Nu ik beter snap welke zoektermen hier relevant zijn (Open Dutch Fiber met Odido nu is heel wat anders dan wat ik nog uit de tijd met Reggefiber met xs4all en helden van nu in 2013-2015 in de Aker/Badhoevedorp/Sassenheim) onderstaand wat antwoorden op mijn vragen en nog wat opmerkingen.
Ik pas de post aan als ik meer details heb (hopelijk voor oplevering over 2 tot 4 maanden).
wiert.tweakers schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:00:
Hoe is Odido voor
nieuwe glasvezelklanten die via Open Dutch Fiber worden aangelegd? Over 2-4 maanden komen ze bij ons in Lisse glasvezel aanleggen. Ik kom uit Amsterdam met twee glasvezelaansluitingen (helden van nu en xs4all) dus terug naar ADSL (xs4all) en kabel (Ziggo) was een fikse stap achteruit.
Veel vragen nu, want
https://opendutchfiber.nl/projects/hillegom-lisse laat echt weinig technische informatie zien:
1. Wat voor apparatuur gaan ze voor glasvezel gebruiken?
2. Krijg je een IPv4 en hoe vast is dat?
3. Kun je eigen apparatuur gebruiken (zoals Fritz!Box, pfSense/OPNSense, Mikrotik)?
1. zeker* gebaseerd op
XGS-PON (want voor aanleg
informeert Odido al dat 8 gbit/s mogelijk is) met een
Huawei OptiXstar HN8010Ts ONT/FTU omdat het een nieuwe Open Dutch Fiber aansluiting betreft (en een
Zyxel T-56 router)
2. IPv4 is via DHCP, hangt af van MAC adres van router WAN poort en is vrij statisch (mits je de lease niet laat verlopen); er is geen IPv6 (zie
Wanneer gaat T-Mobile IPv6 ondersteunen?).
*
Open Dutch Fiber legt weliswaar P2P neer waar AON over zou kunnen, maar Odido legt daar een xPON overheen, maar GPON doet geen 8 gibt/s, dus moet het XGS-PON zijn.
Verder:
- voor een eigen router heb je er eentje nodig waar je VLAN op je WAN poort kunt configureren (P/M: er gaan verschillende verhalen rond over welk VLAN, maar VLAN 300 wordt het meest gesuggereerd; PPPoE zoals bij xs4all is er bij T-Mobile alleen voor zakelijke klanten)
- Odido doet geen IPV6:
Wanneer gaat T-Mobile IPv6 ondersteunen? (dat is een flinke tegenvaller, maar helaas geen keuze, want anders nog minstens een jaar op een andere provider wachten en dat is gezien mijn levensverwachting dan niet eens meer relevant)
- TCP poort 25 (SMTP) staat uitgaand geblokkeerd (dat is jammer, want dat had ik bij xs4all en helden van nu niet, maar goed daar werken we wel weer omheen).
- In tegenstelling tot eerdere berichten zou een Fritz!Box met SFP poort wel moeten werken, want
Setting up the FRITZ!Box for use with a fiber optic connection from Odido (formerly T-Mobile):
Requirements / Restrictions
- A FRITZ!Box Fiber with the SFP module "FRITZ!SFP AON" is required for active fiber optic connections (AON) from Odido.
- A FRITZ!Box Fiber with the SFP module "FRITZ!SFP GPON" is required for passive fiber optic connections (GPON) from Odido.
- A FRITZ!Box Fiber with the SFP module "FRITZ!SFP XGS-PON" is required for passive fiber optic connections according to XGS-PON from Odido.
Het lijkt erop alsof hier nog niemand dat werkend heeft, maar @
gsh1964 en @
digiben zijn ermee bezig. Fingers crossed...
De meeste antwoorden die ik heb gevonden stonden in
asing schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:00:
Op dit moment is er geen IPv6 ondersteuning. Dat kunnen ze niet eindeloos volhouden want de IPv4 adressen raken een keer op. Dat roept iedereen nu maar er wordt gehandeld in blokken. Zolang ze IPv4 kunnen kopen zullen ze dat doen.
Mijn IP adres is al een jaar ongewijzigd, dus daar zou ik me geen zorgen om maken.
Poort 25 UITGAAND is geblokkeerd. Inkomend niet. Dat wil zeggen dat je mailserver wel kan ontvangen maar niet kan versturen. Om dat werkend te krijgen gebruik ik een GMail account. De ontvanger ziet mijn eigen domein als afzender, en DKIM en SPF kloppen gewoon. Alleen in de header van de mail vind je mijn gmail adres terug.
,
,
tjoll schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:03:
Zojuist het Odido welkomstpakket ontvangen. Hierin werd een Zyxel T-56 geleverd, een Huawei OptiXstar HN8010Ts voor XGS-PON en Amino Aria 7X. Volgende week komt Guidion langs voor het aansluiten. Ik ben benieuwd wat de kwaliteit van de lijn zal zijn. Hier en daar heb ik al mensen gesproken die veel last hadden van packet loss en latency en daardoor binnen 14 dagen weer hebben opgezegd.
Ik ben benieuwd. Wordt vervolgd...

,
tjoll schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:03:
Zojuist het Odido welkomstpakket ontvangen. Hierin werd een Zyxel T-56 geleverd, een Huawei OptiXstar HN8010Ts voor XGS-PON en Amino Aria 7X. Volgende week komt Guidion langs voor het aansluiten. Ik ben benieuwd wat de kwaliteit van de lijn zal zijn. Hier en daar heb ik al mensen gesproken die veel last hadden van packet loss en latency en daardoor binnen 14 dagen weer hebben opgezegd.

,
en
Barre73 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:38:
Verder: netwerk in Lisse van Open Dutch Fiber is automatisch Odido als eerste operator en provider en zeker ook met XGS-PON.
Momenteel is er naar mijn weten maar 1 SFP module voor XGS-PON beschikbaar waarmee je glas direct op je router kan inpluggen. Maar die is van AVM en zit in de bijbehorende Fritzbox.
Dus kijk t.z.t. wat er dan op de markt is en bedenk dat je bij het niet gebruiken van de Odido ONT (mediaconverter) je je eigen ONT/SFP module moet aanmelden bij Odido. Anders communiceert het niet met hun OLT in de PoP.
Mocht er nog niks voor jouw eigen router beschikbaar zijn dan kan je niet anders dan met UTP naar je router (mits je die op de WAN kant kan instellen op VLan 300).
--jeroen
[
Voor 9% gewijzigd door
wiert.tweakers op 18-12-2023 07:38
. Reden: zeker XGS-PON (en uitleg waarom) ]