Wanprestatie is niet nodig. De wetgever schrijft dat de bedenktijd pas in gaat nadat het laatste product is geleverd en de leverinf van de laatste dienst is gestart. Dus zolang Delta geen ONT heeft geleverd (en evt geen TV box heeft geleverd) en niet is gestart met het leveren van internet (en evt TV en/of telefonie) is de bedenktijd uberhaupt nog niet ingegaan en kun je dus ook annuleren.
Waarbij de wetgeving uiteraard ten alle tijden de AV van een bedrijf overruled. Als de AV iets stellen dat niet strookt met (de minimale vereisten van) de wet geldt de wet en niet de AV.
Hier (gemeente Voerendaal) was de aftrap in maart 2022. In september (de campagne moest worden verlengd) was er witte rook, maar een jaar later (oktober 2023) ging het project on hold omdat de graafwerkzaamheden zijn uitgelopen door o.a. de steenrijke, harde grond. Dat klonk voor mij heel erg als een smoes, mede omdat nog nergens was gegraven.
Paar gemeentes verder (richting Maastricht) is hier campagne gevoerd in 2021, inschrijven tot november denk ik. Vervolgens paar maanden later bericht dat het in de gehele gemeente aangelegd zou worden, bij iedereen (ook zonder abo, tot binnenshuis). Richting het eind van '22 werd er zichtbaar gewerkt (als in: straten open) en februari / maart '23 zijn ze bij mij door de straat gekomen en maart / april hebben ze de kabel van de straat naar het huis gelegd. En vervolgens was het twee weken terug dat ze contact opnamen om de aansluiting binnen te maken, dat diezelfde week nog gebeurt is. 4 jaar dus tussen campagne en aansluiting, 3 jaar tussen "gaan aanleggen" aansluiting, en ~2,5 jaar tussen "start graven" en aansluiting. Maar, zelf geen abo genomen. Wat ik zo'n beetje heb opgevangen zijn die met abo wellicht sinds december, januari "aangesloten" (kabel binnen gebracht) en sinds maart / april daadwerkelijk een geactiveerd / werkend abo.
Maar, collega aan de andere kant van de gemeente, ook in een groot dorp, heeft soortgelijke berichtgeving gehad. Maar daar is nog helemaal geen schep in de grond gezet.
Inmiddels is Glaspoort voortvarend bezig om hier glasvezel in de grond te stoppen. De bodemgesteldheid vormt voor hun kennelijk geen beletsel.
offtopic:
Wat is daar aan vooraf gegaan? "Hier" viel maart/april een brief van Glaspoort op de mat dat ze gaan aanleggen. En niet veel later gevolgd door een flyer van KPN dat glasvezel er aan komt (incl. mogelijkheid tot of nu een DSL abo nemen met direct een overstap naar glas als aangelegd, of dan nu afsluiten en later in gebruik nemen vanaf het moment dat glas beschikbaar is.
Collega aan andere kant van de gemeente had dan weer alleen post van KPN dat ze met hun partner Galspoort het koper netwerk gaan vervangen door glasvezel.
Maar in die ~2 maanden is er voor zover ik gezien heb dus nog geen schep in de grond gezet. En ik twijfel of het niet meer ter voorkoming van overstappers op Delta is. Zoals in dit topic wel vaker voorbij is gekomen. Delta die campagne doet, KPN die vervolgens ook aan komt zetten met "wij gaan aanleggen". Waarna Delta zich terug trekt en KPN niet meer van zich laat horen.