BurrowedLurker schreef op dinsdag 17 juni 2025 @ 11:34:
Na 2 dagen gebruik moet ik helaas zeggen… het LCD scherm is wel een afknapper zeg.

Het was natuurlijk al jammer dat het geen OLED is, maar daar kon ik me bij neerleggen als het een goed LCD was. Maar is ook nog eens een heel matige LCD.
Ik ging er van uit dat Nintendo iig een paneel zou kiezen dat geschikt is voor gaming; dus lage ghosting. Maar de ghosting is echt vreselijk. In menu’s en als dingen stil staan ziet het scherm er goed uit, maar in beweging is het een blurry mess. In ToTK vooral, waarschijnlijk omdat de graphics vrij laag-constrast zijn, ziet het er al snel uit als pixel soep als je de camera beweegt.
De brightness is ook erg matig voor een HDR scherm, maar nét acceptabel. Maar alleen met auto-brightness uit en de brightness op max. Met de brightness lager ziet het er echt niet uit. Ook bizar dat auto brightness standaard aan staat maar dat deze het paneel nooit op full brightness zet (behalve buiten), want nu zullen 99% van de ‘normale’ gebruikers het scherm nooit op zijn beste zien.
Als ik alleen de console gehad had ik het teruggestuurd, het scherm is echt niet ok.
Helaas heb ik de Mario Kart Bundle en had ik in mijn enthousiasme ook al ToTK digitaal gekocht. Als ik het zou retourneren (als dat met de bundel nu überhaupt nog kan) dan zou ik iig iets van de 130 euro verliezen op de niet-retourneerbare games. Dus ik moet me er maar bij neerleggen.
Jammer ook dat de HDR ervaring op de TV óók matig is wegens de bizarre calibrate van Nintendo. Het viel me meteen op dat het onmogelijk was om een normaal beeld te krijgen - goed om te zien dat dit door HDTV is bevestigd.
Jammer dat populaire tech review websites en YouTube kanalen zo onkritisch zijn dat dit soort dingen niet opgemerkt en genoemd worden in reviews.
Helderheid vind ik prima, maar het valt mij op dat veel mensen gewoon alles op max willen, ik zelf krijg daar last van dus zitten bijna al mijn schermen lager.
Als ik buiten in de volle zon zou gamen was dat een ander verhaal, maar zelfs mijn S23 is dan niet helder genoeg, voor binnen een ander verhaal en vind ik het ruim voldoende op lagere setting.
voor de herhaling als iemand anders dit verkeerd leest, Switch 2 kan een wat meer helder scherm gebruiken zeker voor HDR, het is dat ik het voldoende vind
Over HDR gesproken, ik heb geen TV in huis die daarmee wat kan (voorlopig vind ik een nieuwe TV overbodig), maar op het scherm zelf zag ik nul verschil, Nintendo had beter die optie niet eens moeten geven.
Ghosting is minder dan op Switch v1 (2017), maar meer dan op mijn Steam Deck LCD (en dat scherm heeft voldoende eigen issues)
En dan zwijg ik over de 2 LG IPS schermen die ik heb, OLED is geen eis op de Switch maar dan moet je wel een goede IPS gebruiken, en dat doet Nintendo weer eens niet.
Het is een 120hz scherm met VRR op papier, maar ik heb nog nooit een 120hz scherm met VRR gezien met zo'n ghosting die een IPS is.
Tenzij het geen IPS is, met een VA panel zou ik dit totaal verwachten, dus ik begin licht te twijfelen wat Nintendo in vredesnaam heeft gebruikt.
Maar ik overleef dat wel, deed ik ook op de Switch v1.
Misschien als ik meer dan 20% van de tijd met dat ding in portable zou spelen, zou ik mij meer aan irriteren (maar voor puur portable play heb ik liever iets compacts zoals een 3ds of PS Vita, en qua grotere apparaten is Steam Deck ergonomischer)
Het is extra teleurstellend omdat Nintendo eerder heeft aangetoond dit beter te kunnen.