Ik ben vorige maand overgestapt van Tweak op Odido.
Net zoals @
Dark Blue beschreef, viel mijn bestaande verbindig weg (overpluggen van de glasvezel in de wijkkast van AON naar XGS-PON), en stond 5 minuten later de monteur (ook Paul!) op de stoep.
Overzetten ging vlot, de ene Zyxel voor de andere verruild.
Alles leek te werken.
Tot ik verder ging met de Raspberry Pi die ik met Ubuntu Server aan het inrichten was. Die wou geen verbinding meer maken met het netwerk. Monitor en toetsenbord eraan; hij kreeg geen ip-adres meer.
Wireshark aangeslingerd, en dhcp-verkeer van de Pi vergeleken met verkeer van apparaten die wel werkten.
De Pi bleek in optie 61 van de dhcp-discover een DUID type 2 mee te geven, mijn laptop type 3.
In de logfile van de Zyxel verschenen regelmatig berichten van de vorm
dnsmasq-dhcp: DHCP, IP range 192.168.251.1 -- 192.168.251.200, lease time 1d en
dnsmasq-dhcp: read /etc/ethers - 0 addresses
Source code van dnsmasq doorgespit om te kijken waar die berichten vandaan kwamen.
Het blijken de opstartmeldingen van dnsmasq te zijn. Hm.
DUID type 2 is 4 bytes langer dan type 3. Buffer overflow? Maar dan niet in dnsmasq zelf (die wordt elders veelvoudig zonder problemen ingezet), maar in de schil die de output van dnsmasq voor de GUI verwerkt.
DNS-aanvraag op de Pi zo aangepast dat hij ook type 3 DUID meegeeft, en, voila, het werkte weer.
Ik wou deze ontdekking even melde aan de technische dienst van Odido, wie weet kunnen die het (laten) fixen.
Direct de servicedesk mailen gaat niet, daar hebben ze een community portal voor.
Handig: medegebruikers weten doorgaans ook veel, en dat ontlast je support-personeel.
En de bug bleek bekend.
Nog niet op de Raspberry Pi, maar wel met JBL boxen, Harman Kardon soundbar, Nest deurbel, Toon thermostaat, Wiim Pro Plus audiostreamer, etc. De lijst wordt nog steeds langer.
Komt sinds ongeveer een maand voor. Toen is er een update van de firmware van de T-56 uitgerold. Een roll-back wordt niet overwogen. En nog heel lang kregen mensen met connectieproblemen advies "Probeer eens 2.4 en 5GHz te scheiden / Wifi 6 uit te zetten / mesh functie uit te zetten / apparaten in deze volgorde te herstarten".
Ik kreeg het idee dat ze wel in de gaten hadden dat er een bug was, maar niet waar hij vandaan kwam.
Ik heb mijn bevindingen in een paar posts met screenshots uiteengezet, maar geen inhoudelijke reactie.
"We zijn hard bezig aan een nieuwe firmware".
Ik heb dat niet afgewacht, en de Zyxel verruild voor een (oude) Fritz!box (mede vanwege een ander probleem, ping uitschieters tot boven de 500 ms, door bufferbloat in de Zyxel). Problemen opgelost.