Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

joey82 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:21:
[...]

ik lees net op het odido forum het onderstaande

( Daarnaast mag een monteur van Guidion niet in de wijkcentrale van Open Dutch Fiber )

hoe gaat dat eigenlijk als je als nieuwe klant naar Odido gaat en er moet iets in de centrale worden veranderd?
Odido stuurt dan een partij aan die er wel in mag, dat wordt dan gecoördineerd.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

joey82 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:13:
[...]

dan heeft het dus wel voordelen om even 8 maanden 2Gbit te nemen en daarna wat lager te gaan :)
Ik denk dat nieuwe aansluitingen allemaal op xgs -pon gaan maar bestaande aansluitingen komen ze niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodez
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 11:22
Hann1BaL schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:23:
[...]

Ik denk dat nieuwe aansluitingen allemaal op xgs -pon gaan maar bestaande aansluitingen komen ze niet aan.
Is 2 Gbit dan ook via GPON te leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-05 14:55
nelizmastr schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:22:
[...]

Odido stuurt dan een partij aan die er wel in mag, dat wordt dan gecoördineerd.
goed om te weten,

valt een ONT ook zelf aan te sluiten? niet dat ik dat kan met mijn reumatische handen maar goed, of komt er altijd een monteur aan te pas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

joey82 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:25:
[...]

goed om te weten,

valt een ONT ook zelf aan te sluiten? niet dat ik dat kan met mijn reumatische handen maar goed, of komt er altijd een monteur aan te pas?
Als je aansluiting al gepatcht is en de goede techniek gebruikt wordt, (en wordt doorgaans de ONT al geregistreerd opgestuurd) dan kun je hem in theorie aansluiten. Let wel op de fragiele patckabel voor tussen FTU en ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
nelizmastr schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:27:
[...]

Als je aansluiting al gepatcht is en de goede techniek gebruikt wordt, (en wordt doorgaans de ONT al geregistreerd opgestuurd) dan kun je hem in theorie aansluiten. Let wel op de fragiele patckabel voor tussen FTU en ONT.
ik weet niet waar je het over hebt haha, sorry ik ben nog een leek, ik krijg met mijn handen niet eens het huidige kpn van zijn plek af,

een installatie monteur is wel handig lees ik, deze zit ook inbegrepen bij het afsluiten van een abonnement lees ik net op de site en nog gratis ook :)

[ Voor 5% gewijzigd door joey82 op 12-01-2024 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

joey82 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:30:
[...]

ik weet niet waar je het over hebt haha, sorry ik ben nog een leek, ik krijg met mijn handen niet eens het huidige kpn van zijn plek af,

een installatie monteur is wel handig lees ik, deze zit ook inbegrepen bij het afsluiten van een abonnement lees ik net op de site en nog gratis ook :)
Jep, dan fijn aan de monteur overlaten :) Glasvezel is niet zo plug and play als een utp kabel, omdat er een veelvoud aan verschillende connectoren is en de verkeerde kan wel passen maar dan de aansluiting beschadigen.

FTU is het kastje waar de glasvezel binnenkomt en opgerold in is opgeslagen, daar zit een poort voor een glasvezel patchkabel in, waar een kabel in moet naar je ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
nelizmastr schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:35:
[...]

Jep, dan fijn aan de monteur overlaten :) Glasvezel is niet zo plug and play als een utp kabel, omdat er een veelvoud aan verschillende connectoren is en de verkeerde kan wel passen maar dan de aansluiting beschadigen.

FTU is het kastje waar de glasvezel binnenkomt en opgerold in is opgeslagen, daar zit een poort voor een glasvezel patchkabel in, waar een kabel in moet naar je ONT.
ik las ook iets over dat een monteur altijd nodig is ivm kwaliteitsgarantie,

ik lees het al, het is niet voor mij weggelegd om zelf te doen, beter van niet iig haha,

dus als ik het goed begrijp

kpn heeft Glasvezelkastje ( FTU ) en dan het modem

odido heeft het glasvezelkastje ( FTU ) een ONT en een modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

joey82 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:38:
[...]

ik las ook iets over dat een monteur altijd nodig is ivm kwaliteitsgarantie,

ik lees het al, het is niet voor mij weggelegd om zelf te doen, beter van niet iig haha,

dus als ik het goed begrijp

kpn heeft Glasvezelkastje ( FTU ) en dan het modem

odido heeft het glasvezelkastje ( FTU ) een ONT en een modem?
KPN gebruikt ook een ONT tenzij er sprake is van AON. Dan gaat er van de FTU direct glasvezel je router in (of middels domme mediaconverter), dat geldt overigens voor Odido ook (alleen niet meer bij nieuwe, dan krijg je een Zyxel mediaconverter, zonder intelligentie) . Wel of geen ONT hangt af van de techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
nelizmastr schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:40:
[...]

KPN gebruikt ook een ONT tenzij er sprake is van AON. Dan gaat er van de FTU direct glasvezel je router in (of middels domme mediaconverter), dat geldt overigens voor Odido ook (alleen niet meer bij nieuwe, dan krijg je een Zyxel mediaconverter, zonder intelligentie) . Wel of geen ONT hangt af van de techniek.
onderstaande foto is het enige wat ik heb hangen aan de muur toen ik van kpn glasvezel had

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwhM2LLfUpwlg7Mz80bTYCkrmvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zRgmrO6WagMO4qz3Qs38rVJr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcoC
  • Laatst online: 23:30
joey82 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:46:
[...]

onderstaande foto is het enige wat ik heb hangen aan de muur toen ik van kpn glasvezel had

[Afbeelding]
Dat is de FK01 mediaconvertor die op het glasvezelpunt zit aangesloten. Deze wordt gebruikt bij AON-aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

[...]

[Afbeelding]
Dat is de FTU ja. In sommige gevallen schuift daar een nieuw apparaat overheen en is dat meteen je “ONT” of mediaconverter, daarna een kabel naar de modem/router.

Edit, dit is al meteen de converter zelfs. Dan is deze al over de originele FTU geschoven.

[ Voor 7% gewijzigd door nelizmastr op 12-01-2024 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

denonman1

nelizmastr schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:19:
[...]

IP is MAC gebonden, als je van router wisselt heb je direct een ander IP adres via de DHCP server van Odido. Die MAC kloon komt kennelijk niet verder dan binnen je Asus of het is toeval.
Yes, dat begrijp ik. Blijft vreemd dat het zonder MAC cloen niet werkt, daarna wel.
Ik zou het MAC address er weer s uit kunnen halen en rebooten. Kijken of het dan werkt (met een ander IP adres).
Maar nu werkt het... Dus ik wil het eerst maar even zo laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[Afbeelding]
Ik zie op je foto zowel de FTU als de mediaconverter.
De FTU is het kleine witte kastje van 10x10 cm (waar de vezel op afgewerkt zit). De mediaconverter is groter en zit er overheen geschoven.

Odido doet het iets anders want zij gebruiken een losse mediaconverter die niet over je FTU heen schuift. Daardoor moet er een glaskabeltje direct op je FTU aangesloten worden die wordt aangesloten op die mediaconverter.

@nelizmastr KPN heeft echt nog nooit de glasvezel vanaf de FTU direct in de router gehad. Altijd met een NT/mediaconverter ertussen.
XS4all heeft het wel een tijdje zo gedaan met een Fritzbox, maar KPN dus nooit.

[ Voor 11% gewijzigd door Barre73 op 12-01-2024 22:02 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
nelizmastr schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:50:
[...]

Dat is de FTU ja. In sommige gevallen schuift daar een nieuw apparaat overheen en is dat meteen je “ONT” of mediaconverter, daarna een kabel naar de modem/router.

Edit, dit is al meteen de converter zelfs. Dan is deze al over de originele FTU geschoven.
kan dat plastic er af? stofvrij houden is lastig met huisdieren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Barre73 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:53:
[...]

Ik zie op je foto zowel de FTU als de mediaconverter.
De FTU is het kleine witte kastje van 10x10 cm (waar de vezel op afgewerkt zit). De mediaconverter is groter en zit er overheen geschoven.

Odido doet het iets anders want zij gebruiken een losse mediaconverter die niet over je FTU heen schuift. Daardoor moet er een glaskabeltje direct op je FTU aangesloten worden die wordt aangesloten op die mediaconverter.
owww ik dacht dat het gewoon 1 kastje was, maar het zijn er 2? schiet mij maar lek 8)7 nooit geweten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
joey82 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:54:
[...]

owww ik dacht dat het gewoon 1 kastje was, maar het zijn er 2? schiet mij maar lek 8)7 nooit geweten
Zonder die ONT ziet het kastje er zo uit (dus als je nooit een glasvezel abonnement hebt gehad):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LjBEl81HAJB6KK3bFbEYR5CvIlo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ndddunSBRcUayImyEcB2w0a8.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joey82
Barre73 schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 22:07:
[...]

Zonder die ONT ziet het kastje er zo uit (dus als je nooit een glasvezel abonnement hebt gehad):

[Afbeelding]
nooit maar dan ook nooit geweten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ThinkPad schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:34:
Heb alleen een 1Gbit netwerk in huis, dus qua snelheid heeft het geen enkele zin om naar 2Gbit te gaan. Maar qua stabiliteit (aangezien we hier aannemen dat XGS-PON beter is dan GPON vanwege de 'bescherming' tegen interferentie van andere huishoudens?) dus wel.
XGS-PON gebruikt andere golflengtes dan GPON. Bij GPON zijn de golflengtes hetzelfde als bij AON.

Dat is de oorzaak van de verstoring...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:21
ANdrode schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:18:
[...]

XGS-PON gebruikt andere golflengtes dan GPON. Bij GPON zijn de golflengtes hetzelfde als bij AON.

Dat is de oorzaak van de verstoring...
Dat weet ik. Maar dat was niet mijn vraag.

Mijn vraag is: heeft het zin om (minimaal) één maand naar 2Gbit te gaan (zodat je op XGS-PON wordt overgezet, aangezien GPON geen 2Gbit kan) en daarna weer te downgraden indien je 2Gbit niet nodig hebt, mét behoud van XGS-PON (en dus in theorie een iets meer betrouwbare verbinding).

Ik kan dat nu binnen de welkomstkorting kosteloos doen, dus als dit een 'golden ticket' is om naar XGS-PON te gaan (én blijven bij downgrade!) dan pak ik die natuurlijk graag aan.

Heb net afgelopen week een storing van 3 dagen gehad wat begon met een knipperend PON-lampje en volgens de helpdesk nog 18 huishoudens die eruit lagen. Dus als ik dat op deze manier kan voorkomen... :9

[ Voor 12% gewijzigd door ThinkPad op 12-01-2024 23:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
ThinkPad schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:22:
[...]

Mijn vraag is: heeft het zin om (minimaal) één maand naar 2Gbit te gaan (zodat je op XGS-PON wordt overgezet, aangezien GPON geen 2Gbit kan) en daarna weer te downgraden indien je 2Gbit niet nodig hebt, mét behoud van XGS-PON (en dus in theorie een iets meer betrouwbare verbinding).
Ik zou de gok aan durven. Ze sturen toch geen monteur voor een downgrade naar een legacy platform als je een lagere snelheid kiest? Die monteur is duurder voor Odido dan de het verschil in abonnementskosten verwacht ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:27
Het zou je verbazen hoe bureaucratisch en inefficiënt de telecombedrijven kunnen opereren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
[...]

Ik kan dat nu binnen de welkomstkorting kosteloos doen, dus als dit een 'golden ticket' is om naar XGS-PON te gaan (én blijven bij downgrade!) dan pak ik die natuurlijk graag aan.

Heb net afgelopen week een storing van 3 dagen gehad wat begon met een knipperend PON-lampje en volgens de helpdesk nog 18 huishoudens die eruit lagen. Dus als ik dat op deze manier kan voorkomen... :9
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:09:
[...]

Nee je gaat nooit terug naar een oudere techniek bij dezelfde provider.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oohhhhdiedo
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-07-2024
ANdrode schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 23:25:
[...]

Ik zou de gok aan durven. Ze sturen toch geen monteur voor een downgrade naar een legacy platform als je een lagere snelheid kiest? Die monteur is duurder voor Odido dan de het verschil in abonnementskosten verwacht ik.
Toch maar even een account aangemaakt omdat ik deze discussie zo lang zie duren. Toevallig weet ik hier wel wat over, dus hieronder even wat duidelijkheid over wanneer gpon en wanneer xgspon bij Odido:

1. Odido stuurt inderdaad geen monteur om je weer naar gpon te downgraden wanneer je op xgspon zit. Eens xgspon blijft xgspon.

2. Wanneer je nu op gpon zit krijg je een upgrade naar xgspon als je je snelheid verhoogd naar 2gbit of hoger. Die upgrade bestaat uit een monteur die bij jou een xgspon ONT aansluit en het juiste profiel hiervoor activeert middels de pagina waar hij ont's kan registreren.

3. Wanneer iemand nu een Aon verbinding heeft en kan upgraden naar 2/8gbit word er bij de upgrade uiteraard omgepatcht naar pon apparatuur in de pop. Dit gebeurt door dezelfde monteur die het ONT komt registreren.

4. Als je nog geen verbinding van odido hebt en in een gebied woont waar 2 en 8gbit leverbaar zijn, krijg je nu ook wanneer je 1gbit besteld standaard al een xgspon verbinding. Alleen bij de lagere snelheden word nog standaard gpon geleverd.

Bovenstaande is uiteraard allemaal alleen van toepassing in gebieden waar odido eigen apparatuur in de pops heeft. Wanneer een verbinding via kpn of delta wba geleverd word is in geval van KPN niet meer dan 1 gbit en in geval van Delta niet meer dan 2gbit te bestellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Oohhhhdiedo op 13-01-2024 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Oohhhhdiedo schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:34:
[...]

Bovenstaande is uiteraard allemaal alleen van toepassing in gebieden waar odido eigen apparatuur in de pops heeft. Wanneer een verbinding via kpn of delta wba geleverd word is meer dan 1gbit niet te bestellen bij odido.
Odido levert ook gewoon 2Gbps via Delta over XGS-PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimjai
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 25-01 22:34
Mag weg

[ Voor 99% gewijzigd door pimjai op 13-01-2024 08:52 . Reden: Klik dingen aan bij het scrollen. Mag weg ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oohhhhdiedo
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 11-07-2024
bjusterbaarlik schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 08:46:
[...]

Odido levert ook gewoon 2Gbps via Delta over XGS-PON.
oeps dankje. Voegde Delta nog last minute even toe voor het versturen van mijn comment, dan krijg je dit. Aangepast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:06
[...]
Als je nu geen problemen hebt zou ik nu niets doen. Je krijgt namelijk nieuwe apparatuur, monteur, (korte) downtijd door andere patch in de centrale etc. Daarbij is het ook vrij nieuw voor Odido waarbij ik niet zeg dat het fout kan gaan maar nieuwe dingen kosten gewoon inwerktijd.

Als ik jou was zou ik hoogstens een downgrade naar 400 doen om de inflatie weer weg te trekken (en dus goedkoper uit te zijn).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Toch maar even een account aangemaakt omdat ik deze discussie zo lang zie duren. Toevallig weet ik hier wel wat over, dus hieronder even wat duidelijkheid over wanneer gpon en wanneer xgspon bij Odido:

1. Odido stuurt inderdaad geen monteur om je weer naar gpon te downgraden wanneer je op xgspon zit. Eens xgspon blijft xgspon.

2. Wanneer je nu op gpon zit krijg je een upgrade naar xgspon als je je snelheid verhoogd naar 2gbit of hoger. Die upgrade bestaat uit een monteur die bij jou een xgspon ONT aansluit en het juiste profiel hiervoor activeert middels de pagina waar hij ont's kan registreren.

3. Wanneer iemand nu een Aon verbinding heeft en kan upgraden naar 2/8gbit word er bij de upgrade uiteraard omgepatcht naar pon apparatuur in de pop. Dit gebeurt door dezelfde monteur die het ONT komt registreren.

4. Als je nog geen verbinding van odido hebt en in een gebied woont waar 2 en 8gbit leverbaar zijn, krijg je nu ook wanneer je 1gbit besteld standaard al een xgspon verbinding. Alleen bij de lagere snelheden word nog standaard gpon geleverd.

Bovenstaande is uiteraard allemaal alleen van toepassing in gebieden waar odido eigen apparatuur in de pops heeft. Wanneer een verbinding via kpn of delta wba geleverd word is in geval van KPN niet meer dan 1 gbit en in geval van Delta niet meer dan 2gbit te bestellen.
En om het compleet te maken: als je in een gebied woont waar Odido alleen via KPN WBA kan leveren, maar waar KPN wel 4 Gbit kan leveren, dan krijg je weliswaar bij Odido max 1 Gbit maar dat is wel XGS-PON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

ThinkPad schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:34:
[...]

Ik kan zelfs 8Gbit aanvragen:

[Afbeelding]

Zoals ik het lees kan ik naar 2Gbit zonder dat m'n welkomstkorting (eerste 8 maanden voor €30) vervalt.

Heb alleen een 1Gbit netwerk in huis, dus qua snelheid heeft het geen enkele zin om naar 2Gbit te gaan. Maar qua stabiliteit (aangezien we hier aannemen dat XGS-PON beter is dan GPON vanwege de 'bescherming' tegen interferentie van andere huishoudens?) dus wel. Maar ik was eigenlijk van plan om na de actieperiode de snelheid te verlagen van 1Gbit naar 400Mbit, aangezien ik nu al vaak zie dat HTTP-downloads vaak al niet verder komen dan een 500-600 Mbit ofzo. De 1Gbit lukt alleen met torrents/NZB om dat volledig dicht te trekken.

Of wil je zeggen dat als je eenmaal op XGS-PON zit en je besluit om weer te verlagen (zelfs naar bijv. 100Mbit) je op XGS-PON blijft, ongeacht de snelheid? Dán zou het wel slim zijn om dat nu kosteloos te doen... Al zou je dat ook voor één maand kunnen doen gezien je het abonnement maandelijks van ze mag aanpassen.

@R3D Ik zie jouw naam ook veel voorbijkomen op het Odido forum. Jij ideeën hierover?
Als je eenmaal op XGS-PON zit blijft dat zo, hoever je je abonnement ook wilt verlagen.
In de praktijk kan je XGS altijd afschakelen naar minder, GPON zal je niet kunnen opschakelen naar meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Rhodez schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 21:24:
[...]

Is 2 Gbit dan ook via GPON te leveren?
Nee volgens mij niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 20-05 14:28
It's all in the name Gigabyte Passive Optical Network

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• R3D
  • Registratie: Maart 2023
  • Niet online

R3D

jadjong schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:57:
[...]

Bij een 1Gbit verbinding kan je AON hebben. In dat geval loopt er een eigen kabel van jou naar de wijkcentrale en heb je daar een eigen aansluiting op de switch, daar is niets mis mee. Bij 1 Gbit kan je ook GPON hebben, in dat geval deel je een switchpoort in de centrale met andere klanten via een systeem van spitters waarbij je om en om kan zenden/ontvangen. Alleen als daar iemand waarmee je de switchpoort deelt zijn verbinding om zeep helpt zijn alle 20 klanten de lul. In geval van XGS-PON deel je ook de switchpoort met een stel buren, maar heeft iemand er een beveiliging in geklust om te zorgen dat die ene gebruiker niet de rest plat kan leggen met zijn gepruts.
Als je 2Gbit of meer bestelt ga je standaard naar XGS-PON want de rest kan niet harder dan 1Gbit. Wanneer jouw dorp tot zes maanden geleden helemaal geen glasvezel had dan kan je er van uit gaan dat nieuwe verbindingen sowieso XGS-PON gebruiken, het kan dus alleen een voordeel bieden wanneer jouw dorp al vijf jaar glasvezel heeft en van oudere technieken gebruik maakt.
Ik ga even wat onzinnigheden uit de wereld helpen want de informatie hier gedeeld is niet correct.
GPON/XGS-PON gebruiken dezelfde PON techniek.
Eén abonnement van 1G of van 8G gaat over hetzelfde passieve pad (OLT/Linecard/splitter) naar de FTU.
Een lagere snelheid is dus niet minder beveiligd en een hogere snelheid geeft je geen andere garanties.
PON is gebaseerd op specifieke timeslots per subscriber waarin data verstuurd mag worden, daar zit geen andere technologie op verschillende snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

bluecupra schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:08:
[...]

It's all in the name Gigabyte Passive Optical Network
Gigabit. Gigabyte is 8Gbit ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
R3D schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 10:09:
[...]

Ik ga even wat onzinnigheden uit de wereld helpen want de informatie hier gedeeld is niet correct.
GPON/XGS-PON gebruiken dezelfde PON techniek.
Eén abonnement van 1G of van 8G gaat over hetzelfde passieve pad (OLT/Linecard/splitter) naar de FTU.
Een lagere snelheid is dus niet minder beveiligd en een hogere snelheid geeft je geen andere garanties.
PON is gebaseerd op specifieke timeslots per subscriber waarin data verstuurd mag worden, daar zit geen andere technologie op verschillende snelheden.
Je leest het ook niet goed, Wat hier werd gezegd is dat ALS je nu op 1 Gbit zit met GPON, dan heb je gewoon meer kans op storingen door aliens . En als jij thuis bent in deze techniek weet jij al wat dat zijn.
Uiteraard blijft het dezelfde techniek want het is PON, maar omdat XGS-PON een andere "wavelength" gebruikt dan GPON en AON valt dat storingsrisico daarmee weg. En er zijn heel wat storingen langs gekomen in dit topic waarbij een heel segment plat ging dankzij het verkeerde proces bij Odido voor de overstap van een KPN WBA klant naar hun ODF-GPON poort.

Dus in zeker zin klopt de stelling in dit geval wel: Bij een 1Gbit abonnement of lager met GPON heb je meer kans op storingen.Bij een >1Gbit abonnement (wat dus altijd op XGS-PON draait) is die kans een stuk kleiner.

@bluecupra
En alhoewel de G in GPON staat voor Gigabit is er wel gewoon 2,4 Gbit download mogelijk :-). Alleen is de upload max 1,2 Gbit dus als je symmetrische snelheden wil aanbieden kom je toch uit op 1,2/1,2 Gbit en dan kan je beter gewoon afronden naar 1 Gbit, ook omdat de meeste poorten in apparatuur (bij klanten) max 1000 Mbit ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Hier in de wijk/stad zijn ze nu de boel aan het aansluiten door ODF.
Van de zomer kon ik alleen nog maar 1Gbit aanvragen, maar neem toch aan dat ze in mijn meterkast gelijk XGS-PON doen?
Als ik de postcode check nu doe staat er ook 8Gbit bij.
Maar ja, al aangevraagd met 10 maanden korting, ga dus niet annuleren en opnieuw aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Laatst online: 00:03
[...]

Ik vraag me af of dit klopt.
Waarom zou Odido nog GPON in zetten voor nieuwe klanten.
Als een nieuwe klant bijvoorbeeld 100Mbit abonnement besteld komt deze gewoon op XGS-PON.
Als Odido wel GPON zal leveren (lijkt mij niet) en een klant zal dan kiezen voor een snelheid verhoging 2Gbit of meer moet er weer een monteur komen. (En andere apparatuur)
Ik ga er dan ook vanuit dat nieuwe klanten direct op XGS-PON komen en niet het achterhaalde GPON.

Ik ben dan bestaande klant.
Als ik een verhoging doe naar 1Gbit blijf ik op GPON.
Als ik hoger kies krijg ik de melding nieuwe apparatuur. (Uiteraard is dat XGS-PON)
I.i.g. nieuwe klanten direct op XGS-PON heb ik minder kans dat mijn GPON lijn verstoord wordt.
En ik hou bewust GPON omdat mijn Fritzbox 5590 direct op glasvezel zit.
En bij XGS-PON niet mogelijk is om eigen apparatuur aan te sluiten bij Odido. (Direct op glasvezel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Generation Kill
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-04 20:59
Om mijn ervaring (helaas) te delen.

Ik zat eerst via KPN via XGS-PON op hun glasvezel (KPN Netwerk NL).
Sinds 27 Dec aangesloten door Guidion bij Odido.
Nu 2 monteurs verder.
6 telefoontjes, 2.5 a 3 uur verder.
Een ticket die sinds 4 Januari open staat.
Een email over herroepringrecht die niet wordt beantwoord.
Gister maar Twitter/ X gebruikt maar daar nog geen reactie op.
Nog steeds geen internet.

Latency enorm wisselvallig en vaak hoog, vaak is de upload geheel weg en is internetten niet mogelijk.
Nagenoeg altijd komt de upload niet boven de 250mbit uit. ( 1Gbit abbo).

Spijt.... vrees dat ik een aangetekende brief moet sturen of rechtsbijstand moet inschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:04
Generation Kill schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:55:
Om mijn ervaring (helaas) te delen.

Ik zat eerst via KPN via XGS-PON op hun glasvezel (KPN Netwerk NL).
Sinds 27 Dec aangesloten door Guidion bij Odido.
Nu 2 monteurs verder.
6 telefoontjes, 2.5 a 3 uur verder.
Een ticket die sinds 4 Januari open staat.
Nog steeds geen internet.

Latency enorm wisselvallig en vaak hoog, vaak is de upload geheel weg en is internetten niet mogelijk.
Nagenoeg altijd komt de upload niet boven de 250mbit uit. ( 1Gbit abbo).

Spijt.... vrees dat ik een aangetekende brief moet sturen of rechtsbijstand moet inschakelen.
Wat betreft latency, wat is voor jou hoog? Via Odido kom ik uit op 4-7ms. Destijds bij Ziggo zat ik vrijwel altijd rond de 15ms. Bij mij zijn de up- en download stabiel op 400, ook tijdens de spitsuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 00:15

DON PAPA

Tweaker-fan

Generation Kill schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 15:55:
Waarom vraag je het niet op het Odido forum, volgens mij reageren de moderators daar best wel vlot op vragen en problemen ....

[ Voor 8% gewijzigd door DON PAPA op 13-01-2024 17:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Generation Kill
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10-04 20:59
@meesje hoge latency, in sommige testen 500ms of uitschieters naar 1000. Op een goede test (zelden) haal ik 12ms gemiddeld, waar dit voorheen bij KPN 6ms was.

@DON PAPA Goede suggestie, bizar dat het moet maar ik ga daar wat schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:04
Generation Kill schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 17:26:
@meesje hoge latency, in sommige testen 500ms of uitschieters naar 1000. Op een goede test (zelden) haal ik 12ms gemiddeld, waar dit voorheen bij KPN 6ms was.

@DON PAPA Goede suggestie, bizar dat het moet maar ik ga daar wat schrijven.
Wauw, dat is inderdaad extreem. Met wat ik nu gewend ben, zou ik 12ms ook nog hoog vinden. Niet dat ik met mijn internet gebruik verschil zal merken tussen 6 en 12ms. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 25-11-2024
Hoi allen,

Het is geen verassing maar de laatste tijden is Odido qua verbinding (voor mij) waardeloos. Dit keer thuis internet & wifi. Voorheen T-mobile nooit problemen gehad. Mijn regio (Rotterdam) heeft nog helaas geen glasvezel dus ik heb nu Odido DSL internet.

Ik wil eigenlijk gaan overstappen, maar heeft het zin? Volgens Google gebruikt Odido voor thuis internet netwerk(lijn) van KPN.

Heeft het zin om naar Youfone, Budget Thuis of KPN over te stappen? Zowel Youfone en Budget gebruiken KPN netwerk. M.a.w. als ik stabielere internet wil, moet ik weg zijn bij alle providers die KPN netwerklijn gebruiken?

Ziggo is mijn laatste optie als het moet, qua maandbedrag is Ziggo aanzienlijk hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

ragnaroks schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:17:
Het is geen verassing maar de laatste tijden is Odido qua verbinding (voor mij) waardeloos. Dit keer thuis internet & wifi. Voorheen T-mobile nooit problemen gehad.
Dit is wel vreemd, want er is alleen een naam wissel geweest (T-Mobile > Odido) volgens mij, en verder is er niks veranderd...

[ Voor 3% gewijzigd door DON PAPA op 13-01-2024 18:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ragnaroks
  • Laatst online: 25-11-2024
DON PAPA schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 18:23:
[...]

Dit is wel vreemd, want er is alleen een naam wissel geweest (T-Mobile > Odido) volgens mij, en verder is er niks veranderd...
Gisteren nog ;)

https://radar.avrotros.nl...k-in-de-vensterbank-60111

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rhodez
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10-05 11:22
Na alle problemen hier, toch ook even een succesverhaal delen. Afgelopen woensdag overgezet van KPN AON naar Odido GPON, 400 Mbits. Monteur is halfuurtje bezig geweest en ik krijg deze snelheden (draadloos) uit de test:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6afhr55N5NT1JxGv_hy0MF9lChg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/liSVLS2RS31KY2qditQ3G17c.png?f=user_large

Toch twijfel ik op basis van bovenstaande discussie en de toelichting van @Barre73 of het wellicht slim is om tijdelijk binnen de welkomstactieperiode over te stappen naar 2 Gbits en daarmee XGS-PON te krijgen om storingen in de toekomst te voorkomen. Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Ik heb het artikel gelezen maar daar staat ook "Klaas Jan Lageschaar, woordvoerder van Odido, vertelt dat er met de naamsverandering in principe niks veranderd is aan het netwerk.". Ik ben met je eens dat er problemen zijn, maar die hebben niks met de naamsverandering te maken volgens mij (zoals ik al eerder aangaf), en dat gaf ik alleen maar aan in mijn vorige posting. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17-05 20:58
peterbier schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 13:31:
[...]
Ik vraag me af of dit klopt.
Waarom zou Odido nog GPON in zetten voor nieuwe klanten.
Als een nieuwe klant bijvoorbeeld 100Mbit abonnement besteld komt deze gewoon op XGS-PON.
Als Odido wel GPON zal leveren (lijkt mij niet) en een klant zal dan kiezen voor een snelheid verhoging 2Gbit of meer moet er weer een monteur komen. (En andere apparatuur)
Ik ga er dan ook vanuit dat nieuwe klanten direct op XGS-PON komen en niet het achterhaalde GPON.
Ik ben een nieuwe klant op een 100 Mbps abonnement. A.s. vrijdag komt de monteur. In mijn installatiepakket zit een Huawei GPON ONT. Op mijn postcode is 8 Gbps beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
  • Laatst online: 00:03
roderickvd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 20:24:
[...]

Ik ben een nieuwe klant op een 100 Mbps abonnement. A.s. vrijdag komt de monteur. In mijn installatiepakket zit een Huawei GPON ONT. Op mijn postcode is 8 Gbps beschikbaar.
Oke duidelijk.
Wel vreemd dat ze nog GPON uitleveren aan nieuwe klanten.
Ik denk dat GPON uitgefaseerd wordt net als dat Kpn al gedaan heeft.
Als U bijvoorbeeld volgende maand 2Gbit besteld zal er een monteur moeten komen en zal je andere apparatuur krijgen.
Conclusie meer kosten voor Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het klinkt inderdaad vreemd aangezien de apparatuur niet anders is. Het is dezelfde OLT die zowel GPON als XGS-PON moet kunnen leveren.
En KPN heeft dat twee jaar geleden inderdaad op die manier gedaan. Een jaartje GPON geleverd (ook voor alle Wholesale providers) en toen alsnog over op XGS-PON en GPON dichtgezet voor nieuwe klanten. Dat kwam vooral omdat er niet zo snel een geschikte XGS-PON ONT verkrijgbaar op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• floris_hack
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-05 07:58
Probleemloos overgestapt van Tweak naar Odido.

Op 09-12-2023 2 Gbit/s abonnement met Odido TV afgesloten.
De afspraak voor installatie op 16-12-2023 ingepland, voor 09-01-2024. Pakket is op 19-12-2023 binnengekomen. Net doosje, bijbehorende brief had met handleiding had wel even netjes op Odido briefpapier gekund.

Op dag van installatie half uurtje van tevoren gebeld door de monteur met de vraag of installatiepakket aanwezig was. Daarna in de monteur pas aan de slag gegaan in de wijkcentrale om de lijn over te zetten. Installatie zelf was snel gedaan. Ophangen van de PON, neerzetten router allemaal beetje gehaast en wat slordig (ik hou mijn meterkast graag netjes). Monteur had van tevoren al aangegeven dat het een volle dag was. Mediabox is niet aangesloten. Op zich niet zo'n probleem omdat ik met de app werk maar je tekent (zag ik achteraf) wel af voor het feit dat ook de mediabox is aangesloten.

Beperkt hulp (tips) gekregen om mijn Fritz!Box 5490 aan te sluiten in plaats van de Zyxel. Later op de dag gedaan, snel gelukt met de settings van Odido forum.

De snelheid is uiteraard begrensd door de Fritz!Box 5490. Ik wilde eerst over voordat ik ga kijken voor een nieuw Fritz!Box modem (dit i.v.m. gebruik Fritz!Box mesh). Idealiter ga ik direct naar de 5690 die hopelijk snel beschikbaar komt. Heb niet heel veel gemeten voor de overgang Tweak naar Odido maar de latency tijden liggen duidelijk hoger dan voorheen bij Tweak. Vandaag even testen met de Zyxel wat die qua snelheid geeft.

Vraag, in deze forum thread heb ik eerder gelezen dat rechtstreeks aansluiten op de fiber (de Huawei ONT overslaand) niet mogelijk is. Is dit aangepast want ik zie bij Knowledge AVM (https://en.avm.de/service...-Odido-formerly-T-Mobile/) dat dit wel mogelijk is. Ondertussen op het Odido forum gelezen (https://community.odido.n...-s-wat-is-er-nodig-360520) dat Odido hier nog mee bezig is.

Aangepast: Odido forum eigen ONT

[ Voor 6% gewijzigd door floris_hack op 14-01-2024 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Laatst online: 20:35

Zorian

What the fox?

Nieuwe TV kastjes doen het al (althans, het Android TV gedeelte), ben alleen benieuwd hoe het verder gaat gezien ze bij Odido een typefout hebben gemaakt met mijn postcode. Nu gaat er morgen al iemand mij "aansluiten" op het foute adres en ze zijn niet bereikbaar voor die tijd. Hopelijk kan het nog administratief rechtgetrokken worden.
Wel raar, nergens stond mijn adresgegevens totdat het pakketje met modem/tv kastjes opgestuurd werd naar een fout adres. Kon dat gelukkig nog onderscheppen door hem naar een afhaalpunt te sturen.
Vond het al bijzonder dat alles veel te vroeg opgestuurd/aangesloten ging worden (ik ga pas de 5e over).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

floris_hack schreef op zondag 14 januari 2024 @ 11:09:

Vraag, in deze forum thread heb ik eerder gelezen dat rechtstreeks aansluiten op de fiber (de Huawei ONT overslaand) niet mogelijk is. Is dit aangepast want ik zie bij Knowledge AVM (https://en.avm.de/service...-Odido-formerly-T-Mobile/) dat dit wel mogelijk is. Ondertussen op het Odido forum gelezen (https://community.odido.n...-s-wat-is-er-nodig-360520) dat Odido hier nog mee bezig is.

Aangepast: Odido forum eigen ONT
Je kunt de ONT op dit moment alleen overslaan met AON of GPON. Op XGS-PON is het (nog) niet mogelijk, ookal heb je een Fritzbox met XGS-PON module. 2Gbit is altijd XGS, dus je moet even geduld hebben. Het komt eraan :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• freakyt
  • Laatst online: 09-03 20:38
@rens-br Het werkt. Zojuist aangesloten en dit is het eerste dat ik schrijf.

Dank je wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• floris_hack
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20-05 07:58
nelizmastr schreef op zondag 14 januari 2024 @ 13:11:
[...]

Je kunt de ONT op dit moment alleen overslaan met AON of GPON. Op XGS-PON is het (nog) niet mogelijk, ookal heb je een Fritzbox met XGS-PON module. 2Gbit is altijd XGS, dus je moet even geduld hebben. Het komt eraan :)
Dank! Mijn originele bericht had ik al aangepast omdat ik dit al had zien staan op het Odido forum. De pagina van AVM is op dit punt dus misleidend (voorbarig). Ik ga het rustig even afwachten, ook totdat de Fritzbox 5690 beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankjacobsen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:56
Zelf na ca 15 jaar (in twee huizen) de overstap van ziggo naar Odido gewaagd. Half maart (na afloop jaarcontract ziggo ivm eerdere aanbieding) is het zover: overstap naar 1Gbit/s. In dit huis is ergens in de periode 2011-2015 (woonde er zelf nog niet) een FTU (de TY-01 als ik goed in dit topic heb meegelezen) van reggefiber opgehangen, wel wat vreemd hoe dat blijkbaar destijds is gedaan (doorknippen van een paarse?) vezel. Is dat wel ok?

Nu begrijp ik dat ik dus op een KPN lijn zit, maar welke apparatuur heeft Odido hier dan in de POP? En krijg ik dan GPON of xgs-pon? Ik ga na de 8 maanden korting, straks 45 euro per maand betalen dus geen kpn opslag. Reden dat ik het vraag: als ik mijn postcode op website van Odido invul voor dit deel van Leidsche Rijn, krijg ik te zien dat op mijn postcode 1Gbit/s up / down beschikbaar is. Ik kan dan klikken op shop, en kan dan naast 1Gbit/s ook opeens de 2Gbit/s en 8Gbit/s afsluiten. Dat is toch vreemd? Is dat een foutje in de postcode check?
(KPN geeft trouwens via postcode check max 1Gbit/s aan).

Overigens zit ik na dit hele topic gelezen te hebben, nog wel in de twijfel stand of ik niet toch beter KPN had kunnen aanvragen, maar het prijsverschil tussen 45 euro en KPN prijs is dan wel weer mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AiyiD5GLOuqKRdzHxavAbwCJNNM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOMOzhPITUN13UTwXMqyAJ37.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UB5ZMQbwdj80_h9JHQSR-8bvSMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a8LVQ3I54gjusjTVloAGZkaE.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 50% gewijzigd door frankjacobsen op 14-01-2024 15:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
frankjacobsen schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:36:
Zelf na ca 15 jaar (in twee huizen) de overstap van ziggo naar Odido gewaagd. Half maart (na afloop jaarcontract ziggo ivm eerdere aanbieding) is het zover: overstap naar 1Gbit/s. In dit huis is ergens in de periode 2011-2015 (woonde er zelf nog niet) een FTU (de TY-01 als ik goed in dit topic heb meegelezen) van reggefiber opgehangen, wel wat vreemd hoe dat blijkbaar destijds is gedaan (doorknippen van een paarse?) vezel. Is dat wel ok?

Nu begrijp ik dat ik dus op een KPN lijn zit, maar welke apparatuur heeft Odido hier dan in de POP? En krijg ik dan GPON of xgs-pon? Ik ga na de 8 maanden korting, straks 45 euro per maand betalen dus geen kpn opslag. Reden dat ik het vraag: als ik mijn postcode op website van Odido invul voor dit deel van Leidsche Rijn, krijg ik te zien dat op mijn postcode 1Gbit/s up / down beschikbaar is. Ik kan dan klikken op shop, en kan dan naast 1Gbit/s ook opeens de 2Gbit/s en 8Gbit/s afsluiten. Dat is toch vreemd? Is dat een foutje in de postcode check?
(KPN geeft trouwens via postcode check max 1Gbit/s aan).

Overigens zit ik na dit hele topic gelezen te hebben, nog wel in de twijfel stand of ik niet toch beter KPN had kunnen aanvragen, maar het prijsverschil tussen 45 euro en KPN prijs is dan wel weer mooi.

[Afbeelding][Afbeelding]
1) Die aansluiting is prima gemaakt destijds. Jij hebt een Trined aansluiting waarbij ooit koper en glasvezel dat kastje erboven in liepen. Die glasvezel was niet in gebruik of wellicht zelfs afwezig (lege tube) en toen Reggefiber dit alsnog verglaasde is die tube hergebruikt om een nieuwe vezel in te blazen en door te sluizen naar een standaard Reggefiber FTU. Inderdaad de TY-01.

Aan je info te zien heeft Odido dus eigen apparatuur maar of dat enkel GPON is of ook al XGS-PON? Dat valt niet te zien. Je komt er snel genoeg achter als je de doos van Odido thuis krijgt. Op de Huawei kleine witte ONT staat wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankjacobsen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:56
Barre73 schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:21:
[...]

1) Die aansluiting is prima gemaakt destijds. Jij hebt een Trined aansluiting waarbij ooit koper en glasvezel dat kastje erboven in liepen. Die glasvezel was niet in gebruik of wellicht zelfs afwezig (lege tube) en toen Reggefiber dit alsnog verglaasde is die tube hergebruikt om een nieuwe vezel in te blazen en door te sluizen naar een standaard Reggefiber FTU. Inderdaad de TY-01.

Aan je info te zien heeft Odido dus eigen apparatuur maar of dat enkel GPON is of ook al XGS-PON? Dat valt niet te zien. Je komt er snel genoeg achter als je de doos van Odido thuis krijgt. Op de Huawei kleine witte ONT staat wat het is.
Thanks voor je snelle reactie, fijn dat het er netjes bij ligt…hele geruststelling. Dan wachten we de doos met spullen wel af.

Eigen apparatuur in de pop dus. Vond het verder wel wat vreemd dat er op 2 plekken op de site in het proces 2 maximale snelheden genoemd staan. Oh ja, en dat de “inhoud van het bestel pakket” op de website wel laat weten dat de T56 en een UTP kabel in de doos zit, maar niets zegt over het meeleveren van de ONT.

En in het kader van verwarrende communicatie; in de mail van Odido staat dat ik twee vrije stopcontacten (of een verlengdoos) nodig heb in de meterkast, wat logisch is gezien ONT en T56. Maar in het guidion afspraken proces melden ze dat ik er maar 1 nodig heb…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:05
Vraagje, ik het laatst in het OpenWrt topic gezet maar voor alsnog geen reactie gehad. Ik ervaar de laatste tijd wat uitval qua internet. Het lokale netwerk lijkt nog allemaal prima te werken, van het ene op het andere moment is er geen internet beschikbaar. Dit ervaar ik eigenlijk sinds dit jaar, hiervoor heb ik er nog geen last van gehad. Probleem treed meestal wel op tussen 19:00 en 20:00.

Als ik een traceroute vanuit de router doe krijg ik dit resultaat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
traceroute to 8.8.8.8 (8.8.8.8), 20 hops max, 46 byte packets
 1  62.250.208.1  3.036 ms
 2  10.10.12.49  6.671 ms
 3  10.226.4.18  6.477 ms
 4  *
 5  *
 6  *
 7  *
 8  *
 9  *
10  *
11  *
12  *
13  *
14  *
15  *
16  *
17  *
18  *
19  *
20  *

Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal wat er fout gaat, met een paar keer herstarten gaat het meestal wel voorbij maar nu dus niet. Als ik dan de T-Mobile router (dat Huawei ding) aansluit werkt het internet wel, voor nu ga ik deze router maar even gebruiken en kijken of het probleem daarmee ook optreedt.

Iemand nog ideeen wat ik zou kunnen proberen om de oorzaak te achterhalen?

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plizz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-05 08:20
Rednas_N schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:10:
Vraagje, ik het laatst in het OpenWrt topic gezet maar voor alsnog geen reactie gehad. Ik ervaar de laatste tijd wat uitval qua internet. Het lokale netwerk lijkt nog allemaal prima te werken, van het ene op het andere moment is er geen internet beschikbaar. Dit ervaar ik eigenlijk sinds dit jaar, hiervoor heb ik er nog geen last van gehad. Probleem treed meestal wel op tussen 19:00 en 20:00.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
 2  10.10.12.49  6.671 ms
 3  10.226.4.18  6.477 ms
 4  *
 5  *
 6  *
 7  *
 8  *
 9  *
10  *
11  *
12  *
13  *
14  *
15  *
16  *
17  *
18  *
19  *
20  *

Ik begrijp eerlijk gezegd niet helemaal wat er fout gaat, met een paar keer herstarten gaat het meestal wel voorbij maar nu dus niet. Als ik dan de T-Mobile router (dat Huawei ding) aansluit werkt het internet wel, voor nu ga ik deze router maar even gebruiken en kijken of het probleem daarmee ook optreedt.

Heb je publieke IP adres van OpenWrt router te tracen via andere verbinding en veranderd publieke IP adres na herstart OpenWrt router?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Rednas_N schreef op zondag 14 januari 2024 @ 20:10:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
 2  10.10.12.49  6.671 ms
 3  10.226.4.18  6.477 ms
 4  *
 5  *
 6  *
 7  *
 8  *
 9  *
10  *
11  *
12  *
13  *
14  *
15  *
16  *
17  *
18  *
19  *
20  *

Odido heeft geen Huawei router, alleen ONT’s die geen routerfunctionaliteit hebben. Bedoel je niet een Zyxel (T50/54/56)?

Als hij met de Zyxel wel stabiel blijft wordt het log en config duiken op je OpenWrt doos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 17:22
Ik zit momenteel bij Delta (XGS-PON) en stap volgende maand over op Odido. Ik kreeg afgelopen week een mail voor een monteursafspraak maar heb deze gecanceld omdat ik zelf ook wel een modem kan wisselen.

Nu lees ik in dit topic dat een monteur de boel in de POP ook moet ompatchen. Geldt dit ook voor XGS-PON -> XGS-PON? Zo ja, dan is het wellicht handig om alsnog een afspraak te maken namelijk :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rednas_N
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:05
nelizmastr schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:25:
[...]

Odido heeft geen Huawei router, alleen ONT’s die geen routerfunctionaliteit hebben. Bedoel je niet een Zyxel (T50/54/56)?

Als hij met de Zyxel wel stabiel blijft wordt het log en config duiken op je OpenWrt doos.
Ik had voorheen T-Mobile waarbij ik toen een Huawei HG659 kreeg, die gebruik ik nu maar.

Dit is een stukje van de logs die ik uit m'n OpenWRT router heb kunnen krijgen:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
Sun Jan 14 18:10:08 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.192 fa:16:83:2c:23:19
Sun Jan 14 18:10:08 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.192 fa:16:83:2c:23:19
Sun Jan 14 18:11:34 2024 daemon.warn odhcpd[1215]: No default route present, overriding ra_lifetime!
Sun Jan 14 18:15:08 2024 daemon.notice netifd: wan (1522): udhcpc: sending renew to server 62.250.208.1
Sun Jan 14 18:15:08 2024 daemon.notice netifd: wan (1522): udhcpc: lease of 62.250.232.xxx obtained from 62.250.208.1, lease time 1800
Sun Jan 14 18:16:21 2024 daemon.warn odhcpd[1215]: No default route present, overriding ra_lifetime!
Sun Jan 14 18:17:39 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.219 de:04:f3:3c:14:56
Sun Jan 14 18:17:39 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.219 de:04:f3:3c:14:56
Sun Jan 14 18:17:39 2024 daemon.warn odhcpd[1215]: No default route present, overriding ra_lifetime!
Sun Jan 14 18:17:39 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 68:ff:7b:7d:fb:e4
Sun Jan 14 18:17:39 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.194 68:ff:7b:7d:fb:e4
Sun Jan 14 18:17:39 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.194 68:ff:7b:7d:fb:e4
Sun Jan 14 18:17:39 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.194 68:ff:7b:7d:fb:e4 deco-M5
Sun Jan 14 18:17:41 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.192 fa:16:83:2c:23:19
Sun Jan 14 18:17:41 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.192 fa:16:83:2c:23:19
Sun Jan 14 18:17:43 2024 daemon.warn odhcpd[1215]: No default route present, overriding ra_lifetime!
Sun Jan 14 18:17:47 2024 daemon.warn odhcpd[1215]: No default route present, overriding ra_lifetime!
Sun Jan 14 18:18:13 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:18:13 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:18:13 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:18:13 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:18:15 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:15 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:16 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:16 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:28 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:28 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:29 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:29 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:38 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:38 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:38 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:38 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:45 2024 daemon.warn dnsmasq[1]: Maximum number of concurrent DNS queries reached (max: 150)
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.192 fa:16:83:2c:23:19
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.192 fa:16:83:2c:23:19
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 68:ff:7b:7d:fb:e4
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.194 68:ff:7b:7d:fb:e4
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.194 68:ff:7b:7d:fb:e4
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.194 68:ff:7b:7d:fb:e4 deco-M5
Sun Jan 14 18:18:48 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:18:48 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:18:49 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:18:49 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:18:51 2024 daemon.warn dnsmasq[1]: Maximum number of concurrent DNS queries reached (max: 150)
Sun Jan 14 18:18:58 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:58 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:58 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:58 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:04 2024 daemon.warn dnsmasq[1]: Maximum number of concurrent DNS queries reached (max: 150)
Sun Jan 14 18:19:10 2024 daemon.warn dnsmasq[1]: Maximum number of concurrent DNS queries reached (max: 150)
Sun Jan 14 18:19:11 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:11 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:11 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:11 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:17 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.106 6c:7e:67:da:a1:4a
Sun Jan 14 18:19:17 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.106 6c:7e:67:da:a1:4a MBP-van-Sander
Sun Jan 14 18:19:17 2024 daemon.warn odhcpd[1215]: No default route present, overriding ra_lifetime!
Sun Jan 14 18:19:22 2024 daemon.warn odhcpd[1215]: No default route present, overriding ra_lifetime!
Sun Jan 14 18:19:24 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:19:24 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:19:24 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:19:24 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:19:25 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:25 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:25 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:25 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:27 2024 daemon.warn odhcpd[1215]: No default route present, overriding ra_lifetime!
Sun Jan 14 18:19:35 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:35 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:35 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:35 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:45 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:45 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:45 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:45 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:50 2024 daemon.err uhttpd[1332]: [info] luci: failed login on / for root from 192.168.1.106
Sun Jan 14 18:19:53 2024 daemon.err uhttpd[1332]: [info] luci: failed login on / for root from 192.168.1.106
Sun Jan 14 18:19:55 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 68:ff:7b:7d:fb:e4
Sun Jan 14 18:19:55 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.194 68:ff:7b:7d:fb:e4
Sun Jan 14 18:19:55 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.194 68:ff:7b:7d:fb:e4
Sun Jan 14 18:19:55 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.194 68:ff:7b:7d:fb:e4 deco-M5
Sun Jan 14 18:19:56 2024 daemon.err uhttpd[1332]: [info] luci: accepted login on / for root from 192.168.1.106
Sun Jan 14 18:20:01 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:20:01 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:20:01 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:20:01 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Op een gegeven moment treedt dit probleem op:
code:
1
Sun Jan 14 18:18:45 2024 daemon.warn dnsmasq[1]: Maximum number of concurrent DNS queries reached (max: 150)

Ik vermoed echter dat dat veroorzaakt wordt door het feit dat internet niet beschikbaar is, dat zou ik nog even moeten uitzoeken. Verder zie ik dat het IP adres wat ik krijg heel anders is dan het IP adres krijg wat ik met die Huawei router. Met de OpenWRT router krijg ik zoiets als "62.250.232.xxx" terwijl ik nu op "143.179.114.xxx" zit.

[ Voor 0% gewijzigd door rens-br op 15-01-2024 13:20 ]

Just do it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Rednas_N schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:54:
[...]

Ik had voorheen T-Mobile waarbij ik toen een Huawei HG659 kreeg, die gebruik ik nu maar.

Dit is een stukje van de logs die ik uit m'n OpenWRT router heb kunnen krijgen:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
Sun Jan 14 18:10:08 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.192 fa:16:83:2c:23:19
Sun Jan 14 18:10:08 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.192 fa:16:83:2c:23:19
Sun Jan 14 18:11:34 2024 daemon.warn odhcpd[1215]: No default route present, overriding ra_lifetime!
Sun Jan 14 18:15:08 2024 daemon.notice netifd: wan (1522): udhcpc: sending renew to server 62.250.208.1
Sun Jan 14 18:15:08 2024 daemon.notice netifd: wan (1522): udhcpc: lease of 62.250.232.xxx obtained from 62.250.208.1, lease time 1800
Sun Jan 14 18:16:21 2024 daemon.warn odhcpd[1215]: No default route present, overriding ra_lifetime!
Sun Jan 14 18:17:39 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.219 de:04:f3:3c:14:56
Sun Jan 14 18:17:39 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.219 de:04:f3:3c:14:56
Sun Jan 14 18:17:39 2024 daemon.warn odhcpd[1215]: No default route present, overriding ra_lifetime!
Sun Jan 14 18:17:39 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 68:ff:7b:7d:fb:e4
Sun Jan 14 18:17:39 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.194 68:ff:7b:7d:fb:e4
Sun Jan 14 18:17:39 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.194 68:ff:7b:7d:fb:e4
Sun Jan 14 18:17:39 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.194 68:ff:7b:7d:fb:e4 deco-M5
Sun Jan 14 18:17:41 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.192 fa:16:83:2c:23:19
Sun Jan 14 18:17:41 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.192 fa:16:83:2c:23:19
Sun Jan 14 18:17:43 2024 daemon.warn odhcpd[1215]: No default route present, overriding ra_lifetime!
Sun Jan 14 18:17:47 2024 daemon.warn odhcpd[1215]: No default route present, overriding ra_lifetime!
Sun Jan 14 18:18:13 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:18:13 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:18:13 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:18:13 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:18:15 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:15 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:16 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:16 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:28 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:28 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:29 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:29 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:38 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:38 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:38 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:38 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.192 fa:16:83:2c:23:19
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.192 fa:16:83:2c:23:19
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 68:ff:7b:7d:fb:e4
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.194 68:ff:7b:7d:fb:e4
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.194 68:ff:7b:7d:fb:e4
Sun Jan 14 18:18:47 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.194 68:ff:7b:7d:fb:e4 deco-M5
Sun Jan 14 18:18:48 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:18:48 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:18:49 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:18:49 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:18:51 2024 daemon.warn dnsmasq[1]: Maximum number of concurrent DNS queries reached (max: 150)
Sun Jan 14 18:18:58 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:58 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:58 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:18:58 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:04 2024 daemon.warn dnsmasq[1]: Maximum number of concurrent DNS queries reached (max: 150)
Sun Jan 14 18:19:10 2024 daemon.warn dnsmasq[1]: Maximum number of concurrent DNS queries reached (max: 150)
Sun Jan 14 18:19:11 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:11 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:11 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:11 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:17 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.106 6c:7e:67:da:a1:4a
Sun Jan 14 18:19:17 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.106 6c:7e:67:da:a1:4a MBP-van-Sander
Sun Jan 14 18:19:17 2024 daemon.warn odhcpd[1215]: No default route present, overriding ra_lifetime!
Sun Jan 14 18:19:22 2024 daemon.warn odhcpd[1215]: No default route present, overriding ra_lifetime!
Sun Jan 14 18:19:24 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:19:24 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:19:24 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:19:24 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:19:25 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:25 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:25 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:25 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:27 2024 daemon.warn odhcpd[1215]: No default route present, overriding ra_lifetime!
Sun Jan 14 18:19:35 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:35 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:35 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:35 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:45 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:45 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:45 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:45 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.199 94:58:cb:b2:02:ca
Sun Jan 14 18:19:50 2024 daemon.err uhttpd[1332]: [info] luci: failed login on / for root from 192.168.1.106
Sun Jan 14 18:19:53 2024 daemon.err uhttpd[1332]: [info] luci: failed login on / for root from 192.168.1.106
Sun Jan 14 18:19:55 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 68:ff:7b:7d:fb:e4
Sun Jan 14 18:19:55 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.194 68:ff:7b:7d:fb:e4
Sun Jan 14 18:19:55 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.194 68:ff:7b:7d:fb:e4
Sun Jan 14 18:19:55 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.194 68:ff:7b:7d:fb:e4 deco-M5
Sun Jan 14 18:19:56 2024 daemon.err uhttpd[1332]: [info] luci: accepted login on / for root from 192.168.1.106
Sun Jan 14 18:20:01 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPDISCOVER(br-lan) 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:20:01 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPOFFER(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:20:01 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPREQUEST(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78
Sun Jan 14 18:20:01 2024 daemon.info dnsmasq-dhcp[1]: DHCPACK(br-lan) 192.168.1.173 64:90:c1:02:36:78

Op een gegeven moment treedt dit probleem op:
code:
1

Ik vermoed echter dat dat veroorzaakt wordt door het feit dat internet niet beschikbaar is, dat zou ik nog even moeten uitzoeken. Verder zie ik dat het IP adres wat ik krijg heel anders is dan het IP adres krijg wat ik met die Huawei router. Met de OpenWRT router krijg ik zoiets als "62.250.232.xxx" terwijl ik nu op "143.179.114.xxx" zit.
Beide adresreeksen zitten in de adrespool van Odido, dus ik vermoed dat het wordt uitgegeven op basis van MAC adres van het apparaat dat hallo zegt bij Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Exception schreef op zondag 14 januari 2024 @ 21:48:
Ik zit momenteel bij Delta (XGS-PON) en stap volgende maand over op Odido. Ik kreeg afgelopen week een mail voor een monteursafspraak maar heb deze gecanceld omdat ik zelf ook wel een modem kan wisselen.

Nu lees ik in dit topic dat een monteur de boel in de POP ook moet ompatchen. Geldt dit ook voor XGS-PON -> XGS-PON? Zo ja, dan is het wellicht handig om alsnog een afspraak te maken namelijk :+
Er is bij jouw geen monteurs afspraak nodig. Toch hebben ze het liever wel dat er één komt omdat sommige mensen het spul stuk maken of storingen veroorzaken en dan zijn de kosten veel hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 17:22
bjusterbaarlik schreef op zondag 14 januari 2024 @ 22:36:
[...]

Er is bij jouw geen monteurs afspraak nodig. Toch hebben ze het liever wel dat er één komt omdat sommige mensen het spul stuk maken of storingen veroorzaken en dan zijn de kosten veel hoger.
Ah duidelijk, thanks! En begrijpelijk ook trouwens. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

code:
1

Dit lijkt me ook niet top. Als hij geen default route naar buiten heeft (de 0.0.0.0/0 route zogezegd) dan wordt het verkeer ook niet 't internet op gerouteerd.

Al kan het ook zijn dat je IPv6 aan de WAN kant actief hebt en daar komt vanuit Odido geen route voor binnen, omdat ze geen IPv6 ondersteunen, dan mag je deze melding negeren. Dan kun je het beste v6 ook aan de lan kant uit laten staan.
Verder zie ik dat het IP adres wat ik krijg heel anders is dan het IP adres krijg wat ik met die Huawei router. Met de OpenWRT router krijg ik zoiets als "62.250.232.xxx" terwijl ik nu op "143.179.114.xxx" zit.
IP adres aan WAN kant is gebaseerd op MAC. Je zou kunnen proberen het MAC adres van de Huawei te klonen naar de WAN interface van je OpenWRT. Zou kunnen dat die reeks over andere routers loopt en het issue op een specifieke router binnen het Odido netwerk speelt waar je andere (OpenWrt) IP op uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmanov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02:00
Is het iemand gelukt op Delta infra om een bestaand Odido abo te upgraden? Ik had een 1Gbit verbinding. Paar dagen nadat het 2 Gbit abo uitkwam kon ik ook de upgrade aanvragen. Maar we zijn onderhand bijna twee maanden verder en mijn snelheid blijft steken op 1 Gbit.

De klantenservice (via Twitter) blijft om speedtests vragen en ik verneem verder niets tenzij ik ze zelf opnieuw bericht.

Edit:
Hardware toevegen
Zyxel 2.5G poort (modem van Odido)
USB-c 2.5g adapter
en nog een switch boven die ook 2.5g/10 gbit aankan

[ Voor 14% gewijzigd door osmanov op 15-01-2024 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
nelizmastr schreef op maandag 15 januari 2024 @ 13:14:
code:
1

Dit lijkt me ook niet top. Als hij geen default route naar buiten heeft (de 0.0.0.0/0 route zogezegd) dan wordt het verkeer ook niet 't internet op gerouteerd.
RA_lifetime is ipv6 route advertisement.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

osmanov schreef op maandag 15 januari 2024 @ 15:44:
Is het iemand gelukt op Delta infra om een bestaand Odido abo te upgraden? Ik had een 1Gbit verbinding. Paar dagen nadat het 2 Gbit abo uitkwam kon ik ook de upgrade aanvragen. Maar we zijn onderhand bijna twee maanden verder en mijn snelheid blijft steken op 1 Gbit.

De klantenservice (via Twitter) blijft om speedtests vragen en ik verneem verder niets tenzij ik ze zelf opnieuw bericht.
En je interne netwerk kan wel meer dan 1 Gb/s aan? :>

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmanov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 02:00
True schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:07:
[...]

En je interne netwerk kan wel meer dan 1 Gb/s aan? :>
Yesss..voor de speedtests gebruik ik de 2.5g poort op de Zyxel (i.c.m. een 2.5gbit usb-c adapter). Bij de speedtests scheelt het ongeveer 100 megabit t.o.v. de gigabit poorten (1040-vs 900 ongv).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

osmanov schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:14:
[...]

Yesss..voor de speedtests gebruik ik de 2.5g poort op de Zyxel (i.c.m. een 2.5gbit usb-c adapter). Bij de speedtests scheelt het ongeveer 100 megabit t.o.v. de gigabit poorten (1040-vs 900 ongv).
En je hebt een juiste kabel die ook geschikt is voor een hogere bandbreedte dan 1 Gb/s? En je heb ook een NIC in je laptop, workstation of server die die hogere bandbreedte aan kan? En staat er iets van autonegotiation aan?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reflector
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:29
Grappig.
Mijn abonnementskosten waren iets gestegen ivm inflatiecorrectie.
Daarom snelheid verhoogd en na invoering weer gelijk gedowngrade.
Dacht dat dit niet mogelijk was en je maar 1x per maand kon wijzigen. Maar blijkbaar niet. Nu weer gewoon op de oude prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
@Reflector Dat kan, maar dan moet je geen korting hebben lopen. Die ben je dan wel kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

jongetje schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:30:
@Reflector Dat kan, maar dan moet je geen korting hebben lopen. Die ben je dan wel kwijt.
Ik heb net mijn abonnement aangepast (internet snelheid verhoogd) maar mijn welkomst korting (10 maanden voor €30) staat er nog gewoon in bij "Mijn Odido", of bedoel je dat niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jongetje
DON PAPA schreef op maandag 15 januari 2024 @ 18:43:
[...]

Ik heb net mijn abonnement aangepast (internet snelheid verhoogd) maar mijn welkomst korting (10 maanden voor €30) staat er nog gewoon in bij "Mijn Odido", of bedoel je dat niet?
Ik heb nog een 25 euro (mobiel) + 25 euro (vast) contract. Als ik ga wiebelen met snelheden vervalt dit en betaal ik de huidige prijs. Totdat door elk jaar inflatie dit duurder wordt is het voor mij niet verstandig om te wiebelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmichael
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-05 22:44
Welke mediaconverter krijg je op de 8 gigabit lijn ?
Heeft iemand een foto van de aansluiting daarvan in de meterkast (Ik heb gezocht maar niet kunnen vinden
, alleen van de 1 gigabit)?

[ Voor 22% gewijzigd door kmichael op 16-01-2024 10:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:31
kmichael schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:43:
Welke mediaconverter krijg je op de 8 gigabit lijn ?
Heeft iemand een foto van de aansluiting daarvan in de meterkast (Ik heb gezocht maar niet kunnen vinden
, alleen van de 1 gigabit)?
Je krijgt dezelfde als met elke snelheid via XGS-PON, de Huawei HN8010Ts XGS-PON ONT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
NLM1K schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:50:
[...]

Je krijgt dezelfde als met elke snelheid via XGS-PON, de Huawei HN8010Ts XGS-PON ONT.
Dat klopt niet helemaal, doordat Odido op meerdere XGS-PON netwerken levert is de ONT niet altijd hetzelfde. Op het Delta netwerk is het een Nokia. Voor vooralsnog is daar de hoogste bandbreedte 2Gbps bij Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:31

The Wizard

Moderator Mobile
Arn0uDz schreef op woensdag 3 januari 2024 @ 14:06:
[...]

Dat Genexis kastje komt te vervallen.
Ik ga hetzelfde hier krijgen, maar is de Zyxel een verplichting? Of zal de verbinding ook met de Genexis werken?

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Laatst online: 21:28
The Wizard schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:04:
[...]

Ik ga hetzelfde hier krijgen, maar is de Zyxel een verplichting? Of zal de verbinding ook met de Genexis werken?
Je krijgt een nieuwe ONT. De Genexis kun je niet gebruiken met Odido. Of je de Zyxel router gaat gebruiken dat mag je zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Arn0uDz schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:37:
[...]

Je krijgt een nieuwe ONT. De Genexis kun je niet gebruiken met Odido. Of je de Zyxel router gaat gebruiken dat mag je zelf weten.
Ik bedoel idd de ONT, de router verdwijnt in de kast. Maar waarom de ONT omruilen? Het zijn beiden gewoon converters, niks meer, niks minder. Het is niet zo dat Odido op een andere golflengte overschakelt, het is immers gewoon WBA van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Laatst online: 21:28
The Wizard schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Ik bedoel idd de ONT, de router verdwijnt in de kast. Maar waarom de ONT omruilen? Het zijn beiden gewoon converters, niks meer, niks minder. Het is niet zo dat Odido op een andere golflengte overschakelt, het is immers gewoon WBA van KPN.
Ja ik vond het ook vreemd, maar er zal vast een reden voor zijn. Heb nu een Genexis 'schil' in mijn meterkast hangen met een geel optical kabeltje eruit naar de nieuwe ONT. Mooi is anders, maarja.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
The Wizard schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:43:
[...]

Bij GPON en XGS-PON is de ONT geregistreerd via het serienummer. Andere gaat dus alleen werken als het juiste serienummer geregistreerd wordt. Bij AON maakt het niet uit. Je kunt het zien aan het onderste LEDje, bij GPON en XGS-PON is dat alarm, bij AON Ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 13:47:
[...]

Bij GPON en XGS-PON is de ONT geregistreerd via het serienummer. Andere gaat dus alleen werken als het juiste serienummer geregistreerd wordt. Bij AON maakt het niet uit. Je kunt het zien aan het onderste LEDje, bij GPON en XGS-PON is dat alarm, bij AON Ethernet.
Ja, van GPON (afgeleiden) weet ik het, maar ik heb gewoon AON, gewoon plain old simpel :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:15:
[...]

Dat klopt niet helemaal, doordat Odido op meerdere XGS-PON netwerken levert is de ONT niet altijd hetzelfde. Op het Delta netwerk is het een Nokia. Voor vooralsnog is daar de hoogste bandbreedte 2Gbps bij Odido.
Nu Delta ook 8Gbps gaat aanbieden zal Odido dit vast ook snel voor Odido mogelijk zijn. Die hebben tenslotte een partnerschap hierin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Weer een brief gehad.
De kabel (inmiddels van de stoep naar de voordeur) laat nog even op zich wachten omdat er pas in/na de lente tijd is om een aansluiting te maken?
Zit te denken om zelf maar te gaan boren in de buitenmuur en het glas naar de meterkast te halen.

Geen idee waarom dit zo lang duurt?
Er is schriftelijke toesteming van de VVe, twee keer als foto's gemaakt van de meterkast, 2stopcontacten + 1 extra aangelegd door elektricien , verklaring van geen asbest.
De "Overeenkomst " die ooit getekend is met T-mobile wat voor waarde heeft dat nog?

Misschien dacht ik wel te simpel?

Hoofdleiding ligt er aftakking maken internet naar de meterkast dat duurt hoog uit drie maanden
Als ik kijk naar het aantal dagen en koffie dat ik kwijt ben aan de onderaarnemer's is dat een verdomd goede reden om op te zeggen wegens wanprestatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
onno oliver schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:16:
Weer een brief gehad.
De kabel (inmiddels van de stoep naar de voordeur) laat nog even op zich wachten omdat er pas in/na de lente tijd is om een aansluiting te maken?
Zit te denken om zelf maar te gaan boren in de buitenmuur en het glas naar de meterkast te halen.
Tja, ook dan zal er een monteur moeten komen om de lijn te lassen en de aansluiting te maken. Dus daar schiet je denk ik weinig mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 00:31
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 12:15:
[...]

Klopt, ik had erbij moeten zetten via het KPN Netwerk en met uitzondering van Delta. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19-05 23:53
Wellicht dat iemand dit weet.

Als privé persoon had ik een 8gb aansluiting kunnen kiezen, nu heb ik een zakelijk abbonement afgesloten wat "maar" tot 1gb gaat.

Betreft dit dan een XGS-PON ipv GPON? Gaat om KPN/Reggefiber gebied.

Edit: Gezien onderstaand, ga ik het wel zien bij installatie.

[ Voor 12% gewijzigd door iRobert op 16-01-2024 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
iRobert schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:18:
Betreft dit dan een XGS-PON ipv GPON? Gaat om KPN/Reggefiber gebied.
Je hebt garanties tot aan de voordeur met uitspraken hier. Tenzij je je postcode en huisnummer noemt en iemand van Odido kan zien wat er in de POP hangt en het beleid is voor zakelijke aansluitingen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-05 21:20

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Pompidompidom. I'm a happy camper!

De Odido/Guidion-monteur Paul is net langsgeweest.
Hij ging vliegensvlug te werk, had al voor hij bij mij de straat inreed mijn huidge lijn onklaar gemaakt (thuiswerken: huh, oh shit, alles dood). Anyway, hij stond met 5 minuten op de stoep en wist me dat grinnikend te vertellen. Affirmation.

Dus hij heeft op mijn verzoek de mediaconverter op een perfecte plek tegen de muur gejast. Heb hem nog van een plugje voorzien. Hij mocht het niet met mijn router aansluiten, maar vond het wel leuk dat ik dat wilde. Dus, hij zei 'zodra ik een meter de deur uit ben, mag je dat doen! En werkt het niet, dan sluit je de Zyxel weer aan!' Dus zo gezegd, zo gedaan.

Na zijn vertrek heb ik in mijn Asus router de IPTV 'Internet' op 300 gezet, router herstart, ingeprikt, flops, direct verbinding.
De Zyxel, die nieuw en shiny in het raam stond te knipperen, mocht daarop gelijk weer keurig de doos in *D

In ander nieuws: ik ben over, mét eigen router!

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05 12:27

Luuk2015

Vires in numeris

Kan iemand bevestigen dat met de nieuwe mediabox i.c.m. een eigen router, je alleen nog maar VLAN 300 hoeft te gebruiken? En niet meer VLAN 640? Omdat de nieuwe mediabox gewoon een Google TV box is met de Odido app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
rens-br schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:24:
[...]

Tja, ook dan zal er een monteur moeten komen om de lijn te lassen en de aansluiting te maken. Dus daar schiet je denk ik weinig mee op.
Dat lassen is niet het probleem en de apparatuur om het te doen ook niet.
Heb in het verleden bij outdoor events ook glas gelast.

Verbaas mij er over dat voor snel internet alles zoooooo traag gaat en over zoveel schijven.
Dat kan toch veel effectiever voor een klant.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
Luuk2015 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:25:
Kan iemand bevestigen dat met de nieuwe mediabox i.c.m. een eigen router, je alleen nog maar VLAN 300 hoeft te gebruiken? En niet meer VLAN 640? Omdat de nieuwe mediabox gewoon een Google TV box is met de Odido app?
Heb je de openingspost gelezen?
Vlan 640 is al 3 jaar niet meer nodig voor nieuwe klanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk2015
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 03-05 12:27

Luuk2015

Vires in numeris

jongetje schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:37:
[...]

Heb je de openingspost gelezen?
Vlan 640 is al 3 jaar niet meer nodig voor nieuwe klanten.
Excuses, ik zag alleen VLAN 300 in de openingspost, en dacht dat dit alleen met internet te maken had, niet met tv. Bedankt in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 21:41
Gisterennacht was er een aangekondigde downtime bij Odido. Ik zag in mijn firewall dat de ping van 4ms naar 3ms is gegaan, wat weer mooi meegenomen is. Vijf maanden geleden overgestapt van Ziggo naar Odido en tot nu toe ben ik er zeer tevreden mee. :)

odido
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZrC5jPZF3RI8WSRaSLmGR24QULs=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSLfmSRK63ezOJJS8AEBXdRX.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3mU1YcbKDZVrQKMqF-ObyPrHhPc=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GZaOgJ6oEiSdtXTZSJpxA4ry.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AwErke5Cy4zjDnAn_NJFaVe9vi0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UBpnGD3MLT3xGniuy5qCpums.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1B5V3tP0OJhyNvN2nblU6bJvJFo=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gRL8cF1MksDbr2DQNnfsQvXp.jpg?f=fotoalbum_small

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukker87
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 19:33
We zijn vrijdag overgegaan van Tweak naar Odido. Zaterdag al de eerste storing van enkele uren. Nu is het elke dag mis. Soms 10 min, soms 30.

Geen meldingen, geen lampjes (LOS). Alleen het internet lampje op Zyxel knippert rood. Dus een heerlijk gevoel. Bij Tweak nooit gezeik gehad en nu dit.

Helaas geen feedback n.a.v. mijn klacht van zaterdag. Ik zou vandaag teruggebeld worden. Als dit zo doorgaat wordt het een kort huwelijk.

[ Voor 6% gewijzigd door Tukker87 op 16-01-2024 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Ik heb dus zo'n Huawei kastje gekregen en een groene glaspatchkabel, maar iets zegt me dat ze vergeten zijn het groene koppelstukje bij te voegen om de boel aan elkaar te verbinden... Heb een KPN NetwerkNL kastje waar normaal een ONT van KPN overheen schuift van onderaf.

[ Voor 90% gewijzigd door Zorian op 17-01-2024 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S95Sedan
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 24-04 13:25
onno oliver schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 14:16:
Weer een brief gehad.

Geen idee waarom dit zo lang duurt?
Er is schriftelijke toesteming van de VVe, twee keer als foto's gemaakt van de meterkast, 2stopcontacten + 1 extra aangelegd door elektricien , verklaring van geen asbest.
De "Overeenkomst " die ooit getekend is met T-mobile wat voor waarde heeft dat nog?

Misschien dacht ik wel te simpel?

Hoofdleiding ligt er aftakking maken internet naar de meterkast dat duurt hoog uit drie maanden
Als ik kijk naar het aantal dagen en koffie dat ik kwijt ben aan de onderaarnemer's is dat een verdomd goede reden om op te zeggen wegens wanprestatie?
Hier exact hetzelfde gezeik, ook constant uitstellen terwijl de kabel alleen naar binnen moet.

'Nee meneer we moeten een hoogwerker regelen' En dan woon je op de begane grond.
'Nee we gaan direct de rest van het blok aansluiten' Terwijl dat twee jaar terug allang is gedaan.
'Ja degene die erover gaat belt u zo snel mogelijk terug' Hoor je niks van uiteraard zelfs niet na 10 verzoeken.
Pagina: 1 ... 30 ... 112 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen