Los van het punt dat geen enkel bedrijf blind loyalisme verdient toch even een paar opmerkingen

RangedNeedles schreef op zondag 31 augustus 2025 @ 11:09:
[...]
Beeld sturen over USB-C is een open standaard. Als jij je console maakt volgens de specs en je dock voldoet hier ook aan, zou eigenlijk elk dock ooit gemaakt en nog te maken gewoon moeten werken. Dat kost je als bedrijf geen extra moeite, integendeel. Maar ja, dan verkoop je je eigen dure docks natuurlijk niet he.
Misschien moeten we toch wat nuance hier in de conversatie brengen. Er zijn ten eerste reeds third-party docks/"kabels" die met Switch 2 functioneren. Hiervoor is voor bestaande producten meestal een firmware update nodig. Maar het kan dus wel gewoon.
En USB-C is inderdaad een open standaard maar er bestaat ook een mijnenveld van matige implementaties. Veel bestaande docks voor laptops werken ook niet onder alle omstandigheden vlot of correct. Niet bepaald iets waar enkel Nintendo "schuldig" aan is. Goede USB-C docks zijn bovendien een stuk duurder dan die 110 euro.
offtopic:
Een Linus Tech Tips moet je bovendien goed bij opletten, zij hebben er soms een handje aan om met "net voldoende" technische kennis een video zoals hierboven te produceren waarbij men toevallig een aantal belangrijke punten vergeet (want het past niet in hun framing van de week). Het is momenteel namelijk populair op YouTube om op het bedrijf te bashen, dit levert veel kliks op. Er wordt een verhaal opgehangen dat USB-C een wondermiddel is, en er wordt gedaan alsof Nintendo hier een big evil is die tegen de standaard ingaat. De ironie dat Linus een ander bedrijf gaat verwijten van "greedy behaviour" is toch wel ... En dan begrijpen ze zelfs niet waarom er reeds docks zijn die werken... Maar goed dat is allemaal heel off-topic
Is wat Nintendo hier doet ideaal? Neen helemaal niet. Is het begrijpelijk? Ja, want waarom zou een bedrijf moeite steken in het ondersteunen van specifieke third-party accessoires wanneer men toch reeds niet volgens de standaard kan werken om beeld te verkrijgen op het scherm - er is een hele goede reden waarom Switch 2 een DP naar HDMI converter chip moet gebruiken, en op dat moment wijk je v.z.i.w. sowieso al af van de USB-C standaard. Maar vergeet het dat men zou ingaan op waarom Nintendo dit doet, want dat past niet in het verhaal
Switch 1 docks werkten eerst ook (bijna) niet. We zien hier hetzelfde patroon waarbij Nintendo kiest om voor hun eigen hardware te optimaliseren en geen middelen steekt in "wat als iemand een random product inplugt dat hier niet voor gemaakt werd..." Na verloop van tijd is dat allemaal opgelost. Ik vermoed dat dit voor Switch 2 over een jaar geen discussiepunt meer is, de meeste docks van bedrijven die hier om geven zullen tegen dan gewoon werken.
Hetzelfde met dat HDR gedoe. Neem gewoon wat bestaat, vind het warm water niet opnieuw uit. Dan moeten mensen tenminste niet liggen kloten met hun TV-instellingen en hebben we wat minder content creator video’s om door te ploegen.
Helaas is HDR en gaming al jaren een struikelblok. Nintendo had dit beter moeten doen, maar is verre van de enigste die hiermee sukkelt. Zoek maar eens naar het gebruik van HDR in Windows, of google eens naar problemen met een Xbox of PS5 en HDR. Praat dat het goed? Helemaal niet. Maar het zegt iets over hoe HDR bij game ontwikkelaars al jaren als bijzaak behandeld wordt. Gezien zowel de ontwikkelaar als de console fabrikant nodig zijn voor een goede implementatie verwacht ik al jaren niet veel meer van HDR in gaming context...
Onlangs met die Indie Direct ook. De meerderheid vindt het maar niets maar de enkelingen hier kunnen hun hart niet op met wat er getoond werd. Da’s jullie goed recht, blij voor jullie, maar begrijp tenminste dat niet iedereen die Japanse 8-bit stijlachtige games nog steeds (of überhaupt) te pruimen vindt. Er zijn al zo weinig aankondigingen, krijg je zoiets.
Smaken verschillen en dat is helemaal ok. Het is ook begrijpelijk wanneer personen het zich beklagen dat game X er nog niet is - al vind ik het persoonlijk niet verstandig om een console te kopen voor game X als die nog niet aangekondigd is...
Maar sommige mensen maken er dan weer een sport van om zo dramatisch mogelijk te uiten hoe slecht het voor hun wel is en dat er niks te spelen zou zijn, en dat is ook nergens voor nodig. We zitten met meer dan 100 games voor Switch 2 aangekondigd in 2025 en ettelijke duizenden speelbare Switch games, waar ook nog steeds nieuwe games voor aangekondigd worden. Een beetje relativisme zou in het topic soms op zijn plaats zijn, wetende hoe vorige console launches gelijkaardig of veel slechter liepen. Video games hebben een enorm divers publiek, en soms kondigt men dingen aan die niet iemands persoonlijke voorkeur zijn. Wat mij betreft gewoon een kwestie van "don't yuck on other people's yum." Je gaat mij niet zien klagen als er een Call of Duty direct zou zijn of wanneer men de volgende grote life sim aankondigt.
Dan zou ik hier nu een mooi bruggetje kunnen maken naar de dev kit discussie, maar goed
Punt is, het is best oké om toe te geven dat Nintendo de bal soms misslaat en best snel de mensen hun portefeuille laat trekken. Net zoals alle andere bedrijven. Dat maakt je geen slechtere Ninty fan. Geen zorgen
Uiteindelijk zit ik hier gewoon wat mee te lezen om mee te blijven met wat er allemaal aankomt (met dank aan @
JackAvery!), maar ik blijf erbij: je houdt hier gewoon best je muil als je niet álles aanbidt dat Nintendo doet. Kritiek wordt per definitie neergesabeld en wat Nintendo doet, hadden ze per definitie niet beter kunnen doen. Best jammer. Durf kritisch zijn en sta open voor andermans negatieve ervaringen, dat maakt je eigen speelervaring er niet minder om. Je hoeft Nintendo niet continu te verdedigen.
Nieuwtjes spam ik met veel plezier

Ik vind verder het helemaal prima om kritisch te zijn! Maar ik mis soms nuance en een gebrek aan begrip voor waarom bedrijven bepaalde keuzes maken in dat soort posts. Kritiek moet m.i. constructief en minstens een beetje geïnformeerd zijn. Er staat helaas heel veel incorrecte onzin te vinden op het internet die al snel voor waar wordt aangenomen.