Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-09 23:27
mikeweijer2 schreef op maandag 21 juli 2025 @ 18:01:
We zijn na mijn slechte ervaring ondertussen twee beloftes van Odido verder.

Voor het weekend werd beloofd dat ik snel een nieuwe link voor een afspraak zou krijgen zodat ik zeker op dinsdag een nieuwe afspraak zou kunnen plannen. Is niet gebeurd.

Gisteren kreeg ik de belofte dat ik vandaag door Guidion gebeld zou worden zodat ik zelf met spoed een nieuwe afspraak zou kunnen maken. Ook niet gebeurd.

Misschien dat ik ze nog een vierde kans zou geven als ze niet steeds expliciet zouden beloven dat dit 'absoluut' en 'zeker' zou gebeuren, maar deze loze beloften hebben het voor mij nu wel heel gemakkelijk gemaakt om te besluiten dat dit het einde van het traject is. Eigenlijk ook een bizarre manier om iemand die al meer dan twintig jaar klant is (en ook een paar jaar lang zelf T-Mobile mobiele abonnementen heeft verkocht) kwijt te raken. Het is zo simpel: gewoon geen dingen beloven die je niet zelf absoluut waar kunt maken.

Het gaat vast ook weer een gigantisch drama worden om dit niet gestarte abonnement te stoppen en het installatiepakket terug te sturen, maar ja, dat moet dan maar.
Guidion heeft helaas veel zieken gehad de afgelopen dagen,als de opdracht vanuit odido er uitgestuurd is... zelfs met een spoedmonteur, dan kan je er vanuit gaan dat er vanuit odido's kant alles aangedaan is.

Als je wil annuleren kan dat natuurlijk altijd nog. Is zo gedaan, vervolgens krijg je een QR code voor de apparatuur terug te sturen en handelt een externe partij de ontvangst af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13:50

3raser

⚜️ Premium member

Sjaak Pastinaak schreef op maandag 21 juli 2025 @ 17:57:
[...]

Als je een bericht krijgt dat de netwerkpartner de lijn heeft geactiveerd betekent dat inderdaad dat je omgepatched bent, en dat je router zou moeten werken. Als het Alarm-lampje nog steeds rood is hebben ze je waarschijnlijk niet goed omgepatched en zit de kabel in de centrale verkeerd, of is er een probleem met de actieve poort.

Dit is zo'n ding dat niet vanaf afstand gecontroleerd kan worden, dus wanneer morgen die monteur van Guidion langs komt zal die een apparaat aan de vezel bevestigen om te kijken of er dus licht doorkomt, en zo niet, dan moet het terug naar Delta om je patch te herstellen.
's Avonds om 20:00 nog even contact opnemen met Delta om de patch te herstellen... Ik voorzie nog veel meer problemen. Delta zal dan wel zeggen, wacht maar tot morgen, en dan zegt de monteur, ik kom overmorgen... oh nee, na het weekend wel weer terug. ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:49
3raser schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:24:
Of moet ik hem altijd herstarten om het probleem op te lossen als het alarm lampje brandt?
Computerproblemen oplossen 101:
herstarten!

Wat had je zelf eigenlijk gedacht?

Even serieus: herstarten is toch het eerste waar je aan denkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DI97
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 29-08 17:10
Is een monteur nog steeds nodig om de boel aan te sluiten? Mijn aansluiting is van KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak Pastinaak
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 15-09 20:30
DI97 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:38:
Is een monteur nog steeds nodig om de boel aan te sluiten? Mijn aansluiting is van KPN.
Dat hangt er van af. Sommige verbindingen worden namelijk door Guidion gepatched. Zonder afspraak komt er dan geen signaal op je lijn te staan. In sommige gevallen wordt ook alleen een lijnaanvraag gestart wanneer Guidion eenmaal ingepland is, als je huidige provider dezelfde vezel gebruikt als Odido. Hiervoor zou je even moeten bellen met de helpdesk. Vraag naar de glasvezeldesk, zij kunnen je vertellen met opleverscenario bij jou van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
DI97 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:38:
Nodig niet altijd. Maar hij komt eigenlijk standaard wel altijd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

ikweethetbeter schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 17:05:
[...]

Computerproblemen oplossen 101:
herstarten!

Wat had je zelf eigenlijk gedacht?

Even serieus: herstarten is toch het eerste waar je aan denkt?
Ik denk dat je mijn vraag niet begrijpt. Het ging erom of een herstart nodig was om het modem online te krijgen na deze storing. De monteur wist mij ondertussen te vertellen dat een herstart niet nodig is en dat het modem het signaal vanzelf oppakt als deze beschikbaar komt.
3raser schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 08:56:
[...]

's Avonds om 20:00 nog even contact opnemen met Delta om de patch te herstellen... Ik voorzie nog veel meer problemen. Delta zal dan wel zeggen, wacht maar tot morgen, en dan zegt de monteur, ik kom overmorgen... oh nee, na het weekend wel weer terug. ;(
De monteur is langs geweest en concludeerde het overduidelijke, geen signaal. Aangezien zij zelf niet de wijkcentrale in mogen van Delta moet er een opdracht naar Delta om het probleem op te lossen. Die opdracht is ondertussen gemaakt dus morgenmiddag weer een nieuwe poging. Ik ga er vanuit dat het dan eindelijk geregeld is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:36

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Als ik het zo lees dan heb ik afgelopen maandag geluk gehad?

Tussen 12:00 en 16:00 uur zou de monteur van Guidion langskomen. Ik had in die tijd mijn TV aangezet om te zien wanneer de glasvezel van XS4ALL/KPN omgestoken zou worden. Om kwart voor vier begin ik me toch wat zorgen te maken, maar om 15:45 uur bevriest het TV-beeld. Ha! Er gebeurt wat!

Tien minuten later rijdt een auto mijn oprit op en komt een vrolijke monteur het kastje op de glasvezelaansluiting eraf te halen en het nieuwe kastje (Huawei) voor de Odido-verbinding aan te sluiten, het modem aan te sluiten en de settopbox te installeren.
Om 16:20 uur is de beste man alweer weg.

Ik had hm al verteld dat ik mijn Fritzbox wilde blijven gebruiken. Hij heeft dat keurig tijdens zijn werk benoemd, wat ik moest doen na zijn vertrek. Hij installeert het modem dat Odido levert.
Na zijn vertrek heb ik mijn Fritzbox weer aangesloten, bij de instellingen de provider op Odido glasvezel gezet, de boel herstart en alles werkt perfect.

Hier dus een zeer tevreden klant!

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Hippe Lip schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 10:53:
Als ik het zo lees dan heb ik afgelopen maandag geluk gehad?

Tussen 12:00 en 16:00 uur zou de monteur van Guidion langskomen. Ik had in die tijd mijn TV aangezet om te zien wanneer de glasvezel van XS4ALL/KPN omgestoken zou worden. Om kwart voor vier begin ik me toch wat zorgen te maken, maar om 15:45 uur bevriest het TV-beeld. Ha! Er gebeurt wat!

Tien minuten later rijdt een auto mijn oprit op en komt een vrolijke monteur het kastje op de glasvezelaansluiting eraf te halen en het nieuwe kastje (Huawei) voor de Odido-verbinding aan te sluiten, het modem aan te sluiten en de settopbox te installeren.
Om 16:20 uur is de beste man alweer weg.

Ik had hm al verteld dat ik mijn Fritzbox wilde blijven gebruiken. Hij heeft dat keurig tijdens zijn werk benoemd, wat ik moest doen na zijn vertrek. Hij installeert het modem dat Odido levert.
Na zijn vertrek heb ik mijn Fritzbox weer aangesloten, bij de instellingen de provider op Odido glasvezel gezet, de boel herstart en alles werkt perfect.

Hier dus een zeer tevreden klant!
De monteur van Guidion mag bij KPN gewoon zelf in de wijkcentrale komen waarschijnlijk. Dan kan hij alle werkzaamheden zelf uitvoeren en eventuele problemen zelf oplossen. Dat werkt veel beter natuurlijk. Delta moet gewoon niet zo moeilijk doen, want het is veel klantvriendelijker op die manier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
3raser schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:11:
[...]

De monteur van Guidion mag bij KPN gewoon zelf in de wijkcentrale komen waarschijnlijk. Dan kan hij alle werkzaamheden zelf uitvoeren en eventuele problemen zelf oplossen. Dat werkt veel beter natuurlijk. Delta moet gewoon niet zo moeilijk doen, want het is veel klantvriendelijker op die manier.
Binnen delta hebben ze liever dat je hun eigen pakket afneemt, een odido verbinding opleveren kan heel lang duren terwijl een pakket van delta zelf binnen enkele dagen opgeleverd kan zijn.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

3raser schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:30:
De monteur is langs geweest en concludeerde het overduidelijke, geen signaal. Aangezien zij zelf niet de wijkcentrale in mogen van Delta moet er een opdracht naar Delta om het probleem op te lossen. Die opdracht is ondertussen gemaakt dus morgenmiddag weer een nieuwe poging. Ik ga er vanuit dat het dan eindelijk geregeld is.
Eindelijk online met Odido. *O*
Het probleem was een fout met een connector in de wijkcentrale. Vanaf nu verloopt alles hopelijk voorspoedig.

Wel kudo's voor Odido support. Die zijn heel vriendelijk en behulpzaam geweest. Dat was zeker geen slechte ervaring. O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-09 16:43
3raser schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:46:
[...]

Eindelijk online met Odido. *O*
Het probleem was een fout met een connector in de wijkcentrale. Vanaf nu verloopt alles hopelijk voorspoedig.

Wel kudo's voor Odido support. Die zijn heel vriendelijk en behulpzaam geweest. Dat was zeker geen slechte ervaring. O+
Waarom gaat het toch zo vaak fout in wijkcentrales. Ik heb dit dus al 2 keer gehad bij twee verschillende providers

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

DLSS schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 15:56:
[...]

Waarom gaat het toch zo vaak fout in wijkcentrales. Ik heb dit dus al 2 keer gehad bij twee verschillende providers
Ik heb ooit vreselijk ruzie gehad met KPN. Ze wilden de voortuin open graven vanwege een niet werkende DSL verbinding die letterlijk een paar uur eerder opnieuw was gepatched in de wijkcentrale. Mijn verhaal dat de fout daar wel moest zitten geloofden ze niet, want daar kun je niet zoveel fout doen, en omdat er totaal geen signaal was moest het wel een kabelbreuk zijn. Toen ik eindelijk een verstandige monteur trof is hij toch maar even gaan kijken en toen was alles met een paar minuten opgelost. :z

Geen idee waarom het zo vaak fout gaat. Haastklusjes? Misschien hebben wij gewoon domme pech. Het gaat waarschijnlijk ook vaak goed. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 16-09 16:43
3raser schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:10:
[...]

Geen idee waarom het zo vaak fout gaat. Haastklusjes? Misschien hebben wij gewoon domme pech. Het gaat waarschijnlijk ook vaak goed. ;)
Hahaha ja het zou natuurlijk bizar zijn als het niet ook vaak goed zou gaan. 😅 Maar goed het zal vermoedelijk pech zijn geweest idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:54

Vliegvlug

Flight Simple

3raser schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:10:
[...]

Ik heb ooit vreselijk ruzie gehad met KPN. Ze wilden de voortuin open graven vanwege een niet werkende DSL verbinding die letterlijk een paar uur eerder opnieuw was gepatched in de wijkcentrale. Mijn verhaal dat de fout daar wel moest zitten geloofden ze niet, want daar kun je niet zoveel fout doen, en omdat er totaal geen signaal was moest het wel een kabelbreuk zijn. Toen ik eindelijk een verstandige monteur trof is hij toch maar even gaan kijken en toen was alles met een paar minuten opgelost. :z

Of niet zo goed opletten van de monteurs.
Voordat ik mijn huidige Odido verbinding had had ik Ziggo en voor de verhuizing is er nog expliciet aangegeven dat de aansluiting actief was het een slechts kwestie was van de apparatuur oppakken en inprikken in het nieuwe huis.
Maar je raadt het al, geen signaal ;(

Helpdesk gebeld die aangaf dat het toch echt zou moeten werken, was twee dagen daarvoor door een monteur gepatcht in het straatkastjegaf hun administratie aan maar ze vonden het ook wel gek dat ze mijn modem niet konden zien. ;)

Volgende dag een monteur langs die aangaf dat mijn aansluiting helemaal niet gepatcht was en liep toen naar het volgende kastje in de straat waar mijn poortnummer wel gepatcht was terwijl daar geen patch zou moeten zitten. :F

Hij gaf aan dat dit vaker gebeurde omdat de nummering in het kastje blijkbaar steeds hetzelfde is dus als een monteur zich vergist in het kastje krijgen ze geen verdere hints dat ze verkeerd zitten.

Niet zo’n handige keuze van Ziggo ook, nummer dan door binnen een straat of zet duidelijk ook het kastnummer per poort erbij, dan zal het veel minder vaak fout gaan omdat het wel wordt opgemerkt.
Dus niet zozeer de monteurs aan te rekenen die toch al onder tijdsdruk staan maar meer Ziggo zelf.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• KabouterTilly
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-09 22:03
Vanmiddag een zeer prettig telefoongesprek gehad met een medewerkster van Odido die voor zowel mijn Internet + TV als Sim Only zeer goede aanbiedingen kon doen. Dit in tegenstelling tot een eerdere poging om telefonisch het Internet + TV abonnement te verlengen voor 1 jaar waarbij maximaal 6 maanden €10,- geboden werd.

Via het keuzemenu ben ik bij de afdeling terecht gekomen die gaat over opzeggingen (ik meen combinatie 2 2 3 1). Hier heb ik eerlijk gezegd dat ik overwoog over te stappen, maar benieuwd was of men nog een laatste aanbieding kon doen. Zonder morren is mij 8 maanden a €25,- aangeboden, en daarna €55 (normale prijs met combivoordeel) voor 1Gbit. Samen met het advies om voor 1 jaar te verlengen en over 8 maanden weer hetzelfde te doen en weer te bellen. Mevrouw was het er helemaal mee eens dat bestaande klanten ook beloond moeten worden met kortingen, niet enkel de nieuwe klanten. Kijk, daar hou ik van!
Hopelijk heeft iemand die in dezelfde overweging zit wat aan deze tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

3raser schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:11:
[...]

Toch kan ik me dat van Delta wel voorstellen. Ik ben zelf ook een tijd verantwoordelijk geweest voor iets vergelijkbaars. Dan wil je niet dat er meerdere partijen bij zo’n verdeler kunnen komen en al helemaal niet daar ook wijzigingen aan kan brengen. Als het mis gaat heeft niemand het gedaan; niemand voelt zich verantwoordelijk en dat scheelt in hoe ze ermee omgaan. Uiteindelijk is en blijft Delta eindverantwoordelijk ervoor en die is dan de sjaak als er iets mis gaat. Dat kan dus ook in bredere zin fout gaan als de verkeerde aansluiting gewijzigd wordt of als er onzorgvuldig mee omgegaan wordt en er een breuk in een glasdraadje ontstaat (zeker lastig als het alleen een barst is en de boel nog nét aan elkaar blijft hangen…).

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Urza-
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 13:30
Ik heb ook sinds vandaag 1GB Odido glasvezel. Eerst de huawei ONT aangesloten gehad met Zyxel modem en dat werkte. Nog niets gedaan met de UDM, omdat mijn ziggo abonnement ook nog loopt.

Gisteren de Zaram ONT in mijn UDM Pro geplugged (SPF+) en middels blauw/groen fiber kabelje op het ODF kastje aangesloten (https://www.techconnect.n...re/zaram-xgs-pon-onu-sfp/). VLAN 300 ingesteld, maar geen connectie helaas. Ziggo internet op de andere WAN Poort loopt intussen nog door.

De monteur is vandaag geweest en heeft telefonisch het serienummer van de zaram module doorgegeven (ik had het gisteren via odido community geprobeerd maar ik moest toch echt op de monteur wachten). Toen de monteur er was omgezet en speedtestje gedaan vanaf de UDM en alles werkte, iig in de Unifi app.

Echter, in Unifi op de desktop (en ook alleen desktop) toch wat issues te zien
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYiHW90Ui7zgYVybRYrcflBdxCg=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/7HJbp5uSWROc8atOOr7SFov6.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qHkuIw3y1_PCJvmNVSQz0CwyNvc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/fb0JwLl4J9uRk8rus0TJXTKK.png?f=fotoalbum_tile

Na een uurtje viel WAN2 Odido ook even uit, derhalve even de UDM gereboot en Zaram en fiberkabeltje opnieuw geplaatst. Hierna gewoon weer verbinding en 1gb/1gb snelheden. Echter de bovenstaande plaatjes zijn nog steeds van toepassing binnen port overview van Unifi. Is er toevallig iemand met dezelfde setup toevallig hetzelfde probleem, of enig idee hoe dit op te lossen? Wellicht een bug binnen unifi ofwel een firmware update voor de zaram oid?

Ik zit nog binnen mijn bedenktermjn dus als zo'n fs.com module beter is zou ik nog kunnen switchen. Reden voor de zaram was omdat deze ook kpn support (en kpn glas ligt hier nog in de stoep, dus wellicht in de toelkomst switchen naar kpn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:30
@Urza- Neem een FS sfp ipv die goedkope Zaram sfp die veels te warm word.

Ik wilde het ook een eigen sfp gebruiken maar heb gekozen om de Odido ont te blijven gebruiken, als er problemen zijn moet van je Odido de Zyxel weer aansluiten. Met een sfp moet de registratie weer eerst ongedaan gemaakt worden en de huawei ont registreren, dan ben je zo een paar dagen verder (al dan niet langer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:54
Urza- schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 21:56:
Ik heb ook sinds vandaag 1GB Odido glasvezel. Eerst de huawei ONT aangesloten gehad met Zyxel modem en dat werkte. Nog niets gedaan met de UDM, omdat mijn ziggo abonnement ook nog loopt.

Gisteren de Zaram ONT in mijn UDM Pro geplugged (SPF+) en middels blauw/groen fiber kabelje op het ODF kastje aangesloten (https://www.techconnect.n...re/zaram-xgs-pon-onu-sfp/). VLAN 300 ingesteld, maar geen connectie helaas. Ziggo internet op de andere WAN Poort loopt intussen nog door.

De monteur is vandaag geweest en heeft telefonisch het serienummer van de zaram module doorgegeven (ik had het gisteren via odido community geprobeerd maar ik moest toch echt op de monteur wachten). Toen de monteur er was omgezet en speedtestje gedaan vanaf de UDM en alles werkte, iig in de Unifi app.

Echter, in Unifi op de desktop (en ook alleen desktop) toch wat issues te zien
[Afbeelding][Afbeelding]

Na een uurtje viel WAN2 Odido ook even uit, derhalve even de UDM gereboot en Zaram en fiberkabeltje opnieuw geplaatst. Hierna gewoon weer verbinding en 1gb/1gb snelheden. Echter de bovenstaande plaatjes zijn nog steeds van toepassing binnen port overview van Unifi. Is er toevallig iemand met dezelfde setup toevallig hetzelfde probleem, of enig idee hoe dit op te lossen? Wellicht een bug binnen unifi ofwel een firmware update voor de zaram oid?

Ik zit nog binnen mijn bedenktermjn dus als zo'n fs.com module beter is zou ik nog kunnen switchen. Reden voor de zaram was omdat deze ook kpn support (en kpn glas ligt hier nog in de stoep, dus wellicht in de toelkomst switchen naar kpn.
Dit klopt, zegt ie bij mij ook. Maar het maakt niet uit, het is een ‘kleine bug’ bij UI (ook al doorgegeven) in de interface, maar werkt gewoon prima verder 😀

PS. die Zaram werkt bij mij dus net beter dan de FS die ik daarvoor had, die werd bij mij dus heet.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Urza-
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 13:30
tcviper schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 06:41:
[...]

Dit klopt, zegt ie bij mij ook. Maar het maakt niet uit, het is een ‘kleine bug’ bij UI (ook al doorgegeven) in de interface, maar werkt gewoon prima verder 😀

PS. die Zaram werkt bij mij dus net beter dan de FS die ik daarvoor had, die werd bij mij dus heet.
Ah top, het lijkt nu ook al bijna een hele dag goed te draaien idd, hij wordt wel warm maar niets schokkends volgens mij. Bedoel je dat je het hebt doorgegeven aan Unifi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:54
Urza- schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 10:48:
[...]

Ah top, het lijkt nu ook al bijna een hele dag goed te draaien idd, hij wordt wel warm maar niets schokkends volgens mij. Bedoel je dat je het hebt doorgegeven aan Unifi?
Daar lopen topics over ja, de unifi console denkt dat het signaal niet klopt, maar dat klopt wel 😀
Je kan altijd ook nog iets erover posten, hoe meer mensen hoe eerder het opgepakt word: https://community.ui.com/...0a-418c-accf-edbc101b1bac

Note: Looks perfectly fine for XGSPON, which is allowed to go down to -28 dBm IIRC.
Module type should probably be taken into account for those warnings.

[ Voor 11% gewijzigd door tcviper op 24-07-2025 12:17 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-09 11:37
Op dit moment heb ik Odido glasvezel 1gb/s. En ik kijk tv met NLZiet.
Dat is op zich redelijk op mijn 65" Samsung. Maar ik heb een 77" LG OLED G5 besteld. Daarbij zal het beeld ondanks de upscaling niet zo scherp zijn als op een 65" tv vermoed ik.
Op 65" vond ik het al niet super. M'n pa heeft 55" dat is wel te doen.

Maar ik vraag me af of tv van Odido betere kwaliteit is. Ik heb even gebeld met de klantenservice. Ik kan het 14 dagen proberen. En volgens de jongen die ik aan de telefoon zou de kwaliteit zowel via hun settopbox als via de app op de LG OLED hetzelfde zijn.

Zijn er mensen die dit getest hebben?

Daarnaast een beetje een offtopic vraag;
Is er ergens een overzicht van zenders van tv providers met bijbehorende bitrate, codec en andere factoren die de kwaliteit bepalen?

Vooral met voetbal zou ik een scherper beeld willen hebben.
Volgens mij zou dvb-c van Ziggo wel behoorlijk beeld moeten geven.
Maar ik heb geen mogelijkheid om een coax kabel naar de tv te trekken. Er ligt wel cat6.
Maar dan moet het via de Next van Ziggo. En dat zou dan weer minder goede kwaliteit opleveren als ik het goed heb begrepen.
Als je naar dit soort informatie op de sites van providers gaat zoeken vind je hier 0 informatie. Wat ik heel raar vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:13
@Kitser Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar hier zitten in het winkelcentrum winkeltjes van KPN, Ziggo en Odido waar je gewoon kunt kijken hoe het eruit ziet. Bij Ziggo waarschijnlijk alleen de Mini, en niet via DVB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
hcQd schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:53:
@Kitser Ik weet natuurlijk niet waar je woont, maar hier zitten in het winkelcentrum winkeltjes van KPN, Ziggo en Odido waar je gewoon kunt kijken hoe het eruit ziet. Bij Ziggo waarschijnlijk alleen de Mini, en niet via DVB.
Dat is wel een idee. Ik zal eens kijken of ik hier (Zwijndrecht) in de buurt ook eens binnen kan lopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 23:29
Kitser schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:57:
[...]

Dat is wel een idee. Ik zal eens kijken of ik hier (Zwijndrecht) in de buurt ook eens binnen kan lopen.
Voor de complete ervaring is het wel leuk als je de 77" tv meeneemt. :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kitser
crunchytail schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 20:03:
[...]

Voor de complete ervaring is het wel leuk als je de 77" tv meeneemt. :*)
Dat is een heel goed idee 😂
En ook gelijk m'n bank.

Misschien toch handiger als er een overzicht zou zijn van dit soort gegevens. Scheelt een hoop meubels en tv's vervoeren. En het afsluiten van proefabonnementen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:22
Kitser schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:43:
Dat is op zich redelijk op mijn 65" Samsung. Maar ik heb een 77" LG OLED G5 besteld. Daarbij zal het beeld ondanks de upscaling niet zo scherp zijn als op een 65" tv vermoed ik.

Maar ik vraag me af of tv van Odido betere kwaliteit is. Ik heb even gebeld met de klantenservice. Ik kan het 14 dagen proberen. En volgens de jongen die ik aan de telefoon zou de kwaliteit zowel via hun settopbox als via de app op de LG OLED hetzelfde zijn.

Is er ergens een overzicht van zenders van tv providers met bijbehorende bitrate, codec en andere factoren die de kwaliteit bepalen?

Maar ik heb geen mogelijkheid om een coax kabel naar de tv te trekken. Er ligt wel cat6.
Maar dan moet het via de Next van Ziggo. En dat zou dan weer minder goede kwaliteit opleveren als ik het goed heb begrepen.
Als je naar dit soort informatie op de sites van providers gaat zoeken vind je hier 0 informatie. Wat ik heel raar vind.
Voordat ik naar Odido 1000/1000 overstapte had ik VDSL met NLziet.
Nu met Odido en Odido TV App op Nvidia Shield ben ik zeer tevreden. Niet getest, maar volgens mij is de kwaliteit en framerate beter dan NLziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kitser
boswandeling schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:50:
[...]

Nu met Odido en Odido TV App op Nvidia Shield ben ik zeer tevreden. Niet getest, maar volgens mij is de kwaliteit en framerate beter dan NLziet.
Heb je ook een settopbox ter vergelijking?
En hoe groot is je tv?

[ Voor 3% gewijzigd door Kitser op 24-07-2025 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:56
Kitser schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 19:43:

Ik weet niet of het je helpt. Ik was jaren klant van ziggo en zeer tevreden over internet en tv. Nooit klachten over de beeld kwaliteit. Sinds een jaar bij Odido. Ik ben verrast over de TV kwaliteit. De box is bekabeld aangesloten en ik kijk op een LG 55". Ik vind het beeld scherper en meer details. De box draadloos gebruiken was geen optie, erg veel storingen. Het beeld van de App is zeker zo goed. Maar kort gebruikt omdat ik de box toch net iets beter vind. Internet (1 Gb) is prima al fluctueert de snelheid wel. Vooral 's-avond is er een dip naar 500-700 Mb. Overal erg tevreden en ga zeker verlengen als ze een goede aanbieding doen. Voorlopig 4 mnd voor 30 daarna 72,50 bij een 2 jarig contract.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15:18
boswandeling schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 21:50:
[...]

Ik ervaar vooral dat de beeldkwaliteit met dezelfde setup die jij hebt ok is. Ziggo was daarin veel beter, maar eigenlijk is dat geen probleem als je weinig tot geen tv kijkt.
Waar ik me heel erg aan stoor met de odido app is dat beeld en geluid van tv programma's niet synchroon lopen. Ik moet dan pauzeren, kanaal switchen of terugspoelen om het in sync te krijgen.
First World problems... 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:11
Bij Odido is de stream over de app en de settopbox hetzelfde, dus ook dezelfde kwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 15:12
@Kitser het ligt vooral aan NL ziet, dat is gewoon k*tkwaliteit.

Kijk zelf Odido tv via de Tizen app rechtstreeks op een 65" Samsung, model weet ik zo niet, maar wel 4k Olednogwat. Niks mis met de kwaliteit. Van het beeld dan. Zappen en zo is totaal onlogisch maarja.

zeker, zeker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
Kitser schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 22:28:
[...]

Heb je ook een settopbox ter vergelijking?
En hoe groot is je tv?
Ik heb geen vergelijking met een settopbox. 55 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Meer mensen last van laggy connectie richting DNS4EU (ODF/Odido hier).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F1jc-7tgpxhGvW-7Od1Me_nX4S0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NyJ4xFNHcxVjwKOxeeSu47K1.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15:05
Hier ook 29 ms ping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ParaWM
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16-09 18:09

ParaWM

Pro Prutser

33ms hier (Odido/KPN, Zaanstad)

Sinterklaas wil bier !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 15:17
Samplex schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 08:47:
Meer mensen last van laggy connectie richting DNS4EU (ODF/Odido hier).

[Afbeelding]
ParaWM schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 10:36:
33ms hier (Odido/KPN, Zaanstad)
Kunnen jullie een traceroute of mtr delen?

Lijkt erop dat de anycast nu via Hongarije loopt. Bij NL hosting providers gaat het nog wel goed.

https://ping.pe/86.54.11.100

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0DUACixcQkbXWx8naOArIBEE9Jg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jNXiSljdpZxqittD7ZdQI4jt.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 24% gewijzigd door ikbenjoeri op 26-07-2025 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
ikbenjoeri schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:54:
[...]

[...]

[...]

Kunnen jullie een traceroute of mtr delen?

Lijkt erop dat de anycast nu via Hongarije loopt. Bij NL hosting providers gaat het nog wel goed.

[Afbeelding]
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
|------------------------------------------------------------------------------------------|
|                                      WinMTR statistics                                   |
|                       Host              -   %  | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
|                                    home -    0 |  105 |  105 |    0 |    0 |    8 |    0 |
|                   No response from host -  100 |   21 |    0 |    0 |    0 |    0 |    0 |
|                          10.121.154.193 -    0 |  105 |  105 |   27 |   69 |  179 |   50 |
|                            10.226.2.151 -    0 |  105 |  105 |   24 |   58 |  178 |   39 |
|                           10.232.134.54 -    0 |  105 |  105 |   25 |   58 |  177 |   34 |
|                           84.241.243.27 -    0 |  105 |  105 |   27 |   58 |  177 |   30 |
|                           84.241.243.24 -    0 |  105 |  105 |   27 |   59 |  177 |   31 |
|                   No response from host -  100 |   21 |    0 |    0 |    0 |    0 |    0 |
|                          185.151.132.92 -    1 |  101 |  100 |   27 |   66 |  186 |   50 |
|                         185.151.132.118 -    0 |  105 |  105 |   53 |   79 |  178 |   63 |
|           hubud-r-1-et-0-0-2.omonia.net -    0 |  105 |  105 |   50 |   83 |  177 |   64 |
|  hubud-rackhost-r-1-ae0-1423.omonia.net -    0 |  105 |  105 |   52 |   78 |  178 |   53 |
|               dpxcr03.vhcr01.deninet.hu -    0 |  105 |  105 |   46 |   78 |  177 |   61 |
|               rackhost.datacamp.network -    0 |  105 |  105 |   54 |   80 |  178 |   58 |
|                  unfiltered.joindns4.eu -    0 |  105 |  105 |   51 |   79 |  178 |   62 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|
   WinMTR v0.92 GPL V2 by Appnor MSP - Fully Managed Hosting & Cloud Provider

[ Voor 48% gewijzigd door torretje2012 op 26-07-2025 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
traceroute -I 86.54.11.100                          ✔  08:04:55 
traceroute to 86.54.11.100 (86.54.11.100), 64 hops max, 48 byte packets
 1  unifi (192.168.0.1)  10.344 ms  2.684 ms  3.149 ms
 2  xxx.xxx.248.1 (xxx.xxx.248.1)  6.756 ms  7.198 ms  5.335 ms
 3  10.227.148.233 (10.227.148.233)  10.132 ms  8.393 ms  8.322 ms
 4  10.226.8.2 (10.226.8.2)  10.793 ms  9.482 ms  8.338 ms
 5  10.226.4.3 (10.226.4.3)  10.869 ms  9.255 ms  9.715 ms
 6  185.151.132.118 (185.151.132.118)  37.918 ms  36.714 ms  36.063 ms
 7  * * *
 8  185.151.132.92 (185.151.132.92)  22.401 ms  16.583 ms  16.744 ms
 9  185.151.132.118 (185.151.132.118)  36.188 ms  37.376 ms  36.181 ms
10  hubud-r-1-et-0-0-2.omonia.net (185.151.132.196)  41.301 ms  41.056 ms  40.306 ms
11  * * *
12  dpxcr03.vhcr01.deninet.hu (217.113.61.26)  39.698 ms  37.137 ms  35.799 ms
13  rackhost.datacamp.network (217.113.63.63)  35.495 ms  35.722 ms  37.172 ms
14  unfiltered.joindns4.eu (86.54.11.100)  37.566 ms  35.570 ms  36.621 ms

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13:21

nelizmastr

Goed wies kapot

ikbenjoeri schreef op zaterdag 26 juli 2025 @ 14:54:

Ik kom überhaupt niet bij dat endpoint.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
traceroute to 86.54.11.100 (86.54.11.100), 64 hops max, 40 byte packets
 1  192.168.2.1 (192.168.2.1)  0.871 ms  0.663 ms  0.428 ms
 2  1*ftth.glasoperator.nl (143.xxx.xxx.x)  2.657 ms  4.455 ms  3.475 ms
 3  10.227.137.150 (10.227.137.150)  7.181 ms  7.289 ms  7.072 ms
 4  10.226.9.34 (10.226.9.34)  7.624 ms  7.110 ms  6.964 ms
 5  185.151.132.92 (185.151.132.92)  14.361 ms  14.261 ms  14.006 ms
 6  * * *
 7  185.151.132.92 (185.151.132.92)  13.812 ms  13.819 ms  13.909 ms
 8  185.151.132.118 (185.151.132.118)  32.670 ms  32.574 ms  31.766 ms
 9  hubud-r-1-et-0-0-2.omonia.net (185.151.132.196)  37.104 ms  37.276 ms  37.098 ms
10  * * *
11  dpxcr03.vhcr01.deninet.hu (217.113.61.26)  31.060 ms  31.228 ms  30.163 ms
12  rackhost.datacamp.network (217.113.63.63)  32.133 ms  32.348 ms  32.539 ms
13  * * *
14  * * *
15  * * *
16  * * *
17  * * *
18  * * *
19  * * *
20  * * *
21  * * *
22  * *^C

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JasperVerbeek
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-09 11:57

JasperVerbeek

Assistent Accountant

KabouterTilly schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:40:
Vanmiddag een zeer prettig telefoongesprek gehad met een medewerkster van Odido die voor zowel mijn Internet + TV als Sim Only zeer goede aanbiedingen kon doen. Dit in tegenstelling tot een eerdere poging om telefonisch het Internet + TV abonnement te verlengen voor 1 jaar waarbij maximaal 6 maanden €10,- geboden werd.

Via het keuzemenu ben ik bij de afdeling terecht gekomen die gaat over opzeggingen (ik meen combinatie 2 2 3 1). Hier heb ik eerlijk gezegd dat ik overwoog over te stappen, maar benieuwd was of men nog een laatste aanbieding kon doen. Zonder morren is mij 8 maanden a €25,- aangeboden, en daarna €55 (normale prijs met combivoordeel) voor 1Gbit. Samen met het advies om voor 1 jaar te verlengen en over 8 maanden weer hetzelfde te doen en weer te bellen. Mevrouw was het er helemaal mee eens dat bestaande klanten ook beloond moeten worden met kortingen, niet enkel de nieuwe klanten. Kijk, daar hou ik van!
Hopelijk heeft iemand die in dezelfde overweging zit wat aan deze tip.
Ik heb vanochtend hetzelfde gedaan. De vriendelijke meneer aan de telefoon deed niet veel anders dan dit soort gesprekken vertelde hij me. 4 maanden korting op tv en 6 maanden korting op internet. Stuurde het gesprek ook meer richting een jaarcontract ivm de mogelijkheid om na 8 maanden alweer te verlengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18-09 21:39

GwnLars_

In GoT we trust.

Gaat goed bij Odido.. Ik werd op werk al op de hoogte gebracht dat er een storing was, nu net uit werk; nogsteeds niet opgelost. Fan-tas-tisch, wauw.

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• boswandeling
GwnLars_ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 19:51:
Gaat goed bij Odido.. Ik werd op werk al op de hoogte gebracht dat er een storing was, nu net uit werk; nogsteeds niet opgelost. Fan-tas-tisch, wauw.
Fan-tas-tisch mooie toevoeging aan dit topic!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

boswandeling schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:06:
[...]

Fan-tas-tisch mooie toevoeging aan dit topic!
Haha sorry, je hebt gelijk. Dit is niet de plek om frustratie te uiten.
Iemand wellicht enig idee waar het probleem ligt? Ik lees terug dat DNS4EU al een paar dagen loopt te bokken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
GwnLars_ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:48:
[...]

Iemand wellicht enig idee waar het probleem ligt? Ik lees terug dat DNS4EU al een paar dagen loopt te bokken?
Moet zeggen dat het wel vrij lang (nog steeds niet) duurt voordat de latency weer "normaal" is. Heb de resolver in ieder geval verwijderd uit mijn UCG Max. Had DNS4EU als test neer gezet. Niet echt onder de indruk, en door dit voor mij ook geen optie.

Nu weer Quad9 primair en Cloudlfare secundair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crunchytail
GwnLars_ schreef op maandag 28 juli 2025 @ 20:48:
[...]

DNS4EU heeft deze week inderdaad problemen.

Hier draait Quad9 helemaal prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
crunchytail schreef op maandag 28 juli 2025 @ 21:01:
[...]

DNS4EU heeft deze week inderdaad problemen.

Hier draait Quad9 helemaal prima.
Niet alleen DNS4EU, ook odido's eigen dns had er vandaag geen zin meer in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
Dit is trouwens ook wel een vreemde
Afbeeldingslocatie: https://dump.boekee.net/img/dns4eu.png

Bij Cloudflare/Quad9 een"strakke" lijn. Toen aangepast naar DNS4EU en later ivm hoge latency weer aangepast naar Cloudlfare/Quad9 daarna weer een "strakke" lijn.

Mijn kennis is niet toerijkend om dit te verklaren. ping naar tweakers.net komt uit bij Akamai. Het lijkt wel of DNS4EU niet goed gaat met AnyCast ?

Hetzelfde had ik met NU.nl (ook akamai)

[ Voor 13% gewijzigd door boswandeling op 28-07-2025 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Hmmm, vreemd allemaal. Ik heb zelf helemaal geen link meer omdat er iets aan de kant van Odido "computer says no" is gegaan. Sta standaard primair al DNS op Cloudflare.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
  • Laatst online: 14:55
Ik heb sinds een tijdje bij 1000mbit abbo maar 30 mb download 950 upload. Door deze download settings kan ik niet eens streamen.

In mijn unifi software of netwerk is niets aangepast. Iemand een tip?

Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pd3jcw
  • Laatst online: 12:15
regio Dordrecht toevallig ? Ik heb een 1000/1000 aansluiting met een Unif setup maar haal hooguit 35 down en 950 up, live tv hapert ook regelmatig....
Het aansluiten van de originele glas converter en modem maakt geen verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoXP
Dordrecht inderdaad.
Ik ga morgenochtend even bellen maar heb er eerlijk gezegd een hard hoord in...
pd3jcw schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:28:
regio Dordrecht toevallig ? Ik heb een 1000/1000 aansluiting met een Unif setup maar haal hooguit 35 down en 950 up, live tv hapert ook regelmatig....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaikoW
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 12:58

HaikoW

International man of mystery

Wat ik hierboven gelezen heb klopt dit maar even voor de zekerheid: Wanneer je naar een 2Gbps verbinding of hoger op het KPN netwerk overstapt, wordt je omgezet naar XGS-PON. Je houdt bij 2Gbps dezelfde router maar krijgt een andere ONT, bij 8Gbps krijg je zowel een andere router als ONT

[ Voor 0% gewijzigd door HaikoW op 29-07-2025 12:20 . Reden: Typos ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

8Gbps, kun je een aardig homelabje/home-datacenter voor aanleggen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
pd3jcw schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:28:
Het lijkt echt aan odido icm met unifi te liggen. het zyxel modem lijkt wel te performen :(

alleen ik zou zo graag willen weten wat het nu is. de settings heb ik niet gewijzigd namelijk.
kan het een kapotte switch zijn? en hoe kan ik dit uitsluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Laatst online: 15:17
remcoXP schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:54:
[...]

Het lijkt echt aan odido icm met unifi te liggen. het zyxel modem lijkt wel te performen :(

alleen ik zou zo graag willen weten wat het nu is. de settings heb ik niet gewijzigd namelijk.
Heb je al geprobeerd om DPI uit te zetten?

Settings > CyberSecure > Identification op Off

[ Voor 6% gewijzigd door ikbenjoeri op 29-07-2025 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:45
HaikoW schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:19:
Wat ik hierboven gelezen heb klopt dit maar even voor de zekerheid: Wanneer je naar een 2Gbps verbinding of hoger op het KPN netwerk overstapt, wordt je omgezet naar XGS-PON. Je houdt bij 2Gbps dezelfde router maar krijgt een andere ONT, bij 8Gbps krijg je zowel een andere router als ONT
GPON (en AON) gaan niet hoger dan 1Gbit dus is moet je wel naar XSGPON.
Of je een nieuwe router krijgt hangt af van hoelang je al klant bent en welke router je hebt, je krijgt iig een router met een voldoende snelle WAN en LAN poort. Ik heb nog een Zyxel met een 1Gbit poort dus zal ook een nieuwe router krijgen bij een 2Gbit abonnement.

Dit is op elk netwerk zo, niet alleen bij KPN.

[ Voor 3% gewijzigd door jongetje op 29-07-2025 13:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remcoXP
Op jou advies gedaan maar mocht niet baten helaas de unifi pro zou dat ook moeten aankunnen
ikbenjoeri schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:14:
[...]

Heb je al geprobeerd om DPI uit te zetten?

Settings > CyberSecure > Identification op Off

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pd3jcw
  • Laatst online: 12:15
remcoXP schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 12:54:
[...]

mmm, bij mij maakt het niet uit als ik de originele converter en modem aansluit van de Odido...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:17
remcoXP schreef op maandag 28 juli 2025 @ 22:24:
Ik heb sinds een tijdje bij 1000mbit abbo maar 30 mb download 950 upload. Door deze download settings kan ik niet eens streamen.

In mijn unifi software of netwerk is niets aangepast. Iemand een tip?
Welk UniFi apparaat en hoe meet je de snelheden?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Samplex
Ik had ook problemen met de Unifi Gateway icm ODF/Odido.

Toen ik de poort snelheid van AutoNeg naar 1000FDX had gezet haalde ik wel de snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:54

mace

Sapere Aude

Ik heb een unifi setup en ik haal gewoon 2Gbit up en down. Gebruik de door Odido geleverde Huawei ONT (XGS-PON) met 10GbE aangesloten op een UCG Fiber. Gaat als een tiet. Heb de poort gewoon op auto negotiation.

[ Voor 10% gewijzigd door mace op 29-07-2025 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
mace schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 23:20:
Ik heb een unifi setup en ik haal gewoon 2Gbit up en down. Gebruik de door Odido geleverde Huawei ONT (XGS-PON) met 10GbE aangesloten op een UCG Fiber. Gaat als een tiet. Heb de poort gewoon op auto negotiation.
Woon jij in dezelfde omgeving als de andere twee personen? Kan ook iets in de wijk POP zijn in hun gebied.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18-09 09:54

mace

Sapere Aude

stormfly schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 07:41:
[...]

Woon jij in dezelfde omgeving als de andere twee personen? Kan ook iets in de wijk POP zijn in hun gebied.
Nee, maar ik meldde het omdat het niet per sé aan de combinatie Odido + Unifi ligt.

[ Voor 3% gewijzigd door mace op 30-07-2025 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
Unifi Fiber werkt echt beter dan de Unifi Gateway Ultra , bij mij werkt niet lekker samen met de Huawei ONT en moest daarom de Auto-Negotiation op 1000FDX anders haalde ik de download snelheid niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tweaker.nu
  • Laatst online: 10:35

Tweaker.nu

we all float down here

Hier in Dordrecht (postcode 3312) ook hetzelfde probleem. Ik heb gigabit glasvezel, maar haal maximaal 50 Mbps bij downloaden op een pc met ethernet aansluiting. Upload is wel goed, tegen de 950 Mbps. Heb hier thuis alles al gecheckt en modem en converter opnieuw opgestart. Het lijkt mij dat er iets misgaat verderop in het Odido netwerk. Verder geen exotische hardware in het netwerk. Ik heb mijn pc rechtstreeks met een ethernet kabel op het modem (Zyxel t50) aangesloten, Op alle pc's verder hetzelfde probleem, zowel onder linux, windows en osx.

yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today....

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Samueldw
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-09 12:36

Samueldw

ISO 516

JasperVerbeek schreef op maandag 28 juli 2025 @ 13:13:
[...]

Ik heb vanochtend hetzelfde gedaan. De vriendelijke meneer aan de telefoon deed niet veel anders dan dit soort gesprekken vertelde hij me. 4 maanden korting op tv en 6 maanden korting op internet. Stuurde het gesprek ook meer richting een jaarcontract ivm de mogelijkheid om na 8 maanden alweer te verlengen.
Het maximale dat ik eruit kon halen bij een jaarcontract (internet 400mbit + tv) was 4 maanden €10 euro korting. Dat vond ik niet genoeg.

Dus per 30-08 is mijn huisgenoot niet langer klant bij Odido, en per 01-09 ben ik een nieuwe klant bij Odido, via breedbandwinkel.
Voor een jaarcontract scheelde dat nogal. Namelijk:
Zonder korting: €570
Met verlengkorting: €530
Nieuwe klant: €320
(Dit is inclusief korting voor een mobiel abonnement)

Ik hoop nog altijd dat ze eens stoppen met die bizarre welkomstkortingen en gewoon een redelijke prijs per maand gaan vragen :F Ik zit helemaal niet te wachten op dit gedoe ieder jaar...

Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videopionier
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 12:33
Mijn eerste ervaring met Odido: niet al te best, eerder een beetje bizar. Lees verder.

Ik heb 400/400 internet only aangevraagd en de Guidion expert zou dus vandaag de ONT aansluiten (ik heb een eigen router) Maar volgens hem was mijn aansluiting in de woonkamer niet van ODF!
Dat klopt, want die is door T-Mobile aangelegd, een aantal jaren geleden al.

Hij bleef maar vragen naar een andere glasvezelaansluiting in de meterkast (die er niet was) want hij kon dat glasvezelkastje niet aansluiten.
Het kabeltje dat bij de ONT was geleverd paste volgens hem niet op die oude T-mobile aansluiting.

Nou had ik al wat vooronderzoek gedaan en had een filmpje gezien hoe je zelf die kabel (SC-APC) in een van de lege hulzen kon monteren. Had ik zelf kunnen doen natuurlijk maar dacht een expert kan dat beter.
Hij ging toch aan de slag met een uit de hoge hoed getoverde eigen kabel (inclusief huls) en meldde dat hij het aangesloten had maar er was geen verbinding.
Het LOS ledje op de ONT is nu uit en het PON ledje knippert groen.

Hij is dus vertrokken zonder de boel verder aan (te laten) sluiten.

Ik heb geen idee wat er nu verder gaat gebeuren, moet ik daar zelf achteraan?
Gelukkig heb ik nog Ziggo internet, dat zeg ik pas op als Odido werkt.
Ik blijf overigens nog wel gebruik maken van DVB-C van Ziggo.

Waarom ik een switch maak naar glas voor het internet?
Ik heb totaal geen vertrouwen meer in het (zeer verouderde) coax netwerk van Ziggo.
Hier in de wijk staan diverse EV kasten open en een hedentijdse Don Quichotte heeft daarin alle aansluitkabels ven signaal voorzien.
Waarom zouden ze dat nou doen, voor jullie een vraag, voor mij een weet.

Ze krijgen Docsis 3.1 al niet op de rit en nu gaan ze 4.0 maar eens proberen.
Ik lig dubbel.

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:45
videopionier schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:10:
Mijn eerste ervaring met Odido: niet al te best, eerder een beetje bizar. Lees verder.

Ik heb 400/400 internet only aangevraagd en de Guidion expert zou dus vandaag de ONT aansluiten (ik heb een eigen router) Maar volgens hem was mijn aansluiting in de woonkamer niet van ODF!
Dat klopt, want die is door T-Mobile aangelegd, een aantal jaren geleden al.
Die aansluiting is waarschijnlijk van primevest en nu kpn. T-mobile heeft nooit zelf glasvezel aangelegd. Je hebt een overeenkomst met Odido, niet met Guidion, Primevest, KPN of ODF. Is aan Odido om de juiste mensen aan te sturen. Al sturen ze de directeur of de receptioniste om de aansluiting actief te maken.

Waarom zou je tv via Ziggo willen? Via nlziet of Odido is toch veel goedkoper en echt prima in kwaliteit. Of bedoel je dat je gratis meelift op de aansluiting zolang die niet wordt ontkoppeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videopionier
jongetje schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:43:
[...]
.... T-mobile heeft nooit zelf glasvezel aangelegd.....
Hier wel. Ik heb nog een oude folder gevonden uit die tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q8stP9wsupHErtUF3U7UbQWBmxI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/48qqaQUbC1VLL3x5P6SMxTBi.jpg?f=fotoalbum_large
jongetje schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 19:43:
[...]
Waarom zou je tv via Ziggo willen? Via nlziet of Odido is toch veel goedkoper en echt prima in kwaliteit. Of bedoel je dat je gratis meelift op de aansluiting zolang die niet wordt ontkoppeld?
Ik maak gebruik van een DVB-C Enigma2 ontvanger. Het is nog de enige manier om uitzendingen in de hoogste kwaliteit op te nemen en onbeperkt te bewaren.

Een pionier is iemand die als een van de eersten een bepaald gebied betreedt, zonder gebruik te kunnen maken van de ervaring van anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:42
Samueldw schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 15:49:
[...]
ben ik een nieuwe klant bij Odido, via breedbandwinkel.
Voor een jaarcontract scheelde dat nogal. Namelijk:
Zonder korting: €570
Met verlengkorting: €530
Nieuwe klant: €320
(Dit is inclusief korting voor een mobiel abonnement)
He, hoe kom jij uit op €320? 500Mbit met telefoon op adres is (6*25+6*45) €420. €50 cashback via Breedbandwinkel is €370. Aansluitkosten heb je ook niet via Odido, dus dat laat ik vallen.

Wat mis ik? Ik sta best open voor een goed Odido aanbod, dus ben aan het rondkijken.

[ Voor 6% gewijzigd door Sjeefr op 30-07-2025 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samueldw

Samueldw

ISO 516

Sjeefr schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:11:
[...]

He, hoe kom jij uit op €320? 500Mbit met telefoon op adres is (6*25+6*45) €420. €50 cashback via Breedbandwinkel is €370. Aansluitkosten heb je ook niet via Odido, dus dat laat ik vallen.

Wat mis ik? Ik sta best open voor een goed Odido aanbod, dus ben aan het rondkijken.
Als ik me niet verrekend heb als volgt :)
8 maanden €30 = €240
4 maanden €52.50 = €210
= €450
-€70 cashback via breedbandwinkel
= €380
12 maanden 5 euro korting i.v.m. mobiel abonnement = -€60
= €320 totaal voor 1 jaar

Canon R5 | 24-70 f/4 L | 100-500 f/4.5-7.1 L | 50mm f/1.8| 100-400 f/4.5-5.6L II | 50mm f/1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Samueldw schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:21:
[...]

Als ik me niet verrekend heb als volgt :)
(...)
= €320 totaal voor 1 jaar
Ah, dan heb je 'm inderdaad verkeerd. 8)7 Althans, ik heb 'm nu openstaan en kom uit op wat anders. Dit is dan ook zonder TV, want anders zit je rond de €65.

Internet 400Mbit + Tel:
6 maanden €30 → €180 (6, niet 8 maanden)
6 maanden €50 → €300 (6, niet 4 maanden)
Korting telefoon 12*5 → -€60
Cashback 12 maanden → -€50 (12mnd contract is €50 cashback, €75 bij 24 maanden. 12mnd + TV is wel €70)

Kom je uit op €370. Nog steeds een leukere prijs als 'nieuwkomer' dan je bij verlenging zou krijgen.

[ Voor 8% gewijzigd door Sjeefr op 30-07-2025 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samueldw

Samueldw

ISO 516

Sjeefr schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:30:
[...]

Ah, dan heb je 'm inderdaad verkeerd. 8)7 Althans, ik heb 'm nu openstaan en kom uit op wat anders. Dit is dan ook zonder TV, want anders zit je rond de €65.
Ik krijg echt een andere (betere) prijs. Misschien omdat ik bij ODF zit, en heb jij glasvezel van een andere partij?

Je kunt mijn aanbieding checken bij breedbandwinkel op adres 5441BA, huisnummer 1 (niet exact mijn adres, maar wel zelfde aanbieding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
Samueldw schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 21:40:
[...]

Ik krijg echt een andere (betere) prijs. Misschien omdat ik bij ODF zit, en heb jij glasvezel van een andere partij?
Ha, joh. Ik had eigenlijk verwacht dat de aanbiedingen overal hetzelfde waren. Volgens mij zit Odido in mijn regio (Gouda) op het REKAM netwerk. Blijkbaar andere aanbiedingen.

Geluksvogel. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
gedaan, maar helaas..
Samplex schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 16:53:
Ik had ook problemen met de Unifi Gateway icm ODF/Odido.

Toen ik de poort snelheid van AutoNeg naar 1000FDX had gezet haalde ik wel de snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
mocht je iets weten laat het dan even weten :)
Tweaker.nu schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 14:52:
Hier in Dordrecht (postcode 3312) ook hetzelfde probleem. Ik heb gigabit glasvezel, maar haal maximaal 50 Mbps bij downloaden op een pc met ethernet aansluiting. Upload is wel goed, tegen de 950 Mbps. Heb hier thuis alles al gecheckt en modem en converter opnieuw opgestart. Het lijkt mij dat er iets misgaat verderop in het Odido netwerk. Verder geen exotische hardware in het netwerk. Ik heb mijn pc rechtstreeks met een ethernet kabel op het modem (Zyxel t50) aangesloten, Op alle pc's verder hetzelfde probleem, zowel onder linux, windows en osx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Dream Machine Pro
met sfp+ naar: US 16 PoE 150W
en daarop: AC Pro

speed test in de ISP van de UDM pro(automatisch ieder uur)
maar ook bekabeld en via wifi
stormfly schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 15:40:
[...]

Welk UniFi apparaat en hoe meet je de snelheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
@remcoXP Haal je na 01:00 uur wel een betere download snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
Samplex schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 08:57:
@remcoXP Haal je na 01:00 uur wel een betere download snelheid?
helaas altijd (sinds 22-07-2025) download tussen de 30 en 45 en upload steady rond de 950.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

remcoXP schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:05:
[...]
helaas altijd (sinds 22-07-2025) download tussen de 30 en 45 en upload steady rond de 950.
Dat klinkt wel dramatisch als je een 1000/1000-aansluiting hebt. Juist de download lijkt ne de belangrijkste (meestgebruikte) richting?

Ik neem aan dat je een klacht hierover bij Odido hebt neergelegd. Hoe gaat die daarmee om?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 18-09 23:31

vr6-only

Blub Blub

videopionier schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 20:49:
[...]

Hier wel. Ik heb nog een oude folder gevonden uit die tijd.

[Afbeelding]

[...]

Ik maak gebruik van een DVB-C Enigma2 ontvanger. Het is nog de enige manier om uitzendingen in de hoogste kwaliteit op te nemen en onbeperkt te bewaren.
Dat is geen indicatie dat het netwerk van T-Mobile is. Het is maar net hoe je leest. Ik lees dat ze hun glasvezel diensten kunnen leveren.

T-Mobile had 1e recht op Primevest netwerken en bij ODF. Primevest is overgenomen door KPN.

T-Mobile en nu dus Odido, heeft enkel een eigen mobiele netwerk en geen eigen vast netwerk tot in de woning (wel backbone infrastructuur).

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerd001
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-09 16:50
rens-br schreef op donderdag 19 december 2024 @ 15:58:
Abonnement verlengen, hoe zit dat nu precies?

Bij Odido kan je 3 maanden voor het afgelopen van je contract bellen met de klantenservice. Als je daar aangeeft dat je je abonnement wilt verlengen, verbinden ze je door met de juiste afdeling.

Momenteel bieden ze je dan een nieuw jaarcontract aan, met 10 euro korting per maand voor 4 maanden. Als je vervolgens na 9 maanden weer belt, betaal je dus eigenlijk maar 5 maanden de volle prijs.

Het telefoonnummer van de klantenservice is:
0800-0092

Kan ik ook een nieuw abonnement afsluiten op naam van mijn partner?
Hoewel dat verleidelijk is om weer korting te krijgen. Zijn de ervaringen hiermee wisselend. Eén ding is zeker, dit kan nooit zonder downtime. Ervaringen zijn dat je meestal één maand zonder internet zit.
Geldt dit voor alle netwerken? Dus ODF, KPN, Glaspoort en Delta netwerken? Of doet Odido dit alleen op 'eigen' ODF netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Laatst online: 15:57

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
Sjoerd001 schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 11:51:
[...]

Geldt dit voor alle netwerken? Dus ODF, KPN, Glaspoort en Delta netwerken? Of doet Odido dit alleen op 'eigen' ODF netwerk?
Voor zover ik weet wel. Aanbiedingen kunnen wel per netwerk verschillen.

[ Voor 8% gewijzigd door rens-br op 31-07-2025 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoXP
klopt. die zeggen tsjah met andere apparatuur kunnen wij niets. je moet echt die zyxel van ons gebruiken :(
Hippe Lip schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:16:
[...]

Dat klinkt wel dramatisch als je een 1000/1000-aansluiting hebt. Juist de download lijkt ne de belangrijkste (meestgebruikte) richting?

Ik neem aan dat je een klacht hierover bij Odido hebt neergelegd. Hoe gaat die daarmee om?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
remcoXP schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:29:
klopt. die zeggen tsjah met andere apparatuur kunnen wij niets. je moet echt die zyxel van ons gebruiken :(

[...]
Tip van Samplex al getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• videopionier
vr6-only schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 09:29:
[...]

Dat is geen indicatie dat het netwerk van T-Mobile is. Het is maar net hoe je leest. Ik lees dat ze hun glasvezel diensten kunnen leveren.

T-Mobile had 1e recht op Primevest netwerken en bij ODF. Primevest is overgenomen door KPN.

T-Mobile en nu dus Odido, heeft enkel een eigen mobiele netwerk en geen eigen vast netwerk tot in de woning (wel backbone infrastructuur).
Voor de klant is dat onduidelijk en verwarrend. Na de folders van T-mobile ontving ik een tijd lang folders van Odido:

Hallo, wij zijn Odido. Je nieuwe provider voor Mobiel, Glasvezel en TV.

Het is in mijn ogen bizar dat Odido kennelijk niet in hun administratie kan zien met welk netwerk ik ben verbonden. Maar wel een monteur stuurt om het ONT aan te sluiten.

Ik heb inmiddels contact gehad met Guidion en zij bevestigen dat het netwerk moet worden aangepast door hun technische dienst. Als het me te lang duurt gaat het hele feest niet door.

Toch een voordeel voor de Ziggo aansluiting: je hebt maar met 1 partij te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

remcoXP schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 12:29:
[...]
En werkt het met die Zyxel van hen wél volgens specs? Krijg je dan wél 1000/1000?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 11:20
Schijnbaar krijg ik aanstaande zaterdag Odido glasvezel opgeleverd. De kabel ligt al fysiek in huis, maar schijnbaar gaat het dan nu echt gebeuren. Nu kan ik me herinneren dat er dan iets moet gebeuren met een instelling op mijn Unifi Dream Machine (niet de Pro). Iets met VLAN=300 of iets in die richting?

Is dat correct en zo ja, waar kan ik die instelling vinden? Ik zit nog op een oudere firmware. Even los daarvan, ik heb nu Ziggo. Dwz, ik heb een Ziggo modem, die staat in bridge mode, er zit een netwerkkabeltje van LAN poort 1 naar mijn Dream machine, en that's it.

Maar dat Ziggo modem is er zaterdag dus niet meer, dan heb ik een nieuw device. Ik neem aan dat dat ding ook een LAN poort heeft en dat ik datzelfde kabeltje wat nu achter in het Ziggo modem gaat, dan gewoon in dat nieuwe ding kan prikken, en dat + die eerdere setting die ik dus nu niet kan vinden = genoeg om mijn internet + TV te laten werken + dat ik mijn 'normale' wifi settings etc behoud die ik nu ook al heb, aangezien dat afkomstig is van mijn Dream Machine?

Edit: is het toevallig dit?
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/zexj1AQ.png

Want die optie staat uit, en daardoor is de 0 erachter uitgegrijsd. Maar als ik die optie aanzet kan ik die 0 vervolgens aanpassen naar iets anders, en dat zou dan 300 moeten zijn?

En dat is het? Meer is niet nodig?

[ Voor 11% gewijzigd door Just_A_User op 31-07-2025 17:35 ]

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crunchytail
Just_A_User schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:29:
Want die optie staat uit, en daardoor is de 0 erachter uitgegrijsd. Maar als ik die optie aanzet kan ik die 0 vervolgens aanpassen naar iets anders, en dat zou dan 300 moeten zijn?

En dat is het? Meer is niet nodig?
Je krijgt van Odido twee apparaten. Een ONT (glasvezel omzetter) en een modemrouter.

De modemrouter kun je niet in bridgemode zetten. Als je je Unify hierachter plaatst heb je dus standaard een dubbele DHCP-server.

Je kunt de modemrouter gelukkig ook weglaten. Daarvoor stel je inderdaad VLAN ID 300 in op je Unfiy router. Deze verbindt je vervolgens rechtstreeks met een ethernetkabel met de ONT. :)

[ Voor 55% gewijzigd door crunchytail op 31-07-2025 17:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 12:33

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Vraagje, ik zit momenteel nog bij Delta maar we hebben sindskort ook glaspoort aansluiting en dus toegang tot Odido glas. Mijn contract bij Delta is afgelopen en ik wil wel graag wat beters / goedkopers. Helemaal omdat op onze nieuwe LG B4 55" OLED de Delta TV app nogal tegenvalt en ik graag van de set top boxen af wil.

De bedoeling is om ook digitale radio via de TV app te kunnen luisteren met de audio via spdif (optisch) of hdmi earc naar de receiver met "screen off" op de TV zonder set top box. De Delta (en ook KPN) app ondersteunt deze functie niet. Radiostations zijn simpelweg niet beschikbaar via de native TV app.

Heeft iemand met Odido ervaring met of kan iemand in de Odido native LG WebOS app kijken of die wel radiozenders kan streamen? De Odido website is er niet bepaald duidelijk over en de chatbot heeft ook het antwoord niet.

Als deze functie mogelijk is neem ik sowieso zsm. een Odido abonnement.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 11:20
crunchytail schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:39:
[...]

Je krijgt van Odido twee apparaten. Een ONT (glasvezel omzetter) en een modemrouter.

De modemrouter kun je niet in bridgemode zetten. Als je je Unify hierachter plaatst heb je dus standaard een dubbele DHCP-server.

Je kunt de modemrouter gelukkig ook weglaten. Daarvoor stel je inderdaad VLAN ID 300 in op je Unfiy router. Deze verbindt je vervolgens rechtstreeks met een ethernetkabel met de ONT. :)
Maar...kan ik dat tegen die monteur zeggen? Want als die modemrouter niet hoeft, waarom zou je 'm dan ophangen. En dan kan ik dus gewoon dat netwerkkabeltje vanaf de UDM in de ONT prikken, vlan=300 instellen (is dat daar waar ik in het screenshot een rode cirkel om gezet heb?) en klaar?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:02
Just_A_User schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 18:00:
[...]

Maar...kan ik dat tegen die monteur zeggen? Want als die modemrouter niet hoeft, waarom zou je 'm dan ophangen. En dan kan ik dus gewoon dat netwerkkabeltje vanaf de UDM in de ONT prikken, vlan=300 instellen (is dat daar waar ik in het screenshot een rode cirkel om gezet heb?) en klaar?
Klopt! Vaak laat je de monteur zijn gang gaan en laat je hem wel al weten dat je het toch gaat ‘ombouwen’. Dan sluit hij het alleen aan om te checken en af te tekenen. Daarna ga jij je gang :) (En hangt die dat modem van Odido niet op)

[ Voor 3% gewijzigd door king006 op 31-07-2025 18:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crunchytail
[...]

Voor een juiste activatie van je verbinding is het vaak wel handig om eenmalig de meegeleverde modemrouter te gebruiken.

De monteur hangt de ONT op, verbindt deze met modemrouter (je kan zeggen dat hij deze niet op hoeft te hangen) en doet een snelheidstest om te controleren of alles werkt.

Zodra hij de deur uitloopt doe je de modemrouter terug in de doos. Vervolgens prik je de ethernetkabel in je Unify en stelt VLAN ID 300 in (inderdaad bij de rode cirkel). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

[...]
Maar...kan ik dat tegen die monteur zeggen? Want als die modemrouter niet hoeft, waarom zou je 'm dan ophangen.
De monteur gaat zich niet met custom configuraties bezighouden want dan is het hek van de dam. Dan zou die jouw problemen aan het oplossen zijn als het niet meteen werkt. Dat is zijn taak niet, tenzij je dat tevoren met hem afspreekt en betaalt voor die uren (als dat al kan).

Ik ben ook zeer recent overgestapt naar Odido en heb de monteur verteld dat ik mijn Fritzbox wilde handhaven. Dat vond hij geen probleem. Hij zei dat hij de standaard installatie verzorgt, inclusief (in mijn geval) TV en dat ik zodra het werkt en hij weg is gewoon mijn Fritzbox weer aan kan sluiten. Hij kende de weg, gaf volledige uitleg, maar mocht het niet doen.
Die Fritzbox heb ik verteld dat die niet meer aan de oude provider hing maar nu aan Odido glas en alles werkte meteen als voorheen.

Ikke blij, want ik maak van vele functies gebruik in die Fritzbox en het zou me zo ongeveer een hele dag aan aanpassen en programmeren kosten als ik alles met de hand moet aanpassen aan het modem van Odido, om het nog maar niet te hebben over functies die ik dan moet missen.
En dan kan ik dus gewoon dat netwerkkabeltje vanaf de UDM in de ONT prikken, vlan=300 instellen (is dat daar waar ik in het screenshot een rode cirkel om gezet heb?) en klaar?
Als dat idd de enige aanpassing is die nodig is, dan lijkt het zo gepiept. Zeker als je het met mijn overstap vergelijkt.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Imprezzion schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:59:
Vraagje, ik zit momenteel nog bij Delta maar we hebben sindskort ook glaspoort aansluiting en dus toegang tot Odido glas. Mijn contract bij Delta is afgelopen en ik wil wel graag wat beters / goedkopers. Helemaal omdat op onze nieuwe LG B4 55" OLED de Delta TV app nogal tegenvalt en ik graag van de set top boxen af wil.

De bedoeling is om ook digitale radio via de TV app te kunnen luisteren met de audio via spdif (optisch) of hdmi earc naar de receiver met "screen off" op de TV zonder set top box. De Delta (en ook KPN) app ondersteunt deze functie niet. Radiostations zijn simpelweg niet beschikbaar via de native TV app.

Heeft iemand met Odido ervaring met of kan iemand in de Odido native LG WebOS app kijken of die wel radiozenders kan streamen? De Odido website is er niet bepaald duidelijk over en de chatbot heeft ook het antwoord niet.

Dat heb ik anders opgelost. Voor het geluid van de TV maak ik gebruik van een Bluesound versterker met losse boxen (zuilen). De versterker is met SPDIF aan de LG 55” OLED TV aangesloten.

Die Bluesoundversterker heeft ook internetradio ingebouwd, waardoor ik de wereld aan radio en meer aankan.

De ingangsselector selecteert automatisch TV als die aangezet wordt. Dat heb ik voor de WAF gedaan. 8)

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ADDG
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Imprezzion schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 17:59:

De LG WebOS app heeft radiozender ondersteuning. Zit op zender 1001 en hoger of je kan via het app menu direct naar het radio overzicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dinotrex
  • Registratie: Augustus 2024
  • Niet online
Hallo,

Hoop dat ik hier op de juiste plaats zit.

Heb zojuist telefonisch Ziggo opgezegd (31 Augustus) wegens verhuizing.

Wij zijn voor ons nieuwe adres nog opzoek naar een nieuwe internet+tv aanbieder/aanbieding.

Is online afsluiten (als nieuwe klant) het best/voordeligst of kunnen ze telefonisch of in een odido winkel nog betere aanbiedingen/kortingen geven? Of via een 3rd party website afsluiten?

Verder hadden we nu bij Ziggo 800 down/75 up en zouden nu dus naar glasvezel overgaan en kunnen dan hogere down en uploadsnelheden. Nooit geen problemen mee gehad maar vraag ons af wat nu goed genoeg zou zijn voor ons nieuwe huis. We zijn met z'n 3e, wordt thuisgewerkt/gestudeerd, wat gegamed en tv gekeken/gestreamed. Zou dan 400Mb down/up genoeg zijn? Je hebt ook nog de 100Mb down/up maar die is maar €5 goedkoper, voor €5 meer heb je dus 4x zoveel. En daarna ga je van 400 naar 1000 voor weer maar €5 in de maand meer. Maarja, heb je het nodig voor "normaal" gebruik?

Verder, je kan nu voor een 1 jaar contract 6 maanden 50% of voor 2 jaar contract 10 maanden 50% + Sonos Era 100 Smart (€229)
Weet iemand of zodra je die Sonos hebt je het ook gewoon mag verkopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 12:33

Imprezzion

E92 320i & 307CC

ADDG schreef op donderdag 31 juli 2025 @ 20:01:
[...]

De LG WebOS app heeft radiozender ondersteuning. Zit op zender 1001 en hoger of je kan via het app menu direct naar het radio overzicht.
Nice! Bedankt voor de informatie. Ik ga dan binnenkort maar eens dat 1 jaar contract met korting pakken. Sonos speaker hoef ik niet, heb overal al goede audio en een overpriced Bluetooth ding die ik ooit bij de S23 Ultra kreeg voor de rest.

Doet Odido ook aan shared ipv4 adressen extern met NAT trouwens bij consumenten lijnen? Vermoed van wel als ik de site zo lees.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Pagina: 1 ... 121 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen