Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14:18
esky schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 09:24:
[...]

200.000 aansluitingen in dunbevolkte gebieden gaan dan van Delta naar KPN. Zou dat gaan om de aansluitingen die ooit onder de naam "Glasvezel buitenaf" zijn aangelegd?
Er is echt nog niks anders bekend dan wat er in het bericht staat. Ook niet intern bij KPN. Behalve waarschijnlijk bij het hoogste management.
Zolang de aanvraag bij de ACM loopt wordt er ook niets gecommuniceerd qua details over plaatsen en dergelijke.

Speculeren heeft dus geen zin.

NB: Ze gaan niet naar KPN maar naar Glaspoort. En Glaspoort is maar voor de helft van KPN.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:00
Ik heb een onprettige ervaring met Delta. Glasvezelaanleg was een drama. Mensen kwamen niet opdagen dus dan blijf je voor niks thuis. Dan gewoon liegen dat ze zijn geweest. Maar goed uiteindelijk aangelegd, maar ik had inmiddels een nieuw jaarabonnement afgesloten bij Ziggo. Het was immers niet duidelijk wanneer glasvezel aangesloten ging worden, tot het moment dat er een afspr ingepland ging worden. en ik wil maar al te graag die tientjes besparen. Dus ik bellen om te annuleren, want volgens Delta's eigen voorwaarden (artikel 8.2) gaat de bedenktijd in op het moment dat je de randapparatuur in bezit hebt. Echter, annuleren bleek onmogelijk, want de bedenktijd was verstreken. Hun eigen voorwaarden hebben ze lak aan. Wat een oplichers zijn het. Ik wilde over +- 3 maanden naar Delta verhuizen, maar dat kunnen ze nu dus wel vergeten. Advocaat gebeld en de annulering is nu wel rond. Belachelijk bedrijf.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18:21
[...]

200.000 aansluitingen in dunbevolkte gebieden gaan dan van Delta naar KPN. Zou dat gaan om de aansluitingen die ooit onder de naam "Glasvezel buitenaf" zijn aangelegd?
*knip*. Geen bron

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 29-05-2024 13:19 ]

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wowbagger
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 14-06-2024
[...]

Ik vermoed dat het niet om gebieden met actieve aansluitingen gaat. Dan haal je je veel ellende op de hals als 200.000 abonnees andere infra krijgen, andere e-mail adressen etc.

Wellicht alleen die gebieden waar Delta nog aan het plannen was? We gaan het zien.

“What’s up?” “I don’t know,” said Marvin, “I’ve never been there.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17:09
Wowbagger schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:52:
[...]

Ik vermoed dat het niet om gebieden met actieve aansluitingen gaat. Dan haal je je veel ellende op de hals als 200.000 abonnees andere infra krijgen, andere e-mail adressen etc.
Ik zie geen issue in de overgang op dit gebied. Alleen het eigenaarschap verandert, Delta en Caiway kunnen toch gewoon hun pakketten blijven aanbieden, incl mailadressen etc?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
Wowbagger schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 12:52:
[...]

Wellicht alleen die gebieden waar Delta nog aan het plannen was? We gaan het zien.
Laten we het vergelijken met een recent overgenomen netwerk door KPN: Primevest.

KPN neemt daar het passieve netwerk over. Koop breekt geen huur dus de partijen die een huurovereenkomst hebben met Primevest (Glasoperator/Odido) behouden gewoon hun apparatuur in de PoP en KPN plaatst er apparatuur naast waardoor zij ook kunnen gaan leveren aan eindklanten.

Scenario Delta-Glaspoort:
Glaspoort neemt het passieve netwerk over. De contracten tussen Delta Operator en Delta Fiber blijven in stand (koop breekt geen huur) maar gaan van Delta Fiber over naar Glaspoort. Er verandert dan dus niets voor de reeds actieve klanten.
Glaspoort plaatst actieve apparatuur in de PoPs (Glaspoort WBT geheten) en beide operators kunnen leveren op het netwerk waardoor alle aangesloten klanten de keuze krijgen uit partijen via Delta Operator (Wholesale) die ze al hadden en alle providers die leveren via Glaspoort WBT (zie website Glaspoort).

Zonder te willen speculeren is dit op basis van ervaringen in het verleden het meest waarschijnlijke scenario.

Dit is ook min of meer het scenario dat EQT altijd voorstond (los van een overname dan):
Meerdere operators in de PoP krijgen en zo meer actieve klanten. Daarom is er ook P2P gebouwd want dan is dat technisch relatief makkelijk te doen. Kwestie van apparatuur bijplaatsen, backhaul laten aansluiten en klantvezel in de PoP ompatchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik kan niet wachten tot KPN op de glasvezel van DFN komt.

Ik heb nu Solcon, maar ik mis nu bepaalde combi voordelen met KPN mobiel die ik wel zou hebben als ik kon kiezen voor KPN vast internet . Ik heb bijvoorbeeld geen Entertainment korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:24
dolopfriet schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 20:08:
Ik kan niet wachten tot KPN op de glasvezel van DFN komt.

Ik heb nu Solcon, maar ik mis nu bepaalde combi voordelen met KPN mobiel die ik wel zou hebben als ik kon kiezen voor KPN vast internet . Ik heb bijvoorbeeld geen Entertainment korting.
Ik kan niet wachten tot er naast DFN andere belichters zoals Odido, Fiber Operator of Fiber Crew actief worden op (delen van) het DFN netwerk. Geen idee waarom dat nog niet gebeurt, maar ik gok dat DFN teveel geld vraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Odido is bij mij gewoon te krijgen op de glasvezel van DFN. Heb je al een postcode check gedaan op de website van Odido?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
dolopfriet schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 10:13:
Odido is bij mij gewoon te krijgen op de glasvezel van DFN. Heb je al een postcode check gedaan op de website van Odido?
Klopt, maar ze leveren met DFN als belichter en hebben dus geen eigen apparatuur in de DFN pops staan.

In het KPN netwerk heeft Odido (glasoperator) op een aantal plaatsen eigen apparatuur in de pops staan en daar zie je forse verschillen:
Op de plekken in KPN netwerk waar geen eigen apparatuur staat kost 1Gbit € 55 per maand en is dat de max snelheid.
Op plekken in KPN netwerk waar wel eigen apparatuur staat kost 1Gbit €45 per maand en is de max snelheid 8Gbit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Ik kan op DFN glasvezel 2 Gbit/s krijgen bij Odido.

Wel ben ik met je eens dat het triest is dat Odido duurder is op de glasvezel van DFN dan op eigen netwerk.

Maar ook Solcon is duurder bij DFN als op de glasvezel van Glaspoort of KPN.

Blijkbaar is DFN altijd duurder, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlitzerNL
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 07-09 22:30
dolopfriet schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 11:35:
Ik kan op DFN glasvezel 2 Gbit/s krijgen bij Odido.

Wel ben ik met je eens dat het triest is dat Odido duurder is op de glasvezel van DFN dan op eigen netwerk.

Maar ook Solcon is duurder bij DFN als op de glasvezel van Glaspoort of KPN.

Blijkbaar is DFN altijd duurder, helaas.
Dat komt omdat Odido en de andere aanbieders een behoorlijke afdracht moeten doen bij DFN.
Zie ook Freedom internet prijzen en wat hun daar over zeggen op hun website.

ik ga graag weg bij delta, maar qua fiber nog steeds gebonden een DFN, mogelijke interesante overstappen zijn naar: http://www.plinq.nl/ of https://www.glasnet.nl

bij beide is vast IP mogelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
en hier gaan de aanlegplannen van DFN voorlopig in de ijskast

nou is Glaspoort ook in de onderzoekende fase... maar dat zijn ze al vanaf januari (mogelijk langer maar dat kan ik niet checken..)

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berpie74
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13:20
Wij hebben een glas vezel aansluiting van Delta in onze meterkast (wit kastje). Op de site van Delta kan ik echter geen abonnement samenstellen, dit kan alleen telefonisch, aldus Delta. Iemand een idee waarom dat zo is?

Edit: Excuus, ik zie nu dat dit het DFN topic is. Verkeerde topic.

[ Voor 13% gewijzigd door Berpie74 op 23-06-2024 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Berpie74 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:47:
Wij hebben een glas vezel aansluiting van Delta in onze meterkast (wit kastje). Op de site van Delta kan ik echter geen abonnement samenstellen, dit kan alleen telefonisch, aldus Delta. Iemand een idee waarom dat zo is?

Edit: Excuus, ik zie nu dat dit het DFN topic is. Verkeerde topic.
Het is verwarrend, maar dit topic gaat over het netwerk van DFN, zegmaar dat witte kastje in je meterkast. Delta is 1 van de providers op dat netwerk. Kijk ook eens bij de andere providers die in de openingspost genoemd worden, misschien zit daar wat voor je bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argarath
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:49

Argarath

MasterBlaster

SMSfreakie schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 17:59:
en hier gaan de aanlegplannen van DFN voorlopig in de ijskast

nou is Glaspoort ook in de onderzoekende fase... maar dat zijn ze al vanaf januari (mogelijk langer maar dat kan ik niet checken..)
(delen van) Tilburg idem dito. Bizar ook, wachten al ruim 2 jaar op de aansluiting van Delta...

Pearl Drums - Paiste Cymbals - Balbex Sticks - Remo Skins

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Argarath schreef op maandag 24 juni 2024 @ 11:19:
[...]

(delen van) Tilburg idem dito. Bizar ook, wachten al ruim 2 jaar op de aansluiting van Delta...
snap prima dat het nutteloos is eigenlijk om 2 (of meer) glasvezelnetwerken in de grond te graven...... maar vind de het wel slordig hoe er gecommuniceerd wordt.. en hoe slecht eigenlijk de website wordt bij gehouden..

nu woon in hier pas sinds december 1x een briefje gezien van "JA we gaan aanleggen" of iets in die trant...
prima ik zie vanzelf de gravers verschijnen.. (nooit een contract afgesloten want immers liep de campagne tot maart 2023 geloof ik.)
en de website meld als oud nieuws dat ze in januari 2023 al van start zouden gaan...

en inmiddels dat het voorlopig in de ijskast beland is... maar je kan je nog steeds aanmelden... 8)7

maar goed ze wekten op m'n vorige adres ook al erg veel vertrouwen... en daar is er nog steeds niks leverbaar via DFN.. glaspoort ging 3 maanden later eens los en die leveren inmiddels daar wel..

a fijn we wachten wel af wie hier gaat graven ten zijner tijd...

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argarath

Argarath

MasterBlaster

SMSfreakie schreef op maandag 24 juni 2024 @ 19:16:
[...]

snap prima dat het nutteloos is eigenlijk om 2 (of meer) glasvezelnetwerken in de grond te graven...... maar vind de het wel slordig hoe er gecommuniceerd wordt.. en hoe slecht eigenlijk de website wordt bij gehouden..

nu woon in hier pas sinds december 1x een briefje gezien van "JA we gaan aanleggen" of iets in die trant...
prima ik zie vanzelf de gravers verschijnen.. (nooit een contract afgesloten want immers liep de campagne tot maart 2023 geloof ik.)
en de website meld als oud nieuws dat ze in januari 2023 al van start zouden gaan...

en inmiddels dat het voorlopig in de ijskast beland is... maar je kan je nog steeds aanmelden... 8)7

maar goed ze wekten op m'n vorige adres ook al erg veel vertrouwen... en daar is er nog steeds niks leverbaar via DFN.. glaspoort ging 3 maanden later eens los en die leveren inmiddels daar wel..

a fijn we wachten wel af wie hier gaat graven ten zijner tijd...
Helemaal eens. Ik snap de redenatie ook, hoewel ik toch sterk het idee heb dat het belangrijkste argument om tegen aanleg van 2 netwerken te zijn niet genoemd is in de brief, namelijk dat DFN dan concurrentie krijgt die ze liever niet hebben...

Maar ik ontving 2 weken terug nog bericht dat men verwachtte dat ik in q4 aangesloten zou worden en dan nu dit. Echt een puinhoop qua communicatie. En dan heb ik ook nog een Delta abonnement afgesloten toen (was nodig voor de animo) en dat wordt ook nog even doodleuk vermeld, dat die gewoon doorloopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Argarath schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:03:
[...]

Helemaal eens. Ik snap de redenatie ook, hoewel ik toch sterk het idee heb dat het belangrijkste argument om tegen aanleg van 2 netwerken te zijn niet genoemd is in de brief, namelijk dat DFN dan concurrentie krijgt die ze liever niet hebben...

Maar ik ontving 2 weken terug nog bericht dat men verwachtte dat ik in q4 aangesloten zou worden en dan nu dit. Echt een puinhoop qua communicatie. En dan heb ik ook nog een Delta abonnement afgesloten toen (was nodig voor de animo) en dat wordt ook nog even doodleuk vermeld, dat die gewoon doorloopt...
Twee netwerken is niet ideaal en in een perfecte wereld zou elk huis 1 aansluiting hebben waarop je kunt kiezen uit alle providers.

Als het goed is is een netwerk rendabel als 40% van de aansluitingen gebruikt wordt dus 2 netwerken is haalbaar (zie ODF en KPN die geen moeite hebben op dezelfde adressen aan te leggen). Maar... DFN is bezig 200.000 aansluitingen te verkopen aan Glaspoort (KPN). Als dat een aanloop is voor verdere samenwerking is het niet handig glasvezel aan te leggen op plekken waar KPN dat al heeft of aan het leggen is.

Er zijn overigens ook mensen voor wie een rechtzaak de enige manier is DFN te dwingen zich aan afspraken te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Argarath

Argarath

MasterBlaster

esky schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 10:46:
[...]

Twee netwerken is niet ideaal en in een perfecte wereld zou elk huis 1 aansluiting hebben waarop je kunt kiezen uit alle providers.

Als het goed is is een netwerk rendabel als 40% van de aansluitingen gebruikt wordt dus 2 netwerken is haalbaar (zie ODF en KPN die geen moeite hebben op dezelfde adressen aan te leggen). Maar... DFN is bezig 200.000 aansluitingen te verkopen aan Glaspoort (KPN). Als dat een aanloop is voor verdere samenwerking is het niet handig glasvezel aan te leggen op plekken waar KPN dat al heeft of aan het leggen is.

Er zijn overigens ook mensen voor wie een rechtzaak de enige manier is DFN te dwingen zich aan afspraken te houden.
Het lijkt er idd op dat Glaspoort bezig is om ook bij ons aan te leggen. Gek dat ik hier geen enkele informatie over heb ontvangen. Overigens spreekt het open karakter van Glaspoort mij een stuk meer aan dan de manier van werken van Delta. Ik overweeg sterk om mijn abonnement bij Delta te annuleren nu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
@Argarath op mn vorige adres had ik me dus wel aangemeld voor DFN maar goed toen besloot glaspoort ook te graven, eerst een mail gestuurd van ik haak toch voorlopig af (ook door de matige informatie voorziening) kon dat niet want de 2 weken bedenk termijn was al lang verlopen... die gaat toch officieel in NA oplevering? mgoed

Brief getikt en deze naar ze opgestuurd en binnen een week netjes een briefje terug dat ze het jammer vinden, en hopen dat ze in de toekomst me nog wel een aansluiting kunnen aansmeren....

en toen had ik ook nog geen verhuizing op korte termijn in de planning.. :+

en voor glaspoort kan je bij kijken in de "projecten" op hun eigen pagina.. de postcode tool doet voor mij nog weinig..

[ Voor 9% gewijzigd door SMSfreakie op 25-06-2024 19:39 ]

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ik geloof dat dit topic en dit topic ([Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie) ietwat door elkaar lopen, maar ik geloof dat ik hier toch beter zit. :+

Nu de peperdure glasvezelkabel is gelegd (zie mijn posts in dat andere topic) zit ik met familie mee te kijken naar welke provider ze zullen gaan. Liefst bleven ze bij KPN, maar die levert natuurlijk niet op dit netwerk.
(KPN geeft sinds kort wel aan dat er glasvezel komt, maar ik denk dat dat hiermee samenhangt: nieuws: Delta Fiber wil deel glasvezelaansluitingen verkopen aan Glaspoort).

Anywho; vrij groot aanbod van ISP's nu (was het begin wel anders) waar ik na wat schiften (o.a. zakelijke ISP's) uitkwam op Delta, Caiway, Freedom, Glasnet, Odido, Online, Plinq, Solcon en 2 nieuwe die ik niet eerder zag; Onvi en Multifiber.

Gezien de wens voor een aantal specifieke (kinder)TV-zenders vielen alle ISP's weg met een TV-product van Canal+. (NLZIET biedt ook niet al die zenders)
Dus Freedom, Glasnet, Online, Onvi vallen weg, wat voor TV-product Multifiber precies heeft kom ik zo niet achter, maar die biedt een bepaalde zender ook niet; en ik lees er ook niet al te goede verhalen over.

Delta, Caiway, Odido, Plinq en Solcon blijven over.

Als ik eventuele Cashbacks niet meereken zit er toch behoorlijk verschil in de prijzen.
Laagste internetsnelheid is voldoende, 1 of 2 TV-decoders en dus een aantal extra TV-zenders.
Voor een jaar varieert het tussen de €525 (Caiway), €675 (Odido), €710 (Delta), €832 (Plinq) en €869 (Solcon) voor een zover mogelijk gelijk product.
Caiway heeft weliswaar de laagste snelheid (75/75 versus 100-200 bij de andere ISP's) maar is wel inclusief opnemen (wat dus anders is dan terugkijken).
Odido levert als TV-decoder een Mediabox (Android TV) wat aantrekkelijk is (diverse apps), Plinq levert DVB-C (vind ik aantrekkelijk maar doen zij niets mee) en Plinq en Solcon leveren een FRITZ!Box wat mij aantrekkelijker lijkt dan de Nokia's/Zyxels van de anderen.

Ik weet nog niet wat zij gaan doen qua netwerkapparatuur maar dat heb ik aangeraden los te houden van de ISP o.a. vanwege het feit dat wisselen van ISP dan ook makkelijker gaat.
Omdat het niet voor mezelf is wil ik eigenlijk niet branden aan een eigen router, zeker niet i.c.m. een IPTV-product. (lees dat dat laatste het nog wel eens moeilijker maakt)

Nou heb ik hier de grootste verschillen voor dagelijks gebruik al genoemd (prijs, TV-product en router)
Maar zijn er verder over het algemeen nog afwegingen of op Tweakers heersende opvattingen/meningen over de verschillende ISP's voordat ik deze bevindingen met hen deel? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Piet91 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:52:
Ik geloof dat dit topic en dit topic ([Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie) ietwat door elkaar lopen, maar ik geloof dat ik hier toch beter zit. :+

Nu de peperdure glasvezelkabel is gelegd (zie mijn posts in dat andere topic) zit ik met familie mee te kijken naar welke provider ze zullen gaan. Liefst bleven ze bij KPN, maar die levert natuurlijk niet op dit netwerk.
(KPN geeft sinds kort wel aan dat er glasvezel komt, maar ik denk dat dat hiermee samenhangt: nieuws: Delta Fiber wil deel glasvezelaansluitingen verkopen aan Glaspoort).
Ik reageer vooral even op bovenstaande laatste zin. Die twee dingen hebben 100 procent zeker niks met elkaar te maken. Die verkoop ligt nog bij de ACM ter goedkeuring en de betreffende adressen zijn ook binnen KPN super geheim en worden zeker niet gebruikt voor het aangeven van plannen in jouw buurt.

Dus als KPN dat aangeeft zijn er andere (concrete) plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
Solcon is een dochter van KPN en levert wel op het Delta netwerk. Maar is in vergelijking met Caiway, Delta of Odido wel duur. Daarnaast internet is internet. Tenzij er hele speciale eisen zijn maakt het voor de meeste mensen niks uit hoe het internet binnen komt.

Bij veel providers is eigen router en TV kijken gewoon plug en play. Daar is dus niks bijzonders aan.

[ Voor 16% gewijzigd door bjusterbaarlik op 25-06-2024 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Solcon is vooral duur op de glasvezel van DFN.
Op de glasvezel van KPN of Glaspoort is Solcon goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esky
Piet91 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 21:52:

[...]
Delta, Caiway, Odido, Plinq en Solcon blijven over.
[...]
Ik heb geen ervaring met TV bij deze providers, wat ik wel weet is dat je bij Delta en Caiway een router krijgt die direct op glas is aangesloten. Bij Odido, Plinq en Solcon wordt er een Nokia XS-010X-Q geplaatst die glas omzet in ethernet waar dan een router van de provider (of van jezelf) aan gehangen wordt. Nadeel extra stroomstekker in je meterkast. Voordeel makkelijker eigen router aansluiten.
Barre73 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:20:
[...]
Beetje off-topic, maar op de netwerkkaart heeft KPN hele gemeentes geel gekleurd. Hier krijg je bijvoorbeeld als melding op alle postcodes in de gemeente die nog geen glas van KPN hebben al meer dan een jaar het niet veel zeggende: "We maken een plan voor jouw buurt".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
esky schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:23:
[...]

Ik heb geen ervaring met TV bij deze providers, wat ik wel weet is dat je bij Delta en Caiway een router krijgt die direct op glas is aangesloten. Bij Odido, Plinq en Solcon wordt er een Nokia XS-010X-Q geplaatst die glas omzet in ethernet waar dan een router van de provider (of van jezelf) aan gehangen wordt. Nadeel extra stroomstekker in je meterkast. Voordeel makkelijker eigen router aansluiten.

[...]

Beetje off-topic, maar op de netwerkkaart heeft KPN hele gemeentes geel gekleurd. Hier krijg je bijvoorbeeld als melding op alle postcodes in de gemeente die nog geen glas van KPN hebben al meer dan een jaar het niet veel zeggende: "We maken een plan voor jouw buurt".
Dan zal ik dat (off-topic) uitleggen. KPN heeft netwerkontwerpen gemaakt voor een X aantal gemeentes/projecten voor enkele jaren vooruit. Dat zijn de gemeentes die je daar ziet in het geel (in sommige is de aanleg al wel gaande). KPN is op geen enkele wijze verplicht aan te geven wanneer de werkelijke uitvoering plaats vindt maar als er een dergelijk plan ligt, dan staat het dus wel op de langjarige planning.

Dit is alleen gedaan omdat mensen bleven vragen of KPN ooit van plan was glasvezel aan te leggen. Nu is dat op een soort van manier duidelijk gemaakt maar meer dan dit zal je pas krijgen als het project ook werkelijk van start gaat met de aankondiging naar de markt (WBA partijen) en een aar weken later naar de bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Barre73 schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:20:
Ik reageer vooral even op bovenstaande laatste zin. Die twee dingen hebben 100 procent zeker niks met elkaar te maken. Die verkoop ligt nog bij de ACM ter goedkeuring en de betreffende adressen zijn ook binnen KPN super geheim en worden zeker niet gebruikt voor het aangeven van plannen in jouw buurt.

Tja; het leek een beetje 1+1. Glaspoort die even geleden dus aangaf dit gebied in onderzoek te hebben; bovenstaande nieuws dat het vooral om "'dunbevolkte gebieden verspreid over meerdere regio's" gaat (dat is hier van toepassing; voormalig "Glasvezel buitenaf" gebied).

Ik heb wel van hun gehoord (de familie waar ik dit nu voor aan het uitzoeken ben) dat zij bedrijfseigenaren kennen die door KPN/glaspoort waren benaderd. En in wat nieuwsberichten hebben ze het ook over eerst gestapelde woningen en appartementencomplexen en later "enkele woningen".

Ik heb geen reden om jou niet te geloven hoor, ik heb er alleen aan hard hoofd in dat KPN/Glaspoort hier (in een dorpje en uitgestrekt buitengebied) een 2e glasvezelnetwerk gaat uitrollen, ook waar veel inwoners de glasvezeluitleg en providers van het Delta netwerk niet bepaald positief hebben ervaren.
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 22:38:
Solcon is een dochter van KPN en levert wel op het Delta netwerk. Maar is in vergelijking met Caiway, Delta of Odido wel duur.
Zoals ik hierboven heb aangegeven, ruim €250 duurder op jaarbasis.

Nou biedt de combinatie van Solcon wel voordelen i.c.m. KPN/Simyo mobiele abonnementen (die zij hebben) maar de verschillende providers vergelijken zonder mobiele abonnementen erbij te betrekken, is al lastig genoeg.
Daarnaast internet is internet. Tenzij er hele speciale eisen zijn maakt het voor de meeste mensen niks uit hoe het internet binnen komt.
True. Ik voorzie bij hen bij de router ook alleen maar de behoefte aan IP-adress reserveren (voor een aantal apparaten) en VPN-server (Wireguard/OpenVPN) zou leuk zijn (dan kan de antieke RPi met PiVPN weg).
Maar gaat verder vooral om dat de router stabiele apparaten zijn.
Bij veel providers is eigen router en TV kijken gewoon plug en play. Daar is dus niks bijzonders aan.
Heb zelf niet veel ervaring met routers bij glasvezel (zit zelf bij Ziggo met modem in bridge-modus), maar dat is toch niet helemaal zo?
Zoals de reactie van @esky al aangeeft; bij de ene provider krijg je blijkbaar een router die direct aan de glasvezelkabel hangt en bij de ander zit er eerst nog een converter tussen.
En dan heb je nog bijvoorbeeld dit verhaal: [Delta XGS-PON Glas] Eigen ONT/modem/router installeren - 2

En als je IPTV gebruikt is een eigen router vaak helemaal lastig. Zelfs switches met IGMP snooping werken niet altijd feilloos.
esky schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 10:23:
Ah, goed om te weten.
In het andere topic (Piet91 in "[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie") heb ik hierover ook al een gepost met een overzicht van de providers en hun router/TV-product etc.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iHdBmGVFW-1SDGp9usKyYfnT2OU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/W605rhLuTmKFj1cTWas3EQu3.png?f=user_large

Nadeel is dus wel als je bijv. eerst Odido, Plinq of Solcon neemt en evt. een eigen router koopt/gebruikt; en later van ISP wil wisselen naar Caiway of Delta dat je netwerk alsnog moet aanpassen. (eigen router moeilijker)
Op die kaart staan een aantal nieuwbouwprojecten (lees; nieuwe woonwijk of cluster nieuw woningen/appartementen) duidelijk aangegeven als "Glasvezel in aanleg" (blauw) en dat klopt; want de vergunningen daarvoor heb ik in de lokale krant gelezen en de glasvezelsprieten heb ik gezien.
Maar de rest van het gebied/dorpen is niet geel van "Glasvezel planning" maar op de site van Glaspoort staat dat ze hier onderzoek doen. En als ik een aantal adressen invoer op de KPN website staat daar ook expliciet dat er glasvezel komt.

Goed, lang verhaal. Kosten zijn bekend, TV-product is bekend en nu ook bij welke provider je wel/makkelijker een eigen router kan gebruiken.
Mijn belangrijkste vraag in de vorige reactie was meer of er bepaalde grote verschillen zijn (in installatie, product, gebruik o.i.d.) waar ik rekening mee moet houden of dat er bepaalde voorkeuren waren.
Maar ik heb niet echt het idee dat er bepaalde providers bij Tweakers positief uitspringen t.o.v. de andere providers.

Dit verhaal bij de familie maar eens voorleggen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
Leuk detail.. Ziggo stuurt hier even een geadresseerd krantje met dat hun glasvezelkabel niet onder gaat doen voor glasvezel...

Speciale editie voor de regio hier.... 8)7

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
Gisteren zag ik hier in de buurt twee mensen naast elkaar werken aan het glasvezelnetwerk van DFN, eentje met een Ziggo hesje aan en eentje met een ODF hesje aan, dat is pas samenwerking ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:36
esky schreef op donderdag 27 juni 2024 @ 09:35:
Gisteren zag ik hier in de buurt twee mensen naast elkaar werken aan het glasvezelnetwerk van DFN, eentje met een Ziggo hesje aan en eentje met een ODF hesje aan, dat is pas samenwerking ;)
Dat heb ik ook wel eens gezien. Meestal als Ziggo een storing had ;). Oftewel: grote kans dat de "Delta" gravers (/MiH GmbH heeft de aanleg gedaan) de coax kabel(s) hadden geraakt en Ziggo het mocht komen repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-09 12:51
Ik heb een PON verbinding via delta en poog mijn eigen router die na de XS-2426G-B opgesteld staat de mogelijkheid te geven tot portforwarding via DMZ. Helaas verschijnt die gewoon niet tussen de opties! Enkel mijn laptop is een optie in het DMZ menu. Als ik het IP adres manueel ingeef krijg ik een waarschuwing dat dit device reeds gekend is.

Iemand een idee waarom dit device niet getoond wordt in deze lijst? Het enige verschil is dat deze geen IPv6 adres heeft.

Delta heeft me al twee keer overgezet van CGnat naar een eigen IP. Maar geen idee of dit nu werkelijk is doorgekomen. Het IP start met 81.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• esky
larsg schreef op zondag 30 juni 2024 @ 18:18:
Ik heb een PON verbinding via delta en poog mijn eigen router die na de XS-2426G-B opgesteld staat de mogelijkheid te geven tot portforwarding via DMZ. Helaas verschijnt die gewoon niet tussen de opties! Enkel mijn laptop is een optie in het DMZ menu. Als ik het IP adres manueel ingeef krijg ik een waarschuwing dat dit device reeds gekend is.

Iemand een idee waarom dit device niet getoond wordt in deze lijst? Het enige verschil is dat deze geen IPv6 adres heeft.

Delta heeft me al twee keer overgezet van CGnat naar een eigen IP. Maar geen idee of dit nu werkelijk is doorgekomen. Het IP start met 81.
Je zit helaas in het verkeerde topic. Dit topic gaat over het netwerk van DFN waar Delta 1 van de providers op is. Ik denk dat je hier moet zijn.

Overigens is de Nokia XS-2426G-B voor de vanille gebruiker een prima oplossing, maar als je meer dan je wifi wachtwoord wilt aanpasen loop je al snel tegen de beperkingen van het ding aan.

Als je een eigen router wilt gebruiken is het denk ik het handigst de Nokia van Delta te vervangen door een ONT of SFP+ module. Zie het kopje "Geschikte apparatuur" in dit topic. Je kan ook overstappen op een andere provider dan Delta/Caiway, dan plaatst DFN een ONT waar je je eigen router in kan pluggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 17:22
DELTA Netwerk neemt glasvezelnetwerk van Rodin over in Groningen

https://www.deltafiber.nl...-rodin-over-in-groningen/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Laatst online: 08:27
Gaat lekker met Delta, misschien niet door iedereen te lezen maar de strekking is als volgt:

- De reden is dat ook een andere partij concrete plannen heeft om glasvezel aan te leggen
- De reden is dat het centrum van Franeker een historische kern heeft en de archeologische dienst daarom voorwaarden heeft gesteld voor de wijze van aanleg op deze historische locatie
- Wij vinden dat telecomproviders gebruik moeten maken van elkaars glasvezelnetwerken, zodat maar één glasvezelnetwerk per gebied hoeft te worden aangelegd
- De aanleg van glasvezel is een flinke investering. Die kun je als bedrijf alleen terugverdienen als genoeg klanten daadwerkelijk via jouw kabels internet gaan afnemen. Maar als de concurrent er doodleuk nog een kabel bovenop gooit, is de rekensom snel gemaakt: dit wordt niet meer rendabel

https://lc.nl/friesland/A...Delta-stokt-29114092.html

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-09 17:22

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
Los van alle redenen in het artikel: Als je voornemens bent er 200.000 van je bestaande voorraad te verkopen aan Glaspoort dan heb je die bijstelling van ambitie al bijna bereikt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
In september had DFN 1,5 miljoen aansluitingen en kwamen er per week 10.000 bij. Inmiddels zijn we 41 weken verder dus ook als dat tempo gehalveerd is zouden ze nu al op 1,7 miljoen moeten zitten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18:14

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
esky schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 13:57:
[...]

In september had DFN 1,5 miljoen aansluitingen en kwamen er per week 10.000 bij. Inmiddels zijn we 41 weken verder dus ook als dat tempo gehalveerd is zouden ze nu al op 1,7 miljoen moeten zitten......
Volgens het artikel zitten ze inmiddels op ruim 1.6:
Delta heeft momenteel ruim 1,6 miljoen aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
rens-br schreef op donderdag 4 juli 2024 @ 14:18:
[...]
Volgens het artikel zitten ze inmiddels op ruim 1.6:
[...]
Wat dus betekent dat ze in die 41 weken niet 10.000 aansluitingen per week hebben opgeleverd maar een kleine 2.500.
Mijn punt is dat het vreemd is dat het aantal aansluitingen nu (1,6 miljoen) zoveel lager is dan wat je zou verwachten gezien het bericht van september (1,5 miljoen + (41 x 10.000) = 1,9 miljoen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
En zolang DFN nu overal de projecten in de ijskast steekt omdat KPN ook gewoon wil aanleggen (en KPN schijnbaar niet huren wil op DFN en overige netwerken ) wordt het toch voor uiteindelijk de duopolie van KPN en Ziggo....

404 Signature not found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Pffff. Even frustratie. Geen glasvezel aan huis. Wel beschikbaar: 5Mbit dsl van kpn en 1000Mbit van Ziggo.
Maar dan komt het mooie, DFN heeft de eerste 6 huisnummers aan mijn zijde van de weg wel glasvezel aangesloten en de laatste huisnummers (even zijde, 100 102 etc) ook, ik woon in het midden.

Dus ik denk, laat ik DFN eens bellen voor een aansluiting. Nope, kan niet geregeld worden. Aanvraag doen via mijn aansluiting.nl.
Dus dat gedaan. Omdat je daar niet kunt selecteren, krijg ik alle aanbieders terug aan de lijn:
KPN: nee geen glasvezel en geen upgraded dsl
Ziggo: je hebt al coax en glasvezel doen we niet
DFN via Circed: gaat je minimaal €15000 kosten, waarschijnlijk meer.
Ik nog een keer bij Delta aan de lijn: nee, zijn echt geen plannen en komende 5 jaar hoef je niks te verwachten.

De huisnummer aan begin van de weg zijn al in 2020 aangelegd. Ze hebben nu geen plannen en met de ijskast erbij wordt het dus helemaal niks. Dus hele dorp en buitengebied is aangesloten, maar precies die paar huisnummers bij ons en een paar straten die er dwars op staan niet. Gaat toch zo om 70 huizen. Sommige moeten het zelfs nog doen met een schotelantenne voor fatsoenlijke tv, omdat ook ziggo daar niet is aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fryslanboy
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-09 13:31
nodri2000 schreef op dinsdag 2 juli 2024 @ 13:30:
Gaat lekker met Delta, misschien niet door iedereen te lezen maar de strekking is als volgt:

- De reden is dat ook een andere partij concrete plannen heeft om glasvezel aan te leggen
- De reden is dat het centrum van Franeker een historische kern heeft en de archeologische dienst daarom voorwaarden heeft gesteld voor de wijze van aanleg op deze historische locatie
- Wij vinden dat telecomproviders gebruik moeten maken van elkaars glasvezelnetwerken, zodat maar één glasvezelnetwerk per gebied hoeft te worden aangelegd
- De aanleg van glasvezel is een flinke investering. Die kun je als bedrijf alleen terugverdienen als genoeg klanten daadwerkelijk via jouw kabels internet gaan afnemen. Maar als de concurrent er doodleuk nog een kabel bovenop gooit, is de rekensom snel gemaakt: dit wordt niet meer rendabel

https://lc.nl/friesland/A...Delta-stokt-29114092.html
Toevallig woon ik in Franeker. Sinds 2022 zit ik in de molen voor glasvezel, sinds eind 2023 hangt er een kastje. Recent nog gebeld, 30 augustus zou alles rond zijn, en ik ontvang deze week een brief van Delta, dat er op mijn adres geen glasvezel beschikbaar is.

Weten ze zelf wel waar ze mee bezig zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Fryslanboy schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:57:
[...]

Toevallig woon ik in Franeker. Sinds 2022 zit ik in de molen voor glasvezel, sinds eind 2023 hangt er een kastje. Recent nog gebeld, 30 augustus zou alles rond zijn, en ik ontvang deze week een brief van Delta, dat er op mijn adres geen glasvezel beschikbaar is.

Ik woon zelf in een klein dorpje onder Franeker. Hier liggen al een hele tijd de welbekende groene sprietje tegen de voordeur aan. Maar de gemeente heeft nog geen aanvraag binnen gekregen voor het installeren van de POP. Dus ben erg benieuwd hoe lang dit gaat duren.

Glaspoort is ook bezig met glasvezel al zit die nog in de verkennende fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
Get!em schreef op vrijdag 12 juli 2024 @ 10:26:
Pffff. Even frustratie. Geen glasvezel aan huis. Wel beschikbaar: 5Mbit dsl van kpn en 1000Mbit van Ziggo.
Maar dan komt het mooie, DFN heeft de eerste 6 huisnummers aan mijn zijde van de weg wel glasvezel aangesloten en de laatste huisnummers (even zijde, 100 102 etc) ook, ik woon in het midden.

Dus ik denk, laat ik DFN eens bellen voor een aansluiting. Nope, kan niet geregeld worden. Aanvraag doen via mijn aansluiting.nl.
Dus dat gedaan. Omdat je daar niet kunt selecteren, krijg ik alle aanbieders terug aan de lijn:
KPN: nee geen glasvezel en geen upgraded dsl
Ziggo: je hebt al coax en glasvezel doen we niet
DFN via Circed: gaat je minimaal €15000 kosten, waarschijnlijk meer.
Ik nog een keer bij Delta aan de lijn: nee, zijn echt geen plannen en komende 5 jaar hoef je niks te verwachten.

De huisnummer aan begin van de weg zijn al in 2020 aangelegd. Ze hebben nu geen plannen en met de ijskast erbij wordt het dus helemaal niks. Dus hele dorp en buitengebied is aangesloten, maar precies die paar huisnummers bij ons en een paar straten die er dwars op staan niet. Gaat toch zo om 70 huizen. Sommige moeten het zelfs nog doen met een schotelantenne voor fatsoenlijke tv, omdat ook ziggo daar niet is aangesloten.
Dan is het toch simpel? Bij huis met glasvezel dik abo nemen en de rest draadloos aansluiten. Is hier in het dorp ook gebeurt. Buitenuit kreeg glasvezel en dorp niet. Te moeilijk, te duur etc. Slimme buurman heeft eigen dorpsprovider op gezet en het halve dorp op de Wifi gezet. Iederen blij en voor 1 tientje per maand internet.
Daar kregen DFN, KPN etc. lucht van en toen ineens moest en zou het dorp op glasvezel cq breedband internet. Glasvezel ligt in de straat maar is nog niet aangelsoten en ondanks dat ziggo regelmatig langs de deuren is gegaan om zieltjes te werven blijven de meeste mensen bij de dorpsprovider. Want ja, 1 tientje in de maand.
De infrastructuur aanleggen en voila, 70 huizen razendsnel internet voor een schijntje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Fryslanboy schreef op maandag 29 juli 2024 @ 12:57:
[...]

Veel in Franeker is al aangesloten. Maar de gemeente begon eisen te stellen aan de oude binnenstad waardoor Delta allerlei extra kosten moest maken voor archeologisch onderzoek en daar bedanken ze voor. Ook omdat nu KPN wakker is geworden en ook glasvezel gaat aanleggen in Franeker.

https://www.deltanetwerk....-het-centrum-van-franeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pasc66
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-08 14:32
Bij gebrek aan een juist forum stel ik de vraag even hier:

Weet iemand of je het Delta interactieve TV kastje ook buiten het DFN netwerk kan gebruiken? De gebruiker zit momenteel op CanaalDigitaal maar de ontvanger is een drama (te complex, instabiel etc dus ik zit verschillende alternatieven te bedenken)

(de reden is heel simpel: er is behoefte aan een bediening middels een simpele afstandsbediening, geen app, geen schermpjes etc omdat de bejaarde persoon in kweste parkison heeft)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 17:00
Pasc66 schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 08:49:
Bij gebrek aan een juist forum stel ik de vraag even hier:

Weet iemand of je het Delta interactieve TV kastje ook buiten het DFN netwerk kan gebruiken? De gebruiker zit momenteel op CanaalDigitaal maar de ontvanger is een drama (te complex, instabiel etc dus ik zit verschillende alternatieven te bedenken)

(de reden is heel simpel: er is behoefte aan een bediening middels een simpele afstandsbediening, geen app, geen schermpjes etc omdat de bejaarde persoon in kweste parkison heeft)
Ja dat kan,

echter weet ik of je daar problemen mee krijgt

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:32
Zijn er al mensen uit Duiven online?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Eco-
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 10:38
Sla Delta lekker over en neem een andere provider als dat mogelijk is......

Dagen zonder internet, Delta doet niks
Afgelopen vrijdag (13-9) overgegaan van Caiway naar Delta. Op het moment dat de Caiway aansluiting offline ging (10:00) bleek de Delta aansluiting nog niet werkzaam, en zouden we eerst tot 18:00 moeten wachten.

Na het wachten kon de modem echter nog steeds geen verbinding maken met het glasvezelnetwerk. Opnieuw contact opgenomen met de helpdesk, en er zou ‘s avonds nog een monteur van de netwerkbeheerder bellen om een afspraak in te plannen.

Zaterdagochtend had er nog steeds niemand gebeld, en bij navraag bleek dat dit binnen 24 uur zou zijn. Vandaag (zondag) heeft er echter nog steeds niemand contact opgenomen, en zitten we nog steeds zonder internet. Elke medewerker van de helpdesk verkondigt telkens een ander verhaal, en op dit moment zeggen ze dat we morgen waarschijnlijk pas gebeld gaan worden.

De manier waarop Delta je aan het lijntje houdt en 0 moeite doet om de storing op te lossen is ronduit schandalig. De medewerkers hebben geen idee waar ze het over hebben en nemen geen enkel initiatief om het probleem op te lossen. Het is ook te belachelijk voor woorden dat er straks meerdere (werk)dagen overheen zijn gegaan voordat we weer gebruik kunnen maken van internet, waardoor we op dit moment niet eens thuis kunnen werken… Neem dus nooit Delta, want bij problemen kan je er gewoon in stikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
@-Eco- Je ging over van AON naar XGS-PON? Monteur van Guidion was ook iets over 10 uur bij je?

[ Voor 6% gewijzigd door bjusterbaarlik op 15-09-2024 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Eco-
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 10:38
Ja, wij gaan van AON naar XGS-PON. Maar we hebben nog geen monteur gezien. Ze bellen ijskoud niet terug ondanks de vele beloftes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:33
-Eco- schreef op zondag 15 september 2024 @ 16:41:
Sla Delta lekker over en neem een andere provider als dat mogelijk is......

Neem dus nooit Delta, want bij problemen kan je er gewoon in stikken.
Tja, triest. Maar gelukkig zijn er ook veel tevreden verhalen.

Je bent dus van AON naar XGS-PON gegaan. Aangenomen dat je de Nokia xs-2426g-b goed aangesloten hebt denk ik dat je nog gepatched moet worden van de AON router in de POP naar de XGS-PON poort op de OLT. Dat doet een monteur. Waarom dat dan niet goed gepland is? Vrijdagmiddag verhaal o.i.d.?

Enfin, hopelijk morgen dan.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
-Eco- schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:01:
Ja, wij gaan van AON naar XGS-PON. Maar we hebben nog geen monteur gezien. Ze bellen ijskoud niet terug ondanks de vele beloftes.
Maar er zit altijd een monteur bij. Het is namelijk de monteur van Guidion die zowel je overzet van AON naar XGS-PON als daarna bij je thuis de installatie uitvoert van de nieuwe apparatuur van het nieuwe abonnement. Dus als de nieuwe apparatuur komt installeren en er achter komt dat het niet werkt kan die gelijk ook terug naar de PoP om te kijken of de migratie wel goed is gegaan. Dus ben wel benieuwd waarom de monteur niet geweest is. Niet zelf geannuleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 10:38
Hier (Lunteren)
precies het zelfde senario met overstap van caiw y naar delta, van Do. 12.03 tot nu Ma 13.30 en geen oplossing in zicht . Ik had de monteur geanulleerd, maar als zijn werkbon niet leest en xgs-pon settingen niet in de kast p tched mort hij met zijn brommertje een niruae afdpraak met ve kast plannen. En dat duurt blijkbaar erg lang.

Dehelpdesk van Delta zei dat ik d bij Delta netwek moest gaan klagen maar daar stond de verbindung op groen

Nu blijkt dat mijn modem de foute FirmwaHre heeft. Er wordt een nieuwe toegestuurt. Hopen dat dat het probleem oplost

[ Voor 23% gewijzigd door Jermak op 23-09-2024 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migow
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-09 06:40
bjusterbaarlik schreef op zondag 15 september 2024 @ 17:58:
[...]

Maar er zit altijd een monteur bij. Het is namelijk de monteur van Guidion die zowel je overzet van AON naar XGS-PON als daarna bij je thuis de installatie uitvoert van de nieuwe apparatuur van het nieuwe abonnement. Dus als de nieuwe apparatuur komt installeren en er achter komt dat het niet werkt kan die gelijk ook terug naar de PoP om te kijken of de migratie wel goed is gegaan. Dus ben wel benieuwd waarom de monteur niet geweest is. Niet zelf geannuleerd?
Volgens mij blijft Guidion uit de pop en moet er wel degelijk iemand van Delta dat regelen. Mijn buurvrouw heeft 3 weken ellende gehad met Guidion en Odido Eerst verkeerde apparatuur gestuurd Daarna aangesloten maar geen signaal Uiteindelijk zijn er 2 van Delta gekomen 1 in de pop en 1 thuis en toen werkte het wel
Had het echt niet geaccepteerd maar goed nu Odido werkt werkt het

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Migow schreef op maandag 23 september 2024 @ 13:58:
[...]

Volgens mij blijft Guidion uit de pop en moet er wel degelijk iemand van Delta dat regelen. Mijn buurvrouw heeft 3 weken ellende gehad met Guidion en Odido Eerst verkeerde apparatuur gestuurd Daarna aangesloten maar geen signaal Uiteindelijk zijn er 2 van Delta gekomen 1 in de pop en 1 thuis en toen werkte het wel
Had het echt niet geaccepteerd maar goed nu Odido werkt werkt het
Het kan ook één van Delta zijn, maar die kans is het kleinst. Guidion monteur is de grootste kans, daarna netwerkbeheerder en dat verschilt per regio welk bedrijf dat is, kan bijvoorbeeld de BAM zijn, of Allinq of Selecta en zo zijn er vast wel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:54
Vraagje, we hebben sinds kort Delta liggen tot in de meterkast. Er staat al signaal op volgens degene die dat geïnstalleerd heeft. Activatie is 2 oktober. Kan ik zelf de spullenboel installeren of moet dat echt via een monteur? Ik bedoel het is geen rocketscience, maar als er een activatie ergens moet gebeuren wat ik zelf niet kan doen, dan wordt het lastig natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermak
Welk modem?
Heb je al in het modem gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermak
Welk modem?
Heb je al in het modem gekeken? Met laptop
Volg de installatie handleiding van je modem
Dan zie je vanzelf of je internet hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L-VIS
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:54
Uit mijn hoofd is het de Nokia modem. Ja de handleiding wijzigt idd vanzelf. De thuis kant lijkt me ook het probleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jermak
Kijk maar ald je thuis bent of het internet lampje gaat branden en in je modem , kan je zien. In de WAN settings , of je IP adressen krijgt of alleen je Optical module verbinding heeft over fiber naar de kast

Kijk ookeven wat je firmware versie is van het modem
Klicken in overview op het xs2426 icon

[ Voor 18% gewijzigd door Jermak op 24-09-2024 11:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EWS99
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
L-VIS schreef op dinsdag 24 september 2024 @ 10:55:
Vraagje, we hebben sinds kort Delta liggen tot in de meterkast. Er staat al signaal op volgens degene die dat geïnstalleerd heeft. Activatie is 2 oktober. Kan ik zelf de spullenboel installeren of moet dat echt via een monteur? Ik bedoel het is geen rocketscience, maar als er een activatie ergens moet gebeuren wat ik zelf niet kan doen, dan wordt het lastig natuurlijk.
Installatie kun je ook zelf doen, maar wel pas op 2 okt. Eerder zal het nog niet werken. (Kunt t altijd proberen natuurlijk, mits je geen overstap service hebt bij besteld. Heb je dat wel dan heb je het risico dat je oude lijn wordt opgezegd

Hier had uw advertentie kunnen staan!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:47

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

DFN kondigde eind 2022 aan dat ze hier (gemeente Voerendaal) glasvezel gingen aanleggen. Maar nadat was gemeld dat de aanleg was vertraagd, heb ik geen activiteit meer gezien. Een paar maanden geleden werd bekend dat een aantal geplande glasvezelprojecten geen doorgang zal vinden. Is er ergens een lijst van projecten die niet doorgaan?

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 25 september 2024 @ 12:57:
DFN kondigde eind 2022 aan dat ze hier (gemeente Voerendaal) glasvezel gingen aanleggen. Maar nadat was gemeld dat de aanleg was vertraagd, heb ik geen activiteit meer gezien. Een paar maanden geleden werd bekend dat een aantal geplande glasvezelprojecten geen doorgang zal vinden. Is er ergens een lijst van projecten die niet doorgaan?
Status kun je gewoon op de site van Delta netwerk bekijken.
https://www.deltanetwerk.nl/gebieden/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

bjusterbaarlik schreef op woensdag 25 september 2024 @ 20:00:
[...]

Status kun je gewoon op de site van Delta netwerk bekijken.
https://www.deltanetwerk.nl/gebieden/
Die pagina ken ik. Dan kom ik uiteindelijk hier terecht. Daar staat al zo'n anderhalf jaar De aanleg van glasvezel is in voorbereiding gestart. In de praktijk is er geen enkele merkbare activiteit: geen graafwerkzaamheden, geen plaatsing van een glasvezelcentralegebouw (zelfs geen aanvraag voor een omgevingsvergunning daarvoor), ook geen communicatie. Gezien de berichtgeving in juli vroeg ik mij daarom af of dit een van de projecten is die niet doorgaat. Statuspagina's worden vaak slecht bijgewerkt.

• bjusterbaarlik
  • Niet online
ZwarteIJsvogel schreef op woensdag 25 september 2024 @ 21:10:
[...]

Die pagina ken ik. Dan kom ik uiteindelijk bij hier terecht. Daar staat al zo'n anderhalf jaar De aanleg van glasvezel is in voorbereiding gestart. In de praktijk is er geen enkele merkbare activiteit: geen graafwerkzaamheden, geen plaatsing van een glasvezelcentralegebouw (zelfs geen aanvraag voor een omgevingsvergunning daarvoor), ook geen communicatie. Gezien de berichtgeving in juli vroeg ik mij daarom af of dit een van de projecten is die niet doorgaat. Statuspagina's worden vaak slecht bijgewerkt.
Als ODF geen plannen heeft, zoals ze in Heerlen bezig zijn en KPN heeft geen plan dan zal het nog wel komen. Maar licht de focus waarschijnlijk op andere gebieden. Aantal mensen en bedrijven die het aanleggen zijn maar beperkt en kunnen niet overal tegelijktijdig bezig. Dus als ze ergens anders de concurrentie voor kunnen zijn en hier geen concurrentie hebben dan maken ze liever het andere gebied eerst af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RektByMemes
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 23-09 18:31
Het is oprecht waardeloos, in Beekdaelen zijn ze als sinds 2021 bezig. Heb het kastje al een jaar in mijn meterkast hangen ondertussen, aangesloten en wel. Ze hebben de POP in Schinnen als hoofd POP gebruikt voor de andere gebieden. Alleen blijkt nu dus dat ze die POP niet mogen aansluiten op het landelijke netwerk vanwege het vliegen hert(beschermde diersoort). Ze zijn nu al meer dan een jaar bezig met ecologisch onderzoek, ik zie ze op een aantal plekken hier in de buurt nog wel eens graven, blijkbaar is het onderzoek daarvoor niet van belang? Ook de boer die 2 meter verderop hectaren aan land ploegt lijkt geen probleem te zijn. Maar een kleine eenmalige sleuf graven is ineens een probleem...
Bij mijn moeder hebben ze de kabels onder de stoep gelegd maar nog niet naar de huizen, dit is al ongeveer anderhalf jaar de situatie daar. Dus ze moeten daar nog eens terug om het hele dorp opnieuw open te breken, lekker efficient. Volgens mij heeft DFN zijn zaakjes gewoon niet goed geregeld

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
RektByMemes schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:36:
[...]

Volgens mij heeft DFN zijn zaakjes gewoon niet goed geregeld
Je zegt het zelf… beschermde diersoort, milieu eisen, precario rechten, gemeentes die moeilijk doen, weigeren overpad, planning issues omdat er geen personeel is, stroomtekort voor de POP’s etc. etc.

Het is volgens mij geen gemakkelijke branche op dit moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

RektByMemes schreef op maandag 30 september 2024 @ 20:36:
[...]

Het is oprecht waardeloos, in Beekdaelen zijn ze als sinds 2021 bezig. Heb het kastje al een jaar in mijn meterkast hangen ondertussen, aangesloten en wel. Ze hebben de POP in Schinnen als hoofd POP gebruikt voor de andere gebieden. Alleen blijkt nu dus dat ze die POP niet mogen aansluiten op het landelijke netwerk vanwege het vliegen hert(beschermde diersoort). Ze zijn nu al meer dan een jaar bezig met ecologisch onderzoek, ik zie ze op een aantal plekken hier in de buurt nog wel eens graven, blijkbaar is het onderzoek daarvoor niet van belang? Ook de boer die 2 meter verderop hectaren aan land ploegt lijkt geen probleem te zijn. Maar een kleine eenmalige sleuf graven is ineens een probleem...
Bij mijn moeder hebben ze de kabels onder de stoep gelegd maar nog niet naar de huizen, dit is al ongeveer anderhalf jaar de situatie daar. Dus ze moeten daar nog eens terug om het hele dorp opnieuw open te breken, lekker efficient. Volgens mij heeft DFN zijn zaakjes gewoon niet goed geregeld
Ik krijg de indruk dat de aanwezigheid van het Vliegend Hert slechts een excuus is. Dit beschermd beestje komt maar voor in een klein gebiedje waar gemakkelijk omheen valt te werken. Dat DFN een deel van het netwerk wil verkopen aan Glaspoort duidt er m.i. op dat DFN wat krap bij kas zit.

Ik ben er inmiddels achter dat je in de postcodecheck kunt zien of de aanleg ergens on hold is gezet. Als de aanleg ergens concreet is begonnen, kun je bij DFN op aansluitingsniveau de voortgang zien (dat doen ze wel mooi). Als de aanleg on hold is (edit: wegens concurrentie van een andere partij), krijg je nu DELTA Netwerk pauzeert de aanleg van het glasvezelnetwerk op jouw adres te zien. In de gemeente Voerendaal is nog helemaal niets te zien op aansluitingsniveau. Er is kennelijk nog geen concreet aanlegplan. Bij Glaspoort heeft Voerendaal de status In Onderzoek (whatever that means).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolopfriet
Ik vind het zo jammer dat Deltafiber zo duur is met toegang tot zijn netwerk.
Zowel Odido als Solcon zijn op de glasvezel van Deltafiber aanmerkelijker duurder met hetzelfde product dan op de andere glasvezelnetten.
Wellicht dat dit prijsverschil nog voor meer providers van toepassing is.

[ Voor 7% gewijzigd door dolopfriet op 01-10-2024 12:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

dolopfriet schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 12:18:
Ik vind het zo jammer dat Deltafiber zo duur is met toegang tot zijn netwerk.
Zowel Odido als Solcon zijn op de glasvezel van Deltafiber aanmerkelijker duurder met hetzelfde product dan op de andere glasvezelnetten.
Wellicht dat dit prijsverschil nog voor meer providers van toepassing is.
Dat is helaas ook bij mijn provider (Freedom) het geval. Internet van Freedom is afhankelijk van de snelheid via Delta 5-9 Euro per maand duurder dan via KPN en 7-11 Euro per maand duurder dan via Glaspoort (bron).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 13:09:
[...]

Dat is helaas ook bij mijn provider (Freedom) het geval. Internet van Freedom is afhankelijk van de snelheid via Delta 5-9 Euro per maand duurder dan via KPN en 7-11 Euro per maand duurder dan via Glaspoort (bron).
En KPN en Glaspoort zijn op hun beurt weer duurder dan belichters Fiber Crew en Fiber Operator via wie je Freedom verbinding €21 per maand goedkoper is dan via DFN. Wat zou het mooi zijn als er meerdere belichters op DFN actief zouden zijn, maar omdat zelfs Odido geen eigen apparatuur in de DFN pop's hangt zal het wel niet mogelijk zijn (of onbetaalbaar).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dolopfriet
Ik voel me toch een beetje bestolen door Deltafiber door hún torenhoge tarieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 13:09
stukje zuidelijker (Eijsden-margraten) is het niet veel beter. Vroeg begin dit jaar om een status update bij MIH, kreeg ik door dat ze het bij ons niet meer mogen aanleggen en van het project zijn gehaald. Sindsdien blijft het bij Delta angstvallig stil en geven ze steeds aan ja binnenkort komen we met een update maar voor ons is er ook nog wat onduidelijkheid.

Ondertussen hangen er wel al twee maanden blauwe lintjes met "glasvezelkabel" aan de lantaarnpalen hier maar verder blijft het stil. In Sibbe (waar we net vandaan verhuisden toen ze begonnen met de aanleg) zijn ze nog wel bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Michel schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 16:56:
[...]

stukje zuidelijker (Eijsden-margraten) is het niet veel beter. Vroeg begin dit jaar om een status update bij MIH, kreeg ik door dat ze het bij ons niet meer mogen aanleggen en van het project zijn gehaald. Sindsdien blijft het bij Delta angstvallig stil en geven ze steeds aan ja binnenkort komen we met een update maar voor ons is er ook nog wat onduidelijkheid.

Ondertussen hangen er wel al twee maanden blauwe lintjes met "glasvezelkabel" aan de lantaarnpalen hier maar verder blijft het stil. In Sibbe (waar we net vandaan verhuisden toen ze begonnen met de aanleg) zijn ze nog wel bezig.
Ze pronken op de website anders wel met dat in Margraten en Cadier en Keer het POP geplaatst is.

Maar bij mij steekt de kabel ook al goed 1,5 jaar aan de voordeur uit de grond. Zelf niet aangevraagd, dus nouja, dat kan. Maar met beetje huisnummers proberen op deltanetwerk.nl blijkt snel genoeg dat die wat wel hebben aangevraagd "net zo ver zijn". Kabel tot de woning, geen huisaansluiting, en * drumroll * geen POP (dus ze hebben letterlijk het "huisje" neer gezet in juli 2023?! (datum artikel) en vervolgens * tumbleweed * niks meer aan gebeurt?)

Edit:
Overigens vroeg ik mij meteen bij het nieuws v.w.b. "DFN wilt aansluitingen verkopen aan Glaspoort" af of het niet om dit soort "aansluitingen" gaat. Dat is uiteraard de minste moeite om te verkopen. Er zijn immers 0 klanten die dan van provider moeten overstappen.

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 01-10-2024 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
*knip*. Ongetwijfeld goed bedoeld, maar het is handiger om het gewoon allemaal in hetzelfde topic te houden: Discussie m.b.t. RIPE Atlas en Globalping.

[ Voor 81% gewijzigd door rens-br op 02-10-2024 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
RobertMe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 17:57:
[...]

Ze pronken op de website anders wel met dat in Margraten en Cadier en Keer het POP geplaatst is.

Maar bij mij steekt de kabel ook al goed 1,5 jaar aan de voordeur uit de grond. Zelf niet aangevraagd, dus nouja, dat kan. Maar met beetje huisnummers proberen op deltanetwerk.nl blijkt snel genoeg dat die wat wel hebben aangevraagd "net zo ver zijn". Kabel tot de woning, geen huisaansluiting, en * drumroll * geen POP (dus ze hebben letterlijk het "huisje" neer gezet in juli 2023?! (datum artikel) en vervolgens * tumbleweed * niks meer aan gebeurt?)

Edit:
Overigens vroeg ik mij meteen bij het nieuws v.w.b. "DFN wilt aansluitingen verkopen aan Glaspoort" af of het niet om dit soort "aansluitingen" gaat. Dat is uiteraard de minste moeite om te verkopen. Er zijn immers 0 klanten die dan van provider moeten overstappen.
Hier zit heel veel speculatie bij. Wellicht beter om je bij de feiten te houden.
https://www.glaspoort.nl/...-glaspoort---delta-fiber/

Dit is het bericht.

Forum over de provider Delta http://deltagebruikers.nl https://deltausers.freeforums.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Sjakie0101 schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:13:
[...]

Hier zit heel veel speculatie bij. Wellicht beter om je bij de feiten te houden.
https://www.glaspoort.nl/...-glaspoort---delta-fiber/

Dit is het bericht.
Het eerste deel is gewoon feitelijk. Het deel na de edit begin ik met "vroeg ik mij af of...". Lijkt mij toch al aan te geven dat het speculatie is, of in ieder geval niet feitelijk. Maar fijn dat iemand die speculatie als feiten presenteert en de mods daar al vaak op hebben moete ingrijpen nu anderen waarbij de tekst duidelijk duidt op "speculatie" gaat aanvullen dat het om speculatie gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
RobertMe schreef op dinsdag 1 oktober 2024 @ 21:23:
[...]

Het eerste deel is gewoon feitelijk. Het deel na de edit begin ik met "vroeg ik mij af of...". Lijkt mij toch al aan te geven dat het speculatie is, of in ieder geval niet feitelijk. Maar fijn dat iemand die speculatie als feiten presenteert en de mods daar al vaak op hebben moete ingrijpen nu anderen waarbij de tekst duidelijk duidt op "speculatie" gaat aanvullen dat het om speculatie gaat.
Dan zal ik niet speculeren maar gewoon aangeven dat de aansluitingen die Glaspoort wil kopen wel in hele gebieden zitten. Niet uit elk gebied in NL alleen de HP's (kabel tot erfgrens) want dat zou onmogelijk zijn in de administratie. Als een netwerkbeheerder iets wil overnemen van een andere beheerder moet dat wel een aaneengesloten gebied zijn met 1 (of meerdere) PoP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Het is weliswaar aannemelijk dat de overname hele PoP-gebieden betreft, maar technisch is dat niet noodzakelijk (als je het anders doet, komen er natuurlijk wel extra kosten bij). Als de ACM een ei heeft gelegd, zien we wel hoe de vork precies in de steel zit. Ambtelijke molens draaien helaas ook hier langzaam (de aanvraag is alweer 4 maanden oud).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

DFN was druk in de weer om glasvezel aan te leggen op twee industrieterreinen in Hoensbroek (gemeente Heerlen). Op Google Maps is te zien dat er al een PoP-gebouwtje was geplaatst (ca. 1,60m x 1,20m x 1,20m).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Aa3Hopxyq5KQPVn8DM-udS2EymM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hMH8swThxx3rEFLThXnMRYNe.jpg?f=user_large

Maar concurrentie van KPN/Glaspoort heeft DFN er toe genoopt om dit project af te blazen. Inmiddels is het PoP-gebouwtje alweer weggetakeld en resten er slecht nog enkele stille getuigen (het funderingsframe en enkele bundels HDPE-buis).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4fBv-mSkNj6ekfxy8_W0JyG-eA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LwEo4thvzTuST9WrwSlnFX3L.jpg?f=fotoalbum_large

De buizen zijn netjes gebundeld en afgedopt zodat er geen water of vuil in kan komen. Elke buis in een bundel heeft een eigen kleur om de identificatie van de individuele glasvezelkabels te vergemakkelijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gA2_1tgeQap7qwyVMsDRRxnkFDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0UfNodZpv2ZRCFzvJQeNw8N.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WXi9r5lyB-UME0ukf5SoLuQ7qiQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WKrS3k3VPfq4ViJmiFuMMjuq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 08:34:
DFN was druk in de weer om glasvezel aan te leggen op twee industrieterreinen in Hoensbroek (gemeente Heerlen). Op Google Maps is te zien dat er al een PoP-gebouwtje was geplaatst (ca. 1,60m x 1,20m x 1,20m).

[Afbeelding]

Maar concurrentie van KPN/Glaspoort heeft DFN er toe genoopt om dit project af te blazen. Inmiddels is het PoP-gebouwtje alweer weggetakeld en resten er slecht nog enkele stille getuigen (het funderingsframe en enkele bundels HDPE-buis).

[Afbeelding]

De buizen zijn netjes gebundeld en afgedopt zodat er geen water of vuil in kan komen. Elke buis in een bundel heeft een eigen kleur om de identificatie van de individuele glasvezelkabels te vergemakkelijken.

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik wist niet dat DFN ook een maat PoP had tussen groot en straatkast in, weer wat geleerd :)

Jammer dat ze het project afgeblazen hebben, maar dubbel aanleggen is zonde van het geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

esky schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 09:58:
[...]

Ik wist niet dat DFN ook een maat PoP had tussen groot en straatkast in, weer wat geleerd :)
Ik heb PoP-gebouwtjes met een normale hoogte gezien in diverse maten, maar deze is nieuw voor mij. Het lijkt me lastig werken in zo'n laag ding. Maar misschien kan het dak open :?
Jammer dat ze het project afgeblazen hebben, maar dubbel aanleggen is zonde van het geld.
Ja. Dat is ook de reden die DFN impliciet aangeeft om met delen van dit project te stoppen.
Op de bedrijventerreinen in Hoensbroek legt een andere glasvezelpartij een glasvezelnetwerk aan. Daarom hebben wij besloten niet door te gaan met de aanleg.
Concurrentie is goed, maar het kan leiden tot rare situaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
En is KPN ook aan het aanleggen? Soms dreigen ze alleen daarmee om anderen dwars te zitten. Gebeurde hier ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

ernstoud schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:22:
En is KPN ook aan het aanleggen? Soms dreigen ze alleen daarmee om anderen dwars te zitten. Gebeurde hier ook.
In dit geval zo te zien niet. Volgens de glasvezelpostcodecheck van KPN is op beide industrieterreinen de aanleg concreet in uitvoering. Ook bij Glaspoort staan ze onder het kopje In uitvoering (het gaat in het onderhavige geval om De Koumen).

Ten tijde van de opkomst van ADSL (rond 2000) was KPN in eerste instantie opportunistisch en gingen ze ADSL ook uitrollen in een wijkcentrale als de concurrentie het daar aankondigde. Ik kan mij herinneren dat dat destijds gezien werd als pestgedrag. Op een bepaald moment kwam de mededeling dat KPN ADSL overal ging aanbieden.

KPN gaat glasvezel nu kennelijk ook overal aanleggen (bron):
In veel gebieden is de afgelopen jaren glasvezel aangelegd om snel internet mee mogelijk te maken. Met name KPN gaat door met de aanleg van eigen glasvezelkabels, ongeacht of er al een concurrent actief is.

Dat is een bewuste keus, zegt KPN. Het telecombedrijf wil klanten die nu via het verouderde kopernetwerk diensten afnemen, overzetten op glasvezel van KPN. In theorie zou het ook via het glasvezelnetwerk van concurrenten diensten kunnen aanbieden, maar het telecombedrijf kiest voor een eigen netwerk.

"We zijn bezig ons kopernetwerk te vervangen door glasvezel. Dat doen we ook op plekken waar al een netwerk in de grond ligt", zegt Wouter Stammeijer, directielid bij KPN. "Vroeger had je koper en coax en straks heb je glasvezelnetwerken. Dat geeft veel keuze voor de consument."
Voor kleinere operators als DFN zouden het wel eens barre tijden kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:59:
[...]

In dit geval zo te zien niet. Volgens de glasvezelpostcodecheck van KPN is op beide industrieterreinen de aanleg concreet in uitvoering. Ook bij Glaspoort staan ze onder het kopje In uitvoering (het gaat in het onderhavige geval om De Koumen).

Ten tijde van de opkomst van ADSL (rond 2000) was KPN in eerste instantie opportunistisch en gingen ze ADSL ook uitrollen in een wijkcentrale als de concurrentie het daar aankondigde. Ik kan mij herinneren dat dat destijds gezien werd als pestgedrag. Op een bepaald moment kwam de mededeling dat KPN ADSL overal ging aanbieden.

KPN gaat glasvezel nu kennelijk ook overal aanleggen (bron):

[...]

Voor kleinere operators als DFN zouden het wel eens barre tijden kunnen worden.
DFN focust meer op buitengebieden, KPN op stedelijk. En DFN is nu niet echt klein te noemen, ook zal de ACM kunnen ingrijpen als KPN te veel monopolist op dit terrein wordt.

Toen DFN hier (buitengebied Veluwe Oost) ging aanleggen was de inschrijving bijna rond en toen kwam er een brief dat KPN ging aanleggen, louter om DFN dwars te zitten. Die brief was dan ook het enige, KPN hier nooit meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
ernstoud schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

DFN focust meer op buitengebieden, KPN op stedelijk. En DFN is nu niet echt klein te noemen, ook zal de ACM kunnen ingrijpen als KPN te veel monopolist op dit terrein wordt
Wat zou de ACM hier dan tegen kunnen doen? Als KPN / Glaspoort de enige is die wilt aanleggen zal de ACM lijkt mij niet zeggen "mag niet" of een concurrent dwingen ook aan te leggen. En op het koperlijntje waren ze ook (/nog meer) monopolist op de infrastructuur. En ook dat vond de ACM prima, omdat er meerdere leveranciers de lijn konden huren. En met glasvezel is dat net zo. (Nog los van dat een deel van Glaspoort is, en KPN ook weer de lijn huurt, en het andere deeo is weer niet van "KPN de ISP" maar van "KPN Netwerk").

Edit/toevoeging:
En KPN draagt al lange tijd uit dat ze overal waar ze nu nog koper hebben liggen glasvezel willen aanbieden. Dat is dus niet alleen stedelijk gebied, maar ook in dorpen etc. (waarschijnlijk alleen echt buitengebied, afgelegen woningen (/boerderijen) etc niet). Alleen zal het nu wel goedkoper zijn om in stedelijk gebied aan te leggen. En tegen de tijd dat ze op de overige plekken willen aanleggen zijn wellicht de kosten gedaald / is het relatief gezien goedkoper.

[ Voor 22% gewijzigd door RobertMe op 08-10-2024 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
Volgens TotaalTV is hier iets opmerkelijks gaande op terreinen waar Glaspoort aanlegd en DFN ook.
Waar de ene aanlegt doet de ander dat niet. Dus andersom is ook aan de hand.
https://www.totaaltv.nl/n...delta-fiber-en-glaspoort/

Maar let op: dit zijn speculaties waar niet op gereageerd wordt door beide partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dierkx36
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-09 22:54
Hier in het dorp (Zeeuws-Vlaanderen) is ook dubbel aangelegd :
Eerst de weg en straat open voor Delta glasvezel
Anderhalve maand ? nadat Delta klaar was dezelfde weg en dezelfde straat weer open voor KPN.

Heb in huis ook 2 connector kastjes : Delta en KPN.

Inhoud : 40% cynisme, 50% sarcasme en 10% caffeine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakie0101
RobertMe schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:18:
[...]

Wat zou de ACM hier dan tegen kunnen doen? Als KPN / Glaspoort de enige is die wilt aanleggen zal de ACM lijkt mij niet zeggen "mag niet" of een concurrent dwingen ook aan te leggen. En op het koperlijntje waren ze ook (/nog meer) monopolist op de infrastructuur. En ook dat vond de ACM prima, omdat er meerdere leveranciers de lijn konden huren. En met glasvezel is dat net zo. (Nog los van dat een deel van Glaspoort is, en KPN ook weer de lijn huurt, en het andere deeo is weer niet van "KPN de ISP" maar van "KPN Netwerk").

Edit/toevoeging:
En KPN draagt al lange tijd uit dat ze overal waar ze nu nog koper hebben liggen glasvezel willen aanbieden. Dat is dus niet alleen stedelijk gebied, maar ook in dorpen etc. (waarschijnlijk alleen echt buitengebied, afgelegen woningen (/boerderijen) etc niet). Alleen zal het nu wel goedkoper zijn om in stedelijk gebied aan te leggen. En tegen de tijd dat ze op de overige plekken willen aanleggen zijn wellicht de kosten gedaald / is het relatief gezien goedkoper.
Glaspoort wil 200.000 aansluitingen in het buitengebied overnemen van Delta, die vraag ligt al bij de ACM.
Vanaf dat moment ligt er voor Delta een opening om via Glaspoort te gaan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
RobertMe schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:18:
[...]

Wat zou de ACM hier dan tegen kunnen doen?
https://www.acm.nl/nl/con...economische-machtspositie
Ik zie KPN hier - overal ligt DFN en Ziggo - niet terugkomen. Gewoon niet rendabel te krijgen. Kosten dalen? Graven is duur. Arbeidsloon hoog (relatief dan) en schaars.

We gaan het zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

ernstoud schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:10:
[...]

DFN focust meer op buitengebieden, KPN op stedelijk.
Dat is mogelijk niet meer het geval. Ik heb een paar postcodechecks gedaan in het buitengebied van mijn eigen gemeente en daar krijg ik steevast als uitkomst Nog even geduld! We leggen in rap tempo KPN Glasvezel aan door heel Nederland. Jouw buurt is helaas nog niet aan de beurt..
En DFN is nu niet echt klein te noemen,
Zeker niet, en daarom schreef ik ook kleiner en niet klein :)
ook zal de ACM kunnen ingrijpen als KPN te veel monopolist op dit terrein wordt.
Dit onderwerp heeft al de uitdrukkelijke aandacht van de ACM.
Toen DFN hier (buitengebied Veluwe Oost) ging aanleggen was de inschrijving bijna rond en toen kwam er een brief dat KPN ging aanleggen, louter om DFN dwars te zitten. Die brief was dan ook het enige, KPN hier nooit meer gezien.
Niet netjes. Misschien iets voor de AFM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Sjakie0101 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:25:
[...]

Glaspoort wil 200.000 aansluitingen in het buitengebied overnemen van Delta, die vraag ligt al bij de ACM.
Maar dat gaat wel concreet over een overname. Waarbij de ACM dus ook zal kijken naar marktpositie en of er nog voldoende concurrentie blijft.
De ACM zal niet kunnen verbieden dat KPN/Glaspoort landelijk een netwerk zelf aanlegt (noch dat DFN moet aanleggen waar ze gestart zijn maar nu stoppen omdat KPN / Glaspoort er aanlegt). Immers zijn de partijen vrij om aan te leggen waar ze willen, incl dus evt "dubbele" aanleg naast een concurrent. Of juist er vanaf te zien als die concurrent er al is.

Ook omdat de glasvezel bij alle partijen al open is. Momenteel heeft het er niet de schijn van dat bv Delta niet mag leveren over KPN / Glaspoort of dat KPN niet mag leveren over DFN. Maar beide partijen geven wel aan alleen te willen leveren over hun "eigen" netwerk (/partner netwerk, Delta + DFN en KPN + KPN Netwerk of Glaspoort). Maar ook daar zal de ACM niet in kunnen dwingen. En gezien partijen als bv Odido en Freedom leveren over DFN en KPN/Glaspoort blijkt ook dat die netwerken open zijn. Bij beide netwerken heb je een hele lijst aan mogelijke ISPs, dus voldoende concurrentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Van de pagina:
Bedrijven met een economische machtspositie mogen gewoon concurreren met andere bedrijven. Maar zij mogen de overgebleven concurrentie niet kleiner maken of nieuwe concurrenten tegenhouden op manieren die verder gaan dan normale concurrentie.
Dat doet KPN/Glaspoort dan ook niet. Het is DFNs eigen keuze om zich terug te trekken, en KPNs / Glaspoorts keuze om ergens aan te leggen waar een concurrent al zit.

Alleen die overname van die 200k aansluitingen verkleinen ze de positie van de concurrent mee, maar de vraag voor toestemming daarvoor ligt dan ook bij de ACM.

En dan speelt dus nog mee dat een machtspositie van KPN/Glaspoort niet perse erg is. Zolang KPN niet maar veel goedkoper de lijn kan huren dan de concurrerende ISPs (en de lijn dus uberhaupt open is voor concurrentie). Als KPN, Odido en Freedom allemaal even duur zijn lijkt mij dat niet perse "misbruik". Maar als KPN tientjes goedkoper is over dezelfde glasvezel is er wel (mogelijk) misbruik. En AFAIK is Odido over KPN / Glaspoort goedkoper dan KPN zelf?

Edit:
Overigens wel eens dat het dubieus is als KPN brieven stuurt over aanstaande aanleg in gebieden waar een concurrent ook bezig is, en dan vervolgens niks aanleggen. Dat klinkt wel als "concurrent pesten" en dus mogelijk machtsmisbruik

[ Voor 8% gewijzigd door RobertMe op 08-10-2024 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Ik heb PoP-gebouwtjes met een normale hoogte gezien in diverse maten, maar deze is nieuw voor mij. Het lijkt me lastig werken in zo'n laag ding. Maar misschien kan het dak open :?
Dan nog lijkt het me lastig werken. in een pop staat toch ook allerhande apparatuur en kasten etc. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit een POP is.

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
RobertMe schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:41:
[...]

Van de pagina:

[...]

Dat doet KPN/Glaspoort dan ook niet. Het is DFNs eigen keuze om zich terug te trekken, en KPNs / Glaspoorts keuze om ergens aan te leggen waar een concurrent al zit.

Alleen die overname van die 200k aansluitingen verkleinen ze de positie van de concurrent mee, maar de vraag voor toestemming daarvoor ligt dan ook bij de ACM.

En dan speelt dus nog mee dat een machtspositie van KPN/Glaspoort niet perse erg is. Zolang KPN niet maar veel goedkoper de lijn kan huren dan de concurrerende ISPs (en de lijn dus uberhaupt open is voor concurrentie). Als KPN, Odido en Freedom allemaal even duur zijn lijkt mij dat niet perse "misbruik". Maar als KPN tientjes goedkoper is over dezelfde glasvezel is er wel (mogelijk) misbruik. En AFAIK is Odido over KPN / Glaspoort goedkoper dan KPN zelf?
Maar KPN kan dus wel die lijn goedkoper huren dan anderen want zij huren bij zichzelf. KPN is 1 bedrijf met 1 jaarrekening.
Als KPN WBA hetzelfde huurbedrag berekent aan Odido als aan KPN Consumentenmarkt, dan is dat conform de regels van de ACM.
Alleen betaalt KPN Consumentenmarkt dat aan KPN WBA en blijft het dus binnen het bedrijf. Dus kan het abonnement voor de klant goedkoper gemaakt worden want het is vestzak-broekzak.
Dat kan bijvoorbeeld Odido niet want die betalen dat hele bedrag aan KPN en moeten dat dus doorberekenen aan de klant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
RobertMe schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:33:
[...]
Ook omdat de glasvezel bij alle partijen al open is. Momenteel heeft het er niet de schijn van dat bv Delta niet mag leveren over KPN / Glaspoort of dat KPN niet mag leveren over DFN. Maar beide partijen geven wel aan alleen te willen leveren over hun "eigen" netwerk (/partner netwerk, Delta + DFN en KPN + KPN Netwerk of Glaspoort). Maar ook daar zal de ACM niet in kunnen dwingen. En gezien partijen als bv Odido en Freedom leveren over DFN en KPN/Glaspoort blijkt ook dat die netwerken open zijn. Bij beide netwerken heb je een hele lijst aan mogelijke ISPs, dus voldoende concurrentie.
Je hebt open en je hebt open. Op de plekken waar KPN een point-to-point (ptp) netwerk heeft aangelegd met vanaf elke huis een (of 2) vezels naar de PoP zie je vaak apparatuur van meerdere belichters in de PoPs staan en is er echte concurrentie. (KPN legt dat soort netwerken helaas niet meer aan).
DFN legt altijd ptp aan, maar volgens mij is er nergens apparatuur van andere belichters in de PoP's van DFN te vinden, dus of ze staan het niet toe of ze vragen de hoofdprijs. In beide gevallen vind ik het netwerk van DFN niet helemaal open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
In elk geval gaat Glaspoort in regio Twenterand nog steeds niet leveren. Ze onderzoeken nu de industriegebieden waat DFN nog niet ligt. Ik zit al jaaaaaaaaren te wachten op KPN. @Barre73

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Sjakie0101 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 12:14:
In elk geval gaat Glaspoort in regio Twenterand nog steeds niet leveren. Ze onderzoeken nu de industriegebieden waat DFN nog niet ligt. Ik zit al jaaaaaaaaren te wachten op KPN. @Barre73
Al zou ik er iets van weten, dan nog mag ik het niet vertellen... zoals al vaker gezegd.
En van Glaspoort bedrijventerrein kan ik sowieso niks weten want dat gebeurt niet vanuit KPN maar echt vanuit Glaspoort zelf (dus ook echt het kantoor in Amsterdam).

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over het netwerk van Delta Fiber, onderwerpen over de provider Delta mag hoort in:
- [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie

Verder geldt ook hier:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.