Ik geloof dat dit topic en dit topic (
[Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie) ietwat door elkaar lopen, maar ik geloof dat ik hier toch beter zit.
Nu de peperdure glasvezelkabel is gelegd (zie mijn posts in dat andere topic) zit ik met familie mee te kijken naar welke provider ze zullen gaan. Liefst bleven ze bij KPN, maar die levert natuurlijk niet op dit netwerk.
(KPN geeft sinds kort wel aan dat er glasvezel komt, maar ik denk dat dat hiermee samenhangt:
nieuws: Delta Fiber wil deel glasvezelaansluitingen verkopen aan Glaspoort).
Anywho; vrij groot aanbod van ISP's nu (was het begin wel anders) waar ik na wat schiften (o.a. zakelijke ISP's) uitkwam op Delta, Caiway, Freedom, Glasnet, Odido, Online, Plinq, Solcon en 2 nieuwe die ik niet eerder zag; Onvi en Multifiber.
Gezien de wens voor een aantal specifieke (kinder)TV-zenders vielen alle ISP's weg met een TV-product van Canal+. (NLZIET biedt ook niet al die zenders)
Dus Freedom, Glasnet, Online, Onvi vallen weg, wat voor TV-product Multifiber precies heeft kom ik zo niet achter, maar die biedt een bepaalde zender ook niet; en ik lees er ook niet al te goede verhalen over.
Delta, Caiway, Odido, Plinq en Solcon blijven over.
Als ik eventuele Cashbacks niet meereken zit er toch behoorlijk verschil in de prijzen.
Laagste internetsnelheid is voldoende, 1 of 2 TV-decoders en dus een aantal extra TV-zenders.
Voor een jaar varieert het tussen de €525 (Caiway), €675 (Odido), €710 (Delta), €832 (Plinq) en €869 (Solcon) voor een zover mogelijk gelijk product.
Caiway heeft weliswaar de laagste snelheid (75/75 versus 100-200 bij de andere ISP's) maar is wel inclusief opnemen (wat dus anders is dan terugkijken).
Odido levert als TV-decoder een Mediabox (Android TV) wat aantrekkelijk is (diverse apps), Plinq levert DVB-C (vind ik aantrekkelijk maar doen zij niets mee) en Plinq en Solcon leveren een FRITZ!Box wat mij aantrekkelijker lijkt dan de Nokia's/Zyxels van de anderen.
Ik weet nog niet wat zij gaan doen qua netwerkapparatuur maar dat heb ik aangeraden los te houden van de ISP o.a. vanwege het feit dat wisselen van ISP dan ook makkelijker gaat.
Omdat het niet voor mezelf is wil ik eigenlijk niet branden aan een eigen router, zeker niet i.c.m. een IPTV-product. (lees dat dat laatste het nog wel eens moeilijker maakt)
Nou heb ik hier de grootste verschillen voor dagelijks gebruik al genoemd (prijs, TV-product en router)
Maar zijn er verder over het algemeen nog afwegingen of op Tweakers heersende opvattingen/meningen over de verschillende ISP's voordat ik deze bevindingen met hen deel?