Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 15:18

Antonio di

a mi me dijeron que si

Voorlopig mijn laatste melding op dit Forum.
Per 6-6-25 ben ik overgestapt op Ziggo (automatische overstap laten regelen door Ziggo). Zie mijn vorige posts voor de veel betere 1 jr Ziggo aanbieding dan het verlengaanbod van Odido glasvezel.

Na in de avond het Ziggo Modem/Router te hebben aangesloten, kreeg deze internet-verbinding.
De Odido glasvezelverbinding was bijna direct daarna (automatisch) afgesloten en ik ontving Odido e-mails hierover en over het terugsturen van de Odido spullen (wel allemaal erg snel !) .
Het TV-beeld en geluid van de Ziggo Nextmini mediabox en via het Ziggo DVB-C kanaal (de full HD zenders) is gewoon een stuk beter dan van Odido via de Mediabox/glasvezel van Odido en via de Odido App op mijn Google-4K Dongle.
Het "nieuwe" Ziggo Sagem Modem/Router heeft dezelfde mogelijkheden/beperkingen/interface als voorheen de Ziggo Connectbox. Ik moet zeggen dat ik de Odido Zyxel Router T56 een veel fijnere GUI vind hebben dan de Ziggo Sagem/Connectbox. De T56 heeft ook iets meer (instel)mogelijkheden, waaronder een vrij te kiezen DDNS.

profesión: Lo que se cruza en mi camino y disfrutando de la vida

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:24
Antonio di schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 17:17:
Voorlopig mijn laatste melding op dit Forum.
Per 6-6-25 ben ik overgestapt op Ziggo (automatische overstap laten regelen door Ziggo). Zie mijn vorige posts voor de veel betere 1 jr Ziggo aanbieding dan het verlengaanbod van Odido glasvezel.

Na in de avond het Ziggo Modem/Router te hebben aangesloten, kreeg deze internet-verbinding.
De Odido glasvezelverbinding was bijna direct daarna (automatisch) afgesloten en ik ontving Odido e-mails hierover en over het terugsturen van de Odido spullen (wel allemaal erg snel !) .
Het TV-beeld en geluid van de Ziggo Nextmini mediabox en via het Ziggo DVB-C kanaal (de full HD zenders) is gewoon een stuk beter dan van Odido via de Mediabox/glasvezel van Odido en via de Odido App op mijn Google-4K Dongle.
Het "nieuwe" Ziggo Sagem Modem/Router heeft dezelfde mogelijkheden/beperkingen/interface als voorheen de Ziggo Connectbox. Ik moet zeggen dat ik de Odido Zyxel Router T56 een veel fijnere GUI vind hebben dan de Ziggo Sagem/Connectbox. De T56 heeft ook iets meer (instel)mogelijkheden, waaronder een vrij te kiezen DDNS.
Mazzelaar.... Jij kunt tenminste kiezen, hier ligt alleen kpn glas in de straat, het koper zal inmiddels wel uit staan. Kabel tv? Dat kennen we hier n.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:23

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Sinds vNdaag ineens geen internet meer. Router herstart maar niks werkt meer. Geen storingen bekend. Hang al 40 minuut in de wacht.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pandorian
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 16:40
Heb je hier al eens gekeken https://community.odido.n...ernet-tv-van-odido-284385

(Ik zit ook zonder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjb5831
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 07-09 13:46
was hier ook beneden maar kwam terug
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1J-FPG2GHtyABL_CAK-Z2ZD8lBI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/IWiWzibPqYJQeZa532bZNCfM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:23

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Na 50 minuut iemand eraan gekregen. ...fiber had storing. Hang op...en alles komt online. Wel vreemd niet?

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 17:45
Ik heb momenteel een probleem sommige websites te bereiken via mijn vaste Odidolijn, via 5G werkt alles zonder problemen.

Bijvoorbeeld krijg ik bij https://www.kinepolis.nl/ een foutmelding van EdgeSuite van Access Denied. Nou weet ik dat dat een configuratieprobleem bij Kinepolis/Edgesuite is, maar ik vraag me af of dit specifiek tegen mijn IP-adres gaat of de range. Veranderd is mijn IP-adres niet. Kunnen anderen met een vaste Odidolijn deze website bereiken?

Mijn IP-adres zit in range 85.144.253.0/24.

Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

mfkne schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:45:
Kunnen anderen met een vaste Odidolijn deze website bereiken?
Ja werkt hier gewoon
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ifTahp_M1RjJhittSKhBCjCJqag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IiTnHHvXAfqg85Ch8OnX65zV.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door DON PAPA op 09-06-2025 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
Bedankt! Bleek uiteindelijk een misconfiguratie aan mijn kant te zijn (ook al begrijp ik 'm nog niet goed), op http://m.edgesuite.net/ kon ik zien dat mijn locatie als Brazilïe herkend werd, dus VPN even uitgezet en het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:02

TFHfony

Professional Weirdo

Ik zit al enige jaren bij KPN met mijn fiber aansluiting en zag tot mijn grote vreugde dat sinds kort ik de keuze van Odido er bij heb gekregen. Goedkoper en hogere snelheden.
Nu het wat bladeren en zoeken in deze thread heb ik gevonden dat ik met het volgende rekening moet houden.
* Geen IPv6. Jammer, maar geen deal-breaker
* Wat hogere latency
* Geen "vast" IP adres

Nu is dat laatste eigenlijk mijn grootste vraagteken daar ik wel wat services thuis draai. Nu zijn daar wel oplossingen voor om met een dynamisch IP adres te werken, maar bij voorkeur maak ik daar geen gebruik van.

Is het IP adres iets van vaak veranderd en waar zou ik dan aan moeten denken? Of hebben de meesten wellicht al jaren hetzelfde IP adres?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

TFHfony schreef op maandag 9 juni 2025 @ 10:45:
Of hebben de meesten wellicht al jaren hetzelfde IP adres?
Ik heb sinds (10-2023) dat ik bij Odido ben op ODF nog steeds hetzelfde IP-nummer, maar dat is natuurlijk geen garantie dat dit zo blijft of bij andere ook zal zijn... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-09 16:00

Thasaidon

If nothing goes right, go left

mfkne schreef op maandag 9 juni 2025 @ 09:22:
Bedankt! Bleek uiteindelijk een misconfiguratie aan mijn kant te zijn (ook al begrijp ik 'm nog niet goed), op http://m.edgesuite.net/ kon ik zien dat mijn locatie als Brazilïe herkend werd, dus VPN even uitgezet en het werkt.
Je had een VPN aan met blijkbaar als exit punt een node in Brazilië, of een IP wat geregistreerd staat als afkomstig uit Brazilië.

Vermoedelijk gebruikt men bij Kinepolis (of de hoster daarvan) geo-blocking, waardoor adressen uit bepaalde regio's/landen niet bij de site kunnen komen, omdat deze geblokkeerd worden.
Dit gebeurd vaker om malafide praktijken te minimaliseren.

[ Voor 7% gewijzigd door Thasaidon op 09-06-2025 11:43 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Odido via KPN. December begonnen, in maart de 1e (en voorlopig laatste) IP wissel. Ik gebruik duckdns.org om mijn IP adress "goed" te zetten (via Docker qmcgaw/ddns-updater). Kan volgens mij ook via myfritz op mijn Fritzbox). O ja, er is totaal geen Odido naam gekoppeld aan mijn IP adres zoals dat bij KPN wel was - iets als 1-2-3-4.customer.kpn.com.....

[ Voor 22% gewijzigd door DjoeC op 09-06-2025 11:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:55
DjoeC schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:43:
O ja, er is totaal geen Odido naam gekoppeld aan mijn IP adres zoals dat bij KPN wel was - iets als 1-2-3-4.customer.kpn.com.....
Vreemd, bij mij levert reverse-dns 1-2-3-4.ftth.glasoperator.nl op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Villager
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16:25
Jullie triggeren me nu wel met dat dynamic ip adres. Ik gebruik OPNsense en ga vanmiddag eens aan de slag om dit te configureren. Er is een plugin voor beschikbaar lees ik. Thanks!

Edit: Nogmaals super blij dat jullie hier over zijn begonnen. Inmiddels alle 9 domeinnamen in de os-ddclient plugin in OPNsense werkend gekregen voor zowel Cloudflare, DuckDNS als Dynu. Hoef ik tijdens de vakantie ook niet meer over in te zitten :-)

[ Voor 41% gewijzigd door Villager op 09-06-2025 15:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mfkne
Thasaidon schreef op maandag 9 juni 2025 @ 11:41:
[...]

Je had een VPN aan met blijkbaar als exit punt een node in Brazilië, of een IP wat geregistreerd staat als afkomstig uit Brazilië.

Vermoedelijk gebruikt men bij Kinepolis (of de hoster daarvan) geo-blocking, waardoor adressen uit bepaalde regio's/landen niet bij de site kunnen komen, omdat deze geblokkeerd worden.
Dit gebeurd vaker om malafide praktijken te minimaliseren.
Ja, dat deel had ik wel begrepen, wat ik niet begreep is waarom mijn traffic überhaupt over dat VPN liep - ik heb min Unifi zo ingesteld dat alleen bepaalde domains via VPN gaan, en tot voor kort werkte dat prima. Nadat ik de routes tijdelijk heb uit- en dan weer aangezet werkt alles weer na behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
mfkne schreef op maandag 9 juni 2025 @ 08:45:
Kunnen anderen met een vaste Odidolijn deze website bereiken?

Mijn IP-adres zit in range 85.144.253.0/24.
Ja.

Andere range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
hcQd schreef op maandag 9 juni 2025 @ 12:43:
[...]

Vreemd, bij mij levert reverse-dns 1-2-3-4.ftth.glasoperator.nl op.
Tja, net nog een keer gecheckt: ip <versatel bereik> Domain n/a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:53

nelizmastr

Goed wies kapot

DjoeC schreef op maandag 9 juni 2025 @ 23:35:
[...]

Tja, net nog een keer gecheckt: ip <versatel bereik> Domain n/a.
Versatel = tele2 = Odido dus geen probleem ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
nelizmastr schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 07:41:
[...]
Versatel = tele2 = Odido dus geen probleem ;)
Dat was niet het punt, punt is dat er geen domein aan gekoppeld is zoals bijvoorbeeld bij anderen. Maar, we hoeven er verder niet meer over door te gaan ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:14

rvk

O ja, er is totaal geen Odido naam gekoppeld aan mijn IP adres zoals dat bij KPN wel was - iets als 1-2-3-4.customer.kpn.com.....
Je bedoeld de reverse DNS (PTR record). Ja, dat was mij ook opgevallen. Dat schijnt bij bepaalde netwerkbeheerders een probleem te zijn (niet bij alle). Ik zit bij Odido via Delta en heb ook geen PTR.

Hier is een topic die ik erover had gemaakt in de community.
(Ze hebben het een tijdje in onderzoek maar ik verwacht er niet veel van)
https://community.odido.n...e-bij-ip-van-odido-373984

Ik heb het vermoeden dat dat bij hun mailserver (via Amazon) problemen geeft om op mijn mail server direct mail af te leveren. (Je kunt ook zien dat intodns.com een probleem aangeeft)

[ Voor 12% gewijzigd door rvk op 10-06-2025 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
rvk schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:41:
[...]

Je bedoeld de reverse DNS (PTR record). Ja, dat was mij ook opgevallen. Dat schijnt bij bepaalde netwerkbeheerders een probleem te zijn (niet bij alle). Ik zit bij Odido via Delta en heb ook geen PTR.

Hier is een topic die ik erover had gemaakt in de community.
(Ze hebben het een tijdje in onderzoek maar ik verwacht er niet veel van)
https://community.odido.n...e-bij-ip-van-odido-373984

Ik heb het vermoeden dat dat bij hun mailserver (via Amazon) problemen geeft om op mijn mail server direct mail af te leveren. (Je kunt ook zien dat intodns.com een probleem aangeeft)
Inderdaad, dat bedoelde ik. Ik zit op een regionaal "door KPN beheerd" netwerk (UBR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DjoeC schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 09:54:
[...]

Inderdaad, dat bedoelde ik. Ik zit op een regionaal "door KPN beheerd" netwerk (UBR)
Dat is niet "door KPN beheerd" hoor. KPN is 1 van de operators op het netwerk en levert op die manier diensten aan providers die dat via WBA inkopen. In plaats van zelf apparatuur te plaatsen in die PoP.
Ik weet echter niet uit mijn hoofd of Odido daar zelf apparatuur heeft zitten of dat ze inderdaad via KP WBA inkopen.
Maar het netwerk is van Breedband Rivierenland zelf.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 01:43

mace

Sapere Aude

Nou ik ben aan het wachten op de monteur. Hij is meer dan een uur te laat. Hij belde nog wel 5 minuten na het einde van het afgesproken tijdslot (8-10) dat hij over 40 minuten er zou zijn, dat is nu dus bijna een uur geleden. :|

Voelt suf om hier te zitten wortel te schieten om 2 kastjes aan te sluiten maar ik heb het advies eerder in dit topic te harte genomen. Dus we wachten het nog maar even verder af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18:14
mace schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:04:
Nou ik ben aan het wachten op de monteur. Hij is meer dan een uur te laat. Hij belde nog wel 5 minuten na het einde van het afgesproken tijdslot (8-10) dat hij over 40 minuten er zou zijn, dat is nu dus bijna een uur geleden. :|

Voelt suf om hier te zitten wortel te schieten om 2 kastjes aan te sluiten maar ik heb het advies eerder in dit topic te harte genomen. Dus we wachten het nog maar even verder af.
Maak je niet druk, zet de koffie alvast klaar, en een roze koek, daar zijn monteurs gek op.

Omdat ik zelf ook werkzaamben in de techniek ben, en regelmatig met glas te maken heb, heb ik zelf de boel aangesloten, iets wat de gemiddelde tweaker ook zelf kan. Ik heb de afspraak bij Guidion zelf ge-annuleerd en aangegeven dat ik het zelf heb aangesloten. Niemand die er moeilijk over deed.

Als je zelf je eigen router gaat aansluiten, sluit dan eerst de Huawei een uurtje aan en zorg dat deze internet heeft, de systemen van Odido zien dan dat je lijn actief is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

boswandeling schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:14:
[...]

Maak je niet druk, zet de koffie alvast klaar, en een roze koek, daar zijn monteurs gek op.

Omdat ik zelf ook werkzaamben in de techniek ben, en regelmatig met glas te maken heb, heb ik het zelf de boel aangesloten, iets wat de gemiddelde tweaker ook zelf kan. Ik heb de afspraak bij Guidion zelf ge-annuleerd en aangegeven dat ik het zelf heb aangesloten. Niemand die er moeilijk over deed.

Als je zelf je eigen router gaat aansluiten, sluit dan eerst de Huawei een uurtje aan en zorg dat deze internet heeft, de systemen van Odido zien dan dat je lijn actief is.
Ja joh het enige is natuurlijk dat je heel je ochtend kwijt bent, dat is vervelend.

Monteur is inmiddels geweest, stelde natuurlijk niks voor. Enthousiaste vriendelijke kerel, nog lekker gekletst over techniek dus eind goed al goed. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boswandeling
mace schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:27:
[...]

Ja joh het enige is natuurlijk dat je heel je ochtend kwijt bent, dat is vervelend.

Monteur is inmiddels geweest, stelde natuurlijk niks voor. Enthousiaste vriendelijke kerel, nog lekker gekletst over techniek dus eind goed al goed. :)
Tja het is frustrerend als je de ochtend vrij moet houden, maar uitzonderingen daargelaten, monteurs lopen de kantjes er niet vanaf, als je bij de eerste twee klanten tegeslag hebt gehad, wat voor reden dan ook, dan golft dat door bij de afspraken die nog staan.

Geniet van je aansluiting!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jouwheld
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 15:25
boswandeling schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 11:38:
[...]

Tja het is frustrerend als je de ochtend vrij moet houden, maar uitzonderingen daargelaten, monteurs lopen de kantjes er niet vanaf, als je bij de eerste twee klanten tegeslag hebt gehad, wat voor reden dan ook, dan golft dat door bij de afspraken die nog staan.

Geniet van je aansluiting!
Ik had een paar weken geleden ineens geen internet. Odido gebeld en binnen een uur stond de monteur er. Bleek losgetrokken kabel in wijkkast te zijn. Ik was verbaasd hoe snel hij er was, deze monteur gaf aan dat storingen voorang krijgen op nieuwe aansluitingen. Dat gooit je hele planning natuurlijk ook door de war als je ineens naar andere stad moet om een storing op te lossen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Barre73 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 10:39:
[...]

Dat is niet "door KPN beheerd" hoor. KPN is 1 van de operators op het netwerk en levert op die manier diensten aan providers die dat via WBA inkopen. In plaats van zelf apparatuur te plaatsen in die PoP.
Ik weet echter niet uit mijn hoofd of Odido daar zelf apparatuur heeft zitten of dat ze inderdaad via KP WBA inkopen.
Maar het netwerk is van Breedband Rivierenland zelf.
Klopt, netwerk is van BBR/UBR maar - zo heb ik begrepen - het technisch beheer doen zij niet zelf maar KPN netwerken (aanleg door Digitale Stad) met een open aanbod waar alle providers tegen gelijke condities op kunnen mogen. Zelfs de prijslijsten zijn (waren) openbaar....

Uiteraard kan het achter de schermen uiteindelijk allemaal anders verlopen zijn, daar zit ik niet bij ;) Het was in ieder geval 1 groot circus voor het allemaal gerealiseerd werd (> 8 jaar doorloop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 18:28
Momenteel in Leeuwarden super traag.
Jitter 7
Ping 14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Laatst online: 18:13
Rbb-lwdn schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:02:
Momenteel in Leeuwarden super traag.
Jitter 7
Ping 14
Seconden? Of ms?

In dat laatste geval is dat toch niet super traag? Wat haal je normaal?

[ Voor 16% gewijzigd door zunrob op 10-06-2025 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zunrob
  • Laatst online: 18:13
Je was sneller dan mijn edit. Wat zijn voor jou normale waarden dan? Dit lijkt me niet super traag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rbb-lwdn
zunrob schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 23:07:
[...]

Seconden? Of ms?

In dat laatste geval is dat toch niet super traag? Wat haal je normaal?
Normaal 140 up en down.
Nu amper 20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:59
Door een onhandige buurman die bij werkzaamheden in zijn tuin een ondergrondse kabel heeft vernield zat gisteren opeens de hele straat zonder stroom. Gelukkig heeft de netbeheerder (Liander) dit heel snel gerepareerd.

Op het moment dat het probleem was opgelost en alles hier weer online kwam, had ik opeens een ander
IP adres (en ja: ik gebruik een DDNS service, dus op zich niet zo'n probleem).

Ik vraag me echter af wat het mechanisme hierachter is. Ik heb wel vaker ons huis stroomloos moeten maken vanwege eigen werkzaamheden in de meterkast, maar kreeg daarna altijd weer hetzelfde IP adres terug.

Je zou dan dus verwachten dat de wijkcentrale na stroomuitval allemaal nieuwe IP adressen uitdeelt, maar voor zover ik weet staat de wijkcentrale een heel stuk verderop, buiten het gebied van de stroomstoring gisteren.

Weet iemand hoe dit werkt?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:48

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
ReneK schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:33:
Door een onhandige buurman die bij werkzaamheden in zijn tuin een ondergrondse kabel heeft vernield zat gisteren opeens de hele straat zonder stroom. Gelukkig heeft de netbeheerder (Liander) dit heel snel gerepareerd.

Op het moment dat het probleem was opgelost en alles hier weer online kwam, had ik opeens een ander
IP adres (en ja: ik gebruik een DDNS service, dus op zich niet zo'n probleem).

Ik vraag me echter af wat het mechanisme hierachter is. Ik heb wel vaker ons huis stroomloos moeten maken vanwege eigen werkzaamheden in de meterkast, maar kreeg daarna altijd weer hetzelfde IP adres terug.
De leasetime bij Odido is heel kort, dus een (korte) spanningsloosheid kan al zorgen voor een nieuw IP adres. Hier zijn ze vorig jaar de meterkast komen vervangen en kreeg toen ook een nieuw IP.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ReneK
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:59
rens-br schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:35:
[...]

De leasetime bij Odido is heel kort, dus een (korte) spanningsloosheid kan al zorgen voor een nieuw IP adres. Hier zijn ze vorig jaar de meterkast komen vervangen en kreeg toen ook een nieuw IP.
Ah, duidelijk. Klinkt eigenlijk heel logisch.

De stroomuitval duurde gisteren iets meer dan 2 uur, terwijl de werkzaamheden in mijn eigen meterkast vaak onder de 30 minuten blijven. Dat strookt aardig met de leasetime van 30 minuten die ik net in het Odido forum las.

Weer wat geleerd, bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tjanssen
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Een DHCP lease bij Odido is inderdaad maar 1800s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

Odido via KPN. December begonnen, in maart de 1e (en voorlopig laatste) IP wissel. Ik gebruik duckdns.org om mijn IP adress "goed" te zetten (via Docker qmcgaw/ddns-updater). Kan volgens mij ook via myfritz op mijn Fritzbox). O ja, er is totaal geen Odido naam gekoppeld aan mijn IP adres zoals dat bij KPN wel was - iets als 1-2-3-4.customer.kpn.com.....
Bedankt... Volgens mij is het hier ook een KPN netwerk waarlangs Odido gaat aanbieden. Momenteel gebruik ik een Fritzbox 5590, waar ik de glasvezel rechtstreeks in heb zitten dmv een AON SFP module.
Als ik over zou stappen naar Odido, welke module zou ik dan moeten kopen?

1Gbit - Ik kan dezelfde AON module blijven gebruiken
2Gbit - Ik moet een XGSPON module kopen en een nieuwe patchkabel?

Correct?

www.file-hunter.com | www.arnauddeklerk.com | Mijn zonnepaneeltjes LIVE: http://pvoutput.org/list.jsp?sid=40939

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
TFHfony schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:29:
[...]

Bedankt... Volgens mij is het hier ook een KPN netwerk waarlangs Odido gaat aanbieden. Momenteel gebruik ik een Fritzbox 5590, waar ik de glasvezel rechtstreeks in heb zitten dmv een AON SFP module.

4Gbit - Ik moet een XGSPON module kopen en een nieuwe patchkabel?

Correct?
Correct. Hier was alleen 1Gb AON beschikbaar, ik heb in mijn 5590 nadat KPN wegviel de provider veranderd in Odido en gaan met die banaan. Niks gerommel met Odido spul. Monteur geweest, even in de meterkast gekeken en z'n factuur ingeleverd.

O ja, als je 4Gb kunt krijgen dan ga je waarschijnlijk over naar XGSPON.... Even rondkijken voor een nieuwe module (fritzshop of elders), er zit een flink prijsverschil tussen leveranciers.

<edit> nav post van @Muis666 hieronder..

[ Voor 13% gewijzigd door DjoeC op 11-06-2025 15:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:15
TFHfony schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 14:29:
[...]

4Gbit - Ik moet een XGSPON module kopen en een nieuwe patchkabel?

Correct?
Niet correct. Ook bij 1Gbit of lager loop je de kans dat Odido je wilt aansluiten via XGSPON.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
rens-br schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 08:35:
[...]
De leasetime bij Odido is heel kort,
Zit daar eigenlijk een "gedachte" achter?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
DjoeC schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:51:
[...]

Zit daar eigenlijk een "gedachte" achter?
Ik durf daar geen harde uitspraken over te doen. Enige wat ik zo kan bedenken is IP adressen zijn schaars, dus met een korte leasetijd komen ze ook snel weer vrij.

Interessante vraag om misschien een keer op het Odido forum na te vagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
rens-br schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:58:
[...]

Ik durf daar geen harde uitspraken over te doen. Enige wat ik zo kan bedenken is IP adressen zijn schaars, dus met een korte leasetijd komen ze ook snel weer vrij.

Interessante vraag om misschien een keer op het Odido forum na te vagen.
Hmm, maar vrij komen doen ze pas als de verbinding verbroken wordt. En in het glastijdperk klinkt dat als "oud" (modem) denken. Enneh, ik zit geloof ik niet op het Odido forum.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

DjoeC schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:04:
[...]
O ja, als je 4Gb kunt krijgen dan ga je waarschijnlijk over naar XGSPON.... Even rondkijken voor een nieuwe module (fritzshop of elders), er zit een flink prijsverschil tussen leveranciers.
Ik lees in de openingspost dat bij xPON verbindingen je niet zo maar je eigen ONT/SFP module te gebruiken omdat deze aangemeld moeten worden bij Odido? Hmm... ik heb eigenlijk weinig zin om van mijn Fritz!box 5590 & Fritz!Repeaters afscheid te moeten nemen.
De router van Odido in bridge zetten gaan blijkbaar ook al niet...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
TFHfony schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:12:
[...]

Ik lees in de openingspost dat bij xPON verbindingen je niet zo maar je eigen ONT/SFP module te gebruiken omdat deze aangemeld moeten worden bij Odido? Hmm... ik heb eigenlijk weinig zin om van mijn Fritz!box 5590 & Fritz!Repeaters afscheid te moeten nemen.
Hoeft toch ook niet, je kan de ONT van Odido gebruiken en daarna met UTP naar je 5590.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TFHfony

TFHfony

Professional Weirdo

rens-br schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:14:
[...]

Hoeft toch ook niet, je kan de ONT van Odido gebruiken en daarna met UTP naar je 5590.
Dan verlies ik mijn 2,5Gbit poort welke nu naar mijn interne netwerk gaat. Zou het nut van een 2Gbit verbinding aardig teniet doen.
Optie is natuurlijk om een Fritz!box 4690 aan te schaffen. Maar dan schiet de overstap zijn doel een beetje voorbij. Aan de andere kant is het natuurlijk wel een leuke netwerk upgrade ;-)

[ Voor 21% gewijzigd door TFHfony op 11-06-2025 16:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
TFHfony schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:16:
[...]

Dan verlies ik mijn 2,5Gbit poort welke nu naar mijn interne netwerk gaat. Zou het nut van een 4Gbit verbinding aardig teniet doen.
Optie is natuurlijk om een Fritz!box 4690 aan te schaffen. Maar dan schiet de overstap zijn doel een beetje voorbij. Aan de andere kant is het natuurlijk wel een leuke netwerk upgrade ;-)
Dan is je module aanmelden, of het serienummer van de ONT clonen ook natuurlijk gewoon een optie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Muis666
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09:15
rens-br schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:37:
[...]

Dan is je module aanmelden, of het serienummer van de ONT clonen ook natuurlijk gewoon een optie.
Volgens mij heeft @TFHfony een fritzbox en is het bij Fritz XGSPON SFP modules nog niet mogelijk om het serienummer te clonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

TFHfony schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 16:16:
[...]

Dan verlies ik mijn 2,5Gbit poort welke nu naar mijn interne netwerk gaat. Zou het nut van een 2Gbit verbinding aardig teniet doen.
Je kan toch ook een 2.5Gb SFP+ erin stoppen ipv een XGPON en alsnog de Odido ONT gebruiken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 16:42
Zojuist verlengd met een goede deal naar 8Gbps. (door te bellen)
1 jaar contract
6x 25 euro pm (5 euro pm klantvoordeel inbegrepen)
6x 80 euro pm (5 euro pm klantvoordeel inbegrepen)
gemiddeld 52,50 pm
na 8 maand al verlengen. (dus effectief maar twee maand op 80 euro)

gebeld en het was meteen doorgevoerd na 5 minuten offline te zijn geweest.

[ Voor 11% gewijzigd door N1traat op 11-06-2025 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:09
N1traat schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:24:
Zojuist verlengd met een goede deal naar 8Gbps. (door te bellen)
1 jaar contract
6x 25 euro pm
6x 80 euro pm
gemiddeld 52,50 pm
na 8 maand al verlengen. (dus effectief maar twee maand op 80 euro)

gebeld en het was meteen doorgevoerd na 5 minuten offline te zijn geweest.
Klinkt als een hele goede deal! Had je hiervoor ook al 8 Gbit/s? Want nieuwe klanten krijgen immers ook geen korting op de 8 Gbit/s versie. Zou wel fijn zijn als je als trouwe klant wel die korting krijgt bij verlengen. En met of zonder tv? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1traat
NLM1K schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:27:
[...]

Klinkt als een hele goede deal! Had je hiervoor ook al 8 Gbit/s? Want nieuwe klanten krijgen immers ook geen korting op de 8 Gbit/s versie. Zou wel fijn zijn als je als trouwe klant wel die korting krijgt bij verlengen. En met of zonder tv? :)
Nee ik had 2Gbps ervoor. Het aanbod in 'mijn odido' voor 1 jaar was 4x 25 euro, dus door te bellen werd dat 6x25 euro. Wel moest ik even doorvragen, want eerst noemde ze de 4x25 als optie op. Toen zei ik dat kan ik online ook krijgen, heb je niet een beter voorstel. "nou voor deze ene keer mag ik je 6x25 aanbieden."

Moet er wel bijzeggen dat er 12x5 euro korting bij zit vanwege klantvoordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 01:09
N1traat schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:30:
[...]

Nee ik had 2Gbps ervoor. Het aanbod in 'mijn odido' voor 1 jaar was 4x 25 euro, dus door te bellen werd dat 6x25 euro. Wel moest ik even doorvragen, want eerst noemde ze de 4x25 als optie op. Toen zei ik dat kan ik online ook krijgen, heb je niet een beter voorstel. "nou voor deze ene keer mag ik je 6x25 aanbieden."

Moet er wel bijzeggen dat er 12x5 euro korting bij zit vanwege klantvoordeel.
De €5 klantvoordeel heb ik zelf ook inderdaad. Maar je kon die actie dus krijgen op elke snelheid, inclusief de 8 Gbit/s?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• N1traat
NLM1K schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 22:42:
[...]

De €5 klantvoordeel heb ik zelf ook inderdaad. Maar je kon die actie dus krijgen op elke snelheid, inclusief de 8 Gbit/s?
Correct

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13:55
Taatort schreef op maandag 26 mei 2025 @ 20:56:
[...]

Het nieuwe abonnement gaat direct in na aflopen huidige (lopende) maand.
Oude stond op 5 Augustus 2024 als einddatum. Nieuwe gaat per 5 Juni in.
Dat betekent dat ik de 2-duurdere laatste maanden van het oude contract niet betaal.
Dat is een mooie service!
Even een update van mijn eerdere post m.b.t. verlenging abo voor internet only (glas).
Op 25 mei jl. een mooi aanbod gehad van een uiterst vriendelijke Odido medewerkster en gedurende het gesprek dit aanbod geaccepteerd. E.e.a. is door Odido per mail bevestigd naar mij op 26/05.

Gisteren (11/06) email ontvangen van Odido dat mijn bestelling was geannuleerd. Ik was me van geen kwaad bewust en heb vanmorgen toch maar even telefonisch contact opgenomen. Een lang verhaal kort, de eerdere aanbieding was geannuleerd door Odido omdat er al een abonnement bestaat op mijn adres.
Dat is vreemd omdat ik met de medewerkster op 25/05 heb gesproken over verlenging van mijn abo met 1 jaar en daar ook een schriftelijke bevestiging van heb ontvangen. Zij kon zien dat er al een abonnement bestond.
Telefonisch contact gehad eerder vandaag maar Odido kwam niet met een oplossing. Aangegeven dat het verlengingsaanbod, waar ik "ja" op heb gezegd, volgens mij bindend is voor beide partijen en Odido dit nu niet (2 weken bedenktijd voorbij) zo maar eenzijdig op kan zeggen.
De meneer aan de telefoon heeft nog even een collega gesproken en kwam terug met het antwoord: Excuses voor het voorval, u krijgt binnen 3 dagen een email van ons. Zojuist een mail ontvangen met de tekst: 'Vergeet je niet te verlengen? Een tijdje geleden hebben we je een e‑mail gestuurd met een mooi verlengaanbod voor je internet‑abonnement. Als je nu verlengt, krijg je de eerste 4 maanden korting bij een 2‑jarig abonnement

Ik ben eigenlijk 'not amused' over dit voorval en zou graag zien dat Odido de afgesproken en schriftelijk bevestigde contract verlenging met 1 jaar gewoon nakomt met de daarbij afgesproken tarieven.

Is mijn conclusie correct dat Odido de afspraak dient na te komen?
Wat kan ik nog meer doen om hen hiertoe te bewegen?

Alvast dank!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Taatort schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:19:
[...]
Wat kan ik nog meer doen doen om hen hiertoe te bewegen?
Ik zou je hele verhaal even op het Odido forum plaatsen, plus de inhoud van de bevestiging mail (zonder persoonsgegevens). Dan kan een moderator er naar kijken, mijn ervaring is dat die net wat meer voor je kunnen doen dan een helpdesk medewerker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
@Taatort Wat hield bevestiging / acceptatie precies in? Mijn eigen ervaring mbt verlengen was dat ik tijdens het gesprek via SMS een link kreeg om de acceptatie van het aanbod te bevestiging. Daar kreeg ik via email weer een bevestiging van.

Een leverancier heeft het recht om een aanbod in te trekken zolang het niet door de klant geaccepteerd is. Jouw case draait m.i. dus om wat de accpetatie inhield. Als je echt een bevestiging hebt via email, dan sta je sterk. Is het alleen mondeling besproken dan wordt het lastig.

[ Voor 16% gewijzigd door pdukers op 12-06-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
Taatort schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:19:
[...]

Even een update van mijn eerdere post m.b.t. verlenging abo voor internet only (glas).
Op 25 mei jl. een mooi aanbod gehad van een uiterst vriendelijke Odido medewerkster en gedurende het gesprek dit aanbod geaccepteerd. E.e.a. is door Odido per mail bevestigd naar mij op 26/05.
Ik kan het zo snel niet vinden, maar wat was je verlengaanbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:58

PuijkeN

euhm ?

Iemand ervaring met Odido via KPN fiber in Zeeland (regio Terneuzen)? Ik lees in dit topic dat er nogal wat regio verschillen kunnen zijn. Aangezien KPN geen deftige kortingen meer geeft is het tijd om over te stappen denk ik..

KPN heeft altijd goed gewerkt alhoewel ik nu de laatste tijd wat issues heb met IPv6. Ook het ontbreken van een Apple TV app is nogal vervelend.

Ik gebruik een eigen router/firewall (pfSense) en verwacht eigenlijk niet teveel problemen. Gebruikt Odido ook PPPoE? Behalve het feit dat ik ruim 500 euro per jaar ga uitsparen, nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-09 03:56

Zenix

BOE!

PuijkeN schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:49:
Iemand ervaring met Odido via KPN fiber in Zeeland (regio Terneuzen)? Ik lees in dit topic dat er nogal wat regio verschillen kunnen zijn. Aangezien KPN geen deftige kortingen meer geeft is het tijd om over te stappen denk ik..

KPN heeft altijd goed gewerkt alhoewel ik nu de laatste tijd wat issues heb met IPv6. Ook het ontbreken van een Apple TV app is nogal vervelend.

Ik gebruik een eigen router/firewall (pfSense) en verwacht eigenlijk niet teveel problemen. Gebruikt Odido ook PPPoE? Behalve het feit dat ik ruim 500 euro per jaar ga uitsparen, nog dingen waar ik rekening mee moet houden?
Geen IPv6 en geen PPPoE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
rens-br schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:47:
[...]

Ik kan het zo snel niet vinden, maar wat was je verlengaanbod?
- 1 jaar: 8 maand € 25 Euro + 4 maand € 40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taatort
pdukers schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:41:
@Taatort Wat hield bevestiging / acceptatie precies in? Mijn eigen ervaring mbt verlengen was dat ik tijdens het gesprek via SMS een link kreeg om de acceptatie van het aanbod te bevestiging. Daar kreeg ik via email weer een bevestiging van.

Een leverancier heeft het recht om een aanbod in te trekken zolang het niet door de klant geaccepteerd is. Jouw case draait m.i. dus om wat de accpetatie inhield. Als je echt een bevestiging hebt via email, dan sta je sterk. Is het alleen mondeling besproken dan wordt het lastig.
Goed punt. Ik herinner me inderdaad dat tijdens het telefoon gesprek werd gezegd dat ik dadelijk een SMS zou ontvangen met een link naar de afspraken/voorwaarden en als ik akkoord was dit direct moest bevestigen. Dat heb ik tijdens het gesprek gedaan. Ik ben er daarom ook vanuit gegaan dat de bevestiging per email een dag later, de uitkomst was van mijn 'akkoord' per SMS tijdens het gesprek een dag eerder.
Anders had ik m.i. ook geen bevestiging ontvangen per mail als ik niet op de SMS mijn akkoord had gegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taatort
DON PAPA schreef op donderdag 12 juni 2025 @ 13:31:
[...]

Ik zou je hele verhaal even op het Odido forum plaatsen, plus de inhoud van de bevestiging mail (zonder persoonsgegevens). Dan kan een moderator er naar kijken, mijn ervaring is dat die net wat meer voor je kunnen doen dan een helpdesk medewerker...
Done

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:13

Vliegvlug

Flight Simple

Vanochtend ook maar even met Odido gebeld, mijn jaarabonnement vorig jaar september afgesloten en kreeg een teleurstellend verlengaanbod in de app: 4 mnd voor €30 bij een 2 jarig abo. ;(

Vorige jaar bij afsluiten als nieuwe klant nog 8 mnd voor €30 bij een 1 jarig abo gekregen.

Gezien de berichten hier was 6 maanden voor €30 bij een 1 jarig abo het minimale waar ik akkoord mee zou kunnen gaan maar gezien het feit dat nieuwe abonnementen in onze straat nu met 8 maanden voor €20 bij een 1 jarige abonnement worden aangeboden hoopte ik dat er meer in zat.
Helaas bleek dat niet mogelijk dus nu voor 1 jaar verlengd met eerste 6 maanden voor €30.
Misschien als ik echt gedreigd had met opzeggen en doorverbonden was met de retentie afdeling dat er nog meer in had gezeten maar wil ook niet terug naar Ziggo wat hier het enige alternatief is.

* Bovenstaande bedragen zijn trouwens allemaal zonder klantvoordeel meegerekend, anders zou er nog €5 af gaan.

Heb gelijk ook gedowngrade van 2G naar 400M omdat mijn router toch maar 1G aankan en aangezien je nu enkel nog kan upgraden binnen het abo kan ik altijd nog naar 1G mocht het niet volstaan.

Bovendien betaalde ik nu €61,95 voor die 2G wat ik veel teveel vond, had natuurlijk al eerder moeten downgraden wat nog wel kon met mijn vorige abo maar omdat ze destijds hadden aangegeven dat ik in juni kon terugbellen had ik in mijn hoofd zitten dat de korting ook dan pas verliep.
Maar die verliep eind mei al dus heb nu een halve maand teveel betaald helaas. :|
Het nieuwe abo gaat morgen in zei de medewerker dus ik ga er tenminste vanuit dat ik maar de helft van afgelopen maand hoef te betalen, ben het eigenlijk vergeten te vragen.
Met het nieuwe 400M abo ga ik na het verlopen van de korting maar €5 meer betalen, €35 dus dat is minder erg. :)

Nog gevraagd of ik iets moest doen om de nieuwe snelheid te activeren maar dat was niet nodig gaf de medewerker aan, zou vanzelf gebeuren.
De medewerker heeft nog niet opgehangen of mijn internet ligt eruit :(

De ONT en mijn router lieten verder geen foutmeldingen zien maar toch was er geen internetverbinding.
5 minuten gewacht en toen de ONT maar uitgezet en weer aan.
Iets van 5 minuten daarna was de internetverbinding gelukkig weer terug, nu met een snelheid van 400/400.
Wel iets om op te letten dus dat als je belt voor een verlenging en waarschijnlijk ook als je een snelheidswijziging via de app doet dat je direct je verbinding tijdelijk kwijt ben.

Gelukkig was ik alleen thuis maar had mijn vrouw thuisgewerkt of een van de kinderen aan het gamen geweest dan was dat minder fijn geweest. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Weet iemand trouwens hoe het zit met het monopolie van Odido op Open Dutch Fiber?
Ik had begrepen dat Odido het eerste jaar na het aanleg van ODF de enige optie is maar dat het daarna ook opengesteld wordt voor andere partijen.
De glasvezelaansluitingen hier liggen er nu al langer dan een jaar maar op de ODF website wordt nog steeds Odido getoond als enige optie. :|

Had het ook aan de Odido medewerker gevraagd die ik net aan de lijn had maar die wist zogenaamd van niets. ODF is van Odido gaf hij aan en als er al andere providers op zitten zou het sowieso duurder zijn gaf hij aan.

Kan natuurlijk ook zo zijn dat andere providers er al wel op mogen maar er nog geen brood in zien.
Ik vermoed namelijk dat de mega goede aanbieding die Odido hier nu heeft voor nieuwe abonnees (8mnd voor €20 bij 1 jarig abo voor elke snelheid t/m 2G, nog zonder klantvoordeel meegerekend) aangeeft dat de belangstelling hier achterblijft en ze zo meer klanten proberen te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Vliegvlug schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:38:
Weet iemand trouwens hoe het zit met het monopolie van Odido op Open Dutch Fiber?
Ik had begrepen dat Odido het eerste jaar na het aanleg van ODF de enige optie is maar dat het daarna ook opengesteld wordt voor andere partijen.
De glasvezelaansluitingen hier liggen er nu al langer dan een jaar maar op de ODF website wordt nog steeds Odido getoond als enige optie. :|

Had het ook aan de Odido medewerker gevraagd die ik net aan de lijn had maar die wist zogenaamd van niets. ODF is van Odido gaf hij aan en als er al andere providers op zitten zou het sowieso duurder zijn gaf hij aan.

Kan natuurlijk ook zo zijn dat andere providers er al wel op mogen maar er nog geen brood in zien.
Ik vermoed namelijk dat de mega goede aanbieding die Odido hier nu heeft voor nieuwe abonnees (8mnd voor €20 bij 1 jarig abo voor elke snelheid t/m 2G, nog zonder klantvoordeel meegerekend) aangeeft dat de belangstelling hier achterblijft en ze zo meer klanten proberen te trekken.
Zie hier: https://opendutchfiber.nl/en/providers

Als Odido de enige is op jouw postcode, tja - verhuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Daar had ik dus al gekeken en is Odido helaas de enige optie
Als Odido de enige is op jouw postcode, tja - verhuizen?
Dat is wat rigoureus ;)
En Odido is al een stuk beter betaalbaar dan Ziggo.

Gaat me ook niet zozeer om de huidige status maar of en wanneer er providers op de ODF glasvezel bij komen.
Misschien Ziggo wel! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:33

Ja die exclusiviteit duurt wat langer blijkbaar. Ik heb sinds oktober 2023 ODF liggen en na 1,5 jaar ofzo zag ik meer providers staan bij ODF: Freedom, Kliksafe en Fiber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Vliegvlug schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:20:
Vanochtend ook maar even met Odido gebeld, mijn jaarabonnement vorig jaar september afgesloten en kreeg een teleurstellend verlengaanbod in de app: 4 mnd voor €30 bij een 2 jarig abo. ;(

[...]
Misschien als ik echt gedreigd had met opzeggen en doorverbonden was met de retentie afdeling dat er nog meer in had gezeten maar wil ook niet terug naar Ziggo wat hier het enige alternatief is.
[...]
Volgens internetten.nl is op mijn adres op de odf glasvezel alleen Odido en Freedom 1GB, maar die is 8 euro duurder zonder korting per maand (en Odido geeft een betere aanbieding). Ik zelf heb minder eisen en heb aan een 100Mbs verbinding genoeg, dus ik ben ook na een teleurstellend aanbieding via de website voor Ziggo gegaan eind deze maand (mijn contract was al 2 maanden afgelopen, dus heb al 2 maanden volle pond betaald)
Voor nieuwe abonnementen geldt dat Odido een betere prijs biedt voor internet only, echter met hun verlening bij mij niet (tov de aanbieding van Ziggo). Daarnaast kan ik de ziggogo app van mijn ouders gebruiken, dus dat spaart mij tv of nlziet uit, hoewel ik niet veel tv meer kijk. Ook verwacht ik weer dat het coax TV signaal terug komt, ik had de apparatuur (in eigendom) nog niet opgeruimd, dus ik hoef alleen het modem aan te sluiten en mijn switch om te hangen en ik ben klaar... (ik realiseer me dat ik nog wel issue met een aantal apparaten in mijn netwerk ga hebben omdat de iprange veranderd bij ziggo, moet ik maar eens permanent oplossen, want volgend jaar terug naar Odido, en dan heb ik hetzelfde probleem weer)

Bij jouw spelen andere overwegingen een rol, zoals een gezien met kids, dus ik begrijp jouw keuze wel.

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Nu online

DON PAPA

Tweaker-fan

Ik heb daar een keer contact over gehad met ODF omdat ik sinds oktober 2023 glasvezel heb via Odido en na ruim één jaar was nog steeds alleen Odido beschikbaar op onze glasvezel. ODF vertelden mij toen dat het niet gaat om wanneer ik als klant glasvezel heb gekregen maar om de oplevering van de wijkcentrale, bij ons is die pas in juli 2024 opgeleverd en daardoor zijn de andere providers pas in juli van dit jaar welkom op de glasvezel bij ons in de wijk.

[ Voor 5% gewijzigd door DON PAPA op 13-06-2025 19:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Vliegvlug schreef op vrijdag 13 juni 2025 @ 12:20:
Het nieuwe abo gaat morgen in zei de medewerker dus ik ga er tenminste vanuit dat ik maar de helft van afgelopen maand hoef te betalen, ben het eigenlijk vergeten te vragen.
Mij ervaring bij mijn recente downgrade en nieuw jaar abo is dat dit op je volgende factuur allemaal op de dag precies netjes verwerkt en verrekend wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 16-09 00:33

ykz

Goedenavond,

Ik heb vandaag een nieuwe Zyxel T56 modem mogen ontvangen, en aangesloten.
Maar het internet lampje blijft rood branden, heeft iemand enig idee hoelang het kan duren voordat we weer verbonden zijn?

Klantenservice is helaas niet meer bereikbaar 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Topicstarter
ykz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:32:
Goedenavond,

Maar het internet lampje blijft rood branden, heeft iemand enig idee hoelang het kan duren voordat we weer verbonden zijn?

Waarom heb je een nieuwe gekregen? En werkt de oude nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykz

ykz

rens-br schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:52:
[...]

Waarom heb je een nieuwe gekregen? En werkt de oude nog?
Weet ik eerlijk gezegd niet.. we hebben er niet om gevraagd, maar we hebben een T56 ontvangen, de oude is een T50. Mijn aanname was dus voor het vernieuwen van de modem.

Wanneer ik de oude weer aansluit, brand het internet lampje ook rood.

[ Voor 7% gewijzigd door ykz op 14-06-2025 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:34
ykz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:07:
[...]
Wanneer ik de oude weer aansluit, brand het internet lampje ook rood.
Heb je de ONT ook van de stroom gehaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykz

ykz

jongetje schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:21:
[...]

Heb je de ONT ook van de stroom gehaald?
Dat heb ik eerder gedaan en zojuist weer geprobeerd, maar lampje blijft rood branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
ykz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 20:32:
Goedenavond,

misschien de ONT even herstarten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykz

ykz

Brentjuh2000 schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 22:46:
[...]

misschien de ONT even herstarten?
Helaas geen effect.

Als ik de wizard van de modem volg, krijg ik ook alleen de melding "De huidige internetinstellingen zijn onjuist, klik op Volgende om de internetinstellingen te configureren" te zien.

Dat wordt denk ik maar even afwachten tot ik maandag de klantenservice kan bereiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

ykz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:07:
[...]
Als ik de wizard van de modem volg, krijg ik ook alleen de melding "De huidige internetinstellingen zijn onjuist, klik op Volgende om de internetinstellingen te configureren" te zien.
Wizard? De T-56 heeft helemaal geen wizard en zou gewoon al standaard moeten werken. Welke firmware zie je na het inloggen? Misschien moet de router nog een laatste (eigen Odido) firmware krijgen.

Je kunt de router ook nog even proberen te resetten (factory reset). En dan even een uurtje met rust laten om alles goed in te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykz

ykz

rvk schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:37:
[...]

Wizard? De T-56 heeft helemaal geen wizard en zou gewoon al standaard moeten werken. Welke firmware zie je na het inloggen? Misschien moet de router nog een laatste (eigen Odido) firmware krijgen.

Je kunt de router ook nog even proberen te resetten (factory reset). En dan even een uurtje met rust laten om alles goed in te laden.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjgQ1Xpy4iFU7kkonEA6_1Lwarc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Qj5DOuVsjf70YSnznF3FDXod.png?f=fotoalbum_large

Ik heb het over deze wizard in het menu.
De firmware versie is V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0410

De nieuwe modem komt trouwens met SSID "Odido-xx", ik neem dat dat de reden is dat ze de modem willen vervangen? De oude heeft nog een SSID met "TMNL-xx".

Factory reset heb ik eerder geprobeerd, inmiddels meer dan een uur geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

ykz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:44:
[...]
Ik heb het over deze wizard in het menu.
De firmware versie is V5.70(ACEA.0)T56C_b10_0410
Ha die wizard (ik dacht een die je automatisch zou krijgen bijna het in gebruik nemen van een nieuwe router). Deze heb ik nog nooit gebruikt en zou niet nodig zijn om gewoon internet te hebben.

Welke ONT heb je en welke lampjes branden/knipperen daarop?
Ook al een andere LAN kabel geprobeerd?

[ Voor 16% gewijzigd door rvk op 15-06-2025 00:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykz

ykz

rvk schreef op zondag 15 juni 2025 @ 00:18:
[...]

Ha die wizard (ik dacht een die je automatisch zou krijgen bijna het in gebruik nemen van een nieuwe router). Deze heb ik nog nooit gebruikt en zou niet nodig zijn om gewoon internet te hebben.

Welke ONT heb je en welke lampjes branden/knipperen daarop?
Ook al een andere LAN kabel geprobeerd?
Ik heb een CTS media converter.
Ik dacht dat de lampjes branden zoals aangegeven in de handleiding van Odido, maar nu ik nog een keer kijk, brand FO niet. De ONT staat ingesteld op 1 en 6.

Ik heb het ook geprobeerd op 3 en 4, dan brandt FO wel oranje, maar nog steeds rood op de modem.

Andere LAN kabel ook geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvk

rvk

ykz schreef op zondag 15 juni 2025 @ 00:47:
[...]
Ik heb het ook geprobeerd op 3 en 4, dan brandt FO wel oranje, maar nog steeds rood op de modem.
FO oranje is volgens mij goed.
https://community.odido.n...ostid=1469608#post1469608

Ik neem aan dat je daarna de T-56 opnieuw gestart hebt? Daarna weet ik het ook niet meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykz

ykz

rvk schreef op zondag 15 juni 2025 @ 01:03:
[...]

FO oranje is volgens mij goed.
https://community.odido.n...ostid=1469608#post1469608

Ik neem aan dat je daarna de T-56 opnieuw gestart hebt? Daarna weet ik het ook niet meer...
Ja, idd al opnieuw gestart.

Bedankt voor de hulp iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:34
ykz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 23:44:
[...]

[Afbeelding]

De nieuwe modem komt trouwens met SSID "Odido-xx", ik neem dat dat de reden is dat ze de modem willen vervangen? De oude heeft nog een SSID met "TMNL-xx".
Waarschijnlijk stoppen ze de ontwikkeling van de software voor die oudere routers binnen een korte termijn en vervangen ze ze daarom. Lijkt me een enorme kostenpost om dit te doen om mensen een nieuwe ssid op te dringen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

Afgelopen vrijdag, ja de 13e :D, ben ik over gegaan naar Odido.
Ik had zelf het Huawei kastje, op de glasvezelkabel na, helemaal aangesloten.
Toen het KPN signaal eraf was, heb ik mijn Fritzbox op "T-Mobile thuis (glasvezel)" gezet.

Let op!
Als je dit doet werken LAN poorten 3 en 4 niet meer op de Fritzbox.
Deze blijken dan ingesteld te worden voor TV en maken dan geen onderdeel uit van het reguliere LAN.
(Ander VLAN waarschijnlijk).

De monteur heeft alleen de glasvezel doorgelust naar de Huawei waarna alles gelijk werkte.
Diverse speed testen laten geen verschil met KPN zien qua bandbreedte.

Enige verschil is dat mijn ping tijden wel bijna verdubbeld zijn.
Smokeping gaf voor tweakers.net en google.nl gem 3ms aan, nu is dat 6ms
Ook OpenDNS is van 4ms naar 7ms gegaan.
Niet wereldschokkend, maar wel een verschil.

Ook qua TV ben ik prima tevreden.
De Android 4K tv box werkt prima en de Android app op de chromecasts vind ik fijner werken dan de app van KPN.

Dik tevreden dus.

[ Voor 7% gewijzigd door Thasaidon op 15-06-2025 11:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16:42

vr6-only

Blub Blub

Thasaidon schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:32:
Ik had zelf het Huawei kastje, op de glasvezelkabel na, helemaal aangesloten.
Toen het KPN signaal eraf was, heb ik mijn Fritzbox op "T-Mobile thuis (glasvezel)" gezet.

Let op!
Als je dit doet werken LAN poorten 3 en 4 niet meer op de Fritzbox.
Deze blijken dan ingesteld te worden voor TV en maken dan geen onderdeel uit van het reguliere LAN.
(Ander VLAN waarschijnlijk).

De monteur heeft alleen de glasvezel doorgelust naar de Huawei waarna alles gelijk werkte.

Smokeping gaf voor tweakers.net en google.nl gem 3ms aan, nu is dat 6ms
Ook OpenDNS is van 4ms naar 7ms gegaan.
Niet wereldschokkend, maar wel een verschil.

Ook qua TV ben ik prima tevreden.
De Android 4K tv box werkt prima en de Android app op de chromecasts vind ik fijner werken dan de app van KPN.

Dik tevreden dus.
Wellicht draai je een verouderd FritzOS, aangezien het al tijden geen beperking meer geldt voor LAN en de providerlijst ook is bijgewerkt met Odido en geen Tmobile.

Althans, getest op 4060, 7590 en 7590AX.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Thasaidon schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:32:
..

Bij mij ook de ping van mijn glasvezel over dezelfde ethernet kabel is van 1ms naar 7ms gegaan van KPN naar Odido.
KPN Box v14 => Odido T-56

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010

nelizmastr

Goed wies kapot

ykz schreef op zaterdag 14 juni 2025 @ 21:07:
[...]

Weet ik eerlijk gezegd niet.. we hebben er niet om gevraagd, maar we hebben een T56 ontvangen, de oude is een T50. Mijn aanname was dus voor het vernieuwen van de modem.
Interessant. Hier staat nog een T50 in originele doos van nog T-Mobile (letterlijk een keer aangesloten geweest bij de monteurafspraak in 2021). Zal me benieuwen of ze hier ook een T56 naartoe gaan sturen ooit :+

Niet dat die aangesloten gaat worden, maar toch :+

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

vr6-only schreef op zondag 15 juni 2025 @ 11:37:
[...]

Wellicht draai je een verouderd FritzOS, aangezien het al tijden geen beperking meer geldt voor LAN en de providerlijst ook is bijgewerkt met Odido en geen Tmobile.

Althans, getest op 4060, 7590 en 7590AX.
Dat zou kunnen, echter staan relatief nieuwe ISP's als Freedom ook in de profiellijst.
Alleen Odido dus (nog) niet.
Overigens heb ik een Fritzbox 7530, maar zal binnenkort eens kijken of ik daar een update voor heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerritjan
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Thasaidon schreef op zondag 15 juni 2025 @ 18:36:
[...]
Dat zou kunnen, echter staan relatief nieuwe ISP's als Freedom ook in de profiellijst.
Alleen Odido dus (nog) niet.
Overigens heb ik een Fritzbox 7530, maar zal binnenkort eens kijken of ik daar een update voor heb.
Freedom is in 2020 gestart, dus ook weer niet zo nieuw. Voor de 7530 is een update beschikbaar naar Fritz!OS 8.02 van januari 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon

Thasaidon

@gerritjan
Ik zei ook "relatief" nieuw ;)
Maar ik zal van de week es kijken of ik de meest recente update erop kan krijgen.
Maar zal even een moment moeten zijn dat Internet hier niet gebuikt wordt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACBreda
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-07 09:56
vr6-only schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 09:44:
[...]

Probeer eens de beveiliging op WPA2 of WPA3 te zetten ipv de standaard instelling dat het beide moet doen.

Daarnaast kunnen sommige apparaten soms moeilijk doen als je dezelfde naam en wachtwoord blijft gebruiken, maar je wel een nieuwe router hebt. In dat geval is het makkelijkste om het netwerk te vergeten en opnieuw aan te melden op het apparaat.

Tenslotte is je inconsistentie van je snelheid zeer waarschijnlijk niet gelinkt aan de Zyxel maar aan de verbinding zelf. Daar zal een andere router weinig aan veranderen.
Het stond standaard op WPA3. Wat verandert er als ik het op WPA2 zet?

Daarnaast vraag ik me af wat je bedoelt met dat de inconsistentie ligt aan de verbinding zelf? Bedoel je dat het signaal dat binnenkomt van Odido inconsistent is? Glasvezel zou toch juist zeer stabiel moeten zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 20:21
Meer mensen die op dit moment last hebben van een traag en af en toe niet werkende verbinding? Op allestoringen.nl zie ik wel op dit moment een piek maar relatief weinig meldingen (rond de 500).

[ Voor 12% gewijzigd door knorde op 15-06-2025 21:50 ]

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
knorde schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:48:
Meer mensen die op dit moment last hebben van een traag en af en toe niet werkende verbinding? Op allestoringen.nl zie ik wel op dit moment een piek maar relatief weinig meldingen (rond de 500).
Hier in Leiden volle snelheid (1000/1000) en stabiele icmp, en geen enkel stottertje @ F1TV :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:17
knorde schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:48:
Ja hier ook last van in regio Eindhoven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• knorde
boswandeling schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:52:
[...]

Hier in Leiden volle snelheid (1000/1000) en stabiele icmp, en geen enkel stottertje @ F1TV :)
Misschien dan toch regio gebonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boswandeling
knorde schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:54:
[...]

Misschien dan toch regio gebonden.
Precies, en daarom zette ik even de woonplaats er bij :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• knorde
japie06 schreef op zondag 15 juni 2025 @ 21:54:
[...]

Ja hier ook last van in regio Eindhoven.
Hier Nijverdal (gemeente Hellendoorn).

EDIT

Ik zie dat er nu al meer dan 2500 meldingen zijn en de piek wordt alleen maar groter, er zal dus wel een storing zijn gok ik (in ieder geval in bepaalde delen van Nederland).

[ Voor 31% gewijzigd door knorde op 15-06-2025 21:58 ]

Pagina: 1 ... 114 ... 127 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen