Acties:
  • +1 Henk 'm!

• optimist1965
  • Registratie: September 2016
  • Niet online
TNThomas schreef op zondag 14 september 2025 @ 12:41:
[...]

Goed om te horen, bedankt! In ons toekomstige huis (nog een paar maanden wachten tot de bouw klaar is), stap ik over op alles van Ubiquiti. Echter is voor ons appartement (ongeveer 65-70 m2) het modem voldoende.
Ik gebruik al jaren Ubiquiti apparatuur -- prima keuze. Wat betreft je 'modem', als je modem het enige WLAN access point is, dan hangt veel af van waar de Zyxel geplaatst wordt, en verder welke demping je kan verwachten door muren (al dan niet van beton). In mijn woning (drie woonlagen met betonnen vloeren) heb ik vier access points hangen. Op elke verdieping, en aanvullend voor de carport voorzijde. Roaming gaat perfect. Access points allemaal PoE aangesloten op een Ubiquiti switch met PoE poorten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNThomas
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:08
optimist1965 schreef op zondag 14 september 2025 @ 14:34:
[...]

Ik gebruik al jaren Ubiquiti apparatuur -- prima keuze. Wat betreft je 'modem', als je modem het enige WLAN access point is, dan hangt veel af van waar de Zyxel geplaatst wordt, en verder welke demping je kan verwachten door muren (al dan niet van beton). In mijn woning (drie woonlagen met betonnen vloeren) heb ik vier access points hangen. Op elke verdieping, en aanvullend voor de carport voorzijde. Roaming gaat perfect. Access points allemaal PoE aangesloten op een Ubiquiti switch met PoE poorten.
Momenteel doet het Ziggo-modem zijn werk prima vanuit de meterkast. Goed genoeg om ons huidige appartement volledig van (snelle) wifi te voorzien. Vandaar dus de vraag hoe “krachtig” de Zyxel is t.o.v. die van Ziggo.

Voor ons huis ga ik inderdaad voor één AP op elke verdieping en nog een extra AP in de berging. Dat komt dus wel goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakriez
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 00:49

Tweakriez

clicksmashstuff.com

Weet niet of hier mensen van Odido op het forum actief zijn en iets kunnen met mijn issue, maar heb een raar iets. Wij nemen een glasvezel 1000/1000 af en halen bij hrg downloaden netjes de geadverteerde snelheid. Echter de upload blijft zowel bekabeld als draadloos steevast op om en nabij de helft zitten. Bij een eerder abbo van odido met ditzelfde pakket werd wel gewoon netjes de gehele snelheid qua upload behaald. Resetten van apparatuur heeft geen oplossing gegeven. De snelheid van zowel upload als download horen bij odido glasvezel gewoon symmetrisch te zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:08
@Tweakriez Als je wilt dat Odido reageert of er iets mee doet kun je beter naar de community gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TNThomas
Toch nog een vraag m.b.t. Odido, voordat we de overstap maken. Hoe ervaren jullie de beeldkwaliteit via de Odido TV app en hoe verhoudt deze zich tot NLZIET (mocht iemand ervaring hebben met beide)?

Momenteel hebben we TV via Ziggo en lees ik online veel verhalen over mindere beeldkwaliteit bij andere providers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07-10 17:31
TNThomas schreef op maandag 15 september 2025 @ 07:53:
Toch nog een vraag m.b.t. Odido, voordat we de overstap maken. Hoe ervaren jullie de beeldkwaliteit via de Odido TV app en hoe verhoudt deze zich tot NLZIET (mocht iemand ervaring hebben met beide)?
Ik vond de beeldkwaliteit van Odido (op een Nvidia Shield met de Odido Android TV app) ronduit belabberd (onscherp, minder goede kleuren). Wij zijn overgestapt op NLZiet en dat is aanzienlijk beter in mijn ogen. Netflix is ook duidelijk beter.
De bediening van de Odido app is vrij clumsy, ook in dat opzicht is NLZiet veel handiger.
Momenteel hebben we TV via Ziggo en lees ik online veel verhalen over mindere beeldkwaliteit bij andere providers.
Hangt er een beetje van af hoe je Ziggo gebruikt. De streaming van Ziggo vond ik zelf altijd matig, maar kwa beeldkwaliteit kan er weinig op tegen DVB-C van Ziggo. Heb dat jaren gebruikt met een Humax ontvanger tot volle tevredenheid.
DVB-C zal op termijn echter uitgefaseerd worden heb ik begrepen.

Voor zover ik weet komt alleen KPN met streaming in de buurt van Ziggo, al heb ik daar persoonlijk geen ervaring mee,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
TNThomas schreef op maandag 15 september 2025 @ 07:53:

Die TV discussie komt regelmatig voorbij. Houd er rekening mee dat het platform 4 jaar geleden is vernieuwd en oude ervaringen niet relevant zijn. Daarnaast worden er continue aanpassingen gedaan, zo was het beeld bij sport in het begin wazig. Maar dat vind ik nu een stuk verbeterd.
Ik vind de beeldkwaliteit prima/goed op mijn Samsung tv met de app en via de googletv app. Als ik bij de buren met Ziggo kijk zie ik geen verschil.
Zoals al eerder gezegd blijft er een hardnekkige mythe dat het beeld bij Ziggo, met name via dvbc, het beste is. Maar die zetten ook steeds meer compressie en sinds kort al meer VBR streams in om maar ruimte te maken voor sneller internet.

En als je echt twijfelt ga je bij iemand kijken due Odido tv heeft. Nlziet kun je prima zelf testen via elke verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 20:33
Tweakriez schreef op zondag 14 september 2025 @ 19:58:
Weet niet of hier mensen van Odido op het forum actief zijn en iets kunnen met mijn issue, maar heb een raar iets. Wij nemen een glasvezel 1000/1000 af en halen bij hrg downloaden netjes de geadverteerde snelheid. Echter de upload blijft zowel bekabeld als draadloos steevast op om en nabij de helft zitten. Bij een eerder abbo van odido met ditzelfde pakket werd wel gewoon netjes de gehele snelheid qua upload behaald. Resetten van apparatuur heeft geen oplossing gegeven. De snelheid van zowel upload als download horen bij odido glasvezel gewoon symmetrisch te zijn toch?
Zitten er genoeg, maar gewoon bellen tussen 8 en 8 en dan krijgen die mensen ook gewoon betaald voor het werk wat ze doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Staircase
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17-09 15:40
Na 4 jaar bij KPN te hebben gezeten, zij legden in mijn huis het glasvezel destijds aan (waarvoor dank!) ben ik naar Odido overgestapt. Reden is dat KPN simpelweg te duur is en zij die kosten van aanleg er inmiddels wel uit hebben schat ik zo in. Ook waren ze nul bereid iets van korting te geven, dus 2 jaar Odido afgesloten.

2x Unlimited snelst telefoon abonnementen ivm beiden veel in Amerika en 75 gb/ mnd aldaar.
1x thuis internet 1 gbit + televisie via app
totaal tijdens actie periode: 57,50 per maand
totaal na actie periode (na 10 maanden): 85,00 per maand
Kreeg ook nog een Sonos era 100 erbij, leuk ter aanvulling op onze thuis installatie.

Voor je beeldvorming: bij KPN betalen wij nu totaal 145 per maand en hebben wij geen TV (65 voor 1gbit en 2x 40 voor telefoonabonnementen en hebben wij "maar" 25 gb per maand in Amerika).

Ik hoop dat de kwaliteit van Odido goed is qua dekking/ uptime etc. etc.
Op wifi trek ik nu met gemak iig 500/500 en dat deed mijn mesh netwerk via KPN ook dus alles lijkt prima.
Iemand ervaring met de odido tv app buiten Europa met VPN naar NL? Dat is het enige waar ik nog benieuwd naar ben of dit een beetje werkt.

P.S. Monteur was in 15 minuten klaar.
Grappig dat je die "110 euro installatiekosten" gratis krijgt.
Amper werk man.

[ Voor 4% gewijzigd door Staircase op 15-09-2025 12:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:07

DON PAPA

Tweaker-fan

Staircase schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:13:
Iemand ervaring met de odido tv app buiten Europa met VPN naar NL? Dat is het enige waar ik nog benieuwd naar ben of dit een beetje werkt.
Ik was vorig jaar buiten de EU en kreeg daar gewoon een NL ip nummer via mijn Odido telefoon abonnement, ik kon daardoor zonder VPN naar alle streamingdiensten kijken die ik had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:02
Staircase schreef op maandag 15 september 2025 @ 12:13:
Na 4 jaar bij KPN te hebben gezeten, zij legden in mijn huis het glasvezel destijds aan (waarvoor dank!) ben ik naar Odido overgestapt. Reden is dat KPN simpelweg te duur is en zij die kosten van aanleg er inmiddels wel uit hebben schat ik zo in. Ook waren ze nul bereid iets van korting te geven, dus 2 jaar Odido afgesloten.

2x Unlimited snelst telefoon abonnementen ivm beiden veel in Amerika en 75 gb/ mnd aldaar.
1x thuis internet 1 gbit + televisie via app
totaal tijdens actie periode: 57,50 per maand
totaal na actie periode (na 10 maanden): 85,00 per maand
Kreeg ook nog een Sonos era 100 erbij, leuk ter aanvulling op onze thuis installatie.

Voor je beeldvorming: bij KPN betalen wij nu totaal 145 per maand en hebben wij geen TV (65 voor 1gbit en 2x 40 voor telefoonabonnementen en hebben wij "maar" 25 gb per maand in Amerika).

Ik hoop dat de kwaliteit van Odido goed is qua dekking/ uptime etc. etc.
Op wifi trek ik nu met gemak iig 500/500 en dat deed mijn mesh netwerk via KPN ook dus alles lijkt prima.

P.S. Monteur was in 15 minuten klaar.
Grappig dat je die "110 euro installatiekosten" gratis krijgt.
Amper werk man.
Met Odido kun je in de VS alleen gebruikmaken van T-Mobile. In gebieden zonder T-Mobile dekking schakelt je telefoon over naar AT&T, maar dan kun je alleen bellen en sms'en geen data. Het lastige is dat je toestel niet automatisch terugschakelt naar T-Mobile zodra die dekking weer beschikbaar is. Het is daarom het beste om je telefoon handmatig op T-Mobile vast te zetten.
Met KPN kun je daarentegen gebruikmaken van alle drie de netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb jarenlang (10+) Ziggo gehad. Altijd snel en stabiel. Toen begin dit jaar ons huis grondig verbouwd werd heb ik Ziggo opgezegd (want we wonen er een paar maanden niet) en voor tijdelijk heb ik Odido klik en klaar genomen voor 20 euro per maand, zodat er toch nog iets van internet was als we er wel waren. Dat bevalt eigenlijk prima en merk geen verschil met Ziggo (snelheid is altijd zo'n 300Mbit of hoger). Ik zou er helemaal niet vanaf hoeven, echter heeft het een paar kleine nadelen. Je hebt geen vast IP-adres (onhandig voor thuiswerken), modem reboot elke dag en omdat het 5G is zou je in theorie last kunnen hebben van fluctuerende snelheden (nog niet gemerkt). Ping is sowieso wat hoger, maar ik game niet. En het modem staat nu in de logeerkamer voor het raam, omdat dat de beste plek is. Ook niet helemaal ideaal.

Onlangs is glasvezel aangelegd in ons huis. Ik neig ernaar om toch maar over te stappen, omdat ik dan bovenstaande nadelen niet meer heb (en lagere ping, hogere upload). Ziggo beviel goed, maar ze zijn toch best duur en ze hebben het ook een klein beetje bij me afgedaan door aldoor prijsverhogingen voor bestaande klanten (melkkoeien), terwijl nieuwe klanten allerlei voordelen krijgen. Daarom eens een andere provider proberen. Ik kom dan uit bij Odido, omdat ik al een Ben-abonnement heb en dus klantvoordeel krijg. Bij een 400Mbit abo voor 2 jaar betaal ik het eerste naar maar 15 euro en het tweede jaar 45 euro per maand. Dat vind ik nog wel een scherpe deal die in de buurt komt van de prijs van Klik en Klaar. KPN is dan weer een stuk duurder.

Enige waar ik even mee zit. In het verleden heb ik veel klachten gelezen/gehoord over Odido. Ik ben sowieso van plan om de Klik en Klaar pas op te zeggen als glasvezel helemaal goed werkt. Maar dan.... is het de verwachting dat het daarna gewoon goed en stabiel werkt en reageert de helpdesk ook adequaat als er een serieus probleem is? Of is dat bij KPN of Ziggo toch beter geregeld? Vond het bij Ziggo wel fijn dat je daar een community had met een paar 'superleden' die ook rechtstreeks zaken konden doorzetten naar engineers van Ziggo. Heb het vermoeden dat het bij Odido allemaal wat minder gestroomlijnd is. Echter als ik dit topic lees valt dat misschien wel mee... ook gezien het grote aantal tweakers die Odido hebben.

Kan iemand mij wijze raad geven? Gewoon overstappen naar Odido? Of nog beter onderzoek doen? Of kan het nog weer per gemeente/wijk verschillen hoe de ervaringen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:00
Palomar schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:46:
Ik heb jarenlang (10+) Ziggo gehad. Altijd snel en stabiel. Toen begin dit jaar ons huis grondig verbouwd werd heb ik Ziggo opgezegd (want we wonen er een paar maanden niet) en voor tijdelijk heb ik Odido klik en klaar genomen voor 20 euro per maand, zodat er toch nog iets van internet was als we er wel waren. Dat bevalt eigenlijk prima en merk geen verschil met Ziggo (snelheid is altijd zo'n 300Mbit of hoger). Ik zou er helemaal niet vanaf hoeven, echter heeft het een paar kleine nadelen. Je hebt geen vast IP-adres (onhandig voor thuiswerken), modem reboot elke dag en omdat het 5G is zou je in theorie last kunnen hebben van fluctuerende snelheden (nog niet gemerkt). Ping is sowieso wat hoger, maar ik game niet. En het modem staat nu in de logeerkamer voor het raam, omdat dat de beste plek is. Ook niet helemaal ideaal.

Onlangs is glasvezel aangelegd in ons huis. Ik neig ernaar om toch maar over te stappen, omdat ik dan bovenstaande nadelen niet meer heb (en lagere ping, hogere upload). Ziggo beviel goed, maar ze zijn toch best duur en ze hebben het ook een klein beetje bij me afgedaan door aldoor prijsverhogingen voor bestaande klanten (melkkoeien), terwijl nieuwe klanten allerlei voordelen krijgen. Daarom eens een andere provider proberen. Ik kom dan uit bij Odido, omdat ik al een Ben-abonnement heb en dus klantvoordeel krijg. Bij een 400Mbit abo voor 2 jaar betaal ik het eerste naar maar 15 euro en het tweede jaar 45 euro per maand. Dat vind ik nog wel een scherpe deal die in de buurt komt van de prijs van Klik en Klaar. KPN is dan weer een stuk duurder.

Enige waar ik even mee zit. In het verleden heb ik veel klachten gelezen/gehoord over Odido. Ik ben sowieso van plan om de Klik en Klaar pas op te zeggen als glasvezel helemaal goed werkt. Maar dan.... is het de verwachting dat het daarna gewoon goed en stabiel werkt en reageert de helpdesk ook adequaat als er een serieus probleem is? Of is dat bij KPN of Ziggo toch beter geregeld? Vond het bij Ziggo wel fijn dat je daar een community had met een paar 'superleden' die ook rechtstreeks zaken konden doorzetten naar engineers van Ziggo. Heb het vermoeden dat het bij Odido allemaal wat minder gestroomlijnd is. Echter als ik dit topic lees valt dat misschien wel mee... ook gezien het grote aantal tweakers die Odido hebben.

Kan iemand mij wijze raad geven? Gewoon overstappen naar Odido? Of nog beter onderzoek doen? Of kan het nog weer per gemeente/wijk verschillen hoe de ervaringen zijn?
Waarom is het wisselende IP adres een probleem? Gewoon een DDNS naam gebruiken en automatisch (laten) bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amphora
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 23:12

amphora

Websites & Fotografie

DjoeC schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:26:
[...]

Waarom is het wisselende IP adres een probleem? Gewoon een DDNS naam gebruiken en automatisch (laten) bijwerken.
Helaas is dat niet altijd een oplossing. Ik verbind regelmatig met servers en api's waar ik ip's moet whitelisten, iedere week een nieuw ip toevoegen is toch best irritant...

nickdekruijk.nl Websites & Fotografie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
amphora schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:30:
[...]

Helaas is dat niet altijd een oplossing. Ik verbind regelmatig met servers en api's waar ik ip's moet whitelisten, iedere week een nieuw ip toevoegen is toch best irritant...
Check.

Odido glas is bij mij sinds december 2 maal van ip gewisseld. Overigens vind ik dat remote werken via een VPN vanaf een vast ip adres nogal "beperkend" is. Maar da's persoonlijk 8) 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wlmpie
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01:49
Palomar schreef op maandag 15 september 2025 @ 13:46:

Ik ben net weer over naar Odido. ik wissel ziggo en odido af en vang dus elk jaar max. korting.

Odido is idd wat minder gestroomlijnd dan Ziggo. Het is een soort Wehkamp, ze doen niets zelf. Alles wordt gedaan door onderaannemers en als er iets mis gaat gaan die naar elkaar wijzen i.p.v. het probleem op te lossen. Maar meestal gaat het gewoon goed en heb je een prima verbinding. Net als de ziggo community heb je ook een odido community met een paar deskundige gebruikers en moderatoren waar je meer aan hebt dan werkstudenten van een telefonische klantenservice.

Grootste nadeel van Odido is dat af en toe het laden van nieuwe of drukke websites of apps wat trager gaat. Dat heeft denk ik met de peering te maken of met het feit dat Odido nog geen ipv6 gebruikt en alle verkeer dus via ipv4 servers moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Source
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 00:11
HELP! Ik hing met een deco x50 als router achter de delta media converter, dit werkte prima. Nu wilde ik die vervangen door een UCG ultra echter krijg ik geen Ip adres meer van Odido. Het onderste lampje op de media converter genaamd delta brand ook oranje. Media converter na 30 sec uit weer aan gezet, 15min wacht en nog steeds geen Ip. Odido kan me niet helpen want geen zyxcel modem. Heeft iemand tips die mijn internet weer aan de gang kukken helpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• miggeltje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-10 11:33
The Source schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:35:
HELP! Ik hing met een deco x50 als router achter de delta media converter, dit werkte prima. Nu wilde ik die vervangen door een UCG ultra echter krijg ik geen Ip adres meer van Odido. Het onderste lampje op de media converter genaamd delta brand ook oranje. Media converter na 30 sec uit weer aan gezet, 15min wacht en nog steeds geen Ip. Odido kan me niet helpen want geen zyxcel modem. Heeft iemand tips die mijn internet weer aan de gang kukken helpen?
vlan op 300 staan ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
Nee, wist ik niet, ook niet bij mijn deco gedaan. Zojuist zyxel geprobeerd en dat werkt. Dus nu ga ik de UCG ultra weer proberen. Dank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:09

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
The Source schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:53:
[...]

Nee, wist ik niet, ook niet bij mijn deco gedaan. Zojuist zyxel geprobeerd en dat werkt. Dus nu ga ik de UCG ultra weer proberen. Dank.
Psst: [Odido Glasvezel] Ervaringen & Discussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:14

rvk

The Source schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:53:
[...]
Nee, wist ik niet, ook niet bij mijn deco gedaan.
Als jouw Deco rechtstreeks op de ONT/media converter hing, dan zal daar echt wel VLAN 300 op ingesteld zijn want anders heb je geen internet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
rvk schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:56:
[...]

Als jouw Deco rechtstreeks op de ONT/media converter hing, dan zal daar echt wel VLAN 300 op ingesteld zijn want anders heb je geen internet ;)
Wellicht dat Deco een Odido profiel o.i.d. heeft, waardoor dit op de achtergrond vanzelf gebeurd. (Ik heb geen idee, ik verzin ook maar wat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
wlmpie schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:20:
[...]
Grootste nadeel van Odido is dat af en toe het laden van nieuwe of drukke websites of apps wat trager gaat. Dat heeft denk ik met de peering te maken of met het feit dat Odido nog geen ipv6 gebruikt en alle verkeer dus via ipv4 servers moet.
Maar daar zou ik dan met Odido klik en klaar ook al last van moeten hebben? Of is glasvezel een op zichzelf staand platform. Want op zich vind ik het wel enigszins verontrustend dat nieuwe/drukke websites trager laden. Of valt dat in de praktijk mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saaltink
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:41
wlmpie schreef op maandag 15 september 2025 @ 19:20:
[...]
Ik ben benieuwd wat je hier precies mee bedoelt. Anders dan een DNS request zie ik geen verschil tussen IPV4 en IPV6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Source
Top bedankt voor julle snell help. VLAN 300 deed het hem, alles werkt weer.
Ik zal dat ongetwijfeld ook in mijn Deco hebben ingesteld, echter alweer vergeten.
Ik dacht ff snel modem omwisselen, plug en pray. Maar dat ging dus fout. Jammer dat ze bij de helpdesk van Odido niet even vragen, oh eigen modem, heeft u uw VLAN ingesteld, ze kwamen niet verder dan gebruik onze modem maar. Maar ja... waar trek je anders je lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
Ik.wilde bijna vragen om dit in de TS te laten zetten van VLAN300 aangezien deze vraag steeds voorbij komt. Maar staat er blijkbaar gewoon in en leest niemand deze?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
jongetje schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 17:02:
Ik.wilde bijna vragen om dit in de TS te laten zetten van VLAN300 aangezien deze vraag steeds voorbij komt. Maar staat er blijkbaar gewoon in en leest niemand deze?
Laten we het er maar op houden dat vele eroverheen kijken en iedereen die er wel mee geholpen is dat niet terug koppelt. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peterbier
  • Laatst online: 02:19
Ik kan het niet laten.😅
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6yF6pY5smo7SeLqdW5dOIz1_J20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HPoPXc90XYTUm092L2J7TGa7.jpg?f=fotoalbum_large

• wlmpie
saaltink schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:52:
[...]

Ik ben benieuwd wat je hier precies mee bedoelt. Anders dan een DNS request zie ik geen verschil tussen IPV4 en IPV6.
Ik heb geen idee, het valt me alleen op dat het laden van websites of apps bij Odido soms wat langer duurt dan bij Ziggo. We hebben het over seconden, dus niet heel erg storend.
Mijn theorie is dat veel grote websites aan loadbalancing doen maar dat ze dat vooral met ipv6 servers doen, waardoor je met alleen ipv4 eerder tegen een overbelaste website aanloopt. Maar ik heb geen idee of dat ook echt zo werkt.

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

wlmpie schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:34:
[...]
Ik heb geen idee, het valt me alleen op dat het laden van websites of apps bij Odido soms wat langer duurt dan bij Ziggo.
Welke websites zijn dan merkbaar trager?

[ Voor 39% gewijzigd door DON PAPA op 17-09-2025 18:23 ]

• saaltink
  • Laatst online: 21:41
wlmpie schreef op woensdag 17 september 2025 @ 17:34:
[...]

Ik heb geen idee, het valt me alleen op dat het laden van websites of apps bij Odido soms wat langer duurt dan bij Ziggo. We hebben het over seconden, dus niet heel erg storend.
Mijn theorie is dat veel grote websites aan loadbalancing doen maar dat ze dat vooral met ipv6 servers doen, waardoor je met alleen ipv4 eerder tegen een overbelaste website aanloopt. Maar ik heb geen idee of dat ook echt zo werkt.
Dat zou betekenen dat websites jou bezoek beoordelen op een IPV4 of IPV6 adres en je dan naar een andere server sturen.

Waarom zouden ze dit doen?

Ik denk dat het verschil wat jij bemerkt eerder te maken heeft met DNS. Als je bij beide abonnementen de zelfde DNS server gebruikt ben ik benieuwd of je nog verschil bemerkt.

[ Voor 11% gewijzigd door saaltink op 17-09-2025 18:55 ]

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 15:31
rvk schreef op vrijdag 12 september 2025 @ 15:12:
[...]

Ok. Dat is inderdaad raar. Dan vraag ik me af wat er zou gebeuren als je bij die BE88U wel de LAN/IPTV invult maar die van de WAN gewoon leeglaat (of het dan ook gewoon werkt). Want 300 op twee plaatsen vind ik heel raar. Wat als de nummers verschillend zijn. Je zou zeggen dat de firmware slechts 1 van de 2 waardes pakt.

Ben benieuwd of de Asus ROG AXE16000 dit ook op 2 plaatsen heeft staan.
Inmiddels over op Odido ik hoefde het maar op 1 plek in te vullen bij de IPTV tab. Ik kan het wel op twee plekken invullen maar dat was niet nodig.

• Palomar
  • Niet online
Ik ben nieuw met glasvezel en overweeg een abonnement. In mijn huis is onlangs een oranje glasvezelkabel door de muur geboord en aangesloten op een kastje op de muur. Als ik nu een abonnement bij Odido neem, wat moet er dan nog gebeuren? Ik dacht dat je een modem krijgt thuisgestuurd die je op het kastje aansluit, maar als ik wat rondzoek heb je ook nog een glasvezel omzetter nodig. Sluit je dat allemaal zelf aan? Of moet daarvoor een monteur langskomen? Iemand een idee hoe lang dat allemaal duurt vanaf aanmelden totdat je internet hebt?
En dat omzetterkastje heeft neem ik aan ook een stopcontact nodig, naast het modem dat ook een stopcontact nodig heeft?

(allemaal vragen) ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Palomar schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:53:
Ik dacht dat je een modem krijgt thuisgestuurd die je op het kastje aansluit, maar als ik wat rondzoek heb je ook nog een glasvezel omzetter nodig.
Klopt
Sluit je dat allemaal zelf aan? Of moet daarvoor een monteur langskomen?
Daar komt een monteur voor langs.
En dat omzetterkastje heeft neem ik aan ook een stopcontact nodig, naast het modem dat ook een stopcontact nodig heeft?
Klopt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lisadr
  • Laatst online: 01-10 23:37
Houd er rekening mee dat Guidion op dit moment de vraag (i.v.m. Odido-acties) niet aankan en de monteurs meer afspraken per dag krijgen dan wat ze aankunnen. Met als gevolg dat ze veel te laat komen, op een andere dag komen en ze snelheid boven kwaliteit moeten kiezen.

GoT, You have to love it!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:39
Lisadr schreef op donderdag 18 september 2025 @ 12:24:
Houd er rekening mee dat Guidion op dit moment de vraag (i.v.m. Odido-acties) niet aankan en de monteurs meer afspraken per dag krijgen dan wat ze aankunnen. Met als gevolg dat ze veel te laat komen, op een andere dag komen en ze snelheid boven kwaliteit moeten kiezen.
Als je beentje handig bent kan je het spul allemaal prima zelf aansluiten. En als het werkt kan je ze afbellen. Als Odido ziet dat de verbinding online is, starten ze pas je abonnementskosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:14

rvk

boswandeling schreef op donderdag 18 september 2025 @ 13:46:
[...]
Als je beentje handig bent kan je het spul allemaal prima zelf aansluiten. En als het werkt kan je ze afbellen. Als Odido ziet dat de verbinding online is, starten ze pas je abonnementskosten.
Dat is niet helemaal waar (of in ieder geval in de meeste gevallen niet). Als de lijn niet actief wordt gemeld door een monteur kan de lijn na een paar dagen weer op non-actief gezet worden. Dan ben je nog verder van huis. Bij Odido is het altijd zo dat als Odido aangeeft een monteur te willen sturen, dat je die maar beter kunt laten komen. (Er zijn gevallen bekend waar het goed ging, maar er zijn meer gevallen bekend waar het hopeloos verkeerd ging in de systemen bij Odido.)

Er zijn een paar proeven geweest met een doe-het-zelf pakket maar in al die gevallen hing er al een ONT van ODF. In alle andere gevallen vereist Odido een monteur (om ook de lijn-installatie af te melden).

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:39
rvk schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:10:
[...]

Dat is niet helemaal waar (of in ieder geval in de meeste gevallen niet). Als de lijn niet actief wordt gemeld door een monteur kan de lijn na een paar dagen weer op non-actief gezet worden. Dan ben je nog verder van huis. Bij Odido is het altijd zo dat als Odido aangeeft een monteur te willen sturen, dat je die maar beter kunt laten komen. (Er zijn gevallen bekend waar het goed ging, maar er zijn meer gevallen bekend waar het hopeloos verkeerd ging.)

Er zijn een paar proeven geweest met een doe-het-zelf pakket maar in al die gevallen hing er al een ONT van ODF. In alle andere gevallen vereist Odido een monteur (om ook de lijn-installatie af te melden).
In mijn geval bij ODF ging dat wel zo in ieder geval. En het is altijd het proberen waard.

In maart is hier Fiber aangelegd, toen de glasvezel monteur de deur uit was heb ik zelf het modem aangesloten (werk zelf in de glasvezeltechniek) direct internet. Guidion afspraak afgezegd. Paar dagen later Odido gebeld om aan te geven dat alles werkt. Ze gaven aan dat de facturatie al gastart was omdat de verbinding actief was.

Kan mij voorstellen dat het niet zo werkt als er nog geen glasvezel kastje is.

• DjoeC
rvk schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:10:
[...]

Dat is niet helemaal waar (of in ieder geval in de meeste gevallen niet). Als de lijn niet actief wordt gemeld door een monteur kan de lijn na een paar dagen weer op non-actief gezet worden. Dan ben je nog verder van huis. Bij Odido is het altijd zo dat als Odido aangeeft een monteur te willen sturen, dat je die maar beter kunt laten komen. (Er zijn gevallen bekend waar het goed ging, maar er zijn meer gevallen bekend waar het hopeloos verkeerd ging in de systemen bij Odido.)

En dus lekker die monteur laten komen en z'n administratieve ding laten doen terwijl je een bak koffie voor m klaarmaakt....

Hier wordt t per einde jaar waarschijnlijk weer een jaartje KPN als ik de aanbiedingen bekijk. Scheelt best veel (> € 100,-) met t Odido verlengingsaanbod. Of er moet nog iets BlackFriday achtigs gaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Ik heb inmiddels een 2 jaar abo 400/400 besteld. Ben benieuwd, toch een beetje spannend om er direct 2 jaar aan vast te zitten, dus hopen maar dat het bevalt. Living on the edge... ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DjoeC
Palomar schreef op donderdag 18 september 2025 @ 14:54:
Ik heb inmiddels een 2 jaar abo 400/400 besteld. Ben benieuwd, toch een beetje spannend om er direct 2 jaar aan vast te zitten, dus hopen maar dat het bevalt. Living on the edge... ;)
Normaliter is het bij Odido allemaal geen probleem. Met een miljoen oid glasvezel klanten zal er best wel eens een keer (of 100 keer) een probleem zijn. Op internet wordt dat nogal uitvergroot - de klanten die nergens last van hebben reageren niet ;) Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
DjoeC schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:03:
[...]

Normaliter is het bij Odido allemaal geen probleem. Met een miljoen oid glasvezel klanten zal er best wel eens een keer (of 100 keer) een probleem zijn. Op internet wordt dat nogal uitvergroot - de klanten die nergens last van hebben reageren niet ;) Succes!
Ja dat denk ik ook. Over Ziggo hoorde je ook alleen maar geklaag, terwijl ik altijd een prima verbinding had.

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 17:04
Palomar schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:53:
Ik ben nieuw met glasvezel en overweeg een abonnement. In mijn huis is onlangs een oranje glasvezelkabel door de muur geboord en aangesloten op een kastje op de muur. Als ik nu een abonnement bij Odido neem, wat moet er dan nog gebeuren? Ik dacht dat je een modem krijgt thuisgestuurd die je op het kastje aansluit, maar als ik wat rondzoek heb je ook nog een glasvezel omzetter nodig. Sluit je dat allemaal zelf aan? Of moet daarvoor een monteur langskomen? Iemand een idee hoe lang dat allemaal duurt vanaf aanmelden totdat je internet hebt?

(allemaal vragen) ;)
Wij zijn een stapje verder en zaten met dezelfde vragen. Bovenin wat hieronder staat weet ik inmiddels dat je netjes een doos thuisgestuurd krijgt met modem, en de glas-utp converter.
Je hebt inderdaad twee stopcontacten nodig (modem en converter).
Ik heb een online afspraak gemaakt met guidion en die komen hier de 29e. Dan wordt ook m’n mobiele nummer overgezet.
Voor de simkaart moest ik nog wel even naar de odido winkel. Meteen daar bankrekening gecontroleerd en ID gecontroleerd zodat alles in gang gezet kon worden.

Teruglezend in dit topic zou ik er wel gewoon voor kiezen de monteur z’n ding te laten doen. Daar hebben wij ook voor gekozen.

• wlmpie
DON PAPA schreef op woensdag 17 september 2025 @ 18:22:
[...]

Welke websites zijn dan merkbaar trager?
Niet reproduceerbaar. Misschien verbeeld ik het mij wel. Dochter klaagt over af en wegvallen en lagere resolutie YouTube, maar dat kan ook door wifi storing komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYfWspKpkaxx8JxMwqvSY4Ud4Ro=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rUGiKdolA9daveQhMtSdrE4D.png?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pr5m-QZSXfneRNWJOR5METfwguw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/o5BUxOA4u3NlKn7zzXNeUvhK.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
blazez schreef op donderdag 18 september 2025 @ 16:08:
[...]

Wij zijn een stapje verder en zaten met dezelfde vragen. Bovenin wat hieronder staat weet ik inmiddels dat je netjes een doos thuisgestuurd krijgt met modem, en de glas-utp converter.
Je hebt inderdaad twee stopcontacten nodig (modem en converter).
Ik heb een online afspraak gemaakt met guidion en die komen hier de 29e. Dan wordt ook m’n mobiele nummer overgezet.
Voor de simkaart moest ik nog wel even naar de odido winkel. Meteen daar bankrekening gecontroleerd en ID gecontroleerd zodat alles in gang gezet kon worden.

Teruglezend in dit topic zou ik er wel gewoon voor kiezen de monteur z’n ding te laten doen. Daar hebben wij ook voor gekozen.
Ok, dank!

Ik wil het modem trouwens aan de muur gemonteerd hebben. Is dat standaard mogelijk? Want als ik daar even op zoek heb je kennelijk een beugeltje nodig die de monteur dan zou moeten hebben...?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• krijn1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:22
Palomar schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:19:
[...]

Ok, dank!

Ik wil het modem trouwens aan de muur gemonteerd hebben. Is dat standaard mogelijk? Want als ik daar even op zoek heb je kennelijk een beugeltje nodig die de monteur dan zou moeten hebben...?
Bij de T56 zit een beugel die je aan de muur kan schroeven en waaraan je de modem kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woefdram
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-10 17:12
Palomar schreef op donderdag 18 september 2025 @ 15:49:
[...]

Ja dat denk ik ook. Over Ziggo hoorde je ook alleen maar geklaag, terwijl ik altijd een prima verbinding had.
Ziggo werkt inderdaad bijna altijd goed, maar is wel heel erg aan de prijs. Ik heb helaas het afgelopen jaar wel wat negatieve ervaringen gehad met Odido. Vooral in de avonduren zeer regelmatig internetstoringen. Ik ben sinds 2 weken overgestapt op KPN. Ik heb zo'n 35 jaar Ziggo en voorgangers gehad (casema), eigenlijk nooit klachten maar prijs was wel een ding. Eén jaar Odido gehad en nu dus KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Woefdram schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:05:
[...]
Eén jaar Odido gehad en nu dus KPN.
Dat was ook vast een prijs dingetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Junkyxl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20:52
DjoeC schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:39:
[...]

Vast wel, want dat was het voor mij ook. Ik vind niet dat de vaste klant de melkkoe voor de provider hoeft te zijn. Door deze marktwerking zal de Nederlander zeker op de kleintjes letten. Tov van Ziggo scheelt het eerste jaar bij Odido mij ruim 500 euro. Daar kan ik leukere dingen voor doen of aanschaffen dan gewoon Ziggo blijven spekken. Daarbij hoop ook wat voordeel uit het benaderen van mijn NAS te kunnen halen met een hogere uploadsnelheid over de glasvezel. 11 oktober zou ik aangesloten worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blazez
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 17:04
Palomar schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 13:19:
[...]

Ok, dank!

Even in de doos gekeken, maar inderdaad zoals iemand anders ook al aangaf er zitten twee beugeltjes in de doos meegeleverd. Een om de modem ergens rechtop neer te zetten en één om hem aan de muur te hangen,
Er zit ook een zakje bij met twee pluggen en twee schroeven om hem aan de muur te bevestigen. De schroeven hebben een aparte kop waardoor de beugel netjes er op te hangen is.
Het geheel met beugel en modem is dan ongeveer 7,5 cm dik waardoor de kabels ook de ruimte aan de achterkant hebben

• Woefdram
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 06-10 17:12
DjoeC schreef op vrijdag 19 september 2025 @ 14:39:
[...]

Ook een prijs dingetje inderdaad, maar ook een snelheids dingetje, want het glasvezelnetwerk zou veel sneller zijn. In de praktijk viel dat wat tegen.

• DjoeC
Woefdram schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 09:31:
[...]

Ook een prijs dingetje inderdaad, maar ook een snelheids dingetje, want het glasvezelnetwerk zou veel sneller zijn. In de praktijk viel dat wat tegen.
Ik kwam van KPN. Op hetzelfde netwerk maakte de snelheid geen verschil.

Maar nu overstappen naar 1 jaar KPN 477 euro is, wordt t einde jaar waarschijnlijk weer een jaartje geen Odido. Of ze moeten nog iets uit de hoge hoed toveren ;)

• TNThomas
Zojuist overgestapt naar Odido (enkel glasvezel internet). In de aanmeldinsmail staat de de monteur twee vrije stopcontacten nodig heeft. Weet iemand waarvoor dit is? De standaard Zyxel zal toch genoeg hebben aan één stopcontact?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
TNThomas schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:48:
Zojuist overgestapt naar Odido (enkel glasvezel internet). In de aanmeldinsmail staat de de monteur twee vrije stopcontacten nodig heeft. Weet iemand waarvoor dit is? De standaard Zyxel zal toch genoeg hebben aan één stopcontact?
De ONT, zet het lichtsignaal van de glasvezel om naar electrische (ethernet) data, heeft ook een stopcontact nodig.

• TNThomas
pdukers schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:51:
[...]

De ONT, zet het lichtsignaal van de glasvezel om naar electrische (ethernet) data, heeft ook een stopcontact nodig.
Duidelijk, bedankt voor het snelle antwoord!

• DjoeC
TNThomas schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:48:
Je krijgt 2 apparaten. Het alternatief is een eigen router met SFP zoals de Fritz 5590 of 5690 (nog geen XGS-PON beschikbaar).

• TNThomas
DjoeC schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 17:03:
[...]

Je krijgt 2 apparaten. Het alternatief is een eigen router met SFP zoals de Fritz 5590 of 5690 (nog geen XGS-PON beschikbaar).
In ons huidige appartement laat ik het zoals Odido het plaatst. Zodra ons nieuwbouwhuis af is, dan stap ik over op Ubiquiti en zal ik een Unifi Cloud Gateway Ultra of Unifi Expess 7 gebruiken.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Miersel
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 22:47
Aangezien ik veel heb opgestoken van dit forum bij mijn keuze voor en overstap naar Odido zal ik mijn ervaringen hier delen. Wellicht kunnen anderen daar weer iets mee.

Ik zat bij Ziggo, had 750/60 internet als onderdeel van een alles-in-1 pakket. Betaalde inmiddels ca 80 euro per maand wat ik toch wel fors vind, zeker als je dat vergelijkt met de (overstap)tarieven en snelheden bij glasvezel. Sinds begin dit jaar is de glasvezelkabel van het Delta netwerk in de mk aangesloten, dus dat leek een goed alternatief.

Delta zelf had een goede aanbieding (ca 40 euro per maand voor internet en TV voor twee jaar) maar ook enkele min-/twijfelpunten:
* de TV kwaliteit van Delta wordt niet bepaald geroemd
* Delta had een combinatie van model/router, die niet in bridgemodus kon
* Delta maakt gebruik van CGNAT wat in bepaalde gevallen problemen kan opleveren. Ik kon niet goed inschatten of dat voor mij ook het geval zou zijn, maar als het even kan heb ik het liever niet.

Ik wilde bij een overstap gelijk een eigen router aanschaffen, waardoor overstappen in de toekomst simpel is en beperkt blijft tot het omprikken van een UTP kabel (en wellicht een specifieke provider instelling in de eigen router). Daarmee blijft het netwerk in huis ongewijzigd, wel zo handig. Ik heb eigen bedraadde accesspoints hangen, op iedere verdieping één, dus ik ben onafhankelijk van een provider en dat vind ik wel zo prettig. Die combi van ONT/router bij Delta was voor mij dus wel een dingetje. En een eigen router achter die van Delta zetten had gekund, maar is niet echt fraai (en de ruimte in de mk is al aardig benut).

Toen ik zag dat Odido op het Delta netwerk mogelijk was werd het interessanter. Odido heeft een aparte ONT en router (Delta inmiddels ook) dus een eigen router is mogelijk, gebruikt geen CGNAT en de TV kwaliteit leek wel ok. Dus de stap gewaagd en een abonnement afgesloten voor een jaar. Gelijk ervoor gekozen om geen vaste telefoon meer te nemen, voor (schoon)ouders doen we voortaan een prepaid GSM als backup.

Vooralsnog Ziggo niet opgezegd, de glasvezelkabel was nog niet eerder gebruikt dus eerst maar eens zien dat het ging werken. En dan kunnen we de TV kwaliteit eens mooi vergelijken.

De overstap is prima verlopen. Eind augustus abo aangevraagd, binnen een week het pakket met Nokia ONT, Zyxel router en TV kastje binnen. Een week later zou de monteur komen. Gelijk een eigen router besteld en die alvast achter het Ziggo kabelmodem geïnstalleerd.
Zelf installeren van de Odido ONT en TV kastje is simpel, alleen bleef het lampje op de ONT rood (geen signaal). Op basis van de ervaringen in dit forum gelukkig een monteur besteld. Die kon alleen maar constateren dat er geen signaal was, en ging bellen. Helaas mocht hij niet de Delta ruimte in om te patchen, maar vijf minuten nadat hij weg was had ik al een email van Odido dat ze Delta ingeseind hadden. Dat was vrijdagmiddag, en maandagochtend hing de Deltamonteur al aan de lijn of hij langs kon komen. Voorafgaand aan zijn bezoek had hij de patch al goed gezet en hoefde hij alleen de ONT aan te zetten en het werkte (ik had op mijn nieuwe router de Odido al als tweede WAN ingesteld). Later in de week nog door Odido gebeld dat ze Guidion opnieuw gingen inplannen om de installatie af te maken - als je een eigen modem gebruikt kunnen ze blijkbaar niet zien dat je internet werkt - en ik kon ze dus vertellen dat dat niet meer nodig was.

In tegenstelling tot wat ik hier op het forum lees was het inplannen van Guidion geen probleem en was de monteur ook keurig op tijd.

Kortom, ik ben wel tevreden. TV kwaliteit lijkt vooralsnog prima te zijn.

Uiteindelijk zou het mooi zijn om alleen internet af te nemen bij een provider (dan wordt het een commodity en dus goedkoop) en TV te kijken via een generieke oplossing (bv. Apple TV met NLZiet). Dat gaan we de komende tijd eens uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 22:08
Miersel schreef op zondag 21 september 2025 @ 00:07:
Aangezien ik veel heb opgestoken van dit forum bij mijn keuze voor en overstap naar Odido zal ik mijn ervaringen hier delen. Wellicht kunnen anderen daar weer iets mee.

Ik zat bij Ziggo, had 750/60 internet als onderdeel van een alles-in-1 pakket. Betaalde inmiddels ca 80 euro per maand wat ik toch wel fors vind, zeker als je dat vergelijkt met de (overstap)tarieven en snelheden bij glasvezel. Sinds begin dit jaar is de glasvezelkabel van het Delta netwerk in de mk aangesloten, dus dat leek een goed alternatief.

Delta zelf had een goede aanbieding (ca 40 euro per maand voor internet en TV voor twee jaar) maar ook enkele min-/twijfelpunten:
* de TV kwaliteit van Delta wordt niet bepaald geroemd
* Delta had een combinatie van model/router, die niet in bridgemodus kon
* Delta maakt gebruik van CGNAT wat in bepaalde gevallen problemen kan opleveren. Ik kon niet goed inschatten of dat voor mij ook het geval zou zijn, maar als het even kan heb ik het liever niet.

Ik wilde bij een overstap gelijk een eigen router aanschaffen, waardoor overstappen in de toekomst simpel is en beperkt blijft tot het omprikken van een UTP kabel (en wellicht een specifieke provider instelling in de eigen router). Daarmee blijft het netwerk in huis ongewijzigd, wel zo handig. Ik heb eigen bedraadde accesspoints hangen, op iedere verdieping één, dus ik ben onafhankelijk van een provider en dat vind ik wel zo prettig. Die combi van ONT/router bij Delta was voor mij dus wel een dingetje. En een eigen router achter die van Delta zetten had gekund, maar is niet echt fraai (en de ruimte in de mk is al aardig benut).

Toen ik zag dat Odido op het Delta netwerk mogelijk was werd het interessanter. Odido heeft een aparte ONT en router (Delta inmiddels ook) dus een eigen router is mogelijk, gebruikt geen CGNAT en de TV kwaliteit leek wel ok. Dus de stap gewaagd en een abonnement afgesloten voor een jaar. Gelijk ervoor gekozen om geen vaste telefoon meer te nemen, voor (schoon)ouders doen we voortaan een prepaid GSM als backup.

Vooralsnog Ziggo niet opgezegd, de glasvezelkabel was nog niet eerder gebruikt dus eerst maar eens zien dat het ging werken. En dan kunnen we de TV kwaliteit eens mooi vergelijken.

De overstap is prima verlopen. Eind augustus abo aangevraagd, binnen een week het pakket met Nokia ONT, Zyxel router en TV kastje binnen. Een week later zou de monteur komen. Gelijk een eigen router besteld en die alvast achter het Ziggo kabelmodem geïnstalleerd.
Zelf installeren van de Odido ONT en TV kastje is simpel, alleen bleef het lampje op de ONT rood (geen signaal). Op basis van de ervaringen in dit forum gelukkig een monteur besteld. Die kon alleen maar constateren dat er geen signaal was, en ging bellen. Helaas mocht hij niet de Delta ruimte in om te patchen, maar vijf minuten nadat hij weg was had ik al een email van Odido dat ze Delta ingeseind hadden. Dat was vrijdagmiddag, en maandagochtend hing de Deltamonteur al aan de lijn of hij langs kon komen. Voorafgaand aan zijn bezoek had hij de patch al goed gezet en hoefde hij alleen de ONT aan te zetten en het werkte (ik had op mijn nieuwe router de Odido al als tweede WAN ingesteld). Later in de week nog door Odido gebeld dat ze Guidion opnieuw gingen inplannen om de installatie af te maken - als je een eigen modem gebruikt kunnen ze blijkbaar niet zien dat je internet werkt - en ik kon ze dus vertellen dat dat niet meer nodig was.

In tegenstelling tot wat ik hier op het forum lees was het inplannen van Guidion geen probleem en was de monteur ook keurig op tijd.

Kortom, ik ben wel tevreden. TV kwaliteit lijkt vooralsnog prima te zijn.

Uiteindelijk zou het mooi zijn om alleen internet af te nemen bij een provider (dan wordt het een commodity en dus goedkoop) en TV te kijken via een generieke oplossing (bv. Apple TV met NLZiet). Dat gaan we de komende tijd eens uitproberen.
De TV van Delta is stukken beter dan 3 jaar geleden, met de apps en de Android Box prima beeld en alles aan boord wat KPN ook heeft.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

DON PAPA schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:08:
[...]

Alleen wacht ik daar even mee tot januari als de inflatie correctie is geweest, zodat ik die ontloop bij mijn nieuwe jaarcontract...
Verlengen na 1 oktober 2025 krijgen geen inflatiecorrectie op 1 januari 2026. Odido hanteert altijd een minimale periode van 3 maanden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rouwette
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:01

Rouwette

Rouwette.com

Update vanmijn glas Odido saga.
Na 2 weken stilte toch maar eens gebeld, best lang gesprek naja uitzoeken aan hun kant, conclusie:
Of ik kon vandaag KPN bellen (wanneer er gegraven gaat worden) of ze nemen woensdag contact met mij op. (dat wacht ik eff af)

https://www.rouwette.com/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrIV
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-10 16:07
29 september komen ze bij mij de glasvezel naar de meterkast aanleggen. De onderaannemer heet Amens ofzoiets?

Bij mijn buren ging er van alles mis, zijn ze 3 keer (!) terug gekomen en is de kabel uiteindelijk via de buis van de Ziggo coax naar binnen getrokken. Ga ik de aannemer ook direct op wijzen (als ze tenminste Engels spreken, wat bij mijn buren niet het geval was). Ben benieuwd!

[ Voor 4% gewijzigd door MrIV op 22-09-2025 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10 16:39
Odido zelf zegt geen storingen en allesstoringen site zegt van niet toch de grafic zegt van wel.
Hier modem alles groen ook al herstart toch geen internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:07

TFHfony

Professional Weirdo

Maxwp schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:12:
Odido zelf zegt geen storingen en allesstoringen site zegt van niet toch de grafic zegt van wel.
Graphic op allestoringen geeft ook geen storing aan.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Laatst online: 07-10 16:33

nelizmastr

Goed wies kapot

Maxwp schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:12:
Hier geen problemen. Geen verloren pingetjes, niks. ONT ook herstart?

Als alles groen is, werkt je glasvezelverbinding naar behoren. Zet je DNS eens op 1.1.1.1 of 9.9.9.9, heb je dan wel weer internet? Dan is het namelijk weer eens die waardeloze Odido DNS die je niet moet gebruiken. Anders klantenservice bellen.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
TFHfony schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:22:
[...]

Graphic op allestoringen geeft ook geen storing aan.
Ik zie toch een peik naar nu 60 meldingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:09
Miersel schreef op zondag 21 september 2025 @ 00:07:
Dat heb ik een tijdje gehad en dat werkt prima! Vanwege combinatie korting (internet, tv en mobiel) nu weer Ziggo tv, maar met Ziggo Go op een Apple TV, er komen hier geen provider specifieke tv kastjes in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
nelizmastr schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:40:
[...]

Hier geen problemen. Geen verloren pingetjes, niks. ONT ook herstart?

Als alles groen is, werkt je glasvezelverbinding naar behoren. Zet je DNS eens op 1.1.1.1 of 9.9.9.9, heb je dan wel weer internet? Dan is het namelijk weer eens die waardeloze Odido DNS die je niet moet gebruiken. Anders klantenservice bellen.
na herstart modem was er nog steeds niks . Alle lampjes branden groen dus zogesegd zou het moeten werken
Uiteindelijk nog eens de stroom eraf en ineens begon het erg traag te werken en x tijd erna leek alles het weer te doen
Beetje vreemd maar goed nog niet eerder voorgekomen na toch een ruim jaar nu glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gister installatie pakket binnengekregen.
Heb de Huawei pon HN8M8010Ts erbij ontvangen.
Nu viel het mij op dat de groene glasvezel stekker mechanisch gezien keurig stabiel in het zwarte gedeelte klikt, alleen vind ik dat dat zwarte gedeelte, waarin de stekker zit, wat wiebbellig aanvoelen in de behuizing. Niet veel, maar ik vroeg me af of dit bij elk kastje zo is, of dit exemplarisch is.
Verder moet ik wachten tot de monteur de patch in de pop zet, dus tot die tijd geen idee of het de werking ervan beïnvloed.

[ Voor 13% gewijzigd door _XipHiaS_ op 23-09-2025 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 01:35

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Bij ligt mijn glasvezel verbinding er uit. Het lijkt een routeringsprobleem want ik kan de gateway en 1.1.1.1 of 8.8.8.8 pingen. Ben ik de enige?

edit: en terwijl ik de vraag stel is het probleem bij mij weer opgelost.

[ Voor 20% gewijzigd door Q op 23-09-2025 11:23 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23:02
Q schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:21:
Bij ligt mijn glasvezel verbinding er uit. Het lijkt een routeringsprobleem want ik kan de gateway en 1.1.1.1 of 8.8.8.8 pingen. Ben ik de enige?
Er is een storing bij NL-IX

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xfb2qG5tJ3A2giFmp6ozQIzAVHU=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RpP1GnZjCg7kPp5VyWPKd5tT.png?f=user_large
https://www.nl-ix.net/about/about-our-network/eu-stats/

[ Voor 20% gewijzigd door ikbenjoeri op 23-09-2025 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-10 16:43
Dank voor het delen. :) Ik was al aan het klooien geslagen met andere DNS-servers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

crunchytail schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 11:33:
[...]

Dank voor het delen. :) Ik was al aan het klooien geslagen met andere DNS-servers.
Precies hetzelfde hier. Computer opnieuw opgestart, alles in het netwerk ook. DNS aanpassingen gedaan, leek toe weer te werken, maar puur toeval omdat AMS-IX ondertussen weer terug naar normaal functioneren was... :)

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-09 16:16
ikweethetbeter schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 03:19:
[...]

Dat heb ik een tijdje gehad en dat werkt prima! Vanwege combinatie korting (internet, tv en mobiel) nu weer Ziggo tv, maar met Ziggo Go op een Apple TV, er komen hier geen provider specifieke tv kastjes in huis.
Hi,

Vraagje, wat is de toevoeging om TV te kijken via een Apple TV ipv de app's van de Smart TV zelf? Ik heb een LGOLED65G26LA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Frid0 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:43:
[...]

Hi,

Vraagje, wat is de toevoeging om TV te kijken via een Apple TV ipv de app's van de Smart TV zelf? Ik heb een LGOLED65G26LA.
Als je een oude TV hebt werkt de app wellicht niet goed, of heb je überhaupt geen app support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
rens-br schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:53:
[...]

Als je een oude TV hebt werkt de app wellicht niet goed, of heb je überhaupt geen app support.
De TV die ik heb is van 2022. Weet niet of dat oud is ja of de nee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Frid0 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 15:56:
[...]

De TV die ik heb is van 2022. Weet niet of dat oud is ja of de nee?
Klinkt niet als oud, maar jij bent toch al Odido klant? Als je een TV product hebt is het een kwestie van de app installeren, inloggen en kijken of het bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
rens-br schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 16:12:
[...]

Klinkt niet als oud, maar jij bent toch al Odido klant? Als je een TV product hebt is het een kwestie van de app installeren, inloggen en kijken of het bevalt.
Klopt, maar neem alleen internet af van Odido.
TV kijken doe ik momenteel via NLZiet via dus die app die "in" mijn LG OLED tv zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierre_nr1
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:21
[...]

Hi,

Ik heb een LG Oled van 2024, en gebruik alleen de LG apps. Ik heb b.v. Canal+, Netflix, Prime Video, Videoland, Viaplay en F1TV geïnstalleerd. De LG apps werken prima allemaal.

Ik heb een Apple TV 4K gehad maar weer geretourneerd. De enige toegevoegde waarde vond ik Infuse, maar ik gebruik nu de LG Plex app en deze gekoppeld aan mijn NAS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:07

TFHfony

Professional Weirdo

Maxwp schreef op maandag 22 september 2025 @ 21:52:
[...]

Ik zie toch een peik naar nu 60 meldingen?
Dat is geen piek... Dan zie je er 1000-en tot 10000-en.
De cijfers van alle storingen is inclusief meldingen op diverse social media. Vandaar dat je tijdens de dag altijd een soort base-line hebt.

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

[...]
Ik heb zelf een iets oudere LG OLED65C9 TV maar vond persoonlijk de beeldkwaliteit via een AppleTV 4K (nieuwste versie) er gewoon beter uitzien dan via de app's op de tv zelf (vooral met snelle beelden). En dit beviel zogoed dat ik nu ook bij de andere tv's in huis een AppleTV staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-10 13:47
Fiberglas KPN heeft mij brief gestuurd dat ze komen voor in mijn meterkast te installeren. Ik was helaas 35 dagen niet thuis. Nu gebeld en ze komen langs krijg daar opnieuw een brief van met een nieuwe datum.

Ik heb mij op 9 december 2022 aangemeld voor toen Glasvezel Thuis beschikbaar was op mijn postcode en huisnummer via toenmalige T-Mobile. Daarbij 1000Mbit/s internet met 1 TV-BOX en basis TV pakket en geen thuistelefoon. Ik sta in het systeem van Odido nog afwachtend. Toen eerste 8 maanden €25 daarna €54.

Mijn vraag is als ze komen installeren in mijn meterkast, volgens de medewerker van Giber kan ik elke provider kiezen over Glasvezel.

Ik heb nu een lopende Ziggo jaarcontract tot 23 juli 2026. Wat zal er gebeuren met het abonnement dat ik op 9 december 2022 heb afgelopen?

[ Voor 3% gewijzigd door Van der Berg op 23-09-2025 19:33 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:09
[...]

Hi,

Ik heb 3 tv's:
* "nieuwe" (3 jaar oude) Samsung met Tizen
* oude Samsung met antieke Tizen
* oude Philips met antieke Android

Beide oude tv's worden niet meer ondersteund, bijna geen enkele app werkt meer. Daarnaast wens je deze ook niet meer toe te laten op je netwerk, dat is een beveiligingsrisico. De Philips is overigens voorzien van een trage SoC, dus deze was vanaf dag 1 niet geschikt voor smart zaken.

De nieuwe Samsung tv zou het aankunnen, maar ik heb de voorkeur voor een Apple TV. De oudste Apple TV (4/HD) met app store is 10 jaar oud en wordt door Apple nog steeds ondersteund met de nieuwste tvOS en apps. Naast de beperkte ondersteuning krijg je op een Samsung tv (en op LG ook) reclame, gepersonaliseerd met jouw kijkgedrag.

Een Apple TV is een prettig apparaat, snel, soepel, veilig, met goede en consistente interface zonder reclame en met respect voor je privacy. Daarom gebruik ik Apple TV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eelco_v
  • Laatst online: 06-10 15:55
Wat nu ?

Volgens ODF kan er enkel gecommuniceerd worden met de onderaannemer, zij zouden contact onderhouden met oa. de VVE.

Na contact met deze onderaannemer: Zener Telecom B.V geven zij te kennen dat ik

mij moet voegen naar deze VVE. Gezien ik enkel het pand huur van mijn nu dementerende vader, heb ik deze VVE gegevens niet parraat. Met enig vermoeden heb ik toen contact gezocht met www.mvgm.nl, welke mij wisten te vertellen dat zij niet met mijn gegevens bekend zijn.

Echter !, bij het doorzoeken van de database van de KVK blijkt echter wel degelijk contact te bestaan tussen de VVE van ons complex en MVGM …

Na enkele emails naar diverse personen; toegankelijk via oa. Linkedin, heb ik tot op heden geen enkel antwoord van enig partij mogen ontvangen. Kennelijk beschouwt men, zij die allen betrokken zijn bij deze oplevering van een eenvoudige glasvezel aansluiting, niet in staat tot en concrete afspraken te komen en deze ook nog op te volgen.

Eerlijk gezegd, telleurstellend allemaal, echter mij sterkt het in het toch halen van mijn

recht, hoe lang dit allemaal dan ook mag duren.

Wellicht binnenkort op een andere manier trachten te escaleren …

Tot de volgende keer,

eelcoV

Acties:
  • +3 Henk 'm!
eelco_v schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 19:04:
Wat nu ?

Volgens ODF kan er enkel gecommuniceerd worden met de onderaannemer, zij zouden contact onderhouden met oa. de VVE.

Na contact met deze onderaannemer: Zener Telecom B.V geven zij te kennen dat ik

mij moet voegen naar deze VVE. Gezien ik enkel het pand huur van mijn nu dementerende vader, heb ik deze VVE gegevens niet parraat. Met enig vermoeden heb ik toen contact gezocht met www.mvgm.nl, welke mij wisten te vertellen dat zij niet met mijn gegevens bekend zijn.

Echter !, bij het doorzoeken van de database van de KVK blijkt echter wel degelijk contact te bestaan tussen de VVE van ons complex en MVGM …

Na enkele emails naar diverse personen; toegankelijk via oa. Linkedin, heb ik tot op heden geen enkel antwoord van enig partij mogen ontvangen. Kennelijk beschouwt men, zij die allen betrokken zijn bij deze oplevering van een eenvoudige glasvezel aansluiting, niet in staat tot en concrete afspraken te komen en deze ook nog op te volgen.

Eerlijk gezegd, telleurstellend allemaal, echter mij sterkt het in het toch halen van mijn

recht, hoe lang dit allemaal dan ook mag duren.

Wellicht binnenkort op een andere manier trachten te escaleren …

Tot de volgende keer,
Vaak is het simpeler om bij meerdere buren (met een koopappartement) aan te bellen en te vragen of zij weten wie de VVE contactpersoon is.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-10 17:31
Van der Berg schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:45:
Fiberglas KPN heeft mij brief gestuurd dat ze komen voor in mijn meterkast te installeren. Ik was helaas 35 dagen niet thuis. Nu gebeld en ze komen langs krijg daar opnieuw een brief van met een nieuwe datum.

Ik heb mij op 9 december 2022 aangemeld voor toen Glasvezel Thuis beschikbaar was op mijn postcode en huisnummer via toenmalige T-Mobile. Daarbij 1000Mbit/s internet met 1 TV-BOX en basis TV pakket en geen thuistelefoon. Ik sta in het systeem van Odido nog afwachtend. Toen eerste 8 maanden €25 daarna €54.

Mijn vraag is als ze komen installeren in mijn meterkast, volgens de medewerker van Giber kan ik elke provider kiezen over Glasvezel.

Ik heb nu een lopende Ziggo jaarcontract tot 23 juli 2026. Wat zal er gebeuren met het abonnement dat ik op 9 december 2022 heb afgelopen?
Ik zou zeggen: bel Odido even. Ik denk niet dat een willekeurige Tweaker dit beter weet dan iemand die bij Odido werkt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:31
Van der Berg schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 17:45:

Als je kiest voor Odido, respecteren ze die afspraak, als je kiest voor een andere provider kun je die overeenkomst annuleren.

zeker, zeker

• NoFearWizz
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-10 15:31
ozzynator schreef op woensdag 24 september 2025 @ 12:58:
[...]

Als je kiest voor Odido, respecteren ze die afspraak, als je kiest voor een andere provider kun je die overeenkomst annuleren.
Het is zelfs interessant om te kijken of je nu een gunstigere deal kan krijgen dan toen. Ik had 3 jaar geleden besteld. toen 10 maanden voor 30 euro. 1gb internet.

omdat ik in een VvE situatie zit heeft het 3.5 jaar geduurd voor dat ze het helemaal aangesloten hadden.
toen het glasvezel er eindelijk lag (odf punt in huis) heb ik een nieuwe bestelling gedaan en de oude opgezegd (via telefoon, dan maken ze meteen een nieuwe bestelling voor je). nu betaal ik 12 maanden 14.95 p/m voor 1gbit up/down. en daarna 1 jaar 45 p/m.

dus een tip: een aanbieding van 3 jaar geleden kan mogelijk nu beter.

• Palomar
  • Niet online
Ik heb het Odido nieuwe klant pakket ontvangen met modem en zwart glasvezelkastje. Ik heb verder geen tv of telefoon van Odido. Ik kreeg ook al een mail dat mijn aansluiting is geactiveerd, maar de monteur komt pas over ruim een week. Ik kan die boel toch ook gewoon zelf aansluiten? Als ik op youtube kijk zie ik dat ik dat zwarte glasvezelkastje over de muuraansluiting moet schuiven (connectors even vrij maken). Of komt hier nog complexiteit bij kijken waardoor een monteur noodzakelijk is.....? Want ik heb het modem al neergezet, dus beetje zonde van ieders tijd als er speciaal een monteur moet komen voorrijden om alleen een kastje in te klikken....

• Van der Berg
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07-10 13:47
Dank jullie allen voor jullie reacties. Ik heb inmiddels gebeld met Odido. De medewerker zei inderdaad lang geduurd heeft met wachten sinds 9 december 2022 en ze begreep dat ik dan met Ziggo steeds verlengd. Haar advies was om alles te annuleren. Want ik zit nog tot 23 juli 2026 vast aan Ziggo. Als ze straks klaar zijn in de meterkast, zal het wellicht eerder zijn dan mijn einddatum bij Ziggo. Ze zei ook je wilt niet straks hebben dat Ziggo afkoopsom stuurt. Dus ik heb het voor nu geannuleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_da1Y-r10gwSnmeLa6Qv6jMthU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MYHUXKWhHb5VhlWvwUrAjgvi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door Van der Berg op 24-09-2025 14:09 ]

X570 Aorus Pro - Ryzen 7 5800X- Noctua NH-U14S - FSP Hydro Ti PRO 1000W - 32GB DDR4 3600MHz C16 - GeForce RTX 4090 - 990 Pro 4TB - MSI MAG 321UP QD-OLED 4K/165Hz - 65" OLED LG B4 - Watch Ultra LTE - S24 Ultra 1TB - Tab S10+ 512/12GB - Buds 3 Pro - 22TB

Palomar schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:02:
Ik heb het Odido nieuwe klant pakket ontvangen met modem en zwart glasvezelkastje. Ik heb verder geen tv of telefoon van Odido. Ik kreeg ook al een mail dat mijn aansluiting is geactiveerd, maar de monteur komt pas over ruim een week. Ik kan die boel toch ook gewoon zelf aansluiten? Als ik op youtube kijk zie ik dat ik dat zwarte glasvezelkastje over de muuraansluiting moet schuiven (connectors even vrij maken). Of komt hier nog complexiteit bij kijken waardoor een monteur noodzakelijk is.....? Want ik heb het modem al neergezet, dus beetje zonde van ieders tijd als er speciaal een monteur moet komen voorrijden om alleen een kastje in te klikken....
Is dat het zwarte glasvezelkastje (ONT heet dat) van Genexis of Nokia? En heb je een aansluiting van KPN Netwerk/Glaspoort?

in dat geval kan je deze er inderdaad zelf op schuiven en kijken of het al werkt. LET OP!! Je hoeft geen connectors vrij te maken of zoiets... behalve dan het stofkapje van de connector in de zwarte ONT afhalen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxO1GU1zQ1vOO_POjcmvgLB3KmA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7pTQehO5y0FLtAVA16pfSPjk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 24-09-2025 14:11 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Palomar
  • Niet online
Barre73 schreef op woensdag 24 september 2025 @ 14:10:
[...]

Is dat het zwarte glasvezelkastje (ONT heet dat) van Genexis of Nokia? En heb je een aansluiting van KPN Netwerk/Glaspoort?

in dat geval kan je deze er inderdaad zelf op schuiven en kijken of het al werkt. LET OP!! Je hoeft geen connectors vrij te maken of zoiets... behalve dan het stofkapje van de connector in de zwarte ONT afhalen.

[Afbeelding]
ok thanks, heb het zwarte kastje er idd gewoon op geklikt en dat ging prima. Connection lampje blijft nog wel knipperen en internet-lampje op modem is rood, dus lijkt nog niet te werken. Als dat zo blijft laat ik de monteurafspraak wel staan.

• jongetje
@Palomar check voor de grap een de link onder FAQ boven het veld waarin je een post doet met de tekst "Alle vragen omtrent de monteurs".

• Lounge Deluxe
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik woon in A'dam en bij mij in de straat is een paar maanden geleden door ODF glasvezel in de straat gelegd en tevens in de meterkast geplaatst. Bij mij kwam net een verkoper van Odido aan de deur om mij een 'speciale' aanbieding van Odido te laten zien voor een glas/tv abo. Dat was echter precies hetzelfde als op de website, en de verkoper kon er ook niet een beter aanbod van maken 8)7

Zijn er mensen hier die wel een beter aanbod aan de deur konden bedingen ten opzichte van de Odido website?

• RichardQG
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-09 18:30
Ik heb even een vraagje omtrent het installeren van de glasvezel verbinding. Ik heb op 17 augustus een abonnement afgesloten bij Odido voor glasvezel internet. Volgens de website is het installatiepakket nog niet verstuurd, want er moet eerst iemand langskomen om de glasvezelverbinding tot de meterkast te trekken (er steekt nu nog zo'n kabeltje bij de voordeur uit de grond).

Hoe lang duurt dit normaal gesproken? Want ik belde met de klantenservice en die verzekerden me dat er vanzelf contact wordt opgenomen voor een afspraak. Maar onderhand zijn we wel al verhuisd en hebben we dus geen internet (5 weken na afsluiten van het abonnement). En ik heb niet zoveel zin om nog maanden zonder internet te zitten.

• Palomar
  • Niet online
jongetje schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:06:
@Palomar check voor de grap een de link onder FAQ boven het veld waarin je een post doet met de tekst "Alle vragen omtrent de monteurs".
Ok, excuses voor het dat niet gezien hebben.

Wat betreft mijn verbinding (vorige post). Het knipperende lampje was net opeens constant groen en internet-icoontje op het modem was ook groen. Lijkt nu goed te werken :)

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 19:00
RichardQG schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:50:

Hoe lang duurt dit normaal gesproken? Want ik belde met de klantenservice en die verzekerden me dat er vanzelf contact wordt opgenomen voor een afspraak. Maar onderhand zijn we wel al verhuisd en hebben we dus geen internet (5 weken na afsluiten van het abonnement). En ik heb niet zoveel zin om nog maanden zonder internet te zitten.
Ja, dat ligt aan de aannemer of die snel tijd heeft :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jongetje
Lounge Deluxe schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:38:
Zijn er mensen hier die wel een beter aanbod aan de deur konden bedingen ten opzichte van de Odido website?
Nee, dat wordt op postcode bepaald, daarom krijg jij andere aanbiedingen dan iemand waar het netwerk al jaren ligt of bijv.via KPN of Delta glasvezel wordt geleverd.

Die verkopers zijn om mensen te overtuigen en krijgen daar provisie voor. Ik heb destijds via cashbackxl afgesloten, dan is een deel van die provisie voor mij.

• eelco_v
  • Laatst online: 06-10 15:55
Barre73 schreef op dinsdag 23 september 2025 @ 20:56:
[...]

Vaak is het simpeler om bij meerdere buren (met een koopappartement) aan te bellen en te vragen of zij weten wie de VVE contactpersoon is.
Vandaag in de papieren van de notaris gekeken. Het is wel degelijk NVGM, ondanks dat zij
ontkennen ...

Het punt dat ik wil maken is dat kennelijk geen enkele van alle betrokken partijen bereid is om
wat concreets te betekenen en men enkel en alleen naar elkaar wijst ...

Ik heb een tekenlijst "ondertekend" met Oidido ... volgens mijn beleving zou dat enkel mijn contact punt moeten zijn, die ik tevens op haar woord kan vertrouwen. Zij geven te kennen, ook op hun fora, dat zij feitelijk niks/nada kunnen betekenen en dat ik enkel en alleen geduld dien te hebben. Wat mij weer vreemd lijkt opdat ik met hen een contract wil aangaan.
Geschillen commissie stelt mijn klacht in ongelijk ; wacht tot je dood bent, leef je gelukkig nog dan heb je via de telecom wet een passende aansluiting op het net nodig, omdat Oidido met KPN kapt ... Vervolgens moet ik dus maar met ODF communiceren ... deze verwijzen mij echter weer door naar verschillende "afgewerkte" onder aannemers, waarvan deze laatste Zener Telecom BV. volgens ODF rechstreeks contact heeft met de VVE. Zij , Zener, wil / kan mij ivbm vlgs hun niet helpen met deze VVE daar AVG zou dat verbieden ...

Ik houd de reagluurders op de hoogte van eventueel vervolg van dit kafka proces _/-\o_

eelcoV

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DON PAPA

DON PAPA

Tweaker-fan

Lounge Deluxe schreef op woensdag 24 september 2025 @ 16:38:
Bij mij kwam net een verkoper van Odido aan de deur om mij een 'speciale' aanbieding van Odido te laten zien voor een glas/tv abo. Dat was echter precies hetzelfde als op de website, en de verkoper kon er ook niet een beter aanbod van maken 8)7
Wees maar blij dat deze verkoper gewoon eerlijk is wat hij je maximaal kan aanbieden, je leest genoeg verhalen dat dit soort deur-verkopers gouden bergen beloven en dat er achteraf helemaal niks van klopt... ;)
Pagina: 1 ... 127 128 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen