L23 schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 20:39:
[...]
Geen idee of er tegemoetkomingen gaan komen. Eerst afwachten of er problemen gaan zijn voordat er überhaupt een oplossing moet komen. Ik zag gisteren een video van Kit & Krysta waar ze dit ook bespreken en ik ben het er wel mee eens dat de marketing/communicatie niet goed is aangepakt. Tijdens de Nintendo Switch 2 Direct hadden ze de prijzen gelijk moeten laten zien, niet achteraf. Je kan de fans wel lekker maken met al die mooie games, uiteindelijk wil je toch weten wat het platform je de komende jaren gaat kosten. Die terughoudendheid lost niks op. En er moet vanuit Nintendo gewoon goed onderbouwd worden waarom ze deze prijzen vragen. Er is duidelijk veel kritiek, dat Nintendo hier tot dusver geen antwoord op heeft gegeven is niet slim.
[
YouTube: The Reactions Inside Nintendo As Fans Rage About Switch 2 Pricing]
Of er iets gaat veranderen, geen idee. Het is de afgelopen jaren allemaal duurder geworden. Verder heb ik er geen baat bij om het goed te praten hoor, maar bij Microsoft zie ik ze bijvoorbeeld ook bizarre prijzen vragen voor een game zoals Indiana Jones and the Great Circle. Zelf nog nooit zoveel geld uitgegeven voor een game. Gezien ik nu wel de Switch 2 Mario Kart bundel heb besteld ben ik benieuwd of ik daartoe bereid ga zijn...
Je noemt toevallig wel een interessant spel voor mij, want Indiana Jones had ik "gratis" in mijn Game Pass, maar na het verhaal uit te spelen, had ik wel zoiets van: ik wil hem eigenlijk kopen, mooie voor "de collectie". Ik vond hem dat wel waard, want die game is gewoon heel goed in elkaar gezet (imo, maar volgens mij algemeen ook wel een zeer gewaardeerd spel). Ik weet niet hoeveel het spel heeft gekost, maar het zal niet goedkoop zijn geweest denk ik.
Ik kan het grafiekje even niet meer vinden van de productie kosten van AAA-games de afgelopen jaren, maar
we hebben de wiki nog (gecorrigeerd voor inflatie). Ze worden gewoon duur wat deels simpel te verklaren is door stijgende lonen en andere kosten onderhevig aan inflatie van de afgelopen jaren, maar als je een God of War (PS4/PC) met een budget van 200 miljoen hebt (geruchten van het budget, staat niet op de wiki), moet je dus minimaal 3,33 miljoen games verkopen tegen $/€60 voordat je quitte speelt als game maker. Nou is dat wel een game die dat met gemak haalt dankzij de kwaliteit, zelfs als er een jaar na de release al leuke kortingen zijn op het spel, maar het is toch een flink kluif voor een hoop spellen. FF15 had geloof ik tegen de 150 miljoen budget, maar dat spel is zo slecht ontvangen dat ik dat spel op release al met een leuke korting kon kopen bij bol.com, dat ik me afvraag of dat spel ooit winstgevend is geweest voor Square Enix.
Wat heeft dit allemaal met Nintendo te maken? Ook een meester in het produceren van AAA-games en die net als de rest ook last heeft van die stijgende kosten en nu voor de betere graphics van de Switch 2 weer moet investeren in nieuwe apparatuur/arbeidsuren voor de betere graphics tov de Switch 1?
Persoonlijk heb ik nooit begrepen hoe games al sinds de Playstation1/N64 tijd (en wellicht daarvoor al) rond de €60 (of toen nog ongeveer 130 gulden) zijn en met aanbiedingen/"Greatest Hits" rond €30-45, zonder enige indruk van een inflatiecorrectie over die 30 jaar. De gigantische groei van de afzetmarkt voor games zal daar wel wellicht een factor in zijn, alsmede dat de productiekosten significant lager waren toendertijd. Hoe dan ook, een adviesprijs van €90 voor een game zat er al jaren aan te komen imo. En gezien hoeveel uren lol je uit de games kan halen (en die hoeven niet eens "AAA" te zijn), kom ik makkelijk op een bedrag dat onder de €1 per uur ligt of in het ergste geval rond de €6 per uur bij games die €60 kosten. Ik heb andere hobby's die meer kosten per uur
Dat gezegd hebbende, als typische Nederlander, probeer ik het wel (bijna) altijd voor de laagst mogelijke prijs te scoren

, maar dat die verwachte laagst mogelijk prijs nu waarschijnlijk 2-3 tientjes hoger zal zijn kan ik wel mee leven.