• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-09 14:35
Hallo glasvezelaars! Even een vraagje van een nieuwe Odido Glasvezel klant.

Mijn aansluiting wordt geactiveerd tijdens mijn vakantie, dus ik heb het pakket zelf maar vast aangesloten, kan de Guidion monteur altijd cancellen na de vakantie.

Nu wil ik even checken of ik alles goed heb gedaan.

Er hing nog een oude mediaconverter in de meterkast, deze heb ik weggehaald en de nieuwe mediaconverter aangesloten. Daarna UTP van Mediaconverter naar Zyxel T56 modem, so far so good.

De mediaconverter geeft power en LAN groen, PON is uit, LOS knippert (rood). Is dit correct aangesloten zo? Ik neem aan dat de verbinding dan tot stand gebracht wordt zodra de verbinding vanuit Odido geactiveerd wordt.

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:13
XelaRetak schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:54:
Hallo glasvezelaars! Even een vraagje van een nieuwe Odido Glasvezel klant.
Mijn aansluiting wordt geactiveerd tijdens mijn vakantie, dus ik heb het pakket zelf maar vast aangesloten, kan de Guidion monteur altijd cancellen na de vakantie.
Hier al heel vaak gezegd; die monteur kun je beter niet cancellen! Lees deze post goed door:
rens-br in "[Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie"

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
XelaRetak schreef op donderdag 25 september 2025 @ 11:54:
Ik neem aan dat de verbinding dan tot stand gebracht wordt zodra de verbinding vanuit Odido geactiveerd wordt.
Foute aanname, de glasvezel moet in de PoP (centrale) fysiek nog aangesloten worden (gepatcht) dat zal de monteur van Guidion waarschijnlijk doen, naast de installatie thuis.

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 25-09 14:35
Onhandig. Dat aansluiten in de meterkast stelt niks voor, want er was voorheen al glasvezel actief.

Nouja, dan maar na de vakantie aansluiten.

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:13
XelaRetak schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:30:
Onhandig. Dat aansluiten in de meterkast stelt niks voor, want er was voorheen al glasvezel actief.
Nouja, dan maar na de vakantie aansluiten.
Je kunt het wel aansluiten, maar het wordt (meestal) pas actief als de monteur op bezoek komt.
Fijne vakantie gewenst.

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
bjusterbaarlik schreef op donderdag 25 september 2025 @ 12:15:
[...]

Foute aanname, de glasvezel moet in de PoP (centrale) fysiek nog aangesloten worden (gepatcht) dat zal de monteur van Guidion waarschijnlijk doen, naast de installatie thuis.
Zoals je hierboven schrijft komt het over alsof er altijd gepatched moet worden. Dit is niet het geval. Mogelijk kan de boel gewoon werkend worden aangesloten, die kans is ook groter wanneer er al glasvezel in de woning lag.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Bij mij werkte het idd (zoals een paar posts hierboven te lezen) gewoon al vrijwel direct toen ik de boel zelf had aangesloten. Glasvezelaansluiting is nieuw en 2 maand geleden aangelegd. Had dus wel al een mailtje gehad met 'Onze netwerkpartner heeft je nieuwe glasvezelaansluiting in je woning geactiveerd', dus dat is ws. het aansluiten van de kabel in het wijkkastje oid.

Laat de afspraak met de monteur maar wel staan, want las al dat je daarna pas als actief in het systeem komt te staan e.d. Monteur krijgt het dan makkelijk, want ik lees in de bevestigingsmail dat ie ook desgewenst kabels gaat trekken door het huis langs plinten etc. Dan was ie wel even bezig geweest :P

• MrIV
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20:06
jongetje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 19:29:
[...]

Nee, dat wordt op postcode bepaald, daarom krijg jij andere aanbiedingen dan iemand waar het netwerk al jaren ligt of bijv.via KPN of Delta glasvezel wordt geleverd.

Die verkopers zijn om mensen te overtuigen en krijgen daar provisie voor. Ik heb destijds via cashbackxl afgesloten, dan is een deel van die provisie voor mij.
Cashbackxl is ideaal. Mooi 45 euro op mijn rekening gestort gekregen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RoRoNL schreef op donderdag 25 september 2025 @ 16:00:
[...]

Zoals je hierboven schrijft komt het over alsof er altijd gepatched moet worden. Dit is niet het geval. Mogelijk kan de boel gewoon werkend worden aangesloten, die kans is ook groter wanneer er al glasvezel in de woning lag.
Aangezien er steeds meer woningen worden aangesloten door KPN en Glaspoort op een point to multipoint PON netwerk hoeft er dus steeds minder gepatcht te worden. Die aansluitingen zijn namelijk 100% voor- gepatcht op de KPN apparatuur. Daar staat ook geen Odido apparatuur om op te patchen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:45
Barre73 schreef op donderdag 25 september 2025 @ 20:44:
[...]

Aangezien er steeds meer woningen worden aangesloten door KPN en Glaspoort op een point to multipoint PON netwerk hoeft er dus steeds minder gepatcht te worden. Die aansluitingen zijn namelijk 100% voor- gepatcht op de KPN apparatuur. Daar staat ook geen Odido apparatuur om op te patchen.
Een enorm slechte zaak wat mij betreft waardoor de netwerkbeheerder niet alleen netwerkbeheerder meer is maar zich met transport bemoeit en in mijn ogen hierdoor teveel macht krijgt.
Pagina: 1 ... 127 128 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen