Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:15
@g1n0 Mogelijk teveel demping op de glasverbinding. De monteur zal waarschijnlijk bij jou en in de POP de connectoren even schoonmaken en/of patchkabel (glas) vervangen.

[ Voor 49% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2024 08:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik ben benieuwd of m'n verbinding vandaag weer in de lucht komt (sinds maandag 11:00 uit de lucht, knipperend PON lampje). Er is gisteren wel iets gebeurd, want nu is het PON lampje uit en heb ik een rood knipperend LOS lampje. Denk dat m'n aansluiting losgekoppeld is in de wijkkast.

Heb gisteren een Odido simkaart opgehaald in de winkel en heb deze in een oude Android telefoon gestopt. Die getethered aan oude router met OpenWRT om zo m'n hoofdrouter van internet te voorzien. Het werkt, maar ideaal is het niet.

[ Voor 29% gewijzigd door ThinkPad op 10-01-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markiboj97
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-10 19:48
ThinkPad schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:27:
@menonv Volgens mij is het nog steeds zo dat je binnen 14 dagen na activeren van de aansluiting kunt opzeggen. Ik zou het dus even aankijken :)
Heb je hier een bron van? Naar mijn weten gaat de bedenktermijn in wanneer je een bevestiging van je bestelling krijgt.

Ter voorbeeld:
Als jij op 1 januari een bestelling doet en een bevestigingsmail krijgt heb je tot 15 januari om het te annuleren. Hierbij maakt het dan niet uit wanneer dit abonnement in zou gaan of hoelang je mogelijk al gebruik hebt gemaakt van dit abonnement.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:30

DON PAPA

Tweaker-fan

Markiboj97 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 09:25:
[...]
Heb je hier een bron van? Naar mijn weten gaat de bedenktermijn in wanneer je een bevestiging van je bestelling krijgt.
Dit staat er op het herroepingsformulier
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/elo5sm5bMImZets36ZwvT39ldzQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oT2H4bI8lVXR8DPldp4xVTX6.jpg?f=fotoalbum_large

Bron: https://www.odido.nl/serv...et-tv/aanpassen-annuleren

[ Voor 70% gewijzigd door DON PAPA op 10-01-2024 10:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

ThinkPad schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 18:27:
@menonv Volgens mij is het nog steeds zo dat je binnen 14 dagen na activeren van de aansluiting kunt opzeggen. Ik zou het dus even aankijken :)
En ook vóór, omdat ik niet bepaald tevreden was met alle problemen die hier in dit topic gemeld waren had ik de installatie die herplant was van eind nov naar januari i.v.m. mogelijk installatie- en planningsproblemen in de kerstperiode geheel geannuleerd voordat een monteur geweest is. Geen enkel probleem en deden ze totaal niet moeilijk over.
Hoewel ik wel een mail kreeg dat ik mijn apparatuur moet retourneren, een mail dat de monteursafspraak geannuleerd is en een mail dat ik geen klantvoordeel meer krijg heb ik nog geen schriftelijke bevestiging gekregen dat mijn contract opgezegd is :X .
edit:
Ik heb er nog even achteraan gebeld, je krijgt geen bevestiging van opzegging omdat er geen contract was en het enkel een bestelling was :? . Ik krijg (als het goed is) wel een bevestiging als ik het retourpakket verwerkt is. Mevrouw die haar naam niet noemde zat lekker te smakken op een snoepje aan de telefoon tussen het gebruik van haar kuchknopje door en hing ook halverwege een zin op. Als oud-helpdeskmedewerker ben ik niet heel erg te spreken over de kwaliteit van dienstverlening nog voordat ik überhaupt wat werkend heb gehad |:(

[ Voor 24% gewijzigd door True op 10-01-2024 11:08 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Ter voorbeeld:
Als jij op 1 januari een bestelling doet en een bevestigingsmail krijgt heb je tot 15 januari om het te annuleren. Hierbij maakt het dan niet uit wanneer dit abonnement in zou gaan of hoelang je mogelijk al gebruik hebt gemaakt van dit abonnement.
Bron: mail: 'Van harte welkom bij Odido!' in bijlage: 'Van harte welkom bij Odido!' (in mijn geval eind oktober).
Herroepingsrecht
Als je toch niet tevreden bent, dan kun je je bestelling nog kosteloos annuleren door het
bijgevoegde Herroepingsformulier in te vullen of door te bellen met Odido Service via
telefoonnummer 0800-0092 (gratis). Hiervoor gelden wel de volgende termijnen:
  •  Als het door jou gekozen abonnement door een monteur wordt geïnstalleerd, dan dien je binnen 15 dagen na de datum waarop de monteur jouw diensten heeft geïnstalleerd je bestelling te annuleren;
  •  Als het door jou gekozen abonnement niet door een monteur hoeft te worden geïnstalleerd, dan dien je jouw bestelling binnen 15 dagen na de door Odido gecommuniceerde aansluitdatum te annuleren.
De verzendkosten voor het retoursturen van je pakket, en eventuele kosten voor het gebruik
van de dienst tijdens de annuleringstermijn dien je zelf te betalen.
PS retour gaat met een DHL verzendlabel, dus geen kosten.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:36
Ik ben nu 7 jaar klant van ze en heb zelf geen enkel probleem ervaren.

Maar... voor de mensen die wel last hebben, radar heeft sinds eergisteren een formulier open gezet omdat zij blijkbaar ook veel klachten krijgen. Hoe publieker de wel bestaande problemen zijn, hoe meer druk er op Odido is om het op te lossen :)

https://radar.avrotros.nl...problemen-met-odido-60101

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Kodess schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 10:31:
Ik ben nu 7 jaar klant van ze en heb zelf geen enkel probleem ervaren.

Maar... voor de mensen die wel last hebben, radar heeft sinds eergisteren een formulier open gezet omdat zij blijkbaar ook veel klachten krijgen. Hoe publieker de wel bestaande problemen zijn, hoe meer druk er op Odido is om het op te lossen :)

https://radar.avrotros.nl...problemen-met-odido-60101
Wat weer nu jammer is aan deze wijze is, dat men dus alleen klachten kan melden. Er zou ook een optie moeten zijn om aan te geven als je helemaal geen problemen hebt met Odido/TMobile. Dat voor een eerlijker beeld

Hier is 1x in de laatste 7 jaar de mediaconverter kapot gegaan. Verder gewoon altijd stabiel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:38

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
RCBL schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 11:28:
[...]

Wat weer nu jammer is aan deze wijze is, dat men dus alleen klachten kan melden. Er zou ook een optie moeten zijn om aan te geven als je helemaal geen problemen hebt met Odido/TMobile. Dat voor een eerlijker beeld

Hier is 1x in de laatste 7 jaar de mediaconverter kapot gegaan. Verder gewoon altijd stabiel...
Hier ook zeer tevreden met de diensten van Odido, voorheen T-mobile en voorheen Vodafone. Ik loop al een tijdje mee op twee verschillende adressen. In beide gevallen erg tevreden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rien43
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 21-10 12:48
[...]

Ter voorbeeld:
Zojuist heb ik mijn bestelling van Odido geannuleerd binnen de 14 dagen bedenktermijn na bevestiging van de bestelling. De medewerker aan de lijn gaf ook aan mij aan dat het ook nog mogelijk is om binnen 14 dagen nadat de verbinding geactiveerd is kosteloos op te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:40
[...]

Het is gewoon problematischer dan verbinding waar de meeste vandaan komen.

Ik ben een paar jaar terug van Ziggo gekomen, het is gewoon niet hetzelfde het is gewoon minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
[...]

Dat maakt het zeker niet eerlijker. Daardoor krijg je juist een extreem scheef beeld van de werkelijkheid. Doordat mensen met klachten zich veel eerder gaan melden dan mensen zonder klachten krijg je misschien wel 50/50 verhouding of zelfs nog hoger. Terwijl de praktijk waarschijnlijk is dat veel minder dan 1% van de mensen problemen heeft.

Daarnaast is het voor Radar natuurlijk heel veel meer werk om nutteloze berichten te gaan lezen waarin staat dat het werkt en dat er geen probleem is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Inderdaad. Voor een forum zoals hier is het juist goed dat mensen met goede ervaringen zich melden (geeft een juister beeld voor de mensen die denken over overstappen).
Maar Radar is gericht op de consument die al de dupe is.
Dat er ook veel mensen zijn die geen last hebben van issues, betekent niet dat de rest 'dan maar pech heeft'. Die problemen moet Odido ook gewoon oplossen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Urshurak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-10 18:54
Tsja. Ik had ook graag een goede Odido-ervaring gedeeld, maar na minstens 7 jaar een Gbit-verbinding van Tweak zonder noemenswaardige downtime heb ik na de komst van de Guidionmonteur geen internet meer. "Uw glasvezel is niet goed meneer" Eh... Maar goed, we wachten het maar af. Kan 3 weken duren begreep ik? :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mirickle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:45
Bij mij werkt de verbinding inmiddels weer. Duimen dat 't zo blijft.

Heeft er van woensdag tot halverwege maandag uit gelegen.

KPN heeft hier AON in gebruik waar Odido GPON levert, zodra mijn Odido contract afloopt in maart neem ik dat tientje per maand extra voor lief en ga ik voor stabiliteit.

Heel vreemd hoe de service bij Odido geregeld is. De front office kan kennelijk tickets sturen naar de backoffice. Dat lijkt een soort zwart gat waaruit geen terugkoppeling komt. En het duurt allemaal veel te lang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:48
@Mirickle Uiteindelijk zal KPN ook naar xsgpon gaan omdat ze >1Gbit leveren.
Odido trouwens ook, alleen ga je niet nu al die kosten maken om bestaande klanten om te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Urshurak schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 15:29:
Tsja. Ik had ook graag een goede Odido-ervaring gedeeld, maar na minstens 7 jaar een Gbit-verbinding van Tweak zonder noemenswaardige downtime heb ik na de komst van de Guidionmonteur geen internet meer. "Uw glasvezel is niet goed meneer" Eh... Maar goed, we wachten het maar af. Kan 3 weken duren begreep ik? :-(
Lekker vaag. Wat bedoelde de monteur daarmee? Gaf die ook nog iets nuttigs qua informatie?

Moest er nog gepatcht worden? Werkt de Tweak verbinding nog? Guidion heeft ook een noodnummer wat je gelijk naar een mislukte installatie kunt bellen. Misschien sturen ze dan wel iemand die het kan oplossen.

[ Voor 16% gewijzigd door bjusterbaarlik op 10-01-2024 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
g1n0 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 22:01:
[...]

Toch bijzonder, krijg vanmiddag een mail van Odido:
“Je internet is geinstalleerd, en guidion is geannuleerd. Echter in de lijnmeting zie ik dat sommige waarden niet optimaal zijn, hierdoor kan je op termijn problemen met je internet gaan ervaren zoals uitval of een trage verbinding.

Om dit te voorkomen ga ik een nieuwe guidion opdracht sturen met hierin een aangepaste instructie voor de monteur. Ik verzoek je vriendelijk om een afspraak hiervoor te plannen om te kijken of we de verbinding kunnen verbeteren.“

Oke prima, ik merk niets geks, maar kom maar langs joh. Morgen 16.00 zijn ze er :)
Monteur kwam: “ik kom je internet aansluiten”. Ik gaf de beste man de informatie dat mijn internet al werkt maar Odido iets geks in de lijn merkte. “Oh, en wat moet ik nu doen?”.

Hij heeft het patchkabeltje vanaf ODF kastje naar de ONT even schoongemaakt en is weer weggegaan :D Of het is opgelost weet niemand.

Snelheid van internet is wel laag vandaag (400-500mbps) maar lijkt me meer in de pop te zitten dan in mijn fiber aangezien het eerder deze week wel 900mbps+ was

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MacBakky
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-10 01:25
Ik heb ook meteen al gezeik met mijn verbinding!

Kom van Tweak af naar 8Gbit Odido, eerst al niet de goede snelheden kunnen krijgen, toen gevraagd aan een moderator op het Odidoforum of ze de ONT kan registreren/resetten, dat heeft ze gedaan zei ze vanochtend, kom ik thuis om 5 uur werkt het helemaal niet meer!

Het ponlampje knippert, en een rood lampje op de Zyxel.
Ik weer bellen met Odido, en er werd me verteld dat er een monteur bij moest komen om in de wijkkast te kijken.

Lekker begin van mijn nieuwe aansluiting!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Staat de ONT wel goed geregistreerd dan? Als die nu niet goed geregistreerd staat krijg je namelijk een knippert PON lampje. Zou dus eerst even laten controleren als het juiste serienummer geregistreerd staat.

[ Voor 25% gewijzigd door bjusterbaarlik op 11-01-2024 06:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacBakky
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 27-10 01:25
Staat de ONT wel goed geregistreerd dan? Als die nu niet goed geregistreerd staat krijg je namelijk een knippert PON lampje. Zou dus eerst even laten controleren als het juiste serienummer geregistreerd staat.
Bedankt voor de tip, heb het ze net voorgelegd op het Odidoforum.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:38

nelizmastr

Goed wies kapot

MacBakky schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 00:42:
Ik heb ook meteen al gezeik met mijn verbinding!

Kom van Tweak af naar 8Gbit Odido, eerst al niet de goede snelheden kunnen krijgen, toen gevraagd aan een moderator op het Odidoforum of ze de ONT kan registreren/resetten, dat heeft ze gedaan zei ze vanochtend, kom ik thuis om 5 uur werkt het helemaal niet meer!

Het ponlampje knippert, en een rood lampje op de Zyxel.
Ik weer bellen met Odido, en er werd me verteld dat er een monteur bij moest komen om in de wijkkast te kijken.

Lekker begin van mijn nieuwe aansluiting!
Tja, nadeel is dat alles boven de 1Gbit bij Odido momenteel “bleeding edge” is en ze de hoge snelheden nog niet in de vingers hebben. Zijn ook mensen geweest die een monteur hadden die niet eens wisten dat 8gbit mogelijk was. XGS-PON en Odido is dus eigenlijk nog een bèta abonnement :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
ThinkPad schreef op maandag 8 januari 2024 @ 20:19:
Kom net thuis, blijkt dat sinds ongeveer 10:45 - 11:00 m'n verbinding er al uit ligt :-(
[...]
Storing opgelost :*)

Er is net iemand van een glasvezel infra bedrijf (in naam van KPN NetwerkNL) geweest. Hij zei dat m'n glas patch eruit lag in de wijkkast. Zette bij mij een lampje op de fiber, belde met z'n collega bij de wijkkast die zo kon zien welke fiber van mij was en heeft de patch weer aangesloten en ik was direct weer online.

Toch bijna 3 volle dagen geen internet gehad. Blij dat het weer werkt want de noodoplossing met gratis Odido SIM-kaart met unlimited data erop was best goed te doen, maar wel beetje behelpen.

Maar of het eruit liggen van de patch nou de echte oorzaak was weet ik niet, want het begon immers met een knipperend GPON-lampje en dan is er nog wel fysieke connectiviteit maar is er iets met het signaal.

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 11-01-2024 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-10 21:45
ThinkPad schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 08:58:
[...]

Storing opgelost :*)

Er is net iemand van een glasvezel infra bedrijf (in naam van KPN NetwerkNL) geweest. Hij zei dat m'n glas patch eruit lag in de wijkkast. Zette bij mij een lampje op de fiber, belde met z'n collega bij de wijkkast die zo kon zien welke fiber van mij was en heeft de patch weer aangesloten en ik was direct weer online.

Toch bijna 3 volle dagen geen internet gehad. Blij dat het weer werkt want de noodoplossing met gratis Odido SIM-kaart met unlimited data erop was best goed te doen, maar wel beetje behelpen.

Maar of het eruit liggen van de patch nou de echte oorzaak was weet ik niet, want het begon immers met een knipperend GPON-lampje en dan is er nog wel fysieke connectiviteit maar is er iets met het signaal.
Fijn dat het weer werkt, maar hoe kan zoiets nou gebeuren. Ding valt er niet zomaar uit neem ik aan. Dan is er dus iemand geweest die heeft bedacht... laat ik deze er maar uit halen om reden X...?!

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Incolumis
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:01
Pff ook storing hier ineens. Ik was gewoon wat aan het internetten en ineens lag het internet er uit. Ik ga maar weer eens bellen...

I hide at work because good employees are hard to find.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DeTjuk schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:13:
[...]

Fijn dat het weer werkt, maar hoe kan zoiets nou gebeuren. Ding valt er niet zomaar uit neem ik aan. Dan is er dus iemand geweest die heeft bedacht... laat ik deze er maar uit halen om reden X...?!
Dat gebeurd helaas wel vaker. In het begin van mijn aansluiting is dat ook drie keer voorgekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
DeTjuk schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:13:
[...]

Zie laatste alinea. Ik betwijfel of dit het echte issue was. Als de kabel er volledig uit ligt dan brand het rode 'LOS' lampje omdat er geen licht over de fiber gaat. Het begon bij mij met een knipperend 'PON' lampje. Dan is er nog wel licht, maar is er iets met het signaal aan de hand.

Ook omdat de klantenservice zag dat nog 18 andere huishoudens eruit lagen denk ik toch een verkeerd SFP/ONT/NT bij een klant op dezelfde GPON-splitter die het signaal voor mij en de andere huishoudens verstoorde. Men is toen waarschijnlijk in de POP geweest om de aansluitingen los te halen om de boosdoener te achterhalen. Toen die gevonden was konden ze één voor één de getroffen huishoudens weer aansluiten is mijn vermoeden.

Duur en onnodig grapje, wel echt een zwak punt van de GPON-techniek.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 11-01-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:01
ThinkPad schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 09:41:
Ook omdat de klantenservice zag dat nog 18 andere huishoudens eruit lagen denk ik toch een verkeerd SFP/ONT/NT bij een klant op dezelfde GPON-splitter die het signaal voor mij en de andere huishoudens verstoorde.
Daar lijkt het haast wel op, maar een AON SFP op een XGS-PON link zou geen invloed moeten hebben; dat is strikt een GPON dingetje. Misschien een brakke ONT inderdaad?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Urshurak
bjusterbaarlik schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:57:
[...]

Lekker vaag. Wat bedoelde de monteur daarmee? Gaf die ook nog iets nuttigs qua informatie?

Moest er nog gepatcht worden? Werkt de Tweak verbinding nog? Guidion heeft ook een noodnummer wat je gelijk naar een mislukte installatie kunt bellen. Misschien sturen ze dan wel iemand die het kan oplossen.
Het duurde me uiteindelijk wat lang, dus zelf maar even naar de UPC-connector in mijn oude genexis-behuizing gekeken... De UPC-connector bleek niet goed aangesloten! Mijn lankabel in de Zyxel zat trouwens ook in een 1Gbit-poort en niet in de 2,5Gb-poort. Dus tja. Maar goed, het werkt nu wel iig. 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vnfgIXlUQnOsfw4qw7-zEZdeVP4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/jQlU7kALnIS3a3sQjdE6ET9j.png?f=user_large

[ Voor 4% gewijzigd door Urshurak op 12-01-2024 11:40 . Reden: afbeelding ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Urshurak schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:47:
[...]

Het duurde me uiteindelijk wat lang, dus zelf maar even naar de UPC-connector in mijn oude genexis-behuizing gekeken... De UPC-connector bleek niet goed aangesloten! Mijn lankabel in de Zyxel zat trouwens ook in een 1Gbit-poort en niet in de 2,5Gb-poort. Dus tja. Maar goed, het werkt nu wel iig. 8)

[Afbeelding]
d:)b Gewoon een prutser dus. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urshurak
Die (XGS-PON) SFP-modules voor de Fritzbox 5530, moet je daar perse die van AVM zelf voor gebruiken van €89,- of is het een standaard module en zijn er goedkopere alternatieven?! Ik mis de 5530.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Santee
  • Laatst online: 18:28
iWebDev schreef op maandag 20 november 2023 @ 17:43:
Ede ook al de hele dag niet. Klantenservice geeft aan dat er een monteur langs moet komen.
Deze storing doet me veel denken aan eentje die we een paar maanden geleden ook hadden. Dat was bijna twee dagen geen internet, monteur moest ook langskomen. Maar nooit een afspraak gekregen en het internet deed het “magisch” weer.
Ik ga maar eens kijken naar een andere provider zo. Met hoe veel we nog thuis werken kan ik mij toch niet veroorloven om zo willekeurig zonder internet te zitten
Mag ik vragen in welk deel van Ede je zit? Ik woon ook in Ede en ben op zoek naar een andere provider (vanaf KPN), Odido is wel goedkoop, maar als ik dan al deze verhalen lees over uitvallen internet.. tja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Kan iemand mij uitleggen waarom Odido denkt op mijn adres 8 gbit te kunnen leveren terwijl hier alleen een fiber binnenkomt met het door KPN geleverde AON Genexis kastje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
Jay-v schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 19:57:
Kan iemand mij uitleggen waarom Odido denkt op mijn adres 8 gbit te kunnen leveren terwijl hier alleen een fiber binnenkomt met het door KPN geleverde AON Genexis kastje?
Dat heeft er toch niets mee te maken?
Zolang Odido in de PoP zijn eigen apparatuur heeft liggen is het gewoon een glasvezel kabeltje van de PoP naar je huis. Het Genexis kastje wordt dan gewoon vervangen

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowiej
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-10 16:27
Urshurak schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 14:47:
[...]

[Afbeelding]
Hoeveel tijd zat er tussen jouw bestelling en de daadwerkelijke upgrade/installatie? Ik wacht inmiddels 3 weken maar er lijkt weinig te gebeuren. Geen afspraak voor een monteur o.i.d.. Alleen de status " ontvangen " in mijn Odido account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Kodess schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:03:
[...]

Zolang Odido in de PoP zijn eigen apparatuur heeft liggen is het gewoon een glasvezel kabeltje van de PoP naar je huis. Het Genexis kastje wordt dan gewoon vervangen
Heb ik mijn eigen kabeltje naar het PoP dan? Ik heb oprecht geen idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Laatst online: 22:22
Jay-v schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:39:
[...]

Heb ik mijn eigen kabeltje naar het PoP dan? Ik heb oprecht geen idee.
Ja en je wordt bij een 8GBit abonnement gepatcht op een XGS-PON Huawei OLT in het pop station. (Als Odido hun spullen in de pop heeft hangen)
Je krijgt voor thuis een Huawei XGS-PON ONT.
Dan is jou verbinding tussen huis en de pop 10Gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltjeh1
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:05
Ik lees super veel berichten over uitvallende internet verbinden hier heb ik gelukkig geen last van wat wel super vervelend is is dat opgevraagde webpagina’s soms meerdere geen reactie lijken te geven er gebeurd dan niets. Zet ik wifi uit en zit ik op mijn 5G dan wordt de opgevraagde webpagina wel getoond. Hebben jullie een idee wat dit is lijkt wel een DNS time-out oid. Mijn kennis rijkt hier niet heel ver maar ik heb een wit kastje van Huawei op mijn binnenkomende glas verbinding die gaat met een netwerk kabel naar de zyxel modem. Iemand tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urshurak
flowiej schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:22:
[...]

Hoeveel tijd zat er tussen jouw bestelling en de daadwerkelijke upgrade/installatie? Ik wacht inmiddels 3 weken maar er lijkt weinig te gebeuren. Geen afspraak voor een monteur o.i.d.. Alleen de status " ontvangen " in mijn Odido account.
Ik heb het 13-12-2023 aangevraagd en de afspraak met Guidionmonteur was 09-01-2024. Maar die afspraak was eerst 29-12 en is toen verschoven naar 09-01. Ik zou even bellen als je nog geen datum hebt.

Edit: Mocht je van Tweak komen, je moet zelf daar nog opzeggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Urshurak op 12-01-2024 00:37 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:02
michaeltjeh1 schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 22:52:
Ik lees super veel berichten over uitvallende internet verbinden hier heb ik gelukkig geen last van wat wel super vervelend is is dat opgevraagde webpagina’s soms meerdere geen reactie lijken te geven er gebeurd dan niets. Zet ik wifi uit en zit ik op mijn 5G dan wordt de opgevraagde webpagina wel getoond. Hebben jullie een idee wat dit is lijkt wel een DNS time-out oid. Mijn kennis rijkt hier niet heel ver maar ik heb een wit kastje van Huawei op mijn binnenkomende glas verbinding die gaat met een netwerk kabel naar de zyxel modem. Iemand tips?
Stel eens een andere DNS server in. 8.8.8.8 (Google) ofzo. Volgens mij is er ook een 8.8.4.4 (ook Google) en er is dacht ik ook een 1.1.1.1 van Cloudflare.

Bij mij valt het niet uit, maar af en toe kakt het echt in. Meestal in de avond. Ik gebruik het mtr commando op Linux. Die geeft wel vaak weer waar het mis kan gaan, maar het is geregeld buiten Odido netwerk.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:48
@asing Als een al ingeladen website niet op een refresh reageert dan is dat geen DNS issue. DNS heeft daar niets mee te maken.

Dan kan @michaeltjeh1 beter proberen of dit probleem op 1 of meerdere devices is om e.e.a. uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltjeh1
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 20:05
jongetje schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:17:
@asing Als een al ingeladen website niet op een refresh reageert dan is dat geen DNS issue. DNS heeft daar niets mee te maken.

Dan kan @michaeltjeh1 beter proberen of dit probleem op 1 of meerdere devices is om e.e.a. uit te sluiten.
Dit heb ik al getest en alle apparaten in huis hebben hier last van. Kan je in het modem van tmobile (t-54) de dns aanpassen of moet ik dit per apparaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

michaeltjeh1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:37:
[...]

Dit heb ik al getest en alle apparaten in huis hebben hier last van. Kan je in het modem van tmobile (t-54) de dns aanpassen of moet ik dit per apparaat doen?
Kan in ‘t modem inderdaad. Na het activeren van de instelling je apparaten herstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:22
Santee schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 18:18:
[...]

Mag ik vragen in welk deel van Ede je zit? Ik woon ook in Ede en ben op zoek naar een andere provider (vanaf KPN), Odido is wel goedkoop, maar als ik dan al deze verhalen lees over uitvallen internet.. tja.
Het is in ieder geval niet Veldhuizen A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Urshurak schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 15:26:
Die (XGS-PON) SFP-modules voor de Fritzbox 5530, moet je daar perse die van AVM zelf voor gebruiken van €89,- of is het een standaard module en zijn er goedkopere alternatieven?! Ik mis de 5530.
Volgens mij zou het technisch gezien mogelijk moeten zijn om anderen te gebruiken, of het echt gaat werken is dan wel weer de vraag...

Overigens komt er binnenkort een nieuwe serie uit met de 5690, die zou begin dit jaar gereleased moeten worden.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maxi.Maal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-10 15:54
Ik ben afgelopen dinsdag (9 januari) overgestapt van Ziggo naar Odido via het Delta netwerk. Nokia ONT (XS-010X-Q) ontvangen en TP-Link router (T56). Monteur is langsgeweest om de boel te installeren maar kwam erachter dat er geen data over de lijn komt.

Op de ONT brandt het Power lampje, het PON lampje en (indien router aangesloten) het DATA lampje (knippert). Helaas krijgt de TP-Link router geen IP adres, ik heb ook nog gekeken of mij UDM Pro een IP adres krijgt door de ONT te verbinden met de UDM en VLAN 300 in te stellen, werkt helaas ook niet.

Gisteren gebeld door Odido dat Delta het e.e.a. hersteld heeft en dat ik de ONT moet resetten, gedaan maar helaas werkt het nog steeds niet. Ik wordt vandaag teruggebeld.

Iemand in dit topic dezelfde ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowiej
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-10 16:27
Urshurak schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:02:
[...]

Ik heb het 13-12-2023 aangevraagd en de afspraak met Guidionmonteur was 09-01-2024. Maar die afspraak was eerst 29-12 en is toen verschoven naar 09-01. Ik zou even bellen als je nog geen datum hebt.

Edit: Mocht je van Tweak komen, je moet zelf daar nog opzeggen.
Dank voor je reactie. Ik was al Odido klant met een 1gbit verbinding. Heb nu een upgrade aangevraagd naar 2gbit. Heb ze net gebeld maar ze kunnen geen enkele indicatie geven. Zelfs op mijn vraag of ik rekening moet houden met weken of maanden hebben ze geen idee. Ik wacht het maar af, heb gelukkig een werkende en stabiele 1gbit lijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Laatst online: 22:02
jongetje schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:17:

Hij dacht aan een DNS time-out. Of dat wel of niet de oorzaak is kan ik niet bepalen. Ik kan niet over zijn schouder meekijken. Wat ik wel weet is dat DNS servers van providers een doel kunnen zijn van de aanval en het resultaat daarvan is dat je internet heel moeilijk doet of niet lijkt te werken*. Om het uit te sluiten kan je een wijziging doen in de DNS instellingen.

* inside info, ik werkte de afgelopen 3 jaar voor Deltafiber.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakyt
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 19:24
Hallo, HULPVRAAG! Please help.

Als tevreden ex Tweak klant ben ik door Odido overgehaald over te stappen met een hele scherpe aanbieding.

Internet only 1gb. Geen tv, niet bellen. Prima.

Totdat de Guidion monteur hier kwam en me niet zoals beloofd door Odido ging helpen om het T56 modem van Odido ongebruikt te laten. Waar Odido vertelde "kan met je eigen Ubiquity USG zonder ons T56" wist de monteur van niets. De monteur verving de mediaconverter, sloot de T56 aan en was weg.

Sindsdien (17 december) ben ik mijn best aan het doen om mijn eigen USG te kunnen gaan gebruiken. Volgens dit Forum kan het... maar mij lukt het niet.

Ik trog op dit forum aan dat VLAN300 aangezet moet worden en UPNP in de USG en bij dat laatste loop ik jammerlijk vast. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QBL1SL0hFqAqueiiWMZ-srh5aRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ztrEBPOtBk0NwSgoapavxaJY.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kan niet UPNP kiezen (zie aub foto) en heb overal in de software gezocht waar ik dan en hoe ik dan die op WAN2 uit moet zetten want ik heb (maar?) één internet connectie aangemaakt en WAN2 wordt daar niet in gebruikt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dCin3Wl08jUZkq5waSxWpiNQEJ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qoKVcjKKusdeIneQcfqUAOsh.jpg?f=fotoalbum_large

Een tweede internet connectie heb ik gemaakt en die was wel UPNP te kiezen maar dan kon ik de WAN poort weer niet toewijzen waarmee ik ook niet verder kwam.

Ik vermoed dat ik het allemaal niet voldoende begrijp en het verkeerd doe. Ik loop vast en kom niet meer verder.

Weet iemand aub meer? *knip*. Hier is het forum niet voor bedoeld.

Please help.

Dank

Frederik

[ Voor 1% gewijzigd door rens-br op 12-01-2024 12:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
freakyt schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:48:

Als tevreden ex Tweak klant ben ik door Odido overgehaald over te stappen met een hele scherpe aanbieding.

Totdat de Guidion monteur hier kwam en me niet zoals beloofd door Odido ging helpen om het T56 modem van Odido ongebruikt te laten. Waar Odido vertelde "kan met je eigen Ubiquity USG zonder ons T56" wist de monteur van niets. De monteur verving de mediaconverter, sloot de T56 aan en was weg.

Sindsdien (17 december) ben ik mijn best aan het doen om mijn eigen USG te kunnen gaan gebruiken. Volgens dit Forum kan het... maar mij lukt het niet.

Ik trog op dit forum aan dat VLAN300 aangezet moet worden en UPNP in de USG en bij dat laatste loop ik jammerlijk vast. [Afbeelding]

Ik kan niet UPNP kiezen (zie aub foto) en heb overal in de software gezocht waar ik dan en hoe ik dan die op WAN2 uit moet zetten want ik heb (maar?) één internet connectie aangemaakt en WAN2 wordt daar niet in gebruikt.
[Afbeelding]

Een tweede internet connectie heb ik gemaakt en die was wel UPNP te kiezen maar dan kon ik de WAN poort weer niet toewijzen waarmee ik ook niet verder kwam.

Ik vermoed dat ik het allemaal niet voldoende begrijp en het verkeerd doe. Ik loop vast en kom niet meer verder.

Weet iemand aub meer? Ik ben bereid kosten te maken om het ingeregeld te krijgen.

Please help.

Dank

Frederik
Ik heb geen idee waarom je UPNP aan moet zetten? UPNP is ook iets wat je naar mijn idee ook alleen op de LAN kant aan zou moeten willen zetten.

In ieder geval VLAN instellen op 300 en de verbinding op DHCP zetten zou genoeg moeten zijn om dit werkend te krijgen.

En misschien nog een gekke suggestie, zit er wel een kabel in WAN poort 1 van je USG? Ik vind het namelijk vreemd dat poort 1 niet groen is.

Ik heb overigens ook Odido en ook een USG, hier werkt het perfect. En bij mij ziet het er zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s0GFxQHhzGttTb5aHB2av6ZMAec=/x800/filters:strip_exif()/f/image/RNKJ54CkxPSkORPB2SPXMU5l.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door rens-br op 12-01-2024 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:32
Ik heb geen ervaring met de betreffende router. Kan het zijn dat je nog iets moet invullen qua tagging (bij 'QoS tag')? Mijn TPlink router krijgt alleen een ip-adres van Odido als het vinkje bij '802.1Q tag' aan staat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UAXNzwPyf93SbRM28NLyytGcke8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RaYPfBQoiR8mbgTAF3oQNz2V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-10 11:27
rens-br schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 12:50:
[...]

Ik heb geen idee waarom je UPNP aan moet zetten? UPNP is ook iets wat je naar mijn idee ook alleen op de LAN kant aan zou moeten willen zetten.

In ieder geval VLAN instellen op 300 en de verbinding op DHCP zetten zou genoeg moeten zijn om dit werkend te krijgen.

En misschien nog een gekke suggestie, zit er wel een kabel in WAN poort 1 van je USG? Ik vind het namelijk vreemd dat poort 1 niet groen is.

Ik heb overigens ook Odido en ook een USG, hier werkt het perfect. En bij mij ziet het er zo uit:

[Afbeelding]
Meer dan dat VLAN vinkje is inderdaad niet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yByGo3y0tOQPnbjPSZFxOdv3Nkw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qtBnTZOiUZVZm33IYm3V1JxD.jpg?f=fotoalbum_large

Qua screenshots lijkt het er inderdaad op dat poort 1 überhaupt niet connected is.

@freakyt gebruik je de media converter nog, of heb je iets van een SFP module in gebruik?

[ Voor 23% gewijzigd door Luuk1983 op 12-01-2024 13:47 ]

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTjuk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-10 21:45
Ik trog op dit forum aan dat VLAN300 aangezet moet worden en UPNP in de USG en bij dat laatste loop ik jammerlijk vast. [Afbeelding]
Wees blij dat UPNP niet werkt op een WAN poort. Dat wil je echt niet. Misschien toch even je poorten (fysiek) checken, zit de juiste kabel in de juiste poort?

[PSN: DeTjuK] Follow your instinct, no one beats you with character and balls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21:40

[Afbeelding]

Weet iemand aub meer? [mbr]*knip*. Hier is het forum niet voor bedoeld.[/]

Please help.

Dank

Frederik
Je poort 1 (WAN) is niet groen. Check de kabel

zo staat het bij mij,
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_TR4TuZwJuD30Axpx2fJ4UBlzHw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BgwSn4n4tegTZhvxSx6Mu2N3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fAOCJDWoB_mIjSmQ6k4DmehbcCw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/01gTF6fgegxRHyGqcOCChOmR.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

Zie ik het nou goed dat Odido geen IPv6 ondersteund (screenshot staat IPv6 op disabled)? Ik wilde eigenlijk even weg bij KPN, omdat ze weigeren een vernieuwd aanbod te doen en Odido toch op het KPN netwerk zit. Maar als ze geen IPv6 bieden weet ik niet of ik die overstap wil doen.

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Sircuri schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:36:
Zie ik het nou goed dat Odido geen IPv6 ondersteund (screenshot staat IPv6 op disabled)? Ik wilde eigenlijk even weg bij KPN, omdat ze weigeren een vernieuwd aanbod te doen en Odido toch op het KPN netwerk zit. Maar als ze geen IPv6 bieden weet ik niet of ik die overstap wil doen.
Klopt, dat hebben ze (nog) niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

rens-br schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:38:
[...]

Klopt, dat hebben ze (nog) niet.
* Sircuri kijkt eens op de kalender. Ja, het is toch echt 2024. |:(

Signature van nature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:18
Sircuri schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:45:
[...]

* Sircuri kijkt eens op de kalender. Ja, het is toch echt 2024. |:(
Ik ben gewoon even benieuwd, waarvoor heb je IPv6 echt nodig? Ik heb al heel lang geen IPv6 en ik heb het nog nooit gemist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sircuri
  • Niet online

Sircuri

Volledig Appelig

wvanommen schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 15:49:
[...]

Ik ben gewoon even benieuwd, waarvoor heb je IPv6 echt nodig? Ik heb al heel lang geen IPv6 en ik heb het nog nooit gemist.
Alles wat ik maak qua apps en websites hebben IPv6 ondersteuning. Als ik het dan zelf niet kan testen, dan wordt dat een hele lastige opgave.

Signature van nature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freakyt
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 18-08 19:24
Heel veel dank! Ga ik meteen mee aan de slag.

De net groene poort klopt, hij hing voor de foto's los aan een laptop. Ik ga het ding weer goed aansluiten in de meterkast.

Ik hou je op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heiyu
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-10 22:04
Ook ik ben gebeld door Odido. De telefoonist had geen kennis over de type glasvezel aansluiting AON / GPON XGS-PON. Nu heb ik een AON aansluiting die door KPN ooit is neergelegd.

Nu beweert Odido (ook op de website via postcode check) dat ze 8 Gbit/s kunnen leveren. Dat zou technisch noch niet kunnen? Of komen ze dan langs om nog een aansluiting te plaatsen...? (Lijkt me stug)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kodess
heiyu schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:50:
Ook ik ben gebeld door Odido. De telefoonist had geen kennis over de type glasvezel aansluiting AON / GPON XGPON. Nu heb ik een AON aansluiting die door KPN ooit is neergelegd.

Nu beweert Odido (ook op de website via postcode check) dat ze 8 Gbit/s kunnen leveren. Dat zou technisch noch niet kunnen? Of komen ze dan langs om nog een aansluiting te plaatsen...? (Lijkt me stug)
Volgens mij kan dit antwoord van gisteren ook bij jou van toepassing zijn :+
Kodess schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 20:03:
[...]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 15-10 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

heiyu schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:50:
Ook ik ben gebeld door Odido. De telefoonist had geen kennis over de type glasvezel aansluiting AON / GPON XGPON. Nu heb ik een AON aansluiting die door KPN ooit is neergelegd.

Vorige week vrijdag van KPN AON naar Odido XGS-PON gegaan.
De monteur gaat in de wijkcentrale je fiber even ompatchen naar de Odido infra. Komt daarna je Huawei plaatsen die in je doos zit en voila: je zit op XGS-PON.

[ Voor 27% gewijzigd door Hann1BaL op 12-01-2024 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18-10 22:36
vraag,

wij zitten er over te denken om van ziggo over te stappen naar odido,

als er een xbox / playstation bekabeld aan het modem word aangesloten is het dan plug&play / gaan met de banaan of moeten er nog settings in het modem worden aangepast?

vraag 2, word het huidige glasvezelkastje waar we ooit kpn met hebben gehad gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
joey82 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:55:
vraag,

als er een xbox / playstation bekabeld aan het modem word aangesloten is het dan plug&play / gaan met de banaan of moeten er nog settings in het modem worden aangepast?

vraag 2, word het huidige glasvezelkastje waar we ooit kpn met hebben gehad gebruikt?
1. Plug n Play
2. Die wordt vervangen.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

joey82 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:55:
vraag,

1. Ja plug& play, misschien even een herstart van je apparaat voor een nieuwe DHCP lease.
2. Nee, maar dat is geen zorg voor jou en regelt de monteur. De fiber wordt wel opgepakt, maar de ONT die er zat zal niet worden hergebruikt.

@Kodess , doe even niet zo snel joh! ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Hann1BaL op 12-01-2024 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Hann1BaL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 16:56:
[...]

1. Ja plug& play, misschien even een herstart van je apparaat voor een nieuwe DHCP lease.
2. Nee, maar dat is geen zorg voor jou en regelt de monteur. De fiber wordt wel opgepakt, maar de ONT die er zat zal niet worden hergebruikt.

@Kodess , doe even niet zo snel joh! ;)
hey dankjewel voor het reageren,

nog even 2 vragen dan,

ik kan niet in de toekomst kijken maar bij een overstap ooit ( misschien wel nooit ) naar kpn word dan weer het glasvezelkastje vervangen?

vraag 2, de stroomadapter van het huidige glasvezelkastje ( kpn ) ontbreekt, ( de vorige bewoners waren zo slim om de kabel van de stroomadapter langs de verwarmingsbuis te laten lopen waardoor het totaal is uitgedroogd ) een odido monteur heeft dit soort stroomadapters wel gewoon bij zich toch?

ik lag net dat het kastje word vervangen dus dan is het ook geen probleem dat er geen adapter is voor het huidige kastje 8)7 ik geef zelf het antwoord al op mijn 2e vraag 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

@joey82 Je krijgt gewoon een doos thuisgestuurd met alles wat er nodig is voor jouw adres. Hoef je je dus niet druk om te maken.

En als je dan in de toekomst weer naar KPN overstapt, komt de hele mikmak gewoon weer in de doos opgestuurd en dan zal inderdaad de converter weer worden vervangen.

Ook al eerder in het topic gepost: Ik vond het de soepelste overgang van ISP ooit. Niet alleen technisch, maar ook administratief.
Na oplevering een bevestiging van Odido en 5 minuten later een bevestiging van KPN en paar dagen later de laatste factuur (met negatief bedrag omdat ik dus wat geld terug kreeg.)

Ik ben snel geneigd te zeggen: doen!

Bij Ziggo blijft de TV ervaring het beste (ouderwets met CI+ slot of met de Next.) ik heb nu alleen internet en NLZiet genomen wat ik echt heel goed vind werken.

[ Voor 46% gewijzigd door Hann1BaL op 12-01-2024 17:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Hann1BaL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:07:
@joey82 Je krijgt gewoon een doos thuisgestuurd met alles wat er nodig is voor jouw adres. Hoef je je dus niet druk om te maken.
oke, en een monteur sluit dit allemaal netjes kosteloos aan begrijp ik,

fijn om te weten dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

joey82 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:14:
[...]

oke, en een monteur sluit dit allemaal netjes kosteloos aan begrijp ik,

fijn om te weten dankjewel :)
Of dat kosteloos is: Dat weet je bij het afsluiten van het abonnement. Er lijkt altijd een punt aansluitkosten te staan, maar die is altijd tijdelijk 0 euro :)

En zo niet: sluit dan je abonnement af via een 3e partij zoals cashback of vergelijkingssites en dan is dat kosteloos ja.

Je hoeft in ieder geval nooit de monteur aan huis te betalen. De monteur doet kosteloos nog meer zoals TV instellen, een kabel ergens heen trekken (maar wel heel beperkt) en kan voor extra klussen alsnog ingehuurd worden waar je wel voor betaald. Maar als je Ziggo modem ook in de meterkast hangt, dan is dit allemaal niet zo relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Laatst online: 27-10 10:48

Zorian

What the fox?

Moet een switch nog ergens aan voldoen om de TV kastjes werkend te krijgen? Of kan het gewoon een unmanaged ding wezen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

Zorian schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:19:
Moet een switch nog ergens aan voldoen om de TV kastjes werkend te krijgen? Of kan het gewoon een unmanaged ding wezen?
Unmanaged mag bij elke provider, maar alleen KPN heeft IGMP snooping feature nodig voor de multicast streams. Al is dat alleen met de oude TV kastjes en is dat voor de nieuwe kastjes ook niet meer relevant.

Voor Odido is elke switch wel ok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Laatst online: 27-10 10:48

Zorian

What the fox?

Hann1BaL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:21:
[...]

Unmanaged mag bij elke provider, maar alleen KPN heeft IGMP snooping feature nodig voor de multicast streams. Al is dat alleen met de oude TV kastjes en is dat voor de nieuwe kastjes ook niet meer relevant.

Voor Odido is elke switch wel ok
Helder, bedankt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Hann1BaL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:17:
[...]

Of dat kosteloos is: Dat weet je bij het afsluiten van het abonnement. Er lijkt altijd een punt aansluitkosten te staan, maar die is altijd tijdelijk 0 euro :)

En zo niet: sluit dan je abonnement af via een 3e partij zoals cashback of vergelijkingssites en dan is dat kosteloos ja.

Je hoeft in ieder geval nooit de monteur aan huis te betalen. De monteur doet kosteloos nog meer zoals TV instellen, een kabel ergens heen trekken (maar wel heel beperkt) en kan voor extra klussen alsnog ingehuurd worden waar je wel voor betaald. Maar als je Ziggo modem ook in de meterkast hangt, dan is dit allemaal niet zo relevant.
alle kabels liggen er al, het is alleen alles aansluiten :)

wat ik wel irritant vind is dat de aansluitingen ( ziggo/glasvezel ) in de woonkamer zit en niet in de meterkast,

in de woonkamer precies bij de verwarmingsbuizen, wie dat heeft bedacht weet ik ook niet 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

joey82 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:22:
[...]

alle kabels liggen er al, het is alleen alles aansluiten :)

wat ik wel irritant vind is dat de aansluitingen ( ziggo/glasvezel ) in de woonkamer zit en niet in de meterkast,

in de woonkamer precies bij de verwarmingsbuizen, wie dat heeft bedacht weet ik ook niet 8)7
Nu ergens wel fijn dat het op dezelfde locatie is, want dat maakt de overstap makkelijker. Dat is wel een bekend fenomeen in wat oudere huizen in de hoek van de woonkamer waar de TV en telefoon stond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Hann1BaL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:24:
[...]

Nu ergens wel fijn dat het op dezelfde locatie is, want dat maakt de overstap makkelijker. Dat is wel een bekend fenomeen in wat oudere huizen in de hoek van de woonkamer waar de TV en telefoon stond :)
het is idd wel makkelijk, maar of de warmte van de verwarmingsbuizen goed is voor het apparatuur weet ik niet....

ik lees wel veel negatieve berichten over odido zeg, nu weet ik dat mensen eerder klagen op de socials dan dat ze melden dat het wel goed gaat, maar toch 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL

Hann1BaL

De ervaringen en de verschillen zijn ook erg regiogebonden.
De klantenservice lijkt wel trager met het oplossen van problemen dan bijv KPN en Ziggo, maar ik heb nooit uitval gehad bij KPN en Ziggo, dus zeker weten doe ik dat ook niet.

En zoals je zegt: Vooral negatieve reacties lees je terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Dan is het toch frappant dat je hier ook leest, dat mensen wél tevreden zijn over andere providers....

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joey82
pjot1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:55:
Dan is het toch frappant dat je hier ook leest, dat mensen wél tevreden zijn over andere providers....
beetje vloeken in de kerk mag best O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Hann1BaL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:45:
De klantenservice lijkt wel trager met het oplossen van problemen dan bijv KPN en Ziggo, maar ik heb nooit uitval gehad bij KPN en Ziggo, dus zeker weten doe ik dat ook niet.

dan hoop ik maar dat regio flevoland goed gaat 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Hann1BaL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:45:

zit dat andere glasvezelkastje voor aan de muur ook in het pakket wat je thuis gestuurd krijgt?

als ik op de site van odido kijk dan staat er dat ik het modem en het tv kastje krijg maar over het glasvezelkastje word nergens iets vermeld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joey82 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:08:
[...]

zit dat andere glasvezelkastje voor aan de muur ook in het pakket wat je thuis gestuurd krijgt?

als ik op de site van odido kijk dan staat er dat ik het modem en het tv kastje krijg maar over het glasvezelkastje word nergens iets vermeld :)
Ja, dat heet een ONT of mediaconverter en die zit daar ook bij in.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denonman1

Hi,

Ik heb sinds vandaag glas van Odido (kom noodgedwongen van Tweak) en ik blijk (iit wat eerder aan de telefoon is gezegd) het Zyxel modem te moeten gebruiken. Da's balen.

Eigen hardware kan, maar moet wel vlan tagging ondersteunen.
Nu heb ik net ge-upgrade van een Orbi RBR353 (met vlan taggging...) naar een Asus XT8 die dit -naar nu blijkt- dus NIET heeft. (Dat had ik van Asus dus niet verwacht eerlijk gezegd)

Ik heb twee opties, voor beide opties een vraag, aangezien ik er niet uitkom:

Optie 1:
Asus XT8 achter de Zyxel (wifo Zyxel uit, dhcp uit, fixed IP op de MAX van de ASUS.
Vervolgens dit IP adres in de DMZ zetten.
Nu meen ik dat ik dan vanaf internet direct op m'n Asus kom, maar als ik mijn ddns url opgeef+poortnummer van m'n Synology NAS, dan krijg ik geen connectie (Ik kan in de Zyzel ook geen ddns opgeven volgens mij)
Dit werkt dus niet. Vraag is: Is dit in theorie een goed idee het in de DMZ zetten van mijn Asus of niet?
(los van dat het niet werkt nu)
En iemand een idee wat ik fout doe als het zo zou moeten werken?

Optie 2:
een Asus Aimesh router kopen die vlan tagging support en daarmee die Zyxel-meuk vervangen.
vraag is hierbij of vlan tagging enkel op de primaire router moet of ook op de nodes? (Want dan heb ik niets aan deze setup). Ik meen van niet, maar even voor de zekerheid de vraag.

Ik neig naar optie 2 (hoewel ik dan weer voor een extra router moet investeren)

En de checnvraag voor de volldigheid:
Het is absoluut niet mogelijk om de XT8 direct aan het glaskastje te hangen?
Voor de volledighied; Ik heb alleen Internet, geen Telfoon of televisie (hoewel er wel een IPTV setting op de XT* zit zie ik :-( )

Alvast dank voor jullie ideeen/reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:53
Als je de optie hebt voor IPTV vlan tagging, dan kan je die gebruiken. Ik gebruik zelf ook een Asus router op die manier, en dat werkt tot nu toe perfect.

Edit: Dit dus. Deze instelling was voldoende bij mij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jBs_rd0NgsQt1xwCmroMd9mtuEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IinFumucAb1tPmeHtJHNhnIt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 62% gewijzigd door EDIT op 12-01-2024 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denonman1

Dat lijkt me een uitstekende optie!
Ik had de opties nog niet zo ver doorgescrolld dat ik manual setting tegenkwam :-)

Ga ik meteen proberen vanavond.
Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denonman1

Het werkte in eerste instantie niet.

Nadat ik het MAC address van de Zyxel had gecloned in m'n Asus werkt het ineens wel...?
Ik krijg nu ineens wel een héél ander extern IP adres dan hiervoor....

Ik had niet verwacht dat clonen MAC zou werken, laat staan dat ik een ander publieke IP zou krijgen...

Maar: So far so good...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• themeparktommy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-10 10:38

themeparktommy

Pretparkgek!

Op 2 november Odido glasvezel besteld voor ons huis. We hebben op dit moment kabel van KPN wat gewoon te langzaam is om fatsoenlijk mee thuis te werken. Ze zouden het rond 3 december installeren maar tot op heden is er nog niets werkzaam. Ik ben nu al aan het knoeien met 3 verschillende bedrijven. Odido, Guidion en VolkersWessel telecom. Tot nu toe is op 5 december de glasvezelkabel na veel contact eindelijk naar binnen getrokken, maar nu is er weer ruim een maand niets gebeurd. Ik bel nu bijna elke week met VolkersWessel om een afspraak proberen in te plannen, want kennelijk hebben ze tijdens het trekken van de kabels de kabels niet getest of gemeten. Ik word er ondertussen strontziek van dat het zo lang moet duren. Ze konden me niet direct doorverbinden met de onderaannemer, dus moet wachten tot zij het ticket behandelen. Echt zeer frustrerend.

Meer mensen hier die slechte ervaring hebben met de installatie van glasvezel? Ik had in het huis hiervoor ook glasvezel, maar die installatie was in 3 weken geregeld.

Grafisch Ontwerper, 999 Games

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ThinkPad schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:03:
Als ik nu de postcodecheck invul dan kan ik ook 8Gbit aanvragen. Dat zou betekenen dat er in mijn wijkkast dus wel XGS-PON hardware aanwezig is. Vreemd dat ik nu dan op GPON zit en niet ook al op XGS-PON... Of dat moet echt de afgelopen maanden geplaatst zijn daar. Heb liever XGS-PON, dan had ik dit issue nu ook niet gehad :P
Kan je 2gbit aanvragen? Dan voorkom je in de toekomst wel deze issues.

GPON met een gigabit abonnement geeft (op zijn minst op korte tijdschaal) congestie. En ik denk niet dat dit de issues ("net minder snappy") veroorzaakt. Maar ik zou dit graag uitsluiten voor 5 euro per maand :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Barre73 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 18:28:
[...]

Ja, dat heet een ONT of mediaconverter en die zit daar ook bij in.
oke, gek dat dat nergens vermeld word....

dankjewel voor je antwoord :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
ANdrode schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:40:
[...]

Kan je 2gbit aanvragen? Dan voorkom je in de toekomst wel deze issues.

GPON met een gigabit abonnement geeft (op zijn minst op korte tijdschaal) congestie. En ik denk niet dat dit de issues ("net minder snappy") veroorzaakt. Maar ik zou dit graag uitsluiten voor 5 euro per maand :X
Ik kan zelfs 8Gbit aanvragen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2lcNe5zYLGCTXH8TPSX4Evt2efA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KuYl3J7N6PjmbI4WkKEDOdiK.png?f=fotoalbum_large

Zoals ik het lees kan ik naar 2Gbit zonder dat m'n welkomstkorting (eerste 8 maanden voor €30) vervalt.

Heb alleen een 1Gbit netwerk in huis, dus qua snelheid heeft het geen enkele zin om naar 2Gbit te gaan. Maar qua stabiliteit (aangezien we hier aannemen dat XGS-PON beter is dan GPON vanwege de 'bescherming' tegen interferentie van andere huishoudens?) dus wel. Maar ik was eigenlijk van plan om na de actieperiode de snelheid te verlagen van 1Gbit naar 400Mbit, aangezien ik nu al vaak zie dat HTTP-downloads vaak al niet verder komen dan een 500-600 Mbit ofzo. De 1Gbit lukt alleen met torrents/NZB om dat volledig dicht te trekken.

Of wil je zeggen dat als je eenmaal op XGS-PON zit en je besluit om weer te verlagen (zelfs naar bijv. 100Mbit) je op XGS-PON blijft, ongeacht de snelheid? Dán zou het wel slim zijn om dat nu kosteloos te doen... Al zou je dat ook voor één maand kunnen doen gezien je het abonnement maandelijks van ze mag aanpassen.

@R3D Ik zie jouw naam ook veel voorbijkomen op het Odido forum. Jij ideeën hierover?

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2024 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
ThinkPad schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:34:
[...]

Ik kan zelfs 8Gbit aanvragen:

[Afbeelding]

Ik lees nu dat ik binnen de actieperiode (8 mnd. voor €30) kosteloos naar 2Gbit kan.

Heb alleen een 1Gbit netwerk in huis, dus qua snelheid heeft het geen enkele zin om naar 2Gbit. Maar qua stabiliteit (aangezien we hier aannemen dat XGS-PON beter is dan GPON vanwege de 'bescherming' tegen interferentie van andere huishoudens) dus wel. Maar ik was eigenlijk van plan om na de actieperiode de snelheid te verlagen van 1Gbit naar 400Mbit, aangezien ik nu al vaak zie dat HTTP-downloads vaak al niet verder komen dan een 500Mbit ofzo.

Of wil je zeggen dat als je eenmaal op XGS-PON zit en je besluit om weer te verlagen (zelfs naar bijv. 100Mbit) je op XGS-PON blijft? Dán zou het wel slim zijn om dat nu kosteloos te doen...
ik lees even mee maar snap er niks van,

is het aanvragen van 2Gbit verstandiger dan 1Gbit? wat maakt het verschil? heeft iemand jip en janneke taal in de aanbieding? is 8Gbit dan Nog Nog verstandiger dan 2Gbit? O+ al is 8Gbit wel een flink stuk duurder en voor mij overbodig....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
joey82 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:40:
[...]

ik lees even mee maar snap er niks van,

is het aanvragen van 2Gbit verstandiger dan 1Gbit? wat maakt het verschil? heeft iemand jip en janneke taal in de aanbieding? is 8Gbit dan Nog Nog verstandiger dan 2Gbit? O+
Bij een 1Gbit verbinding kan je AON hebben. In dat geval loopt er een eigen kabel van jou naar de wijkcentrale en heb je daar een eigen aansluiting op de switch, daar is niets mis mee. Bij 1 Gbit kan je ook GPON hebben, in dat geval deel je een switchpoort in de centrale met andere klanten via een systeem van spitters waarbij je om en om kan zenden/ontvangen. Alleen als daar iemand waarmee je de switchpoort deelt zijn verbinding om zeep helpt zijn alle 20 klanten de lul. In geval van XGS-PON deel je ook de switchpoort met een stel buren, maar heeft iemand er een beveiliging in geklust om te zorgen dat die ene gebruiker niet de rest plat kan leggen met zijn gepruts.
Als je 2Gbit of meer bestelt ga je standaard naar XGS-PON want de rest kan niet harder dan 1Gbit. Wanneer jouw dorp tot zes maanden geleden helemaal geen glasvezel had dan kan je er van uit gaan dat nieuwe verbindingen sowieso XGS-PON gebruiken, het kan dus alleen een voordeel bieden wanneer jouw dorp al vijf jaar glasvezel heeft en van oudere technieken gebruik maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
jadjong schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:57:
[...]

Bij een 1Gbit verbinding kan je AON hebben. In dat geval loopt er een eigen kabel van jou naar de wijkcentrale en heb je daar een eigen aansluiting op de switch, daar is niets mis mee. Bij 1 Gbit kan je ook GPON hebben, in dat geval deel je een switchpoort in de centrale met andere klanten via een systeem van spitters waarbij je om en om kan zenden/ontvangen. Alleen als daar iemand waarmee je de switchpoort deelt zijn verbinding om zeep helpt zijn alle 20 klanten de lul. In geval van XGS-PON deel je ook de switchpoort met een stel buren, maar heeft iemand er een beveiliging in geklust om te zorgen dat die ene gebruiker niet de rest plat kan leggen met zijn gepruts.
Als je 2Gbit of meer bestelt ga je standaard naar XGS-PON want de rest kan niet harder dan 1Gbit. Wanneer jouw dorp tot zes maanden geleden helemaal geen glasvezel had dan kan je er van uit gaan dat nieuwe verbindingen sowieso XGS-PON gebruiken, het kan dus alleen een voordeel bieden wanneer jouw dorp al vijf jaar glasvezel heeft en van oudere technieken gebruik maakt.
dankjewel voor de uitleg,

toen wij hier kwamen wonen hebben we kpn glasvezel meeverhuisd ik weet dus niet hoe lang hier al glasvezel in de wijken ligt,

als je van 2Gbit omlaag gaat naar 1Gbit of lager, word je dan weer van XGS-PON over gezet naar AON?

even vloeken in de kerk, wat heeft kpn dan? AON/XGS-PON?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
joey82 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:02:
[...]

als je van 2Gbit omlaag gaat naar 1Gbit of lager, word je dan weer van XGS-PON over gezet naar AON?
Nee je gaat nooit terug naar een oudere techniek bij dezelfde provider.
even vloeken in de kerk, wat heeft kpn dan? AON/XGS-PON?
Alle drie, AON, GPON en XGS-PON. Is dus maar net waar je woont en dus op welke PoP je aangesloten zit en wat de opties zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Hann1BaL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:17:
[...]

heeft een installatie monteur Cat6a ethernetkabels of hoger bij zich? op zich kan er bij een 2Gbit abonnement/installatie de huidige Cat5a worden vervangen voor een Cat6a of hoger, ik kan zelf ook de juiste lengte kabel kopen en dat de monteur het alleen doortrekt en de aansluiting/stekkertjes aan de kabel monteert, dat is in 5/10 minuten gedaan schat ik zo....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:09:
[...]

[...]

Alle drie, AON, GPON en XGS-PON. Is dus maar net waar je woont en dus op welke PoP je aangesloten zit en wat de opties zijn.
dan heeft het dus wel voordelen om even 8 maanden 2Gbit te nemen en daarna wat lager te gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
joey82 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:13:
[...]

dan heeft het dus wel voordelen om even 8 maanden 2Gbit te nemen en daarna wat lager te gaan :)
Exact mijn punt. Als je daarmee jezelf van het meer-storingsgevoelige GPON naar XGS-PON kan wegmigreren...

Aangezien de snelheid maandelijks aanpasbaar is zou je de snelheid zelfs voor één maand op 2Gbit kunnen zetten en dan na één maand bijv. helemaal terugschalen naar 100Mbit en toch op XGS-PON blijven?

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2024 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

denonman1 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 19:29:
Het werkte in eerste instantie niet.

Nadat ik het MAC address van de Zyxel had gecloned in m'n Asus werkt het ineens wel...?
Ik krijg nu ineens wel een héél ander extern IP adres dan hiervoor....
IP is MAC gebonden, als je van router wisselt heb je direct een ander IP adres via de DHCP server van Odido. Die MAC kloon komt kennelijk niet verder dan binnen je Asus of het is toeval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodez
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22:42
ThinkPad schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:16:
[...]

Exact mijn punt. Als je daarmee kan voorkomen dat je op het meer-storingsgevoelige GPON zit...

Aangezien de snelheid maandelijks aanpasbaar is zou je de snelheid zelfs voor één maand op 2Gbit kunnen zetten en dan na één maand bijv. helemaal terugschalen naar 100Mbit en toch op XGS-PON blijven?
Ja, is XGS-PON inderdaad echt zoveel minder storingsgevoelig? Ik ben zelf deze week (overigens geheel vlekkeloos!) overgegaan op Odido met een abonnement van 400 Mbits op GPON. Als het voor de toekomst helpt om storingen te voorkomen wil ik dit uiteraard ook wel proberen. Zitten er nog nadelen aan een dergelijke (tijdelijke) stap?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:09:
[...]

[...]

ik lees net op het odido forum het onderstaande

( Daarnaast mag een monteur van Guidion niet in de wijkcentrale van Open Dutch Fiber )

hoe gaat dat eigenlijk als je als nieuwe klant naar Odido gaat en er moet iets in de centrale worden veranderd?
Pagina: 1 ... 29 ... 130 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen