Nieuw contract als een bestaande klant? Dat hoor ik toch niet vaak.bcome schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:02:
Ik zit al meer dan een jaar bij Odido, 1Gbit via AON. Inmiddels kost dat met de 5 euro korting al meer dan 40 euro, dus even gebeld met de klantenservice of ik niet gebruik kan maken van de huidige korting. Ze hadden twee opties, het contract verlengen of een nieuw contract. Omdat ik ook graag naar 2Gbit wil toch gekozen voor een nieuw contract, 8 maanden voor 25 euro. Jaarprijs komt dan onder wat ik nu betaal voor de 1Gbit. Overzetting van AON naar XGS-PON wordt hopelijk niet heel spannend, maar we gaan het beleven. Hopelijk volgende maand geen klaagpost van mij
Klopt, ik kan me ook niet herinneren dat ik dit veel in het topic voorbij heb zien komen. Het nieuwe contract gaat in op dezelfde datum als de oude eindigt, dus ik ben heel benieuwd of en hoe lang ik er uit lig naast het ompluggen door Guidionrens-br schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:03:
[...]
Nieuw contract als een bestaande klant? Dat hoor ik toch niet vaak.
En is de patchkabel al gewisseld met een nieuwe? Een brakke kabel is nog steeds niet uitgesloten.RA7 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:00:
[...]
Gister is de monteur geweest ook hij mat ook maar 100 Mbit.
Tevens nog geen 30 min nadat de monteur gewesst was, viel het internet weer uit.
Ik ga ze vandaag een ingebrekestelling brief sturen, en hopelijk kan ik vroegtijdig mijn abbo opzeggen.
Als iedereen alles maar zo laat (incl. de monteur) dan gaat er natuurlijk niets worden opgelost.
Als de netwerkpoort van de ONT of WAN poort van de router te allen tijde maar 100Mbit doorlaat, dan is die ook brak en hoort die te worden gewisseld mijns inziens.
Maar ja, er moet dan wel diagnose worden gesteld. Dit gaat niet vanzelf goed komen.
I reject your reality and substitute my own
En het vermoeden bleek waar te zijn. Vanmorgen is de beste man van Guidion geweest, en was 5 minuten later weer weg. Ondanks een werkende lijn krijgt de router geen WAN IP, zowel eigen router niet als 2 geprobeerde Zyxel routers.B2 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:54:
Gistermiddag opeens geen verbinding meer. Eerst op m'n eigen UDM Pro gekeken: geen IP.
Check gedaan met Zyxel router door die uit de doos te halen, maar ook geen WAN IP. ONT herstart, niks. Blijkbaar na de lease time geen nieuw DHCP offer?
Ik zit op het Delta netwerk, PON lampje op de ONT is mooi groen. Data lampje ook groen of oranje (afhankelijk van 1 of 2,5Gbit). 1ste helpdeskmedewerker deed een lijnmeting maar hier kwam ook niks geks uit. Een monteur zou worden aangestuurd en ik zou een bericht voor een afspraak krijgen. Omdat ik niks hoorde vanmorgen maar eens opnieuw contact opgenoomen met Odido. De monteur was niet aangestuurd, en daardoor had ik ook geen mail ontvangen.
De eerst beschikbare Guidion monteur heeft volgende week(!) tijd. "In de tussentijd kunt u gebruik maken van de Unlimited bundel die u toch al heeft met uw telefoon als hotspot.." Ik denk dat ik dus al die tijd maar thuis moet blijven en door het huis heen moet lopen om iedereen z'n stukje time-sharing internet te geven..
Ben bang dat er bij het bezoek van Guidion hier thuis niks uit gaat komen. Odido prima zo lang het werkt, maar als er wat mis is.....
Storing doorgezet, geen idee hoe lang dit weer gaat duren. Ondertussen al 6 dagen zonder verbinding.
Heb je met de eigen router alle bekende vlan tags geprobeerd? Misschien staat het poort profiel aan de andere kant op provider X en moet je vlan 1234 hebben in plaats van 300.B2 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 14:25:
[...]
En het vermoeden bleek waar te zijn. Vanmorgen is de beste man van Guidion geweest, en was 5 minuten later weer weg. Ondanks een werkende lijn krijgt de router geen WAN IP, zowel eigen router niet als 2 geprobeerde Zyxel routers.
Storing doorgezet, geen idee hoe lang dit weer gaat duren. Ondertussen al 6 dagen zonder verbinding.
Als overstaptwijfelaar (Ziggo) heb ik een aantal vragen die ik niet zo 1-2-3 kon vinden in dit topic:
- Kan ik een NAT draaien op 192.168.1.x ?
- Kan je met de Odido router (Zyxel geloof ik) port forwarding toepassen?
- Staat poort 25 voor het ontvangen van mail open en kan ik deze forwarden naar mijn server?
- Zijn er nog andere bezwaren voor het hosten van een domein op mijn server die dus achter een NAT zit?
- Kan ik een NAT draaien op 192.168.1.x ?
- Kan je met de Odido router (Zyxel geloof ik) port forwarding toepassen?
- Staat poort 25 voor het ontvangen van mail open en kan ik deze forwarden naar mijn server?
- Zijn er nog andere bezwaren voor het hosten van een domein op mijn server die dus achter een NAT zit?
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Nee, ten eerste lijkt me dat ook niet echt zinvol, Odido gebruikt toch alleen 300? Plus, de Zyxel geeft het bewijs dat er iets mis is.jadjong schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:04:
[...]
Heb je met de eigen router alle bekende vlan tags geprobeerd? Misschien staat het poort profiel aan de andere kant op provider X en moet je vlan 1234 hebben in plaats van 300.
Odido zakelijk is vlan 32. Delta heeft vlan 100. Als de Zyxel het niet doet is vlan 300 in ieder geval stuk. Misschien dat je met een ander vlan wel internet krijgt. Dat hoort natuurlijk niet, maar dan loop je in ieder geval niet meer te klooien met een 5G databundel totdat vlan 300 werkt zoals het hoort.B2 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:14:
[...]
Nee, ten eerste lijkt me dat ook niet echt zinvol, Odido gebruikt toch alleen 300? Plus, de Zyxel geeft het bewijs dat er iets mis is.
Ok, goed punt. Maar helaas, dat is het ook niet.jadjong schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:19:
[...]
Odido zakelijk is vlan 32. Delta heeft vlan 100. Als de Zyxel het niet doet is vlan 300 in ieder geval stuk. Misschien dat je met een ander vlan wel internet krijgt. Dat hoort natuurlijk niet, maar dan loop je in ieder geval niet meer te klooien met een 5G databundel totdat vlan 300 werkt zoals het hoort.
Hey, de monteur kwam vandaag langs en heeft alles geinstalleerd. Nu kwam er alleen via de glasvezel geen signaal. Hij heeft een ticket aangemaakt voor reparatie (beneden in de verdeler) en meestal duurt dat 1-2 dagen. Ik zit dus nu zonder internet.
Klantenservice gebeld: die geven mij codes voor onbeperkt 5G alleen qua telefonie zit ik nog bij KPN dus ik kan er niks mee. Zou ik een e-sim kunnen nemen om die codes eventueel te activeren?
Klantenservice gebeld: die geven mij codes voor onbeperkt 5G alleen qua telefonie zit ik nog bij KPN dus ik kan er niks mee. Zou ik een e-sim kunnen nemen om die codes eventueel te activeren?
Of even een prepaid kaartje halen in de winkel. Als je daar aangeeft dat het is vanwege een storing krijg je die gratis mee.Santee schreef op maandag 12 februari 2024 @ 15:57:
Hey, de monteur kwam vandaag langs en heeft alles geinstalleerd. Nu kwam er alleen via de glasvezel geen signaal. Hij heeft een ticket aangemaakt voor reparatie (beneden in de verdeler) en meestal duurt dat 1-2 dagen. Ik zit dus nu zonder internet.
Grappig, ik krijg zojuist de volgende email van Odido:bcome schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:02:
Ik zit al meer dan een jaar bij Odido, 1Gbit via AON. Inmiddels kost dat met de 5 euro korting al meer dan 40 euro, dus even gebeld met de klantenservice of ik niet gebruik kan maken van de huidige korting. Ze hadden twee opties, het contract verlengen of een nieuw contract. Omdat ik ook graag naar 2Gbit wil toch gekozen voor een nieuw contract, 8 maanden voor 25 euro. Jaarprijs komt dan onder wat ik nu betaal voor de 1Gbit. Overzetting van AON naar XGS-PON wordt hopelijk niet heel spannend, maar we gaan het beleven. Hopelijk volgende maand geen klaagpost van mij
Odido naar Odido dus. Grappig hoe dat intern bij ze werkt.Hallo bcome,
We kregen van een andere provider het verzoek om je Odido voor thuis abonnement stop te zetten.
[...]
Alleen de WAN kabel vervangen tussen modem en het zwarte muurkastje, en vlak na zijn vertrek weer geen internet.bjusterbaarlik schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:28:
[...]
Heeft die naast het meten ook nog wat gedaan? Zoals het probleem oplossen?
Ik heb vandaag al een ingebrekestelling brief gestuurd. Ben het zat.
We are all accidents waiting to happen
Nadat de planning niet is nagekomen door ODF zijn uiteindelijk zijn de voorbereidende werkzaamheden op maandag ipv vrijdag afgerond en kan ik over een paar weken een pakketje ontvangen en een afspraak met een Guidion monteur maken om het "licht" aan te sluiten.
Hoop dat die planning wat soepeler gaat, lastige is nu dat ik ze (Guidion/ Odido) nu niet meer vertrouw qua planning
Ben benieuwd hoe deze stap gaat in de planning

Hoop dat die planning wat soepeler gaat, lastige is nu dat ik ze (Guidion/ Odido) nu niet meer vertrouw qua planning
Ben benieuwd hoe deze stap gaat in de planning
Heb je alleen internet? of ook tv of vaste telefonie?bcome schreef op maandag 12 februari 2024 @ 17:45:
[...]
Grappig, ik krijg zojuist de volgende email van Odido:
[...]
Odido naar Odido dus. Grappig hoe dat intern bij ze werkt.
Het is lang geleden dat ik een al bestaande klant zo'n korting heb zien krijgen bij een verlenging/upgrade.
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Enkel thuis internet inderdaad, en een mobiel abbonement.Kodess schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 09:53:
[...]
Heb je alleen internet? of ook tv of vaste telefonie?
Het is lang geleden dat ik een al bestaande klant zo'n korting heb zien krijgen bij een verlenging/upgrade.
laat maar. foutje.
[ Voor 95% gewijzigd door GAEvakYD op 13-02-2024 11:45 ]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Nope dat was het, gisteren gebeld, kreeg deze mail daarna:bjusterbaarlik schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:28:
[...]
Heeft die naast het meten ook nog wat gedaan? Zoals het probleem oplossen?
:strip_exif()/f/image/kXBR27qK5RfPZnrLLMoLOStg.jpg?f=fotoalbum_large)
vandaag niks meer gehoord, daar net gebeld.
En zij weten van geen email???

kan gewoon weer 5 werkdagenwachten.....
Hier ook elke keer hetzelfde gezeik en constant overal achteraan moeten omdat je anders weken zit te wachten.RA7 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:59:
[...]
Nope dat was het, gisteren gebeld, kreeg deze mail daarna:
[Afbeelding]
En zij weten van geen email???![]()
![]()
Geen ONT geleverd, dus monteur kwam voor niks, je zou zeggen dat zoiets binnen een dag geregeld is om na te sturen, maar nee hoor, kan je ook tig keer achteraan bellen...

Onderaan de mail van Guidion die je kreeg toen de monteur de werkbon had gesloten staat een nummer dat als de monteur geen goed werk geleverd hebt kunt bellen. Had je dat gelijk ook gebeld?RA7 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 17:59:
[...]
Nope dat was het, gisteren gebeld, kreeg deze mail daarna:
[Afbeelding]
En zij weten van geen email???![]()
![]()
Kan ik de Mediabox via wifi gebruiken als ik een eigen Fritzbox gebruik? Kom er niet direct achter of dit mogelijk is. Dacht van wel, maar even graag de bevestiging
.
Ja. Zolang het ding weet dat-ie op een Odido netwerk zit moet dat gewoon werken. WiFi praat ook gewoon TCP/IP maar dan door de luchtKartmans1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:28:
Kan ik de Mediabox via wifi gebruiken als ik een eigen Fritzbox gebruik? Kom er niet direct achter of dit mogelijk is. Dacht van wel, maar even graag de bevestiging.
Perfect, thanks! Dan blijven we bij Odido. Ben benieuwd of het bevalt.nelizmastr schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:47:
[...]
Ja. Zolang het ding weet dat-ie op een Odido netwerk zit moet dat gewoon werken. WiFi praat ook gewoon TCP/IP maar dan door de lucht
Weet iemand of het mogelijk is om de Zyxel van Odido in te zetten als Access Point only? Ik wil eigenlijk mijn eigen router gaan gebruiken echter mis ik dan Wi-Fi. Ik heb nog een Edgerouter X liggen die het werk prima kan doen wat ik nodig heb, hier zit alleen geen Wi-Fi op.
Nee, dat is voor zover ik weet niet mogelijk.Galukon schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:04:
Weet iemand of het mogelijk is om de Zyxel van Odido in te zetten als Access Point only? Ik wil eigenlijk mijn eigen router gaan gebruiken echter mis ik dan Wi-Fi. Ik heb nog een Edgerouter X liggen die het werk prima kan doen wat ik nodig heb, hier zit alleen geen Wi-Fi op.
Ik kan me vaag herinneren dat je bij de setup kon kiezen voor AP mode oid maar het is al bijna 2 jaar geleden.rens-br schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:29:
[...]
Nee, dat is voor zover ik weet niet mogelijk.
Ik heb geen mail van Guidion gekregen, nog nooit na al die keren dat er een monteur is geweest..??bjusterbaarlik schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 19:53:
[...]
Onderaan de mail van Guidion die je kreeg toen de monteur de werkbon had gesloten staat een nummer dat als de monteur geen goed werk geleverd hebt kunt bellen. Had je dat gelijk ook gebeld?
Het is toch voldoende om de DHCP server op het ding uit te zetten en hem aan te sluiten met een van zijn LAN poorten? Dat hij dan nog steeds een router is doet in principe niet ter zake.rens-br schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:29:
Nee, dat is voor zover ik weet niet mogelijk.
Ìk lees online dat hij op de WAN constant zoekt naar Odido verbindingen en anders herstart om het opnieuw te proberen. Ik ga zo even een test doen om te kijken of het werkt.mbovenka schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:42:
[...]
Het is toch voldoende om de DHCP server op het ding uit te zetten en hem aan te sluiten met een van zijn LAN poorten? Dat hij dan nog steeds een router is doet in principe niet ter zake.
Hmm. OK, dat wist ik niet. Ik dacht dat het een gewone WiFi-router was wat dat betreft.
Odido heeft best wel wat functionaliteit eruit gehaald of afgeschermd met odido firmware. Dus het ding behandelen als een 'standaard' router kan zonder meer niet.mbovenka schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:42:
[...]
Het is toch voldoende om de DHCP server op het ding uit te zetten en hem aan te sluiten met een van zijn LAN poorten? Dat hij dan nog steeds een router is doet in principe niet ter zake.
Verwijderd
Onlangs de gok gewaagd en overgestapt van KPN naar Odido voor glasvezel. Hoofdreden waren de kosten bij KPN. (57 euro voor een 200Mbit lijn met interactieve TV) Nu bij Odido voor 35 euro 400Mbit, TV doen we via NLZiet.
De installatie is afgelopen maandag vlekkeloos verlopen, enige puntje dat ik nog moet oplossen is dat onze Samsung TV op de een of andere manier voor wifi de router verkiest boven de wifi extender (extender staat veel dichterbij en de andere apparaten die deze wel kiezen hebben een goede verbinding)
De TV heb ik daarom voorlopig maar op de wifi van mijn extra Ubiquity netwerk hangen, wat goed werkt.
De installatie is afgelopen maandag vlekkeloos verlopen, enige puntje dat ik nog moet oplossen is dat onze Samsung TV op de een of andere manier voor wifi de router verkiest boven de wifi extender (extender staat veel dichterbij en de andere apparaten die deze wel kiezen hebben een goede verbinding)
De TV heb ik daarom voorlopig maar op de wifi van mijn extra Ubiquity netwerk hangen, wat goed werkt.
Ik denk ik test het even. Ik heb nu een EdgeRouter X met VLAN300 als router aan de converter hangen en de Zyxel ingesteld zonder DHCP en een statisch IP gegeven in de range van de DHCP van de EdgeRouter en dit werkt gewoon prima! Scheelt toch weer een Ubiquiti access point kopen voor een 3 tal clients met weinig eisen.rens-br schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 12:58:
[...]
Odido heeft best wel wat functionaliteit eruit gehaald of afgeschermd met odido firmware. Dus het ding behandelen als een 'standaard' router kan zonder meer niet.
In theorie moet het kunnen.Galukon schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 10:04:
Dan moet je alle ongebruikte functionaliteit uitzetten, met name de DHCP server en de Zyxel met een LAN poort bedraad aansluiten op je eigen router.
De mediabox (Entone-85 c.q. Aria 7x) heeft zelf geen WiFi. Dus dan moet je die bedraad aansluiten op WiFI extender.Kartmans1 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 21:28:
Kan ik de Mediabox via wifi gebruiken als ik een eigen Fritzbox gebruik? Kom er niet direct achter of dit mogelijk is. Dacht van wel, maar even graag de bevestiging.
Plus geen formele ondersteuning meer vanuit Odido.
Kan het zijn dat de beveiliging van de router beter is dan van de extender (WPA2 vs WPA3 bv). Dat heb ik gehad met mijn Windows laptop van het werk. Pakte altijd het zwakste netwerk want WPA3. Dat de verbinding daardoor ruk is en dat je daardoor uiteindelijk al je devices op WPA2 moet zetten maakt niet uit natuurlijk. Overigens hebben mijn Macbook en iphone daar geen last van. Wellicht dat die Samsung dezelfde filosofie volgt als WindowsVerwijderd schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 13:27:
Onlangs de gok gewaagd en overgestapt van KPN naar Odido voor glasvezel. Hoofdreden waren de kosten bij KPN. (57 euro voor een 200Mbit lijn met interactieve TV) Nu bij Odido voor 35 euro 400Mbit, TV doen we via NLZiet.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Heb nu een weekje de 8gbps aansluiting. De ONT is via een RJ45 SFP+ op m'n CCR2116 aangesloten. Qua installatie geen enkel probleem ondervonden, zelfs m'n public ip is ongewijzigd gebleven.
De upload valt helaas best tegen, ik heb in mijn tests op verschillende dagen/tijdstippen naar verschillende servers, zowel via speedtest.net (zowel browser als standalone tool) als (parallelle) iperf sessies nooit hoger aangetikt dan ~6000mbit, gemiddeld zit het zo rond de 4000mbit. Uiteraard ook direct met de PC NIC in de ONT getest en via de meegeleverde Zyxel, maar daar komen identieke resultaten uit.
De download tikt vrij consistent 7500mbit aan bij speedtests naar Odido servers in Arnhem en Amsterdam, maar op geen enkele andere node kom ik boven de 5000mbit uit.
Voelt een beetje aan alsof het netwerk nog wat investeringen nodig gaat hebben. De 8gbps wordt in ieder geval bij lange na niet waargemaakt.
De upload valt helaas best tegen, ik heb in mijn tests op verschillende dagen/tijdstippen naar verschillende servers, zowel via speedtest.net (zowel browser als standalone tool) als (parallelle) iperf sessies nooit hoger aangetikt dan ~6000mbit, gemiddeld zit het zo rond de 4000mbit. Uiteraard ook direct met de PC NIC in de ONT getest en via de meegeleverde Zyxel, maar daar komen identieke resultaten uit.
De download tikt vrij consistent 7500mbit aan bij speedtests naar Odido servers in Arnhem en Amsterdam, maar op geen enkele andere node kom ik boven de 5000mbit uit.
Voelt een beetje aan alsof het netwerk nog wat investeringen nodig gaat hebben. De 8gbps wordt in ieder geval bij lange na niet waargemaakt.
Verwijderd
Tsja daar zeg je wat, is een onderzoekje waard!page404 schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 09:19:
[...]
Kan het zijn dat de beveiliging van de router beter is dan van de extender (WPA2 vs WPA3 bv). Dat heb ik gehad met mijn Windows laptop van het werk. Pakte altijd het zwakste netwerk want WPA3. Dat de verbinding daardoor ruk is en dat je daardoor uiteindelijk al je devices op WPA2 moet zetten maakt niet uit natuurlijk. Overigens hebben mijn Macbook en iphone daar geen last van. Wellicht dat die Samsung dezelfde filosofie volgt als Windows
Dit gevoel, deel ik met je dat het netwerk op sommige punten nog inferieur aanvoelt.zzattack schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:00:
Heb nu een weekje de 8gbps aansluiting. De ONT is via een RJ45 SFP+ op m'n CCR2116 aangesloten. Qua installatie geen enkel probleem ondervonden, zelfs m'n public ip is ongewijzigd gebleven.
Alsof ze in het eigen netwerk alles toppie hebben, maar daar buiten trage peering hebben.
Zelfs naar bepaalde providers in nederland is het toch wel "ondermaats".
Probeer maar eens servers buiten Nederland. Zodra je Amsterdam voorbij bent houdt het ver op met de snelheid. Dat merk ik zelfs al met 2 Gbit.
Overigens, als de peering wel in orde is, "dan wilt het wel". Maar bij sommige, waarvan je het wel zou verwachten kom ik niet eens verder dan 300 Mbit (bv. SuitIT Eindhoven) Zie evt post ;
Controleer evt die servers ook eens?
KPN Amstelveen
Orange Belgium Evere
NetProtect Amsterdam
Ben benieuwd naar resultaten.
[ Voor 3% gewijzigd door menonv op 15-02-2024 11:19 ]
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
Dit matcht met mijn resultaten. Ik doe periodiek automatische speedtests tegen de speedtest server van Odido zelf (want dit lijkt mij hetgeen wat ze zelf als ijkpunt zullen gebruiken), en mijn gemiddelde over de afgelopen dagen is 7500 down en 5000 up (over ongeveer 200 metingen). Ik heb het idee dat dit (deels) een probleem is met de speedtest server zelf, want als ik bijvoorbeeld die van Delta gebruik via de browser zit ik vaak rond 6000-6500 up (down scoort die server dan weer niet goed op). Dat is nog steeds lager dan het zou moeten zijn (en ook nog steeds buiten de marge die Odido zichzelf geeft in de voorwaarden), maar het is wel een stuk beter dan de resultaten met de Odido server.zzattack schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 10:00:
Heb je de server id's van deze? Op ping komen ze bij mij niet door de voorselectie.menonv schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:17:
Controleer evt die servers ook eens?
KPN Amstelveen
Orange Belgium Evere
NetProtect Amsterdam
Ben benieuwd naar resultaten.
Ik kan gewoon op naam zoeken?zzattack schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 11:51:
[...]
Heb je de server id's van deze? Op ping komen ze bij mij niet door de voorselectie.
oh en de server van KPN is weg in Amstelveen. Kennelijk.
[ Voor 22% gewijzigd door menonv op 15-02-2024 12:41 ]
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
Je kan alleen servers in de buurt (gebaseerd op ping volgens mij) vinden, dus voor mensen uit andere delen van het land zijn deze niet zomaar zichtbaar.menonv schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:40:
[...]
Ik kan gewoon op naam zoeken?![]()
oh en de server van KPN is weg in Amstelveen. Kennelijk.
Heb via een VPN in regio Amsterdam een aantal van deze servers wel kunnen vinden, plus een paar andere die wel redelijke performen. De trend is hetzelfde, de upload is niet wat het zou moeten zijn.
Netprotect - Amsterdam (id: 37566)
https://www.speedtest.net...7b-4aa0-965b-c3f0fb36840c
Orange Belgium - Evere (id: 30594)
https://www.speedtest.net...57-4d13-bf13-9f45f6db3d04
Claranet Benelux B.V. - Amsterdam (id: 30847)
https://www.speedtest.net...f9-47eb-abce-d7e576fbcba6
Clouvider Ltd - Amsterdam (id: 35058)
https://www.speedtest.net...2f-4688-994a-d3c22a0cf1fc
KPN Amstelveel krijg ik niet gevonden (maar dat is niet verrassend als deze weg is). Ik heb wel deze KPN custom speedtest gevonden, maar dit is Barendrecht (voor mij iig). Kan deze ook niet via de CLI benaderen, hetgeen ook wel interessant is. (id: 53438)
https://kpn-itns.speedtes...f7-11ee-adf9-4b2eeefbb668
Ter referentie; metingen afgenomen met CLI tool.
En met de browser:
https://kpn-itns.speedtestcustom.com/
4646.4 Mbps down, 1927.5 Mbps up, 9ms
Ik haal altijd met de desktop GUI tool nagenoeg dezelfde resultaten naar dezelfde servers.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| Netprotect - Amsterdam (id: 37566) 2352.23 Mbps down, 4291.00 Mbps, 7.3ms ping Orange Belgium - Evere (id: 30594) 7869.02 Mbps down, 2758.79 Mbps, 10.51ms ping Claranet Benelux B.V. - Amsterdam (id: 30847) 5321.05 Mbps down, 4337.30 Mbps up, 7.24ms ping Clouvider Ltd - Amsterdam (id: 35058) 6561.11 Mbps down, 4592.20 Mbps up, 7.19ms ping |
En met de browser:
https://kpn-itns.speedtestcustom.com/
4646.4 Mbps down, 1927.5 Mbps up, 9ms
Ik haal altijd met de desktop GUI tool nagenoeg dezelfde resultaten naar dezelfde servers.
[ Voor 3% gewijzigd door zzattack op 15-02-2024 13:09 ]
Hoe heb je deze server gebruikt met de CLI tool? Deze wil bij mij niet werken, krijg steeds "[error] Configuration - No servers defined (NoServersException)".zzattack schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:58:
Ter referentie; metingen afgenomen met CLI tool.
code:
1 2 https://kpn-itns.speedtestcustom.com/ 4646.4 Mbps down, 1927.5 Mbps up, 9ms
Heb de post even aangepast, resultaat van die laatste kwam gewoon uit de browser.
Nette tests op zich he. Maar inderdaad, buiten de "foutmarge".MaienM schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 12:47:
[...]
Je kan alleen servers in de buurt (gebaseerd op ping volgens mij) vinden, dus voor mensen uit andere delen van het land zijn deze niet zomaar zichtbaar.
Heb via een VPN in regio Amsterdam een aantal van deze servers wel kunnen vinden, plus een paar andere die wel redelijke performen. De trend is hetzelfde, de upload is niet wat het zou moeten zijn.
Netprotect - Amsterdam (id: 37566)
https://www.speedtest.net...7b-4aa0-965b-c3f0fb36840c
Orange Belgium - Evere (id: 30594)
https://www.speedtest.net...57-4d13-bf13-9f45f6db3d04
Claranet Benelux B.V. - Amsterdam (id: 30847)
https://www.speedtest.net...f9-47eb-abce-d7e576fbcba6
Clouvider Ltd - Amsterdam (id: 35058)
https://www.speedtest.net...2f-4688-994a-d3c22a0cf1fc
KPN Amstelveel krijg ik niet gevonden (maar dat is niet verrassend als deze weg is). Ik heb wel deze KPN custom speedtest gevonden, maar dit is Barendrecht (voor mij iig). Kan deze ook niet via de CLI benaderen, hetgeen ook wel interessant is. (id: 53438)
https://kpn-itns.speedtes...f7-11ee-adf9-4b2eeefbb668
Ziet er inderdaad naar uit dat je niet boven de 6000mbit upload haalt. Ergens ook wel een beetje verwacht...
Ben benieuwd. Vandaag de overstap aangevraagd van KPN Glas en Sim Only Simpel naar Odido Glas en Sim Only van Odido. Alles gedaan via de Odido website, nu afwachten hoe het verder gaat...
[ Voor 6% gewijzigd door Frid0 op 15-02-2024 17:09 ]
We hebben thuis een raspberry met pi-hole draaien, deze wordt gebruikt om enkele dns records te resolven naar lokale ip-adressen. Daarnaast verzorgt deze ad-blocking, maar dan niet met een eigen blocklist, maar door upstream ControlD DNS servers te gebruiken (met de OISD blocklist).
De pi-hole wordt via DHCP ingesteld als DNS server voor de lokale machines en forward vrijwel al het DNS verkeer dus naar ControlD.
Omdat dit het enige is dat de raspberry doet, wil ik deze er eigenlijk tussenuit halen en deze functies (DHCP en DNS) in de Zyxel (T-56) van Odido instellen.
Ik heb al gezien dat je static dns entries in de Zyxel UI kunt opvoeren en dat hij deze vervolgens correct resolved.
Er lijkt echter een beperking in de Zyxel te zitten waardoor je voor de router zelf geen eigen upstream DNS servers kunt configureren, hij wil altijd via de ISP DNS servers resolven. In de DHCP setup kun je wel twee DNS servers instellen, maar die worden dan direct naar de DHCP clients gestuurd, waardoor de static DNS entries van de router dus gebypassed worden...
Klopt dit met jullie ervaring, of is dit toch mogelijk? Dus: de Zyxel via DHCP als "DNS Proxy" houden, maar waarbij hij andere (niet-Odido) DNS servers als upstream gebruikt?
De pi-hole wordt via DHCP ingesteld als DNS server voor de lokale machines en forward vrijwel al het DNS verkeer dus naar ControlD.
Omdat dit het enige is dat de raspberry doet, wil ik deze er eigenlijk tussenuit halen en deze functies (DHCP en DNS) in de Zyxel (T-56) van Odido instellen.
Ik heb al gezien dat je static dns entries in de Zyxel UI kunt opvoeren en dat hij deze vervolgens correct resolved.
Er lijkt echter een beperking in de Zyxel te zitten waardoor je voor de router zelf geen eigen upstream DNS servers kunt configureren, hij wil altijd via de ISP DNS servers resolven. In de DHCP setup kun je wel twee DNS servers instellen, maar die worden dan direct naar de DHCP clients gestuurd, waardoor de static DNS entries van de router dus gebypassed worden...

Klopt dit met jullie ervaring, of is dit toch mogelijk? Dus: de Zyxel via DHCP als "DNS Proxy" houden, maar waarbij hij andere (niet-Odido) DNS servers als upstream gebruikt?
@JohanF zie de discussie vorige week tussen mij en wat anderen hier. Het was inderdaad ook waar ik (onder andere) tegenaan liep. Ik heb het op een andere manier opgelost, maar volgens een paar gebruikers hier is het wel mogelijk.
Zelf dus uiteindelijk de moeite niet gedaan en nextdns ingesteld en daar een aantal blocklists enz aangezet, maar ook eigen entries toegevoegd.
Nextdns is toch handiger voor mij, want ik kon zo meteen de ipad van mijn dochter verder dicht timmeren.
Zelf dus uiteindelijk de moeite niet gedaan en nextdns ingesteld en daar een aantal blocklists enz aangezet, maar ook eigen entries toegevoegd.
Nextdns is toch handiger voor mij, want ik kon zo meteen de ipad van mijn dochter verder dicht timmeren.
[ Voor 36% gewijzigd door Caelorum op 15-02-2024 20:55 ]
Ah, ik had je berichten wel gelezen, maar dacht dat jij alleen problemen had met static DNS entries op de Zyxel (i.c.m. de default ISP DNS, dus los van *ook* nog een eigen upstream DNS willen instellen, wat ik dan wil doen voor de adblocking).Caelorum schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:51:
@JohanF zie de discussie vorige week tussen mij en wat anderen hier. Het was inderdaad ook waar ik (onder andere) tegenaan liep. Ik heb het op een andere manier opgelost, maar volgens een paar gebruikers hier is het wel mogelijk.
Static DNS entries op de Zyxel werken bij mij op zich wel goed, bijvoorbeeld denon.vtuner.com naar een lokale docker container sturen
Nee, hiervoor gebruikte ik ook een andere dns.
Niet helemaal zeker of ik hier aan het juiste adres ben, maar ik krijg sinds vanochtend opeens 0mb upload bij Odido en heb geen idee wat ik er mee aan moet. Is qua omstandigheden helemaal niks veranderd t.o.v. gister, heb router/modem al aan/uit gedaan maar geen effect. Zie ook geen storing bij Odido verder. Voordat ik bij klantenservice aan de telefoon ga hangen, iemand enig idee?
UPDATE: lijkt aan de kabel te liggen, zou opgelost moeten zijn!
UPDATE: lijkt aan de kabel te liggen, zou opgelost moeten zijn!
:fill(white):strip_exif()/f/image/3I3r3cogsBhBkFRghGqLw5Ah.png?f=user_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Sidders op 16-02-2024 01:07 ]
In de Zyxel configuratiescherm Netwerkinstellingen / Thuisnetwerken kan je de DNS op 'Statisch' instellen en vervolgens max 2 DNS-servers invullen.JohanF schreef op donderdag 15 februari 2024 @ 20:47:
...
In de IPv6 sectie kan je 3 DNS servers invullen. Maar IPv6 schijnt alleen te werken op een beperkt aantal locaties (niet formeel ondersteund).
[ Voor 14% gewijzigd door BitAndre op 16-02-2024 09:15 ]
@JohanFBitAndre schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:02:
[...]
In de Zyxel configuratiescherm Netwerkinstellingen / Thuisnetwerken kan je de DNS op 'Statisch' instellen en vervolgens max 2 DNS-servers invullen.
In de IPv6 sectie kan je 3 DNS servers invullen. Maar IPv6 schijnt alleen te werken op een beperkt aantal locaties (niet formeel ondersteund).
Ik heb nu onder statisch mijn adguard home IP ingevuld... Dan zou adguard toch alles verder moeten regelen?
Maar jij zegt dat de Zyxel dan alsnog eigen DNS kiest ?? Ik begrijp het niet helemaal denk ik...
Ik zie dat jij het hebt over de T56, ik heb hier zelf de T54 binnen gekregen. Zit daarin het verschil?
[ Voor 7% gewijzigd door DeTjuk op 16-02-2024 09:39 ]
[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.
In de standaard configuratie werkt het als volgt: via DHCP krijgen de apparaten op je LAN de Zyxel als DNS-server aangeboden. Aan de WAN zijde gebeurt hetzelfde; via DHCP krijgt de Zyxel de upstream DNS-server.DeTjuk schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 09:34:
[...]
@JohanF
Ik heb nu onder statisch mijn adguard home IP ingevuld... Dan zou adguard toch alles verder moeten regelen?
Maar jij zegt dat de Zyxel dan alsnog eigen DNS kiest ?? Ik begrijp het niet helemaal denk ik...
Ik zie dat jij het hebt over de T56, ik heb hier zelf de T54 binnen gekregen. Zit daarin het verschil?
Dit kan je overrulen met de statische instelling. Bv als je de adguard home IP invult, dan fungeert die als upstream DNS-server.
Ik heb inderdaad geen T54, maar het zou mij verbazen als dat anders is.
Als ik over zou stappen van kabel naar glasvezel, kan ik dan alles achter de hoofdaansluiting blijven gebruiken ?
Nu komt Ziggo binnen in de meterkast en daar staat de Ziggo router.
Hierop is oa het PV systeem aangesloten en internet bedraad voor de bovenverdieping.
Verder dient de Ziggo router als verbinding voor mijn Asus router die in de woonkamer staat en daarop draait alle apparatuur bedraad (TV, PS5, Ziggo kastje, Hue)
Dus werkt een glasvezel router, de Zyxel van Odido, verder hetzelfde als de Ziggo router ?
Hierop is oa het PV systeem aangesloten en internet bedraad voor de bovenverdieping.
Verder dient de Ziggo router als verbinding voor mijn Asus router die in de woonkamer staat en daarop draait alle apparatuur bedraad (TV, PS5, Ziggo kastje, Hue)
Dus werkt een glasvezel router, de Zyxel van Odido, verder hetzelfde als de Ziggo router ?
Bedankt voor je reply (ook @DeTjuk).BitAndre schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 10:06:
[...]
In de standaard configuratie werkt het als volgt: via DHCP krijgen de apparaten op je LAN de Zyxel als DNS-server aangeboden. Aan de WAN zijde gebeurt hetzelfde; via DHCP krijgt de Zyxel de upstream DNS-server.
Dit kan je overrulen met de statische instelling. Bv als je de adguard home IP invult, dan fungeert die als upstream DNS-server.
Ik heb inderdaad geen T54, maar het zou mij verbazen als dat anders is.
Dit klopt helemaal, het probleem is echter dat als je in de DHCP configuratie van de Zyxel "static DNS servers" instelt, dan worden deze direct naar de DHCP clients gestuurd.
Hierdoor benaderen de clients rechtstreeks de externe DNS servers, waardoor de Zyxel 'overgeslagen' wordt en de geconfigureerde lokale hostnames (onder DNS --> DNS Entry) daarmee ook geen functie meer hebben.
Op de T56 zijn er 3 opties voor DNS (onder LAN Setup/DHCP settings):
- DNS Proxy: DNS loopt dan via de Zyxel en deze forward naar de ISP DNS servers
- Static: de servers die je hier instelt worden rechtstreeks naar de DHCP clients gestuurd, dus de Zyxel DNS wordt overgeslagen
- From ISP: de ISP DNS servers worden rechtstreeks naar de DHCP clients gestuurd, ook hier wordt de Zyxel DNS overgeslagen
Bij de 2e en 3e optie lijken DNS Entries op de Zyxel dan ook nutteloos.
Ik zou graag, net als in de Fritzbox van Tweak kon, aan de WAN zijde een eigen DNS server willen configureren, zodat de Zyxel wel de DNS forwarder/proxy kan blijven en de lokale hostnames kan serveren.
Edit ter verduidelijking: mijn doel is dus om geen eigen Pihole/Adguard Home meer te hoeven draaien, maar gebruik maken van een publieke DNS server waar al adblocking aanwezig is en daarnaast een aantal lokale hostnames kunnen resolven (in de router).
[ Voor 7% gewijzigd door JohanF op 16-02-2024 13:20 ]
@JohanF volgens mij kan dat dus alleen als je of je eigen dna server optuigt, of een dienst als NextDNS gaat gebruiken. Bijkomend voordeel van die laatste is dat het ook onderweg werkt als je niet op je eigen netwerk zit (maar mogelijk wel via vpn mee bent verbonden).
[ Voor 9% gewijzigd door Caelorum op 16-02-2024 13:24 ]
Een optie is het om de Zyxel router hetzelfde IP adres (192.168.178.1)? te geven die de Ziggo router nu heeft.vndk schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 12:16:
Als ik over zou stappen van kabel naar glasvezel, kan ik dan alles achter de hoofdaansluiting blijven gebruiken ?
Dan is het een kwestie van 1 op 1 oversteken.
Mooier is het om een eigen router direct op de utp van de mediaconverter aan te sluiten. De MODEM functie zoals bij de Ziggo router is namelijk niet meer nodig. De eigen router moet wel VLAN ondersteunen
Ik heb slecht nieuws voor je: de Zyxel kan het wel, maar die optie is dichtgetimmerd door Odido.JohanF schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:16:
[...]
Ik zou graag, net als in de Fritzbox van Tweak kon, aan de WAN zijde een eigen DNS server willen configureren, zodat de Zyxel wel de DNS forwarder/proxy kan blijven en de lokale hostnames kan serveren.
[ Voor 9% gewijzigd door BitAndre op 16-02-2024 13:41 ]
Ze zijn hier nu bezig in de straat voor de glasvezel. Vraag me af hoe lang het daarna gaat duren tot er een monteur hier langs kan komen voor een aansluiting in huis. Ik las dat daar nog wel maanden overheen kunnen gaan.
@stfnz Bestelling 10 maanden geleden geplaatst en al 8 maanden ligt de glasvezel bij de voordeur. Het is een nieuw gebied waardoor ik begrijp dat het langer duurt. Maar dit vind ik wel erg lang worden en er is geen concreet uitzicht op een daadwerkelijke aansluitingsdatum.Ik overweeg al mijn bestelling te annuleren en mijn abo bij ziggo te verlengen met extra korting.
Ik hoop dat jij meer geluk hebt.
[ Voor 13% gewijzigd door pdukers op 16-02-2024 14:20 ]
Dat hangt van je wijk af (en of je in een VVE zit).stfnz schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:12:
Ze zijn hier nu bezig in de straat voor de glasvezel. Vraag me af hoe lang het daarna gaat duren tot er een monteur hier langs kan komen voor een aansluiting in huis. Ik las dat daar nog wel maanden overheen kunnen gaan.
Kan weken duren, kan aan half jaar duren. Daar is geen generiek antwoord op te geven, hangt van het tracé, boringen en de oplevering van de POP af. Soms wordt er civiel al gewerkt en komt de POP pas en half jaar later. Je kunt pas lassen en crosschecken (dus het sprietje van je woning tot in de pop checken op licht) als de POP er staat. Dan moet deze opgeleverd worden, de operator zijn spullen plaatsen en dan pas komt HAS (huisaansluitingen) ploeg daarachteraan. En als die is geweest Guidion om je modem aan te sluiten de patch in de POP te maken (wat soms ook door de HAS ploeg gedaan wordt afhankelijk van de situatie).
Zeg dus pas je huidige provider pas op als de HAS ploeg is geweest want dan pas weet je wanneer Guidion komt om het modem en de mediaconverter te plaatsen.
Om maar eens een positieve ervaring te delen: lang gewacht op mijn aansluiting van DFN (start eind 2021), toen bleek Delta geen Bridge mode te ondersteunen. Nu is Odido hier eindelijk beschikbaar en mijn overstap van Ziggo ging vlekkeloos. Ik heb zelf een unifi UDM met diverse APs thuis en die wilde ik blijven gebruiken.
Kabeltje van Ziggo eruit, vlan 300 op WAN poort, kabeltje van Odido Nokia ONT naar UDM erin en alles werkte. Bekabelde tests 950/950Mbits en 7ms latency. Nu nog afwachten hoe stabiel het blijft, maar vooralsnog zeer tevreden.
Overigens neem ik alleen internet af, ik kijk vrijwel geen tv dus heb genoeg aan NPO app.
Kabeltje van Ziggo eruit, vlan 300 op WAN poort, kabeltje van Odido Nokia ONT naar UDM erin en alles werkte. Bekabelde tests 950/950Mbits en 7ms latency. Nu nog afwachten hoe stabiel het blijft, maar vooralsnog zeer tevreden.
Overigens neem ik alleen internet af, ik kijk vrijwel geen tv dus heb genoeg aan NPO app.
Om het nog wat lastiger te maken: je hoort helaas ook te vaak dat de HAS al wordt gemaakt terwijl de PoP er nog niet klaar voor is. Of meer specifiek: de actieve apparatuur in die PoP van de operator.jongetje schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:26:
[...]
Dat hangt van je wijk af (en of je in een VVE zit).
Kan weken duren, kan aan half jaar duren. Daar is geen generiek antwoord op te geven, hangt van het tracé, boringen en de oplevering van de POP af. Soms wordt er civiel al gewerkt en komt de POP pas en half jaar later. Je kunt pas lassen en crosschecken (dus het sprietje van je woning tot in de pop checken op licht) als de POP er staat. Dan moet deze opgeleverd worden, de operator zijn spullen plaatsen en dan pas komt HAS (huisaansluitingen) ploeg daarachteraan. En als die is geweest Guidion om je modem aan te sluiten de patch in de POP te maken (wat soms ook door de HAS ploeg gedaan wordt afhankelijk van de situatie).
Zeg dus pas je huidige provider pas op als de HAS ploeg is geweest want dan pas weet je wanneer Guidion komt om het modem en de mediaconverter te plaatsen.
Het hoort allemaal niet zo te gaan maar het gebeurt toch. En dat maakt het algemene antwoord op de vraag "hoe lang nog?" niet te geven,
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
ODF? Hier namelijk hetzelfde verhaal. Updates van Odido schuiven steeds een maand op. Dus via Facebook de vraag aan ODF gesteld en die kwamen aan met half maart. Terwijl Odido nog januari/februari zeiden.pdukers schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:19:
@stfnz Bestelling 10 maanden geleden geplaatst en al 8 maanden ligt de glasvezel bij de voordeur. Het is een nieuw gebied waardoor ik begrijp dat het langer duurt. Maar dit vind ik wel erg lang worden en er is geen concreet uitzicht op een daadwerkelijke aansluitingsdatum.Ik overweeg al mijn bestelling te annuleren en mijn abo bij ziggo te verlengen met extra korting.
Inmiddels zag ik dat afgelopen week de kabels van de wijk zijn aangesloten op de POP. Dus de ODF datum kan weleens kloppen die ze me gaven.
Ah, nu snap ik inderdaad wat je bedoelt, dank voor de (voor mij) verduidelijking.JohanF schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:16:
[...]
Dit klopt helemaal, het probleem is echter dat als je in de DHCP configuratie van de Zyxel "static DNS servers" instelt, dan worden deze direct naar de DHCP clients gestuurd.
Hierdoor benaderen de clients rechtstreeks de externe DNS servers, waardoor de Zyxel 'overgeslagen' wordt en de geconfigureerde lokale hostnames (onder DNS --> DNS Entry) daarmee ook geen functie meer hebben.
Jammer dat dit niet is open gezet, terwijl de functionaliteit er wel in zit, maar Odido wil hun modem/router zo simpel mogelijk houden natuurlijk. Dan misschien toch een eigen stukje hardware aanschaffen?
[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.
Ja, jammer dit en ik vermoed dat Odido zelf dit nooit open zal gaan zetten helaas.BitAndre schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 13:34:
[...]
Ik heb slecht nieuws voor je: de Zyxel kan het wel, maar die optie is dichtgetimmerd door Odido.
Maar met een beetje debuggen in de Javascript kom je een heel eind

/f/image/Lg8GJfj8sU3n4o0gFIFfzFhA.png?f=fotoalbum_large)
Ja, wellicht een UXG-Lite (om de setup compleet te makenDeTjuk schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 14:54:
[...]
Ah, nu snap ik inderdaad wat je bedoelt, dank voor de (voor mij) verduidelijking.
Jammer dat dit niet is open gezet, terwijl de functionaliteit er wel in zit, maar Odido wil hun modem/router zo simpel mogelijk houden natuurlijk. Dan misschien toch een eigen stukje hardware aanschaffen?
Unifi is laatste wat je moet adviseren als je bijzondere routingen wilt. Spartaanse mogelijkheid binnen unifi wat overigens niet betekent dat die routers het niet kunnen echter niet vanuit de interface.
Een gewone Ubiquiti Edgerouter kan het namelijk wel allemaal, die hebben allebei hetzelfde onderliggende OS.
Neem Pfsense en je kan alles.
Ps ik zelf gebruik een unifi router maar ik wil ook geen bijzondere dingen.
Een gewone Ubiquiti Edgerouter kan het namelijk wel allemaal, die hebben allebei hetzelfde onderliggende OS.
Onlangs glasvezel abbo bij Odido afgesloten. Vandaag was de schouwer van ODF en afgestemd dat de beste plaats voor de aansluiting de meterkast is.
De meterkast is ook de plaats waar de telefoon/adsl verbinding binnenkomt die ik nu gebruik. De telefoonlijn loopt nu via een mantelbuis naar de andere kant van het huis, waar een aansluiting in de muur zit en de modem op aangesloten is. De medewerker van ODF gaf aan dat bij installatie alleen de boel in de meterkast wordt aangesloten, en wanneer ik de modem weer in de huiskamer wil hebben, dat verder aan mijzelf is.
Prima, maar is dat dan een kwestie van een cat6 kabel die van de modem naar de aansluiting van het glasvezel gaat en dus van de positie waar nu de telefoonaansluiting in de muur zit naar de meterkast moet via de mantelbuis?
De meterkast is ook de plaats waar de telefoon/adsl verbinding binnenkomt die ik nu gebruik. De telefoonlijn loopt nu via een mantelbuis naar de andere kant van het huis, waar een aansluiting in de muur zit en de modem op aangesloten is. De medewerker van ODF gaf aan dat bij installatie alleen de boel in de meterkast wordt aangesloten, en wanneer ik de modem weer in de huiskamer wil hebben, dat verder aan mijzelf is.
Prima, maar is dat dan een kwestie van een cat6 kabel die van de modem naar de aansluiting van het glasvezel gaat en dus van de positie waar nu de telefoonaansluiting in de muur zit naar de meterkast moet via de mantelbuis?
Volgende maand start hier het 2.5Gbit/s contract van Odido (25EU/pm) ter vervanging van 1Gbit/s KPN (75EU/pm). Als tweaker ben ik benieuwd of ik met mij TP Link Omada Router (TL-ER605) middels multi-wan de doorvoersnelheid tussen Odido modem en router kan vergroten tot 2Gbit/s middels twee parallelle cat kabels.
Iemand hier die daar ervaring mee heeft? Of heeft het meer voordelen om gewoon het modem van Odido over te slaan en alles rechtstreeks op de Omada router aan te sluiten?
Iemand hier die daar ervaring mee heeft? Of heeft het meer voordelen om gewoon het modem van Odido over te slaan en alles rechtstreeks op de Omada router aan te sluiten?
XC40SMER|11kWp|HA Yellow
Ik heb dus net sinds januari mijn odido adsl gekregen met een brief dat ze in februari zouden upgraden. Maar weet iemand of dat automatisch omgezet wordt en of ik een nieuwe kastje nodig heb?
@timhtc Nee je kunt met twee gigabit poorten nooit 2Gbps krijgen. Hooguit kun je gelijktijdig 2 maal 1Gbps transporteren. Mits de apparatuur dat ondersteund. Zijn alleen niet zoveel situaties waarbij dit nuttig is.
Al het recente Unifi spul draait “gewone” Debian linux (zoals de UDM/UDR). Edgerouters zijn vooral beperkt door hun slome cpu, maar verder inderdaad vrij instelbaar.leonbong schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 18:24:
Unifi is laatste wat je moet adviseren als je bijzondere routingen wilt. Spartaanse mogelijkheid binnen unifi wat overigens niet betekent dat die routers het niet kunnen echter niet vanuit de interface.
Odido heeft 2Gbit/s en geen 2,5Gbit/stimhtc schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:02:
Volgende maand start hier het 2.5Gbit/s contract van Odido
De abonnementen zijn 1, 2 of 8 Gbps. Maar de WAN interface van de Zyxel T56 draait op 2,5 Gbps op de GPON glas-aansluiting. (En heeft één 2,5 Gbps LAN interface.)
Krijg ik dan ook dit kastje (bij mijn upgrade)?BitAndre schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:38:
[...]
De abonnementen zijn 1, 2 of 8 Gbps. Maar de WAN interface van de Zyxel T56 draait op 2,5 Gbps op de GPON glas-aansluiting. (En heeft één 2,5 Gbps LAN interface.)
Staat niet veel uitgelegd in mijn upgrade mail.
Bij het 2Gbit abonnement hoort een T-56 ja, anders ga je de snelheden moeilijk halen.chiel24 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 22:58:
[...]
Krijg ik dan ook dit kastje (bij mijn upgrade)?
Staat niet veel uitgelegd in mijn upgrade mail.
Verwijderd
Dan heb je wel twee keer NAT achter elkaar en dat gaat soms mis. Ik heb een keer gehad dat één van mijn vrienden geen MS-Office licentie kon krijgen omdat die verbinding door twee keer NAT liep. Met gaming kun je daar ook lag van krijgen.mbovenka schreef op woensdag 14 februari 2024 @ 11:42:
[...]
Verwijderd
Dat kan wel hoor met de juiste apparatuur.bjusterbaarlik schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 21:24:
@timhtc Nee je kunt met twee gigabit poorten nooit 2Gbps krijgen. Hooguit kun je gelijktijdig 2 maal 1Gbps transporteren. Mits de apparatuur dat ondersteund. Zijn alleen niet zoveel situaties waarbij dit nuttig is.
https://en.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation
Dan is het nog steeds 2 keer 1 gigabit. Dus 2 sessies van 1 gigabit kan maar 1 sessie van 2 gigabit niet.Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:29:
[...]
Dat kan wel hoor met de juiste apparatuur.
https://en.wikipedia.org/wiki/Link_aggregation
In de praktijk lopen er honderden of duizenden sessies over de lijn en merk je dat niet.
Daarom zei ik ook *LAN* poorten. Dan heb je dat niet.Verwijderd schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 13:24:
[...]
Dan heb je wel twee keer NAT achter elkaar en dat gaat soms mis. Ik heb een keer gehad dat één van mijn vrienden geen MS-Office licentie kon krijgen omdat die verbinding door twee keer NAT liep. Met gaming kun je daar ook lag van krijgen.
Inderdaad: CAT5E of beter tussen ONT en router is alles wat je nodig hebt.hatsjoe123 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:46:
Onlangs glasvezel abbo bij Odido afgesloten. Vandaag was de schouwer van ODF en afgestemd dat de beste plaats voor de aansluiting de meterkast is.
Met het oog op de toekomst zou ik voor "of beter" gaan, mocht je ooit nog willen switchen naar een snelheid van meer van 1Gbit. Of je moet kabels trekken heel leuk vinden, natuurlijk.
Draai hier 10gbit tussen router en ONT (abbo is 2gbit) op cat5e. Werkt ook prima, maar kan per kabel verschillen (iets met de frequentie is belangrijk, maar weet er het fijne niet van).Parody schreef op zaterdag 17 februari 2024 @ 17:31:
Met het oog op de toekomst zou ik voor "of beter" gaan, mocht je ooit nog willen switchen naar een snelheid van meer van 1Gbit. Of je moet kabels trekken heel leuk vinden, natuurlijk.
Ethernet moet kunnen werken over kabels tot 100 meter. Daar is de CAT classificatie op gebaseerd.
In huis zijn de afstanden veelal minder dan 10 meter en dan werkt een lagere classificatie, zoals CAT5e, ook prima. (Vergelijkbaar met HDMI, voor een lengte van 1 meter is de goedkoopste ook goed
.)
Maar als je toch een nieuwe kabel gaat leggen, neem dan de beste kwaliteit (voor een redelijke prijs) die je kan krijgen. Alvast klaar voor de toekomst.
In huis zijn de afstanden veelal minder dan 10 meter en dan werkt een lagere classificatie, zoals CAT5e, ook prima. (Vergelijkbaar met HDMI, voor een lengte van 1 meter is de goedkoopste ook goed
Maar als je toch een nieuwe kabel gaat leggen, neem dan de beste kwaliteit (voor een redelijke prijs) die je kan krijgen. Alvast klaar voor de toekomst.
Hier sinds klokslag 01:00 geen Odido verbinding meer. UDM is gefailoverd naar KPN. Benieuwd hoe lang de downtime deze keer is…. Sinds december bij Odido en heb tot nu toe elke maand dat er 1x ‘s ochtends geen internet meer is.
Hier ook geen internet meer sinds 06:00, omgeving Amersfoort.blottle schreef op zondag 18 februari 2024 @ 06:58:
Hier sinds klokslag 01:00 geen Odido verbinding meer. UDM is gefailoverd naar KPN. Benieuwd hoe lang de downtime deze keer is…. Sinds december bij Odido en heb tot nu toe elke maand dat er 1x ‘s ochtends geen internet meer is.
Alles werkt weer. Geen idee wat er aan de hand was. Heb even het Odido modem even aangesloten, internet was groen aan het knipperen, werd rood, groen knipperen en toen echt groen. Weer ingeplugd in de udm en toen werkte alles weer.blottle schreef op zondag 18 februari 2024 @ 06:58:
Maandag was de monteur van Odido langsgeweest: geen glasvezel signaal, moet Odido fixen. Nu dus bijna een week later en al een week geen internet/TV… krijg ook NIKS te horen van ze over de opdracht, een planning, NIKS. Krijg ik ondertussen leuk een factuur van KPN voor 17 feb-16 maart voor internet… overstapservice hallo? Hebben ze jou mn vorige internet niet opgezegd? Oo
Ik begin er een beetje een punthoofd van te krijgen.
Zolang het internet niet opgeleverd is wordt het abonnement niet automatisch opgezegd. Ik heb hier mijn eigen router (met SPF) tussen zitten, Odido internet deed het gelijk maar abbo werd niet automatisch geactiveerd, en dus KPN ook niet opgezegd. Kwam na ruim een week achter dat je de ONT en/of router van Odido aan moet sluiten om de verbinding actief te laten worden in de administratie...Santee schreef op zondag 18 februari 2024 @ 15:01:
Maandag was de monteur van Odido langsgeweest: geen glasvezel signaal, moet Odido fixen. Nu dus bijna een week later en al een week geen internet/TV… krijg ook NIKS te horen van ze over de opdracht, een planning, NIKS. Krijg ik ondertussen leuk een factuur van KPN voor 17 feb-16 maart voor internet… overstapservice hallo? Hebben ze jou mn vorige internet niet opgezegd? Oo
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Hi mede-Tweakers,
Ben momenteel sterk aan het overwegen naar Odido over te stappen, maar loop momenteel tegen een technische uitdaging aan.
Op dit moment heb ik een KPN (non-glasvezel) abonnement met hun optionele Fritzbox modem. Deze werkt ook als DECT centrale voor mijn vaste telefoon thuis aangezien ik geen telefoonkabels heb lopen door het huis heen.
Navraag bij Odido leert dat het Zyxel modem wat ze leveren geen DECT centrale functionaliteit heeft. Het zou wel werken om een eigen Fritzbox achter de mediaconverter te hangen en deze alsnog als DECT centrale dienst te laten doen.
Heeft er iemand hier ervaring mee of dit goed werkt? Een eigen router neerzetten en VLANs instellen moet me lukken, maar dat zou ik alleen gaan doen wanneer ik mijn vaste telefoon zou behouden via de ingebouwde DECT centrale van mijn Fritzbox.
Bedankt alvast!
Ben momenteel sterk aan het overwegen naar Odido over te stappen, maar loop momenteel tegen een technische uitdaging aan.
Op dit moment heb ik een KPN (non-glasvezel) abonnement met hun optionele Fritzbox modem. Deze werkt ook als DECT centrale voor mijn vaste telefoon thuis aangezien ik geen telefoonkabels heb lopen door het huis heen.
Navraag bij Odido leert dat het Zyxel modem wat ze leveren geen DECT centrale functionaliteit heeft. Het zou wel werken om een eigen Fritzbox achter de mediaconverter te hangen en deze alsnog als DECT centrale dienst te laten doen.
Heeft er iemand hier ervaring mee of dit goed werkt? Een eigen router neerzetten en VLANs instellen moet me lukken, maar dat zou ik alleen gaan doen wanneer ik mijn vaste telefoon zou behouden via de ingebouwde DECT centrale van mijn Fritzbox.
Bedankt alvast!
@bottR Ik zie niet in waarom dat problemen zou opleveren. Al gezocht op 'fritz' in dit topic? Ik zie zo een aantal berichten van users die ook een Fritzbox in gebruik hebben met Odido.
Had wel al gezocht, maar nog niet specifiek in dit topic.ThinkPad schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:27:
@bottR Ik zie niet in waarom dat problemen zou opleveren. Al gezocht op 'fritz' in dit topic? Ik zie zo een aantal berichten van users die ook een Fritzbox in gebruik hebben met Odido.
Het lijkt er inderdaad op dat het meerdere Tweakers is gelukt, dus ik ga het ook proberen!
Abonnement net besteld, met de overstap zal het eind maart worden dat het er staat.
Eigenlijk hoort bij ADSL de router/modem natuurlijk ook al in de meterkast te staan, zodat je lengte vanaf het IS/RA tot je modem zo kort mogelijk is. Bij ADSL kom je er alleen mee weg om dat niet te doen, bij glas niet, omdat je moet aansluiten op een ONT en je niet zomaar een fiberkabeltje kan trekken naar de woonkamer door een kabelgootje.hatsjoe123 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 19:46:
Zoals anderen al zeggen, trek meteen een dubbele UTP-kabel (Cat 6a is prima afweging denk ik tussen kosten en kwaliteit).
X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop
Kan iemand me helpen: voor een kennis (die nu KPN via XGS-PON werkt die heeft een ander abo aangevraagd en gaat overstappen naar Odido glas 1GB.
Nu heeft hij al een UXG-lite, en de XGS-pon "omvormer" , en kreeg hij via Odido een Zyxel modem en een los glasvezel kabeltje. Mijn gevoel zegt dus dat deze nieuwe Odido verbinding niet zeker via de nieuwe XGS-pon techniek zal gaan lopen. Is deze gedachte juist ? Of zal het gewoon kwestie zijn van UXG opnieuw instellen met de Odido benodigde config en werken , of zal er een media omvormer bij/tussen moeten komen om de UXG weer te laten werken op het Odido glasvezel platform?
Nu heeft hij al een UXG-lite, en de XGS-pon "omvormer" , en kreeg hij via Odido een Zyxel modem en een los glasvezel kabeltje. Mijn gevoel zegt dus dat deze nieuwe Odido verbinding niet zeker via de nieuwe XGS-pon techniek zal gaan lopen. Is deze gedachte juist ? Of zal het gewoon kwestie zijn van UXG opnieuw instellen met de Odido benodigde config en werken , of zal er een media omvormer bij/tussen moeten komen om de UXG weer te laten werken op het Odido glasvezel platform?
Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice
Ik heb geen eigen router, gewoon die van Odido. Alleen de reggefiber kast werkt niet goed, die moet overgezet worden.The Wizard schreef op maandag 19 februari 2024 @ 10:14:
[...]
Zolang het internet niet opgeleverd is wordt het abonnement niet automatisch opgezegd. Ik heb hier mijn eigen router (met SPF) tussen zitten, Odido internet deed het gelijk maar abbo werd niet automatisch geactiveerd, en dus KPN ook niet opgezegd. Kwam na ruim een week achter dat je de ONT en/of router van Odido aan moet sluiten om de verbinding actief te laten worden in de administratie...
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen