Hoi,
Nu denk ik dat dit het juiste topic is voor een vraag die ik heb met mijn victron ESS installatie.
Ik heb gister mijn ESS installatie 'aangezet' na enige tijd bezig geweest te zijn met kabels leggen en aansluiten.
Waar ik nu tegenaan loop is dat nu (ten tijden van schrijven) heb ik enige solar overschot (ca 500w) echer deze wordt niet in mijn batterij geladen, maar puur teruggeleverd naar het grid. Het viel mij gister ok op dat ten tijde dat er geen solar productie was dat er meer vermogen uit de batterij werd opgenomen aan de AC kant en werd teruggegeven aan het grid. De afgelopen nacht constant tussen de (ongeveer) 100W en 150W terug naar het grid geleverd totdat de battery tot de minimum SOC kwam en daarna wordt er voro ca 20 min geladen op 2kW om vervolgens weer terug te geven aan het grid.
Nu is dit alles natuurlijk lastig uit te zoeken zonder wat detail informatie hoe mijn systeem is opgebouws:
Op dit moment heb ik 3x een Multiplus 2 5000, parallel op 1 fase (wil in de nabije toekomst overgaan naar 3 fase daarom nu 3 stuks

)
Deze gaan vanaf de hoofdschakelaar direct naar de AC in van elke multiplus (elke MP eigen fase kabel van 10mm2)
Op dit moment zit mijn hele huis aangesloten op de AC-out van de MP2, dus:
Hoofdschakelaar --> omschakelaar --> MP2 AC-in -->MP AC-out --> Omschakelaar --> meterkast huis
Ik heb op dit moment geen aparte energiemeter aangesloten. Wat ik uit de documentatie kon halen was dit niet noodzakeljik als alles op de AC-out was aangesloten
Op de AC-out is ook mijn solar installatie aangesloten. Dit zijn nu een 6-tal panelen met APS DS-3 omvormers.
In de meterkast heb ik nu ook een APS ECU-C hangen voor de eventuele aansturing en monitoren van de installatie.
De ECU-C kan ik echter niet vinden bij PV-inverters in venus-os ondanks dat deze modbus-tcp zou moeten ondersteunen.
Net heb ik als test even de AC-in uitgeschakeld en dan wordt de battery wel netjes opgeladen met de PV-opwek.
Mocht iemand tips hebben welke aanpassing ik kan maken, zou welkom zijn :-)
btw, dynamic ESS staat momenteel uit. Als ik deze aanzet wordt op dit moment de accu opgeladen met ca 3kw, dus meer als de PV-opwek