Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Registratie: December 2022
  • Niet online
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 10:22:
[...]

Ik heb PoP-gebouwtjes met een normale hoogte gezien in diverse maten, maar deze is nieuw voor mij. Het lijkt me lastig werken in zo'n laag ding. Maar misschien kan het dak open :?
Slasher schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 11:46:
[...]

Dan nog lijkt het me lastig werken. in een pop staat toch ook allerhande apparatuur en kasten etc. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat dit een POP is.
Is gewoon een PoP, alleen kun je er niet in maar zit de deur aan de zijkant en kan die gewoon open waar je er gewoon naast kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdoDenHaag
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19-05 14:08
Heeft iemand enig idee of Solcon streams van KPN levert op het Delta netwerk? Ik heb zojuist gebeld met de technische dienst van Solcon en die kwamen met een heel algemeen en onduidelijk verhaal op mijn vragen;
Gebruikt Solcon dezelfde streams als dat KPN gebruikt (op het Delta netwerk) (Dus inclusief de “HD-glas” zenders.
Gebruikt Solcon dezelfde bitrates als KPN bij ESPN en Ziggo? Zit er enig verschil in vertraging tussen KPN en Solcon via het Delta netwerk? Zendt Solcon ESPN UHD uit?
Een hoop vragen… Helaas heb ik hier geen duidelijk antwoord op gekregen. Ze gebruiken de Arris VIP 5202, alleen moet deze bekabeld zijn aangesloten en werkt deze niet met bluetooth, maar infrarood (???).
Wel interessant voor een leek (als ik). Gebruikt bijvoorbeeld Odido dezelfde streams op Delta netwerk als dat ze gebruiken op het ODF bijvoorbeeld? Kan er enig verschil in kwaliteit en/of vertraging zitten?

[ Voor 13% gewijzigd door AdoDenHaag op 15-10-2024 17:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Dit is het Delta topic, niet die van Solcon. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-06 21:02
Ik ga voor je offtopic al hoort de vraag eerder in het Solcontopic, maar is de vraag toch ook weer gerelateerd aan de providers op het netwerk van DFN.
Voor zover ik weet hebben alleen Delta en Caiway dezelfde bron.
Solcon put uit KPN en het KPN aanbod,
Dreamworks en Love Nature zitten bijvoorbeeld niet in het portfolio van Delta.

ESPN is HD. Technisch is het voor Solcon mogelijk UHD te leveren, dat werd al gedaan met NPO 1 UHD tijdens het EK.
De Arris VIP is nieuws en @dolopfriet kan je verder nog aangeven of de tv goed is.
Weet dat Delta volop bezig is met het testen van een Androidbox.

En oh ja, op zondag is Solcon niet bereikbaar.

[ Voor 17% gewijzigd door Sjakie0101 op 15-10-2024 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AdoDenHaag
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 19-05 14:08
Ik dacht, ik zet het hier neer, omdat Solcon - in dit geval- uiteindelijk via het Delta netwerk levert. Ik vroeg me af of Delta KPN streams toelaat (als Solcon die al gebruikt) en/of dir überhaupt technisch mogelijk is, los van Delta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfransen
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 23:23
AdoDenHaag schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:26:
Ik dacht, ik zet het hier neer, omdat Solcon - in dit geval- uiteindelijk via het Delta netwerk levert. Ik vroeg me af of Delta KPN streams toelaat (als Solcon die al gebruikt) en/of dir überhaupt technisch mogelijk is, los van Delta.
Solcon levert streams van KPN (komen vanaf een kpn domein). Ze leveren de VIP5202 met een infrarood afstandsbediening en eigen software.

[ Voor 12% gewijzigd door mfransen op 15-10-2024 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
AdoDenHaag schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 18:26:
Solcon levert gewoon over meerdere netwerken dat heeft voor de rest geen invloed op de streams. Als jij een YouTube filmpje kijkt over KPN, Ziggo of Delta is dat ook gewoon hetzelfde filmpje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:53
bjusterbaarlik schreef op dinsdag 15 oktober 2024 @ 17:57:
Dit is het Delta topic, niet die van Solcon. ;)
Correctie, dit is het Delta Fiber Netwerk (DFN) topic, dus over het netwerk. Providers Delta en Solcon hebben eigen topics. Maar een vraag over welke streams Solcon via DFN levert mag wat mij betreft best hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Hmm, sinds gister heb ik de aansluiting fysiek in mijn meterkast. Alleen heb ik wat misleidende informatie gekregen. De installateur van BAM zegt, je kan meteen bellen met Delta voor activatie, want er staat signaal op de lijn.

Ik dus vanmorgen delta bellen, nee kan wel 4 weken duren voordat dit administratief geregeld is.

Wat is nu de waarheid?

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:15
Aangezien Delta de provider is waar je voor wil gaan betalen zijn zij je aanspreekpunt en niemand anders. Nooit in een kastje/muur situatie gaan zitten, daar kom je moeilijk uit. Als Delta vier weken zegt ga er maar vanuit dat het vier weken zal duren. Neem een abonnement bij een provider naar keuze die kan leveren en hou ze aan de afspraken :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

@Andros Ik heb me 2 jaar geleden al ingeschreven bij Delta toen ze hier wouden gaan aanleggen, dat is dus nu gebeurd.

Geduld is niet mijn sterkste kant maar ik vraag me af waarom administratieve processen zo lang moeten duren. Dat gaat toch volautomatisch.

[ Voor 8% gewijzigd door Slasher op 31-10-2024 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
Wie zegt dat? Wellicht gaat dat niet volautomatisch en zitten er menselijke controles bij. Veel providers wachten ook 14 dagen voor de volgende stap in een proces vanwege "bedenktijd" (slaat wettelijk nergens op maar kom), ze moeten nog hardware opsturen, zien dat er een monteur voor aansluiting in centrale gepland kan worden etc etc etc. Als je de achterliggende processen niet kent is het iets te makkelijk om te denken dat het allemaal vanzelf gaat. Als een provider morgen kan leveren zullen ze het direct doen want dat levert immers blije klanten op. Welk voordeel levert het een provider op als ze een klant moedwillig X dagen zouden laten wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoRoNL
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Ik vind het niet zo gek hoor: Als een nieuwe klant van een uitvoerende te horen krijgt dat er signaal staat op nieuwe infra, en dan de tip krijgt de provider even te informeren. Voor hetzelfde geld had dit gewoon het procesverloop gunstig kunnen beïnvloeden. Waren allemaal goede bedoelingen toch? Niet zo hard hoor Andros ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
Slasher schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 10:06:
Hmm, sinds gister heb ik de aansluiting fysiek in mijn meterkast. Alleen heb ik wat misleidende informatie gekregen. De installateur van BAM zegt, je kan meteen bellen met Delta voor activatie, want er staat signaal op de lijn.

Ik dus vanmorgen delta bellen, nee kan wel 4 weken duren voordat dit administratief geregeld is.

Wat is nu de waarheid?
Zodra je van Delta de doos met router enzo krijgt kan je het aansluiten om te zien of het al werkt. Je kan ook wachten op de monteur, maar dat kan soms nog wel even duren.

Als je nog geen router hebt gehad kan je niet veel doen, want je moet hun router aansluiten om de lijn te activeren, ook als je daarna een eigen router wilt aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

RoRoNL schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:36:
Ik vind het niet zo gek hoor: Als een nieuwe klant van een uitvoerende te horen krijgt dat er signaal staat op nieuwe infra, en dan de tip krijgt de provider even te informeren. Voor hetzelfde geld had dit gewoon het procesverloop gunstig kunnen beïnvloeden. Waren allemaal goede bedoelingen toch? Niet zo hard hoor Andros ;-)
Ok ik was dus niet alleen dat ik het een beetje een bot antwoord vond. Als iemand dat zegt die er in mijn ogen meer kijk op heeft dan neem ik dat voor waarheid aan op dat moment. Blijkbaar is dat niet zo, nou ja dan weten we dat ook weer. ;)

Ik was even op zoek real-life ervaringen hoe lang dit ongeveer kan duren.

[ Voor 19% gewijzigd door Slasher op 31-10-2024 14:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andros
RoRoNL schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 11:36:
Ik bedoel het dan ook niet bot, begrijp me niet verkeerd hoor :) . Maar mensen roepen soms iets te makkelijk "dat gaat toch allemaal vanzelf in deze tijd/jaar x" etc zonder de achterliggende processen te kennen. Tevens ben ik serieus benieuwd welk voordeel een provider kan hebben door hun klanten te laten wachten, het blijft immers een markt met concurrentie, als jij morgen niet kan leveren en je concurrent wel kost het je gewoon een klant. Er gaat ongetwijfeld een reden zijn voor een latere oplevering, het is dan iets te makkelijk om te denken dat het moedwillig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kroonkurk
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:42
Hier ook sinds een paar dagen de glasvezelaansluiting in huis gekregen na 9 maanden het sprietje tegen de buitengevel laten leunen. Niet bij voor inschrijving een abonnement genomen. Is op dit moment ook niet mogelijk want de POP is of nog niet gereed of heeft nog geen elektriciteitsaansluiting. Gaat nog wel een paar maanden duren. Verwachting is eind 1e kwartaal 2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-06 08:05
Een nogal gewaagd artikel over DFN op Totaal TV :

https://www.totaaltv.nl/n...t-eigen-glasvezelnetwerk/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12:36
Wat is er gewaagd aan?

Gewaagd in de zin van allerlei aannames in dit stuk? Zoals “dat de eigenaren van Delta Fiber – het Zweedse EQT en het Amerikaanse Stonepeak – naar het terugtrekken uit de glasvezelexploitant kijken.”? Lijkt me niet dat een DPG journalist inzage heeft in dergelijke concurrentie gevoelige info.

En “zou kunnen”, “achter de schermen” en “zal de ACM hiervoor naar alle waarschijnlijkheid geen toestemming geven.”

Dus omdat een vertraagd (?) plan om 200k aansluitingen af te stoten wellicht niet door gaat is DFN opeens in de etalage. Pardon: “dat zou kunnen, achter de schermen, met waarschijnlijk geen toestemming” ;) .

Tommie zou zeggen: Poehee!

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 13:12

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

DFN is in handen van investeerders. Het is daarom niet de vraag of DFN op enig moment in de verkoop gaat, maar wanneer. Volgende vraag is dan aan wie DFN als geheel verkocht zou kunnen worden. Aan KPN is onwaarschijnlijk, niet alleen wegens een blokkade door de ACM maar ook omdat de overlap tussen de netwerken van DFN en KPN steeds groter wordt. En andere partijen zullen gezien het aanlegbeleid van KPN niet staan te springen om DFN over te nemen.

Intussen heeft DFN de aanleg op veel plaatsen gepauzeerd en soms zelfs definitief gestaakt. In mijn eigen gemeente heeft DFN in maart 2022 de aanleg van glasvezel met veel fanfare afgetrapt, maar is er behalve een nipt succesvolle wervingscampagne verder niets meer gebeurd. Volgens welingelichte kringen lijkt DFN weinig zin meer te hebben in dit project.

In deze context kan ik de speculaties van de schrijver van het artikel begrijpen. Daar heb je geen inzage in concurrentiegevoelige documenten voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

Kroonkurk schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 15:53:
Hier ook sinds een paar dagen de glasvezelaansluiting in huis gekregen na 9 maanden het sprietje tegen de buitengevel laten leunen. Niet bij voor inschrijving een abonnement genomen. Is op dit moment ook niet mogelijk want de POP is of nog niet gereed of heeft nog geen elektriciteitsaansluiting. Gaat nog wel een paar maanden duren. Verwachting is eind 1e kwartaal 2025.
Hier eenzelfde verhaal. Ik heb bij de statuspagina van Delta Network eindelijk een vermoedelijke opleverdatum. Q2 2025 omdat de wijkcentrale nog niet gereed is. Die staat er ook nog maar 1 1/2 jaar.

Ik snap echt niet waarom dat zo lang moet duren.

Wat me wel opvalt is dat Delta (de provider) absoluut niet weet wat er bij Delta Fiber Netwerk gebeurd.
De klantenservice weet mij te vertellen dat ik deze week een installatiepakket krijg, maar iemand van DFN zei tegen mij dat ze bij de provider echt niet weten wat de status is van bijvoorbeeld een wijkcentrale.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:45
Slasher schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:27:
[...]

Hier eenzelfde verhaal. Ik heb bij de statuspagina van Delta Network eindelijk een vermoedelijke opleverdatum. Q2 2025 omdat de wijkcentrale nog niet gereed is. Die staat er ook nog maar 1 1/2 jaar.

Ik snap echt niet waarom dat zo lang moet duren.
Kan bv ook zijn dat ze de POP niet in gebruik kunnen nemen omdat er geen stroom is. Zowel omdat er fysiek nog geen kabel ligt, als dat de netbeheerder niet kan/wil leveren (door een overvol energienet dus). Dan kun je wel het POP op de grond zetten, en eventueel zelfs al de boel lassen, maar als je de switches niet van stroom kunt voorzien wordt het een lastig verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Niet online

Slasher

RobertMe schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:07:
[...]

Kan bv ook zijn dat ze de POP niet in gebruik kunnen nemen omdat er geen stroom is. Zowel omdat er fysiek nog geen kabel ligt, als dat de netbeheerder niet kan/wil leveren (door een overvol energienet dus). Dan kun je wel het POP op de grond zetten, en eventueel zelfs al de boel lassen, maar als je de switches niet van stroom kunt voorzien wordt het een lastig verhaal.
Ik woon vlakbij de POP en toen ik met de hond aan het lopen was zag ik iemand daar aan het werk en heb even binnen mogen kijken. Er stond wel stroom op, en er brandde licht en ik zag een klein meterkastje, en geen generator buiten.

Geduld is een schone zaak maar ik heb geen idee waar het wachten nu op is, DFN wil het me natuurlijk niet vertellen buiten dat er nog werkzaamheden nodig zijn, dat snap ik wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoBro82
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 19-11-2024
In mijn woonplaats werd eindelijk dit jaar de gehele stad (Zutphen) voorzien van een glasvezelnetwerk van Delta. De nieuwste wijken en dorpen rondom Zutphen waren daar al van voorzien. Nu de rest dus ook, echter, ik woon in een appartementencomplex en Delta wil daar alleen de appartementen voorzien van zo'n aansluiting als er een bepaald aantal bewoners een Delta abonnement hadden afgesloten, dus nog voor deze echt gerealiseerd was. In mijn appartementencomplex bleek dat aantal te laag dus geen glasvezel hier. Ik ben nog naar de wijkbijeenkomst door Delta georganiseerd, en heb aangegeven dat ik die druk die zij ons oplegden als chantage ervaar maar daar werd schouderophalend op gereageerd. Ik, in mijn geval wil niet iets afsluiten met een partij voor ik zeker weet dat het ook echt minimaal zo goed werkt als nu via de COAX.

Ik denk dat Delta bang is dat nadat wij die aansluiting toch zouden hebben we massaal naar een veel goedkopere aanbieder zouden overstappen. En dat klopt ook wel want daar is veel meer concurrentie.

Maar ik vind het eigenlijk te zot voor woorden. 15 jaar geleden woonde ik nog in Deventer en werd daar in de gehele stad letterlijk elke woning voor zien van glasvezel zonder voorwaarden. Ook daar woonde ik in een appartement.

Kan ik hier iets tegen ondernemen? Ik zou het alsnog kunnen krijgen maar dan moet ik de volledige kosten aan Delta betalen voor het doortrekken van de kabel die al wel tot in het complex ligt naar mijn eigen woning en dat loopt in de honderden Euro's. Dus wat mij betreft en de meeste anderen hier in dit complex is dit geen optie.

Dus zit ik nog steeds bij de enige aanbieder op de COAX. Het kan natuurlijk ook nog wel via de KNP route en daar zijn ook wel wat goedkopere partijen maar heb er slechte ervaringen mee gehad in de 2 keer dat ik dat geprobeerd heb. Meer storingen, hogere latency en onstabielere verbinding door erg grote afstand tot een centrale, voornamelijk met wifi tijdens spitsuren. Dus dan maar wat meer betalen aan Ziggo maar daar nog nooit ook maar 1 keer een probleem mee te hebben ondervonden.

Maar die praktijken van Delta maken mij boos en ik liet mij niet chanteren door ze en vrijwel niemand anders hier ook. Dus voor straf geen glasvezel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Ik denk dat je juridisch nauwelijks een poot hebt om op te staan. Weliswaar wonnen inwoners van het Westland eind 2022 een rechtszaak tegen Delta, maar die hadden hadden een rechtsgeldige overeenkomst die Delta vanwege onverwacht hoge kosten niet wilde nakomen. Dat vond de rechter geen zwaarwegende reden om af te zien van de aanleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
JoBro82 schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 13:50:
… ik woon in een appartementencomplex en Delta wil daar alleen de appartementen voorzien van zo'n aansluiting als er een bepaald aantal bewoners een Delta abonnement hadden afgesloten, dus nog voor deze echt gerealiseerd was.
Tja, zo werkt het overal. Als er niet voldoende inschrijvingen zijn dan komt er geen glas. Want ook bijvoorbeeld de glasvezel doortrekken naar boven als tussenliggende verdiepingen daar geen toestemming voor geven wordt aanleg onmogelijk.

De kosten zijn hoog, als maar een paar mensen een abonnement of aansluiting willen te hoog t.o.v. de baten.

Er is geen aanlegplicht zoals vroeger met telefoon van de PTT. Dus grote woorden zoals “chantage” zijn hier niet op zijn plaats.

Wellicht kan er iemand in het complex als een ambassadeur optreden en een bijeenkomst organiseren, mensen motiveren etc.

Betreft het koopwoningen dat kan de VVE wellicht inventariseren en optreden als belangenbehartiger. Is het huur kan de woningbouw vereniging wellicht iets betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

ernstoud schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 16:44:
Tja, zo werkt het overal. Als er niet voldoende inschrijvingen zijn dan komt er geen glas.
KPN/Glaspoort sluit je zonder kosten ook aan als je geen abonnement neemt, ODF dacht ik ook. Voor KPN liggen de kaarten wel anders, omdat KPN het kopernetwerk end-of-life heeft verklaard. Dat gaat uit de lucht waar glas ligt. KPN heeft met ABP aan boord bij Glaspoort denk ik ook veel diepere zakken dan Delta.

[ Voor 25% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 19-11-2024 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
ZwarteIJsvogel schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:13:
[...]

KPN/Glaspoort sluit je zonder kosten ook aan als je geen abonnement neemt, ODF dacht ik ook. Voor KPN liggen de kaarten wel anders, omdat KPN het kopernetwerk end-of-life heeft verklaard. Dat gaat uit de lucht waar glas ligt. KPN heeft met ABP aan boord bij Glaspoort denk ik ook veel diepere zakken dan Delta.
Ho ho, KPN legt zeker niet overal aan in woningen. Vaak wordt als de bewoner geen aansluiting wil voor de voordeur ergens de vezel getermineerd in een BOP. En Glaspoort is lang niet overal bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

ernstoud schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 17:17:
Ho ho, KPN legt zeker niet overal aan in woningen. Vaak wordt als de bewoner geen aansluiting wil voor de voordeur ergens de vezel getermineerd in een BOP.
Ik adviseer mensen altijd om toestemming te geven als er geen kosten zijn, zeker als het een koopwoning betreft (een glasvezelaansluiting is bij verkoop een pre).
En Glaspoort is lang niet overal bezig.
Zeker niet, maar (vrijwel) 100% dekking lijkt toch het einddoel getuige de uitspraken van een directielid in dit artikel (met name de twee alinea's onder het kaartje van Nederland). De realisatie gaat uiteraard jaren duren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:20
[...]

Ho ho, KPN legt zeker niet overal aan in woningen. Vaak wordt als de bewoner geen aansluiting wil voor de voordeur ergens de vezel getermineerd in een BOP. En Glaspoort is lang niet overal bezig.
om even hier op terug te komen, BOP was iets vanuit VWT dat werd alleen gebruikt in gebieden waar VWT hoofdaannemer was voor betreffende project. Alle andere projecten kende geen bop en bij glaspoort zoieso niet zo ik weet.
Bop verhaal wordt ook niet verder meer uitgerold zo ik begrepen heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
[...]

Dat is wel een beetje scheef dan ;) "Als de bewoner niet wil" is het niet heel gek dat niet wordt aangelegd. Of moet KPN dan inbreken als de bewoners niet thuis zijn? "Omgekeerde inbraak" waarbij ze iets achter laten.

En ik weet ook niet hoe KPN communiceert etc. Gaan die gewoon in een gebied aanleggen en klaar? Want dat is wel een heeel groot verschil met DFN die eerst een haalbaarheidsonderzoek doen en daarbij expliciet aangeven "meld je je niet aan krijg je niks en ben je later €750 kwijt" (of iets in die richting). Mogelijk dat ze na voldoende opkomt wel aangeven overal aan te leggen, maar zo wordt het initieel niet in gezet.

Overigens... de officiële tellingen v.w.b. "woningen met glasvezel" is ook "tot aan de gevel" 8)7 Dus wat je aangeeft "KPN legr niet overal aan want soms tot aan de voordeur" die telt in de officiële tellingen dus als "woning aangesloten op glasvezel".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
RobertMe schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 20:51:
En ik weet ook niet hoe KPN communiceert etc. Gaan die gewoon in een gebied aanleggen en klaar? Want dat is wel een heeel groot verschil met DFN die eerst een haalbaarheidsonderzoek doen en daarbij expliciet aangeven "meld je je niet aan krijg je niks en ben je later €750 kwijt" (of iets in die richting). Mogelijk dat ze na voldoende opkomt wel aangeven overal aan te leggen, maar zo wordt het initieel niet in gezet.

Overigens... de officiële tellingen v.w.b. "woningen met glasvezel" is ook "tot aan de gevel" 8)7 Dus wat je aangeeft "KPN legr niet overal aan want soms tot aan de voordeur" die telt in de officiële tellingen dus als "woning aangesloten op glasvezel".
Beetje off-topic, maar als KPN besluit in een plaats/gebied glasvezel aan te leggen dan doen ze dat bij alle adressen die nu koper hebben zodat ze het koper later kunnen afsluiten. Zeker binnen de bebouwdekom zijn er geen kosten voor de bewoners.
Heb je geen abonnement dan leggen ze niet altijd tot in de meterkast aan. Wil iemand geen kastje in de meterkast dan kan KPN (of DFN) ze niet dwingen, maar als ze het later alsnog willen zullen er ongetwijfeld aansluitkosten zijn.

Hoe KPN/DFN/ODF bepaalt waar glasvezel komt is een ondoorzichtig proces. DFN hield hier een vraagbundeling en legde daarna aan. Bij KPN is de status van deze hele gemeente al meer dan een jaar "We maken een plan voor jouw buurt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
KPN, Glaspoort en Open Dutch Fiber leggen gratis glasvezel aan binnen een gebied als bijvoorbeeld Zutphen mits er toestemming wordt gegeven.
In geval van hoogbouw is het iets anders maar nog steeds kosteloos.

KPN/Glaspoort: Sluiten kosteloos aan, met of zonder abonnement, mits uiteraard toestemming van pandeigenaar en/of appartementseigenaar en medewerking onderburen indien van toepassing.

Open Dutch Fiber: Legt hoogbouw ook kosteloos aan maar dan alleen indien er een abonnement wordt afgenomen. Dat kan ook later (en is dan nog steeds gratis).

Delta is de enige die bij dit soort hoogbouw (ook in een stad dus) een vraagbundeling houdt en pas bij een minimum aantal inschrijvingen aanlegt. Dat zijn praktijen die je normaal alleen verwacht in buitengebieden maar Delta doet het dus overal blijkbaar.
Het is niet verboden en aangezien er nog DSL en coax is blijft er nog wel wat keuze over maar toch, het is een soort van (emotionele) chantage naar mijn mening.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
esky schreef op woensdag 20 november 2024 @ 10:48:
[...]

Beetje off-topic, maar als KPN besluit in een plaats/gebied glasvezel aan te leggen dan doen ze dat bij alle adressen die nu koper hebben zodat ze het koper later kunnen afsluiten. Zeker binnen de bebouwdekom zijn er geen kosten voor de bewoners.
Heb je geen abonnement dan leggen ze niet altijd tot in de meterkast aan. Wil iemand geen kastje in de meterkast dan kan KPN (of DFN) ze niet dwingen, maar als ze het later alsnog willen zullen er ongetwijfeld aansluitkosten zijn.

Hoe KPN/DFN/ODF bepaalt waar glasvezel komt is een ondoorzichtig proces. DFN hield hier een vraagbundeling en legde daarna aan. Bij KPN is de status van deze hele gemeente al meer dan een jaar "We maken een plan voor jouw buurt".
Nog verder off-topic:
KPN heeft simpelweg een lange termijn planning gemaakt met alle aannemers samen, en wil daar zo min mogelijk van afwijken. Op een gegeven moment is er een netwerkkaart gekomen waarop je kan zien dat er voor een gemeente/wijk een plan wordt gemaakt. Dat betekent in de praktijk dat er voorbereidingen zijn gemaakt (netwerkontwerp en eerste budgetinschatting) en dat het in die lange termijn planning zit. Dat is gedaan om de vele vragen te voorkomen: "komt er bij mij ook glasvezel"?

Preciezer aangeven wanneer men ergens wil beginnen kan niet om twee redenen:
1) Concurrentie: Anderen zouden in de weg kunnen zitten door alvast vergunningen aan te vragen en daarmee zal een gemeente proberen om KPN jaren naar achteren te zetten (graafrust). ODF is daar helaas heel sterk in. Of concurrentie vanuit Ziggo die dan gaan proberen om bestaande klanten lang vast te zetten en nieuwe klanten te werven voor twee jaar abonnement.

2) Toch wijzigingen in die planning. Door bovenstaande of door andere externe oorzaken die moeilijk te beïnvloeden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapje
Bam en Circet gaan het beheer en onderhoud doen voor het glasvezelnetwerk

https://www.deltafiber.nl...derhoud-glasvezelnetwerk/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Niet van jou

Ik heb met CTRL-F "QOS" deze afko. nergens gevonden in dit veel te lange topic.

Maar dan nu, voor de documentatie, tot in de eeuwigheid:
Voor redelijk basale netwerkconfiguraties - of eigenlijk alles met wat de door Delta geleverde DECO's (X20 DFN) werkt - kun je beter QOS: Uitzetten (!!!)

En dan nu de veel te lange probleem omschrijving waar ik menig servicedesk pipo mee heb lastig gevallen:
Ik heb dus vrij vaak dat mijn verbinding via de Bridge modem van SchenkICT - welke technisch gezien prima gigabit snelheden kan halen en dit ook meestal na een herstart van de Deco X20 setup wel doet, maar desondanks na enkele uren weer terugschakelt, vooral bij intensief gebruik, naar ongeveer 250MBit - dit heb ik aanvankelijk ondervangen met nachtelijke geplande reboots van de Deco wat een poeplelijke en maar beperkte 'fix' was dan ook, die niet zo moeten nodig zijn bovendien. Ook kreeg ik recent al nieuwe Firmware voor de DFN-deco's X20, maar na aanvankelijk enthousiasme blijkt dit uiteindelijk niet duurzaam het definitieve aantwoord op mijn specifieke bug. Ik heb daarbij in de klantenservice communicatie aangegeven dat ik nog '1 klein dingetje' niet zeker wist aan mijn setup, en dat was het afsplitsen van het telefonie netwerk aan het eind in de laatste Deco. Dus recent heb ik deze kleine twijfelachtige configuratie ongedaan gemaakt en enkel VLAN 107 waar ik door probeer te pompen... Full Duplex 1Gbps is sowieso niet echt, of constant mogelijk ... (2 kanten 1000Mbps tegelijkertijd uit pompen, kan ik niet langere tijd volhouden, ondanks goede Managed Switches) - is de vraag kortom: Doen jullie (DFN) nog iets aan verkeerbeheer of is er een andere configuratiefout die mij verhinderd constante snelheid te houden?
Het antwoord is:

JA: Je Standaard DECO meuk, doet aan Quality of Service, en JA, dit kan als resultaat hebben dat je snelheid inzakt, zelfs op apparaten die prioriteit zouden moeten hebben. Zet het uit. Sloop het. Gooi het uit raam. QOS is voor HT&K-gebruik tevens Niet Nodig.

Amen. _/-\o_
Fijne dag. :z

Ken ik jou?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• esky
Ulysses schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 08:16:

Voor redelijk basale netwerkconfiguraties - of eigenlijk alles met wat de door Delta geleverde DECO's (X20 DFN) werkt - kun je beter QOS: Uitzetten (!!!)

En dan nu de veel te lange probleem omschrijving waar ik menig servicedesk pipo mee heb lastig gevallen:

[...]

Het antwoord is:

JA: Je Standaard DECO meuk, doet aan Quality of Service, en JA, dit kan als resultaat hebben dat je snelheid inzakt, zelfs op apparaten die prioriteit zouden moeten hebben. Zet het uit. Sloop het. Gooi het uit raam. QOS is voor HT&K-gebruik tevens Niet Nodig.

Amen. _/-\o_
Klinkt alsof het debuggen heel wat bloed, zweet en tranen heeft gekost. Misschien is het handig je bericht (ook) in het provider Delta topic te zetten omdat het om apparatuur van de provider Delta gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73

[...]

Het antwoord is:

Amen. _/-\o_
QOS zit in de actieve laag van de operator/Provider. Dit topic is speciaal aangemaakt voor de netwerkaanleg en dus vind je QSS niet in dit topic, maar in het Delta (Glasvezel) topic.

[ Voor 4% gewijzigd door Barre73 op 29-11-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulysses
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Ulysses

Niet van jou

Barre73 schreef op vrijdag 29 november 2024 @ 11:17:
[...]

QOS zit in de actieve laag van de operator/Provider. Dit topic is speciaal aangemaakt voor de netwerkaanleg en dus vind je QSS niet in dit topic, maar in het Delta (Glasvezel) topic.
Duidelijk _/-\o_ , ik heb het inmiddels vice-versa gelinkt. Als een mod het liever anders ziet, zie ik dat dan wel.

Ken ik jou?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
kun je beter QOS: Uitzetten (!!!)[/b]
Maar het staat standaard toch ook gewoon uit? :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mapje
De vergunning is per 13 december officieel aangevraagd :

https://www.acm.nl/nl/pub...rname-concentratiemelding

• esky
Waarom zou er uitdrukkelijk staan dat Glaspoort een gezamenlijke onderneming van KPN en APG is en niet welke investeerders er achter DFN zitten (EQT en Stonepeak)?

• Mapje
esky schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:30:
[...]

Waarom zou er uitdrukkelijk staan dat Glaspoort een gezamenlijke onderneming van KPN en APG is en niet welke investeerders er achter DFN zitten (EQT en Stonepeak)?
Misschien is de reden omdat de meeste mensen wel weten wie DELTA Fiber Netwerk is maar niet wat Glaspoort is ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Mapje schreef op donderdag 19 december 2024 @ 09:54:
[...]

Misschien is de reden omdat de meeste mensen wel weten wie DELTA Fiber Netwerk is maar niet wat Glaspoort is ?
Dat is voor de ACM geen overweging. Maar voor het beoordelen van de algehele concurrentiesituatie is het relevant om KPN als vennoot in Glaspoort te noemen omdat KPN ook buiten Glaspoort glasvezelnetten bezit.

Edit: KPN had ultimo 2023 volgens het jaarverslag 4,29 miljoen glasvezelaansluitingen, Glaspoort zegt momenteel ca. 590,000 aansluitingen te hebben. Als Glaspoort een losstaand bedrijf was geweest, dan was de overname van die 200,000 (*) aansluitingen waarschijnlijk een pennenstreek geweest zonder vergunningtraject.

(*) Ik neem hier even aan dat de vergunningaanvraag dezelfde aansluitingen betreft als de oorspronkelijke concentratiemelding.

[ Voor 36% gewijzigd door ZwarteIJsvogel op 19-12-2024 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 08:23

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
Eigenlijk niet. Minder concurrentie.

En uiteraard zegt het niks over Delta (als Ziggo het netwerk van DFN over neemt). Maar Ziggo kan dan wel de huurprijs gaan bepalen en daarmee dus de prijs van Delta beïnvloeden (en uiteraard de andere ISPs waarbij DFN nu ook al de prijs beïnvloedt).

Zie bv dus ook Odido die over DFN (veel) duurder is dan over ODF. Waardoor Odido dus ook niet echt concurrerend is ten opzichte van Delta. (Prijzen zijn redelijk gelijk uit mijn hoofd, eurotje verschil hier of daar per maand, terwijl Odido op ODF schijnbaar honderd(en) euro's goedkoper is per jaar (dus om en nabij, of zelfs meer, dan tientje goedkoper).

Enige mooie zou zijn als Ziggo een landelijk dekkend netwerk aan zou gaan leggen. Maar dat zie ik niet snel gebeuren en die investering zal ook terugverdiend moeten worden (maar een overname natuurlijk ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinniesaurus
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-06 12:51
Ik zit nu al een poosje bij Delta, het aansluiten van mijn woning was al drama waardoor ik meer dan 3 maanden zonder internet heb gezeten. Echter dit is een ander verhaal waar ik nu een vraag over heb, ik betaal nu voor 1gb/s down en up echter krijg ik consistent maar 1/3e of minder van deze beloofde snelheid. Bij de klantenservice wordt gezegd dat ze er naar gaan kijken maar vervolgens hoor je niks meer van ze.

Weet iemand hier of ik zelf iets kan doen om de beloofde snelheid weer te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Vinniesaurus schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:03:
Ik zit nu al een poosje bij Delta, het aansluiten van mijn woning was al drama waardoor ik meer dan 3 maanden zonder internet heb gezeten. Echter dit is een ander verhaal waar ik nu een vraag over heb, ik betaal nu voor 1gb/s down en up echter krijg ik consistent maar 1/3e of minder van deze beloofde snelheid. Bij de klantenservice wordt gezegd dat ze er naar gaan kijken maar vervolgens hoor je niks meer van ze.

Weet iemand hier of ik zelf iets kan doen om de beloofde snelheid weer te krijgen?
Welke apparatuur heb je? Eigen apparatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinniesaurus
ernstoud schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:07:
[...]

Welke apparatuur heb je? Eigen apparatuur?
Ik heb momenteel de Deco Mesh X20 pods die ik van delta heb gekregen. ging in het begin goed maar ik zit nu al een paar maanden op de lagere snelheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Vinniesaurus schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:12:
[...]

Ik heb momenteel de Deco Mesh X20 pods die ik van delta heb gekregen. ging in het begin goed maar ik zit nu al een paar maanden op de lagere snelheden.
Ok, als het eerst goed was (dus rond de 930-940 Mbps.) dan ligt het niet aan de apparatuur.

Hoe meet je de snelheid? Beste is SpeedTest command line versie (https://www.speedtest.net/nl/apps/cli).

[ Voor 4% gewijzigd door ernstoud op 31-03-2025 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Vinniesaurus schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:12:
[...]

Hoe meet je de snelheid precies? Doe je dit met een PC of laptop rechtstreeks met een UTP kabel aangesloten op een (snelle) PC of laptop? En hoe voer je dan de meting uit? In mijn ervaring wordt de snelheid altijd gehaald, maar wordt de meting foutief uitgevoerd namelijk zodat het lijkt dat de maximale snelheid niet behaald wordt. Terwijl het puur een foute meting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinniesaurus
ernstoud schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:14:
[...]

Ok, als het eerst goed was (dus rond de 930-940 Mbps.) dan ligt het niet aan de apparatuur.

Hoe meet je de snelheid? Beste is SpeedTest command line versie (https://www.speedtest.net/nl/apps/cli).
Meestal via Ookla in de browser, maar ik zou de boven genoemde eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinniesaurus
bjusterbaarlik schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:15:
[...]

Hoe meet je de snelheid precies? Doe je dit met een PC of laptop rechtstreeks met een UTP kabel aangesloten op een (snelle) PC of laptop? En hoe voer je dan de meting uit? In mijn ervaring wordt de snelheid altijd gehaald, maar wordt de meting foutief uitgevoerd namelijk zodat het lijkt dat de maximale snelheid niet behaald wordt. Terwijl het puur een foute meting is.
direct met een laptop en cat6 kabel op de hoofd deco pod. via ookla test in de browser.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Vinniesaurus schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:18:
[...]

Meestal via Ookla in de browser, maar ik zou de boven genoemde eens proberen.
In een browser meten kan verkeerde resultaten geven omdat er van alles in die browser in de achtergrond actief kan zijn (extensies, rendering, sandbox, html5 advertenties etc.). Ook nemen browsers veel geheugen in beslag waardoor bij een speedtest de PC geheugen kan gaan swappen naar disk.

Gewoon de CLI versie even installeren en dan geeft:

SpeedTest -l

de volgens latency voor jou geschikte servers, en dan probeer je er een paar met:

SpeedTest -s server-id

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
Vinniesaurus schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:03:

Dit topic gaat over het netwerk van Delta Fiber Netwerk (DFN) waar Delta een provider op is, misschien dat je in dit topic meer informatie kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
RobertMe schreef op maandag 31 maart 2025 @ 13:22:
[...]

Eigenlijk niet. Minder concurrentie.

En uiteraard zegt het niks over Delta (als Ziggo het netwerk van DFN over neemt). Maar Ziggo kan dan wel de huurprijs gaan bepalen en daarmee dus de prijs van Delta beïnvloeden (en uiteraard de andere ISPs waarbij DFN nu ook al de prijs beïnvloedt).

Zie bv dus ook Odido die over DFN (veel) duurder is dan over ODF. Waardoor Odido dus ook niet echt concurrerend is ten opzichte van Delta. (Prijzen zijn redelijk gelijk uit mijn hoofd, eurotje verschil hier of daar per maand, terwijl Odido op ODF schijnbaar honderd(en) euro's goedkoper is per jaar (dus om en nabij, of zelfs meer, dan tientje goedkoper).

Enige mooie zou zijn als Ziggo een landelijk dekkend netwerk aan zou gaan leggen. Maar dat zie ik niet snel gebeuren en die investering zal ook terugverdiend moeten worden (maar een overname natuurlijk ook).
Ziggo staat niet bekend als een prijsvechter dus ik ben ook benieuwd wat ze met wholesale tarieven zouden doen. Daarnaast vraag ik me af wat ze gaan doen op de plekken waar zowel coax van Ziggo als glas van DFN ligt. Ik hoop natuurlijk de Ziggo klanten migreren naar DFN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
esky schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:59:
[...]

Ziggo staat niet bekend als een prijsvechter dus ik ben ook benieuwd wat ze met wholesale tarieven zouden doen. Daarnaast vraag ik me af wat ze gaan doen op de plekken waar zowel coax van Ziggo als glas van DFN ligt. Ik hoop natuurlijk de Ziggo klanten migreren naar DFN.
Ik heb Ziggo en DFN vezel steekt al 2 jaar aan de voordeur. Maar zeker na de prijsverlaging van Ziggo deze maand is Delta niet echt goedkoper (en Odido nog duurder dan Delta, want afhankelijk van wholesale). Enige wat je bij Delta uiteraard krijgt is de symmetrische snelheid (en iets hogere snelheid, 100 vs 150 en 400 vs 500).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Vinniesaurus schreef op maandag 31 maart 2025 @ 15:23:
[...]

direct met een laptop en cat6 kabel op de hoofd deco pod. via ookla test in de browser.
Ik zou de kabel ook eens in de Nokia router van Delta steken. Andere optie naast de wat ernstoud meldt is de Speedtest App, die is beschikbaar via de Windows Store, al veel betrouwbaarder dan de webbrowser. Niet zo goed overigens als de commandline, maar verschil qua betrouwbaarheid met de browser is al heel erg groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
bjusterbaarlik schreef op maandag 31 maart 2025 @ 16:19:
[...]

Ik zou de kabel ook eens in de Nokia router van Delta steken. Andere optie naast de wat ernstoud meldt is de Speedtest App, die is beschikbaar via de Windows Store, al veel betrouwbaarder dan de webbrowser. Niet zo goed overigens als de commandline, maar verschil qua betrouwbaarheid met de browser is al heel erg groot.
En de Windows 7 versie draait prima op Windows 10 en 11 en is vanaf de website van Ookla te downloaden: https://www.speedtest.net/apps/windows voor het geval de Microsoft App Store gedisabled is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:40
een vriend van mij zit in een beetje een vreemde situatie: toen Delta glasvezel bij hem in het dorp aan kwam leggen, was zijn huis nog in aanbouw. Daarom ligt er in zijn huis nu een oranje rol glasvezel die nog niet is afgemonteerd. Wat is nu de vervolgstap om de aansluiting als nog afgemonteerd te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
theblindman schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:01:
een vriend van mij zit in een beetje een vreemde situatie: toen Delta glasvezel bij hem in het dorp aan kwam leggen, was zijn huis nog in aanbouw. Daarom ligt er in zijn huis nu een oranje rol glasvezel die nog niet is afgemonteerd. Wat is nu de vervolgstap om de aansluiting als nog afgemonteerd te krijgen?
KPN bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
Ik stelde al voor om te verhuizen, maar dat zag 'ie niet zo zitten :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakie0101
theblindman schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:28:
[...]

Hoezo? Oranje is toch echt KPN.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
theblindman schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:28:
[...]

Check even bij KPN, Glaspoort en DFN of je bij 1 van die 3 iets over de status kan vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tyson69
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:43
esky schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:04:
[...]

Check even bij KPN, Glaspoort en DFN of je bij 1 van die 3 iets over de status kan vinden.
Of doe even een postcodecheck bij Nextpertise, die geven mooi inzicht in welke netwerk beschikbaar is.
https://nextpertise.nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
tyson69 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:15:
[...]

Of doe even een postcodecheck bij Nextpertise, die geven mooi inzicht in welke netwerk beschikbaar is.
https://nextpertise.nl/
Dat is een hele goede postcodecheck, maar als bijvoorbeeld Glaspoort nog aan het aanleggen is staat dat niet op Nextpertise en wel op de Glaspoort site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
esky schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:20:
[...]

Dat is een hele goede postcodecheck, maar als bijvoorbeeld Glaspoort nog aan het aanleggen is staat dat niet op Nextpertise en wel op de Glaspoort site.
Jawel hoor, zetten ze er ook bij. Check 5411LV 6 maar eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• esky
tyson69 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:41:
[...]

Jawel hoor, zetten ze er ook bij. Check 5411LV 6 maar eens
Netjes! Een status ervoor (als er nog geen aansluitdatum is) staat alleen bij Glaspoort dan (zie 3465HD 70).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
Bij die check krijg ik ook KPN en Eurofiber te zien op mijn adres met glasvezel.
Ik kan je vertellen.... dat is niet het geval en deze is conform de sites van Glaspoort of KPN nog niet eens in onderzoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
En volgens die site kan ik Ziggo glasvezel krijgen :+ Nu is er wel Ziggo, maar dit is een huis van 60 jaar oud, en dus zeker geen nieuwbouw waar Ziggo (wel) glasvezel aanlegt.

En zo staat er ook ADSL & VDSL. Terwijl KPN zelf (& Odido) niet verder komt dan ADSL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

RobertMe schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:45:
En volgens die site kan ik Ziggo glasvezel krijgen :+ Nu is er wel Ziggo, maar dit is een huis van 60 jaar oud, en dus zeker geen nieuwbouw waar Ziggo (wel) glasvezel aanlegt.
Je moet ook even de kleine lettertjes lezen. Bij Glasvezel via Ziggo staat altijd nearnet tot XXX meter. Dat betekent dat Ziggo glasvezel kan leveren door een stukje te graven (met de bijbehorende aansluitkosten). Dit is bedoeld voor zakelijke klanten (de clientèle van Nextpertise is ook zakelijk).

Voor particulieren levert Ziggo in bestaande netten alleen internet via Docsis (coax), maar inmiddels is Ziggo ook begonnen met glasvezel en XGS-PON: nieuws: Ziggo wil voor eind 2025 25.000 XGS-PON-glasvezelaansluitingen aanleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
Bedankt voor de hulp allemaal!
esky schreef op woensdag 2 april 2025 @ 10:04:
[...]

Deze checks even gedaan en het blijkt toch echt een DFN aansluiting te zijn. Ik heb de glasvezel zelf niet gezien, dus ik denk dat die misschien toch niet oranje is.
Gelijk DFN even gebeld en die hebben mij doorverwezen naar de aannemer die dit als het goed is in orde gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tyson69
RobertMe schreef op woensdag 2 april 2025 @ 21:45:
Ik werk zakelijk met Nextpertise en ik kan melden dat hun check echt klopt. Als er Eurofiber of Ziggo glas geleverd kan worden, zegt dat niet dat het al binnen ligt maar wel dat het in de buurt is (nearnet). Eventuele graafkosten komen er dan wel bij.
Maar om een indicatie te krijgen wat er mogelijk is vind ik deze postcode check echt prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Sjakie0101 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 21:23:
[...]

Hoezo? Oranje is toch echt KPN.
Euh... niet allemaal. NH Fiber en NH Flevo (check op hun site maar waar ze liggen) gebruikt oranje kabel. Toen zijn ze een paar jaar geleden gekocht door Delta dus daar heeft Delta oranje kabels.
Om het maar lekker makkelijk te houden :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
Barre73 schreef op vrijdag 4 april 2025 @ 11:44:
[...]

Euh... niet allemaal. NH Fiber en NH Flevo (check op hun site maar waar ze liggen) gebruikt oranje kabel. Toen zijn ze een paar jaar geleden gekocht door Delta dus daar heeft Delta oranje kabels.
Om het maar lekker makkelijk te houden :-)
Aha dat verklaard…. Normaal kun je aan de kleur kabels wel zien wie er aanlegt.
Groen is normaal gesproken Delta, Oranje KPN, Turquoise is Odido , Paars is E Fiber, Magenta Primevest.

Coax Ziggo/Delta ook groen (ook glasvezel feitelijk, alleen niet end to end)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mapje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• esky
Ik ben heel benieuwd hoelang DFN nog blijft bestaan. 200.000 aansluitingen naar Glaspoort (KPN) en de rest naar Ziggo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjakie0101
esky schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:09:
[...]

Ik ben heel benieuwd hoelang DFN nog blijft bestaan. 200.000 aansluitingen naar Glaspoort (KPN) en de rest naar Ziggo?
Bron?
Er zijn tal van mogelijkheden. De proefbalon voor 200.000 aansluitingen van Glaspoort werd eerder gezien als een schot voor de boeg om daarna een algehele overname te doen. En Delta zal mogelijk op die 200.000 aansluitingen blijven leveren?

In mijn woonplaats (ex Cogasgebied Twente) gaat Glaspoort wel de industrieterreinen aanleggen (onderzoek) , maar de dorpskernen waar Delta is aangelegd worden nog niet onderzocht. Dit lijkt een teken aan de wand. Maar hoe dan ook het is allemaal koffiedik kijken. Niemand heeft een glazen bol.

Eerder wist @Barre73 te vertellen dat KPN echt op termijn in Twenterand ging aanleggen… of dat nog zo is?

[ Voor 12% gewijzigd door Sjakie0101 op 17-04-2025 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
Sjakie0101 schreef op donderdag 17 april 2025 @ 10:36:
Er zijn tal van mogelijkheden. De proefbalon voor 200.000 aansluitingen van Glaspoort werd eerder gezien als een schot voor de boeg om daarna een algehele overname te doen.
Overname door Glaspoort is dan wel onwaarschijnlijk? Iets met concurrentie / monopolie en zo. Waardoor alleen die 200.000 aansluitingen al zo lang bij de ACM liggen. Als Glaspoort ze allemaal wilt overnemen en daarmee een concurrent echt "stoppen" zal dat er niet makkelijker op worden.
En Delta zal mogelijk op die 200.000 aansluitingen blijven leveren?
Dat Delta mogelijk blijft leveren zegt niks over het voortbestaan van DFN dat @esky aanhaalde. Als iemand alle aansluitingen van DFN overneemt heeft DFN geen bestaansrecht meer. Tenzij ze nieuwe gebieden gaan aanleggen, maar dan verkoop je lijkt mij niet alles :p
In mijn woonplaats (ex Cogasgebied Twente) gaat Glaspoort wel de industrieterreinen aanleggen (onderzoek) , maar de dorpskernen waar Delta is aangelegd worden nog niet onderzocht. Dit lijkt een teken aan de wand.
Andersom is bij mij DFN / Delta na 2 jaar aanleggen eindelijk de aansluitingen aan het activeren. En tegelijkertijd is Glaspoort & KPN aan het flyeren en kun je je bij Glaspoort al "aanmelden" (/"toestemming geven voor aanleg tot in de woning") en bij KPN al een abo vooruit bestellen. Als Glaspoort echt van plan zou zijn om DFN over te nemen dan lijkt mij dat ze nu niet deze campagne gestart waren. (Los van al dan niet de praktijken die ik vaker van KPN heb gelezen om de boel te frustreren door (zogenaamd) gaan aan te leggen als een concurrent dat gaat doen. Waardoor bij een buurgemeente uiteindelijk Delta zich heeft teruggetrokken en ze nu helemaal geen glasvezel hebben).
En daarnaast is het hier in het dorp ook zo dat iedereen maar gedeeltelijk heeft aangelegd. Nieuwbouwwijk van een jaar of 6 terug heeft KPN/Glaspoort toen direct aangelegd. Dat ze niet meteen het hele dorp hebben gedaan is begrijpelijk. Maar Delta heeft nu wel "het hele dorp" gedaan, behalve die wijk (/3 straten). En dat is dan op basis van een plan van misschien al 4 jaar oud (meen dat originele inschrijftermjn van Delta in 2021 liep), dus waarschijnlijk voordat er wellicht misschien aan een KPN/Glaspoort overname werd gedacht. Ergo naar mijn idee gaan ze allemaal voor "als er glasvezel van partij A ligt gaan we liever niet zelf er nog naast leggen". Of in ieder geval in dorpen dan waar aanleg relatief duur(der) zal zijn (vs stedelijk gebied) en het rendement dus lager. Want op een paar honderd tot 1000-tal woningen met zijn drieën (Ziggo + 2x glas) gaat dus maar een relatief laag aantal actieve klanten opleveren (best case waarschijnlijk rond de 50% of zo). Terwijl je met Ziggo/coax vs 1x glasvezel een veel unieker aanbod hebt en je meer potentiële klanten hebt. (Diegene die voor glasvezel gaan zal KPN/.../ vs Delta/... niet heel veel voor uit maken, beide hebben lage latency, symmetrische snelheden (/hoge upload), .... Naast prijs zijn dat dus de belangrijkste redenen om van Ziggo/coax over te stappen. En die overstappers zou je bij 2x glasvezel dus moeten delen met een concurrent wat aanleg minder rendabel maakt. En als je als tweede aanlegt hebben die huishoudens dus al 2 opties waar ze tevreden over kunnen zijn en dus niet overstappen want "ben tevreden").

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mapje
De voorganger van DELTA Fiber is 30 jaar geworden

https://www.zeelandnet.nl...eelandnet-bestaat-30-jaar

Sinds 2002 levert DELTA digitale de diensten internet, interactieve TV en telefonie via het kabelnetwerk van Zeelandnet.
In 2017 zijn de retail activiteiten van DELTA N.V. overgenomen door het Zweedse EQT. Onderdeel van de overname waren de merknamen DELTA en Zeelandnet.

[ Voor 48% gewijzigd door Mapje op 23-04-2025 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
Wat zijn jullie ervaringen met aansluiting in de meterkast met BAM?

Vanochtend 2 jongens van de BAM aan de deur gehad die alleen een schep bij zich hadden om bij mij de kabel te leggen door de voortuin tot de voordeur.

Normaal hoorden zij niet de buiten aansluitingen te doen, maar in de praktijk werden ze gewoon gestuurd en proberen ze er t beste van te maken.

Ze hadden geen tekening waar de glasvezel in de straat lag dus ze waren al stoeptegels aan het lichten.

Ze hadden geen plan hoe ze naar mijn huis toe gingen komen - er loopt een stenen pad, en daarnaast staat een heg (en heb niet zo’n zin dat ze alle wortels doorhakken).

En ik had gevraagd om de kabel in de kelder binnen te laten komen en dan omhoog te leiden naar de meterkast (zoals alle andere kabels), maar zij zouden dan een schuin gaatje in de voorgevel maken direct naar de meterkast.

Dus daarmee werd ik even overvallen.

En dat terwijl Delta telefonisch mij had aangegeven me geen zorgen te maken, dat de kabel bij ons in de voortuin geschoten zou worden en dat ze in 100% van de gevallen naar tevredenheid opleveren.

Is dit normaal? En het is toch beter om de kabel gewoon op 50cm diepte het huis binnen te laten komen?

Ze zijn onverrichterzake vertrokken en ik wacht nu op telefoontje van BAM (DFN geeft aan niets te kunnen doen totdat BAM de opdracht teruggeeft)

Lekker begin van de relatie….

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjakie0101
RealCato schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 20:05:
Wat zijn jullie ervaringen met aansluiting in de meterkast met BAM?

Vanochtend 2 jongens van de BAM aan de deur gehad die alleen een schep bij zich hadden om bij mij de kabel te leggen door de voortuin tot de voordeur.

Normaal hoorden zij niet de buiten aansluitingen te doen, maar in de praktijk werden ze gewoon gestuurd en proberen ze er t beste van te maken.

Ze hadden geen tekening waar de glasvezel in de straat lag dus ze waren al stoeptegels aan het lichten.

Ze hadden geen plan hoe ze naar mijn huis toe gingen komen - er loopt een stenen pad, en daarnaast staat een heg (en heb niet zo’n zin dat ze alle wortels doorhakken).

En ik had gevraagd om de kabel in de kelder binnen te laten komen en dan omhoog te leiden naar de meterkast (zoals alle andere kabels), maar zij zouden dan een schuin gaatje in de voorgevel maken direct naar de meterkast.

Dus daarmee werd ik even overvallen.

En dat terwijl Delta telefonisch mij had aangegeven me geen zorgen te maken, dat de kabel bij ons in de voortuin geschoten zou worden en dat ze in 100% van de gevallen naar tevredenheid opleveren.

Is dit normaal? En het is toch beter om de kabel gewoon op 50cm diepte het huis binnen te laten komen?

Ze zijn onverrichterzake vertrokken en ik wacht nu op telefoontje van BAM (DFN geeft aan niets te kunnen doen totdat BAM de opdracht teruggeeft)

Lekker begin van de relatie….
Iets meer vertrouwen in de jongens van de BAM was terecht geweest. de glasvezel wordt altijd geschoten en als ze dat rechtstreeks naar de meterkast kunnen, waarom niet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bjusterbaarlik
  • Niet online
Sjakie0101 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 21:32:
[...]

Iets meer vertrouwen in de jongens van de BAM was terecht geweest. de glasvezel wordt altijd geschoten en als ze dat rechtstreeks naar de meterkast kunnen, waarom niet.
Die functie zit niet op een schep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:24
[...]

Iets meer vertrouwen in de jongens van de BAM was terecht geweest. de glasvezel wordt altijd vaak geschoten en als ze dat rechtstreeks naar de meterkast kunnen, waarom niet.
Schieten kan alleen als de KLIC melding het toestaat, bij ons was schieten niet mogelijk ivm laagspannings kabels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RealCato
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:36
[...]

Ik had gewoon wat meer voorbereiding van de BAM verwacht;
- belletje vooraf
- eerst kijken of de beste oplossing mogelijk is en dan pas voor plan B gaan
- jongens briefen en een tekening van de situatie meegeven

Rijtjeshuis 170 m^2 uit 1955, bij renovatie in 2022 dak/vloer/spouwisolatie, overal HR++, vvw benedenverdieping, 7x Jaga Strada en 2 handdoekradiatoren met Tado’s. Quatt hybrid op dakkapel sinds einde 2023.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:43
Dekar schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 10:36:
Ik heb een onprettige ervaring met Delta. Glasvezelaanleg was een drama. Mensen kwamen niet opdagen dus dan blijf je voor niks thuis. Dan gewoon liegen dat ze zijn geweest. Maar goed uiteindelijk aangelegd, maar ik had inmiddels een nieuw jaarabonnement afgesloten bij Ziggo. Het was immers niet duidelijk wanneer glasvezel aangesloten ging worden, tot het moment dat er een afspr ingepland ging worden. en ik wil maar al te graag die tientjes besparen. Dus ik bellen om te annuleren, want volgens Delta's eigen voorwaarden (artikel 8.2) gaat de bedenktijd in op het moment dat je de randapparatuur in bezit hebt. Echter, annuleren bleek onmogelijk, want de bedenktijd was verstreken. Hun eigen voorwaarden hebben ze lak aan. Wat een oplichers zijn het. Ik wilde over +- 3 maanden naar Delta verhuizen, maar dat kunnen ze nu dus wel vergeten. Advocaat gebeld en de annulering is nu wel rond. Belachelijk bedrijf.
Ik heb een soortgelijk verhaal. Tussen originele aanvraag van abonnement en de uitrol zit nu meer dan een jaar. In de tussentijd heb ik natuurlijk wat anders geregeld, maar wil men mij alsnog aan het contract houden.

Dank voor de uitweg die in deze post staat, ik heb de algemene voorwaarden (waar de meneer aan de telefoon naar heeft verwezen) ontvangen en inderdaad in lid 18.2 staat deze uitweg. Ik hoop dat ik die bende de deur kan wijzen. Wat een instelling zeg, klanten dwingen lid te worden...

Denken jullie dat men mij alsnog aan de overeenkomst (er staat alleen dat ik een bestelling heb gedaan, het woord contract komt niet eens voor in de mail) kan houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:41
0%. Gewoon volhouden. Algemene voorwaarden zijn onderdeel van het wettelijk bindend contract. Een rechter zou korte metten maken met de wanpraktijken van Delta.

EKBuilds.nl - Op maat gemaakte PC's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ernstoud
Thomas H schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:30:
[...]

Ik heb een soortgelijk verhaal. Tussen originele aanvraag van abonnement en de uitrol zit nu meer dan een jaar. In de tussentijd heb ik natuurlijk wat anders geregeld, maar wil men mij alsnog aan het contract houden.
Een jaar is snel; bij mij was het 2.5 jaar.
Dank voor de uitweg die in deze post staat, ik heb de algemene voorwaarden (waar de meneer aan de telefoon naar heeft verwezen) ontvangen en inderdaad in lid 18.2 staat deze uitweg. Ik hoop dat ik die bende de deur kan wijzen. Wat een instelling zeg, klanten dwingen lid te worden...
Schelden helpt nooit. Gewoon rustig blijven. Je staat nl. in je recht.
Denken jullie dat men mij alsnog aan de overeenkomst (er staat alleen dat ik een bestelling heb gedaan, het woord contract komt niet eens voor in de mail) kan houden?
Je moet bij communicatie hierover consequent de juiste terminologie gebruiken; overeenkomst, bestelling, contract... wat is het nou? Welke vastlegging van de communicatie heb je van een jaar geleden?

Enfin; hier staan je rechten (bij een bestelling door een consument, niet voor zakelijk):

"De consument heeft het recht om binnen 14 dagen na de dag van ontvangst van de gehele bestelling ... aan de verkoper te laten weten dat hij of zij af wil zien van de koop."

Bron: https://www.ictrecht.nl/kennis/factsheets/herroepingsrecht en het hele verhaal: https://www.acm.nl/nl/ver...klantenservice/bedenktijd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dekar
ernstoud schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:44:
[...]

[...]

[...]

Je moet bij communicatie hierover consequent de juiste terminologie gebruiken; overeenkomst, bestelling, contract... wat is het nou? Welke vastlegging van de communicatie heb je van een jaar geleden?

Enfin; hier staan je rechten (bij een bestelling door een consument, niet voor zakelijk):

"De consument heeft het recht om binnen 14 dagen na de dag van ontvangst van de gehele bestelling ... aan de verkoper te laten weten dat hij of zij af wil zien van de koop."

Bron: https://www.ictrecht.nl/kennis/factsheets/herroepingsrecht en het hele verhaal: https://www.acm.nl/nl/ver...klantenservice/bedenktijd
Ik wilde ze ook verrot schelden. Het zijn echt boeven.

Als bron de belangrijkste. De Algemene Voorwaarden van Delta. Artikel 8.2.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vWUH_QJFT0GTcNlFzsBmT8FZB0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlZsPWDVE430G5Tm7c9bWfxB.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteindelijk hadden ze dus na het inschakelen van mijn rechtsbijstandverzekering "uit coulance" de overeenkomst ontbonden. Ze zouden eens onderzocht moeten worden door Avrotros Radar.

Edit: trouwens, je kan alle randapparatuur weigeren aan de deur, zodat het wordt teruggestuurd. En daarna kan je alle betalingen storneren, mocht het zo ver komen.

Edit2: die screenshot is van de AV die ik per mail heb gehad. Die op de website ziet er anders uit: https://www.delta.nl/medi...bsite_2025-q1-januari.pdf
Daar is artikel 4.7 van toepassing.

[ Voor 16% gewijzigd door Dekar op 02-06-2025 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
ernstoud schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:44:
[...]
[...]
[...]
Ik ben redelijk rustig gebleven, heb de meneer aan de lijn ook meteen gewaarschuwd dat er al wat historie was :)
Vastlegging: in hun bevestigingsmail op mijn aanvraag wordt gesproken over een bevestiging en een overeenkomst. Ik heb niet eens een klantnummer gekregen, die heb ik pas net vandaag ontvangen.
Ik heb april '24 (en eind mei '24 werd duidelijk dat men niet kon leveren, ruim na de 2 weken) de volgende mail gekregen:
Beste meneer T van der Horst,
Welkom bij DELTA.
Hartelijk dank voor uw bestelling. Hieronder ziet u uw bestelling.
Wij vertellen u graag wat u van ons kunt verwachten
Uw persoonlijke gegevens
<snip>
Betaalwijze Automatische incasso

Uw bestelling

Looptijd 12 maanden
Installatie Installatie door monteur
Bezorgadres <snip>
Aansluitadres <snip>

Maandelijkse kosten
€ 35,-
Totaal maandelijkse kosten
€ 62,50

Eenmalige kosten

Totaal eenmalige kosten
Deze kosten worden bij uw eerste factuur in rekening gebracht.
€ 0,-

De kosten zijn inclusief btw. U heeft akkoord gegeven op de voorwaarden die van toepassing zijn op deze bestelling. Deze voorwaarden vindt u in de bijlage van deze e-mail. U kunt deze voorwaarden en Privacy Policy ook downloaden en nalezen op delta.nl/klantenservice/algemene-voorwaarden en op verzoek sturen wij u de voorwaarden kosteloos per post. U gaat een abonnement voor de telecommunicatiedienst Internet altijd aan voor de minimale periode van één jaar. Voor andere (telecommunicatie) diensten dan Internet kunt u zich op elk moment aan- en afmelden. U moet hierbij wel rekening houden met een opzegtermijn van maximaal een maand. Voor de eenmalige aankopen geldt geen contractduur. Het product is na aankoop uw eigendom.
U heeft DELTA toestemming gegeven om de factuurbedragen maandelijks van uw rekening te incasseren.

Wat gebeurt er na mijn bestelling?
Dan gaan wij direct voor u aan de slag. Zodra uw aansluiting is gerealiseerd, verwerken wij uw bestelling en laten we u dit weten. Daarna leveren we u het installatiepakket en sturen we u een bericht om een afspraak te maken met onze installatiepartner Guidion.
• Om te voorkomen dat u zonder televisie, internet en/of telefonie komt te zitten, adviseren we u om de diensten van uw huidige provider pas te beëindigen als het pakket bij u is aangesloten.
• Wilt u nog iets wijzigen? Dit kan hier of via onze klantenservice: bel 0118 - 22 55 71.

DELTA Mobiel
U heeft aangegeven interesse te hebben in een DELTA Mobiel abonnement. Binnen 5 werkdagen nemen wij contact met u op om uw abonnementskeuze en ingangsdatum te bespreken.
Deze persoon heeft mij vervolgens beloofd dat de installatie op planning zou verlopen, ook al stak het groene draadje nog boven de tegels uit
Te verwachten snelheid op uw adres
Wij zijn verplicht om te melden welke snelheid u u (minimaal/normaliter/maximaal) op uw adres kunt verwachten. Wat dit precies voor u betekent leest u hier.

Overeenkomst annuleren
U heeft het recht om binnen 14 dagen na het afsluiten deze overeenkomst zonder opgave van redenen te annuleren. Dit kunt u doen via onze website of via het formulier in de bijlage.
Ik heb nog gesproken met een mevrouw van de klantenservice, die begreep dat ik niet zo happy was met de gang van zake. Ik heb namelijk uitgelegd dat ik, toen het eenmaal helder was dat men niet kon leveren, ik met hangende pootjes contact moest leggen met Ziggo om alsnog mijn abonnement te verlengen. Het lucratieve aanbod was toen natuurlijk al vervlogen... Ik had aangegeven dat het 'abonnement' wel actief mocht blijven maar ik de vrijheid wilde hebben een provider te zoeken zodra de aansluiting opgeleverd was. Dat snapte ze. Ze heeft het alleen helaas niet genoteerd :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas H
Dekar schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:18:
[...]
Edit2: die screenshot is van de AV die ik per mail heb gehad. Die op de website ziet er anders uit: https://www.delta.nl/medi...bsite_2025-q1-januari.pdf
Daar is artikel 4.7 van toepassing.
Ja ik heb de eerste versie ontvangen bij de bestelling, waar het in artikel 8.2 staat. Maar fijn om te weten dat het nu in een ander artikel staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
Dekar schreef op maandag 2 juni 2025 @ 16:18:
[...]
Ik wilde ze ook verrot schelden. Het zijn echt boeven.
Tja, als je er zo in staat dan houdt het op. Rustig blijven, de situatie beheersen is altijd het beste. Zelf weten, maar hoe denk je dat een helpdeskmedewerker er in zit als een klant begint te schelden? Zou dat echt bevorderlijk zijn om het probleem op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvd01
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-06 22:28
Thomas H schreef op maandag 2 juni 2025 @ 15:30:
[...]

Hier was de vraagbundeling in januari 2022. Zoals het nu lijkt wordt de dienst ook dit jaar nog niet geleverd…. Dan zijn er 4 jaar voorbij.

P.s. complicerende factor is dat Delta fiber het netwerk van viberq (Rodin) heeft overgenomen. Dit moeten ze nu eerst “integreren” in hun eigen netwerk, wat uiteraard tot extra vertraging leidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dekar
ernstoud schreef op maandag 2 juni 2025 @ 18:41:
[...]

Tja, als je er zo in staat dan houdt het op. Rustig blijven, de situatie beheersen is altijd het beste. Zelf weten, maar hoe denk je dat een helpdeskmedewerker er in zit als een klant begint te schelden? Zou dat echt bevorderlijk zijn om het probleem op te lossen?
Ik zei dat ik het wilde doen. Niet gedaan.
Het is best een normale emotie als ze glashard tegen je liegen, de boel bedriegen en hun eigen algemene voorwaarden schenden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Pvd01 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 19:16:
Hier was de vraagbundeling in januari 2022. Zoals het nu lijkt wordt de dienst ook dit jaar nog niet geleverd…. Dan zijn er 4 jaar voorbij.
Dit klinkt voor mij als wanprestatie. Daar kun je met de juiste aanpak een beroep op doen.
P.s. complicerende factor is dat Delta fiber het netwerk van viberq (Rodin) heeft overgenomen. Dit moeten ze nu eerst “integreren” in hun eigen netwerk, wat uiteraard tot extra vertraging leidt.
Hoezo? Te voorziene gevolgen van een bewuste keuze vormen geen overmacht en zijn dus geen reden om aangegane verplichtingen niet na te komen.

Hier (gemeente Voerendaal) was de aftrap in maart 2022. In september (de campagne moest worden verlengd) was er witte rook, maar een jaar later (oktober 2023) ging het project on hold omdat de graafwerkzaamheden zijn uitgelopen door o.a. de steenrijke, harde grond. Dat klonk voor mij heel erg als een smoes, mede omdat nog nergens was gegraven.

Inmiddels is Glaspoort voortvarend bezig om hier glasvezel in de grond te stoppen. De bodemgesteldheid vormt voor hun kennelijk geen beletsel. Eerlijkheidshalve moet worden opgemerkt dat Glaspoort i.t.t. Delta vooralsnog geen glasvezel aanlegt in het buitengebied.

De Delta postcodecheck geeft nu al maanden aan dat de aanleg is gepauzeerd (maar je kunt je wel nog steeds aanmelden!). Ik ga er van uit dat van uitstel afstel gaat komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:10:
[...]

Dit klinkt voor mij als wanprestatie. Daar kun je met de juiste aanpak een beroep op doen.
Wanprestatie is niet nodig. De wetgever schrijft dat de bedenktijd pas in gaat nadat het laatste product is geleverd en de leverinf van de laatste dienst is gestart. Dus zolang Delta geen ONT heeft geleverd (en evt geen TV box heeft geleverd) en niet is gestart met het leveren van internet (en evt TV en/of telefonie) is de bedenktijd uberhaupt nog niet ingegaan en kun je dus ook annuleren.
Waarbij de wetgeving uiteraard ten alle tijden de AV van een bedrijf overruled. Als de AV iets stellen dat niet strookt met (de minimale vereisten van) de wet geldt de wet en niet de AV.
Hier (gemeente Voerendaal) was de aftrap in maart 2022. In september (de campagne moest worden verlengd) was er witte rook, maar een jaar later (oktober 2023) ging het project on hold omdat de graafwerkzaamheden zijn uitgelopen door o.a. de steenrijke, harde grond. Dat klonk voor mij heel erg als een smoes, mede omdat nog nergens was gegraven.
Paar gemeentes verder (richting Maastricht) is hier campagne gevoerd in 2021, inschrijven tot november denk ik. Vervolgens paar maanden later bericht dat het in de gehele gemeente aangelegd zou worden, bij iedereen (ook zonder abo, tot binnenshuis). Richting het eind van '22 werd er zichtbaar gewerkt (als in: straten open) en februari / maart '23 zijn ze bij mij door de straat gekomen en maart / april hebben ze de kabel van de straat naar het huis gelegd. En vervolgens was het twee weken terug dat ze contact opnamen om de aansluiting binnen te maken, dat diezelfde week nog gebeurt is. 4 jaar dus tussen campagne en aansluiting, 3 jaar tussen "gaan aanleggen" aansluiting, en ~2,5 jaar tussen "start graven" en aansluiting. Maar, zelf geen abo genomen. Wat ik zo'n beetje heb opgevangen zijn die met abo wellicht sinds december, januari "aangesloten" (kabel binnen gebracht) en sinds maart / april daadwerkelijk een geactiveerd / werkend abo.

Maar, collega aan de andere kant van de gemeente, ook in een groot dorp, heeft soortgelijke berichtgeving gehad. Maar daar is nog helemaal geen schep in de grond gezet.
Inmiddels is Glaspoort voortvarend bezig om hier glasvezel in de grond te stoppen. De bodemgesteldheid vormt voor hun kennelijk geen beletsel.
offtopic:
Wat is daar aan vooraf gegaan? "Hier" viel maart/april een brief van Glaspoort op de mat dat ze gaan aanleggen. En niet veel later gevolgd door een flyer van KPN dat glasvezel er aan komt (incl. mogelijkheid tot of nu een DSL abo nemen met direct een overstap naar glas als aangelegd, of dan nu afsluiten en later in gebruik nemen vanaf het moment dat glas beschikbaar is.
Collega aan andere kant van de gemeente had dan weer alleen post van KPN dat ze met hun partner Galspoort het koper netwerk gaan vervangen door glasvezel.
Maar in die ~2 maanden is er voor zover ik gezien heb dus nog geen schep in de grond gezet. En ik twijfel of het niet meer ter voorkoming van overstappers op Delta is. Zoals in dit topic wel vaker voorbij is gekomen. Delta die campagne doet, KPN die vervolgens ook aan komt zetten met "wij gaan aanleggen". Waarna Delta zich terug trekt en KPN niet meer van zich laat horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pvd01
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 16-06 22:28
ZwarteIJsvogel schreef op maandag 2 juni 2025 @ 20:10:
[...]

[...]

Hoezo? Te voorziene gevolgen van een bewuste keuze vormen geen overmacht en zijn dus geen reden om aangegane verplichtingen niet na te komen.
Tuurlijk is het een smoes. Het gaat natuurlijk gewoon om geld. Rodin kreeg namelijk subsidie en een lening in de provincie Groningen voor de aanleg van glasvezel in het buitengebied. Deze partij is failliet en overgenomen door Delta Fiber. Nu wil Delta opnieuw met de provincie onderhandelen over het buitengebied en ligt alles weer stil.

P.s. In andere dorpen hier in de buurt is de aanleg al wel voltooid. Ik moet zeggen dat de verbinding stabiel werkt en €35,- gedurende 24 maanden bij een twee-jarig contract is naar mijn mening ook een mooi aanbod.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

Pvd01 schreef op maandag 2 juni 2025 @ 21:49:
P.s. In andere dorpen hier in de buurt is de aanleg al wel voltooid. Ik moet zeggen dat de verbinding stabiel werkt en €35,- gedurende 24 maanden bij een twee-jarig contract is naar mijn mening ook een mooi aanbod.
Wel apart dat Delta 200.000 aansluitingen in dun bevolkt gebied wil verkopen aan Glaspoort en tegelijk dat soort aansluitingen koopt. Voor die verkoop heeft de ACM overigens nog steeds geen vergunning verleend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZwarteIJsvogel

ZwarteIJsvogel

Zuid-Limburg

offtopic:
Wat is daar aan vooraf gegaan? "Hier" viel maart/april een brief van Glaspoort op de mat dat ze gaan aanleggen. En niet veel later gevolgd door een flyer van KPN dat glasvezel er aan komt (incl. mogelijkheid tot of nu een DSL abo nemen met direct een overstap naar glas als aangelegd, of dan nu afsluiten en later in gebruik nemen vanaf het moment dat glas beschikbaar is.
Collega aan andere kant van de gemeente had dan weer alleen post van KPN dat ze met hun partner Galspoort het koper netwerk gaan vervangen door glasvezel.
Maar in die ~2 maanden is er voor zover ik gezien heb dus nog geen schep in de grond gezet. En ik twijfel of het niet meer ter voorkoming van overstappers op Delta is. Zoals in dit topic wel vaker voorbij is gekomen. Delta die campagne doet, KPN die vervolgens ook aan komt zetten met "wij gaan aanleggen". Waarna Delta zich terug trekt en KPN niet meer van zich laat horen.
offtopic:
Vanaf de start van Glaspoort heeft mijn gemeente/woonplaats in het lijstje In onderzoek gestaan. In oktober vorig jaar kwam een eerste teken van beweging. Van Delta nota bene. Die meldden dat ze de aanleg in de gemeente Voerendaal pauzeerden omdat een andere partij concrete aanlegplannen had (dat kon alleen Glaspoort zijn). Eind maart heeft Glaspoort hier twee straten verderop de glasvezelkast geplaatst en kwam ik in het lijstje In uitvoering terecht. De eerste brieven van Glaspoort en KPN vielen inmiddels ook hier op de deurmat.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Let op:
Dit topic gaat alleen over het netwerk van Delta Fiber, onderwerpen over de provider Delta mag hoort in:
- [Delta glasvezel] Ervaringen & Discussie

Verder geldt ook hier:
- Post geen informatie zonder deze te kunnen beargumenteren middels een bronvermelding.
- Val elkaar niet persoonlijk aan en speel niet op de man.