

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
Sliener schreef op zondag 25 februari 2024 @ 16:52:
Moet ik een eigen router kopen of kan de ODIDO modem mijn netwerk beheren zonder dat deze een WIFI signaal uitzend?
Hoe beheer je nu die AP’s van Unifi? Je zou anders naar de nieuwe Ultra van Unifi kunnen kijken. Kost rond de 150 euro, maar die is inclusief cloud key en kan 1000 / 1000 halen. Modem van Odido kun je dan in de kast laten liggen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shutdown98
  • Laatst online: 12-06 19:01
king006 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:12:
[...]

Hoe beheer je nu die AP’s van Unifi? Je zou anders naar de nieuwe Ultra van Unifi kunnen kijken. Kost rond de 150 euro, maar die is inclusief cloud key en kan 1000 / 1000 halen. Modem van Odido kun je dan in de kast laten liggen 😉
Dat ga ik ook doen en de unifi ultra net besteld.
Die gaat de oude USG vervangen, de rpi controller gaat er uit en de oude kpn modem kan weg...
Ook weer een leuke stroom besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superpolm
loeberce schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:46:
[...]

Bridge mode kan niet bij de Odido routers en heeft ook geen toegevoegde waarde. Of je gebruikt de Zyxel van Odido (met alle voor- en nadelen) of je gebruikt je eigen router. Het gros in dit topic kiest voor het laatste.
Is het ook veiliger om je eigen router te gebruiken of voor het gemak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• king006
@Shutdown98,

Maak je een terechte keuze :) de Ultra draait hier nu meer dan 24 uur en draait perfect / stabiel. Ik heb een restore gedaan van bestaande configuratie. Het is nog even wachten op ODF, maar dan gaat die rechtstreeks op de aansluiting van glasvezel.

[ Voor 22% gewijzigd door king006 op 25-02-2024 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:15
king006 schreef op zondag 25 februari 2024 @ 17:12:
[...]
Je zou anders naar de nieuwe Ultra van Unifi kunnen kijken.
[....]
Deze hebben we het dan over? nieuws: Ubiquiti introduceert Cloud Gateway Ultra met 2,5Gbit/s-wanpoort voor...

Best een leuk dingetje, €110 is een prima prijs gezien hij ook als UniFi-controller kan functioneren. Ik vind dit alleen echt onbegrijpelijk:
Deze beschikt over een 2,5Gbit/s-wanpoort en vier 1Gbit/s-lanpoorten
Waarom nou niet minstens één of twee 2,5Gbit/s lanpoorten, dan was het apparaat ook interessant geweest voor abonnementen sneller dan 1Gbit/s. Gemiste kans van Ubiquiti... :/

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 25-02-2024 22:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-05-2024
Paar weken geleden van 50 Mbps naar 100 Mbps gegaan. Bij 50 Mbps nooit problemen gehad met de uploadsnelheid. Die lag altijd rond de 55 Mbps. Nu ik 100 Mbps heb haal ik vaak in de ochtend en de middag rond de 118 Mbps aan uploadsnelheid (gemeten via speedtest.net). In de avond is het steeds een ander verhaal. Ik merk continu drops. Zonet 20 Mbps gemeten. Terwijl de downloadsnelheid wel rond de 118 Mbps blijft hangen. Iemand een idee hoe dit kan?

Gebruik een AC1900 Dual Band router van Asus. Alleen de Converter van T-Mobile gebruik ik. Gemeten via 5Ghz WiFi op laptop en OnePlus6.

Update: meet nu 6.76 Mbps, Latency gaf op een gegeven moment boven de 3000 aan. :? :?

[ Voor 10% gewijzigd door LuckyStriker op 25-02-2024 23:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
@LuckyStriker Ik zou het, zeker voordat je bij Odido gaat klagen, eerst met de geleverde router aankijken of die wel goed loopt. Puur om e.e.a. uit te sluiten (en omdat Odido dit ook gaat vragen en dan heb je dat al gedaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Laatst online: 09:14
ThinkPad schreef op zondag 25 februari 2024 @ 22:10:
[...]

Deze hebben we het dan over? nieuws: Ubiquiti introduceert Cloud Gateway Ultra met 2,5Gbit/s-wanpoort voor...
Waarom nou niet minstens één of twee 2,5Gbit/s lanpoorten, dan was het apparaat ook interessant geweest voor abonnementen sneller dan 1Gbit/s. Gemiste kans van Ubiquiti... :/
Ja dat is echt een hele rare keuze. Sowieso met bepaalde features enabled haalt dat ding die 2,5gbit niet eens meer. Prima prijs voor wat het kan, maar die 2,5gbit poort is nutteloos wat mij betreft.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaXeRs
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-06 21:58
In het zuidelijkste puntje van Nederland een voorbestelling gedaan bij Odido icm Delta voor glasvezel.
Glasvezel moet nog aangelegd worden dus het kan een heel lang traject worden.
Ik hou jullie op de.hoogte.
Zit nu bij Ziggo als tevreden klant maar de aanbieding van Odido was aantrekkelijk genoeg om het te proberen.
Delta heeft in het verleden een flinke campagne gevoerd om mijn mede inwoners te overtuigen en nu icm Odido en de flinke kortingen wil ik de overstap wel wagen.
We gaan het zien. :9

[ Voor 22% gewijzigd door MaXeRs op 26-02-2024 07:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckyStriker
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 21-05-2024
jongetje schreef op maandag 26 februari 2024 @ 07:27:
@LuckyStriker Ik zou het, zeker voordat je bij Odido gaat klagen, eerst met de geleverde router aankijken of die wel goed loopt. Puur om e.e.a. uit te sluiten (en omdat Odido dit ook gaat vragen en dan heb je dat al gedaan).
Goede tip! Had dit ook gelezen op het Odido forum. Rare is..nu weer gemeten. En snelheid is zoals het moet zijn. Zowel de down, als up. Is ook alleen maar savonds dat dit gebeurt en ook niet elke avond. Met die 50 mpbs dus nooit last gehad. Dan zou je bijna zeggen dat het in het netwerk van Odido zit. Voordat ik bel ga ik vanavond eerst nog eens de zeiksel eh zyxel testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:28
Ik ga straks (eind april) ook over naar Odido. Heb al een glasaansluiting liggen waar ik voorheen KPN glas op had. Nu een jaartje Ziggo en straks Odido.

Is het noodzakelijk om Guidion langs te laten komen?
Een modem kan ik zelf ook nog wel aansluiten namelijk.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Pagina: 1 ... 38 ... 114 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen