Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:47
wiert.tweakers schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:00:
Wat voor apparatuur gaan ze voor glasvezel gebruiken?
Krijg je een IPv4 en hoe vast is dat?
Kun je eigen apparatuur gebruiken (zoals Fritz!Box, pfSense/OPNSense, Mikrotik)?

--jeroen
ODF legt alleen kabels en plaatst een POP. Het is aan de provider(s) om apparatuur te plaatsen. Ivm de 8Gbit propositie zal dit wel xsgpon zijn.
Maar de meeste antwoorden zijn prima terug te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiert.tweakers
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18-10 14:46

wiert.tweakers

Makes software work correctly

jongetje schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:03:
[...]

ODF legt alleen kabels en plaatst een POP. Het is aan de provider(s) om apparatuur te plaatsen. Ivm de 8Gbit propositie zal dit wel xsgpon zijn.
Maar de meeste antwoorden zijn prima terug te vinden...
Omdat ik niet precies weet waarop ik moet zoeken (de laatste keer dat ik me in Amsterdam/Badhoevedorp/Sassenheim tegen glasvezel aan bemoeid heb is in de Reggefiber tijd).

Een quickscan hier in het forum gaf dus wisselende resultaten: sommigen noemden xgspon, anderen spraken xgspon tegen en noemden dark fiber, de officiele site is helemaal onduidelijk, vandaar dus misschien een betere vraag: welke zoektermen gaan hier het beste op werken?

--jeroen

http://wiert.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:33

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Hoe is Odido voor nieuwe glasvezelklanten die via Open Dutch Fiber worden aangelegd? Over 2-4 maanden komen ze bij ons in Lisse glasvezel aanleggen. Ik kom uit Amsterdam met twee glasvezelaansluitingen (helden van nu en xs4all) dus terug naar ADSL (xs4all) en kabel (Ziggo) was een fikse stap achteruit.

Veel vragen nu, want https://opendutchfiber.nl/projects/hillegom-lisse laat echt weinig technische informatie zien:

Kun je eigen apparatuur gebruiken (zoals Fritz!Box, pfSense/OPNSense, Mikrotik)?

--jeroen
Veel van je vragen staan gewoon in de openingspost. Heb je daar al in gekeken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:16
Hoe is Odido voor nieuwe glasvezelklanten die via Open Dutch Fiber worden aangelegd? Over 2-4 maanden komen ze bij ons in Lisse glasvezel aanleggen. Ik kom uit Amsterdam met twee glasvezelaansluitingen (helden van nu en xs4all) dus terug naar ADSL (xs4all) en kabel (Ziggo) was een fikse stap achteruit.

Veel vragen nu, want https://opendutchfiber.nl/projects/hillegom-lisse laat echt weinig technische informatie zien:

--jeroen
Heel in het kort : ODF legt het glas en providers mogen diensten aanbieden. Odido is de eerste maar er komen er vast meer. Gezien de huidige gekte zal het XGS-PON worden. Je krijgt een IPv4, geen IPv6. Hoe vast het is? Ik heb al sinds mijn aansluiting (10-2022) hetzelfde IP adres. Je krijgt een media converter en een WAN router. Meestal een Zyxel. Je bent niet verplicht die te gebruiken (ik heb een Sophos UTM) maar je moet wel even rekening houden met VLANs als je meer wilt afnemen dan alleen internet.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:29
asing schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:51:
[...]

Heel in het kort : ODF legt het glas en providers mogen diensten aanbieden. Odido is de eerste maar er komen er vast meer. Gezien de huidige gekte zal het XGS-PON worden. Je krijgt een IPv4, geen IPv6. Hoe vast het is? Ik heb al sinds mijn aansluiting (10-2022) hetzelfde IP adres. Je krijgt een media converter en een WAN router. Meestal een Zyxel. Je bent niet verplicht die te gebruiken (ik heb een Sophos UTM) maar je moet wel even rekening houden met VLANs als je meer wilt afnemen dan alleen internet.
Ik weet niet waar je het vandaan hebt maar ik heb al meer dan een jaar T-Mobile/Odido alles gaat gewoon via een vlan.
Ik heb internet,TV en vaste telefoon.
Bij mij gaat het gewoon via vlan 300.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jongetje schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:03:
[...]

Canal digital is een ott dienst en kun je bij elke provider afnemen. Deze gebruikt zeker geen kpn (igmp) streams.
Sterker nog, hoe moet je kpn igmp tv streams krijgen als je via ODF of primevest Freedom internet hebt? KPN zit namelijk niet in deze pops.
Jij doelt op de OTT-dienst die ze zelf aanbieden, maar daarnaast bestaat er wel degelijk ook een propositie met STB én iGMP streams die ze samen met ISPs aanbieden. En ik spreek uit eigen ervaring!

Zowel bij Tweak, als via Freedom (toen ik een tijdje TV heb afgenomen) werkte Canal Digitaal op de Amino Aria boxen 100% zeker weten met IGMP streams van KPN! Daar heb ik toen op mijn OPNSense doso zelfs nog IGMPProxy en andere trucs voor moeten toepassen. En het staat op de website van Freedom ook genoemd als benodigd wanneer je een eigen modem/router wil configureren en TV afneemt.

Hoe ze dat dan doen in gebieden waar KPN niet in PoP's zit is vers 2, maar KPN biedt de streams sowieso ook los als Wholesale product aan, dus ik kan me voorstellen dat ze ook in die gebieden, via een apart VLAN, gewono die streams naar afnemers kunnen routeren.

Dat Canal Digitaal ook losstaand als OTT aanbieding bestaat die je provider-onafhankelijk kan afnemen, doet daar niets aan af.

Al zal het me niets verbazen als Odido niet meer zo werkt... want 100% OTT aanbieden is natuurlijk wel eenvoudiger (al kost het wellicht wat meer bandbreedte, maar dat doet het sowieso wel steeds meer aangezien steeds minder mensen lineair kijken)

[ Voor 26% gewijzigd door eymey op 16-12-2023 11:41 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:39
Helaas verloopt mijn migratie naar Odido verre van vlekkeloos. Afgelopen woensdag door KPN afgesloten terwijl ik vrijdag gemigreerd zou worden.
Monteur is gister geweest en heeft alles aangesloten in huis (had ik zelf ook al gedaan maar weer losgekoppeld voor het geval er gezeur over zou komen), maar geen signaal op de lijn (net als toen ik het zelf had gedaan woensdag). Deze is nog bezet door KPN... Nu volop hotspotten en sinds vandaag ook maar met met 2 Odido prepaid sims met unlimited bundel aan de gang...
Hebben anderen deze ervaring ook? En wat is de normale doorlooptijd hiervoor?

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiert.tweakers

wiert.tweakers

Barre73 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:43:
[...]

Dit noemt Odido ODF gebieden (niet te verwarren met Open Dutch Fiber).
Daanaast kent Odido PDF gebieden waar de glasvezeleigenaar Open Dutch Fiber of E-Fiber is. Zelfde principe en prijs, alleen andere netwerkeigenaar.

Dit noemt Odido WBA gebieden en die zijn dus 10 tot 15 euro per maand duurder voor de klant.

In voorbereiding tot een reactie op de startpost is het misschien handig om uit te leggen wat ODF, PDF en WBA betekenen.

In veel berichten van het topic wordt ODF gelijkgesteld met Open Dutch Fiber, maar ik weet vrij zeker dat je hier iets anders bedoelt (:

Wat ik denk wat je bedoelt heb ik even uit de Odido forum post Glasvezel: wat betekenen deze termen? gehaald:
- ODF: Optical Distribution Frame - Als ‘actieve operator’ over Glasvezel diensten aanbieden aan providers of eindgebruikers in Nederland. Zo noemt Odido haar glasvezelnetwerk bijvoorbeeld.
- WBA: Wholesale Broadband Access - De toegang tot het glasvezelnetwerk in beheer bij KPN waarbij er alleen digitale signalen worden doorgegeven.
Helaas ontbreekt PDF daar in het rijtje. Wat betekent die afkorting? Of bedoel je daar misschien ook ODF?

Het is denk ik ook belangrijk om zulke definities in de start-post te krijgen.

--jeroen (die zich aan het inlezen is omdat die binnen een paar maanden Odido krijgt want in Lisse is Open Dutch Fiber nu een glasvezelnetwerk aan het aanleggen en Odido heeft het eerste recht op gebruik van dat netwerk, en het rond glasvezel allemaal fiks is veranderd sinds hij zich tegen Reggefiber in de Aker, Badhoevedorp en Sassenheim aan bemoeide)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Op zich maakt het voor jou niet uit hoeveel afkortingen er zijn. Wanneer je glasvezel aanvraagt krijg je uiteindelijk een mediaconverter tegen de muur waar UTP uit komt en daar kan je elke router aan vast knopen die je kan bedenken.

Het is belangrijker dat, als het process eenmaal is gestart, je geen wijzigingen meer aanvraagt. Komen ze de handel in graven op de dag dat je eerste kind geboren wordt, regel een keizerssnede. Ligt het pakket met modem enzo in oost Groningen? Haal het zelf op. Heb je een probleem waarvoor de monteur nog een keer terug moet komen, wacht even met je tweede kind want ze komen waarschijnlijk over negen maanden. :P Als het werkt, blijf er dan van af. B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiert.tweakers

wiert.tweakers

jadjong schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 19:15:
Op zich maakt het voor jou niet uit hoeveel afkortingen er zijn. Wanneer je glasvezel aanvraagt krijg je uiteindelijk een mediaconverter tegen de muur waar UTP uit komt en daar kan je elke router aan vast knopen die je kan bedenken.
Het maakt nu al uit omdat er hier in de reacties bijvoorbeeld ODF voor twee betekenissen wordt gebruikt. Dan is het wel handig om te weten wat die betekenissen zijn.

Verder wil ik misschien wel helemaal geen UTP in huis omdat daar al flink veel glas ligt en de rest shielded twisted pair is.

De berichten hier lezend werkt zeker niet elke router in alle gevallen, dus daar is ook achtzaamheid belangrijk.

En daarom stelde ik wat vragen: vanwege de "voor" uit "voorbereiding".
Het is belangrijker dat, als het process eenmaal is gestart, je geen wijzigingen meer aanvraagt. Komen ze de handel in graven op de dag dat je eerste kind geboren wordt, regel een keizerssnede. Ligt het pakket met modem enzo in oost Groningen? Haal het zelf op. Heb je een probleem waarvoor de monteur nog een keer terug moet komen, wacht even met je tweede kind want ze komen waarschijnlijk over negen maanden. :P Als het werkt, blijf er dan van af. B)
En dat is met mijn gezondheid niet te voorspellen: er is een gerede kans dat ik op een niet te voorspellen moment naar een zorgverlener toe moet, bijvoorbeeld naar het Antoni van Leeuwenhoek hoewel die kans nu wat kleiner is dan begin dit jaar.

--jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14

_O- _O- ook een manier om iets uit te leggen, zou haast denken dat je er ervaring mee hebt.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
wiert.tweakers schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 17:50:
[...]

In voorbereiding tot een reactie op de startpost is het misschien handig om uit te leggen wat ODF, PDF en WBA betekenen.

In veel berichten van het topic wordt ODF gelijkgesteld met Open Dutch Fiber, maar ik weet vrij zeker dat je hier iets anders bedoelt (:

Wat ik denk wat je bedoelt heb ik even uit de Odido forum post Glasvezel: wat betekenen deze termen? gehaald:

[...]

Helaas ontbreekt PDF daar in het rijtje. Wat betekent die afkorting? Of bedoel je daar misschien ook ODF?

Het is denk ik ook belangrijk om zulke definities in de start-post te krijgen.

--jeroen (die zich aan het inlezen is omdat die binnen een paar maanden Odido krijgt want in Lisse is Open Dutch Fiber nu een glasvezelnetwerk aan het aanleggen en Odido heeft het eerste recht op gebruik van dat netwerk, en het rond glasvezel allemaal fiks is veranderd sinds hij zich tegen Reggefiber in de Aker, Badhoevedorp en Sassenheim aan bemoeide)
Ik zag dat mijn uitleg van een maand geleden werd geciteerd. Met een domme typefout.. PDF moest (ook) ODF zijn. In dit geval betekende het Open Dutch Fiber.

Ik heb mijn originele post gecorrigeerd.

Verder: netwerk in Lisse van Open Dutch Fiber is automatisch Odido als eerste operator en provider en zeker ook met XGS-PON.
Momenteel is er naar mijn weten maar 1 SFP module voor XGS-PON beschikbaar waarmee je glas direct op je router kan inpluggen. Maar die is van AVM en zit in de bijbehorende Fritzbox.
Dus kijk t.z.t. wat er dan op de markt is en bedenk dat je bij het niet gebruiken van de Odido ONT (mediaconverter) je je eigen ONT/SFP module moet aanmelden bij Odido. Anders communiceert het niet met hun OLT in de PoP.

Mocht er nog niks voor jouw eigen router beschikbaar zijn dan kan je niet anders dan met UTP naar je router (mits je die op de WAN kant kan instellen op VLan 300).

[ Voor 20% gewijzigd door Barre73 op 16-12-2023 20:44 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• wiert.tweakers

wiert.tweakers

Nu ik beter snap welke zoektermen hier relevant zijn (Open Dutch Fiber met Odido nu is heel wat anders dan wat ik nog uit de tijd met Reggefiber met xs4all en helden van nu in 2013-2015 in de Aker/Badhoevedorp/Sassenheim) onderstaand wat antwoorden op mijn vragen en nog wat opmerkingen.

Ik pas de post aan als ik meer details heb (hopelijk voor oplevering over 2 tot 4 maanden).

1. Wat voor apparatuur gaan ze voor glasvezel gebruiken?
2. Krijg je een IPv4 en hoe vast is dat?
3. Kun je eigen apparatuur gebruiken (zoals Fritz!Box, pfSense/OPNSense, Mikrotik)?
1. zeker* gebaseerd op XGS-PON (want voor aanleg informeert Odido al dat 8 gbit/s mogelijk is) met een Huawei OptiXstar HN8010Ts ONT/FTU omdat het een nieuwe Open Dutch Fiber aansluiting betreft (en een Zyxel T-56 router)
2. IPv4 is via DHCP, hangt af van MAC adres van router WAN poort en is vrij statisch (mits je de lease niet laat verlopen); er is geen IPv6 (zie Wanneer gaat T-Mobile IPv6 ondersteunen?).

* Open Dutch Fiber legt weliswaar P2P neer waar AON over zou kunnen, maar Odido legt daar een xPON overheen, maar GPON doet geen 8 gibt/s, dus moet het XGS-PON zijn.

Verder:

- voor een eigen router heb je er eentje nodig waar je VLAN op je WAN poort kunt configureren (P/M: er gaan verschillende verhalen rond over welk VLAN, maar VLAN 300 wordt het meest gesuggereerd; PPPoE zoals bij xs4all is er bij T-Mobile alleen voor zakelijke klanten)

- Odido doet geen IPV6: Wanneer gaat T-Mobile IPv6 ondersteunen? (dat is een flinke tegenvaller, maar helaas geen keuze, want anders nog minstens een jaar op een andere provider wachten en dat is gezien mijn levensverwachting dan niet eens meer relevant)

- TCP poort 25 (SMTP) staat uitgaand geblokkeerd (dat is jammer, want dat had ik bij xs4all en helden van nu niet, maar goed daar werken we wel weer omheen).

- In tegenstelling tot eerdere berichten zou een Fritz!Box met SFP poort wel moeten werken, want Setting up the FRITZ!Box for use with a fiber optic connection from Odido (formerly T-Mobile):
Requirements / Restrictions
- A FRITZ!Box Fiber with the SFP module "FRITZ!SFP AON" is required for active fiber optic connections (AON) from Odido.
- A FRITZ!Box Fiber with the SFP module "FRITZ!SFP GPON" is required for passive fiber optic connections (GPON) from Odido.
- A FRITZ!Box Fiber with the SFP module "FRITZ!SFP XGS-PON" is required for passive fiber optic connections according to XGS-PON from Odido.
Het lijkt erop alsof hier nog niemand dat werkend heeft, maar @gsh1964 en @digiben zijn ermee bezig. Fingers crossed...

De meeste antwoorden die ik heb gevonden stonden in
asing schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 13:00:
Op dit moment is er geen IPv6 ondersteuning. Dat kunnen ze niet eindeloos volhouden want de IPv4 adressen raken een keer op. Dat roept iedereen nu maar er wordt gehandeld in blokken. Zolang ze IPv4 kunnen kopen zullen ze dat doen.

Mijn IP adres is al een jaar ongewijzigd, dus daar zou ik me geen zorgen om maken.

Poort 25 UITGAAND is geblokkeerd. Inkomend niet. Dat wil zeggen dat je mailserver wel kan ontvangen maar niet kan versturen. Om dat werkend te krijgen gebruik ik een GMail account. De ontvanger ziet mijn eigen domein als afzender, en DKIM en SPF kloppen gewoon. Alleen in de header van de mail vind je mijn gmail adres terug.
,
djiwie schreef op dinsdag 10 oktober 2023 @ 11:28:

Zolang je DHCP lease actief blijft veranderen ze vrijwel niet. Nieuwe router met ander MAC-adres -> nieuw ip-adres.
,
tjoll schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:03:
Zojuist het Odido welkomstpakket ontvangen. Hierin werd een Zyxel T-56 geleverd, een Huawei OptiXstar HN8010Ts voor XGS-PON en Amino Aria 7X. Volgende week komt Guidion langs voor het aansluiten. Ik ben benieuwd wat de kwaliteit van de lijn zal zijn. Hier en daar heb ik al mensen gesproken die veel last hadden van packet loss en latency en daardoor binnen 14 dagen weer hebben opgezegd. ;(

Ik ben benieuwd. Wordt vervolgd... :/
,
tjoll schreef op woensdag 13 september 2023 @ 14:03:
Zojuist het Odido welkomstpakket ontvangen. Hierin werd een Zyxel T-56 geleverd, een Huawei OptiXstar HN8010Ts voor XGS-PON en Amino Aria 7X. Volgende week komt Guidion langs voor het aansluiten. Ik ben benieuwd wat de kwaliteit van de lijn zal zijn. Hier en daar heb ik al mensen gesproken die veel last hadden van packet loss en latency en daardoor binnen 14 dagen weer hebben opgezegd. ;(
,
gsh1964 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 10:52:
Update 13-12-2023

Enfin de tussenstand dus van Delta-XGS-PON naar Odido XGS-PON.....
en
Barre73 schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 20:38:

Verder: netwerk in Lisse van Open Dutch Fiber is automatisch Odido als eerste operator en provider en zeker ook met XGS-PON.
Momenteel is er naar mijn weten maar 1 SFP module voor XGS-PON beschikbaar waarmee je glas direct op je router kan inpluggen. Maar die is van AVM en zit in de bijbehorende Fritzbox.
Dus kijk t.z.t. wat er dan op de markt is en bedenk dat je bij het niet gebruiken van de Odido ONT (mediaconverter) je je eigen ONT/SFP module moet aanmelden bij Odido. Anders communiceert het niet met hun OLT in de PoP.

Mocht er nog niks voor jouw eigen router beschikbaar zijn dan kan je niet anders dan met UTP naar je router (mits je die op de WAN kant kan instellen op VLan 300).
--jeroen

[ Voor 9% gewijzigd door wiert.tweakers op 18-12-2023 07:38 . Reden: zeker XGS-PON (en uitleg waarom) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiert.tweakers

wiert.tweakers

[...]

Ik zag dat mijn uitleg van een maand geleden werd geciteerd. Met een domme typefout.. PDF moest (ook) ODF zijn. In dit geval betekende het Open Dutch Fiber.

Ik heb mijn originele post gecorrigeerd.
Geen probleem. Ik ben woordblind, lees altijd alles 4 keer door en dan maak ik nog steeds fouten.

Dank voor de correctie!

Nog veel meer dank voor deze informatie: de meest waardevolle reply tot nu toe.

Je stuurde hem parallel aan mijn eigen antwoord, dus die heb ik even aangepast en daar alsnog deze quote van je ingezet want credit where credit is due.

De "voor" uit "voorbereiding" is nu ver genoeg: nu afwachten wat komen gaat en zorgen dat hier (net de boel verhuisd) alles klaar is voor Open Dutch Fiber langskomt en daarna Guidion. En intussen xs4all ADSL en Ziggo kabelinternet (want altijd 2+ providers vanwege backup).

--jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:30
Issue in Almelo lijkt opgelost te zijn inmiddels. Heb eindelijk stabiele internet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouTer14
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 12:38
Graag zou ik even van gedachten willen wisselen. Een tijdje terug is bij ons Odido Glas opgeleverd. Nu las ik mij vandaag wat in wat betreft glasvezel aansluitingen/koppelblokjes.

Bij ons heeft Guidion de installatie opgeleverd met bijbehorende Huawei Optistar XGS-PON converter. We nemen 1gbit af, en deze snelheid wordt ook gehaald.

Wanneer ik naar de FTU kijk heeft de monteur een blauw koppelstukje gebruikt. Na het lezen van diverse artikelen vraag ik me af of dit wel klopt, en zou dit niet groen moeten zijn?

In de FTU is de aansluiting groen. Hier is dus het blauwe koppelblokje op gezet. De foto waarop de FTU open is, is gemaakt terwijl NetwerkNL over de vloer kwam bij ons.

Ben even benieuwd wat jullie hiervan vinden🙂

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/glAF3RE6sviM924qj7rz5olgRcs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/2bte3KA9bRxSDVYArRp2qeJB.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o79w-JrI2kCCbCoPWORTCVsi9nU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bnozn73CZzSOUOU4I1zFiLDX.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

wiert.tweakers schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 22:37:
- voor een eigen router heb je er eentje nodig waar je VLAN op je WAN poort kunt configureren
Een router zonder VLAN-optie kan ook, maar dan zal je een switch (managed) voor de router moeten plaatsen die de VLAN300 regelt. Ik heb dat zelf ook net gedaan met een TP-Link TL-SG108E switch en dat werkt perfect.

[ Voor 8% gewijzigd door DON PAPA op 17-12-2023 18:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:12
@WouTer14 Buiten de kleur is er geen verschil tussen de blauwe en groene koppelstukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouTer14
hcQd schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:10:
@WouTer14 Buiten de kleur is er geen verschil tussen de blauwe en groene koppelstukjes.
Dank @hcQd ;)
Dan hoef ik me dus geen zorgen te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sprincky
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19-10 16:07
Hoe lang zit er gemiddeld tussen het aanleggen van de pop in je huis tot aan de daadwerkelijke installatie van het modem/router door een monteur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jodummy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-10 16:08
Sprincky schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:44:
Hoe lang zit er gemiddeld tussen het aanleggen van de pop in je huis tot aan de daadwerkelijke installatie van het modem/router door een monteur?
Bij mij in Voorschoten: 3,5 weken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Tussen 1 dag en meerdere jaren. Gemiddelde heb je niet zoveel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:24
Je kan er niets over zeggen. Bij mij 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12:27

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik ben nieuw in de wereld van glasvezel, we draaien al jaren op Ziggo kabel, maar we willen in verband met de gestegen kosten toch eens overstappen.
Nu ben ik begonnen met het lezen van de start-post maar ik kom tot de conclusie dat mijn kennis niet aansluit op de daar gebruikte termen.
Ik heb ik de meterkast een aansluiting glasvezel liggen, maar die is al jaren ongebruikt. Hij is aangelegd ergens in 2011 of zo.
Het ziet er zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sFV_jnqeADkke4IFutG54bv6tTM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vzqq1Y2V3GEQfldm3Nx9Dyp.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik een glasvezel pakket bestel en ik krijg spullen thuis gestuurd, kan dat dan worden aangesloten op dit gekke ding?
De kap is eraf gehaald omdat het kastje is verplaatst vanwege een meterkast uitbreiding.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mbovenka
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:37
Dat is een Genexis GN-01. Die heb ik ook. De bijgeleverde fiber kan in het SC-SC koppelstuk (het blauwe ding aan de bovenkant),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

blackshelve schreef op zaterdag 16 december 2023 @ 23:49:
Issue in Almelo lijkt opgelost te zijn inmiddels. Heb eindelijk stabiele internet.
In welke mate heb jij instabiliteit ervaren dan?
  • Slechte WiFi
  • Dropped packets (gemeten? en hoeveel)
  • Traag internet (gemeten? hoe traag)
  • Geen verbinding (constant, af en toe, hoe frequent?)
En je zegt nu stabiel internet te hebben, is dat alleen om 10 voor 12 zo of ook op andere momenten v.d. dag?
Excuus dat ik er zo scherp in ga, maar 'het was instabiel' zegt helaas heel weinig.

edit:
blackshelve schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:02:
Dan heb ik heel even een verbinding tot 380mb en dan kakt het weer in naar 20 tot geen internet.
Ging het puur hierom?

[ Voor 15% gewijzigd door True op 17-12-2023 12:48 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blackshelve
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:30
True schreef op zondag 17 december 2023 @ 12:46:
[...]

In welke mate heb jij instabiliteit ervaren dan?
  • Slechte WiFi
  • Dropped packets (gemeten? en hoeveel)
  • Traag internet (gemeten? hoe traag)
  • Geen verbinding (constant, af en toe, hoe frequent?)
En je zegt nu stabiel internet te hebben, is dat alleen om 10 voor 12 zo of ook op andere momenten v.d. dag?
Excuus dat ik er zo scherp in ga, maar 'het was instabiel' zegt helaas heel weinig.

edit:

[...]

Ging het puur hierom?
Ik had letterlijk vanaf begin installatie een maand geleden tot afgelopen vrijdag toen de guidion monteur langs kwam voor een storingscheck geen stabiele internet gehad. En instabiel als constant een verbindingsprobleem, van wel internet naar geen internet constant. Hoe ik het in mijn eerste bericht had beschreven.

De guidion monteur zei ook dat die issue bij meerdere odido klanten voor doet in Almelo en dat het een IP issue is. Er was iets niet goed ingestelt door Delta. Afgelopen vrijdag zei hij ook dat Odido en Delta aan tafel gingen zitten voor een oplossing.

Blijkbaar was dat positief want nu heb ik geen drops meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-10 17:28
Sinds afgelopen vrijdag is mijn Odido glasvezel actief in combinatie met de TV app. Internet fantastisch. Maar die tv app is een verschrikking. Gebruik een Apple TV. Enkele dingen:
Als ik gewoon zit te kijk en op de afstandsbediening naar rechts klik crasht de app.
Als ik naar menu om terug te kijken ga crasht de app.
Vooruit en achteruit spoelen gaat niet.
Overal komt content naar voren om te kijken. Blijkt het reclame te zijn en dat ik het moet kopen.

Heb de eerste 10 maanden gratis tv. Als ze dit niet verbeteren gaat het odido tv abo er daarna gelijk uit. Ik houd voorlopig NLZiet er nog lekker in. Werkt vele malen beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:19
blottle schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:11:
Sinds afgelopen vrijdag is mijn Odido glasvezel actief in combinatie met de TV app. Internet fantastisch. Maar die tv app is een verschrikking. Gebruik een Apple TV. Enkele dingen:
Als ik gewoon zit te kijk en op de afstandsbediening naar rechts klik crasht de app.
Overal komt content naar voren om te kijken. Blijkt het reclame te zijn en dat ik het moet kopen.

Heb de eerste 10 maanden gratis tv. Als ze dit niet verbeteren gaat het odido tv abo er daarna gelijk uit. Ik houd voorlopig NLZiet er nog lekker in. Werkt vele malen beter.
Ik ben het met je eens dat de app totaal niet gebruiksvriendelijk is. Cloud opname zitten bv ergens onder mijn account. Wie verzint dat. De UI met hun nieuwe tv kastje is volgens mij wel iets verbetert. Ik zie dat cloud opname nu bovenin het scherm getoond wordt. Hopelijk voeren ze deze UI ook door naar hun apps.
Echter dat de app crasht, heb ik nog nooit meegemaakt. Totaal niet herkenbaar. Wellicht heeft het te maken met welk soort afstandsbediening? Ik heb zelf de zwarte remote met touchpad. Mijn ATV is overigens een 4K gen1 versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:41

Heel herkenbaar inderdaad! Loop tegen precies hetzelfde aan. Heb je dit al bij Odido gemeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blottle
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-10 17:28
meesje schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:19:
[...]

Ik ben het met je eens dat de app totaal niet gebruiksvriendelijk is. Cloud opname zitten bv ergens onder mijn account. Wie verzint dat. De UI met hun nieuwe tv kastje is volgens mij wel iets verbetert. Ik zie dat cloud opname nu bovenin het scherm getoond wordt. Hopelijk voeren ze deze UI ook door naar hun apps.
Echter dat de app crasht, heb ik nog nooit meegemaakt. Totaal niet herkenbaar. Wellicht heeft het te maken met welk soort afstandsbediening? Ik heb zelf de zwarte remote met touchpad. Mijn ATV is overigens een 4K gen1 versie.
Ik heb een zilver kleurige afstandsbediening. Welke Apple TV weet ik niet precies.
NLM1K schreef op zondag 17 december 2023 @ 19:20:
[...]

Heel herkenbaar inderdaad! Loop tegen precies hetzelfde aan. Heb je dit al bij Odido gemeld?
Nee, sinds vandaag een beetje aan het spelen geweest met de tv app. Wil het nog een weekje aankijken en dan een lijstje doorsturen. Misschien hadden ze even storing in sommige delen dus ik wacht nog even met melden bij Odido zelf.

Zie dat het ook al is gemeld:
https://community.odido.n...ate-naar-tvos-17-2-359671

[ Voor 4% gewijzigd door blottle op 17-12-2023 19:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mackeessie
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 27-10 23:23

Ik heb ook sinds vorige week Odido, prima internet, tv app op een Samsung TV en Google TV werkt wel goed, geen vastlopers, maar gebruiksvriendelijkheid is minder . Ik had Ziggo Next en dat werkte veel prettiger. Odido app lijkt wel wat beter beeld te geven dan Ziggo. ik kan het nu nog vergelijken, vrijdag stopt Ziggo. Maar ik heb wel het Odido tv kastje besteld, dat menu lijkt mij wat logischer. Mijn vrouw heeft nog moeite om via de app TV te kijken, en om opnames te vinden helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landmeter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-10 13:27
Greatsword schreef op zondag 10 december 2023 @ 06:47:
[...]

ik stap einde van de maand over van Tweak naar Odido, huidige setup Glas>MediaConverter>UDM Pro.

Stel je dan een dag voor oplevering al VLAN 300 in of sluit je dan eerst tijdelijk de router van Odido aan met daar aangekoppeld de UDM Pro zodat je hem kan bereiken?
Ik heb een USG. In de controller had ik de VLAN op 300 gezet, maar op de een of andere manier kwam dat niet bij de USG terecht. Daarna de USG een harde reset gegeven, direct ingelogd op de USG, VLAN op 300 en daarna adopteren in de unifi omgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Landmeter
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 26-10 13:27
The_Admin schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:15:
Al mensen succesvol aangesloten in regio 0251? De boel lijkt nu wel in een stroomversnelling te komen. Bij ons is op 2 november de boel in de straat gelegd, volgende week dinsdag (12/12) wordt de glasvezel in mijn woning naar binnen gebracht, en het installatiepakket zou vandaag bezorgd moeten worden door DHL.

Wat is de ervaring met Guidion, als ik dit topic een beetje scan kan er soms nog wel de nodige tijd zitten in bovenstaande en de daadwerkelijke installatiedatum?
0251 hier. Bij ons werkt alles tot volle tevredenheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clueless
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-10 21:13
hcQd schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:10:
Uhm is dat wel helemaal waar? Heeft het verschil in kleur niet te maken of de SC-aansluiting een APC of UPC variant is? Naar wat ik er over heb terug kunnen vinden heeft het onder andere te maken met return loss op de kabel.
Application Considerations
Some applications are more sensitive to return loss than others; they call for APC connectors. For example, in higher optical wavelength ranges (above 1500 nanometers) like those used for RF video signals, reflected light can adversely impact the signal. That is why we see APC connectors being used by most cable companies and other FTTX providers in outside plant applications.

APC connectors are also commonly used in passive optical applications (both GPONs and passive optical LANs) due to the fact that many of these systems also use RF signals to deliver video. Future higher-speed passive optical networks and other WDM applications that will use higher wavelengths via singlemode fiber will also likely require the reduced return loss of APC connectors.

One thing that should be noted is that APC and UPC connectors cannot and should not be mated. Not only does mating cause poor performance because the fiber cores will not touch, but it can also destroy both connectors. The last thing you want to do is cause permanent transmitter damage—especially with higher-cost singlemode equipment.
Bron: APC vs. UPC: What’s the Difference?

[ Voor 3% gewijzigd door Clueless op 17-12-2023 22:43 . Reden: Linkje toegevoegd. ]

I Don't Know, So Don't Shoot Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16:12
Clueless schreef op zondag 17 december 2023 @ 22:40:
Uhm is dat wel helemaal waar? Heeft het verschil in kleur niet te maken of de SC-aansluiting een APC of UPC variant is? Naar wat ik er over heb terug kunnen vinden heeft het onder andere te maken met return loss op de kabel.
De connectors verschillen, maar de koppelstukjes zijn hetzelfde. Het is alleen gebruikelijk deze te matchen met de kleur van de connectors, maar nodig is dat niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• peterbier
  • Laatst online: 16:29
De koppelblokjes zijn hetzelfde.
Het gaat om de oppervlakte raakcontact.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UPaqu3MQCjadVSIBMOvHq7Ut6Jc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jLKNe2slTRDjxecAFjfZlfTZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7ygsGcDlH3_eQcfxo9hRKQhJTMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x82Et7SSaoHWZeQYSG2eHGdh.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door peterbier op 18-12-2023 00:20 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:20
Goedemorgen,

Ik zit al geruime tijd dit topic te volgen en heb onlangs ook de overstap gemaakt van Delta naar Odido.
Door de horror-verhalen m.b.t. de overstap van enkele mede tweakers heb ik toch enigszins met angst en beven naar mijn overstapdatum toegeleefd.

Maar! Alles verliep perfect!
Om 00.00 in de nacht ging lijn van Delta down. In de morgen heb ik de apparatuur van Odido alvast aangesloten zodat ik nog even thuis kon werken voordat de monteur langs zou komen die dag.
Om 10.00 monteur op de stoep, keek in de meterkast, heeft wat schroefjes in het houtwerk gezet zodat de apparatuur netjes opgehangen kon worden. 10.10 werkzaamheden klaar, krabbel gezet.

Al met al een prima ervaring qua overstap. Ik merk nu wel iets vaker harpingen/bufferingen bij mijn IPTV oplossing echter is dit nog niet dermate vervelend dat ik er een analyse op los heb gelaten.
Dat stukje kijken wij dus nog even aan.

Snelheden zijn trouwens prima, bekabeld 950+/950+ over meerdere tests.

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-09 15:57
WouTer14 schreef op zondag 17 december 2023 @ 10:01:
Graag zou ik even van gedachten willen wisselen. Een tijdje terug is bij ons Odido Glas opgeleverd. Nu las ik mij vandaag wat in wat betreft glasvezel aansluitingen/koppelblokjes.

Bij ons heeft Guidion de installatie opgeleverd met bijbehorende Huawei Optistar XGS-PON converter. We nemen 1gbit af, en deze snelheid wordt ook gehaald.

Wanneer ik naar de FTU kijk heeft de monteur een blauw koppelstukje gebruikt. Na het lezen van diverse artikelen vraag ik me af of dit wel klopt, en zou dit niet groen moeten zijn?

In de FTU is de aansluiting groen. Hier is dus het blauwe koppelblokje op gezet. De foto waarop de FTU open is, is gemaakt terwijl NetwerkNL over de vloer kwam bij ons.

Ben even benieuwd wat jullie hiervan vinden🙂

[Afbeelding][Afbeelding]
Wat slordig dat ze dat opgerolde stuk glaskabel niet in je converter hebben weg gewerkt. Dat deed de monteur hier prima. De kleur heb ik verder geen idee van.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
INsaiGN schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:37:
[...]

Wat slordig dat ze dat opgerolde stuk glaskabel niet in je converter hebben weg gewerkt. Dat deed de monteur hier prima. De kleur heb ik verder geen idee van.
Maar dat kan in deze FTU (het witte kastje waarin de glasvezel zelf zit afgewerkt) helemaal niet. Dan heb jij waarschijnlijk een oudere FTU waarin wat meer lege ruimte zit en die ook open kan. Dat kan bij deze ook niet (ja, op die foto zie je dat 'ie open is, maar dat was alleen tijdens de installatie door KPN Netwerk).
Deze FTU is maar 10x10 cm en die ruimte is al in gebruik voor het oprollen van de kale glasvezel van de netwerkbeheerder en de connector aan het einde van die kabel. Ik weet niet waar je in die FTU nog een heel rolletje gele glasvezel wil oprollen?

[ Voor 12% gewijzigd door Barre73 op 18-12-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INsaiGN
Barre73 schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:40:
[...]

Maar dat kan in deze FTU (het witte kastje waarin de glasvezel zelf zit afgewerkt) helemaal niet. Dan heb jij waarschijnlijk een oudere FTU waarin wat meer lege ruimte zit en die ook open kan. Dat kan bij deze ook niet.
Deze FTU is maar 10x10 cm en die ruimte is al in gebruik voor het oprollen van de kale glasvezel van de netwerkbeheerder en de connector aan het einde van die kabel.
Ah, dan zit ik er inderdaad naast want wat je beschrijft klopt helemaal. Die kon bij mij open en is iets groter.
Stiekem ben ik daar dus wel blij mee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouTer14
INsaiGN schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:42:
[...]

Ah, dan zit ik er inderdaad naast want wat je beschrijft klopt helemaal. Die kon bij mij open en is iets groter.
Stiekem ben ik daar dus wel blij mee ;)
Nog mooier was als Odido een opkikbare NTU meeleverde zoals de Nokia/Genexis. Hopelijk komt dat nog. Bij KPN is dit de standaard en zit er toch net even wat strakker uit :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• INsaiGN
WouTer14 schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:50:
[...]

Nog mooier was als Odido een opkikbare NTU meeleverde zoals de Nokia/Genexis. Hopelijk komt dat nog. Bij KPN is dit de standaard en zit er toch net even wat strakker uit :*)
100% waar; dat is inderdaad veel strakker! Mag ook wel voor die meerprijs ;) >:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
WouTer14 schreef op maandag 18 december 2023 @ 10:50:
[...]

Dat zou best kunnen maar dat geeft een probleempje.. Odido levert op vrijwel elk glasvezelnetwerk in NL van elke beheerder. Daarmee zijn ze de enige in NL.
Maar... dat betekent ook dat er minstens 10 verschillende FTU's kunnen voorkomen. Ik ken alleen al vier verschillende FTU's op Reggefiber/KPN Netwerk aansluitingen. En dan nog Delta, Open Dutch Fiber, en een zooi lokale netwerken. op die laatste levert Odido weliswaar via KPN WBA maar er zitten wel andere types FTU's op.

Het is logistiek en economisch gezien dan ook veel slimmer om 1 oplossing te gebruiken in de vorm van een glasvezelkabeltje dat altijd wel past op een connector in de FTU, en die aan te sluiten op een losse ONT. Dus wat ze nu doen.
Inderdaad minder fraai maar wel veel logischer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wiert.tweakers

wiert.tweakers

rens-br schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 23:21:
Veel van je vragen staan gewoon in de openingspost. Heb je daar al in gekeken?
Ergens is iets misgegaan in mijn commentaar (inclusief bedankje) op de openingspost. Omdat ik pakweg een uur of 4 energie per dag heb. Er komt (wellicht veel) later een nieuwe poging. Wel bedankt, want ik heb een beetje een idee hoeveel werk zo'n post en het bijhouden ervan is.

--jeroen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebastix
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 08-04-2024
Mijn ervaring, nadat ik eindelijk licht binnen heb in de meterkast (aansluiting was in april al gerealiseerd) is tot nu toe matig.
Ik loop nu vast op het niet open kunnen zetten van poorten op de door Odido geleverde Zyxel T54 modem: https://sebastix.nl/blog/...n-open-zetten-werkt-niet/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 26-10 19:06
Vandaag overgestapt op Odido (ex Tweak klant) en tot nu toe tevreden! (omgeving 1333)

Vriendelijke monteur belde me op alvorens hij 't Tweak internet afkopelde (werkte tot 10 minuten voordat de monteur over de drempel was nog allemaal) en hij heeft alles netjes aangesloten en heeft de Zyxel gewoon neergezet i.p.v. tegen de muur geschroefd omdat ie wist dat ik m'n eigen apparatuur wilde gebruiken.

Hij heeft 't internet getest en bevestigde nog even dat ik VLAN 300 moest gebruiken en terwijl de monteur weer richting z'n busje ging heb ik de Zyxel ontkoppelt, heb ik op apply gedrukt op m'n UniFi controller en werkt alles vlekkeloos.

Even een speedtestje erbij voor de leuk:
Afbeeldingslocatie: https://www.speedtest.net/result/15646924656.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
Hier ook erg tevreden op KPNNetwerk:
https://www.speedtest.net/my-result/d/610239901

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
KPN netwerk?
Ik zie toch echt staan Deltafiber in je speedtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
dolopfriet schreef op maandag 18 december 2023 @ 16:31:
[...]

KPN netwerk?
Ik zie toch echt staan Deltafiber in je speedtest.
Dat is de Speedtest server waarnaar getest is in deze Speedtest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:35
Op 6 februari zijn we aan de beurt om over te stappen van Tweak naar Odido. Omdat onze huidige wifi oplossing aan vervanging toe is wil ik de Zyxel en de wifi plus punten wel een kans geven. Ik krijg alleen de indruk dat ik de wifi plus punten pas kan bestellen nadat de monteur is langs geweest? Ik weet dat ik ze nodig ga hebben en wil ze dan ook eigenlijk gelijk tot m’n beschikking hebben op de 6de. Als ik ze nu probeer toe te voegen kan dan niet omdat mijn bestelling nog ‘open’ is.

Nintendo Friend Code: SW-2156-2589-6793

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 20-10 15:57
Jarenlang klant geweest bij Ziggo en ik was zeker niet ontevreden. Overgestapt naar Odido Glasvezel wegens de zeer aantrekkelijke prijs. Internet is uitstekend. Ik haal een uitstekende snelheid en heb (nog) geen uitvallers gehad.

Maar TV is een heel ander verhaal. Wat een baggerkwaliteit zijn de streams zeg. Dan heb je zo'n ontzettend snelle verbinding, en dan stuur je bijna de laagste kwaliteit HD uit, die er is. Hopelijk verhogen ze snel de bitstreams, want anders ben ik over 11 maanden weer terug bij Ziggo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvdlinden
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-10 09:58
kadoendra schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:09:

Maar TV is een heel ander verhaal. Wat een baggerkwaliteit zijn de streams zeg. Dan heb je zo'n ontzettend snelle verbinding, en dan stuur je bijna de laagste kwaliteit HD uit, die er is. Hopelijk verhogen ze snel de bitstreams, want anders ben ik over 11 maanden weer terug bij Ziggo.
Daarom heb ik alvast ziggo TV opgezegd en NLziet in plaats genomen. NLziet was eventjes wennen, maar iedereen thuis is er heel blij mee. Als glasvezel in febr/mrt opgeleverd wordt, heb ik daar geen last van met internet only 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
wvdlinden schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:21:
[...]

Daarom heb ik alvast ziggo TV opgezegd en NLziet in plaats genomen. NLziet was eventjes wennen, maar iedereen thuis is er heel blij mee. Als glasvezel in febr/mrt opgeleverd wordt, heb ik daar geen last van met internet only 😉
Ik kijk nogal veel voetbal op ESPN dus dat is voor mij helaas geen optie. Mocht ESPN ooit in hun pakket komen (of gewoon via een eigen app gaan uitzenden) dan is misschien wel een goed idee ja. Dank voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jarenlang klant geweest bij Ziggo en ik was zeker niet ontevreden. Overgestapt naar Odido Glasvezel wegens de zeer aantrekkelijke prijs. Internet is uitstekend. Ik haal een uitstekende snelheid en heb (nog) geen uitvallers gehad.

wvdlinden schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:21:
[...]

In O.T.T. land zou ik wel bijna durven stellen dat NLZiet als 'referentie' gezien kan worden. In ieder geval qua Nederland qua Live televisiezenders die niet binnen het eigen netwerk van een ISP met TV worden verspreid. NLZiet is ongeveer rond de 7-9 Mbit/s, met 1080p50, in de Mediagateway in Hilversum geëncodeerd (weet overigens niet zeker of het HEVC of H264 is).

Al is Ziggo (dat met de Mediabox Next Mini eigenlijk ook O.T.T. geworden is, nog net wat beter maar ja, dat is over hun eigen ISP-netwerk).

Als Odido slechtere kwaliteit TV biedt dan NLZiet, is dat eigenlijk best schandalig :') . Maar ja, met zware congestie in de avond in sommige regio's zou TV kijken dan ook nog meer een drama worden.

[ Voor 8% gewijzigd door eymey op 18-12-2023 20:17 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
tipex schreef op maandag 18 december 2023 @ 19:06:
Op 6 februari zijn we aan de beurt om over te stappen van Tweak naar Odido. Omdat onze huidige wifi oplossing aan vervanging toe is wil ik de Zyxel en de wifi plus punten wel een kans geven. Ik krijg alleen de indruk dat ik de wifi plus punten pas kan bestellen nadat de monteur is langs geweest? Ik weet dat ik ze nodig ga hebben en wil ze dan ook eigenlijk gelijk tot m’n beschikking hebben op de 6de. Als ik ze nu probeer toe te voegen kan dan niet omdat mijn bestelling nog ‘open’ is.
De monteur heeft ze ook bij zich en kan ze voor jou installeren zonder extra installatie kosten. Ze komen dan gewoon bij het abonnement op.

Zelf iets kopen is echter wat ik aan zou raden. Dat werkt met elke provider en is over de langere termijn goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kadoendra
eymey schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:14:
[...]

[...]

NLZiet is ongeveer rond de 7-9 Mbit/s, met 1080p50, in de Mediagateway in Hilversum geëncodeerd (weet overigens niet zeker of het HEVC of H264 is).
Hoe kun je die bitrate meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tipex
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:35
bjusterbaarlik schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:48:
[...]

De monteur heeft ze ook bij zich en kan ze voor jou installeren zonder extra installatie kosten. Ze komen dan gewoon bij het abonnement op.

Zelf iets kopen is echter wat ik aan zou raden. Dat werkt met elke provider en is over de langere termijn goedkoper.
Top dat wilde even weten. Uiteindelijk is de wens zeker om een eigen oplossing te kiezen maar dat wil ik even rustig uitzoeken want het zal een prijzig grapje worden.

Nintendo Friend Code: SW-2156-2589-6793

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:36
bjusterbaarlik schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:48:
[...]

Dat is goedkoper als de consument weet wat hij/zij aan het doen is en ook ten volle beseft dat de provider hem/haar niet gaat helpen bij problemen met de eigen apparatuur. Voor leken is een provider oplossing soms interessanter omdat ze dan één aanspreekpunt hebben en verschillende partijen niet naar elkaar gaan wijzen als het niet naar wens werkt. Doorgaans is dat providerspul dan ook plug en play en op elkaar afgestemd, dat is meer waard dan een paar euro's besparing voor mensen die er niet handig mee zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:36

Kun je tv niet apart opzeggen bij Odido en dan tv los bestellen bij een andere provider? Om nou 11 maanden slechte tv te kijken als je dat graag ziet is ook weer wat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clogboy
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-12-2023
Ik lees in dit topic dat de Zyxel router problemen geeft met IoT apparaten, en heb zelf deze ervaring ook met mijn Nanit camera (gebruikt een AzureWave IoT interface). Bij de Zyxel Nebula access point wordt op hun forum door een Zyxel employee geadviseerd om dit in VLAN op te lossen.
https://community.zyxel.c...n-issues-with-iot-devices

Ik ga vanavond kijken of dit ook toepasbaar is op de Zyxel T-56, en of het anders werkt via gastennetwerk.

NB de T-56 aanduiding zie ik alleen door T-Mobile/Odido gebruikt worden. Zyxel zelf kent hem als een ex5601 of een AX6000: https://service-provider....ads/ex5601ex5600-t-series

Hier is een handleiding die ook op dit model van toepassing lijkt te zijn (correct me if I'm wrong). https://www.manualslib.co...ons-Ax-Series.html#manual

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• INsaiGN
kadoendra schreef op maandag 18 december 2023 @ 20:11:
[...]

Ik kijk nogal veel voetbal op ESPN dus dat is voor mij helaas geen optie. Mocht ESPN ooit in hun pakket komen (of gewoon via een eigen app gaan uitzenden) dan is misschien wel een goed idee ja. Dank voor de tip.
Ik had hier dezelfde uitdaging met Internet Only en NLziet. Daarom Smart TV app genomen van Canaldigitaal die ik kijk per app op Apple TV. Zitten alle ESPN zenders bij in voor een scherpe prijs en goede kwaliteit! App mag iets intuitiever maar na verloop van tijd snap je hem. Misschien kun je er iets mee. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06:52
Clogboy schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:17:
Ik lees in dit topic dat de Zyxel router problemen geeft met IoT apparaten, en heb zelf deze ervaring ook met mijn Nanit camera (gebruikt een AzureWave IoT interface). Bij de Zyxel Nebula access point wordt op hun forum door een Zyxel employee geadviseerd om dit in VLAN op te lossen.
https://community.zyxel.c...n-issues-with-iot-devices

Ik ga vanavond kijken of dit ook toepasbaar is op de Zyxel T-56, en of het anders werkt via gastennetwerk.
ik heb gisteren zitten zoeken naar de VLAN-settings in de Zyxel. Zou normaal gesproken onder Network Settings moeten zitten maar het lijkt erop dat dat gedeelte is afgeschermd door Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-10 19:20
Kan er naast zitten ;) Maar voor mijn gevoel zijn de streams beter op het nieuwe Android TV kastje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clogboy
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21-12-2023
gerritjan schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:58:
[...]

ik heb gisteren zitten zoeken naar de VLAN-settings in de Zyxel. Zou normaal gesproken onder Network Settings moeten zitten maar het lijkt erop dat dat gedeelte is afgeschermd door Odido.
Zou moeten zitten onder 3 streepjes rechtsboven, dan Network, vervolgens VLAN Groups. Maar ik weet niet wat daarbinnen mogelijk is.

Probeer het anders via de Guest network.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 13:19

nelizmastr

Goed wies kapot

gerritjan schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 08:58:
[...]

De T-mobile firmware is inderdaad dichtgebouwd, er staat geen standaard Zyxel image op dus wat er op de Zyxel website staat is niet altijd van toepassing. Elke instelling die ervoor kan zorgen dat je je connectie verliest zullen ze hebben verstopt/weggehaald.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

king006 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:06:
[...]
Kan er naast zitten ;) Maar voor mijn gevoel zijn de streams beter op het nieuwe Android TV kastje.
Ik denk eerder dat het aan de hardware ligt, die beter is in het nieuwe tv kastje.

Daarom ben ik zo blij met de beeldkwaliteit van de AppleTV (nieuwste versie), die geeft ook een veel beter beeld dan het (oude) tv-kastje. Die ik daarom ook meteen weer terug heb gestuurd naar Odido...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steven030
  • Laatst online: 26-10 09:29
Sinds kort ligt hier glasvezel van Open Dutch Fiber in de wijk. Momenteel heb ik een gigabit verbinding van Ziggo.

Opzich ben ik redelijk tevreden, met name TV is belangrijk voor mijn vrouw en dat werkt perfect met de mediabox Next. En ook het internet was tot nu toe toereikend, ondanks dat ik redelijk veel game en dan met name MP shooters. Ik doe dit met de normale Gigabox icm 2 SmartWifi pods van Ziggo.

Nu heb ik echter sinds kort een PlayStation Portal en dat werkt niet altijd even lekker. Eigenlijk is er een 5ghz verbinding nodig, en dit is lastig in te regelen met de normale Ziggo apparatuur. De wifi pods werken namelijk niet als je alleen voor 5ghz kiest (en ik had een workaround nodig voor bepaalde apparaten die alleen met 2.4ghz werken).

Nou vraag ik me af of overstappers van Ziggo naar Odido tevreden zijn en mij aanraden dat ook te doen, óf kan ik beter investeren in eigen apparatuur zoals een Fritzbox om mijn wifi zo in te richten als ik zelf wil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kadoendra schreef op maandag 18 december 2023 @ 23:05:
[...]

Hoe kun je die bitrate meten?
Zelf meten kan als je bv. een managed switch hebt, waarmee je een port mirror kan opzetten om verkeer de poort van je smart TV / TV-box te mirroren naar bv. een laptop. En dan met Wireshark het verkeer opslaan en de streams analyseren.

Maar in dit geval weet ik het ook van div. vermeldingen in (TV-gerelateerde) media.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-10 16:24

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Steven030 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:48:
Sinds kort ligt hier glasvezel van Open Dutch Fiber in de wijk. Momenteel heb ik een gigabit verbinding van Ziggo.

Opzich ben ik redelijk tevreden, met name TV is belangrijk voor mijn vrouw en dat werkt perfect met de mediabox Next. En ook het internet was tot nu toe toereikend, ondanks dat ik redelijk veel game en dan met name MP shooters. Ik doe dit met de normale Gigabox icm 2 SmartWifi pods van Ziggo.

Nu heb ik echter sinds kort een PlayStation Portal en dat werkt niet altijd even lekker. Eigenlijk is er een 5ghz verbinding nodig, en dit is lastig in te regelen met de normale Ziggo apparatuur. De wifi pods werken namelijk niet als je alleen voor 5ghz kiest (en ik had een workaround nodig voor bepaalde apparaten die alleen met 2.4ghz werken).

Nou vraag ik me af of overstappers van Ziggo naar Odido tevreden zijn en mij aanraden dat ook te doen, óf kan ik beter investeren in eigen apparatuur zoals een Fritzbox om mijn wifi zo in te richten als ik zelf wil?
Ik zou eigenlijk altijd adviseren om WiFi zelf te regelen en niet afhankelijk te zijn van de Providers. Zeker als je meer nodig hebt dan alleen het modem (zoals in een klein appartement bijv.) Fritzbox levert goede hardware met het voordeel dat je eenvoudig van provider kunt wijzigen zonder zelf technisch te hoeven doen. Je kiest gewoon het profiel van de provider en klaar.

En hoe je goed Wifi krijgt is een meer specifieke vraag met indeling huis. Locatie van de Wifi pods etc.. Daar is niet eenduidig iets over te zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-10 12:38

Als je toch aan de slag gaat zou ik je playstation bedraad aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:29
eymey schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:54:
[...]

Zelf meten kan als je bv. een managed switch hebt, waarmee je een port mirror kan opzetten om verkeer de poort van je smart TV / TV-box te mirroren naar bv. een laptop. En dan met Wireshark het verkeer opslaan en de streams analyseren.

Maar in dit geval weet ik het ook van div. vermeldingen in (TV-gerelateerde) media.
Volgens mij zegt het alleen kijken naar de bitrate ook niet alles.

[ Voor 7% gewijzigd door Muis666 op 19-12-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Opzich ben ik redelijk tevreden, met name TV is belangrijk voor mijn vrouw en dat werkt perfect met de mediabox Next.

Nou vraag ik me af of overstappers van Ziggo naar Odido tevreden zijn en mij aanraden dat ook te doen
Zelf ben ik heel te vrede over de overstap van Ziggo naar Odido. Ik neem bij Odido alleen internet af en voor TV hebben wij AppleTV kastjes gekocht (woonkamer en slaapkamer) met daarop NLZiet, Discovery+, Netflix, Prime, HBO+, Videoland en F1TV, en dat bevalt ons zeer goed.

Maar je zou er ook voor kunnen kiezen om bij Ziggo TV en bij Odido internet te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRIANN046
  • Laatst online: 10-05-2024
Na 1 maand de overstap van ziggo naar odido glasvezel de eerste storing te pakken. Born, limburg.

PON en 10G lampje op de huawei converter branden gewoon. Op de zyxel ook alles groen behalve het internet bolletje blijft rood. Ook na alles 20x gereset te hebben. Al bijna 24h aan de gang nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menonv
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:09

menonv

Beunhazerij?

BRIANN046 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:07:
Na 1 maand de overstap van ziggo naar odido glasvezel de eerste storing te pakken. Born, limburg.

PON en 10G lampje op de huawei converter branden gewoon. Op de zyxel ook alles groen behalve het internet bolletje blijft rood. Ook na alles 20x gereset te hebben. Al bijna 24h aan de gang nu.
Vermoeiend. Ook als je de DNS servers aanpast naar bijvoorbeeld google of cloudflare?

i7-14700K @ 5.6G | MSI-Z690 | 64G | GigaByte RTX4080 SUPER | Storage / 14TB SHR2

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Muis666 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:36:
[...]

Volgens mij zegt het alleen kijken naar de bitrate ook niet alles.
Dat klopt. Zaken als gebruikte codec en kwaliteit en instellingen van de encoder bepalen ook veel. En vooral bij een " -i" stream (interlaced) gaat de kwaliteit van de de-interlacer die in je TV, Console, Settopbox, etc. zit ook een grote rol spelen.

Maar het geeft wel een indicatie. Alles minder dan ongeveer 7 Mbit/s HEVC is, als het ' semi realtime' moet, zoals bij Lineaire TV, eigenlijk gewoon te slecht, vooral bij snelle bewegende beelden (en zelfs NLZiet is op dat punt nog niet altijd even goed als de 1080i25 streams op 13 Mbit/s H.264 die Ziggo bv. doorgeeft via DVB-C ).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nougat
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 11:54
Ga na veel wikken en wegen de overstap wagen van Ziggo naar Odido. Ik had begrepen dat je 14 dagen bedenktijd had mocht je niet tevreden zijn.
Weet iemand hoe het zit met eventuele kosten, want er ligt glas in de straat (nog niet naar onze woning), maar naar onze woning zou gratis zijn bij een Odido abonnement.

[ Voor 4% gewijzigd door Nougat op 19-12-2023 15:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yalerta
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21-10 22:56
DON PAPA schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 13:43:
[...]

Maar je zou er ook voor kunnen kiezen om bij Ziggo TV en bij Odido internet te nemen.
Deze oplossing zou mogelijk kunnen zijn. Maar ... Ziggo verstopt een dergelijke aansluiting ver op de website.
Bedenk ook dat als het over de kwaliteit gaat een zogenaamde kabel-TV aansluiting á €22,95 met FreeToAir zenders alleen NPO1-2-3 HD zijn. (en het Ziggo info kanaal wat je niet bekijkt)

Wil je meer HD zenders zul je een TVstart CI+ pakket moeten nemen á €31,80 en dat optellen bij de Odido aansluiting maakt dat er een stevige prijs ontstaat.

De basis FTA kabel TV aansluiting met Odido internet only hier al enige jaren actief maar de belangrijkste reden was het aantal TV toestellen in en rond het huis zonder smart, app of andere extra kastjes die in bedrijf gehouden moesten worden en de coax kabel overal al aanwezig was.

Ik ben nog steeds boos op Ziggo die na de wijziging van mijn aansluiting al mijn gekochte CI+ kaarten uitschakelde en gelet op Ziggo's gedrag met jaarlijkse prijsstijgingen begint NLziet een aanlokkelijk alternatief te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BRIANN046
menonv schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:17:
[...]

Vermoeiend. Ook als je de DNS servers aanpast naar bijvoorbeeld google of cloudflare?
Helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 09:03

Zoals hierboven al aangegeven wordt zou ik investeren in eigen apparatuur. Het is wel even een investering, maar daarna kun je eigenlijk zonder echte impact overstappen naar een andere provider.

Ik ben gisteren overgegaan van Ziggo naar Odido en ik ben toe nu toe erg tevreden over de gehele gang van zaken zoals installatie en communicatie. Heb eigenlijk geen moment zonder internet gezeten.

Moet wel gezegd worden dat ik een internet only abbo afneem bij Odido (via KPN WBA) en achter de door Odido geleverde Nokia ONT mijn eigen router en AP’s gebruik. Tv kijken doen we via NL ziet op een Apple TV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-10 12:51

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

The_Admin schreef op woensdag 6 december 2023 @ 14:15:
Al mensen succesvol aangesloten in regio 0251? De boel lijkt nu wel in een stroomversnelling te komen. Bij ons is op 2 november de boel in de straat gelegd, volgende week dinsdag (12/12) wordt de glasvezel in mijn woning naar binnen gebracht, en het installatiepakket zou vandaag bezorgd moeten worden door DHL.

Wat is de ervaring met Guidion, als ik dit topic een beetje scan kan er soms nog wel de nodige tijd zitten in bovenstaande en de daadwerkelijke installatiedatum?
Ik weet dat een kennis al maand of 3 aangesloten is. Bij mij ligt al meer dan 1 jaar de glasvezel voor de deur. Maar nog niet van de straat naar meterkast. Alleen elke maand een email dat ik deze of volgende maand aangesloten wordt.

Gelukkig heb ik nog xs4all via adsl. Maar ze maken niet echt haast.

Eerst een verhaal dat de geplande wijk centrale niet gemaakt kon worden ivm vervuilde grond. Maar dat was in mei.

Ik woon aan de winterkoning, maar nog maar even geduld. Met bellen kunnen ze ook weinig vertellen.

De kennis woont doornernburg

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon Heavy
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06:24
Ik heb toch iets bijzonders.

Al tijden T-mobile thuis internet only 100/30 op een Unifi UDM-Pro WAN2.
Sinds 3 weken glasvezel van Odido 400u/d op een Unifi UDM-Pro WAN1.

Werkt goed, tijdelijk een maand overlap internet dus ik draai redundancy WAN.

Sinds vandaag de klacht van mijn vriendin bol.com doet het niet. De app niet, de website niet en op geen enkel device, ook bij mij niet. Melding plain text:

code:
1
2
3
403: Access denied

GET /nl/nl/

Ik trek de WAN1 van Odido eruit, schakelt over op T-Mobile ADSL en probleem weg.
WAN1 terug probleem terug..... 8)7

Iemand een idee?

[edit] Loopt al een draadje van bij Odido

82.1x.x.x

[ Voor 13% gewijzigd door Falcon Heavy op 19-12-2023 22:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:46
Contact opnemen met Bol.com. Is vermoedelijk een blokkade (anti-DDOS?) aan hun kant.

Edit: gezien er meer zijn met dit probleem zal er waarschijnlijk een bepaalde range IP-adressen geblokkeerd zijn. Bij mij met een 87.212.x.x adres werkt de site prima.

[ Voor 61% gewijzigd door ThinkPad op 19-12-2023 21:07 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NLM1K
ThinkPad schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:05:
Contact opnemen met Bol.com. Is vermoedelijk een blokkade (anti-DDOS?) aan hun kant.

Edit: gezien er meer zijn met dit probleem zal er waarschijnlijk een bepaalde range IP-adressen geblokkeerd zijn. Bij mij met een 87.212.x.x adres werkt de site prima.
Hier in een 87.212.x.x range inderdaad ook geen problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llagendijk
  • Laatst online: 09-10 14:33
nelizmastr schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:31:
[...]

De T-mobile firmware is inderdaad dichtgebouwd, er staat geen standaard Zyxel image op dus wat er op de Zyxel website staat is niet altijd van toepassing. Elke instelling die ervoor kan zorgen dat je je connectie verliest zullen ze hebben verstopt/weggehaald.
Het is dacht ik wel een standaard image, maar is wel gecastreerd via de dafaults rom. Je kunt er dus hoe dan ook niet normaal bij de vlan settings, routing etc.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:01
jpm.lensen schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 19:07:
[...]

Ik weet dat een kennis al maand of 3 aangesloten is. Bij mij ligt al meer dan 1 jaar de glasvezel voor de deur. Maar nog niet van de straat naar meterkast. Alleen elke maand een email dat ik deze of volgende maand aangesloten wordt.

Gelukkig heb ik nog xs4all via adsl. Maar ze maken niet echt haast.

Eerst een verhaal dat de geplande wijk centrale niet gemaakt kon worden ivm vervuilde grond. Maar dat was in mei.

Ik woon aan de winterkoning, maar nog maar even geduld. Met bellen kunnen ze ook weinig vertellen.

De kennis woont doornernburg
Het is hier redelijk in een stroomversnelling gegaan eigenlijk, na initieel aardig wat gemopper over dat we als laatste aan de beurt leken qua aanleg in de straat.

2 november: aanleg in de straat
12 december: aanleg tot in de meterkast
14 december: bericht dat ik Guidion kon inplannen, boel zelf weer aangesloten en meteen werkend (zonder Odido router, rechtstreeks van de ONT > Unifi Dream Machine
19 december: Guidion monteur geweest, die heeft even gekeken, me een boks gegeven, de boel afgemeld en weer vertrokken.

Haal netjes rond de 930mbit up/down met IDS/IPS aan op m'n UDM, dus hier vooralsnog helemaal niks te klagen. KPN per 19/1 opgezegd. Dus nu hopen dat ik zo goedgemutst blijf :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kadoendra
king006 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 09:06:
[...]

Ik heb dat nieuwe Android kastje :).

Maar ik heb ook die Amino nog liggen, dus ik zou ze even naast elkaar kunnen bekijken of er inderdaad verschil tussen zit. Hoe dan ook, de streams via dat kastje zijn m.i.niet om over naar huis te schrijven.

[ Voor 28% gewijzigd door kadoendra op 20-12-2023 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:29
kadoendra schreef op woensdag 20 december 2023 @ 09:42:
[...]

Maar ik heb ook die Amino nog liggen, dus ik zou ze even naast elkaar kunnen bekijken of er inderdaad verschil tussen zit. Hoe dan ook, de streams via dat kastje zijn m.i.niet om over naar huis te schrijven.
Voor zover ik weet gebruikt Odido voor alles dezelfde streams. Er kan natuurlijk wel een verschil zitten in de beeldverbetering die verschillende kastjes toepassen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Replay256
  • Niet online
Is er al iemand die de ONT heeft laten registreren met een XGS SFP-ONT? In dit geval een Fritzbox 5590. Ik heb Odido gebeld, maar krijg daar ook geen duidelijk antwoord :-) Ik weet dat het op de WBA wel werkt, maar op de ODF nog niet. Volgens wat ik heb gelezen op het Odido forum, dat er nog een software licentie update plaatsvinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 26-10 19:20
[...]

Graag! Ik ben erg benieuwd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:19
[...]

Zelf kijk ik via de Odido TV app op mijn Apple TV. Ik vind de beeldkwaliteit zeer goed. Ik was eerlijk gezegd wel een beetje huiverig. In een maandje overlap (met Ziggo) heb ik het beeld tussen beide regelmatig vergeleken. Ziggo was wel beter, maar zeker in mijn ogen zeker niet ‘bagger’. Ook voetbal via ESPN ziet er prima uit.

Zelf vind ik de app vrij slecht. Het werkt allemaal, maar het navigeert in mijn ogen niet fijn. Dat zat bij Ziggo veel beter in elkaar.

[ Voor 8% gewijzigd door meesje op 20-12-2023 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S95Sedan
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 19-08 17:10
Man man, wat is kpn netwerk die alles moet regelen voordat odido aan de gang kan een belabberd bedrijf zeg.

Afspraken die 'zomaar' verdwijnen, voor een benedenwoning allerlei shit regelen zoals een hoogwerker, uberhaupt contact krijgen met die lui is haast onmogelijk omdat je na 7min eruit gegooid wordt met de melding dat hun mailbox vol zit en terugbelafspraken komen ze gewoon niet na...

[ Voor 4% gewijzigd door S95Sedan op 20-12-2023 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Heeft er iemand ervaring met het tijdelijk gebruiken van een 4G dongle i.c.m. de Zyxel T-56 die Odido uitlevert?
Vandaag word ik omgezet van Delta AON naar Odido XGS-PON, maar de monteur komt vanavond pas voor het werkelijke omzetten. Ik wilde dus eigenlijk even tijdelijk mijn 4G dongle gebruiken om gewoon het gehele netwerk in 1x van internet te voorzien, maar de Zyxel-router lijkt daar niet helemaal goed mee om te gaan.

Als ik de dongle aansluit, dan zie ik heel even in de netwerk/WAN-status dat het icoontje voor de 3G/4G dongle groen is, maar de status staat op 'Down'. Daarna lijkt de complete webinterface te bevriezen en elke pagina blijft volledig leeg, op de header en het menu na. Vreemd genoeg zijn er wel opeens een stuk meer menuopties die ik normaal gesproken niet zie.
Als dat nou het enige was en het internet wel functioneerde, dan boeide mij dat uiteraard niet zo, maar helaas, ik lijk ook dan geen internet via de dongle te hebben. Ik moet de router opnieuw opstarten (dat menu-item werkt dan wel weer vreemd genoeg) om de webinterface te herstellen. LAN verkeer blijft wel gewoon normaal.

Doe ik iets verkeerd, of moet ik toch nog even mijn oude ASUS-router gebruiken hiervoor (die perfect functioneerde met de betreffende 4G dongle).

Edit: heb maar weer even mijn Asus-router teruggezet. Als de monteur weg is kan ik die hopelijk meteen weer aansluiten ipv de Zyxel. Heb de VLAN al ingesteld, dus zou een kwestie van omprikken moeten zijn volgens mij.

[ Voor 22% gewijzigd door EDIT op 20-12-2023 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jpm.lensen
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-10 12:51

jpm.lensen

2900Wp solar @roof

The_Admin schreef op woensdag 20 december 2023 @ 08:55:
[...]

Het is hier redelijk in een stroomversnelling gegaan eigenlijk, na initieel aardig wat gemopper over dat we als laatste aan de beurt leken qua aanleg in de straat.

2 november: aanleg in de straat
12 december: aanleg tot in de meterkast
14 december: bericht dat ik Guidion kon inplannen, boel zelf weer aangesloten en meteen werkend (zonder Odido router, rechtstreeks van de ONT > Unifi Dream Machine
19 december: Guidion monteur geweest, die heeft even gekeken, me een boks gegeven, de boel afgemeld en weer vertrokken.

Haal netjes rond de 930mbit up/down met IDS/IPS aan op m'n UDM, dus hier vooralsnog helemaal niks te klagen. KPN per 19/1 opgezegd. Dus nu hopen dat ik zo goedgemutst blijf :+
Blij dat het bij jouw goed ging. Mag ik locatie/ straat vragen. Kan ook in dm.

Ik moet helaas nog geduld betrachten. En niet onder de indruk van communicatie. Bij mij ligt in de straat dus al.ruim 1 jaar de kabel. Maar nog niet in huis

Phenom 9650 @ msi k9n sli-f v2/ 4096mb ddr2 ram/ SSD/ Club 3d ATi 5770/ AOC U2879VF/MacBook Pro Retina 13 i7/ pixel 7 pro/ LG OLED55C8PLA/ pioneer dv 77 home cinema/ surface pro en laptop en book 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xentor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 27-10 08:04
Na iets meer dan een maand nu een storing sinds zaterdagavond. Sindsdien geen internet (tenzij ik ONT reset, dan een paar minuten internet). Zondag contact gehad met klantenservice, kon helaas niks en heeft het doorgezet naar technische dienst en een monteur ingezet. Monteur is gisteren langs geweest (dinsdag) en gaf aan dat de demping veels te hoog was.

Service verzoek tot lijn doormeten aangevraagd bij DFN/Cogas en de vraag of er een nieuwe ONT opgestuurd kon worden om het uit te sluiten dat het daar aan lag. Maar helaas tot op heden niks over gehoord, ook via de klantenservice krijg ik het antwoord ligt bij de backbone. Lijkt me toch stug dat een ONT opsturen niet in een dag geregeld kan worden?

Moet zeggen vrij vervelend om een halve week zonder internet te zitten als je thuis werkt.

Positief is dan wel dat je een gratis voucher krijgt voor 4G (mocht je een odido/ben abonnement hebben). Dus daar momenteel op online, maar praktisch is anders.

Ter info dit gaat om een verbinding via het Delta Fiber Network, op XGS-Pon. Heb hier een Nokia XS-010X-Q met daar achter een eigen modem.

Wat me hierbij wel opviel is dat al ik deze langer laat afkoelen ook de verbinding langer actief is, tevens ook aangegeven.

- iRacing profiel | Ryzen 7700x | 4070 | 32GB DDR5 | -

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BRIANN046
BRIANN046 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 14:07:

Update: contact met de klantenservice van odido. Volgens hun was er geen storing aan hun kant.maar zagen wel dat mijn zyxel offline was. Verzoek gekregen om een monteur langs te laten komen. Probeer ik een afspraak te maken. Eerst beschikbare datum 15 januari. Terug contact opgenomen en verteld dat ik niet 3 weken zonder internet ga zitten. Hun voorstel was om een nieuw modem te sturen. Prima! Net de mail gekregen dat het nieuwe modem onderweg is en je raad het al.... poef opeens weer alles online zonder iets te resetten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Melvin15397
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:11
BRIANN046 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 14:45:
[...]

Update: contact met de klantenservice van odido. Volgens hun was er geen storing aan hun kant.maar zagen wel dat mijn zyxel offline was. Verzoek gekregen om een monteur langs te laten komen. Probeer ik een afspraak te maken. Eerst beschikbare datum 15 januari. Terug contact opgenomen en verteld dat ik niet 3 weken zonder internet ga zitten. Hun voorstel was om een nieuw modem te sturen. Prima! Net de mail gekregen dat het nieuwe modem onderweg is en je raad het al.... poef opeens weer alles online zonder iets te resetten?
Herkenbaar. Twee keer zonder internet gezet waarbij de router geen IP adres meer van Odido kreeg. Beide keren tijdens het gesprek met de helpdesk ineens weer de verbinding terug. De ene keer na minder dan een half uur offline te zijn geweest, de andere keer na 4,5 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Reflector
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23-10 20:45
Helaas zelf nu probleem met Odido.
Sinds dinsdagochtend geen verbinding meer. PON lampje knippert.
2 buren hebben hetzelfde probleem.
Eerst gaf de medewerker aan dat het in de wijkcentrale ligt. Later teruggebeld om een monteurs-afspraak in te plannen.

Wel een Unlimited Data code gekregen. Jammer dit. Voor mij wel een reden om over te stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:01
jpm.lensen schreef op woensdag 20 december 2023 @ 13:08:
[...]

Blij dat het bij jouw goed ging. Mag ik locatie/ straat vragen. Kan ook in dm.

Ik moet helaas nog geduld betrachten. En niet onder de indruk van communicatie. Bij mij ligt in de straat dus al.ruim 1 jaar de kabel. Maar nog niet in huis
Breedweer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mehmet_078
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-10 22:53
Goedenavond,

Had even een vraagje over mijn Odido netwerk thuis.

Situatie is als volgt:
1 DX5401-B0 beneden waar de glasvezel binnenkomt
1 ethernetkabel via ethernet over power naar de zolder
1 ethernetkabel vanuit ethernet over power naar een WX5600-T0 op zolder

Nu zou ik graag willen dat ik mijn netwerk kan scheiden in een 2.4ghz netwerk en een 5ghz netwerk. Hiervoor moet ik de EasyMesh optie uitschakelen in het beheerspaneel, gevolg is dat ik op mijn DX5401-B0 twee aparte SSID's krijg voor de verschillende Ghz. Alleen laat de WX5600-T0 nog steeds beide Ghz netwerken onder 1 SSID zien.

Weet iemand hoe dit op te lossen valt? Want momenteel maken meer devices gebruik van de 5ghz dan ik eigenlijk wil, zou hem graag enkel voor de PS Portal willen gebruiken namelijk en de rest op 2.4ghz

Dank alvast!
Pagina: 1 ... 24 ... 130 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen