Televisie kan tegenwoordig ook over VLAN 300Polderviking schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 10:59:
[...]
Modem heeft geen manier om de wan poort te bridgen, maar je kan wel dat hele modem er tussenuit laten en je eigen apparaat direct op het kleine kastje prikken waar de glasvezel kabel in gaat.
Belangrijk voor internet is vooral dat de wanpoort van eigen router op VLAN 300 ingesteld moet worden.
Odido zelf heeft daar info voor vrijgegeven.
https://assets.odido.nl/x...em-modem-instellingen.pdf
Ook voor eventueel vast bellen:
https://assets.odido.nl/x...dem-voip-instellingen.pdf
En televisie:
https://assets.odido.nl/x...modem-tv-instellingen.pdf
Tegenwoordig is al een jaar of vijfBrentjuh2000 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:06:
[...]
Televisie kan tegenwoordig ook over VLAN 300
Waiting on the world to change
Vanmorgen overgegaan van KPN Glas 1Gbit naar Odido 1Gb over WBA.
Vanochtend bleek de KPN-verbinding down te zijn. M'n Fritzbox 7590 over gezet naar in eerst einstantie ODIDO en alles meteen weer werken, gewoon met de MTU van KPN. In de wijkkast hoeft dus niks gepatchjed te worden, alles werkt naar behoren en netjes iets van 875Mbps up en down. Beter vdan wat KPN bood, die kwamen meestla niet boven de 500 a 700 Mbps uit, ondanks een 1Gb verbinding.
Kom er echter nu pas achter dat Odido geen IPV6 ondersteund, maar heb ilk in de praktijk nog niet nodig.
Ik merk alleen dat duckdns nog niet goed werkt naar een HA-servertje hier thuis, terwil ik wel het IP-adres bij Duckdns.org heb aangepast. EDIT: HA inmiddels weer bereikbaar via DuckDNS
Verder vooralsnog dik tevreden en dat voor EUR19,50 per maand voor 12 maanden
Vanochtend bleek de KPN-verbinding down te zijn. M'n Fritzbox 7590 over gezet naar in eerst einstantie ODIDO en alles meteen weer werken, gewoon met de MTU van KPN. In de wijkkast hoeft dus niks gepatchjed te worden, alles werkt naar behoren en netjes iets van 875Mbps up en down. Beter vdan wat KPN bood, die kwamen meestla niet boven de 500 a 700 Mbps uit, ondanks een 1Gb verbinding.
Kom er echter nu pas achter dat Odido geen IPV6 ondersteund, maar heb ilk in de praktijk nog niet nodig.
Ik merk alleen dat duckdns nog niet goed werkt naar een HA-servertje hier thuis, terwil ik wel het IP-adres bij Duckdns.org heb aangepast. EDIT: HA inmiddels weer bereikbaar via DuckDNS
Verder vooralsnog dik tevreden en dat voor EUR19,50 per maand voor 12 maanden
[ Voor 3% gewijzigd door Pekka91166 op 08-10-2025 11:31 ]
De keuze voor "tegenwoordig" of "al" is leeftijd afhankelijk.......
Oké thanks, even toegevoegd aan mijn reactie.Brentjuh2000 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:06:
[...]
Televisie kan tegenwoordig ook over VLAN 300
Ik heb al jaren geen televisie meer dus had hier bij mijn eigen installatie afgelopen jaar ook niet mee te maken.
Heb ze gemaild en binnen 1 uur een reactie terug. Ze ondernemen inderdaad direct actie. Ik ben benieuwd!jongetje schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 11:05:
[...]
Gewoon even ODF bellen, die vinden het niet zo leuk als er van 1 bepaalde aannemer klachten komen. Mijn ervaring (aan de andere kant) is dat ze dit wel serieus opvolgen.
Ik zag in de bevestigingsmail van mijn nieuwe aanvraag (begin oktober) dat hier, in tegenstelling tot mijn geannuleerde aanvraag (eind augustus), geen informatie meer stond over te leveren hardware (via DHL). Navraag gedaan en de werkwijze is gewijzigd. De monteur van Guidion neemt voortaan de hardware mee bij de installatie afspraak. Is dat hier ook bekend?
Timeline: Promised Odido fiber since June. Two days ago, their network partner (Open Dutch Fiber) “patched” my line and cut off my current ISP. Two days later, Odido says they’re still “waiting for ODF confirmation” (up to 5 days), and only then maybe Guidion (their installer) will visit (cannot tell when).
Why this is not OK (NL rules): Switching may cause max 1 business day downtime (ACM/ConsuWijzer). I’m over that. For outages >12h, customers are entitled to compensation by law.
Work from home requires reliability and Odido cut me off. Telling “that’s how it works in NL” isn’t customer care.
Why this is not OK (NL rules): Switching may cause max 1 business day downtime (ACM/ConsuWijzer). I’m over that. For outages >12h, customers are entitled to compensation by law.
Work from home requires reliability and Odido cut me off. Telling “that’s how it works in NL” isn’t customer care.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie
FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen