JackAvery schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 19:32:
[...]
Het probleem met labels zoals AAA is dat ze m.i. vaak verkeerd gebruikt worden. Je komt soms mensen tegen die een game het enkel waard vinden om te spelen als ze dat label er op kunnen plakken. Dit terwijl AAA stiekem gewoon een vage indicator is van het budget dat men geïnvesteerd heeft - wat helemaal geen garantie is voor kwaliteit of plezier.
Daarom gaf ik in mijn vorige post al aan, dat ik het label aa of aaa ook niet zo spannend vind, Claire obscure is (denk ik) geen aaa game, maar valt wel binnen mijn 'topper' lijst. Het is dan geen exclusive. Maar net als mijn voorbeelden botw en oddessey en game die vrijwel iedereen 'goed zal vinden. En nogmaals betekent niet dat iedereen het dan ook wil spelen of leuk vind om te spelen. Maar uiteraard is dit moeilijk te specifieren, denk wel dat we hier in dit topic redelijk een beeld hebben op dit vlak.
(mooi voorbeeld vind ik het wapens gaan stuk in zelda paar posts hiervoor....geen leuke mechanic voor velen en misschien genoeg voor mensen om de game dus weg te leggen maar betekent niet dat 'we' vinden dat het een slechte game is, tenminste zo komt het op mij over dan

)
Als je mij het vraagt is Hades II bijvoorbeeld een "topper". Hetzelfde geldt mogelijk bij iemand anders voor Cyberpunk of Star Wars Outlaws. Er is meer in de wereld dan first-party games

Hades 2 en CP ga ik volledig in mee. SWO wat minder. Denk dat Hades 2 wel een mooi voorbeeld is van iets wat geen AAA is maar wel in die topgames lijst. Als het nou wel een exclusive geweest was, was dit precies iets wat ik zoek voor het lijstje!
Om wat voorbeelden voor Switch 1 te geven: Astral Chain, Mario x Rabbids, Zelda Echoes of Wisdom, alle Xenoblade games, alle Fire Emblem games, Bayonetta games, de (re)releases van oude visual novels door Nintendo, New Pokémon Snap, Endless Ocean...
- Astral chain ken ik niet goed genoeg, volgens mij wat mixed reviews over gezien destijds. Ik bedoel dat ook echt als, zowel zeer positieve als ook wat negatievere reviews. Maar lijkt me zeker leuke game voor de breedte.
- Mario x rabbids is een goede, prima game inderdaad
- Zelda Echoes....ik vind dit genre zelf niet geweldig. En volgens mij is het ook niet iets wat bijna iedereen leuk vind. Als je er wel van houdt en/of zelda fan bent is dit natuurlijk super.
- Xenoblade, ja van wat ik hoor en zie zou deze inderdaad op de (misschien beter om het mijn lijst te noemen maar ik zoek juist iets wat breed gedragen word).
- Fire emblem. zou het zelfde moeten zijn als Xeno, maar toch omdat het misschien net meer een niche genre is? Wederom als het wel je ding is super games w.m.b.
- Bayonetta, wederom als dit een exclusive was zou het zeker op de lijst mogen, wacht 3 IS een exclusive (toch?). Vind het altijd vreemd dat deze gamereeks (nou ja voor mijn gevoel dan) in de shaduw staat van god of war en wellicht iets mindere mate devil may cry. Denk dat het niet meehielp dat de 3de game 'limited by the technology of its time' was op de s1 natuurlijk.
- oude visual novels, dit is misschien een leeftijd of bubble ding maar ken weinig mensen die dit veel spelen? Aan de andere kant, als je het iets wat breder neemt en phoenix wright ook meeneemt, ja dan schuur je ernstig dicht aan tegen wat ik bedoel.
-snap, mjah, heb het ooit wel even snel geprobeerd op n64, maar heeft me nooit gegrepen, ben ook geen grote pm fan.
- endless ocean. Volgens mij prima degelijke rpg.
Ok de scope variëert enorm. Maar geen enkele van die games heeft een gigantisch budget noch mikken op veel meer dan enkele mijoenen spelers. Desondanks ze voegen m.i. wel veel toe aan een line-up.
Discussie is wat mij betreft nooit geweest dat er niets te spelen is op de switch of nu dan s2. Dus ja in het algemeen is de line up prima. Maar als je ook op andere consoles of pc speelt, en veel speelt, heb je dan genoeg dingen die je nergens anders kan doen? En tuurlijk dit is absoluut ook iets wat voor velen van ons geen issue is, gezien alle andere (non gaming) dingen je ook moet of wil doen
En zoals iemand al aangaf je kan uiteraard ook prima, een switch combineren met een andere console of pc, of retro of euh alles

Anyway, het is nog héél vroeg en de realiteit is dat een game ontwikkelen veel langer duurt dan vroeger. Ik verwacht bvb. nog wel wat Nintendo Switch 2 editions als filler.
Ja, probeerde dit ook al in de initiele post aan te geven, het is vroeg, maar ik had toch gehoopt op meer, helemaal met de feestdagen in aantocht. Voor mijn gevoel was dat beter op s1, maar human memories en de rose tinted glasses zullen hierin ook een rol spelen.
Daarnaast, wederom zoals eerder aangegeven, het loopt fantastisch dus waarom zouden ze meer moeite doen en met mp4 heb je natuurlijk ook iets. Bij elke game is er altijd een risico dat het tegenvalt.
IIg dank voor de lijst, vind het altijd leuk om zulke dingen te lezen en over na te denken!