Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06:47

HermanGast

Exige GT3

sandergar schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:03:
[...]

Klinkt goed! Hoe heb je het precies opgezet? De Shelly in de AC leiding zelf opgenomen (voor of na IQ relais?) of schakelt de Shelly een 230V relais? De Shelly is maar een 16A relais toch? Schakel je onder volle belasting?
Ik heb deze test uitgevoerd zonder Qrelais op slechts 1 zonnepaneel van 390Wp met de Shelly4 in de leiding. Het paneel geeft AC nog geen 2A, dat lukt prima.

Voor het afschakelen van ALLE panelen gebruik ik een 3-fase 63A relais (AC magneetschakelaar 4 verbreek) nu 44 stuks (dat worden er na de zomer ruim 50). Het relais bekrachtig ik met een Shelly2 met vaste netwerkaansluiting.

Gasloos, 15kWp, Ekrano, 51kWh Pylontech, 3xVictron MP8000, M5stack, MQTT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:14
HermanGast schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:15:
[...]

Ik heb deze test uitgevoerd zonder Qrelais op slechts 1 zonnepaneel van 390Wp met de Shelly4 in de leiding. Het paneel geeft AC nog geen 2A, dat lukt prima.

Voor het afschakelen van ALLE panelen gebruik ik een 3-fase 63A relais (AC magneetschakelaar 4 verbreek) nu 44 stuks (dat worden er na de zomer ruim 50). Het relais bekrachtig ik met een Shelly2 met vaste netwerkaansluiting.
Schakelen onder volle belasting dus? Of stop je eerst de productie via HA bijv?

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

sandergar schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:28:
[...]

Schakelen onder volle belasting dus? Of stop je eerst de productie via HA bijv?
Ja, vollast. Maar met Enphase micro’s en op AC afschakelen. Ik zou dat niet DC doen en ook niet met string omvormers.
De test was er om aan te tonen dat die micro’s wel tegen een stootje kunnen.
Geen garanties en op eigen risico. Maar ik ga er wel mee verder op deze voet.

[ Voor 11% gewijzigd door HermanGast op 23-05-2025 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
HermanGast schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:37:
[...]

Ja, vollast. Maar met Enphase micro’s en op AC afschakelen. Ik zou dat niet DC doen en ook niet met string omvormers.
De test was er om aan te tonen dat die micro’s wel tegen een stootje kunnen.
Geen garanties en op eigen risico. Maar ik ga er wel mee verder op deze voet.
Helaas biedt Enphase geen andere optie. Ben zelf ook aan het kijken naar een combi van een Shelly + 4P relais. Niet alleen voor negatieve prijzen maar mocht ik ooit in een eiland modus / off-grid moeten draaien en volle accu's hebben dan wil ik de PV geheel kunnen uitschakelen.

2.730 Wp Enphase Zuid 30°, 4.450 Wp Enphase Noord 30° | Smart EVSE laadpaal | Victron Multiplus II 48/5000/70 3 Fase (nog niet actief) | 45kWh PylonTech Pelio accu (nog niet actief)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:10
sandergar schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:10:
[...]

Helaas biedt Enphase geen andere optie. Ben zelf ook aan het kijken naar een combi van een Shelly + 4P relais. Niet alleen voor negatieve prijzen maar mocht ik ooit in een eiland modus / off-grid moeten draaien en volle accu's hebben dan wil ik de PV geheel kunnen uitschakelen.
Nou dat is niet helemaal waar. Ik heb het volgende gevonden. Daarmee kan je de enphase knijpen in 16 stappen. Ik moet het zelf nog uitzoeken hoe het werkt maar het schijnt te werken zonder een meterd gateway te hebben. Je hebt alleen 4 relais nodig.

https://1drv.ms/b/c/93757...gEBQw9p-jfAhUJctYirbhCFTA

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Impossibl3 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:24:
[...]

Nou dat is niet helemaal waar. Ik heb het volgende gevonden. Daarmee kan je de enphase knijpen in 16 stappen. Ik moet het zelf nog uitzoeken hoe het werkt maar het schijnt te werken zonder een meterd gateway te hebben. Je hebt alleen 4 relais nodig.

Ga het maar uit testen! Ik zou niet meteen allemaal relais aanschaffen, begin goedkoop met kroonsteentjes :P

Voor de regio APAC is het relais gedeelte in gebruik, voor de regio EMEA niet! In onze regio gaat jouw gevonden oplossing dus niet werken. Maar .... laat vooral weten als het je gelukt is dan bewijs je dat Enphase Support verkeerde informatie aan ons geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
sandergar schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:34:
[...]

Ga het maar uit testen! Ik zou niet meteen allemaal relais aanschaffen, begin goedkoop met kroonsteentjes :P

Voor de regio APAC is het relais gedeelte in gebruik, voor de regio EMEA niet! In onze regio gaat jouw gevonden oplossing dus niet werken. Maar .... laat vooral weten als het je gelukt is dan bewijs je dat Enphase Support verkeerde informatie aan ons geeft.
Ja het staat nog op de lange lijst van dingen te doen. Zag in de installateur omgeving dat ik die 16 stappen wel kan instellen. Heb de gateway nog niet open geschroefd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Impossibl3 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 16:42:
[...]

Ja het staat nog op de lange lijst van dingen te doen. Zag in de installateur omgeving dat ik die 16 stappen wel kan instellen. Heb de gateway nog niet open geschroefd.
Ohw, in mijn metered versie kan ik niets vinden. Hoe kom je precies bij die instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

cyclone

-=Hacking is my life=- (NOT)

sandergar schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:11:
[...]

Ohw, in mijn metered versie kan ik niets vinden. Hoe kom je precies bij die instellingen?
Voor de Envoy Metered S kun je Modbus over TCP aan laten zetten, dit kun je niet zelf die MOET via support en Enphase support is nou niet echt heul lekker geregeld.
Ben al een week aan het wachten, maar volgens dit document moet het kunnen.en dan kun je de enphase spulleboel gewoon in je Cerbo toevoegen als PV (staat ook uitgelegd in het document).

Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Linux is only free if your time has no value...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
cyclone schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:15:
[...]
Voor de Envoy Metered S kun je Modbus over TCP aan laten zetten, dit kun je niet zelf die MOET via support en Enphase support is nou niet echt heul lekker geregeld.
Ben al een week aan het wachten, maar volgens dit document moet het kunnen.en dan kun je de enphase spulleboel gewoon in je Cerbo toevoegen als PV (staat ook uitgelegd in het document).
Mijn Modbus TCP service is eergisteren (eindelijk) geactiveerd. De NL support snapte eerst mijn vraag niet en gaf als antwoord dat dit voor NL nog niet mogelijk was. Heb 13 mei case aangemaakt bij NL Support en heb toen ook mail gestuurd aan EMEA support (zoals in het document) en heb 19 mei gechat met USA Support. Geen idee wie uiteindelijk het licht heeft gezien maar afgelopen woensdag kreeg ik bericht dat het gelukt was.

Je weet dat je ook je grid profiel moet laten wijzigen door support?

Modbus TCP is read only. Victron kan hiermee de metingen uitlezen. Het aansturen van je Enphase is hiermee niet mogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

Ah cool jou is het al gelukt!
Zijn meer lui nu mee bezig, ik wacht iets minder lang (heb meteen bij global support gevraagd) dus hopen dat het ook een keer doorgezet gaat worden.

En nee wist niet dat ik mijn grid profiel moet laten wijzigen, naar wel profiel moet hij gezet worden dan?

Is het jou wel verder gelukt zoals in dat document staat ? Heb jij zelf handmatig nog wat aan moeten zetten ?
Of liep het nadat support zijn ding had gedaan vanzelf ?
En (hoop vragen sorry er is nog amper wat van te vinden online) is deze setting nu zichtbaar op de webpage van de Envoy ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Impossibl3
sandergar schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:11:
[...]

Je moet jezelf installateur maken. In het enphase topic staat beschreven hoe je dat kan doen. Daarna zet je het beheer weer terug naar je installateur. Heb je heel enphase niet nodig. Je kan zelf je grid code aanpassen namelijk als installateur bijvoorbeeld.

Het grote Enphase topic - deel 2

[ Voor 6% gewijzigd door Impossibl3 op 23-05-2025 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
cyclone schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:29:
En nee wist niet dat ik mijn grid profiel moet laten wijzigen, naar wel profiel moet hij gezet worden dan?
Voor Nederland is het volgende net profiel hiervoor beschikbaar:
EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands // Victron Extended Frequency (VT2)
Is het jou wel verder gelukt zoals in dat document staat ?
Ik ben nog bezig met mijn Victron installatie. De Cerbo GX gaat de komende dagen pas voor de 1e keer aan.
Heb jij zelf handmatig nog wat aan moeten zetten ?
Of liep het nadat support zijn ding had gedaan vanzelf ?
Met Windows software "qModMaster" heb ik gecontroleerd of er waarden beschikbaar zijn. En ja, ik zag waarden voorbij komen. Helaas geeft Enphase niet de register mapping vrij dus de exacte registeres weet ik (nog) niet.
En (hoop vragen sorry er is nog amper wat van te vinden online) is deze setting nu zichtbaar op de webpage van de Envoy ?
Kan nergens in de configuratie/websites/API's etc iets over de actieve modbus vinden. Dus nee, deze setting is niet zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Impossibl3 schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:47:
[...]

Je moet jezelf installateur maken. In het enphase topic staat beschreven hoe je dat kan doen. Daarna zet je het beheer weer terug naar je installateur. Heb je heel enphase niet nodig. Je kan zelf je grid code aanpassen namelijk als installateur bijvoorbeeld.
Ik ben de installateur, zowel in de instellingen als ook in het echt. De gehele installatie heb ik zelf uitgevoerd.
Toch kan ik deze instelling niet vinden. Mocht je dus kunnen vertellen hoe jij de instellingen kan bereiken dan ben ik benieuwd of dit een verschil is tussen de software van de metered en de standard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

@sandergar
Thanks man ! Zou tof vinden als je je bevindingen nog even kunt delen als je de Cerbo aan hebt geslingerd.
(Overigens ik ben ook nog aan het bouwen maar heb de Cerbo nu tijdelijk op een 12v accu (die aan de lader hangt) hangen).

En thanks voor de QmoMaster tip, die ga ik gebruiken om mijn WeisHaupt warmte pomp verder te enumeraten.
Daar zijn ook niet alle registers publiekelijk van gedocumenteerd en ben vast gelopen over hoe ik dat nog verder kon achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
cyclone schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 17:56:
@sandergar
Thanks man ! Zou tof vinden als je je bevindingen nog even kunt delen als je de Cerbo aan hebt geslingerd.
(Overigens ik ben ook nog aan het bouwen maar heb de Cerbo nu tijdelijk op een 12v accu (die aan de lader hangt) hangen).

En thanks voor de QmoMaster tip, die ga ik gebruiken om mijn WeisHaupt warmte pomp verder te enumeraten.
Daar zijn ook niet alle registers publiekelijk van gedocumenteerd en ben vast gelopen over hoe ik dat nog verder kon achterhalen.
Ik heb van een 12v adapter de stekker eraf geknipt en de draadjes aan de Cerbo voedingskabel geknoopt. Kan ik deze gewoon in een wandcontactdoos stoppen.

qModMaster kan je laten scannen op een port range. Hiermee zou je registers kunnen vinden. De vraag is dan alleen wat elk register aan data geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Nu online
[...]

Helaas werkt dat alleen met de ‘metered’ gateway. :( (Vorige week uitgeprobeerd)

En ook wel te begrijpen, want hoe kan ie anders 72% productie meten/regelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yNmBfRcEY3EC7O-skyvdcR5susw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORjDzofGazMN8AnDF0dVkuRG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Pim57 op 23-05-2025 23:29 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 10:08

Dit is interessant om verder uit te werken in
Het grote Victron Off-Grid topic

Als je meer weet, wil je dat daar posten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

Ik vind al die pogingen moedig, maar heb nog geen succesverhaal gelezen met eenvoudige instructie om de Enphase omvormertjes betrouwbaar aan te sturen? Heb wel ergens gelezen dat de IQ7’s standaard uit-de-doos al terugschalen bij het verhogen van de frequentie…. Zou aardige test kunnen zijn op AC-out.

Voor nog geen 35 Euro voor een EMAT 400V 63A 3 fase relais als lastscheider en bewezen probleemloze UIT/AAN schakelen van micro’s heb ik me voorgenomen de moeite niet te nemen het uit te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

[...]

Dat zou je makkelijk kunnen testen door sluiting te maken op een van die ingangen…. Vrees is dat Enphase eerst wat sprongen door brandende hoepels wil zien voordat dit werkt, zoals het aanzetten van de DER function.

[ Voor 3% gewijzigd door HermanGast op 23-05-2025 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Als bij een dynamisch uurtarief het tarief bv -1 cent (ex belasting) is. Hoe doen jullie dat wanneer je thuis stroom verbruikt? Laten jullie dan de inverter gewoon aan dus uit de batterij de grid meter op 0 houden?

Zo heb ik het gedaan:, Om mijn "winst" te maximaliseren heb ik uitschakelen geautomatiseerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/12wPUaATTsIs6sg_8UiKpSV7Ia8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g09zQQoqJtx8Ci0GdNj9RH9v.jpg?f=fotoalbum_large
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
let energyPrice = global.get("TibberNowEnergie");

let MaxInverterPower = 2200;

if (energyPrice < 0.5)
{
    MaxInverterPower = 0;
}
msg.payload = MaxInverterPower;
return msg;

[ Voor 61% gewijzigd door Willie Wortel op 24-05-2025 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Willie Wortel schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:08:
Als bij een dynamisch uurtarief het tarief bv -1 cent (ex belasting) is. Hoe doen jullie dat wanneer je thuis stroom verbruikt? Laten jullie dan de inverter gewoon aan dus uit de batterij de grid meter op 0 houden?
Het is (met mijn eigen aansturing) heel simpel om de zonnepanelen uit te schakelen.

Maar... zolang er nog gesaldeerd kan worden is (voor mij) alleen een negatieve bruto-prijs relevant.
Ik heb een elektrische auto, dus ondanks een grote teruglevering weet ik niet of ik uiteindelijk al mijn verbruik kan salderen. Dus, voorlopig schakel ik alleen uit bij een negatieve bruto-prijs.

Het algoritme heeft geen emotie, dus dat gaat al vanaf 0,1 cent verschil.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Willie Wortel schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 10:08:

Zo heb ik het gedaan:, Om mijn "winst" te maximaliseren heb ik uitschakelen geautomatiseerd.
[Afbeelding]
JavaScript:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
let energyPrice = global.get("TibberNowEnergie");

let MaxInverterPower = 2200;

if (energyPrice < 0.5)
{
    MaxInverterPower = 0;
}
msg.payload = MaxInverterPower;
return msg;
Ik zet mijn max inverter power op 0 tot 20% boven de (fictieve) inkoopprijs. Of die nou 0 is of 10. Met alle verliezen erbij moet ik minimaal dat verschil hebben.

Maar ik wil vooral niet terugleveren bij dat soort prijzen.

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:44
Ik heb een victron systeem met cerbo gx. Ik zoek eigenlijk een (makkelijke) manier om een alarm melding te ontvangen op mijn mobiel als grid power down is. Het idee is dat ik op afstand sommige slurpers kan uitschakelen als grid het begeeft (met name voor langere termijn, in het geval dat batterij niet voldoende zou zijn), of als ik niet thuis ben en het niet kan controleren wat er/of er iets mis is.

Mag ook een separate oplossing zijn wat los staat van het victron systeem wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royytje
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 14:48
Heb je home assistant draaien ? Dan is het een kwestie van een automation maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
Royytje schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:17:
Heb je home assistant draaien ? Dan is het een kwestie van een automation maken.
Nee maar wel een homey pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Nu online
N1traat schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:12:
Ik heb een victron systeem met cerbo gx. Ik zoek eigenlijk een (makkelijke) manier om een alarm melding te ontvangen op mijn mobiel als grid power down is. Het idee is dat ik op afstand sommige slurpers kan uitschakelen als grid het begeeft (met name voor langere termijn, in het geval dat batterij niet voldoende zou zijn), of als ik niet thuis ben en het niet kan controleren wat er/of er iets mis is.

Mag ook een separate oplossing zijn wat los staat van het victron systeem wat mij betreft.
Staat in het manual en ook een Google search levert het antwoord.
.
.

6.6. Receiving an alarm on mains failure

This alarm is typically wanted when a mains grid is normally expected to be available.

Depending on if the system is an ESS system, or a backup system (without ESS) this alarm is configured differently.

The following steps are required to set it up:

Primary method via GX device
  • On the GX device, go to Settings → System setup
  • Set AC input type to 'Grid'
  • Set 'Monitor for grid failure' to 'Enabled
'

Alternative method via VRM alarm rules
  • In VRM; go to Settings → Alarm rules and click on Add new alarm rule.
  • Select the Multi (or Quattro) as the device on which you want to monitor a parameter.
  • Select VE.Bus State as the parameter.
  • Set the Inverting state as 'Armed'. You might want to add Off and Fault there as well.
  • Set the notification time to 300 seconds, i.e. 5 minutes.
  • Save the alarm rule.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:21
Royytje schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:17:
Als het grid down gaat stop HA ook. Je moet dan iets op accu maken met een Pi . Ook je power sensor moet apart gevoed worden want ook die valt uit. Wifi valt weg dus geen netwerk, misschien een batterij G5 Wifi router. Mijn ervaring is dat grid uitval (zeer) moeilijk te deteceren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hvdbnl
  • Laatst online: 15:27
Ies Korpershoek schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:03:
[...]

Als het grid down gaat stop HA ook. Je moet dan iets op accu maken met een Pi . Ook je power sensor moet apart gevoed worden want ook die valt uit. Wifi valt weg dus geen netwerk, misschien een batterij G5 Wifi router. Mijn ervaring is dat grid uitval (zeer) moeilijk te deteceren is.
Euh?

Bij grid uitval neemt de Victron het gewoon over, je merkt er niks van.
En dat is nu juist het probleem, dat wil je wel weten zodat je even de legionella run kan uitstellen of de oven niet gebruiken.

Ik heb geen homey
Maar dit lijkt mij te werken: https://homey.app/nl-nl/a...ronenergy/Victron-Energy/

Victron gx zal een warning gooien dat het grid weg is die kan je dan gebruiken.

All electric | 6500Wp zon | 15kWh accu | 54 kWh E-2008 | 3x MP2 3000 | Hewalex & spaarpomp | Hewalex 300L Boiler | Proxmox & Home automation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
[...]

Bijna elk alarmsysteem geeft al een melding bij grid uitval, Hikvision AxPro en Ajax hebben doen het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1traat
Hvdbnl schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 20:21:
[...]

Euh?

Bij grid uitval neemt de Victron het gewoon over, je merkt er niks van.
En dat is nu juist het probleem, dat wil je wel weten zodat je even de legionella run kan uitstellen of de oven niet gebruiken.

Ik heb geen homey
Maar dit lijkt mij te werken: https://homey.app/nl-nl/a...ronenergy/Victron-Energy/

Victron gx zal een warning gooien dat het grid weg is die kan je dan gebruiken.
Ja dank je! ik ben nu die route aan het exploreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:51
[...]

Als je van die mooie Victron spullen hebt moet je dat natuurlijk ook wel gebruiken, een stopcontact in de meterkast op AC Out is natuurlijk wel het minimale ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
N1traat schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 19:12:
Ik zoek eigenlijk een (makkelijke) manier om een alarm melding te ontvangen op mijn mobiel als grid power down is.
Een volledige oplossing voor je vraag staat hier:
MJ de Bruijn in "Victron, Monitoring, Waarschuwingen en Alarmen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Mijn ervaring is dat grid uitval (zeer) moeilijk te deteceren is.
Nee hoor. Het is heel eenvoudig. Zie mijn link hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ies Korpershoek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:21
MJ de Bruijn schreef op zaterdag 24 mei 2025 @ 22:39:
[...]

Nee hoor. Het is heel eenvoudig. Zie mijn link hierboven.
Ik heb geen off-grid actief, hoe dan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ de Bruijn
Ies Korpershoek schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:36:
Je vraag is beknopt. Dus ik ga een paar opties langs.

a) Bedoel je dat je met je Victron-installatie geen off-grid configuratie hebt gemaakt? Dus 'het huis' alleen op AC-IN en niet op AC-OUT? Dan zal bij stroomuitval de installatie uitschakelen en zal er geen Cerbo meer actief zijn. Je kunt dan geen berichten sturen. Je belangrijkste indicatie van off-grid is dan dat alles donker wordt.

b) Als je WEL een off-grid configuratie hebt gemaakt, dus 'het huis' aangesloten op de AC-OUT kant, begrijp ik niet wat je bedoelt met 'geen off-grid actief'. Kun je dat nader toelichten?

Als voorschot. De link waar ik naar verwees is onderdeel van een soort 'cursus':
MJ de Bruijn in "Victron, Monitoring, Waarschuwingen en Alarmen"
Kijk naar de inhoudsopgave voor alle voor jou relevante onderdelen.

Eén van de Alarmen is het off-grid alarm.
In het onderdeel Grid Lost Alarm
beschrijf ik hoe je met Node Red een off-grid situatie kunt herkennen en hoe je dan (bijvoorbeeld) een e-mail naar jezelf kunt sturen zodat je (als je elders bent) wordt geïnformeerd.

Verder, als je meer wilt weten van Off-Grid gebruik van Victron, zie svp:
Het grote Victron Off-Grid topic

Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ies Korpershoek schreef op zondag 25 mei 2025 @ 09:36:
[...]

Installeer de vrm app op je telefoon , zet notificaties aan voor je account-profiel en dan bij je installatie settings/alarm-rules “communication disconnected” aan.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sandergar
HermanGast schreef op vrijdag 23 mei 2025 @ 15:15:
[...]

Met de relais terminals van de Enphase Gateway kan de PV productie, in andere regio's dan EMEA, gedifferentieerd geknepen worden. Met 1 relais is het aan of uit. Ik heb nu bedacht om 3 aparte relais te nemen (NC type) i.p.v. 1 relais. Als ik elke fase apart kan schakelen dan kan ik met een Shelly Pro 3 de PV productie op 100% laten draaien zonder een enkele relais te bekrachtigen, op 66% door 1 fase te onderbreken, op 33% door 2 fase te onderbreken en geheel stoppen door alle 3 de fasen te onderbreken. In het geval van hoge SOC kan ik de PV dan in stapjes laten afnemen en meer afstemmen op het actuele verbruik.

Eerdaags maar eens testen hoe de Gateway reageert als ik 1 fase onderbreek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ADE1970
  • Laatst online: 27-05 19:44
sandergar schreef op woensdag 21 mei 2025 @ 14:04:
[...]

@ADE1970 Met welke software heb jij jouw schema getekend? Wil je jouw schema bestand delen?
@sandergar ik heb het getekend in Altium, totaal niet geschikt maar had zelf niet iets ander ter beschikking, Altium is voor mij dan de snelste keus, alle symbooltje met de hand tekenen en copy/pasten... :) als er iemand interesse heeft kan ik het delen, geen probleem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HermanGast

HermanGast

Exige GT3

sandergar schreef op maandag 26 mei 2025 @ 10:14:
[...]

Met de relais terminals van de Enphase Gateway kan de PV productie, in andere regio's dan EMEA, gedifferentieerd geknepen worden. Met 1 relais is het aan of uit. Ik heb nu bedacht om 3 aparte relais te nemen (NC type) i.p.v. 1 relais. Als ik elke fase apart kan schakelen dan kan ik met een Shelly Pro 3 de PV productie op 100% laten draaien zonder een enkele relais te bekrachtigen, op 66% door 1 fase te onderbreken, op 33% door 2 fase te onderbreken en geheel stoppen door alle 3 de fasen te onderbreken. In het geval van hoge SOC kan ik de PV dan in stapjes laten afnemen en meer afstemmen op het actuele verbruik.

Eerdaags maar eens testen hoe de Gateway reageert als ik 1 fase onderbreek.
De gateway zal helemaal niet reageren, die vindt alles best. Ik denk wel dat je 0 het zwaarder krijgt bij ongelijke verdeling over de fasen als je 1 fase afschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
HermanGast schreef op maandag 26 mei 2025 @ 22:00:
[...]

De gateway zal helemaal niet reageren, die vindt alles best. Ik denk wel dat je 0 het zwaarder krijgt bij ongelijke verdeling over de fasen als je 1 fase afschakelt.
De nul zal de stroom gaan voeren die anders over de afgeschakelde fase loopt. Mijn Enphase installatie produceert max 8,5A per fase. Over de nul zal dan ook maar max 8,5A gaan lopen. Zie hier geen probleem in.

Dit zal alleen gaan gebeuren als de Enphase installatie geremd moet gaan worden. Afremmen is alleen noodzakelijk bij ontbreken van het net (eiland modus) en volle accu's. Bij actief grid kan de PV ongeremd produceren of geheel afgeschakeld worden.

Als het mee zit kan de PV gewoon ongeremd blijven produceren of anders geheel uitgeschakeld worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 15-06 09:48
Reveal! schreef op donderdag 22 mei 2025 @ 09:17:
[...]

Je kan toch in je BMS of in DVCC een max voltage instellen wat overeen komt met 95%?
Logische gedachte, en ik dacht hiermee geholpen te zijn. Echter bemerk ik dat ik hiermee vooral de laadsnelheid afknijp, maar het laadpercentage niet echt beperk. Dynamic ESS probeert in ieder geval door te laden, maar omdat het schema hierdoor niet wordt gehaald, wordt er ook op minder rendabele momenten geladen.

Met andere woorden: ik vind het nog steeds een beperking dat er geen maximum SoC% ingesteld kan worden in VRM, maar ook niet in de ESS-instellingen. Hoe kijken jullie hiernaar met het oog op het verlengen van de levensduur van accu’s? Is het voor jullie niet wenselijk om dit in te kunnen stellen?

[ Voor 7% gewijzigd door Gecko123 op 27-05-2025 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Nu online
Gecko123 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 19:25:
[...]

Logische gedachte, en ik dacht hiermee geholpen te zijn. Echter bemerk ik dat ik hiermee vooral de laadsnelheid afknijp, maar het laadpercentage niet echt beperk. Dynamic ESS probeert in ieder geval door te laden, maar omdat het schema hierdoor niet wordt gehaald, wordt er ook op minder rendabele momenten geladen.

Met andere woorden: ik vind het nog steeds een beperking dat er geen maximum SoC% ingesteld kan worden in VRM, maar ook niet in de ESS-instellingen. Hoe kijken jullie hiernaar met het oog op het verlengen van de levensduur van accu’s? Is het voor jullie niet wenselijk om dit in te kunnen stellen?
De meest gebruikte chemie voor thuis batterijen is LFP. Van deze chemie is bekend dat je die prima tot 100% kunt laden zonder de levensduur te verkorten.

Gebruik jij een andere chemie?
Of heb je documentatie dat de levensduur verlengd kan worden door niet naar 100% te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Pim57 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:01:
[...]

De meest gebruikte chemie voor thuis batterijen is LFP. Van deze chemie is bekend dat je die prima tot 100% kunt laden zonder de levensduur te verkorten.

Gebruik jij een andere chemie?
Of heb je documentatie dat de levensduur verlengd kan worden door niet naar 100% te laden?
Ja LiFePo4. Ik probeer tussen de 10-95% te bewerkstelligen. Maar de max 95% lukt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim57
  • Nu online
Gecko123 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 20:38:
[...]

Ja LiFePo4. Ik probeer tussen de 10-95% te bewerkstelligen. Maar de max 95% lukt dus niet.
LiFePo4 = LFP dus die kun je prima tot 100% laden zonder de levensduur te verkorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
Pim57 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:03:
[...]

LiFePo4 = LFP dus die kun je prima tot 100% laden zonder de levensduur te verkorten.
Niet helemaal waar. Regelmatig balanceren tot 100% is inderdaad nodig maar ik wil doorgaans tot 95% laden zodat de batterij minder snel slijt. Dat is wat ik tracht te bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 16-06 14:52

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Pim57 schreef op dinsdag 27 mei 2025 @ 22:03:
[...]

Deels, ook een LFP accu degradeert sneller op als deze een langere tijd op hoge SOC staat zie ook zie: YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - LFP Edition!

Wat ik vooral merk is dat de accu altijd aan het laden en ontladen is en nooit lang op een hele lage SOC of hoge SOC staat.

Ik laat dus keurig tot 100 en ontlaad tot 5% >:), uiteindelijk heb ik ze niet voor niets aangeschaft. (Pylontech BMS houdt volgens mij ook nog een marge aan)

[ Voor 48% gewijzigd door revolution-nl op 27-05-2025 23:03 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzi
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 15-06 20:02

Ozzi

??

Hoi,

Nu denk ik dat dit het juiste topic is voor een vraag die ik heb met mijn victron ESS installatie.
Ik heb gister mijn ESS installatie 'aangezet' na enige tijd bezig geweest te zijn met kabels leggen en aansluiten.

Waar ik nu tegenaan loop is dat nu (ten tijden van schrijven) heb ik enige solar overschot (ca 500w) echer deze wordt niet in mijn batterij geladen, maar puur teruggeleverd naar het grid. Het viel mij gister ok op dat ten tijde dat er geen solar productie was dat er meer vermogen uit de batterij werd opgenomen aan de AC kant en werd teruggegeven aan het grid. De afgelopen nacht constant tussen de (ongeveer) 100W en 150W terug naar het grid geleverd totdat de battery tot de minimum SOC kwam en daarna wordt er voro ca 20 min geladen op 2kW om vervolgens weer terug te geven aan het grid.

Nu is dit alles natuurlijk lastig uit te zoeken zonder wat detail informatie hoe mijn systeem is opgebouws:

Op dit moment heb ik 3x een Multiplus 2 5000, parallel op 1 fase (wil in de nabije toekomst overgaan naar 3 fase daarom nu 3 stuks :+)
Deze gaan vanaf de hoofdschakelaar direct naar de AC in van elke multiplus (elke MP eigen fase kabel van 10mm2)
Op dit moment zit mijn hele huis aangesloten op de AC-out van de MP2, dus:
Hoofdschakelaar --> omschakelaar --> MP2 AC-in -->MP AC-out --> Omschakelaar --> meterkast huis
Ik heb op dit moment geen aparte energiemeter aangesloten. Wat ik uit de documentatie kon halen was dit niet noodzakeljik als alles op de AC-out was aangesloten

Op de AC-out is ook mijn solar installatie aangesloten. Dit zijn nu een 6-tal panelen met APS DS-3 omvormers.
In de meterkast heb ik nu ook een APS ECU-C hangen voor de eventuele aansturing en monitoren van de installatie.
De ECU-C kan ik echter niet vinden bij PV-inverters in venus-os ondanks dat deze modbus-tcp zou moeten ondersteunen.

Net heb ik als test even de AC-in uitgeschakeld en dan wordt de battery wel netjes opgeladen met de PV-opwek.

Mocht iemand tips hebben welke aanpassing ik kan maken, zou welkom zijn :-)

btw, dynamic ESS staat momenteel uit. Als ik deze aanzet wordt op dit moment de accu opgeladen met ca 3kw, dus meer als de PV-opwek

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 14:25
@Ozzi Dat ligt er vooral aan hoe dess ingesteld hebt.
Een snelle help staat hier https://www.offgridcentru...-op-mijn-victron-systeem/

Of deze van Harald is ook een goede instap.

Je kunt ook kiezen voor de 0-meter instelling. Echter heb je dan volgens mij altijd een meting op je binnenkomende aansluiting nodig. Ik draai dit nu niet meer met een dynamisch contract, maar stuurde op -10Watt.

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzi

Ozzi

??

Ik heb op dit moment zelf ook geen dynamisch energiecontract. Dus echt DESS gebruiken heet voor mij denk ik nog niet echt een meerwaarde.

Bij de ESS instelling heb ik zowel een positieve als een negatieve 'grid setpoint' geprobeerd, in beide gevallen werkte het systeem niet zoals ik zou verwachten. De overtollige PV werd altijd aan het grid geleverd. Sterker nog, er werd dan zowel stroom uit de battery als solar naar het grid geleverd. Dit lijkt mij niet de bedoeling van een ESS (tenzij je actief aan het traden bent met DESS)

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• habbekrats
  • Laatst online: 14:25
@Ozzi Heb je dess in de groene modus staan?

Bedrijf modus
Groene modus
Verkoop overtollige zonne-energie alleen terug aan het net na verbruik en opladen van de accu
Energie in de accu is gereserveerd voor verbruik
Laad de accu op als de prijzen laag zijn

Voor nul op de meter hoeft dess ook niet aan te staan dacht ik.

[ Voor 11% gewijzigd door habbekrats op 31-05-2025 11:08 ]

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzi

Ozzi

??

Ik had DESS in Green mode staan ja, maar had ik helemaal uitgezet. Ik kan nu even niets aanpassen, ik moest van mijn dochter naar de dierentuin :+

Het is mij vandaag ook opgevallen dat de SOC die wordt teruggegeven ook niet klopt.
Ik maak nu gebruik van dbus-serialbattery icm een jkbms, maar die geeft momenteel een SOC van 63% weer, terwjil deze nu op 100% zou moeten staan met nu een avarage cell voltage van 3.45v

Nu had ik initleel daarvan ook een aantal instellingen niet goed staan en deze heb ik nu gecorrigeerd, maar die SOC krijg ik nog niet echt kloppend

- edit -
Ok, deze heb ik nu terug naar 100% gekregen

--
Blijft wel vreems dat er nog een discharge van batterij is terwijl er ook nog voldoende PV is
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczO8W1mSw68851nKE1QzczPiwKL020yovjIt4pcQ6J3JkPURaJV7_bYM6l_KdXjNxNSkKtTgzSDR4Zqw3lJAvl_EdhLYLeYTamXv0Ra7Ly5zHDtySIQAyFOgiIdTO-If6Zigi_Rh0hBVa_-m10nj3jRj=w1345-h755-s-no?authuser=0

En als ik in VRM de Multiplus op "charger only zet:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczPJjf9Bg0Hd6at5CvXrnLapSl5GQRIG6pew3tRVnS8tkzlqHyDoGs_tfyymKUtAPBuPKNNsm3nZYYClVgr_7UYLJB31WojFL7gmHbw1PS2Q_9B9Mo73se85uj7YfOLvh921I6zcp1ybWlXctS5sW7gR=w1333-h715-s-no?authuser=0

Voorbeeld zoals het nu draait:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNKDM_uMRoxvy6h8CQmt5jTjxUlcfQUk2r6V1DifrQidu9bJbf4dSb9DgXIO_Gf-gdrP6DBxEwV1gwHx7NDFttAXJTpVAV4eRZvY8Hh-uDwGoX_t299j3duIUWVlhRoDXtoR9NuACFcxi74YRM0Ar5M=w1349-h738-s-no?authuser=0

[ Voor 108% gewijzigd door Ozzi op 31-05-2025 22:44 ]

geen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Gevonden:
Makkelijk beschikbaar maken van Victron mqtt entiteiten in Home Assistant met Hass Victron mqtt discovery.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzi

Ozzi

??

Ik heb voor nu maar mijn configuratie aangepast dat er maar 1 MP2 aangesloten is. Onder het mom van Keep It Simple.
Eens kijken wat daar het resultaat van is.
Ik had nog gelezen dat het voor een paralelle aansluiting het van belang is dat de AC bekabeling ook even lang moest zijn, dat is bij mij niet het geval, daar zit denk ik een cm of 50 verschil in. Wellicht dat dat mijn issues veroorzaakte.

--
Een andere vraag, zijn hier toevallig mensen die een solar installatie met APS omvormers en een ECU hebben in combinatie met een victron installatie?
Ik had al wel in de source-code van de dbus-fronius zitten kijken, welke in theorie ook de modbus-tcp interface van de ECU-C zou moeten kunnen vinden, Dit lukt bij mij echter niet, ook niet als ik deze zelf als ip-adres toevoeg aan de PV-inverters.

Of zou ik toch zelf aan de slag moeten gaan om de code van de home-assistant hacs APS-ecu integratie te porten in de source van de dbus-fronius :P

[ Voor 83% gewijzigd door Ozzi op 01-06-2025 14:08 ]

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Ozzi schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:57:
Ik heb voor nu maar mijn configuratie aangepast dat er maar 1 MP2 aangesloten is. Onder het mom van Keep It Simple.
Ik had nog gelezen dat het voor een paralelle aansluiting het van belang is dat de AC bekabeling ook even lang moest zijn, dat is bij mij niet het geval, daar zit denk ik een cm of 50 verschil in. Wellicht dat dat mijn issues veroorzaakte.

--
Een andere vraag, zijn hier toevallig mensen die een solar installatie met APS omvormers en een ECU hebben in combinatie met een victron installatie?
Ik had al wel in de source-code van de dbus-fronius zitten kijken, welke in theorie ook de modbus-tcp interface van de ECU-C zou moeten kunnen vinden, Dit lukt bij mij echter niet, ook niet als ik deze zelf als ip-adres toevoeg aan de PV-inverters.

Of zou ik toch zelf aan de slag moeten gaan om de code van de home-assistant hacs APS-ecu integratie te porten in de source van de dbus-fronius :P
Ik gebruik deze voor mijn ds3 omvormers, werkt altijd:
https://www.victronenergy...sensors/ac-current-sensor
Veel ecu devices ondersteunen geen modbus tcp.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzi

Ozzi

??

joezzt schreef op zondag 1 juni 2025 @ 18:07:
[...]

Veel ecu devices ondersteunen geen modbus tcp.
Dat blijkt maar weer. Hoewel die in mijn ecu-c dit in theorie wel zou moeten ondersteunen.

Ik ga denk ik wel een keer verder in de sourcode van beiden projecten duiken en kijken if ik het zelf kan implementeren.

De issues die ik had mbt de laad en ontlaadstroom lijken trouwens wel opgelost te zijn door nog maar 1 MP2 te gebruiken, dus geen gebruik te maken van deze parallel te schakelen.

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

Ozzi schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:57:
Euh voor AC bekabeling heeft Margreet wel opmerkingen.
Hier heb je haar (uitermate interessante) stuk over alle bekabeling. Echt een must read als je met Victron / accus in de weer gaat.
Hoofdstuk 6.4 gaat over AC bekabeling.

En in 6.7 gaat ze in over de lengtes en andere zaken waar je rekening mee moet houden als je MP's parallel gaat zetten.

Doe er je voordeel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzi

Ozzi

??

cyclone schreef op maandag 2 juni 2025 @ 11:46:
[...]

Euh voor AC bekabeling heeft Margreet wel opmerkingen.
Hier heb je haar (uitermate interessante) stuk over alle bekabeling. Echt een must read als je met Victron / accus in de weer gaat.
Hoofdstuk 6.4 gaat over AC bekabeling.

En in 6.7 gaat ze in over de lengtes en andere zaken waar je rekening mee moet houden als je MP's parallel gaat zetten.

Doe er je voordeel mee.
Er zit bij mij nu inderdaad wel verschil in weerstand in de AC-bekabeling. Voor nu met maar 1 MP werkt het systeem wel naar behoren. De andere 2 zet ik wel weer aan als mijn woning is omgezet naar 3-fase. Dat was ook uiteindelijk het doel van de 3 omvormers.
Het heeft voor mij momenteel toch niet heel veel nut om 15kVA op een fase + grid-invoer beschikbaar te hebben :P

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

@Ozzi
In basis gaan de opmerkingen over parallel omvormers, en ik neem aan dat jij de boel niet parallel zet maar in 3 fase.

Onderstaande stuk uit hoofdstuk 6.7 gaat specifiek over parallel geschakelde omvormers :

Multiple inverter/chargers can be connected in parallel to create a larger inverter/charger. When
connecting a parallel system to an AC supply it matters what length and thickness the AC wires
have. Unlike DC cabling, for AC cabling it is important to not make the cables too short or too thick.
Do not over-dimension the AC cabling. Using extra-thick cabling has negative side effects
.

Dus het is mij niet helemaal duidelijk wat jij voor negatief effect meent te ervaren bij jouw AC bekabeling in jouw 3 fase setup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
cyclone schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:52:
@Ozzi
In basis gaan de opmerkingen over parallel omvormers, en ik neem aan dat jij de boel niet parallel zet maar in 3 fase.

Onderstaande stuk uit hoofdstuk 6.7 gaat specifiek over parallel geschakelde omvormers :

Multiple inverter/chargers can be connected in parallel to create a larger inverter/charger. When
connecting a parallel system to an AC supply it matters what length and thickness the AC wires
have. Unlike DC cabling, for AC cabling it is important to not make the cables too short or too thick.
Do not over-dimension the AC cabling. Using extra-thick cabling has negative side effects
.

Dus het is mij niet helemaal duidelijk wat jij voor negatief effect meent te ervaren bij jouw AC bekabeling in jouw 3 fase setup.
In dezelfde paragraaf staat ook :
Preventing uneven distribution of AC currents:
To safeguard against this issue, it is recommended to use long AC cables, of similar length. Always follow the recommended cable lengths and thicknesses as listed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzi

Ozzi

??

cyclone schreef op maandag 2 juni 2025 @ 12:52:
Wat ik vernam, was op momenten dat er stroom gevraagd werd, dat er bijna 3x zoveel stroom werd geleverd. Dus bij een vraag van 250W, werd er 500W terug geleverd aan het net (allemaal niet exact, maar ongeveer). Het zelfde gold bij het ophaden. Als ik een PV-overschot had van 1000W, werd de accu geladen met 3000W.

Dit was met een configuratie waarbij de omvormers (3 stuks) parallel waren aangesloten op 1 fase (want momenteel nog 1 fase in huis). Nu heb ik dus maar 1 omvormer in gebruik en werkt alles correct kwa laad en ondlaadstromen.

De andere 2 omvormers sluit ik aan als de netbeheerder mijn aansluiting aanpast naar 3-fase. Tot die tijd laat ik deze wel uit staan.

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

@Ozzi
AH, my bad.
Als jij je omvormers op 1 fase parallel had staan dan is paraaf 6.7 cruciaal waarbij je dus dezelfde weerstand (lees kabellengte) ook op je AC wilt hanteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Ozzi schreef op maandag 2 juni 2025 @ 13:21:
[...]

Wat ik vernam, was op momenten dat er stroom gevraagd werd, dat er bijna 3x zoveel stroom werd geleverd. Dus bij een vraag van 250W, werd er 500W terug geleverd aan het net (allemaal niet exact, maar ongeveer). Het zelfde gold bij het ophaden. Als ik een PV-overschot had van 1000W, werd de accu geladen met 3000W.

Dit was met een configuratie waarbij de omvormers (3 stuks) parallel waren aangesloten op 1 fase (want momenteel nog 1 fase in huis). Nu heb ik dus maar 1 omvormer in gebruik en werkt alles correct kwa laad en ondlaadstromen.

De andere 2 omvormers sluit ik aan als de netbeheerder mijn aansluiting aanpast naar 3-fase. Tot die tijd laat ik deze wel uit staan.
Als je geen grid meter hebt en de PV geeft op een fase + AC coupled, dan gaan de andere ook laden (van het net).

Weet niet of dat matcht met jouw situatie?

Dit zelf ervaren met RS 6000. De grid meter er tussen en sinds dien draait het goed.

AC kabels niet exact zelfde lengte hebben, ze komen bij mij uit een verdeler die 2x 5x6mm2 krijgt en vanuit daar 2x 3x4mm2 naar elke unit. Geen problemen mee ervaren. Warmtecamera en metingen zijn stabiel.

[ Voor 9% gewijzigd door bmwgozer op 02-06-2025 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzi

Ozzi

??

Ik heb geen aparte meter bij mij geinstalleerd. Bij mij gaat nu direct vanuit de hoofdschakelaar (naje, wel een omschakelaar ertussen) naar de installatieautomaar naar de AC-in en daarna via de AC-out weer het huis in. De kabels van de AC kant zijn bij mij niet even lang, dus dat zal waarschijnlijk ook het probleem geweest zijn.

Omdat ik op dit moment nog een 1-fase aansluiting heb en alvast 3 omvormers had opgehangen, dacht ik, dan sluit ik die wel parallel aan :P

Nu wacht ik gewoon wel totdat de aansluiting is veranderd naar 3-fase voor de overige. Dit was uiteindelijk ook mijn opzet.

geen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

Ozzi schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:10:

Nu wacht ik gewoon wel totdat de aansluiting is veranderd naar 3-fase voor de overige. Dit was uiteindelijk ook mijn opzet.
Als je dadelijk 3 fases "krijgt" dien je ook je groepenkast opnieuw te gaan verdelen om zo alle groepen netjes over de 3 fases te verdelen.
Nu weet ik niet wat je van plan bent, maar Margreet heb ik ook horen kletsen over het hebben van een 1 fase aansluiting en met 3 omvormers toch 3 fases te bouwen, dat heeft ze zelf bij haar thuis ook gebouwd i.v.m. een glas oven die ze had die 3 fase is.

Kortom in plaats van je parallelle setup kun je nu met je 1 fase grid aansluiting (die naar de AC in van 1 omvormer) je groepen kast naar 3 fases ombouwen (moet je toch doen) en zo alle 3 je omvormers in productie gooien.

Tis in basis amper tot geen extra werk, tenzij je alles aan de AC in zijde wilt houden in de eindstaat.

[ Voor 3% gewijzigd door cyclone op 02-06-2025 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzi

Ozzi

??

cyclone schreef op maandag 2 juni 2025 @ 17:13:
Als je dadelijk 3 fases "krijgt" dien je ook je groepenkast opnieuw te gaan verdelen om zo alle groepen netjes over de 3 fases te verdelen.
Dat heb ik allemaal al geregeld. Het enige dat nog ontbreekt bij mij is de 3-fase aansluiting.
Vooralsnog is de wachttijd alleen 10 weken zag ik vandaag. Komt vast omdat de bouwvak er ook tussen zit...

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swop007
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 07:30
Hermarcel schreef op zondag 1 juni 2025 @ 13:02:
Gevonden:
Makkelijk beschikbaar maken van Victron mqtt entiteiten in Home Assistant met Hass Victron mqtt discovery.
Tnx! Ik zag er nog tegenop om een keer van de paar noodzakelijke Modbus entiteiten naar MQTT over te gaan, maar dit is in een verloren 10 minuten te starten op een Synology met HA :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
@swop007 Alle credits gaan naar de auteur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Ozzi schreef op maandag 2 juni 2025 @ 14:10:
Ik heb geen aparte meter bij mij geinstalleerd. Bij mij gaat nu direct vanuit de hoofdschakelaar (naje, wel een omschakelaar ertussen) naar de installatieautomaar naar de AC-in en daarna via de AC-out weer het huis in. De kabels van de AC kant zijn bij mij niet even lang, dus dat zal waarschijnlijk ook het probleem geweest zijn.

Omdat ik op dit moment nog een 1-fase aansluiting heb en alvast 3 omvormers had opgehangen, dacht ik, dan sluit ik die wel parallel aan :P

Installatieautomaat? Aardlekautomaat bedoel je?
Zet je de omschakelaar normaal niet op de AC out? Of lees ik het gewoon verkeerd :)

Mooie setup. Ben benieuwd of bij jou wel normaal wil zonder grid meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzi

Ozzi

??

Vooralsnog werkt het bij mij momenteel prima:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMf6pfsuFChg1uq_K1SbRkrpMhp8xOvbIZmqMJ5USmaPLcVvtxZ9etmKjHRVXs9Gzc2Uw03mNXHair6eFgbr5s6Xo-8zXk02RjjTlrEk9Yp2SOHF1HRkmxDBWX6PacWDKs9DO-Tt6Hbt3xRepAdJuiP=w2034-h1296-s-no?authuser=0

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

Kan je het signaal van een energiemeter EM340 ook delen met een ander apparaat als een laadpaal ? Twee meters in je meterkast is ook al wat.

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 15:54
Commander69 schreef op donderdag 5 juni 2025 @ 09:48:
Kan je het signaal van een energiemeter EM340 ook delen met een ander apparaat als een laadpaal ? Twee meters in je meterkast is ook al wat.
Ja, EVCC kan bv de CG EM340 uitlezen met EVCC (zo stuur ik de laadpaal aan) en je kan er ook zelf tegen praten via Modbus als je zelf wat wil ontwikkelen/schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Commander69
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

Commander69

Horseshoe solar

OK, maar dan is het een extra stuk software. Dat zou kunnen ik draai Homeassistant immers ook onder proxmox. Mooier lijkt me als ik een laadpaal hebt die gewoon de meter leest.

40x380Wp Solaredge SE16K E-ESE-SE-SSE-S-SSW-SW-WSW / 3xVictron MPII 5000 / DIY 16 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Commander69 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:19:
OK, maar dan is het een extra stuk software. Dat zou kunnen ik draai Homeassistant immers ook onder proxmox. Mooier lijkt me als ik een laadpaal hebt die gewoon de meter leest.
De Smart EVSE kan gevoed worden middels de Modbus. De EM340 wordt niet direct ondersteund als meter. Bij de Smart EVSE kunnen andere meters via de "Custom option" gedefinieerd worden :
Custom option in the menu, that let's you enter each register manually.
Zie : https://github.com/SmartE...ster/docs/installation.md

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Commander69 schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 14:19:
Klopt maar als je HA al hebt draaien dan kan je daar prima EVCC langs draaien of als je dat gevoel leuker vind: EVCC binnen HA draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy77
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-06 09:03
Ik heb het helemaal gehad met mij Ratio Solar laadpaal en zou graag overschakelen naar Victron.

Ik heb deze laadpaal op het oog:

https://www.victronenergy...ng/ev-charging-station-ns

Om die slim aan te sturen moet ik die koppelen met de Cerbo GX:

https://www.victronenergy.nl/communication-centres/cerbo-gx

Ik zie dat er ook een MK2 versie is. Welke heb ik juist nodig?

Hoe krijg ik mijn Solis omvormer (zonnepanelen) zichtbaar in het Victron systeem? Welk apparaat heb ik daar voor nodig?

Heeft er toevallig iemand een aansluitschema hoe ik dit allemaal moet koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sandergar
Speedy77 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:31:
Ik heb het helemaal gehad met mij Ratio Solar laadpaal en zou graag overschakelen naar Victron.
Of hou je laadpaal maar vervang het binnenwerk door een Smart EVSE (zie https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1648387/0)
Speedy77 schreef op zaterdag 7 juni 2025 @ 22:31:
Ik zie dat er ook een MK2 versie is. Welke heb ik juist nodig?
De MK2 is de nieuwste versie en vervangt de oorspronkelijke versie.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:59
Ik wil even een ervaring delen - misschien heeft iemand anders er nog wat aan nu ik de oorzaak heb gevonden. Ik heb sinds een paar weken een Victron systeem draaien (3xMPII-5000 met 30kWh accu's) met een kleine MPPT voor 2 zonnepanelen die op het dak van de schuur (waar de accu's en MPII's staan) liggen. De 30kWh zijn gekoppeld aan een 2x een JK-inverter BMS. Het gaat dus om 2 15kWh LFP batterijen (16S) die parallel geschakeld zijn.

Het systeem liep op de meeste momenten prima - ik kreeg echter af en toe "high current alarms" bij 1 van de batterijen (niet bij 1 specifiek overigens). In het JK-inverter BMS kan je een maximaal laad- en ontlaadstroom instellen per batterij - in mijn geval 80A per batterij. Vervolgens wordt van het totaal (dus 160A) 5% afgehaald en dit wordt doorgegeven als maximale laad/ontlaadstroom aan het Victron systeem - 152A dus. Bij het gebruik van DESS op de 'trading' stand is dit op de dure/goedkope uren ook meteen de (ont)laadstroom die gebruikt wordt (onafhankelijk van de instelling in DESS). So far so good.

Wat er echter gebeurde is dat - met name bij wisselend weer - af en toe een hogere laadstroom de batterijen in werd gestuurd (vrij dicht richting de 160A). Met name op de momenten dat de zon te voorschijn kwam en de MPPT dus extra stroom ging leveren. Vanwege kleine spanningsverschillen tussen de batterijen kon hierdoor tijdelijk een te hoge stroomsterkte een van de batterijen in gaan waardoor het BMS van die batterij de lading sterk naar beneden bracht (of helemaal tot 0). Na een minuut werd dit weer hersteld - maar ondertussen was de andere batterij wel verder opgeladen (weer een iets hogere spanning) waardoor de verdeling van de laadstroom steeds schever werd en de BMS telkens dezelfde batterij stillegde. Het lijkt erop dat het JK inverter BMS vervolgens een bescherming heeft waardoor nadat dit een paar keer gebeurt het opladen van die batterij compleet gestopt wordt. Dit is zichtbaar als een verlaging van de maximale laadstroom: 1 batterij die niet meer wil laden zorgt dan voor een halvering van de maximale laadstroom:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpLwHttl5yFxorGfPZQeIqh3M-A=/x800/filters:strip_exif()/f/image/XADVIzFr5nXXDqZHMsWLNZYI.png?f=fotoalbum_large

En daarnaast een groot - en groter wordend - verschil in spanning tussen de 2 batterijen (binnen de batterijen zijn de spanningsverschillen minimaal):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/antvMY9PS1gdP5eHIt309_hR2QM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6SmuL3ii0jpCjtnDhdk5x7lw.png?f=fotoalbum_large

De 5% marge tussen maximale laadstroom en gevraagde laadstroom lijkt dus onvoldoende - in ieder geval in mijn geval. Ik heb dit geprobeerd te verhelpen door via DVCC de laadstroom te beperken (tot een waarde ruim onder de maximale laadstroom ingesteld in het BMS) - dit leek echter niets te doen. Ik ben verder gaan kijken en kwam toen dit tegen in een van de Victron manuals:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3R-A6suJLkNL-zG9cAw_n0ThVk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U8cEWDLCFSBqDpYuPGsNKi2m.png?f=fotoalbum_large

Ik had bij het instellen aangegeven dat de MPPT de stroom bij onvoldoende vraag en volle batterij terug mocht leveren aan het net. Dit leek mij de meest logische instelling - zo klein zijn die accu's ook niet. Echter heeft dit als gevolg dat de maximale laadstroom niet meer via DVCC kan worden beperkt (met dus het gedrag van de batterijen dat ik zag als gevolg). Deze optie heb ik nu uitgezet - en een maximale laadstroom in DVCC ingesteld - en dit lijkt nu perfect te werken - de laadstroom die de multiplus + mppt leveren kunnen nu vrij gekozen worden t.o.v. de maximale laadstroom van de batterijen (met een veel grotere marge dan 5%). Hierdoor dus geen problemen met een BMS wat laden uitschakelt en een totale imbalans tussen de 2 parallelle batterijen als gevolg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QJ_aF1TcGqGQTwvfVxFCQ_BHbJ0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/OMUO18wNbLAWgE8FbWEnjFYT.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ebql-PQr_0cQlqeHz2rW2hINwRM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SIYFpn21HNJJEWcfXUxROMTc.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ytJc6g9V8l8q3AIOss2oK6Q-rnk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jkAbDZNCYg84Jxm061KDr17X.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door JBtL op 10-06-2025 11:47 ]

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim57
  • Nu online
JBtL schreef op maandag 9 juni 2025 @ 20:14:

……… Het lijkt erop dat het JK inverter BMS vervolgens een bescherming heeft …….
Klopt helemaal. Dat is nou net waarom je een inverter bms wil. Bij een te hoge laadstroom gaat de JK in de beveiliging en beperkt de laadstroom (met behulp van de inverter) tot 10 A.

Werkt goed bij één batterij, maar bij twee gaan ze teveel uit de pas lopen.

Ik was met precies dezelfde problematiek bezig. En de oplossing is om de tijd van de ‘overcharge current protection’ flink op te hogen. Hiermee heb je geen last van die pieken.

Ook kun je de overcharge current zelf flink ophogen en dan in DVCC de charge current handmatig limiteren naar een lagere waarde.

[ Voor 6% gewijzigd door Pim57 op 10-06-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:54
Jongens heeft er nog iemand een gouden tip voordat ik mijn easy solar de kliko in gooi....
De jk communicatie, in de mp geef ik aan lv 500,en ik de jk can protocol 4. Maar de netwerk status blijft error aan geven.
Ik had eerst een a kabel omdat dat bij meerdere mensen toch werkt, maar nu heb ik zelf een kabel gemaakt.
De gnd gaat van pin 3 naar 2. Pin 7/8 blijven gelijk. Wat zie ik over het hoofd?

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
reneeke1970 schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 13:49:
Jongens heeft er nog iemand een gouden tip voordat ik mijn easy solar de kliko in gooi....
De jk communicatie, in de mp geef ik aan lv 500,en ik de jk can protocol 4. Maar de netwerk status blijft error aan geven.
Ik had eerst een a kabel omdat dat bij meerdere mensen toch werkt, maar nu heb ik zelf een kabel gemaakt.
De gnd gaat van pin 3 naar 2. Pin 7/8 blijven gelijk. Wat zie ik over het hoofd?
HyperBart schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:47:
Voor de toekomstige arme ziel die zijn Yixiang v2 box met JK BMS/JK-BMS aan de Victron Cerbo wil koppelen via CAN/RS485 whatever dat het ook mag zijn.
  1. JK BMS protocol moet je op 4 zetten (via Bluetooth even verbinden en dan CAN Protocol No op "4" zetten en op OK drukken (denk aan de biep die je moet horen als de setting gesaved is, beetje counterintuitief met een integer die je moet inkloppen en dan op OK drukken)
  2. Je hebt een zogenaamde Type A kabel nodig (maar naar het schijnt maakt het geen flikker uit want GND wordt niet gebruikt)
  3. Uiteinde (specifiek voor die kant) van de kabel steek je in op je Cerbo op de VE.CAN1 poort of VE.CAN2.
  4. Op de Cerbo ga je naar Services, de relevante VE.CAN poort en het CAN-bus profile zet je op "CAN-bus BMV LV (500kbit/s)
  5. Ander uiteinde steek je in op de TWEEDE poort van links geteld op de Yixiang kist
Het enige gekke wat ik wel nog aan de hand heb is dat er bij STATE ERROR-ACTIVE staat terwijl er op RX en TX geen errors meer bijkomen. Ik zie netjes packets oplopen maar dropped en errors blijft constant, is dat te verwachten?

Bronnen

Pin layout
https://www.victronenergy...on-Energy-products_EN.pdf

BMS cable en Pinout:
https://www.victronenergy...ibility:can-bus_bms-cable

CAN Protocol 4 op JK BMS
https://community.victron...r-bms-not-visible/21910/3

GND niet nodig voor kabel(?)
https://community.victron...r-bms-not-visible/21910/4

[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneeke1970
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09:54
Ja ik weet het Bart, heb jou post juist gebruikt. Verschil wat ik zie is dat de mijne nu geen packet meer uitzend, alle tellers staan nu stil.
Met de a kabel liepen alle packet en error tegelijk op.

Vanwege het feit dat zowel de mp als de mppt beide niks doen omdat die zeggen dat de bms dit niet toe staat, heb ik ook geprobeerd de instellingen te wijzigen naar zonder bms ,gewoon op voltage werken, maar dat lukt ook niet pfff ,blijven maar foute verwijzingen naar bms komen

1 PVoutput . Dongen NB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• N1traat
Venus OS 3.60 is uit https://www.victronenergy.com/blog/2025/06/10/introducing-venus-os-3-60/

Heeft iemand die PV invertor support met de 'zero feed-in'. en 'Dynamic ESS control' voor de SolarEdge Inverters werkend? Ik gebruik nu de SolarEdge functionaliteit om bijvoorbeeld bij negatieve tarieven te stoppen met terugleveren. Het liefst heb ik dat de Cerbo de SolarEdge aanstuurd.

[ Voor 44% gewijzigd door N1traat op 10-06-2025 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
N1traat schreef op dinsdag 10 juni 2025 @ 14:53:
Venus OS 3.60 is uit https://www.victronenergy.com/blog/2025/06/10/introducing-venus-os-3-60/

Heeft iemand die PV invertor support met de 'zero feed-in'. en 'Dynamic ESS control' voor de SolarEdge Inverters werkend? Ik gebruik nu de SolarEdge functionaliteit om bijvoorbeeld bij negatieve tarieven te stoppen met terugleveren. Het liefst heb ik dat de Cerbo de SolarEdge aanstuurd.
Ik hoop dat EVCC dat gaat implementeren voor ons.

GitHub // EVCC as zero feed in controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

Kan iemand mij helpen ? Ik heb sinds afgelopen weekend mijn setup volledig operationeel maar ik vermoed dat ik een fout heb gemaakt in mijn ESS assistent en of ESS settings.

Issue is dat ik ondanks voldoende capaciteit per dag nog een kleine kWh uit het net / Grid trek terwijl ik meer dan voldoende PV opbrengst en accu capaciteit heb.

Mijn setup.
3 x multiplus II 5000
1 x energie meter VM-3P75CT die meet alle fases op de plek van mijn hoofdschakelaar.
2 x 15 kWh yixiang accu doosjes met JK bms
1 x Cerbo GX
1 x Solar Edge SE12,5k PV inverter

Omdat ik nog niet voldoe aan de 1.0 factor rule heb ik voor nu alles nog op de AC in staan. (dus alle loads en de PV inverter).

Mijn doel nu is om liefst niets of anders zo min mogelijk van de grid aan stroom af te nemen, alle productie mag weer wel het grid op. Daar heb ik geen issue mee.

Kortom ik wil geen stroom kopen, wel verkopen.

Of is het normaal dat je altijd een beetje stroom blijft verbruiken ? If so dan vind ik 1 kWh per dag niet echt een beetje.

Hier een overzichtje van de afgelopen 2 dagen :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AIN4UU2mE2Pq3ZlnNoKj1kat2TY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Z15hqAyhfmioDhk6b7oUphxY.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1znNhMwy423nq8UaYnrFzmOkrqU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jW7SihyQugh9myizaJGmI1YO.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door cyclone op 11-06-2025 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ozzi

Ozzi

??

Wat voor waarde heb je ingesteld bij grid-setpoint bij de ess instellingen?

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
cyclone schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:48:
Kan iemand mij helpen ? Ik heb sinds afgelopen weekend mijn setup volledig operationeel maar ik vermoed dat ik een fout heb gemaakt in mijn ESS assistent en of ESS settings.

Issue is dat ik ondanks voldoende capaciteit per dag nog een kleine kWh uit het net / Grid trek terwijl ik meer dan voldoende PV opbrengst en accu capaciteit heb.

Mijn setup.
3 x multiplus II 5000
1 x energie meter VM-3P75CT die meet alle fases op de plek van mijn hoofdschakelaar.
2 x 15 kWh yixiang accu doosjes met JK bms
1 x Cerbo GX
1 x Solar Edge SE12,5k PV inverter

Omdat ik nog niet voldoe aan de 1.0 factor rule heb ik voor nu alles nog op de AC in staan. (dus alle loads en de PV inverter).

Mijn doel nu is om liefst niets of anders zo min mogelijk van de grid aan stroom af te nemen, alle productie mag weer wel het grid op. Daar heb ik geen issue mee.

Kortom ik wil geen stroom kopen, wel verkopen.

Of is het normaal dat je altijd een beetje stroom blijft verbruiken ? If so dan vind ik 1 kWh per dag niet echt een beetje.

Hier een overzichtje van de afgelopen 2 dagen :

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dit is normaal. Ik zie over 24h hetzelfde, verbruikers die aangaan, Victron die schaalt per 400W resulteert in een grillige dag met verbruikers en opwek in ongeveer 1kWh netafname en 1kWh injectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

Ozzi schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:10:
Wat voor waarde heb je ingesteld bij grid-setpoint bij de ess instellingen?
stond meen ik op 50W heb ik op 30w gezet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7fUCATTg-kf1natrDvEz_kS-Kck=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4jPeX3yD4Zsw62lHSVHC8fOb.png?f=fotoalbum_large

@HyperBart
Hoop dat je een grapje maakt, als ik alles op de ac out zou zetten kan een Victron toch ook zonder het grid ? aka 0 op de meter houden.

Snap dat helemaal 0 lastig is en een paar watt per dag (zeg pak hem beet een 100 a 200 watt uur) standaard is, maar 1 kWh is echt te gortig als je het mij vraagt. En lijkt mij dus niet normaal.
Dan injecteer ik nog liever 1 kWh, ik wil gewoon niets meer afnemen.

[ Voor 3% gewijzigd door cyclone op 11-06-2025 12:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:59
cyclone schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 12:49:
[...]

[Afbeelding]

@HyperBart
Hoop dat je een grapje maakt, als ik alles op de ac out zou zetten kan een Victron toch ook zonder het grid ? aka 0 op de meter houden.

Snap dat helemaal 0 lastig is en een paar watt per dag (zeg pak hem beet een 100 a 200 watt uur) standaard is, maar 1 kWh is echt te gortig als je het mij vraagt. En lijkt mij dus niet normaal.
probeer het eens op -30 ;) negatief is van huis naar grid, positief van grid naar huis. 30x24=720 - 0.72kWh/dag. Dus dat verklaart een hoop. Helemaal 0 wordt overigens wel lastig maar onder de 0.5kWh moet wel lukken.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MrFish
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:58

MrFish

Untitled

[...]

[Afbeelding]

@HyperBart

In toevoeging op de goeie tips van @JBtL hierboven: als je alle belastingen én PV op AC-out hebt, dan zal het een stuk sneller reageren. Bij een mengeling van belastingen/PV op AC-in en -out zit je aan een max response rate van 400 W per seconde per multiplus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzi

Ozzi

??

[...]

Ik heb het zelf bij mij op -10 staan. Af en toe nog wel iets van verbruikm maar globaal genomen redelijk rond 0

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczN9OzOFSOX3wgo4C8mVnwJmlCDncqLbFduO5ft1TNvT1eT5XsnGoMul5YyEPlqpPM_y4ELmFS6pK_wUN9M6AOPTzyTRMwgQCXgHMdQGw0tLQF-YC5W747rClfgvM8Pi1olezcHioOBPQxYOc1YDXwuq=w2073-h1343-s-no?authuser=0

[ Voor 34% gewijzigd door Ozzi op 11-06-2025 13:16 ]

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

@JBtL Dank helemaal niet doorgehad dat hij ook naar negatief kon (staat ook niet in de Victron manual beschreven)

@MrFish dat vermoeden had ik al een beetje maar kon dat nergens aan stroken (vandaar de vraag hier)
PV op AC out is zoals ik al zei geen optie, met 12,5kW aan PV vermogen moet ik minstens 40kWh aan accu capaciteit hebben liggen.
Maar goed dit zou wel een argument zijn om er nog eens een keer een accu bij te leggen.

@Ozzi thanks ! heb hem nu ff ter test op de -30 gezet eens kijken wat dat doet.
Allang blij dat iets is wat ik makkelijk kan aanpassen.

Overigens waar haal jij dit nifty grafiekje uit welke systeem gebruik jij hiervoor ?

[ Voor 20% gewijzigd door cyclone op 11-06-2025 13:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

cyclone schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:17:
@JBtL Dank helemaal niet doorgehad dat hij ook naar negatief kon (staat ook niet in de Victron manual beschreven)

@MrFish dat vermoeden had ik al een beetje maar kon dat nergens aan stroken (vandaar de vraag hier)
PV op AC out is zoals ik al zei geen optie, met 12,5kW aan PV vermogen moet ik minstens 40kWh aan accu capaciteit hebben liggen.
Maar goed dit zou wel een argument zijn om er nog eens een keer een accu bij te leggen.

@Ozzi thanks ! heb hem nu ff ter test op de -30 gezet eens kijken wat dat doet.
Allang blij dat iets is wat ik makkelijk kan aanpassen.

Overigens waar haal jij dit nifty grafiekje uit welke systeem gebruik jij hiervoor ?
Je kunt je PV toch op AC-out2 hangen? AC-out1 blijft actief bij offgrid gebruik, maar je kunt veilig je PV achter AC-out2 hangen, want die valt wel uit bij offgrid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HyperBart
[...]

[Afbeelding]

@HyperBart

Neen ik ben doodserieus. Ik heb alleen AC In gebruikt. Dat je met AC out dat gedrag niet zou mogen zien begrijp ik maar dat is te complex hier met 3F en 1 x een MP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

MrFish schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:22:
[...]

Je kunt je PV toch op AC-out2 hangen? AC-out1 blijft actief bij offgrid gebruik, maar je kunt veilig je PV achter AC-out2 hangen, want die valt wel uit bij offgrid.
mmm dat zou ik nog eens kunnen onderzoeken, al zou dat wel betekenen dat ik een dikkere kabelgoot moet gaan aanschaffen want daar past precies HE LE MAAL niets meer bij.

Dat 70mm2 bekabeling gedoe zal niet snel mijn hobby worden ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzi

Ozzi

??

cyclone schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:17:

Dat komt uit Home assistant die de p1-meter uitleest en daar volgens mij enige magie met die data doet :)

geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFish

MrFish

Untitled

cyclone schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 13:27:
[...]

mmm dat zou ik nog eens kunnen onderzoeken, al zou dat wel betekenen dat ik een dikkere kabelgoot moet gaan aanschaffen want daar past precies HE LE MAAL niets meer bij.

Dat 70mm2 bekabeling gedoe zal niet snel mijn hobby worden ;-)
En anders gewoon een keer wel op AC-out1 proberen. Victron heeft op hun forums ook aangegeven dat als jouw batterijen de instantane belasting van al je PV op een volle batterij wél kort kunnen verdragen, het geen probleem is om van de regels af te wijken. Waar het m.i. om gaat is dat je batterijspanning niet te snel mag stijgen bij griduitval (het mag geen OVP in je pack veroorzaken). Als je je laadspanningen e.d. conservatief instelt in je JK BMS dan heb je wel wat speelruimte.

Kijk je bijvoorbeeld naar de batterijen van Victron zelf, dan laden zij tot 56,8 V (=3,55 V per cel), terwijl de meesten hier maar tot 55.2 V ( = 3.45 V per cel) gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyclone
  • Nu online

cyclone

@MrFish valide punt, en dank voor meedenken.
Ik zit sowieso conservatief in mijn laadstromen/laadspanningen gezien ik geen noodzaak heb aan meer en zo mijn accu's wat langer gezond kan houden.
Echter hoe valt zoiets te testen / te proberen of dit goed gaat, van wat ik begrijp kan dat nogal destructief zijn en daarmee en kostbaar geintje.

Dan is de pragmaat in mij, in plaats van het te testen met mogelijk een omvormer die het begeeft wat me een hoop tijd en ook wat geld kost kan ik dan beter er 15kwh accu bij leggen. flinke overkill maar dan ist wel gewoon goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NorbertO
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 09:09
Hoi allemaal, ben bezig met het bouwen van een victron systeem. Nu heb ik een vraag over de bevestiging achtergrond. Het is de bedoeling dat de omvormers in mijn schuur komen te hangen. is het verstandig om op mijn gemetselde muur eerst gips platen te monteren of gewoon rechtstreeks op de muur hangen? Hoe kijken jullie hiernaar en wat adviseren jullie dan als bevestiging materiaal?
groet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
NorbertO schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 15:45:
Hoi allemaal, ben bezig met het bouwen van een victron systeem. Nu heb ik een vraag over de bevestiging achtergrond. Het is de bedoeling dat de omvormers in mijn schuur komen te hangen. is het verstandig om op mijn gemetselde muur eerst gips platen te monteren of gewoon rechtstreeks op de muur hangen? Hoe kijken jullie hiernaar en wat adviseren jullie dan als bevestiging materiaal?
groet.
Ik heb een zogenaamde Bruynzeel/betonplex plaat gebruikt, die pastte net boven mijn tegelplinten in de schuur. Daar tegen heb ik de kabelgoten en de MP bevestigd.
Pagina: 1 ... 48 49 Laatste