Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:24
Ies Korpershoek schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:45:
[...]

Dat is niet mijn beeld, maar OK. Wat ik graag zou zien is een betere planning. Zodat je maatregelen kan nemen indien er onderhoud gepland staat. Ik ben regelmatig in het buitenland en werk via een VPN met mijn eigen servers. En uit ervaring weet ik dat na onderhoud het systeem niet altijd correct reset. Daarom wordt altijd vermeld 'werkt het niet, schakel dan uw modem voor 1 minuut van de stroom". Wordt erg lastig als je niet thuis bent. Werk nu aan een 5G fall-back zodat ik een slimstopcontact kan aansturen en de stroom van het modem kan schakelen.
Hoeft toch niet zo moeilijk te zijn? Een Raspberry pi die een IP adres pingt. Bij <x> minuten geen antwoord de slimme stekker waar je router aanhangt uitschakelen en weer inschakelen. Maar, een 5G oplossing is natuurlijk veeeel mooier ;) Zeker als je je huisaansluiting zakelijk gebruikt - al heb je dan natuurlijk ook een zakelijk SLA.

Ik realiseer me: Een ESP chippie kan dat ook, scheelt weer een paar tientjes.

[ Voor 3% gewijzigd door DjoeC op 28-05-2025 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rjb5831
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 10-06 21:18
stormfly schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 07:32:
[...]

De volgende keer rond het nachtelijke tijdstip kan je het beste even hier kijken.

Op 27, 28 mei en 3, 4, 5, 6, 11, 12, 13, 17, 18 juni vindt er onderhoud op ons netwerk plaats!

De tijden van het onderhoud kan per adres verschillen. De tijd die voor jouw situatie geldt, vind je in de e-mail die je van ons hebt ontvangen.
Ik controleerde de statuspagina en er werd niets aangegeven. Hoe dan ook, het probleem was binnen 10-15 minuten verholpen en ik kon gaan slapen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• boswandeling
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:22
Zelf laat ik home assistant pingen naar mijn gateway, en naar het internet. Als één van de twee niet bereikbaar zijn voor een uur (elke minuut een ping)dan flipt home assistant de zigbee plug welke voor de router staat. Kan een idee zijn, wellicht heb je al een setup zoals dit draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
boswandeling schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 11:57:
Zelf laat ik home assistant pingen naar mijn gateway, en naar het internet. Als één van de twee niet bereikbaar zijn voor een uur (elke minuut een ping)dan flipt home assistant de zigbee plug welke voor de router staat. Kan een idee zijn, wellicht heb je al een setup zoals dit draaien.
Die wilde ik ook opperen, zo zou ik het ook bouwen bij mij is homeassistent in control van het huis en alle schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
Ies Korpershoek schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:45:
[...]

Dat is niet mijn beeld, maar OK.
Eind juni zullen ze nieuwe data plaatsen (aanname) dan weten we het als we de link uit dit topic weer openen 8) Vroeger opende ze inderdaad losse topics dat kan je nog in de search terugvinden. Deze heeft de onderstaande tags wat mij de eerder gedeelde denkrichting geeft.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aO-Tm0uZGFn1MOIcpQBLSh40bdY=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/3qSjO9fsqn8lL7jIngYnleKt.png?f=user_large
Wat ik graag zou zien is een betere planning. Zodat je maatregelen kan nemen indien er onderhoud gepland staat. Ik ben regelmatig in het buitenland en werk via een VPN met mijn eigen servers. En uit ervaring weet ik dat na onderhoud het systeem niet altijd correct reset. Daarom wordt altijd vermeld 'werkt het niet, schakel dan uw modem voor 1 minuut van de stroom". Wordt erg lastig als je niet thuis bent. Werk nu aan een 5G fall-back zodat ik een slimstopcontact kan aansturen en de stroom van het modem kan schakelen.
Ik denk dat je het met homeassitant kan oplossen zoals hier vermeldt, maar in de basis kan je misschien beter KPN overwegen als uptime voor je zo belangrijk is. Toch net een wat meer gecontroleerd bedrijf, daar komt na onderhoud alles weer online. Overigens KPN appt altijd 24hr van tevoren, die geven geen maandplanning af zoals Odido. Dat laatst lijkt voor jou belangrijk, waardoor Odido weer een pre heeft.

[ Voor 14% gewijzigd door stormfly op 28-05-2025 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 17-06 19:17

Typhone

Who Dares Wins

rens-br schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 06:24:
[...]

Ik had een mail gekregen dat ze 27 mei onderhoud zouden uitvoeren. Wellicht is er dat aan de hand?
ik zag vannacht inderdaad een melding dat circa 20 minuten er geen internet was op mijn UDM-Pro die down was. Die melding zal vanavond wederom komen gok ik :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NACBreda
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-06 11:22
Hoi allemaal, ik heb sinds een aantal weken Odido en ik zit nu te overwegen om of een eigen modem te gaan aansluiten (Fritzbox) óf alleen een router erbij te nemen. Met de huidige setup (Zyxel T56) loop ik tegen een aantal problemen aan. Zo lukt ondanks heel veel pogingen niet om een aantal apparaten verbonden te krijgen zoals Smart lampen en mijn Sonos S1. Het begint uiterst frustrerend te worden aangezien ik in mijn nieuwe woning nu al weken mijn licht niet normaal kan gebruiken. Daarnaast merk ik dat de verbinding niet instabiel is in de zin dat ik de ene keer wel de 400mbps haal en op een ander moment is het eerder rond de 100mbps of ervaar ik problemen met videobellen.
Mijn vraag is wat wijsheid is. Biedt een eigen modem veel voordelen, ook als je er niet veel verstand van hebt? Ik ben wel bereid om dingen hierover bij te leren aangezien ik het idee heb dat dit nuttig kan zijn. Ik heb in ieder geval begrepen dat een Fritzbox heel makkelijk in te stellen zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:24
NACBreda schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:16:
Hoi allemaal, ik heb sinds een aantal weken Odido en ik zit nu te overwegen om of een eigen modem te gaan aansluiten (Fritzbox) óf alleen een router erbij te nemen. Met de huidige setup (Zyxel T56) loop ik tegen een aantal problemen aan. Zo lukt ondanks heel veel pogingen niet om een aantal apparaten verbonden te krijgen zoals Smart lampen en mijn Sonos S1. Het begint uiterst frustrerend te worden aangezien ik in mijn nieuwe woning nu al weken mijn licht niet normaal kan gebruiken. Daarnaast merk ik dat de verbinding niet instabiel is in de zin dat ik de ene keer wel de 400mbps haal en op een ander moment is het eerder rond de 100mbps of ervaar ik problemen met videobellen.
Mijn vraag is wat wijsheid is. Biedt een eigen modem veel voordelen, ook als je er niet veel verstand van hebt? Ik ben wel bereid om dingen hierover bij te leren aangezien ik het idee heb dat dit nuttig kan zijn. Ik heb in ieder geval begrepen dat een Fritzbox heel makkelijk in te stellen zou moeten zijn.
Denk dat het handig is als je jou thuis situatie wat beter omschrijf, dwz wat voor huis? betonnen vloeren of hout, isolatie want het klinkt als een slechte wifi omgeving.
Zelf heb ik ook de fritzbox 4060 in gebruik en dat is zeker een hele fijne router maar of deze echt beter is als die Zyxel dat durf ik niet te zeggen.
Het grote voordeel van Fritz is dat je een leuk mesh netwerk kan opzetten maar dat is natuurlijk ook met die zyxel mogelijk. Je kunt wat meer instellen op de Fritz maar dan moet je daar wel zin en wat vanaf weten, zelf heb ik alles gewoon standaard staan en dat werkt goed... maar dat was met de Zyxel ook ;-) tja dus de vraag is of een andere modem wel gaat geven wat jij vraag.
Nadeel van de Fritz is dat de 7590ax bij mijn thuis geen beste wifi omgeving creëerde en de snelheid ver terug viel, verschil van 300 mb's langzamer vergeleken met de zyxel.
Daarna toch de 4060 geprobeerd en dat resultaat was een stuk beter maar alsnog wat langzamer dan de zyxel. Bedraad is alles gewoon volle bak 940 mb/s.
Ik heb gekozen voor een mesh netwerk (fritzbox 4060 met 2x 1200ax repeater's) en al mijn slimme lampen werken prima en ook met Sonos geen problemen.
Maar nogmaals ik denk niet dat het beter is dan zyxel hooguit handig als je regelmatig van provider wisselt want dan blijf je thuisnetwerk intact.
Misschien moet je eens wat aan de slag met die wifi repeaters van Zyxel en als dat niks is stuur je ze terug.
En voor een stabiel mesh netwerk probeer dan altijd die repeaters bedraad aan te sluiten want dat scheelt enorm.
En test ook je verbinding bedraad want die moet altijd rond de 400 zitten die mag niet te veel inzakken want dan zit het in je aansluiting ipv de wifi.

[ Voor 7% gewijzigd door merlin1201 op 29-05-2025 09:49 ]

4800 Wp 10x ZO 6x NW https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=74451&sid=66030

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vr6-only
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20:07

vr6-only

Blub Blub

Probeer eens de beveiliging op WPA2 of WPA3 te zetten ipv de standaard instelling dat het beide moet doen.

Daarnaast kunnen sommige apparaten soms moeilijk doen als je dezelfde naam en wachtwoord blijft gebruiken, maar je wel een nieuwe router hebt. In dat geval is het makkelijkste om het netwerk te vergeten en opnieuw aan te melden op het apparaat.

Tenslotte is je inconsistentie van je snelheid zeer waarschijnlijk niet gelinkt aan de Zyxel maar aan de verbinding zelf. Daar zal een andere router weinig aan veranderen.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

@NACBreda Ik heb hier de Fritz 4050 met een 1200AX en dat bevalt prima, kan het alleen niet vergelijken met de Zyxel want die heb ik nooit uit de doos gehaald 🤷🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Terug komend op de vraag overstappen of verlengen.

Odido verleng aanbod 6x45,- + 6x60,- = 630,- per jaar
Kpn overstappen 6x35,- + 6x65,- + 25,- = 625,- per jaar

De keuze is dus simpel want voor 5,- ga je niet overstappen.
Bijkomend voordeel is dat je na 8 mnd weer mag verlengen dus mogelijk ga je dan ook
weer 45,- betalen. en dan is verlengen toch het voordeligste.

Odidi verleng na 8mnd. 6x45,- + 2x60,- + 4x45,- = 570,- per jaar.

Ik ben overigens wel een voorstander van steeds overstappen voor de korting maar deze keer vind ik kpn veel te duur.

[ Voor 11% gewijzigd door merlin1201 op 29-05-2025 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hullemah
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:27

hullemah

hullie

Hier ook een fritzbox 4060 icm met een 6000ax en 3000 ax repeater van fritz en het werkt als een tierelier heel stabiel deze setting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Ik gebruik een Fritzbox 5590 direct op t glas - dus zonder de converter. Dat scheelt me een stopcontact in de meterkast. Het nadeel is dat als ik ooit terug zou moeten naar "standaard" Odido ik (tijdelijk) zowel de converter als de Zyxel moet aansluiten - beiden zijn nog nooit gebruikt. Ik zou niet anders willen dan m'n Fritz, ook niet omdat ie al meteen (via de satelliet ontvanger) met het proggie Fritzcall op de TV laat zien wie er belt ;)

WIl je het simpeler houden, kies dan een router met de features die jij hebben wilt. WiFi vanuit de meterkast zal nooit optimaal worden vanwege allerlei extra muren, meuk en kabels die daar hangen. Gebruik dus accesspoints (of mesh al dat beter bekt). Ik gebruik een paar Fritz repeaters die bekabeld aan naar de meterkast gaan. Er kan van alles - bedenk wat je nodig hebt en wat je wilt. Andere merken zullen best wel iets gelijksoortigs hebben, behalve dect, antwoordapparaat, email van antwoordapparaatberichten (niemand heeft mijn mobiele nummer nodig, ze bellen maar naar 1 vd vaste nummers), etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HydroDiOxide
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-06 14:44
Vandaag Odido glasvezel besteld. We zitten al 100 jaar bij KPN, maar het aanbod van Odido is scherper, zeker gezien de snelheden, dus toch de overstap maar gewaagd. Living on the edge... Ik heb een eigen router aangesloten op het KPN glasvezelkastje en die router ook al jaren niet aangeraakt. If it ain't broken... zeg maar. Het gaat om een Netgear Nighthawk AC1900 R7000.

Is het te verwachten dat onze nieuwe Odido 1000Mbit aansluiting (we komen vanaf een KPN 50Mbit) gewoon 'gaan' is op de datum dat het gaat draaien of moet ik nieuwe instellingen doorvoeren in de router?

O+

"Overspecialize and you breed in weakness..." Major Motoko Kusanagi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
HydroDiOxide schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:40:
Vandaag Odido glasvezel besteld. We zitten al 100 jaar bij KPN, maar het aanbod van Odido is scherper, zeker gezien de snelheden, dus toch de overstap maar gewaagd. Living on the edge... Ik heb een eigen router aangesloten op het KPN glasvezelkastje en die router ook al jaren niet aangeraakt. If it ain't broken... zeg maar. Het gaat om een Netgear Nighthawk AC1900 R7000.

Is het te verwachten dat onze nieuwe Odido 1000Mbit aansluiting (we komen vanaf een KPN 50Mbit) gewoon 'gaan' is op de datum dat het gaat draaien of moet ik nieuwe instellingen doorvoeren in de router?

O+
Ik zou zeggen lees dit eens daar vind je alle info
https://community.odido.n...-netgear-voorbeeld-360338

gaat om VLAN ID instellen op 300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
HydroDiOxide schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 12:40:

O+
En met alle respect: 400Mbit is zelfs al overkill. Je betaalt dan over een jaar te veel voor wat je toch niet gebruikt. #my2c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• angerfist-yentl
  • Laatst online: 23:46

angerfist-yentl

vake bei te bange!

RoRoNL schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:04:
[...]

En met alle respect: 400Mbit is zelfs al overkill. Je betaalt dan over een jaar te veel voor wat je toch niet gebruikt. #my2c
ligt aan je gebruik behoefte natuurlijk, voor mij is 1000mbit kosten besparend tegenover 100mbit omdat mijn computer minder lang aan hoeft of andere apparaten. als ze iets groots downloaden of uploaden. vroeger download ik wel eens iets met 100mbit en dan stond mijn computer 2 uur aan (elke nacht) en nu is hij na 10 minuten klaar komt zelden voor dat het langer is dan 20 minuten. ik zelf kies altijd express het hoogste mogelijke pakket puur alleen omdat je dan vaak ook een nieuwere en betere router krijgt. :9 als je vorige jaar bijvoorbeeld bij Ziggo 100mbit nam krijg je een hele oude router met slechte chipset toegestuurd (weet niet of dat nog zo is) maargoed straks na mijn actie periode bij dildo ga ik ook terug naar 400/400 wellicht dat het stroomverbruik en de kosten (200 watt) mee vallen. :9

Vake bei te bange

Acties:
  • 0 Henk 'm!
angerfist-yentl schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 17:50:
[...]
ik zelf kies altijd express het hoogste mogelijke pakket puur alleen omdat je dan vaak ook een nieuwere en betere router krijgt.
Je krijgt bij Odido alleen bij het 8Gbps abonnement een 10Gbit router. Bij alle andere abonnementen exact dezelfde spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

RoRoNL schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 15:04:
[...]

Zal wel de eerste x maanden voor 30,- zijn ofzo, onafhankelijk van welke snelheid :+
(Behalve het duurste pakket).

Bij mij in de agenda staat ook terug naar 400Mbit als de aanbieding is afgelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub17
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-06 14:26
hjs schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 18:23:
Bij mij in de agenda staat ook terug naar 400Mbit als de aanbieding is afgelopen.
Kijk even terug naar berichten rond januari, maar downgraden in een lopend abonnement zijn ze (gedeeltelijk) mee gestopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bunta
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-06 16:12
Economics schreef op zondag 25 mei 2025 @ 11:19:
[...]

Als KPN glasvezel aanlegt kun je gewoon een andere provider nemen
Is dat echter altijd zo? Mijn maat kocht vorig jaar een huis en daar lagen toevallig twee glas aansluitingen binnen 8)7, eentje voor KPN en eentje aangelegd door Delta. Misschien een one-in-a-million situatie maar toch apart.
Het verhaal wordt nog gekker. Mijn maat sloot een abonnement af via het Delta netwerk aangezien mijn ervaring zo goed was, echter na een korte periode vond hij het niet zo geweldig en wilde een andere provider waarna hij KPN belde. KPN wist hem te vertellen dat er geen glas naar zijn adres was geblazen, na wat discussie heen en weer met de herhaalde opmerking dat hij toch echt naar een tweede aansluiting zat te kijken kreeg hij een paar dagen later een monteur over de vloer die kwam controleren en de boel netjes aansloot.
Kalentum schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 18:39:
[...]

Ik heb voor de zekerheid wel gewacht met opzeggen van Ziggo, 2 weken ofzo. Dus uiteindelijk 6 weken twee abonnementen gehad. Bleek achteraf niet nodig, Odido werkte prima vanaf dag 1.
In principe hoef je echt niets zelf te doen. Zodra de monteur de aansluiting werkend gerealiseerd heeft zorgt Odido er voor dat je oude abonnement opgezegd wordt/is.

Xbox One: GodShieldRevs Twitch: GodShieldRevs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Huub17 schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:15:
[...]

Kijk even terug naar berichten rond januari, maar downgraden in een lopend abonnement zijn ze (gedeeltelijk) mee gestopt
Als ik in de app kijk kan ik nu nog steeds kiezen voor een andere snelheid.
Ik zit nog in de aanbieding periode van 10 maanden korting van de 12, ga dus niet voor je proberen of het echt wel kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Economics
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 00:49
Bunta schreef op donderdag 29 mei 2025 @ 19:35:
[...]

Is dat echter altijd zo? Mijn maat kocht vorig jaar een huis en daar lagen toevallig twee glas aansluitingen binnen 8)7, eentje voor KPN en eentje aangelegd door Delta. Misschien een one-in-a-million situatie maar toch apart.
Het verhaal wordt nog gekker. Mijn maat sloot een abonnement af via het Delta netwerk aangezien mijn ervaring zo goed was, echter na een korte periode vond hij het niet zo geweldig en wilde een andere provider waarna hij KPN belde. KPN wist hem te vertellen dat er geen glas naar zijn adres was geblazen, na wat discussie heen en weer met de herhaalde opmerking dat hij toch echt naar een tweede aansluiting zat te kijken kreeg hij een paar dagen later een monteur over de vloer die kwam controleren en de boel netjes aansloot.

[...]

In principe hoef je echt niets zelf te doen. Zodra de monteur de aansluiting werkend gerealiseerd heeft zorgt Odido er voor dat je oude abonnement opgezegd wordt/is.
Ik begrijp niks van wat dat te maken heeft met mijn comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-06 14:40
Ik heb Ziggo opgezegd en wil weer terug naar écht glasvezel. Mijn vrouw wil liever naar KPN, want bekend en dan weten we zeker dat en hoe het werkt. Ik vind echter het prijsverschil met Odido aanzienlijk.

Op het gebied van internet zal mijn vrouw totaal geen verschil merken tussen KPN en Odido, althans daar ga ik vanuit. TV daarentegen... Een andere layout van de mediabox is niet echt een onoverkomelijk issue, als het maar:
  • Snel genoeg werkt (KPN TV+ was in het begin echt een ramp, zo traag).
  • Opnemen mogelijk is (bij KPN een extra optie, bij Odido zo te zien standaard).
  • Overzichtelijk is qua gids (ik heb NLZiet overwogen, maar dat vonden we echt niks). Blijft de zender gewoon doorlopen bij het gebruik van de TV gids?
Iemand die (al dan niet in vergelijking met KPN en/of Ziggo) iets zinnigs kan zeggen over TV en de mediabox bij Odido?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hullemah

hullemah

hullie

Tv kastje werkt goed bij ziggo heb er twee.
Kom van ziggo af en dat werkte ook perfect.

Beeld vind ik persoonlijk bij odido iets beter.

Doorspoelen opnames is even wennen bij odido maar went snel.

Kpn daarvoor gehad werkte ook goed ongeveer vergelijkbaar met odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
hullemah schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:30:
Doorspoelen opnames is even wennen bij odido maar went snel.
Thanks! Mag ik je vragen wat er dan specifiek wennen is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hullemah

hullemah

hullie

Het doorspoelen opnames is wat gokwerk.Je kunt de toets vasthouden en dan loslaten wanneer bijv reclame voorbij is en dat gaat wel eens mis(moet je of vooruit en of terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
hullemah schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:42:
Het doorspoelen opnames is wat gokwerk.Je kunt de toets vasthouden en dan loslaten wanneer bijv reclame voorbij is en dat gaat wel eens mis(moet je of vooruit en of terug.
Je kunt toch gewoon het aantal minuten in de opname intoetsen en dan springt ie er meteen heen. En de doorspoelknop kort indrukken is 30 seconden vooruit of 10 seconden achteruit (voor als je er net voorbij bent).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10-06 12:54
barrymossel schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:21:
Ik heb Ziggo opgezegd en wil weer terug naar écht glasvezel.
Gaat het om het gevoel dat je op glasvezel zit? Of heb je echt meer dan 100 Mbps upload snelheid nodig?
Mijn vrouw wil liever naar KPN, want bekend en dan weten we zeker dat en hoe het werkt. Ik vind echter het prijsverschil met Odido aanzienlijk.
Klopt. En vooral als KPN niet de eigenaar is van de vezel.
Op het gebied van internet zal mijn vrouw totaal geen verschil merken tussen KPN en Odido, althans daar ga ik vanuit.
Jij gaat het ook niet merken. Dat weet ik zeker. Ook niet als je vergelijkt met Ziggo, maar dat is blijkbaar een gepasseerd station.
TV daarentegen... Een andere layout van de mediabox is niet echt een onoverkomelijk issue, als het maar:
  • Snel genoeg werkt (KPN TV+ was in het begin echt een ramp, zo traag).
  • Opnemen mogelijk is (bij KPN een extra optie, bij Odido zo te zien standaard).
  • Overzichtelijk is qua gids (ik heb NLZiet overwogen, maar dat vonden we echt niks). Blijft de zender gewoon doorlopen bij het gebruik van de TV gids?
Iemand die (al dan niet in vergelijking met KPN en/of Ziggo) iets zinnigs kan zeggen over TV en de mediabox bij Odido?
Het beste is DVB-C van Ziggo.

Verder zijn alle tv kastjes tegenwoordig IPTV, ook de Next Mini van Ziggo, en de gebruikte bitrate komt overeen, waardoor de kwaliteit weinig verschilt.

Ik heb het niet zo op deze provider afhankelijke kastjes voor tv. Het onderhoud daarvan was nooit de core business van de ISP's, en dat is te zien.

Ik heb de voorkeur voor een Apple TV of Google TV. Maar dan moet je ISP daar wel een app voor aanbieden. Ziggo, Odido en NL Ziet doen dat bijvoorbeeld, en KPN niet.

Succes met je keuze, ik denk dat je tevreden zal zijn met Odido.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
Ik heb t sowieso niet op provider kastjes e.d. Ik wil graag opnamen langdurig kunnen bewaren en terug kunnen kijken. Net deze week een opname uit 2013 (opname van satelliet in originele HD kwaliteit) bekeken, dat gaat KPN/Ziggo/Odido vast niet toestaan met alle DRM meuk die meegeleverd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
ikweethetbeter schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:56:
[...]

Gaat het om het gevoel dat je op glasvezel zit? Of heb je echt meer dan 100 Mbps upload snelheid nodig?
Ik moet regelmatig tijdens thuiswerk grote bestanden uploaden. En dat is gewoon fijner met een snelle upload.
[...]

Klopt. En vooral als KPN niet de eigenaar is van de vezel.

[...]

Jij gaat het ook niet merken. Dat weet ik zeker. Ook niet als je vergelijkt met Ziggo, maar dat is blijkbaar een gepasseerd station.
Enige dat ik zal merken is het instellen van OPNSense, maar dat is bij Odido zo te zien zelfs simpeler.
[...]

Verder zijn alle tv kastjes tegenwoordig IPTV, ook de Next Mini van Ziggo, en de gebruikte bitrate komt overeen, waardoor de kwaliteit weinig verschilt.

Ik heb het niet zo op deze provider afhankelijke kastjes voor tv. Het onderhoud daarvan was nooit de core business van de ISP's, en dat is te zien.

Ik heb de voorkeur voor een Apple TV of Google TV. Maar dan moet je ISP daar wel een app voor aanbieden. Ziggo, Odido en NL Ziet doen dat bijvoorbeeld, en KPN niet.

Succes met je keuze, ik denk dat je tevreden zal zijn met Odido.
Het gaat ook niet zozeer om de kwaliteit (als we het al merken, wennen we er zo aan), maar de gebruiksvriendelijkheid van de STB. Via een app hoeft van mij niet, maar kan handig zijn voor de TV boven (die vrijwel alleen voor streamen gebruikt wordt). KPN had daar overigens ook gewoon een app voor. Maar mijn ervaring met die apps is niet echt positief, maar dat heeft meer met de afstandsbediening van de Google TV te maken.

Maar bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik gewoon de "gok" ga nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titus
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:12
barrymossel schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:21:
Opnemen mogelijk is (bij KPN een extra optie, bij Odido zo te zien standaard).
Bij odido is het een optie die 5e per maand kost dacht ik.

Ben sinds gisteren van Ziggo naar odido over, en "mis" nu al de Ziggo voice command die binnen de tv interface werkte om een programma snel te zoeken voor terugkijken. Ook de doorspoel interface was bij Ziggo chiller omdat je zag wat reclame was.
In general dat die gewoon beter in elkaar. Maar goed, daar betaal je dan ook flink voor (als je geen nieuwe klant korting meer hebt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
DjoeC schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:05:
Ik heb t sowieso niet op provider kastjes e.d. Ik wil graag opnamen langdurig kunnen bewaren en terug kunnen kijken. Net deze week een opname uit 2013 (opname van satelliet in originele HD kwaliteit) bekeken, dat gaat KPN/Ziggo/Odido vast niet toestaan met alle DRM meuk die meegeleverd wordt.
Ik maak me nou echt niet druk om dat soort uitzonderlijke gevallen. Als ik een opname niet binnen een maand kijk, kijk ik hem nooit. En anders hebben we Kijk/NPO Plus/torrents nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Titus schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:10:
[...]

Bij odido is het een optie die 5e per maand kost dacht ik.

Ben sinds gisteren van Ziggo naar odido over, en "mis" nu al de Ziggo voice command die binnen de tv interface werkte om een programma snel te zoeken voor terugkijken. Ook de doorspoel interface was bij Ziggo chiller omdat je zag wat reclame was.
In general dat die gewoon beter in elkaar. Maar goed, daar betaal je dan ook flink voor (als je geen nieuwe klant korting meer hebt.)
Ah, ik zie het dat het 5 euro kost. Is de volgende stap in het bestelproces.

Die reclame is ook weer niet bij alle zenders. Maar inderdaad een nice feature.

[ Voor 5% gewijzigd door barrymossel op 31-05-2025 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Opnemen doe ik zelden. Meestal kijk ik binnen een week terug. Als ik het echt wil bewaren, neem ik de DVB-C stream op op m'n tv. Geen abonnement voor nodig, en reclame wordt niet herkend dus is te skippen.

Er is streaming zoveel beschikbaar, dat opnemen echt een uitzondering is geworden; het leven is de afgelopen decennia veranderd! Die €60 per jaar is beter te besteden!

Als je toch geld wilt besteden aan tv, neem dan NL Ziet duurste abonnement, dan is bij terugkijken de meeste reclame op de commerciëlen te skippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:13

nelizmastr

Goed wies kapot

ikweethetbeter schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:28:

Als je toch geld wilt besteden aan tv, neem dan NL Ziet duurste abonnement, dan is bij terugkijken de meeste reclame op de commerciëlen te skippen.
En toch mist NLZiet een berg populaire themazenders die bij veel ISP’s in het basispakket zitten of een trede hoger.

Reclame niet kunnen skippen is overigens in veel gevallen afgedwongen door de zenderbazen van de commerciële oproepen, dus daar kom je bij geen enkele ISP onderuit inderdaad.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@nelizmastr
Bij het duurste NL Ziet abonnement gaat er ook geld naar RTL en SBS...

En wanneer heb je voor het laatst het zenderaanbod gecontroleerd? Wellicht zit jouw zender er nu ook bij.

De EPG is wel fout, ik wil zenders op de Y-as (rijen) en tijd op de X-as (kolommen), maar dat is overkomelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07:08
nelizmastr schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 12:26:
[...]

Reclame niet kunnen skippen is overigens in veel gevallen afgedwongen door de zenderbazen van de commerciële oproepen, dus daar kom je bij geen enkele ISP onderuit inderdaad.
Jawel hoor, alle programma's die je terug kan kijken van SBS en RTL zit geen reclame in via NLZiet 😉
Althans ik heb nog nooit reclame gezien bij programma's zoals VI, Oranje Zomer, Renze en Holland's Got Talen of wat dan ook van RTL en SBS.

[ Voor 14% gewijzigd door tcviper op 31-05-2025 12:54 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjoeC
barrymossel schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:10:
[...]

Ik maak me nou echt niet druk om dat soort uitzonderlijke gevallen. Als ik een opname niet binnen een maand kijk, kijk ik hem nooit. En anders hebben we Kijk/NPO Plus/torrents nog.
Tja, "uitzonderlijk", da's natuurlijk persoonlijk..... Als <vul maar in> voor jou werkt is t prima toch? Ik heb Odido voor de 1Gb internet verbinding en zoek voor andere diensten elke keer de voor mij beste oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ikweethetbeter schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 10:56:
[...]
Dvb-c is een techniek waarmee je TV kunt uitzenden via coax. Dat staat los van de beeldkwaliteit. Ik heb het al vaker geroepen maar KPN is echt de enige met de beste (1 op 1) kwaliteit tv streams op glasvezel. Alle andere providers doen wel iets met compressie of omzetting.
Blijkbaar blijft coaxkabel bij veel nog steeds synoniem voor uitstekende beeldkwaliteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@jongetje
DVB-C is een digitale tv techniek, net zoals IPTV. Het gaat om de compressie (type en factor) en de bitrate.

Coax of glasvezel is niet belangrijk, behalve dat DVB-C (nog) standaard is op coax en een uitzondering is op glasvezel.

Ook al ben ik het niet met je eens (2 jaar geleden Ziggo DVB-C en KPN IPTV side by side vergeleken en ik vond Ziggo beter), is het imho een non discussie. De kwaliteit is goed, maar zelden beter dan full HD en geen HDR. Moderne tv's doe je tekort met tv uitzendingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cvanatten
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-06 08:35
DjoeC schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 11:05:
Met Ziggo kan dat gewoon. Koop een Humax 5200C op MP voor minder dan 50 euro. Doe er een Ziggo smartcard in. Als je mazzel hebt koop je die tegelijk met de Humax en heb je geen abbokosten. Of je huurt er 1 voor 2 euro per maand. Je kunt dan op de HD opnemen en terugkijken wanneer je wilt. Of je haalt de opname via LAN/wifi naar PC en zet het om naar MP4. Geen gedoe want je opname is DRM vrij.
Je kunt alleen opnemen van de TV zenders, niet van streaming services.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 01:14
cvanatten schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 19:25:
Doe er een Ziggo smartcard in. Als je mazzel hebt koop je die tegelijk met de Humax en heb je geen abbokosten.
Kans dat die werkt, of blijft werken, lijkt me vrij klein. Als je een CI+-module huurt en je woont in oud-UPC-gebied krijg je een kaart voor Nagravision welke niet wordt ondersteund door Humax. Een mogelijkheid, maar niet zonder enige addertjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikweethetbeter
Ik heb een Samsung tv met CI+ slot en USB aansluiting. Sluit daar een HDD op aan en je kunt programma's opnemen. Werkt gewoon, op alle zenders, zonder addertjes.

[ Voor 17% gewijzigd door ikweethetbeter op 31-05-2025 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
[...]

Met Ziggo kan dat gewoon. Koop een Humax 5200C op MP voor minder dan 50 euro. Doe er een Ziggo smartcard in. Als je mazzel hebt koop je die tegelijk met de Humax en heb je geen abbokosten. Of je huurt er 1 voor 2 euro per maand. Je kunt dan op de HD opnemen en terugkijken wanneer je wilt. Of je haalt de opname via LAN/wifi naar PC en zet het om naar MP4. Geen gedoe want je opname is DRM vrij.
Helaas, kabel is niet beschikbaar hier..... Maar naast satelliet vult een 1 Gb Odido lijn en o.a. Eweka de gaten in

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Gaat wel erg offtopic in het Odido glasvezel topic...

Verder snap ik die behoefte niet om 15 jaar lang tv programma's te bewaren. Het meeste is online wel terug te kijken en verder ken ik geen programma uit 2010 welke ik nog regelmatig terug ga kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@jongetje
Eens.
Via een "kastje" tv kijken vind ik minder dan ouderwets tv kijken, maar imho kijkt men steeds minder ouderwets tv.
Als je een goed "kastje" hebt, bv een Apple TV, dan heb je maar 1 apparaat en 1 afstandsbediening nodig om alles wat je op je tv wil zien te bedienen, en werkt alles soepel en snel.
En Odido is een prima provider met stabiel en snel internet. Ze hebben een tv app op de Apple TV en mogelijk ook voor jouw smart tv (heeft niet mijn voorkeur), dus je kunt onbeperkt tv kijken bij Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
ikweethetbeter schreef op zondag 1 juni 2025 @ 09:11:
@jongetje
Eens.
Via een "kastje" tv kijken vind ik minder dan ouderwets tv kijken, maar imho kijkt men steeds minder ouderwets tv.
Klopt, maar dat is denk ik wel (deels) een generatie-ding. Onze kinderen kijken echt geen lineaire TV (behalve als wij de TV aan hebben en ze zijdelings meekijken - nou ja, en "lachen om home videos").
Als je een goed "kastje" hebt, bv een Apple TV, dan heb je maar 1 apparaat en 1 afstandsbediening nodig om alles wat je op je tv wil zien te bedienen, en werkt alles soepel en snel.
Ook hier misschien een beetje een generatie-ding (en wel of niet kunnen/willen wennen aan iets). De afstandsbediening voor ouderwets TV kijken is toch anders dan de Google TV afstandsbediening (zonder cijfers bijvoorbeeld). Sure, het werkt, maar wel "anders".

Zo iedereen zijn voorkeuren. En ik merk dat ik minder moeite met verandering heb, dan bijvoorbeeld vrouwlief. :)
En Odido is een prima provider met stabiel en snel internet. Ze hebben een tv app op de Apple TV en mogelijk ook voor jouw smart tv (heeft niet mijn voorkeur), dus je kunt onbeperkt tv kijken bij Odido.
Ik heb inmiddels Odido aangevraagd. Hopelijk komt de werking/lay-out van de Odido mediabox door de WAF. ;) En anders stappen we over een jaar toch weer over naar KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikweethetbeter
@barrymossel
Hoe je tv kijkt is zeker een generatie ding! Mijn kinderen kijken nooit lineair tv, zelfs Lubach of Rijdende Rechter kijken ze via YouTube.
Ik kijk soms linear tv, maar steeds vaker via de app wegens net gemist of begin gemist. Maar wel de tv app.
Ik kan prima overweg met een Apple of Google afstandsbediening zonder cijfertoetsen, ook op de klassieke tv deed ik al vrij veel met de EPG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:50
Hoe zat het ook alweer met verlengen

Je kan dan toch bellen en krijgt een aanbod ?

Hoeveel maanden van tevoren is dit ook alweer ?
En gaat de prijs dan direct in ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:03

DON PAPA

Tweaker-fan

MarioMark1541 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:27:

Ja na 8 maanden kan je bellen, en ga je in op het aanbod wat ze je geven, dan gaat dat meteen in, en vervalt de resterende tijd van je huidige contract.

[ Voor 16% gewijzigd door DON PAPA op 02-06-2025 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
DON PAPA schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:35:
[...]

Na 8 maanden en gaat meteen 8
Ook de korting en geldt dat dan ook voor een jaar
Ik had nu 10 mnd voor 25 euro contract loopt tot augustus

In Odido zie ik wel een verleng aanbod

1 jaar 4mnd korting
2 jaar 8 mnd korting

Maar 2 jaar zit je met inflatie
En als ik bel krijg ik ws dezelfde korting ?

[ Voor 36% gewijzigd door MarioMark1541 op 02-06-2025 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thasaidon
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17-06 17:13

Thasaidon

If nothing goes right, go left

Nog even een praktische vraag hier.
Over 2 weken ga ik over van KPN (AON) naar Odido (XS-GPON).

Kan ik de Huawei naast de bestaande Genexis ophangen (zoals hieronder), zodat de monteur de glasvezel van de een naar de ander doorlust? Of moet de Genexis van de muur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KA847SM-ZRvX7drLJfapFTtZ-uM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AlOeZyE3cWHLpWorv3Le57hl.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Thasaidon op 02-06-2025 13:57 ]

"Hello IT, have you tried turning it off and on again?" - "Computer says no..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdukers
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:36:
[...]

1 jaar 4mnd korting
2 jaar 8 mnd korting

Ik kreeg vorige week tijdens het bellen direct een beter aanbod dan via de website. Namelijk 6 ipv 4 maanden korting bij een abo voor 1 jaar (met dezelfde hoeveelheid korting per maand).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luchthaak
  • Registratie: Februari 2015
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:27:

ik kreeg 6 maand in mijn contract, dat inmiddels was verhoogt van 35 euro naar ~36 euro, een automatisch aanbod per mail.
Optie voorlengen voor 1 jaar voor 4 mnd 5 euro korting, of 2 jaar 8 mnd 5 euro korting
(ik heb glas, alleen internet, 1 gbit (duurdere opties zijn ook 4 / 8 mnd voor 30 euro bij verlengen)).
Ging (als ik het goed heb) direct of eind van maand in.

Dus wellicht in web omgeving kijken of dat ze een verleng voorstel bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luchthaak
  • Registratie: Februari 2015
  • Niet online
MarioMark1541 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:36:
[...]

1 jaar 4mnd korting
2 jaar 8 mnd korting

inflatie correctie gebeurd(e) in januari, blijft niet 1 jaar voor dat bedrag (had toen 3 maand oid mn contract). Zelf gekozen voor 1 jaar verlengen en dan 4 mnd korting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vr6-only
  • Laatst online: 20:07

vr6-only

Blub Blub

Thasaidon schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:53:
Nog even een praktische vraag hier.
Over 2 weken ga ik over van KPN (AON) naar Odido (XS-GPON).

Kan ik de Huawei naast de bestaande Genexis ophangen (zoals hieronder), zodat de monteur de glasvezel van de een naar de ander doorlust? Of moet de Genexis van de muur?

[Afbeelding]
Sowieso de FTU laten hangen en de nieuwe ONT kan dichtbij opgehangen worden. Ze zullen indd een patch kabel gebruiken om het te lussen naar de ONT.

It ain't stupid if it works!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:10
Glasvezel ligt eruit hier in Haarlem. Op Allestoringen ook een flinke piek:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdsWk1mupe7vyMfddYBXc_XOWng=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/blExP1LYEl9jTnGU96u6SFNq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aliberto
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06 09:47
@crunchytail bedankt voor jouw bevestiging van geen internet hebben op glasvezel op dit moment. Ik woon in Vlissingen.

1 maand geleden had ik 2 weken geen internet vanwege een defecte ONT kastje. Toen zocht ik me suf wat het probleem kon zijn +Guidion monteur annuleren telkens eenzijdig afspraken.

Hopelijk dat alles in de ochtend zal werken anders moet ik weer in de Guidion geluksmolen dat je iemand misschien aan de deur krijgt na 6 a 7x afspraken proberen te maken.

Kennis begint met informatie vergaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crunchytail
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:10
aliberto schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 00:56:
@crunchytail bedankt voor jouw bevestiging van geen internet hebben op glasvezel op dit moment. Ik woon in Vlissingen.

1 maand geleden had ik 2 weken geen internet vanwege een defecte ONT kastje. Toen zocht ik me suf wat het probleem kon zijn +Guidion monteur annuleren telkens eenzijdig afspraken.

Hopelijk dat alles in de ochtend zal werken anders moet ik weer in de Guidion geluksmolen dat je iemand misschien aan de deur krijgt na 6 a 7x afspraken proberen te maken.
Hier lijkt alles inmiddels weer te werken. Hopelijk ook bij jou. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aliberto
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-06 09:47
Inmiddels werkt alles naar behoren. Geen storing aanwezig op dit moment.

Kennis begint met informatie vergaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
Ik zit nu bij Odido met glasvezel via het Delta netwerk. Ben prima tevreden werkt goed.
Maar ze kunnen mij geen betere aanbieding doen als Delta. Is iemand bekend met of je de ONT van Odido moet terugsturen? Daar staat namelijk vrij groot "Delta" op. Dat is namelijk het enige wat mij nog een beetje tegen houd om de overstap naar Delta te maken. De ont/router die je bij Delta krijgt doet geen IP passtrough.

En aangezien ik mijn eigen opnsense router wil behouden is dat voor mij wel een must. Of ik moet zelf als alternatief een Nokia ONT gaan sourcen die dit kan. Maar misschien weet iemand hier of die ONT van Odido retour moet. Als dat niet zo is, kan ik deze aanmelden bij Delta en blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
luchthaak schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:09:
[...]

ik kreeg 6 maand in mijn contract, dat inmiddels was verhoogt van 35 euro naar ~36 euro, een automatisch aanbod per mail.
Optie voorlengen voor 1 jaar voor 4 mnd 5 euro korting, of 2 jaar 8 mnd 5 euro korting
(ik heb glas, alleen internet, 1 gbit (duurdere opties zijn ook 4 / 8 mnd voor 30 euro bij verlengen)).
Ging (als ik het goed heb) direct of eind van maand in.

Dus wellicht in web omgeving kijken of dat ze een verleng voorstel bieden?
Helaas telefonisch hetzelfde aanbod als via mijn Odido \

1 jaar 4 mnd korting
2 jaar 8mnd korting

Komt eigenlijk allebei op het elfde neer toch?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wvdlinden
  • Laatst online: 17-06 16:15
MarioMark1541 schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 11:15:
[...]

Helaas telefonisch hetzelfde aanbod als via mijn Odido \

1 jaar 4 mnd korting
2 jaar 8mnd korting

Komt eigenlijk allebei op het elfde neer toch?
Behalve dat je na 8 maanden weer kunt bellen voor een nieuwe aanbieding. 1 jaar zou wat dat betreft beter zijn.

Ik lees dat sommigen een betere telefonische aanbieding krijgen. MIjn vermoeden is dat dit te maken heeft met het achterliggende netwerk (ODF vs KPN of Delta), maar ook de concurrentie per regio (daar waar weinig concurrentie is, is de aanbieding slechter, dan waar veel concurrentie is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• merlin1201
Vandaag belde Odido met een verleng aanbod en er is idd de mogelijkheid om 4 of 6mnd korting te krijgen voor 1 jaar. denk dat de verkoper dat zelf mag invullen.
Ik had vorige week al verlengd dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g00gle
Vanmorgen gebeld, beide op basis van 1 jaar.
Maximaal 4 maanden 20euro korting. Meer was niet mogelijk, zij zelf nog als je 6 om 6 doet hebben we een deal. Maar was volgens de medewerker niet mogelijk.

Zojuist opnieuw gebeld voor 1 jaar, toen maximaal 6 maanden korting. Wel via keuze menu opzeggen gedaan. Dit was hun laatste kans ook, anders was ik naar delta gegaan voor 24 maanden 35euro.

Nu kom ik op hetzelfde uit, alleen 400mbit ipv 500mbit maar die 400mbit is genoeg voor mij.

[ Voor 15% gewijzigd door g00gle op 03-06-2025 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:14

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
g00gle schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 13:41:
Zojuist opnieuw gebeld voor 1 jaar, toen maximaal 6 maanden korting. Wel via keuze menu opzeggen gedaan. Dit was hun laatste kans ook, anders was ik naar delta gegaan voor 24 maanden 35euro.
Als het via 'opzeggen' gaat, wat zeg je dan tijdens zo'n gesprek?

Iets in de trant van: Ik wil graag opzeggen, tenzij jullie komen met een goed aanbod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
  • Laatst online: 06:59
Heel vreemd. Ik heb opeens een nieuw IP-adres gekregen. Niet heel handig ivm whitelists voor mijn werk e.d.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DjoeC
Munki schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:20:
Heel vreemd. Ik heb opeens een nieuw IP-adres gekregen. Niet heel handig ivm whitelists voor mijn werk e.d.
Ha, nog een ontdekker van Odido particulier ;) Yep, IP nummers wijzigen (soms). Ik heb dat (deels) opgelost dmv een dynamisch adress via Duckdns met automatische update via een ddns Docker container. Die update trouwens ook Cloudflare voor mijn lokaal draaiende domeinen.

Alleen - de laatste maanden is het IP adres mooi stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjoll
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-06 15:42
rens-br schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:16:
[...]

Iets in de trant van: Ik wil graag opzeggen, tenzij jullie komen met een goed aanbod?
Vorig jaar toen ik belde werd ik doorgezet naar de afdeling verlengingen. Dus als je naar die afdeling vraagt hoef je niet langs afdeling opzeggingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michelli
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:45

Michelli

LL.M

DjoeC schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:37:
[...]
Alleen - de laatste maanden is het IP adres mooi stabiel.
Bij mij vorige maand juist meerdere keren veranderd.

Gedeelte inderdaad kunnen automatiseren met Cloudflare DNS. Ook bij mijn moeder draait nu een scriptje, gezien ze ook Odido heeft en ik een VPN naar haar netwerk heb draaien.

Voor het deel waar dit niet kan stuurt mijn Home Assistant server me automatisch een melding en wordt er een taak aangemaakt in mijn takenlijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Michelli schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 15:37:
[...]

Bij mij vorige maand juist meerdere keren veranderd.

Gedeelte inderdaad kunnen automatiseren met Cloudflare DNS. Ook bij mijn moeder draait nu een scriptje, gezien ze ook Odido heeft en ik een VPN naar haar netwerk heb draaien.

Voor het deel waar dit niet kan stuurt mijn Home Assistant server me automatisch een melding en wordt er een taak aangemaakt in mijn takenlijst.
Voor detectie van een wissel waarbij de ip aanpassing niet is verwerkt of als 1 van de websites niet bereikbaar is draai ik Uptime Kuma in een Docker. Samen met ddns-updater gaat dat nu al heel lang goed. O ja, en fail2ban omdat als je iets naar buiten open hebt staan er altijd mensen zijn die het proberen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• g00gle
rens-br schreef op dinsdag 3 juni 2025 @ 14:16:
[...]

Dat inderdaad, gaat meestal wel goed. Die gozer aan de lijn zij zelf, opzeggen en verlengen is dezelfde afdeling. "Verkoop/sales" noemde hij het. Had wel het idee dat hij er al een tijdje werkte. Dat tref je wel is anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 17-06 16:26
Als ik een losse WX5600 op marktplaats koop, doet die ook callbacks naar de odido waardoor ze hem kunnen opeisen omdat de vorige klant heb als verloren aanmeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
torretje2012 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 15:59:
Als ik een losse WX5600 op marktplaats koop, doet die ook callbacks naar de odido waardoor ze hem kunnen opeisen omdat de vorige klant heb als verloren aanmeld?
Huh? Verloren maar toch te koop? Is de verkoper eigenaar of heler eerlijke vinder?

[ Voor 8% gewijzigd door DjoeC op 05-06-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace
  • Laatst online: 17-06 18:57

mace

Sapere Aude

Na jaren gedoe met lokale aannemers die de opdracht gewoon niet kwamen uitvoeren, is er eindelijk ODF geïnstalleerd in mijn huis. Ik heb direct erna Odido aangevraagd. Voor nu heb ik het 2Gbps abo genomen, hoewel 8GBps mij ook wel leuk leek....

Ik heb het installatiepakket gekregen en daar zit een Huawei HN8010Ts-20 in en een Zyxel T56 (met spikkels, ik las dat iemand daar een vraag over had gesteld... :P) De Huawei heeft ook geen logo op de voorkant en is gewoon een wit kastje. Misschien dat mensen hun twijfels hadden bij het zien van het merk gezien de media-aandacht ofzo. Of dat het op de kop hing, dat is ook niet zo fraai natuurlijk.

Waar ik me initieel zorgen over maakte was of ik een 2.5Gbit ONT zou krijgen maar wat ik dus wel prettig vind is dat het een 10Gbit is, en ik vermoed dat ik hem dus niet hoef te vervangen als ik naar 8Gb over zou willen stappen. Ik ben ook wel blij dat ik geen dure SFP hoef te kopen, hoewel ik me afvraag wat het huawei kastje met de latency doet op 8Gbit v.s. nu 2Gb.

Sowieso wil ik mijn eigen apparatuur gaan gebruiken maar vooralsnog kan mijn grotendeels ubiquiti-gebaseerde netwerk maximaal een gigabit aan. Ik twijfel of ik mijn router wil future-proofen voor 10GBps of toch voor een 2.5Gb oplossing ga in de tussentijd. En of het dan verstandig is om voor een 10GbE koper SFP te gaan, of toch direct een XGS-PON SFP...

Heeft iemand al ervaring met het 8Gbps abbo en het gebruik van een eigen XGS-PON of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLM1K
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23:37
mace schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:23:
Na jaren gedoe met lokale aannemers die de opdracht gewoon niet kwamen uitvoeren, is er eindelijk ODF geïnstalleerd in mijn huis. Ik heb direct erna Odido aangevraagd. Voor nu heb ik het 2Gbps abo genomen, hoewel 8GBps mij ook wel leuk leek....

Ik heb het installatiepakket gekregen en daar zit een Huawei HN8010Ts-20 in en een Zyxel T56 (met spikkels, ik las dat iemand daar een vraag over had gesteld... :P) De Huawei heeft ook geen logo op de voorkant en is gewoon een wit kastje. Misschien dat mensen hun twijfels hadden bij het zien van het merk gezien de media-aandacht ofzo. Of dat het op de kop hing, dat is ook niet zo fraai natuurlijk.

Waar ik me initieel zorgen over maakte was of ik een 2.5Gbit ONT zou krijgen maar wat ik dus wel prettig vind is dat het een 10Gbit is, en ik vermoed dat ik hem dus niet hoef te vervangen als ik naar 8Gb over zou willen stappen. Ik ben ook wel blij dat ik geen dure SFP hoef te kopen, hoewel ik me afvraag wat het huawei kastje met de latency doet op 8Gbit v.s. nu 2Gb.

Sowieso wil ik mijn eigen apparatuur gaan gebruiken maar vooralsnog kan mijn grotendeels ubiquiti-gebaseerde netwerk maximaal een gigabit aan. Ik twijfel of ik mijn router wil future-proofen voor 10GBps of toch voor een 2.5Gb oplossing ga in de tussentijd. En of het dan verstandig is om voor een 10GbE koper SFP te gaan, of toch direct een XGS-PON SFP...

Heeft iemand al ervaring met het 8Gbps abbo en het gebruik van een eigen XGS-PON of niet?
Wat wil je weten over het 8Gbit/s abonnement? Hier tevreden gebruiker met eigen UDM Pro Max.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

NLM1K schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:27:
[...]

Wat wil je weten over het 8Gbit/s abonnement? Hier tevreden gebruiker met eigen UDM Pro Max.
Gebruik je een RJ45 SFP icm de Huawei ONT, of een directe XGS-PON SFP?

Ik zat zelf te kijken naar de Cloud Gateway Fiber omdat die een ingebouwde 10Gbit poort heeft, en dus geen SFP in hoeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLM1K
mace schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:32:
[...]

Gebruik je een RJ45 SFP icm de Huawei ONT, of een directe XGS-PON SFP?

Ik zat zelf te kijken naar de Cloud Gateway Fiber omdat die een ingebouwde 10Gbit poort heeft, en dus geen SFP in hoeft.
Ik gebruik de originele 10G SFP van Ubiquiti ja, de “UACC-CM-RJ45-MG”, naar volle tevredenheid. Een eigen XGS-PON SPF ook gebruikt maar had toen wat issues met de behaalde snelheid die niet tot 8Gbit/s ging. Nu met de Huawei ONT + de SFP geen issues. Ping is stabiel met ongeveer 6ms. Ook met een grote download.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1BexJ6XnF1MQz4pueFCcKrQAgLY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wbh3lKADBVhTI37oKvSR1FDW.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngF5Iimzwf1uxyn7F4WN93SP65U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ns3SLtnfwHz5pChiZNJuXb79.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door NLM1K op 05-06-2025 22:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mace

mace

Sapere Aude

NLM1K schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:36:
[...]

Ik gebruik de originele 10G SFP van Ubiquiti ja, de “UACC-CM-RJ45-MG”, naar volle tevredenheid. Een eigen XGS-PON SPF ook gebruikt maar had toen wat issues met de behaalde snelheid die niet tot 8Gbit/s ging. Nu met de Huawei ONT + de SFP geen issues. Ping is stabiel met ongeveer 6ms. Ook met een grote download.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dankjewel dat is goed om te weten! d:)b

Ik denk zelf dus aan een UCG-Fiber, die heeft al een 10GbE poort, en dan een USW-Pro-XG-8-PoE switch met direct-attach SFP, en een U7 Pro XGS access point. Dan ben ik de komende 10 jaar voorzien denk ik. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
DjoeC schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 16:58:
[...]

Huh? Verloren maar toch te koop? Is de verkoper eigenaar of heler eerlijke vinder?
Hoe moet ik vanaf de buitenkant zien of het een gekochte is of het een van odido is? Ik heb zo'n vermoeden dat 3/4e of meer ontvreemde modellen zal zijn op marktplaats, dus puur om geen kat in de zak te kopen deze vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:14

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Topicstarter
torretje2012 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:46:
[...]

Hoe moet ik vanaf de buitenkant zien of het een gekochte is of het een van odido is? Ik heb zo'n vermoeden dat 3/4e of meer ontvreemde modellen zal zijn op marktplaats, dus puur om geen kat in de zak te kopen deze vraag.
Vragen om screenshots van de interface. Die van Odido is ontzettend aangepast en ik zou ook niet weten wat je daarmee 2e hands zou willen. Die zijn zo dichtgetimmerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NLM1K
mace schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 22:45:
[...]

Dankjewel dat is goed om te weten! d:)b

Ik denk zelf dus aan een UCG-Fiber, die heeft al een 10GbE poort, en dan een USW-Pro-XG-8-PoE switch met direct-attach SFP, en een U7 Pro XGS access point. Dan ben ik de komende 10 jaar voorzien denk ik. :Y
Geen probleem! :) Denk ook zeker dat je daarmee een prima setup hebt ja!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RavonsDaro
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-06 17:52

RavonsDaro

Mens-erger-je-nietje

Vanmiddag komt er een monteur van Guido (?) de zaak installeren ongeacht dat ik een eigen modem in gebruik heb. Die staat inmiddels al netjes op vlan 300 dus dat moet goedkomen.

Wel heb ik bij het kopen van m'n huis er gratis en voor niks een Genexis ONT bijgekregen. Gaat die monteur deze vervangen voor de Huawei ONT die mee is geleverd of...? Geen idee wat ik kan verwachten behalve hopelijk een werkende verbinding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Laatst online: 07:23
Straks komt ook hier de monteur. Ben zo vrij geweest het zelf al in te prikken, en alles werkt al. Verwacht dat het bezoek van de monteur dus snel zal zijn. :)

Edit: de monteur stond zojuist voor de deur. En binnen 1 minuut was ie weer buiten. Hij heeft foto's gemaakt van de ONT en de lampjes op het modem, bedankte me voor de installatie, en ging weer verder. Top.

Edit 2: Heb de ONT nu aan mijn eigen 4060 hangen. Met de Zyxel haalde ik voor download (400) en upload (400) makkelijk de abonnement snelheden. Vreemde is dat met de 4060 de download (400) snelheid gelijk is aan de Zyxel, maar de upload (240) is lager. Op andere clients hetzelfde, download perfect, maar upload soms nog veel lager (107). Herkent iemand dit?

Edit 3: Zyxel weer ingeprikt. Nu haal ik ook hier die lagere upload. Oftewel, na het bezoek van de monteur is de upload lager geworden. Terwijl hij fysiek negens aan is geweest, alleen administratief af heeft gemeld. Hoe kan dit?

[ Voor 89% gewijzigd door zunrob op 06-06-2025 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Sinds de installatie vanmorgen, waar ik 450 Mbps up en down haalde met mijn 400 Mbps, is de snelheid dus alleen maar lager geworden nadat de monteur is geweest.
Haalde ik eerst wel nog de download, haal ik nu nog maar 200 down en 130 up... Ik was vanmorgen vrij enthousiast, maar nu begin ik toch wat te twijfelen over de keuze voor Odido.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:09
zunrob schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:50:
Sinds de installatie vanmorgen, waar ik 450 Mbps up en down haalde met mijn 400 Mbps, is de snelheid dus alleen maar lager geworden nadat de monteur is geweest.
Haalde ik eerst wel nog de download, haal ik nu nog maar 200 down en 130 up... Ik was vanmorgen vrij enthousiast, maar nu begin ik toch wat te twijfelen over de keuze voor Odido.
Hoe meet je de upload download?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunaries
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 06-06 15:45
Ik twijfel om over te stappen naar Odido van KPN. Ik ben contractvrij en heb via de telefoon van KPN een aanbod gekregen. Het aanbod van Odido is véél scherper. Tevens heeft mijn partner een mobiele abonnement bij Odido.

Bij KPN zou ik met het aanbod een totaal van € 1.217,64 betalen. Met de scherpe aanbieding van Odido zou ik een totaal van € 930,64 betalen. Dat is € 287 goedkoper.

Is het glasvezelnetwerk van Odido niet via KPN? Kwalitatief ga ik er niet van achteruit? Hoe is de tv-app? Ik heb een smart TV. Is er een verschil tussen de TV-app en de mediabox?

Ik ben benieuwd naar andermans ervaringen.

[ Voor 6% gewijzigd door Sunaries op 06-06-2025 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DON PAPA
  • Laatst online: 07:03

DON PAPA

Tweaker-fan

zunrob schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 10:01:
Straks komt ook hier de monteur. Ben zo vrij geweest het zelf al in te prikken, en alles werkt al. Verwacht dat het bezoek van de monteur dus snel zal zijn. :)

Edit: de monteur stond zojuist voor de deur. En binnen 1 minuut was ie weer buiten.
Heeft hij de glasvezel nog schoongemaakt? Ik kan mij herinneren dat toen bij mij de glasvezel werd aangesloten door de monteur ik in eerste instantie geen constante snelheid had (hij gaf toen aan dat er demping in de kabel zat). De monteur heeft toen de glasvezel uiteinde schoongemaakt met een soort pen en een spuitbusje (geen idee hoe dat precies werkt), en sinds dien haal ik constant een snelheid van rond de 425 met verschillende speedtesten.

Ik adviseer daarom altijd, laat gewoon de monteur zijn werk doen 😉

[ Voor 5% gewijzigd door DON PAPA op 06-06-2025 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 22:20
Sunaries schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:01:
Ik twijfel om over te stappen naar Odido van KPN. Ik ben contractvrij en heb via de telefoon van KPN een aanbod gekregen. Het aanbod van Odido is véél scherper. Tevens heeft mijn partner een mobiele abonnement bij Odido.

Bij KPN zou ik met het aanbod een totaal van € 1.217,64 betalen. Met de scherpe aanbieding van Odido zou ik een totaal van € 930,64 betalen. Dat is € 287 goedkoper.

Is het glasvezelnetwerk van Odido niet via KPN? Kwalitatief ga ik er niet van achteruit? Hoe is de tv-app? Ik heb een smart TV. Is er een verschil tussen de TV-app en de mediabox?

Pfoe, ik zou zeggen zoek in dit forum even op 'tv' en op 'kpn'
Maar kort door de bocht:
- Odido heeft hun eigen netwerk maar kunnen ook via KPN glas leveren, dan betaal je wel meer dan via Odido zelf. Persoonlijk merk ik 0,0 verschil en ik maak veel gebruik van het internet.
- TV is minder heb ik gehoord, heb ik geen last van want ik kijk geen TV.

De verschillen tussen mediabox en app op de tv moet iemand anders maar even postne.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
Sunaries schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:01:

Als je een KPN aansluiting hebt en nog geen andere vezels in de straat, dan zal odido ook gewoon op de KPN vezel opleveren. Ligt er wel wat anders in de straat, dan is opendutchfiber het voorkeursnetwerk.

Wat kadess aangeeft klopt overigens niet, ook op KPN heb je de lage prijzen maar is de hogere snelheid niet beschikbaar. (alleen ODF bied het 8gbit profiel). KPN WBA zoals het genoemt word, word groot ingekocht. Voor de rest als je de klantenservice niet nodig bent, dan is het allemaal prima. (die is namelijk wel veel beter bij KPN)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
DON PAPA schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 15:48:
[...]

Heeft hij de glasvezel nog schoongemaakt? Ik kan mij herinneren dat toen bij mij de glasvezel werd aangesloten door de monteur ik in eerste instantie geen constante snelheid had (hij gaf toen aan dat er demping in de kabel zat). De monteur heeft toen de glasvezel uiteinde schoongemaakt met een soort pen en een spuitbusje (geen idee hoe dat precies werkt), en sinds dien haal ik constant een snelheid van rond de 425 met verschillende speedtesten.

Ik adviseer daarom altijd, laat gewoon de monteur zijn werk doen 😉
Nope, hij heeft niks schoongemaakt.

Denk ook niet dat dat de oorzaak is. Want het werkte meteen goed nadat ik het had ngeprikt. Diverse tests gedaan, en haalde elke keer up en down die 430 Mbps. Precies zoals in jouw filmpjes!

Toen de monteur weg was, en hij dus niks gedaan had, was de upload slechter.

Kan me ook niet voorstellen eigenlijk dat dat aan een vuile kabel ligt, dan zouden ze beide beperkt moeten zijn lijkt me.

Edit: wat een lage ping heb jij! Hier komt ie niet onder de 8 ms.

[ Voor 6% gewijzigd door zunrob op 06-06-2025 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
loeberce schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:59:
[...]

Hoe meet je de upload download?
Kabel in de router en laptop, en dan via speedtest, KPN en Odido een test gedaan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zunrob
OK. Het ligt aan de Fritz 4060. Ik heb de ONT even uit en weer aangezet en de Zyxel aangesloten. Dan bedraad en onbedraad maximale snelheid (435 Mbps). Zodra ik de 4060 eraan hang wel nog 435 down, maar niet meer up. Geen idee waarom/hoe dit komt.

Edit: Voor iedereen die ook ooit het probleem tegenkomt dat je een trage upload hebt zodra je je eigen FRITZ!Box aansluit op de ONT, check het volgende.
Bij het kiezen van je internettoegang kies je voor Odido, daaronder geef je ook de download en upload snelheid in. Kies je hier voor je abonnementswaarden, in mijn geval 400 Mbps, dan wordt je upload 'afgekapt'. Dit komt volgens mij door de pakketversnelling. Stel je deze waarde hoger in, in mijn geval op 500 Mbps, dan heb je wel de volledige upload snelheid!

Dit geldt voor bedraad. Via wifi is de Fritz voor de upload nog steeds trager.

Edit 2: beide instellen op 1000 Mbps leidt ertoe dat download en upload beide maximaal, en dus gelijk aan de Zyxel zijn!

[ Voor 62% gewijzigd door zunrob op 06-06-2025 23:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• merlin1201
Ik heb zelf ook de Fritz 4060 en bedraad gaat het prima max up en down mijn geval 930/930
Als ik middels wifi een speedtest maak dan kom ik ook veel lager ondanks dat ik slecht <5 meter naast de router zit. wisselend maar vaak onder de 700/600. tja geen idee waar dit door komt, zowel de 7590 ax als de 4060 geeft een lagere wifi snelheid terwijl de Zyxel hoger is. de 4060 geeft wel vaker wat hogere waarden dan de 7590. AVM geeft geen gehoor en vind alles prima maar verder is Frits een goed product en kan het ook aan de combi Frits/apple liggen want ik test met Mac en MacBook, de windows geven ook een hogere waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marsman83
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-06 23:02
Ik lees hier nog niemand met storingen dus zal wel plaatselijk zijn. Ik woon in Veldhoven en heb sinds 2uur dan PON knippert op mijn Huawei FTE, zal wel iets in de wijkcentrale zijn dan... Hang al 20min in de wacht bij Odido.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:13

nelizmastr

Goed wies kapot

torretje2012 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:09:
[...]
Wat kadess aangeeft klopt overigens niet, ook op KPN heb je de lage prijzen maar is de hogere snelheid niet beschikbaar. (alleen ODF bied het 8gbit profiel).
Wat jij aangeeft klopt ook niet helemaal, want je vergeet de nuance van Odido over KPN vezel maar eigen apparatuur, dan heb je zowel de lage prijs als de hoge snelheid. Dat is niet alleen in ODF gebieden.

Bron: o.a. mijn KPN glasvezelkabel naar een Odido GPON geval dinges in de POP en een 8Gbit optie in de postcodechecker (ook in mijn Odido omgeving als upgrade te bestellen) ;) en nee, hier ligt geen ODF of andersoortig netwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door nelizmastr op 06-06-2025 21:55 ]

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
merlin1201 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 18:00:
Ik heb zelf ook de Fritz 4060 en bedraad gaat het prima max up en down mijn geval 930/930
Als ik middels wifi een speedtest maak dan kom ik ook veel lager ondanks dat ik slecht <5 meter naast de router zit. wisselend maar vaak onder de 700/600. tja geen idee waar dit door komt, zowel de 7590 ax als de 4060 geeft een lagere wifi snelheid terwijl de Zyxel hoger is. de 4060 geeft wel vaker wat hogere waarden dan de 7590. AVM geeft geen gehoor en vind alles prima maar verder is Frits een goed product en kan het ook aan de combi Frits/apple liggen want ik test met Mac en MacBook, de windows geven ook een hogere waarde.
Heb je draadloos ook het verschil tussen down- en upload? Waarbij download dus hoger is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Nu online
zunrob schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 16:50:
OK. Het ligt aan de Fritz 4060. Ik heb de ONT even uit en weer aangezet en de Zyxel aangesloten. Dan bedraad en onbedraad maximale snelheid (435 Mbps). Zodra ik de 4060 eraan hang wel nog 435 down, maar niet meer up. Geen idee waarom/hoe dit komt.

Edit: Voor iedereen die ook ooit het probleem tegenkomt dat je een trage upload hebt zodra je je eigen FRITZ!Box aansluit op de ONT, check het volgende.
Bij het kiezen van je internettoegang kies je voor Odido, daaronder geef je ook de download en upload snelheid in. Kies je hier voor je abonnementswaarden, in mijn geval 400 Mbps, dan wordt je upload 'afgekapt'. Dit komt volgens mij door de pakketversnelling. Stel je deze waarde hoger in, in mijn geval op 500 Mbps, dan heb je wel de volledige upload snelheid!

Dit geldt voor bedraad. Via wifi is de Fritz voor de upload nog steeds trager.

Edit 2: beide instellen op 1000 Mbps leidt ertoe dat download en upload beide maximaal, en dus gelijk aan de Zyxel zijn!
Klinkt alsof deze instelling QoS forceert in het OS waardoor je de maximale pieken afvlakt om packetdrops te voorkomen en een betere gebruikerservaring te leveren. Moet je die waardes invullen? Bij UniFi was er vroeger een workarround/bug dat je er 0 kon invullen en je dan maximale snelheid kreeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
stormfly schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 08:44:
[...]

Klinkt alsof deze instelling QoS forceert in het OS waardoor je de maximale pieken afvlakt om packetdrops te voorkomen en een betere gebruikerservaring te leveren. Moet je die waardes invullen? Bij UniFi was er vroeger een workarround/bug dat je er 0 kon invullen en je dan maximale snelheid kreeg.
Ja, ze moeten ingevuld worden. Maar heb ze nu zo hoog mogelijk staan, en dan lijkt het gedrag het meest op de Zyxel.
Pagina: 1 ... 113 ... 117 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van Glasvezel, andere onderwerpen horen in:
- xDSL: [Odido xDSL] Ervaringen & Discussie
- Mobiel: [Odido Mobiel] Ervaringen & Discussie
- 5G voor thuis: [Odido Klik&Klaar - 5G vast internet] Ervaringen & Discussie

FAQ:
- Alle vragen omtrent de monteurs
- Alle vragen omtrent korting en verlengen