Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:40
mehmet_078 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:21:
Goedenavond,

Had even een vraagje over mijn Odido netwerk thuis.

Situatie is als volgt:
1 DX5401-B0 beneden waar de glasvezel binnenkomt
1 ethernetkabel via ethernet over power naar de zolder
1 ethernetkabel vanuit ethernet over power naar een WX5600-T0 op zolder

Nu zou ik graag willen dat ik mijn netwerk kan scheiden in een 2.4ghz netwerk en een 5ghz netwerk. Hiervoor moet ik de EasyMesh optie uitschakelen in het beheerspaneel, gevolg is dat ik op mijn DX5401-B0 twee aparte SSID's krijg voor de verschillende Ghz. Alleen laat de WX5600-T0 nog steeds beide Ghz netwerken onder 1 SSID zien.

Weet iemand hoe dit op te lossen valt? Want momenteel maken meer devices gebruik van de 5ghz dan ik eigenlijk wil, zou hem graag enkel voor de PS Portal willen gebruiken namelijk en de rest op 2.4ghz

Dank alvast!
Misschien even je vraag stellen in het juiste topic. Je zit hier bij de afdeling glasvezel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:11
Masimo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:27:
[...]

Misschien even je vraag stellen in het juiste topic. Je zit hier in bij de afdeling glasvezel.
De vraagsteller heeft toch glas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 01:11
Masimo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:27:
[...]

Misschien even je vraag stellen in het juiste topic. Je zit hier bij de afdeling glasvezel.
Ik heb glasvezel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masimo
meesje schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:29:
[...]

De vraagsteller heeft toch glas?
Als ik me niet vergis is de DX5401-B0 een VDSL-modem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:15
Masimo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:35:
[...]

Wordt ook bij glasvezel gebruikt.
Dat ding heb ik hier al een jaar in de kast liggen.
Kreeg ik bij mijn T-Mobile glasvezel aansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-10 15:42
Masimo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:35:
[...]

Niet per se.
Hij heeft een ethernet poort die je voor je WAN kan gebruiken en zodoende op je NTU kan worden aangesloten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Masimo
@meesje @mehmet_078 @peterbier @Dennis-L

I stand corrected. Excuses! Laten we hier geen aandacht meer aan besteden. Verder on-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
Masimo schreef op woensdag 20 december 2023 @ 18:44:
@meesje @mehmet_078 @peterbier @Dennis-L

I stand corrected. Excuses! Laten we hier geen aandacht meer aan besteden. Verder on-topic.
Haha, excuses niet nodig hoor. Wat tips/advies heb ik meer aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
mehmet_078 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:06:
[...]

Haha, excuses niet nodig hoor. Wat tips/advies heb ik meer aan ;)
Misschien dat wifi punt resetten.
Hier een handleiding link.:

https://attachments-eu-we...r-Id=APKAJODP2KXSV47YM4AA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
Heb het wifipunt gereset en opnieuw gekoppeld met de router maar nu geeft hij een eigen netwerknaam en veel slechtere snelheden dan hiervoor :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01:00
Om dan maar wat positiefs te melden, mijn omzetting van Delta naar Odido ging vlekkeloos. Vannacht werd de AON verbinding van Delta gestopt, ik heb de apparatuur afgekoppeld, en de nieuwe apparatuur geïnstalleerd, met uitzondering nog van de vezel zelf vanwege de omzetting van AON naar XGS-PON. In de avond kwam de monteur even langs om alles te checken, glasvezel erin gestopt, en alles deed het gelijk.
Nadat hij weg was heb ik het standaard Zyxel geval weer omgewisseld voor mijn eigen Asus router, die inmiddels zonder problemen online is.
Een korte speedtest laat een strakke 1 Gbit/s verbinding zien, zowel up als down, precies als verwacht.
Kortom, een probleemloze omzetting tot nu toe. Nu afwachten hoe stabiel dit blijft :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peterbier
mehmet_078 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 20:42:
[...]

Heb het wifipunt gereset en opnieuw gekoppeld met de router maar nu geeft hij een eigen netwerknaam en veel slechtere snelheden dan hiervoor :P
Ik zelf ben niet bekend met Zyxel.
Maar ik lees dat je van die stekker blokken (plc over lichtnet) gebruikt.
Dat is vragen om problemen.
Je kunt je wifi punten het beste verbinden met een netwerk kabel.
Misschien werkt het als je dat wifi punt tijdelijk met een netwerkkabel aan de t54 hangt en dan koppelen.
Als deze goed gekoppeld is terug plaatsen.
Maar nogmaals het is vragen om problemen dat ethernet via het lichtnet gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
peterbier schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:15:
[...]

Ik zelf ben niet bekend met Zyxel.
Maar ik lees dat je van die stekker blokken (plc over lichtnet) gebruikt.
Dat is vragen om problemen.
Je kunt je wifi punten het beste verbinden met een netwerk kabel.
Misschien werkt het als je dat wifi punt tijdelijk met een netwerkkabel aan de t54 hangt en dan koppelen.
Als deze goed gekoppeld is terug plaatsen.
Maar nogmaals het is vragen om problemen dat ethernet via het lichtnet gaat.
Ik heb het wifi punt als eerst verbonden met de t54 voor ik hem boven weer aan het stekkerblok heb gehangen. Helaas is ethernet via het lichtnet de enige optie die hier lukt, immers zit de router op de begane vloer en het wifi punt op zolder :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 22:03

nelizmastr

Goed wies kapot

mehmet_078 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 21:28:
[...]

Ik heb het wifi punt als eerst verbonden met de t54 voor ik hem boven weer aan het stekkerblok heb gehangen. Helaas is ethernet via het lichtnet de enige optie die hier lukt, immers zit de router op de begane vloer en het wifi punt op zolder :-(
Geen loze leiding of een andere route (schacht voor leidingwerk en ventilatiebuizen etc.) die op zolder kan komen?

Uiteindelijk is met een betonboor en wat geduld een hoop mogelijk O-)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Verwijderd schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 16:56:
[...]

punt 1 en 2 klopt maar poort 25 is inkomend niet geblokkeerd anders zouden eigen mail servers niet werken bij Odido. SMTP servers gebruiken onderling altijd poort 25. Mijn mail server werkt gewoon bij Odido :) dus die poort is niet geblokkeerd..
Heb jij je eigen mail server draaien dan?

Client verkeer wordt meestal versleuteld, en dat gaat dan over een andere poort, zoals 465 (SSL/TLS) of 587 (STARTTLS)

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocf81
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

ocf81

Gewoon abnormaal ;-)

Is er inmiddels al iets bekend over de belofte van Odido om IPv6 te implementeren die ongeveer een maand geleden is gedaan ook al in enige mate omgezet gaat worden in daden?

Ik kan nu bij Odido een abonnement afsluiten, maar ik wil eigenlijk niet met enkel IPv4 door het leven gaan. Ik kan ook gewoon een jaar wachten en dan overstappen naar Freedom.

© ocf81 1981-infinity
Live the dream! | Politiek Incorrecte Klootzak uitgerust met The Drive to Survive
Bestrijd de plaag die woke heet! | Servitisatie plaveit de weg naar slavernij. Kies je eigen weg!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Clogboy
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-12-2023
Nog even een update.

Internet werkt sinds zaterdag zonder problemen. Monteur was gisteren geweest, ik heb hem verteld dat ik de apparatuur al had aangesloten en opgehangen, hij doet een speedtest, maakt een foto, iedereen blij.
Anders dan de rommelige overstap zijn er geen klachten. We hebben alleen internet van hun, NLZiet werkt goed, evenals andere streamingsdiensten, alleen torrents worden wel behoorlijk dichtgeknepen (misschien toch VPN nemen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-10 15:36
Clogboy schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:22:
Nog even een update.

Internet werkt sinds zaterdag zonder problemen. Monteur was gisteren geweest, ik heb hem verteld dat ik de apparatuur al had aangesloten en opgehangen, hij doet een speedtest, maakt een foto, iedereen blij.
Anders dan de rommelige overstap zijn er geen klachten. We hebben alleen internet van hun, NLZiet werkt goed, evenals andere streamingsdiensten, alleen torrents worden wel behoorlijk dichtgeknepen (misschien toch VPN nemen?)
Als torrents "dichtgeknepen" zouden worden overtreden ze de wet op netneutraliteit. Lijkt me sterk dat een provider dat zou doen, wellicht gebruikt je torrentprogramma meer connecties dan de router aan kan oid?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 28-10 16:01
Wat ik merkte met Usenet is dat meer connecties overigens ook niet altijd beter is. Het is nl. ook meer overhead en afhankelijk van het device waarmee je download kan dat dus bottlenecks opleveren qua CPU of memory.

Daarnaast - als je een 1 gigabit verbinding hebt die je vol probeert te trekken - loop je op een gegeven moment ook gewoon tegen andere bottlenecks aan, mogelijke grenzen van bv. je storage of je interne netwerk.

• sHiKoRa
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-10 16:15
Replay256 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 10:00:
Is er al iemand die de ONT heeft laten registreren met een XGS SFP-ONT? In dit geval een Fritzbox 5590. Ik heb Odido gebeld, maar krijg daar ook geen duidelijk antwoord :-) Ik weet dat het op de WBA wel werkt, maar op de ODF nog niet. Volgens wat ik heb gelezen op het Odido forum, dat er nog een software licentie update plaatsvinden.
@Replay256 Ik heb ook lang getwijfeld, aangezien ik mijn Ziggo verbinding nog tot 15 januari als backup heb ga ik toch maar een poging wagen. Gisteren heb ik gebeld met Odido voor de registratie van mijn Fritzbox 5590 met XGS-PON SFP voor het E-Fiber netwerk. In eerste instantie werd doorverwezen naar de community tot ik ze wees op hun eigen instructies. Het ligt nu bij de "back office" en binnen 5 werkdagen zou ik reactie krijgen, mocht het niet mogelijk zijn dan ga ik er vanuit dat ik in ieder geval hier bericht over krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

ocf81 schreef op donderdag 21 december 2023 @ 03:26:
[...]

Heb jij je eigen mail server draaien dan?

Client verkeer wordt meestal versleuteld, en dat gaat dan over een andere poort, zoals 465 (SSL/TLS) of 587 (STARTTLS)
Ja ik heb een mail server draaien op mijn Synology DS1522+ NAS.

Clientverkeer wordt inderdaad meestal versleuteld met TLS of SSL maar verkeer tussen SMTP servers onderling wordt op poort 587 of 465 versleuteld of op poort 25 onversleuteld verstuurd afhankelijk van wat de beide SMTP servers aankunnen.
Dus de mail die op mijn server binnen komt komt daar via poort 25 onversleuteld binnen of op poort 587 versleuteld met TLS of poort 465 versleuteld met SSL.

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-10 16:17

Louw Post

Cerenas

@sHiKoRa & @Replay256
Dit is de laatste update vanuit Odido die ik kan vinden:
https://community.odido.n...ostid=1733706#post1733706
Gepland voor dit jaar, maar aangezien er nog niks is laten weten lijkt me dat sterk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sHiKoRa
  • Laatst online: 17-10 16:15
Bedankt voor de info Cerenas. Het topic op het Odido forum is gesloten, want ik wilde al om een update vragen. Mijn aanvraag ligt nu bij Odido. Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen, wat het ook zal zijn ik zal het hier laten weten. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joestinof
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-04 09:13
[quote]PepieMax schreef op donderdag 14 december 2023 @ 12:37:
[...]

Helemaal eens met dit statement. Bij het opzeggen van mijn contract deed de klantenservice extreem moeilijk, ondanks dat voorgaande medewerkers hadden toegezegd dat mijn opzegtermijn werd verlengd tot eind december. Bij de eerste twee mensen die ik sprak kreeg ik in principe alleen maar te horen dat ik inmiddels gebonden was aan het contract.

De enige reden waarom ik niet binnen mijn originele opzegtermijn had opgezegd was omdat ik ze het voordeel van de twijfel gaf om de problemen op te lossen. Daar komt nog bij kijken dat het het langsturen van monteurs veel te lang duurt waardoor je al gemakkelijk buiten je opzegtermijn valt terwijl er nog niks is gedaan. Dan kom je eindelijk tot de conclusie dat het niks wordt en dan doen ze ook nog moeilijk om je te laten gaan.

Er is helaas geen enkele interactie met de klantenservice die mij goed is bevallen bij Odido. De Guidion monteurs waren daarentegen altijd netjes en fatsoenlijk. Ik zou iedereen in de regio Almelo waarschuwen voordat je aan dit avontuur begint. Wij worden morgen bij gods gratie afgesloten bij Odido, maar ik moet nu dus ook nog Caiway zien te overtuigen dat ze ons versneld willen terug nemen, anders zit ik tot 21 december helemaal zonder internet en TV.

[...]

Dit heb ik niet zo ervaren, de servicedesk van Odido als de monteurs waren beide netjes en behulpzaam. Ook de monteur kon de volgende dag al langs komen. Wel slechte zaak dat er zo veel verschil in zit tussen ticketbehandeling. Je moet maar "geluk" hebben wie je aan de lijn krijgt. We konden dan ook binnen 4 dagen na het laatste gesprek met de Servicedesk opzeggen.

Op miraculeuze wijze werkt het bij ons inmiddels goed, hier hebben we verder geen melding oid van ontvangen wat ik dan wel weer vreemd vindt. Wij gaan dan ook (voorlopig) niet meer opzeggen.

Succes met de overstap iig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Louw Post schreef op donderdag 21 december 2023 @ 14:36:
@sHiKoRa & @Replay256
Dit is de laatste update vanuit Odido die ik kan vinden:
https://community.odido.n...ostid=1733706#post1733706
Gepland voor dit jaar, maar aangezien er nog niks is laten weten lijkt me dat sterk.
Toch nog een recenter bericht kunnen vinden voor XGS-PON. Er is blijkbaar een pilot bezig en ze hopen begin volgend jaar het aan te kunnen bieden.
https://community.odido.n...ostid=1756069#post1756069

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
Ik hou mijn Fritzbox 5590 wel op GPON.
Als ik een snelheid verhoging zal doen kom ik op XGS-PON.
Het gevolg dat ik de Fritzbox 5590 niet meer kan gebruiken.
Of althans de 2Gbit door voer naar een pc kan dan niet.
Omdat de 2,5Gbit poort een wan poort wordt die direct verbonden moet worden met de Huawei XGS-PON ONT.
Ik wou een pakket verhoging doen naar 2Gbit maar ik heb geen zin in gedonder.
GPON naar XGS-PON monteur en wat er allemaal mis kan gaan.
Ik wil niet tijdens de feestdagen zonder internet, telefoon en tv zitten.
Van het zomer maar eens proberen als dan direct op XGS-PON mogelijk is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 00:54
Vandaag de Odido mediabox binnen gekregen en geïnstalleerd. Werkt prima, heeft de voordelen van een Google Chromecast, maar Odido TV is veel beter ingedeeld en te bedienen met de afstandsbediening, met de gebruikelijke apps geïntegreerd. Maar belangrijkste is de menustructuur die veel beter is, lijkt veel op Ziggo. Beeldkwaliteit is prima, lijkt beter dan Ziggo, ook apps als Netflix, HBO Max etc lijken betere beeld kwaliteit te hebben.

• peterbier
Mackeessie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:27:
Vandaag de Odido mediabox binnen gekregen en geïnstalleerd. Werkt prima, heeft de voordelen van een Google Chromecast, maar Odido TV is veel beter ingedeeld en te bedienen met de afstandsbediening, met de gebruikelijke apps geïntegreerd. Maar belangrijkste is de menustructuur die veel beter is, lijkt veel op Ziggo. Beeldkwaliteit is prima, lijkt beter dan Ziggo, ook apps als Netflix, HBO Max etc lijken betere beeld kwaliteit te hebben.
Helemaal eens en geen hinderlijke flits reclames van Amazon Prime en Disney.
Deze zijn wel zichtbaar op andere Android /Google TV toestellen.

Verwijderd

Ik heb een vraagje: bij ons in de straat prijken de glasvezelsprietjes al ruim een halfjaar boven de grond (aangelegd door ODF). Odido aangevraagd, maar het doortrekken van de kabel wordt alleen maar naar achter geschoven (ik wacht al 5 maanden nu). Wettelijk gezien mocht dit volgens mij niet...alles is verder geregeld qua toestemming van de VvE, de verdeelkast van KPN maakt zelfs deel uit van ons pand, dus de kabels kunnen heel makkelijk naar binnen worden getrokken. Duurt het altijd zo lang om aangesloten te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op donderdag 21 december 2023 @ 22:38:
Ik heb een vraagje: bij ons in de straat prijken de glasvezelsprietjes al ruim een halfjaar boven de grond (aangelegd door ODF). Odido aangevraagd, maar het doortrekken van de kabel wordt alleen maar naar achter geschoven (ik wacht al 5 maanden nu). Wettelijk gezien mocht dit volgens mij niet...alles is verder geregeld qua toestemming van de VvE, de verdeelkast van KPN maakt zelfs deel uit van ons pand, dus de kabels kunnen heel makkelijk naar binnen worden getrokken. Duurt het altijd zo lang om aangesloten te worden?
Wat heeft de verdeelkast van KPN te maken met de kabels van ODF?
En op basis van welke wet zou dit volgens jou niet mogen?

Dat het wordt doorgeschoven zal ongetwijfeld te maken hebben met capaciteit van mensen. Er zijn simpelweg te weinig monteurs in NL voor al dit werk. Voor ODF, KPN en Delta, en dan nog allerlei andere netbeheerders en installateurs die mensen zoeken voor installatie werkzaamheden.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-10 18:00
Gisteren kwam ik thuis, klap de laptop open, melding geen Internet. Lampjes op de Zyxel T-54 branden allemaal groen. Uiteindelijk de modem maar even gereset en waar ik al bang voor was, het Internet lampje brand rood. In de meterkast gekeken naar de ONT. Hier knippert het PON lampje en is het LOS lampje uit

Gebeld met de Odido servicedesk en zij geven aan dat er een lijnbreuk is en waarschijnlijk in de wijkcentrale een (kruis) verbinding verbroken is. Dit is voor mij nu de tweede keer in een jaar tijd en zo vlak voor de feestdagen erg vervelend. Nu geeft Odido aan dat dergelijke storingen ook in het weekend en tijdens de feestdagen zullen worden opgepakt. Ik betwijfel dat en denk dat dit (opnieuw) een lange periode wordt zonder vast Internet! Begin inmiddels steeds meer te balen van de overstap van Ziggo, 13 jaar gezeten en nog nooit een storing gehad anders dan een kapotte voeding van het modem (volgende dag vervangend exemplaar geleverd

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 22:28

DON PAPA

Tweaker-fan

bluecupra schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 09:27:
Begin inmiddels steeds meer te balen van de overstap van Ziggo, 13 jaar gezeten en nog nooit een storing gehad
Ik snap dat dit echt heel vervelend is, maar als je het Ziggo forum leest, dan zul je zien dat daar ook soms klanten langetijd zonder verbinding zitten door storingen (om wat voor reden ook).

Zo heb ik zelf ook een paar maanden te kampen gehad met een onstabiele internet en tv verbinding bij Ziggo, omdat er in de kabel tussen de straatkast en onze woning een beschadiging zat (bleek achteraf). Maar voordat ze dat gevonden hadden waren we ook tig telefoontjes en meer dan 5 monteur huisbezoeken verder. Ik bedoel hiermee te zeggen, dat je ook gewoon een beetje mazzel moet hebben... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:02
Hallo :)

Ik ben recentelijk overgestapt van Ziggo naar Odido 1Gbps en zal mijn ervaringen ook even delen. Ik heb bij mijn overstap geen gebruik gemaakt van de overstapservice, omdat ik zeker wilde weten dat ik niet zonder internet zou komen te zitten. Daarmee dus wel tijdelijk dubbele kosten.

25-10: Odido glasvezel aangevraagd (over KPN glasvezelnetwerk) met startdatum 29-11.
27-10: Afspraak gemaakt met Guidion voor 30-11.
02-11: Odido installatiepakket ontvangen met Zyxel media converter en Zyxel T-56.
--
30-11: Guidion aan de deur met de melding dat hij de wijkkast niet in kon komen. Hij zou wel de installatie in de meterkast afmaken en dan een melding maken dat er een KPN monteur naar de wijkkast moest gaan om de boel aan te sluiten. Media converter bleek hij achteraf met dubbelzijdige tape opgehangen te hebben, dus die is later naar beneden gedonderd :( Later zelf maar op schroefjes gehangen.
04-12: Telefonisch contact opgenomen met Odido hoe het ervoor staat. Ik moet geduld hebben, de melding is nog niet opgepakt. Als ik na 2 dagen nog niets gehoord heb mag ik terugbellen.
06-12: Ontvang een mail voor een nieuwe afspraak met Guidion. Maar er moest toch een KPN monteur komen? Odido gebeld: ja Guidion heeft heel veel verschillende typen monteur, nu komt de goede (een "infra monteur"). Afspraak gemaakt voor 18 december (eerder kon niet).
--
18-12: Guidion aan de deur: "oh alles lijkt al klaar te zijn?". Uitgelegd wat de vorige keer het probleem was. Monteur is naar de wijkkast gegaan en daarna teruggekomen. Het is hem gelukt om in de wijkkast te komen en de patch te zetten, maar.. geen signaal :( Sorry meneer, moet toch iemand van KPN langskomen. Toch props voor deze monteur, want hij heeft 2x met KPN aan de telefoon gehangen. Monteur vertrekt met de melding dat ik straks gebeld wordt de KPN Networking voor een storingsmonteur.

Ik word inderdaad een aantal uur later gebeld en maak een afspraak voor de volgende dag tussen 14 en 17.

19-12: Tussen 14 en 17 helaas geen monteur, dus flink balen. Maar om 18:30 gaat alsnog de voordeur bel en deze man slaagt er na een bezoek aan de wijkkast in om eindelijk een werkende verbinding op te leveren!

Na het vertrek van de monteur de Zyxel T-56 er tussenuit gehaald en de Media Converter aangesloten op de WAN poort van mijn Asus router. VLAN op 300 ingesteld en direct werkende internetverbinding!

Echter, ik kom niet verder dan 150 Mbps up en down :( Na wat geGoogle moest ik onder LAN -> Switch Control -> NAT Acceleration op Auto zetten, met dit als resultaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zk9OVemi4N5PLHWVTBBHW2nrkmM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1EWR9hzMkIVKDS53NShMrV2I.png?f=user_large

Tot de 1 Gbps kom ik niet en de fluctuaties zijn wel erg hoog in diverse speedtests. Upload vaak hoger dan download, maar vandaag is de download weer 850 Mbps en upload maar 450 Mbps.

Nog een Smokeping erbij voor een mooi beeld na de omzetting van Ziggo naar Odido:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-cvfyyFEQp4LFn_L_BbbbE2-zzQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y5RFiO9zY8XOa5eohptWFwSW.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Tommiiee schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:20:
Na het vertrek van de monteur de Zyxel T-56 er tussenuit gehaald en de Media Converter aangesloten op de WAN poort van mijn Asus router. VLAN op 300 ingesteld en direct werkende internetverbinding!

Echter, ik kom niet verder dan 150 Mbps up en down :( Na wat geGoogle moest ik onder LAN -> Switch Control -> NAT Acceleration op Auto zetten, met dit als resultaat:

Tot de 1 Gbps kom ik niet en de fluctuaties zijn wel erg hoog in diverse speedtests. Upload vaak hoger dan download, maar vandaag is de download weer 850 Mbps en upload maar 450 Mbps.
Je zou nog met de Zyxel kunnen proberen om te kijken wat voor snelheden je dan haalt, misschien dat het aan de Asus router ligt dat je upload zo laag is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommiiee
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:02
Louw Post schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:28:
[...]

Je zou nog met de Zyxel kunnen proberen om te kijken wat voor snelheden je dan haalt, misschien dat het aan de Asus router ligt dat je upload zo laag is?
Heb ik inderdaad getest direct na de installatie. Met de Zyxel haalde ik 500 mbps download en 800 up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:09
Eens kijken of hier meer kennis is dan bij de klantenservice (ik schat m'n kansen positief in).

BF Odido aangevraagd. Overstap van KPN naar Odido internet/tv/telefonie(nummerportering). ZSM
Vanochtend wakker worden zonder internet.
Odido-pakket erbij gepakt
Internet had ik snel voor elkaar.
TV-kastje had mogelijk een brakke AB, en de app werkte niet goed op m'n samsung-tv. Maar goed, ook opgelost.
Alleen telefonie werkt nu nog niet!

Huidige situatie: geen kiestoon maar bezet/congestie oid. Volgens de helpdesk moet ik op de monteur wachten die wat in het modem moet doen. Die monteur kan echter pas de 29e. Ik zit liever niet een week zonder telefoon.
Is er toevallig hier iemand die weet wat ik kan doen om telefonie aan de praat te krijgen? 🤞

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Niks, Odido bellen, zal administratief zijn. Beide aansluitingen geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mno
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 26-10 13:26

mno

Karp schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:22:
Huidige situatie: geen kiestoon maar bezet/congestie oid. Volgens de helpdesk moet ik op de monteur wachten die wat in het modem moet doen. Die monteur kan echter pas de 29e. Ik zit liever niet een week zonder telefoon.
Is er toevallig hier iemand die weet wat ik kan doen om telefonie aan de praat te krijgen? 🤞
Kan Odido je nummer misschien doorschakelen naar mobiel?

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:09
bjusterbaarlik schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 12:29:
Niks, Odido bellen, zal administratief zijn. Beide aansluitingen geprobeerd?
Al gebeld en gechat. Compleet onbehulpzaam 😑

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dingdong
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 23-02 19:19
Hier zojuist aangesloten na het afsluiten van een BlackFriday deal en alles lijkt goed te werken. Haal bijna de volledige snelheid, dus dat is mooi. Hopelijk een stabiele verbinding, want dat is nog belangrijker.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Positieve ervaring met Odido.
Afgelopen weekend bij werkzaamheden door derden werd mijn ONT van de muur gerukt. Hele vezel naar de je weet wel.

Odido gebeld, Guidion moest langskomen voor rapport. Die gebeld, doorverbonden met monteur, die vond het prima om op basis van een foto het rapport op te maken.

Dat is doorgezet naar Odio KPN Netwerk backoffice.
KPN netwerk gecontact, die vroegen het ticket vervolgens op bij Odido.
KPN netwerk heeft het doorgezet naar Glaskabel, die heb ik vervolgens tewoord gestaan en die hebben vervolgens Volker Wessels ingeschakeld om een nieuwe draad te lassen.

En dat allemaal in 36u! Chapeau. Toch nog weer internet voor de kerst!

Geduld was wel nodig want het de nodige wachtrijen gehad en het verhaal een aantal keer moeten uitleggen met wat er aan de hand was.

Ben blij dat alle medewerkers van de diverse partijen wilden luisteren en ik met mijn technische achtergrond haarfijn kon toelichten wat er moest gebeuren en dat ook nog eens werd begrepen.

Kortom, waard om te delen! :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grono112
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 27-10 11:53
Nu ben ik begin van dit jaar verhuisd en kwam in de situatie dat ook hier in de wijk al glasvezel was aangelegd allen bij mijn woning was deze tot de voordeur gelegd. De vorige bewoner had de verdere aansluit geweigerd, en dus was deze tot de voordeur gelegd. Nu had ik begin Maart mijn verhuizing doorgegeven aan, toen nog T mobile thuis, nu Odido. Helaas bleef het daarna heel lang stil. Daarmee bedoel ik ook echt heel lang want Ik kreeg begin december een telefoontje dat er een KPN monteur langs zou komen om het naar binnen aan te leggen. Dit is verder keurig gedaan. Nu had ik een afspraak staan tot het verder aansluiten door Guidon alleen deze heb ik moeten verplaatsen ivm werk verplichtingen. Nu heb ik deze staan voor 15 januari.

Nu wil ik niet mensen bang maken maar let dus op dat ik begin maart dit hele traject begon en het pas in december afgerond zou krijgen. Dus reken dik op 8 a 9 maanden totdat het e.e.a gedaan kan worden om een glasvezel verbinding tot stand te krijgen.

Wat ik wel hemeltergend vond is dat ze vanuit Odiddo echt niks voor je kunnen betekeen anders dan een week lang onbeperkt 4G aanbieden zodat je een hotspot kan aanmaken op je telefoon. Dit heeft mij gedwongen om toch dat ziggo abonnement af te sluiten want na 4 weken was ik daar ook wel klaar mee ;w
Daarnaast werd ik, vanuit de Odido helpdesk, continue doorverbonden met ODF terwijl ik niet in hun gebied zit, dus voor het ophalen voor info wordt je continue van het kasje naar de muur gestuurd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pboelhouwer
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 00:08
Aangezien ik wist dat 22-12 mijn KPN Internet en TV abonnement van 1Gb af zou lopen heb ik met Black Friday bij Odido een Internet en TV abonnement van 1Gb aangevraagd inclusief opzegservice.

Binnen een paar dagen had ik de Zyxel modem, het XG-pon glas kastje en de tv ontvanger binnen.
Ik kon ook vrij snel bij Guidion een monteur afspraak maken.
Ik zat op AON en ging nu dus over naar XG-pon.

Over alles duidelijk op de mail en sms op de hoogte gehouden en een half uur voordat de engineer er was kreeg ik ook een belletje dat ie er over een half uurtje zou zijn. En dat was hij ook stipt.

De beste man haalt de ZTE ZXHN F3100 media converter er af, pakt de in de box bijgeleverde fiber patcht kabel (APC <-> UPC) en ruilt hem om voor een APC <-> APC (uit de auto).
Hangt het XG-PON kastje netjes naast de glasbak en sluit hem aan. Aangezien de KPN module nu niks meer doet haal ik deze uit de UPS en vraag of hij hem gelijk daar op wil aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mXGanIWD64X6Oty3ZwvOLQF1Zro=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7YzfHOyPiCFbyXXSb6BEQURB.jpg?f=fotoalbum_large

Dan de RJ45 patch kabel naar de modem en de modem tijdelijk qua stroom naar een gewone outlet.

Op de vraag waar ik de modem wil hebben antwoorde ik "nergens, mag er nu ff tijdelijk aan zodat je kan zien dat het op de Odido apparatuur werkt" en ik wijs op de UDM-SE.

Het tv-kasje had ik reeds op de tv aangesloten en een losse lange netwerkkabel richting de meterkast gelegd. Die ging in de Zyxel modem.

Hij gaf aan dat hij naar de wijkcentrale moest om e.a. om te zetten en dat ik moest kijken of een rode led op op het glas kastje uit zou gaan en er een groen lampje op de Zyxel extra zou gaan branden. Ook zou het tv kastje verder opstarten en kon ik abonnement nr en pincode invoeren en zou ik tv krijgen. Daarna zou hij nog ff bellen voor de laatste check.

Zo gezegd zo gedaan, na 5-10 min ging het rode lampje (LOS) inderdaad uit en een groen lampje branden op de modem. TV kastje zag het internet en haalde zijn data up. Nog ff de gegevens invoeren en de tv deed het.

Mooi.
Op de mobiel de Ubi app openen, vlan van 4 naar 300 zetten. IPv4 van PPOE naar DHCP, IPv6 naar disabled en de switchpoorten die het IPTV vlan hadden aanpassen naar het gewone vlan.

Engineer belde om te vragen of alles goed was en dat kon ik dus bevestigen.
Daarna eigen patch kabel van de 2,5Gb poort (9) aangesloten op het glas kastje en het tv kastje op de switch aangesloten en reset. Ik zou nog een paar maanden voor hetzelfde bedrag naar 2GB kunnen, maar 1 is al meer dan zat nu (en 8 is voor de meeste consumenten meer om te flexen).

En even later draaide het dus weer op mijn eigen infrastructuur. (test 1Gb up en down)
Was snel, soepel en voor herhaling vatbaar.

Dus niet meer elk jaar de servicedesk bellen en bedelen om een paar tientjes korting maar gewoon naar de volgende provider zodat je weer voor een leuke prijs de spullen krijgt.

[ Voor 6% gewijzigd door pboelhouwer op 22-12-2023 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

pboelhouwer schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:41:Dus niet meer elk jaar de servicedesk bellen en bedelen om een paar tientjes korting maar gewoon naar de volgende provider zodat je weer voor een leuke prijs de spullen krijgt.
Tja, beide opties zijn maar onnodig gedoe vind ik. Het liefst laat ik mijn abo gewoon doorlopen voor een goede prijs, daarom zit ik ook nog op de oude doorlopende korting van sim-only Unlimited + 1Gbit thuis voor €50 p/m (al zal dat vanaf januari door alle inflatiecorrecties ondertussen bijna €60 p/m zijn).

Zit dus ook te twijfelen om gewoon naar één van de kleinere glasvezel providers te gaan, die hebben vaak gewoon een vaste doorlopende prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pboelhouwer schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:41:

De beste man haalt de ZTE ZXHN F3100 media converter er af, pakt de in de box bijgeleverde fiber patcht kabel (APC <-> UPC) en ruilt hem om voor een APC <-> APC (uit de auto).
Hangt het XG-PON kastje netjes naast de glasbak en sluit hem aan.
Jij kan dit wellicht niet weten maar KPN Netwerk staat niet toe dat een kabel zo direct van onderen in die connector wordt gedrukt. Daar hebben monteurs (ook van Guidion) een patchkap voor. Die schuif je op de FTU en die drukt de onderkant netjes open en daar zit al een koppelstukje in.
Dus dat is niet zo netjes gedaan...

Voor de rest: goeie ervaringen zo te horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvanK
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-10 15:42
Vandaag de t75 ontvangen ter vervanging van mij oude t-mobile modem/router.
plug & play werkt helaas niet. Heb dat XG-pon kastje aangesloten in plaats van de oude mediaconverter, t75 precies zo aangesloten als ik mijn oude apparatuur had en krijg geen signaal. het lampje van de glasvezel op XG-pon gaat ook niet branden.

Geen verbinding, terwijl ik wel glas internet heb via mediaconverter icm t-mobile/fritzbox router.
Heb odido al gebeld. dit wordt doorgezet naar backoffice etc etc.

maar toch; iemand hier ooit mee gedealt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 28-10 16:41
DvanK schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:10:
Vandaag de t75 ontvangen ter vervanging van mij oude t-mobile modem/router.
plug & play werkt helaas niet. Heb dat XG-pon kastje aangesloten in plaats van de oude mediaconverter, t75 precies zo aangesloten als ik mijn oude apparatuur had en krijg geen signaal. het lampje van de glasvezel op XG-pon gaat ook niet branden.

Geen verbinding, terwijl ik wel glas internet heb via mediaconverter icm t-mobile/fritzbox router.
Heb odido al gebeld. dit wordt doorgezet naar backoffice etc etc.

maar toch; iemand hier ooit mee gedealt?
Je moet eerst in de POP omgezet worden naar XGS-PON alvorens dat werkt. Dat moet fysiek gebeuren door een Guidion monteur. Heb je hier geen afspraak voor hoeven maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01:54
Tja ik heb gisteren mijn internet snelheid verhoogd van 100/100 naar 400/400.
Werkte meteen ik krijg er geen nieuwe spullen voor ondanks dat ik AON verbinding heb.

Echter ik merk dat de PS5 maar 10mbit upload haalt vanaf nu, dat was altijd +/-100-150mbit upload.
Download zit nu op 380mbit in de PS5 configuratie scherm testtool.

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
DON PAPA schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 10:08:
[...]

Ik snap dat dit echt heel vervelend is, maar als je het Ziggo forum leest, dan zul je zien dat daar ook soms klanten langetijd zonder verbinding zitten door storingen (om wat voor reden ook).

Zo heb ik zelf ook een paar maanden te kampen gehad met een onstabiele internet en tv verbinding bij Ziggo, omdat er in de kabel tussen de straatkast en onze woning een beschadiging zat (bleek achteraf). Maar voordat ze dat gevonden hadden waren we ook tig telefoontjes en meer dan 5 monteur huisbezoeken verder. Ik bedoel hiermee te zeggen, dat je ook gewoon een beetje mazzel moet hebben... ;)
Helemaal met je eens, je moet het treffen maar hoe kan het zijn dat nu voor de tweede keer mijn aansluiting in de wijkcentrale wordt losgemaakt of wordt ingezet voor een nieuwe klant aan te sluiten? Dan gaat hier iets toch administratief gigantisch fout? Echt, wat voor betrokkenheid heb je dan als je zo slordig en onzorgvuldig te werk gaat? Vandaag nog even gebeld met Odido voor een update. Storing wordt doorgezet naar de backoffice en kan tot 3 werkdagen duren. Dus het lul verhaal van gisteren dat ze in het weekend en feestdagen ook aan de gang gaan met dergelijke storingen is om je af te wimpelen! De backoffice schakelt kennelijk met de netbeheerder, in mijn geval KPN. Als dit opnieuw erg lang gaat duren overweeg ik inmiddels sterk de overstap naar KPN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DvanK
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 27-10 15:42
NLM1K schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 17:21:
[...]

Je moet eerst in de POP omgezet worden naar XGS-PON alvorens dat werkt. Dat moet fysiek gebeuren door een Guidion monteur. Heb je hier geen afspraak voor hoeven maken?
Niemand van odido heeft me hier iets over verteld. Forum en telefonische klantenservice niet. Bedankt voor de info! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

leonbong schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:16:
Werkte meteen ik krijg er geen nieuwe spullen voor ondanks dat ik AON verbinding heb.
Je krijgt pas nieuwe apparatuur als je boven de 1Gbit/s neemt.
Echter ik merk dat de PS5 maar 10mbit upload haalt vanaf nu, dat was altijd +/-100-150mbit upload.

Iemand een idee?
Heb je een computer oid die bekabeld aangesloten is? Dan kun je daar eerst even de snelheden testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 08:21:
[...]

Wat heeft de verdeelkast van KPN te maken met de kabels van ODF?
En op basis van welke wet zou dit volgens jou niet mogen?

Dat het wordt doorgeschoven zal ongetwijfeld te maken hebben met capaciteit van mensen. Er zijn simpelweg te weinig monteurs in NL voor al dit werk. Voor ODF, KPN en Delta, en dan nog allerlei andere netbeheerders en installateurs die mensen zoeken voor installatie werkzaamheden.
1) Dat de kabels niet via de gevel of een soort kabelgoot aan de buitenkant naar binnen wordt gewerkt. Dus makkelijker werk.

2) Ik heb diverse berichten gelezen van gemeenten dat er is afgesproken dat de sprietjes binnen 6 maanden weggewerkt moeten worden.

Het gebrek aan personeel en dat dat tot vertraging leidt is aannemelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:54

djiwie

Wie?

Dat de 'sprietjes' binnen een bepaalde tijd weggewerkt moeten worden is geen wettelijke eis maar een afspraak die gemeenten vaak maken. Meestal ook wel langer dan 6 maanden, 12 maanden is ook gebruikelijk. En het hoeft dus niet voor jouw gemeente te gelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 28-10 15:36
Louw Post schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 15:59:
[...]

Tja, beide opties zijn maar onnodig gedoe vind ik. Het liefst laat ik mijn abo gewoon doorlopen voor een goede prijs, daarom zit ik ook nog op de oude doorlopende korting van sim-only Unlimited + 1Gbit thuis voor €50 p/m (al zal dat vanaf januari door alle inflatiecorrecties ondertussen bijna €60 p/m zijn).

Zit dus ook te twijfelen om gewoon naar één van de kleinere glasvezel providers te gaan, die hebben vaak gewoon een vaste doorlopende prijs.
Tot ze weer worden overgenomen door een van de grotere clubs en je alsnog de boel kunt gaan veranderen. Zie wat er recent met Tweak is gebeurd, op lange termijn blijven waarschijnlijk alleen KPN, Delta en Odido over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:00
leonbong schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 18:16:

Iemand een idee?
Heb je de Zyxel wel even opnieuw opgestart? Bij mij werkte de nieuwe snelheid pas echt toen ik 'm opnieuw had opgestart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Achter mijn computer bedraad, haal ik zojuist 430/220 up/down.
PS5 is ook bedraad.

Daarom vind ik het ook zo raar, want aan mijn interne netwerk is niks veranderd.

[ Voor 33% gewijzigd door leonbong op 23-12-2023 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 22 december 2023 @ 22:43:
[...]

1) Dat de kabels niet via de gevel of een soort kabelgoot aan de buitenkant naar binnen wordt gewerkt. Dus makkelijker werk.

2) Ik heb diverse berichten gelezen van gemeenten dat er is afgesproken dat de sprietjes binnen 6 maanden weggewerkt moeten worden.

Het gebrek aan personeel en dat dat tot vertraging leidt is aannemelijk.
Mijn punt was dat de verdeelkast van KPN dus niets te maken heeft met de kabels van ODF. Het zijn twee volledige aparte zaken. ODF gebruikt niets van KPN en vice versa. ODF heeft ergens anders een eigen verdeelkast of gebouwtje dus hun kabels moeten misschien wel buitenom...

[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 23-12-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Laatst online: 17:58
Barre73 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:06:
[...]

Mijn punt was dat de verdeelkast van KPN dus niets te maken heeft met de kabels van ODF. Het zijn twee volledige aparte zaken. ODF gebruikt niets van KPN en vice versa. ODF heeft ergens anders een eigen verdeelkast of gebouwtje dus hun kabels moeten misschien wel buitenom...
Ik denk dat in de technische ruimte een kast staat waar de KPN apparatuur/verdeler in zit. Als dit van de VVE is kan ODF hier ook prima gebruik van maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlpls
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 25-10 09:43
De R86S-305C is hier binnen, hopen dat snel de XGS-PON transceivers werkend worden met Odido. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erenatas
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 26-09 16:58
Hello, hope everyone is well and happy new year!

To give a brief status update on my side, I applied to 8Gbps on 29/11. Since then there has been no update on my order status, there are also several people in the same situation and the only response I get from "Odido Moderator"s on Odido Community forum is "there is a slight delay on your order. Don't worry, you will be contacted as soon as possible!", its been almost a month and there has been not a single concrete answer about what they are doing. Only "soon", there are no tickets or whatsoever to be able to track status.

I assume this is because I currently do not have XGS-PON infrastructure in my home, I have a 1Gbps connection through a media converter that is connected to the router. Though I haven't been able to get an answer about what is actually missing here, and what the timelines would be.

Hoping to get a better answer soon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:58
Mackeessie schreef op donderdag 21 december 2023 @ 20:27:
Ik overweeg ook de nieuwe mediabox. Met name vanwege de BT afstandsbediening. Geen geklooi meer met IR verlengers.
Is dit volledig android dus kan je hier ook je eigen apps op installeren en dan met name ben ik benieuwd naar Plex.
Is het tv kijken ook via de android app of is dit een eigen variant voor deze mediabox?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:14:
[...]

Ik denk dat in de technische ruimte een kast staat waar de KPN apparatuur/verdeler in zit. Als dit van de VVE is kan ODF hier ook prima gebruik van maken.
Nou.. ik denk dat dit pand een ingebouwde PoP van KPN heeft. Daar komt ODF echt niet in... En die hebben ook hun eigen PoPs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peterbier
Kasper1985 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:04:
[...]

Ik overweeg ook de nieuwe mediabox. Met name vanwege de BT afstandsbediening. Geen geklooi meer met IR verlengers.
Is dit volledig android dus kan je hier ook je eigen apps op installeren en dan met name ben ik benieuwd naar Plex.
Is het tv kijken ook via de android app of is dit een eigen variant voor deze mediabox?
De box draait op Android TV.
Dus alle apps die geschikt zijn voor Android TV kun je er op installeren.
Eigenlijk hetzelfde idee als Nvidia Shield tv,Nokia box, Chromecast Google TV, en TV toestellen die op Android TV of Google TV draaien.
Dus Plex ook.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s9v4gmbyzzlvpWg0_yjGvDgXcN0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QntaARmPz3FQ7vOspeXcSvZf.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door peterbier op 23-12-2023 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Barre73 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:27:
[...]

Nou.. ik denk dat dit pand een ingebouwde PoP van KPN heeft. Daar komt ODF echt niet in... En die hebben ook hun eigen PoPs.
Dat is dan een iDP (intern distributiepunt). Dan komen er meervezelige kabel(s) binnen die worden gelast op de vezels naar de woningen.

Dat is iets heel anders dan een POP (tenzij er 10k woningen in de flat zitten, dan is een eigen POP logischer).

Alleen het beleid van ODF is om de gebouwen waar KPN ligt over te slaan. Dus denk niet dat die glasvezel van ODF krijgt.

[ Voor 11% gewijzigd door jongetje op 23-12-2023 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
peterbier schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 17:58:
[...]

De box draait op Android TV.
Dus alle apps die geschikt zijn voor Android TV kun je er op installeren.
Eigenlijk hetzelfde idee als Nvidia Shield tv,Nokia box, Chromecast Google TV, en TV toestellen die op Android TV of Google TV draaien.
Dus Plex ook.
[Afbeelding]
Dat is eigenlijk wel een geweldige feature voor een TV box. Deze zou ik zelf daadwerkelijk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jongetje schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 18:17:
[...]

Dat is dan een iDP (intern distributiepunt). Dan komen er meervezelige kabel(s) binnen die worden gelast op de vezels naar de woningen.

Dat is iets heel anders dan een POP (tenzij er 10k woningen in de flat zitten, dan is een eigen POP logischer).

Alleen het beleid van ODF is om de gebouwen waar KPN ligt over te slaan. Dus denk niet dat die glasvezel van ODF krijgt.
Ben je nou mij aan het uitleggen wat een DP en een PoP is? 😁😁😁 Misschien even kijken naar mijn posthistorie...

Er zijn best wat nieuwbouwpanden met een ingebouwde PoP. Die is zeker niet alleen voor dat pand maar in grote steden is het vaak moeilijk om een losse PoP te plaatsen dus wordt er steeds vaker bij nieuwbouwprojecten in overleg met de ontwikkelaar ruimte in het pand gekocht voor een PoP. En ook wel vaak aan de buitengevel. Dus direct van buitenaf toegankelijk. Die is dan als eerste voor het project zelf (vaak meerdere panden) maar daarna ook voor eventuele aanleg in de wijk eromheen.

Maar goed, ik weet nog niet wat @Verwijderd bedoelde dus het blijft gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urshurak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-10 18:54
Het is me niet helemaal duidelijk: Ik ga over van Tweak naar Odido (Glasvezel2000). Ik wil graag gebruik blijven maken van de 5530, die heeft een AON-module. Odido stuurde me een T-56 plus zo'n Huawei xgs-pon ONT.

Heb ik een andere sfp module nodig als ik Fritzbox wil blijven gebruiken? Want ik dacht zelf dat het gewoon simpel eventjes de instellingen in de 5530 aanpassen is. Zou iemand me het kunnen uitleggen?

[ Voor 17% gewijzigd door Urshurak op 23-12-2023 20:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
Urshurak schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 20:24:
Het is me niet helemaal duidelijk: Ik ga over van Tweak naar Odido (Glasvezel2000). Ik wil graag gebruik blijven maken van de 5530, die heeft een AON-module. Odido stuurde me een T-56 plus zo'n Huawei xgs-pon ONT.

Heb ik een andere sfp module nodig als ik Fritzbox wil blijven gebruiken? Want ik dacht zelf dat het gewoon simpel eventjes de instellingen in de 5530 aanpassen is. Zou iemand me het kunnen uitleggen?
Je zou dan een Fritz XGS-PON SFP module moeten gebruiken.
Maar dat werkt (nog) niet bij Odido.
Enige wat je zou kunnen doen is de Huawei gebruiken en met een netwerk kabel naar de 2,5Gbit wan poort van de Fritzbox. (Instelbaar)
Eigenlijk heb je dan niks aan een 2Gbit abonnement als je het voor een pc wil gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urshurak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-10 18:54
peterbier schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:04:
[...]

Je zou dan een Fritz XGS-PON SFP module moeten gebruiken.
Maar dat werkt (nog) niet bij Odido.
Enige wat je zou kunnen doen is de Huawei gebruiken en met een netwerk kabel naar de 2,5Gbit wan poort van de Fritzbox. (Instelbaar)
Eigenlijk heb je dan niks aan een 2Gbit abonnement als je het voor een pc wil gaan gebruiken.
Ja, en die sfp modules zijn ook niet goedkoop. Ok, dan maar gewoon de Zyxel gebruiken dus. Bedankt iig voor je info!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Adrenaline0182
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-10 07:28
Wat een vreselijk slechte ervaring heb ik met Odido: Woensdag 21 december jl. is mijn contract bij Odido ingegaan en is er een monteur langsgekomen om het internet aan te sluiten. Dit is succesvol gebeurd. Echter, de volgende ochtend was er geen internetverbinding meer. Ik heb in de ochtend gelijk gebeld met Odido, ik ben namelijk voor mijn werk afhankelijk van een werkende internetverbinding. De medewerkster vertelde mij dat ze iets zou regelen met een monteur en dat ik daar bericht over zou ontvangen. Toen ik in de middag nog steeds niet had gehoord, heb ik opnieuw contact opgenomen met Odido. Ik kreeg een andere medewerker aan de lijn. Hij vertelde mij dat zijn collega in de ochtend alles verkeerd had gedaan. Hij beloofde mij dat hij zijn best voor mij ging doen om alles voor Kerstmis op te lossen.

Even later kreeg ik een email van jullie installatie partner en kon ik inderdaad een afspraak maken, namelijk voor 22 december. In de ochtend van 22 december kreeg ik nogmaals een bevestiging van de afspraak, echter een uur later kreeg ik een sms met het bericht dat de monteur was uitgevallen. Zij zouden spoedig opzoek gaan naar een andere monteur. Vele uren later had ik nog niets gehoord dus heb ik zelf contact opgenomen met Guidion. De medewerker vertelde mij dat ze nog steeds aan het zoeken zijn, ik moest nog even geduld hebben. Toen ik twee uur later nog steeds niets had vernomen, heb ik wederom zelf Guidion gebeld. Zij gaven aan geen vervanging te kunnen regelen voor deze dag. Ik moest wederom maar een nieuwe datum inplannen. Dit heb ik wederom gedaan, voor maandag 25 december in de ochtend. Hier kreeg ik wederom een bevestiging van. Echter, na een kwartier kreeg ik een email met het bericht dat ik de 27e een monteur kon verwachten. Na de kerstdagen dus.

Ik heb telefonisch kenbaar gemaakt dat dit voor mij geen optie is: internet is absoluut noodzakelijk, zeker omdat ook mijn verlichting in huis via het internet wordt bediend. Geen internet, is geen verlichting. Toen ik dit verhaal aanhangig maakte, kreeg ik wederom een afspraak voor de 25e. Die na een kwartier wederom werd verplaatst, ditmaal zelfs na de 29e. Dit proces heeft zich een aantal keer herhaald, waarvan alle documentatie in mijn bezit is. Heden ochtend, de ochtend van 23 december zou ik worden gebeld door Odido. Ook dit is niet gebeurd. Uiteindelijk heb ik zelf in de ochtend gebeld en kreeg ik wederom de mogelijkheid om een afspraak in te plannen. Tot mijn verbazing kon ik dit doen voor de 25e in de ochtend. Zou mijn kerstmis toch kunnen doorgaan? Zou ik mijn eters toch kunnen ontvangen? Na een half uur kreeg ik wederom bericht van de installateur Guidion: zij mogen de 25e niet komen van Odido, omdat "de persoon die de lijn bediend vanuit Odido met Kerstmis niet werkzaam is". Fijn om te horen dat de persoon van Odido een fijn Kerstfeest heeft, maar mijn Kerstmis is verpest.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Geen internet, is geen verlichting.
Slecht van Odido en Guidion inderdaad, maar de grootste fout zit bij jezelf. Waarom zou je überhaupt iets als je verlichting afhankelijk maken van het internet? Dat is echt niet logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrenaline0182
bjusterbaarlik schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:26:
[...]

Slecht van Odido en Guidion inderdaad, maar de grootste fout zit bij jezelf. Waarom zou je überhaupt iets als je verlichting afhankelijk maken van het internet? Dat is echt niet logisch.
De verlichting kan aan en uit, in de laatste stand voor het verlies van internet. Maar mijn Philips Hue verlichting instellen zoals ik wil, inclusief de kleuren die ik wil gaan toch echt via de telefoon. Zelfde als met bepaalde spotjes die ik aan en uit wil (bijvoorbeeld boven de box van de baby).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-10 19:10

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Huh? Philips HUE kan toch best zonder internet werken? Als je router werkt kan je bij je HUE basisstation en vandaar kan je je lampen bedienen? Daar is toch geen internet voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adrenaline0182
Coenen schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:34:
Huh? Philips HUE kan toch best zonder internet werken? Als je router werkt kan je bij je HUE basisstation en vandaar kan je je lampen bedienen? Daar is toch geen internet voor nodig?
Dit is echt nieuw voor mij, maar dat ga ik uitzoeken. Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 28-10 15:11
Zo, Gideon is gekomen en vertelde me dat ik dus blijkbaar nog de oude modem heb de Zyxel T-50 en vertelde me dat ik moest bellen voor een nieuwe modem de T-56, blijkbaar pakt mijn modem maar tot 500 MB terwijl ik 1 gig pakket heb. Daarnaast even met mijn playstation 5 een testje gedaan en er staat dat ik maar 79 MB download heb? Anyway iemand advies hoe ik dit het beste kan aanpakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Ik heb nog een huawei die kan ook al gewoon 1gbit

Dus hoe komt die monteur, aan die bewering.

[ Voor 31% gewijzigd door leonbong op 24-12-2023 14:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
Nietdatikweet schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:43:
.... en vertelde me dat ik moest bellen voor een nieuwe modem ...

.... Anyway iemand advies hoe ik dit het beste kan aanpakken?
Misschien even bellen? :+

[ Voor 13% gewijzigd door Masimo op 24-12-2023 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
leonbong schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:44:
Ik heb nog een huawei die kan ook al gewoon 1gbit

Dus hoe komt die monteur, aan die bewering.
Nadat ie klaar was met instaleren kon hij dat zien via zijn telefoon weet niet precies hoe mischien een app ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
Ja dat weet ik ook wel maar mischien wijzen ze de ene argument af. Vandaar mijn vraag wat kan ik het beste zeggen als het gaat om het krijgen van een nieuwe modem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Nietdatikweet schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:25:
[...]

Nadat ie klaar was met instaleren kon hij dat zien via zijn telefoon weet niet precies hoe mischien een app ofzo?
Verplaats je eens in hem.
Als hij zegt “snelheid wordt niet gehaald, alle spullen goed”.
Dan kan hij niet weg, dus zou ik ook zeggen als ik hem was.
Het is een beetje een kastje naar de muur antwoord zodat hij ervandoor kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Zo, Gideon is gekomen en vertelde me dat ik dus blijkbaar nog de oude modem heb de Zyxel T-50 en vertelde me dat ik moest bellen voor een nieuwe modem de T-56 [...]
Ik heb al 2 jaar een T-50 modem en die haalt (bekabeld) prima de gigabit.
Er is vast iets anders mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Zo, Gideon is gekomen en vertelde me dat ik dus blijkbaar nog de oude modem heb de Zyxel T-50 en vertelde me dat ik moest bellen voor een nieuwe modem de T-56, blijkbaar pakt mijn modem maar tot 500 MB terwijl ik 1 gig pakket heb. Daarnaast even met mijn playstation 5 een testje gedaan en er staat dat ik maar 79 MB download heb? Anyway iemand advies hoe ik dit het beste kan aanpakken?
500GB en 79GB zijn groottes en geen bandbreedte. Je bedoeld vast 500Mbps en 79Mbps, let ook op de hoofdletter/kleine letter b, want daar zit een factor 8 verschil in.

Via WiFi is 500Mbps voor de T-50 realistisch en bekabeld is 940Mbps de max, net als elke fatsoenlijke gigabit router de laatste 10 jaar zo ongeveer. Als de PS5 tot 79Mbps gaat betekent dat je ergens een 100Mbps als max hebt, dus een switch of kabel er tussen die niet verder gaat dan 100Mbps.

Tevens moet de monteur gewoon een vervangende router bij hem hebben mocht er één een probleem hebben. Dus de monteur had altijd de T50 kunnen vervangen door een T56 mocht er een probleem zijn. Hoe heeft de monteur de 500Mbps gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
Oke vreemd is wel onbekabeld bij mij. Waar zou het anders aan kunnen liggen dan? Any thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nietdatikweet
bjusterbaarlik schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:21:
[...]

500GB en 79GB zijn groottes en geen bandbreedte. Je bedoeld vast 500Mbps en 79Mbps, let ook op de hoofdletter/kleine letter b, want daar zit een factor 8 verschil in.

Via WiFi is 500Mbps voor de T-50 realistisch en bekabeld is 940Mbps de max, net als elke fatsoenlijke gigabit router de laatste 10 jaar zo ongeveer. Als de PS5 tot 79Mbps gaat betekent dat je ergens een 100Mbps als max hebt, dus een switch of kabel er tussen die niet verder gaat dan 100Mbps.

Tevens moet de monteur gewoon een vervangende router bij hem hebben mocht er één een probleem hebben. Dus de monteur had altijd de T50 kunnen vervangen door een T56 mocht er een probleem zijn. Hoe heeft de monteur de 500Mbps gemeten?
Ja bedoelde Mbps. Hij keek via zijn telefoon verder niet gevraagd. Wat zou er dqn vervangen moeten worden wil ik de 500 mbps aantikken kabelloos?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Nietdatikweet schreef op zondag 24 december 2023 @ 16:22:
Oke vreemd is wel onbekabeld bij mij. Waar zou het anders aan kunnen liggen dan? Any thoughts?
Je bedoeld dat je de Playstation niet aan de kabel hebt? Dan is dat je probleem. Er moet wel een kabel tussen anders valt er weinig te testen.
Nietdatikweet schreef op zondag 24 december 2023 @ 15:25:
[...]
Dan zal dat ook de maximale bandbreedte via WiFi zijn geweest. Maar dan klopt alles waarschijnlijk gewoon en heb je gewoon 1Gbps.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluecupra
Coenen schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:34:
Niet als je de Wifi op het modem uitzet en voor Internet toegang afhankelijk bent van een mobiel waarop een hotspot gecreerd is. Heb helaas zelf hetzelfde probleem. Ook tal van lampen waar geen schakelaar meer voor aanwezig is, lampen kan je dus alleen met de Google assistent of met de Hue App bedienen. Zonder Internet gaan deze dus niet meer aan, gezien dit nu de tweede keer is dat Odido mij in de steek laat heb ik schakelaars gekocht om de lampen zonder Internet toegang als nog te kunnen schakelen.

Hoe Odido erin staat in het geval van gehele uitval is echt dramatisch. Zelf heb ik glasvezel van Reggefiber, nu ODF waarbij de netbeheerder KPN is. Nu moet Odido backoffice contact opnemen met de netbeheerder wat maximaal 3 werkdagen kan duren. Sinds donderdag zit ik al zonder vast Internet. Hoop dat dit voor het nieuwe jaar aanvangt in ieder geval weer gefixt is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
bluecupra schreef op zondag 24 december 2023 @ 18:30:
[...]

Niet als je de Wifi op het modem uitzet en voor Internet toegang afhankelijk bent van een mobiel waarop een hotspot gecreerd is. Heb helaas zelf hetzelfde probleem. Ook tal van lampen waar geen schakelaar meer voor aanwezig is, lampen kan je dus alleen met de Google assistent of met de Hue App bedienen. Zonder Internet gaan deze dus niet meer aan, gezien dit nu de tweede keer is dat Odido mij in de steek laat heb ik schakelaars gekocht om de lampen zonder Internet toegang als nog te kunnen schakelen.
Maar Odido kan er natuurlijk helemaal niks aan doen dat je verlichting zo slecht is geïmplementeerd. Je kunt ze echt alleen verantwoordelijk houden voor uitval van het internet. De rest is echt aan jezelf.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Adrenaline0182 schreef op zondag 24 december 2023 @ 12:11:
Wat een vreselijk slechte ervaring heb ik met Odido:
In welk universum denk je dat een budget provider die zich richt op consumenten daadwerkelijk 25 decembereerste kerstdag langs komt voor een storing? 8)7
Als je niet kan werken (of het licht uit doen :+ ) zou ik investeren in een router die meerdere internetverbindingen kan combineren of als backup kan schakelen met daarbij een simkaart van KPN of Vodafone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Barre73 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 19:31:
[...]

Ben je nou mij aan het uitleggen wat een DP en een PoP is? 😁😁😁 Misschien even kijken naar mijn posthistorie...

Er zijn best wat nieuwbouwpanden met een ingebouwde PoP. Die is zeker niet alleen voor dat pand maar in grote steden is het vaak moeilijk om een losse PoP te plaatsen dus wordt er steeds vaker bij nieuwbouwprojecten in overleg met de ontwikkelaar ruimte in het pand gekocht voor een PoP. En ook wel vaak aan de buitengevel. Dus direct van buitenaf toegankelijk. Die is dan als eerste voor het project zelf (vaak meerdere panden) maar daarna ook voor eventuele aanleg in de wijk eromheen.

Maar goed, ik weet nog niet wat @Verwijderd bedoelde dus het blijft gokken.
Heb het even opgezocht maar het is inderdaad een PoP in een deel van ons pand (in de splitsingsakte is deze kast eigendom van KPN). DP ook opgezocht maar die plaatjes heb ik maar snel weggeklikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluecupra
bjusterbaarlik schreef op zondag 24 december 2023 @ 19:29:
[...]

Maar Odido kan er natuurlijk helemaal niks aan doen dat je verlichting zo slecht is geïmplementeerd. Je kunt ze echt alleen verantwoordelijk houden voor uitval van het internet. De rest is echt aan jezelf.
Dat zeg ik toch ook niet?! Maar is het dan heel normaal dat je twee keer in een jaar tijd te maken krijgt met internet uitval door gepruts in de wijkcentrale? Vorige keer bijna een week geduurd en zal nu niet anders gaan zijn.

Echt, als het door graafwerkzaamheden of ander menselijk handelen zou komen had ik er begrip voor kunnen opbrengen, dit is gewoonweg gepruts!

Normaal gesproken zou internet gewoon beschikbaar moeten zijn en zou je helemaal niet hoeven nadenken over situaties zonder anno 2023 en dat lijkt bij Odido nog niet erg te landen!

Fijne Feestdagen 👍🏻🍾

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ldvsamoht
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 23-10 13:49
ldvsamoht schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 14:53:
[...]

Vers van de (Hotspot) pers: Vanmiddag viel de internetverbinding uit. Er staat geen licht meer op de vezel. Contact met Tweak: we zien dat de patch is weggehaald, enkele minuten geleden.
Contact met Odido om aan te geven dat ik geen licht meer ontvang. Dat klopt, de patch is weggehaald. Is de nieuwe ook gezet? Nee. Nu de opdracht gekregen van Odido om 1 werkdag te wachten en dan weer te bellen.
Nu maar hopen dat Guidion snel tijd heeft...
Afgelopen donderdag had Guidion tijd en kwam de monteur langs. De monteur had al 9960 opleveringen op zijn naam volgens het berichtje in de Guidion portal: dat komt wel goed. Dat kwam het ook. Monteur heeft eerst patch gezet in de POP en kwam vervolgens de apparatuur opleveren. Nog voor de beste man de deur uit was de UTP aangesloten op de Fortigate. Ping is 3 ms hoger dan voorheen naar 8.8.8.8. Daarnaast is upload nooit boven de 600, maar dat is prima voor mij. De overgang ging niet soepel maar wel ben ik altijd goed te woord gestaan, door zowel Odido, Tweak & Guidion. Nu nog wachten op de eindafrekening van Tweak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solotov
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 22:27
bluecupra schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:31:
[...]

Dat zeg ik toch ook niet?! Maar is het dan heel normaal dat je twee keer in een jaar tijd te maken krijgt met internet uitval door gepruts in de wijkcentrale? Vorige keer bijna een week geduurd en zal nu niet anders gaan zijn.

Echt, als het door graafwerkzaamheden of ander menselijk handelen zou komen had ik er begrip voor kunnen opbrengen, dit is gewoonweg gepruts!

Normaal gesproken zou internet gewoon beschikbaar moeten zijn en zou je helemaal niet hoeven nadenken over situaties zonder anno 2023 en dat lijkt bij Odido nog niet erg te landen!

Fijne Feestdagen 👍🏻🍾
En dat zegt jouw voorganger dan ook weer niet. Wat hij wil zeggen is dat als je én voor je werk van internet thuis afhankelijk bent, én voor je verlichting, dat het dan ontzettend slecht geïmplementeerd is, als je bij uitval van je (enige) provider ineens niks meer kan..
Providers werken met bepaalde uptime garanties. Als jij van zoveel zaken afhankelijk bent, moet je of een backup lijn hebben, of een provider met bepaalde uptime garanties (Hallo. of Vodafone zakelijk bijvoorbeeld).
Het een sluit het ander niet uit hé; ja Odido heeft z'n zaken alles behalve op orde, en ik zou ze ook zeker niemand aanraden, maar zij zijn niet verantwoordelijk over jouw huisinstallatie en gevolgen zoals werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Solotov schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:52:
[...]
Providers werken met bepaalde uptime garanties. Als jij van zoveel zaken afhankelijk bent, moet je of een backup lijn hebben, of een provider met bepaalde uptime garanties (Hallo. of Vodafone zakelijk bijvoorbeeld).
Het een sluit het ander niet uit hé; ja Odido heeft z'n zaken alles behalve op orde, en ik zou ze ook zeker niemand aanraden, maar zij zijn niet verantwoordelijk over jouw huisinstallatie en gevolgen zoals werk.
Voor continuïteit zou ik richten op een backup-oplossing via een ander medium in plaats van een SLA. Een SLA is vooral een middel dat geld terug geeft wanneer ze hem niet halen. Onder de streep is dit namelijk goedkoper >:).

Daarentegen is backup via 4/5g regelen triviaal. Kan zelfs als uplink vanaf een router zodat het praktisch nul impact heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-10 22:56
bluecupra schreef op maandag 25 december 2023 @ 10:31:
[...]

Fijne Feestdagen 👍🏻🍾
Dank U. Inmiddels het zwaarste van dag 1 een beetje achter de rug.

Glasvezel is op dit moment een heet item waarin veel, echt heel veel gebeurt. En dat gebeuren is veel mensenhanden werk en bestaat niet alleen uit graafwerkzaamheden maar ook het verbinden van stekkertjes in de daarvoor ingerichte plaatsen in apparatuur. Waarbij apparatuur ook nog eens kan falen.

Dat is de situatie anno 2023. Omdat jouw verbinding AL 2 MAAL (pfieuw) dit jaar is weggevallen wens ik je vast sterkte toe voor 2024 maar bovenal veel voorspoed, want de de omschakeling van koper naar glasvezel blijft onverminderd doorgaan in een volgend jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 27-10 20:52
Op 2 februari verloopt mijn Ziggo abonnement. Ik woon in een wijk waar sinds enkele maanden Glasvezel mogelijk is. Het is dus nog niet naar binnen gelegd.

Ik wou eigenlijk op 1 januari (misschien nieuwe acties) een keuze maken voor glasvezel van Odido (icm mobiel die ik al heb).
Denken jullie dat 1 maand genoeg tijd is voor de netbeheerder om alles gereed te krijgen?
Of duurde het allemaal stukken langer bij jullie?

Het liefst wil ik geen 1 dag zonder internet zetten, maar ik kan absoluut niet 1 week zonder ivm werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03:38

knakworst

Get more sats!

kx22 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 09:54:
Op 2 februari verloopt mijn Ziggo abonnement. Ik woon in een wijk waar sinds enkele maanden Glasvezel mogelijk is. Het is dus nog niet naar binnen gelegd.

Ik wou eigenlijk op 1 januari (misschien nieuwe acties) een keuze maken voor glasvezel van Odido (icm mobiel die ik al heb).
Denken jullie dat 1 maand genoeg tijd is voor de netbeheerder om alles gereed te krijgen?

Het liefst wil ik geen 1 dag zonder internet zetten, maar ik kan absoluut niet 1 week zonder ivm werk.
Valt weinig over te zeggen. Als het nog niet binnen is kan het zomaar nog 12 maanden duren. Bij mijn schoonouders steekt al 6 maanden een spriet naar boven, maar verder nog geen updates...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Dan is er maar 1 optie: Aanvragen zonder overstapservice. Daarmee zeg je je eigen Ziggo abonnement pas op als de Odidolijn naar binnen is getrokken en volledig werkt. En ja, dat kost je een maand extra Ziggo, maar als het voor jouw werk zo belangrijk is, dan heb je weinig keuze denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:24
Ik zou eerder bij Ziggo blijven, als je de verhalen leest hier en op het Odido forum gaat dat zeker niet samen met de je eis: wil ik geen 1 dag zonder internet zitten

Nog nooit zo veel klachten gezien dat opeens het internet het niet meer doet en men dagen en soms weken zonder internet zitten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hier lees je ook vooral verhalen waar het drama is.

Bij mij werkt het vanaf dag 1 volledig probleemloos en nog geen seconde downtime gehad.

En Ziggo als back up heb je binnen een dag in huis als je ff een modem ophaalt in een Ziggo winkel. Voor het verschil in prijs neem ik die gok wel.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:56

PeaceNlove

Deugleuter

Samplex schreef op woensdag 27 december 2023 @ 10:24:
Ik zou eerder bij Ziggo blijven, als je de verhalen leest hier en op het Odido forum gaat dat zeker niet samen met de je eis: wil ik geen 1 dag zonder internet zitten

Nog nooit zo veel klachten gezien dat opeens het internet het niet meer doet en men dagen en soms weken zonder internet zitten.
Dat is omdat je de mensen die tevreden zijn niet iedere dag ziet komen posten dat hun internet die dag godwonder alweer goed gewerkt heeft. Ik heb al meer dan een jaar T-Mobile en nu Odido via een nieuw aangelegd netwerk van ODF in De Meern en bij mij gaat het gewoon prima.

Dan gewoon glasvezel aanvragen en Ziggo opzeggen als het werkt. Heb ik zelf ook gedaan, je kan dan even niet van een verlengactie van Ziggo profiteren en je betaald een maandje dubbel, maar de winst zit er in dat je daarna wel mooi die glasvezelverbinding hebt liggen, dus toekomstvast en je hebt daarna dus mooi de keuze tusen kabel en glasvezel.
Pagina: 1 ... 25 ... 130 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen