Reflectie op de Nintendo Switch 2 – Na een (kleine) week gebruik
Inmiddels staat de Switch 2 hier alweer bijna een week in huis, dus het leek me een goed moment om terug te blikken en een aantal punten op een rijtje te zetten. Zoals bij elk nieuw apparaat zijn er plus- én minpunten. Hieronder mijn ervaringen tot nu toe.
Positieve punten
[+]
Premium afwerking: De Switch 2 voelt degelijker en solider aan dan zijn voorganger. Het apparaat heeft een meer ‘premium feel’ gekregen.
[+]
Bouwkwaliteit: Hoewel hij iets zwaarder is in
handheld-modus, draagt dit samen met de afwerking (materiaal, textuur) en het grotere scherm bij aan een stevige indruk. De console voelt niet meer
flimsy.
[+]
Joy-Cons: De nieuwe Joy-Cons liggen prettig in de hand en voelen als een duidelijke stap vooruit.
[+]
Verbeterde prestaties: Het OS draait vloeiend en veel oudere games (al dan niet gepatcht) draaien merkbaar beter: hogere resoluties, stabiele framerate, geen
stutters.
[+]
Kracht in compact formaat: Nintendo heeft indrukwekkend veel power in een relatief klein apparaat weten te stoppen.
[+]
Schermkwaliteit: Helderheid en kleurweergave zijn prima. Een OLED-scherm had het helemaal afgemaakt, maar ik snap de keuze voor LCD.
[+]
Compatibiliteit: Het is top dat oude accessoires (zoals Pro Controllers) gewoon blijven werken én dat fysieke games (cartridges) uitwisselbaar zijn tussen Switch 1 en Switch 2.
Negatieve punten
[-]
Comfort & ergonomie in handheld-modus: De Switch 2 is oncomfortabel om vast te houden. Je hebt eigenlijk een grip nodig om fatsoenlijk te kunnen gamen – wat op zich al vreemd is voor een handheld. In vergelijking met bijvoorbeeld de PlayStation Portal, ROG Ally of Steam Deck is dit echt een zwak punt. De ergonomie is simpelweg onvoldoende.
[-]
Muisfunctie Joy-Con: Leuk bedacht, maar in de praktijk compleet overbodig. Ik zie geen echte
use case – het voelt als een gimmick.
[-]
eShop & Nintendo Switch App : De eShop blijft onoverzichtelijk en vervelend om te navigeren . De nieuwe Nintendo Switch App voegt weinig toe, behalve dan het wat makkelijker delen van screenshots (Woohoo …

).
[-]
HDR-implementatie: De HDR-optie is ondermaats en ik raad aan deze voorlopig uit te schakelen. Je merkt dat dit echt als
afterthought is toegevoegd.
[-]
Game-aanbod bij launch: Het gebrek aan
first-party launchgames is teleurstellend. Er is geen echte showcase die laat zien wat de Switch 2 écht kan.
Mario Kart World is leuk, maar meer ook niet. Mede door het beperkte game-aanbod is het op dit moment niet mijn
main console.
Is het de prijs waard?
Op dit moment:
nee.
De Switch 2 is in mijn ogen te hoog geprijsd voor wat hij nu biedt. Begrijp me niet verkeerd: ik betaal het graag, want ik ben een
nieuwfreak en ik snap dat kosten worden doorberekend. Maar vergeleken met de concurrentie – en wat je daar voor je geld krijgt – vind ik het prijskaartje simpelweg te fors.
Voor vrienden zou ik eerder een tweedehands Switch aanraden dan deze nieuwe versie. Maar goed, de verkoopcijfers zijn (vooralsnog) sterk. Nu is het afwachten of dat zo blijft.
Conclusie
De Nintendo Switch 2
is een upgrade – vooral qua hardware en prestaties – maar het apparaat moet zich de komende tijd
nog flink gaan bewijzen.
Voor nu voelt het als een goede basis... maar nog geen
must-have.