G_Dragon schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:18:
[...]
Jazeker en ik lees in je reactie dat je hem ook wel voelde aankomen dat ik wel weet hoe het werkt, maar ik blijf wel realistisch over hoe het er momenteel voor staat.
Ik zal het maar even houden bij de Nintendo Switch 2 zodat we niet teveel van het onderwerp afwijken, weet dat ik er ook al eerder vanaf week.
[...]
Ik gun mensen die geen Xbox of Playstation hebben natuurlijk wel hun kans om die spellen nu te kunnen spelen op de Nintendo Switch 2, maar er is ook een grote groep die al die spellen al gekocht en gespeeld hebben op de andere console. Die liever nieuwe spellen zien dan herhaling van hetzelfde voor opnieuw de volledige aanschafprijs! Want als je gaat filteren blijft het volgende over wat in een jaar sinds launch uitgekomen is en echt nieuw nieuw is:
- Mario Kart World
- Donkey Kong Bananza
- Hollow Knight: Silksong
- Metroid Prime 4: Beyond
- Mario Tennis Fever
Maar hierover je mening geven of tegen de meerderheid ingaan is vaak een onpopulaire mening, iets wat mij nooit zou tegenhouden om wel realistisch hierin te blijven.
Zijn mensen Drag x Drive, Fast Fusion, Nintendo Switch 2 Welcome Tour en Survival Kids al vergeten?

En ja Hades 2 is ook een top (tijdelijke) console exclusive. Overigens is de Switch 2 nog maar zeven maanden uit!
Verder alle begrip dat er minder te spelen is als je enkel exclusives gaat spelen. En smaak is altijd bepalend. Spijtig dus dat er niet meer voor je te doen is!
Maar dat beperkte exclusives aanbod geldt voor bijna elke consolelancering*, en ik vind je verwachtingen op dit vlak (toch op deze korte termijn) niet perse realistisch. Ik bekijk het dan liever met een halfvol glas: alle (10.000+) Switch games zijn ook speelbaar, en exclusives voor het ecosysteem zijn nog steeds exclusives. Er zijn een hoop Switch 1 titels die ik graag eens wou proberen maar nooit opgepikt heb (of in mijn backlog zitten), en een Switch 2 update is dan mooi meegenomen. Maar dat is een luxe probleem, en ik game sowieso een heel stuk minder uren dan velen anderen die hier posten

offtopic:
*Wat recente console launches, ik probeer het eerste half jaar te dekken, en ik negeer het feit dat games op PC uitkomen. Ik beperk me niet tot first-party, maar laat me weten als ik iets vergeet:
PS5: Astro Bot, Astro's Playroom (gratis), Demon's Souls Remake, Sackboy, Destruction AllStars (gratis voor abonnees), Marvel's Spider-Man: Miles Morales (crossgen), FF7 Remake (timed exclusive), Returnal.
XSX: Gears Tactics, Call of the Sea (cross-gen), Tetris Effect: Connected (timed), The Medium (timed)...
Om maar te zeggen, het Switch 1 lanceerjaar was m.i. een anomalie.