Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3
Top post. Dank je! Ik kon zelf mijn voorwaarden niet makkelijk terugvinden maar de klantenservice medewerker stelde dat je je contract pas mag ontbinden na 2 maanden zonder internet...Sjaak Pastinaak schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 15:10:
[...]
Als je langer dan een maand zonder internet zit mag je je contract ontbinden. Communicatie tussen Odido en onderaannemers loopt sowieso nooit echt lekker. Dat wordt gedaan via tweedelijnsondersteuning, en door persooneelstekort hebben die op het moment lange verwerkingstijden (soms meer dan een week). Als de aannemer dan ook niet meewerkt (of meldt dat het probleem opgelost is terwijl dat niet zo is, komt ook wel eens voor) dan begint het hele riedeltje van begin af aan en zit je weer een week te wachten.
Ik ben overigens overgestapt van xs4all - was jarenlang klant maar toen ze overgekocht werden door KPN was mijn loyaliteit weg. Spijt van!
In '93 opgericht en '98 gekocht door KPN. Veel mensen hadden in die tijd nog niet eens internet.snapismo schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:11:
[...]
Ik ben overigens overgestapt van xs4all - was jarenlang klant maar toen ze overgekocht werden door KPN was mijn loyaliteit weg. Spijt van!
Staat niet in je voorwaarden, is een coulanceregeling vanuit Odido zelf. Het is ook echt 1 maand, dus als je er van gebruik wilt maken moet je gewoon nog een keer bellen. Medewerkers kunnen dit zelf opzoeken in hun kennisbank, dus als je een pipo aan de lijn krijgt die dat niet weet moet je ze vragen om hun kennisartikel voor opzeggingen er bij te pakken. Die medewerker hoort dan een verzoek door te zetten voor coulance- en uitzonderingsgevallen. Dat verzoek wordt beoordeeld door een ervaren collega. Als jij 1,5 maand zonder internet zit en de aannemer moeilijk doet wordt dat ook wel goedgekeurd. Of je vraagt het aan de medewerker op de Community die jouw topic oppakt, die mogen het hoogstwaarschijnlijk zelf beoordelen en verwerken.snapismo schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:11:
[...]
Top post. Dank je! Ik kon zelf mijn voorwaarden niet makkelijk terugvinden maar de klantenservice medewerker stelde dat je je contract pas mag ontbinden na 2 maanden zonder internet...
op ons adres is de glasvezel van Reggefiber, netbeheerder is KPN. Nu heb ik recent voor de tweede keer in een jaar tijd te maken gehad met 8 dagen zonder vast internet.robertjan12 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 19:39:
Maar is even een positief geluid plaatsen, 3 weken geleden overgestapt van kpn naar Odido en tot heden nog geen seconde zonder internet gezeten.. overstappen ging zonder enige problemen en de app op de AppleTV die ik gebruik om tv te kijken doet het ook best oké.. enige wat ik met de app gehad heb is 3x een soort van laad scherm maar met 1 druk op de knop werkt die dan weer. Ook zie ik regelmatig nieuwe features in de app wat mij zegt dat ze er goed aan het timmeren zijn 👌
Ik vraag mij dan af wat is jou beweegreden geweest om van KPN over te steppen naar Odido? Ik overweeg nu de overstap andersom, kosten per maand zijn nagenoeg hetzelfde (op de eerste 6 maanden (bij een jaar contract) en eerste jaar (bij twee jarig abonnent) na
Na installatie en testen van de monteur via de Odido router, heb ik deze router verwijderd en mijn Edgerouter direct op de ONT aangesloten.
Interface VLAN 300 aanmaken en ook zorgen dat je NAT (masquerade) via de nieuwe VLAN 300 interface loopt. Daarna werkte alles prima. Alleen de snelheid viel tegen. Max 400Mb terwijl ik wel een 1Gb glasvezel had besteld. Gezocht in fora en daar de oplossing gevonden: via de CLI van de Edgerouter X de volgende commandos geven:
- configure
- set system offload hwnat enable
- set system offload ipsec enable
- commit
- save
Na een reboot krijg ik nu circa 850Mb.
In heel veel Reggefiber gebieden heeft Odido eigen apparatuur in de PoP van Reggefiber. Daarmee leveren ze meer snelheid voor minder geld. Dat is voor bijna iedereen hier de reden om over te stappen.bluecupra schreef op zondag 31 december 2023 @ 11:22:
[...]
op ons adres is de glasvezel van Reggefiber, netbeheerder is KPN. Nu heb ik recent voor de tweede keer in een jaar tijd te maken gehad met 8 dagen zonder vast internet.
Ik vraag mij dan af wat is jou beweegreden geweest om van KPN over te steppen naar Odido? Ik overweeg nu de overstap andersom, kosten per maand zijn nagenoeg hetzelfde (op de eerste 6 maanden (bij een jaar contract) en eerste jaar (bij twee jarig abonnent) na
Als alleen KPN apparatuur beschikbaar is in de PoP, dan kost een Odido abonnement vrijwel net zoveel als bij KPN. Soms zelfs duurder.
NB: Reggefiber heet tegenwoordig KPN Netwerk.
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Dt klopt wel ongeveer, watnt dat is de limiet met de ER-X met HW offloadingFenixOrange schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:10:
Recent ook vanaf Tweak overgestapt op Odido. Heb een eigen router (Edgerouter X).
Na installatie en testen van de monteur via de Odido router, heb ik deze router verwijderd en mijn Edgerouter direct op de ONT aangesloten.
Interface VLAN 300 aanmaken en ook zorgen dat je NAT (masquerade) via de nieuwe VLAN 300 interface loopt. Daarna werkte alles prima. Alleen de snelheid viel tegen. Max 400Mb terwijl ik wel een 1Gb glasvezel had besteld. Gezocht in fora en daar de oplossing gevonden: via de CLI van de Edgerouter X de volgende commandos geven:
- configure
- set system offload hwnat enable
- set system offload ipsec enable
- commit
- save
Na een reboot krijg ik nu circa 850Mb.
Ja die dingen kunnen niet zo hard, halen ook met offloading geen Gbit. Dan moet je een segment en decennium omhoogFenixOrange schreef op zondag 31 december 2023 @ 14:10:
Recent ook vanaf Tweak overgestapt op Odido. Heb een eigen router (Edgerouter X).
Mocht je het laatste beetje ook willen:
De Ubiquiti UXG Lite is een prima vervanger, tenzij je anti-unify bent en geen controller wilt hosten. Anders is er ook genoeg leuk ander spul
I reject your reality and substitute my own
5 Januari komen ze hopelijk mijn Tweak lijn migreren naar Odido, ik ga het even aankijken en over 12 maanden zien wat het is/was en dan eventueel naar iets beters overstappen als het niet bevalt. Maar 30 Euro voor 2 Gbps was nu te goed om te laten liggen. Daarnaast, op gebied van fiber-aansluitingen en connectoren ga ik bekennen wel een redelijke n00b te zijn.
Ik heb nu een Fritz 5490, die gaat terug naar Tweak, daarvoor in de plaats komt een 5530 (zodra Odido de modem ID kan invoeren op XGS-PON).
Mijn huidige aansluiting is origineel van Reggefiber/KPN:
:strip_exif()/f/image/GaQVtR9CWDmyAsDwfuLesCGa.jpg?f=fotoalbum_large)
Detail:
:strip_exif()/f/image/HdEsIgY9EaPw2lDAyu2YAPvs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb hulp nodig bij welke glasvezelkabel te bestellen. De Fritzbox 5530 heeft volgens avm.de een SC/UPC (bolvormig) connector. Mijn huidige router de 5490 is een SC/PC connector (vlak). Maar wat is de Reggefiber FTU kant? PC of UPC (of onwaarschijnlijk APC)? Ik heb in de dit topic en voorgaande topic zoveel verschillende aansluitpunten FTU gezien dat ik dit graag vooraf zeker weet en niet nodeloos glasvezelkabels ga bestellen. Alvast bedankt!
Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.
Antwoord op de laatste vraag: SC/(U)PC.Gover schreef op maandag 1 januari 2024 @ 22:04:
De beste wensen iedereen!
5 Januari komen ze hopelijk mijn Tweak lijn migreren naar Odido, ik ga het even aankijken en over 12 maanden zien wat het is/was en dan eventueel naar iets beters overstappen als het niet bevalt. Maar 30 Euro voor 2 Gbps was nu te goed om te laten liggen. Daarnaast, op gebied van fiber-aansluitingen en connectoren ga ik bekennen wel een redelijke n00b te zijn.
Ik heb nu een Fritz 5490, die gaat terug naar Tweak, daarvoor in de plaats komt een 5530 (zodra Odido de modem ID kan invoeren op XGS-PON).
Mijn huidige aansluiting is origineel van Reggefiber/KPN:
[Afbeelding]
Detail:
[Afbeelding]
Ik heb hulp nodig bij welke glasvezelkabel te bestellen. De Fritzbox 5530 heeft volgens avm.de een SC/UPC (bolvormig) connector. Mijn huidige router de 5490 is een SC/PC connector (vlak). Maar wat is de Reggefiber FTU kant? PC of UPC (of onwaarschijnlijk APC)? Ik heb in de dit topic en voorgaande topic zoveel verschillende aansluitpunten FTU gezien dat ik dit graag vooraf zeker weet en niet nodeloos glasvezelkabels ga bestellen. Alvast bedankt!
PC en UPC zijn uitwisselbaar. Vrijwel geen verschil voor jou. UPC is iets beter afgeslepen dan PC. Maar beiden vormen een rechte hoek.
In tegenstelling tot APC dat in een hoek van 8 graden is afgeslepen.
[ Voor 3% gewijzigd door Barre73 op 02-01-2024 10:31 ]
Tijdens het samenstellen van het pakket gaf de site aan dat ik geen gebruik kan maken van de overstapservice. Dit zou zo zijn omdat de aansluitpartner eerst nog dr aansluiting moet fixen, waarna ze pas weten wanneer de eventuele aansluit datum is.
Krijg net een mailtje dat als ik gebruik wil maken van de overstapservice ik ze binnen 3 dagen moet bellen. Wat is nu handig om te doen? Bellen en toch kijken of het handig is, of wachten tot ik een aansluitdatum heb en een datum waarop de monteur langskomt en dan mijn andere abonnement opzeggen?
Dit!ripsko schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:38:
...of wachten tot ik een aansluitdatum heb en een datum waarop de monteur langskomt en dan mijn andere abonnement opzeggen?
En dan nog pas opzeggen als je een goedwerkende verbinding hebt
Is er een manier om schot in de zaak te krijgen? Het ODF kastje hangt al in de meterkast dus volgens mij is toch echt Odido aan de beurt nu.
Toen ze bij mij het ODF kastje in de meterkast plaatste, kreeg ik een paar uur later een mail met een link om een afspraak te kunnen maken met een Guidion monteur, en die kwam de volgende dag de boel afmonteren.Nirmed schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:30:
Is er een manier om schot in de zaak te krijgen? Het ODF kastje hangt al in de meterkast dus volgens mij is toch echt Odido aan de beurt nu.
Man, man, man, zit net 2 dagen bij Odido en nu al raakEvernote schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:51:
Hier eerste keer internet down. Almere (Regio 1333)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Idem hier, naar allestoringen.nl kijkende lijkt het een grotere uitval te zijn.Evernote schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:51:
Hier eerste keer internet down. Almere (Regio 1333)
Inderdaad, hopelijk is ‘t snel opgelost.mfkne schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:52:
[...]
Idem hier, naar allestoringen.nl kijkende lijkt het een grotere uitval te zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door Oathie op 02-01-2024 12:00 ]
Hier ook weer back at it like a crack addict.Oathie schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:57:
Lag er bij ook uit voor even, nu weer terug op het moment
Goeiemorgen Barre,Barre73 schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 10:29:
[...]
Antwoord op de laatste vraag: SC/(U)PC.
PC en UPC zijn uitwisselbaar. Vrijwel geen verschil voor jou. UPC is iets beter afgeslepen dan PC. Maar beiden vormen een rechte hoek.
In tegenstelling tot APC dat in een hoek van 8 graden is afgeslepen.
Top dank je wel!
Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.
Dan heb je die maar gehadGreatsword schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 11:52:
[...]
Man, man, man, zit net 2 dagen bij Odido en nu al raak
(statistisch gezien ben je voorlopig storingsvrij, kans technisch kan het morgen weer storing zijn).
Gelukkig niet hoeven te wachten tot morgen, nu weer raakjongetje schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:08:
[...]
Dan heb je die maar gehad.
(statistisch gezien ben je voorlopig storingsvrij, kans technisch kan het morgen weer storing zijn).

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Heb zelf na 4 jaar glasvezel van ze nog niet een keer een storing gehad dat het internet niet werkte.
Het vreemde is dat ik gister het glaskastje en het modem herstart heb waarna de nieuwsgroepen snelheid meteen weer boven de 100mb/s uitkwam. Toen ik vandaag weer wilde downloaden kwam ik weer niet boven de 10mb/s uit. Zojuist weer alles herstart echter dit keer zonder resultaat. Heel vreemd dit! Het lijkt ook wel alsof er geknepen wordt aangezien de snelheid gewoon blijft hangen rond de 10mb/s.
Benieuwd of meer mensen iets gemerkt hebben!
Wat gebeurt er als je dit via een VPN laat lopen?smocho schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 20:53:
Zijn er meer mensen die ineens trage download snelheid hebben via nieuwsgroepen? Ik heb al ruim een jaar 1gbit glasvezel van Tmobile en sinds kort komt de download snelheid niet boven 10mb/s uit waar ik normaal boven de 100mb/s haal. De wifi snelheid middels een speedtest is prima, tussen de 600 - 850 mbit.
Het vreemde is dat ik gister het glaskastje en het modem herstart heb waarna de nieuwsgroepen snelheid meteen weer boven de 100mb/s uitkwam. Toen ik vandaag weer wilde downloaden kwam ik weer niet boven de 10mb/s uit. Zojuist weer alles herstart echter dit keer zonder resultaat. Heel vreemd dit! Het lijkt ook wel alsof er geknepen wordt aangezien de snelheid gewoon blijft hangen rond de 10mb/s.
Benieuwd of meer mensen iets gemerkt hebben!
Nog niet geprobeerd, maak eigenlijk nooit gebruik van vpn maar kan het zeker eens proberen. Ik download direct naar mijn NAS overigens.Uniciteit schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 21:56:
[...]
Wat gebeurt er als je dit via een VPN laat lopen?
Zojuist op mijn pc geprobeerd een test bestand te downloaden via Chrome, komt ook niet boven de 10 mb/s uit. Toch wel vaag dat de wifi snelheid bij een speedtest wel gewoon tussen de 650 en 850 mbit/s is?
UPDATE: heb mn gbit switch boven ook eens herstart, snelheid schoot nu weer naar normaal niveau. Ik heb 3 dagen geleden een nieuw zyxel mesh wifipunt bekabeld aangesloten op die switch. Morgen eens verder onderzoeken...
[ Voor 45% gewijzigd door smocho op 02-01-2024 23:13 ]
Als het signaal slecht is of er is een ip conflicht op je netwerk kan een switch port (als die op auto negotiate staat) terug vallen naaar 100mbit of zelfs 10mbit.smocho schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 22:47:
[...]
Nog niet geprobeerd, maak eigenlijk nooit gebruik van vpn maar kan het zeker eens proberen. Ik download direct naar mijn NAS overigens.
Zojuist op mijn pc geprobeerd een test bestand te downloaden via Chrome, komt ook niet boven de 10 mb/s uit. Toch wel vaag dat de wifi snelheid bij een speedtest wel gewoon tussen de 650 en 850 mbit/s is?
UPDATE: heb mn gbit switch boven ook eens herstart, snelheid schoot nu weer naar normaal niveau. Ik heb 3 dagen geleden een nieuw zyxel mesh wifipunt bekabeld aangesloten op die switch. Morgen eens verder onderzoeken...
vrijwel in 99% van de gevallen staan de poorten op een switch op AUTO qua snelheid. Heb je een managed switch? Dan zou je kunnen checken op welke snelheid die draait op de poort die naar je NAS gaat.
Je zou beide kant dan geforceerd op 1Gbit kunnen zetten.
Hoe heb je de unify ingesteld, via de app of via pc/laptop? Via de app lukt het mij nl niet.Evernote schreef op maandag 18 december 2023 @ 15:22:
Hij heeft 't internet getest en bevestigde nog even dat ik VLAN 300 moest gebruiken en terwijl de monteur weer richting z'n busje ging heb ik de Zyxel ontkoppelt, heb ik op apply gedrukt op m'n UniFi controller en werkt alles vlekkeloos.
Wat blijkt er is niks gedaan in de PoP en de medewerker had nog nooit gehoord van een 8 of laat staan een 10gbps aansluiting, zijn woorden "die bestaan helemaal niet, maximaal is 2 gbps". Vrees dat de "expert van Odido" niet zo een expert is
Nu dus maar weer afwachten wat er wel gaat gebeuren.
Oja: ik heb Internet Only.
Geen telefoon, geen TV
Ik ben ontstemd over de extra apparatuur die ik daarvoor moet gebruiken.
In de doos heb ik gekregen: een Huawei mediaconverter en een Zyxel router.
De router noemen ze met een sticker op de doos het modem. Volgens mij is het toch echt alleen een router.
De mediaconverter, dat geloof ik wel. Helaas dan, ik had een enkel mooi kastje van Genexis aan de muur die nu een klein broertje gaat krijgen als: dat mediaconvertertje ernaast. Die OOK stroom nodig heeft. Jeetje.
Ik heb stopcontacten bijgemaakt.
Maar dan die Zyxel. Die doet modem ? , routing, en wifi.
Ik heb al een ASUS AC1200+ router, waarin ik al mijn instellingen heb. Die wil ik houden!
Daar heeft die monteur geen boodschap aan, die laat ik de zooi gewoon aansluiten tot ik signaal heb.
Maar liever wil ik daarna gewoon die Zyxel ertussenuit hebben en mijn Asus weer de router laten zijn. Ik lees nu en dan dat mensen die Zyxel niet eens gebruiken en in een doos op zolder hebben liggen.
Ik heb uitgevonden dat op mijn ASUS, hoewel het geen VLAN heet, er een IPTV tabje is waar je voor zowel Internet, als 2 poorten, de V-ID kan instellen. Ik heb zelfs gelezen dat als je in het 'Internet' vakje 300 invult, je een zgn. VLAN300 hebt aangemaakt. Daarna DHCP aanzetten (heb ik al) en dan zou hij moeten werken.
/f/image/Bwujkm725qFfrccfxDriLg8r.png?f=fotoalbum_large)
Die VLAN-instellingen zien er zo uit (niet mijn router).
Dat is wat ik het liefst werkend wil krijgen.
Zal ik, of zal ik het niet aan de monteur voorleggen?
[ Voor 15% gewijzigd door Dark Blue op 03-01-2024 13:57 ]
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
Dat Genexis kastje komt te vervallen.Dark Blue schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:50:
Ik ben vorige maand voor de bijl gegaan: morgen komt de glasvezelmonteur van Guidion die bij mij Tweak naar Odido om gaat zetten.
Oja: ik heb Internet Only.
Geen telefoon, geen TV
Ik ben ontstemd over de extra apparatuur die ik daarvoor moet gebruiken.
In de doos heb ik gekregen: een Huawei mediaconverter en een Zyxel router.
De router noemen ze met een sticker op de doos het modem. Volgens mij is het toch echt alleen een router.
De mediaconverter, dat geloof ik wel. Helaas dan, ik had een enkel mooi kastje van Genexis aan de muur die nu een klein broertje gaat krijgen als: dat mediaconvertertje ernaast. Die OOK stroom nodig heeft. Jeetje.
Ik heb stopcontacten bijgemaakt.
Maar dan die Zyxel. Die doet modem ? , routing, en wifi.
Ik heb al een ASUS AC1200+ router, waarin ik al mijn instellingen heb. Die wil ik houden!
Daar heeft die monteur geen boodschap aan, die laat ik de zooi gewoon aansluiten tot ik signaal heb.
Maar liever wil ik daarna gewoon die Zyxel ertussenuit hebben en mijn Asus weer de router laten zijn. Ik lees nu en dan dat mensen die Zyxel niet eens gebruiken en in een doos op zolder hebben liggen.
Ik heb uitgevonden dat op mijn ASUS, hoewel het geen VLAN heet, er een IPTV tabje is waar je voor zowel Internet, als 2 poorten, de V-ID kan instellen. Ik heb zelfs gelezen dat als je in het 'Internet' vakje 300 invult, je een zgn. VLAN300 hebt aangemaakt. Daarna DHCP aanzetten (heb ik al) en dan zou hij moeten werken.
[Afbeelding]
Die VLAN-instellingen zien er zo uit (niet mijn router).
Dat is wat ik het liefst werkend wil krijgen.
Zal ik, of zal ik het niet aan de monteur voorleggen?
Hoe zit dat dan als je ook telefonie hebt van odido.
Bij mijn weten heeft niet een router daar een aansluiting voor.
Dat is lastiger, maar als je je nummer naar een VoIP provider (zoals cheapconnect) wegporteerd kun je gewoon de VoIP gegevens in je router (als die dat kan) of telefoon zetten. DM me maar als je eventueel meer info wilt. Is ook meteen nog goedkoper ook dan Odido.Speedy_Gonzalez schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:14:
Ik overweeg ook om een eigen router te gaan gebruiken.
[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 03-01-2024 14:22 ]
Exact, het Genexis kastje wordt alleen maar het eindpunt van je glasvezelkabel, het actieve deel (met stekker) komt helemaal te vervallen. De media converter komt daarvoor in de plaats. Dus ja, dat kost iets meer ruimte, maar je hebt geen extra stopcontact ervoor nodig.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Er zijn genoeg routers waarop je wel een of twee analoge telefoons kunt aansluiten. Ik gebruik zelf een Frtizbox 7590AX, die heeft twee aansluitingen.Speedy_Gonzalez schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:14:
Sommige Fritzboxen hebben zelfs een Dect-module zodat je daar geen basisstation meer voor nodig hebt.
De Zyxel T-56 router -- dat Odido een modem noemt, terwijl er geen modem in zit -- en Zyxel zelf aanduidt als EX5601-T1, heeft 2 analoge telefoon aansluitingen. Geschikt voor 2 VoIP nummers.Speedy_Gonzalez schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:14:
Volgens mij zelfs alle Fritzboxen, inclusief de 4000-serie (die alleen routers zijn, maar VoIP-naar-DECT ondersteunen).gerritjan schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:29:
[...]
Er zijn genoeg routers waarop je wel een of twee analoge telefoons kunt aansluiten. Ik gebruik zelf een Frtizbox 7590AX, die heeft twee aansluitingen.
Sommige Fritzboxen hebben zelfs een Dect-module zodat je daar geen basisstation meer voor nodig hebt.
Kleine correctie: alleen het LTE modem Fritz!Box 6820 ondersteunt geen DECT.
[ Voor 6% gewijzigd door Parody op 03-01-2024 14:50 ]
Mocht het nou niet werken, dan gaat het wel echt afzien worden. Volgens mij las ik hier ergens dat je dan een prepaid sim kunt/moet nemen waar Odido dan internet op activeert. Klopt dit? Dan zoek ik mijn Mifi device alvast even op.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Bij mij ging de overgang van KPN AON naar Odido XGS-PON probleemloos. Signaal werd door de Guidion monteur na een telefoontje met mij omgezet en daarna kwam hij langs, plugde even de Odido apparatuur in om te testen en ging weer weg. Daarna alles weer losgehaald en op mijn eigen apparatuur gehangen. Je gaat trouwens als je nu op AON zit van KPN naar XGS-PON in vrijwel alle gevallen. Heb je een Huawei ONT gekregen?GAEvakYD schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 15:48:
Morgen is hier de grote dag. Overschakeling van KPN glas AON naar Odido GPON. Ik vind het best spannend of dat goed gaat. Vooral omdat we een huishouden hebben met meerdere pubers die deze week vakantie hebben. Guidon monteur komt morgen tussen 0800-1200. Fingers crossed.
Mocht het nou niet werken, dan gaat het wel echt afzien worden. Volgens mij las ik hier ergens dat je dan een prepaid sim kunt/moet nemen waar Odido dan internet op activeert. Klopt dit? Dan zoek ik mijn Mifi device alvast even op.
En inderdaad, mocht het mis gaan, dan moet je een Odido prepaid sim of een regulier abonnement hebben, waar ze onbeperkt data op kunnen activeren. Succes morgen!
Via de PC, kwestie van inloggen op m’n controller en naar VLAN instellingen gaan.rudyhattem schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:21:
[...]
Hoe heb je de unify ingesteld, via de app of via pc/laptop? Via de app lukt het mij nl niet.
Geef maar een gil als je er niet uit komt.
Odido/Guidion monteur vandaag langs geweest.
Heeft voor mijn neus weer een stukje van het stabiele vertrouwde Tweak (cambrium) netwerk ontmanteld. zonder blikken of blozen. Nu verbonden met (T-Mobile Thuis) Odido via die Chinese (K@%$W%^#&^$) ONT helaas. Wel odido inmiddels gebeld om die er weer tussenuit te halen en via mijn eigen XGS-PON SFP module internet in mijn Fritzbox 5590 voeren. Kan! word gedaan, Kwestie van aangeven en je Modem-id van je Fritzbox doorgeven en paar dagen wachten op notificatie van Odido.
* knip*. Reageer een beetje normaal. Ranten doe maar ergens anders.
Conclusie: sinds 11 uur verbonden met (T-Mobile Thuis) Odido via glasvezel ONT. nog geen downtime.
switch van ONT naar SFP moet nog plaats vinden.
[ Voor 49% gewijzigd door rens-br op 04-01-2024 10:06 ]
Klopt, ik heb een Huawei ONT ontvangen. Laten we hopen dat het bij mij net zo soepel gaat als bij jou. Is er ergens in het Guidon portaal een nauwkeurigere schatting te vinden wanner te komen? Nu staat de afspraak op tussen 0800 en 1300.NLM1K schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:04:
[...]
Bij mij ging de overgang van KPN AON naar Odido XGS-PON probleemloos. Signaal werd door de Guidion monteur na een telefoontje met mij omgezet en daarna kwam hij langs, plugde even de Odido apparatuur in om te testen en ging weer weg. Daarna alles weer losgehaald en op mijn eigen apparatuur gehangen. Je gaat trouwens als je nu op AON zit van KPN naar XGS-PON in vrijwel alle gevallen. Heb je een Huawei ONT gekregen?
En inderdaad, mocht het mis gaan, dan moet je een Odido prepaid sim of een regulier abonnement hebben, waar ze onbeperkt data op kunnen activeren. Succes morgen!
Een vriend van mij die gisteren is overgezet kreeg een Nokia omzetter. Maar dat zal wel komen omdat hij niet van KPN AON afkomt maar van Delta.
[ Voor 7% gewijzigd door GAEvakYD op 03-01-2024 17:28 ]
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Je weet wel van een mug een olifant te maken zeg. Ik ben ook geen fan van Chinese bedrijven, maar het is maar een ONT.
Kan je ook meteen een nieuwtje geven, XGS-PON werkt nog niet op eigen hardware, daar loopt een pilot voor bij Odido om het te testen.
Zie bijvoorbeeld:
https://community.odido.n...ostid=1759034#post1759034
En ook de beste wensen natuurlijk
Je krijgt morgen een sms met een gerichter tijdstip en ook nog als hij onderweg is.GAEvakYD schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:28:
[...]
Klopt, ik heb een Huawei ONT ontvangen. Laten we hopen dat het bij mij net zo soepel gaat als bij jou. Is er ergens in het Guidon portaal een nauwkeurigere schatting te vinden wanner te komen? Nu staat de afspraak op tussen 0800 en 1300.
Een vriend van mij die gisteren is overgezet kreeg een Nokia omzetter. Maar dat zal wel komen omdat hij niet van KPN AON afkomt maar van Delta.
Ik kwam erachter dat je op je persoonlijke Odido-pagina de Wifi-settings kunt wijzigen.
Dat betekent dus dat Odido zelfstandig de instellingen van je router kan veranderen.
Misschien makkelijk voor 95% van de abonnees, maar voor mij nog een reden om een eigen router te gebruiken.
[ Voor 85% gewijzigd door gerritjan op 03-01-2024 18:05 ]
Dankje, vind het wel leuk erkend te worden voor talentenLouw Post schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:36:
[...]
Je weet wel van een mug een olifant te maken zeg. Ik ben ook geen fan van Chinese bedrijven, maar het is maar een ONT.
Kan je ook meteen een nieuwtje geven, XGS-PON werkt nog niet op eigen hardware, daar loopt een pilot voor bij Odido om het te testen.
Zie bijvoorbeeld:
https://community.odido.n...ostid=1759034#post1759034
En ook de beste wensen natuurlijk
En voor de tip over XGS-PON, was ik van op de hoogte geloof me ik ben 2 maanden geleden al begonnen met graven naar alles wat hier mee gemoeid is toen de aankondiging van Tweak kwam dat ze overgenomen werden door Odido. Echter vandaag dame met lief vlaams accent heeft mijn verzoek om eigen sfp te gebruiken met modem id aangenomen en naar betreffende afdeling gezet. Status van die pilot voor XGS-PON met eigen apparatuur is onbekend, Ik wacht nu eerst rustig af. Internet werkt 950mbit up en download 5/17/6 ms pings.
Ik heb een managed switch inderdaad. Ik heb alle poorten geforceerd op 1000mbit gezet maar het Zyxel mesh wifipunt blijft op 100mbit draaien. Dit nieuwr wifipunt diende ter vervanging van mijn oude tmobile wifipunt (ook mesh) en daar had ik dit probleem niet mee. Exact dezelfde switch en verdere situatie. Net andere lan kabel en poort geprobeerd, zelfde resultaat. Ik ga m maar resetten, opnieuw koppelen en kijken wat er gebeurt... iemand nog tips?Tmaster schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 12:15:
[...]
Als het signaal slecht is of er is een ip conflicht op je netwerk kan een switch port (als die op auto negotiate staat) terug vallen naaar 100mbit of zelfs 10mbit.
vrijwel in 99% van de gevallen staan de poorten op een switch op AUTO qua snelheid. Heb je een managed switch? Dan zou je kunnen checken op welke snelheid die draait op de poort die naar je NAS gaat.
Je zou beide kant dan geforceerd op 1Gbit kunnen zetten.
Kan de kabel beschadigd zijn?smocho schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:36:
[...]
Ik heb een managed switch inderdaad. Ik heb alle poorten geforceerd op 1000mbit gezet maar het Zyxel mesh wifipunt blijft op 100mbit draaien. Dit nieuwr wifipunt diende ter vervanging van mijn oude tmobile wifipunt (ook mesh) en daar had ik dit probleem niet mee. Exact dezelfde switch en verdere situatie. Net andere lan kabel en poort geprobeerd, zelfde resultaat. Ik ga m maar resetten, opnieuw koppelen en kijken wat er gebeurt... iemand nog tips?
Voor 1 Gbps heb je alle 8 aders nodig, voor 10/100 Mbps maar 4.
Nee daarom andere kabel geprobeerd, cat5e en cat6. Net de reset gedaan, probleem niet verholpen. Switch gereset, config gereset maar blijft 100mbit. Super frustrerend dit. Moet aan die Zyxel mesh wifi liggen lijkt me? Sinds ik die nieuwe heb aangesloten capt ie op 100mbit.BitAndre schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:38:
[...]
Kan de kabel beschadigd zijn?
Voor 1 Gbps heb je alle 8 aders nodig, voor 10/100 Mbps maar 4.
Ik kreeg nadat de monteur weg ging een mailtje waar je eventueel met Guidion contact op kon nemen als de monteur er een rommeltje van maakte. Dus de ONT niet goed ophangen en je dus helemaal niet omzetten naar 8Gbps.mariop schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:45:
Dus..... vandaag een monteur langs van Guidion om mijn aansluiting van 1 naar 8gbps op te krikken. Leek mij vooral een ding wat ze moesten doen bij de PoP., maar ok laat maar langskomen dan ga de discussie niet aan met een helpdesk medewerker dat dit huisbezoek zonde is van de tijd van de monteur.
Wat blijkt er is niks gedaan in de PoP en de medewerker had nog nooit gehoord van een 8 of laat staan een 10gbps aansluiting, zijn woorden "die bestaan helemaal niet, maximaal is 2 gbps". Vrees dat de "expert van Odido" niet zo een expert isE.g de goede man heeft welgeteld 1 schroef in de kast geschroefd, daar de ONT losjes aangehangen en is weer weggegaan, waarschijnlijk zodat hij werk heeft verzet.
Nu dus maar weer afwachten wat er wel gaat gebeuren.
Met een laptop o.i.d. ook 100Mbit? Dan ligt het mogelijk aan de Zyxel zelf. Is hardware, kan stuk...smocho schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 18:53:
[...]
Nee daarom andere kabel geprobeerd, cat5e en cat6. Net de reset gedaan, probleem niet verholpen. Switch gereset, config gereset maar blijft 100mbit. Super frustrerend dit. Moet aan die Zyxel mesh wifi liggen lijkt me? Sinds ik die nieuwe heb aangesloten capt ie op 100mbit.
Wat is er niet goed aan een Huawei ONT?Ragdoll788 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:23:.Nu verbonden met (T-Mobile Thuis) Odido via die Chinese (K@%$W%^#&^$) ONT helaas.
Of is opeens alles Chinees erg en Amerikaans fantastisch?
Wat denk je dat er aan de andere kant (in de pop en verderop in "het internet" allemaal hangt aan mengelmoes van Chinees, Amerikaanse, Europese etc. Apparatuur?
Het staat je trouwens vrij om zelf een provider te kiezen zoals freedom of cheapconnect die ingesteld zijn op werken met eigen apparatuur.
Ik kwam uit bij odido, ik daar me postcode ingevuld, 400mbit gekozen.
Nu kwam dat uit oo 30eu p.m voor eerste zes maanden. En daarna 50eu per maand, met 67,50 aansluitkosten.
Nu was ik bij mijn vader thuis en die woont in Schagen en ik in alkmaar.
Precies dezelfde gegevens maar andere postcode.
Nu is het in Schagen: 30eu eerste zes maanden en daarna 40eu per maand.
Aansluitkosten 30eu.
Ik vraag me af hoe dat kan?
Jij krijgt Odido via het KPN netwerk, wat duurder is.nllight schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:28:
Ik zat vorige week wat te kijken voor een nieuw internet abonnement.
Ik kwam uit bij odido, ik daar me postcode ingevuld, 400mbit gekozen.
Nu kwam dat uit oo 30eu p.m voor eerste zes maanden. En daarna 50eu per maand, met 67,50 aansluitkosten.
Nu was ik bij mijn vader thuis en die woont in Schagen en ik in alkmaar.
Precies dezelfde gegevens maar andere postcode.
Nu is het in Schagen: 30eu eerste zes maanden en daarna 40eu per maand.
Aansluitkosten 30eu.
Ik vraag me af hoe dat kan?
Odido levert glasvezel via meerdere belichters en heeft soms ook eigen apparatuur in de PoP. Omdat niet alle bedrijven dezelfde prijs rekenen, rekent Odido dat door aan de klant.
@Louw Post
@nllight
Het was voldoende geweest om te verwijzen naar de startpost van dit topic. In het tweede blokje staat dit al uitgelegd (eigen apparatuur in de PoP is goedkoper voor de klant).
Helaas heeft de monteur niks gedaan dan een schroef in de meterkast schroeven. Alles is namelijk al 3 jaar aangsloten, incl de ONT die direct met een firewall is verbonden met een 10g interface. Maar dat bestond niet volgens hem 10g interfaces.... Tja.....bjusterbaarlik schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 19:41:
[...]
Ik kreeg nadat de monteur weg ging een mailtje waar je eventueel met Guidion contact op kon nemen als de monteur er een rommeltje van maakte. Dus de ONT niet goed ophangen en je dus helemaal niet omzetten naar 8Gbps.
Heb ook op basis van de werkbon een reactie gestuurd, want uit de werkbon bleek wel dat de meneer het verschil niet begreep tussen een netwerk port van 10g en een glasvezel aansluiting van 8g.
Morgen komt de apparatuur binnen via DHL dus we gaan zien of het meer is dan een zyxel router of dat er ook een vervangende ONT in zit (verwacht ik niet). Zijn namelijk 2 pakketten, raar.
Top. Ik heb zowaar ook nog mijn oude cover teruggevonden. Ik kan van de buitenkant niet goed zien wat het verschil is, maar daar zit iig helemaal geen hardware in. Wel een punchhole om eventueel dat glasvezel-kabeltje weer naar buiten te leiden.Luuk1983 schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:26:
[...]
Exact, het Genexis kastje wordt alleen maar het eindpunt van je glasvezelkabel, het actieve deel (met stekker) komt helemaal te vervallen. De media converter komt daarvoor in de plaats. Dus ja, dat kost iets meer ruimte, maar je hebt geen extra stopcontact ervoor nodig.
Ik heb een SMSje gehad dat de Guidion-monteur morgen om 12:05 komt
De monteur kan een uur in- of uitlopen. Oh! Ik dacht dat ze daarmee naar binnen en naar buiten lopen bedoelden, maar het is natuurlijk het time window.

Alles ligt klaar, ik wil alleen nog even - als het kan vooraf - mijn NAS op twee mooie schapdragertjes tegen de muur monteren. We gaan het zien.
heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs
die hoeft er niet tussen te zitten, stroom te verbruiken als ik gewoon via mijn eigen Fritzbox XGSPON kan verbinden zodat de 2.5GB wan/lan vrijkomt voor lan aangezienjongetje schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 21:16:
[...]
Wat is er niet goed aan een Huawei ONT?
Of is opeens alles Chinees erg en Amerikaans fantastisch?
Wat denk je dat er aan de andere kant (in de pop en verderop in "het internet" allemaal hangt aan mengelmoes van Chinees, Amerikaanse, Europese etc. Apparatuur?
Het staat je trouwens vrij om zelf een provider te kiezen zoals freedom of cheapconnect die ingesteld zijn op werken met eigen apparatuur.
* knip*
[ Voor 60% gewijzigd door rens-br op 04-01-2024 10:09 ]
Ja Zyxel er tussen uit gooien Fritz 5530 met 2.5GB lan/wan als wan aan chineese witte plastic doos z'n lan(wan) poort vebinden, Fritz opstarten en T-Mobile thuis als provider selecteren en je vertrouwde Fritz Mesh wifi met je Fritz 7590 AX herstellen. je hebt dan helaas wel maar 2 lan poorten op de Fritz 5530. Fritzen omwisselen kan dan ook met 7590AX als mesh master. ook een evt vpn en my.fritz.net remote access bende werkt dan weer.dbz1985 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 00:59:
Sinds gisteren overgestapt op Odido vanuit Tweak en heb boven een fritzbox 7590 AX v2 staan…echter krijg ik de wifi niet aan de gang…had ‘m eerst als mesh ingesteld icm fritzbox 5530 die nu is vervangen met het modem van odido. Iemand enig idee? Heb al gezocht naar vlan300 in de fritzbox maar nergens kunnen vinden
* knip*. Niet tevreden zijn mag natuurlijk. Maar uit dat dan gewoon op een normale manier.
[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 04-01-2024 10:04 ]
Ik heb inmiddels mijn interne netwerk geüpgraded naar 2,5 gbit en wacht nu op de verhoging vanuit Odido.
Offtopic: wel lekker die snelheid met grote bestanden over een weer kopiëren van de PC naar mijn NAS. Had ik eerder moeten doen.
Dus vandaar op zoek naar een oplossing.
Ragdoll788 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 01:37:
[...]
Ja Zyxel er tussen uit gooien Fritz 5530 met 2.5GB lan/wan als wan aan chineese witte plastic doos z'n lan(wan) poort vebinden, Fritz opstarten en T-Mobile thuis als provider selecteren en je vertrouwde Fritz Mesh wifi met je Fritz 7590 AX herstellen. je hebt dan helaas wel maar 2 lan poorten op de Fritz 5530. Fritzen omwisselen kan dan ook met 7590AX als mesh master. ook een evt vpn en my.fritz.net remote access bende werkt dan weer.
[mbr]* knip*. Niet tevreden zijn mag natuurlijk. Maar uit dat dan gewoon op een normale manier.
[/]
:strip_exif()/f/image/yLhtf75D4KAUTbIJpOmzjB59.jpg?f=fotoalbum_large)
Als je Tweak vraagt om hem te mogen houden in ruil voor de 25 eur. borg. Hebben ze daar geen bezwaar tegen. Zo heb ik de mijne nu ook kunnen houdendbz1985 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:29:
Kan ik wel doen…echter zal ik de 5530 uiteindelijk terug moeten sturen naar Tweak.
Dus vandaar op zoek naar een oplossing.
[...]
Dat is goed om te lezen.GAEvakYD schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:29:
Omzetting van KPN AON naar Odido XGS-PON was binnen 15 min gepiept. Gelukkig alles goed gegaan. Monteur wilde de Zyxel router ophangen, maar die moeite heb ik hem laten besparen. Daarna in mijn USG VLAN van 6 naar 300 en Connection type van PPPoE naar DHCPv4. En alles werkt weer als een speer.
[Afbeelding]
Momenteel zit ik met Glas bij KPN maar abbo is al verlopen en kan nu vrij kiezen en Odido is een serieuze optie voor mij. Zoek een Internet Only abbo en vanwege de scherpe aanbieding zit ik aan Odido te denken alleen las ik veel slechte verhalen, dat internet er voor langere tijd uit knalt en dat is wenselijk met regelmatig thuis werken van mijn vrouw of ik.
Tevens wil ik het Odido spul dan direct vervangen voor mijn UDM Pro, dat is goed te doen lees ik. Kabeltje erin en de juiste instellingen overnemen en het werkt.
Lees hier een heleboel slechte ervaringen, maar heb m'n moeder 3 maanden geleden overgezet naar Odido en nog niet 1 ping gemist. Verbinding tikt consistent de 940Mbit/s up en down aan ook.Frid0 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:17:
[...]
Dat is goed om te lezen.
Momenteel zit ik met Glas bij KPN maar abbo is al verlopen en kan nu vrij kiezen en Odido is een serieuze optie voor mij. Zoek een Internet Only abbo en vanwege de scherpe aanbieding zit ik aan Odido te denken alleen las ik veel slechte verhalen, dat internet er voor langere tijd uit knalt en dat is wenselijk met regelmatig thuis werken van mijn vrouw of ik.
Tevens wil ik het Odido spul dan direct vervangen voor mijn UDM Pro, dat is goed te doen lees ik. Kabeltje erin en de juiste instellingen overnemen en het werkt.
Een topic als deze is niet goed voor de beeldvorming wat betreft de kwaliteit van Odido. Degenen die een perfect werkende verbinding hebben hoor je hier meestal niet.Frid0 schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:17:
[...]
Dat is goed om te lezen.
Maar om je gerust te stellen, ik heb al meer dan een jaar Odido en behalve een kapotte mediaconverter heb ik nooit zonder internet gezeten.
Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month
Ik moest gisteren nog zo lachen om 'de monteur kan een uur in- en uitlooptijd hebben'.
Ik las dat als: de monteur komt om 12.05 en kan een uur lang je huis in- en uit lopen.
Dus ik kom braaf vijf voor twaalf terug uit de moestuin in het park achter mijn huis... 5 minuten fietsen, ik was echt binnen een kilometer van mijn huis. Maar ik was dus niet thuis.

Dus die beste P. is weggegaan (ik denk dat ik de auto zag rijden, geen herkenbaar busje) en hoewel ik Guidion gelijk belde, kon het meisje hem niet meer laten omkeren. De beste man was gevlogen en had nog zo veel afspraken, mijne kon er vandaag niet meer bij.
Dus Odido gebeld, en een gezellige R. aan de lijn gekregen, die mijn verhaal precies snapte want hij maakt (als medewerker van Odido) ook zelf de overstap van Tweak naar Odido! Dus in zijn pauzetijd hebben we gezellig gebept over het wel en wee van de overstap, hij kende dit topic ook... enfin hij heeft een nieuw ticket bij Guidion voor me ingeschoten, met dat ticket kan ik een nieuwe afspraak maken...
...tot die tijd, wist hij, gaat het Tweak-signaal niet van mijn lijn af. Gelukkig maar. Dus ik hoop over een week of twee weer op een donderdag een afspraak te hebben.
Ik had wel net de halve kamer ontruimd om die monteur erbij te laten, nu kan ik dat nog een week of wat zo laten.
Gatverdamme, maar dat gezellige gesprek met R. maakte wel weer veel goed!
[ Voor 3% gewijzigd door Dark Blue op 04-01-2024 12:56 ]
Je had dus om 11:05 al thuis moeten zijn zoals de mail aangaf (als inlooptijd).Dark Blue schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 12:55:
Ik had vandaag een afspraak: ik heb de monteur gemist.
Ik moest gisteren nog zo lachen om 'de monteur kan een uur in- en uitlooptijd hebben'.
Ik las dat als: de monteur komt om 12.05 en kan een uur lang je huis in- en uit lopen.
Dus ik kom braaf vijf voor twaalf terug uit de moestuin in het park achter mijn huis...
Da’s niet logisch. Ik heb ook via KPN netwerk. Betaal ook de 1e 8 maanden 30 en daarna 40 euro. Ook nog gekozen voor tv wat de eerste 8 maanden gratis is en daarna 12,50, maar zie nu in mijn abonnement dat dat 13,nogwat gaat worden. Sowieso kan tv er wel af na het jaar want met NPO Start en Videoland kan ik ook datgene zien dat ik wil zien.Louw Post schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 22:31:
[...]
Jij krijgt Odido via het KPN netwerk, wat duurder is.
En bij mij waren overigens de aansluitkosten gratis.
aka pluim003
Opnieuw contact opgenomen en kennelijk volgen ze bij Odido maar al te graag procedures en wordt weer Guidon ingepland. Heb herhaaldelijk aangegeven dat het probleem in de POP zit. Bij mij is het glas van Reggefiber/KPN, heb het idee dat ze bij Odido moeten betalen als KPN naar de POP moet. Monteur van Guidion is geweest, kijkt weer in de meterkast en gaat weer. Nu krijg ik vanmorgen een e-mail dat de melding is doorgezet naar de technische afdeling en dit tot 3 werkdagen kan duren. Ben dus straks weer een week offline (derde keer nu in een jaar tijd)
Heb er nu echt wel genoeg van en het boeit ze gewoon niets bij Odido.
Ik heb daar 24 december een tv box swap aangevraagd en kreeg dezelfde dag antwoord.
Nieuwe media boxen nu een weekje in huis. Werkt erg goed en vlot. De BT AB is erg fijn. Geen IR verlengers meer nodig.
Dus om toch maar even een tegen geluid te laten horen: ik ben ivm thuis werken 8 uur per dag afhankelijk van de Odido verbinding en dik tevreden.
TV is een heel ander verhaal maar dat lijkt nu ook wat beter te zijn met de nieuwe media boxen.
Op review-sites en ook hier lees je voornamelijk de negatieve verhalen. Mensen die niets te klagen hebben vullen vaak geen reviews in.Joshua... schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:32:
Ik was van plan om van KPN glasvezel (en mobiel) over te stappen naar Odido vanwege hogere snelheden voor lagere prijzen. Echter lees ik wel erg veel negatieve verhalen hier en op review sites.
Op dit forum ook mensen die wel tevreden zijn, Daar hoor ik ook bij. Van Tweak naar Odido overgestapt op 15-12, tot nu toe een stabiele verbinding.
De term "KPN Netwerk" is iets te breed in deze context. Hier werd bedoeld: via de KPN actieve apparatuur in de PoP, van KPN Wholesale. Dat kost Odido meer en dat betaalt de klant.DikkieDick schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:48:
[...]
Da’s niet logisch. Ik heb ook via KPN netwerk. Betaal ook de 1e 8 maanden 30 en daarna 40 euro. Ook nog gekozen voor tv wat de eerste 8 maanden gratis is en daarna 12,50, maar zie nu in mijn abonnement dat dat 13,nogwat gaat worden. Sowieso kan tv er wel af na het jaar want met NPO Start en Videoland kan ik ook datgene zien dat ik wil zien.
En bij mij waren overigens de aansluitkosten gratis.
Dus als beide personen op een KPN Netwerk glasvezelaansluiting zitten (het passieve aangelegde netwerk) kan de ene persoon in Alkmaar Odido krijgen via KPN Wholesale (duurder) en de andere in Schagen krijgt Odido via Odido apparatuur (goedkoper).
Het gaat dus niet om de netbeheerder maar om de actieve operator. Dus wie de belichting doet. En dat kunnen in 1 PoP meerdere partijen zijn.
Het was makkelijker uitleggen toen KPN Netwerk nog Reggefiber heette :-)
Ik lees natuurlijk veel klachten waarbij (lineaire) tv niet altijd goed werkt. Mijn ouders kijken vooral lineair, dus voor hen is dat wel belangrijk.
Ze zijn tevreden met Delta, maar daar is geen teletekst en fatsoenlijk getimede ondertiteling beschikbaar. Mijn pa is slechthorend, dus redelijk belangrijk.
Wat zouden jullie doen?
In december 2021 ben ik klant geworden van T-mobile voor Internet, ik heb daarbij het (oude?) 'Internet Basic' abonnement à € 34,43 voor 50/50MB (met € 5 klantenvoordeel is dat dus € 29,43).
Nu zat ik net te kijken naar andere abonnementen i.v.m. het aanbod van 8 gig internet en toen zag ik dat ik kan overstappen naar 100/100MB voor € 35 (met € 5 klantenvoordeel dus € 30).
Wel staat er bij: "Op dit moment maak je gebruik van een verouderd prijsplan. Bij het aanpassen van je internetsnelheid ga je automatisch over naar ons nieuwe prijsplan. Dat kan betekenen dat je voor dezelfde internetsnelheid een andere prijs gaat betalen."
Weet iemand ook of er ergens overzichtelijk is aangegeven wat de verschillen zijn tussen het 'oude' en het 'nieuwe' prijsplan? Want o.b.v. de informatie die je te zien krijgt lijkt het een no-brainer om over te stappen naar het nieuwe prijsplan.
Totale downtime schat ik op 15 min.
Ik hoefde van de beste man ook niet de Zyxel aan te sluiten en heb direct mijn Fritzbox ingesteld op T-Mobile (want heet nog zo)
Snelheid is de beloofde 1Gbit/s up and down.
Zeer tevreden met de overgang. Nu geen IPv6 meer, maar ik verwacht daar niet veel van te merken.
Mijn DynDNS via DuckDNS is weer aangepast, dus ook alles wat intern op mijn netwerk draait is weer bereikbaar van buitenaf.
[ Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 05-01-2024 11:39 ]
Nee het oude prijsplan wordt niet gepubliceerd omdat die per klant verschilt. Er zijn namelijk op basis van de ingangsdatum van je contract op verschillende momenten verhogingen en correcties toegepast en daardoor is er niet één lijn.Tehh schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:29:
Weet iemand ook of er ergens overzichtelijk is aangegeven wat de verschillen zijn tussen het 'oude' en het 'nieuwe' prijsplan? Want o.b.v. de informatie die je te zien krijgt lijkt het een no-brainer om over te stappen naar het nieuwe prijsplan.
Zo zit ik met een abonnement van 02-2021 voor 1Gb/1Gb en TV zonder decoder maar met cloud opnemen en klantvoordeel met Unlimited mobiel op €48,03 p.m. Internet kost nu €28,69 per maand en gaat bij een nieuw contract naar €40. In mijn geval is het dus zwaar onrendabel.
50Mbit leveren ze überhaupt niet meer bij nieuwe abonnementen op glasvezel, dat zou ook een reden kunnen zijn dat het voordeel oplevert in jouw geval
I reject your reality and substitute my own
Via de app:rudyhattem schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 13:21:
[...]
Hoe heb je de unify ingesteld, via de app of via pc/laptop? Via de app lukt het mij nl niet.
1. Ga naar instellingen (tandwiel-icoontje helemaal rechts onderin)
2. Ga naar internet
3. Kies je internet
4. Check het vinkje 'Use VLAN' en vul dan VLAN ID 300 in.
:strip_exif()/f/image/qtBnTZOiUZVZm33IYm3V1JxD.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Luuk1983 op 05-01-2024 11:45 ]
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Ja das exact wat er gebeurt (oudere foto):Dark Blue schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 00:18:
Top. Ik heb zowaar ook nog mijn oude cover teruggevonden. Ik kan van de buitenkant niet goed zien wat het verschil is, maar daar zit iig helemaal geen hardware in. Wel een punchhole om eventueel dat glasvezel-kabeltje weer naar buiten te leiden.
:strip_exif()/f/image/SaL4cfa9gqKYGrGUCfFLgft2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik gebruik daar een SFP module en niet de media converter, maar het idee is hetzelfde. Er komt gewoon een glaskabeltje uit het gat van de Genexis die in jouw geval naar je media converter gaat. Bij mij hing de media converter in dat zwarte bracket die je daar nog ziet hangen.
De nieuwe prijs wordt aangegeven. Het kan idd lonen om over te stappen, ben je meteen de inflatiecorrectie kwijt.
Had bij mij ook binnen 15 minuten gekund als ik zelf het NT-kastje had aangesloten. Toen ik zag hoe simpel het was dacht ik van... dat had ik ook kunnen doen en had me 4 uur downtime gescheeld. Hoefde je van de monteur ook niet eenmalig de Zyxel aan te sluiten? Want bij mij deed ie dat wel, zei dat het moest zodat de centrale herkent dat de Zyxel gebruikt wordt en daardoor de lijn actief. Nadat dat was gebeurd kabel weer in de Fritzbox die ik vooraf al op T-Mobile had ingesteld en gelijk weer internet. Wel ging ik van 1Gb/s naar 400Mbit/s maar dat was mijn keuze want 1Gb was wat overkill. :-)Hann1BaL schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 11:37:
Ik ben net overgegaan van KPN naar Odido.
Totale downtime schat ik op 15 min.
Ik hoefde van de beste man ook niet de Zyxel aan te sluiten en heb direct mijn Fritzbox ingesteld op T-Mobile (want heet nog zo)
Snelheid is de beloofde 1Gbit/s up and down.
Zeer tevreden met de overgang. Nu geen IPv6 meer, maar ik verwacht daar niet veel van te merken.
Mijn DynDNS via DuckDNS is weer aangepast, dus ook alles wat intern op mijn netwerk draait is weer bereikbaar van buitenaf.
aka pluim003
Zo ja, kan deze op 10.0.0.x gezet worden?
En kan je de DNS overriden voor zowel IPv4 als IPv6 zodat ik een adblocker kan integreren in het netwerk? (Dit is een dingetje bij Ziggo weet ik, daar kan je de DNS van IPv6 niet aanpassen waardoor er alsnog veel ads doorkomen)
Last but not least, en ik denk dat het antwoord nee zal zijn, kan je 2 poorten combineren (link aggregration) om een 2Gbit lijn via 2 UTP kabels naar een apparaat te creeëren? Heb namelijk 2 apparaten met een 2,5Gbit poort en het liefst heb ik beide apparaten ook op de volle 2Gbit.
Ik meen, met heel veel dank aan mijn Tweaker van het jaar, @Mojo. Zo niet, dan alsnog een diepe buiging.
Uiteindelijk is gisteren de ONT vervangen. Dat was het. Ik heb oprecht géén idee waarom dat nou zo moeilijk was. Dat had monteur 1 of 2 van Guidion ook al hebben kunnen (moeten) zien.
Anyway, zelfs de snelheid is inmiddels conform m'n bundel (400 Mbps - gisteren bleef ie nog hangen op max 100 up en down).
Fingers crossed dat ie nu ook blijft werken...
Ja dat kan.Zorian schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:17:
Vraagje over de T56 die bij de 2Gbit abonnementen zit: Kan je het subnet van de DHCP server aanpassen?
Ja, je kan de IP-range aan de LAN zijde aanpassen.Zo ja, kan deze op 10.0.0.x gezet worden?
Ja, maar Odido levert geen IPv6.En kan je de DNS overriden voor zowel IPv4 als IPv6 zodat ik een adblocker kan integreren in het netwerk?
De LAN poorten zijn al 2,5 Gbps, dus combineren hoeft niet.Last but not least, en ik denk dat het antwoord nee zal zijn, kan je 2 poorten combineren (link aggregration) om een 2Gbit lijn via 2 UTP kabels naar een apparaat te creeëren? Heb namelijk 2 apparaten met een 2,5Gbit poort en het liefst heb ik beide apparaten ook op de volle 2Gbit.
Zie voor specificaties: EX5601-T1 en Odido forum.
Geen IPv6?BitAndre schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:27:
[...]
Ja dat kan.
[...]
Ja, je kan de IP-range aan de LAN zijde aanpassen.
[...]
Ja, maar Odido levert geen IPv6.
[...]
De LAN poorten zijn al 2,5 Gbps, dus combineren hoeft niet.
Zie voor specificaties: EX5601-T1 en Odido forum.
Van wat ik zag is de WAN poort en 1 LAN poort 2,5Gbit, de rest is 1Gbit. Vandaar de vraag, heb meer dan 1 apparaat met een 2,5Gbit poort namelijk.
Switch?Zorian schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:30:
[...]
Geen IPv6?![]()
Schandalig, maar goed.
Van wat ik zag is de WAN poort en 1 LAN poort 2,5Gbit, de rest is 1Gbit. Vandaar de vraag, heb meer dan 1 apparaat met een 2,5Gbit poort namelijk.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen