Wie zegt dat de Zyxel router instabiel is? Waarom zou een provider überhaupt een apparaat met veel problemen uitleveren? Dat kost 2 keer zoveel door alle klachten en telefoontjes op de helpdesk.Xymox schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:16:
Of heeft de Zyxel router zoveel nadelen/instabiliteiten etc dat het kopen van een andere router toch aan te raden is?
Interface is echt om te huilen, verder helemaal geen klachten met de router van Zyxel.MrFl0ppY schreef op maandag 5 februari 2024 @ 14:35:
@Xymox Gaat prima. Ik heb geen problemen met de Zyxel router hier thuis en al zeker niet op alles wat via de draad gaat. Instellingen houden niet over en de interface is om te janken maar hij doet wat ie moet doen en is snel genoeg.
T. Kersten
Een publiek dns entry die naar een lokaal adress resolved weigert de zyxel door te zetten.
Dat is toch wel mijn grootste punt. Heb daardoor een custom dns resolver moeten opgeven.
Dat is toch wel mijn grootste punt. Heb daardoor een custom dns resolver moeten opgeven.
DNS rebinding bescherming.Caelorum schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:57:
Een publiek dns entry die naar een lokaal adress resolved weigert de zyxel door te zetten.
Een goede feature (voorkomt sommige aanvallen) maar ook erg vervelend als je geen uitzonderingen kan maken.
Klopt, dus nu betaal ik zodat ik die uitzondering kan opgeven
Ik heb sinds vorige week ook glasvezel via odido. Nu wil ik een tp-link re705x via easymesh draadloos verbinden met de zyxel t-56. Ik kan de extender dichtbij de router zetten. Wat is het voordeel van easymesh? Wordt de snelheid dan niet gehalveerd? Ik kan dat nergens vinden op internet.
In de Zyxel menu Netwerkinstelling / DNS kan je lokale entries opvoeren.Caelorum schreef op maandag 5 februari 2024 @ 18:57:
Bijvoorbeeld "mijn-nas.home" en het IP-adres die je hebt vastgezet in de DHCP config...
Ja, alleen werkt dat dus weer niet goed. Ik heb een eigen domein waar een aantal records naar publieke diensten wijzen en een aantal naar interne ip-adressen. En die combinatie kan dus niet.
Ik snap overigens waarom ze het standaard blokkeren, maar het is wel 1 van die punten waarop de interface wat tekort doet in functionaliteit.
Ik snap overigens waarom ze het standaard blokkeren, maar het is wel 1 van die punten waarop de interface wat tekort doet in functionaliteit.
[ Voor 27% gewijzigd door Caelorum op 06-02-2024 00:33 ]
Nou wederom een sms dat de monteur niet kan komen en open Dutch fiber heeft de verbinding omgezet / uitgeschakeld. Volgens guidon zou er toch op korte termijn iemand moeten komen maar wanneer wisten ze niet, vroegen sowieso niet eens om welk adres het ging 🤷♂️
Nintendo Friend Code: SW-2156-2589-6793
Fritzbox!Zbx schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:23:
Ik overweeg in de komende dagen over te stappen op Odido (1000/1000). Zou graag wat advies ontvangen over de modem/router die Odido levert. Naast de overstap wil ik ook ter vervanging van twee KPN SuperWifi punten een Deco XE75 Pro, ZenWifi XT9 of ZenWifi XT12 kopen. Zou ik er goed aan doen de geleverde router in gebruik te houden, of die in bridge mode te (laten?) zetten en vervolgens een van de mesh nodes als router te gebruiken?
Of is er misschien een betere optie die ik niet overwogen heb?
Net zelf maar de ont aangesloten en ik had signaal, Fritz box ingesteld op t-mobile en gaan met die banaan. Geen idee wanneer de monteur komt maar we hebben in elk geval weer internet. Zyxel zit nog lekker in de doos.
Toch even kijken of mijn probleem elders ook speelt en of er oplossingen vindbaar zijn...op de Odido community kom ik niet verder ondanks de goede bedoelingen van de moderators daar.
Sinds een paar maanden glasvezel met T56 modem van Odido. Ik heb last van spontane uitval van het gehele internetverkeer. Over het algemeen treedt dit op in de avond. Het lijkt te beginnen met de wifi, en als het modem niet gereboot wordt valt op gegeven moment ook bedraad internet en tv-signaal weg. Ik zeg 'lijkt' omdat, op het moment dat zo'n uitval optreedt, dit begint met wifisignaal. Vaak gebeurt dit dus 's avonds wanneer tv ook aanstaat en die blijft het doen. Reboot van het modem werkt altijd als oplossing, maar doe ik dat niet dan is de volgende ochtend alles (dus ook tv signaal) dood.
Wat is er gedaan: modem is vervangen door een nieuw exemplaar, geen verschil merkbaar. Wifi6 uitgezet, aantal devices dat 'problemen veroorzaakte (quote Odido medewerker) uitgeschakeld, geen verschil.
Het opvallende is: bij zo'n uitval heb ik dus op geen enkel device internet. Maar een ping naar 8.8.8.8 geeft geen enkel probleem: komt gewoon door. Vraag is natuurlijk ook hoe dat kan.
Iemand hier met soortgelijke ervaringen of ideeen voor een oplossing?
Sinds een paar maanden glasvezel met T56 modem van Odido. Ik heb last van spontane uitval van het gehele internetverkeer. Over het algemeen treedt dit op in de avond. Het lijkt te beginnen met de wifi, en als het modem niet gereboot wordt valt op gegeven moment ook bedraad internet en tv-signaal weg. Ik zeg 'lijkt' omdat, op het moment dat zo'n uitval optreedt, dit begint met wifisignaal. Vaak gebeurt dit dus 's avonds wanneer tv ook aanstaat en die blijft het doen. Reboot van het modem werkt altijd als oplossing, maar doe ik dat niet dan is de volgende ochtend alles (dus ook tv signaal) dood.
Wat is er gedaan: modem is vervangen door een nieuw exemplaar, geen verschil merkbaar. Wifi6 uitgezet, aantal devices dat 'problemen veroorzaakte (quote Odido medewerker) uitgeschakeld, geen verschil.
Het opvallende is: bij zo'n uitval heb ik dus op geen enkel device internet. Maar een ping naar 8.8.8.8 geeft geen enkel probleem: komt gewoon door. Vraag is natuurlijk ook hoe dat kan.
Dan heb je zelf al de mogelijke oorzaak gevonden een DNS probleem.Erikp77 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:16:
Deel het DNS adres 1.1.1.1 of 8.8.8.8 uit aan je clients via DHCP of configureer 1 device handmatig en kijk of deze blijft werken als de rest uitgevallen is?
@Erikp77 We hebben zelf de T-54. Jouw problemen herkennen we niet. We maken gewoon gebruik van de Odido DNS adressen.
Ik heb nu na een paar uitstapjes (edgerouter en Mikrotik) de T54 in gebruik. Werkt prima. De grootste beperking is het feit dat Odido je geen toegang geeft tot het routing menu. Routeren naar andere RFC1918 ranges kan dus niet. T56 is prima stabielXymox schreef op maandag 5 februari 2024 @ 13:16:
Donderdag komt de monteur de boel aansluiten (Nokia & Xyxel T-56).
Ik stap over van KPN (oud xs4all, VDSL) naar Odido Fiber.
Mijn vraag gaat over advies om wel dan niet in mijn situatie de Zyxel router te vervangen door een betere.
Ten eerste zal ik WIFI totaal uitschakelen op de Zyxel. Ik heb nl een Unifi U6 accesspoint waar ik mijn huis met WIFI van voorzie.
Het enige wat ik met de router zal gaan doen is wat port forwarding en het instellen van vaste (reserved) IP addressen van specifieke devices (zoals NAS, mediaplayer etc).
Dus veel toeters en bellen zal ik niet nodig hebben van een router.
Ik neem aan dat in dit geval de Zyxel zal voldoen.
Of heeft de Zyxel router zoveel nadelen/instabiliteiten etc dat het kopen van een andere router toch aan te raden is?
Ik heb om volledige dekking in mijn huis te krijgen meerdere nodes nodig. Wat is het voordeel van een Fritzbox ten opzichte van bv een Asus ZenWifi XT9 en hoe zou een netwerk met Fritzbox eruit zien als ik 3 nodes nodig heb, waarvan 1 bedraad aan de main node kan hangen, maar de derde draadloos moet? Ben vrij technisch, maar heb tijd noch zin om veel te moeten configureren in mijn netwerk. Vind het vooral belangrijk draadloos een hoge snelheid te halen, en een stabiel netwerk te hebben.INsaiGN schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 10:21:
[...]
Fritzbox!Lekker je eigen router en je eigen netwerk bouwen. Als je dan volgend jaar switcht naar een andere glasvezel leverancier hoef je enkel 1 setting in je Fritzbox om te zetten en je bent er weer. Gaat je een hoop besparen de komende jaren.
Hoe bevalt de ET12, en waarom heb je daarvoor gekozen? Overweeg die zelf ook.Bozznl schreef op maandag 5 februari 2024 @ 09:30:
[...]
Ik heb zelf een zenwifi pro et12 (lijkt er beetje op) en ben het volgende van plan:
Beetje voorbereiding voor de 8G omzetting, hopelijk deze vrijdag. CCR2116 mag het harde werk gaan verrichten. Ik pak de 10G vanuit de ONT voorlopig over koper, kastje ziet er best netjes uit dus ik ga nog niet met een eigen SFP+ aan de slag. Voorheen was de situatie met een RB4011 en extra 8 poort 10G switch onder de huidige plank, dus het is wel wat robuuster nu, maar idealiter verbouw ik de ophanging voor de rest ook nog wat verder.
Monteur stond net zonder enig bericht voor de deur, super vriendelijk. Was blij dat ik het al had aangesloten, de Zyxel hoefde er van hem niet aan om te testen, hij heeft alleen de glasvezel schoongemaakt en dat was het, met 5 minuten stond hij weer buiten 👍
Kun je me een beetje op weg helpen hoe ik dat binnen de Zyxel interface aanpak?stormfly schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:21:
[...]
Dan heb je zelf al de mogelijke oorzaak gevonden een DNS probleem.
Deel het DNS adres 1.1.1.1 of 8.8.8.8 uit aan je clients via DHCP of configureer 1 device handmatig en kijk of deze blijft werken als de rest uitgevallen is?
Je adres er misschien even afknippen ;-).zzattack schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:51:
Beetje voorbereiding voor de 8G omzetting, hopelijk deze vrijdag. CCR2116 mag het harde werk gaan verrichten. Ik pak de 10G vanuit de ONT voorlopig over koper, kastje ziet er best netjes uit dus ik ga nog niet met een eigen SFP+ aan de slag. Voorheen was de situatie met een RB4011 en extra 8 poort 10G switch onder de huidige plank, dus het is wel wat robuuster nu, maar idealiter verbouw ik de ophanging voor de rest ook nog wat verder.
[Afbeelding]
Hoe bevallen die microtiks? Ik zit zelf te kijken naar de nieuwe producten van Grandstream. Iets andere prijsklasse
Hoi, ik heb inmiddels mijn router direct aangesloten op de Huawei ont met IPTV/VLAN 300 instelling op mijn asus ax68U router. Het thuisnetwerk werkt goed. Nu zegt mijn huisbaas dat zijn mediabox niet doet omdat het niet kan inloggen op het huiswifinetwerk. Het ziet ook geen andere SSID in de buurt. Bekabeld zie ik de mediabox wel maar ik weet niet of het werkt. Zijn er instellingen die ik nog moet aanpassen?
Nee helaas ik heb geen Zyxel. Probeer het anders eerst eens op een Windows machine, dat is goed beschreven op internet.Erikp77 schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 15:54:
[...]
Kun je me een beetje op weg helpen hoe ik dat binnen de Zyxel interface aanpak?
Het is weer eens wachten hier..... Ik heb Linux en daarin zit het commando MTR. Een soort traceroute en ping ineen. Duidelijk te zien waar in het Odido netwerk het fout gaat.
Microsoft, Google en DuckDuckgo:
/f/image/vofjID89u6n1AL9ozMSaulGH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MSECGalD3UKLQieameK5tFs9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JvZq0hVkDy6GVHgW6BR50Ctp.png?f=fotoalbum_large)
Dat IP adres (10.226.4.18) geeft bogus als resultaat. Dat wil zeggen dat het geen host is maar een stuk netwerkapparatuur.
/f/image/vofjID89u6n1AL9ozMSaulGH.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/MSECGalD3UKLQieameK5tFs9.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JvZq0hVkDy6GVHgW6BR50Ctp.png?f=fotoalbum_large)
Dat IP adres (10.226.4.18) geeft bogus als resultaat. Dat wil zeggen dat het geen host is maar een stuk netwerkapparatuur.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik betwijfel op basis van deze testen of packet loss wel je probleem is. Ik zie geen packet loss op de eindbestemming en de pings zijn stabiel. Geen packet loss op de eindbestemming en wel op de stappen onderweg is niet logisch.
De packet loss wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de hosts het (te) druk hebben met normaal verkeer en daarom niet op ICMP verkeer reageren. Dat is "by design".
De packet loss wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat de hosts het (te) druk hebben met normaal verkeer en daarom niet op ICMP verkeer reageren. Dat is "by design".
[ Voor 3% gewijzigd door pdukers op 06-02-2024 20:12 ]
Dat heet "Control Plane Policing" en is een vorm van rate limiting. Maar zoals je al aangeeft, deze MTR laat geen probleem zien. @asing trekt hier de verkeerde conclusie denk ik ;-)pdukers schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 20:10:
Ik betwijfel op basis van deze testen of packet loss wel je probleem is. Ik zie geen packet loss op de eindbestemming en de pings zijn stabiel. Geen packet loss op de eindbestemming en wel op de stappen onderweg is niet logisch.
Ja, als je op alle andere hops daarna dezelfde latency en/of packetloss ziet ligt het aan die desbetreffende router. In dit geval dropt de router van Odido gewoon je MTR omdat het niet zulk belangrijk verkeer is, is een feature die bij wel meer ISP's aanstaat (zoals bij die van Microsoft en Google in een van je traceroutes).
Oke dank jullie!Plofkotje schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:29:
Ja, als je op alle andere hops daarna dezelfde latency en/of packetloss ziet ligt het aan die desbetreffende router. In dit geval dropt de router van Odido gewoon je MTR omdat het niet zulk belangrijk verkeer is, is een feature die bij wel meer ISP's aanstaat (zoals bij die van Microsoft en Google in een van je traceroutes).
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Het is heel normaal dat tussenliggende routers/firewalls niet reageren op ICMP (ping) of dat deze op de edge-firewall alsnog geblokkeerd wordt. Plus (zelf) reageren op ICMP heeft de laagste prioriteit, c.q. wordt als eerste gedropped. Drukke routers kunnen dus packet-loss laten zien terwijl verkeer dat gerouteerd wordt wel probleemloos afgehandeld wordt.asing schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 19:51:
Het is weer eens wachten hier..... Ik heb Linux en daarin zit het commando MTR. Een soort traceroute en ping ineen. Duidelijk te zien waar in het Odido netwerk het fout gaat.
...
Geen packet-loss op de eindbestemming, dus geen issue hier.
Even geprobeerd... Je kan in de Zyxel wel degelijk een publiek fully-qualified DNS-naam invullen en koppelen aan een lokaal adres. Werkt prima.Caelorum schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 00:33:
Ja, alleen werkt dat dus weer niet goed. Ik heb een eigen domein waar een aantal records naar publieke diensten wijzen en een aantal naar interne ip-adressen. En die combinatie kan dus niet.
Kijk eens in de "Veiligheidslogboek" van de Zyxel. Grote kans dat de firewall deze "aanval" blokkeert.Ik snap overigens waarom ze het standaard blokkeren, maar het is wel 1 van die punten waarop de interface wat tekort doet in functionaliteit.
Ongeveer 2 weekjes nu op ODIDO aangesloten, Reggefiber gebied, Zuiden des lands Brunssum.
Om 01:00 snachts ging KPN eruit, alles omgehangen, fiber kabel aangesloten e.d. met nieuwe NTU en hele reeks Unifi gear erop ( Unifi Dream Machine Pro als router met enkel uplink aanpassen met Vlan 300 ).
Backupje aangezet met een 4G dongle, want.. dan kom je erachter dat je hele huis niet meer werkt. De Wifi lampen (LSC), de Ring camera's, de Airco's, Tuya zooi, verschrikkelijk.
Anyway
Om 08:00 belde de Guidion monteur dat hij onderweg was naar de wijkkast.
"Ik zie het wel als je daar bent, want dan zullen hier wel de lampjes aan gaan".
Hij snapte die opmerking niet echt... mompelde iets van "zal wel".
08:30 LOS lampje uit, PON lampje aan, Unifi melding Tmobile Thuis beschikbaar.
08:40 Monteur hier in keurige KPN kleding.
Meteen speedtestjes gedraaid op de tweakerzolder, eerste keer dat de monteur echt 2 Gbit zag overigens. Meeste mensen nemen 1 Gbit af.
:fill(white):strip_exif()/f/image/5uHMpZR5Jsu5qjTCNR4EvEOH.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/BWIyUJpQhAPPUj39L136XeEB.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/dVj56oTUPToeFByFO33tS4jL.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/0sN63EMmflIygnbei4NnFV4S.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/8EgySQndJZdNqvPZ64h8AdVg.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/NE3GR0Iaqv4Hw6koL3bJF11G.png?f=user_large)
Ik heb flink ge-gamed, ook tot diep in de nacht, alles prima.
Geen packet loss of ander gekloot. Als je echt over iets zou moeten zeuren... tja, je haalt met de speedtest niet "overal" 2Gbit maar dan gaat het maar 1,3 Gbit / 1,5 Gbit.
Maar tot nu toe, alles prima, zeker voor de huidige actie voor 30 euro per maand.
Om 01:00 snachts ging KPN eruit, alles omgehangen, fiber kabel aangesloten e.d. met nieuwe NTU en hele reeks Unifi gear erop ( Unifi Dream Machine Pro als router met enkel uplink aanpassen met Vlan 300 ).
Backupje aangezet met een 4G dongle, want.. dan kom je erachter dat je hele huis niet meer werkt. De Wifi lampen (LSC), de Ring camera's, de Airco's, Tuya zooi, verschrikkelijk.
Anyway
Om 08:00 belde de Guidion monteur dat hij onderweg was naar de wijkkast.
"Ik zie het wel als je daar bent, want dan zullen hier wel de lampjes aan gaan".
Hij snapte die opmerking niet echt... mompelde iets van "zal wel".
08:30 LOS lampje uit, PON lampje aan, Unifi melding Tmobile Thuis beschikbaar.
08:40 Monteur hier in keurige KPN kleding.
Meteen speedtestjes gedraaid op de tweakerzolder, eerste keer dat de monteur echt 2 Gbit zag overigens. Meeste mensen nemen 1 Gbit af.
:fill(white):strip_exif()/f/image/5uHMpZR5Jsu5qjTCNR4EvEOH.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/BWIyUJpQhAPPUj39L136XeEB.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/dVj56oTUPToeFByFO33tS4jL.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/0sN63EMmflIygnbei4NnFV4S.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/8EgySQndJZdNqvPZ64h8AdVg.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/NE3GR0Iaqv4Hw6koL3bJF11G.png?f=user_large)
Ik heb flink ge-gamed, ook tot diep in de nacht, alles prima.
Geen packet loss of ander gekloot. Als je echt over iets zou moeten zeuren... tja, je haalt met de speedtest niet "overal" 2Gbit maar dan gaat het maar 1,3 Gbit / 1,5 Gbit.
Maar tot nu toe, alles prima, zeker voor de huidige actie voor 30 euro per maand.
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
Het staat extern op mijn domein en dus niet in de zyxel.BitAndre schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 22:54:
[...]
Even geprobeerd... Je kan in de Zyxel wel degelijk een publiek fully-qualified DNS-naam invullen en koppelen aan een lokaal adres. Werkt prima.
[...]
Het verkeer komt van binnenuit en blijft intern dus de firewall heeft hier niets mee te maken. Het is de dns resolver van de zyxel die niet toestaat dat een lokaal ip adres geresolved wordt van 'upstream' dns.Kijk eens in de "Veiligheidslogboek" van de Zyxel. Grote kans dat de firewall deze "aanval" blokkeert.
De enige optie die werkte was nextdns instellen op de router en dus de zyxel eigen meuk buiten werking zetten.
De experiabox van kpn liet het overigens wel toe.
Iemand?wesley007! schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:13:
Ik heb sinds vorige week ook glasvezel via odido. Nu wil ik een tp-link re705x via easymesh draadloos verbinden met de zyxel t-56. Ik kan de extender dichtbij de router zetten. Wat is het voordeel van easymesh? Wordt de snelheid dan niet gehalveerd? Ik kan dat nergens vinden op internet.
Wat heeft het voor zin als je de extender dichtbij de router zet? Die moet juist er ver vandaan en dan bekabeld.
Ondanks dat de extender dichtbij de router staat, is de plek veel gunstiger en daardoor heb ik overal goed wifi. Een kabel trekken is geen optie.jongetje schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 08:59:
[...]
Wat heeft het voor zin als je de extender dichtbij de router zet? Die moet juist er ver vandaan en dan bekabeld.
Liefst dus draadloos zonder dat de snelheid wordt gehalveerd. Of moet ik dan iets van Zyxel zelf nemen? Bijvoorbeeld WSM20 en die draadloos verbinden met de router?
Goeiemorgen, moet het PON ledje op de Huawei XGS/PON ONT knipperen of continu branden? En ja sinds gisteren geen internet meer.
Loskoppelen glasvezel gaat LOS led op de ONT rood branden, bij terugzetten weer knipperende PON led en de LOS led is weer uit.
Ik je. Weken geleden aangevraagd of ze modemID van de Fritzbox erop kunnen zetten, maar die doet het ook niet en blijft hangen op: wordt verbonden…
Iemand tips behalve helpdesk die ik al gebeld had? Alvast bedankt.
Loskoppelen glasvezel gaat LOS led op de ONT rood branden, bij terugzetten weer knipperende PON led en de LOS led is weer uit.
Ik je. Weken geleden aangevraagd of ze modemID van de Fritzbox erop kunnen zetten, maar die doet het ook niet en blijft hangen op: wordt verbonden…
Iemand tips behalve helpdesk die ik al gebeld had? Alvast bedankt.
Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.
Met draadloos moet alles 2 keer door de lucht. Van je telefoon, laptop etc. naar je extender en die moet datzelfde signaal weer doorsturen (door dezelfde lucht) naar je router. Dus ja, dat kost capaciteit.wesley007! schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:05:
[...]
Liefst dus draadloos zonder dat de snelheid wordt gehalveerd. Of moet ik dan iets van Zyxel zelf nemen? Bijvoorbeeld WSM20 en die draadloos verbinden met de router?
Maar hoe werkt dat dan met een Mesh systeem? Want die zijn toch draadloos onderling met elkaar verbonden zonder snelheidsverlies?jongetje schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:32:
[...]
Met draadloos moet alles 2 keer door de lucht. Van je telefoon, laptop etc. naar je extender en die moet datzelfde signaal weer doorsturen (door dezelfde lucht) naar je router. Dus ja, dat kost capaciteit.
Die gebruiken een tweede fysieke radio om met elkaar te communiceren.
Maar dat zou je toch kunnen oplossen met het op de Zyxel aanmaken van dat record volgens de tip van @BitAndre ?Caelorum schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 23:52:
[...]
Het staat extern op mijn domein en dus niet in de zyxel.
[...]
Het verkeer komt van binnenuit en blijft intern dus de firewall heeft hier niets mee te maken. Het is de dns resolver van de zyxel die niet toestaat dat een lokaal ip adres geresolved wordt van 'upstream' dns.
De enige optie die werkte was nextdns instellen op de router en dus de zyxel eigen meuk buiten werking zetten.
Dan heb je het externe record en NextDNS niet meer nodig.
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij gaat dat niet werken met een re705x, daar heb je een Zyxel WX5600 voor nodigwesley007! schreef op maandag 5 februari 2024 @ 23:13:
Nu wil ik een tp-link re705x via easymesh draadloos verbinden met de zyxel t-56.
Vermoed dat het inderdaad zou kunnen. Nu gebruik ik momenteel nextdns wel voor meer, dus ik laat het wel zo.gerritjan schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:09:
[...]
Maar dat zou je toch kunnen oplossen met het op de Zyxel aanmaken van dat record volgens de tip van @BitAndre ?
Dan heb je het externe record en NextDNS niet meer nodig.
Ik vond het vooral heel vreemd dat het niet gewoon werkt. Ik betwijfel of dit echt aanvallen gaat tegen gaan. KPN vind van niet in ieder geval, of vind het in ieder geval niet de moeite om aan te zetten.
wesley007! schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:56:
[...]
Maar hoe werkt dat dan met een Mesh systeem? Want die zijn toch draadloos onderling met elkaar verbonden zonder snelheidsverlies?
Of hebben een backhaul over een fysiek netwerk.mbovenka schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:58:
Die gebruiken een tweede fysieke radio om met elkaar te communiceren.
Of dat, inderdaad.Caelorum schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:16:
Of hebben een backhaul over een fysiek netwerk.
Als PON knippert die heeft die geen werkende verbinding. Moet continue branden.Gover schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 09:24:
Goeiemorgen, moet het PON ledje op de Huawei XGS/PON ONT knipperen of continu branden? En ja sinds gisteren geen internet meer.
Tweede maal contact opnemen met de helpdesk. En als dat niet slaagt dan derde maal contact opnemen, enz.Iemand tips behalve helpdesk die ik al gebeld had? Alvast bedankt.
[ Voor 6% gewijzigd door bjusterbaarlik op 07-02-2024 11:32 ]
Ja dat lees je vaak inderdaad. Echter volgens de specifcaties ondersteunt de TP-Link RE705X easymesh. Dat doet de Zyxel t-56 ook. Dus o.b.v. de specificaties zou je denken dat het wel kan. En als het wel kan zorgt de easymesh functie dat je dan geen snelheidsverlies hebt (bij draadloze verbinding)?DON PAPA schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 10:23:
[...]
Ik kan mij vergissen, maar volgens mij gaat dat niet werken met een re705x, daar heb je een Zyxel WX5600 voor nodig
Twee keer vond ik even voldoende, Guidion komt morgenochtend langs.bjusterbaarlik schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 11:31:
[...
[...]
Tweede maal contact opnemen met de helpdesk. En als dat niet slaagt dan derde maal contact opnemen, enz.
Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.
Vandaag zouden we overgaan van Delta naar ODIDO in het COGAS-gebied in het oosten van het land.
Om 0:20 kreeg ik een mail van mijn Synology dat er geen verbinding meer was, dus ik wist dat ik afgesloten was van Delta. Om 7 uur de Nokia aangesloten en deze gaf een rood lampje (Alarm).
Om 12:45 kwam de monteur van Guidion en zag dat ik alles had aangesloten. Maar geen verbinding zei hij en dus was het wachten op een monteur van Cogas die de kabel fysiek om moest patchen. Dat kon tussen 08:00 en 17:00 gedaan worden. Om 16:45 brandde inderdaad het rode lampje niet meer en werd het lampje (PON) groen. Echter nog geen internet. Heb mijn eigen router geprobeerd met VLAN 300 en heb ook de Zyxel T-56 geprobeerd. Beide geven aan dat ze geen internetverbinding hebben. Gebeld met de Servicedesk van ODIDO en die geven aan dat het tot 24:00 vanavond kan duren voordat de boel online komt. De monteur van Guidion gaf ook nog aan dat hun waarschijnlijk over een week of 3 zelf de patch kunnen omsteken in plaats van de monteur van Cogas. Al met al gaat het nog niet echt soepel zo'n omzetting.
Om 0:20 kreeg ik een mail van mijn Synology dat er geen verbinding meer was, dus ik wist dat ik afgesloten was van Delta. Om 7 uur de Nokia aangesloten en deze gaf een rood lampje (Alarm).
Om 12:45 kwam de monteur van Guidion en zag dat ik alles had aangesloten. Maar geen verbinding zei hij en dus was het wachten op een monteur van Cogas die de kabel fysiek om moest patchen. Dat kon tussen 08:00 en 17:00 gedaan worden. Om 16:45 brandde inderdaad het rode lampje niet meer en werd het lampje (PON) groen. Echter nog geen internet. Heb mijn eigen router geprobeerd met VLAN 300 en heb ook de Zyxel T-56 geprobeerd. Beide geven aan dat ze geen internetverbinding hebben. Gebeld met de Servicedesk van ODIDO en die geven aan dat het tot 24:00 vanavond kan duren voordat de boel online komt. De monteur van Guidion gaf ook nog aan dat hun waarschijnlijk over een week of 3 zelf de patch kunnen omsteken in plaats van de monteur van Cogas. Al met al gaat het nog niet echt soepel zo'n omzetting.
Het duurt niet uren na de patch, maar enkele minuten. Tenzij er iets niet klopt.
Ik wil mijn router (Mikrotik RB5009) via glasvezel aansluiten met een sfp module. Van wat ik gevonden heb heb ik een AON aansluiting dus dat lekker makkelijk moeten zijn. Als ik deze componenten koop zou het dan moeten werken? Er zijn nog wat berichten dat de rb5009 wat kieskeurig is kwa sfp modules maar die zijn allemaal uit 2022 / begin 2023 dus ik hoop dat dat inmiddels verholpen is
.
SC APC naar LC UPC glasvezel patchkabel
https://www.fs.com/de-en/products/62913.html
Generic Compatible 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1550nm-RX 20km SFP module
https://www.fs.com/de-en/products/75343.html
De T-56 werd actief na een 10tal minuten, daarna de eigen Asus aangesloten. Deze kreeg geen internet ook niet na een aantal keren booten. Daarna de Nokia en de Asus een half uur uitgedaan. Daarna de Nokia weer aan en na volledig opstarten de Asus aangedaan. Na ruim 5 minuten kwam de boel eindelijk online. Blijkbaar iets met DHCP vanuit de Nokia.bjusterbaarlik schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:49:
Het duurt niet uren na de patch, maar enkele minuten. Tenzij er iets niet klopt.
Hoe statisch is jullie externe ip-adres, heb sinds kort Odido glasvezel en heb nu alweer een nieuw ip-adres. Ik heb wel mijn modem opnieuw gestart. Gebeurt dat elke keer na een reset?
Ik heb hetzelfde adres sinds ik abonnee ben. Dat was eind 2022.handoff schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:55:
Hoe statisch is jullie externe ip-adres, heb sinds kort Odido glasvezel en heb nu alweer een nieuw ip-adres. Ik heb wel mijn modem opnieuw gestart. Gebeurt dat elke keer na een reset?
Ze hebben recent e.e.a. gesleuteld in hun netwerk, toen zijn veel mensen ineens gewisseld van IP. Dit was voor mij de eerste keer sinds aansluiten (2021) dus prima.handoff schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:55:
Als je echt afhankelijk bent van je thuisnetwerk extern, neem dan een ddns oplossing of een zakelijk abonnement met statisch IP. Dit kan namelijk bij elke provider gebeuren
I reject your reality and substitute my own
En jahoor, ik krijg herinneringsmails dat ik mijn modem nog terug moet sturen terwijl ik die eind januari al terug gestuurd heb. Ik ben benieuwd hoe lang het deze keer gaat duren voordat ze stoppen met klieren. En ik maar denken dat ik van die prutsers af was.
ZIPper: Zelfstandig Interim Professional
Glas zit ondertussen al een week of 3 in de meterkast. Gisteren het pakket met alle apparatuur binnen gekregen. Nu nog een afspraak inplannen met een monteur, maar gaat allemaal redelijk vlot tot op heden.
Wat adviseren jullie? Zelf alvast wat zaken ophangen in de meterkast, of lekker laten doen?
Wat adviseren jullie? Zelf alvast wat zaken ophangen in de meterkast, of lekker laten doen?
Even een update van mijn kant.
Vandaag is mijn 2gbit lijn opgeleverd. Ik ben al 3 jaar klant van T-Mobile/Odido en heb al deze tijd een 1gbit lijn gehad.
Hoe dit is verlopen:
Aanvraag op 25-12-23 gedaan.
Vorige week bericht ontvangen dat de wijkcentrale is aangepast (door KPN) en de installatie ingepland kan worden. Daarnaast ook een dag later de apparatuur ontvangen.
Gisteravond kreeg ik een SMS dat de Guidion monteur rond 11:00 aanwezig zou zijn (eerder window was 8:00-12:00).
Om 9:00 had ik plots (zonder aankondiging) geen internet meer.
Om 09:30 belde de monteur dat hij voorliep op schema en of al kon komen.
Om 9:50 was de monteur aanwezig. Ik had alles voorbereid en alleen het ONT moest nog worden vervangen en geregistreerd. Dit was +/- 10 min werk voor de monteur.
Omdat ik eigen apparatuur in gebruik heb mocht ik zelf een speedtest uitvoeren:
:fill(white):strip_exif()/f/image/zU8gVJHukPpCJ4Y7m31UmBdb.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/38qiIxbtcxGap9VKsyH4I3Zc.png?f=user_large)
Al met al een fijne ervaring en vriendelijke monteur. Enige winst die nog te behalen valt is het vooraf aankondigen dat het internet uitvalt.
Vandaag is mijn 2gbit lijn opgeleverd. Ik ben al 3 jaar klant van T-Mobile/Odido en heb al deze tijd een 1gbit lijn gehad.
Hoe dit is verlopen:
Aanvraag op 25-12-23 gedaan.
Vorige week bericht ontvangen dat de wijkcentrale is aangepast (door KPN) en de installatie ingepland kan worden. Daarnaast ook een dag later de apparatuur ontvangen.
Gisteravond kreeg ik een SMS dat de Guidion monteur rond 11:00 aanwezig zou zijn (eerder window was 8:00-12:00).
Om 9:00 had ik plots (zonder aankondiging) geen internet meer.
Om 09:30 belde de monteur dat hij voorliep op schema en of al kon komen.
Om 9:50 was de monteur aanwezig. Ik had alles voorbereid en alleen het ONT moest nog worden vervangen en geregistreerd. Dit was +/- 10 min werk voor de monteur.
Omdat ik eigen apparatuur in gebruik heb mocht ik zelf een speedtest uitvoeren:
:fill(white):strip_exif()/f/image/zU8gVJHukPpCJ4Y7m31UmBdb.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/38qiIxbtcxGap9VKsyH4I3Zc.png?f=user_large)
Al met al een fijne ervaring en vriendelijke monteur. Enige winst die nog te behalen valt is het vooraf aankondigen dat het internet uitvalt.
[ Voor 5% gewijzigd door flowiej op 08-02-2024 10:09 ]
Nou ik kon het niet latenpjlgt schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:48:
Glas zit ondertussen al een week of 3 in de meterkast. Gisteren het pakket met alle apparatuur binnen gekregen. Nu nog een afspraak inplannen met een monteur, maar gaat allemaal redelijk vlot tot op heden.
Aangezien het redelijk volgepropt zit in mijn meterkast wil ik het zaakje exact op die plekken hebben waar het mij goed uitkomt (qua kabels en kastjes).
Dus ik heb het Nokia modem al op de juiste plek aan de muur gezet. Netwerk kabel loopt al naar de plek waar de Zyxel staat en power connector al goed weggewerkt.
Vanmiddag komt de monteur en zou alleen nog maar de Nokia aan het deltakastje met glasvezel kabel moeten aansluiten, de netwerkkabel inprikken en de power aan zetten op beide kastjes.
Ik hoop dat ie dan snel klaar is.
Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j
Kabel hoef je eigenlijk niet te kopen want die zit er al. Die gele glaskabel haal je t.z.t. uit de zwarte converter en steek je in de SFP module van je Mikrotik. Die kant heeft (als het goed is) een SC/UPC connector dus jij dan zou jij een andere SFP module moeten halen, namelijk een SC/UPC.Wiebeltje schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 19:54:
Ik wil mijn router (Mikrotik RB5009) via glasvezel aansluiten met een sfp module. Van wat ik gevonden heb heb ik een AON aansluiting dus dat lekker makkelijk moeten zijn. Als ik deze componenten koop zou het dan moeten werken? Er zijn nog wat berichten dat de rb5009 wat kieskeurig is kwa sfp modules maar die zijn allemaal uit 2022 / begin 2023 dus ik hoop dat dat inmiddels verholpen is.
[Afbeelding]
Wil je dat niet en toch een nieuw kabeltje erbij halen, dan klopt je boodschappenlijstje inderdaad.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Maar die verkoopt FS volgens mij niet, wordt al weer stukje duurder dan denk ik.Barre73 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:51:
[...]
dan zou jij een andere SFP module moeten halen, namelijk een SC/UPC.
Ja, die verkopen ze wel. Bij 'Customized' kun je voor een SC connector kiezen, en dat kost niet meer op zich. Maar een nieuw kabeltje is goedkoper.ThinkPad schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 10:55:
[...]
Maar die verkoopt FS volgens mij niet, wordt al weer stukje duurder dan denk ik.
Ik moet sowieso een nieuwe kabel hebben anders red ik het niet tot mijn router dus dat is niet zo'n probleem. Wat er nu hangt zal max een meter zijn gok ik en daarmee red ik het net niet. Volgens mij is een LC connector ook veel meer de standaard voor een SFP module?
Maar goed om te horen dat 't verder allemaal klopt. Dan kan ik dat vanavond eens gaan bestellen
Maar goed om te horen dat 't verder allemaal klopt. Dan kan ik dat vanavond eens gaan bestellen
Hier glasvezel gepreorderd bij odido. De sprieten steken bij de zijmuur al naar boven uit de grond en moeten alleen nog omhoog en door een gat de muur door. Nu krijg ik ineens een annulering daarvan, telefonisch werd me uitgelegd dat het te duur was volgens de realisatie partner. Heel raar verhaal.
Geen idee of ik je hier goed begrijp maar mijn denkrichting zit hem meer in het feit dat Fritzbox zichzelf bewezen heeft als degelijk merk. Dat je door de eenmalige aanschaf van een Fritzbox vrij kunt wisselen tussen leveranciers van glasvezel (zou zelfs naar bekabeld kunnen met een router in bridgemode van bijv Ziggo) en dat je daardoor niet telkens je netwerk opnieuw hoeft op te bouwen. Los van de financiele voordelen van de bekende welkomstkortingen.Zbx schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 14:49:
[...]
Ik heb om volledige dekking in mijn huis te krijgen meerdere nodes nodig. Wat is het voordeel van een Fritzbox ten opzichte van bv een Asus ZenWifi XT9 en hoe zou een netwerk met Fritzbox eruit zien als ik 3 nodes nodig heb, waarvan 1 bedraad aan de main node kan hangen, maar de derde draadloos moet? Ben vrij technisch, maar heb tijd noch zin om veel te moeten configureren in mijn netwerk. Vind het vooral belangrijk draadloos een hoge snelheid te halen, en een stabiel netwerk te hebben.
Als jij met nodes AP's bedoelt dan kun je met Fritz toch eenvoudig een MESH opbouwen waarbij je zowel bedraad als draadloos kunt aansluiten. Ik heb hier ook een AP draadloos maar ook eentje bedraad en dat werkt gewoon top. Zeker de 1200 AX lijn en de 2400 lijn.
Gistermiddag opeens geen verbinding meer. Eerst op m'n eigen UDM Pro gekeken: geen IP.
Check gedaan met Zyxel router door die uit de doos te halen, maar ook geen WAN IP. ONT herstart, niks. Blijkbaar na de lease time geen nieuw DHCP offer?
Ik zit op het Delta netwerk, PON lampje op de ONT is mooi groen. Data lampje ook groen of oranje (afhankelijk van 1 of 2,5Gbit). 1ste helpdeskmedewerker deed een lijnmeting maar hier kwam ook niks geks uit. Een monteur zou worden aangestuurd en ik zou een bericht voor een afspraak krijgen. Omdat ik niks hoorde vanmorgen maar eens opnieuw contact opgenoomen met Odido. De monteur was niet aangestuurd, en daardoor had ik ook geen mail ontvangen.
De eerst beschikbare Guidion monteur heeft volgende week(!) tijd. "In de tussentijd kunt u gebruik maken van de Unlimited bundel die u toch al heeft met uw telefoon als hotspot.." Ik denk dat ik dus al die tijd maar thuis moet blijven en door het huis heen moet lopen om iedereen z'n stukje time-sharing internet te geven..
Ben bang dat er bij het bezoek van Guidion hier thuis niks uit gaat komen. Odido prima zo lang het werkt, maar als er wat mis is.....
Check gedaan met Zyxel router door die uit de doos te halen, maar ook geen WAN IP. ONT herstart, niks. Blijkbaar na de lease time geen nieuw DHCP offer?
Ik zit op het Delta netwerk, PON lampje op de ONT is mooi groen. Data lampje ook groen of oranje (afhankelijk van 1 of 2,5Gbit). 1ste helpdeskmedewerker deed een lijnmeting maar hier kwam ook niks geks uit. Een monteur zou worden aangestuurd en ik zou een bericht voor een afspraak krijgen. Omdat ik niks hoorde vanmorgen maar eens opnieuw contact opgenoomen met Odido. De monteur was niet aangestuurd, en daardoor had ik ook geen mail ontvangen.
De eerst beschikbare Guidion monteur heeft volgende week(!) tijd. "In de tussentijd kunt u gebruik maken van de Unlimited bundel die u toch al heeft met uw telefoon als hotspot.." Ik denk dat ik dus al die tijd maar thuis moet blijven en door het huis heen moet lopen om iedereen z'n stukje time-sharing internet te geven..
Ben bang dat er bij het bezoek van Guidion hier thuis niks uit gaat komen. Odido prima zo lang het werkt, maar als er wat mis is.....
Het beste wat je kan doen is dit zelf regelen bij Guidion door te bellen. Hun kunnen mogelijk meer betekenen voor je dan Odido. Het kan zo ook zijn dat een monteur is vrij gekomen.B2 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 15:54:
Gistermiddag opeens geen verbinding meer. Eerst op m'n eigen UDM Pro gekeken: geen IP.
Tel: 0203232767 Guidion <-- Ik weet niet als dit hier geplaatst mag worden... Is een algemenevoorrang nummer die je anders zelf had kunnen opzoeken.
T. Kersten
Jaa eindelijk is het internet werkend!
Ik kreeg vanmiddag ineens een mailtje met gefeliciteerd met de nieuwe verbinding en tot mijn verbazing deed alles het ineens inderdaad
Ik kreeg vanmiddag ineens een mailtje met gefeliciteerd met de nieuwe verbinding en tot mijn verbazing deed alles het ineens inderdaad
Grafisch Ontwerper, 999 Games
Sinds begin januari problemen met Odidio. Internet werkt niet meer. Nieuwe modem gekregen, van T-56 naar T-54. Na anderhalve week weer geen internet. Internet lampje op de modem blijft rood.
Odido weer gebeld, ze gingen het doorspelen naar de KPN. Die zouden mij een bericht sturen, niks meer van gehoord voor een week.
Naar resetten van het glasvevel zwarte wanddoosje werkte het weer voor een week. Weer gebeld, krijg nu spoed maar we zijn alweer 2 dagen verder, en resetten helpt nu ook niet meer. tevens kwam ik erachter dat ik geen 1Gb binnenkrijg maar 100Mbit. Ik vraag me af of ik mijn contract kan annuleren, aangezien ze niet de sneldheid leveren waarvoor ik betaal.
Odido weer gebeld, ze gingen het doorspelen naar de KPN. Die zouden mij een bericht sturen, niks meer van gehoord voor een week.
Naar resetten van het glasvevel zwarte wanddoosje werkte het weer voor een week. Weer gebeld, krijg nu spoed maar we zijn alweer 2 dagen verder, en resetten helpt nu ook niet meer. tevens kwam ik erachter dat ik geen 1Gb binnenkrijg maar 100Mbit. Ik vraag me af of ik mijn contract kan annuleren, aangezien ze niet de sneldheid leveren waarvoor ik betaal.
We are all accidents waiting to happen
En hoe heb je dit getest? Weet je zeker dat van je apparaat bedraad volledig 1gbit of hoger is naar je ONT? 100mbit is wel verdachtRA7 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 23:30:
tevens kwam ik erachter dat ik geen 1Gb binnenkrijg maar 100Mbit.
Nog niet zo'n gekke opmerking, ik heb zelf al een paar keer meegemaakt dat kabels opeens nog maar 100 mbit doorvoeren. Dacht een goede serie kabels te hebben gekocht, maar dus niet...g1n0 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 00:48:
[...]
En hoe heb je dit getest? Weet je zeker dat van je apparaat bedraad volledig 1gbit of hoger is naar je ONT? 100mbit is wel verdacht
Zeker laten doen. Geen enkel argument geven aan je leverancier mocht je onverhoopt problemen krijgen. Zou ik bij elke leverancier doen trouwens; niet enkel bij Odidopjlgt schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 07:48:
Ik zie de nodige problemen bij Odido, maar het is mij niet duidelijk of de problemen in bepaalde gebieden zijn of dat ze overal voorkomen. Ik krijg binnenkort een aansluiting via kpnnetwerk en zit er aan te denken om Odido te nemen gelet op de prijs en omdat ik al vele jaren bij kpn zit via een dsl lijn 50/7 en een aanbieding er vast niet inzit als vaste klant. Zijn er al ervaringen in Leiderdorp van Odido gebruikers?
Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Ligt er hier weer eens uit Almere
[ Voor 9% gewijzigd door Greatsword op 09-02-2024 13:35 ]
Je kan altijd je dsl lijn voor een maand ernaast houden en dan opzeggen als je er tevreden mee bent. Zo niet annuleer je de boel binnen 14 dagen.bbn_ldp schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:25:
Ik zie de nodige problemen bij Odido, maar het is mij niet duidelijk of de problemen in bepaalde gebieden zijn of dat ze overal voorkomen. Ik krijg binnenkort een aansluiting via kpnnetwerk en zit er aan te denken om Odido te nemen gelet op de prijs en omdat ik al vele jaren bij kpn zit via een dsl lijn 50/7 en een aanbieding er vast niet inzit als vaste klant. Zijn er al ervaringen in Leiderdorp van Odido gebruikers?
Hier hetzelfde, ook maar minimale korting mogelijk 6x48 en dan 6x57,50. Terwijl het voor nieuwe klanten 35/52,50 is
Bedenk dat glasvezel op dit moment nog een turbulente markt is. Nieuw aanleg, (bijna) vrije keuze mogelijkheid van aanbieder, Vernieuwen/verbeteren van techniek zomaar wat opties die die turbulentie veroorzaken.bbn_ldp schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:25:
Ik zie de nodige problemen bij Odido, maar het is mij niet duidelijk of de problemen in bepaalde gebieden zijn of dat ze overal voorkomen. ...
En de vraag welk gebied daaraan onderhevig is kan niet 1 2 3 beantwoord worden.
Het is en blijft een sprong in het diepe ...
Problemen heb je overal, ben net geswitcht van KPN naar Odido, met AON. Geen centje pijn, alles ging goed. Op elk tijdstip zo goed als de maximale snelheid.bbn_ldp schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 12:25:
Nou is het hier wel een relatief "oud" gebied waar we al 15 jaar lang glasvezel hebben, al sinds dag 1 glas en nooit problemen gehad met glas zelf. Wat dat betreft zit ik hier echt niet te wachten op XGS-GPON.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
Waarom niet dan? Is alleen een kwestie van overboeking verschuiven naar een andere plek in dezelfde POP in jouw geval. Uiteindelijk zal dat ook wel gebeuren omdat KPN ook hoger dan 1Gbit wil leveren op die POP en na afschrijving van de oude (AON) apparatuur.The Wizard schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 21:40:
[...]
Wat dat betreft zit ik hier echt niet te wachten op XGS-GPON.
Jazeker, hiervoor zat ik bij KPN, zelfde bekabeling, en toen geen probleem.g1n0 schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 00:48:
[...]
En hoe heb je dit getest? Weet je zeker dat van je apparaat bedraad volledig 1gbit of hoger is naar je ONT? 100mbit is wel verdacht
maar in de router zelf geeft WAN al aan dat het 100 Mbit is.
De planning is zeker een probleem Via mail ontvangen dat de glasvezel zou worden aangelegd in mijn meterkast
Zag de mannen van open Dutch Fiber al in mijn straat, denk yes gaat goed. Zijn ze plotseling verdwenen 😮
Zou toch logisch zijn om eerst een hele straat cq blok af te ronden.
Gelukkig heb ik mijn Ziggo aansluiting nog.
In de toekomst ga ik niet thuis blijven voor een planning die toch niet wordt nagekomen, gelukkig geen vrij genomen hiervoor.
Dus wacht rustig af, zal uiteindelijk wel goedkomen
Maar plantechnisch mogen ze wel verbeteren😔
Zag de mannen van open Dutch Fiber al in mijn straat, denk yes gaat goed. Zijn ze plotseling verdwenen 😮
In de toekomst ga ik niet thuis blijven voor een planning die toch niet wordt nagekomen, gelukkig geen vrij genomen hiervoor.
Nieuwe kabel kopen en die tussen ONT en WAN hangen dus. Niet elke router pakt met dezelfde kabel dezelfde snelheid i.v.m. toleranties van de gebruikte netwerkcontroller. Neem een kwaliteits patchkabel.RA7 schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:11:
[...]
Jazeker, hiervoor zat ik bij KPN, zelfde bekabeling, en toen geen probleem.
maar in de router zelf geeft WAN al aan dat het 100 Mbit is.
[Afbeelding]
I reject your reality and substitute my own
Hoi,
Is het hier iemand gelukt om zakelijk mobiel van je werkgever te combineren met internet (glasvezel) voor thuis voor het klantvoordeel van Odido?
Ik ben me aan het orienteren op een internetaansluiting. Ik heb dit topic doorgespit op klantvoordeel, maar heb deze combinatie nog niet gevonden. Ook op het Odido forum staat de specifieke situatie er niet bij...
Edit: typo
Is het hier iemand gelukt om zakelijk mobiel van je werkgever te combineren met internet (glasvezel) voor thuis voor het klantvoordeel van Odido?
Ik ben me aan het orienteren op een internetaansluiting. Ik heb dit topic doorgespit op klantvoordeel, maar heb deze combinatie nog niet gevonden. Ook op het Odido forum staat de specifieke situatie er niet bij...
Volgens mij is er geen enkele provider die combivoordeel geeft icm zakelijk mobiel.
Lijkt me vrij onmogelijk aangezien het mobiele abonnement dus op een ander adres geregistreerd staat dan het privé internetabonnement.KC Boutiette schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:53:
Hoi,
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Dat zakelijke abonnement staat op de naam van en wordt betaald door je werkgever.KC Boutiette schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:53:
Hoi,
Waarom zou jou dat voordeel moeten geven?
@KC Boutiette zakelijk zal niet lukken, maar misschien een Ben abo op je adres ?
Technisch snap ik het wel, maar draai hier lekker op mijn eigen SPF poortje, dat gaat allemaal wat lastiger bij de andere varianten. AON is wat dat betreft heerlijk plug and play.jongetje schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 08:36:
[...]
Waarom niet dan? Is alleen een kwestie van overboeking verschuiven naar een andere plek in dezelfde POP in jouw geval. Uiteindelijk zal dat ook wel gebeuren omdat KPN ook hoger dan 1Gbit wil leveren op die POP en na afschrijving van de oude (AON) apparatuur.
7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)
De planning is belachelijk. Ik kreeg een jaar eerder al flyers over dat glasvezel binnenkort eraan kwam. Uiteindelijk toch maar een Ziggo jaarabo genomen.extraman schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 10:46:
De planning is zeker een probleem Via mail ontvangen dat de glasvezel zou worden aangelegd in mijn meterkast
Jaar later krijg ik bericht dat in juli glasvezel wordt geinstalleerd in het gebouw. Hele dag thuis gezeten, niemand gezien, ook niet buiten. Vervolgens kreeg ik in september een brief dat in oktober het geinstalleerd zou worden. Ook gelijk ziggo opgezegd omdat mijn 50% korting afliep.
ik dacht dat ik het wel zou redden voor 1 a 2 maanden met een hotspot op mijn mobiel.
Sindsdien niks meer gehoord, geen nieuwe afspraak......niks.
Begin december gemaild, zou doorgezet worden voor een afspraak.
Begin januari gemaild dat ik niks heb gehoord, ''ik zie dat het doorgezet is, wat vervelend dat er geen contact met u is opgenomen, ik ga het nogmaals doorzetten."
Begin februari nu en nog steeds niets gehoord. Ik sta op het punt om terug naar ziggo te gaan en nooit meer odido te nemen.
Het enige positieve is dat ik wel de 5 euro korting op mijn unlimited abonnement krijg, "omdat ik ook glasvezel van ze heb"
[ Voor 3% gewijzigd door Valinor op 10-02-2024 22:39 ]
Ik zit in een vergelijkbaar schuitje. Ik geniet ook al dik een half jaar van 5 euro extra korting, zonder aangesloten te zijn. Enige verschil is dat ik Ziggo nog niet heb opgezegd.Valinor schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:36:
[...]
.....
Het enige positieve is dat ik wel de 5 euro korting op mijn unlimited abonnement krijg, "omdat ik ook glasvezel van ze heb"
@Valinor Vervelend dat het zo loopt. Je hebt het over een gebouw, dus ik neem aan dat je in een appartement woont. Ik had hier al eerder voorbij zien komen dat dat wat ingewikkelder kan zijn. Ik zou echter nooit mijn abonnement opgezegd hebben, voordat Odido actief zou zijn in de woning. Dan maar één maandje dubbele lasten. Dat heb ik in juli vorig jaar ook gedaan toen ik van Ziggo naar Odido ging. Van glas naar glas heb je natuurlijk geen keuze.
Eind zomervakantie gaan we verhuizen. In de oude woning hou ik tot die tijd Odido en in de nieuwe woning neem ik weer Ziggo. Ik durf het mee verhuizen van Odido niet aan. Na een jaartje kijk ik dan wel weer. Sowieso vind ik de TV beeldkwaliteit bij Ziggo iets beter, maar vooral de navigatie in hun app of mediabox is tig keer beter en stabieler.
Eind zomervakantie gaan we verhuizen. In de oude woning hou ik tot die tijd Odido en in de nieuwe woning neem ik weer Ziggo. Ik durf het mee verhuizen van Odido niet aan. Na een jaartje kijk ik dan wel weer. Sowieso vind ik de TV beeldkwaliteit bij Ziggo iets beter, maar vooral de navigatie in hun app of mediabox is tig keer beter en stabieler.
Klopt, dat ik zonder internet zit is ook volledig mijn eigen schuld en eerlijk gezegd ben ik redelijk gewend geraakt aan het gebruik van een hotspot.meesje schreef op zondag 11 februari 2024 @ 12:35:
@Valinor Vervelend dat het zo loopt. Je hebt het over een gebouw, dus ik neem aan dat je in een appartement woont. Ik had hier al eerder voorbij zien komen dat dat wat ingewikkelder kan zijn. Ik zou echter nooit mijn abonnement opgezegd hebben, voordat Odido actief zou zijn in de woning. Dan maar één maandje dubbele lasten. Dat heb ik in juli vorig jaar ook gedaan toen ik van Ziggo naar Odido ging. Van glas naar glas heb je natuurlijk geen keuze.
Ik irriteer mij aan het gebrek aan informatie en het feit dat er contact wordt beloofd en je vervolgens niks meer hoort. Zeker omdat het eigenlijk allang gelegd had moeten zijn. Ze kunnen makkelijk contact opnemen en aangeven waarom het langer gaat duren (bijv dus omdat het een gebouw is)
Of juist aangegeven dat het niet gaat lukken wegens de buren ofzo, ipv dat ik nog steeds flyers in de bus krijg over glasvezel.
Je hebt nog geen glasvezel in de nieuwe woning? Ja dan zou ik het ook niet aandurven
[ Voor 8% gewijzigd door Valinor op 11-02-2024 16:30 ]
Je moet pas je internet wat je hebt opzeggen als de nieuwe verbinding ook daadwerkelijk in je meterkast/woning is gebracht. Dan zeg je pas (in bovenstaande geval Ziggo) op en zet je de aansluitdatum van de glasvezelprovider over 2 a 3 weken in de toekomst zodat je enige overlap hebt ivm issues.
Hier ook al bijna een jaar aan het wachten. Die roze doos met router en ont staat al maanden in de hal. Vorig jaar augustus zou ik aangesloten worden.
Ondertussen krijg ik een brief dat kpn ook glas gaat aanleggen. Controle bij vve geeft aan dat odido nog steeds geen plaatsingsdocument gegeven heeft, en dus geen toegang tot het portiek krijgt. Voor kpn is intussen contactgegevens doorgegeven om dit te gaan regelen.
Benieuwd wie nu de eerste is die hier glas tot de meterkast gaat krijgen. Als kpn eerder is wil ik wel asap van mn (contract/voornemen/?) aanvraag bij odido af. Nadeel is dan wel dat mn asus router niet zo makkelijk meer te gebruiken is.
Ondertussen krijg ik een brief dat kpn ook glas gaat aanleggen. Controle bij vve geeft aan dat odido nog steeds geen plaatsingsdocument gegeven heeft, en dus geen toegang tot het portiek krijgt. Voor kpn is intussen contactgegevens doorgegeven om dit te gaan regelen.
Benieuwd wie nu de eerste is die hier glas tot de meterkast gaat krijgen. Als kpn eerder is wil ik wel asap van mn (contract/voornemen/?) aanvraag bij odido af. Nadeel is dan wel dat mn asus router niet zo makkelijk meer te gebruiken is.
Wat dat betreft ben ik blij dat ik mijn Ziggo abbo nog niet heb opgezegd en dat zal ik pas doen als mijn Odido abbo een maand ofzo goed en stabiel werkt.Valinor schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 22:36:
[...]
De planning is belachelijk. Ik kreeg een jaar eerder al flyers over dat glasvezel binnenkort eraan kwam. Uiteindelijk toch maar een Ziggo jaarabo genomen.
Jaar later krijg ik bericht dat in juli glasvezel wordt geinstalleerd in het gebouw. Hele dag thuis gezeten, niemand gezien, ook niet buiten. Vervolgens kreeg ik in september een brief dat in oktober het geinstalleerd zou worden. Ook gelijk ziggo opgezegd omdat mijn 50% korting afliep.
ik dacht dat ik het wel zou redden voor 1 a 2 maanden met een hotspot op mijn mobiel.
Sindsdien niks meer gehoord, geen nieuwe afspraak......niks.
Begin december gemaild, zou doorgezet worden voor een afspraak.
Begin januari gemaild dat ik niks heb gehoord, ''ik zie dat het doorgezet is, wat vervelend dat er geen contact met u is opgenomen, ik ga het nogmaals doorzetten."
Begin februari nu en nog steeds niets gehoord. Ik sta op het punt om terug naar ziggo te gaan en nooit meer odido te nemen.![]()
Echt die planning
Ben aan het speuren geweest in de voorwaardes van Odido maar kan mijn antwoord op mijn vraag niet vinden, de klantenservice was ook best wel vaag.
Ik ben voornemend om een 2Gbit/s aansluiting aan te vragen in de "haastmakers" actie periode.
Echter zou ik na 8 maanden mijn snelheid naar beneden willen bijstellen. Wat volgens mij kan, want je mag je snelheid maandelijks aanpassen. Nu zoek ik eigenlijk ergens in de voorwaarden wat (en of) er dan eventueel gevolgen zouden zijn. Ik had namelijk bedacht om de snelheid naar 400mbit/s aan te passen na 8 maanden. Om zo de kosten van het abonnement te drukken. Weet iemand van jullie hoe dit in de praktijk zal gaan bij Odido? Er staat namelijk wel overal bij dat de internetsnelheid "Maandelijks aanpasbaar" is. Maar verder kan ik nergens vinden wat eventueel de gevolgen zouden kunnen zijn.
Ik ben voornemend om een 2Gbit/s aansluiting aan te vragen in de "haastmakers" actie periode.
Echter zou ik na 8 maanden mijn snelheid naar beneden willen bijstellen. Wat volgens mij kan, want je mag je snelheid maandelijks aanpassen. Nu zoek ik eigenlijk ergens in de voorwaarden wat (en of) er dan eventueel gevolgen zouden zijn. Ik had namelijk bedacht om de snelheid naar 400mbit/s aan te passen na 8 maanden. Om zo de kosten van het abonnement te drukken. Weet iemand van jullie hoe dit in de praktijk zal gaan bij Odido? Er staat namelijk wel overal bij dat de internetsnelheid "Maandelijks aanpasbaar" is. Maar verder kan ik nergens vinden wat eventueel de gevolgen zouden kunnen zijn.
Dit heb ik ook al nagevraagd bij de klantenservice.g00gle schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:36:
Ben aan het speuren geweest in de voorwaardes van Odido maar kan mijn antwoord op mijn vraag niet vinden, de klantenservice was ook best wel vaag.
Kort gezegd, op de facturatiedag krijgt je aansluiting het nieuwe snelheidsprofiel. De kortingen komen te vervallen die op dat moment voor je gelden. Dus ook als je zeg maar na 4 maanden besluit dat je even 400mbit nodig hebt, om daarna "met kortingen" terug te gaan, werkt niet.
Overigens, hint... werd mij aan de telefoon benadrukt dat je al 4 maanden voor einde contract kan bellen voor verlenging. Intern bij ODIDO heet dit Early Renewal Service (ERS), en dan nieuwe kortingen claimen.
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
Oke, dat is wel mooi vroege korting. Maar als je dit aanpast aan het einde van je korting periode. Dus vanaf maand 8 naar 400mbit/s overzetten ipv de 2gbit/s die je 8 maanden tegen korting heb gehad. Dan heb je toch al geen korting meer, dus zou je voor die nieuwe snelheid het bedrag zonder korting betalen. Of begrijp ik het dan verkeerd?menonv schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:41:
[...]
Dit heb ik ook al nagevraagd bij de klantenservice.
Kort gezegd, op de facturatiedag krijgt je aansluiting het nieuwe snelheidsprofiel. De kortingen komen te vervallen die op dat moment voor je gelden. Dus ook als je zeg maar na 4 maanden besluit dat je even 400mbit nodig hebt, om daarna "met kortingen" terug te gaan, werkt niet.
Overigens, hint... werd mij aan de telefoon benadrukt dat je al 4 maanden voor einde contract kan bellen voor verlenging. Intern bij ODIDO heet dit Early Renewal Service (ERS), en dan nieuwe kortingen claimen.
Gister is de monteur geweest ook hij mat ook maar 100 Mbit.nelizmastr schreef op zaterdag 10 februari 2024 @ 11:03:
[...]
Nieuwe kabel kopen en die tussen ONT en WAN hangen dus. Niet elke router pakt met dezelfde kabel dezelfde snelheid i.v.m. toleranties van de gebruikte netwerkcontroller. Neem een kwaliteits patchkabel.
Tevens nog geen 30 min nadat de monteur gewesst was, viel het internet weer uit.
Ik ga ze vandaag een ingebrekestelling brief sturen, en hopelijk kan ik vroegtijdig mijn abbo opzeggen.
Heeft die naast het meten ook nog wat gedaan? Zoals het probleem oplossen?RA7 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 11:00:
[...]
Gister is de monteur geweest ook hij mat ook maar 100 Mbit.
Je kan gewoon maandelijks je snelheid aanpassen (zowel omhoog als omlaag) ook tijdens de welkomst kortings-periode. De welkomst korting blijft gewoon gehandhaafd, tenzij je kiest voor een upgrade naar 8Gbit/s, dan vervalt wel de welkomst korting als die nog niet afgelopen is.g00gle schreef op maandag 12 februari 2024 @ 10:48:
[...]
Oke, dat is wel mooi vroege korting. Maar als je dit aanpast aan het einde van je korting periode. Dus vanaf maand 8 naar 400mbit/s overzetten ipv de 2gbit/s die je 8 maanden tegen korting heb gehad. Dan heb je toch al geen korting meer, dus zou je voor die nieuwe snelheid het bedrag zonder korting betalen. Of begrijp ik het dan verkeerd?
Ik ben vorige maand zelf ook overgestapt van 1Gbit/s naar 2Gbit/s tijdens de nog lopende welkomst korting van 10 maanden en betaal nu nog steeds €25 per maand tot het einde van de welkomst-kortings periode (zie screenshot uit de Odido app).
[ Voor 23% gewijzigd door DON PAPA op 12-02-2024 13:48 ]
Ik zit al meer dan een jaar bij Odido, 1Gbit via AON. Inmiddels kost dat met de 5 euro korting al meer dan 40 euro, dus even gebeld met de klantenservice of ik niet gebruik kan maken van de huidige korting. Ze hadden twee opties, het contract verlengen of een nieuw contract. Omdat ik ook graag naar 2Gbit wil toch gekozen voor een nieuw contract, 8 maanden voor 25 euro. Jaarprijs komt dan onder wat ik nu betaal voor de 1Gbit. Overzetting van AON naar XGS-PON wordt hopelijk niet heel spannend, maar we gaan het beleven. Hopelijk volgende maand geen klaagpost van mij
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen