Het hangt een beetje af van je doeleinden en verschilt van persoon tot persoon.Gemmeke schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 13:24:
[...]
Ik heb geen Switch of Steam Deck maar zou wel graag een handheld, hebben. Welke zou je nu aanraden?
Ik heb mijn Steam Deck uiteindelijk verkocht, omdat ik wist dat ik hem toch niet meer zou gebruiken zodra de Switch 2 uitkwam. Ik gebruikte hem vooral voor indie games of titels die niet te veeleisend waren. Zodra een game te zwaar werd om vlot te draaien, schakelde ik meestal gewoon over naar mijn game-pc.
Zelf vond ik het namelijk veel prettiger om een AAA game op een grote monitor te spelen, met 120+ fps en maximale settings, dan om op een bulky Steam Deck te gamen aan 30-60 fps met low/medium settings. Voor sommigen is dat geen probleem, maar ik merkte dat ik zware games gewoon liever achter mijn vertrouwde game-pc speelde.
Een Steam Deck is wel zeer goed om wat mee te prutsen (het is immers gewoon Linux die draait). Als je niet houdt van een "gelimiteerd" systeem is een Switch waarschijnlijk minder je ding.
Ondanks dat ik een Steam Deck had, greep ik ook opvallend vaak terug naar mijn Switch. Die ligt nu eenmaal beter in de hand en is krachtig genoeg voor de meeste indie games die ik ook op de Steam Deck speelde.
Met dat de Switch 2 nu uitgebracht is en wat extra punch heeft, is het voor mij de ideale console. Mijn zware games speel ik gewoon nog achter mijn computer, en de lichtere + nintendo games speel ik gewoon lekker in de zetel of op tv.
Hopelijk helpt mijn ervaring wat bij je keuze