Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-08 21:18
HydroDiOxide schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:11:
[...]

Bedankt! Op een andere AP zijn de snelheden inderdaad hoger, dus dat zal het dan wel zijn. Ik ga eens overwegen of ik de r7000 ga vervangen. Suggesties?
Als je niet vies bent van een uitdaging is een Topton boxje (129EUR zonder geheugen en SSD) met OPNsense iets voor je?
Heb je ook meteen 2,5Gb NIC's. Ik draai het bare-metal en haal bijna de volle 1Gbit. Wel een steile leercurve, maar dan heb je wel wat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeardyHamster
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Plainside schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:45:
Nou bij ons is de odido lijn niet vooruit te krijgen, 0.03mpbs ... benieuwd of er andere ook nog last hebben op het moment, zit in Overijssel mogelijk wat provinciaals/lokaals?
Volgens onze moeder organisatie schijnen ze last te hebben van een oververhit datacenter. maar dat hebben we niet zelf van Odido gehoord. Onze wifi internet lijn is ook sinds vanmorgen niet te doen qua latency en snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-08 16:02

Plainside

I browse when I'm at work

BeardyHamster schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:24:
[...]

Volgens onze moeder organisatie schijnen ze last te hebben van een oververhit datacenter. maar dat hebben we niet zelf van Odido gehoord. Onze wifi internet lijn is ook sinds vanmorgen niet te doen qua latency en snelheid.
Ja lijn was hier rond middag uur down gegaan, nog steeds weer niet terug. Zal me idd niet verbazen als het door een oververhit datacenter komt. Acht is het tenminste met een paar uur opgelost :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:11
HydroDiOxide schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:37:
[...]

Alles wat er nodig is om een vlan op te zetten? Ik zie de 2 voor nog geen 120 via Ali. Nice... Maar is dat verstandig?
Ik heb er zelf eentje bij Amazon gehaald, dan betaal je wel wat meer. Vlan op de wan-poort wordt gewoon ondersteund. Als je de software niet vertrouwd kun je via sysupgrade er standaard OpenWRT opzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:17
Plainside schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:32:
[...]

Ja lijn was hier rond middag uur down gegaan, nog steeds weer niet terug. Zal me idd niet verbazen als het door een oververhit datacenter komt. Acht is het tenminste met een paar uur opgelost :+
De oorzaak is ook een oververhit datacentrer. Enkele overheidsinstanties hebben er last van ondervonden en ik krijg zojuist bericht dat dit de oorzaak is.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HydroDiOxide
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-08 10:04
Villager schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:57:
[...]

Als je niet vies bent van een uitdaging is een Topton boxje (129EUR zonder geheugen en SSD) met OPNsense iets voor je?
Heb je ook meteen 2,5Gb NIC's. Ik draai het bare-metal en haal bijna de volle 1Gbit. Wel een steile leercurve, maar dan heb je wel wat. ;)
Ai... dat ziet er wel leuk uit. Ben bang dat er wat te veel tijd in gaat zitten. Het brengt me terug naar de tijd van een 386 met Debian en een aantal 10Mbit nics om de 'razendsnelle' @Home breedband te verdelen over studentenkamers (wat eigenlijk niet mocht)... O-)

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vipertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:12
Ambe schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 12:20:
Oprecht niet flauw bedoeld maar iemand heeft dit als antwoord gegeven.

Kan ik apps installeren op de mediabox? Zoals NPO start?
Ik dacht van niet.

Van de website:
Welke apps kan ik via de Mediabox gebruiken?
Standaard installeren we de meest populaire apps zoals YouTube, Netflix, Amazon Prime Video, SkyShowtime etc. op je Mediabox. Via de Google Play store kan je zelf extra apps vinden en installeren.

Waar staat NPO start dan?

Ik begrijp je reactie maar het is voor mij echt onbekend terrein.Ik kijk al jaren geen tv meer. Soms NPO start en dan nog haak ik af.
Ik heb een moderne OLED met apps in de huiskamer maar op de slaapkamer is een oud ding waar apps niet op kunnen. Vandaar de vragen.
Dit kan gewoon. De box is gewoon open en je kan installeren wat je zelf wil. Je blijft wel de ATVOT (AndroidTV Operator Tier) customer launcher houden, dus je kan niet zelf de standaard launcher erop zetten, maar apps is geen probleem. Je kan ook nog een abbonement bij Ziggo en KPN afsluiten en die apps ook installeren, maar dat gaat misschien wat ver qua kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plainside
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 28-08 16:02

Plainside

I browse when I'm at work

Cobb schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 14:46:
[...]

De oorzaak is ook een oververhit datacentrer. Enkele overheidsinstanties hebben er last van ondervonden en ik krijg zojuist bericht dat dit de oorzaak is.
Lijkt hier weer netjes te werken nu, miss eindelijk de airco aan? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:17
Plainside schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:40:
[...]

Lijkt hier weer netjes te werken nu, miss eindelijk de airco aan? :+
Onze overheidssytemen draaien nog steeds niet volledig.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:04

ByteDelight

Retro computing is alive!

Plainside schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 10:45:
Nou bij ons is de odido lijn niet vooruit te krijgen, 0.03mpbs ... benieuwd of er andere ook nog last hebben op het moment, zit in Overijssel mogelijk wat provinciaals/lokaals?
Hier ook al sinds vanochtend (Eindhoven), en volgens de storingenkaart op AlleStoringen.nl komen de meldingen vooral uit Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Eindhoven.

[ Voor 3% gewijzigd door ByteDelight op 02-07-2025 16:54 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:15
ByteDelight schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:53:
[...]

Hier ook al sinds vanochtend (Eindhoven), en volgens de storingenkaart op AlleStoringen.nl komen de meldingen vooral uit Rotterdam, Amsterdam, Utrecht en Eindhoven.
Hier in Enschede is vooral TV sinds ongeveer 19.00 drama, npo1, net5, npo2, loopt allemaal vast. Gekke is dat NLZiet het prima doet, dus internet zelf is niet echt stuk, het is echt de tv stream die problemen heeft. Chatbot Izzy is ook grappig, eerst geeft ze / hij/ het netjes aan dat veel mensen op dit moment storing hebben met verwijzing naar een pagina waar dit inderdaad staat. Daarna wil ze me toch heel graag verder helpen...

[ Voor 19% gewijzigd door jurjen_g op 02-07-2025 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:04

ByteDelight

Retro computing is alive!

Odido issues, mogelijk door warmte?, lijken nu voorbij in Eindhoven.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vDorst
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
ByteDelight schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:26:
Odido issues, mogelijk door warmte?, lijken nu voorbij in Eindhoven.
Had er ook last van in Veghel.
Eigenlijk de eerste keer dat ik er ook echt "last"/gemerkt had dat het niet werkte.
Heb het nu 11 maanden voor de rest prima.
DNS issue had ik zelf geen last van gehad omdat ik al externe DNS servers gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 09-07 17:19
Storing (omgeving Rotterdam)...
Hoe komt het toch dat er zoveel storingen zijn?

Edit
Helpdesk : hoe lang kan het duren? Ja ehm geen idee, waarschijnlijk wel vandaag of morgen opgelost.

Daar heb je iets aan zeg...

[ Voor 46% gewijzigd door Romborum op 03-07-2025 12:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:33

DON PAPA

Tweaker-fan

Romborum schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:47:
Edit
Helpdesk : hoe lang kan het duren? Ja ehm geen idee, waarschijnlijk wel vandaag of morgen opgelost.

Het is toch juist een heel eerlijk antwoord wat hij geeft, als nog niet precies bekend is hoe lang deze storing nog gaat duren. Of had je liever gehad dat hij zegt, over een uurtje en je er later achterkomt dat je na 2 uur nog steeds storing hebt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Romborum
Het wordt ergens in het komende jaar wel opgelost is ook een perfect antwoord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 21:23
Romborum schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 11:47:
Storing (omgeving Rotterdam)...
Hoe komt het toch dat er zoveel storingen zijn?

Edit

Staat de storing op de dekkingskaart?

https://dekkingskaart.odido.nl/coverageportal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:24
De dekkingskaart is bedoeld voor het mobiele netwerk, niet voor Odido-glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Romborum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikbenjoeri
gerritjan schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 14:01:
[...]

De dekkingskaart is bedoeld voor het mobiele netwerk, niet voor Odido-glasvezel.
Excuses, ik dacht dat ik mobiele topic zat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villager
  • Laatst online: 29-08 21:18
Rond 11:20 de eerste problemen met Internet, gebied 2821. Kan wel 8.8.8.8 pingen, maar niet Google.com.
Smokeping geeft ook uitval weer.

Edit 12:49. Ergens een DNS probleem. Ik gebruik DNScrypt en had daar een paar vaste DNS servers in staan. Die heb ik verwijderd (dus DNScrypt selecteert ze nu zelf) en t werkt weer. Wel weird allemaal....

[ Voor 57% gewijzigd door Villager op 04-07-2025 13:28 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ozzynator
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19:23
Romborum schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 12:57:
Het wordt ergens in het komende jaar wel opgelost is ook een perfect antwoord...
Als ze expliciet 73 minuten zeggen, gaat iedereen na 74 minuten bellen "jullie zeiden 73 minuten en het werkt nog steeds niet".

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Odido (over kpn glas) ligt weer plat in Weert, dit keer meer dan alleen DNS. Al derde grote storing in de laatste maand tot twee maanden. Toevallig heb ik ook net zolang geleden een overstap naar KPN aangevraagd die volgende week ingaat. Niet om deze reden overigens (simpelweg goedkoopst om elk jaar te wisselen)

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Valt tegen glas na 1 maand, 400mb, Youtube 2160p60 4K met 1080p monitor gaat moeizaam uit China/Japan, weeklang begrenst op 32 mb, doe alles via de computer, tv usw met kabel, KPN adsl geen problemen, af en toe naar 1440p60 2K
Gelukkig heb ik mijn KPN 100mb niet opgezegd, ga verder met adsl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Vandaag 7-7-25 opnieuw geprobeerd glasvezel, na 6u buffering met Youtube 4K 2160p60(1080p monitor), ging terug naar max 32mb.

Adsl(draad) aangesloten, geen problemen met 4K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:22
brommer1 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:58:
Vandaag 7-7-25 opnieuw geprobeerd glasvezel, na 6u buffering met Youtube 4K 2160p60(1080p monitor), ging terug naar max 32mb.

Klinkt als een lokaal probleem. Al een monteur gebeld?

[ Voor 8% gewijzigd door crunchytail op 08-07-2025 01:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:51

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

Binnenkort ga ik de overstap wagen van XS4ALL naar Odido. Ik gebruik nu een Fritzbox 7590 en begrijp dat ik die kan behouden. Dat zou ik graag doen, want ik gebruik erg veel van de functies ervan: niet alleen het meshnetwerk, maar ook telefonie met heel veel instellingen.

Twee vragen daarover die ik niet precies hier in dit topic kon vinden.

1. Ergens las ik dat ik in de Fritzbox iets aan VLAN-instellingen moet doen? Is het niet voldoende om aan de WLAN-kant Odido te kiezen en te zeggen dat je glasvezel hebt?

2. Ik heb nu een opschuifkastje op mijn glasvezelkabel. Hoe heet dit type aansluiting en welke belichtingsmethode?
Kan ik dit kastje laten zitten of moet hier het door Odido geleverde vierkante doosje van Huawei voor gebruikt worden? Dan ben ik benieuwd hoe dat moet, want als ik deze NT eraf shuif, dan houd ik een kale boel over. Bovendien zit er dan een bescherming voor de glasvezel. Ik kan het glasdraadje dat bij het Huawei-doosje geleverd is dus niet zomaar op aansluiten. Als de oorspronkelijke kap er weer op gaat (zoals die nu ook op de rechter kant zit) zit het helemaal dicht. Dus hoe gaat dat dan?

3. Toch een derde puntje: is dit ook gewoon zelf te installeren? Kan niet echt moeilijk zijn. Alleen: hoe wordt de overstap van XS4ALL/KPN naar Odido dan getriggerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eZJVcNzpFMtj9DV5e0blfEeOdC0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dFxLjdDhrdY1fsOoNMD0QzMN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ay0i9Vpxu_ClhHobGx4aNaM3ClY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2tY6VcCQR6SVBqhGQax1LWxz.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Hippe Lip op 08-07-2025 00:26 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
crunchytail schreef op maandag 7 juli 2025 @ 23:00:
[...]

Klinkt als een lokaal probleem. Al een monteur gebeld?
Nee, alles gaat verder goed, heb alleen probleem met Youtub 4K 2160p60(1080p monitor), denk dat de lijn overbelast wordt, als je te lang 4K kijkt, als je terug gaat naar 1440p60, heb je ook de mogelijkheid, dat het ook niet gaat, dan moet je terug naar 1080p.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hcQd
@Hippe Lip
1. Als de firmware up-to-date is zou dat moeten werken.

2. Je zit nu op AON, je gaat naar GPON. Als het goed is heeft de monteur een TY01 patchcover bij zich die je NTU vervangt. Hierop wordt je Huawei ONT aangesloten met een glasvezelkabeltje.

3. Er moet sowieso een aanpassing in de PoP gebeuren, dat kan je zeker niet zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• crunchytail
brommer1 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 01:13:
[...]

Nee, alles gaat verder goed, heb alleen probleem met Youtub 4K 2160p60(1080p monitor), denk dat de lijn overbelast wordt, als je te lang 4K kijkt, als je terug gaat naar 1440p60, heb je ook de mogelijkheid, dat het ook niet gaat, dan moet je terug naar 1080p.
Hier al eens naar gekeken?

Zelf gelukkig geen last van deze problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33
@hcQd Bij mij trok de monteur de ingewanden van die NTU eruit en freubelde er een glas-patchkabel in :X
Werkte prima overigens, daar niet van. En die NTU hing hier nog van een eerder contract, hoefde niet terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
crunchytail schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 01:39:
[...]

Hier al eens naar gekeken?

Zelf gelukkig geen last van deze problemen.
Ja, ik steek er geen tijd in, jammer dat het niet gaat, had een hard hoofd in toen ik overstapte, merkte al gelijk dat het netwerk in de avonduren overbelast is, de week van de NAVO, was een drama, continu buffering, ben in aow, kijk vaak overdag/avond naar Youtube Premium, ik stap voor 1 jaar naar Youfone adsl Only internet, dan weer terug naar KPN 100mb, meer heb ik niet nodig, glasvezel ga ik nu gebruiken voor de reserve computer en backup af en toe.

[ Voor 9% gewijzigd door brommer1 op 08-07-2025 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

hcQd schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 01:19:
@Hippe Lip
1. Als de firmware up-to-date is zou dat moeten werken.

2. Je zit nu op AON, je gaat naar GPON. Als het goed is heeft de monteur een TY01 patchcover bij zich die je NTU vervangt. Hierop wordt je Huawei ONT aangesloten met een glasvezelkabeltje.

3. Er moet sowieso een aanpassing in de PoP gebeuren, dat kan je zeker niet zelf.
@hcQd Dank voor duidelijk antwoord. (y)

1. Ja, ik houd mijn FB altijd bij op laatste FW, dus dat moet dan goed gaan. Dan ga ik meteen maar voor die Fritzbox. Ik zal eerst een backup ervan maken en daarna die WLAN-instelling aanpassen. Dat gaat me een hele bult aan werk besparen en blijft alles werken zoals het deed (als het goed is 8) ).

2. Dat betekent dat ik het niet zelf kan doen zonder ongewenst fröbelwerk. Dat ga ik niet doen. Jammer dat die TY01 patchcover niet meegeleverd is, wan al het andere is er wel, zodat ik geen monteur nodig heb. Scheelt aan alle kanten in kosten en tijd, lijkt me.

En waarom gaat de verbinding naar GPON, als ik een eigen fiber naar de POP heb? Die GPON lijkt de boel complexer te maken; ruimte voor meerdere gebruikers, terwijl die niet over ‘mijn’ fibertje gaan, toch?

3. Die aanpassing in de POP lijkt me duidelijk en die gaat de monteur die hier bij mij gaat komen toch ook niet zelf doen? Ik kan me niet voorstellen dat die zomaar toegang tot de POP (van KPN?) heeft. Dus wat Guidion hier doet kan ik ook, alleen moet ik weten hoe die aanpassing in de POP aangestuurd gaat worden. Daar zal toch niet de halve dag iemand zitten wachten om die ene patch voor mij te maken? Het heet dat ik bijna geen onderbreking in mijn internet zou hebben, dus ik ben benieuwd hoe dat gaat…

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:33
In de wijkkast (POP) zit een GPON-splitter, waardoor er minder switchpoorten nodig zijn om alle huishoudens te kunnen bedienen en de provider dus minder apparatuur hoeft op te hangen in de wijkkast. Odido heeft eigen apparatuur hangen waar ze jouw fiber (via een splitter dus) op inpluggen.

De monteur moet in die wijkkast (dat mogen ze wel) jouw fiber ompatchen van de huidige poort naar eentje op Odido apparatuur.

Als je nu op AON zit moet je ook niet zelf met je aansluiting gaan rotzooien, want een AON converter op een GPON aansluiting zetten is feest voor je buren, dan trek je voor een 10-20 huishoudens de internetverbinding onderuit (zwak punt van GPON, XGS-PON heeft daar geen last van), heb dat zelf meegemaakt in de wijk en duurde wel even voordat het was opgelost (monteur moet één voor één de aansluitingen loshalen en kijken wie de schuldige is).

Daarom moet monteur eerst verifieren dat je oude NT eraf is voor hij de boel omplugt in de wijkkast. Is allemaal zo klaar dus downtime zal idd minimaal zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 08-07-2025 11:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk1983
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:59
brommer1 schreef op maandag 7 juli 2025 @ 22:58:

Das toch wel heel gek. Wat zegt Odido erover? Youtube bitrates op 4k blijven ruim onder de 100mbit, dat zou op 400mbit nooit een issue moeten zijn, puur gekeken naar bandbreedte.

AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus ELITE | 32GB Corsair vengence 3200 | MSI RTX3080 Gaming Z | 2 x WD Black SN850X 2TB, Samsung 850 EVO 1TB | NZXT H7 Flow | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair RM850x | Meta Quest 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Ik realiseer me nu pas dat ik mijn ‘vaste’ IP-adres van XS4ALL ga verliezen.
Hoe vaak wijzigt dat IP-adres bij Odido?

Op mijn Fritzbox heb ik een VPN (WireGuard) ingesteld. Daar zal ik dus wat aan moeten doen als dat IP-adres vaak wijzigt, want anders gaat dat niet meer goed werken en ik maak er vaak gebruik van.

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Nu online
Hippe Lip schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:12:
Ik realiseer me nu pas dat ik mijn ‘vaste’ IP-adres van XS4ALL ga verliezen.
Hoe vaak wijzigt dat IP-adres bij Odido?

Op mijn Fritzbox heb ik een VPN (WireGuard) ingesteld. Daar zal ik dus wat aan moeten doen als dat IP-adres vaak wijzigt, want anders gaat dat niet meer goed werken en ik maak er vaak gebruik van.
Je krijgt een adres dat onregelmatig en onverwacht kan wijzigen. Oplossing is om een dynamische DNS te gebruiken OF om het zelf goed in de gaten te houden.

Ik ben in december van xs4all naar Odido gegaan (KPN netwerk) en heb nu vzv ik weet 1 IP wissel gehad. Ik gebruik momenteel niet wireguard maar de ipksec VPN en DuckDNS als dynamische provider. Maar, je kunt natuurlijk ook myfritz als dynamische provider gebruiken.

O ja, en voor andere dingen op mijn netwerk zit er Cloudflare tussen....

[ Voor 4% gewijzigd door DjoeC op 08-07-2025 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DjoeC schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:21:
[...]

Je krijgt een adres dat onregelmatig en onverwacht kan wijzigen. Oplossing is om een dynamische DNS te gebruiken OF om het zelf goed in de gaten te houden.
Dat zelf in de gaten houden gaat vroeg of laat een keer mis. Net als je een tijdje van huis bent verandert het IP-adres en kun je er met geen mogelijkheid meer bij. Nee dank je. Dan toch maar met dynamic DNS werken.
Ik ben in december van xs4all naar Odido gegaan (KPN netwerk) en heb nu vzv ik weet 1 IP wissel gehad. Ik gebruik momenteel niet wireguard maar de ipksec VPN en DuckDNS als dynamische provider.
Tot een tijdje geleden werkte ik ook met die IPSec, maar die bleek niet stabiel. Activeerde het op mijn iPhone en dan twee minuten later, gewoon tijdens het gebruik van de verbinding, lag die er spontaan uit. Idem op iPad en MacBook.
Sinds het gebruik van WireGuard blijft het stabiel aan. Dagen lang zelfs, als ik het vergeet uit te zetten.
Maar, je kunt natuurlijk ook myfritz als dynamische provider gebruiken.
Hee, die kende ik nog niet. Dan ga ik daar maar eens naar kijken. Wel een goed gevoel om het helemaal binnen AVM te houden en er niet nog een derde bij te betrekken.
O ja, en voor andere dingen op mijn netwerk zit er Cloudflare tussen....
Huh? Waarom die Cloudflare als je ook al een stabiele tunnel met WireGuard kunt maken?

<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Hippe Lip schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:43:

Huh? Waarom die Cloudflare als je ook al een stabiele tunnel met WireGuard kunt maken?
Ik heb een paar websites lopen in een Docker container. Daarbij ook een DDNS Docker container die in de relevante DNSsen het ipnummer bijwerkt (elk kwartier een check). Ik heb myfritz (nog) niet in gebruik,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerritjan
DjoeC schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:49:
[...]
Ik heb een paar websites lopen in een Docker container. Daarbij ook een DDNS Docker container die in de relevante DNSsen het ipnummer bijwerkt (elk kwartier een check). Ik heb myfritz (nog) niet in gebruik,
Je kunt ook andere DynDNS-providers gebruiken.
https://nl.fritz.com/serv...n-FRITZ-Box-configureren/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Klopt. maar niet meerdere gelijk. En omdat ik meerdere hosts moet onderhouden (totaal 6 stuks) moet ik bij een IP wissel 6x DNS aanpassen en dat doet qmcgaw/ddns-updater feilloos.

En on-topic: Mijn Odido IP adres is alweer 139 dagen hetzelfde gebleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
DjoeC schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 13:16:
En omdat ik meerdere hosts moet onderhouden (totaal 6 stuks) moet ik bij een IP wissel 6x DNS aanpassen
Kun je daar geen CNAME voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
hcQd schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:38:
[...]

Ben ik niet heel erg mee mee bekend, maar als ik goegel op deze use case dan denk ik het niet. Het zijn allemaal unieke domeinen en dus geen subdomeinen - die heb ik ook wel een stuk of wat en die hebben bij Cloudflare allemaal CNAME records.

Eigenlijk loopt alles via Cloudflare proxies, DuckDNS gebruik ik erg weinig. Het doel is om zo min mogelijk zonder maatregelen extern benaderbaar te zijn. Zo stopt Cloudflare bots, continenten die voor mijn websites niet relevant zijn, landen (China, Rusland, Belarus, etc.), en zelf toegevoegde blokkaderegels middels fail2ban.

Intern loopt vrijwel alles via een NGINX Proxy Manager die in sommige gevallen uitsluitend specifieke IP nummers of ranges doorlaat (access lists).

Maar, hoewel de noodzakelijke DDNS oplossing het gevolg is van Odido glasvezel zonder vast IP nummer gaat het nu wel vrij ver off-topic.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

DjoeC schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:21:
[...]
Maar, je kunt natuurlijk ook myfritz als dynamische provider gebruiken.
@DjoeC
In mijn Fritzbox staat nu https://abc123xyz.myfritz.net:123 (maar dan anders 8) ) als adres. Kan ik dat als DDNS gebruiken? Blijft dat constant als straks mijn IP-adres wijzigt?

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

hcQd schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 14:38:
[...]

@hcQd
Ja, dat lijkt me wel. Dat is in elk geval wel de weg die ik wil gaan bewandelen.
Dan maak ik het zoiets als thuis.mijndomein.com zodat ik het kan onthouden.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Luuk1983 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:01:
[...]

Das toch wel heel gek. Wat zegt Odido erover? Youtube bitrates op 4k blijven ruim onder de 100mbit, dat zou op 400mbit nooit een issue moeten zijn, puur gekeken naar bandbreedte.
Gewoon overbelast, of geknepen, te veel data verbruik, KPN heeft een eigen netwerk.
Ik heb Du-meter, dan kan je zien wat je verbruikt, 7-7-25 67.7 GB met Youtube.
Kom regelmatig tot 650gb per maand met Youtube.
Gemiddeld per maand 550gb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Hippe Lip schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 15:31:
[...]

@DjoeC
In mijn Fritzbox staat nu https://abc123xyz.myfritz.net:123 (maar dan anders 8) ) als adres. Kan ik dat als DDNS gebruiken? Blijft dat constant als straks mijn IP-adres wijzigt?
Vzv ik weet is dat voldoende en zal "thuis" bekend zijn onder https://abc123xyz.myfritz.net. Dat is dan ook de domeinnaam die je voor een VPN verbinding kunt gebruiken. Maar, ik heb t niet zelf gebruikt. Uitproberen dus ;)

O ja, er is een AVM/Fritz support topic (niet zo actief en ik kan t nu ook niet vinden...).

[ Voor 8% gewijzigd door DjoeC op 08-07-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crunchytail
brommer1 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 10:30:
[...]

Ja, ik steek er geen tijd in, jammer dat het niet gaat, had een hard hoofd in toen ik overstapte, merkte al gelijk dat het netwerk in de avonduren overbelast is, de week van de NAVO, was een drama, continu buffering, ben in aow, kijk vaak overdag/avond naar Youtube Premium, ik stap voor 1 jaar naar Youfone adsl Only internet, dan weer terug naar KPN 100mb, meer heb ik niet nodig, glasvezel ga ik nu gebruiken voor de reserve computer en backup af en toe.
Dit is in ieder geval het proberen waard. Ben benieuwd of je dan wel de volle snelheid haalt:

Waarom een VPN verbinding het probleem oplost
Wanneer ik een VPN gebruik, ervaar ik dezelfde vertraging bij het opzetten van de initiële verbinding. Echter, zodra de VPN-verbinding actief is, werkt alles snel en naar behoren. Dit komt waarschijnlijk doordat een VPN-verbinding constant actief blijft, waardoor er geen nieuwe verbindingen hoeven te worden geïnitialiseerd bij Odido voor elk nieuwe request wat ik vervolgens maak (via het VPN). Dit bevestigt dat het probleem ligt bij de initialisatie van verbindingen binnen het Odido netwerk en niet bij de internetverbinding zelf of mijn lokale apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Ik heb helemaal geen verstand van netwerken, met adsl en vpn uit, in Windows 11 Pro 24H2 (modem V10) had ik 0 problemen met internet.
Heb vpn in geschakeld, volgens mij maakt het niet uit.
Toen ik naar Odido ging had ik gelijk problemen met Youtube, als ik te lang bezig was.
Zo als ik eerder schreef, blijf bij adsl, 0 problemen, perfect Youtube, merk geen verschil in beeld kwaliteit (Dell U2424H 1080p).
Voor mij te ingewikkeld.
Hartelijk dank voor U hulp,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

Dat gaat pas als ik overgestapt ben, want vóór die tijd heb ik geen IP-wissel…

<John O`Mill>

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boswandeling
  • Laatst online: 12:09
brommer1 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:24:
Ik heb helemaal geen verstand van netwerken, met adsl en vpn uit, in Windows 11 Pro 24H2 (modem V10) had ik 0 problemen met internet.
Heb vpn in geschakeld, volgens mij maakt het niet uit.
Toen ik naar Odido ging had ik gelijk problemen met Youtube, als ik te lang bezig was.
Zo als ik eerder schreef, blijf bij adsl, 0 problemen, perfect Youtube, merk geen verschil in beeld kwaliteit (Dell U2424H 1080p).
Voor mij te ingewikkeld.
Hartelijk dank voor U hulp,
Vanaf je eerste bericht tot het eind geef je eigenlijk aan: ik wil hier even zeggen dat Odido kut is, spijt hebt van je overstap, dat ADSL beter is, en alle hulp daar doe je niets mee want geen zin in, en te ingewikkeld.

Tja bedenk je dan voortaan even na of "wij" wat aan jou toevoeging hebben. Er zijn mensen die je graag helpen en met ideen komen, maar als je bij voorbaat al weet dat je dat niet wil, dan heeft je bericht geen toevoeging.

Zelf heb ik ook Odido fiber, van VDSL naar Fiber, maar sinds mijn overstap in maart nog geen enkele storing gehad. Wij hebben een supersnelle en stabiele verbinding. En als je een beetje nadenkt kan je zelf ook wel snappen dat als er iets niet goed werkt met Odido dat er mogelijk iets defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Ik had geschreven:
Valt tegen glas na 1 maand.
Alles gaat verder goed, heb alleen probleem met Youtub 4K 2160p60(1080p monitor), denk dat de lijn overbelast wordt, als je te lang 4K kijkt, als je terug gaat naar 1440p60, heb je ook de mogelijkheid, dat het ook niet gaat, dan moet je terug naar 1080p.

Jammer dat het niet gaat, had een hard hoofd in toen ik overstapte, merkte al gelijk dat het netwerk in de avonduren overbelast is.
Nogmaals alles is verder perfect.

Waarom moet ik tijd in gaan steken als adsl wel goed werkt, is toch mijn fout, ik heb geprobeerd, jammer gaat niet, maak me niet druk over, in april zeg ik het op.
Ik heb alleen mijn eigen ervaring geschreven, wat ik zelf vind na 1 maand, niet gevraagd om een oplossing.

Je moet niet zo zwart/wit kijken, mag toch schrijven wat mijn eigen ervaring is na 1 maand.
Of het hier verboden, mag je alleen perfect perfect geschreven worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
brommer1 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:07:
Ik had geschreven:
Valt tegen glas na 1 maand.
Alles gaat verder goed, heb alleen probleem met Youtub 4K 2160p60(1080p monitor), denk dat de lijn overbelast wordt, als je te lang 4K kijkt, als je terug gaat naar 1440p60, heb je ook de mogelijkheid, dat het ook niet gaat, dan moet je terug naar 1080p.

Jammer dat het niet gaat, had een hard hoofd in toen ik overstapte, merkte al gelijk dat het netwerk in de avonduren overbelast is.
Nogmaals alles is verder perfect.

Waarom moet ik tijd in gaan steken als adsl wel goed werkt, is toch mijn fout, ik heb geprobeerd, jammer gaat niet, maak me niet druk over, in april zeg ik het op.
Ik heb alleen mijn eigen ervaring geschreven, wat ik zelf vind na 1 maand, niet gevraagd om een oplossing.

Je moet niet zo zwart/wit kijken, mag toch schrijven wat mijn eigen ervaring is na 1 maand.
Of het hier verboden, mag je alleen perfect perfect geschreven worden.
Klagen mag altijd, maar moet wel gegrond zijn, en blijkelijk heb je het topic verder niet gelezen, want dan zie je genoeg negatieve elementen, maar er zijn mensen die je dan tips of ideen geven, of je er nou verstand van hebt of niet, dat is niet relevant, ook mensen met weinig kennis zijn hier welkom. . En zwart wit ? Ik denk dat jij hier de enige bent die zwart wit denkt en schrijft :)

Mocht je je nog bedenken, er zijn nog steeds mensen die je willen helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Glasvezel verbinding is perfect(download 520 mb), de modem staat waar glasvezel binnen komt(buitenmuur), computer staat er naast.
Probleem is Odido kan het overdag/s'avonds niet aan, als de server van Youtube te veel belast word met uploads/online streaming, gaat dan knijpen naar 3.2 mb, merk ik als ik lang bezig ben, KPN heeft het beter geregeld met Youtube, hoe? daar heb ik deze problemen niet.
Dat vind ik jammer, dat had ik niet verwacht, daarom ben ik terug gegaan KPN.

[ Voor 26% gewijzigd door brommer1 op 08-07-2025 22:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gerritjan
brommer1 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 19:46:
Glasvezel verbinding is perfect(download 520 mb), de modem staat waar glasvezel binnen komt(buitenmuur), computer staat er naast.
Probleem is Odido kan het overdag/s'avonds niet aan, als de server van Youtube te veel belast word met uploads/online streaming, gaat dan knijpen naar 32 mb, merk ik als ik lang bezig ben, KPN heeft het beter geregeld met Youtube, hoe? daar heb ik deze problemen niet.
Dat vind ik jammer, dat had ik niet verwacht, daarom ben ik terug gegaan KPN, kijk zeer veel uren naar Youtube 4K(USA/China/Japan) zijn allemaal video's, gemaakt zijn met auto's die door het land rijden(je ziet wat de bestuurder ziet), sommigen duren wel 9u tot 15u soms nog langer.
Youtube doet niet aan het limiteren van de bandbreedte. Als je met KPN geen problemen hebt is het aannemelijk dat het aan de verbinding van Odido ligt. Daarover klagen op een forum kan natuurlijk, maar daarmee los je niets op.
Als je klachten hebt over je verbinding is het wel zo netjes dat je de provider de kans geeft om het op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Schreef Odido kan het niet aan, wordt dan overbelast, het is teveel, niet Youtube, waarom KPN dat probleem niet heeft?????
Je kan niks tegen een overbelaste verbinding doen, je moet gewoon wachten dat het minder wordt of KPN gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:02

rvk

@brommer1 De problemen met een KPN lijn bij Odido i.c.m. een Genexis ONT en snelheidsproblemen in de avonduren zijn volgens mij voorbij (opgelost met een firmware update). Ik zeg niet dat jij daar last van had maar als je een Genexis ONT had is de kans groot dat dat dus inmiddels is opgelost.

(Edit: sorry, zie dat dit al aangekaart is)

[ Voor 7% gewijzigd door rvk op 08-07-2025 20:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crunchytail
brommer1 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:22:
Schreef Odido kan het niet aan, wordt dan overbelast, het is teveel, niet Youtube, waarom KPN dat probleem niet heeft?????
Je kan niks tegen een overbelaste verbinding doen, je moet gewoon wachten dat het minder wordt of KPN gebruiken.
32 Mbit is niét normaal. Dat heeft niks met YouTube te maken.

Schakel een monteur in via Odido als je dit opgelost wil hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
rvk schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:46:
@brommer1
Ik reageer niet meer op brommer1, hij komt hier alleen maar om te brommen 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:14
brommer1 schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:22:
KPN heeft lokale content caches in het netwerk, waardoor veel beken streams van o.a Netflix niet van het “internet” (peering) komen maar lokaal uit het KPN netwerk. Hierdoor heb je minder kans op trechtervorming in je verkeersstromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
crunchytail schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 21:10:
[...]

32 Mbit is niét normaal. Dat heeft niks met YouTube te maken.

Schakel een monteur in via Odido als je dit opgelost wil hebben.
Sorry is mijn fout, moet zijn 3.2mb. het is vreemd, als ik Youtube 2160p60 met 1080p monitor, uren kijk, de snelheid is tussen de 4mb-7mb(stabiel), plotseling begint te bufferen/bevriezen terug gaat naar 3.2mb, dat is 1440p60 of(vaak) 1080p60, volgende dag begint het zelfde protocool opnieuw na enkele uren.
Het kasje voor je signaal verbinding ligt los achter de modem.
KPN doet het niet.
Ik gebruik Du-Meter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
rvk schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 20:46:
@brommer1 De problemen met een KPN lijn bij Odido i.c.m. een Genexis ONT en snelheidsproblemen in de avonduren zijn volgens mij voorbij (opgelost met een firmware update). Ik zeg niet dat jij daar last van had maar als je een Genexis ONT had is de kans groot dat dat dus inmiddels is opgelost.

Klopt, die problemen hebben we opgelost icm firmware update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-08 15:54

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Hippe Lip schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 12:43:
[...]
Dat zelf in de gaten houden gaat vroeg of laat een keer mis. Net als je een tijdje van huis bent verandert het IP-adres en kun je er met geen mogelijkheid meer bij. Nee dank je. Dan toch maar met dynamic DNS werken.
Je kunt op de FrtizBox gewoon aangeven dat deze DynDNS moet gebruiken.
De Fritzbox zal dan je publieke IP aanpassen zodra dit veranderd.

Op mijn 7530 staat dit onder Internet -> Toegang verlenen -> DynDNS

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Economics schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:09:
[...]

Klopt, die problemen hebben we opgelost icm firmware update
Waarom niet bij mij, hoe kan je zien dat je een Genexis ONT heb?, ik heb T-56.
Ik heb geen verstand van netwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
laat maar.

[ Voor 95% gewijzigd door ozzynator op 09-07-2025 09:35 ]

zeker, zeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
ozzynator schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:34:
[...]

Dus als het bij YT druk is, gaat Odido precies jouw verbinding "knijpen"? Ik vind het knap.
Ja, merkte gelijk toen ik Odido werd op geleverd. lijkt wel of het een soort overbelasting is door de 4K-2160p60, of kans op trechtervorming in je verkeersstromen wat Stormfly schreef.
Youtube1440p60 gaat perfect, die blijft constant stabiel
Youtube 4K-2160p60 is de totale gb van video niet constant, sommige lijken wel 8K of 1080p, iedereen mag het zelf bepalen hoeveel gb video is, iedereen wil een perfecte video maken zonder artefact(bomen is berucht), hoe meer meer gb hoe minder artefact, met 1440p60 heb je daar geen last van.

Stormfly: schreef:
KPN heeft lokale content caches in het netwerk, waardoor veel beken streams van o.a Netflix niet van het “internet” (peering) komen maar lokaal uit het KPN netwerk. Hierdoor heb je minder kans op trechtervorming in je verkeersstromen.

[ Voor 28% gewijzigd door brommer1 op 09-07-2025 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
brommer1 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:44:
[...]

Ja, merkte gelijk toen ik Odido werd op geleverd. lijkt wel of het een soort overbelasting is door de 4K-2160p60, of kans op trechtervorming in je verkeersstromen wat Stormfly schreef.
Youtube 4K-2160p60 is de totale gb van video niet constant, sommige lijken wel 8K of 1080p, iedereen mag het zelf bepalen hoeveel gb video is, iedereen wil een perfecte video maken zonder artefact(bomen is berucht), hoe meer meer gb hoe minder artefact, met 1440p60 heb je daar geen last van.

Odido knijpt helemaal niets, anders had niemand 4k youtube kunnen kijken of downloaden, er is gewoon een probleem of iets anders aan de hand. Maar daar sta je niet voor open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:19

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Ik ervaar hetzelfde sinds al die storingen van de laatste tijd ik denk er dus wel over om weer over te stappen na mijn contract. Misschien KPN eens proberen. kijken of hun Glasvezeldraad/netwerk wel goed werkt als ik internet afneem bij hun ipv een onderverhuurder zoals Odido. ik weet wel dat ik T-Mobile mis maar noem mij eens één overname die erna beter geworden is? de klant betaald de deal laten we maar zeggen.

Vake bei te bange

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• vr6-only
  • Laatst online: 29-08 20:49

vr6-only

Blub Blub

brommer1 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:44:
[...]

Dat wat jij omschrijft heet "VBR" oftwel een variabel bitrate en dat bepaald dan ook hoeveel GB per video verbruikt wordt, afhankelijk van de scenes. Vandaar dat je in bepaalde frames een hoger bitrate hebt dan andere. En Youtube past dit toe op alle resoluties, niet enkel 4K.

Dit heeft niets te maken met je verbinding.

Om mijn theorie te bevestigen heb ik, uit verveeldheid, het volgende getest hier.

Macbook Pro M3
Odido glasvezel 2Gbit via Wifi 6 > 1300 Mbit
5Gbit NIC via USB-C > 2100 Mbit
5G verbinding via tethering (KPN) > 80 Mbit

Video: YouTube: 16K VIDEO ULTRA HD Dolby Vision HDR 120fps - Cutest Animals of The W...

Conclusie: Ik zie exact hetzelfde gedrag als het gaat om bitrate. Je kunt deze info zelf toveren op je scherm door met je rechtermuis te klikken op de video en dan "statistieken voor nerds" te selecteren.
brommer1 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:32:
[...]

Wie zegt dat het niet bij jou is gedaan? Maak een foto van je glasvezelpunt met daarop het kastje zichtbaar dat Odido heeft geplaatst en plaats het hier. Dan kunnen mensen je meer vertellen over welk apparatuur er geplaatst is.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

angerfist-yentl schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:36:
Ik ervaar hetzelfde sinds al die storingen van de laatste tijd ik denk er dus wel over om weer over te stappen na mijn contract. Misschien KPN eens proberen. kijken of hun Glasvezeldraad/netwerk wel goed werkt als ik internet afneem bij hun ipv een onderverhuurder zoals Odido. ik weet wel dat ik T-Mobile mis maar noem mij eens één overname die erna beter geworden is? de klant betaald de deal laten we maar zeggen.
Alle! Een commercieel bedrijf dat winst moet maken is er niet bij gebaat om klanten te verliezen. Dit geldt ook voor de nieuwe investeerder. Die willen winst maken en dat doe je niet door klanten te verliezen.

Daarnaast is het netwerk hetzelfde als destijds bij T-Mobile. Er is juist meer geïnvesteerd in de verbinding (backbone, XGSPON uitrol etc.) en TV platform dan toen het nog T-Mobile was.

Dat is ook volstrekt logisch. Een bedrijf gaat niet meer investeren als ze van plan zijn om het te verkopen. Veelal wordt enkel het broodnodige uitgevoerd.

[ Voor 7% gewijzigd door vr6-only op 09-07-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Vind het jammer dat het zo uit de hand liep, had niet verwacht, dat ze over verbindingen problemen begonnen, dat was echt niet de bedoeling.
Bedoelde ermee wat ik schreef, wat mijn eigen ervaring met Odido, na 1 maand, ik verbaasd was dat er verschil was tussen netwerk met 4K.
Was erg nieuwsgierig glasvezel met Yoube 4K 2160p60, dacht ga jaar proberen met KPN ernaast, of het beter is dan adsl met 4K.
Dat viel me tegen, dat had ik niet verwacht, alles is binnen 2 meter, KPN is: 5 meter telefoon lijn, 15 meter plat 6A.
Had niet verwacht dat glas zo complex en gevoelig is, als ik dat geweten had ik misschien niet aan avontuur begonnen.
Glasvezel is perfect, testen gedaan voor de snelheid en download alles haalde de juiste snelheid.
Op het kasje staat Huawei met 3 groene lampjes, 1 brand niet-Los, wat aan de muur hangt ODF.
Fotos maken gaat niet. heb een mobil uit jaar 0, ben nog zo simper figuur, mis niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Voorbeeld waar ik naar kijk, waar glasvezel 4K/60p/1080p-monitor over struikelt, als ik 1440p60 kijk zijn er geen problemen, de meeste videos komen uit Japan, gebruik Edge + vertaling.
Ga rustig verder met kijken wat glasvezel doet, misschien was 100mb beter geweest dan 400mb(overkil), hobby mag geld kosten.
Discusie over problemen verbinding is gesloten.

https://www.youtube.com/@mesorian/videos

[ Voor 13% gewijzigd door brommer1 op 09-07-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 22:23
brommer1 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:08:
Vind het jammer dat het zo uit de hand liep, had niet verwacht, dat ze over verbindingen problemen begonnen, dat was echt niet de bedoeling.
Bedoelde ermee wat ik schreef, wat mijn eigen ervaring met Odido, na 1 maand, ik verbaasd was dat er verschil was tussen netwerk met 4K.
Was erg nieuwsgierig glasvezel met Yoube 4K 2160p60, dacht ga jaar proberen met KPN ernaast, of het beter is dan adsl met 4K.
Dat viel me tegen, dat had ik niet verwacht, alles is binnen 2 meter, KPN is: 5 meter telefoon lijn, 15 meter plat 6A.
Had niet verwacht dat glas zo complex en gevoelig is, als ik dat geweten had ik misschien niet aan avontuur begonnen.
Glasvezel is perfect, testen gedaan voor de snelheid en download alles haalde de juiste snelheid.
Op het kasje staat Huawei met 3 groene lampjes, 1 brand niet-Los, wat aan de muur hangt ODF.
Fotos maken gaat niet. heb een mobil uit jaar 0, ben nog zo simper figuur, mis niks.
Ben je niet tevreden? Helemaal geen probleem, als je mij je telefoonnummer, geboortedatum en laatste 4 cijfers van je rekeningnummer stuurd maak ik de opzegging voor je in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ozzynator
@brommer1 even voor mijn beleving, waarom wil je 4K streamen terwijl je een "maar" full hd scherm hebt?

zeker, zeker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• StickMan
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 29-08 16:41
Hippe Lip schreef op dinsdag 8 juli 2025 @ 17:30:
[...]

Dat gaat pas als ik overgestapt ben, want vóór die tijd heb ik geen IP-wissel…
Vorig jaar ben ik overgestapt van XS4ALL (na 20 jaar) naar Odido en ik gebruik regelmatig Wireguard om een VPN-verbinding te maken naar thuis IP-adres.

Zoals andere mede-Tweakers hebben benoemd als optie, is om de DNS van je Fritzbox via Myfritz.net te laten lopen/registreren.
In de config van Wireguard-client staat bij mij bijrvoorbeeld: Endpoint = 1w9blablablabla.myfritz.net:poortnr

Afgelopen jaar is het thuis IP-adres 2x veranderd (1x in het begin, en later nog 1x) maar Wireguard blijft werken. Ik hoef niks te wijzigen aan de client config of wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
ozzynator schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:27:
@brommer1 even voor mijn beleving, waarom wil je 4K streamen terwijl je een "maar" full hd scherm hebt?
Scherper beeld/duidelijker(vooral bij matig opgenomen videos wat 1080p lijkt), mooier(24 inch), beeld mag niet te fel zijn, probleem is mijn ogen, 4K 27 inch kan ik haast niet meer zien, als ik terug schaal naar 1080p kan ik het zien, buroblad blijft 1080p, netverbinding blijft 4K, de nuc wordt warmer, gebruikt ca. 3w meer, te groot 27 inch.
Wegens mijn ogen mag ik max. 75cm-80cm van het scherm zitten.

[ Voor 9% gewijzigd door brommer1 op 09-07-2025 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only

vr6-only

Blub Blub

brommer1 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 13:08:
Het is verder ook geen aanval. Maar persoonlijk snap ik je issue niet echt.

Wat betreft je verbinding. Jij hebt dus geen Genexis, maar een Huawei en je verbinding is XGSPON. Dat oude issue met Genexis speelt dus niet bij jou.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
torretje2012 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 14:23:
[...]

Ben je niet tevreden? Helemaal geen probleem, als je mij je telefoonnummer, geboortedatum en laatste 4 cijfers van je rekeningnummer stuurd maak ik de opzegging voor je in orde.
Vind het veel te leuk om te proberen en te vergelijken met KPN, heb 2 computers, 1 glas, 1 adsl, dat is mij hobby, hoop dat het goed komt, alleen jammer dat beetje tegen zit, heb geduld.
Mijn grote fout is geweest om 400mb te nemen, had gewoon 100mb moeten nemen, ik had niet goed opgelet dat je niet terug kan naar 100mb als je contract heb voor 1 jaar, wat wel kan bij KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StickMan
brommer1 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:54:
[...]

Vind het veel te leuk om te proberen en te vergelijken met KPN, heb 2 computers, 1 glas, 1 adsl, dat is mij hobby, hoop dat het goed komt, alleen jammer dat beetje tegen zit, heb geduld.
Mijn grote fout is geweest om 400mb te nemen, had gewoon 100mb moeten nemen, ik had niet goed opgelet dat je niet terug kan naar 100mb als je contract heb voor 1 jaar, wat wel kan bij KPN.
Dus je hebt 2 computers.
1 computer (PC1) is aangesloten op het netwerk achter de KPN ADSL-modem, en de andere computer (PC2) is aangesloten op het netwerk achter de Odido router?

Wat is de ervaring als je de PC2 aansluit op het netwerk achter de KPN ADSL-modem? En de PC1 aansluit op het netwerk van Odido?

Zijn de specificaties van PC1 en PC2 dezelfde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
vr6-only schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:53:
[...]

Het is verder ook geen aanval. Maar persoonlijk snap ik je issue niet echt.

Wat betreft je verbinding. Jij hebt dus geen Genexis, maar een Huawei en je verbinding is XGSPON. Dat oude issue met Genexis speelt dus niet bij jou.
Youtube heeft 2 instellingen voor instellen snelheid: 4Kp60 automatisch of vast, kan je zien als er een vinkje voor staat, bij mij vast.

Ik vind, is mijn eigen mening, vreemd/raar als met glas 4Kp60 kijkt, onverwachts buffering of stil staandbeeld optreed, glas probeert dan een stabiele streaming op 3.2mb(Ik zie aan Du-meter), wat niet lukt, komt door instelling vast, zelf 1440p60 vast instellen, maar ik maak ook mee dat niet lukt, dan moet ik terug naar 1080p.
Als automatisch ingesteld staat, gaat het automatisch omlaag tot de juiste snelheid, dat merk je niet, als je pech heb gaat het naar 1080p/720p.

Als ik de video vanaf begin 1440p60 instel zijn er geen problemen, bij KPN heb ik dat niet.
Dat heeft mij verbaasd.

https://www.hageltech.com/dumeter/news

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
StickMan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 16:27:
[...]

Dus je hebt 2 computers.
1 computer (PC1) is aangesloten op het netwerk achter de KPN ADSL-modem, en de andere computer (PC2) is aangesloten op het netwerk achter de Odido router?

Wat is de ervaring als je de PC2 aansluit op het netwerk achter de KPN ADSL-modem? En de PC1 aansluit op het netwerk van Odido?

Zijn de specificaties van PC1 en PC2 dezelfde?
Precies het zelfde, alles is gelijk, hoofdcomputer is KPN, proef konijn is glas, de 2 NUC, liggen 2 kabels(15 meter), glas/adls.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StickMan
brommer1 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 17:07:
[...]

Precies het zelfde, alles is gelijk, hoofdcomputer is KPN, proef konijn is glas, de 2 NUC, liggen 2 kabels(15 meter), glas/adls.
Dus als je je hoofdcomputer aansluit op glas, dan is het probleem wat je hebt beschreven, reproduceerbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
Ja, als het op 4K/p60 vast staat.

Het instellen van een vaste snelheid voor YouTube-weergave, zoals 1080p of 4K, resulteert in een hoger dataverbruik dan wanneer YouTube de kwaliteit automatisch aanpast op basis van je internetverbinding. Dit komt doordat hogere resoluties meer data vereisen om te streamen.
Wanneer je de videokwaliteit van YouTube handmatig instelt op een hogere resolutie, zoals 1080p of 4K, dan zal YouTube deze kwaliteit ook daadwerkelijk streamen, ongeacht je internetverbinding.

[ Voor 40% gewijzigd door brommer1 op 09-07-2025 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippe Lip

Hippe Lip

StickMan schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 15:11:
[...]

Vorig jaar ben ik overgestapt van XS4ALL (na 20 jaar) naar Odido en ik gebruik regelmatig Wireguard om een VPN-verbinding te maken naar thuis IP-adres.

Zoals andere mede-Tweakers hebben benoemd als optie, is om de DNS van je Fritzbox via Myfritz.net te laten lopen/registreren.
In de config van Wireguard-client staat bij mij bijrvoorbeeld: Endpoint = 1w9blablablabla.myfritz.net:poortnr

Afgelopen jaar is het thuis IP-adres 2x veranderd (1x in het begin, en later nog 1x) maar Wireguard blijft werken. Ik hoef niks te wijzigen aan de client config of wat dan ook.
@StickMan
Dank voor deze toevoeging! Je precieze omschrijving hoe het bij jou in WireGuard staat kon ik vergelijken met hoe ik het hier heb. En dat blijkt er hier net zo in te staan!
Dat betekent dat ik helemaal nix hoef te doen. Mijn VPN blijft dus gewoon werken na de overstap naar Odido.
Een hele rust.

<John O`Mill>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Nu online
brommer1 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 09:32:
[...]

Geen idee, moet je bij odido zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StickMan
brommer1 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 18:04:
Ja, als het op 4K/p60 vast staat.

Het instellen van een vaste snelheid voor YouTube-weergave, zoals 1080p of 4K, resulteert in een hoger dataverbruik dan wanneer YouTube de kwaliteit automatisch aanpast op basis van je internetverbinding. Dit komt doordat hogere resoluties meer data vereisen om te streamen.
Wanneer je de videokwaliteit van YouTube handmatig instelt op een hogere resolutie, zoals 1080p of 4K, dan zal YouTube deze kwaliteit ook daadwerkelijk streamen, ongeacht je internetverbinding.
Zelfs heb ik getest om je voorbeeld YouTube video te streamen op mijn laptop (verbonden via Wi-Fi) en de stream in te stellen op de hoogste resolutie 2160p60 4K. Bij mij liep het gewoon soepel (ook na 10 minuten streamen).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xweIAN72IHzFQ2zBOQr9lycIhhk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fkHqcSFM2vJkieki62xcUOUN.png?f=fotoalbum_large

Heb je al geprobeerd om je glasvezel router (T-56?) te resetten?

Is het IP-adres op je PC vast ingesteld, of dynamisch via de DHCP van de modem/router?

Eventueel op je PC in een command prompt (starten als administrator) de volgende commando's uit te voeren:
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21:54
Contract Odido is afgelopen en ik ga niet verlengen. Heb toch een paar meldingen van de UCG Ultra gehad dat het internet weg was (en dat was ook echt zo). Voor de rest met het internet wel tevreden.

TV kijken is met Odido een drama. We hebben nu vier keer mee mogen maken dat er televisie storingen zijn, waarvan de laatste keer vorige week. Stilstaand beeld, beeld en geluid niet synchroon of helemaal geen televisie meer, want ‘er ging iets mis’.

Steevast een error in beeld tussen het promopraatje van RTL Boulevard voor het RTL Nieuws een melding in beeld: “Oeps, er ging iets mis.”

KPN had een mooie aanbieding: 9 maanden voor 35 euro voor een 2-jarig contract. Daarna een tientje meer betalen dan bij Odido per maand. Daar lig ik niet wakker van. Bij mijn ouders thuis hadden we jarenlang KPN en nooit problemen. Mijn ouders gaan ook weg bij Odido als over 1,5 jaar hun contract afgelopen is. Odido internet is prima, televisie is een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crunchytail
Momenteel een storing gaande in Haarlem.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hnqy5otFuWxUrWPeH3ndx7J11QY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVCmjIB0NKmslnvAgNBvfWEv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer1
  • Niet online
StickMan schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:08:
[...]

Zelfs heb ik getest om je voorbeeld YouTube video te streamen op mijn laptop (verbonden via Wi-Fi) en de stream in te stellen op de hoogste resolutie 2160p60 4K. Bij mij liep het gewoon soepel (ook na 10 minuten streamen).

[Afbeelding]

Heb je al geprobeerd om je glasvezel router (T-56?) te resetten?

Is het IP-adres op je PC vast ingesteld, of dynamisch via de DHCP van de modem/router?

Eventueel op je PC in een command prompt (starten als administrator) de volgende commando's uit te voeren:
ipconfig /flushdns
ipconfig /renew
4Kp60 vast.
De zelfde persoon een andere video: kwam van ochtend niet hoger dan 3.2mb met glas en KPN, glas vriezing, KPN ging door met 3.2mb, toen heb ik gelijk glas op 1440p60 ingesteld ging gelijk door met 4-6mb, nu gaat het weer goed, je kan geen pijl op trekken.
Persoonlijk vermoed ik, mijn eigen mening, dat het aan de upload ligt van de persoon waar de video vandaan komt, glas gevoeliger voor is. KPN abb. 100mb.
Bij KPN had dit probleem niet, daarom was ik zo verbaasd dat glas gevoelig voor streaming is. Sluit deze discusie.
YouTube: 国道157号 全線 | かつて”落ちたら死ぬ”の警告看板のあった酷道、温見峠を越え岐阜から金沢へ秘境を走る 岐阜県岐阜市 → 石川県金沢...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crusheraxe
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 20-07 19:18
Mijn ervaring vandaag voor verlengen, nu 1 jaar 1gbe internet, tv basis en 1x mediabox. Op internet voor nieuwe klanten 30 euro voor 8 mnd daarna 70 eur.

Het aanbod was 50 eur per maand de eerste 8 maanden en daarna 72 eur. Anders zat er geen verdien model in voor Odido.

Ik heb aangegeven naar Delta te gaan, 0,0 moeite om een klant te houden.

Uitkomst van het verdienmodel klant weg =geen verdien model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:29

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Odido(n't) lijkt er uit te liggen, in ieder geval hier in Almere. Dikke piek ook op Allestoringen....

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:28
Nyarlathotep schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:21:
Odido(n't) lijkt er uit te liggen, in ieder geval hier in Almere. Dikke piek ook op Allestoringen....
Hier (ook in Almere) ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:49
Crusheraxe schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 10:59:
Uitkomst van het verdienmodel klant weg =geen verdien model
Na een jaar is de korting bij Delta ook weg. Uiteindelijk ben je als overstapper vaak goedkoper uit, maar dan moet je ook de eventuele korting op je mobiele abonnementen meenemen.

Verder is het Delta netwerk ook nog eens 10euro duurder om over te leveren voor Odido. Dat zijn de grootste boeven daar bij Delta, die laten de bewoners zelf de graafkosten betalen en rekenen vervolgens nog een 10euro extra tov een ODF en KPN die geen kosten rekenen voor de aanleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18:18
Nyarlathotep schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:21:
mfkne schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:23:
[...]

Hier (ook in Almere) ook.
Hier kort uitval en heb het gemeld bij Odido, mijn USG gaf aan geen IP te krijgen maar inmiddels is er wel weer een IP adres toegewezen en werkt het internet voorolopig weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crunchytail
Alles lijkt weer te werken, al staat de storing van vannacht nog open.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tO90x9cmkS-9mIqR17y_MBrzZjc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7euEYlHQTi85SI7WfXMtaVED.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Nu online
Hmm, nooit eerder opgevallen omdat ik geen onderbrkingen LIJK te hebben maar ik zie elke ruim 12 uur en (ongeveer) 12 minuten (2x per dag) deze melding in mijn Fritz:
code:
1
Internet connection renewed successfully. IP address: 62.xxx.xxx.xxx, DNS server: 37.143.84.228 and 62.58.48.20, gateway: 62.xxx.xxx.xxx

Best bijzonder want ik zie ook:
code:
1
connected since 22/03/2025, 11:40, Odido

Zou de renewal check op basis van iets in de Fritzbox zijn of komt dat door de Odido leasetime?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bcome
  • Laatst online: 19:24
DjoeC schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:05:
Hmm, nooit eerder opgevallen omdat ik geen onderbrkingen LIJK te hebben maar ik zie elke ruim 12 uur en (ongeveer) 12 minuten (2x per dag) deze melding in mijn Fritz:
code:
1
Internet connection renewed successfully. IP address: 62.xxx.xxx.xxx, DNS server: 37.143.84.228 and 62.58.48.20, gateway: 62.xxx.xxx.xxx

Best bijzonder want ik zie ook:
code:
1
connected since 22/03/2025, 11:40, Odido

Zou de renewal check op basis van iets in de Fritzbox zijn of komt dat door de Odido leasetime?
je DHCP lease van je ISP is waarschijnlijk zo lang

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikbenjoeri
Ik ben bezig om zoveel mogelijk verbindingen van Odido toe te voegen aan mijn Smokeping-installatie. Als je interesse hebt om toegevoegd te worden, stuur me dan een PM met je IP-adres of DDnS record, en zorg dat WAN ping is ingeschakeld.

Hieronder al overzicht welke al actief zijn.
https://smokeping.hostio....ing/?target=nl_isp_client

Later ga ik het overzicht verder organiseren met submenu’s per provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:33
Dennisweb schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 00:45:
Mijn ouders gaan ook weg bij Odido als over 1,5 jaar hun contract afgelopen is. Odido internet is prima, televisie is een drama.
Je kunt internet en tv loskoppelen, neem internet bij wie je maar wil, en neem tv bij NL Ziet.
Werkt wel het beste als je een goede smart tv hebt, maar een Apple TV of Google TV (los kastje, niet als smart deel van je tv) is beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
bcome schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 14:27:
[...]
je DHCP lease van je ISP is waarschijnlijk zo lang
Lease bij Odido is slechts een half uur. Misschien dat de Fritz dubbele logberiichten filtert.
Pagina: 1 ... 119 ... 125 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen