NACBreda schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 23:16:
Hoi allemaal, ik heb sinds een aantal weken Odido en ik zit nu te overwegen om of een eigen modem te gaan aansluiten (Fritzbox) óf alleen een router erbij te nemen. Met de huidige setup (Zyxel T56) loop ik tegen een aantal problemen aan. Zo lukt ondanks heel veel pogingen niet om een aantal apparaten verbonden te krijgen zoals Smart lampen en mijn Sonos S1. Het begint uiterst frustrerend te worden aangezien ik in mijn nieuwe woning nu al weken mijn licht niet normaal kan gebruiken. Daarnaast merk ik dat de verbinding niet instabiel is in de zin dat ik de ene keer wel de 400mbps haal en op een ander moment is het eerder rond de 100mbps of ervaar ik problemen met videobellen.
Mijn vraag is wat wijsheid is. Biedt een eigen modem veel voordelen, ook als je er niet veel verstand van hebt? Ik ben wel bereid om dingen hierover bij te leren aangezien ik het idee heb dat dit nuttig kan zijn. Ik heb in ieder geval begrepen dat een Fritzbox heel makkelijk in te stellen zou moeten zijn.
Denk dat het handig is als je jou thuis situatie wat beter omschrijf, dwz wat voor huis? betonnen vloeren of hout, isolatie want het klinkt als een slechte wifi omgeving.
Zelf heb ik ook de fritzbox 4060 in gebruik en dat is zeker een hele fijne router maar of deze echt beter is als die Zyxel dat durf ik niet te zeggen.
Het grote voordeel van Fritz is dat je een leuk mesh netwerk kan opzetten maar dat is natuurlijk ook met die zyxel mogelijk. Je kunt wat meer instellen op de Fritz maar dan moet je daar wel zin en wat vanaf weten, zelf heb ik alles gewoon standaard staan en dat werkt goed... maar dat was met de Zyxel ook ;-) tja dus de vraag is of een andere modem wel gaat geven wat jij vraag.
Nadeel van de Fritz is dat de 7590ax bij mijn thuis geen beste wifi omgeving creëerde en de snelheid ver terug viel, verschil van 300 mb's langzamer vergeleken met de zyxel.
Daarna toch de 4060 geprobeerd en dat resultaat was een stuk beter maar alsnog wat langzamer dan de zyxel. Bedraad is alles gewoon volle bak 940 mb/s.
Ik heb gekozen voor een mesh netwerk (fritzbox 4060 met 2x 1200ax repeater's) en al mijn slimme lampen werken prima en ook met Sonos geen problemen.
Maar nogmaals ik denk niet dat het beter is dan zyxel hooguit handig als je regelmatig van provider wisselt want dan blijf je thuisnetwerk intact.
Misschien moet je eens wat aan de slag met die wifi repeaters van Zyxel en als dat niks is stuur je ze terug.
En voor een stabiel mesh netwerk probeer dan altijd die repeaters bedraad aan te sluiten want dat scheelt enorm.
En test ook je verbinding bedraad want die moet altijd rond de 400 zitten die mag niet te veel inzakken want dan zit het in je aansluiting ipv de wifi.
[
Voor 7% gewijzigd door
merlin1201 op 29-05-2025 09:49
]