joey82 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:31:
Ik lees hier regelmatig over storingen / haperingen, zodra er een eigen modem/router word gebruikt dat het dan allemaal een stuk beter gaat?
Wij willen weg bij ziggo,
Wat zijn de beste modems/routers om zelf te kopen voor odido glasvezel?
Welke modem/router is gebruiksvriendelijk als er in de toekomst een overstap plaatsvind naar bijvoorbeeld glasvezel van kpn,youfone of budgetthuis?
Ik ben zelf netwerkbeheerder dus ik vind de Zyxel bagger. Niet dat het apparaat niet werkt, maar het is voorzien van een firmware met nogal weinig opties voor de geavanceerde gebruiker.
Als je dus geen geavanceerde opties of features wil, is een ander modem niet nodig. Wil je inderdaad het gemak van overstappen waarbij je niet vast zit aan de ISP moet je op zoek naar een router die meer features heeft, waaronder VLAN ondersteuning, veel ISP's bieden hun inet verbinding aan op een specifiek VLAN, Odido vlan 300, KPN uit mijn hoofd, vlan 6.
Je kunt het zo gek maken als je zelf wil, wil je echt geavanceerd, kan je kiezen voor eigen hardware met OPNsense of een Ubiquiti Edgerouter... wil je toch liever gebruikersgemak dan kan je kiezen voor een relatief betaalbare en redelijk simpele ASUS router, of natuurlijk een ander merk router die VLAN tagging ondersteunt.
edit: Ik overweeg zelf om over te stappen op een Ubiquiti omgeving, ze hebben nu een zeer krachtige router in de aanbieding de Cloud Gateway Max, incl. controller functionaliteit, waarbij je ook in de toekomst je netwerk kan uitbreiden met camera (protect) functionaliteit e.d.
https://eu.store.ui.com/e...eway-max/products/ucg-max (actie loopt vandaag af overigens). Het mooie van dit spul is dat je een volledige UI krijgt voor beheer, iets wat normale huis tuin en keuken routers niet bieden.
En als je echt veel budget hebt en interesse kan je het ook professioneler aanpakken natuurlijk, een Fortigate 60F in je meterkast is natuurlijk ook leuk, maar dan moet je wel denken aan ~400€ per jaar aan onkosten voor de licenties van de software op dat ding.
[
Voor 34% gewijzigd door
Lord_Dain op 19-12-2025 11:13
]