Die wou ik voorkomen indien mogelijk, maar het lijkt erop dat ik er dan niet aan ga ontkomen inderdaad.
Morgen zou ik teruggebeld moeten worden door Odido ivm een overstap, ben benieuwd of het gaat gebeuren.
Die wou ik voorkomen indien mogelijk, maar het lijkt erop dat ik er dan niet aan ga ontkomen inderdaad.
Ai, correctie: er is inderdaad aan de LAN zijde 1 2,5 Gbps poort en 3 1 Gbps poorten.Zorian schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:30:
[...]
Geen IPv6?![]()
Schandalig, maar goed.
Van wat ik zag is de WAN poort en 1 LAN poort 2,5Gbit, de rest is 1Gbit. Vandaar de vraag, heb meer dan 1 apparaat met een 2,5Gbit poort namelijk.
Zo ziet het "Home Networking" configuratie scherm eruit:Zorian schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:17:
Vraagje over de T56 die bij de 2Gbit abonnementen zit: Kan je het subnet van de DHCP server aanpassen?
Zo ja, kan deze op 10.0.0.x gezet worden?
En kan je de DNS overriden voor zowel IPv4 als IPv6 zodat ik een adblocker kan integreren in het netwerk? (Dit is een dingetje bij Ziggo weet ik, daar kan je de DNS van IPv6 niet aanpassen waardoor er alsnog veel ads doorkomen)
Last but not least, en ik denk dat het antwoord nee zal zijn, kan je 2 poorten combineren (link aggregration) om een 2Gbit lijn via 2 UTP kabels naar een apparaat te creeëren? Heb namelijk 2 apparaten met een 2,5Gbit poort en het liefst heb ik beide apparaten ook op de volle 2Gbit.
maar 1 LAN poort is 2,5BitAndre schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:27:
De LAN poorten zijn al 2,5 Gbps, dus combineren hoeft niet.
Zie voor specificaties: EX5601-T1 en Odido forum.
Dat is bij de nieuwe box opgelost. Alleen, daar zit vervolgens een nieuwe bug in die er soms voor zorgt dat de hele box vasthangt als je een opname kijkt van een programma die hij nog opneemt 😅hansie18 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 05:16:
TV box: afkijken tijdens opnemen gaat niet zo lekker.
Gaat dat bij nieuwe TV mediabox beter?
We hebben korting op de twee TV boxen. Als ik ze omruil voor de TV mediabox, vervalt die korting dan?
Kun je ook, via een te downloaden app op de TV mediabox, teletekst weer op de TV zien?
Weten jullie hier meer van? Bedankt alvast.
Bij mij hebben we gelijk mijn unifi router aangesloten nadat hij merkte dat ik niet helemaal een leek ben. Vlan had ik al op 300 gezet, kabel erin en 2 minuten later werkte het. Ik heb internet only.DikkieDick schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:21:
[...]
Had bij mij ook binnen 15 minuten gekund als ik zelf het NT-kastje had aangesloten. Toen ik zag hoe simpel het was dacht ik van... dat had ik ook kunnen doen en had me 4 uur downtime gescheeld. Hoefde je van de monteur ook niet eenmalig de Zyxel aan te sluiten? Want bij mij deed ie dat wel, zei dat het moest zodat de centrale herkent dat de Zyxel gebruikt wordt en daardoor de lijn actief. Nadat dat was gebeurd kabel weer in de Fritzbox die ik vooraf al op T-Mobile had ingesteld en gelijk weer internet. Wel ging ik van 1Gb/s naar 400Mbit/s maar dat was mijn keuze want 1Gb was wat overkill. :-)
[ Voor 0% gewijzigd door roderickvd op 06-01-2024 13:22 . Reden: Typo ]
Teletekst bestaat dacht ik in zijn geheel niet meer - enkel nog 888 voor de ondertiteling.Ronzz schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 21:39:
Mijn ouders zitten op dit moment bij DELTA glasvezel, ik zit al een tijd te twijfelen om ze over te laten stappen op Odido. Ze wonen in een gebied waar geen Ziggo beschikbaar is, maar ook geen KPN.
Ik lees natuurlijk veel klachten waarbij (lineaire) tv niet altijd goed werkt. Mijn ouders kijken vooral lineair, dus voor hen is dat wel belangrijk.
Ze zijn tevreden met Delta, maar daar is geen teletekst en fatsoenlijk getimede ondertiteling beschikbaar. Mijn pa is slechthorend, dus redelijk belangrijk.
Wat zouden jullie doen?
Vaste locatie, vast netwerk.
[ Voor 3% gewijzigd door tiguan op 06-01-2024 13:28 ]
Dat heeft Ajax geweten dat teletekst nog bestond. Pagina 819 stond de hele dag aan op het werk in die week toen ze laatste warenComp User schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 13:20:
[...]
Teletekst bestaat dacht ik in zijn geheel niet meer - enkel nog 888 voor de ondertiteling.
Gewoon even bellen en dan sturen ze je de nieuwe box op. Daar deden ze niet moeilijk over. Het duurde overigens wel een week voordat het binnen kwam, maar dat lag aan Postnl (aldus Odido)king006 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 09:33:
[...]
Je kan het beste via de community van Odido vragen om de box te wisselen. Daar lees ik vaak dat mensen hun korting dan houden op de box.
..
Warbivoor
1,9 - 2,1 Gbps down,flowiej schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 11:27:
Zijn er al mensen die over zijn naar 2gbit? Zo ja, wat is de ervaring? Wordt de snelheid daadwerkelijk gehaald?
Ik heb inmiddels mijn interne netwerk geüpgraded naar 2,5 gbit en wacht nu op de verhoging vanuit Odido.
Offtopic: wel lekker die snelheid met grote bestanden over een weer kopiëren van de PC naar mijn NAS. Had ik eerder moeten doen.
[ Voor 39% gewijzigd door Gover op 06-01-2024 19:19 ]
Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.
Was meer dan 20 seconden zoeken, wat een k#!&k-interface:BitAndre schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 20:51:
[...]
Zo ziet het "Home Networking" configuratie scherm eruit:
[Afbeelding]
(Met kleine aanpassingen door mijzelf.)
Enige serieuze bug die ik ervaar met de mediabox van Odido ( nieuwste versie) is dat je tijdens een opname het progamma dat je opneemt niet vooruit kan spoelen en je eigenlijk naar een soort begin gemist verhaal zit te kijken. Maar dat is een bekend probleem. Verder heel tevreden, beeldkwaliteit beter dan Ziggo, apps werken ook beter dan via de Ziggo Next. Ook de bediening/programmatuur is prima, vergelijkbaar met Ziggo ( op de apps na, die vind je sneller dan bij Ziggo)) en veel beter en logischer dan via de Odido TV app.hansie18 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:34:
Ok, vanwege de nieuwe bugs op de Mediabox wacht ik nog maar even met omruilen. Bedankt voor de tips.
De grootste bug wat er speelt is wel de afstandsbediening.Mackeessie schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:50:
[...]
Enige serieuze bug die ik ervaar met de mediabox van Odido ( nieuwste versie) is dat je tijdens een opname het progamma dat je opneemt niet vooruit kan spoelen en je eigenlijk naar een soort begin gemist verhaal zit te kijken. Maar dat is een bekend probleem. Verder heel tevreden, beeldkwaliteit beter dan Ziggo, apps werken ook beter dan via de Ziggo Next. Ook de bediening/programmatuur is prima, vergelijkbaar met Ziggo ( op de apps na, die vind je sneller dan bij Ziggo)) en veel beter en logischer dan via de Odido TV app.
Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" 1080P 165Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw | iPad Air 5
Als je de Asus in plaats van de Zyxel inzet moet ook de WAN poort 2,5Gbit of sneller zijn. Als je hem achter de Zyxel plaatst moet je inderdaad een 2,5Gbit switch aanschaffen. Managed is niet nodig, tenzij je VLAN’s intern gebruikt.SuperVeloce schreef op zondag 7 januari 2024 @ 02:39:
Als ik 2Gbit zou willen, ik heb een ASUS AX86U met 1x 2,5Gbit poort.. maar zou ook de vaste PC die een 2,5Gbit poort heeft, ook willen aansluiten. Uiteraard cat6a kabels of beter naar toe.
Moet je in die situatie een managed switch kopen met minimaal 3x 2,5Gbit poorten?
I reject your reality and substitute my own
[ Voor 14% gewijzigd door jongetje op 07-01-2024 09:04 ]
De Zyxel is niet aangesloten geweest. Ik had de monteur gezegd dat de FB juist geconfigureerd was omdat mijn internet down was wist ik dat de monteur de patch had overgezet en daarna wel aan de deur moest komen.DikkieDick schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:21:
[...]
Had bij mij ook binnen 15 minuten gekund als ik zelf het NT-kastje had aangesloten. Toen ik zag hoe simpel het was dacht ik van... dat had ik ook kunnen doen en had me 4 uur downtime gescheeld. Hoefde je van de monteur ook niet eenmalig de Zyxel aan te sluiten? Want bij mij deed ie dat wel, zei dat het moest zodat de centrale herkent dat de Zyxel gebruikt wordt en daardoor de lijn actief. Nadat dat was gebeurd kabel weer in de Fritzbox die ik vooraf al op T-Mobile had ingesteld en gelijk weer internet. Wel ging ik van 1Gb/s naar 400Mbit/s maar dat was mijn keuze want 1Gb was wat overkill. :-)
"De RT-AX86-serie kan tot 2Gbps aan internetbandbreedte ontsluiten door twee afzonderlijke 1Gbps internetdiensten samen te voegen via de WAN-poort en een 1Gbps LAN-poort, waardoor de maximale internetverbindingssnelheid wordt verdubbeld tot 2Gbps! Deze enorme internetbandbreedte kan vervolgens worden gedeeld via WiFi 6 of via de 2.5Gbps bekabelde netwerkpoort. Voor extra veelzijdigheid kan de 2.5Gbps-poort* worden gebruikt voor zowel WAN- als LAN-verbindingen."jongetje schreef op zondag 7 januari 2024 @ 09:03:
@SuperVeloce Zoals je zelf al hebt kunnen opzoeken heeft je router één 2,5Gbit poort voor LAN of WAN. Dan kun je intern bekebeld met maximaal gigabit door. Je moet een andere kopen of de meegeleverde router van Odido gebruiken als je internet ook 2,5Gbit wilt over je bekabelde netwerk.
[Afbeelding]
[ Voor 6% gewijzigd door SuperVeloce op 07-01-2024 14:11 ]
Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" 1080P 165Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw | iPad Air 5
Prima resultaten.. ik wacht nog steeds ongeduldig. Dank voor het delen!Gover schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:38:
[...]
1,9 - 2,1 Gbps down,
1,6 - 1,7 Gbps up.
Aansluiting sinds 5 januari in 5258.
Aanvulling:
Speedtest.nl - 18:45 uur - down = 1979 Mbps, up = 185 Mbps
Speedtest.net - 18:46 uur - down = 1965 Mbps, up = 743 Mbps
Kpn.nl - 18:48 uur - down = 1904 Mbps, up = 1333 Mbps
Odido.nl - 18:51 uur - down = 1959 Mbps, up = 1682 Mbps
Odido.nl - 18:53 uur - down = 1958 Mbps, up = 1527 Mbps
Kpn.nl = 18:55 uur - down = 1830 Mbps, up = 1357 Mbps
Zyxel T56 modem, Huawei XGS-PON ONT, Netgear MS510TXPP, Asus B550i Gaming Mini-ITX, 32 GB DDR4-2400 RAM, AMD 9 Ryzen 5900X, CAT6a bekabeling door huis getest met Fluke profi ding.
Wacht nog op antwoord om de zeikhel en gwawé te vervangen voor een AVM Fritz 5530 (en typo's)
Aanvulling 2:
Ping is tussen de 6 en 11 ms
[ Voor 0% gewijzigd door roderickvd op 07-01-2024 16:07 . Reden: C2 toegevoegd ]
Heb je volumeregeling aan staan.?roderickvd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:05:
Als jullie Chromecasten naar de mediabox, kunnen jullie dan het volume remote bedienen?
Mij lukt dat niet als ik met Deezer op mijn iPhone naar de mediabox cast. Muziek en lyrics werken prima, volumebar schuift wel op/neer maar heeft geen effect.
Setup: LG C2 TV, mediabox op HDMI 1, soundbar via ARC op HDMI 2.
Net even kunnen testen en het niet laden of lang laden gedrag lijkt weg nu ik op de tv de dns instellingen gewijzigd heb naar cloudflare. 👍🏻Tijn89 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:25:
Sinds woensdag zijn wij van XS4ALL overgeschakeld naar odido. Op zich is alles goed en snel overgeschakeld, maar we merken iets geks op onze tv. Hopelijk kunnen jullie ons helpen naar een oplossing.
Daar we geen televisie afnemen doen we het meeste kijkwerk via streamingdiensten en daarbij merken we met YouTube kids, YouTube en NPO dat video’s sinds de omschakeling soms niet willen laden. We kunnen direct erna nog eens dezelfde video opstarten en vaak doet die het dan wel.
Aan de hardware is niets veranderd, enkel de fritzbox router is vervangen voor de zyxel.
We gebruiken de apps op de tv zelf, een LG c2. Op andere apparaten hebben we dit fenomeen nog niet ervaren.
Zat zelf te denken om een ander DNS te proberen.
Ik gebruik het nooit maar i.d.d. werkt het hier ook niet.roderickvd schreef op zondag 7 januari 2024 @ 16:30:
Ja, en met de afstandsbediening werkt dat ook gewoon.
[ Voor 70% gewijzigd door Cardinal op 08-01-2024 17:19 ]
Bedankt voor het proberen. Helaas!peterbier schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:58:
Ik gebruik het nooit maar i.d.d. werkt het hier ook niet.
Het lijkt er op dat iemand een AON converter op het GPON glasvezel netwerk wil gaan aansluiten.Mirickle schreef op zondag 7 januari 2024 @ 19:53:
Hier ook drama met Odido. We hebben het sinds maart 2023 (toen nog T-Mobile). Overstap ging destijds soepel. Verbinding werkte ook prima tot vorige week woensdag.
Toen viel de verbinding compleet weg, met een knipperend lampje op de ONT. Direct gebeld, een dag later een Guidion monteur op bezoek. Die heeft in de wijk kast gekeken. Conclusie: mijn ONT was offline met nog 11 anderen. Kon niet ter plekke worden opgelost, terug naar Odido. Vervolgens krijg ik de bekende mail dat ze binnen 3 (!) dagen reageren.
Afijn, vanmiddag (zondag) weer even verbinding maar inmiddels weer een knipperend ONT lampje.
Ik ga zsm weer terug naar KPN. Als dit nog veel langer duurt ga ik het Odido contact ontbinden en direct overstappen. Volgens de ACM kan dat: https://www.consuwijzer.n...lefoon-internet-televisie. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?
Ik maak nu 7/8 maanden gebruik van Odido. Tot heden nog geen problemen ervaren. Maar bovenstaand bericht baart me wel wat zorgen: iemand in jouw wijk zit te klooien en gelijk ligt de boel er bij meerdere gebruikers uit. Afkloppen dat ik niet ooit in mijn wijk zulke hobbyisten ga krijgen.peterbier schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:09:
[...]
Het lijkt er op dat iemand een AON converter op het GPON glasvezel netwerk wil gaan aansluiten.
Dan gaan de klanten op die passieve glasvezel splitter offline.
Helaas is dit een nadeel van GPON.
GPON is niet nieuw.leonbong schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:27:
Helaas een nadeel?
Dat is eigenlijk schandalig primitief dat een nieuw systeem zo gevoelig is voor storingen van buitenaf.
Het is GPON goedkoper in aanleg en daardoor ook duidelijk inferieur aan een klassieke glasvezel verbinding. Ook het gedeelde bandbreedte principe is eigenlijk achterhaald.
Ik ben blij dat ik zelf aan AON verbinding heb.
Deze problemen ook nog niet gehad. Waar ik mij meer zorgen om maak is de toch wel zeer hoge latency in de avonduren en de online Odido servicedeskmedewerkers een standaard riedeltje afwerken met het zoeken naar een issue in het eindpuntnetwerk waar het probleem 9/10 keer helemael niet zit. Odido lijkt de problemen niet te zien of zelfs erkennen en ook zijn er weinig signalen dat men er iets aan gaat doen.meesje schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:23:
[...]
Ik maak nu 7/8 maanden gebruik van Odido. Tot heden nog geen problemen ervaren. Maar bovenstaand bericht baart me wel wat zorgen: iemand in jouw wijk zit te klooien en gelijk ligt de boel er bij meerdere gebruikers uit. Afkloppen dat ik niet ooit in mijn wijk zulke hobbyisten ga krijgen.
Is latency de ping snelheid bij bv Speedtest? Deze is op dit moment 6ms.ed1703 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:46:
[...]
Deze problemen ook nog niet gehad. Waar ik mij meer zorgen om maak is de toch wel zeer hoge latency in de avonduren en de online Odido servicedeskmedewerkers een standaard riedeltje afwerken met het zoeken naar een issue in het eindpuntnetwerk waar het probleem 9/10 keer helemael niet zit. Odido lijkt de problemen niet te zien of zelfs erkennen en ook zijn er weinig signalen dat men er iets aan gaat doen.
Ik heb ook AON en daar ben ik zeker heel erg blij mee. Maar sowieso deel je ergens down the line je bandbreedte. Is het niet op (XS-GPON) niveau van een aantal huizen, dan wel op de link van de POP verder het netwerk in. Er is nooit genoeg bandbreedte voor alle gebruikers op maximale snelheid. Dat gezegd hebbende lijkt mij GPON aanzienlijk gevoeliger voor storingen, gezeur, inzakkende snelheid in de avond enzo. Dus zolang ik op AON kan blijven, hoe beter wat mij betreft.leonbong schreef op zondag 7 januari 2024 @ 20:27:
Helaas een nadeel?
Dat is eigenlijk schandalig primitief dat een nieuw systeem zo gevoelig is voor storingen van buitenaf.
Het is GPON goedkoper in aanleg en daardoor ook duidelijk inferieur aan een klassieke glasvezel verbinding. Ook het gedeelde bandbreedte principe is eigenlijk achterhaald.
Ik ben blij dat ik zelf aan AON verbinding heb.
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Ja, anders dan dat bij AON die switch weer op een distributieswitch zit met daarop ook weer een heel zooitje switches. Er ligt maar 1 uplink per PoP (vaak 2x, maar dat is meer voor redundancy) niet elke switch waar klanten op zit zit direct op een uplink naar het netwerk van een ISP gepatcht. Dat zou echt niet te doen zijn, tenzij je de prijs van je AON verbinding x20 wil zien gaanleonbong schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:10:
Voorbeeld:
AON, 48 poorts switch = 48 aansluitingen op 1 uplink.
PON. 48 poorts switch = 48x32 aansluitingen op 1 uplink
Tuurlijk bovenstaand is versimpeld voorbeeld, maar zo werkt het wel ongeveer.
[ Voor 15% gewijzigd door Plofkotje op 08-01-2024 11:15 ]
Kan je mij hier iets meer over vertellen, mag ik ook een PM.Tijn89 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:57:
[...]
Net even kunnen testen en het niet laden of lang laden gedrag lijkt weg nu ik op de tv de dns instellingen gewijzigd heb naar cloudflare. 👍🏻
Welk netwerk? Locatie?bluecupra schreef op maandag 8 januari 2024 @ 16:00:
Na de uitval tussen 21 en 29 december heb ik er tussen 2 januari en zojuist opnieuw uitgelegen. Ook deze keer was er wéér een kruisverbinding in de wijkcentrale verbroken.
Zit nu sinds oktober 2022 bij Odido, heb er eind 2022 een week uitgelegen, eind vorig jaar 8 dagen (inclusief Kerst) en dan nu weer bijna een week door "gepruts" in de wijkcentrale
Wordt er geen log bijgehouden van welke monteur op welk moment in de wijkcentrale geweest is? Lijkt op Russisch roulette waarbij klant A wordt aangesloten en klant B zijn verbinding verliest. Dit moet toch niet kunnen indien de administratie op orde is?!
[ Voor 10% gewijzigd door jongetje op 08-01-2024 17:32 ]
kun je niet beter de DNS instellingen aanpassen op de router? Dan gelden de DNS instellingen voor al je apparaten. De alternatieve DNS'en functioneren een stuk beter dan die van ODIDO.... .Tijn89 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 17:57:
[...]
Net even kunnen testen en het niet laden of lang laden gedrag lijkt weg nu ik op de tv de dns instellingen gewijzigd heb naar cloudflare. 👍🏻
Shuttle SP35P2 Pro 4 GB,Intel E6850 XFX 8800 GT
Uiteraard dank voor je antwoord.jongetje schreef op maandag 8 januari 2024 @ 17:30:
@Sjah Voor zover ik weet is de Pijp een klein jaar geleden herstart door een andere aannemer. Zover ik weet is de POP er een stuk buiten en dan zit je met lange routes die mogelijk nog gemaakt moeten worden...
Maar als het mogelijk is dan is het best prestige om zo snel mogelijk veel aansluitingen te maken. Dus die status zal dan echt wel veranderen.
(Tenzij je in een flat oid zit met een vve /woningbouw, dan kan het vertragen).
Een ODF of KPN huurt Frits Infra Techniek in om te graven en kabels te leggen. Als die onderling ruzie krijgen dan stopt Frits er mee en moeten ze Piet Infra Techniek zo ver krijgen om het werk van Frits af te willen maken. Dat wil Piet wel, maar uiteraard zonder de korting die ze bij Frits wel kregen.Sjah schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:54:
[...]
Uiteraard dank voor je antwoord.Maar dit roept wel wat vragen op? Ik dacht dat er Open Dutch Fiber draad in mijn stoep ligt, en dat dus ODF/en een beetje Odido hierover gaan.... Maar jij zegt dus dat ik ook nog iets te maken heb met een (onder-)aannemer die het aanlegt, en dat dat per wijk ongeveer gaat? Wat weet je verder, en mag ik zo onbescheiden zijn om te vragen waar jij je kennis vandaan haalt?
Voor zakelijke Odido gebruikers is de router configuratie interface uitgeschakeld. Je kunt dan alleen via een portaal wat kleine instellingen doen (te benaderen via de Odido website -> voor bedrijven -> inloggen -> zakelijk internet).Tribunus schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:15:
Ik heb sinds vandaag ook odido en de zyxel T-56. wanneer ik inlog op http, dan volgt er na x seconden een redirect naar https, welke niet werkt. Ik kan dus geen aanpassingen doen omdat ik constant een error krijg als ik op https wil verbinden. Herstarten wil niet, reset werkt niet...
Lastig, en nu? Iemand de gouden tip? Geen idee hoe ik dit nu kan omzijlen.
ERR_CONNECTION_TIMED_OUT krijg ik (alle browsers en ook incognito etc)
Dat zou gaan om Odido over het Reggefiber / KPN netwerk, postcode 2533
Ik heb voor ODF, 2 wijken aangelegd (niet in Amsterdam) dus weet er wel wat van 😉.Sjah schreef op maandag 8 januari 2024 @ 18:54:
[...]
mag ik zo onbescheiden zijn om te vragen waar jij je kennis vandaan haalt?
[ Voor 22% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2024 08:22 ]
[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 08-01-2024 22:00 ]
Sinds het Odido is heb ik ook volop gezeik. Trage, instabiele verbinding. Op verzoek van ze heb ik mijn Asus er tussenuit gehaald en die gare Zyxel terug gehangen maar uiteraard verhelpt dat niets. Wacht nu op resultaten van een signaaltest...Joshua... schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 17:32:
Ik was van plan om van KPN glasvezel (en mobiel) over te stappen naar Odido vanwege hogere snelheden voor lagere prijzen. Echter lees ik wel erg veel negatieve verhalen hier en op review sites.
“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".
Vandaag contact gehad met Odido, na een aantal metingen werden wel de downtimes van de laatste tijd bevestigd en er wordt een onderzoek gestart wegens het feit dat 1x per maand de verbinding er wel uitklapt voor een kort of lange tijd.Cardinal schreef op zondag 7 januari 2024 @ 18:37:
Hier in Amersfoort 3825 is zojuist het internet weggevallen
Edit 19:00 en weer online. Morgen eens bellen met odido.
Ik denk niet dat het sinds Odido is, ik denk dat T-Mobile zo hard gegroeid is zonder te investeren in de juiste zaken dat deze huidige kwaliteitsnorm onvermijdelijk is. Welke naam er ook op de gevel hangt, als je niet je organisatie mee laat groeien met je klanten bestand dan kom je een keer op 5:0 achterstand.TommyGun schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:13:
Dat verhaal dat bij veel mensen ineens de upload op 500 is gecapped en de Media Converter opnieuw geregistreerd moet worden vind ik ook apart. Vraag me sterk af hoe lang dat goed blijft gaan, leuk als je dat elke X maanden mag herhalen.
Ze hebben de hele backend en tooling niet op orde, volgens mij kunnen ze helemaal niets zien qua klantgegevens. Geen bandbreedte, geen loss, niets nada...dan is hun enige optie een Gideon monteur sturen die dan zegt "de vezel van huis naar de POP is 100%" Terwijl de problemen waarschijnlijk vanaf de POP ontstaan.
Nee dat denk ik niet, ze gebruiken vaak chassis based switches als ik diverse foto's zie. En voor een chassis zijn er dan 2 uplinks, meestal in een ring. Een oude AON switch zit vaak met 10G ontsloten op de backhaul, en een moderne XGS-PON switch met 100G (zie artikel Delta).leonbong schreef op maandag 8 januari 2024 @ 11:10:
Voorbeeld:
AON, 48 poorts switch = 48 aansluitingen op 1 uplink.
PON. 48 poorts switch = 48x32 aansluitingen op 1 uplink
Tuurlijk bovenstaand is versimpeld voorbeeld, maar zo werkt het wel ongeveer.
Dat zou goed kunnen, wat ik al vele malen heb geschreven alleen niet goed kan aantonen als Ziggo klant: de Odido core /POP heeft ergens flinke congestie. Als je DNS request dan ook droppen, dan komt je website niet in 1x goed door en heb je het idee alsof je via een inbelverbinding internet.ThinkPad schreef op maandag 8 januari 2024 @ 21:07:
Ben vooral benieuwd hoe snel het opgelost is. Morgenochtend gelijk maar even bellen.
Heb inmiddels een oude Archer C7 met OpenWRT die ik al eens had voorbereid als wifi-client op Ziggo Wifispots (credentials via familie) aan de WAN-kant hangen van m'n OPNsense router. Ik lift nu mee op het Ziggo gastnetwerk van buren ergens. Internet thuis werkt weer alsof er niks aan de hand is, alleen wat trager
offtopic:
@stormfly Deze Ziggo Wifispots verbinding voelt snappier qua browsen dan de Odido verbindingSpeedtest is maar 10Mbit, maar toch voelt het sneller
Vond ik destijds met VDSL ook al, dat voelde sneller dan glas. Het laden gaat misschien iets trager, maar het staat er vervolgens wel in één keer, dat is met Odido niet altijd zo.
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 09-01-2024 08:16 ]
[ Voor 40% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2024 08:26 ]
Aha mogelijk het bekende patch probleem de buren hebben een overstap naar provider X en alvast de NT aangesloten op het GPON netwerk, zonder dat ze omgepatched zijn in de POP naar de provider X switch.ThinkPad schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:21:
Zojuist gebeld met Odido. Het betreft een GPON-issue, er zijn nog 18 andere huishoudens op dezelfde wijkkast die plat liggen gaf men aanIk kan een SIM halen bij Odido winkel en krijg een voucher op de mail voor onbeperkte data
Dat wat je ervaart is 99% zeker DNS gerelateerd.@stormfly De lijn is met 1Gbit niet traag, usenet e.d. gaat als een malle. Maar gewoon met internet browsen valt het mij echt op dat het over Ziggo meer 'snappy' aanvoelt gek genoeg. En dat is dan een 9Mbit verbinding die 2x over wifi gaatVerder is er aan m'n core infra/DNS e.d. ook niks gewijzigd, alleen aan de WAN-zijde van m'n router hangt er nu een andere uplink aan.
Ik moet zeggen dat ik hetzelfde merk bij mij thuis met mijn Odido 2Gbit, terwijl ik als DNS 1.1.1.1 en 9.9.9.9 heb ingesteld op mijn UDM SE, welke de laagste latency laten zien op mijn smokeping.stormfly schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:39:
[...]
Dat wat je ervaart is 99% zeker DNS gerelateerd.
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Zou ik doorgaans ook zeggen maar bij mij is Odido ook traag met laden van site's en opzetten van andere verbindingen. Eenmaal tot stand gekomen gaat het iets beter maar het is niet wat het moet zijn. Verschillende DNS servers geprobeerd maar maakt geen verschil.stormfly schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 08:39:
[...]
Dat wat je ervaart is 99% zeker DNS gerelateerd.
TommyGun schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 10:18:
[...]
Zou ik doorgaans ook zeggen maar bij mij is Odido ook traag met laden van site's en opzetten van andere verbindingen. Eenmaal tot stand gekomen gaat het iets beter maar het is niet wat het moet zijn. Verschillende DNS servers geprobeerd maar maakt geen verschil.
Wat jullie beide lijken te zeggen: welke DNS server ik ook probeer, de congestie in de POP/CORE van Odido is van dusdanige impact dat er een negatieve browse ervaring uit ontstaat.Meauses schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 09:51:
[...]
Ik moet zeggen dat ik hetzelfde merk bij mij thuis met mijn Odido 2Gbit, terwijl ik als DNS 1.1.1.1 en 9.9.9.9 heb ingesteld op mijn UDM SE, welke de laagste latency laten zien op mijn smokeping.
Ik weet het ook niet, maar volgens mij Odido zelf ook niet;stormfly schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:16:
[...]
[...]
Wat jullie beide lijken te zeggen: welke DNS server ik ook probeer, de congestie in de POP/CORE van Odido is van dusdanige impact dat er een negatieve browse ervaring uit ontstaat.
Ik wil niet de bitchslap zijn van Odido, ik zou heel graag willen weten waar dit nu knelt en mis gaat vanuit mijn technisch DNA. Ik krijg er de vinger niet op gelegd, ik heb uit diverse fora de gateways uit de traceroutes in mijn Ziggo smokeping gezet. Daar lijkt het niet echt te knellen, zou Odido dan iets doen met een ondersized firewall waarin ze DPI toepassen etc?
Diverse Odido gateways vanuit Ziggo gezien.
[Afbeelding]
Klopt ik zie die meldingen ook, ze zouden hier een escalatie team voor moeten starten met focus op maximaal 2 kernproblemen.TommyGun schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:32:
[...]
Ik weet het ook niet, maar volgens mij Odido zelf ook niet;
https://community.odido.n...-ping-veel-latency-357073
https://community.odido.n...vond-met-glasvezel-357246
Om maar 2 topics te listen.
Ik hang momenteel met een medewerker aan de lijn maar veel verder dan "we adviseren je een WiFi versterker te gebruiken" ben ik nog niet gekomen
Ik sta op het punt om Odido op te zeggen, dit lijkt mij een bodemloze put en ik heb een stabiele verbinding hard nodig aangezien ik altijd thuiswerk.stormfly schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:36:
[...]
Klopt ik zie die meldingen ook, ze zouden hier een escalatie team voor moeten starten met focus op maximaal 2 kernproblemen.
PS: De nieuwe naam doet een belofte die ze op heden nog niet waar kunnen maken.
Odido is volgens Van Lammeren een naam zonder specifieke betekenis, maar in het Oud-Grieks betekent het 'ik hoor', wat toch een link is met communicatie.
Ik zou ook zeker overstappen, volgens mij hanteren ze 30 dagen na openen ticket als mogelijkheid tot contractontbinding bij het uitblijven van een oplossing.TommyGun schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:44:
[...]
Ik sta op het punt om Odido op te zeggen, dit lijkt mij een bodemloze put en ik heb een stabiele verbinding hard nodig aangezien ik altijd thuiswerk.
Niet helemaal gerelateerd maar weet jij waarom dit verschil zo groot is?
Odido:
Glasvezel beschikbaar! Glasvezel 1 Gbit/s download en 1 Gbit/s upload.
KPN:
Hoera! Op jouw adres is KPN Glasvezel beschikbaar. Dat is supersnel en super stabiel internet. Met een maximale snelheid van 4 Gbit/s
[ Voor 14% gewijzigd door stormfly op 09-01-2024 11:56 ]
[ Voor 51% gewijzigd door ThinkPad op 09-01-2024 12:07 ]
ThinkPad schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:03:
Als ik nu de postcodecheck invul dan kan ik ook 8Gbit aanvragen. Dat zou betekenen dat er in mijn wijkkast dus wel XGS-PON hardware aanwezig is. Vreemd dat ik nu dan op GPON zit en niet ook al op XGS-PON... Of dat moet echt de afgelopen maanden geplaatst zijn daar. Heb liever XGS-PON, dan had ik dit issue nu ook niet gehad
Ah, ik dacht dat GPON en XGS-PON dezelfde "Splitter" techniek hanteerden. Maar ik was uitgegaan van wat ze hier zeggen;stormfly schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:52:
Omdat je bij KPN op een moderner XGS-PON netwerk terrecht komt met veel meer bandbreedte dan de gedateerde Odido (AON) switch. Je kan ook geluk hebben en op een Odido XGS-PON omgeving aangesloten worden, afhankelijk van hoe oud je wijk is qua glasvezel hardware.
Als KPN XGS-PON aanbiedt kan de wijkcentrale/PoP nooit ouder zijn dan 2 tot 3 jaar. In dat geval kan Odido geen AON apparatuur hebben staan maar moet dat GPON zijn.stormfly schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 11:52:
[...]
Omdat je bij KPN op een moderner XGS-PON netwerk terrecht komt met veel meer bandbreedte dan de gedateerde Odido (AON) switch. Je kan ook geluk hebben en op een Odido XGS-PON omgeving aangesloten worden, afhankelijk van hoe oud je wijk is qua glasvezel hardware.
nieuws: Odido introduceert 2Gbit/s- en 8Gbit/s-internetbundels en nieuwe Medi...
Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.
Volgens mij kun je als Odido klant over gezet worden.Barre73 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:31:
[...]
Als KPN XGS-PON aanbiedt kan de wijkcentrale/PoP nooit ouder zijn dan 2 tot 3 jaar. In dat geval kan Odido geen AON apparatuur hebben staan maar moet dat GPON zijn.
Dus Odido alleen GPON (is max 1 Gbit abonnement) en KPN XGS-PON (max 4 Gbit abonnement)
Jeps je hebt gelijk, Odido heeft inderdaad ook GPON actief.Barre73 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:31:
[...]
Als KPN XGS-PON aanbiedt kan de wijkcentrale/PoP nooit ouder zijn dan 2 tot 3 jaar. In dat geval kan Odido geen AON apparatuur hebben staan maar moet dat GPON zijn.
Dus Odido alleen GPON (is max 1 Gbit abonnement) en KPN XGS-PON (max 4 Gbit abonnement)
Hmm, da's wel een interessante. Dus ook: als je een toekomstvaste oplossing wilt met een Fritz!Box, bestel dan tijdens je kortingsperiode minimaal 2Gbit en koop een Fritz!Box met XGS-PON.peterbier schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:55:
[...]
Volgens mij kun je als Odido klant over gezet worden.
Voor mensen die dat graag willen een swap naar 2Gbit abonnement. (Voor een maand)
Ik laat het bij GPON omdat ik een Fritzbox 5590 direct op glasvezel heb.
En dat is niet mogelijk bij Odido op XGS-PON.
UPnP zou ik altijd zo snel mogelijk uitschakelen. UPnP zorgt dat ervoor dat poorten automatisch opengezet kunnen worden door applicaties. Klinkt heel makkelijk, is het ook, ook voor hackerssheepdog schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:22:
Als ik Warzone wil spelen krijg ik steeds een netwerk error. Ik las de tip om UPnP uit te zetten, schijnt een ding te zijn met Zyxel modems. Het werkt dan inderdaad wel, maar heeft het nog nadelen om dat uit te zetten?
maar je kan hier meer info vinden:De keerzijde is dat je niet weet welke apparaten of apps hebben gevraagd om open poorten. Een open poort is een nieuw ingangspunt in je netwerk en vanuit een veiligheidsoogpunt is het niet wenselijk om meerdere open poorten te hebben. Als je volledige controle wilt over welke poorten open zijn, kun je UPnP uitschakelen en handmatig regels voor poortdoorschakeling configureren.
Nu weer storing hier in Almere (1334), 3de keer in 2 weken, dat is inmiddels al meer dan de 2,5 jaar die ik bij Tweak zatjongetje schreef op dinsdag 2 januari 2024 @ 13:08:
[...]
Dan heb je die maar gehad.
(statistisch gezien ben je voorlopig storingsvrij, kans technisch kan het morgen weer storing zijn).
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
En dat werkt dus (nog) niet een Fritzbox of andere router op XGS-PON.Parody schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:05:
[...]
Hmm, da's wel een interessante. Dus ook: als je een toekomstvaste oplossing wilt met een Fritz!Box, bestel dan tijdens je kortingsperiode minimaal 2Gbit en koop een Fritz!Box met XGS-PON.
Hier ook volledig Ubiquiti ( UDM Pro, Switch, AP's en Camera's) probleem is inderdaad echt buitenshuis.menonv schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:22:
Ik heb overigens wel een volledige Ubiquiti infra wat volledig klaar staat, maarja. Als het Core - netwerk van19:00 tot 23:00 verzadigd is, precies op het moment dat de kleine in bed ligt en ik een spel wil doen, dan moet dat gewoon kunnen en niet hakkelen en stoten zijn.
“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”
Hier op het KPN NetwerkNL (regio Eindhoven) geen enkele problemen met snelheidsdrops in de avond of hogere ping spikes. Gebruik ook overal UniFi apparatuur, maar tot op heden geen enkele problemen met Odido XGS-PON 8Gbps. Ping strak op 5-6ms naar 8.8.8.8.menonv schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 17:22:
Ik krijg echt slechte vibes van dit topic.
Over 2 weken ongeveer wordt hier ODIDO opgeleverd omdat dit qua kosten 2x zo goedkoop is voor een 2x zo snelle verbinding. (dit door blackfriday aanbieding + 2 tmobile unlimited abbonementen)
Netwerk is Reggefiber, Brunssum.
Huidig KPN 1Gbit 60 euro/mnd (ook max volgens de postcode check helaas)
Odido 2 Gbit 30 euro/mnd (kan zelfs 8gbit, maar dan was er geen korting)
Maar als ik die slechte dingen hier lees, dan kriebelt me het echt om gewoon te wachten totdat KPN hier 4 Gbit gaat doen.
Ik heb overigens wel een volledige Ubiquiti infra wat volledig klaar staat, maarja. Als het Core - netwerk van19:00 tot 23:00 verzadigd is, precies op het moment dat de kleine in bed ligt en ik een spel wil doen, dan moet dat gewoon kunnen en niet hakkelen en stoten zijn.
Jij merkt niks van die "problemen" tussen 19:00-23:00? Geen packet loss? hoge ping? Upload speed wat goed blijft?NLM1K schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:29:
[...]
Hier op het KPN NetwerkNL (regio Eindhoven) geen enkele problemen met snelheidsdrops in de avond of hogere ping spikes. Gebruik ook overal UniFi apparatuur, maar tot op heden geen enkele problemen met Odido XGS-PON 8Gbps. Ping strak op 5-6ms naar 8.8.8.8.
Als ik jou was zou ik het gewoon even aankijken.
i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2
Het is me uiteindelijk gelukt, echter ik kan maximaal 5 unifi apperaten connecten, daar was ik wel bekend mee, maar heb ook de uck g2 plus. Deze is ook wel in het netwerk, maar hoe stem ik dit nu goed met elkaar af.Evernote schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 17:13:
[...]
Via de PC, kwestie van inloggen op m’n controller en naar VLAN instellingen gaan.
Geef maar een gil als je er niet uit komt.
De vrouw heeft vandaag het pakket in ontvangst genomen, na het avondeten heb ik de boel aangesloten in de meterkast (ik hoef geen monteur voor plug en play spul).. Na ongeveer 1 uur wachten kwam het modem online, ik begon met snelheden van circa 600/600 en ik zit nu circa 60 minuten op ongeveer 1050/850..menonv schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:58:
[...]
Jij merkt niks van die "problemen" tussen 19:00-23:00? Geen packet loss? hoge ping? Upload speed wat goed blijft?
Opmerkelijk 🥴
Problemen zijn altijd regio afhankelijk, dat is met alle providers. Ook zie je in topics als deze vooral iedereen blaten die problemen heeft en zelden mensen die melden dat alles goed loopt.menonv schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:58:
[...]
Jij merkt niks van die "problemen" tussen 19:00-23:00? Geen packet loss? hoge ping? Upload speed wat goed blijft?
Opmerkelijk 🥴
I reject your reality and substitute my own
Toch bijzonder, krijg vanmiddag een mail van Odido:g1n0 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 18:18:
Gisteren is mn glasvezel naar binnen gegraven. Ik dacht dat er nog iemand naar de pop moest. Alsnog voor de lol vanmorgen mn ONT aangesloten en kreeg signaal. Gelijk mn mikrotik eraan gehangen en haal makkelijk 940/900mbps.
Nee, geen enkel probleem hier! Zojuist nog een Speedtest gedaan op Wifi in het tijdsblok wat je noemt…menonv schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:58:
[...]
Opmerkelijk 🥴
Ik weet niet hoe representatief de unifi pings zijn, maar dit is de ping van de afgelopen 24 uur bij mij:menonv schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 19:58:
[...]
Opmerkelijk 🥴
AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3
Ik heb hetzelfde, maar dan met een UDM Pro. Nergens last van spikes, hoge pings en weet ik veel wat. En al jaren niet overigens.Luuk1983 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 23:16:
[...]
Ik weet niet hoe representatief de unifi pings zijn, maar dit is de ping van de afgelopen 24 uur bij mij:
[Afbeelding]
Waiting on the world to change
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq